Hoe zette je de ventilator normaal gesproken aan ? Dit is gewoon een ventiel op je ventilatiebuisquote:Op zaterdag 5 december 2015 20:44 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik heb wel een vliering met allemaal troep en iets met slangen, dacht ik, ja.
En als het alleen een ventiel is, wat is dat precies? En waarom maakte die altijd geluid en nu niet meer?
Heb je daar niet verloopstukken voor?quote:Op zondag 6 december 2015 16:34 schreef Erasmo het volgende:
M'n keukenkraan lekte intern dus ik dacht trap er even een nieuwe van de Ikea in: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80031861/
Nope! De 3/8 duims aansluiting blijkt te groot te zijn voor het schroefdraad aan de muurzijde Nu is het ook een vrij oude keuken, weet iemand toevallig welke aansluitingen vroeger courant waren?
Misschien slim om er gelijk stopkraantjes tussen te zetten. Als je dan weer een kraan wilt verwisselen hoeft het water er niet af.quote:Op zondag 6 december 2015 19:38 schreef Erasmo het volgende:
Morgen even langs de bouwmarkt. Ik hoop dat er nog verloopstukken zijn want de keuken is toch een jaar of 30 oud
Het project moet nog even wachten, de hoofdkraan lekt door als ie dicht isquote:Op zondag 6 december 2015 19:56 schreef jpajs het volgende:
[..]
Misschien slim om er gelijk stopkraantjes tussen te zetten. Als je dan weer een kraan wilt verwisselen hoeft het water er niet af.
Bel je waternetbeheerder even, kans is groot dat ze 'm gratis komen vervangen als 'ie niet meer dicht kan. Wij hadden binnen 2 weken een afspraak als ik het goed herinner, was in 10 minuten vervangen.quote:Op maandag 7 december 2015 15:24 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het project moet nog even wachten, de hoofdkraan lekt door als ie dicht is
van de week beheerder ervoor over vloer gehad.quote:Op maandag 7 december 2015 17:07 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Bel je waternetbeheerder even, kans is groot dat ze 'm gratis komen vervangen als 'ie niet meer dicht kan. Wij hadden binnen 2 weken een afspraak als ik het goed herinner, was in 10 minuten vervangen.
De kraan moet ten alle tijden afgesloten kunnen worden. Als de kraan gebreken vertoont en niet meer dicht kan, wordt 'ie kosteloos vervangen. Dat is tenminste wat de waternetbeheerder vertelde, en wij hoefden dan ook niks te betalen.quote:Op maandag 7 december 2015 17:30 schreef kovenant het volgende:
[..]
van de week beheerder ervoor over vloer gehad.
als je het zelf meldt kunnen ze komen, kost geld.
als ze komen voor opname of controle en ze constateren het zelf komen ze het kostenloos doen.
Doe even een foto van die ophang punten aan de achterkant. Niet onbelangrijk de stevigheid van de muur. Wil je hebben dat het geheel makkelijk en heel van de muur afkomt. Of is permanent vast geen probleem.quote:Op maandag 7 december 2015 19:57 schreef Metalfreak het volgende:
Hmm, we hebben deze vandaag binnengekregen:
[ afbeelding ]
Maar die weegt dus volgens de verpakking 29kg en er zit 0,0 bevstigingsmateriaal bij. Aan de achterkant van de plaat zitten wel enkele voorgeboorde gaatjes, maar niet iets waar je dat gewicht aan kunt hangen. Hoe hang je zoiets in godsnaam op Het is zo'n meubelpaneel met melamine afwerking.
Als je een boiler op je warmwater aan wilt sluiten moet je een hotfill nemen. Je kan niet zomaar een standaard boiler op het warme water aansluiten. Daar zijn ze niet voor gemaakt.quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb een hofill inbouw keukenboiler 10 liter 400watt die defect is. Ik kan van iemand een plieger cold fill overnemen 2000W. Ik zou deze gewoon op de warme leiding aan willen sluiten kandat? Lijkt mij dat er niets op tegen is.Gebruikt hij alleen zijn verwarmingselement wat minder lijkt mij. Volgens Plieger kan het niet maar ik krijg geen reden. Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
dat begrijp ik dat een boiler voor de koude leiding niet voor de warme leiding gemaakts is. Maar naar naar mijn idee is het enige verschil de grootte van het verwarmingselement. Ik snap niet wat de reden is waarom hij eventueel niet met warm water gevuld kan worden.quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:33 schreef Zahariac het volgende:
[..]
Als je een boiler op je warmwater aan wilt sluiten moet je een hotfill nemen. Je kan niet zomaar een standaard boiler op het warme water aansluiten. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
Fotootje wordt even lastig. En ja, het moet wel ooit nog van de muur af kunnen bij een eventuele verhuizing of renovatie van kamer o.i.d. Maar het is niet zo dat we het wekelijks af moeten kunnen halen. Het is een melamine plaat van ongeveer 20mm dik.quote:Op maandag 7 december 2015 22:02 schreef jpajs het volgende:
[..]
Doe even een foto van die ophang punten aan de achterkant. Niet onbelangrijk de stevigheid van de muur. Wil je hebben dat het geheel makkelijk en heel van de muur afkomt. Of is permanent vast geen probleem.
En vermeld ook even of het 25 mm dik melamine is of 4 mm.
Volgens mij zijn er ook geen echte beperkingen als je een gewone boiler aansluit op warm water. Het is voornamelijk zonde.quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
dat begrijp ik dat een boiler voor de koude leiding niet voor de warme leiding gemaakts is. Maar naar naar mijn idee is het enige verschil de grootte van het verwarmingselement. Ik snap niet wat de reden is waarom hij eventueel niet met warm water gevuld kan worden.
Dat vermogen wordt toch veel minder lang ingezet als het water al bijna op de gewenste temperatuur is?quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:53 schreef Zahariac het volgende:
Ga je dit principe toepassen op een gewone close in boiler dan zal dus eerst het hele reservoir gevuld worden met warm water, deze wordt dan nogmaals verwarmd met een vermogen van 5 keer zo hoog als een hotfill en dan je kraan uit komen.
Het zit hem in het feit dat een boiler op gas (je CV dus) normaliter efficienter is om het water te verwarmen. Dus het is gewoon zonde om water wat al op een efficiente manier opgewarmd is tot 70 graden vervolgens op een inefficiente manier opnieuw te verwarmen/warm te houden.quote:Op dinsdag 8 december 2015 12:09 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik dacht zelf dat het als volgt werkt: De boiler houdt 10 liter water op temperatuur. zeg 70 graden.
Je gaat water verbruiken. In het ene geval komt er warm water in en heb je dus maar een klein 400 watt element nodig om de boel weer op 70 graden te doen geraken. In het andere geval komt er koud water in en heb je 2000 watt nodig om die 10 liter op 70 graden te brengen/ houden.
Als je nu in die met 2000 watt element warm water inbrengt zou het 2000wattt element aanslaan tot het 70 graden is in de boiler maar theoreties door de thermostaat eerder uitgeschakeld worden dan dat ik er koud water in stop.
Dus in theorie zou dat energetisch niet uitmaken.of ik een 400 watt element langer of een 2000 watt elelemt korter aan laat staan. In beide gevallen houdt hij de boiler op 70 graden.
Dus bij een hotfill kan ik natuurlijk niet een koude leiding aansluiten daar het elemet van 400watt te klein is om het warme water comfortabel uit de boiler te laten komen.
Maar een colt fill zou theoretisch met zowel koud als warm water moeten kunnen werken. Energetisch zou hij in theorie ook niet veel slechter moeten presteren met warm water als de hotfill. Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Maar beide units zowel de hotfill als de coltfill hebben een boillervat van 10 liter.quote:Op dinsdag 8 december 2015 12:28 schreef Zahariac het volgende:
10 liter op 70graden houden kost veel meer energie op electriciteit als die paar liter in een hotfill
Tegen de tijd dat die krat rot is, heb je al weer een nieuwe kist leegquote:Op dinsdag 8 december 2015 19:35 schreef d4v1d het volgende:
Ik heb dus zo'n kratje (nu zit er nog bier in, binnenkort niet meer )
[ afbeelding ]
Deze wil ik voorop mn fiets monteren als kratje. Maarrr dit is ongelakt hout. Hoe kan ik dit kratje het best behandelen dat hij weer en wind kan doorstaan voorop mijn fiets?
Ik gok lakken, maar ik heb eigenlijk geen idee
quote:Op zaterdag 5 december 2015 13:42 schreef derLudolf het volgende:
Pa en ma hebben rond kerst altijd twee van die herten in de tuin staan. Daar zien allerlei domme standjes op maar aangezien we niet in een woonwagen wonen moeten die dingen gewoon constant branden
[ afbeelding ]
Echter dat is het laatste standje op het kastje, je moet dus naar buiten om 8 keer te drukken elke keer dat je ze aan zet. Ik wil daarom deze dingen er tussenuit slopen.
Wat ik echter niet snap is dat er 24V~ op staat. LEDs werken toch op gelijkspanning?
Of bestaan er wisselspanning LEDs, dat wou wel makkelijker zijn, dan maakt het ook niet uit wat min en plus is.
LED gaat ook niet dood van +/- omkeren hè? De stroom wordt gewoon niet doorgelaten that's it
[ afbeelding ]
Ik vind kornuit eigenlijk maar matig bier Geef mij maar echt grolschquote:Op dinsdag 8 december 2015 19:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat die krat rot is, heb je al weer een nieuwe kist leeg
Even zien, er staat hier nog een shitload aan dingen in de schuur. (maar wel 10 jaar oud, als het niet meer is. Even kijken wat daarvan nog bruikbaar is. Anders ga ik wel even de bouwmarkt inquote:Op dinsdag 8 december 2015 19:40 schreef Barrah het volgende:
Je wilt sowieso iets dat in het hout trekt. Olie, beits, perkoleum, dat soort werk. Lak bladdert er na verloop van tijd af.
Nee helaas niet.quote:Op dinsdag 8 december 2015 19:45 schreef Erasmo het volgende:
Horen die dingen niet hun modus te onthouden? Gewoon via een tussenschakelaar de stroom eraf halen.
quote:Op dinsdag 8 december 2015 20:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee helaas niet.
Wat bedoel je met een tussenschakelaar? Ik wil gewoon binnen de stekker er in stoppen en dat ie dan constant brand.
En daar had ik net geen zin inquote:Op dinsdag 8 december 2015 20:25 schreef d4v1d het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik gok zo iets. Maar als de modus niet onthouden wordt kan je alsnog acht keer op die andere knop gaan rammen.
Trail en error ofzo. Mijn kennis gaat niet verder dan hoe je een kroonsteentje vastmaakt Maar ik dacht ik vraag wat, laat ik ook wat proberen bij te dragenquote:Op dinsdag 8 december 2015 20:31 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En daar had ik net geen zin in
Maar dat kastje eruit knippen en diodebrug ertussen moet werken toch?
Klus niveau 1 is dit een prima oplossing. Zorg er wel voor dat de schroefjes waarmee dit haakje zo lang mogelijk zijn. Te lang en je hebt een ster in je spiegel. Mocht je nog seconden lijm hebben liggen of iets wat metaal op hout kan lijmen dan zou ik het er tussen smeren. Met lijm zit het allemaal net iets vaster. Wel alle schroefgaatjes gebruiken. In de muur gebuik je een langere sroef dus dan kan het wel met ééntje.quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Fotootje wordt even lastig. En ja, het moet wel ooit nog van de muur af kunnen bij een eventuele verhuizing of renovatie van kamer o.i.d. Maar het is niet zo dat we het wekelijks af moeten kunnen halen. Het is een melamine plaat van ongeveer 20mm dik.
Ik heb wel zoiets gevonden:
[ afbeelding ]
Is dat zoiets wat ik nodig zou hebben dan?
Kun je dat kastje nier open schroeven en de printplaat zo kortsluiten dat hij alleen nog maar constant brand?quote:Op dinsdag 8 december 2015 20:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee helaas niet.
Wat bedoel je met een tussenschakelaar? Ik wil gewoon binnen de stekker er in stoppen en dat ie dan constant brand.
Hmm, tja, ik ga morgen eens de winkel bellen waar we de spiegel gekocht hebben om te vragen of zij er iets voor hebben. Anders ga ik toch maar eens voor de verandering een vakman inschakelen. Mijn eigen vakman (mijn vader ) durfde het vanavond ook al niet aan. (vooral ook omdat mijn vriendin al meteen heel veel paniek aan het maken is dat het wel goed moet gaan enz...)quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:58 schreef jpajs het volgende:
[..]
Klus niveau 1 is dit een prima oplossing. Zorg er wel voor dat de schroefjes waarmee dit haakje zo lang mogelijk zijn. Te lang en je hebt een ster in je spiegel. Mocht je nog seconden lijm hebben liggen of iets wat metaal op hout kan lijmen dan zou ik het er tussen smeren. Met lijm zit het allemaal net iets vaster. Wel alle schroefgaatjes gebruiken. In de muur gebuik je een langere sroef dus dan kan het wel met ééntje.
In klus niveau 8 en verder zou ik slotplaatjes in frezen met de bovenfrees. Daarmee komt de spiegel vlak op de wand.
[ afbeelding ]
Dat kastje wil niet open/heeft geen schroefjesquote:Op dinsdag 8 december 2015 22:59 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Kun je dat kastje nier open schroeven en de printplaat zo kortsluiten dat hij alleen nog maar constant brand?
hier ook nog een kleine meter, PWN wil dat ik t laat verwijderen voor hun de meter komen omwisselen... maar aangezien ik de meter binnen wil en hun niet meewerken vind ik t wel prima zoquote:Op donderdag 10 december 2015 14:42 schreef Erasmo het volgende:
Zooo nieuwe hoofdkraan zit er in. Monteur was verbaasd dat ie hedendaags nog loden leidingen aantrof
Met een 'licht'knop. Daar is niks vreemds mee gebeurd.quote:Op zondag 6 december 2015 11:47 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hoe zette je de ventilator normaal gesproken aan ? Dit is gewoon een ventiel op je ventilatiebuis
Is dit een draadloze schakelaar ?quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:13 schreef Etsu het volgende:
[..]
Met een 'licht'knop. Daar is niks vreemds mee gebeurd.
quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:14 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Is dit een draadloze schakelaar ?
Geen idee ; maar zit er een losse ventilator op aangesloten of is het onderdeel van een centrale woning-afzuiginstallatie met zo'n ventilatiebox ?quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:14 schreef Etsu het volgende:
[..]
Gewoon zo'n een:
[ afbeelding ]
Of is dat wel draadloos?
Al sla je me dood.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Geen idee ; maar zit er een losse ventilator op aangesloten of is het onderdeel van een centrale woning-afzuiginstallatie met zo'n ventilatiebox ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op een vliering.
Deze zit niet boven de badkamer (misschien wel verbonden met een of andere buis, maar geen idee, kan het niet zien?. Badkamer (schuin onder):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Links zie je de knopjes, boven achter de schuifdeur is een ventiel te zien.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2015 17:24:47 ]
Eerste knopje is idd voor het licht, en het tweede knopje was voor iets wat geluid maakte. En ik dacht eerlijk gezegd dat het die ventiel was, aangezien ik het niet meer hoor nadat ik met m'n elleboog tegenaan ben gestoten.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:34 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Inderdaad mechanische afzuiging. Maar die knopjes, daar bedien je normaal alleen het licht mee.
Wat dacht je van de stekker van die mv box er eens uit en in doen. En kijken waar dat ding nou echt geschakeld wordt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:36 schreef Etsu het volgende:
[..]
Eerste knopje is idd voor het licht, en het tweede knopje was voor iets wat geluid maakte. En ik dacht eerlijk gezegd dat het die ventiel was, aangezien ik het niet meer hoor nadat ik met m'n elleboog tegenaan ben gestoten.
Dus. Wat nu?
Gedaan. Waar ik al bang voor was; helpt niet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Wat dacht je van de stekker van die mv box er eens uit en in doen.
Het moet dan maar.quote:En kijken waar dat ding nou echt geschakeld wordt.
Of je doet een vonken-monteur inschakelen.
Heb je ergens in huis geen driestanden-schakelaar zitten ? Die ventilatiebox zou ook ergens geschakeld moeten worden; dat kan ik op afstand zien aan het snoer wat aan de ventilatiebox zitquote:Op zaterdag 12 december 2015 20:45 schreef Etsu het volgende:
[..]
Gedaan. Waar ik al bang voor was; helpt niet.
[..]
Het moet dan maar.
Toch bedankt voor jullie hulp.
Zoeken op muurplaat achterinlaat. Zijn wel veel moeilijker te vinden omdat er bij deze toepassing vaak een aansluiting over de muur komt waarbij de muurplaat een invoer van onderen/boven/opzij heeft.. Succes met vinden!quote:Op dinsdag 15 december 2015 22:49 schreef bleiblei het volgende:
Heel irritant, want de juiste naam heeft iemand hier mij al eerder verteld .
En ik had het linkje gebookmarked waar ze te koop zijn maar die is dus kwijt.
Dus sorry, kunnen jullie mij nog een keer helpen waar ik wandmontage"doppen" voor stalen gasbuis met schroefdraad kan vinden?
Zeg maar dit idee:
[ afbeelding ]
Maar dan zonder de "input" aan de onderkant.
Zeg maar de wandmontage units op deze foto aan de uiteinden van de pijp:
[ afbeelding ]
Oh, en waar ik die kraantjes kan vinden, zou ook tof zijn! Ik kan die dingen alleen in een messing koppeling vinden met een rood draaiwiel .
Dit dan?quote:Op woensdag 16 december 2015 10:40 schreef bleiblei het volgende:
Muurplaat wist ik, achterinlaat helpt al een stuk! Kom ik in ieder geval het model tegen.
Nu nog in zwart staal, maar we gaan zoeken . Dank je .
Vorige keer was er iemand die een technische naam uit de fittingbranche had waar ik direct bij de eerste hit had wat ik zocht, dus hopelijk...
Die is weer voor steigerbuis, een combinatie van de drie, dwz:quote:Op woensdag 16 december 2015 10:49 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Dit dan?
https://www.praxis.nl/ger(...)etplaat-rond/5188019
Wauw! Indrukwekkend. Tnx!quote:Op woensdag 16 december 2015 11:45 schreef Puala het volgende:
Bleiblei: K&W / Korte Klus Kwesties deel 8 - voor al uw kleine klusvraagjes
Daar begint je vraag van de vorige keer
En het is een draadflens
Nou volgens mij kunnen we beide wel nog veel van hem lerenquote:Op woensdag 16 december 2015 12:28 schreef Puala het volgende:
[..]
Je post gelukkig niet zo vaak in deze reeks
Zijn het 230v spotjes? Zit daar niet gewoon de mogelijkheid op om VD draad erin te prikken? Lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen .quote:Op woensdag 16 december 2015 15:09 schreef Barrah het volgende:
Voor de vonkenboeren onder ons:
Kan ik bij het plaatsen van een inbouwspot de vd-draden vanuit mijn pvc-buis direct aansluiten op het spotje?
Of moet ik per se een wandcontactdoos boven het verlaagd plafond plaatsen van waaruit de spotjes met een stukje aansluitsnoer worden gevoed? Dit is hoe ik het op internet tegenkom, maar voor 2 spotjess in een lastig te benaderen bestaand plafond zou ik mezelf die moeite graag besparen als het niet nodig is.
Jep, zijn het. Toch vind ik online diverse voorbeelden waar men er een stopcontact tussen plaatst. Zou ik ook graag doen, maar lastig te bereiken dus en ik wil door.quote:Op woensdag 16 december 2015 15:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn het 230v spotjes? Zit daar niet gewoon de mogelijkheid op om VD draad erin te prikken? Lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen .
Nou jij bent toch ook wel een behoorlijke Bob de Builder?quote:Op woensdag 16 december 2015 15:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn het 230v spotjes? Zit daar niet gewoon de mogelijkheid op om VD draad erin te prikken? Lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen .
Enne, @Ludolf, dat valt ook wel mee denk ik .
Maar ik zal wat vaker posten hier .
Nee dat ben ik, bleiblei is een stenen garage aan het bouwen.quote:Op woensdag 16 december 2015 17:46 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nou jij bent toch ook wel een behoorlijke Bob de Builder?
Je bent met zo'n open schuurtje achter in de tuin bezit toch en aan jullie huis is toch veel gebeurd? Toch? Of haal ik projecten/users door elkaar
grapjasquote:Op woensdag 16 december 2015 18:04 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Nee dat ben ik, bleiblei is een stenen garage aan het bouwen.
quote:Op woensdag 16 december 2015 18:04 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Nee dat ben ik, bleiblei is een stenen garage aan het bouwen.
Een WCD is makkerlijker bij het eventueel moeten vervangen.quote:Op woensdag 16 december 2015 17:18 schreef Barrah het volgende:
[..]
Jep, zijn het. Toch vind ik online diverse voorbeelden waar men er een stopcontact tussen plaatst. Zou ik ook graag doen, maar lastig te bereiken dus en ik wil door.
Dat durf ik te betwijfelen. Je kan misschien net met je hand door het gat van het spotje komen, maar zie dan maar eens of je de stekker erin of eruit krijgt.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:34 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Een WCD is makkerlijker bij het eventueel moeten vervangen.
Ik weet niet of montagekit met warmte loslaat, maar sowieso word het lastig de warmte door je balusters heen te krijgen naar de kit toe.quote:
Puala was mij al voor, maar we blijven niet aan de gang met links posten hequote:Op woensdag 16 december 2015 10:40 schreef bleiblei het volgende:
Vorige keer was er iemand die een technische naam uit de fittingbranche had waar ik direct bij de eerste hit had wat ik zocht, dus hopelijk...
quote:Op zondag 6 september 2015 20:03 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat is een draadflens, magazijn bij mij op werk hebben we ze in vele maten liggen....
Te koop bij Wildkamp http://www.wildkamp.nl/Dr(...)r_696383_cat_2010410
Deze webshop lijkt goedkoper http://www.uwfittingspeci(...)2.html?cPath=201_207
De spots hebben een boormaat van 75mm dus dat zal niet meevallen.quote:Op vrijdag 18 december 2015 21:00 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Dat durf ik te betwijfelen. Je kan misschien net met je hand door het gat van het spotje komen, maar zie dan maar eens of je de stekker erin of eruit krijgt.
Of het onverantwoord is hangt ondermeer af van de manier waarop de spots aan te sluiten zijn en aan jouw eigen kunde en kennis.quote:Op zaterdag 19 december 2015 07:38 schreef Barrah het volgende:
[..]
De spots hebben een boormaat van 75mm dus dat zal niet meevallen.
Zonder berichten dat ik volstrekt onverantwoord bezig ben ga ik het zonder doen.
Haha, toch bedankt .quote:Op zaterdag 19 december 2015 00:19 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Puala was mij al voor, maar we blijven niet aan de gang met links posten he
[..]
Nope, gewoon een ladekast .quote:Op zondag 20 december 2015 15:52 schreef bluemoon23 het volgende:
Wat zit er aan de andere kant dan ? koelkast ?
Kan. Die Wera bitjes zijn sowieso net wat langer dan die goedkope bitjes heb ik het idee.quote:Op zondag 20 december 2015 15:09 schreef bleiblei het volgende:
Of wordt het een goedkoop bitje zoeken en die wat korter slijpen?
Ik heb nog een kwartjesbitje gevonden in de kist met "weggeef-gereedschap" maar helaas... Zijn even lang. Goedkope bitjes lijken korter omdat ze niet zo een tussenstukje hebben tussen het zeskantdeel & de schroefkop. Maar ik ga volgend weekend met de slijptol aan de gang .quote:Op zondag 20 december 2015 17:10 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Kan. Die Wera bitjes zijn sowieso net wat langer dan die goedkope bitjes heb ik het idee.
Of even een waterpomptang op die schroef zetten en op die manier aandraaien Wordt het schroefje niet mooier van maar moet wel gaan lijkt mij.
Het gaat feitelijk gewoon om een 2 mm dun randje waar tegenaan gestuced gaat worden.quote:Op maandag 21 december 2015 13:36 schreef Barrah het volgende:
Metaal zou ik in de lakverf zetten.
Kun je een foto plaatsen? Ik heb niet echt een voorstelling waarover het gaat.
quote:Op maandag 21 december 2015 13:52 schreef usernaamvergeten het volgende:
[ afbeelding ]
Gaat toch gewoon om een hoekbeschermer? Wordt altijd gebruikt in buitenhoeken, kan je gewoon meeschilderen.
dat klopt. ik wil echter ook de rand van de stucplaat beschermen en mooi afwerkenquote:Op maandag 21 december 2015 15:05 schreef mister_white het volgende:
Daar gebruik je in de regel stucstops voor:
[ afbeelding ]
Kan je gewoon meelatexen hoor! Zie je niets van en superstrak.quote:Op maandag 21 december 2015 15:24 schreef jasperve het volgende:
[..]
dat klopt. ik wil echter ook de rand van de stucplaat beschermen en mooi afwerken
vandaar dat ik het liever met een hoekprofiel doe van bovenaf.
Dat vermoeden heb ik zelf ook. Denk je dat er nog verschil is in het materiaal dat ik ervoor gebruik qua overschilderbaarheid?quote:Op maandag 21 december 2015 17:20 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Kan je gewoon meelatexen hoor! Zie je niets van en superstrak.
Waar is het van/voor?quote:Op maandag 21 december 2015 16:23 schreef Metalfreak het volgende:
Wie weet hoe zoiets heet en waar het te verkrijgen is:
[ afbeelding ]
Aangezien ik geen hoop meer heb in de leverancier die het zou naleveren...
Wat is het en waar hoort het bijquote:Op maandag 21 december 2015 16:23 schreef Metalfreak het volgende:
Wie weet hoe zoiets heet en waar het te verkrijgen is:
[ afbeelding ]
Aangezien ik geen hoop meer heb in de leverancier die het zou naleveren...
Ik zou dan aluminium gebruiken. Hecht denk ik minder, maar je komt er doorgaans toch niet in de buurt en het is beter tegen vocht bestand.quote:Op maandag 21 december 2015 17:40 schreef jasperve het volgende:
[..]
Dat vermoeden heb ik zelf ook. Denk je dat er nog verschil is in het materiaal dat ik ervoor gebruik qua overschilderbaarheid?
Aluminium/gegalvaniseerd staal etc.
Het komt ook boven de douche te zitten dus het moet zeker waterdampbestendig zijn en niet gaan roesten...
Voor ophanging van een spiegel. Maar we hebben ein-de-lijk iets gevonden wat hoogstwaarschijnlijk gaat werken...quote:
Ik ken heel veel beugeltjes etc. voor het ophangen van een spiegel, maar dezen heb ik nog nooit gezien....quote:Op maandag 21 december 2015 22:15 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Voor ophanging van een spiegel. Maar we hebben ein-de-lijk iets gevonden wat hoogstwaarschijnlijk gaat werken...
Heb nog even gezocht...quote:Op maandag 21 december 2015 16:23 schreef Metalfreak het volgende:
Wie weet hoe zoiets heet en waar het te verkrijgen is:
[ afbeelding ]
Aangezien ik geen hoop meer heb in de leverancier die het zou naleveren...
Haha, om over de automatische vertaling nog maar te zwijgen:quote:Op maandag 21 december 2015 22:34 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Heb nog even gezocht...
1 ding gevonden.
http://nl.aliexpress.com/(...)ant/32475013311.html
Let vooral even op de prijs
Ja, dat maakt het meteen een stuk duidelijkerquote:meubelbeslag bank bed opknoping gesp gesp opknoping plaat ijzer spiegellijst spiegel platte haak hanger opknoping ijzeren frame
Zijn wel 100 stuks dus voor alle toekomstige spiegels in je levenquote:Op maandag 21 december 2015 22:34 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Heb nog even gezocht...
1 ding gevonden.
http://nl.aliexpress.com/(...)ant/32475013311.html
Let vooral even op de prijs
Zonder goed te zoeken zou ik gaan voor een bruislijm, iets wat beter lijmt ben ik nog niet tegen gekomen, het is alleen wel rotzooi dus ben er voorzichtig mee voordat je glazen deur vol zit met troep.quote:Op dinsdag 22 december 2015 23:54 schreef archito het volgende:
Zojuist viel de douchedeur in mijn nieuwe woning opeens uit zijn frame. Behoorlijk balen want daarbij sprong er ook een klein stukje van de rand van de wastafel af.
Nu is de vraag waarmee ik de douchedeur weer vast zou kunnen lijmen? Het frame bestaat uit een metalen(?) U-profiel over de hele lengte van de deur, de deur is van glas en zat in het U-profiel vastgelijmd.
Ik vermoed een bepaald type pattex montagekit maar weet niet welke hier het beste en krachtigst voor is?
Bij het plaatsen van onze toilet kwam de afvoer ook niet netjes uit en toen is er een verloopstuk op de afvoer geplaatst. Is dat geen makkelijker optie voor jou?quote:Op dinsdag 22 december 2015 23:15 schreef Tom_ het volgende:
Vast een domme vraag, maar ik stel hem toch maar.
Ik heb hier een geberit UP320 inbouwreservoir wat ik nog ga plaatsen, dit wordt aangesloten op een afvoer die ik ook opnieuw ga leggen op de begane grond. Door een ligger onder de betonnen broodjesvloer komt de afvoer op 2 cm na net niet in het midden van de ruimte uit, ik hoop op een simpele manier het reservoir toch te kunnen centreren om het tegelwerk straks mooier uit te laten komen.
Kan ik het meegeleverde geberit verloopstuk van 90/110 ook vervangen voor een excentrische verloopring zodat ik met de 90mm buis wel in het midden vd ruimte uitkom, of zijn er nog bezwaren om dit meegeleverde deel te laten vervallen?
[ afbeelding ]
Kijkt eens:quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:44 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Ik heb vanavond zelf ook wat rond zitten kijken en overweeg om een van deze te gaan halen voor onze badkamer:
http://www.pretmetled.nl/badkamer-spots (niet vervangbaar, maar met een levensduur van >10 jaar ook niet nodig, tegen die tijd zijn er wel weer betere, zuinigere lichtbronnen)
En online is er genoeg IP65 te vinden als je google't op "IP65 inbouwspots", bijv:
https://www.rmverlichting(...)pots-ip65-basic.html
http://www.ledlampenkopen(...)5-nikkel-geborsteld/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog bedankt voor de tip over de spotjes!
Vandaag even doorgepakt met de laatste loodjes. Na twee jaar eindelijk niet meer in het schemer douchen. En ook maar eens het simpele peertje vervangen door een plafonnière
Bedankt!quote:Op woensdag 23 december 2015 10:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zonder goed te zoeken zou ik gaan voor een bruislijm, iets wat beter lijmt ben ik nog niet tegen gekomen, het is alleen wel rotzooi dus ben er voorzichtig mee voordat je glazen deur vol zit met troep.
Maar via de lijmwijzer van Bison kom ik uit bij 2 componenten-epoxy (lijmt trouwens idd. nog beter bedenk ik mij net , wel een crime om netjes in een profieltje te krijgen omdat je het eerst moet mengen en dan pas kan aanbrengen).
Maar kijk even via:
http://www.bison.nl/nl-nl/advies/lijm-en-kitadviseur/
Ik heb ingevuld Glas met Aluminium verlijmen in badkamer, maar ik weet natuurlijk niet welk materiaal profiel je precies hebt.
Qua merk lijm/kit ben ik trouwens fan van Zwaluw/den Braven. Maar goed, dat is voor iedereen anders.
Polymax transparant kit zou mijn eerste gok zijn. Maar als de deur in een verticale u hangt dan komt er een hoop kracht op. Ik zou met deze vraag even langs een sanitair/badkamer zaak gaan. Voor hetzelfde geld valt ie volgende keer op eventuele vrouw/kind die hem niet kunnen houden.quote:Op woensdag 23 december 2015 23:39 schreef archito het volgende:
[..]
Bedankt!
Ik vermoed dat de huidige deuren gelijmd waren met een gewone transparante montagekit die elastisch blijft. Wellicht is dat voldoende, al dan niet een extra sterke variant. Hopelijk ligt dadelijk niet mijn hele wastafel aan diggelen.
niemand?quote:Op woensdag 23 december 2015 11:07 schreef Saisai het volgende:
Weet iemand hoe die klemring heet in het binnenwerk van een kraan die er voor zorgt dat de kraan los van het onderstel kan bewegen? Er zit een gaatje in waarmee je hem met een schroefje achterin de kraan kunt vastzetten.
Ik moet hem vervangen, de kraan wordt wat wankel.
Thanks! Ik was al aan het denken om een soort mal te maken van een iets grotere koker, met daar een gat in (of zelfs een buisje op gelast om de boor nog beter te "sturen"). Maar misschien lukt het met schilderstape ook jaquote:Op dinsdag 29 december 2015 14:45 schreef janus84 het volgende:
Schilderstape erop, makkelijk met aftekenen en daarnaast zorgt het voor 'grip'
Leg een stukkie kabel/leiding onder een plankje en je weet het.quote:Op maandag 28 december 2015 21:49 schreef archito het volgende:
Heeft iemand ooit met dit apparaat gewerkt?
[ afbeelding ]
Een skandia 3 in 1 afstands-/balken-/leidingmeter.
Ik heb alleen géén idee hoe je een leiding moet meten en wat hij dan weergeeft. De handleiding geeft alleen aan dat dit apparaat het kan maar niet hoe. En op internet word ik tot nu toe ook niet veel wijzer.
centerpuntje zetten, en dan boren in een kolom met goede klem op niet te hoge snelheid, een teringscherp boortje en weinig druk.quote:Op dinsdag 29 december 2015 14:54 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Thanks! Ik was al aan het denken om een soort mal te maken van een iets grotere koker, met daar een gat in (of zelfs een buisje op gelast om de boor nog beter te "sturen"). Maar misschien lukt het met schilderstape ook ja
Dan heb ik wel nog dat probleem met dat "scheef boren" in het 2e gedeelte. Breekt daardoor die boor niet meteen af? Ik denk zelf namelijk dat dat nog best eens een probleem kan zijn...
Met een centerboortje voor boren en hoge toeren en lage voeding, en doorboren met een 5mm cobaltboorquote:Op dinsdag 29 december 2015 14:58 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
centerpuntje zetten, en dan boren in een kolom met goede klem op niet te hoge snelheid, een teringscherp boortje en weinig druk.
Cobalt is daar geschikt voor, maar rvs heeft eigenlijk een hoge voeding nodig om goed te snijden.quote:Op dinsdag 29 december 2015 18:17 schreef derLudolf het volgende:
Er zijn toch ook speciale RVS boren?
Vakantie idd, maar ik kijk hier wel vaker hoor, ik ben een ekte prutsertquote:Op dinsdag 29 december 2015 15:13 schreef derLudolf het volgende:
He SD, wat veel in K&W laatste tijd. Vakantie ofzo?
Hoe bevalt je Stanley spul?
Geen enkele ervaring mee, maar heb je al met de type-aanduiding specifiek op gebruiksaanwijzingen gezocht? Misschien is er een uitgebreidere handleiding die er niet bij zat omdat hij tweedehands is.quote:Op maandag 28 december 2015 21:49 schreef archito het volgende:
Heeft iemand ooit met dit apparaat gewerkt?
[ afbeelding ]
Een skandia 3 in 1 afstands-/balken-/leidingmeter.
Ik heb alleen géén idee hoe je een leiding moet meten en wat hij dan weergeeft. De handleiding geeft alleen aan dat dit apparaat het kan maar niet hoe. En op internet word ik tot nu toe ook niet veel wijzer.
Voor je beursstand? Ik zou gewoon es proberen met wat PUR van de Action. Anders misschien laten 3D printen (duur denk ik?)quote:Op dinsdag 29 december 2015 21:20 schreef Saisai het volgende:
Heeft Purschuim ook een aanduiding van kracht?
Ik ben op zoek naar purschuim wat slapjes is zodat het mijn papieren model niet uit elkaar trekt.
Hoe vind ik dit? Is daar een bepaalde aanduiding voor?
Dikker karton kan niet, ik gebruik al het dikstequote:Op dinsdag 29 december 2015 21:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Voor je beursstand? Ik zou gewoon es proberen met wat PUR van de Action. Anders misschien laten 3D printen (duur denk ik?)
Misschien anders op nog dikker karton overtrekken. Hoewel je dan de misschien de fijne vormen niet zo goed krijgt
Dat klinkt goed inderdaad. Vrij prijzig ook zeker? Ik hoop voor je dat het luktquote:Op woensdag 30 december 2015 15:19 schreef Saisai het volgende:
Ik heb constructielijm gebruikt, wat je ook voor die gasbetonblokken gebruikt. Ik heb nu het gewei ingespoten, het lijkt goed te gaan maar over een uur weet ik het pas zeker
Nee valt heel erg mee, zo'n grote bus is 10 euro. Ik weet alleen niet of ik er meerdere keren een klein beetje mee kan spuiten maar daar kom ik wel achterquote:Op woensdag 30 december 2015 15:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat klinkt goed inderdaad. Vrij prijzig ook zeker? Ik hoop voor je dat het lukt
Bij de Action kun je van door losse tuitjes kopen voor PURquote:Op woensdag 30 december 2015 15:34 schreef Saisai het volgende:
[..]
Nee valt heel erg mee, zo'n grote bus is 10 euro. Ik weet alleen niet of ik er meerdere keren een klein beetje mee kan spuiten maar daar kom ik wel achter
heb ik al meegenomenquote:Op woensdag 30 december 2015 15:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Bij de Action kun je van door losse tuitjes kopen voor PUR
gaat nog steeds goed! Ik heb nu alles (behalve de achterkant) volgespoten met constructielijm. Nu afwachten of hij zn vorm behoud. Het blijft papier..quote:
Kan wel, maar gebruik een fijn zaagje en heb geduld. NIET de zaag duwen.quote:Op woensdag 30 december 2015 19:41 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Kan je een plank vurenhout in de lengte netjes doorzagen met bv een decoupeerzaag?
Mooi. Hoeveel figuren moet/wil je tentoonstellen?quote:
Zoveel mogelijk, maar ik weet niet hoe ver ik kom qua tijd. Ik begin bij de populairste en ga dan naar beneden (mensen geven likes). Het hert ligt nu te drogen. Daar ben er erg tevreden overquote:Op woensdag 30 december 2015 20:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mooi. Hoeveel figuren moet/wil je tentoonstellen?
Thx, ga het morgen proberenquote:Op woensdag 30 december 2015 20:07 schreef Saisai het volgende:
[..]
Kan wel, maar gebruik een fijn zaagje en heb geduld. NIET de zaag duwen.
Als je een bovenfrees hebt kun je die ook gebruiken. Klein groefvreesje gebruiken en geleiding op je machine zetten. Je hebt wat meer verlies dan bij zagen maar het wordt wel kaarsrecht.quote:
Als je ze hebt, zou je middels twee latten en vier lijmklemmen een geleider kunnen fabriceren, om een en ander nog mooier recht te krijgen.quote:Op woensdag 30 december 2015 19:41 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Kan je een plank vurenhout in de lengte netjes doorzagen met bv een decoupeerzaag?
Ja, moet kunnen. Bij fabrieksoplossingen van bijv. Ikea zit elektra vaak genoeg nog strakker in elkaar getrokken.quote:Op donderdag 31 december 2015 13:53 schreef joepie88 het volgende:
Ben de woonkamer aan het inrichten en ik heb een paar lampen opgehangen door ze aan het plafond te knopen. Knoop is nergens dusdanig strak dat de kabel echt dubbelvouwt, maar het blijft natuurlijk wel een knoop in een electriciteitskabel. Wat denken jullie? Veilig?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je hebt alleen kans dat de lampen minder fel branden omdat er minder stroom doorheen kan.quote:Op donderdag 31 december 2015 13:53 schreef joepie88 het volgende:
Ben de woonkamer aan het inrichten en ik heb een paar lampen opgehangen door ze aan het plafond te knopen. Knoop is nergens dusdanig strak dat de kabel echt dubbelvouwt, maar het blijft natuurlijk wel een knoop in een electriciteitskabel. Wat denken jullie? Veilig?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 2 januari 2016 12:03 schreef Makrolon het volgende:
Je hebt alleen kans dat de lampen minder fel branden omdat er minder stroom doorheen kan.
Ik denk dat het (gezien de kleine lampjes) geen kwaad kan. Wel zou ik even controleren of in de lamp zelf een trekontlasting zit, oftewel dat de boel niet hangt aan het koperdraad in de kroonsteentjes intern maar de buitenmantel van de draad vastgeklemd zitquote:Op donderdag 31 december 2015 13:53 schreef joepie88 het volgende:
Ben de woonkamer aan het inrichten en ik heb een paar lampen opgehangen door ze aan het plafond te knopen. Knoop is nergens dusdanig strak dat de kabel echt dubbelvouwt, maar het blijft natuurlijk wel een knoop in een electriciteitskabel. Wat denken jullie? Veilig?
likje grondverf voor de zekerheid kan nooit kwaad. Al zal er niets mee gebeuren. Dus koop niet speciaal wat, zonde van je geld.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 17:07 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik ga binnenkort nieuw veiligheidsbeslag monteren op de houten buitendeuren. Waarschijnlijk moet ik daarvoor nieuwe gaten boren, de oude zullen worden afgedekt door het beslag. Moet ik die gaten of behandelen / vullen om houtrot oid tegen te gaan? Of zal het beslag voldoende bescherming zijn?
Je eerste vraag laat ik aan de kenners over.quote:Op maandag 4 januari 2016 09:33 schreef Luuk84 het volgende:
Daarnaast begrijp ik niet waarom er tegenwoordig 12 of meer groepen in een woning moeten zitten. Nu ben ik echt een leek, maar kan iemand mij dit uitleggen? Tegenwoordig zetten ze veel op aparte groep, maar dan nog.
3x25 als je de keuze hebt. Vastrecht is hetzelfde, aansluiten eenmalig iets meer dacht ik.quote:Op maandag 4 januari 2016 09:33 schreef Luuk84 het volgende:
Electra noob hier:
We zijn bezig met een nieuwbouw woning, nu is het nog niet helemaal duidelijk hoeveel groepen hierin komen, en op hoeveel groepen we uit gaan komen, maar ik zit met een algemene vraag: vanaf hoeveel groepen is 3x25A verstandig?
Daarnaast begrijp ik niet waarom er tegenwoordig 12 of meer groepen in een woning moeten zitten. Nu ben ik echt een leek, maar kan iemand mij dit uitleggen? Tegenwoordig zetten ze veel op aparte groep, maar dan nog.
1x35A het is 1x40A toch? Zo niet, staat het fout in de documentatie van t huis haha. Ik zit er wel aan te denken om 3x25 te nemen, dan zijn we maar voorbereid. Ik geloof zelfs dat ze je verplichten om die optie te nemen als je op meer dan 8 groepen uitkomt (en dat gebeurd volgens mij heel snel).quote:Op maandag 4 januari 2016 10:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
3x25 als je de keuze hebt. Vastrecht is hetzelfde, aansluiten eenmalig iets meer dacht ik.
Voordeel is dat je dan krachtstroom hebt, handig als je een inductie kookplaat met 5 pitten allemaal volgas wilt hebben en voor in de schuur: zaagtafels en lasapparaten op 380 kun je vaak voor een prikkie kopen omdat weinig mensen een aansluiting voor 380V hebben.
Bovendien is de totale hoeveelheid stroom die je in huis kunt gebruiken hoger tov 1*35A
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uitquote:Op maandag 4 januari 2016 11:11 schreef Chicolade het volgende:
Waarmee plak ik (afgelakte) MDF plinten het beste tegen de muur? Ik heb nog een halve verpakking Zwaluw Hybrifix (niet genoeg voor alle plinten) en een aantal verpakkingen Pattex 'geen schroeven en spijkers' liggen. Ik heb eerder ergens gelezen dat Zwaluw High Tack de 'beste' optie is voor plinten? Ik ga bestellen bij Toolstation, die hebben het halve assortiment van Den Braaven dus als er een andere, betere optie is hoor ik het graag Plinten moeten 'gewoon goed' vastzitten, maar het is een bonus als ik niet de hele muur kapot trek als ze er ooit af moeten om kabels die erachter zitten los te halen. De plint die ik heb kan geloof ik niet met clips bevestigd worden, helaas.
Ik was van plan de bovenrand vast te kitten met acrylaatkit, want onze muren lopen zo verschrikkelijk scheef, dus dan lijken ze wel 'naadloos'. Ik vind schroefgaten eigenlijk geen porum, en die zou ik dan afsmeren met houtvuller en dan moet ik alsnog alle plinten gaan lakken omdat je anders verschil blijft zien . En dan zijn ze al helemaal niet verwijderbaar meer .quote:Op maandag 4 januari 2016 11:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uit
Schroeven Kan je beter spijkeren, veel netter.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:33 schreef derLudolf het volgende:
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uit
Dan moet je sowieso gaan schilderen, want ongeschilderde acrylaatkit wordt smerig en geel/zwart.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Chicolade het volgende:
Ik was van plan de bovenrand vast te kitten met acrylaatkit
Typex?quote:Op maandag 4 januari 2016 11:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uit
I beg to differ . Maar uhm, heb je met spijkers niet juist het probleem dat het niet goed vast blijft zitten? Mijn muren bestaan de eerste paar cm uit gips (of leegte), dan lijkt een montagekit me toch handiger.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:19 schreef machtpen het volgende:
Tacken is het mooiste voor plinten maar dan moet je wel een zware op lucht hebben. In de bouwmarkt hebben ze dopjes die je op schroeven kunt zetten dan zie je er ook niks meer van de schroeven.
Sowieso met een kitspuit, werkt veel prettiger. Achteraf had ik begin van de verbouwing gewoon een goede kitspuit moeten halen, ik werk nu met een budgetmodelletje en die is zijn geld al meer dan waard geweest. Wat zwaars tegenaan zetten is een goede, ik heb nog wel wat zakken cement om de plint op zijn plek te houden. We hebben gelukkig relatief korte plinten (2.4m per stuk) dus ik hoop dat we er geen halve dagen tegenaan hoeven te drukken. Mijn ervaring met de hybrifix (MS polymeerkit) in de badkamer was dat deze na een minuut of 2 al sterk genoeg was om de zwaartekracht te weerstaan en de plafondplinten op zijn plaats te houden .quote:Op maandag 4 januari 2016 13:28 schreef Barrah het volgende:
Ik zou een bus montagekit halen die je in een kitspuit kunt gebruiken. Daarmee plak je werkelijk alles. Stevig aandrukken, even vasthouden en het zit muurvast. Met een spuit kun je lekker doorwerken.
Op plekken waar je muren erg krom zijn kun je er iets zwaars tegenaan zetten of alsnog een enkele schroef gebruiken (die je vrij makkelijk kunt wegplamuren).
Kiertjes kun je achteraf opvullen met acrylaatkit.
Voor het gemak en toch een mooie afwerking zou ik de laatste laklaag altijd aanbrengen als de plinten op de muur zitten. Zo kun je eventuele kit en plamuur nog wegwerken.
Noted, geen acrylaatkit dus. Jammer, daar had ik nog wel een paar bussen van staan . Wat is dan handiger, de eerdergenoemde polymeerkit of beglazingskit oid? Ik dacht dat beglazingskit bedoeld is om ramen in een kozijn vast te kitten?quote:Op maandag 4 januari 2016 13:12 schreef usernaamvergeten het volgende:
Dan moet je sowieso gaan schilderen, want ongeschilderde acrylaatkit wordt smerig en geel/zwart.
Ja, je kookt nu op gas, en nu heb je geen machines die 3 fasen nodig hebben.quote:Op maandag 4 januari 2016 10:58 schreef Luuk84 het volgende:
Even puur de theorie: wij gaan op gas koken. Lasapparaten en zaagtafels ga ik niet gebruiken, heeft het dan nog wel zin?
Precies dit Luuk. Beter mee verlegen als om verlegenquote:Op maandag 4 januari 2016 15:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja, je kookt nu op gas, en nu heb je geen machines die 3 fasen nodig hebben.
Maar als je nu bij aanleg 3 fasen aanvraagt bij de netbeheerder en een 3 fasen groepenkast aanvraagt, dan kost het je nu misschien ¤150/200 meer bij aanleg, voor gebruik later kost het niets extra.
Als je het later weer wilt aanpassen ben je aardig wat meer kwijt.
quote:Op maandag 4 januari 2016 15:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja, je kookt nu op gas, en nu heb je geen machines die 3 fasen nodig hebben.
Maar als je nu bij aanleg 3 fasen aanvraagt bij de netbeheerder en een 3 fasen groepenkast aanvraagt, dan kost het je nu misschien ¤150/200 meer bij aanleg, voor gebruik later kost het niets extra.
Als je het later weer wilt aanpassen ben je aardig wat meer kwijt.
Duidelijk verhaal. Ik neigde er al naar met oog op de toekomst. Ook omdat de meerkosten wel meevallen.Nog steeds vind ik 16 groepen in je huis overdreven en zie ik hier persoonlijk echt het nut niet van, maar dat zal komen door mijn beperkte kennisquote:Op maandag 4 januari 2016 16:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Precies dit Luuk. Beter mee verlegen als om verlegen
Oh dat wist ik niet dat het zo weinig was. Maar goed, als je es in de keuken een dubbele frituur neerzet of je hebt een leuke grill, elektrische pizzaoven etc.quote:Op maandag 4 januari 2016 16:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Koelkast+afzuigkap hoeft natuurlijk niet met z`n 2en alleen op 1 groep.
De aansluitwaarde van een moderne koelvriescombi komt niet boven de 150w uit, afzuigkap iets van 250w (en dan heb je geen kinderachtig ding).
Daar kan best een dubbele wandcontactdoos bij op voor bijvoorbeeld een koffiezetapparaat in de keuken.
Vroeger deden ze niet anders. Jaren '70 bouw plinten, die krijg je met grof geweld nog niet los. Enorme spijkers werden er gebruikt, daar kan een schroef niet tegen op.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:45 schreef Chicolade het volgende:
Maar uhm, heb je met spijkers niet juist het probleem dat het niet goed vast blijft zitten?
Ik heb er een van Ecotools, was geloof ik 4 euro en die doet het echt fantastisch.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:45 schreef Chicolade het volgende:
Achteraf had ik begin van de verbouwing gewoon een goede kitspuit moeten halen, ik werk nu met een budgetmodelletje en die is zijn geld al meer dan waard geweest.
Beglazingskit is inderdaad voor ramen, maar die wordt niet vies en verkleurd niet. Neem dan wel een overschilderbare variant, ik kan beglazingskit van Soudal aanraden.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:45 schreef Chicolade het volgende:
Noted, geen acrylaatkit dus. Jammer, daar had ik nog wel een paar bussen van staan . Wat is dan handiger, de eerdergenoemde polymeerkit of beglazingskit oid? Ik dacht dat beglazingskit bedoeld is om ramen in een kozijn vast te kitten?
Met een omvormer van meer dan 600 watt moeten zonnepanelen al op een eigen groep.quote:Op maandag 4 januari 2016 18:15 schreef bleiblei het volgende:
Zonnepanelen moeten boven 2kw ook een eigen groep. Maar imho heb je die dingen zelden te veel. Ik heb er nu 8, maar zou er nu al graag 3 meer hebben gehad.
Komt ie nu meequote:Op maandag 4 januari 2016 19:59 schreef usernaamvergeten het volgende:
Acrylaatkit altijd overschilderen, want dat wordt anders vies en geel.
Dan schilder je het toch alsnog?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:21 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Komt ie nu mee
Ik heb ook rondom een paar kozijnen afgekit een paar jaar geleden, zonder daarna te schilderen, dat wordt nu inderdaad geel......
Kan wel. Maar of ik nou ¤200 uitgeef aan een drie fasen (3L 1N) aansluiting of ik geef dat geld uit aan een fornuisgroep (2L 2N)quote:Op maandag 4 januari 2016 21:16 schreef Piger het volgende:
Zou niet weten waarom een inductieplaat niet gewoon op een 1x35A aansluiting zou kunnen.
Als het echt niet nodig is dan is elke euro weggegooid geld. Wat vragen ze als extra bedrag?
Voor 3 fase? ik dacht rond de 250/300 euro.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:16 schreef Piger het volgende:
Zou niet weten waarom een inductieplaat niet gewoon op een 1x35A aansluiting zou kunnen.
Als het echt niet nodig is dan is elke euro weggegooid geld. Wat vragen ze als extra bedrag?
Zou kunnen, of een probleem met de starter misschien?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 08:48 schreef Pinklady89 het volgende:
Ik heb in mijn keuken 2 TL-lampen. Eén doet het perfect, maar in de ander zit geen buis. Iedere keer als ik er een nieuwe buis in doe (2x geprobeerd nu), springt die buis in 1000 stukjes niet heel lang nadat ik het licht aan doe. Wat zou het probleem kunnen zijn? Is de armatuur niet goed?
Vertel mij wat! Een jaar of 8 geleden heb ik in mijn toenmalige appartementje verschillende plinten verwijderd die boven de ramen waren aangebracht om gordijnrails op te hangen. Die spijkers gingen ruim 5cm het beton in. Alleen met grof geweld los te krijgenquote:Op maandag 4 januari 2016 19:59 schreef usernaamvergeten het volgende:
Vroeger deden ze niet anders. Jaren '70 bouw plinten, die krijg je met grof geweld nog niet los. Enorme spijkers werden er gebruikt, daar kan een schroef niet tegen op.
Ok, dus dan moet ik een stekker hebben die je uit elkaar kan halen zodat 'ie door een dunne pvc buis kan. Kan dat met normale stekkers/verlengsnoeren?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:29 schreef derLudolf het volgende:
Of een stopcontact in de MK plaatsen...
Kabel doorknippen en met kroonsteentje weer aan elkaar zetten mag niet, dan kun je beter de (contra)stekker er even afhalen. Of er af knippen en een nieuwe monteren indien het bom gegoten stekkers gaat.
http://www.energieveilig.nl/data/docs/stekker_monteren.pdfquote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:34 schreef Asmodeus. het volgende:
[..]
Ok, dus dan moet ik een stekker hebben die je uit elkaar kan halen zodat 'ie door een dunne pvc buis kan. Kan dat met normale stekkers/verlengsnoeren?
Edit: ik zie het al. Een stekker die je eraf kan schroeven zodat de draden vrijkomen, door de leiding halen, en aan de andere kant weer monteren.
Dank!
Het moet dus wel 'mooi' zijnquote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:44 schreef Burdie het volgende:
Hoi! Ik wil graag een wandlamp maken, bestaande uit een houten figuur met daar achter een (led) lamp. Het houten figuur wordt geverfd, dus het hoeft geen 'mooi' hout te zijn. Ik heb vanmorgen met een restje spaanplaat dat we nog hadden liggen uitgeprobeerd of het wordt zoals ik in mijn hoofd heb, en dat wordt het . Nou is het in spaanplaat alles behalve mooi maar wat voor hout zou ik hiervoor dan wel kunnen gebruiken?
Oh k dacht zo'n lompe TL bak aan het plafond. Das niet bepaald sfeerverlichtingquote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:54 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Eh ja. Boven het aanrecht. Is dat zoiets raars?
Ik neem aan dat je mm2 bedoelt?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:07 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet een krachtstroom aansluiting maken, lengte vd kabel is 80 m vanaf de meterkast, t word een 16 A aansluiting en er komt een apparaat aan met een motor van 14A, gaat dit lukken met 5x2.5 mm2 of moet ik toch 5 x 4 mm2 pakken?
Normaal zou ik gewoon de dikkere pakken maar prijsverschil is aanzienlijk
Haha ja, had al geedit maar net te laat dus.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:09 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je mm2 bedoelt?
http://www.draka.nl/Kabulator-nl
Lijkt erop dat je zelfs beter 6mm2 kunt nemen.
Kachingquote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:30 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha ja, had al geedit maar net te laat dus.
Hmm, word een duur kabeltje dan. :/ ik dacht dat ik met 4mm2 sowieso safe zou zitten..
Thanks. Toch maar besloten om door een kennis met verstand van dit soort dingen een stopcontact te laten plaatsen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:07 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
http://www.energieveilig.nl/data/docs/stekker_monteren.pdf
Kunt de foto er toch voor hangen?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:04 schreef Fixers het volgende:
Ik wil mijn kamerthermostaat een stukje verplaatsen, hij hangt net in de weg om een foto mooi op te hangen. Een cm of 20 naar beneden of opzij zal enorm schelen. Alleen dat ding zit op een inbouwdoos gemonteerd, waardoor ik met een groot gapend gat in mijn muur blijf zitten dat net zichtbaar zal zijn. Zijn daar nette onopvallende afdekkingen voor?
Foto wordt een Ixxi, die zijn niet helemaal dicht en de thermostaat zit net op de rand.quote:
Hmm, als ik daar die berekening doe komt er uit dat 2.5 mm2 ook kan?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:09 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je mm2 bedoelt?
http://www.draka.nl/Kabulator-nl
Lijkt erop dat je zelfs beter 6mm2 kunt nemen.
afhankelijk van het stuk dat rot is kan je het misschien inderdaad oplossen met kneedbaar hout. Je kan ook het stuk eruit zagen en vervangen voor een nieuw stuk. Als het gehele deel rot is dan moet je even kijken of je de hele onderdorpel kan vervangen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:52 schreef Gia het volgende:
Wij zijn bezig met de verbouwing van een jaren 30 woning, sinds april, en in de keuken zijn het raamkozijn en de deur behoorlijk rot aan de onderkant. Zijn nog authentieke deur en raam en zou ik graag, voorlopig, behouden. Is die houtrot weg te werken dmv weghalen, 'houtrot stop' en dan opvullen met kneedbaar hout, of kan ik beter een deel weghalen met de multitool en vervangen door stuk hout te lijmen?
Waarschijnlijk gaan we het op den duur wel vervangen door compleet nieuwe deur en ramen, maar dat zit er nu financieel, eigenlijk nog niet in. Garage aanbouwen heeft de prioriteit, plus boeiboorden, goten, gevel.
De netste oplossingen is een nieuwe inbouwdoos plaatsen en de leiding in de muur omleggen. Maar om een hele gipswand hier voor open te trekken zie ik niet zitten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:31 schreef machtpen het volgende:
Gat kun je natuurlijk gewoon dichtstuccen.
Krijtverf kan op grondverf. Krijtverf heeft wel altijd 2 lagen nodig, maar mijn ervaring is dat het met 3 prettiger schrijftquote:Op woensdag 6 januari 2016 08:12 schreef sibella2 het volgende:
Na spoedverbouwing hier hebben we, 1 jaar later, nog 1 deur in de grondverf staan.
Nu wil ik deze schilderen met krijtverf, kan ik die krijtbord er gewoon overheen schilderen of moet ik eerst een laag gewone verf erop doen?
Bedankt!
Geen idee wat voor motor er aan komt het hangen en of deze een soft-start heeft. Als je bij die calculator een C automaat aanvinkt, moet je wel een kabel van 4mm²quote:
Is het heel toevallig een LED met een G4 fitting? Dan kan je er gewoon (indien je transformator dat toestaat natuurlijk) een lager aantal lumen in doen .quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:12 schreef RedFever007 het volgende:
Even een vraagje over LED spot
Ik heb bij de bouwmarkt een hele tijd geleden zo'n standaard set van 3 ledspots gekocht als verlichting in de hal voor een nog nader t ebouwen kapstok. Na enig "testen" vind ik ze veel te fel. Zelfs 1 spot geeft al meer dan genoeg licht. Blijkbaar gaat het om 240 lumen per lamp, 3k Kelvin. 3 watt per lamp. Ik weet nog dat ik dacht "ohh 3 watt dat zal wel sfeervol zijn" Maar de watss zeggen niet zoveel ben ik inmiddels achter
Ik heb één van die lampen opengemaakt. Binnenin de lamp zie ik een ronde schijf met daarop de leds gesoldeerd. Gok ik althans, het zijn er 15 stuks. Kan ik er een paar van die dingen afslopen om zo minder led's te hebben die licht geven? of is het hele ding dan stuk?
Iemand ervaring met filters/folie om de lampen minder licht te laten uitstralen? of moet ik gewoon andere led spots gaan aanschaffen?
nope:quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:18 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Is het heel toevallig een LED met een G4 fitting? Dan kan je er gewoon (indien je transformator dat toestaat natuurlijk) een lager aantal lumen in doen .
[ afbeelding ]
Even vonkenboer hierheen trekken....quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:50 schreef Makrolon het volgende:
Hmm, als ik daar die berekening doe komt er uit dat 2.5 mm2 ook kan?
quote:
maakt het ook nog uit of ik goedkope of dure verf koop?quote:Op woensdag 6 januari 2016 08:17 schreef Puala het volgende:
[..]
Krijtverf kan op grondverf. Krijtverf heeft wel altijd 2 lagen nodig, maar mijn ervaring is dat het met 3 prettiger schrijft
Ik heb ervaring met 3 merken en heb geen verschil gemerkt eigenlijkquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:04 schreef sibella2 het volgende:
[..]
maakt het ook nog uit of ik goedkope of dure verf koop?
Thanks! Action of Hema it is!quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:06 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik heb ervaring met 3 merken en heb geen verschil gemerkt eigenlijk
Het komt in een kabelgoot te liggen en in buis. Maar bij die calculator was t of dit of in de grond.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Welke installatiemethode pas je toe ? Klopt die wel ?
We hebben ook nog een deur in de bijkeuken, waar ik liever een raam wil. Daar zitten dezelfde ruitjes in, als in de keuken. Zou die over kunnen zetten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 22:00 schreef Maquez het volgende:
[..]
afhankelijk van het stuk dat rot is kan je het misschien inderdaad oplossen met kneedbaar hout. Je kan ook het stuk eruit zagen en vervangen voor een nieuw stuk. Als het gehele deel rot is dan moet je even kijken of je de hele onderdorpel kan vervangen.
De laatste optie is het mooiste en het beste. Maar zoals je aangeeft; jullie willen het een keer vervangen, als dat volgend jaar is of over 2 jaar kan je financieel gezien misschien het beste voor het kneedbare hout kiezen
Want?quote:Op donderdag 7 januari 2016 16:02 schreef Gia het volgende:
De latjes zijn ongeveer 1 cm2 x 23 cm. Dat kan ik, denk ik, niet spijkeren.
Nee, dat moet je dus echt niet doen!quote:Op donderdag 7 januari 2016 16:02 schreef Gia het volgende:
Wat is dan de beste lijm die ik kan gebruiken? Binnen en buiten.
Lijkt mij een verstandige keuze gezien de rest van jouw postquote:
Dat zijn ze nu ook niet. Ze zijn, volgens mij, nog origineel. Dus van 1935.quote:
Heb je een staaltje/restje van de verf, of een kleurnummer? Bij een verfhandel kunnen ze elke willekeurige kleur maken, in de bouwmarkt is het misschien wat lastiger maar daarvoor kan je gewoon de winkel binnenlopen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:07 schreef Burdie het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om een 'oude' kleur verf na te bestellen? Het gaat om een flexa kleur van een aantal jaar geleden, wellicht worden de mengverhoudingen ergens in een database opgeslagen?
Als je de naam hebt van een kleur kunnen ze hem zo bijmaken.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:07 schreef Burdie het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om een 'oude' kleur verf na te bestellen? Het gaat om een flexa kleur van een aantal jaar geleden, wellicht worden de mengverhoudingen ergens in een database opgeslagen?
Ja de grotere verfzaken hebben volgens mij alle collecties wel in de mengcomputer hebben staan. Bouwmarkt(je) bij m'n ouders heeft bv alleen Wijzonol en RAL erin staan. Gewoon een verfwinkel opzoeken dusquote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:12 schreef Burdie het volgende:
Ja, ik heb er nog zo'n klein (proef?) tubetje van. En ik weet ook het kleurnumer en de precieze naam. Helemaal goed dus! Bedankt voor de reacties .
Er staat op dat het voor gloeilampen is. Verder heb ik er geen verstand van.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 18:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Vraagje. Deze had ik nog liggen. Is dit een halogeendimmer of een "gewone" dimmer?
[ afbeelding ]
Ik bedoel eigenlijk: ik heb ooit een speciale dimmer gekocht om een halogeensysteem met trafo te dimmen. En ik vroeg me af of dat deze was. (Ja, mijn klushok is een zooitje ) Maar er staat inderdaad gewoon gloeilampen op, was me nog niet opgevallen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 18:41 schreef derLudolf het volgende:
Voordat je 60W aan halogeen hebt, heb je ook al behoorlijk wat licht.
Geen idee of gloeilampen en halogeen een ander soort gloeilamp hebben.
Ik heb even mijn Google aan geslingerdquote:Op vrijdag 8 januari 2016 18:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Vraagje. Deze had ik nog liggen. Is dit een halogeendimmer of een "gewone" dimmer?
[ afbeelding ]
Even proberen of het werkt.quote:Deze dimmer is geschikt voor het sturen van gloeilampen en van 230V-halogeenlampen
Ga maar voor 6mm2, hier een link naar een naar mijn idee goede aanbieding:quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:07 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet een krachtstroom aansluiting maken, lengte vd kabel is 80 m vanaf de meterkast, t word een 16 A aansluiting en er komt een apparaat aan met een motor van 14A, gaat dit lukken met 5x2.5 mm2 of moet ik toch 5 x 4 mm2 pakken?
Normaal zou ik gewoon de dikkere pakken maar prijsverschil is aanzienlijk
De naden aftapen is voldoende. De aluminium cachering is namelijk de dampdichte laag. Metaal is oneindig dampdicht veel meer als een folie.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:43 schreef Erik het volgende:
Isolatievraag: een hellend pannendak van binnenuit isoleren waarbij allen gaas aanwezig is (en uiteraard de pannen).
Ik zat te denken om aan het einde van de gordingen tussen de gordingen in underlaymentplaten te bevestigen (met hoekjes vastzetten) en vervolgens 8cm PIR platen ertegenaan (B-keus platen met aan beide kanten een aluminium laag).
Aan de binnenkant hoeft er geen afwerking plaats te vinden.
Dus van buiten naar binnen: pannen - gaas - underlayment - PIR platen
De vraag: moet er ergens folie tussen de lagen en zo ja, waar en welke (dampopen/dampdicht)?
Het is niet voor mijn garage T is voor bij mijn oom in de werkplaats. en die 4mm2 ligt er al in Ik hoop dus dat t voldoende is.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:55 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
Ga maar voor 6mm2, hier een link naar een naar mijn idee goede aanbieding:
http://www.elektroproduct(...)045%20/%203166045%22
In het licht van je flinke garage zou ik zelf een kleinere groepenkast/verdeler daar installeren . nu krap aan neer leggen en tot de conclusie komen dat het niet genoeg is zonde. a) van het werk b) van de centen
Denk dat je 25A afgezekerd bent in je kast thuis ?, dan moet een kast met max 16 A wel lukken
Ik zou efde goeie hollewandpluggen halen. Deze:quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond:
[ afbeelding ]
Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapot Heb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
Is je plafond hol, of gestuct? Dit soort pluggen zijn bedoeld voor wanden/plafonds die bedekt zijn met gipsplaten, waarbij er achter de gipsplaat minstens x cm aan ruimte is (dus holle ruimte erachter, als die ruimte er niet is gaan ze idd kapot). Ik heb dit type van Toggler gekocht, waar je niet voor hoeft te boren maar de kop 'zelfborend' is. Stond ook expliciet bij dat het alleen met een schroevendraaier gedaan mocht worden, omdat je met een machine teveel kracht zet en ze kapot draait.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond:
[ afbeelding ]
Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapot Heb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
Ik kan ze niet vinden, en het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk dat ze bestaan.quote:Op maandag 11 januari 2016 17:40 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben op zoek naar een stroomkabel waarvan de ene kant een Wieland GST18 aansluiting heeft en de andere kant C19, echter kan ik het nergens vinden. Bestana deze uberhaupt? Iemand die mij hiermee kan helpen?
Helder, dank je!quote:Op zondag 10 januari 2016 18:44 schreef tiho1 het volgende:
[..]
De naden aftapen is voldoende. De aluminium cachering is namelijk de dampdichte laag. Metaal is oneindig dampdicht veel meer als een folie.
Thx. Heb andere pluggen gekocht die wel werkenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:20 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Is je plafond hol, of gestuct? Dit soort pluggen zijn bedoeld voor wanden/plafonds die bedekt zijn met gipsplaten, waarbij er achter de gipsplaat minstens x cm aan ruimte is (dus holle ruimte erachter, als die ruimte er niet is gaan ze idd kapot). Ik heb dit type van Toggler gekocht, waar je niet voor hoeft te boren maar de kop 'zelfborend' is. Stond ook expliciet bij dat het alleen met een schroevendraaier gedaan mocht worden, omdat je met een machine teveel kracht zet en ze kapot draait.
Als je plafond 'massief' is maar gestuct, dan heb je weer een heel ander soort pluggen nodig . En als het wel 'hol' is; weet je heel toevallig waar de houten rachels lopen? Gordijnen zijn best zwaar, die zou ik liever aan het houtwerk hangen dan aan een dun plaatje gips ...
Ik heb al even gezocht, maar kon zo snel niet de instructies van die inbouwdoos vinden. Om stekkertjes aan utp-kabel te zetten heb je ook een speciale tang nodig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:14 schreef bleiblei het volgende:
Hangt van de doos af, maar rocket science is het niet.
Qua tool heb je op z'n hoogst zo een prikunit nodig om van die ijzertjes door de draad heen te prikken. Maar dat hangt dus van de doos af .
Klopt, een RJ45 krimptang.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:26 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb al even gezocht, maar kon zo snel niet de instructies van die inbouwdoos vinden. Om stekkertjes aan utp-kabel te zetten heb je ook een speciale tang nodig.
Klinkt als de meest logische volgorde.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:29 schreef Isane het volgende:
Vraagje. ik vertrek over een paar maand naar een nieuwbouw huis en ik vroeg me af of dit de goede volgorde is:
Muur spacken, pvc leggen en dan de keuken plaatsen?
Is niet heel moeilijk. 2x cat6 door één buisje past wel nét (of net niet). Zorg dus in elk geval voor een goede trekveer. En uiteraard de juiste schema's en tangetjes om je contactdozen te verbinden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 20:00 schreef Fixers het volgende:
Is het moeilijk om de kabels en contactdozen te vervangen? Ik wil de antennekabels vanaf mijn huiskamer naar de meterkast vervangen door 2 x cat6 met bijpassende inbouwdoos. De afstand tot mijn meterkast is een meter of twee, het trekken van de kabel zal wel lukken. Maar hoe moeilijk is het om zo'n inbouwdoos aan te sluiten? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? (Ik heb schakelmateriaal van Merten System M).
ja makkelijk Was het niet haha. 4 draadjes in het juiste gleufje leggen en houden, en dan een klipje aandrukken. En dat 2x. Signaal is wel prima overigensquote:Op donderdag 14 januari 2016 09:24 schreef usernaamvergeten het volgende:
Altijd punch down nemen. Dat Peha spul wat je in de bouwmarkt koopt moet je elk draadje onder een schroefje doen, dat is echt drama om te monteren en geeft een zeer onbetrouwbaar signaal.
Of de spots gewoon aan elkaar doorlussen (van spot 1 naar spot 2 naar spot 3) dat mag ook gewoonquote:Op donderdag 14 januari 2016 19:18 schreef Makrolon het volgende:
Een lasdoos boven het middelste spotje en vanuit daar met flexibele rubberkabel naar elk spotje, elk spotje zn eigen lasdoos is niet nodig.
Let er wel op dat de kabel warmtebestendig is als je halogeen gebruikt.
Thanksquote:Op woensdag 13 januari 2016 21:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Klinkt als de meest logische volgorde.
Eerst keuken en dan PVC zou ook kunnen.
Minder kans op beschadiging vloer, maar moet je de plint er wel later nog onder "klikken".
Mooizo dat scheelt wat kabel in plaats van elke spotje zijn eigen kabels naar een opbouw lasdoosquote:Op donderdag 14 januari 2016 20:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Of de spots gewoon aan elkaar doorlussen (van spot 1 naar spot 2 naar spot 3) dat mag ook gewoon
quote:Op donderdag 14 januari 2016 21:02 schreef Ill-Skillz het volgende:
2 korte klusvragen
Vraag 1:
Mijn badkamer wordt verbouwd. Hij zit op de 1e verdieping, boven de meterkast en onder de zolder.
Via de meterkast wil ik een viertal leidingen omhoog trekken (utp, wasmachinegroep, 2x loos je weet maar nooit). Nu de badkamer open gaat, lijkt dat het ideale moment een voorzetwandje te maken en daarin de leidingen door te trekken. Kan/mag dit gewoon?
Jahoor, waarom niet? Omdat je met electra door de vochtige badkamer ga bedoel je? T plafond van een badkamer zit ook vol met electriciteitsleidingen.
Vraag 2:
Tegen de leidingen en de voorzetwand komt het bad, en de douchekop e.d. worden gemonteerd op de wand die haaks op de voorzetwand staat. M.a.w. als ik daar met mijn slaperige kop sta te douchen en de wasmachine staat aan, gaat er aardig wat spanning door de leidingen naast mijn hoofd. Is dit een probleem? (serieuze vraag, magnetisch veld enzo...) Ik kan anders de leiding ook helemaal naar de andere kant van de wand trekken (zo'n 1,5 m van de douche vandaan) en daar omhoog laten lopen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand hier rekening mee houd.
Je hebt je antwoord al, maar ik vroeg me af: is het niet mooier om dat stopcontact en die dimmer in één afdekraam naast elkaar te hebben? Er vanuit gaande dat het inbouw is en je toch al moet frezen.quote:Op donderdag 14 januari 2016 16:46 schreef Reticulum het volgende:
In de woonkamer wil ik een koof met spotjes maken.
De dubbele WCD zit er al en de bedrading komt van bovenaf.
Nu wil ik vanaf de dubbele WCD doorlussen naar een dimmer en vanaf daar verder omhoog voor de verlichting in de koof (spotjes).
1. als de lampen doorverbonden worden en je werkt met lasklemmen moeten deze dan volgens de regels in een opbouw lasdoos komen? Dus voor 3 spotjes ieder een eigen lasdoos?
2. Zouden jullie van spotje naar spotje doorschakelen of 1 centrale doos maken en vanuit daar ieder spotje zijn eigen bedrading? Dit kost meer bedrading maar misschien veiliger?
[ afbeelding ]
alvast bedankt!
Ik heb die pluggen ook gebruikt. Alleen bij mij is de bovenkant van de plug wel redelijk scherp en grijpt zich zo in het gipsplafond vast. Zo heb ik een 6 meter lang gordijn van 2,60m opgehangen aan een gipsplaatje en hangt prima. Die stalen holenwandpluggen zijn erg onpraktisch voor een gipsplaatje in het plafond. Je hebt ook nog normale pluggen die zichzelf 'uitzetten' en vastgrijpen in het gipsplafond, die zijn ook niet zo duur en heb ik ook hier en daar ertussen gestopt.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond:
[ afbeelding ]
Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapot Heb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
Top, ga ik dat proberen. Thanks!quote:Op vrijdag 15 januari 2016 09:50 schreef bluemoon23 het volgende:
Door het composiet heen boren en een plaatje hout aan de achterkant van het composiet (binnen in de schuur dus)
Dan draai je de schroeven voor de buitenlamp in het hout, dat blijft wel zitten.
Houtschroeven nemen in plaats van spaanplaatschroeven.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 09:35 schreef Pizzahut het volgende:
Nu is mijn volgende uitdaging om hier een buitenlamp aan op te hangen. Hoe kan ik dit het beste doen? Voorboren en dan een schroef erin werkt niet helemaal.. Dit heb ik met dat huisje gedaan. Hij hangt maar niet stevig genoeg voor een buitenlamp.
Bedankt voor het meedenken! Er komt waarschijnlijk een vloerlamp in de hoek te staan en dan vind ik het mooier als het snoer in een wcd 30cm boven de vloer komt. Als ik de dimmer met stopcontact in een raam doe op 115cm hoogte loopt de kabel van de lamp over de muur en dus meer in het zicht. En de subwoofer komt ws. ook in de hoek te staan, ook laag bij de grond. Alle stopcontacten in huis zitten op 30cm vanaf de dekvloer (behalve in keuken boven aanrecht).quote:Op vrijdag 15 januari 2016 07:52 schreef Barrah het volgende:
[..]
Je hebt je antwoord al, maar ik vroeg me af: is het niet mooier om dat stopcontact en die dimmer in één afdekraam naast elkaar te hebben? Er vanuit gaande dat het inbouw is en je toch al moet frezen.
ontvetten, schuren, gronden en lakken.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:02 schreef DrMarten het volgende:
Ik krijg over 2 weken de sleutel van mijn nieuwe huis. Nu hadden de vorige bewoners kleine kinderen en hebben ze op de deur van de trapkast in de woonkamer een vlak geverfd met schoolbordverf. Het betreft zo'n 13 in een dozijn standaard deur. Iemand enig idee of dat vlak schoolbodverf op een of andere manier verwijderd kan worden zonder die deur naar de kloten te helpen? Of wordt het een kwestie van de hele deur overschilderen?
De afvoer..quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef valentijn101 het volgende:
Mijn vaatwasser heeft het begeven en nu wil ik een nieuwe bestellen. De meeste webshops bieden een installatieservice aan van rond de ¤70,-
Ik dacht: oude vaatwasser er uit schuiven, nieuwe erin schuiven, water vastdraaien stekker er in en klaar. Kan ik makkelijk zelf.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, je zult altijd wel een aanzet blijven zien. Je kunt niet naadloos tegen elkaar aan schilderen.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 16:25 schreef Blue-eyes het volgende:
Ons plafond moet nodig gesausd worden. Omdat het gaat om zo'n 50 m2 en we niet aan het einde van de dag bekaf willen zijn, willen we het werk over 2 dagen verdelen. Als je halverwege het plafond stopt en de volgende dag verder gaat, blijf je dan een streep zien?
Steenwol is een betere keuze.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:47 schreef Ill-Skillz het volgende:
Lees net dat polystyreen eigenlijk nauwelijks geluid tegenhoudt. Niet echt zinvol waarschijnlijk dus.
Als het een inbouwmodel is dan natuurlijk ook nog het deurtje overzetten, staat anders zo vreemd.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef valentijn101 het volgende:
Mijn vaatwasser heeft het begeven en nu wil ik een nieuwe bestellen. De meeste webshops bieden een installatieservice aan van rond de ¤70,-
Ik dacht: oude vaatwasser er uit schuiven, nieuwe erin schuiven, water vastdraaien stekker er in en klaar. Kan ik makkelijk zelf.
Of zie ik iets over het hoofd?
Wat is er voor plafond, zit er nog een verdieping boven?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:34 schreef Ill-Skillz het volgende:
Een nieuw klein klusvraagje.
Tussen twee slaapkamers op mijn woning zit een heel dun wandje. Gipsplaten ene kamer, houten frame, gipsplaten andere kamer.
Het is nogal gehorig. Om die reden had ik het volgende bedacht.
Over de gipsplaten aan 1 kant van het muurtje een laag isolatieplaten plaatsen.
Paar vragen:
1. Is dit zinvol? Het hoeft niet helemaal geluidsdicht te zijn, maar iets minder doorlaat zou al fijn zijn.
2. Moet ik dit kitten of kan ik ook schroeven door de plaat en dan borgen in de gipsplaat (gipsplaatschroef)?
3. Kan hier over behangen worden?
Ik ben nog niet in bouwmarkt geweest, komt morgen. Daarom alvast hier ff mijn vraag. Andere tips of soorten platen ook welkom.
Op plaatmateriaal zal dat niet meevallenquote:Op zondag 17 januari 2016 12:42 schreef bleiblei het volgende:
Het kan wel, is alleen bijna niet te doen en je schaaf wordt heel snel bot. Ik zou het eraf zagen of evt. schuren.
Voor geluidisolatie moet je massa toevoegen heb ik eens begrepen. Het is best lastig, je moet rekening houden met de bevestiging en andere wegen die het geluid kan nemen zoals hier boven al genoemd via je plafond. Massa en zorgen dat trillingen niet doorgegeven worden op de volgende laag. Ik heb hier in een oud topic er eens iets over gelezen van iemand die het mooi uitlegde. Misschien is dat terug te zoeken.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:34 schreef Ill-Skillz het volgende:
Een nieuw klein klusvraagje.
Tussen twee slaapkamers op mijn woning zit een heel dun wandje. Gipsplaten ene kamer, houten frame, gipsplaten andere kamer.
Het is nogal gehorig. Om die reden had ik het volgende bedacht.
Over de gipsplaten aan 1 kant van het muurtje een laag isolatieplaten plaatsen.
Paar vragen:
1. Is dit zinvol? Het hoeft niet helemaal geluidsdicht te zijn, maar iets minder doorlaat zou al fijn zijn.
2. Moet ik dit kitten of kan ik ook schroeven door de plaat en dan borgen in de gipsplaat (gipsplaatschroef)?
3. Kan hier over behangen worden?
Ik ben nog niet in bouwmarkt geweest, komt morgen. Daarom alvast hier ff mijn vraag. Andere tips of soorten platen ook welkom.
Ik deed de aanname dat er van de kopse kant 2mm eraf moet.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Op plaatmateriaal zal dat niet meevallen
Als je 16mm nodig hebt ipv 18, kun je 2 sheets van 8 op elkaar lijmen.
Mjah, gebaseerd op de karige info van de vraagsteller is- en blijft het van ons beiden natuurlijk giswerkquote:Op zondag 17 januari 2016 14:17 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik deed de aanname dat er van de kopse kant 2mm eraf moet.
Als je van 18 naar 16 wil dan is er idd. helemaal geen beginnen aan .
Heb een strook mdf van 62mm breed en moet dus naar 60mm. Ga het via toch met een decoupeerzaag proberen.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, gebaseerd op de karige info van de vraagsteller is- en blijft het van ons beiden natuurlijk giswerk
kops zou ik idd gewoon zagen, moet je wel een geleider hebben, of een vreselijk sterke vaste hand
Als je schaaf goed scherp is zie ik het probleem niet.quote:Op zondag 17 januari 2016 11:48 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Is het mogelijk om mdf te schaven? Moet 1 a 2 mm af. Of moet ik hiervoor een aparte schaaf kopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |