Dus je moet mij hebben. Even weer eens redelijk geluid. Een geluid tegen het blanke slachtofferolisme.quote:
Eh... ik snap 'm nie...?quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus je moet mij hebben. Even weer eens redelijk geluid. Een geluid tegen het blanke slachtofferolisme.
Komt nog wel. Als er een huilend meisje van 10 bij je op schoot kruipt, omdat ze een paar minuten daarvoor van een middle aged white man in de rij bij de kassa krijgt te horen dat ze hypocriet is, omdat ze nu 'als Marokkaan' wel ineens voor het Nederlandse voetbalteam is (en dus een oranje sjaal draagt) - en dat 'we' haar niet hier willen. Tegen een meisje van 10...quote:
Oké, nu heb je het dus over een waargebeurd verhaal wat bijzonder vervelend klinkt. Maar wat vind je van het voorbeeld uit de OP dan?quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Komt nog wel. Als er een huilend meisje van 10 bij je op schoot kruipt, omdat ze een paar minuten daarvoor van een middle aged white man in de rij bij de kassa krijgt te horen dat ze hypocriet is, omdat ze nu 'als Marokkaan' wel ineens voor het Nederlandse voetbalteam is (en dus een oranje sjaal draagt) - en dat 'we' haar niet hier willen. Tegen een meisje van 10...
Komt nog wel.
Het gaat erom dat er ook zaken zijn die je niet ziet en hoort. En dat het in mijn ogen daarom erg voorbarig is om te roepen dat 9 van de 10 keer het niet juist is om de term racist te gebruiken.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké, nu heb je het dus over een waargebeurd verhaal wat bijzonder vervelend klinkt. Maar wat vind je van het voorbeeld uit de OP dan?
Snap ik. Ik vraag me ook af of er vervelende reacties zouden komen als jij het voorbeeld wat je net noemde, in een nieuw topic als OP zou zetten. Nou, ik weet het antwoord al: hoogstwaarschijnlijk wel. Dat nodigt dus niet uit.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat erom dat er ook zaken zijn die je niet ziet en hoort.
Dat. 'The boy who cried wolf'-effect.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Iemand vals beschuldigen van moord kan ook strafbaar zijn. Als je iemand vals beschuldigt van racisme dan ben je een aansteller en zorg je ervoor dat mensen op termijn die hele term racisme niet meer serieus nemen. Onterechte racisme schreeuwers moeten dus verder ook hun bek houden (zeker in een stiltecoupé).
Hoogstwaarschijnlijk wel. Dat soort figuren zitten ook bij bosjes op FOK!.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Snap ik. Ik vraag me ook af of er vervelende reacties zouden komen als jij het voorbeeld wat je net noemde, in een nieuw topic als OP zou zetten. Nou, ik weet het antwoord al: hoogstwaarschijnlijk wel. Dat nodigt dus niet uit.
Tokkiegedrag loont blijkbaar.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:16 schreef Twiitch het volgende:
Typisch die laffe, feminiene, Nederlandse instelling. Degene met de grootste bek krijgt gelijk.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:52 schreef Ceberut het volgende:
Grote kans dat er inderdaad een racistische intentie ten grondslag lag aan het woord "jullie".
In een grijs verleden heb ik wel eens gepost op Maroc.nl. Daar moest ik ook niet de verkeerde dingen zeggen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk wel. Dat soort figuren zitten ook bij bosjes op FOK!.
Idioten heb je overal.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
In een grijs verleden heb ik wel eens gepost op Maroc.nl. Daar moest ik ook niet de verkeerde dingen zeggen.
quote:
Wat een oogaidsquote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Witte mensen moeten eens luisteren
Interessant. Ze gaan een stap verder dan het woord racist gebruiken om de discussie dood te maken.. Als je wit bent (ja dames, ik neem jullie suggestie over), dan mag je niet eens aan de discussie meedoen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Iemand wees mij er deze week nog op via een PM, ook in dit verhaal staat het weer: het is tegenwoordig kennelijk mode om blanke mensen aan te duiden als "wit".quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Wat een blaartrekkend gezwatel. Hun gebruik van het concept white privilege resulteert in een knoepert van een cirkelredenering. Erken je het, dan zet je je vrijwillig buitenspel. Ontken je het, dan toont dat alleen maar aan hoezeer je geprivilegieerd bent en zet je je onvrijwillig buitenspel. Je verliest kortom altijd.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Wat een domme kut.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Ik ben er nog niet over uit wat nou achterlijker is, dat domme gezwets over "witte mensen" of white privilage. Kutvolk.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Waarom zou je anders een individu in verband met een individuele actie aanspreken met "jullie"?quote:
Nou gewoon.. omdat 'hun' aan het praten waren in de coupé. En trouwens, wat maakt het uit? Racisme is iets goeds!quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:05 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Waarom zou je anders een individu in verband met een individuele actie aanspreken met "jullie"?
Omdat "hun aan het praten waren", ja?quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:11 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Nou gewoon.. omdat 'hun' aan het praten waren in de coupé. En trouwens, wat maakt het uit? Racisme is iets goeds!
quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:16 schreef Ceberut het volgende:
Als het geen individuele actie was zoals telefoneren, maar om een groep kletsende personen, dan zou "jullie" nog gerechtvaardigd kunnen zijn. Te vaak wordt "jullie" echter ingezet om racistische gevoelens te uiten.
Ook al niet goed?quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:16 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Te vaak wordt "jullie" echter ingezet om racistische gevoelens te uiten.
Wat is daar zoquote:Op zaterdag 7 november 2015 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Iemand wees mij er deze week nog op via een PM, ook in dit verhaal staat het weer: het is tegenwoordig kennelijk mode om blanke mensen aan te duiden als "wit".
We mogen onszelf niet "blank" noemen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat is daar zoaan als ik vragen mag?
Decennialang is blank de term waarmee de lichte huidskleur van autochtone Nederlanders wordt aangeduid, maar nu moet dat kennelijk ineens "wit" heten, zodat die dames lekker kunnen klagen over white privillege en al het andere dat ze dwarszit.quote:In het gesprek met Seada Nourhussen valt het woord ‘blank’. Maar blank is geen kleur, zegt ze, en het heeft daardoor een bijklank. „Wit”, zegt ze. En als Mariam el Maslouhi later weer het woord ‘blank’ hoort, zegt ze geduldig: „Ik zeg dan altijd: wit.”
Ik moest even hier aan denken: NWS / [Maastrichtse rel] 99,955% Marokkanen molesteert vader en zoons NIETquote:
Als je jezelf blank noemt, dan onderken je de "white privileges" niet, of zoiets.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:47 schreef Mani89 het volgende:
Is blank inmiddels niet meer politiek correct genoeg? Ben ik over een jaar een racist als ik mezelf blank noem?
Blank heeft de connotatie zuiver, volgens die redenering. Dus dat is niet de bedoeling. Vandaar wordt het witmens.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:47 schreef Mani89 het volgende:
Is blank inmiddels niet meer politiek correct genoeg? Ben ik over een jaar een racist als ik mezelf blank noem?
Volgens mij is dat er al een tijdje niet meer. Maar nu er geen blanken meer zijn, maar witmensen zou de blanke vla wel weer terug kunnen komen, vermoed ik.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:07 schreef Reefer het volgende:
Ik voel me altijd al schuldig als ik blanke vla koop
Wat is het probleem? Zwarten worden toch ook zwart genoemd? Mensen kiezen hun eigen woorden en taal internationaliseert. Overigens is er niet een huidskleur van autochtone Nederlanders.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:38 schreef Elfletterig het volgende:
Decennialang is blank de term waarmee de lichte huidskleur van autochtone Nederlanders wordt aangeduid, maar nu moet dat kennelijk ineens "wit" heten, zodat die dames lekker kunnen klagen over white privillege en al het andere dat ze dwarszit.
Van wie mag dat niet?quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We mogen onszelf niet "blank" noemen.
Dat slaat nergens op. Ook wanneer men blanken blank noemt kan men klagen over 'white privillege'.quote:[..]
Decennialang is blank de term waarmee de lichte huidskleur van autochtone Nederlanders wordt aangeduid, maar nu moet dat kennelijk ineens "wit" heten, zodat die dames lekker kunnen klagen over white privillege en al het andere dat ze dwarszit.
Over slachtofferrolgedrag gesprokenquote:Op zaterdag 7 november 2015 18:47 schreef Mani89 het volgende:
Het was een satirische opmerking, ik verbaas me over dit soort mensen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Over slachtofferrolgedrag gesproken
De donker gekleurde mensen willen zelf graag zwart genoemd worden (althans een deel ervan dat in de media komt). Omdat ze geen neger willen horen, blijkbaar.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is het wel eens bij je opgekomen dat men de term 'wit' kiest omdat mensen met een donkerdere tint vaak 'zwarten' worden genoemd?
Als dat zo is, hoe kan het dan dat er dit jaar nog maar 1 filmpje van op GS is voorbijgekomen, en het hier ook nog nieuws was? Is de telefoon met camera vorige week uitgevonden of zo?quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:40 schreef Lunatiek het volgende:
Ben jij blank en de aangesprokene niet, dan ben je een racist.
Ik maak mee dat gekleurde figuren blanken treiteren met als enige doel ze voor racist te kunnen uitmaken als ze op het treiteren worden aangesproken.
Dat is de reden dat ze zwart genoemd worden? Of kiezen mensen gewoon hun eigen woorden en slaan ze er hooguit wat over die anderen per se niet willen horen?quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De donker gekleurde mensen willen zelf graag zwart genoemd worden (althans een deel ervan dat in de media komt).
Een scheldwoord, toe maar. Je klinkt als een overgevoelige policor taalzuiveraar.quote:Ik ken geen blanken die witten genoemd willen worden, dat is een scheldwoord uit het kamp van de militante donkere mensen.
Waar haal je dit nou weer vandaan? De term zwarten wordt allang als synoniem voor donkere mensen gebruik, ver voordat zwarten überhaupt ook maar iets te zeggen hadden.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De donker gekleurde mensen willen zelf graag zwart genoemd worden (althans een deel ervan dat in de media komt). Omdat ze geen neger willen horen, blijkbaar.
Niet iedereen voelt de behoefte om alles te filmen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als dat zo is, hoe kan het dan dat er dit jaar nog maar 1 filmpje van op GS is voorbijgekomen, en het hier ook nog nieuws was? Is de telefoon met camera vorige week uitgevonden of zo?
Je krijgt van die mensen op je flikker als je ze iets anders dan black/zwart noemt. Black pride, je weet wel.quote:Dat is de reden dat ze zwart genoemd worden? Of kiezen mensen gewoon hun eigen woorden en slaan ze er hooguit wat over die anderen per se niet willen horen?
Hoe zie jij het gebruik van het woord wit dan? Is er een context te vinden waar het niet staat voor schuldig, onderdrukker, slavenhandelaar, (onbewuste) racist als het over witte mensen gaat?quote:Een scheldwoord, toe maar. Je klinkt als een overgevoelige policor taalzuiveraar.
Altijd leuk, je eigen waarheid bedenken (wellicht lichtjes gebaseerd op uitspraken van enkele extreme figurenquote:Op zaterdag 7 november 2015 21:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet iedereen voelt de behoefte om alles te filmen.
[..]
Je krijgt van die mensen op je flikker als je ze iets anders dan black/zwart noemt. Black pride, je weet wel.
Het zijn ook niet de donkere mensen die ervoor gekozen hebben zwart genoemd te worden.quote:[..]
Hoe zie jij het gebruik van het woord wit dan? Is er een context te vinden waar het niet staat voor schuldig, onderdrukker, slavenhandelaar, (onbewuste) racist als het over witte mensen gaat?
Blank is veel neutraler omdat tot voor kort niemand daar moeite mee had. Het zijn niet de blanken die witten genoemd willen worden.
Dat eerste is inderdaad een ontzettend goede, intrigerende vraag. Ik vraag me namelijk ook al de hele tijd af wat nu eigenlijk het probleem is. Kennelijk moet ik als blanke Nederlander mezelf voortaan "wit" noemen, om vervolgens te horen dat ik naar die mevrouw moet luisteren. Waarom? Omdat zij zwart is?quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is het probleem? Zwarten worden toch ook zwart genoemd? Mensen kiezen hun eigen woorden en taal internationaliseert. Overigens is er niet een huidskleur van autochtone Nederlanders.
Tot dat ook niet meer mag. En zo blijven we aan de gang en wordt het steeds moeilijker om nog normaal met elkaar te communiceren. Dit mag niet, dat mag niet, dat mag je ook al niet zeggen en daar staat ook een prijs op. Gaat weer lekker!quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Blank heeft de connotatie zuiver, volgens die redenering. Dus dat is niet de bedoeling. Vandaar wordt het witmens.
Tot die idioten erachter komen dat "wit" zoals in "witte wieven" wijs betekent, ja.quote:Op zaterdag 7 november 2015 22:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tot dat ook niet meer mag. En zo blijven we aan de gang en wordt het steeds moeilijker om nog normaal met elkaar te communiceren. Dit mag niet, dat mag niet, dat mag je ook al niet zeggen en daar staat ook een prijs op. Gaat weer lekker!
Wie zegt dit dan?quote:Op zaterdag 7 november 2015 22:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Kennelijk moet ik als blanke Nederlander mezelf voortaan "wit" noemen
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/witte-mannen-breken.htmlquote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Ja, van Peter Breedveld, ook linksige man van rond de 50 die antiracistisch en anti-islamofoob is en door Aslan al paar keer in de mangel genomen. Wie niet eigenlijk. Ik had het al gelezen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:01 schreef Fascination het volgende:
[..]
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/witte-mannen-breken.html
Dit is wel een goede reactie op dat artikel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |