abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 8 januari 2016 @ 18:41:33 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158935611
Voordat je 60W aan halogeen hebt, heb je ook al behoorlijk wat licht.

Geen idee of gloeilampen en halogeen een ander soort gloeilamp hebben.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 8 januari 2016 @ 18:48:45 #242
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_158935850
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 18:41 schreef derLudolf het volgende:
Voordat je 60W aan halogeen hebt, heb je ook al behoorlijk wat licht.

Geen idee of gloeilampen en halogeen een ander soort gloeilamp hebben.
Ik bedoel eigenlijk: ik heb ooit een speciale dimmer gekocht om een halogeensysteem met trafo te dimmen. En ik vroeg me af of dat deze was. (Ja, mijn klushok is een zooitje :') ) Maar er staat inderdaad gewoon gloeilampen op, was me nog niet opgevallen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_158939025
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 18:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Vraagje. Deze had ik nog liggen. Is dit een halogeendimmer of een "gewone" dimmer?

[ afbeelding ]
Ik heb even mijn Google aan geslingerd :7
http://www.ehmann-gmbh.de/de/produkte/unterputz-dimmer.html
http://www.ehmann-gmbh.de(...)_Domus_3000x0000.pdf
Handleiding: http://www.ehmann-gmbh.de(...)02.00_5-sprachig.pdf
quote:
Deze dimmer is geschikt voor het sturen van gloeilampen en van 230V-halogeenlampen
Even proberen of het werkt.
angaben ohne gewähr _O-
pi_158967350
Isolatievraag: een hellend pannendak van binnenuit isoleren waarbij allen gaas aanwezig is (en uiteraard de pannen).

Ik zat te denken om aan het einde van de gordingen tussen de gordingen in underlaymentplaten te bevestigen (met hoekjes vastzetten) en vervolgens 8cm PIR platen ertegenaan (B-keus platen met aan beide kanten een aluminium laag).
Aan de binnenkant hoeft er geen afwerking plaats te vinden.
Dus van buiten naar binnen: pannen - gaas - underlayment - PIR platen

De vraag: moet er ergens folie tussen de lagen en zo ja, waar en welke (dampopen/dampdicht)?
pi_158986137
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 17:07 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet een krachtstroom aansluiting maken, lengte vd kabel is 80 m vanaf de meterkast, t word een 16 A aansluiting en er komt een apparaat aan met een motor van 14A, gaat dit lukken met 5x2.5 mm2 of moet ik toch 5 x 4 mm2 pakken?

Normaal zou ik gewoon de dikkere pakken maar prijsverschil is aanzienlijk :9
Ga maar voor 6mm2, hier een link naar een naar mijn idee goede aanbieding:

http://www.elektroproduct(...)045%20/%203166045%22

In het licht van je flinke garage zou ik zelf een kleinere groepenkast/verdeler daar installeren . nu krap aan neer leggen en tot de conclusie komen dat het niet genoeg is zonde. a) van het werk b) van de centen

Denk dat je 25A afgezekerd bent in je kast thuis ?, dan moet een kast met max 16 A wel lukken

[ Bericht 12% gewijzigd door Cybersijp op 10-01-2016 16:07:04 ]
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_158990754
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 20:43 schreef Erik het volgende:
Isolatievraag: een hellend pannendak van binnenuit isoleren waarbij allen gaas aanwezig is (en uiteraard de pannen).

Ik zat te denken om aan het einde van de gordingen tussen de gordingen in underlaymentplaten te bevestigen (met hoekjes vastzetten) en vervolgens 8cm PIR platen ertegenaan (B-keus platen met aan beide kanten een aluminium laag).
Aan de binnenkant hoeft er geen afwerking plaats te vinden.
Dus van buiten naar binnen: pannen - gaas - underlayment - PIR platen

De vraag: moet er ergens folie tussen de lagen en zo ja, waar en welke (dampopen/dampdicht)?
De naden aftapen is voldoende. De aluminium cachering is namelijk de dampdichte laag. Metaal is oneindig dampdicht veel meer als een folie.
pi_158996519
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 15:55 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

Ga maar voor 6mm2, hier een link naar een naar mijn idee goede aanbieding:

http://www.elektroproduct(...)045%20/%203166045%22

In het licht van je flinke garage zou ik zelf een kleinere groepenkast/verdeler daar installeren . nu krap aan neer leggen en tot de conclusie komen dat het niet genoeg is zonde. a) van het werk b) van de centen

Denk dat je 25A afgezekerd bent in je kast thuis ?, dan moet een kast met max 16 A wel lukken

Het is niet voor mijn garage ;) T is voor bij mijn oom in de werkplaats. en die 4mm2 ligt er al in :+ Ik hoop dus dat t voldoende is.
pi_159018770
Ik ben op zoek naar een stroomkabel waarvan de ene kant een Wieland GST18 aansluiting heeft en de andere kant C19, echter kan ik het nergens vinden. Bestana deze uberhaupt? Iemand die mij hiermee kan helpen?
pi_159040486
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond:

Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapot ;( Heb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
pi_159040830
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[ afbeelding ]

Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapot ;( Heb voorgeboord en als ze in het plafond schroef dan draai ik de bovenkant vd plug kapot.. Wat doe ik fout?
Ik zou efde goeie hollewandpluggen halen. Deze:

Hebben ze gewoon bij de gamma.
  dinsdag 12 januari 2016 @ 14:49:44 #251
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_159040990
Zeker voor gordijnen :Y .
Die zijn nog best zwaar nml.
pi_159041764
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 14:25 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[ afbeelding ]

Is je plafond hol, of gestuct? Dit soort pluggen zijn bedoeld voor wanden/plafonds die bedekt zijn met gipsplaten, waarbij er achter de gipsplaat minstens x cm aan ruimte is (dus holle ruimte erachter, als die ruimte er niet is gaan ze idd kapot). Ik heb dit type van Toggler gekocht, waar je niet voor hoeft te boren maar de kop 'zelfborend' is. Stond ook expliciet bij dat het alleen met een schroevendraaier gedaan mocht worden, omdat je met een machine teveel kracht zet en ze kapot draait.

Als je plafond 'massief' is maar gestuct, dan heb je weer een heel ander soort pluggen nodig :P. En als het wel 'hol' is; weet je heel toevallig waar de houten rachels lopen? Gordijnen zijn best zwaar, die zou ik liever aan het houtwerk hangen dan aan een dun plaatje gips ...
pi_159043975
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 17:40 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben op zoek naar een stroomkabel waarvan de ene kant een Wieland GST18 aansluiting heeft en de andere kant C19, echter kan ik het nergens vinden. Bestana deze uberhaupt? Iemand die mij hiermee kan helpen?
Ik kan ze niet vinden, en het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk dat ze bestaan.
Wat ik zou doen is een Wieland GST18 kabel kopen en hier een C19 aan zetten.
pi_159048560
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:44 schreef tiho1 het volgende:

[..]

De naden aftapen is voldoende. De aluminium cachering is namelijk de dampdichte laag. Metaal is oneindig dampdicht veel meer als een folie.
Helder, dank je!
pi_159053627
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 15:20 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Is je plafond hol, of gestuct? Dit soort pluggen zijn bedoeld voor wanden/plafonds die bedekt zijn met gipsplaten, waarbij er achter de gipsplaat minstens x cm aan ruimte is (dus holle ruimte erachter, als die ruimte er niet is gaan ze idd kapot). Ik heb dit type van Toggler gekocht, waar je niet voor hoeft te boren maar de kop 'zelfborend' is. Stond ook expliciet bij dat het alleen met een schroevendraaier gedaan mocht worden, omdat je met een machine teveel kracht zet en ze kapot draait.

Als je plafond 'massief' is maar gestuct, dan heb je weer een heel ander soort pluggen nodig :P. En als het wel 'hol' is; weet je heel toevallig waar de houten rachels lopen? Gordijnen zijn best zwaar, die zou ik liever aan het houtwerk hangen dan aan een dun plaatje gips ...
Thx. Heb andere pluggen gekocht die wel werken :)
pi_159078012
Is het moeilijk om de kabels en contactdozen te vervangen? Ik wil de antennekabels vanaf mijn huiskamer naar de meterkast vervangen door 2 x cat6 met bijpassende inbouwdoos. De afstand tot mijn meterkast is een meter of twee, het trekken van de kabel zal wel lukken. Maar hoe moeilijk is het om zo'n inbouwdoos aan te sluiten? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? (Ik heb schakelmateriaal van Merten System M).
  woensdag 13 januari 2016 @ 21:14:47 #257
36431 bleiblei
pi_159081483
Hangt van de doos af, maar rocket science is het niet.
Qua tool heb je op z'n hoogst zo een prikunit nodig om van die ijzertjes door de draad heen te prikken. Maar dat hangt dus van de doos af :) .
pi_159082025
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 21:14 schreef bleiblei het volgende:
Hangt van de doos af, maar rocket science is het niet.
Qua tool heb je op z'n hoogst zo een prikunit nodig om van die ijzertjes door de draad heen te prikken. Maar dat hangt dus van de doos af :) .
Ik heb al even gezocht, maar kon zo snel niet de instructies van die inbouwdoos vinden. Om stekkertjes aan utp-kabel te zetten heb je ook een speciale tang nodig.
pi_159082160
Vraagje. ik vertrek over een paar maand naar een nieuwbouw huis en ik vroeg me af of dit de goede volgorde is:

Muur spacken, pvc leggen en dan de keuken plaatsen?
  woensdag 13 januari 2016 @ 21:34:06 #260
36431 bleiblei
pi_159082391
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 21:26 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb al even gezocht, maar kon zo snel niet de instructies van die inbouwdoos vinden. Om stekkertjes aan utp-kabel te zetten heb je ook een speciale tang nodig.
Klopt, een RJ45 krimptang.
Maar voor die doosjes heb je of een klein schroevendraaiertje nodig, of een punchtool (heb het even voor je opgezocht).
Dat is zo een ding: http://www.netwerkkabelsh(...)verse/lsa-punch-tool
  woensdag 13 januari 2016 @ 21:39:08 #261
36431 bleiblei
pi_159082720
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 21:29 schreef Isane het volgende:
Vraagje. ik vertrek over een paar maand naar een nieuwbouw huis en ik vroeg me af of dit de goede volgorde is:

Muur spacken, pvc leggen en dan de keuken plaatsen?
Klinkt als de meest logische volgorde.
Eerst keuken en dan PVC zou ook kunnen.
Minder kans op beschadiging vloer, maar moet je de plint er wel later nog onder "klikken".
  woensdag 13 januari 2016 @ 22:29:11 #262
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_159085270
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 20:00 schreef Fixers het volgende:
Is het moeilijk om de kabels en contactdozen te vervangen? Ik wil de antennekabels vanaf mijn huiskamer naar de meterkast vervangen door 2 x cat6 met bijpassende inbouwdoos. De afstand tot mijn meterkast is een meter of twee, het trekken van de kabel zal wel lukken. Maar hoe moeilijk is het om zo'n inbouwdoos aan te sluiten? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? (Ik heb schakelmateriaal van Merten System M).
Is niet heel moeilijk. 2x cat6 door één buisje past wel nét (of net niet). Zorg dus in elk geval voor een goede trekveer. En uiteraard de juiste schema's en tangetjes om je contactdozen te verbinden.
pi_159090845
De inbouwdoos van de gamma is gewoon zonder apart gereedschap aan te sluiten. Beetje pielen maar het lukt wel. Zie https://www.gamma.nl/asso(...)os-utp-wit/p/B457355 en de handleiding staat erbij
  donderdag 14 januari 2016 @ 07:08:07 #264
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_159090875
Mijn ervaring met huismerk installatiemateriaal, met name het netwerkspul, is dat het rommel is. Zeker als je voor cat6 kiest zou ik de rest ook fatsoenlijk willen hebben. Qua snelheid van je netwerk maar ook bijpassend bij de serie die in de rest van je huis wordt gebruikt.
pi_159091874
Altijd punch down nemen. Dat Peha spul wat je in de bouwmarkt koopt moet je elk draadje onder een schroefje doen, dat is echt drama om te monteren en geeft een zeer onbetrouwbaar signaal.
pi_159092369
De punchdowntool die bleiblei linkte kost maar vijf euro. Dat soort bedragen doe ik niet moeilijk over voor een eenmalig klusje. Een stuk gereedschap van 40 euro zou ik dan weer te duur vinden.

Bedankt voor de tip wel, schroefjes lijkt me zowiezo wel gepiel met acht adertjes.
pi_159092695
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 09:24 schreef usernaamvergeten het volgende:
Altijd punch down nemen. Dat Peha spul wat je in de bouwmarkt koopt moet je elk draadje onder een schroefje doen, dat is echt drama om te monteren en geeft een zeer onbetrouwbaar signaal.
ja makkelijk Was het niet haha. 4 draadjes in het juiste gleufje leggen en houden, en dan een klipje aandrukken. En dat 2x. Signaal is wel prima overigens
pi_159101209
In de woonkamer wil ik een koof met spotjes maken.
De dubbele WCD zit er al en de bedrading komt van bovenaf.
Nu wil ik vanaf de dubbele WCD doorlussen naar een dimmer en vanaf daar verder omhoog voor de verlichting in de koof (spotjes).

1. als de lampen doorverbonden worden en je werkt met lasklemmen moeten deze dan volgens de regels in een opbouw lasdoos komen? Dus voor 3 spotjes ieder een eigen lasdoos?
2. Zouden jullie van spotje naar spotje doorschakelen of 1 centrale doos maken en vanuit daar ieder spotje zijn eigen bedrading? Dit kost meer bedrading maar misschien veiliger?

alvast bedankt!
pi_159104693
Een lasdoos boven het middelste spotje en vanuit daar met flexibele rubberkabel naar elk spotje, elk spotje zn eigen lasdoos is niet nodig.

Let er wel op dat de kabel warmtebestendig is als je halogeen gebruikt.
  Moderator donderdag 14 januari 2016 @ 20:07:47 #270
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_159106284
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 19:18 schreef Makrolon het volgende:
Een lasdoos boven het middelste spotje en vanuit daar met flexibele rubberkabel naar elk spotje, elk spotje zn eigen lasdoos is niet nodig.

Let er wel op dat de kabel warmtebestendig is als je halogeen gebruikt.
Of de spots gewoon aan elkaar doorlussen (van spot 1 naar spot 2 naar spot 3) dat mag ook gewoon :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')