likje grondverf voor de zekerheid kan nooit kwaad. Al zal er niets mee gebeuren. Dus koop niet speciaal wat, zonde van je geld.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 17:07 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik ga binnenkort nieuw veiligheidsbeslag monteren op de houten buitendeuren. Waarschijnlijk moet ik daarvoor nieuwe gaten boren, de oude zullen worden afgedekt door het beslag. Moet ik die gaten of behandelen / vullen om houtrot oid tegen te gaan? Of zal het beslag voldoende bescherming zijn?
Je eerste vraag laat ik aan de kenners over.quote:Op maandag 4 januari 2016 09:33 schreef Luuk84 het volgende:
Daarnaast begrijp ik niet waarom er tegenwoordig 12 of meer groepen in een woning moeten zitten. Nu ben ik echt een leek, maar kan iemand mij dit uitleggen? Tegenwoordig zetten ze veel op aparte groep, maar dan nog.
3x25 als je de keuze hebt. Vastrecht is hetzelfde, aansluiten eenmalig iets meer dacht ik.quote:Op maandag 4 januari 2016 09:33 schreef Luuk84 het volgende:
Electra noob hier:
We zijn bezig met een nieuwbouw woning, nu is het nog niet helemaal duidelijk hoeveel groepen hierin komen, en op hoeveel groepen we uit gaan komen, maar ik zit met een algemene vraag: vanaf hoeveel groepen is 3x25A verstandig?
Daarnaast begrijp ik niet waarom er tegenwoordig 12 of meer groepen in een woning moeten zitten. Nu ben ik echt een leek, maar kan iemand mij dit uitleggen? Tegenwoordig zetten ze veel op aparte groep, maar dan nog.
1x35A het is 1x40A toch? Zo niet, staat het fout in de documentatie van t huis haha. Ik zit er wel aan te denken om 3x25 te nemen, dan zijn we maar voorbereid. Ik geloof zelfs dat ze je verplichten om die optie te nemen als je op meer dan 8 groepen uitkomt (en dat gebeurd volgens mij heel snel).quote:Op maandag 4 januari 2016 10:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
3x25 als je de keuze hebt. Vastrecht is hetzelfde, aansluiten eenmalig iets meer dacht ik.
Voordeel is dat je dan krachtstroom hebt, handig als je een inductie kookplaat met 5 pitten allemaal volgas wilt hebben en voor in de schuur: zaagtafels en lasapparaten op 380 kun je vaak voor een prikkie kopen omdat weinig mensen een aansluiting voor 380V hebben.
Bovendien is de totale hoeveelheid stroom die je in huis kunt gebruiken hoger tov 1*35A
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uitquote:Op maandag 4 januari 2016 11:11 schreef Chicolade het volgende:
Waarmee plak ik (afgelakte) MDF plinten het beste tegen de muur? Ik heb nog een halve verpakking Zwaluw Hybrifix (niet genoeg voor alle plinten) en een aantal verpakkingen Pattex 'geen schroeven en spijkers' liggen. Ik heb eerder ergens gelezen dat Zwaluw High Tack de 'beste' optie is voor plinten? Ik ga bestellen bij Toolstation, die hebben het halve assortiment van Den Braaven dus als er een andere, betere optie is hoor ik het graagPlinten moeten 'gewoon goed' vastzitten, maar het is een bonus als ik niet de hele muur kapot trek als ze er ooit af moeten om kabels die erachter zitten los te halen. De plint die ik heb kan geloof ik niet met clips bevestigd worden, helaas.
Ik was van plan de bovenrand vast te kitten met acrylaatkit, want onze muren lopen zo verschrikkelijk scheef, dus dan lijken ze wel 'naadloos'. Ik vind schroefgaten eigenlijk geen porum, en die zou ik dan afsmeren met houtvuller en dan moet ik alsnog alle plinten gaan lakken omdat je anders verschil blijft zienquote:Op maandag 4 januari 2016 11:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uit
Schroevenquote:Op maandag 4 januari 2016 11:33 schreef derLudolf het volgende:
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uit
Dan moet je sowieso gaan schilderen, want ongeschilderde acrylaatkit wordt smerig en geel/zwart.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Chicolade het volgende:
Ik was van plan de bovenrand vast te kitten met acrylaatkit
Typex?quote:Op maandag 4 januari 2016 11:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uit
I beg to differquote:Op maandag 4 januari 2016 13:19 schreef machtpen het volgende:
Tacken is het mooiste voor plinten maar dan moet je wel een zware op lucht hebben. In de bouwmarkt hebben ze dopjes die je op schroeven kunt zetten dan zie je er ook niks meer van de schroeven.
Sowieso met een kitspuit, werkt veel prettiger. Achteraf had ik begin van de verbouwing gewoon een goede kitspuit moeten halen, ik werk nu met een budgetmodelletje en die is zijn geld al meer dan waard geweest. Wat zwaars tegenaan zetten is een goede, ik heb nog wel wat zakken cement om de plint op zijn plek te houden. We hebben gelukkig relatief korte plinten (2.4m per stuk) dus ik hoop dat we er geen halve dagen tegenaan hoeven te drukken. Mijn ervaring met de hybrifix (MS polymeerkit) in de badkamer was dat deze na een minuut of 2 al sterk genoeg was om de zwaartekracht te weerstaan en de plafondplinten op zijn plaats te houdenquote:Op maandag 4 januari 2016 13:28 schreef Barrah het volgende:
Ik zou een bus montagekit halen die je in een kitspuit kunt gebruiken. Daarmee plak je werkelijk alles. Stevig aandrukken, even vasthouden en het zit muurvast. Met een spuit kun je lekker doorwerken.
Op plekken waar je muren erg krom zijn kun je er iets zwaars tegenaan zetten of alsnog een enkele schroef gebruiken (die je vrij makkelijk kunt wegplamuren).
Kiertjes kun je achteraf opvullen met acrylaatkit.
Voor het gemak en toch een mooie afwerking zou ik de laatste laklaag altijd aanbrengen als de plinten op de muur zitten. Zo kun je eventuele kit en plamuur nog wegwerken.
Noted, geen acrylaatkit dus. Jammer, daar had ik nog wel een paar bussen van staanquote:Op maandag 4 januari 2016 13:12 schreef usernaamvergeten het volgende:
Dan moet je sowieso gaan schilderen, want ongeschilderde acrylaatkit wordt smerig en geel/zwart.
Ja, je kookt nu op gas, en nu heb je geen machines die 3 fasen nodig hebben.quote:Op maandag 4 januari 2016 10:58 schreef Luuk84 het volgende:
Even puur de theorie: wij gaan op gas koken. Lasapparaten en zaagtafels ga ik niet gebruiken, heeft het dan nog wel zin?
Precies dit Luuk. Beter mee verlegen als om verlegenquote:Op maandag 4 januari 2016 15:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja, je kookt nu op gas, en nu heb je geen machines die 3 fasen nodig hebben.
Maar als je nu bij aanleg 3 fasen aanvraagt bij de netbeheerder en een 3 fasen groepenkast aanvraagt, dan kost het je nu misschien ¤150/200 meer bij aanleg, voor gebruik later kost het niets extra.
Als je het later weer wilt aanpassen ben je aardig wat meer kwijt.
quote:Op maandag 4 januari 2016 15:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja, je kookt nu op gas, en nu heb je geen machines die 3 fasen nodig hebben.
Maar als je nu bij aanleg 3 fasen aanvraagt bij de netbeheerder en een 3 fasen groepenkast aanvraagt, dan kost het je nu misschien ¤150/200 meer bij aanleg, voor gebruik later kost het niets extra.
Als je het later weer wilt aanpassen ben je aardig wat meer kwijt.
Duidelijk verhaal. Ik neigde er al naar met oog op de toekomst. Ook omdat de meerkosten wel meevallen.Nog steeds vind ik 16 groepen in je huis overdreven en zie ik hier persoonlijk echt het nut niet van, maar dat zal komen door mijn beperkte kennisquote:Op maandag 4 januari 2016 16:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Precies dit Luuk. Beter mee verlegen als om verlegen
Oh dat wist ik niet dat het zo weinig was. Maar goed, als je es in de keuken een dubbele frituur neerzet of je hebt een leuke grill, elektrische pizzaoven etc.quote:Op maandag 4 januari 2016 16:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Koelkast+afzuigkap hoeft natuurlijk niet met z`n 2en alleen op 1 groep.
De aansluitwaarde van een moderne koelvriescombi komt niet boven de 150w uit, afzuigkap iets van 250w (en dan heb je geen kinderachtig ding).
Daar kan best een dubbele wandcontactdoos bij op voor bijvoorbeeld een koffiezetapparaat in de keuken.
Vroeger deden ze niet anders. Jaren '70 bouw plinten, die krijg je met grof geweld nog niet los. Enorme spijkers werden er gebruikt, daar kan een schroef niet tegen op.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:45 schreef Chicolade het volgende:
Maar uhm, heb je met spijkers niet juist het probleem dat het niet goed vast blijft zitten?
Ik heb er een van Ecotools, was geloof ik 4 euro en die doet het echt fantastisch.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:45 schreef Chicolade het volgende:
Achteraf had ik begin van de verbouwing gewoon een goede kitspuit moeten halen, ik werk nu met een budgetmodelletje en die is zijn geld al meer dan waard geweest.
Beglazingskit is inderdaad voor ramen, maar die wordt niet vies en verkleurd niet. Neem dan wel een overschilderbare variant, ik kan beglazingskit van Soudal aanraden.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:45 schreef Chicolade het volgende:
Noted, geen acrylaatkit dus. Jammer, daar had ik nog wel een paar bussen van staan. Wat is dan handiger, de eerdergenoemde polymeerkit of beglazingskit oid? Ik dacht dat beglazingskit bedoeld is om ramen in een kozijn vast te kitten?
Met een omvormer van meer dan 600 watt moeten zonnepanelen al op een eigen groep.quote:Op maandag 4 januari 2016 18:15 schreef bleiblei het volgende:
Zonnepanelen moeten boven 2kw ook een eigen groep. Maar imho heb je die dingen zelden te veel. Ik heb er nu 8, maar zou er nu al graag 3 meer hebben gehad.
Komt ie nu meequote:Op maandag 4 januari 2016 19:59 schreef usernaamvergeten het volgende:
Acrylaatkit altijd overschilderen, want dat wordt anders vies en geel.
Dan schilder je het toch alsnog?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:21 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Komt ie nu mee![]()
Ik heb ook rondom een paar kozijnen afgekit een paar jaar geleden, zonder daarna te schilderen, dat wordt nu inderdaad geel......
Kan wel. Maar of ik nou ¤200 uitgeef aan een drie fasen (3L 1N) aansluiting of ik geef dat geld uit aan een fornuisgroep (2L 2N)quote:Op maandag 4 januari 2016 21:16 schreef Piger het volgende:
Zou niet weten waarom een inductieplaat niet gewoon op een 1x35A aansluiting zou kunnen.
Als het echt niet nodig is dan is elke euro weggegooid geld. Wat vragen ze als extra bedrag?
Voor 3 fase? ik dacht rond de 250/300 euro.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:16 schreef Piger het volgende:
Zou niet weten waarom een inductieplaat niet gewoon op een 1x35A aansluiting zou kunnen.
Als het echt niet nodig is dan is elke euro weggegooid geld. Wat vragen ze als extra bedrag?
Zou kunnen, of een probleem met de starter misschien?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 08:48 schreef Pinklady89 het volgende:
Ik heb in mijn keuken 2 TL-lampen. Eén doet het perfect, maar in de ander zit geen buis. Iedere keer als ik er een nieuwe buis in doe (2x geprobeerd nu), springt die buis in 1000 stukjes niet heel lang nadat ik het licht aan doe. Wat zou het probleem kunnen zijn? Is de armatuur niet goed?
Vertel mij wat! Een jaar of 8 geleden heb ik in mijn toenmalige appartementje verschillende plinten verwijderd die boven de ramen waren aangebracht om gordijnrails op te hangen. Die spijkers gingen ruim 5cm het beton in. Alleen met grof geweld los te krijgenquote:Op maandag 4 januari 2016 19:59 schreef usernaamvergeten het volgende:
Vroeger deden ze niet anders. Jaren '70 bouw plinten, die krijg je met grof geweld nog niet los. Enorme spijkers werden er gebruikt, daar kan een schroef niet tegen op.
Ok, dus dan moet ik een stekker hebben die je uit elkaar kan halen zodat 'ie door een dunne pvc buis kan. Kan dat met normale stekkers/verlengsnoeren?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:29 schreef derLudolf het volgende:
Of een stopcontact in de MK plaatsen...
Kabel doorknippen en met kroonsteentje weer aan elkaar zetten mag niet, dan kun je beter de (contra)stekker er even afhalen. Of er af knippen en een nieuwe monteren indien het bom gegoten stekkers gaat.
http://www.energieveilig.nl/data/docs/stekker_monteren.pdfquote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:34 schreef Asmodeus. het volgende:
[..]
Ok, dus dan moet ik een stekker hebben die je uit elkaar kan halen zodat 'ie door een dunne pvc buis kan. Kan dat met normale stekkers/verlengsnoeren?
Edit: ik zie het al. Een stekker die je eraf kan schroeven zodat de draden vrijkomen, door de leiding halen, en aan de andere kant weer monteren.
Dank!
Het moet dus wel 'mooi' zijnquote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:44 schreef Burdie het volgende:
Hoi! Ik wil graag een wandlamp maken, bestaande uit een houten figuur met daar achter een (led) lamp. Het houten figuur wordt geverfd, dus het hoeft geen 'mooi' hout te zijn. Ik heb vanmorgen met een restje spaanplaat dat we nog hadden liggen uitgeprobeerd of het wordt zoals ik in mijn hoofd heb, en dat wordt het. Nou is het in spaanplaat alles behalve mooi
maar wat voor hout zou ik hiervoor dan wel kunnen gebruiken?
Oh k dacht zo'n lompe TL bak aan het plafond. Das niet bepaald sfeerverlichtingquote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:54 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Eh ja. Boven het aanrecht. Is dat zoiets raars?
Ik neem aan dat je mm2 bedoelt?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:07 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet een krachtstroom aansluiting maken, lengte vd kabel is 80 m vanaf de meterkast, t word een 16 A aansluiting en er komt een apparaat aan met een motor van 14A, gaat dit lukken met 5x2.5 mm2 of moet ik toch 5 x 4 mm2 pakken?
Normaal zou ik gewoon de dikkere pakken maar prijsverschil is aanzienlijk
Haha ja, had al geedit maar net te laat dus.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:09 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je mm2 bedoelt?
http://www.draka.nl/Kabulator-nl
Lijkt erop dat je zelfs beter 6mm2 kunt nemen.
Kachingquote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:30 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha ja, had al geedit maar net te laat dus.
Hmm, word een duur kabeltje dan. :/ ik dacht dat ik met 4mm2 sowieso safe zou zitten..
Thanks. Toch maar besloten om door een kennis met verstand van dit soort dingen een stopcontact te laten plaatsen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:07 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
http://www.energieveilig.nl/data/docs/stekker_monteren.pdf
Kunt de foto er toch voor hangen?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:04 schreef Fixers het volgende:
Ik wil mijn kamerthermostaat een stukje verplaatsen, hij hangt net in de weg om een foto mooi op te hangen. Een cm of 20 naar beneden of opzij zal enorm schelen. Alleen dat ding zit op een inbouwdoos gemonteerd, waardoor ik met een groot gapend gat in mijn muur blijf zitten dat net zichtbaar zal zijn. Zijn daar nette onopvallende afdekkingen voor?
Hmm, als ik daar die berekening doe komt er uit dat 2.5 mm2 ook kan?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:09 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je mm2 bedoelt?
http://www.draka.nl/Kabulator-nl
Lijkt erop dat je zelfs beter 6mm2 kunt nemen.
afhankelijk van het stuk dat rot is kan je het misschien inderdaad oplossen met kneedbaar hout. Je kan ook het stuk eruit zagen en vervangen voor een nieuw stuk. Als het gehele deel rot is dan moet je even kijken of je de hele onderdorpel kan vervangen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:52 schreef Gia het volgende:
Wij zijn bezig met de verbouwing van een jaren 30 woning, sinds april, en in de keuken zijn het raamkozijn en de deur behoorlijk rot aan de onderkant. Zijn nog authentieke deur en raam en zou ik graag, voorlopig, behouden. Is die houtrot weg te werken dmv weghalen, 'houtrot stop' en dan opvullen met kneedbaar hout, of kan ik beter een deel weghalen met de multitool en vervangen door stuk hout te lijmen?
Waarschijnlijk gaan we het op den duur wel vervangen door compleet nieuwe deur en ramen, maar dat zit er nu financieel, eigenlijk nog niet in. Garage aanbouwen heeft de prioriteit, plus boeiboorden, goten, gevel.
De netste oplossingen is een nieuwe inbouwdoos plaatsen en de leiding in de muur omleggen. Maar om een hele gipswand hier voor open te trekken zie ik niet zitten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:31 schreef machtpen het volgende:
Gat kun je natuurlijk gewoon dichtstuccen.
Krijtverf kan op grondverf. Krijtverf heeft wel altijd 2 lagen nodig, maar mijn ervaring is dat het met 3 prettiger schrijftquote:Op woensdag 6 januari 2016 08:12 schreef sibella2 het volgende:
Na spoedverbouwing hier hebben we, 1 jaar later, nog 1 deur in de grondverf staan.
Nu wil ik deze schilderen met krijtverf, kan ik die krijtbord er gewoon overheen schilderen of moet ik eerst een laag gewone verf erop doen?
Bedankt!
Geen idee wat voor motor er aan komt het hangen en of deze een soft-start heeft. Als je bij die calculator een C automaat aanvinkt, moet je wel een kabel van 4mm²quote:
Is het heel toevallig een LED met een G4 fitting? Dan kan je er gewoon (indien je transformator dat toestaat natuurlijk) een lager aantal lumen in doenquote:Op woensdag 6 januari 2016 16:12 schreef RedFever007 het volgende:
Even een vraagje over LED spot
Ik heb bij de bouwmarkt een hele tijd geleden zo'n standaard set van 3 ledspots gekocht als verlichting in de hal voor een nog nader t ebouwen kapstok. Na enig "testen" vind ik ze veel te fel. Zelfs 1 spot geeft al meer dan genoeg licht. Blijkbaar gaat het om 240 lumen per lamp, 3k Kelvin. 3 watt per lamp. Ik weet nog dat ik dacht "ohh 3 watt dat zal wel sfeervol zijn"Maar de watss zeggen niet zoveel ben ik inmiddels achter
Ik heb één van die lampen opengemaakt. Binnenin de lamp zie ik een ronde schijf met daarop de leds gesoldeerd. Gok ik althans, het zijn er 15 stuks. Kan ik er een paar van die dingen afslopen om zo minder led's te hebben die licht geven? of is het hele ding dan stuk?
Iemand ervaring met filters/folie om de lampen minder licht te laten uitstralen? of moet ik gewoon andere led spots gaan aanschaffen?
nope:quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:18 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Is het heel toevallig een LED met een G4 fitting? Dan kan je er gewoon (indien je transformator dat toestaat natuurlijk) een lager aantal lumen in doen.
[ afbeelding ]
Even vonkenboer hierheen trekken....quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:50 schreef Makrolon het volgende:
Hmm, als ik daar die berekening doe komt er uit dat 2.5 mm2 ook kan?
quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |