Van lusten is geen enkele sprake als je het volledige prepensioen weer moet inleveren omdat het verrekend wordt.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:17 schreef 44pje het volgende:
[..]
Dat maakt heel veel uit. Als je wel de lusten wil van een speciaal potje, moet je ook de lasten dragen.
Het niet eens zijn met leden van de rupsje-nooit-genoeg generatie heeft met enige regelmaat kortsluiting tot gevolg. Ik vermoed dat TS ergens tussen "IK HEB HET LAND OPGEBOUWD" en "IK WERK AL VANAF MIJN ZESDE, VROEGER MOESTEN WE 89 KILOMETER FIETSEN MET -32 OM OP SCHOOL TE KOMEN!!!" opgehouden is met typen van een reply.quote:
Een zeer goede post i.d.d.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat precies is er zo lachwekkend aan de post van Wesp?
Je mist het punt, het gaat erom dat TS mee heeft gedaan met een bepaalde regeling. Deze regeling had voordelen (belasting) maar ook regels, waaronder "Je mag het pensioen uitstellen, mits je werkt"quote:Op donderdag 3 december 2015 23:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je alle uitgestelde belasting betaalt dan heb je niet als extra bonus met alle zelfverzonnen regeltjes te maken. Als het fiscaal vriendelijk was en je betaalt het verschil dan kunnen daar geen extra regels aan verbonden worden.
Maar deze "casus" gaat niet over uitgestelde belasting maar dat TS voor de volledige mep gekort wordt op de te ontvangen WW. Dat is een behoorlijk verschil.
Nee, hij krijgt zijn volledige prepensioen. Alleen "werkt" hij nu deeltijd, dus krijgt hij deeltijd WW.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:27 schreef eight het volgende:
[..]
Van lusten is geen enkele sprake als je het volledige prepensioen weer moet inleveren omdat het verrekend wordt.
Vanwaar deze flame?quote:Op donderdag 3 december 2015 23:32 schreef Grems het volgende:
[..]
Het niet eens zijn met leden van de rupsje-nooit-genoeg generatie heeft met enige regelmaat kortsluiting tot gevolg. Ik vermoed dat TS ergens tussen "IK HEB HET LAND OPGEBOUWD" en "IK WERK AL VANAF MIJN ZESDE, VROEGER MOESTEN WE 89 KILOMETER FIETSEN MET -32 OM OP SCHOOL TE KOMEN!!!" opgehouden is met typen van een reply.
Zoals ik al eerder beweerde is hij terecht gevlucht naar b.v. Tweakers waar hij advies krijgt van al dan niet ter zake kundigen. Maar in ieder geval zonder op brute wijze afgezeken te worden. En dat is niet iets om trots op te zijn.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:32 schreef Grems het volgende:
[..]
Het niet eens zijn met leden van de rupsje-nooit-genoeg generatie heeft met enige regelmaat kortsluiting tot gevolg. Ik vermoed dat TS ergens tussen "IK HEB HET LAND OPGEBOUWD" en "IK WERK AL VANAF MIJN ZESDE, VROEGER MOESTEN WE 89 KILOMETER FIETSEN MET -32 OM OP SCHOOL TE KOMEN!!!" opgehouden is met typen van een reply.
Ik begrijp best dat het zo werkt.quote:
TS is je grootvader niet.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:38 schreef Grems het volgende:
[..]
Is geen flame, is praktijkervaring.
Ik heb helaas zeer veel ervaring met simpele zielen die al generaliserend een WGR-TS proberen af te zeiken, is een veelvoorkomend model.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:45 schreef Grems het volgende:
[..]
Ik heb helaas zeer veel ervaring met dit type Boomer, is een veelvoorkomend model.
Mooie uitleg maar ik blijf het krom vinden.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:34 schreef 44pje het volgende:
Nee, hij krijgt zijn volledige prepensioen. Alleen "werkt" hij nu deeltijd, dus krijgt hij deeltijd WW.
Deze "dus" klopt niet. En daarom de eerste 3 woorden voor de komma ook niet. En daarom de rest ook niet.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:34 schreef 44pje het volgende:
TS werkt niet, dus gaat het pre-pensioen lopen.
Zijn pre-pensioen valt vrij op zijn 61e en komt tot uitbetaling, tenzij TS nog werkzaam is (zulks aan te tonen met een verklaring van de werkgever), dan schort de vrijval op.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Deze "dus" klopt niet. En daarom de eerste 3 woorden voor de komma ook niet. En daarom de rest ook niet.
Als ik het mis heb moet je het gewoon even beter uitleggen.
Volgens mij is het gewoon als volgt:quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Deze "dus" klopt niet. En daarom de eerste 3 woorden voor de komma ook niet. En daarom de rest ook niet.
Als ik het mis heb moet je het gewoon even beter uitleggen.
Ik zie die willekeur niet echt, wanneer je zelf het vermogen hebt, of in eigen beheer bij elkaar spaart mis je bepaalde voordelen en betaal je waarschijnlijk vermogensrendements heffingen e.d. Ook heb je het voordeel dat je geen afspraak hoeft te maken op welk moment je minder gaat werken c.q. stoppen met werken, dit mag je zelf bepalen met als keerzijde dat je tijdens het sparen meer kosten hebt.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:16 schreef Bart2002 het volgende:
Ik wil het voor mezelf even zo samenvatten:
- Prepensioen is een spaarpot die de teruggang in inkomsten dient op te vangen indien wij minder willen werken.
- Sparen wij dit in eigen beheer of zijn we al zo rijk dat we niet eens hoeven te sparen dan wordt het niet gekort op onze WW uitkering.
- Sparen wij dit (al of niet "fiscaal vriendelijk") bij een pensioenverzekeraar dan wordt het wel gekort op onze WW uitkering.
- Het verschil tussen de bovenste twee is of we over "vermogen" spreken of over "inkomen" en dat lijkt me niet terecht.
- Ik had het al eerder over willekeur en dat vind ik nog steeds. En willekeur levert slechte wetten en regelingen op.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar TS betaalt voor die regeling gewoon geld. Aan de verzekeraar of pensioenfonds. Zijn enige voordeel is de "fiscaal vriendelijkheid". Ik weet niet van de overige voordelen die TS heeft gekregen. Als jij die wel weet hoor ik dat graag. En fiscaal vriendelijke zaken zijn gewoon af te kopen door de uitgestelde belasting te betalen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:18 schreef Dennism het volgende:
en zo ruimte te maken op de arbeidsmarkt
Ik zeg ook niet dat TS hier direct een enorm voordeel heeft (afgezien van het feit dat hij maar voor minder uren beschikbaar hoeft te zijn voor werk bij het UWV). Hij heeft echter ook geen direct nadeel, het enige vervelende voor TS is dat hij nu enkel op papier een stapje terug doet op de arbeidsmarkt (want hij zit al volledig thuis) in plaats van dat hij wanneer hij wel zijn baan had behouden hij op zijn 61ste (of 62ste bij het jaar uitstel dat hij in dat geval had kunnen gebruiken) voor hetzelfde salaris nog maar iets van 32 uur hoefde te werken in plaats van 40. Nu hoeft hij voor dezelfde WW uitkering nog maar bijv. voor 32 uur te solliciteren (beschikbaar zijn voor werk) in plaats van voor 40 uur.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar TS betaalt voor die regeling gewoon geld. Aan de verzekeraar of pensioenfonds. Zijn enige voordeel is de "fiscaal vriendelijkheid". Ik weet niet van de overige voordelen die TS heeft gekregen. Als jij die wel weet hoor ik dat graag.
En fiscaal vriendelijke zaken zijn gewoon af te kopen door de uitgestelde belasting te betalen.
De willekeur is dat als je aan de verliezende kant van die twee gevallen zit niet voor het verschil van vermoede rendementsheffing en andere al of niet verzonnen nadelen gekort wordt maar gewoon voor de volle mep van de volledige uitkering. Dat is een behoorlijk verschil.quote:
Bij mijn beste weten had TS gewoon 40 uur kunnen blijven werken en zijn prepensioen kunnen opstrijken.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:36 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat TS hier direct een enorm voordeel heeft (afgezien van het feit dat hij maar voor minder uren beschikbaar hoeft te zijn voor werk bij het UWV). Hij heeft echter ook geen direct nadeel, het enige vervelende voor TS is dat hij nu enkel op papier een stapje terug doet op de arbeidsmarkt (want hij zit al volledig thuis) in plaats van dat hij wanneer hij wel zijn baan had behouden hij op zijn 61ste (of 62ste bij het jaar uitstel dat hij in dat geval had kunnen gebruiken) voor hetzelfde salaris nog maar iets van 32 uur hoefde te werken in plaats van 40. Nu hoeft hij voor dezelfde WW uitkering nog maar bijv. voor 32 uur te solliciteren (beschikbaar zijn voor werk) in plaats van voor 40 uur.
Maar ook als TS was blijven werken dat had hij op zijn 61ste of (62ste bij uitstel) gewoon dat stapje terug moeten doen en minder gaan werken. Het is niet zo dat hij dan 40 uur had kunnen blijven werken en daarboven op nog eens 3000 euro extra per jaar had kunnen pakken (wat hier gedacht lijkt te worden in sommige posts).
Dat heeft hij al gedaan juist door die WW uitkering.quote:
Hoe moet ik dit zien? Dan had je op je 61e ontslag genomen (om van je eigen geld te gaan leven) en had je ook geen recht op WW.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:16 schreef Bart2002 het volgende:
- Sparen wij dit in eigen beheer of zijn we al zo rijk dat we niet eens hoeven te sparen dan wordt het niet gekort op onze WW uitkering.
Weet je dat wel zeker?quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:41 schreef agter het volgende:
[..]
Bij mijn beste weten had TS gewoon 40 uur kunnen blijven werken en zijn prepensioen kunnen opstrijken.
Er is geen wet die dat verbiedt.
gekregen. Net als TS.quote:
Genomen. In jouw scenario wil je toch vanaf je 61e interen op je spaargeld als vervanging van prepensioen?quote:
Ja.quote:
Het gaat in deze regeling niet om een financieel stapje terug, maar juist dat je zonder (of een zeer gelimiteerd) financieel een stapje terug te doen wel minder uren kan gaan werken tegen ongeveer dezelfde inkomsten en daardoor plaats maakt op de arbeidsmarkt voor een deel van je uren (het verlies van 30% van het inkomen bij WW staat volledig los van deze regeling).quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat heeft hij al gedaan juist door die WW uitkering.
2 mensen. TS, die krijgt pre-pensioen, hoe dan ook en WW. En ik, notoire rijkaard. Ik ben ontslagen en krijg WW, geen pre-pensioen want daar heb ik nooit aan meebetaald. Ik word niet gekort ondanks mijn vermogen van 12.000.000 euro. TS wel wegens zijn maandelijkse inkomen uit pre-pensioen van 250 euro. Voor de volle 250 euro. Terwijl die 250 euro ook nog eens uit een spaarpot komt waar hij gewoon voor betaald heeft.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Genomen. In jouw scenario wil je toch vanaf je 61e interen op je spaargeld als vervanging van prepensioen?
voor zover ik weet mag je inderdaad wel 40 uur blijven werken, maar moet je wel op de functie die je op dat moment hebt minder gaan werken. Als je daarnaast een andere baan neemt of je baas neemt je weer aan voor het aantal uur dat je minder bent gaan werken om weer op 40 uur te komen kan dat geloof ik inderdaad. omdat je daar niet de afspraak gemaakt hebt minder te gaan werken. Heb je geen collectieve afspraak en zorg je zelf voor je potje dan hoef je inderdaad geloof ik ook niet minder te gaan werken als je dat zelf niet wil (echter waar heb je dan dat potje voor genomen).quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:52 schreef agter het volgende:
[..]
Ja.
Ook tijdens je pensioen kun je gewoon doorwerken hoor.
Er is geen wet die dat verbiedt.
... en bent dan niet meer verzekerd voor de WWquote:Op vrijdag 4 december 2015 00:59 schreef Dennism het volgende:
[..]
voor zover ik weet mag je inderdaad wel 40 uur blijven werken, maar moet je wel op de functie die je op dat moment hebt minder gaan werken. Als je daarnaast een andere baan neemt of je baas neemt je weer aan voor het aantal uur dat je minder bent gaan werken om weer op 40 uur te komen kan dat geloof ik inderdaad. omdat je daar niet de afspraak gemaakt hebt minder te gaan werken. Heb je geen collectieve afspraak en zorg je zelf voor je potje dan hoef je inderdaad geloof ik ook niet minder te gaan werken als je dat zelf niet wil (echter waar heb je dan dat potje voor genomen).
Bij een vorig werkgever hadden we ook zo'n soort situatie (niet volledig vergelijkbaar), iemand ging met pensioen waarbij van rechtswege zijn contact stopte op de pensioensgerechtigde leeftijd. hij wilde echter door blijven werken, dit kon, echter wel pas na het aangaan van een nieuw contract.
Nou. De meeste mensen werken helemaal geen 40 jaar meer bij dezelfde baas.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:59 schreef Dennism het volgende:
[..]
voor zover ik weet mag je inderdaad wel 40 uur blijven werken, maar moet je wel op de functie die je op dat moment hebt minder gaan werken. Als je daarnaast een andere baan neemt of je baas neemt je weer aan voor het aantal uur dat je minder bent gaan werken om weer op 40 uur te komen kan dat geloof ik inderdaad. omdat je daar niet de afspraak gemaakt hebt minder te gaan werken. Heb je geen collectieve afspraak en zorg je zelf voor je potje dan hoef je inderdaad geloof ik ook niet minder te gaan werken als je dat zelf niet wil (echter waar heb je dan dat potje voor genomen).
Bij een vorig werkgever hadden we ook zo'n soort situatie (niet volledig vergelijkbaar), iemand ging met pensioen waarbij van rechtswege zijn contact stopte op de pensioensgerechtigde leeftijd. hij wilde echter door blijven werken, dit kon, echter wel pas na het aangaan van een nieuw contract.
Je weet toch dat je gewoon premie betaald voor de ww waneer je werkt ? Het is dus geen gratis geld ,grote kans dat TS meer heeft betaald aan premies in die 44jaar als dat ie nu 'terug krijgt'quote:Op donderdag 3 december 2015 13:00 schreef bijdehand het volgende:
geniaal om te zien dat zo'n graaiende malloot niet krijgt wat hij wil en nu lekker zuur doet, terwijl hij gewoon gratis geld krijgt
De laatste jaren al niet meer. Neemt niet weg dat je geen WW opbouwt als je niet werkt dus voor de rest heb je gelijk.quote:Op vrijdag 4 december 2015 04:19 schreef dontcare het volgende:
[..]
Je weet toch dat je gewoon premie betaald voor de ww waneer je werkt ?
En als je nu de hypothetische situatie neemt dat TS en jij beiden niet ontslagen zijn?quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
2 mensen. TS, die krijgt pre-pensioen, hoe dan ook en WW. En ik, notoire rijkaard. Ik ben ontslagen en krijg WW, geen pre-pensioen want daar heb ik nooit aan meebetaald. Ik word niet gekort ondanks mijn vermogen van 12.000.000 euro. TS wel wegens zijn maandelijkse inkomen uit pre-pensioen van 250 euro. Voor de volle 250 euro. Terwijl die 250 euro ook nog eens uit een spaarpot komt waar hij gewoon voor betaald heeft.
Dus het komt erop neer dat TS betaald heeft voor een spaarregeling (en ik niet) en DAARDOOR gekort wordt op zijn WW (en ik niet). Ja dat is krom.
Onder de streep komt het er op neer dat TS en ik precies hetzelfde aan totale uitkering (vanuit een verzekering (beide) en een spaarpot (TS)) ontvangen terwijl hij wel premie betaald heeft en ik niet.
Daar schuilt een stukje onrechtvaardigheid.
En iemand die hier geen recht op heeft houdt hier geld aan over.
Volgens mij inderdaad ook van de redenen waarom deze regeling een jaar of 10 geleden afgebouwd is, naast het feit dat deze door de toenemende vergrijzing te duur zou gaan worden en ze ouderen eigenlijk liever weer tot de pensioensgerechtige leeftijd aan het werk wilden hebben.quote:Op vrijdag 4 december 2015 01:36 schreef agter het volgende:
[..]
Nou. De meeste mensen werken helemaal geen 40 jaar meer bij dezelfde baas.
Dus als jij ergens zo'n prepensioen potje hebt opgebouwd en dat staat jaren te vermeerderen, dan weet je huidige werkgever dat helemaal niet.
Dat geeft sws al het probleem van het systeem aan. Hoe moet een nieuwe baas dat weten?
Jij begrijpt kennelijk het verschil tussen vermogen en inkomen niet. Het prepensioen is inkomen. Net als loon, een normaal aanvullend pensioen of een WW-uitkering. Een spaarpot is vermogen. Dat is ooit al eens inkomen geweest. Is echt een wezenlijk verschil.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
2 mensen. TS, die krijgt pre-pensioen, hoe dan ook en WW. En ik, notoire rijkaard. Ik ben ontslagen en krijg WW, geen pre-pensioen want daar heb ik nooit aan meebetaald. Ik word niet gekort ondanks mijn vermogen van 12.000.000 euro. TS wel wegens zijn maandelijkse inkomen uit pre-pensioen van 250 euro. Voor de volle 250 euro. Terwijl die 250 euro ook nog eens uit een spaarpot komt waar hij gewoon voor betaald heeft.
Dus het komt erop neer dat TS betaald heeft voor een spaarregeling (en ik niet) en DAARDOOR gekort wordt op zijn WW (en ik niet). Ja dat is krom.
Onder de streep komt het er op neer dat TS en ik precies hetzelfde aan totale uitkering (vanuit een verzekering (beide) en een spaarpot (TS)) ontvangen terwijl hij wel premie betaald heeft en ik niet.
werknemers deel ja , je werkgever betaalt nog wel gewoon ofc (waarvan je weer kan debateren of dat eigenlijk niet gewoon een onderdeel van je loon is). Maar anyway , ging mij om het 'gratis geld' gedeelte , ww wordt uiteindelijk opgebracht door te werken en is opzich gewoon een verzekering.quote:Op vrijdag 4 december 2015 04:28 schreef r_one het volgende:
[..]
De laatste jaren al niet meer. Neemt niet weg dat je geen WW opbouwt als je niet werkt dus voor de rest heb je gelijk.
Je haalt de dingen door de war.quote:Op vrijdag 4 december 2015 00:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Pech? Waarom niet gewoon benoemen wat het is: poor judgementquote:Op vrijdag 4 december 2015 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
TS heeft gewoon de pech dat hij heeft gespaard voor pre pensioen in plaats van dat geld zelf in zijn vermogen te stoppen, doordat hij ook de pech heeft werkloos te zijn geworden was dat de verkeerde keus.
Of volksverlakkerij, het is denk ik weinig bekend dat het op deze manier werkt en aangezien best veel mensen boven de 60 werkloos zijn is het inderdaad best plezierig voor de overheid dat mensen spaarden voor pre-pensioen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:24 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Pech? Waarom niet gewoon benoemen wat het is: poor judgement
En fok zich maar afvragen waarom er steeds minder bezoekers komen.quote:Op donderdag 3 december 2015 23:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder beweerde is hij terecht gevlucht naar b.v. Tweakers waar hij advies krijgt van al dan niet ter zake kundigen. Maar in ieder geval zonder op brute wijze afgezeken te worden. En dat is niet iets om trots op te zijn.
Ja. sommige reacties zijn gewoon onbeschoft.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En fok zich maar afvragen waarom er steeds minder bezoekers komen.
jij zinspeelt op een complot?quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Of volksverlakkerij, het is denk ik weinig bekend dat het op deze manier werkt en aangezien best veel mensen boven de 60 werkloos zijn is het inderdaad best plezierig voor de overheid dat mensen spaarden voor pre-pensioen.
Jij pleit voor meer babyboomers op fok?quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En fok zich maar afvragen waarom er steeds minder bezoekers komen.
Nee, ik denk gewoon dat men bepaalde dingen niet heeft benadrukt omdat men dan minder zou deelnemen. Of iemand veel later werkloos wordt of niet kan men niet weten. Daarnaast zijn mensen vaak niet geïnteresseerd in de regels van WW of pensioen regeling dus veel aandacht voor de nadelen is er toch niet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:32 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
jij zinspeelt op een complot?
Überhaupt het werkloos raken. De automatische aanname dat dit geheel buiten schuld van ts is verlopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |