quote:Op woensdag 6 januari 2016 08:17 schreef Puala het volgende:
[..]
Krijtverf kan op grondverf. Krijtverf heeft wel altijd 2 lagen nodig, maar mijn ervaring is dat het met 3 prettiger schrijft
Ik heb ervaring met 3 merken en heb geen verschil gemerkt eigenlijkquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:04 schreef sibella2 het volgende:
[..]maakt het ook nog uit of ik goedkope of dure verf koop?
Thanks! Action of Hema it is!quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:06 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik heb ervaring met 3 merken en heb geen verschil gemerkt eigenlijk
Het komt in een kabelgoot te liggen en in buis. Maar bij die calculator was t of dit of in de grond.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Welke installatiemethode pas je toe ? Klopt die wel ?
We hebben ook nog een deur in de bijkeuken, waar ik liever een raam wil. Daar zitten dezelfde ruitjes in, als in de keuken. Zou die over kunnen zetten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 22:00 schreef Maquez het volgende:
[..]
afhankelijk van het stuk dat rot is kan je het misschien inderdaad oplossen met kneedbaar hout. Je kan ook het stuk eruit zagen en vervangen voor een nieuw stuk. Als het gehele deel rot is dan moet je even kijken of je de hele onderdorpel kan vervangen.
De laatste optie is het mooiste en het beste. Maar zoals je aangeeft; jullie willen het een keer vervangen, als dat volgend jaar is of over 2 jaar kan je financieel gezien misschien het beste voor het kneedbare hout kiezen
Want?quote:Op donderdag 7 januari 2016 16:02 schreef Gia het volgende:
De latjes zijn ongeveer 1 cm2 x 23 cm. Dat kan ik, denk ik, niet spijkeren.
Nee, dat moet je dus echt niet doen!quote:Op donderdag 7 januari 2016 16:02 schreef Gia het volgende:
Wat is dan de beste lijm die ik kan gebruiken? Binnen en buiten.
Lijkt mij een verstandige keuze gezien de rest van jouw postquote:
Dat zijn ze nu ook niet. Ze zijn, volgens mij, nog origineel. Dus van 1935.quote:
Heb je een staaltje/restje van de verf, of een kleurnummer? Bij een verfhandel kunnen ze elke willekeurige kleur maken, in de bouwmarkt is het misschien wat lastiger maar daarvoor kan je gewoon de winkel binnenlopen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:07 schreef Burdie het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om een 'oude' kleur verf na te bestellen? Het gaat om een flexa kleur van een aantal jaar geleden, wellicht worden de mengverhoudingen ergens in een database opgeslagen?
Als je de naam hebt van een kleur kunnen ze hem zo bijmaken.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:07 schreef Burdie het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om een 'oude' kleur verf na te bestellen? Het gaat om een flexa kleur van een aantal jaar geleden, wellicht worden de mengverhoudingen ergens in een database opgeslagen?
Ja de grotere verfzaken hebben volgens mij alle collecties wel in de mengcomputer hebben staan. Bouwmarkt(je) bij m'n ouders heeft bv alleen Wijzonol en RAL erin staan. Gewoon een verfwinkel opzoeken dusquote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:12 schreef Burdie het volgende:
Ja, ik heb er nog zo'n klein (proef?) tubetje van. En ik weet ook het kleurnumer en de precieze naam. Helemaal goed dus! Bedankt voor de reacties.
Er staat op dat het voor gloeilampen is. Verder heb ik er geen verstand van.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 18:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Vraagje. Deze had ik nog liggen. Is dit een halogeendimmer of een "gewone" dimmer?
[ afbeelding ]
Ik bedoel eigenlijk: ik heb ooit een speciale dimmer gekocht om een halogeensysteem met trafo te dimmen. En ik vroeg me af of dat deze was. (Ja, mijn klushok is een zooitjequote:Op vrijdag 8 januari 2016 18:41 schreef derLudolf het volgende:
Voordat je 60W aan halogeen hebt, heb je ook al behoorlijk wat licht.
Geen idee of gloeilampen en halogeen een ander soort gloeilamp hebben.
Ik heb even mijn Google aan geslingerdquote:Op vrijdag 8 januari 2016 18:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Vraagje. Deze had ik nog liggen. Is dit een halogeendimmer of een "gewone" dimmer?
[ afbeelding ]
Even proberen of het werkt.quote:Deze dimmer is geschikt voor het sturen van gloeilampen en van 230V-halogeenlampen
Ga maar voor 6mm2, hier een link naar een naar mijn idee goede aanbieding:quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:07 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet een krachtstroom aansluiting maken, lengte vd kabel is 80 m vanaf de meterkast, t word een 16 A aansluiting en er komt een apparaat aan met een motor van 14A, gaat dit lukken met 5x2.5 mm2 of moet ik toch 5 x 4 mm2 pakken?
Normaal zou ik gewoon de dikkere pakken maar prijsverschil is aanzienlijk
De naden aftapen is voldoende. De aluminium cachering is namelijk de dampdichte laag. Metaal is oneindig dampdicht veel meer als een folie.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:43 schreef Erik het volgende:
Isolatievraag: een hellend pannendak van binnenuit isoleren waarbij allen gaas aanwezig is (en uiteraard de pannen).
Ik zat te denken om aan het einde van de gordingen tussen de gordingen in underlaymentplaten te bevestigen (met hoekjes vastzetten) en vervolgens 8cm PIR platen ertegenaan (B-keus platen met aan beide kanten een aluminium laag).
Aan de binnenkant hoeft er geen afwerking plaats te vinden.
Dus van buiten naar binnen: pannen - gaas - underlayment - PIR platen
De vraag: moet er ergens folie tussen de lagen en zo ja, waar en welke (dampopen/dampdicht)?
Het is niet voor mijn garagequote:Op zondag 10 januari 2016 15:55 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
Ga maar voor 6mm2, hier een link naar een naar mijn idee goede aanbieding:
http://www.elektroproduct(...)045%20/%203166045%22
In het licht van je flinke garage zou ik zelf een kleinere groepenkast/verdeler daar installeren . nu krap aan neer leggen en tot de conclusie komen dat het niet genoeg is zonde. a) van het werk b) van de centen
Denk dat je 25A afgezekerd bent in je kast thuis ?, dan moet een kast met max 16 A wel lukken
Ik zou efde goeie hollewandpluggen halen. Deze:quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond:
[ afbeelding ]
Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapotHeb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
Is je plafond hol, of gestuct? Dit soort pluggen zijn bedoeld voor wanden/plafonds die bedekt zijn met gipsplaten, waarbij er achter de gipsplaat minstens x cm aan ruimte is (dus holle ruimte erachter, als die ruimte er niet is gaan ze idd kapot). Ik heb dit type van Toggler gekocht, waar je niet voor hoeft te boren maar de kop 'zelfborend' is. Stond ook expliciet bij dat het alleen met een schroevendraaier gedaan mocht worden, omdat je met een machine teveel kracht zet en ze kapot draait.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond:
[ afbeelding ]
Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapotHeb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
Ik kan ze niet vinden, en het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk dat ze bestaan.quote:Op maandag 11 januari 2016 17:40 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben op zoek naar een stroomkabel waarvan de ene kant een Wieland GST18 aansluiting heeft en de andere kant C19, echter kan ik het nergens vinden. Bestana deze uberhaupt? Iemand die mij hiermee kan helpen?
Helder, dank je!quote:Op zondag 10 januari 2016 18:44 schreef tiho1 het volgende:
[..]
De naden aftapen is voldoende. De aluminium cachering is namelijk de dampdichte laag. Metaal is oneindig dampdicht veel meer als een folie.
Thx. Heb andere pluggen gekocht die wel werkenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:20 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Is je plafond hol, of gestuct? Dit soort pluggen zijn bedoeld voor wanden/plafonds die bedekt zijn met gipsplaten, waarbij er achter de gipsplaat minstens x cm aan ruimte is (dus holle ruimte erachter, als die ruimte er niet is gaan ze idd kapot). Ik heb dit type van Toggler gekocht, waar je niet voor hoeft te boren maar de kop 'zelfborend' is. Stond ook expliciet bij dat het alleen met een schroevendraaier gedaan mocht worden, omdat je met een machine teveel kracht zet en ze kapot draait.
Als je plafond 'massief' is maar gestuct, dan heb je weer een heel ander soort pluggen nodig. En als het wel 'hol' is; weet je heel toevallig waar de houten rachels lopen? Gordijnen zijn best zwaar, die zou ik liever aan het houtwerk hangen dan aan een dun plaatje gips ...
Ik heb al even gezocht, maar kon zo snel niet de instructies van die inbouwdoos vinden. Om stekkertjes aan utp-kabel te zetten heb je ook een speciale tang nodig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:14 schreef bleiblei het volgende:
Hangt van de doos af, maar rocket science is het niet.
Qua tool heb je op z'n hoogst zo een prikunit nodig om van die ijzertjes door de draad heen te prikken. Maar dat hangt dus van de doos af.
Klopt, een RJ45 krimptang.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:26 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb al even gezocht, maar kon zo snel niet de instructies van die inbouwdoos vinden. Om stekkertjes aan utp-kabel te zetten heb je ook een speciale tang nodig.
Klinkt als de meest logische volgorde.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:29 schreef Isane het volgende:
Vraagje. ik vertrek over een paar maand naar een nieuwbouw huis en ik vroeg me af of dit de goede volgorde is:
Muur spacken, pvc leggen en dan de keuken plaatsen?
Is niet heel moeilijk. 2x cat6 door één buisje past wel nét (of net niet). Zorg dus in elk geval voor een goede trekveer. En uiteraard de juiste schema's en tangetjes om je contactdozen te verbinden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 20:00 schreef Fixers het volgende:
Is het moeilijk om de kabels en contactdozen te vervangen? Ik wil de antennekabels vanaf mijn huiskamer naar de meterkast vervangen door 2 x cat6 met bijpassende inbouwdoos. De afstand tot mijn meterkast is een meter of twee, het trekken van de kabel zal wel lukken. Maar hoe moeilijk is het om zo'n inbouwdoos aan te sluiten? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? (Ik heb schakelmateriaal van Merten System M).
ja makkelijk Was het niet haha. 4 draadjes in het juiste gleufje leggen en houden, en dan een klipje aandrukken. En dat 2x. Signaal is wel prima overigensquote:Op donderdag 14 januari 2016 09:24 schreef usernaamvergeten het volgende:
Altijd punch down nemen. Dat Peha spul wat je in de bouwmarkt koopt moet je elk draadje onder een schroefje doen, dat is echt drama om te monteren en geeft een zeer onbetrouwbaar signaal.
Of de spots gewoon aan elkaar doorlussen (van spot 1 naar spot 2 naar spot 3) dat mag ook gewoonquote:Op donderdag 14 januari 2016 19:18 schreef Makrolon het volgende:
Een lasdoos boven het middelste spotje en vanuit daar met flexibele rubberkabel naar elk spotje, elk spotje zn eigen lasdoos is niet nodig.
Let er wel op dat de kabel warmtebestendig is als je halogeen gebruikt.
Thanksquote:Op woensdag 13 januari 2016 21:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Klinkt als de meest logische volgorde.
Eerst keuken en dan PVC zou ook kunnen.
Minder kans op beschadiging vloer, maar moet je de plint er wel later nog onder "klikken".
Mooizoquote:Op donderdag 14 januari 2016 20:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Of de spots gewoon aan elkaar doorlussen (van spot 1 naar spot 2 naar spot 3) dat mag ook gewoon
quote:Op donderdag 14 januari 2016 21:02 schreef Ill-Skillz het volgende:
2 korte klusvragen
Vraag 1:
Mijn badkamer wordt verbouwd. Hij zit op de 1e verdieping, boven de meterkast en onder de zolder.
Via de meterkast wil ik een viertal leidingen omhoog trekken (utp, wasmachinegroep, 2x loos je weet maar nooit). Nu de badkamer open gaat, lijkt dat het ideale moment een voorzetwandje te maken en daarin de leidingen door te trekken. Kan/mag dit gewoon?
Jahoor, waarom niet? Omdat je met electra door de vochtige badkamer ga bedoel je? T plafond van een badkamer zit ook vol met electriciteitsleidingen.![]()
Vraag 2:
Tegen de leidingen en de voorzetwand komt het bad, en de douchekop e.d. worden gemonteerd op de wand die haaks op de voorzetwand staat. M.a.w. als ik daar met mijn slaperige kop sta te douchen en de wasmachine staat aan, gaat er aardig wat spanning door de leidingen naast mijn hoofd. Is dit een probleem? (serieuze vraag, magnetisch veld enzo...) Ik kan anders de leiding ook helemaal naar de andere kant van de wand trekken (zo'n 1,5 m van de douche vandaan) en daar omhoog laten lopen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand hier rekening mee houd.
Je hebt je antwoord al, maar ik vroeg me af: is het niet mooier om dat stopcontact en die dimmer in één afdekraam naast elkaar te hebben? Er vanuit gaande dat het inbouw is en je toch al moet frezen.quote:Op donderdag 14 januari 2016 16:46 schreef Reticulum het volgende:
In de woonkamer wil ik een koof met spotjes maken.
De dubbele WCD zit er al en de bedrading komt van bovenaf.
Nu wil ik vanaf de dubbele WCD doorlussen naar een dimmer en vanaf daar verder omhoog voor de verlichting in de koof (spotjes).
1. als de lampen doorverbonden worden en je werkt met lasklemmen moeten deze dan volgens de regels in een opbouw lasdoos komen? Dus voor 3 spotjes ieder een eigen lasdoos?
2. Zouden jullie van spotje naar spotje doorschakelen of 1 centrale doos maken en vanuit daar ieder spotje zijn eigen bedrading? Dit kost meer bedrading maar misschien veiliger?
[ afbeelding ]
alvast bedankt!
Ik heb die pluggen ook gebruikt. Alleen bij mij is de bovenkant van de plug wel redelijk scherp en grijpt zich zo in het gipsplafond vast. Zo heb ik een 6 meter lang gordijn van 2,60m opgehangen aan een gipsplaatje en hangt prima. Die stalen holenwandpluggen zijn erg onpraktisch voor een gipsplaatje in het plafond. Je hebt ook nog normale pluggen die zichzelf 'uitzetten' en vastgrijpen in het gipsplafond, die zijn ook niet zo duur en heb ik ook hier en daar ertussen gestopt.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond:
[ afbeelding ]
Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapotHeb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
Top, ga ik dat proberen. Thanks!quote:Op vrijdag 15 januari 2016 09:50 schreef bluemoon23 het volgende:
Door het composiet heen boren en een plaatje hout aan de achterkant van het composiet (binnen in de schuur dus)
Dan draai je de schroeven voor de buitenlamp in het hout, dat blijft wel zitten.
Houtschroeven nemen in plaats van spaanplaatschroeven.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 09:35 schreef Pizzahut het volgende:
Nu is mijn volgende uitdaging om hier een buitenlamp aan op te hangen. Hoe kan ik dit het beste doen? Voorboren en dan een schroef erin werkt niet helemaal.. Dit heb ik met dat huisje gedaan. Hij hangt maar niet stevig genoeg voor een buitenlamp.
Bedankt voor het meedenken! Er komt waarschijnlijk een vloerlamp in de hoek te staan en dan vind ik het mooier als het snoer in een wcd 30cm boven de vloer komt. Als ik de dimmer met stopcontact in een raam doe op 115cm hoogte loopt de kabel van de lamp over de muur en dus meer in het zicht. En de subwoofer komt ws. ook in de hoek te staan, ook laag bij de grond. Alle stopcontacten in huis zitten op 30cm vanaf de dekvloer (behalve in keuken boven aanrecht).quote:Op vrijdag 15 januari 2016 07:52 schreef Barrah het volgende:
[..]
Je hebt je antwoord al, maar ik vroeg me af: is het niet mooier om dat stopcontact en die dimmer in één afdekraam naast elkaar te hebben? Er vanuit gaande dat het inbouw is en je toch al moet frezen.
ontvetten, schuren, gronden en lakken.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:02 schreef DrMarten het volgende:
Ik krijg over 2 weken de sleutel van mijn nieuwe huis. Nu hadden de vorige bewoners kleine kinderen en hebben ze op de deur van de trapkast in de woonkamer een vlak geverfd met schoolbordverf. Het betreft zo'n 13 in een dozijn standaard deur. Iemand enig idee of dat vlak schoolbodverf op een of andere manier verwijderd kan worden zonder die deur naar de kloten te helpen? Of wordt het een kwestie van de hele deur overschilderen?
De afvoer..quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef valentijn101 het volgende:
Mijn vaatwasser heeft het begeven en nu wil ik een nieuwe bestellen. De meeste webshops bieden een installatieservice aan van rond de ¤70,-
Ik dacht: oude vaatwasser er uit schuiven, nieuwe erin schuiven, water vastdraaien stekker er in en klaar. Kan ik makkelijk zelf.![]()
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, je zult altijd wel een aanzet blijven zien. Je kunt niet naadloos tegen elkaar aan schilderen.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 16:25 schreef Blue-eyes het volgende:
Ons plafond moet nodig gesausd worden. Omdat het gaat om zo'n 50 m2 en we niet aan het einde van de dag bekaf willen zijn, willen we het werk over 2 dagen verdelen. Als je halverwege het plafond stopt en de volgende dag verder gaat, blijf je dan een streep zien?
Steenwol is een betere keuze.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:47 schreef Ill-Skillz het volgende:
Lees net dat polystyreen eigenlijk nauwelijks geluid tegenhoudt. Niet echt zinvol waarschijnlijk dus.
Als het een inbouwmodel is dan natuurlijk ook nog het deurtje overzetten, staat anders zo vreemd.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef valentijn101 het volgende:
Mijn vaatwasser heeft het begeven en nu wil ik een nieuwe bestellen. De meeste webshops bieden een installatieservice aan van rond de ¤70,-
Ik dacht: oude vaatwasser er uit schuiven, nieuwe erin schuiven, water vastdraaien stekker er in en klaar. Kan ik makkelijk zelf.![]()
Of zie ik iets over het hoofd?
Wat is er voor plafond, zit er nog een verdieping boven?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:34 schreef Ill-Skillz het volgende:
Een nieuw klein klusvraagje.
Tussen twee slaapkamers op mijn woning zit een heel dun wandje. Gipsplaten ene kamer, houten frame, gipsplaten andere kamer.
Het is nogal gehorig. Om die reden had ik het volgende bedacht.
Over de gipsplaten aan 1 kant van het muurtje een laag isolatieplaten plaatsen.
Paar vragen:
1. Is dit zinvol? Het hoeft niet helemaal geluidsdicht te zijn, maar iets minder doorlaat zou al fijn zijn.
2. Moet ik dit kitten of kan ik ook schroeven door de plaat en dan borgen in de gipsplaat (gipsplaatschroef)?
3. Kan hier over behangen worden?
Ik ben nog niet in bouwmarkt geweest, komt morgen. Daarom alvast hier ff mijn vraag. Andere tips of soorten platen ook welkom.
Op plaatmateriaal zal dat niet meevallenquote:Op zondag 17 januari 2016 12:42 schreef bleiblei het volgende:
Het kan wel, is alleen bijna niet te doen en je schaaf wordt heel snel bot. Ik zou het eraf zagen of evt. schuren.
Voor geluidisolatie moet je massa toevoegen heb ik eens begrepen. Het is best lastig, je moet rekening houden met de bevestiging en andere wegen die het geluid kan nemen zoals hier boven al genoemd via je plafond. Massa en zorgen dat trillingen niet doorgegeven worden op de volgende laag. Ik heb hier in een oud topic er eens iets over gelezen van iemand die het mooi uitlegde. Misschien is dat terug te zoeken.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:34 schreef Ill-Skillz het volgende:
Een nieuw klein klusvraagje.
Tussen twee slaapkamers op mijn woning zit een heel dun wandje. Gipsplaten ene kamer, houten frame, gipsplaten andere kamer.
Het is nogal gehorig. Om die reden had ik het volgende bedacht.
Over de gipsplaten aan 1 kant van het muurtje een laag isolatieplaten plaatsen.
Paar vragen:
1. Is dit zinvol? Het hoeft niet helemaal geluidsdicht te zijn, maar iets minder doorlaat zou al fijn zijn.
2. Moet ik dit kitten of kan ik ook schroeven door de plaat en dan borgen in de gipsplaat (gipsplaatschroef)?
3. Kan hier over behangen worden?
Ik ben nog niet in bouwmarkt geweest, komt morgen. Daarom alvast hier ff mijn vraag. Andere tips of soorten platen ook welkom.
Ik deed de aanname dat er van de kopse kant 2mm eraf moet.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Op plaatmateriaal zal dat niet meevallen![]()
Als je 16mm nodig hebt ipv 18, kun je 2 sheets van 8 op elkaar lijmen.
Mjah, gebaseerd op de karige info van de vraagsteller is- en blijft het van ons beiden natuurlijk giswerkquote:Op zondag 17 januari 2016 14:17 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik deed de aanname dat er van de kopse kant 2mm eraf moet.
Als je van 18 naar 16 wil dan is er idd. helemaal geen beginnen aan.
Heb een strook mdf van 62mm breed en moet dus naar 60mm. Ga het via toch met een decoupeerzaag proberen.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, gebaseerd op de karige info van de vraagsteller is- en blijft het van ons beiden natuurlijk giswerk![]()
kops zou ik idd gewoon zagen, moet je wel een geleider hebben, of een vreselijk sterke vaste hand
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |