Die stelde dat niet zelf, maar hij knipte en plakte een hele tekst. Doedelzak heette hijquote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
Dit doet me een beetje denken aan die ene freak van een tijdje geleden. Die stelde dat er een objectieve moraliteit bestaat en dat dat het bewijs is dat God bestaat en wie dat niet wilde aannemen was verslaafd aan endorfine.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 00:57 schreef highender het volgende:
[..]
Dit geeft min of meer aan waarom religie beter uitgefaseerd kan worden, de vraag van TS was echter hoe dat te bewerkstelligen.Ja dat las je inderdaad, zelden zo'n tenenkrommend knullig stukje gelezen, ik ben het dan ook eens met je eerste opmerking hierboven. Als mensen door religie zó gaan denken dan zijn we beter af zonder. Maar ik heb niks tegen tante Mies die gelooft dat onze lieve heer over haar overleden dierbaren waakt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
Onzin !quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:58 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Het bloed van christus aan het kruis maakte een nieuw pact.
Als er meerdere spookrijders op je vak zitten, zou je beter rechtsomkeer maken.quote:Ik heb zeker kennis van de religie ik heb niet alle kennis maar zeker wat kennis. Verder heb ik het idee, en ik kan het mis hebben dat velen hier komen puur om dan te zeggen. 'Je hebt geen kennis.'
Kan je deze zin eens in begrijpelijk Nederlands willen schrijven?quote:Heb jij alle kennis betreft atheïsme en hoe zij ethiek bouwen heb jij alle kennis van de wetenschap?
Dat was al duidelijk.quote:Ik kan zeker dingen niet weten, of dingen verkeerd hebben prima als je mij dan terecht stelt, maar ik weet niet of je het doorhebt, maar ik ben geen theoloog of priester.
Laat me raden, je bent een kersenplukker.quote:Ik spreek waarom ik persoonlijk in God geloof en wat ik persoonlijk uit de bijbel haal.
En dat komt wel hard aan als die klappen nu uitgerekend net van atheïsten moet komen. Ik heb te doen met jou.quote:Verder zijn het de atheïsten die de bijbel steeds aanhalen, ik haal enkel Jezus aan en zeg dat genesis geen biologisch of wetenschappelijk boek is. Ga door mijn quotes zoeken en probeer maar te vinden waar ik zeg God bestaat want 'insert' bijbeltekst. Het zijn jullie die mij met bijbel-teksten om de oren komen slaan.
Eu nee. Theologen en priesters adviseren steeds WC eend. Ik haal mijn informatie bij godsdienstwetenschappers en archeologen.quote:En dan moet ik dat weer gaan uitleggen want jij haalt nu teksten aan, maar heb jij die Bijbelteksten bestudeerd met een theoloog of priester? Als je antwoord nee is, dan sta jij op gelijke voet met mij.
Dank je.quote:Veel plezier ermee.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die dat soort gedachten willen uitbannen, als zij er zelf gelukkig van wordt, lekker doen. Dat is dan ook niet de reden van TS neem ik aan.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 20:21 schreef vaarsuvius het volgende:
Maar ik heb niks tegen tante Mies die gelooft dat onze lieve heer over haar overleden dierbaren waakt.
Ik vermoed denk ik dat er een fout zit in mijn opvatting of definitie van ethiek.quote:
Mijn stelling is:quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
Dit doet me een beetje denken aan die ene freak van een tijdje geleden. Die stelde dat er een objectieve moraliteit bestaat en dat dat het bewijs is dat God bestaat en wie dat niet wilde aannemen was verslaafd aan endorfine.
Waarom is de bijbel passage die jij aanhaalt wel geldig en als ik er met een kom onzin? Voordat je dat kunt verklaren ga ik niet eens meer op je in, omdat ook jij nogal denigrerend overkomt. Jezus spreekt hier duidelijk van een nieuw pact.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 20:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Onzin !
[..]
Als er meerdere spookrijders op je vak zitten, zou je beter rechtsomkeer maken.
[..]
Kan je deze zin eens in begrijpelijk Nederlands willen schrijven?
[..]
Dat was al duidelijk.
[..]
Laat me raden, je bent een kersenplukker.
[..]
En dat komt wel hard aan als die klappen nu uitgerekend net van atheïsten moet komen. Ik heb te doen met jou.
[..]
Eu nee. Theologen en priesters adviseren steeds WC eend. Ik haal mijn informatie bij godsdienstwetenschappers en archeologen.
[..]
Dank je.
Om bij het begin te beginnen. Sinds de oude Grieken (Socrates e.a) wordt ethiek (ethische begrippen) binnen de filosofie bestudeerd. Neem goed en kwaad. Die Grieken hebben al bedacht dat dat subjectief is. Iemand doodmaken is fout. Iemand doodmaken die met een bomgordel om een kleuterschool ingelopen is en daadwerkelijk van plan is om die in de volgende 30 seconden te laten ontploffen , kan echter als een goede daad gezien worden. Hoe kan dat ?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 20:40 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik vermoed denk ik dat er een fout zit in mijn opvatting of definitie van ethiek.
Zou je het erg vinden als we een stap terug doen en toch even naar de definitie van ethiek kijken. Ethiek naar mijn mening is iets dat niet op gebakken lucht aka gevoel gebaseerd is maar waar ook een theorie komt kijken.
Bijvoorbeeld als liegen je een schuldgevoel geeft, dan leef je minder prettig. Iedereen zou prettig moeten leven en daarom is liegen slecht. Nu is het nog steeds subjectief want sommige hebben geen schuld gevoel. Maar moet ik het in dat licht zien dat ethiek ergens op gebaseerd is? En niet gewoon bepaald word door wat iemand denkt of vind, maar dat het wel ergens op gebaseerd is?
Zo niet, hoe zou jij ethiek verstaan?
Bedankt voor je uitleg, dan heb ik mij inderdaad en dat moet ik toegeven heel erg vergist in ethiek en hoe subjectief een verhouding heeft tot ethiek. Mijn excuses daarvoor naar ems.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:31 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Om bij het begin te beginnen. Sinds de oude Grieken (Socrates e.a) wordt ethiek (ethische begrippen) binnen de filosofie bestudeerd. Neem goed en kwaad. Die Grieken hebben al bedacht dat dat subjectief is. Iemand doodmaken is fout. Iemand doodmaken die met een bomgordel om een kleuterschool ingelopen is en daadwerkelijk van plan is om die in de volgende 30 seconden te laten ontploffen , kan echter als een goede daad gezien worden. Hoe kan dat ?
Liegen mag niet? Wat nu als je joden verborgen hebt en de Gestapo vraagt je: "Heb je joden verborgen?" Dan mag het ineens wel?
Hoe kan dat?
Dat komt omdat de situatie verschillend is. Wij mensen bepalen met zijn allen hoe we die situaties beoordelen, tezamen is dat onze cultuur. Er zijn vaak verschillen ethische kwesties , bijvoorbeeld met wie je seks mag (of zelfs moet) hebben en wanneer. Mensen en culturen verschillen en daardoor ethiek dus ook. "De mens is de maat van alle dingen." Dat wist Protagoras dus al 2500 jaar geleden.
Vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 20:40 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Zou je het erg vinden als we een stap terug doen en toch even naar de definitie van ethiek kijken. Ethiek naar mijn mening is iets dat niet op gebakken lucht aka gevoel gebaseerd is maar waar ook een theorie komt kijken.
Waarom zou iedereen prettig moeten leven? Waarom is liegen per definitie slecht?quote:Bijvoorbeeld als liegen je een schuldgevoel geeft, dan leef je minder prettig. Iedereen zou prettig moeten leven en daarom is liegen slecht.
In welk licht?quote:Nu is het nog steeds subjectief want sommige hebben geen schuld gevoel. Maar moet ik het in dat licht zien dat ethiek ergens op gebaseerd is?
Uiteraard is het ergens op gebaseerd. Opvoeding en levenservaring. Jij hebt ergens in je leven de bijbel opgepikt dus jouw persoonlijke ethiek is daardoor gekleurd. Net zoals mijn ethiek gekleurd is door mijn eigen ervaringen.quote:En niet gewoon bepaald word door wat iemand denkt of vind, maar dat het wel ergens op gebaseerd is?
Een woord dat we gebruiken om morele principes te beschrijven. Het heeft geen substantie, het is een samenvatting van de menselijke constructies die goed en kwaad heten.quote:Zo niet, hoe zou jij ethiek verstaan?
En dat, ja.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:31 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Om bij het begin te beginnen. Sinds de oude Grieken (Socrates e.a) wordt ethiek (ethische begrippen) binnen de filosofie bestudeerd. Neem goed en kwaad. Die Grieken hebben al bedacht dat dat subjectief is. Iemand doodmaken is fout. Iemand doodmaken die met een bomgordel om een kleuterschool ingelopen is en daadwerkelijk van plan is om die in de volgende 30 seconden te laten ontploffen , kan echter als een goede daad gezien worden. Hoe kan dat ?
Liegen mag niet? Wat nu als je joden verborgen hebt en de Gestapo vraagt je: "Heb je joden verborgen?" Dan mag het ineens wel?
Hoe kan dat?
Dat komt omdat de situatie verschillend is. Wij mensen bepalen met zijn allen hoe we die situaties beoordelen, tezamen is dat onze cultuur. Er zijn vaak verschillen ethische kwesties , bijvoorbeeld met wie je seks mag (of zelfs moet) hebben en wanneer. Mensen en culturen verschillen en daardoor ethiek dus ook. "De mens is de maat van alle dingen." Dat wist Protagoras dus al 2500 jaar geleden.
Dat was dan mijn fout doordat ik even in de war was, of het gewoon niet goed begreep mijn excuses en bedankt.quote:
Iets dat ik inderdaad niet hard kan maken, wel iets waarvan ik zeg hier zouden we naar moeten streven.quote:Waarom zou iedereen prettig moeten leven? Waarom is liegen per definitie slecht?
Duidelijk, en ben het hier eigenlijk mee eens.quote:In welk licht?Als je je schuldig voelt door te liegen moet je natuurlijk zo min mogelijk liegen. Dat heeft niet zoveel met ethiek te maken.
Ethiek in deze zou de vraag zijn of liegen stout is. Uiteindelijk hangt het van de persoon af om daar zelf een oordeel over te geven en komt het weer op een mening neer.
quote:
Ik ben altijd atheïst geweest eigenlijk, later pas de bijbel opgepakt en gezien dat veel waarin ik geloof in de bijbel paste, en mede daardoor het geloof aangreep. Wie de handschoen past trekt hem aan, hoewel het niet helemaal perfect zit, ben ik er wel mee bezig.quote:Uiteraard is het ergens op gebaseerd. Opvoeding en levenservaring. Jij hebt ergens in je leven de bijbel opgepikt dus jouw persoonlijke ethiek is daardoor gekleurd. Net zoals mijn ethiek gekleurd is door mijn eigen ervaringen.
Goed en kwaad volgens de boeddhisten is dat er niet, volgens boeddhisten niet volgens allen maar er zijn boeddhisten die goed en kwaad een christelijke uitvinding vinden. Zij zeggen dat goed en kwaad slechts twee tegenovergestelde principes zijn, maar niet een realiteit. boeddhisme is ook weer een religie maar dan wel zonder een God, wat ook wel interessant is. Dat inderdaad in culturen waar boeddhisme de grote of een van de grote religies is, kwaad en goed anders wordt gezien.quote:Een woord dat we gebruiken om morele principes te beschrijven. Het heeft geen substantie, het is een samenvatting van de menselijke constructies die goed en kwaad heten.
Wat de bijbel en jezus menen te bestempelen als goed en kwaad zijn trouwens net zo goed subjectieve oordelen. Het bewijs daarvoor is dat ik het vaak genoeg niet met de bijbel eens ben. En blijkbaar zijn er nog miljarden andere mensen die exact hetzelfde voelen. Hoe kan je verdedigen dat het moraal van de bijbel objectief is als zoveel mensen er helemaal niets mee hebben?
Betreft moraal en objectiviteit. Hier heb ik gewoon heel zwaar gefaald in het uitleggen.quote:En als die moraal zo objectief is, waarom heb je dan uberhaupt een bijbel nodig om hem te verkondigen? Iedereen zou toch al hetzelfde willen.
Blijf dan uit de keuken als je niet tegen de warmte kunt. Ik maak je niet belachelijk, dat doet je zelf in hoge mate.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 20:54 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Waarom is de bijbel passage die jij aanhaalt wel geldig en als ik er met een kom onzin? Voordat je dat kunt verklaren ga ik niet eens meer op je in, omdat ook jij nogal denigrerend overkomt. Jezus spreekt hier duidelijk van een nieuw pact.
En daar heb ik geen zin in, overigens. Ik ben bereid te luisteren en in discussie te gaan, ik ben niet bereid om belachelijk te worden gemaakt.
Nouja het of ik een kersenplukker ben etc. Verder kan ik gewoon in de keuken blijven maar als het warm word een meter achteruit stappen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Blijf dan uit de keuken als je niet tegen de warmte kunt. Ik maak je niet belachelijk, dat doet je zelf in hoge mate.
En dàt... is duidelijk in tegenspraak wat je hiervoor beweerde!quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:18 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Ik ben altijd atheïst geweest eigenlijk, later pas de bijbel opgepakt en gezien dat veel waarin ik geloof in de bijbel paste, en mede daardoor het geloof aangreep.
Neen ik heb nergens beweerd mijn hele leven lang een christen te zijn.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:26 schreef ATON het volgende:
[..]
En dàt... is duidelijk in tegenspraak wat je hiervoor beweerde!![]()
( Of het zou reeds door het bekijken van de omslag gebeurd zijn )
Gezien je aan cherry picking doet met de bijbel ben je vast een kersenplukker. Heb je hem nu, het kwartje ?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:25 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Nouja het of ik een kersenplukker ben
Dat doe ik niet... Ik lees hem op een andere manier dan jij doet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Gezien je aan cherry picking doet met de bijbel ben je vast een kersenplukker. Heb je hem nu, het kwartje ?
Weer eens mis begrepen. Voordien beweerde je de bijbel maar oppervlakkig kent, wat duidelijk uit je post blijkt. En toch beweerd je nu dat net deze bijbel je over de streep getrokken heeft. Dat is dus in tegenspraak.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:27 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Neen ik heb nergens beweerd mijn hele leven lang een christen te zijn.
Ik heb gelezen over Jezus van Nazareth en hij intrigeerde mij. En ik heb bewondering voor die figuur. Dat ik het woord van Jezus ken en zijn leer, dat zou betekenen dat ik weet waar Jezus voor stond.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Weer eens mis begrepen. Voordien beweerde je de bijbel maar oppervlakkig kent, wat duidelijk uit je post blijkt. En toch beweerd je nu dat net deze bijbel je over de streep getrokken heeft. Dat is dus in tegenspraak.
Ik vergeleek je niet met die ene freak. Dat gedoe over 'objectieve moraliteit' deed me daaraan denken. Dat stond er. Niks meer, niks minder. Als jij dat wil aangrijpen om snel in een slachtofferrol te kruipen: zeker doen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 20:47 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Mijn stelling is:
Objectieve moraal bestaat enkel als God er is.
Moraal kan ook bestaan zonder God.
Objectief moraal zonder God zou betekenen dat moraliteit een uitvinding van de mens is, en dat het totaal subjectief is en niet bindend. In de afwezigheid van God, zou het niet uitmaken wat iemand doet omdat God niet oordeelt.
In het geval dat er een God is, kan er ook een objectief moraal zijn, omdat het niet uitmaakt wat een mens gelooft of vind, God zal uiteindelijk erover oordelen. Het is bindend.
Nu als jij niet geloofd in God, prima... Ik geloof dat als ik iemand vermoord of iets doe dat slecht is, ik daarover veroordeeld wordt, jij geloofd dat niet. Ik zie niet in hoe ik jou nu met deze manier van leven lastig val. Jammer dat je me dan vergelijkt met 'die ene freak.'
Dus ik ben er ook klaar mee, als je op de man gaat spelen wil ik niet eens mee erover spreken. Ik sta open voor discussie en om goed te redeneren en ja ik heb misschien wat fouten gemaakt in mijn manier van denken en wil dat vast rechtzetten en wil juist van andere hier ook leren. Maar als mensen me gaan uitmaken voor freak etc, dan denk ik dat er weinig te leren valt.
Ik sluit me hier volkomen bij aan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 07:39 schreef Jigzoz het volgende:
Dus ja, ik ben er ook klaar mee. Als jij per se weer moet denken in daders en slachtoffers, dan ga je maar iemand zoeken die daar wél zin in heeft. Wat dat betreft pas je inderdaad erg goed in het rijtje christenfreaks dat hier af en toe voorbijkomt.
Syamsu!quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
Dit doet me een beetje denken aan die ene freak van een tijdje geleden. Die stelde dat er een objectieve moraliteit bestaat en dat dat het bewijs is dat God bestaat en wie dat niet wilde aannemen was verslaafd aan endorfine.
Je vergeleek me niet, maar ik pas er wel bij. Ik weet niet hoe dat werkt. Verder kruip ik niet in de slachtoffer rol. Want ik weet niet wat je eerdere bericht voor een waarde had in een discussie behalve om een beetje op de man te spelen. Misschien onbewust, en je zegt ook dat dat niet de bedoeling was.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 07:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vergeleek je niet met die ene freak. Dat gedoe over 'objectieve moraliteit' deed me daaraan denken. Dat stond er. Niks meer, niks minder. Als jij dat wil aangrijpen om snel in een slachtofferrol te kruipen: zeker doen.
Dus ja, ik ben er ook klaar mee. Als jij per se weer moet denken in daders en slachtoffers, dan ga je maar iemand zoeken die daar wél zin in heeft. Wat dat betreft pas je inderdaad erg goed in het rijtje christenfreaks dat hier af en toe voorbijkomt.
Goed, na dit zijpaadje maar weer terug on topic: De beste manier is dit door kinderen aanzetten tot zelfstandig denken, 90% van de gelovigen krijgt de religie met de paplepel ingegeven door de ouders. Gelukkig zien we nu een sterke secularisatie optreden, die even een dipje kreeg door instroom van moslims, maar dat gaat ook wel weer over. Afschaffen van bijzonder onderwijs lijkt mij de meest logische weg.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 00:57 schreef highender het volgende:
[..]
Dit geeft min of meer aan waarom religie beter uitgefaseerd kan worden, de vraag van TS was echter hoe dat te bewerkstelligen.
Het blijft bijzonder hoe religieuzen zich zelf altijd zo snel beledigd voelen, ook weer in dit topic. Maar vervolgens zelf uitspraken eruit gooien die impliciet bedoelen dat je als atheist toch wel een heel slecht mens bent (graai cultuur, geen goed moraal). Hoe beledigend is dat?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 14:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik heb juist sterk het gevoel dat mensen nu juist persoonlijk er voor kiezen om gelovig te worden dan dat het ingegeven wordt door de ouders.
afschaffen van bijvoorbeeld christelijk onderwijs heeft denk ik weinig zin.
Verder vraag ik het mij af of het zoveel beter zal gaan in nederland als er geen geloof meer zou zijn.
ooit er over nagedacht hoe het dan zou gaan, als er geen religie meer zou zijn?
Dan wordt het denk ik helemaal iedereen voor zich zelf en krijg je van die graai culturen en zo, geen goed moraal meer in de wereld en zo.
Zijn wij mensen zulke labiele wezens dat we werkelijk de toorn van een hoger wezen over ons moeten vrezen voor dat we met elkaar kunnen samenleven?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 14:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik heb juist sterk het gevoel dat mensen nu juist persoonlijk er voor kiezen om gelovig te worden dan dat het ingegeven wordt door de ouders.
afschaffen van bijvoorbeeld christelijk onderwijs heeft denk ik weinig zin.
Verder vraag ik het mij af of het zoveel beter zal gaan in nederland als er geen geloof meer zou zijn.
ooit er over nagedacht hoe het dan zou gaan, als er geen religie meer zou zijn?
Dan wordt het denk ik helemaal iedereen voor zich zelf en krijg je van die graai culturen en zo, geen goed moraal meer in de wereld en zo.
Het tegendeel juist. Eindelijk een gezond moraal met mensen die dingen voor elkaar doen omdat dat goed voelt, niet uit egoïsme omdat ze bang zijn voor god en de duivelquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 14:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
ooit er over nagedacht hoe het dan zou gaan, als er geen religie meer zou zijn?
Dan wordt het denk ik helemaal iedereen voor zich zelf en krijg je van die graai culturen en zo, geen goed moraal meer in de wereld en zo.
Ik zeg niet dat iedereen zo is, maar als je religie enzo echt totaal zou verbannen. is denk ik de kans zeer groot dat men tot zo'n niveau zou kunnen zinken. en dat men als doet om zelf maar alle eer op te strijken en zo en dat dan het egoïsme en zo meer naar boven komt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 15:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het blijft bijzonder hoe religieuzen zich zelf altijd zo snel beledigd voelen, ook weer in dit topic. Maar vervolgens zelf uitspraken eruit gooien die impliciet bedoelen dat je als atheist toch wel een heel slecht mens bent (graai cultuur, geen goed moraal). Hoe beledigend is dat?
Zoals ik al zei, dat is juist inherent bij het geloof. "Goede" dingen worden gedaan uit egoisme. "Hopelijk ziet god dit en beloont hij me".quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat iedereen zo is, maar als je religie enzo echt totaal zou verbannen. is denk ik de kans zeer groot dat men tot zo'n niveau zou kunnen zinken. en dat men als doet om zelf maar alle eer op te strijken en zo en dat dan het egoïsme en zo meer naar boven komt.
Er zou helemaal niets hoeven veranderen aan de wetten. Het is niet alsof men zich opeens anders gaat gedragen.quote:Dan zullen er nog meer wetten en regels ingevoerd moeten worden om dingen in de hand te houden.
Heel beledigend, christenen schijnen te denken dat er buiten de kerk geen moraal zou zijn. En laten de morele schandalen van de recente tijd nu allemaal uit de kerk komen. Splinter en balk en zo...quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 15:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het blijft bijzonder hoe religieuzen zich zelf altijd zo snel beledigd voelen, ook weer in dit topic. Maar vervolgens zelf uitspraken eruit gooien die impliciet bedoelen dat je als atheist toch wel een heel slecht mens bent (graai cultuur, geen goed moraal). Hoe beledigend is dat?
Recente cijfers bewijzen nu net het tegendeel.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar ja, de wetteloosheid neemt nu al aardig de overhand.
„Wenn das Geld im Kasten klingt, die Seele aus dem Fegefeuer springt.“quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 15:52 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Zijn wij mensen zulke labiele wezens dat we werkelijk de toorn van een hoger wezen over ons moeten vrezen voor dat we met elkaar kunnen samenleven?
Graaiculturen, hoe denk je dat bv. het christendom zo groot is geworden... ze hebben het begrip waarschijnlijk zelf uitgevonden.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 15:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het blijft bijzonder hoe religieuzen zich zelf altijd zo snel beledigd voelen, ook weer in dit topic. Maar vervolgens zelf uitspraken eruit gooien die impliciet bedoelen dat je als atheist toch wel een heel slecht mens bent (graai cultuur, geen goed moraal). Hoe beledigend is dat?
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:45 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Verder zou ik ook willen zeggen dat atheïsten moralistisch beter kunnen zijn dan christenen. Maar ik zou wel een onderscheid willen maken, niet iedere atheïst is een Stalin, en niet iedere christen is een zelfmoord terrorist/pedofiel, etc. Ik denk wel dat een atheïst niet een objectieve moraal kan opbouwen vanuit niks, of van enkel het subject. Een objectieve moraal moet van bovenaf komen vind ik en kan niet van onderop worden opgebouwd naar boven. Als je me het tegendeel wil bewijzen praat ik graag met je daarover.
Ik poog goed te doen uit dankbaarheid voor God. Niet omdat ik bang ben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:08 schreef ems. het volgende:
[..]
Het tegendeel juist. Eindelijk een gezond moraal met mensen die dingen voor elkaar doen omdat dat goed voelt, niet uit egoïsme omdat ze bang zijn voor god en de duivel
Heb ik niet gezegd.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Heel beledigend, christenen schijnen te denken dat er buiten de kerk geen moraal zou zijn. En laten de morele schandalen van de recente tijd nu allemaal uit de kerk komen. Splinter en balk en zo...
Zelfs als een god zou bestaan betekent nog niet dat er een objectieve moraal bestaat.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:07 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Als God bestaat is God niet te omzeilen. Derhalve is er een objectief moraal.
Als dat de realiteit zou zijn, wat dan nog?quote:Als God niet bestaat, wie gaat je dan straffen voor de fouten die je maakte? De wet is te omzeilen.
Jawel je gaat dood en daar zit God en hij zal oordelen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:37 schreef Houyi het volgende:
[..]
Zelfs als een god zou bestaan betekent nog niet dat er een objectieve moraal bestaat.
[..]
Als dat de realiteit zou zijn, wat dan nog?
Nee er is geen objectieve moraal, vergelijk de verschillende culturen naar en ook hoe lang slavernij gedoogd werd in de christelijke wereld. Moraal is dynamisch.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:07 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik poog goed te doen uit dankbaarheid voor God. Niet omdat ik bang ben.
[..]
Heb ik niet gezegd.
Als God bestaat is God niet te omzeilen. Derhalve is er een objectief moraal.
Als God niet bestaat, wie gaat je dan straffen voor de fouten die je maakte? De wet is te omzeilen.
Dit bedoel ik met objectief moraal ik heb nergens gezegd atheïsten zijn slecht, en hebben geen moraal. Natuurlijk heb ik wel ben ik eerlijk in dingen gezegd in onwetendheid doordat ik bepaalde termen door de war haalde of niet begreep dat geef ik toe. Maar nergens heb ik gezegd dat atheïsten slechter zijn dan gelovige...
Wacht heel even laten we even duidelijk zijn... Want je begrijpt me geloof ik niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee er is geen objectieve moraal, vergelijk de verschillende culturen naar en ook hoe lang slavernij gedoogd werd in de christelijke wereld. Moraal is dynamisch.
Je kan wel leuk dingen gaan onderstrepen maar vervolgens staat er:quote:
Dit is natuurlijk ronduit schofterig richting een atheïst. Ik zit er niet mee, alleen die gelovigen die maar beledigd doen is dan wel heel hypocriet.quote:Ik denk wel dat een atheïst niet een objectieve moraal kan opbouwen vanuit niks, of van enkel het subject.
Ik geef een stelling. Kom dan met een argument dat er een objectieve moraal is voor atheïsten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:51 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je kan wel leuk dingen gaan onderstrepen maar vervolgens staat er:
[..]
Dit is natuurlijk ronduit schofterig richting een atheïst. Ik zit er niet mee, alleen die gelovigen die maar beledigd doen is dan wel heel hypocriet.
Waarom moet er een rechter zijn dan?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:56 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik geef een stelling. Kom dan met een argument dat er een objectieve moraal is voor atheïsten.
Stel ik vermoord vijftig man en ik pleeg zelfmoord daarna is er niks meer want geen god, geen hiernamaals.
Waar is dan de rechter of de uitvoerende macht van gerechtigheid?
Een objectieve moraal heeft een waarborger nodig. Stel we zeggen het is slecht om te noorden. Maar je kan ermeee wegkomen zonder terecht gesteld te worden.quote:
Als er al een objectieve moraal zou bestaan zou dat prima buiten een god kunnen. In zekere zin zou je naar het verleden kunnen kijken en zeggen dat het "objectieve moraal" werd bepaald door koningen en andere wereldleiders. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met overheden van tegenwoordig die wetten en straffen uitstippelen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Een objectieve moraal heeft een waarborger nodig. Stel we zeggen het is slecht om te noorden. Maar je kan ermeee wegkomen zonder terecht gesteld te worden.
Dan is het geen objectieve of absolute moraal.
Klopt.quote:Tenzij jij dat kan weerleggen. Maar het atheïstisch wereldbeeld. Heeft geen hiernamaals geloof ik? Dus toen Hitler zelfmoord pleegde, ondanks alle slechte dingen die hij deed zal hij in een wereld zonder God niet berecht worden.
Tegen wat?quote:Dit is alles wat ik zeg. Ik sta open voor argumenten tegen.
Man man, er is geen atheïstisch wereldbeeld.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Een objectieve moraal heeft een waarborger nodig. Stel we zeggen het is slecht om te noorden. Maar je kan ermeee wegkomen zonder terecht gesteld te worden.
Dan is het geen objectieve of absolute moraal.
Tenzij jij dat kan weerleggen. Maar het atheïstisch wereldbeeld. Heeft geen hiernamaals geloof ik?
Denk je nu echt dat Hitler een slecht wezen zou blijven als hij in het hiernamaals terecht zou komen? Er is geen noodzaak tot straf als er echt een paradijs bestaat, en als er wel gestraft wordt is dat paradijs een farce.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Een objectieve moraal heeft een waarborger nodig. Stel we zeggen het is slecht om te noorden. Maar je kan ermeee wegkomen zonder terecht gesteld te worden.
Dan is het geen objectieve of absolute moraal.
Tenzij jij dat kan weerleggen. Maar het atheïstisch wereldbeeld. Heeft geen hiernamaals geloof ik? Dus toen Hitler zelfmoord pleegde, ondanks alle slechte dingen die hij deed zal hij in een wereld zonder God niet berecht worden.
Dit is alles wat ik zeg. Ik sta open voor argumenten tegen.
Met eenquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:11 schreef ems. het volgende:
[..]
Als er al een objectieve moraal zou bestaan zou dat prima buiten een god kunnen. In zekere zin zou je naar het verleden kunnen kijken en zeggen dat het "objectieve moraal" werd bepaald door koningen en andere wereldleiders. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met overheden van tegenwoordig die wetten en straffen uitstippelen.
Maar los daarvan zouden die koningen, net als eventuele goden, natuurlijk ook gewoon een subjectief moraal hebben. Wat een koning/god goed vindt maakt natuurlijk niet dat automatisch alle andere mensen dat ook vinden.
[..]
Klopt.
[..]
Tegen wat?
Als een moraal objectief is, moet deze toch worden nageleefd en moet er iemand zijn die daarover oordeelt? Anders zou het meer zoiets zijn van je doet maar wat je wil. Of zie ik dat verkeerd?quote:
Mijn excuses hoe moet ik het volgende dan benoemen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:22 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Man man, er is geen atheïstisch wereldbeeld.
Ik weet dat niet, ik ben nooit aan de andere kant geweest. Maar het lijkt zo moeilijk te begrijpen dat wat ik zeg neerkomt dat als er een objectieve moraal is, die objectief is iemand garant moet staan, of iets.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:23 schreef highender het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat Hitler een slecht wezen zou blijven als hij in het hiernamaals terecht zou komen? Er is geen noodzaak tot straf als er echt een paradijs bestaat, en als er wel gestraft wordt is dat paradijs een farce.
Er zullen atheïsten zijn die geloven dat we een product van kans zijn en er zullen atheïsten zijn die geloven dat het allemaal het lot is. Atheïsme zegt helemaal niets.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 20:43 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Mijn excuses hoe moet ik het volgende dan benoemen?
Atheïsten geloven niet in een God, dus ook niet in een hiernamaals, althans ik neem aan dat reïncarnatie etc is uitgesloten? En atheïsten geloven toch dat we een product van kans zijn? We zijn immers niet gemaakt, en we zijn een product van evolutie.
Laat ik het zo stellen je geloofd niet in een God die ons berecht in een hiernamaals?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:44 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Er zullen atheïsten zijn die geloven dat we een product van kans zijn en er zullen atheïsten zijn die geloven dat het allemaal het lot is. Atheïsme zegt helemaal niets.
Is er een hiernamaals dan?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:44 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen je geloofd niet in een God die ons berecht in een hiernamaals?
In mijn wereldbeeld wel.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Is er een hiernamaals dan?
In het mijne vroeger ook, daar groei je wel overheen op den duur.quote:
Zou het niet gewoon kunnen dat zijn wereldbeeld fundamenteel verschilt van dat van jou?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 02:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
In het mijne vroeger ook, daar groei je wel overheen op den duur.
Grappig, dat je zelf niet door lijkt te hebben hoezeer je aan een vorm van zekerheid en superioriteit qua wereldbeeld hangt terwijl je dat bij gelovigen juist lijkt te hekelen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 02:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
In het mijne vroeger ook, daar groei je wel overheen op den duur.
Laat ik het zo stellen, er is geen enkele aanleiding die stelling aan te nemen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:44 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen je geloofd niet in een God die ons berecht in een hiernamaals?
Maar dat is toch wel begrijpbaar als je de sterkste argumenten hebt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Grappig, dat je zelf niet door lijkt te hebben hoezeer je aan een vorm van zekerheid en superioriteit qua wereldbeeld hangt terwijl je dat bij gelovigen juist lijkt te hekelen.
Yep.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:20 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dat is toch wel begrijpbaar als je de sterkste argumenten hebt.
Ja. Als je dat denkt wel, en we doen het allemaal in zekere zin. Maar een eerste stap is wel om je er bewust van te zijn. Daarin verschillen ongelovigen en gelovigen weinig van elkaar.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:20 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dat is toch wel begrijpbaar als je de sterkste argumenten hebt.
Rede gaat boven geloof, bovendien was ik ooit gelovig, ik ben dus ervaringsdeskundige.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 09:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Grappig, dat je zelf niet door lijkt te hebben hoezeer je aan een vorm van zekerheid en superioriteit qua wereldbeeld hangt terwijl je dat bij gelovigen juist lijkt te hekelen.
Kijk, van zulke uitspraken hou ik. Het laat me altijd lachen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Rede gaat boven geloof, bovendien was ik ooit gelovig, ik ben dus ervaringsdeskundige.
Je begrijpt me weer niet, en dit is een beetje vermoeiend. Een rechter verwacht of legt jou niet op dat je niet mag stelen. Hij berecht je als hij het doet.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen, er is geen enkele aanleiding die stelling aan te nemen.
Slechte dingen probeer ik zoveel mogelijk niet te doen, probeer een goed mens te zijn. En dat helemaal omdat ik het zelf wil, niet omdat een of andere entiteit dat van mij verwacht of oplegt. Dat is toch zoveel mooier dan de angst voor een berechting.
Ik geloof dat de reden in ons van God komt. Bijvoorbeeld ik kan er gewoon niet aan, dat de wereld zo goed verklaarbaar is door ons mensen, als de wereld puur een accident per kans was, een, één op de weet ik hoeveel biljoenen dat een universum als dit bestaat met een aarde waarop wij kunnen leven, waarop we reden ontwikkelen en waarop dna bestaat etc. Ik kan er niet aan dat dit niet gemaakt is, en dan ook nog eens prima consistent is met de logica. Daar kan ik gewoon niet aan.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:20 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dat is toch wel begrijpbaar als je de sterkste argumenten hebt.
Ik wacht rustig af ...quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:42 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Kijk, van zulke uitspraken hou ik. Het laat me altijd lachen.
De kennis van goed en kwaad hebben we zelf gestolen uit het paradijs, God heeft ons er uit geknikkerd, welk recht matigt hij zich dan aan om ons alsnog te berechten? Het is niet eens zijn jurisdictie. Typisch geval van lege nest-syndroom.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:51 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik geloof dat de reden in ons van God komt. Bijvoorbeeld ik kan er gewoon niet aan, dat de wereld zo goed verklaarbaar is door ons mensen, als de wereld puur een accident per kans was, een, één op de weet ik hoeveel biljoenen dat een universum als dit bestaat met een aarde waarop wij kunnen leven, waarop we reden ontwikkelen en waarop dna bestaat etc. Ik kan er niet aan dat dit niet gemaakt is, en dan ook nog eens prima consistent is met de logica. Daar kan ik gewoon niet aan.
Het universum is blind zeggen sommigen, maar mijn horloge ook, mijn horloge is echter door iets of iemand gemaakt.
Vermoeiend? Je blijft maar beledigen, straks niet aangevallen voelen he. Maar een rechter doet dat inderdaad niet, dat doet de wet en de rechter voert uit. Maar wat is het nut van berechting als het niet is ter voorkoming?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:49 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Je begrijpt me weer niet, en dit is een beetje vermoeiend. Een rechter verwacht of legt jou niet op dat je niet mag stelen. Hij berecht je als hij het doet.
Maar waar is het verschil tussen religieuzen en atheïsten hierin, of wil je nu werkelijk beweren dat religieuzen betere mensen zijn om dat ze leven volgens de wet van god? Wil je dat nu echt beweren?quote:Verder hebben we de angst van berechting wel nodig in de rechtspraak in onze samenleving, rechtspraak heeft niets met God te doen ben je het hopelijk met mij eens in? Nu zou jij zeggen we moeten dingen die vanzelfsprekend zijn uit het recht halen? Van rijden met alcohol op zou je nog kunnen zeggen, dat dat niet helemaal vanzelfsprekend is, of dat een goed mens prima met alcohol achter het stuur kan rijden. Daarom moeten we die wet laten staan dat is meer een wet om ervoor te zorgen dat er geen gevaarlijke situaties gecreëerd worden
Maar stelen en moord, tja vanzelfsprekend dat het slecht is, het is veel mooier als we als vrij mens ervoor kiezen dit niet te doen, laten we deze dingen uit het wetboek schrappen zodat ze niet meer strafbaar zijn? Lijkt mij geen goed idee.
Verder terugkomend op God en objectieve moraal gaat het dus erom dat God een rechter is die niet te omzeilen is, en daardoor garant staat voor een absoluut moraal waar je niet omheen kan. Het is absoluut, omdat hij berecht. Nu is God net als een rechter in de onze samenleving iemand die zich over delicten buigt, en niet iemand die verwacht of jou dwingt het niet te doen, hij buigt zich gewoon over de zaak. Daarom is God dan ook niet de boze beul die jou straft, en ik geloof dat zelfs iemand die niet in God gelooft naar de hemel kan als hij een goed mens is.
Dat is wat ik zeg. Als God niet wilde dat jij deed moorden zou God het niet als optie geven, mits God bestaat wat jij niet geloofd. Laat ik het zo stellen: Als ik een piratenschip van lego wil maken, en ik wil absoluut niet dat daar de kleur rood in voor komt, dan gebruik ik de kleur rood niet.
We hebben de optie gehad om het te stelen. Stel een museum zet haar meest kostbare diamant zo neer dat iedereen het kan pakken, is het dan gerechtvaardigd om hem te pakken en te stelen omdat het makkelijk was? En hij zal ons berechten over hoe wij de diamant gebruiken, gebruik je hem om hem te verkopen en dan slechte dingen met dat geld te doen, of doe je goeie dingen met het geld?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De kennis van goed en kwaad hebben we zelf gestolen uit het paradijs, God heeft ons er uit geknikkerd, welk recht matigt hij zich dan aan om ons alsnog te berechten? Het is niet eens zijn jurisdictie. Typisch geval van lege nest-syndroom.
Kijk ik weet niet hoe je hieraan komt. Laat het me kort samenvatten.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:18 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Vermoeiend? Je blijft maar beledigen, straks niet aangevallen voelen he. Maar een rechter doet dat inderdaad niet, dat doet de wet en de rechter voert uit. Maar wat is het nut van berechting als het niet is ter voorkoming?
[..]
Maar waar is het verschil tussen religieuzen en atheïsten hierin, of wil je nu werkelijk beweren dat religieuzen betere mensen zijn om dat ze leven volgens de wet van god? Wil je dat nu echt beweren?
Jij zegt dit, eerst het onderstreepte daartegen beargumenteer ik.quote:Laat ik het zo stellen, er is geen enkele aanleiding die stelling aan te nemen.
Slechte dingen probeer ik zoveel mogelijk niet te doen, probeer een goed mens te zijn. En dat helemaal omdat ik het zelf wil, niet omdat een of andere entiteit dat van mij verwacht of oplegt. Dat is toch zoveel mooier dan de angst voor een berechting.
Dat je zelf het niet kan bevatten betekent nog niet dat het niet zo kan zijn. Het lijkt er vooral op dat jij jezelf liever voor de gek houdt, omdat je er beter bij voelt als God zou bestaan.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:51 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik geloof dat de reden in ons van God komt. Bijvoorbeeld ik kan er gewoon niet aan, dat de wereld zo goed verklaarbaar is door ons mensen, als de wereld puur een accident per kans was, een, één op de weet ik hoeveel biljoenen dat een universum als dit bestaat met een aarde waarop wij kunnen leven, waarop we reden ontwikkelen en waarop dna bestaat etc. Ik kan er niet aan dat dit niet gemaakt is, en dan ook nog eens prima consistent is met de logica. Daar kan ik gewoon niet aan.
Je weet dat je horloge is gecreëerd omdat je weet dat iemand het heeft gemaakt, je kunt immers zelf uitzoeken wie precies de maker is, en dit geldt voor alle horloges. Maar datzelfde kun je helemaal niet zeggen over het universum. Je hebt geen referentie kader om dat te claimen.quote:Het universum is blind zeggen sommigen, maar mijn horloge ook, mijn horloge is echter door iets of iemand gemaakt.
Dat zeg jij dat ik mezelf voor de gek wil houden. Ik vind dat de kans dat het bovenstaande wat ik zei waar jij op reageert zo'n kleine kans heeft. Dat ik God niet iets vind dat een nog kleinere kans heeft.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:37 schreef Houyi het volgende:
[..]
Dat je zelf het niet kan bevatten betekent nog niet dat het niet zo kan zijn. Het lijkt er vooral op dat jij jezelf liever voor de gek houdt, omdat je er beter bij voelt als God zou bestaan.
[..]
Je weet dat je horloge is gecreëerd omdat je weet dat iemand het heeft gemaakt, je kunt immers zelf uitzoeken wie precies de maker is, en dit geldt voor alle horloges. Maar datzelfde kun je helemaal niet zeggen over het universum. Je hebt geen referentie kader om dat te claimen.
Straf je je kind - als je nota bene zèlf de snoeppot op tafel zet - door het kind het huis uit te zetten? Hoe kan een wezen dat geen kennis heeft van goed en kwaad weten wat niet mag? Ken je het spreekwoord de kat het spek ombinden? Wie is dan verantwoordelijk, de kat of de spekbinder?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:20 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
We hebben de optie gehad om het te stelen. Stel een museum zet haar meest kostbare diamant zo neer dat iedereen het kan pakken, is het dan gerechtvaardigd om hem te pakken en te stelen omdat het makkelijk was? En hij zal ons berechten over hoe wij de diamant gebruiken, gebruik je hem om hem te verkopen en dan slechte dingen met dat geld te doen, of doe je goeie dingen met het geld?
Net zo wat doen wij met de kennis die we kregen? Goed of kwaad, we zijn vrij om te doen wat we ermee willen doen, maar God zal uiteindelijk oordelen of we het goed gebruikte of slecht. Dan zou je kunnen zeggen dat dat geen vrijheid meer is als je berecht wordt. Maar in die zin is onze maatschappij ook niet vrij omdat je niet kan doen wat je wil bv fietsen op de autoweg.
Als ik wat op tafel zet verwacht ik dat de hond er vanaf blijft, ook als ik even de kamer uitloop. Heb dan ook immers de hond gezegd dat hij eraf moet blijven, heb dat aangeleerd.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Straf je je kind - als je nota bene zèlf de snoeppot op tafel zet - door het kind het huis uit te zetten? Hoe kan een wezen dat geen kennis heeft van goed en kwaad weten wat niet mag? Ken je het spreekwoord de kat het spek ombinden? Wie is dan verantwoordelijk, de kat of de spekbinder?
Wij hebben nu kennis van goed en kwaad daar hebben we geen laatste oordeel voor nodig. Mensen oordelen elkaar wel. Bovendien àls er al een hiernamaals zou zijn dan ga ik voor de boeddhistische versie: oneindig veel levens tot het game is uitgespeeld en je in het nirwana beland. Dat is veel rechtvaardiger.
Wie heeft god gemaakt? Het antwoord is hetzelfde als op de vraag: wie heeft het heelal gemaakt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:49 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dat zeg jij dat ik mezelf voor de gek wil houden. Ik vind dat de kans dat het bovenstaande wat ik zei waar jij op reageert zo'n kleine kans heeft. Dat ik God niet iets vind dat een nog kleinere kans heeft.
Dus omdat we niet kunnen natrekken wie het universum maakte, is het niet gemaakt. Dan zou ik graag willen weten hoe het universum is ontstaan. Dat weten we ook niet en dan zeggen wetenschappers we weten het nog niet. Het enige dat we weten is dat het ooit ontstond. Voor het universum om te ontstaan heb je materie nodig, dus die materie moet dan altijd bestaan hebben, of heb ik het hier fout? Is de materie vanuit het niets geboren?
Als materie er was, en materie zich zo schakelde dat het niets vormde, was er nog steeds materie die die schakeling kon maken derhalve moet materie altijd bestaan hebben. Het enige verschil dan tussen de wetenschapper en mij is, ik geloof in een God die altijd bestaan heeft en een wetenschapper in materie die altijd bestaan heeft. Tenzij de wetenschapper kan weerleggen hoe materie is ontstaan.
Als een kind een snoepje pakt uit de snoeppot en het opeet is dat geen probleem. Het gaat hier niet om ik at een appel. Het gaat hier om iets dat het begrip goed en kwaad geeft. Een snoepje doet dat niet.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Straf je je kind - als je nota bene zèlf de snoeppot op tafel zet - door het kind het huis uit te zetten? Hoe kan een wezen dat geen kennis heeft van goed en kwaad weten wat niet mag? Ken je het spreekwoord de kat het spek ombinden? Wie is dan verantwoordelijk, de kat of de spekbinder?
Wij hebben nu kennis van goed en kwaad daar hebben we geen laatste oordeel voor nodig. Mensen oordelen elkaar wel. Bovendien àls er al een hiernamaals zou zijn dan ga ik voor de boeddhistische versie: oneindig veel levens tot het game is uitgespeeld en je in het nirwana belandt. Dat is veel rechtvaardiger.
Dus jij zet de hond op straat als hij het toch doet. Bovendien jokte god: "Als je van de boom eet zul je sterven". Nee dat was niet zo: de straf op ongehoorzaamheid was de doodstraf door verbanning uit het paradijs omdat zo de boom des levens onbereikbaar werd.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik wat op tafel zet verwacht ik dat de hond er vanaf blijft, ook als ik even de kamer uitloop. Heb dan ook immers de hond gezegd dat hij eraf moet blijven, heb dat aangeleerd.
Zo zou je kunnen zeggen dat die god wel degelijk duidelijk heeft gemaakt dat ze daar niet aan mochten zitten, het was de enige regel.
Het heelal daarin zeggen ze er is materie. En dan nemen ze aan dat deze materie oneindig bestaat. Immers als er geen materie was kon er ook geen big bang zijn. Bij de big bang theorie is het juist zo dat de materie in een bepaalde verhouding tot 0 komt. Wil niet zeggen dat de materie daardoor niet bestaat het haalt enkel de waarde 0. Als deze materie niet oneindig is moet hij ergens vandaan komen. Dus ik geloof dat de wetenschap in een oneindige materie geloofd en ik in een oneindige God. Oneindig wil zeggen dat het nooit gemaakt is.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wie heeft god gemaakt? Het antwoord is hetzelfde als op de vraag: wie heeft het heelal gemaakt.
Kans? Welke kans? En hoe bereken je die?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:49 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dat zeg jij dat ik mezelf voor de gek wil houden. Ik vind dat de kans dat het bovenstaande wat ik zei waar jij op reageert zo'n kleine kans heeft. Dat ik God niet iets vind dat een nog kleinere kans heeft.
Als we het (nog) niet weten dan is dat gewoon zo, waarom zou je dat moeten invullen met een god? Bovendien, we kunnen niet eens zeggen dat het universum uit niets is ontstaan, we weten immers niet of er vóór de Big Bang niets was.quote:Dus omdat we niet kunnen natrekken wie het universum maakte, is het niet gemaakt. Dan zou ik graag willen weten hoe het universum is ontstaan. Dat weten we ook niet en dan zeggen wetenschappers we weten het nog niet. Het enige dat we weten is dat het ooit ontstond. Voor het universum om te ontstaan heb je materie nodig, dus die materie moet dan altijd bestaan hebben, of heb ik het hier fout? Is de materie vanuit het niets geboren?
Als je het zo stelt, waarom kan het universum dan niet altijd bestaan zijn vanuit de Big Bang, zonder dat er een god bij betrokken is? Je maakt aannames die nergens op gebaseerd zijn.quote:Als materie er was, en materie zich zo schakelde dat het niets vormde, was er nog steeds materie die die schakeling kon maken derhalve moet materie altijd bestaan hebben. Het enige verschil dan tussen de wetenschapper en mij is, ik geloof in een God die altijd bestaan heeft en een wetenschapper in materie die altijd bestaan heeft. Tenzij de wetenschapper kan weerleggen hoe materie is ontstaan.
Je kunt je kind ook opvoeden zonder doodstraf, waar was het leermoment in het paradijs?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:04 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
En tja ik kan mijn kind ook vastbinden aan een paal zodat het geen enkele kattenkwaad kan uithalen, maar of dat de oplossing is?
Boeddhisme geloof niet in goed en kwaad overigens ze geloven in dukkha, en dat dat lijden veroorzaakt en sommige boeddhisten geloven dat als ik nu vermoord word dat karma is.
Ik was er niet bij.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je kunt je kind ook opvoeden zonder doodstraf, waar was het leermoment in het paradijs?
De boeddhisten zijn slim.
De mens werd sterfelijk, dus hij loog niet, alleen verwachte jij wat anders toen je het las.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dus jij zet de hond op straat als hij het toch doet. Bovendien jokte god, als je van de boom eet zul je sterven. Nee dat was niet zo de straf op ongehoorzaamheid van de doodstraf door verbanning uit het paradijs omdat zo de boom des levens onbereikbaar werd. God straft niet alleen de daders maar ook alle nakomelingen. Is dat rechtvaardig? Waarom mogen de nakomelingen niet in het paradijs? Waarom moet daar 4000 jaar overheen met een gruwelijk mensenoffer, en niet gewoon: sorry mensen?
Ik bereken die niet, ik kijk wat voor mij plausibel is. Stel dat ik morgen naar de stad ga, hoe ga jij berekenen de kans dat ik toevallig toen naar de stad ging? Denk niet dat je ver komt eigenlijk. Ik weet zelf niet eens of ik morgen naar de stad ga. Maar misschien ga ik wel, hoe bereken je dat? Ik kan dat niet het is een persoonlijk iets.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:09 schreef Houyi het volgende:
[..]
Kans? Welke kans? En hoe bereken je die?
[..]
Als we het (nog) niet weten dan is dat gewoon zo, waarom zou je dat moeten invullen met een god? Bovendien, we kunnen niet eens zeggen dat het universum uit niets is ontstaan, we weten immers niet of er vóór de Big Bang niets was.
[..]
Als je het zo stelt, waarom kan het universum dan niet altijd bestaan zijn vanuit de Big Bang, zonder dat er een god bij betrokken is? Je maakt aannames die nergens op gebaseerd zijn.
Volgens mij kun je dat niet weten.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Als de big bang waar is, moet er materie zijn. De big bang kan niet uit niets zijn ontstaan. Als dit wel kan, vind ik het ook wel heel raar.
Nee. Materie is waarneembaar en derhalve te verifiëren dat het bestaat, God in tegendeel... De aanname dat materie altijd heeft bestaan (overigens claim ik dit niet, ik gebruik dit slechts als voorbeeld for argument's sake) is hiermee meer plausibel dan dat een god altijd heeft bestaan.quote:Dat zou kunnen maar dan moet je aannemen dat de materie altijd bestaan heeft, en ik zeg als je dat kan aannemen is een God die altijd bestaan heeft niet veel vreemder.
Okay, mag ik jou dan vragen hoe je van niets iets krijgt?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 15:04 schreef Houyi het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dat niet weten.
[..]
Nee. Materie is waarneembaar en derhalve te verifiëren dat het bestaat, God in tegendeel... De aanname dat materie altijd heeft bestaan (overigens claim ik dit niet, ik gebruik dit slechts als voorbeeld for argument's sake) is hiermee meer plausibel dan dat een god altijd heeft bestaan.
Dat weet ik niet.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 15:08 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Okay, mag ik jou dan vragen hoe je van niets iets krijgt?
Niemand zegt dat big bang uit niets ontstaat, energie wordt omgezet in materie volgens E=mc2.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 15:08 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Okay, mag ik jou dan vragen hoe je van niets iets krijgt?
Heel even kort, wat je met tijd bedoelt begrijp ik niet. Ik zou willen weten is tijd bijvoorbeeld als in, ik kan de tijd stop zetten niemand beweegt. Dan kan energie ook niet bewegen, twee je hebt energie nodig, waar haal je die energie vandaan?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 15:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Niemand zegt dat big bang uit niets ontstaat, energie wordt omgezet in materie volgens E=mc2.
En er is ook geen vóór, want er is geen tijd hè.
En stel dat dit nooit beantwoord word. is God dan een God of the gaps, en iedere theorie een theorie of the gaps?quote:
Dat is inderdaad een god of the gaps. Er is geen aanleiding om hetgeen dat je niet weet in te vullen met God of wat dan ook. Als je het niet weet, dan weet je het niet, zo simpel is dat.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 15:23 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
En stel dat dit nooit beantwoord word. is God dan een God of the gaps, en iedere theorie een theorie of the gaps?
quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 15:08 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Okay, mag ik jou dan vragen hoe je van niets iets krijgt?
Jawel, materie kunnen we immers waarnemen, dan is de vraag enkel of het (on)eindig bestaat. Stop je een god in de vergelijking dan heb je er nog een vreemd element bij. Ga je vervolgens nog kenmerken aan zo een god toekennen dan is het einde zoek.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Dat zou kunnen maar dan moet je aannemen dat de materie altijd bestaan heeft, en ik zeg als je dat kan aannemen is een God die altijd bestaan heeft niet veel vreemder.
Ik kan daar een uur naar luisteren, maar van wat ik begrijp komt Krauss met dit:quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 15:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het begrip "niets" blijft lastig. En het is sowieso vrij onwetenschappelijk om te stellen dat het universum uit "niets" is ontstaan. Wat bedoelen we daar eigenlijk mee?
Maar zover een antwoord mogelijk is komt Krauss er aardig in de buurt wat mij betreft.
PS: En als je daar al een god in schuift om dat probleem op te lossen... ik weet niet hoe jij daarover denkt, maar een god - als die bestaat - is niet niets.
Krauss gebruikt de term 'niets' een beetje eigenaardig. Het komt erop neer dat het 'niets' die we denken te kennen wel degelijk iets is. Een quantum vacuum, een 'niets' dat blijkbaar meetbaar is, en is dus iets. In dat geval hebben we volgens mij geen voorbeelden van fysieke 'niets', alleen metaforische 'niets'.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 17:56 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Edit:
ik ben benieuwd of er daadwerkelijk een niets is in dit universum kunnen we ergens naar wijzen en zeggen dat is 'niets.' Deze vraag is sowieso al een paradox want je kan niet naar een 'niets' wijzen. Dan ben ik benieuwd hoe Krauss een 'niets' kan vaststellen. Want dat zou onmogelijk moeten zijn.
Wat als er een niets is, die wij ons niet kunnen voorstellen? Is het lastig aan te nemen dat zoiets bestaat of bestaan zou kunnen hebben? Dan is wat Krauss voorstelt niet een niets, maar wat hij voorstelt is als ik het goed begrijp.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 19:22 schreef Houyi het volgende:
[..]
Krauss gebruikt de term 'niets' een beetje eigenaardig. Het komt erop neer dat het 'niets' die we denken te kennen wel degelijk iets is. Een quantum vacuum, een 'niets' dat blijkbaar meetbaar is, en is dus iets. In dat geval hebben we volgens mij geen voorbeelden van fysieke 'niets', alleen metaforische 'niets'.
Die zijn voor ieder mens, ieder kent momenten van zwakte of van opportunisme, religieuzen en atheïsten.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:28 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Kijk ik weet niet hoe je hieraan komt. Laat het me kort samenvatten.
[..]
Jij zegt dit, eerst het onderstreepte daartegen beargumenteer ik.
Dat is hartstikke mooi, en zou iedereen naar moeten streven.
Het schuingedrukte, prima ben ik het ook mee eens.
Het diktedrukte, waarom hebben wij dan wetten in onze maatschappij? Zijn die enkel voor de geestzieken of ook voor de normale mens?
Omzeilen?quote:En daarom zeg ik, omdat we in onze maatschappij wetten hebben die uitgevoerd worden door de staat en niet door religie. Zouden we deze kunnen afschaffen omdat we niet goed moeten doen omdat een of andere rechtbank in Den Haag ons dan gaat berechten.
Nu zeg ik: We hebben echter rechtspraak en rechtbanken, echter zijn deze te omzeilen.
God is dat niet, God is een rechtbank die niet te omzeilen is.
Omdat de atheist zich niet aan de wetten van god houdt, deze geloofd tenslotte niet in die wetten. En er zijn genoeg regels die god oplegt, maar niet overeenkomen met de wet van de staat. Desondanks zie ik dat niet als een betere ethiekquote:Waarin zeg ik nu dat dat de atheïsten slechter zijn dan gelovige? Als ik ervan uitga dat atheïst en gelovige beide berecht worden door God, zie ik niet in waarom de gelovige beter is dan de atheïst ook heb ik voorheen beweerd dat een goed mens gewoon de hemel in kan en je niet perse gelovig hoeft te zijn. En dit is waar het voor mij vermoeiend is, je legt me woorden in de mond die ik nooit zei.
Maar je impliceert het wel doordat een religieus iemand de vrees heeft berecht te worden door god, en een atheist heeft die vrees niet.quote:Ik heb nooit gezegd dat een atheïst slechter is dan een religieus persoon en ik vind het vermoeiend als me dat steeds word aangerekend terwijl ik dat niet zeg.
Nogmaals creatio ex nihilo is een religieus concept en geen fysisch concept. Leg liever uit waarom God wel eeuwig kan zijn maar een heelal niet.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 19:35 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Wat als er een niets is, die wij ons niet kunnen voorstellen? Is het lastig aan te nemen dat zoiets bestaat of bestaan zou kunnen hebben? Dan is wat Krauss voorstelt niet een niets, maar wat hij voorstelt is als ik het goed begrijp.
'We dachten dat er voorheen niets was, maar er is iets.'
Het hele punt van niets is, denk ik persoonlijk is dat we het ons niet kunnen voorstellen omdat we niet 'niets' kunnen voorstellen. Dat lijkt me ongeveer onmogelijk hier heb je dus een probleem. De niets in de pure vorm is niet voor te stellen dus kun je ook niet waarnemen dat is het hele punt van niets. Zodra je iets kan waarnemen is het al niet, niets meer. Althans dat is wat ik geloof. Immer is niets, niet bestaand.
Als ik een voorbeeld mag geven, stel dat ik een spelletje speel op de gameboy als kind. En ik als kind speelde slecht en verloor veel levens, dat het beter was opnieuw te beginnen. Op dat moment reset ik de gameboy dus ik doe hem aan en weer uit. Nu de wereld waar ik teveel levens in verspilde, deze is uitgezet. Ik zou zeggen dat die wereld is vervallen in niets, hij bestaat niet meer. Je zou dan wel nog kunnen argumenteren dat hij in mijn hoofd/herinneringen bestaat maar van alle resets die ik als kind deed zijn er vast bepaalde die ik mij niet meer voor de geest kan halen, dus bestaan ze niet meer.
Dit is het dichtste dat ik bij niets kan komen als ik erover nadenk.
Het heelal kan eeuwig zijn, maar wetenschap begint over een big bang etc die niets van iets maakt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 20:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nogmaals creatio ex nihilo is een religieus concept en geen fysisch concept. Leg liever uit waarom God wel eeuwig kan zijn maar een heelal niet.
Nee de wetenschap beweert niet dat de big bang van niets iets maakt, de big bang is enkel een singulariteit. De religieuzen claimen de schepping uit niets.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 20:35 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Het heelal kan eeuwig zijn, maar wetenschap begint over een big bang etc die niets van iets maakt.
Ik zou zeggen als je kan bewijzen dat het universum er altijd was en dus eeuwig bestaat en derhalve geen maker nodig had, dat je dan een goeie zaak tegen God hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |