Zonet een edit gemaakt, (die kun je lezen) maar je moet het oude testament dus vanuit Jezus lezen. Je moet begrijpen je had niet die God van het oude testament en daarna komt Jezus en zet alles recht. Je moet het zien als Jezus is de sleutel naar alles, door Jezus begrijpen we het oude testament beter. En het oude testament is heel erg allegorisch.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
God heeft nogal modebewuste normen en waarden. Vroeger was genocide best normaal, dus dan doet God dat gewoon. Nu is genocide slecht, dus nu doet God niks meer.
En al die massamoordverhalen zijn voor joden en Jezus deed wat? Maakte dat beschikbaar voor iedereen? Nou, bedankt Jezus.
Maar goed, hier kunnen we het lang of kort over hebben, maar onderaan de streep komen we toch niet gek veel verder dan dat jij en ik heel andere opvattingen hebben over wat er zoal goed of slecht is.
			
			
			
			Dat bedoel ik: het lijkt me duidelijk dat jij en ik totaal verschillende opvattingen hebben over wat er zoal goed en slecht is. Ik heb het niet zo op al die slachtingen om niks, zachtst gezegd.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:11 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Zonet een edit gemaakt, (die kun je lezen) maar je moet het oude testament dus vanuit Jezus lezen. Je moet begrijpen je had niet die God van het oude testament en daarna komt Jezus en zet alles recht. Je moet het zien als Jezus is de sleutel naar alles, door Jezus begrijpen we het oude testament beter. En het oude testament is heel erg allegorisch.
En we kijken heel vaak naar historische teksten, met een realiteitskenmerk. Maar de mensen van vroeger waren er heel gewoon mee om dingen metaforisch uit te drukken of in symboliek, de eerste historici die objectief historie wil schrijven is naar ik meen Polybius. Maar stel je bent aan het schrijven in een poëtische manier, en je bent een volk dat best militaristisch is. Dan krijg je dus ook dat de geschriften van dat volk, zo'n randje hebben. Dat God vecht voor dat volk, etc.
Maar onthou dat God almachtig is in de christelijke opvatting. Dus als ze schreven 'God heeft een derde van onze vijand vermoord..' Wooptiedoo lekker machtig is dat... Nee natuurlijk schrijf je dat hij dat met iedereen heeft gedaan. Denk niet dat je vrouw of vriendin blij is als je zegt ik hou van je voor 60%
En niet zo'n obsessie hebben met dat het een historisch verhaal is dat echt gebeurt is maar dat het een poëtische manier is en een metafoor, een die niet meer past bij ons huidig wereldbeeld.
			
			
			
			Ehm, okquote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:18 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik ben geen systematisch denker, dus heb nogal moeite met jou te woord te staan.
Wat is het probleem?quote:Het eerste probleem dat ik heb is dat als ik wel zeggen, dat de atheïst geen ethiek kan bouwen op relativiteit omdat als alles relatief is, wellicht ethisch gezien er net zo goed een referendum kan plaatsvinden dat we dat met de meeste stemmen als ethisch gaan zien. Daar zou het op neer komen, en als je in een land als India waar veel verkrachting plaatsvind, als je ze daar liet stemmen zou het wellicht ethisch verantwoord worden te verkrachten. Wat kan een atheïst dan nog meer? Hij kan in discussie treden en uitleggen waarom verkrachting slecht is, je beschadigt een ander persoon bijvoorbeeld. Dan moet je weer uitleggen waarom dat slecht is, en zo maar door dit is dus erg lastig.
Iedereen heeft een ethisch fundament.quote:Ik als gelovige loop tegen een andere muur ik kan zeggen, ik heb God derhalve een ethisch fundament.
Wat Aristoteles zou antwoorden boeit me niet zoveel. Of bovenstaande zaken goed of slecht zijn is een subjectieve aangelegenheidquote:Maar de eerste muur is natuurlijk dat de oude Grieken voor het christendom ook ethiek hadden. Hoewel Aristoteles het grootste goed zag als intellectuele activeit. En nu weet ik niet in welke zin Aristoteles dit voor zich zag, maar bijvoorbeeld oefenen op mensen zo'n soort horror arts zoud at een intellectuele activeit zijn en derhalve goed? Of is het goed een mens als proefkonijn te gebruiken zodat meerdere mensen gered kunnen worden? Dit is een groot dilemma, en ik vraag me af wat Aristoteles zou antwoorden.
Ethiek verandert met de tijd, ja.quote:Misschien dat hier een lezer is die dat weet. Later Epicurus zag plezier als het grootste goed, dus we zien dat de oude Grieken ethiek hadden, maar toch heel anders als ethiek na het christendom.
Wat een hoop tekst om te concluderen dat ethiek niet afhankelijk is van religiequote:In de oude wereld was er vaker een leider en die bepaalde en iedereen onder hem was een subject en luisterde naar deze mens. Er werd in die tijd ook al gestolen, en mensen hadden wellicht ook al een hekel aan dieven. De stoïcijnen hadden een boeddhistische kijk erop, raak niet gehecht aan iets of zet waardevolle dingen niet zo neer dat ze gestolen worden. Nu zou ik dus kunnen zeggen er lijkt wel een ethiek te zijn in de oude wereld bijvoorbeeld Grieken voor God, en ook stammen hebben deze. Hoewel ze de andere stam misschien in de pan hakken is dit niet veel anders dan een oorlog tussen twee landen waar moord gebeurd. Maar een van je eigen volk doden, als dit een 'eerlijk' mens was, was wellicht altijd iets waar mensen vies naar keken. Dus ze hadden dat als basis van ethiek laten we daarvan uitgaan. Natuurlijk kan ik zeggen dat heeft God in ons gelegd.
Prima natuurlijk. Het lijkt mij verschrikkelijk in de hemelquote:Maar dan kom ik in andere problemen bijvoorbeeld arechologische plekken waar men baby lijkjes vind die zijn geofferd aan een door mensen gemaakte God (omdat ik nu mijn standpunt probeer te verdedigen neem ik aan dat mijn God dat niet is.) Mijn God heeft dat blijkbaar toegestaan, of heeft zichzelf niet optijd geopenbaard of zag er het nu niet van in, waardoor deze baby's onschuldige baby's zijn geofferd aan een Baal of wie dan ook. Dit is een groot probleem voor mij vanuit mijn argument. Waarom dan? Waarom bestaan dan natuurrampen, dit is iets dat ik niet kan beantwoorden. Vanuit mijn standpunt maar daar zul jij weinig boodschap aan hebben ben ik dan ook wel boos op God, ik kan het ook niet begrijpen. Het enige dat ik zou kunnen doen is zeggen, 'ja maar God compenseert ze vast in het hiernamaals.' Dit is een dooddoener dat geef ik toe. Maar wellicht is dit waar het hele christendom om draait. Dat Jezus neerkwam, met ons leed en ter hemel steeg. Dat hij heeft laten zien we kunnen lijden maar we hebben een kans op compensatie we kunnen ter hemel stijgen, en daar zullen we compensatie krijgen. Het geeft mij hoop, en ik zie dat als de boodschap.
Dat maakt niet uit hoor.quote:Terug naar ethiek, uiteindelijk heb ik dus geen antwoord dat jou als atheïst zou tevredenstellen, dat is erg jammer.
"De atheist" niet nee. Atheïsten hebben persoonlijk allemaal een moraal die gebaseerd is op iets. Iedereen heeft een moraal die ergens op is gebaseerd.quote:Toch heeft de atheïst ook geen moraal waarvan je zegt, deze is gebasseerd op iets.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "systematische denker" maar je hoeft niet de hele tijd excuses aan te bieden om niets hoor. Het enige wat ik verwarrend vind is dat je voor mijn gevoel hele boekwerken schrijft om iets vrij simpels te omschrijvenquote:Nogmaals mijn excuses ik ben geen systematisch denker, dus ik hoop dat dit verhaal goed te volgen is het zal wel van niet, maar goed ik ben gewoon aan het denken en gooi op tafel wat ik relevant vind, ik ben hier niet om zieltjes te winnen ik ben hier om te leren uit de discussie en dingen op een rij te zetten.
Dat zeker.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:06 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Waarbij de norm om te bepalen of iemand iets mankeert, ligt bij 'ons normalen'. Ook al zijn er objectief afwijkingen (afwijkend van 'ons normalen') in de hersenen te vinden bij de gemankeerden, dan nog is de scheiding een menselijke constructie.
			
			
			
			Basisschool geschiedenis laat al zien hoe religie de wetenschap heeft gedwarsboomd. Dat jij dat ontkent en vervolgens wel om respect vraag is van een grote hypocrisie.quote:
			
			
			
			Ik bedoel dat ik niet goed ben in het inzien hoe een systeem het andere beïnvloed. Hierdoor moet ik die hele verhalen tekst voor mezelf typen omdat ik het niet kort kan doen. Als ik mij in korte taal zou uitdrukken, zou het een grote warrige hoop worden. En dan krijg ik reacties als: 'Wat heb jij gerookt.'quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:34 schreef ems. het volgende:
[..]
Ehm, ok
[..]
Wat is het probleem?
[..]
Iedereen heeft een ethisch fundament.
[..]
Wat Aristoteles zou antwoorden boeit me niet zoveel. Of bovenstaande zaken goed of slecht zijn is een subjectieve aangelegenheid
[..]
Ethiek verandert met de tijd, ja.
[..]
Wat een hoop tekst om te concluderen dat ethiek niet afhankelijk is van religie
[..]
Prima natuurlijk. Het lijkt mij verschrikkelijk in de hemel
[..]
Dat maakt niet uit hoor.
[..]
"De atheist" niet nee. Atheïsten hebben persoonlijk allemaal een moraal die gebaseerd is op iets. Iedereen heeft een moraal die ergens op is gebaseerd.
[..]
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "systematische denker" maar je hoeft niet de hele tijd excuses aan te bieden om niets hoor. Het enige wat ik verwarrend vind is dat je voor mijn gevoel hele boekwerken schrijft om iets vrij simpels te omschrijven
[..]
Dat zeker.
			
			
			
			"Atheisten" besluiten dat soort dingen niet. Dat besluit elke atheist voor zichzelf. Er is geen "atheistenmoraal".quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:04 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dat een ethiek op relativiteit geen ethiek is. Met andere woorden als ik iemand verkracht maar de atheïsten besluiten dat dit slecht is
Niet. Je kan hoogstens stellen dat jij persoonlijk verkrachting slecht vindt.quote:(daad van verkrachting) en ik als dader vraag waarom. Wat antwoord je dan? 'Omdat ik dat vind.' Dan kan de dader zeggen, yo maar gast ik vind dat dat niet zo is.' Hoe ga je stellen dat verkrachting slecht is? En is verkrachting dan slecht onder alle omstandigheden?
Klopt. Of net zo weinig. Sowieso zou ik niet echt waarde aan een dergelijk 'fundament' toewijzen.quote:Natuurlijk maar als het fundament subjectief is, is het fundament van een seriemoordenaar net zoveel waard als dat van een normaal mens.
Waarom moet ik me daarin verdiepen? Jij bent (geloof ik, ik vind het nog steeds wat onduidelijk) degene die zegt dat ethiek pas "er was" toen het christendom daar kwam. Dat valt natuurlijk vrij gemakkelijk onderuit te halen gezien de mens al stukken langer bestaat dan het christendom.quote:Juist wel, als je als atheïst zou willen zeggen, 'er was ethiek voor het christendom.' Zul je je hierin moeten verdiepen, tenzij dat je al niet meer uitmaakt.
Vredelievendheid was er ook al voor het christendom. Dat we zonder jezus elkaar zouden afmaken is, lijkt mij, ongefundeerde speculatie.quote:Ondanks de ethiek veranderd met de tijd, denk ik dat als je Jezus pakt en kijkt naar wat Jezus doet. Hij ethisch gezien nog steeds handelt naar deze tijd. Sterker zelfs de doodstraf die mensen nu onzin vinden. Bijvoorbeeld stenigen, het was Jezus die zei dat hij die zonde zonde was de eerste steen mag gooien. Ik zou zeggen dat dat wat Jezus doet leren aan de mensen in het nieuwe testament qua ethiek nog altijd dat is waar wij naar streven. De wereld begint juist steeds meer naar vrede te mikken en vluchtelingen op te vangen. Ik kan niet anders denken dan dat. Als we nu in een wereld leefde waar iedereen elkaar afmaakte etc, dan zou ik dit niet eens roepen.
En ik. En jij. Iedereen kan filosoof zijn, dat is het leuke. Verder ben ik het niet met je eens dat deze personen ethiek "gemaakt" zouden hebben.quote:Nee, want het maakt jou niet uit wat Aristoteles zegt, mij wel. Omdat de ethiek die niet afhankelijk van religie is, juist gemaakt is door denkers als Plato en Aristoteles maar ook de filosofen daarvoor, wat dachten zij en waarom?
Ehm, nee dat is geen "atheistische ethiek". Kernachtig samengevat zijn hun uitspraken en analyses vaak niet meer dan meningen.quote:Dan kun je zien hoe hun ethiek was, waar die vandaan komt en heb je een atheïstische ethiek.
Er zitten nog wat bugs in het programma van god, dan. Te meer omdat er vaak juist in naam van de duizenden goden die de wereld rijk is oorlogen en genocides hebben plaatsgevonden.quote:Maar dit maakte jou niet uit. Verder heb ik gezegd het niet moorden van elkaar is er naar mijn geloof, door God ingelegd.
"De antieke wereld" was nogal divers. Wat dat betreft is er weinig verschil met de moderne wereld. Ik denk niet dat je kan zeggen dat "de wereld toen dacht dat moord slecht was".quote:Nu kun je dat weerleggen maar dan zul je moeten kijken waarom de antieke wereld dacht dat moord slecht was, of was het gewoon iets dat bij ze ingebakken is.
Opvoeding voornamelijk, net als bij jou. Als bij jou van begin af aan was ingestampt dat je mensen kon doden en dat daar verder niets mis mee was dan had je dat waarschijnlijk ook gedaan zonder dat je geweten daar heel veel invloed op uitoefent. Genghis Khan is in mijn ogen een vrij goed voorbeeld van iemand die nooit echt is opgegroeid met het idee dat doden slecht is.quote:Maar waarop is je ethische waardepunt dan gevestigd?
Het is niet fout wat hij deed. Wij -vinden- het fout wat hij deed. Genoeg mensen, waaronder Breivik zelf, die van mening zijn dat wat hij deed goed was.quote:Op subjectiviteit, nogmaals subjectiviteit had Andre Breivik ook, waarom is het dan fout dat hij deed wat hij deed.
Wie zegt dat zijn subjectieve opvatting niet geldig is ten opzichte van mij? Van mij mag je best van mening zijn dat bepaalde groepen mensen dood moeten. Dat maakt echter wel dat ik je niet snel op de thee zou uitnodigen want persoonlijk ben ik niet zo'n fan van genocide.quote:Waar baseer je dat op, in zijn subjectiviteit of iets zat hij misschien wel goed. Waarom is zijn subjectieve opvatting niet geldig ten opzichte van jou.
Het heeft niets met 'gelijk' te maken.quote:Waarom vluchtelingen opvangen of waarom juist niet? En hoe bepaal je dan wie gelijk heeft?
Kleine tip dan: Als je reageert op mijn (of andere) posts, probeer dat dan te doen zoals ik. Pak de stukjes waar je op wilt reageren, plaats die in een quote en zet dan je reactie er kort onder. Als je zo'n groot stuk tekst plaatst is het lastig voor mij om uit te zoeken op welk specifieke argument van mij je reageertquote:Ik bedoel dus dat ik slecht ben in het inzien van hoe dingen elkaar beïnvloeden in systemen, ik ben een anarchistische denken, mijn denken is geheel van de hak op de tak springend. Daarom moet ik alles uitwerken anders gaat het mis.
			
			
			
			Je weet dus niet wat er in de bijbel staat ?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:48 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Waar zegt hij dat in de bijbel?
Je haalt er wel Genesis bij. Is dat de bijbel niet ? Je haalt er Jezus bij. Is dat de bijbel niet ? Over welke god heb je het hier dan wel ?quote:Ik bedoel ik geef algemene argumenten en probeer de bijbel buiten beschouwing te laten, maar als jullie de bijbel er steeds bij moeten halen.
			
			
			
			Genesis haal ik erbij omdat ik steeds moet uitleggen aan de atheïsten dat het geen wetenschappelijk boek is. Jezus haal ik erbij omdat hij deel uitmaakt van mijn God, drie heilige eenheid.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Je weet dus niet wat er in de bijbel staat ?
[..]
Je haalt er wel Genesis bij. Is dat de bijbel niet ? Je haalt er Jezus bij. Is dat de bijbel niet ? Over welke god heb je het hier dan wel ?
			
			
			
			Weer eens een bewijs dat jij de inhoud van de bijbel niet kent.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:45 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Het oud testament is sowieso een manier om het nieuwe testament te verklaren en ja de Jezus/God van het nieuwe testament gaat tegen de oude in. Dus moet ik dan het oude testament helemaal gaan volgen als Jezus soms tegen deze in ging?
En indien je het nog niet zou weten, met het Koninkrijk der hemelen wordt Palestina bedoelt hoor. Het koninkrijk wat JHWH aan Mozes had toegezegd.quote:Matt.5 : 17-19 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
			
			
			
			Ik denk niet dat je dat nog aan atheïsten moet duidelijk maken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:34 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Genesis haal ik erbij omdat ik steeds moet uitleggen aan de atheïsten dat het geen wetenschappelijk boek is.
Uw H.Drie eenheid is een bedenksel uit de 4e eeuw door een stel Roomse kerkvaders. Veel plezier ermee.quote:Jezus haal ik erbij omdat hij deel uitmaakt van mijn God, drie heilige eenheid.
Maar je komt hier wel wat neerpoten zonder enige kennis van deze religie. Ben je bezig aan een update of zo? Dat heeft Mo al eens gedaan.quote:Weet ik wat er in de bijbel staat, nee ik weet niet wat er in de hele bijbel staat.
			
			
			
			Huh? Maar je bent toch christen? Voor christenen is de Bijbel toch zo belangrijk?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:34 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Genesis haal ik erbij omdat ik steeds moet uitleggen aan de atheïsten dat het geen wetenschappelijk boek is. Jezus haal ik erbij omdat hij deel uitmaakt van mijn God, drie heilige eenheid.
Weet ik wat er in de bijbel staat, nee ik weet niet wat er in de hele bijbel staat.
			
			
			
			quote:
Als we allemaal voor onszelf kiezen, is het hek van de dam niet?quote:"Atheisten" besluiten dat soort dingen niet. Dat besluit elke atheist voor zichzelf. Er is geen "atheistenmoraal".
Dus het fundament van de atheïstische ethiek heeft niet echt waarde?quote:Klopt. Of net zo weinig. Sowieso zou ik niet echt waarde aan een dergelijk 'fundament' toewijzen.
Ja de mensheid wel maar ik zeg dat we een bepaalde moraal van God in ons hebben meegekregen als een klokwerk, verder zeg ik dat de moraal buiten het christendom gebaseerd was op de antieke tijd. Een tijd waarin Aristoteles en Plato en ook andere een intelligent leven als goed zeggen later Epicurus die zag dat plezier alles was, onder de noemer plezier kun je zeggen dat als ik er plezier aan beleef iemand de hals af te snijden dat dat niet echt bevorderlijk is en dus geen geweldige levensstijl. Waar baseerde de antieke wereld zich op dit is een serieuze vraag, maar eerder zei je dat het je niet interesseerde met andere woorden. Er was een moraal voor het christendom of misschien waren er regels voor ethiek wat deze zijn boeien je weinig. Waarom moet ik het dan uitzoeken?quote:Waarom moet ik me daarin verdiepen? Jij bent (geloof ik, ik vind het nog steeds wat onduidelijk) degene die zegt dat ethiek pas "er was" toen het christendom daar kwam. Dat valt natuurlijk vrij gemakkelijk onderuit te halen gezien de mens al stukken langer bestaat dan het christendom.
.quote:Vredelievendheid was er ook al voor het christendom. Dat we zonder jezus elkaar zouden afmaken is, lijkt mij, ongefundeerde speculatie
Deze hebben ermee geworsteld zonder God, en je kan kijken welke conclusies ze trokken en waarom.quote:En ik. En jij. Iedereen kan filosoof zijn, dat is het leuke. Verder ben ik het niet met je eens dat deze personen ethiek "gemaakt" zouden hebben.
Kom dan eens met wat atheïstische ethiek is, 'we maken allemaal onze eigen.' Is een dooddoener.quote:Ehm, nee dat is geen "atheistische ethiek". Kernachtig samengevat zijn hun uitspraken en analyses vaak niet meer dan meningen.
Als iemand mij morgen de hals afsnijdt in de naam van atheïsme, is mijn dood dan de oorzaak van atheïsme of is het gewoon een mens die mij de hals af wilde snijden? Maar dit zeg je zelf ook het is niet de schuld direct van de God of Goden. Misschien dat er inderdaad bugs zitten in dat wat God deed, deze bug noemen we in de theologie de vrije wil. Als God wilde dat niemand elkaar de hals afsneed of verkrachte moest hij je vrije wil wegpakken en je aan banden leggen, dan kon je alleen nog maar doen wat God wil dat je doet. Nu zegt hij je mag het doen, maar hij geeft ons wel een soort van kompas mee geloof ik.quote:Er zitten nog wat bugs in het programma van god, dan. Te meer omdat er vaak juist in naam van de duizenden goden die de wereld rijk is oorlogen en genocides hebben plaatsgevonden.
Waarmee ik trouwens niet de schuld wil geven hiervoor aan het geloof of aan de goden die daarbij horen verder.
Mijn punt er is dus een objectieve moraal betreft moord. We vinden moord bijna allemaal slecht, moet toch ergens vandaan komen het is geen eens een 50/50% ding, nee het is bijna iets waar we het als mensheid unaniem mee eens zouden zijn. (bijna)quote:"De antieke wereld" was nogal divers. Wat dat betreft is er weinig verschil met de moderne wereld. Ik denk niet dat je kan zeggen dat "de wereld toen dacht dat moord slecht was".
Durf te wedden dat als je de zoon van hem vermoorden je een probleem had. Of zelfs eigenlijk mensen die belangrijk waren binnen zijn rijk.quote:Opvoeding voornamelijk, net als bij jou. Als bij jou van begin af aan was ingestampt dat je mensen kon doden en dat daar verder niets mis mee was dan had je dat waarschijnlijk ook gedaan zonder dat je geweten daar heel veel invloed op uitoefent. Genghis Khan is in mijn ogen een vrij goed voorbeeld van iemand die nooit echt is opgegroeid met het idee dat doden slecht is.
Dus er is geen moraal alles is subjectief. Wat een grimmige wereld. Waarom doen seculaire staten dan nog zo lastig over zelfmoord. Als atheïsme waar is, zou ik me zonder bedenkingen van het leven beroven, mijn subjectieve zin.quote:Het is niet fout wat hij deed. Wij -vinden- het fout wat hij deed. Genoeg mensen, waaronder Breivik zelf, die van mening zijn dat wat hij deed goed was.
Nouja als ik zeg, ik wil jou vermoorden. En jij zegt nee liever niet, en ik vraag waarom niet. 'Tja ik vind dat zo.' Dan kan ik zeggen 'ik vind dat niet zo.' En het dan gewoon doen of weg lopen het is nogal een beetje, een welles nietes spelletje op dat moment.quote:Wie zegt dat zijn subjectieve opvatting niet geldig is ten opzichte van mij? Van mij mag je best van mening zijn dat bepaalde groepen mensen dood moeten. Dat maakt echter wel dat ik je niet snel op de thee zou uitnodigen want persoonlijk ben ik niet zo'n fan van genocide.
Prima dus ik mag dus concluderen dat atheïsme als groep geen ethiek heeft, maar dat de atheïst zelf subjectief een ethiek heeft, maar dat deze ethiek niet verder reikt dan de persoon zelf?quote:Het heeft niets met 'gelijk' te maken.
Point taken.quote:Kleine tip dan: Als je reageert op mijn (of andere) posts, probeer dat dan te doen zoals ik. Pak de stukjes waar je op wilt reageren, plaats die in een quote en zet dan je reactie er kort onder. Als je zo'n groot stuk tekst plaatst is het lastig voor mij om uit te zoeken op welk specifieke argument van mij je reageert
			
			
			
			
			
			
			
			Het bloed van christus aan het kruis maakte een nieuw pact.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Weer eens een bewijs dat jij de inhoud van de bijbel niet kent.
Hier staat duidelijk dat hij er niet is tegenin gegaan:
[..]
En indien je het nog niet zou weten, met het Koninkrijk der hemelen wordt Palestina bedoelt hoor. Het koninkrijk wat JHWH aan Mozes had toegezegd.
Ik heb zeker kennis van de religie ik heb niet alle kennis maar zeker wat kennis. Verder heb ik het idee, en ik kan het mis hebben dat velen hier komen puur om dan te zeggen. 'Je hebt geen kennis.'quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je dat nog aan atheïsten moet duidelijk maken.
[..]
Uw H.Drie eenheid is een bedenksel uit de 4e eeuw door een stel Roomse kerkvaders. Veel plezier ermee.
[..]
Maar je komt hier wel wat neerpoten zonder enige kennis van deze religie. Ben je bezig aan een update of zo? Dat heeft Mo al eens gedaan.
			
			
			
			Jawel, maar niet op de manier waarop atheïsten het interpreteren. Dan wordt dit topic meer een bijbelstudie en dat is niet de bedoeling, maar als jullie het zo graag over de bijbel willen hebben kan dat ook, dan kunnen we een bijbelstudie topic beginnen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Huh? Maar je bent toch christen? Voor christenen is de Bijbel toch zo belangrijk?
Je zult wel een fundament moeten hebben waarom ethisch iets niet geoorloofd is, als dit puur subjectief is, dan vind ik dat geen sterk fundament.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:51 schreef Jigzoz het volgende:
Als je voorgeschreven moet worden wat je ethische grenzen zijn, dan heb je niets begrepen van ethiek.
			
			
			
			Dus je interpreteert de Bijbel wel, maar je kent 'm inhoudelijk niet? Hm. Raar.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:02 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Jawel, maar niet op de manier waarop atheïsten het interpreteren. Dan wordt dit topic meer een bijbelstudie en dat is niet de bedoeling, maar als jullie het zo graag over de bijbel willen hebben kan dat ook, dan kunnen we een bijbelstudie topic beginnen.
Het maakt niet uit wat je daarvan vindt. Het is gewoon zo.quote:[..]
Je zult wel een fundament moeten hebben waarom ethisch iets niet geoorloofd is, als dit puur subjectief is, dan vind ik dat geen sterk fundament.
Klopt. Dat is het ook. Of dacht je dat IS bijvoorbeeld gelooft dat ze kwaadaardig bezig zijn? Of denk je dat Hitler zichzelf kwaadaardig vond?quote:As a branch of philosophy, ethics investigates the questions “What is the best way for people to live?” and “What actions are right or wrong in particular circumstances?” In practice, ethics seeks to resolve questions of human morality, by defining concepts such as good and evil, right and wrong, virtue and vice, justice and crime. As a field of intellectual enquiry, moral philosophy also is related to the fields of moral psychology, descriptive ethics, and value theory.
Is wat wikipedia zegt, dat kan misschien niet kloppen. Maar als dit alles subjectief is, kun je die definitie uit het raam smijten. Want good and evil, right and wrong. Is dan niets minder dan ik vind en jij vind.
			
			
			
			Waarom?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:49 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
[..]
Als we allemaal voor onszelf kiezen, is het hek van de dam niet?
Dat bepalen ze voor zichzelf. Net als jij.quote:Hoe bepalen atheïsten dan welke ethische regels er zijn,
Ik 'geloof' ook absoluut niet een objectief moraal. Dat is een beetje waar het hele verhaal tussen ons begon, niet?quote:als ze ze subjectief bepalen is er geen objectieve moraal. Die is er onder God wel. Een verkrachting is in Gods ogen altijd slecht, een ander geweld aandoen is slecht.
Ik zou niet weten wat je precies bedoelt met 'waarde'. En wederom: Er bestaat geen "atheïstische ethiek".quote:Dus het fundament van de atheïstische ethiek heeft niet echt waarde?
Ik denk van niet.quote:Ja de mensheid wel maar ik zeg dat we een bepaalde moraal van God in ons hebben meegekregen als een klokwerk
In de antieke tijd waar je het zelf over hebt was ook moraal aanwezig. Waar zouden ze dat dan op baseren?quote:, verder zeg ik dat de moraal buiten het christendom gebaseerd was op de antieke tijd.
Bevorderlijk voor wat?quote:Een tijd waarin Aristoteles en Plato en ook andere een intelligent leven als goed zeggen later Epicurus die zag dat plezier alles was, onder de noemer plezier kun je zeggen dat als ik er plezier aan beleef iemand de hals af te snijden dat dat niet echt bevorderlijk is en dus geen geweldige levensstijl.
Waarom denk jij dat ethiek puur voortkomt uit de meningen van grote namen als Aristoteles of heilige boeken? Die antieke wereld baseerde zich op hun meningen of hun geloven. Geen enkel verschil met de moderne wereld wat dat betreft.quote:Waar baseerde de antieke wereld zich op dit is een serieuze vraag
Ik bedoel meer dat Aristoteles z'n meningen niet echt relevant zijn of invloed hebben op wat ik vind.quote:, maar eerder zei je dat het je niet interesseerde met andere woorden.
Ik begrijp nog steeds niet hoe je de hele tijd bij "een moraal" komt en dat dat er dan moet zijn. Moraal is in de kern niets anders dan een mening van een individu over hoe men zich dient te gedragen.quote:Er was een moraal voor het christendom of misschien waren er regels voor ethiek wat deze zijn boeien je weinig. Waarom moet ik het dan uitzoeken?
Ik neig helemaal niet naar Jezus en zijn idee over hoe de wereld moet zijn toe?quote:Dat zeg ik niet, ik zeg als ethiek veranderd is Jezus niet zo dat we in deze veranderde ethiek het totaal niet meer eens zijn met Jezus. We neigen juist meer erna toe. Waren we geneigd naar geweld te gaan zou ik zelf denken dat Jezus wellicht inderdaad niet echt een goede norm voor ethiek is.
Ik kan er zelf ook mee worstelen zonder god en conclusies trekken. Nogmaals: Meer dan een verzameling meningen is filosofie eigenlijk niet.quote:Deze hebben ermee geworsteld zonder God, en je kan kijken welke conclusies ze trokken en waarom.
Ik zeg al de hele tijd dat atheistische ethiek niet bestaat. Dat we allemaal ons eigen ethiek maken is geen dooddoener, dat is gewoon hoe de vork in de steel zit. Mijn buurman is atheist maar dat maakt verder niet dat wij automatisch ethiek delen.quote:Kom dan eens met wat atheïstische ethiek is, 'we maken allemaal onze eigen.' Is een dooddoener.
Van de mens, natuurlijk.quote:Als iemand mij morgen de hals afsnijdt in de naam van atheïsme, is mijn dood dan de oorzaak van atheïsme of is het gewoon een mens die mij de hals af wilde snijden?
Ok. Dat geloof ik niet, dusquote:Maar dit zeg je zelf ook het is niet de schuld direct van de God of Goden. Misschien dat er inderdaad bugs zitten in dat wat God deed, deze bug noemen we in de theologie de vrije wil. Als God wilde dat niemand elkaar de hals afsneed of verkrachte moest hij je vrije wil wegpakken en je aan banden leggen, dan kon je alleen nog maar doen wat God wil dat je doet. Nu zegt hij je mag het doen, maar hij geeft ons wel een soort van kompas mee geloof ik.
Hoe kom je tot die conclusie? Ik ben ook geen fan van moord maar er zijn genoeg situaties te bedenken waarin ik iemand zou doden en dat dus niet slecht zou vinden.quote:Mijn punt er is dus een objectieve moraal betreft moord.
Ten eerste, dat "vinden wij" niet. Ten tweede: Ja, dat komt ergens vandaan. Mensen leven doorgaans in communities en als je iedereen gaat omleggen draagt dat niet echt bij aan een gezonde en veilige omgeving om je kinderen in te laten opgroeien. Niet-moorden is vooral praktisch.quote:We vinden moord bijna allemaal slecht, moet toch ergens vandaan komen
Dus? Hoeveel mensen iets vinden lijkt me niet bijster interessant.quote:het is geen eens een 50/50% ding, nee het is bijna iets waar we het als mensheid unaniem mee eens zouden zijn. (bijna)
Waarschijnlijk wel, ja?quote:Durf te wedden dat als je de zoon van hem vermoorden je een probleem had. Of zelfs eigenlijk mensen die belangrijk waren binnen zijn rijk.
Waarom is dat grimmig?quote:Dus er is geen moraal alles is subjectief. Wat een grimmige wereld.
Redenen.quote:Waarom doen seculaire staten dan nog zo lastig over zelfmoord.
Dat moet je zelf wetenquote:Als atheïsme waar is, zou ik me zonder bedenkingen van het leven beroven, mijn subjectieve zin.
Wat wil je hiermee zeggen? Meningen verschillen nou eenmaal. Doorgaans zijn mensen die vermoord worden het niet eens met de moord op zichzelf.quote:Nouja als ik zeg, ik wil jou vermoorden. En jij zegt nee liever niet, en ik vraag waarom niet. 'Tja ik vind dat zo.' Dan kan ik zeggen 'ik vind dat niet zo.' En het dan gewoon doen of weg lopen het is nogal een beetje, een welles nietes spelletje op dat moment.
Sterker nog: Ook gelovigen hebben een subjectieve ethiek. Dat jij (of jezus) van mening bent dat moorden slecht is maakt niet dat moorden ook slecht is, het maakt puur dat jij dat vindt.quote:Prima dus ik mag dus concluderen dat atheïsme als groep geen ethiek heeft, maar dat de atheïst zelf subjectief een ethiek heeft, maar dat deze ethiek niet verder reikt dan de persoon zelf?
			
			
			
			Ik ken het oude testament deels, ik ken het nieuwe testament vrij goed. Ik ken de bijbel echter niet zoals atheïsten het kennen, we snijden er wat stukjes uit en gooien die voor iemands voeten.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus je interpreteert de Bijbel wel, maar je kent 'm inhoudelijk niet? Hm. Raar.
[..]
Het maakt niet uit wat je daarvan vindt. Het is gewoon zo.
[..]
Klopt. Dat is het ook. Of dacht je dat IS bijvoorbeeld gelooft dat ze kwaadaardig bezig zijn? Of denk je dat Hitler zichzelf kwaadaardig vond?
			
			
			
			Nee prima ik begrijp je verhaal nu, ethiek is gewoon iets subjectiefs en God is daar niet voor nodig.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:15 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Dat bepalen ze voor zichzelf. Net als jij.
[..]
Ik 'geloof' ook absoluut niet een objectief moraal. Dat is een beetje waar het hele verhaal tussen ons begon, niet?
[..]
Ik zou niet weten wat je precies bedoelt met 'waarde'. En wederom: Er bestaat geen "atheïstische ethiek".
[..]
Ik denk van niet.
[..]
In de antieke tijd waar je het zelf over hebt was ook moraal aanwezig. Waar zouden ze dat dan op baseren?
[..]
Bevorderlijk voor wat?
[..]
Waarom denk jij dat ethiek puur voortkomt uit de meningen van grote namen als Aristoteles of heilige boeken? Die antieke wereld baseerde zich op hun meningen of hun geloven. Geen enkel verschil met de moderne wereld wat dat betreft.
[..]
Ik bedoel meer dat Aristoteles z'n meningen niet echt relevant zijn of invloed hebben op wat ik vind.
[..]
Ik begrijp nog steeds niet hoe je de hele tijd bij "een moraal" komt en dat dat er dan moet zijn. Moraal is in de kern niets anders dan een mening van een individu over hoe men zich dient te gedragen.
Ik heb geen god of Aristoteles nodig om voor mij voor te kauwen dat sommige dingen wel of niet goed zijn. Dat de bijbel overeenkomsten heeft met mijn persoonlijke ethiek maakt niet dat ik die ethiek hanteer -omdat- het uit de bijbel komt. Sowieso is de bijbel voor mij niet meer dan een saai stuk fictie.
[..]
Ik neig helemaal niet naar Jezus en zijn idee over hoe de wereld moet zijn toe?
[..]
Ik kan er zelf ook mee worstelen zonder god en conclusies trekken. Nogmaals: Meer dan een verzameling meningen is filosofie eigenlijk niet.
[..]
Ik zeg al de hele tijd dat atheistische ethiek niet bestaat. Dat we allemaal ons eigen ethiek maken is geen dooddoener, dat is gewoon hoe de vork in de steel zit. Mijn buurman is atheist maar dat maakt verder niet dat wij automatisch ethiek delen.
[..]
Van de mens, natuurlijk.
[..]
Ok. Dat geloof ik niet, dus
[..]
Hoe kom je tot die conclusie? Ik ben ook geen fan van moord maar er zijn genoeg situaties te bedenken waarin ik iemand zou doden en dat dus niet slecht zou vinden.
[..]
Ten eerste, dat "vinden wij" niet. Ten tweede: Ja, dat komt ergens vandaan. Mensen leven doorgaans in communities en als je iedereen gaat omleggen draagt dat niet echt bij aan een gezonde en veilige omgeving om je kinderen in te laten opgroeien. Niet-moorden is vooral praktisch.
[..]
Dus? Hoeveel mensen iets vinden lijkt me niet bijster interessant.
[..]
Waarschijnlijk wel, ja?
[..]
Waarom is dat grimmig?
[..]
Redenen.
[..]
Dat moet je zelf wetenIk begrijp niet wat er zo dramatisch aan is.
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Meningen verschillen nou eenmaal. Doorgaans zijn mensen die vermoord worden het niet eens met de moord op zichzelf.
[..]
Sterker nog: Ook gelovigen hebben een subjectieve ethiek. Dat jij (of jezus) van mening bent dat moorden slecht is maakt niet dat moorden ook slecht is, het maakt puur dat jij dat vindt.
			
			
			
			Ik wil ook wel een hele Bijbel voor je voeten gooien, maar dat praat wat lastig.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:23 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik ken het oude testament deels, ik ken het nieuwe testament vrij goed. Ik ken de bijbel echter niet zoals atheïsten het kennen, we snijden er wat stukjes uit en gooien die voor iemands voeten.
Deze zin snap ik niet.quote:Nouja dan is het zo, snap niet waarom atheïsten dan nog roepen moraal uit de evolutie komt etc, het is allemaal subjectief.
Of jij of geen waarde aan ethiek hecht moet je zelf weten. Ook een kwestie van subjectiviteit.quote:Nouja ik zie dan geen enkele waarde meer voor een studie in ethische standpunten als het allemaal subjectief is. Hitler misschien wel misschien niet, er waren best nazi's die wisten dat wat ze deden niet helemaal 100% was.
Ja, zoiets concludeerde ik hierboven ook al een paar keer.quote:Maar goed ik heb mijn standpunten gegeven we kunnen nu nog verder gaan maar ik zie er geen heil meer in.
			
			
			
			Integendeel, het is juist prachtig. Het komt voort uit de mensen zelf, elkaar geen kwaad doen, het beste kiezen voor de mensen en dat allemaal zonder dat het wordt voorgeschreven. Dat is veel mooier imo dan iets/iemand die je regels oplegt waar je je aan moet houden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:25 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Ik vind het zelf gevaarlijk en ik snap niet waarom de staat dan zo lastig doet over euthanasie, of waarom we dan een ethiek hebben in de medische wereld. Maar het is allemaal subjectief dus maakt geen flikker uit. Het woord van de een is net zoveel waard als de ander klaar. Ik vind dat grimmig mijn persoonlijke subjectieve mening en ik geloof dat je voor een subjectieve mening maar zelden een verklaring hoeft te geven. Het is gewoon zo ik vind het.
			
			
			
			Waarom? Denk je dat ik gevaarlijk ben? Ik ben een peace-loving hippy, hoor.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:25 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik vind het zelf gevaarlijk
Omdat er mensen van mening zijn dat euthanasie slecht is.quote:en ik snap niet waarom de staat dan zo lastig doet over euthanasie
Er bestaat niet zoiets als "een ethiek" in de medische wereld.quote:, of waarom we dan een ethiek hebben in de medische wereld.
Wat maakt geen flikker uit?quote:Maar het is allemaal subjectief dus maakt geen flikker uit.
Of net zo weinig. Het is maar hoe je het bekijkt. Het woord van jezus vind jij blijkbaar relevanter dan mijn mening. Ik heb verder geen enkel boodschap aan de meningen van jezus. Daarom dus: Het hangt van jezelf af hoeveel waarde je hecht aan een bepaalde mening. Jij gaat daar precies hetzelfde mee om als ik.quote:Het woord van de een is net zoveel waard als de ander klaar.
Euhm, het hoeft niet maar ik ben wel benieuwd wat er precies grimmig aan het geheel is. Je doet net of het iets verschrikkelijks isquote:Ik vind dat grimmig mijn persoonlijke subjectieve mening en ik geloof dat je voor een subjectieve mening maar zelden een verklaring hoeft te geven. Het is gewoon zo ik vind het.
Nouja, ik had nog een paar vragen, ook in mijn vorige post. Het zou leuk zijn als je die kon beantwoorden of in ieder geval kan toelichten waarom je het "grimmig" vindt. Ik kan me daar zelf namelijk helemaal niets bij voorstellen.quote:Verder wil ik je subjectief gezien wel bedanken voor de fijne discussie, waarin ik denk dat we een eindpunt hebben bereikt tenzij jij nog iets wil toevoegen.
			
			
			
			Niet dat jij gevaarlijk bent, ik vind het gevaarlijk dat we kunnen zeggen, ethiek is subjectief.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:48 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom? Denk je dat ik gevaarlijk ben? Ik ben een peace-loving hippy, hoor.
Waarom is hun woord meer waard dan dat van het subject in kwestie?quote:Omdat er mensen van mening zijn dat euthanasie slecht is.
Ik zou zeggen dat een arts bv, zwijgplicht heeft, een vorm van ethiek is. Of dat je hoort wel eens verhalen over horror tandartsen terecht worden gesteld, en ik ken weinig mensen die denken dat zo'n horrortandarts juist handelde. Het zelfde met zogeheten horror-doctoren.quote:Er bestaat niet zoiets als "een ethiek" in de medische wereld.
Ethiek omdat het subjectief is. Als ik tegen jou zeg een appel is lekker, en jij zegt een appel is vies. De enige mening die telt is die van het subject zelf en niet van de ander. Nu gaat het om eten, maar ga je het toepassen op horror tandartsen etc, zou ik het gevaarlijk vinden om naar een tandarts te gaan. Het is maar een gokje of hij je na een verdoving niet je hele kaak verbouwd en elke tand eruit haalt omdat hij subjectief meent dat dat het beste is voor mij. Terwijl ik daar anders over denk.quote:Wat maakt geen flikker uit?
Ik vind het woord van Jezus belangrijk omdat ik van mening ben dat er een objectieve ethiek moet bestaan. Dat zonder objectieve ethiek het einde zoek is. Ik vraag me daar ook bij af waarom we een rechtssysteem hebben en hoe dat gerechtvaardigd is vanuit het subject.quote:Of net zo weinig. Het is maar hoe je het bekijkt. Het woord van jezus vind jij blijkbaar relevanter dan mijn mening. Ik heb verder geen enkel boodschap aan de meningen van jezus. Daarom dus: Het hangt van jezelf af hoeveel waarde je hecht aan een bepaalde mening. Jij gaat daar precies hetzelfde mee om als ik.
Mijn excuses in dat geval. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als we naar subjectiviteit kijken er weinig te praten valt. Als jij appelmoes lekker vind en ik vies, dan kunnen we uren over appelmoes praten, de substantie etc. Uiteindelijk blijf ik hem vies vinden en jij hem lekker.quote:Euhm, het hoeft niet maar ik ben wel benieuwd wat er precies grimmig aan het geheel is. Je doet net of het iets verschrikkelijks is
Verder beetje vreemde reactie. Het is een discussieforum. En juist subjectieve zaken zijn interessant en leuk om toe te lichten. Je moet niets, maar "ik ga het niet toelichten want dat vind ik" heeft natuurlijk geen plaats hier.
			
			
			
			
			
			
			
			Waarom?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:18 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Niet dat jij gevaarlijk bent, ik vind het gevaarlijk dat we kunnen zeggen, ethiek is subjectief.
Wie zegt dat hun woord meer waard isquote:Waarom is hun woord meer waard dan dat van het subject in kwestie?
Dat kan je zeggen. Of je kan het een regel noemen. Niet elke arts houdt zich eraan, natuurlijk.quote:Ik zou zeggen dat een arts bv, zwijgplicht heeft, een vorm van ethiek is.
Ik ken ook weinig mensen die dat juist handelen vonden. Wat heeft dit met iets te maken?quote:Of dat je hoort wel eens verhalen over horror tandartsen terecht worden gesteld, en ik ken weinig mensen die denken dat zo'n horrortandarts juist handelde. Het zelfde met zogeheten horror-doctoren.
Waarom zou ethiek niet uitmaken als het subjectief is?quote:Ethiek omdat het subjectief is.
Dan verschillen onze meningen. Iets lekker vinden smaken staat los van ethiek.quote:Als ik tegen jou zeg een appel is lekker, en jij zegt een appel is vies.
Hoe bedoel je precies "telt"?quote:De enige mening die telt is die van het subject zelf en niet van de ander.
Ik zie echt niet hoe dit ook maar iets met ethiek te maken heeft. Ik denk dat je het nu een beetje door elkaar haalt allemaal.quote:Nu gaat het om eten, maar ga je het toepassen op horror tandartsen etc, zou ik het gevaarlijk vinden om naar een tandarts te gaan. Het is maar een gokje of hij je na een verdoving niet je hele kaak verbouwd en elke tand eruit haalt omdat hij subjectief meent dat dat het beste is voor mij. Terwijl ik daar anders over denk.
Welk einde is zoek? Waarom zou het einde zoek zijn zonder die objectieve ethiek? En waarom is het woord van jezus zo verschrikkelijk belangrijk tegenover het woord van miljarden andere mensen die ooit geleefd hebbenquote:Ik vind het woord van Jezus belangrijk omdat ik van mening ben dat er een objectieve ethiek moet bestaan. Dat zonder objectieve ethiek het einde zoek is.
Omdat de meeste mensen een rechtssysteem fijn vinden om te hebben. Dat lijkt me logisch.quote:Ik vraag me daar ook bij af waarom we een rechtssysteem hebben en hoe dat gerechtvaardigd is vanuit het subject.
Als je naar subjectiviteit kijkt valt er juist alleen maar meer te praten. Als iedereen dezelfde mening heeft zijn discussiefora zoals deze overbodig, lijkt je nietquote:Mijn excuses in dat geval. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als we naar subjectiviteit kijken er weinig te praten valt. Als jij appelmoes lekker vind en ik vies, dan kunnen we uren over appelmoes praten, de substantie etc. Uiteindelijk blijf ik hem vies vinden en jij hem lekker.
Wat moet ik hiermee?quote:Verder lijkt het me verschrikkelijk om deze reden bijvoorbeeld:
Stel ik heb een vriend Jaap, Jaap heeft 50 duizend euro schuld, Jaap ziet het niet zitten en hij zegt tegen mij, 'ik zou mezelf van kant maken als ik het durfde, ik zie het niet zitten.' Nu gaat Jaap naar huis en ik denk hmm hij heeft het zwaar zijn leven is een groot lijden. Weet je wat, ik vermoord hem in zijn slaap, dan hoeft hij niet meer te lijden.
.....wat? Dat heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken. Weet je wel wat subjectiviteit betekent?quote:Verder het eerdere voorbeeld van een horror arts, die niet te vertrouwen is. Om te zeggen dat alles subjectief is, naar mijn gevoel zegt min of meer het maakt niet uit of je een baby in brand zet of dat je een baby lief hebt, het is relatief het subject bepaald.
Dat hoeft ook niet. Als je echter in een maatschappij wilt leven is het handig om je wel naar de daar-heersende moralen te handelen. Anders worden de andere mensen misschien boos en krijg je straf of moet je naar de gevangenis.quote:Het komt erop neer dat als moraal gewoon een uitvinding van mensen is, waarom zou ik me dan moeten gedragen naar dat moraal, zeker als het subjectief is?
Dat mag toch ookquote:Ik zou kunnen zeggen waarom moet ik me nog juist gedragen, ik ben liever egoïstisch en doe wat mij het beste uitkomt. En jij, en jij en die andere daar, jullie hebben daar niets over te zeggen ik mag doen wat ik wil.
Ik zie niet in wat ik grimmig zou moeten vinden.quote:Ik vind dat wel grimmig. Maar misschien interpreteer ik het anders dan jou?
Prima natuurlijk, maar ik geloof verder niet in jouw god (of de talloze anderen, for that matter) dus daar heb ik niet echt een boodschap aanquote:Wat ik zeg is:
Er is een objectieve moraal dankzij God, zonder God kun je een moraal hebben maar is het slechts een menselijke subjectieve uitvinding. Dan maakt het niet uit of je je eraan houdt en kun je je eigen twist eraan geven.
Als je God hebt, kun je nog steeds subjectief zijn in je moraal, maar je kan niet om God heen. Zelfs als de nazi's wereld oorlog 2 wonnen zou wat ze gedaan hebben in de ogen van God fout zijn. Zo zie ik het.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |