Mooie postquote:Op zondag 25 oktober 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Komende nacht kunnen we de klokken een uur achteruit zetten en dat betekent dus ook dat het winterseizoen begint in de luchtvaart. Ik beperk mij in deze post tot wat er op Schiphol gaat gebeuren of veranderen.
(en vooral long-haul)
[ afbeelding ]
- Delta Airlines: Vanaf het ingaan van het zomerseizoen 2015 (29 maart) vloog Delta Airlines twee 747's op Schiphol; naar Atlanta (DL72/DL73) en Detroit (DL134/DL135).
Afgelopen vrijdag kwam de 747 van/naar Atlanta voor het laatst naar Schiphol.
Afgelopen zaterdag kwam nog een Delta 747 naar Amsterdam om de Detroit - Amsterdam rotatie te maken. Deze vertrok om 10:05 uur naar Detroit. Hiermee zijn de reguliere Delta 747-vluchten van de zomer afgelopen.
Op dit moment is echter N671US onderweg vanuit Detroit als DL132 die straks om 05:50 uur op Schiphol landt. Daarna gaat deze om 10:20 uur naar Seattle als DL143 (normaal gesproken een A330-vlucht).
Deze winter worden beide vluchten weer teruggeschroefd naar de Airbus A330-300.
Of we ooit nog Delta 747's naar Schiphol krijgen is de vraag; nog voor het einde van dit jaar wil Delta 5 van haar overgebleven 12 747's uit de vloot halen. Eind 2017 moeten de laatste 6 de vloot ook verlaten hebben. Het is nog niet bekend of Delta mogelijk in de zomer van 2016 nog 747's naar Amsterdam wil vliegen.
Vanaf deze zondag vliegen er naast KLM dus geen maatschappijen meer reguliere vluchten met pax-747's naar Schiphol.
[ afbeelding ]
- China Southern Airlines: Zaterdag 24 oktober kwam de Airbus A380 uit Beijing voor de laatste keer.
Om 14:50 uur vertrok de A380 naar Beijing. Vanaf zondag wordt de dagelijkse vlucht weer uitgevoerd door de Airbus A330-200; op 20 juni werd de A380 voor het eerst naar Amsterdam ingezet.
De A380 zullen ze nu weer inzetten op Guangzhou - Sydney.
Mogelijk zal China Southern Airlines over een aantal jaar de A380 het hele jaar door dagelijks op Schiphol inzetten.
[ afbeelding ]
- United Airlines: Van 17 december tot en met 25 maart zal United eindelijk de Boeing 787-9 inzetten tussen Houston en Amsterdam.
Oorspronkelijk zou United de 787-8 al vanaf 4 december 2013 op deze route inzetten als eerste internationale vlucht met hun 787. Nu wordt het uiteindelijk 17 december 2015 dat ze de 787-9 op Amsterdam zullen vliegen.
Vanaf 26 maart 2016 zal United weer de reguliere Boeing 777-200ER inzetten op deze route.
17 december zal niet de eerste keer zijn dat er een United 787 op Schiphol landt; op 25 oktober lande een 787 op Schiphol vanuit Houston die de volgende dag weer vertrok (was de 2e keer dat er een 787 op Schiphol kwam) en op 5 juli 2014 ook een.
- Korean Air: Vanaf zondag 25 oktober vervangt Korean Air de vierwekelijkse 777-200ER weer door een Airbus A330-200. In het zomerseizoen keert de 777-200ER weer terug en wordt de frequentie mogelijk opgeschroefd naar vijf of zesmaal per week. Ook introduceert Korean Air vanaf komend voorjaar een nieuwe First- en Business-class product op hun vluchten naar (o.a.) Amsterdam.
[ afbeelding ]
- Ryanair: Vanaf 27 oktober vliegt Ryanair viermaal per dag tussen Amsterdam en Dublin.
Daarnaast heeft het slots aangevraagd voor drie dagelijkse vluchten naar Londen Stansted maar wanneer/of die gebruikt gaan worden is (mij) onbekend.
- Turkish Airlines: Vanaf 29 oktober heeft de maatschappij slots gekregen voor een wekelijkse vrachtvlucht vanuit Stansted naar Amsterdam. Vluchten vinden elke donderdag plaats en vliegen door naar Istanbul.
[ afbeelding ]
- Jet Airways: De maatschappij heeft slots aangevraagd op Schiphol voor drie dagelijkse vluchten.
Nu is het niet de eerste keer dat ze slots hebben aangevraagd en gekregen lijkt de kans op daadwerkelijk vluchten groter nu Delta Airways sinds 28 maart niet meer doorvliegt naar Mumbai vanuit Amsterdam.
De vluchten zouden met Airbus A330-300's worden uitgevoerd; een dagelijkse vlucht tussen Amsterdam en Bombay en een Delhi - Amsterdam - Toronto - Amsterdam - Delhi lijnvlucht.
Deze laatste lijnvlucht zou hiermee hiermee de 2e 5th-freedom vlucht op Schiphol worden, naast de Amsterdam - London Gatwick vlucht van Garuda.
Als de vluchten daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden, zullen deze ergens tussen januari en maart beginnen.
[ afbeelding ]
- Surinam Airways: De maatschappij vervangt dit winterseizoen hun ruim 21 jaar oude Airbus A340-300
(PZ-TCP) door een bijna 17 jaar oud exemplaar. De nieuwe PZ-TCR dat eerder voor China Southwest Airlines en Air China vloog zal waarschijnlijk op 28 oktober de vluchten overnemen. Maar deze datum kan uiteraard nog veranderen.
PZ-TCP zal teruggaan naar haar eigenaar; leasemaatschappij Aercap dus waarschijnlijk naar Tarbes-Lourdes in Frankrijk waar de nieuwe A340 ook vandaan komt.
[ afbeelding ]
- Martinair: Dit winterseizoen verlaten nog eens 3 McDonnell Douglas MD-11 freighters de vloot.
PH-MCS staat nog steeds op Schiphol-Oost zonder een linkermotor, wanneer deze vertrekt is mij nog onbekend. PH-MCY zal in januari de vloot verlaten, PH-MCP in april.
(De laatste 2; PH-MCU en -MCW verlaten in mei - het zomerseizoen - de vloot).
PH-MCY is overigens de enige MD-11(F) van Martinair die een vorige eigenaar heeft gehad; ze vloog eerst als HB-IWC voor Swissair / Swiss en werd in 2004 omgebouwd naar freighter toen het overging naar Martinair.
[ afbeelding ]
- KLM: zal de eerste 787-9's in gebruik nemen. Na vertraging in de levering van de toestellen (door waarschijnlijk leveringsproblemen met de WBC-stoelen van Zodiac) zal KLM halverwege november de eerste 787 toestellen in bezit nemen.
Op 22 november zal het de eerste commerciële 787 vlucht maken naar Abu Dhabi en Bahrain. Hier wordt de 787-9 dagelijks op ingezet. Ook zullen ze dit winterseizoen worden ingezet op Dubai, Rio de Janeiro en Caïro.
- KLM: Na het nucleair akkoord met akkoord met Iran kan het zijn dat Air France en KLM weer naar Teheran gaan vliegen. Begin 2013 stopte KLM met de vluchten naar Teheran (uitgevoerd met de MD-11; naar eigen zeggen leverde het niet meer genoeg op) en Air France stopte in 2008.
KLM zou mogelijk al in januari weer naar Teheran gaan vliegen.
[ afbeelding ]
- KLM: zal dit winterseizoen 2 747-Combi toestellen uitfaseren (PH-BFM en -BFO in januari), daarnaast verlaat in december de eerste A330-200 de vloot (PH-AOH) en later dit seizoen in februari PH-AOI en PH-AOL.
De A330's gaan naar het Pakistaanse Shaheen Air, de twee 747's worden opgeslagen op Teruel Airport in Spanje.
(Daar staan ook PH-MPP en PH-MPQ, beide 747's van Martinair opgeslagen sinds augustus 2013)
[ afbeelding ]
- KLM: Ontvangt dit seizoen ook nog 2 Embraer 190's in december (PH-EXE en PH-EXF) en waarschijnlijk nog net in het winterseizoen in maart hun eerste Embraer 175 (PH-EXG).
Daarnaast ontvangen ze in februari hun 26e Boeing 777 en wel de 11e 777-300ER; PH-BVP.
Mogelijk verlaten dit seizoen ook enkele Fokker F70's de vloot; een deel daarvan zal naar Air Niugini gaan en een deel naar Inselair.
De zomerdienstregeling begint weer op 27 maart 2016.
Delta heeft zijn inzet op Amsterdam flink teruggeschroefd zag ik. In het zomerseizoen kwamen meestal 19 toestellen per dag naar deze luchthaven, vandaag waren het er maar elf. De DL71 is vervangen door een nieuwe KLM vlucht: de 623, A333. vervallen zijn verder de 47, 57, 133, 145, 149, 165 en 233. De 231 naar Boston heet weer DL125 zoals afgelopen winter.quote:- Delta Airlines: Vanaf het ingaan van het zomerseizoen 2015 (29 maart) vloog Delta Airlines twee 747's op Schiphol; naar Atlanta (DL72/DL73) en Detroit (DL134/DL135).
Afgelopen vrijdag kwam de 747 van/naar Atlanta voor het laatst naar Schiphol.
Afgelopen zaterdag kwam nog een Delta 747 naar Amsterdam om de Detroit - Amsterdam rotatie te maken. Deze vertrok om 10:05 uur naar Detroit. Hiermee zijn de reguliere Delta 747-vluchten van de zomer afgelopen.
De planning verandert best vaak. Ik zag een lijstje waarin de AOH morgen al de hangar in zou gaan voor zijn einde-lease check en de-branding.quote:- KLM: zal dit winterseizoen 2 747-Combi toestellen uitfaseren (PH-BFM en -BFO in januari), daarnaast verlaat in december de eerste A330-200 de vloot (PH-AOH) en later dit seizoen in februari PH-AOI en PH-AOL.
quote:Episode 3 of 4
The air shows come thick and fast for the RAF's display teams. The Red Arrows mark the end of an era, flying with the mighty Vulcan Bomber, while the Chinook Helicopter are also in the skies. They submit themselves to gruelling underwater training before they can display at Blackpool, but will high winds ruin their plans?
Klopt, staat nu binnen of gaat snel naar binnen bij hangar 14 voor een C-check en uitfaseringsprogramma;)quote:Op zondag 25 oktober 2015 17:30 schreef inkjet het volgende:
[..]
De planning verandert best vaak. Ik zag een lijstje waarin de AOH morgen al de hangar in zou gaan voor zijn einde-lease check en de-branding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | - DUB 06.50 - AMS 09.30 FR 3100 - AMS 11.00 - DUB 11.40 FR 3101 Uitgevoerd door EI-DWA. - DUB 11.05 - AMS 13.45 FR 3102 - AMS 14.10 - DUB 14.50 FR 3103 Uitgevoerd door EI-DCO - DUB 15.20 - AMS 18.00 FR 3104 - AMS 18.25 - DUB 19.05 FR 3105 Uitgevoerd door EI-DLY - DUB 19.30 - AMS 22.10 FR 2998 - AMS 22.35 - DUB 23.10 FR 2999 Uitgevoerd door EI-DLY |
Ik vind die van 25 mins op AMS knapperquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 04:01 schreef Woods het volgende:
Turn around tijd van krap 25 minuten op Dublin. Fantastisch.
Vandaag nog in een afgeladen 777 gezeten can Cathay, in een 3-3-3 opstelling. Taipei -> Hong Kong. Ook Amsterdam - Hong Kong vliegen ze met een 777 in 3-3-3.quote:Op zondag 25 oktober 2015 09:37 schreef flipsen het volgende:
[..]
Welke carriers hebben nog een 3-3-3 in hun 777? Ik vlieg dinsdag weer terug naar Buenos Aires met KLM, maar we hebben de achterste stoelen geboekt die maar 2 stoelen per rij hebben, dat is toch wel prettig en de ruimte naar de stoel voor je leek me ook groter trouwens, ik kon goed zitten met mijn 1.90m, terwijl ik geen fan ben van KLeM
Dat gaat nooit lukken als je op de Polderbaan moet starten of landen. Laat staan beide!quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 06:42 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Ik vind die van 25 mins op AMS knapper
OP de polderbaan uitstappen en laatste stukje lopenquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 06:53 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat gaat nooit lukken als je op de Polderbaan moet starten of landen. Laat staan beide!
Of gewoon op Rotterdam landen, volledig in RyanAir stijl.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 08:47 schreef Godtje het volgende:
[..]
OP de polderbaan uitstappen en laatste stukje lopen
Vandaag maar 12 A330s vertrokken, vanavond de 581, interessant was de KL621 met de AOM en KL437 met de BQF. Meestal is het qua type omgekeerd! Voorbereiding op de komst van de 787?quote:Op maandag 26 oktober 2015 17:00 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Klopt, staat nu binnen of gaat snel naar binnen bij hangar 14 voor een C-check en uitfaseringsprogramma;)
Opvallend!quote:Ethiopian Airlines verruilt Brussels Airport voor Maastricht
MAASTRICHT - Ethiopian Airlines verhuist al haar vrachtactiviteiten van Brussels Airport naar Maastricht Aachen Airport (MAA). Dat betekent een aderlating voor de Belgische luchthaven en een forse opsteker voor MAA. De Afrikaanse carrier start in november met vijf of zes vluchten per week, goed voor 40.000 tot 50.000 ton vracht per jaar.
De verhuizing van Ethiopian Airlines naar Maastricht levert het vliegveld vijftig procent meer vracht op.
Hoeveel banen er door de komst van de maatschappij in Limburg worden gecreëerd is nog onduidelijk. Topman Arnaud Feist van Brussels Airport twitterde dinsdagmiddag dat het verlies van Ethiopian in België ten koste gaat van "honderden banen".
Ethiopian Airlines had van de Belgische regering nog geen toestemming ontvangen voor het uitvoeren van vrachtvluchten in november. Het lijkt erop dat de vrachtvervoerder niet op die beslissing wilde wachten en de Brusselse luchthaven daarom de rug toekeert.
De passagiersvluchten van Ethiopian Airlines blijven wel in Brussel gehandhaafd.
Dat zijn de off- en on-blocks tijden. Nog steeds een strakke omdraai, daar niet vanquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 06:53 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat gaat nooit lukken als je op de Polderbaan moet starten of landen. Laat staan beide!
En nu in zijn geheel:quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 22:26 schreef Iemand91 het volgende:
Turkish Airlines verft momenteel een van haar A330-200's (TC-JNC) in retro-livery:
Ter verduidelijking; zo zag hun livery er ooit uit (A310-200 in Amsterdam, 1989).
Die A330 kan er geloof ik best eens mooi uit gaan zien.
En aangezien we ook wel regelmatig een A330 van Turkish op Schiphol krijgen zul je deze misschien ook wel eens zien langskomen.
Nog opvallender; TUI gaat voor Atlantic Star Airlines (een maatschappij die speciaal voor het eiland Sint-Helena opgericht is) op 20 maart en 3 april vanuit London Gatwick naar het eiland vliegen.quote:Op zondag 25 oktober 2015 13:34 schreef FredvZ het volgende:
TUI heeft voor de komende winter twee opvallende wijzigingen:
Je zou toch zeggen dat het voor de handliggender zou zijn als Thomson zou vliegen vanaf Gatwick. Of ze gaan dit gebruiken als reclameding voor de rebranding van Thomson naar TUI.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 20:02 schreef Iemand91 het volgende:
Nog opvallender; TUI gaat voor Atlantic Star Airlines (een maatschappij die speciaal voor het eiland Sint-Helena opgericht is) op 20 maart en 3 april vanuit London Gatwick naar het eiland vliegen.
De vluchten worden uitgevoerd met een TUI 737-800 en maken een stop in Banjul, Gambia.
Deze vluchten zulllen de eerste ooit zijn tussen het Brits overzees gebiedsdeel en het Verenigd Koninkrijk.
De vloot van de TUI-group wordt toch al door elkaar gebruikt dus heel veel maakt dat niet uit.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 20:10 schreef FredvZ het volgende:
Je zou toch zeggen dat het voor de handliggender zou zijn als Thomson zou vliegen vanaf Gatwick. Of ze gaan dit gebruiken als reclameding voor de rebranding van Thomson naar TUI.
En in het echt:quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:21 schreef Iemand91 het volgende:
En weer een maatschappij dat een goede livery verandert om maar te veranderen en hierin faalt (IMHO):
Huidig:
[ afbeelding ]
Nieuwe livery wordt duidelijk op een nieuwe 777-300ER die op 26 oktober uit de paint hangar komt rollen:
[ afbeelding ]
PS: over een paar uur weer een lange post...
Met wat voor toestel?quote:
Ik vind hem toch wel mooi hoor.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 00:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En in het echt:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)23605.jpg]afbeelding[/url] ]
doe s normaal man...quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:35 schreef Woods het volgende:
Prijzen vallen op de korte termijn tegen. Hm vanaf november bijvoorbeeld kan je vanaf ¤20 enkele reis naar Dublin, ik weet niet hoe hoog de overige kosten uitvallen.
Waar zie je mij voor aan?quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:44 schreef Thetallguy het volgende:
Zondag komt Etihad met een A340-600 op de reguliere vlucht uit AUH. Even wachten op een post van Iemand met daarin een overzicht van alle -600s die weleens op AMS zijn geweest (Iberia weleens?)
Is een 600 zoveel anders dan een ander model van de A340? En überhaupt veel anders dan A330?quote:Op donderdag 29 oktober 2015 21:54 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Waar zie je mij voor aan?
[ afbeelding ]
Maareh, Iberia is inderdaad wel eens langs geweest met de -600 (toen het 2 vluchten combineerde) en Virgin Atlantic is ook i.i.g. 2 keer uitgeweken naar Schiphol.
De eerste keer (in 2005) werd dat een probleem omdat er op Schiphol geen geschikte towbar aanwezig was; hierop vloog Virgin een 747-400 mét geschikte towbar naar Amsterdam om de passagiers op te halen en de towbar te leveren voor de A340.
[ afbeelding ]
South African Airways week in maart 2008 uit naar Schiphol wegens weersomstandigheden bij Heathrow en in 2011 kwam er een -600 in Airbus kleuren naar Amsterdam.
Vast nog wel vaker maar i.i.g. niet heel vaak.
Allemaal variaties van de A340. De -200 en -300 waren de originele versies, de -500 de ultra long-haul model en de -600 moest de concurrentie aangaan met de 747.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 22:02 schreef derLudolf het volgende:
Is een 600 zoveel anders dan een ander model van de A340? En überhaupt veel anders dan A330?
1. Het is een closed group, dat brengt wat restricties met zich mee.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 16:01 schreef Iemand91 het volgende:
2 luchtvaart gerelateerde vragen:
- Sinds een tijdje is de Facebook pagina van "Save The Last PAX McDonnell Douglas MD-11" voor mij onbereikbaar. Eerst was simpelweg inloggen op FB voldoende maar opeens moest ik lid worden.
Sindsdien is de pagina niet meer te zien. Ben ik de enige?
- Is iemand hier lid van Airliners.net? Zit te twijfelen of ik lid wil worden maar om daar te posten (buiten photography fora) moet je premium member worden à $25 eenmalig.
http://www.tarmacaerosave.aero/index.php?lang=enquote:PH-BFM (747-400M) vloog deze morgen vanuit Amsterdam naar Teruel in Spanje waar het opgeslagen zal worden en waarschijnlijk gesloopt.
Phase out duurt tot 29 november volgens de planning, staat nu in een c-check in hangar 12quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:11 schreef inkjet het volgende:
Het is nu dus 1-1 voor de uitgefaseerde A330's versus de uitgefaseerde 74M's. Enig idee wanneer de PH-AOH naar Frankrijk vertrekt? De planning was meen ik alleen deze week in de hangar?
Vier weken voor de phase out? Wow. Dan kunnen ze bijna meteen door met de AOI of AOL! Gaat het hele interieur eruit?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 18:23 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Phase out duurt tot 29 november volgens de planning, staat nu in een c-check in hangar 12
Ze gaan terug naar de lease maatschappij en daarna naar een andere klant, shaneen air. Die gaan natuurlijk niet vliegen met het interieur van de KLM. Maar of dat er hier allemaal wordt uitgehaald weet ik niet. De kist moet natuurlijk helemaal in orde terug keren naar de leasemaatschappij, dus zal wel een uitgebreidere c-check zijn. Normaal duurt deze 5 tot 7 dagen volgens mij.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 18:38 schreef inkjet het volgende:
[..]
Vier weken voor de phase out? Wow. Dan kunnen ze bijna meteen door met de AOI of AOL! Gaat het hele interieur eruit?
Dus momenteel weer eerst de AOK, niet de -L. Ze gebruiken de hangar tussendoor ook voor het aanbrengen van nieuwe liveries zag ik en wat opdrachten van andere maatschappijen.quote:Planning van de uitfasering:
phase-out A330:
AOH 26oct-29nov15
AOI 18jan-21feb16
AOK 04apr-08may16
Wordt momenteel door Boeing gerepareerd, als het meezit volgend weekend terug in Nederland volgens mij. Brandstoflekkage(scheur) bij de pylon.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 19:49 schreef inkjet het volgende:
[..]
N.B. weet iemand de status van PH-BFN? Volgens sommige bronnen staat deze kist sinds 6 oktober in SFO.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:59 schreef FredvZ het volgende:
Wederom een Airbus uit de A320 serie die naar beneden is gekomen... dit maal de EI-ETJ:
http://www.nu.nl/buitenla(...)stort-in-egypte.html
Toestel was van ILFC, geleased aan
Kogalymavia. Op Wikipedia staat al een pagina met meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kogalymavia_Flight_9268
twitter:flightradar24 twitterde op zaterdag 31-10-2015 om 10:50:05 More data from flight #7K9268 shows very big changes in vertical speed last 20 seconds.https://t.co/KNB0j26hba https://t.co/AJNSiSQstZ reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |