abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102331038
Ik heb in mijn huis allemaal van die lelijke opdekdeuren, die ik wil vervangen. Stomp vind ik veul mooier. Zou het mogelijk zijn de extra randen van de opdekkozijn met een cirkelzaag te verwijderen en er dan een stompdeur inhangen?
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_102331062
Als je houten kozijnen hebt moet het wel lukken als je goed materiaal hebt.
pi_102332736
Ik weet niet wat je bedoeld met die extra randen wegzagen van een opdekkozijn

Volgens mij is er weinig weg te zagen aan een kozijn. Wil je en stompe deur in je kozijn maken zal je de sponning verder uit moeten fraisen en dat lukt alleen bij een kozijn van hout en dan weet ik niet of er nog wel voldoende materiaal overblijft van het kozijn
  zaterdag 24 september 2011 @ 16:51:50 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102334558
Opdekdeuren zijn ooit bedacht om sneller te kunnen werken; deze hoeven niet zo netjes te worden afgehangen als een stompe deur, wat een hoop tijd scheelt. De scheve naad wordt ten slotte toch afgedekt.

Het probleem dat je dus kunt krijgen bij het vervangen van een opdekdeur door een stompe, is dat je alles opnieuw pas moet maken, wat een serieuze klus is. Daarnaast is de sponningdiepte van het kozijn anders bij een opdekdeur dan bij ene stompe deur. Daar zul je dan dus ook nog iets mee moeten. (zie ook plaatje exlurker)

Maar ik ga er net als exlurker vanuit dat je waarschijnlijk bedoeld om de randen van de deur af te zagen en niet van je kozijn ;)

Als je ook nog plaatstalen kozijnen hebt, zou ik er persoonlijk voor kiezen om de hele handel eruit te rossen en houten kozijnen te plaatsen met stompe deuren. Maar goed, dat is een behoorlijke investering in tijd en geld...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_102335789
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:40 schreef exlurker het volgende:
Ik weet niet wat je bedoeld met die extra randen wegzagen van een opdekkozijn

[ afbeelding ]

Volgens mij is er weinig weg te zagen aan een kozijn. Wil je en stompe deur in je kozijn maken zal je de sponning verder uit moeten fraisen en dat lukt alleen bij een kozijn van hout en dan weet ik niet of er nog wel voldoende materiaal overblijft van het kozijn
Je plaatje is niet helemaal waarheidsgetrouw qua verhoudingen. De opdekdeur ligt half in het kozijn en er half naast. Ik zal dan dus de deur een stukje dieper in het kozijn moeten gaan leggen waardoor de interne randen van het kozijn iets dieper moeten komen te liggen.

Nieuwe deuren komen er sowieso in, en daarom moet ik dus kiezen tussen stomp en opdek. Wat error_404 zgt, weet ik. Zal eerst goed moeten meten of het gat een beetje recht is.
pi_102336762
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:43 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Je plaatje is niet helemaal waarheidsgetrouw qua verhoudingen. De opdekdeur ligt half in het kozijn en er half naast. Ik zal dan dus de deur een stukje dieper in het kozijn moeten gaan leggen waardoor de interne randen van het kozijn iets dieper moeten komen te liggen.
Dat heet de sponning. In jouw geval is de sponningdiepte te weinig voor een stompe deur. Ga je alles vervangen, dan zit je ook met de kozijnaansluitingen op de muren, dat moet hersteld worden. Kortom een flinke renovatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102338140
Met een cirkelzaag je sponning wat dieper zagen? Leg je vast de pleisters en het verband klaar?
Wil je het toch doen, gebruik iets van een multitool en een schaaf.

Bespaar je de moeite en vervang ook het kozijn. Kost wat meer, maar dat weegt wel op tegen het passen, meten en vermaken.

[ Bericht 13% gewijzigd door Dr.Hilfiger op 24-09-2011 19:36:09 ]
pi_102343241
als het van hout is kan je makkelijk met een bovenfrees doen.
pi_102344710
Als je genoeg vlees in het kozijn hebt is die sponning heel makkelijk uit te frezen.
Met een bovenfrees en kopieerring is het een paar minuten werk per kozijn.
De vraag is of je dan een standaard binnenmaat voor een stompe deur overhoudt en het kozijn zelf mooi recht is, maar dat is natuurlijk op te meten!

Gaatjes van de paumelle scharnieren wegwerken en nieuwe scharnieren infrezen, is in elk geval een stuk minder werk dan nieuwe kozijnen plaatsen.
pi_102353264
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:46 schreef Asteroid9 het volgende:

Met een bovenfrees en kopieerring is het een paar minuten werk per kozijn.
Wil ik je zien doen! En hoe kom je tot in de hoeken van het kozijn??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 25 september 2011 @ 09:59:39 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102353386
Een cirkelzaag is niet het goede gereedschap om een sponning dieper te maken. Een bovenfrees is goed voor de rechte stukken, maar zoals blonke ook al aangeeft, zul je de hoeken met de hand uit moeten hakken.

Wanneer je een wat smalle kopmaat kozijn hebt, kan je bovenfrees kantelen, waardoor je geen strakke sponning krijgt. Je kunt dan een aanslag of geleiding maken die je tijdelijk op je kozijn monteert.
Daarnaast zullen je scharnieren op een andere positie komen en je slotkast komt ook op een andere maat, hou daar rekening mee. Al met al, best een klus per kozijn.

Om hoeveel kozijnen gaat het eigenlijk?
pi_102363386
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 09:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Wil ik je zien doen! En hoe kom je tot in de hoeken van het kozijn??
In de bovenhoeken blijft maar een paar mm staan, je freest natuurlijk zowel de bovenkant als de zijkanten, dan hou je alleen een kleine ronde hoek over van een paar mm.
Een ondiepe frees gebruiken met de diameter van de kopieerring, dan gebruik je het kozijn zelf als mal.
Bij de vloer hou je zo'n 6 cm over, meer niet.

Om kantelen te voorkomen kun je inderdaad een mal maken die je met een paar spijkertjes op het kozijn fixeert.
Scharnieren en slotplaten frezen idem dito, zeker als je veel kozijnen moet doen even tijd investeren in een mal maken, daarna gaat het echt snel...
pi_102363809
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 16:01 schreef Asteroid9 het volgende:

[..]

In de bovenhoeken blijft maar een paar mm staan, je freest natuurlijk zowel de bovenkant als de zijkanten, dan hou je alleen een kleine ronde hoek over van een paar mm.
Dit begrijp ik niet, kan je het mij s.v.p. uitleggen? De frees die ik heb, heeft een afstand van 4 cm tussen frees en zijkant freesplaat.
pi_102365706
De frees is rond, je hebt dus geen rechte hoeken. Dat is die paar mm in de hoek.
pi_102367112
Nu snap ik het. Je kan tot op ongeveer de halve diameter van de freesdikte, in de hoeken komen.
  zondag 25 september 2011 @ 21:26:28 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_102376574
Ik zal zsm wat foto's plaatsen :)
pi_102380584
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:12 schreef Guus Muisarm het volgende:
De frees is rond, je hebt dus geen rechte hoeken. Dat is die paar mm in de hoek.
Ik krijg het redelijk door wat jullie van plan zijn. Opdekdeur is 40 mm. Als je wilt werken met een kopieerring heb je een mal dikte van minimaal 6 mm (liever 9 mm). De deur vlak met het kozijn is niet mooi. Dus een verkenning van 3 mm is minimaal. Dus zit ja een een freesdiepte van 50 mm met een handfrees. Dat gaat niet lukken met frees stift van 8 mm. Daarvoor zal je M12 frees moeten gebruiken.

Voor een opdekdeur reken je in de sponning een 10 mm meer. Een stompe 4 tot 6 mm. Dus je krijgt 5 mm naden beide zijden. Moet je maar mooi vinden.
Het zijn overal mm die je gewoonweg gaat optellen en uiteindelijk de maten geven.

Verstandiger om de kozijnen te vervangen voor de juiste maat. Maar als je er toch voor gaat. Veel succes, ik zie graag een smilie en de foto als het klaar is.
Jeroentje.
pi_102511669
Ik denk dat ik mijn plan gewoon moet laten varen. Gebrek aan tijd, gelimiteerd budget en het feit dat ik niet zo heel handig ben, zijn hier de bottlenecks. In een ideale situatie zou ik gewoon de sponningen eruit laten halen en andere (stomp) er in laten zetten, echter ik zit met een probleem dat de ruimte erg beperkt is; een mooie lijst om de deur heen gaat niet lukken omdat aan de rechterzijde heel weinig ruimte is. Bovendien zit ik nog met een bovenraam waar ik iets op zou moetenverzinnen.

Ideale situatie zou zoiets worden:

Klassieke deur met fraaie lijst en dit is de huidige situatie (excuses voor slechte foto's). Op de muren hebben we spachtelputz, als ik gipsplaat boven de deur zou zetten, zou daar ook weer spachtelputz overheen moeten en dat kan je denk ik heel moeilijk onzichtbaar doen.

donderdag 29 september 2011 @ 14:01:44 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102512045
Volgens mij kun je beter investeren in leuk schilderwerk voor de kozijnen en een helder of melkglas bovenlicht. Ziet er oook netjes uit en kost je een stuk minder moeite.
pi_102512336
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:01 schreef error_404 het volgende:
Volgens mij kun je beter investeren in leuk schilderwerk voor de kozijnen en een helder of melkglas bovenlicht. Ziet er oook netjes uit en kost je een stuk minder moeite.
Hehe, ik heb sommige stukken al machinaal gladgeschuurd, dat zijn dusgeen vlekken ofzo :)

Plan B (waar het waarschijnlijk op uit gaat draaien) zal zijn dus alleen een nieuwe opdekdeur en dan uiteraard ook klassiek beslag en klassiek scharnieren en dan een mdf plaat voor het glas bevestigen, waarbij ik dezelfde stijl van de deur een beetje probeer te volgen. Maar melkglas had ik ook al overwogen.
  donderdag 29 september 2011 @ 15:15:37 #21
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102514453
Een opdekdeur met klassiek beslag ziet er natuurlijk niet uit. Beter neem je zo eenvoudig mogelijk beslag (niet het goedkoopste btw); simpel en strak.
pi_102515274
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 15:15 schreef error_404 het volgende:
Een opdekdeur met klassiek beslag ziet er natuurlijk niet uit
Dat dacht ik ook, maar ik was gister bij mensen thuis die dat hadden en dat viel best mee.
pi_102525488
Neem RVS beslag, dat blijft mooi en staat strak op zo'n strakke, glimmende deur.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:08:26 #24
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_102805091
Inmiddels heb ik het ook eens op wat andere manieren bekeken en heb ik er wat andere ideeen over.

Een eerder genoemd alternatief is het uitbreken van het originele kozijn en er een nieuwe (stomp dan wel opdek) voor in de plaats te maken. Als ik nu een smaller kozijn neem dan de 88cm, ik geloof dat 83 ook een standaard maat is, kan ik wat meer ruimte maken aan de rechterkant, waardoor er ook aan die kant ruimte is voor een mooie lijst. Als ik dan ook het kozijn gewoon boven de deur laat ophouden, kan ik het bovenstuk dichtmaken en dan de hele muur om de deur heen laten aanstucen.

Het gedeelte boven de deur ben ik sowieso van plan om dicht te maken, vooral als er toch gestuct (moet) gaat worden (we laten namelijk aan de voorkant uitbouwen). Volgens mij gewoon een kwestie van de ruit eruit halen, al het overbodige lattenwerk eraf halen en een raggelwerkje plaatsen met een gipsplaatje of zelfs stukje multiplex ofzo en dat lekker dichtsmeren.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:14:08 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102805256
Geprofileerd meranti kozijnhout kost ongeveer 15 euro per strekkende meter, misschien leuk om zelf kozijntjes in elkaar te zetten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')