quote:Parijs is gisteravond opgeschrikt door schietpartijen, gijzelingen en explosies. Daarbij vielen zeker 127 doden. Ook raakten 180 mensen gewond, van wie er 80 zeer slecht aan toe zijn. Een overzicht van de gebeurtenissen.
Wat is er gisteravond gebeurd?
Vrijwel gelijktijdig begonnen er op verschillende plekken in de Franse hoofdstad schietpartijen en waren er explosies. Dit gebeurde in het oostelijk deel van het centrum van Parijs.
De eerste schietpartij werd gemeld bij restaurant Le Petit Cambodge aan de Rue Bichat. Daarbij vielen zeker twee doden en zeven gewonden.
Ook gingen terroristen het Theater Bataclan aan de Boulevard Voltaire binnen tijdens een optreden van de Californische rockband Eagles of Death Metal en gijzelden de aanwezigen. Hierbij vielen de meeste slachtoffers, ongeveer honderd. Bij invallen van de Franse politie iets na middernacht zijn zeker drie terroristen gedood.
Ook op de Avenue de la République, de Boulevard Beaumarchais, de Rue de Charonne en op de Boulevard Voltaire, niet ver van theater Bataclan, zijn aanslagen gemeld.
Verder waren er buiten het stadion Saint-Denis explosies te horen. Daar voetbalde op dat moment Frankrijk een vriendschappelijke wedstrijd tegen Duitsland. Die werd gewoon doorgespeeld. President François Hollande, die bij de wedstrijd aanwezig was, werd door zijn beveiligers uit het stadion gehaald. In de buurt van de explosies vielen zeker drie doden. Het gaat hier waarschijnlijk om zelfmoordaanslagen.
Wat weten we over de daders?
Islamitische Staat heeft de aanslagen inmiddels opgeëist en ook de Franse president Hollande heeft de terreurgroep aangewezen als dader. De president zei dat aanvallen buiten het land door IS zijn georganiseerd en met hulp in Frankrijk zijn uitgevoerd.
Volgens de Franse justitie zijn er bij de aanslagen zeker acht terroristen omgekomen, waarvan zeven omdat ze zichzelf met explosieven hebben opgeblazen. Mogelijk lopen er ook nog terroristen vrij rond.
Getuigen, waaronder radiojournalist Julien Pearce op radiozender Europe 1, noemen de aanslagplegers 'zeer jong en zeer beheersd'. Pearce was bij het concert aanwezig. De drie terroristen die in theater Bataclan om zich heen schoten zouden geen gezichtsbedekking hebben gedragen en tijdens het schieten geen woord hebben gezegd. 'Een van hen leek een gewone jongen, die een kalasjnikov vasthield. Dat was alles', aldus Pearce.
Onder de daders van de aanslagen van Parijs was ook een vrouw, meldt wederom radiozender Europe 1 op basis van gesprekken met ooggetuigen. Bij de lichamen van twee daders zijn een Syrisch en een Frans paspoort gevonden. Een van de auto's die door de daders is gebruikt, zou een Belgisch kenteken hebben.
Wat zijn de (politieke) reacties?
'Een oorlogshandeling', noemt de Franse president Hollande de aanslagen. 'Geconfronteerd met terreur moet Frankrijk sterk zijn, groot zijn, en de overheid moet kracht uitstralen. Dat zal gebeuren. We moeten ook een beroep doen op iedereen om verantwoordelijkheid te nemen', zo zei Hollande in een toespraak.
'Dit is een aanslag op de menselijkheid', zei de Amerikaanse president Barack Obama gisteren direct na de aanslagen. Hij benadrukte dat de Verenigde Staten Frankrijk willen helpen bij het onderzoek naar de aanslagen. Ook China heeft de aanslagen in Parijs veroordeeld en is bereid om Frankrijk en de internationale gemeenschap te helpen in de strijd tegen terrorisme.
Mark Rutte reageert geschokt en noemt de aanslagen 'werkelijk afschuwelijk'. 'We hebben hier te maken met extremisten die maar één doel hebben: onze westerse samenleving destabiliseren door haat te zaaien. Ons beste antwoord aan deze barbaren is dat we ons niet uit elkaar laten spelen. We laten ons niet intimideren. Wij zijn met meer, we wijken niet voor onverdraagzaamheid. Geweld en extremisme zullen nooit winnen van vrijheid.'
Welke maatregelen zijn er nu genomen?
In Frankrijk is gisteravond de noodtoestand uitgeroepen. Daarmee kan beter ingegrepen worden bij groot dreigend gevaar of vermoeden daarvan. Zo hebben leger en politie ruime bevoegdheden om invallen te doen en mensen aan te houden. Ook worden de grenzen gesloten. Luchthavens blijven wel open en treinen blijven rijden.
Minister-president Rutte raadt reizigers naar Frankrijk aan om extra waakzaam te zijn. Maar ook in Nederland zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen, zowel zichtbaar als ontzichtbaar. De grensbewaking opgeschaald en geïntensiveerd, met name voor alle verkeer herleidbaar tot Frankrijk. Dit geldt ook voor luchthavens en treinstations.
http://www.parool.nl/paro(...)t-nu-toe-weten.dhtml
Wel politici met ballen, ze durven gewoon te zeggen dat ze de controle kwijt zijn. Vraag is nu, hoe gaan ze het tij keren?quote:'Gigantisch probleem'
'Ik stel vast dat er bijna altijd een link met Molenbeek is, dat is een gigantisch probleem', zei de Belgische premier Charles Michel zondag.
Zo verbleef ook Ayoub el-Khazzani in Molenbeek in de maanden voordat hij afgelopen augustus bewapend met een kalasjnikov de Thalys in Brussel instapte met als vermoedelijke doel passagiers te doden. Ook Mehdi Nemmouche, de vermoedelijke dader van de aanslag op het Joods Museum in Brussel vorig jaar, woonde in Molenbeek. Volgens de Belgische minister van Veiligheid Jan Jambon is de situatie in de Brusselse wijk op dit moment 'niet onder controle'.
Haha, komt inderdaad zo uit een Belgische strip.quote:Op zondag 15 november 2015 18:01 schreef J0kkebr0k het volgende:
Whaha.. die dikke Belgische agent in Molenbeek net in het NOS journaal.
Waarom was die zo hele tijd verschrikt aan het rondlopen?quote:Op zondag 15 november 2015 18:01 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nou, de theorie dat het allemaal aan de banlieues van Parijs ligt kan dus ook de prullenbak in.quote:"De aanslagen in Parijs zijn voorbereid in België", zegt de Franse minister van Binnenlandse Zaken na zijn ontmoeting met evenknie Jan Jambon (N-VA).
Van de 99 was het?quote:Op zondag 15 november 2015 18:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
19 zijn er dus uit kritieke toestand
quote:Op zondag 15 november 2015 18:03 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Haha, komt inderdaad zo uit een Belgische strip.
Lastig he dat gelinksrechts.quote:Op zondag 15 november 2015 17:49 schreef conservatief_liberaal het volgende:
[..]
Ooit was links nationalistisch en patriottistisch, dat klopt.
Links was ook ooit kritisch omtrent immigratie, omdat massa-immigratie een gevaar is voor de verzorgingsstaat. Helaas is dat allemaal verleden tijd.
twitter:AFP twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:12:31#BREAKING France's Hollande wants state of emergency to last 3 months: political sources reageer retweet
quote:
Leuk...een beetje humor in dit topicquote:Op zondag 15 november 2015 18:01 schreef J0kkebr0k het volgende:
Dat blijkt maar weerquote:Op zondag 15 november 2015 18:17 schreef conservatief_liberaal het volgende:
[..]
Valt reuze mee. De termen zijn goed te gebruiken in de hedendaagse samenleving.
gefrustreerde manlets weerquote:Op zondag 15 november 2015 18:24 schreef Infection het volgende:
De terrorist die nog gezocht wordt:
[ afbeelding ]
Weer zo'n prachtige Belgquote:Op zondag 15 november 2015 18:24 schreef Infection het volgende:
De terrorist die nog gezocht wordt:
[ afbeelding ]
twitter:jeromegodefroy twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:41:01URGENT : scène de panique place de la République. La foule se disperse en courant. Cris des policiers https://t.co/T3Wst4puB0 reageer retweet
Ik ben als niet-gelovige Nederland meer dan klaar met dit soort figuren; meer dan klaar. Ik wil dat ze oprotten uit dit land. Ze zaaien haat. Ze dragen een cultuur uit die hier niet thuishoort.quote:Op zondag 15 november 2015 14:09 schreef Ryan3 het volgende:
Mogen moslims bidden voor de slachtoffers van Parijs?
We moeten schouder aan schouder optrekken met elkaar?
Ik ook, ik kan niet schouder aan schouder opgaan met dit soort mensen. Politiek wil dat wel. Wat nu dan?quote:Op zondag 15 november 2015 18:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben als niet-gelovige Nederland meer dan klaar met dit soort figuren; meer dan klaar. Ik wil dat ze oprotten uit dit land. Ze zaaien haat. Ze dragen een cultuur uit die hier niet thuishoort.
Ik heb in de discussie al een paar keer gezien dat salafisme hoegenaamd "geen probleem" zou zijn voor een land als Nederland. Het is de grootst mogelijke bullshit. Salafisme is een levensgroot probleem.
Dit is Nederland. Wie de radicale moslim wil uithangen, hoepelt maar op naar Marokko, Turkije of een ander land waar de islam tot wet is verheven.
twitter:stefandevries twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:47:43Panic near Place de la Republique. Situation unclear. Tens of people ran into the bar where I tried to have dinneerr reageer retweet
Bron?quote:Op zondag 15 november 2015 18:48 schreef Ryan3 het volgende:
Schoten gehoord rue rivoli, Parijs, mensen vluchten metro in. Onduidelijk wat er aan de hand is.
Dick Schoof zegt het ook, dus dan zal het wel waar zijn.quote:Op zondag 15 november 2015 18:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben als niet-gelovige Nederland meer dan klaar met dit soort figuren; meer dan klaar. Ik wil dat ze oprotten uit dit land. Ze zaaien haat. Ze dragen een cultuur uit die hier niet thuishoort.
Ik heb in de discussie al een paar keer gezien dat salafisme hoegenaamd "geen probleem" zou zijn voor een land als Nederland. Het is de grootst mogelijke bullshit. Salafisme is een levensgroot probleem.
Dit is Nederland. Wie de radicale moslim wil uithangen, hoepelt maar op naar Marokko, Turkije of een ander land waar de islam tot wet is verheven.
Hopelijk niks, mensen reageren nu natuurlijk meteen panisch op elk geluidquote:Op zondag 15 november 2015 18:51 schreef TargaFlorio het volgende:
twitter:stefandevries twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:47:43Panic near Place de la Republique. Situation unclear. Tens of people ran into the bar where I tried to have dinneerr reageer retweet
Jep, niet gek overigens.quote:Op zondag 15 november 2015 18:52 schreef Momo... het volgende:
[..]
Hopelijk niks, mensen reageren nu natuurlijk meteen panisch op elk geluid
Elfletterig for president.quote:Op zondag 15 november 2015 18:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik WEIGER schouder aan schouder te staan met dergelijke figuren die in Nederland niks hebben te zoeken. Politieke partijen die bepleiten dat ik dat wél doe, hoeven niet op mijn stem te rekenen.quote:Op zondag 15 november 2015 18:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ook, ik kan niet schouder aan schouder opgaan met dit soort mensen. Politiek wil dat wel. Wat nu dan?
Onbevestigd dus. Explosie.twitter:L0gg0l twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:52:47Very unconfirmed: Explosion in Marais area of Paris, reports Italian news agency ANSA (via @tancredipalmeri ) reageer retweet
Ja sorry zit op mobiel, dus geen auto-updates.quote:Op zondag 15 november 2015 18:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Even daarna tweetje geplaatst. Onduidelijk wat er aan de hand is, wel paniek iig.
twitter:stefandevries twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:51:27Ik lig op de grond in een bar met tientallen mensen in paniek reageer retweet
twitter:Conflicts twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:52:34VIDEO: Moment of panic at #ParisAttacks memorial site minutes ago - @El_MUERkO https://t.co/BkZg9nB4AL reageer retweet
Ik heb wel eens bij een waterplas aan een Marokkaan die alles kanker vond in dit kankerland gevraagd WTF hij hier dan nog deed. Antwoord kwam erop neer dat ik als kankernederlander m'n bek moest houden. Leuke mensen man die moslims.quote:Op zondag 15 november 2015 18:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zie dat je nogal begaan bent met moslims en moslimlanden. Waarom ga je niet fijn in zo'n land wonen? Laat dat akelige Nederland met z'n westerse vrijheden achter je.
Geen hoge uitkering en goede voorzieningenquote:Op zondag 15 november 2015 18:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zie dat je nogal begaan bent met moslims en moslimlanden. Waarom ga je niet fijn in zo'n land wonen? Laat dat akelige Nederland met z'n westerse vrijheden achter je.
Maar vals alarm misschien?twitter:saskiadekkers twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:48:55Paniek rond Place de la Republique. Gewapende politiemensen schreeuwen dat iedereen de straat moet verlaten reageer retweet
twitter:tancredipalmeri twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:50:56BREAKING NEWS: Italian wires Ansa reporting explosion heard in the Jewish area of Marais reageer retweet
Kennelijk ben ik een racist of moslimhater als ik het zeg, maar ik wil dus dat dergelijke figuren oprotten uit ons land. En een beetje rap ook, graag.quote:Op zondag 15 november 2015 18:55 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens bij een waterplas aan een Marokkaan die alles kanker vond in dit kankerland gevraagd WTF hij hier dan nog deed. Antwoord kwam erop neer dat ik als kankernederlander m'n bek moest houden. Leuke mensen man die moslims.
Alweer...twitter:Conflicts twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:57:37BREAKING: Panic at #ParisAttacks memorial was caused by firecrackers https://t.co/6uVSborH6U reageer retweet
Idd, beetje lastig om zo relevante twitterberichten te 'filteren'.quote:Op zondag 15 november 2015 18:58 schreef nostra het volgende:
Kan iemand dat aandachtsgeile mannetje niet even bannen ofzo?
quote:Op zondag 15 november 2015 18:58 schreef nostra het volgende:
Kan iemand dat aandachtsgeile mannetje niet even bannen ofzo?
twitter:pzf twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:57:53FINAL UPDATE: Police confirm false alarm in République. reageer retweet
Breaking lolquote:Op zondag 15 november 2015 18:58 schreef Infection het volgende:
twitter:Conflicts twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:57:37BREAKING: Panic at #ParisAttacks memorial was caused by firecrackers https://t.co/6uVSborH6U reageer retweet
Wat een leuke grapjequote:Op zondag 15 november 2015 18:58 schreef Infection het volgende:
Alweer...twitter:Conflicts twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:57:37BREAKING: Panic at #ParisAttacks memorial was caused by firecrackers https://t.co/6uVSborH6U reageer retweet
Ik wou schrijven: welke idioot doet nou zoiets?quote:Op zondag 15 november 2015 18:58 schreef Infection het volgende:
Kunnen we vuurwerk nu echt uitsluiten?quote:Op zondag 15 november 2015 19:00 schreef Infection het volgende:
Wel op een andere plaats nog iets aan de hand overigens...twitter:
Nou he.. shocking inderdaad.quote:Op zondag 15 november 2015 19:00 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
Een papiertje met wat gekrabbel erop, heel dramatisch ja.
Ja en doe dan ook meteen een verbod op bubbeltjesplastic.quote:Op zondag 15 november 2015 18:59 schreef Ryan3 het volgende:
Godver, vuurwerk verbod in Parijs graag.
quote:Peter Vermaas
Paniek op Place de la République. Aan het Canal St Martin rennen mensen hard weg, auto's rijden tegen verkeer in. Ga kijken wat er gebeurt.
19 minuten geleden
Follow
Twitter avatar
petervermaas Peter Vermaas
Grote paniek op Place de la République. Helikopter in de lucht. Er zou een dode zijn.
13 minuten geleden
Muur er omheen en België heeft haar eigen Gaza.quote:Op zondag 15 november 2015 19:02 schreef speknek het volgende:
Wel fijn dat het allemaal Walen zijn die gefixeerd zijn op Frankrijk. Als het Vlamingen waren met hun typische naijver voor Nederland, zou het voor ons vervelender afgelopen zijn.
Maar hoe triest dat je een wijk hebt die een grotere voedingsbodem voor radicalisme blijkt te hebben dan alle banlieues bij elkaar.
twitter:cnni twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:55:37#BreakingNews People seen running in panic from #Paris memorial at Place de la République https://t.co/oSWRuS505a https://t.co/dqm036xm1h reageer retweet
twitter:El_MUERkO twitterde op zondag 15-11-2015 om 18:48:53Channel 4 just a minute ago. #ParisAttacks https://t.co/gscxD5GITn reageer retweet
[/quote]quote:Op zondag 15 november 2015 19:07 schreef HighVolume het volgende:
Vals [quote]Op zondag 15 november 2015 19:07 schreef HighVolume het volgende:
Vals alarm of niet ?
Bedankt terroristen!quote:Op zondag 15 november 2015 19:06 schreef empa1010 het volgende:
Die beelden op CNNblinde paniek (logisch maar ga dan ook niet samenscholen...) mensen rennen over de bloemen en kaarsjes
![]()
Terroristen die dit zien lachen zich rot.
Een man blijft gewoon staan.twitter:Conflicts twitterde op zondag 15-11-2015 om 19:05:23VIDEO: Terrifying moment of the false alarm at the #ParisAttacks memorial site - Reutershttps://t.co/8r2uaRXe5w reageer retweet
Niet vrijheid van spam.quote:Op zondag 15 november 2015 19:12 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting was het toch?
Die ene man blijft rustig staan.quote:Op zondag 15 november 2015 19:06 schreef empa1010 het volgende:
Die beelden op CNNblinde paniek (logisch maar ga dan ook niet samenscholen...) mensen rennen over de bloemen en kaarsjes
![]()
Jammer dat ik niet meer donkerblauw benquote:
Ja, we zijn allemaal racistenquote:Op zondag 15 november 2015 19:13 schreef Inspireme het volgende:
[..]
De inhoud staat jullie niet aan en daarom willen jullie hem censuur opleggen.
Welke precies?quote:Op zondag 15 november 2015 19:15 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Je voorafgaande reacties waren best wel ban-waardig.
Neuh. Men moet gewoon even diep ademhalen en weer doorgaan met het leven. Als je mensen die vuurwerk gebruiken of met een klappertjespistool schieten o.i.d. een lange gevangenisstraf geeft, dan ben je juist bezig onze westerse levensstijl af te breken en de terroristen hun zin te geven.quote:Op zondag 15 november 2015 19:12 schreef Lavenderr het volgende:
Ik hoop dat ze die idioot die het een goed idee vond om met vuurwerk te gaan rotzooien te pakken krijgen en opsluiten. Lang.
Niet de racisten kaart trekken aub. Ik wijs je op je hypocrisie.quote:Op zondag 15 november 2015 19:15 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ja, we zijn allemaal racisten
Dat ja. Even wat tandjes eruit tikken lijkt me dan ook afdoende.quote:Op zondag 15 november 2015 19:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Neuh. Men moet gewoon even diep ademhalen en weer doorgaan met het leven. Als je mensen die vuurwerk gebruiken of met een klappertjespistool schieten o.i.d. een lange gevangenisstraf geeft, dan ben je juist bezig onze westerse levensstijl af te breken en de terroristen hun zin te geven.
Vuurwerk afsteken bij een herdenkingsplaats is gewoon heel ziekelijk, mag best meewegen in de strafmaat.quote:Op zondag 15 november 2015 19:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Neuh. Men moet gewoon even diep ademhalen en weer doorgaan met het leven. Als je mensen die vuurwerk gebruiken of met een klappertjespistool schieten o.i.d. een lange gevangenisstraf geeft, dan ben je juist bezig onze westerse levensstijl af te breken en de terroristen hun zin te geven.
Viel me op dat 1 kale vent echt doodstil bleef staan, alsof hij totaal niet doorhad dat mensen om hem heen aan het rennen warenquote:Op zondag 15 november 2015 19:06 schreef empa1010 het volgende:
![]()
Daarnet heette het toch nog een 'volksfeest', wat er daar op de Place de la Republique gaande was?quote:Op zondag 15 november 2015 19:16 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Vuurwerk afsteken bij een herdenkingsplaats is gewoon heel ziekelijk, mag best meewegen in de strafmaat.
De censuurkaartquote:Op zondag 15 november 2015 19:13 schreef Inspireme het volgende:
[..]
De inhoud staat jullie niet aan en daarom willen jullie hem censuur opleggen.
Hij was doofquote:Op zondag 15 november 2015 19:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Viel me op dat 1 kale vent echt doodstil bleef staan, alsof hij totaal niet doorhad dat mensen om hem heen aan het rennen waren
Je denkt toch niet dat ik serieus inga op iemand die scheldpartijen en het spammen van onzinposts (ja, een briefje waarop staat Arabieren gaan dood geven als bewijs voor een groot complot tegen Arabieren is onzin) probeert goed te praten onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting'quote:Op zondag 15 november 2015 19:16 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Niet de racisten kaart trekken aub. Ik wijs je op je hypocrisie.
Of 't was een vuurwerkexpert die al lang door had dat 't niks was.quote:Op zondag 15 november 2015 19:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Viel me op dat 1 kale vent echt doodstil bleef staan, alsof hij totaal niet doorhad dat mensen om hem heen aan het rennen waren
Nee hoor, die kunnen zonder zich achter de oren te krabben ook gewoon hun mening bijstellen. In 35 jaar kun je wel eens van mening veranderen.quote:Op zondag 15 november 2015 19:11 schreef Zienswijze het volgende:
Hoeveel mensen riepen in 1980 nog dat de islam een religie van de vrede is? Deze mensen zullen zich nu goed achter de oren moeten krabben.
Een inrichting mag ook. Want je spoort niet als je nu op dit moment na een vreselijke moordpartij probeert de mensen de stuipen op het lijf te jagen met vuurwerk.quote:Op zondag 15 november 2015 19:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Binnen niet afzienbare tijd gaat het de grootste religie ter wereld worden. We zullen hier in Nederland toch echt een manier moeten zien te vinden over hoe om te gaan met haar uitwassen.quote:Op zondag 15 november 2015 19:15 schreef Zienswijze het volgende:
Mensen die over deze aanslag verbaasd zijn moeten zich eens goed in de islamitische terreurgeschiedenis inlezen. Gegeven dat de islam al 1400 lang terreur zaait waar het zich begeeft (het begon met de moordpraktijken tegen de niet-islamitische Arabische stammen), is de aanslag in Parijs slechts een voortzetting van deze islamitische terreur. En er zal nog geweld volgen, of het nu 2018, 2030 of 2060 is.
Serieus? Ik had staan "alsof hij doof was en niet hoorde dat er iets aan de hand was" maar wijzigde datquote:
Ik zeg ook maar watquote:Op zondag 15 november 2015 19:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Serieus? Ik had staan "alsof hij doof was en niet hoorde dat er iets aan de hand was" maar wijzigde dat
quote:
Als je de islamitische geschiedenis kent is het nogal naief om na 1350 lang islamitisch geweld te roepen dat de islam vredelievend is. Mening bijstellen: prima. Maar het lijkt erop dat men in 1980 niet goed geinformeerd was.quote:Op zondag 15 november 2015 19:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee hoor, die kunnen zonder zich achter de oren te krabben ook gewoon hun mening bijstellen. In 35 jaar kun je wel eens van mening veranderen.
eh, brand roepen in een theater is al strafbaar sinds een eeuw of zo, waarom dit dan niet?quote:Op zondag 15 november 2015 19:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Je had het over het willen uitroeien van moslims in Nederland en constant met kk schelden e.dquote:
Dit is niet representatief voor Turkije, maar toch wel opmerkelijk, hoop dat de politie daar optreedt.twitter:Conflicts twitterde op zondag 15-11-2015 om 19:15:11VIDEO: #ISIS fans in #Gaziantep #Turkey celebrate the #ParisAttacks - @ornekali https://t.co/u661Kv1RTL reageer retweet
Ja, ja, dat is waar. Maar een extra straf omdat mensen nu helemaal bang zijn dat achter elke boom een zelfmoordterrorist schuilt hoeft nou ook weer niet.quote:Op zondag 15 november 2015 19:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
eh, brand roepen in een theater is al strafbaar sinds een eeuw of zo, waarom dit dan niet?
Dus.quote:Op zondag 15 november 2015 19:21 schreef Childofthe90s het volgende:
Dit is niet representatief voor Turkije, maar toch wel opmerkelijk, hoop dat de politie daar optreedt.twitter:Conflicts twitterde op zondag 15-11-2015 om 19:15:11VIDEO: #ISIS fans in #Gaziantep #Turkey celebrate the #ParisAttacks - @ornekali https://t.co/u661Kv1RTL reageer retweet
Tja, dan kun je het beter over religie in het algemeen hebben.quote:Op zondag 15 november 2015 19:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als je de islamitische geschiedenis kent is het nogal naief om na 1350 lang islamitisch geweld te roepen dat de islam vredelievend is. Mening bijstellen: prima. Maar het lijkt erop dat men in 1980 niet goed geinformeerd was.
Straffen is niet per se nodig maar daar even op aanspreken is niet meer dan logisch lijkt me.quote:Op zondag 15 november 2015 19:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, ja, dat is waar. Maar een extra straf omdat mensen nu helemaal bang zijn dat achter elke boom een zelfmoordterrorist schuilt hoeft nou ook weer niet.
Als jij het zegt, dan zal het wel.quote:Op zondag 15 november 2015 19:20 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Je had het over het willen uitroeien van moslims in Nederland en constant met kk schelden e.d
Doe maar niet alsof je het niet weet
Ook zij hebben natuurlijk recht op vrijheid van meningsuiting.quote:Op zondag 15 november 2015 19:21 schreef Childofthe90s het volgende:
Toch een kleine nuance. De Islamitische wereld was gedurende een paar eeuwen in vele opzichten toleranter jegens Joden en niet-mainstream Christenen dan Europa was. Het is allemaal misgegaan na de val van het Ottomaanse Rijk, periode van kolonialisme en de intrede van politieke Islam vanaf het begin van de 20ste eeuw.quote:Op zondag 15 november 2015 19:20 schreef Zienswijze het volgende:
Als je de islamitische geschiedenis kent is het nogal naief om na 1350 lang islamitisch geweld te roepen dat de islam vredelievend is. Mening bijstellen: prima. Maar het lijkt erop dat men in 1980 niet goed geinformeerd was.
wat moet ik zien? toeteren doen ze bij van allesquote:Op zondag 15 november 2015 19:21 schreef Childofthe90s het volgende:
Zag je die smiley niet?quote:Op zondag 15 november 2015 19:23 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Niet opmerkelijk dan? Dat men openlijk rondrijdt met ISIS-vlaggen in Turkije? Oke, sorry.
De islam en het christendom zijn slechts 2 van de vele religies die er qua geweld bovenuit steken. Gegeven dat West-Europa al duizend jaar het geweld en de onverdraagzaamheid van het christendom over zich heen heeft gehad, vraag ik mij af waarom West-Europa haar jongere broertje, de islam, met fluwelen handschoenen behandelt.quote:Op zondag 15 november 2015 19:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, dan kun je het beter over religie in het algemeen hebben.
De gouden islamitische periode is ook iets wat uiterst respectabel is. Jammer dat het MO nu zo fucked up is. Ik ben anti-islam, maar hun geschiedenis en hun vroegere bijdrage aan wetenschap, cultuur, etc, kan ik niet ontkennen.quote:Op zondag 15 november 2015 19:23 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Toch een kleine nuance. De Islamitische wereld was gedurende een paar eeuwen in vele opzichten toleranter jegens Joden en niet-mainstream Christenen dan Europa was. Het is allemaal misgegaan na de val van het Ottomaanse Rijk, periode van kolonialisme en de intrede van politieke Islam vanaf het begin van de 20ste eeuw.
lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. Vandaag zijn daar gewonden gevallen bij de politie die isis sympathisanten gingen arresteren.quote:Op zondag 15 november 2015 19:23 schreef topdeck het volgende:
[..]
wat moet ik zien? toeteren doen ze bij van alles
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |