http://nos.nl/data/image/2015/04/21/151142/864x486.jpgquote:Het is hoogst onzeker of de nieuwe Noord/Zuid-metrolijn in Amsterdam kan rijden vanaf oktober 2017, zoals de planning is. Volgens wethouder Litjens is het "een olympische opgave" om de geplande startdatum te halen. Een van de oorzaken is het faillissement van twee onderaannemers, waaronder het technisch installatiebedrijf Imtech.
Het werk aan de Noord/Zuidlijn, dat de laatste jaren al veel problemen met zich meebracht, is inmiddels gevorderd tot het afbouwen van de metrostations. Maar uit een recente analyse door de projectorganisatie blijkt dat veel geplande werkzaamheden niet op tijd klaar zijn.
"Er zijn veel risico's en die zullen er ook de komende tijd nog zijn", zegt Litjens. Naarmate de einddatum van het werk dichterbij komt, wordt het volgens hem steeds moeilijker om tegenvallers op te vangen. Het gaat vooral om de technische afbouw en ICT, en ook om de metro's rijdend te krijgen met alle infrastructuur en techniek die daarbij hoort.
De gemeente inventariseert de kwestie de komende weken en bepaalt dan welke maatregelen nodig zijn om te voorkomen dat de metro later rijdt dan in 2017. Het is de bedoeling dat uiterlijk medio 2016 de definitieve startdatum wordt vastgesteld.
http://www.cobouw.nl/nieu(...)dlijn-blijft-onzekerquote:Opleverdatum Noord-Zuidlijn blijft onzeker
Amsterdam - Het is een olympische opgave om de opleverdatum van de Noord-Zuidlijn, oktober 2017, te halen. Dat zegt de Amsterdamse wethouder Pieter Litjens (verkeer). Hij schat de kans dat het project op de geplande datum wordt afgerond op vijf procent.
De wethouder baseert zich op een risicoanalyse van de gemeente. Niettemin heeft de projectorganisatie er vertrouwen in dat het de geplande datum toch haalt.
Bij de risicoanalyse is het faillissement van Imtech niet meegerekend. “We hopen de komende maanden duidelijkheid te krijgen over wat het faillissement van Imtech voor de Noord-Zuidlijn betekent”, zegt de wethouder. Hij sluit niet uit dat het wegvallen van Imtech voor verdere vertraging zorgt. In 2016 verwacht de wethouder meer duidelijkheid te kunnen geven over de uiteindelijk opleverdatum.
De afbouwfase van de metrolijn is inmiddels begonnen. Volgens de wethouder gaat het om een erg lastige fase vanwege onder meer ingewikkelde technische werkzaamheden. “En we houden steeds minder tijd over om tegenvallers op te vangen”, aldus Litjens.
Eerder dit jaar kreeg het project te maken met het faillissement van gevelbouwer Oskomera, dat verantwoordelijk was voor de wandbeplating in de stations. Ook hierdoor ontstond vertraging.
Pech achtervolgt de Noord-Zuidlijn. Oorspronkelijk zou de metroverbinding reeds in 2011 zijn opgeleverd. Uiteenlopende problemen zorgden voor oponthoud. Veel obstakels ontstonden door lekken in damwanden en diepwanden. Hierdoor spoelde grondwater de bouwputten binnen. Ook leidde de aanleg tot het verzakken van panden. De kosten van de metroverbinding zijn veel hoger dan de oorspronkelijke berekening. Aanvankelijk ging de gemeente uit van een bedrag van 1,46 miljard euro. Nu is ruim 3,1 miljard het uitgangspunt.
http://wijnemenjemee.nl/n(...)onze-metrobestuurderquote:(Semi)automatisch rijden: wat betekent dit voor onze metrobestuurder?
Metro M5 Sloterdijk
Op een gedeelte van lijn 50 wordt het nieuwe treinbeveiligingssysteem volop getest, zodat het Amsterdamse metronetwerk binnenkort de switch kan maken van het oude naar het nieuwe systeem. Dit betekent ook dat er binnenkort op alle lijnen – inclusief de Noord/Zuidlijn – (semi-)automatisch wordt gereden. We vragen aan Jan Leffelaar, een van de meest ervaren metrobestuurders van Amsterdam, wat hij ervan vindt.
Automatisch rijden… Maakt dit systeem je niet overbodig?
“Haha, zeker niet. We moeten nog steeds de deuren openen, sluiten en de vertrekprocedure volgen. Voor geheel automatisch rijden zonder bestuurder zijn deuren noodzakelijk die op het perron staan. Daarnaast spelen we nog een belangrijke rol in de veiligheid van de passagiers. Ik ben zeker niet bang dat ik overbodig wordt. Ik hoop hier nog zo’n 6 jaar te werken en perrondeuren zie ik voorlopig nog niet verschijnen.”
Verschilt het systeem erg van het huidige systeem?
“Op dit moment rijden we handmatig, waarbij het treinbeveiligingssysteem ingrijpt als je bijvoorbeeld te hard rijdt. Het zal wel flink wennen worden. Om goed te rijden is het in de huidige situatie belangrijk om rustig een rijcommando te geven en weer af te remmen. Daarnaast rijden we nu met behulp van seinen. Dat wordt straks geautomatiseerd.”
Vroeger werd er ook gereden met een (semi-)automatisch systeem, hoe zit dat?
“We hadden in het verleden een systeem waarbij we na het sluiten van de deuren een vertrekcommando gaven, het nieuwe systeem is erg vergelijkbaar met dit systeem. Een verschil is dat we vroeger moesten aangeven hoe hard er maximaal gereden mocht worden door het systeem. De standaardinstellingen waren 20, 40 en 70 km per uur. Het rijden zelf gebeurde daarna automatisch tot het volgende station.”
Waarom is dit (semi-)automatisch systeem vervangen door een ander systeem?
“Met de komst van de Amstelveenlijn – lijn 51 – in 1990 is dit systeem eruit gehaald. De oorspronkelijke apparatuur was niet meer te krijgen, waardoor er ook geen nieuwe sneltrams of metro’s konden worden aangeschaft die op de bestaande Oostlijn konden rijden. Daarnaast was met de keuze voor de sneltram geen uitgebreid treinbeveiligingssysteem nodig, omdat we in Amstelveen met een tramsysteem zijn gaan rijden.”
Hoelang ben je al metrobestuurder?
“Ik was in 1977 op zoek naar ander werk en het leek mij leuk om op de sportvelden te gaan werken. Ik meldde me aan bij de gemeente, waar ze zeiden dat ze nog metrobestuurders nodig hadden. De dag erna, in mei 1977, werd ik aangenomen. Destijds werd er nog volop getest waarna de metro in oktober ‘77 openging. Sindsdien heb ik altijd op de metro gezeten, waarvan de laatste 25 jaar als instructeur. Inmiddels ben ik de langstzittende metrobestuurder.”
Wat vind je van de Noord/Zuidlijn?
“Ik ben blij dat de lijn er eindelijk komt! Ik ben geboren en getogen in Amsterdam Noord, waar ik trouwens nu nog steeds woon. Ik kan dus niet wachten tot de Noord/Zuidlijn rijdt. Reizen naar mijn werk op het Logistiek Centrum Metro met het openbaar vervoer kost mij nu een uur. Straks met de Noord/Zuidlijn zal dit een stuk sneller zijn. Ik woon niet in de buurt van een metrostation, maar daar ga ik dan gewoon heen op de fiets.”
Hoop je de openingsrit te mogen doen?
“Jazeker! Ik zie het wel zitten met Koningin Maxima naast me in de bestuurderscabine.” En Willem-Alexander dan? “Die mag achterin!”
http://wijnemenjemee.nl/n(...)-bij-station-de-pijpquote:Over woningen, warmteafvoer en roltrappen bij station De Pijp
Vandaag heb ik met Gé afgesproken op de hoek van de Albert Cuypstraat, waar we naar beneden gaan, station De Pijp in. Wat blijkt; alle roltrappen zitten erin!
Hoewel de roltrappen nog niet allemaal exact op hun plek zitten, is het voor ons toch weer een mooi moment. Hoofd Uitvoering Gerrit van Ieperen is dan ook een trots man: “Het was een complexe klus om de roltrappen op hun plek te krijgen. Vooral het inhijsen van de grote segmenten, tussen de stempels door, was erg lastig.”
Voorzichtig
Vanwege de krappe ruimte? Gerrit: “Ook, maar vooral omdat de stempels al helemaal ingepakt zijn met brandwerend materiaal en we daardoor erg voorzichtig moesten zijn. Elke beschadiging, zowel aan de stempel als aan de roltrap, moesten we direct repareren. Gelukkig is alles goed gegaan.” De roltrappen kunnen nu afgemonteerd worden waarna ze worden aangesloten. Gerrit: “Als we gaan testen, bel ik je. We zoeken altijd een vrijwilliger om als eerste te gaan!”
Werken aan de keramische platen aan de wanden van het station. Foto Gé Dubbelman
Rustig beeld
Op het onderste perron is er ook het één en ander veranderd. De derde rail zit er grotendeels in, in tegenstelling tot wat u kon lezen in het artikel van collega Duco. Navraag leert dat het logistiek toch handiger was om de rail hier alvast te plaatsen. Aan de wand worden de keramische wandplaten gemonteerd. Net als bij de Vijzelgracht geeft dit een mooi en rustig beeld. Iets verderop hangt het eerste gedeelte van het RookWarmteAfvoer-kanaal. Door deze mooi vormgegeven kanalen zal straks, in het geval van brand, de warme lucht naar boven en uit het station worden geblazen.
Boven mij hangen de stempels die zijn aangebracht voor de stevigheid van het station en die zijn ingepakt met brandwerend materiaal. Foto Gé Dubbelman
De speciaal ontworpen RookWarmteAfvoer-kanalen. Foto Gé Dubbelman
Appartementen boven de toegangen
Langs de vele technische ruimtes die aan het eind van de perrons en in het trappenhuis zitten gaan we weer rustig aan naar boven. We komen naar buiten bij de Ceintuurbaan. Hier en boven de toekomstige metrotoegang bij de Albert Cuyp wordt sinds augustus gebouwd aan appartementen. De verwachting is dat de gebouwen volgend jaar zomer klaar zijn. Dan kunnen de werkterreinen rond de toegangen ook weer verkleind worden.
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/ov-lijnennetvisie-2018-een-updatequote:OV Lijnennetvisie 2018: een update
Door Amsterdam
Afgelopen februari publiceerden we op deze site een artikel over de voorgenomen nieuwe lijnennetvisie op het openbaar vervoer in Amsterdam en omstreken, waarin de Noord/Zuidlijn een grote rol gaat spelen. Inmiddels heeft de Stadsregio Amsterdam (SRA), die hierover gaat, het plan vastgesteld na overleg met betrokken gemeentes en stadsdelen en een vergadering van de Regioraad eind april.
De lijnennetvisie heeft de nodige discussie opgeleverd en dat zal waarschijnlijk voorlopig ook zo blijven. Er gaan immers veel zaken veranderen. In de Regioraad is nog een aantal moties aangenomen, bijvoorbeeld over de manier waarop de vervoerbedrijven reizigers gaan betrekken bij hun vervoersplannen, maar ook om nog een second opinion over de uitgangspunten te laten uitvoeren. Vandaag verscheen in Het Parool een uitgebreid interview met vervoerskundige Guido Bruggeman, die de nodige kritiek laat horen op deze visie.
Metronet als ruggengraat
De SRA stelt dat verbetering van het openbaar vervoer en de bereikbaarheid voorop staat bij de lijnennetvisie 2018. Een belangrijk uitgangspunt is dat het metronet de ruggengraat van het OV-systeem wordt, dus dat het aandeel tram- en buspassagiers daalt ten gunste van de metro is logisch in deze visie. Daarnaast investeert de SRA fors in een aantal projecten via de investeringsagenda OV, gericht op tram en bus (ondanks de grote bezuinigingen op het openbaar vervoer door de Rijksoverheid). Hierdoor neemt het aantal tramreizigers op termijn juist toe.
Noord/Zuidlijn
Bruggeman gaat niet alleen in op het brede OV-netwerk, maar maakt ook een aantal specifieke opmerkingen over de Noord/Zuidlijn, waaronder eentje over de hoge kosten van de lijn. Hoewel het altijd een stuk hoger kan, zoals New York laat zien, zijn de kosten van de Noord/Zuidlijn internationaal gezien inderdaad hoog. Dat hangt onder meer samen met de ongunstige grondgesteldheid en huizen op houten palen, maar ook met de extreem complexe passage bij Amsterdam Centraal, de erg lastige inpassing zonder grootschalige sloop in De Pijp en tegenslag bij vooral de Vijzelgracht. Qua kosten per km is de Noord/Zuidlijn vergelijkbaar met de Jubilee Extension Line in Londen.
http://wijnemenjemee.nl/n(...)j-amsterdam-centraalquote:Slopen, hijsen en afvoeren bij Amsterdam Centraal
23 september 2015
Nog een paar spectaculaire hijsacties en dan is het weer rustig aan de voorzijde van station Amsterdam Centraal. Deze week zijn we gestart met het verwijderen van de liggers en grote betonnen brugdelen van Brug 326. De busbrug en het overhangende deel van het busplatform volgen daarna. Frank Kamsteeg praat ons bij.
Gisterochtend is in alle vroegte een grote kraan aangevoerd en in gereedheid gebracht. De afgezaagde betonnen brugdelen en de liggers van Brug 326 liggen al klaar. De liggers en betonbrokken worden met een kraan van 200 ton van de brug op een schuit geladen en afgevoerd. De liggers en brokken zijn de afgelopen week los gezaagd en worden de komende dagen per schuit afgevoerd.Hijswerkzaamheden bij de Prins Hendrikkade. Foto: Gé Dubbelman.
Recycling
Frank vertelt dat het sloopafval over het water afgevoerd naar afvalrecycling Beelen aan de Ankerweg in Amsterdam. Daar verwerken ze de betonbrokken tot menggranulaat voor nieuw beton. “Optimale recycling dus”, aldus Frank.
Het werk deze week
Frank vervolgt: “Zoals gezegd zijn we begonnen bij de betonnen brug, Brug 326. Vanaf die brug zijn veel werkzaamheden voor het maken van de caissons uitgevoerd. Een van die caissons heeft ook dienst gedaan als startschacht voor de eerste twee tunnelboormachines. Eind van de week halen we de tijdelijke stalen busbrug weg. Die leunt op de Oostlijn, maar kunnen we er gewoon weer vanaf tillen. Voor de zekerheid brengen we een trillingsmeter aan, op verzoek van het GVB. Maar ik maak me geen zorgen, hoor.”Een kraan takelt de brokstukken van Brug 326 op een schuit. Foto: Gé Dubbelman.
Planning
Eind volgende week starten we met de sloopwerkzaamheden aan het busplatform. Het gaat hierbij om het driehoekige oppervlak, dat boven het water aan de bestaande bushalte vastgemaakt was. Zo werd tijdelijk extra ruimte voor de bussen gecreëerd. Tenslotte worden de kade en de trappen bij de busbrug weer hersteld. Tegen die tijd melden we ons nog wel een keer op wijnemenjemee.nl.Het sloopafval wordt over het water afgevoerd naar een afvalrecyclingsbedrijf in Amsterdam. Foto: Gé Dubbelman.
http://wijnemenjemee.nl/n(...)-derde-rail-in-zichtquote:Laatste kilometers derde rail in zicht
17 september 2015
Het is weer een tijdje geleden dat we een update hebben gemaakt over de derde rail, die de metro voorziet van stroom. Hoever zijn de mannen eigenlijk? Tijd om werkvoorbereider Niels Steffens te interviewen en samen met Gé Dubbelman een kijkje ondergronds te nemen.
Bovengronds is alles klaar, hoever zijn jullie nu ondergronds? Niels: “We hebben tussen Noorderpark en Rokin eerst de ene buis gedaan en vervolgens de andere buis. Vorige week hebben we het laatste gedeelte van de derde rail aangelegd tussen station Europaplein en station De Pijp. Station De Pijp slaan we nu even over vanwege de werkzaamheden en is als laatste aan de beurt. Binnenkort gaan we wel beginnen met de derde rail tussen station Rokin en station De Pijp. Eind van het jaar zijn we klaar.”
De derde rail wordt naar de juiste plek gehesen, in stukken van 15 meter. Foto: Gé DubbelmanDe derde rail is eerst uitgelegd. Deze wordt opgepakt met behulp van de kraan (ook wel KROL genoemd). Foto: Gé Dubbelman
Nog 4 kilometer
Hoeveel kilometer derde rail hebben jullie nu aangelegd? Niels: “Nu ruim 18 kilometer. We hebben nog een kleine 4 kilometer te gaan. Alle materialen hebben we daarvoor binnen. Denk daarbij aan de vele bokken, isolatoren, gele kappen, boutjes en moertjes. Al met al alleen voor de tunnels al zo’n 30.000 tot 40.000 onderdelen.”
Testen derde rail
Heeft Niels nog wat meegekregen van het testen van de derde rail In Noord? Niels: “Het testen is voor ons niet zo spannend. Wij maken alleen het mechanische gedeelte. Ons team doet geen kabels of systemen. De knallen in Noord waren vooral interessant om de systemen zelf te testen. Daarnaast zijn we in Zuid veel verder. Daar rijdt een deel van de metro’s over spoor met onze nieuwe aluminium derde rail.”De derde rail wordt vervolgens aan de bokken gemonteerd. De mannen werken dusdanig snel dat Gé zijn camera had ingesteld op de sportstand. Foto: Gé Dubbelman
16 uur per dag
Bij de werkzaamheden in Zuid afgelopen zomer werkten jullie 24 uur per dag. Hoe zit dat nu? Niels: “Bij Zuid moesten we zoveel mogelijk in korte tijd maken en werkten we daarom met drie ploegen. Nu werken we met twee ploegen. Een ochtendploeg van 07:00 tot 15:00 en een avondploeg van 15:00 tot 23:00 uur. Het tempo ligt nu hoog en de kwaliteit is erg goed. Een extra nachtploeg is niet nodig.”
GVB
Ik hoorde dat GVB met jullie meeloopt. Waarom doen ze dat? Niels: “De derde rail van aluminium is nieuw in Amsterdam. De montage en dus ook het onderhoud hiervan is anders dan bij de huidige derde rail. Een aantal vrijdagen werken daarom GVB monteurs met ons mee. Ze krijgen van ons als het ware een cursus en maken zelf ook een stukje derde rail. Zodoende kunnen ze het onderhoud van de aluminium derde rail ook zelf doen als wij weg zijn.”
Hier kunt u alle foto’s bekijken die Gé van de derde rail maakte.
quote:
Oktober 2017 wordt krap dus waarschijnlijk 2018. Ongelofelijk, zelfs met 16 uur werk per dag. Een tijdlang werkten meer dan 1000 bouwvakkers zelfs 24 uur en zeven dagen per week aan de lijn.quote:Op zondag 4 oktober 2015 06:00 schreef Physsic het volgende:
Ah, de Nooit-Zuidlijn.
-wiezeidatookalweer-
bizar iddquote:Op zondag 4 oktober 2015 06:21 schreef George_Zina het volgende:
[..]
[..]
Oktober 2017 wordt krap dus waarschijnlijk 2018. Ongelofelijk, zelfs met 16 uur werk per dag.
idd, ramp regeringquote:Op zondag 4 oktober 2015 06:58 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel van de Groningse gasbaten zijn in de Randstad gestoken terwijl de huizen van Groningers wegzakken. Ik kan mij voorstellen dat ze daar in het Noorden niet heel blij mee zijn (op zijn zachtst gezegd).
Nou ja, volgens het eerste artikel zijn er dus twee aannemers failliet gegaan waardoor het werk aan sommige dingen ineens helemaal stil kwam te liggen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 06:21 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Oktober 2017 wordt krap dus waarschijnlijk 2018. Ongelofelijk, zelfs met 16 uur werk per dag. Een tijdlang werkten meer dan 1000 bouwvakkers zelfs 24 uur en zeven dagen per week aan de lijn.
De vraag is hoeveel risico al ingecalculeerd was. En kom het is nog 2 jaar dan zet men maar wat meer mensen aan het werk. In China bouwt men in die tijd een gehele wijk vol met wolkenkrabbers en wij hebben het hier over de afbouw van wat stations.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, volgens het eerste artikel zijn er dus twee aannemers failliet gegaan waardoor het werk aan sommige dingen ineens helemaal stil kwam te liggen.
Je kan je afvragen of dat risico had moeten worden ingecalculeerd en dus al bij voorbaat de opening pas in 2018 had moeten worden gepland. Maar zo heel vaak gaan grote bouwbedrijven toch eigenlijk nou ook weer niet failliet? Dan is dit dus gewoon pure pech.
Maar in China doen ze waarschijnlijk ook niet moeilijk erover, om aan de stationsoverkapping te werken terwijl tegelijk de metro's proefrijden. Hier kunnen dat soort dingen volgens het artikel niet, vanwege de veiligheid van de werknemers.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De vraag is hoeveel risico al ingecalculeerd was. En kom het is nog 2 jaar dan zet men maar wat meer mensen aan het werk. In China bouwt men in die tijd een gehele wijk vol met wolkenkrabbers en wij hebben het hier over de afbouw van wat stations.
Dat zou bovengronds kunnen en is dus wel een stuk goedkoper en minder risicovol.quote:Op zondag 4 oktober 2015 06:41 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Een ding is zeker. Ze zullen die lijn niet snel doortrekken naar Schiphol, Purmerend, Zaanstad. De horror voor nog meer Zuidlijngate en enorme kosten.
In China zouden ze ook het historisch centrum van Amsterdam platgegooid hebben en de mensen wiens huizen het betreft ook zonder meer op straat geflikkerd. Dat dan weer wel.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De vraag is hoeveel risico al ingecalculeerd was. En kom het is nog 2 jaar dan zet men maar wat meer mensen aan het werk. In China bouwt men in die tijd een gehele wijk vol met wolkenkrabbers en wij hebben het hier over de afbouw van wat stations.
zouden we dan als maatschappij niet eens wat retrospectie moeten toepassen en concluderen dat we met sommige veiligheidsmaatregelen erg doorgeschoten zijn. Hell dat die omgevallen hijskranen 2 maanden zijn blijven liggen daar moeten we ons de ogen voor uit ons hoofd schamen, maar blijkbaar vinden bestuurders dit heel normaal.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar in China doen ze waarschijnlijk ook niet moeilijk erover, om aan de stationsoverkapping te werken terwijl tegelijk de metro's proefrijden. Hier kunnen dat soort dingen volgens het artikel niet, vanwege de veiligheid van de werknemers.
(Zelfs in Zwitserland zijn ze wat dat betreft minder streng. Bij de bouw van de Gotthard-basistunnel zijn bijv. minstens 8 bouwvakkers overleden, en in principe wordt dat gewoon gezien als ongelukjes die bij het werk horen.)
Je ziet het op andere plekken ook. Bijvoorbeeld bij de spoorwegen:quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
zouden we dan als maatschappij niet eens wat retrospectie moeten toepassen en concluderen dat we met sommige veiligheidsmaatregelen erg doorgeschoten zijn. Hell dat die omgevallen hijskranen 2 maanden zijn blijven liggen daar moeten we ons de ogen voor uit ons hoofd schamen, maar blijkbaar vinden bestuurders dit heel normaal.
Dat is ook de oorzaak ervan dat elk weekend voor werkzaamheden het halve spoorwegennetwerk helemaal gestremd moet zijn en dat het in de winter na drie sneeuwvlokken zo'n puinhoop is. Alles moet stilstaan en niemand mag zich verroeren zolang niet 100% veiligheid absoluut gegarandeerd is.quote:NS-monteur redt zwaan maar wordt geschorst
(..) Het spoorbedrijf zegt dat door de strikte protocollen over veiligheid op de baan sinds 2004 geen ongelukken met medewerkers aan het spoor meer zijn gebeurd. De inspecties zien streng toe op naleving. (..)
Wat een dom krakeel, dat het gas toevallig in Groningen ligt maakt geen fuck uit, trouwens, hoeveel huizen zijn er al ingestort?quote:Op zondag 4 oktober 2015 06:58 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel van de Groningse gasbaten zijn in de Randstad gestoken terwijl de huizen van Groningers wegzakken. Ik kan mij voorstellen dat ze daar in het Noorden niet heel blij mee zijn (op zijn zachtst gezegd).
De oorspronkelijke oplevering van de Noord/Zuidlijn stond al gepland voor 2011 (!) en de kosten kwamen bij de allereerste ramingen niet boven de 1,4 miljard euro uit. Momenteel is het verschoven naar 2017 (zeer onzeker door het faillissement van hoofdaannemer Imtech: uiteraard pure pech) en de kosten gestegen naar 3,1 miljard euro. Het is niet alleen pure pech toch? Zoveel fout gegaan. Blijkt maar weer dat je die eerste ramingen bij enorme projecten niet al te nauw moet nemen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, volgens het eerste artikel zijn er dus twee aannemers failliet gegaan waardoor het werk aan sommige dingen ineens helemaal stil kwam te liggen.
Je kan je afvragen of dat risico had moeten worden ingecalculeerd en dus al bij voorbaat de opening pas in 2018 had moeten worden gepland. Maar zo heel vaak gaan grote bouwbedrijven toch eigenlijk nou ook weer niet failliet? Dan is dit dus gewoon pure pech.
Een enorm factor is dat China natuurlijk een dictatuur is. Het gaat gewoon veel sneller als je alles in snelvaart kunt doordrukken. Hier hebben wij ellenlange procedures die doorlopen moeten worden. Bij elk tegenslag wordt een project stopgezet en onderzoek gedaan met uitloop als gevolg. In Nederland keek men vroegah bij de bouw van een enorm kathedraal ook niet op van een paar levens om maar een voorbeeld te noemen. Dan kun je bouwvakkers laten werken tot hun hart het haast wil begeven van de vermoeidheid. Alles voor het economische gewin. Ook China heeft een probleem met de aankomende vergrijzing. Vernam kort geleden van een Chinees dat ze nu al Thaise mensen trekken om in de Chinese industrie te werken. Die doen het graag omdat ze in China meer verdienen dan Thailand.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In China zouden ze ook het historisch centrum van Amsterdam platgegooid hebben en de mensen wiens huizen het betreft ook zonder meer op straat geflikkerd. Dat dan weer wel.
Scheuren aan huizen, mensen raken de huizen niet eens kwijt aan de straatstenen en om het over de schademeldingen aan het adres van NAM niet te hebben. Soit, de aardgasbaten hebben NL veel welvaart opgeleverd. Onder andere de Betuwelijn en sociale zekerheid zijn mee bekostigd. Men ging zo ver dat experts al zeiden dat als de aardgasbaten opdrogen de sociale zekerheid van jaren 70/80/90 niet meer te bekostigen is. En zie: nu zijn de regels aangescherpt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een dom krakeel, dat het gas toevallig in Groningen ligt maakt geen fuck uit, trouwens, hoeveel huizen zijn er al ingestort?
komt dat ook niet omdat veel van die huizen in gebieden met bevolkingskrimp staan?quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:54 schreef George_Zina het volgende:
, mensen raken de huizen niet eens kwijt aan de straatstenen
quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
komt dat ook niet omdat veel van die huizen in gebieden met bevolkingskrimp staan?
De eerste planning was totaal onrealistisch. Waarschijnlijk opzettelijk, omdat anders de gemeenteraad niet akkoord was gegaan. Maar in 2009 is alles grondig omgegooid. Ander projectmanagement, en een onderzoekscommissie heeft toen de risico's nog eens geanalyseerd en kwam toen met die schatting van 3,1 miljard euro en het jaar 2017. Sindsdien is het dus zo'n 6 jaar lang stil geweest, zonder verdere tegenvallers. Behalve nu dus.quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:54 schreef George_Zina het volgende:
[..]
De oorspronkelijke oplevering van de Noord/Zuidlijn stond al gepland voor 2011 (!) en de kosten kwamen bij de allereerste ramingen niet boven de 1,4 miljard euro uit. Momenteel is het verschoven naar 2017 (zeer onzeker door het faillissement van hoofdaannemer Imtech: uiteraard pure pech) en de kosten gestegen naar 3,1 miljard euro. Het is niet alleen pure pech toch? Zoveel fout gegaan. Blijkt maar weer dat je die eerste ramingen bij enorme projecten niet al te nauw moet nemen.
O.a. systeembouw. Al die hogesnelheidslijnen zijn min of meer dezelfde constructie van prefab palen en betonnen baansegmenten die als lego geproduceerd en in elkaar gezet worden.quote:[..]
Het blijft natuurlijk enorm knap wat de Chinezen de afgelopen 50 jaar hebben gedaan. Ze hebben in snelvaart 15.000 km hogesnelheidslijn aangelegd terwijl wij in NL met de Fyra-debacle zitten. Iemand die dit kan verklaren?
Corruptie/steekpenningen/vriendjespolitiek? Of zou jij het anders noemen? En toen men achter kwam dat de kosten zouden exploderen waren ze al zo ver dat ze mee door zijn gegaan.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:04 schreef Igen het volgende:
[..]
De eerste planning was totaal onrealistisch. Waarschijnlijk opzettelijk, omdat anders de gemeenteraad niet akkoord was gegaan. Maar in 2009 is alles grondig omgegooid. Ander projectmanagement, en een onderzoekscommissie heeft toen de risico's nog eens geanalyseerd en kwam toen met die schatting van 3,1 miljard euro en het jaar 2017. Sindsdien is het dus zo'n 6 jaar lang stil geweest, zonder verdere tegenvallers. Behalve nu dus.
[..]
O.a. systeembouw. Al die hogesnelheidslijnen zijn min of meer dezelfde constructie van prefab palen en betonnen baansegmenten die als lego geproduceerd en in elkaar gezet worden.
De Nederlandse HSL en de Noord-Zuidlijn zijn juist allesbehalve systeembouw. Technisch erg ingewikkeld maatwerk.
P.S. Als bij hun de betonkwaliteit net zo tegen blijkt te vallen als bij onze HSL, dan zijn ze daar trouwens nog niet jarig!
Op zich valt het in Nederland nog mee, als je het internationaal vergelijkt. Daarnaast waren de overschrijdingen bij de HSL en Betuweroute voor het overgrote deel te wijten aan uitbreiding van de scope. Als bestuurders - zoals bij de Betuweroute - ineens halverwege het project gaan beloven dat er een tunnel extra komt, dan kun je niet verwachten dat de oorspronkelijke raming in stand blijft.quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:54 schreef George_Zina het volgende:
[..]
De oorspronkelijke oplevering van de Noord/Zuidlijn stond al gepland voor 2011 (!) en de kosten kwamen bij de allereerste ramingen niet boven de 1,4 miljard euro uit. Momenteel is het verschoven naar 2017 (zeer onzeker door het faillissement van hoofdaannemer Imtech: uiteraard pure pech) en de kosten gestegen naar 3,1 miljard euro. Het is niet alleen pure pech toch? Zoveel fout gegaan. Blijkt maar weer dat je die eerste ramingen bij enorme projecten niet al te nauw moet nemen.
Er wordt wel een stuk minder uitgebreid getest en uitgebreid geanalyseerd. En dan krijg je dus de situatie dat twee treinen botsen omdat ergens een bliksem in het beveiligingssysteem insloeg en niet fail-safe bleek. Hier wordt zo'n gevaarlijke failure mode vrijwel zeker al in de ontwerpfase ontdekt en er uit gehaald. Consequentie is wel dat dit analyseren, ontwerpen aanpassen, weer analyseren heel veel tijd kost.quote:Het blijft natuurlijk enorm knap wat de Chinezen de afgelopen 50 jaar hebben gedaan. Ze hebben in snelvaart 15.000 km hogesnelheidslijn aangelegd terwijl wij in NL met de Fyra-debacle zitten. Iemand die dit kan verklaren?
Je doelt op optimistische bias? Heldere uitleg.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Op zich valt het in Nederland nog mee, als je het internationaal vergelijkt. Daarnaast waren de overschrijdingen bij de HSL en Betuweroute voor het overgrote deel te wijten aan uitbreiding van de scope. Als bestuurders - zoals bij de Betuweroute - ineens halverwege het project gaan beloven dat er een tunnel extra komt, dan kun je niet verwachten dat de oorspronkelijke raming in stand blijft.
Maar er zal ook wel een soort 'bias' zijn waardoor te laag geraamde projecten een grotere kans hebben door de politieke besluitvorming heen te komen. En dat hoeft dan niet eens een bewuste of kwaadwillende te lage raming te zijn. Een project met een kostenplaatje van bijv. 2,8 miljard heeft simpelweg meer kans om door te gaan dan het zelfde project met een kostenplaatje van 3,5 miljard.
[..]
Er wordt wel een stuk minder uitgebreid getest en uitgebreid geanalyseerd. En dan krijg je dus de situatie dat twee treinen botsen omdat ergens een bliksem in het beveiligingssysteem insloeg en niet fail-safe bleek. Hier wordt zo'n gevaarlijke failure mode vrijwel zeker al in de ontwerpfase ontdekt en er uit gehaald. Consequentie is wel dat dit analyseren, ontwerpen aanpassen, weer analyseren heel veel tijd kost.
Dan kun je als westerse wereld testen wat je wilt als een trein door een mens bestuurt blijft worden en er vaak niet actief wordt ingegrepen vliegen HSL treinen alsnog uit de bocht.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:23 schreef stavromulabeta het volgende:
Er wordt wel een stuk minder uitgebreid getest en uitgebreid geanalyseerd. En dan krijg je dus de situatie dat twee treinen botsen omdat ergens een bliksem in het beveiligingssysteem insloeg en niet fail-safe bleek. Hier wordt zo'n gevaarlijke failure mode vrijwel zeker al in de ontwerpfase ontdekt en er uit gehaald. Consequentie is wel dat dit analyseren, ontwerpen aanpassen, weer analyseren heel veel tijd kost.
Nee, niet direct.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:33 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Je doelt op optimistische bias? Heldere uitleg.
quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:31 schreef stavromulabeta het volgende:
Overigens speelt er nog wel een soort optimistische bias mee: Bij de meeste grote projecten komt vanuit de politiek vroeg of laat vaak de vraag om naar optimalisaties te zoeken, vanwege een te hoog kostenplaatje.
Of kort samengevat: "Ik heb er geen flauw benul van, maar eis toch dat het veel goedkoper en sneller en met minder overlast moet."quote:Verbouwing Binnenhof moet goedkoper
Binnenhof
D66-Kamerlid Wouter Koolmees vindt de 475 miljoen euro die de verbouwing van het Binnenhof volgens het kabinet moet gaan kosten buiten alle proporties. Hij dringt dan ook aan op een goedkoper alternatief.
Koolmees: “Dat er gerenoveerd moet worden is duidelijk. Ook het Binnenhof moet voldoen aan alle wettelijke veiligheidseisen. Maar D66 vindt een verbouwingsplan van 475 miljoen euro en een sluiting van 5,5 jaar absurd. Het huiswerk moet opnieuw, ik wil een goedkoper alternatief zien.”
Sluiting
Het huidige plan voorziet in een sluiting van het Binnenhof voor 5,5 jaar. Dat is volgens D66 onwenselijk en onnodig. Koolmees: “Ik zie niet in waarom het gebouw niet in fases gerenoveerd kan worden. Daar komt bij dat sommige delen van het gebouw slechts vijfentwintig jaar oud zijn, dan is een drastische verbouwing echt niet nodig. Ook wil ik dat het Binnenhof , het huis van de democratie, openblijft voor publiek. En dan heb ik het nog niet eens over de toeristen die uit Den Haag wegblijven als dit belangrijke gebouw zo’n lange periode dichtgaat.”
https://d66.nl/verbouwing-binnenhof-moet-goedkoper/
Ik stel ook niet dat het 100% veilig is (en bij Santiago de Compostella was het inderdaad een reuzeblunder die in de interface tussen HSL en klassieke net over het hoofd gezien was).quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kun je als westerse wereld testen wat je wilt als een trein door een mens bestuurt blijft worden en er vaak niet actief wordt ingegrepen vliegen HSL treinen alsnog uit de bocht.
https://en.wikipedia.org/(...)ostela_rail_disaster
Dan hebben we nog in DLD een samenloop van omstandigheden gehad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eschede_train_disaster
Ehm, het is toch de taak van een politicus om kritisch te zijn op wat het kabinet doet en niet zomaar klakkeloos alles over te nemen?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:38 schreef Igen het volgende:
Of kort samengevat: "Ik heb er geen flauw benul van, maar eis toch dat het veel goedkoper en sneller en met minder overlast moet."
Als zulke politici hun zin krijgen dan kun je er idd vergif op innemen dat het alsnog net zo lang gaat duren en net zo duur wordt als oorspronkelijk gepland. Maar dan onder de noemer "tegenvaller".
Het kabinet heeft in juli de Kamer geïnformeerd over de noodzaak van de verbouwing en met de resultaten van extern onderzoek naar verschillende manieren om het aan te pakken, waaruit naar voren kwam dat er de keus is tussen hetzij een goedkopere en snellere verbouwing, of een gefaseerde verbouwing die duurder is en langer duurt maar waarbij het binnenhof wel deels toegankelijk blijft.quote:Op zondag 4 oktober 2015 15:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ehm, het is toch de taak van een politicus om kritisch te zijn op wat het kabinet doet en niet zomaar klakkeloos alles over te nemen?
Geen. Gaat ook niet gebeuren. Al dat gejank is alleen maar bedoeld om geld los te peuteren bij de nam.quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een dom krakeel, dat het gas toevallig in Groningen ligt maakt geen fuck uit, trouwens, hoeveel huizen zijn er al ingestort?
http://wijnemenjemee.nl/n(...)stwerk-station-rokinquote:Stadsarcheoloog en kunstenaar werken samen aan kunstwerk station Rokin
700.000 vondsten. Het blijft een surrealistisch idee, totdat je in de gemeenteloods duizenden genummerde dozen ziet waarin de voorwerpen zitten die tijdens de bouw van de Noord/Zuidlijn zijn opgegraven tussen De Dam en het Rokin. En – gelukkig – is dit voor 20.000 stuks niet hun laatste rustplaats; zij worden straks op ingenieuze wijze tentoongesteld in station Rokin.
We treffen stadsarcheoloog Jerzy Gawronski – ook wel eens de Indiana Jones van de Noord/Zuidlijn genoemd – en zijn team in de werkplaats boven de loods. Samen met kunstenaar Daniel Dewar zitten ze op de grond te puzzelen aan een afgezette strip van 3,5 bij 14 meter, waar allemaal artefacten in liggen. In eerst instantie ontgaat me de logica van de volgorde, maar daar brengt Jerzy snel verandering in.Daniel - rechts - kijkt vooral op welke plek de voorwerpen komen te liggen, zodat het er visueel aantrekkelijk uitziet. “Eens in de zoveel tijd kom ik een paar dagen langs om samen met het team van Jerzy de verzamelde voorwerpen een plek te geven. Het zijn vrij intensieve dagen, dus het is goed dat er tussen deze momenten wat tijd zit. Dan kun je ook even afstand nemen om later weer fris naar het werk te kijken.” Foto: Jorrit 't Hoen
Twee enorme panelen
Vol vuur vertelt hij waar ze mee bezig zijn: “Met het archeologische team, dat in de afgelopen 10 jaar ook de opgravingen heeft gedaan, maken we twee enorme panelen die tussen de roltrappen op station Rokin komen te liggen. We hebben ervoor gekozen de vondsten in te delen op 10 thema’s en niet, bijvoorbeeld, op tijd.” Zo kan het dat, in de sectie interieur, naast eeuwenoude sleutels bijvoorbeeld ook kaarten liggen die hotels tegenwoordig meegeven om je kamer te openen. Het heeft een verrassend effect, hoewel we ook veel zaken zien liggen waarvan we geen flauw benul hebben wat ze moeten voorstellen.
Digitale laag
Jerzy begint zowaar te glunderen: “Ha! Dat klopt! Daarom is mijn team (hij wijst om zich heen) ook druk bezig met alle vondsten en hun ligplek in de computer te voeren. Zo kunnen mensen straks op de computer thuis, of door de QR code te checken, kijken wat ze nou eigenlijk zagen, daar op de roltrap.” Collega Jort Maas zit inderdaad met een geconcentreerde blik te turen op zijn laptop: “Soms verleggen Jerzy en Daniel de hele boel en moet ik weer opnieuw beginnen met invoeren. Maar het is wel erg leuk hoor!”Jerzy legt uit hoe het werk in elkaar steekt: “We delen twee vlakken van 3,5 bij 14 meter op in 10 thema’s. Dit zijn: exterieur, interieur, transport en distributie, productie, voedselbereiding en consumptie, wetenschap en techniek, veiligheid en verdediging, communicatie en uitwisseling, ontspanning en persoonlijke eigendommen. Elk thema heeft zijn eigen ruimte. We hebben ze afgezet met draden, zodat je niet in de verleiding komt om meer ruimte te gebruiken.” Foto: Jorrit 't Hoen
Samenwerking met kunstenaar
Hoewel het idee oorspronkelijk van Jerzy is, helpt kunstenaar Daniel Dewar – die met zijn kunstpartner Grégory Gicquel ook het andere kunstwerk in station Rokin maakt – mee met het visuele aspect van de ligging van de voorwerpen. Hoe bevalt de samenwerking met een archeoloog? Daniel: “Het is een interessant proces, waarin de voorwerpen de hoofdrol spelen. Bovendien hebben we met 10 thema’s in ieder een eigen vak, maar een beperkte ruimte om de voorwerpen neer te leggen en te schuiven. Ik moet dus letterlijke en figuurlijk binnen de lijntjes werken.”
Reis door stad en tijd
Jerzy vult aan: “In ons werk komen twee werelden samen; Ik word gefascineerd en geïnspireerd door zijn visuele inbreng en hij op zijn beurt door mijn archeologische kennis over de vondsten. Maar leidend zijn de voorwerpen die hun eigen verhaal over de stad vertellen. Het werk wat we maken is in feite een reis door de stad en de tijd. Met die gedachte hebben we bij de opgravingen ook zaken als reflecterende achterlichtjes en mobiele telefoons bewaard; de vondst van vandaag is de geschiedenis van morgen.”Jort Maas zorgt ervoor dat alle voorwerpen die een plek krijgen, worden ingevoerd in de computer. Zodoende kunnen reizigers straks digitaal bekijken wat ze eigenlijk voor artefact gezien hebben, wat de vindplaats was, hoe oud het is en waarvoor het diende. Foto: Jorrit 't Hoen
Water bij de wijn
Hoe selecteren Jerzy en Daniel de vondsten? Jerzy: “Tijdens de opgravingen hebben we de voorwerpen al zeer goed digitaal gearchiveerd op vindplaats en functie. Toen duidelijk was dat we volgens de thema’s gingen werken, zijn we gaan bedenken welke voorwerpen daarin pasten. Daarbij gebruiken we niet alleen gave stukken, maar juist ook fragmenten van voorwerpen die goed in de serie passen. Toch moet je af en toe water bij de wijn doen; van de 700.000 vondsten gebruiken we er nu 20.000 voor het kunstwerk. Je kunt dus niet al je favorieten kwijt.”
http://wijnemenjemee.nl/n(...)dlijn-in-vogelvluchtquote:Veiligheid bij de Noord/Zuidlijn in vogelvlucht
6 oktober 2015
Ons wordt vaak de vraag gesteld waarom het nog zo lang duurt voor de metro kan rijden op de Noord/Zuidlijn. Een begrijpelijke vraag die we – zeker met het oog op de berichten van de laatste tijd over de planning – graag willen beantwoorden. Dit keer doen we dat aan de hand van een voorbeeld.
Zoals we hier al vaak hebben gemeld, moeten in de afbouwfase van de lijn veel complexe systemen worden aangelegd, die ook nog allemaal met elkaar samen moeten werken en simpel op afstand te bedienen zijn. Eén daarvan is het veiligheidssysteem; belangrijk voor reizigers en personeel. Om eens te laten zien wat dat systeem in de praktijk betekent, hebben we een animatie gemaakt: stel er is brand in een metro, wat komt daar dan bij kijken?
Praktijkproeven
Natuurlijk, het is een animatie en de werkelijkheid is altijd anders. Daarom zullen we in een later stadium ook nog verschillende praktijkproeven uitvoeren, net zoals we bij Station Amsterdam Centraal hebben gedaan. Maar dan zitten we al weer in een hele andere fase en zijn alle systemen aangelegd en uitgebreid technisch getest. Eerste prioriteit is nu om alles af te maken en op de Centrale Bedienings Installatie (CBI), de hersens van het systeem, aan te sluiten.
Bronquote:Ouwe meuk bij Stationsplein
Verrast door zoveel bouwactiviteit op het Stationsplein gingen we een week of zes geleden langs bij projectleider Dries van Heusden. Wat deden die bouwplaatsen daar midden op het plein? Dries legde uit dat ze bezig waren met het maken van rookwarmtekanalen, die – in het geval van brand – rook uit het station afvoeren naar straat. Hoe staat het nu met het werk?
Dries: “Het gaat goed, eigenlijk beter dan ik verwacht had! Om de rookwarmteafvoerkanalen te kunnen aanleggen moesten we een verbinding maken tussen de metrohal en het Stationsplein. Dat lijkt een makkelijke klus, maar in deze – pak ‘m beet – 3 meter grond in doorsnede, zaten nogal wat ‘boobytraps’, waardoor we niet zomaar een gat konden maken.”Hier komt hetrooktewarmeafvoerkanaal aan de westkant van het Stationsplein. Foto Gé Dubbelman
Aan de oostkant is de schacht reeds geplaatst. Foto Gé Dubbelman
Verrassingen
Dries vervolgt: “Net onder de tegels van het plein zaten in de grond talloze kabels en leidingen. In principe zouden deze leidingen en kabels allemaal geregistreerd moeten staan in het landelijke Klic-systeem, maar dat is – vooral vroeger – niet consequent bijgehouden. Zodoende kwamen we constant voor verrassingen te staan en moest er goed samengewerkt worden met eigenaren van de kabels en leidingen als Waternet en Liander.”
Bouw-archeologische vondsten
Ook kwam het team van Dries nog andere zaken in de grond tegen. Dries: ”We stuitten op behoorlijk wat restanten van de Oostlijn, zoals overbodig geworden damwanden. Waar mogelijk hebben we deze oude meuk verwijderd, maar we kunnen natuurlijk niet het hele Stationsplein openleggen. Wat dat betreft was er dus sprake van bouw-archeologische vondsten, met het verschil dat we hier niet blij werden van de opgegraven artefacten.”De verbinding met de rookwarmteafvoerkanalen die uitkomen op het perron van de Noord/Zuidlijn wordt nu gemaakt. Foto Gé Dubbelman
Putje dicht en wegwezen
En nu? Dries: “Putje dicht, rooster plaatsen en wegwezen, haha. We zijn in ieder geval bijna klaar; vannacht is het laatste rookwarmtekanaal ingehesen. Deze kanalen sluiten we aan op de kanalen die er al waren en die lopen vanaf het perron van de Noord/Zuidlijn tot de metrohal. Ook moeten we de kanalen vuurvast en waterdicht maken en ontbreekt het rooster nog dat de kanalen op straatniveau afsluit. Gelukkig zijn we hier niet lang mee bezig en pakken we eind oktober – voorlopig – onze spullen.”
Bronquote:Timelapse: Laatste Wevershuisjes aan de Vijzelgracht opgevijzeld
What’s in a name? Gisteren stond de Vijzelgracht in het teken van het (op)vijzelen van de verzakte panden nummers 24 en 26. En hoewel de woordspeling grappig is, is de aanleiding dat niet natuurlijk. Gelukkig kunnen we de panden nu eindelijk in ere herstellen en wordt wat scheef stond, rechtgezet. Huisfotograaf Gé Dubbelman maakte een timelapse van de ingewikkelde operatie.
Een beetje gespannen zijn ze wel, de mannen van het vijzelen. Vanuit de gemeente houdt Rick de Bruijn toezicht, die we ook al kenden van station Vijzelgracht. Rick: “Het is niet niks natuurlijk; we krikken de huizen straks los van de fundering waar ze op steunen en vijzelen ze op tot de hoogte van voor de verzakking. Straks hangen de huizen dus in de lucht en steunen ze alleen nog, via het stalen vijzelraam, op de vijzels en de onlangs aangebrachte nieuwe heipalen.”
Cruciaal ogenblik
De mannen van bouwbedrijf Kneppers die verantwoordelijk zijn voor het vijzelen bevinden zich intussen onder de huisjes. Rick: “Tja, daar moet je dus niet teveel bij stilstaan. Hoewel we natuurlijk te maken hebben met professionals, moeten we op scherp staan. Zeker op het moment dat de huisjes bij het vijzelen los raken van de fundering. Dat ogenblik is cruciaal. Het opvijzelen moet dus heel gelijkmatig gebeuren.”In 2008 verzakten twee huizenblokken op de Vijzelgracht als gevolg van de werkzaamheden aan station Vijzelgracht. Het huizenblok van Vijzelgracht 4 tot en met 8 is vijf jaar geleden al hersteld. Nu volgen de panden 24 en 26.
Opgelucht
Rond de middag spreken we Rick weer. Ik zie een opgelucht man. “Ja, het is goed gegaan! Helemaal volgens het boekje; de huisjes kwamen zonder schok geleidelijk los en staan nu bovenop de vijzels, op het meest verzakte punt, zo’n 14 cm hoger.” Klaar zijn ze nog niet. Rick: “We willen geen enkel risico lopen en zeker niet hier, op de Vijzelgracht. We wachten nu op zo’n 100 stalen op maat gezaagde stalenkolommetjes die we, als extra borging, zullen aanbrengen naast de vijzels. Hierdoor ondervangen we het risico dat een van de vijzels zakt en het pand alsnog beschadigt.”Rick, links, legt uit hoe het vijzelen in zijn werk gaat. Foto Gé Dubbelman
Leunen op staal
Uiteraard zijn we vandaag benieuwd hoe het gisteravond is gegaan. We bellen met Jeroen Ruijter van bouwbedrijf Kneppers. Opnieuw treffen we een opgetogen bouwer. “De huisjes steunen nu niet langer op de vijzels maar op staal. We gaan dus verder met de aanleg van een nieuwe fundering, zodat de huizen nog meer ondersteuning krijgen. Als de fundering klaar is, werken we door aan de gevel en de vloer. In december verwacht ik dat we de huizen opleveren, compleet nieuw gefundeerd en klaar voor verder herstel door nieuwe eigenaren.”
Hoe ziet het er qua techniek uit?
Rick: “In de kelder van beide panden brengen we eerst 47 holle buispalen aan tot een diepte van ongeveer 14 meter onder het maaiveld (zie foto hieronder). Deze zijn nodig om de oude houten palen te vervangen die bij het opvijzelen van het pand geen dragende functie meer hebben. Op deze palen bevestigen we een stalen frame: een vijzelraam. Dit vijzelraam haakt ook in de dragende muren. Het vijzelraam wordt vervolgens met zevenenveertig hydraulische vijzels langzaam omhoog geduwd. Doordat dit vijzelraam verankerd is aan de muren, komt het gehele pand mee omhoog. Voor iedere vijzel is vooraf berekend hoeveel deze opgedrukt moet worden.”De gele hydraulische vijzels duwen het pand langzaam omhoog. Foto Gé Dubbelman
Timelapse
Op de timelapse die onze huisfotograaf Gé Dubbelman maakte van het opvijzelen, is te zien dat het pand in beweging komt. Aan het einde toont een forse scheur in de gevel aan dat het huis definitief is losgekomen van de oude fundering.
Momenteel staan de kosten begroot op 3,1 miljard euro en de oplevering voor oktober 2017 (miniem dat die gehaald wordt). Men zit wel in de afbouwfase.quote:Op zondag 18 oktober 2015 19:32 schreef Juup© het volgende:
Noord-Zaadlijn, ik gok op 2022 en een overschrijding van het budget met zo'n 300%.
Er is al zoveel fout gegaan, dus ik hanteer een ruime margequote:Op zondag 18 oktober 2015 19:33 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Momenteel staan de kosten begroot op 3,1 miljard euro en de oplevering voor oktober 2017 (miniem dat die gehaald wordt). Men zit wel in de afbouwfase.
Ik schat dat de eerste metro in de tweede helft van 2018 gaat rijden en de uiteindelijke kosten op 3,5 miljard euro.quote:Op zondag 18 oktober 2015 19:37 schreef Juup© het volgende:
[..]
Er is al zoveel fout gegaan, dus ik hanteer een ruime marge
En dat voor een stukje metro voor een afstandje van hooguit 15 km. wat 99% van de mensen prima kan fietsen. Hoeveel kost dit prestigeproject voor de luie Amsterdammer (en de toerist) de Nederlander? Volgens de wiki minimaal ongeveer 1,5 miljard Euro (zonder inflatiecompensatie).quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 21:06 schreef George_Zina het volgende:
[..]
http://nos.nl/data/image/2015/04/21/151142/864x486.jpg
[..]
http://www.cobouw.nl/nieu(...)dlijn-blijft-onzeker
JezusMariaSpartacusHannibalBarkasJuliusCaesarMarcusCrassusAtilladeHun, gaat die lijn ooit nog in gebruik worden genomen. Tegenslag na tegenslag. De rail ligt al een tijdje maar nu weer tegenslagen met de afbouw. Mod: verander de kop maar Noord/Zuidlijngate!!!!!!!
Poll: Wanneer zal de Noord/Zuidlijn in gebruik worden genomen
• 2017
• 2018
• 2019
• 2020
• 2021
• 2022
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Graag gedaan. Ik vind het zelf interessant om te volgen dus zo'n topic bijhouden is dan ook voor mij een soort van handboek.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:34 schreef probeer het volgende:
Dank TS, voor een enorm interessant topic.
De verantwoordelijk wethouder Geert Dales die opzettelijk de kosten (hij had het over 1,4 miljard euro) te laag zou hebben voorgesteld is jaren geleden al beschuldigd van misleiding. Momenteel zijn de kosten beraamd op 3,1 miljard euro. Als de gemeenteraad destijds al goed zicht had op de kosten en de risico's dan was dit project nooit van gekomen. Waarom dit soort bestuurders de raad/het parlement voorliegen? Waarschijnlijk omdat ze hun naam verbonden willen zien aan prestigieuze projecten/architectenbureau's. Wat het belang is? Hier een interessant artikel uit 2009 van het tijdschrift Binnenlands Bestuur over die vraag. Zoals je ziet zegt zelfs elk hoogleraar iets anders. Geen eenduidig antwoord op te geven.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dat voor een stukje metro voor een afstandje van hooguit 15 km. wat 99% van de mensen prima kan fietsen. Hoeveel kost dit prestigeproject voor de luie Amsterdammer (en de toerist) de Nederlander? Volgens de wiki minimaal ongeveer 1,5 miljard Euro (zonder inflatiecompensatie).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind zulke projecten prima maar loont het voor dat piepkleine stukje de moeite om al die toestanden uit te halen? Als het nu om een hele grote wereldstad zou gaan, ja. Maar voor een groot dorp?
Dit stukje tekst zegt veel, het is vooral een prestigeproject en zeker niet een project waar Nederland veel baat bij heeft wanneer je naar de ROI kijkt (in vergelijking met bijv. het investeren in een 'kennisindustrie' of de concurrentiepositie).quote:Op zondag 18 oktober 2015 21:28 schreef George_Zina het volgende:
De potentiële bijdrage aan het vestigingsklimaat is beperkt. Bijvoorbeeld bij de nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda is het nationale belang door bovenregionale netwerkeffecten veel duidelijker aanwezig. Die lijn genereert relatief veel extra verkeer van mensen die niet in het tussenliggende gebied wonen.
Doorgaan met de aanleg “omdat er al zoveel geld inzit” is nog geen goede economische reden. De middelen kun je ook investeren in de kennisindustrie en in het verstevigen van de internationale concurrentiepositie. Dat kan meer opleveren dan een nieuwe metrolijn, maar is wel minder zichtbaar.’
Die <20 km. kan je prima fietsen, voor 99% van de Nederlanders is dat goed te doen, al dan niet na wat training.quote:Uit onderzoek blijkt dat 25 procent van het verkeer in het zuidelijke gedeelte van de Randstad binnen een afstand dan 20 kilometer valt. En maar liefst tweederde van al het verkeer is binnen de 40 kilometer.
Ik ben het met je eens dat het geld (3,1 miljard euro) in betere zaken gestoken had kunnen worden. Maar het is nu eenmaal zo dat men het jaren geleden al niet aan het volk kon verkopen om te stoppen met het project. D'r was al zoveel geld in gestoken en de mens, dus ook bestuurders, hebben dan de neiging om nog maar meer geld in te steken om toch tot een goed einde te komen ook al gaan de kosten tientallen procenten over de eerste begroting heen. Daar hebben ze een mooi woord voor maar die ben ik verloren.quote:Op zondag 18 oktober 2015 22:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit stukje tekst zegt veel, het is vooral een prestigeproject en zeker niet een project waar Nederland veel baat bij heeft wanneer je naar de ROI kijkt (in vergelijking met bijv. het investeren in een 'kennisindustrie' of de concurrentiepositie).
[..]
Die <20 km. kan je prima fietsen, voor 99% van de Nederlanders is dat goed te doen, al dan niet na wat training.
Leg een fietssnelweg aan. Serieus, google er maar eens naar. Ook daarmee zou je wellicht wat mensen uit de auto en op de fiets krijgen. Een nadeel is wel dat het van het weer afhangt hoe succesvol dat is.
Jarenlang het probleem negeren en doorgaan terwijl de kosten de spuitgaten uitlopen voor een stukje spoor van hooguit 10-15 km. en dan roepen dat het nu te laat is om te stoppen. Lekker gemakkelijk voor de politici. Wat dat betreft vind ik het niet zinloos om nu nog te mopperen over de kosten en een afrekening op te maken (in de vorm van stemmen en een publieke veroordeling). Wat betreft hoe je er nu mee verder gaat moet je inderdaad kijken naar de situatie zoals die nu is maar dat mag een afrekening niet in de weg staan.quote:Op maandag 19 oktober 2015 08:02 schreef Igen het volgende:
Het ding is bijna af. De hele ruwbouw is al klaar. Nu mopperen over hoe duur het is is juist de "sunk cost fallacy". Je moet nu kijken hoeveel geld welke optie vanaf nu kost.
Of helemaal niet het spoor (trein/metro) uitbreiden. Wat is er mis met het spoor zals het was? Je komt toch overal in Amsterdam met de trein en een beetje wandelen, de bus of de fiets?quote:Op maandag 19 oktober 2015 08:05 schreef raptorix het volgende:
Men had het gewoon moeten houden tussen een verbinden van het IJ en Centraal, die kosten waren veel overzichtelijker.
Klopt, alleen zie je het de laatste jaren steeds drukker en drukker op de pont worden, ook al omdat er steeds meer mensen in Noord werken. Daarnaast is een belangrijk voordeel dat je veel regionaal busverkeer op die manier vanuit Noord kan laten vertrekken, met name in de spits staat er een enorme file van bussen tussen centraal en de IJtunnel.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of helemaal niet het spoor (trein/metro) uitbreiden. Wat is er mis met het spoor zals het was? Je komt toch overal in Amsterdam met de trein en een beetje wandelen, de bus of de fiets?
Van CS naar Zuid kom je bijv. alleen met metro 51, die een grote omweg maakt en op termijn om capaciteitsredenen eigenlijk niet meer in de metrotunnel tussen CS en Van der Madeweg past.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of helemaal niet het spoor (trein/metro) uitbreiden. Wat is er mis met het spoor zals het was? Je komt toch overal in Amsterdam met de trein en een beetje wandelen, de bus of de fiets?
Ik heb zelf laatst het pont genomen, vroeg in de ochtend in het weekeinde. Het is inderdaad redelijk druk. Op dat tijdstip niet te druk (te behappen) maar ik kan me voorstellen dat het op piekmomenten wel problemen kan (gaan) geven. Hoeveel zou het kosten om een brug aan te leggen op die plaats of de tunnen (Ij-tunnen) uit te breiden zodat ook fietsers onder dat kanaal door kunnen? Hoeveel zou het kosten om een extra pont in te zetten? Ik vind het trouwens sowieso waardeloos dat ze in Amsterdam zo'n slechte verbinding hebben voor de fietsers, dat is niet van deze tijd.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, alleen zie je het de laatste jaren steeds drukker en drukker op de pont worden, ook al omdat er steeds meer mensen in Noord werken.
Ook dat zou je met een brug of een tunnel kunnen oplossen. Ik weet niet wat dat precies zou kosten maar het is duidelijk veel minder duur dan die metro over een veel groter traject.quote:Daarnaast is een belangrijk voordeel dat je veel regionaal busverkeer op die manier vanuit Noord kan laten vertrekken, met name in de spits staat er een enorme file van bussen tussen centraal en de IJtunnel.
Dat is vast de eerstvolgende lijn die gebouwd wordt.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:39 schreef raptorix het volgende:
Ik roep het al vaker, een Oost-West lijn had veel nuttiger geweest omdat daar nu geen snelle logische verbinding voor is, eigenlijk alleen lijn 7, en dan moet je ook nog veelal overstappen op de 9. Een mooie verbinding had geweest Lelylaan-Leidseplein-Weesperplein-Sciencepark
De pont gaat 24 uur per dag en gaat overdag om de 3 minuten en is gratis. Dat lijkt me voor de fietsers echt wel genoeg.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het trouwens sowieso waardeloos dat ze in Amsterdam zo'n slechte verbinding hebben voor de fietsers, dat is niet van deze tijd.
Ja en nee. Het is niet dat het een heel erg groot probleem is maar dat stukje fietsen gaat sneller en is comfortabeler dan in het ergste geval een paar minuten te moeten wachten vorodat het pont er is en vervolgens een paar minuten extra je te vervelen. Het is een kwestie van perspectief, er zullen vast ook mensen zijn die het leuk vinden om op dat ding te staan. Zelf heb ik liever de mogelijkheid om gewoon door te fietsen in plaats van te wachten en met een tergend traag tempo dat plasje over te gaan. Zoals ik zei, ik heb zelf laatst het pont genomen, ik weet dat het niet meer dan 10 minuten kost dus het is geen halszaak.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:51 schreef Igen het volgende:
[..]
De pont gaat 24 uur per dag en gaat overdag om de 3 minuten en is gratis. Dat lijkt me voor de fietsers echt wel genoeg.
Het IJ is druk met scheepvaart, dus je moet of een diepe tunnel bouwen (wat duur en sociaal onveilig is), of een hoge brug over (wat veel moeite kost, ga maar eens vanaf Oost via Zeeburg naar Noord fietsen) of je krijgt een brug die steeds open moet.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja en nee. Het is niet dat het een heel erg groot probleem is maar dat stukje fietsen gaat sneller en is comfortabeler
De Noord-zuidlijn is eigenlijk een oplossing voor twee verschillende 'vervoersproblemen'. Aan de ene kant de verbinding tussen Noord en centrum,die voor Amsterdamse begrippen gewoon slecht is. En aan de andere kant de verbinding tussen Station Zuid cq de Zuid-as en het centrum. Die verbinding is volgens mij nu niet heel slecht, maar station Zuid krijgt de komende jaren een belangrijkere rol. Het spoor wordt daar verdubbeld en er zullen dus meer treinen gaan rijden, met name op de corridor schiphol-amsterdam-almere. En dus meer passagiers die de stad vanuit het zuiden in willen. Deze twee vraagstukken liggen in elkaars verlengde en het leek logisch om dit met 1 lijn op te lossen.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Over het algemeen reizen de meeste mensen niet over de hele lengte van een trein/tram/metro/snelwegtraject. In het geval van de NZ-lijnen zullen er heus wel wat forensen uit noord of purmerend de hele lijn gebruiken, maar de belangrijkste vervoersbewegingen zullen noord-centrum en zuidas-centrum zijn.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:39 schreef raptorix het volgende:
Overigens eens wat betreft de rest van het traject, welliswaar win je een kwartier tussen Centraal en Station Zuid WTC, maar in de praktijk reizen de meeste mensen dat traject niet, mensen van buiten de stad zullen veel eerder direct op Zuid Reizen, of eventueel de metro pakken vanaf Amstel of Sloterdijk, beiden zijn ongeveer 10 minuten.
Ik roep het al vaker, een Oost-West lijn had veel nuttiger geweest omdat daar nu geen snelle logische verbinding voor is, eigenlijk alleen lijn 7, en dan moet je ook nog veelal overstappen op de 9. Een mooie verbinding had geweest Lelylaan-Leidseplein-Weesperplein-Sciencepark
Dat die brug hoog zou moeten worden had ik zelf ook wel bedacht.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Het IJ is druk met scheepvaart, dus je moet of een diepe tunnel bouwen (wat duur en sociaal onveilig is), of een hoge brug over (wat veel moeite kost, ga maar eens vanaf Oost via Zeeburg naar Noord fietsen) of je krijgt een brug die steeds open moet.
Ergens vind ik het ook wel ironisch dat je aan de ene kant zegt dat de Noord-Zuidlijn geldverspilling is omdat het verkeer in Amsterdam prima werkt en aan de andere kant wel een peperdure oplossing wil om gemiddeld 1:30 minuten wachten op de veerboot in te ruilen voor een flinke krachtinspanning om een hoogteverschil te overbruggen per fiets.
Een brug is geen optie, om het scheepsvaartverkeer door te laten moet het een enorm hoge brug worden. Het IJ is in het stuk wat naar Noord gaat maar 500 meter breed, terwijl de brug al snel een meter of 50 hoog moet zijn, dat is VEEL te stijl, je kunt hem namelijk niet rustig laten oplopen, want dan zou je ontzettend veel bestaande bouw moeten gaan slopen in het Centrum.quote:Op maandag 19 oktober 2015 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat die brug hoog zou moeten worden had ik zelf ook wel bedacht.
Zo ironisch is het niet aangezien beide voorstellen nog altijd veel minder duur zijn dan een metrotunnel van naar ik schat (een oppervlakkige schatting op basis van de kaart) 10-15 kilometer.
Ik heb bovendien een derde oplossing genoemd die heel erg weinig kost en heel erg praktisch is maar die jij negeert: het inzetten van een extra pont. Een mogelijke vierde oplossing, de bestaande tunnel of snelweg aanpassen, smaller maken en een deel daarvan gebruiken voor fietsers en voetgangers, uiteraard met een zeer goede afscherming (vangrail, bomen, struiken) tussen de snelweg en die strook.
Hoe dan ook, het ging er om dat die metrotunnel loopt van noord naar zuid en dat is toch wel heel wat verder dan enkel de breedte van dat kanaaltje. Verder is dit een gemeentelijk probleempje wat niet op het bord van de rest van Nederland moet komen te liggen. De gemeente Amsterdam heeft een contract ondertekend waarin is afgesproken dat alle extra kosten voor haar rekening zijn, daar moeten we deze gemeente maar aan houden. Er speelt geen serieus nationaal belang mee dus het is niet een probleem voor de rest van Nederland.
Maar daar zit juist het punt, er bestaan al goede verbindingen op deze kortere stukken, vrijwel allemaal trams met een frequentie van 10 of meer per uur.quote:Op maandag 19 oktober 2015 21:20 schreef Joppy het volgende:
[..]
Over het algemeen reizen de meeste mensen niet over de hele lengte van een trein/tram/metro/snelwegtraject. In het geval van de NZ-lijnen zullen er heus wel wat forensen uit noord of purmerend de hele lijn gebruiken, maar de belangrijkste vervoersbewegingen zullen noord-centrum en zuidas-centrum zijn.
Een oostwest-lijn zou idd een mooie volgende stap zijn. Maar dan zou je op de stations lelylaan en sciencepark (of weesperpoort) iig ook de intercitys moeten laten stoppen en de lijn doortrekken ri osdorp (of zelfs badhoevedorp) en ijbrug.
Niet noodzakelijk, je kan voor een brug kiezen die geopend wordt wanneer een schip erdoor wil.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een brug is geen optie, om het scheepsvaartverkeer door te laten moet het een enorm hoge brug worden. Het IJ is in het stuk wat naar Noord gaat maar 500 meter breed, terwijl de brug al snel een meter of 50 hoog moet zijn, dat is VEEL te stijl, je kunt hem namelijk niet rustig laten oplopen, want dan zou je ontzettend veel bestaande bouw moeten gaan slopen in het Centrum.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-10-2015 13:11:37 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk, je kan voor een brug kiezen die geopend wordt wanneer een schip erdoor wil.
Wat denk jij van die andere twee oplossingen?
Een stuk van de bestaande infrastructuur voor de auto ((een stuk van een van de snelwegen of een stuk van de tunnel) opofferen voor fietspaden en een stoep en een extra pont. Dat zou toch haalbaar moeten zijn. Als ik het goed zie dan is die Ij-tunnel nu een 2*2 weg, in principe zou je daar 1*1 van kunnen maken en de resterende ruimte kunnen gebruiken voor een fietspad, een voetpad en een bufferzone. Je hebt dan het risico op stagnerend verkeer maar voor de automobilisten zijn er nog twee andere opties heel erg dicht in de buurt dus die wijken wel uit naar een van die twee snelwegen wanneer de stagnatie echt problematisch wordt.Ik ben nogal tegen auto's omdat ik het inefficiënte ondingen vind, techniek gebaseerd op 125 jaar oude kennis waar nooit veel veranderd is. Ik hoop dat we in Amsterdam eens echt innovatief word, wat mij betreft word alles binnen de ring autovrij. Kun je een prachtig fijnmazig netwerk aanleggen van snelle trams of moderner.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap uberhaupt nooit wat die mensen met een auto in de stad moeten, voordat je de stad uit bent ben je alweer halfuur verder. Zelf doe ik vrijwel alles met het OV, en alles binnen 30 KM met de racefiets.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
Dat is toch ooit een plan uit eind jaren 60 geweest?quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:39 schreef raptorix het volgende:
Alweerquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:13 schreef George_Zina het volgende:
In 2016 gaan ze ook de stations van de Oostlijn (metrolijn 53) onder handen nemen.
GVB’ers over de stationsrenovatie van de Oostlijn
In 2016 staat de renovatie van de metrostations van de Oostlijn op de rol.
Jezus, weer een soap. Ik had geen idee dat dit dossier ook moeizaam verliep.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alweer![]()
![]()
![]()
Man, het GVB is nu al 4 jaar op rij bezig met renovaties, elke zomer weer is het ellende en als puntje bij paaltje komt zal het wel weer niet in orde zijn omdat er ruzie met de aannemer was.
http://www.at5.nl/zoek/1/renovatie+metro
Een goed idee! Het voorbeeld van London volgen. Als een wereldstad dat kan dan moet het dorp Amsterdam dit toch ook kunnen?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben nogal tegen auto's omdat ik het inefficiënte ondingen vind, techniek gebaseerd op 125 jaar oude kennis waar nooit veel veranderd is. Ik hoop dat we in Amsterdam eens echt innovatief word, wat mij betreft word alles binnen de ring autovrij. Kun je een prachtig fijnmazig netwerk aanleggen van snelle trams of moderner.
Ik ben geen liefhebber van het OV maar ik woon in een 'stad' dus dat scheelt voor mij. Ik fiets ook redelijk veel. Ik heb wel het nadeel dat ik een stadsfiets heb die eigenlijk ongeschikt is (goedkope fiets, niet de juiste maat) en dat ik een racefiets heb die te goed is om dat voor transport te gebruiken (anders dan wanneer ik bijvoorbeeld iemand bezoek en ik daar de fiets veilig kan plaatsen). Binnen de stad doe ik het meeste te voet, ik gebruik de stadsfiets als ik haast heb. Grote dagelijkse verplaatsingen heb ik niet (veel verplaatsingen van maximaal een paar kilometer), de keren dat ik wat verder moet zijn gebruik ik bij voorkeur mijn racefiets (voor afstanden tot 70 km. op dit moment) en anders mijn stadsfiets (binnen de regio prima te doen, afstanden t/m ongeveer 30 km.).quote:Ik snap uberhaupt nooit wat die mensen met een auto in de stad moeten, voordat je de stad uit bent ben je alweer halfuur verder. Zelf doe ik vrijwel alles met het OV, en alles binnen 30 KM met de racefiets.
Zelfde hier, hoewel ik voor de wat kleinere afstanden meestal lekker lui de tram neem, maar goed dat is eigenlijk alleen voor werk. Qua winkels zit bij mij echt alles binnen 2 minuten lopenquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 15:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Grote dagelijkse verplaatsingen heb ik niet (veel verplaatsingen van maximaal een paar kilometer), de keren dat ik wat verder moet zijn gebruik ik bij voorkeur mijn racefiets (voor afstanden tot 70 km. op dit moment) en anders mijn stadsfiets (binnen de regio prima te doen, afstanden t/m ongeveer 30 km.).
Die komt voorlopig niet. Pas als Almere een heel stuk groter is (350.000 inwoners of meer) dan nu en IJburg volgebouwd is zal men het heroverwegen. Terecht, gezien de enorme kosten (meer dan de Noord-Zuidlijn).quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:22 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is toch ooit een plan uit eind jaren 60 geweest?
Ik zie ze nog eerder met de IJmeerlijn starten.
http://m55.nl/het-project
[ afbeelding ]
quote:IJburg bestaat uit zes opgespoten eilanden (3,3 km2) aan de oostkant van Amsterdam. Hier worden in totaal circa 18.000 woningen gebouwd voor zo'n 45.000 inwoners. De aanleg van de eilanden gebeurt in twee fasen. De tweede fase is gestart met Centrumeiland.
Met deze argumentatie waren er ook nooit spoorwegen, (snel)wegen etc aangelegd. Er waren toch immers al goede trekvaarten, karresporen en straatwegen?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar daar zit juist het punt, er bestaan al goede verbindingen op deze kortere stukken, vrijwel allemaal trams met een frequentie van 10 of meer per uur.
Zelf kom ik beroepsmatig regelmatig met de auto in Amsterdam, met name de buitenwijken maar ook in de binnenstad. De helft van de keren heb ik in verband met apparatuur geen andere optie, de andere helft zou ik theoretisch met het OV kunnen. Maar met de auto ben ik vanaf mijn kantoor in 45 tot 50 minuten van deur op vrijwel elke locatie in amsterdam. Met het OV doe ik daar minimaal 1,5 uur over.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben nogal tegen auto's omdat ik het inefficiënte ondingen vind, techniek gebaseerd op 125 jaar oude kennis waar nooit veel veranderd is. Ik hoop dat we in Amsterdam eens echt innovatief word, wat mij betreft word alles binnen de ring autovrij. Kun je een prachtig fijnmazig netwerk aanleggen van snelle trams of moderner.
Ik snap uberhaupt nooit wat die mensen met een auto in de stad moeten, voordat je de stad uit bent ben je alweer halfuur verder. Zelf doe ik vrijwel alles met het OV, en alles binnen 30 KM met de racefiets.
Een tram is niet per se slechter dan een metro. Een metro kost meer; is lastiger met brandveiligheid; mensen voelen zich er onveilig; je moet de verplaatsingstijd tussen het perron en het straatoppervlak ook bij de reistijd optellen...quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 19:38 schreef Joppy het volgende:
[..]
Met deze argumentatie waren er ook nooit spoorwegen, (snel)wegen etc aangelegd. Er waren toch immers al goede trekvaarten, karresporen en straatwegen?
Strikt genomen kun je het deel van de lijn 1/17 in de middenberm van de lelylaan zelf als metro beschouwen (geen gelijkvloerse kruising met ander verkeer). Dit deel was ook gepland als deel van de oost-westlijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 19:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Een tram is niet per se slechter dan een metro. Een metro kost meer; is lastiger met brandveiligheid; mensen voelen zich er onveilig; je moet de verplaatsingstijd tussen het perron en het straatoppervlak ook bij de reistijd optellen...
Voor pakweg lijn 1/17 is het stuk tussen Osdorp en het Leidseplein prima. Alleen het stuk door het centrum is lastig gekronkel door de smalle straatjes.
Plus de capaciteit. Op een gegeven moment kan een tram het gewoon niet meer aan. Voor de noord-zuidlijn verwachtte men 200.000 reizigers per dag, geloof ik (ik weet niet wat de huidige voorspelling is). Dat is wel erg veel voor een tram.
Uiteraard zijn er altijd situaties of beroepen waren een auto wenselijk is, maar ook daar kun je natuurlijk inventief mee zijn, je ziet nu bijvoorbeeld die elektrische huurwagentjes heel populair zijn in Amsterdam, alleen jammer dat de prijs nog vrij fors is voor dagelijks gebruik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 19:49 schreef Joppy het volgende:
[..]
Zelf kom ik beroepsmatig regelmatig met de auto in Amsterdam, met name de buitenwijken maar ook in de binnenstad. De helft van de keren heb ik in verband met apparatuur geen andere optie, de andere helft zou ik theoretisch met het OV kunnen. Maar met de auto ben ik vanaf mijn kantoor in 45 tot 50 minuten van deur op vrijwel elke locatie in amsterdam. Met het OV doe ik daar minimaal 1,5 uur over.
Overigens ga ik prive meestal wel met de trein.
Ik ben voor innovatie en investeringen, maar 300.000 euro per meter is wel wat fors nietquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 19:38 schreef Joppy het volgende:
[..]
Met deze argumentatie waren er ook nooit spoorwegen, (snel)wegen etc aangelegd. Er waren toch immers al goede trekvaarten, karresporen en straatwegen?
Ach, dan laat je de overige 16 miljoen Nederlanders daar toch voor opdraaien? Alles voor het prestigeprojectje.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben voor innovatie en investeringen, maar 300.000 euro per meter is wel wat fors niet?
Ach, met een fiets kom je ook overal in Amsterdam. Het is alleen jammer dat je elke keer wat tijd verliest wanneer je dat plasje over moet.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard zijn er altijd situaties of beroepen waren een auto wenselijk is, maar ook daar kun je natuurlijk inventief mee zijn, je ziet nu bijvoorbeeld die elektrische huurwagentjes heel populair zijn in Amsterdam, alleen jammer dat de prijs nog vrij fors is voor dagelijks gebruik.
Ik zeg ook niet dat het een koopje isquote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben voor innovatie en investeringen, maar 300.000 euro per meter is wel wat fors niet?
Afgelopen jaren is de tunnel aangepakt, nu gaan ze beginnen met renovatie van de buiten stations, op drie na blijven ze allemaal open.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alweer![]()
![]()
![]()
Man, het GVB is nu al 4 jaar op rij bezig met renovaties, elke zomer weer is het ellende en als puntje bij paaltje komt zal het wel weer niet in orde zijn omdat er ruzie met de aannemer was.
http://www.at5.nl/zoek/1/renovatie+metro
We hebben het over 2 KM spoor, in normale landen fixen ze dat in een zomer.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:24 schreef icloud het volgende:
[..]
Afgelopen jaren is de tunnel aangepakt, nu gaan ze beginnen met renovatie van de buiten stations, op drie na blijven ze allemaal open.
Klopt maar dat heeft weinig te maken met artikel waar jij op reageerde, dat gaat namelijk niet over spoor noch over de oostlijntunnel.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
We hebben het over 2 KM spoor, in normale landen fixen ze dat in een zomer.
De eindfase. Gaaf om te volgen dit soort grote projecten. Het bouwen van een (snel)tram is eigenlijk kinderspel in vergelijking met het opzetten van een metronetwerk. Als je kijkt hoe relatief snel ze in Utrecht de Uithoflijn aan het bouwen zijn (tramlijn van Utrecht Centraal naar de Uithof). Dat loopt van 2012 tot 2018. Zo'n 6 jaar. Terecht, men zette extreem lange bussen in en ze gingen om de 2/3 minuten maar nog steeds zaten ze propvol met studenten. Ze hebben nog te lang gewacht met het bouwen van een tramlijn naar de Uithof. In eerste instantie zullen ze in 2018 op die lijn 27 splinternieuwe lagevloertrams van elk 33 meter inzetten. Zal zorgen voor wat ademruimte in die bussen.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 22:14 schreef Igen het volgende:
Zo te zien wordt het nu echt wat. Gaaf hoor.
Het is alleen jammer dat de rest van Nederland mag meebetalen voor dit prestigeprojectje van Amsterdam.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 22:14 schreef Igen het volgende:
Kun je ook nog wat anders dan altijd en overal zoeken naar een kans om te gaan lopen jammeren dat het allemaal niet eerlijk is?quote:Op donderdag 29 oktober 2015 23:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat de rest van Nederland mag meebetalen voor dit prestigeprojectje van Amsterdam.
Ja hoor, als er een noodzaak zou zijn voor een dergelijk project, die is er echter niet volgens vriend en vijand in dit geval.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 23:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Kun je ook nog wat anders dan altijd en overal zoeken naar een kans om te gaan lopen jammeren dat het allemaal niet eerlijk is?
Zoals je kan zien is het bijna af. Het is zinloze negativiteit en energieverspilling om nu nog te gaan lopen janken over dat men toen-en-toen een verkeerde keuze heeft gemaakt. Dat is de sunk-cost-fallacy. Je kan beter blij zijn over wat nu goed gaat.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 23:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja hoor, als er een noodzaak zou zijn voor een dergelijk project, die is er echter niet volgens vriend en vijand in dit geval.
Dat is een beetje flauw van jou, Igen. Jij weet maar al te goed dat ik een voorstander ben van nuttige projecten m.b.t. infrastructuur (brede betekenis), ik heb er juist hier vaak voor gepleit om daar meer aan te doen. Dit is helaas geen nuttig project.
Onder een middeleeuws centrum door, met verzakkingen hier en daar, tuurlijk.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
We hebben het over 2 KM spoor, in normale landen fixen ze dat in een zomer.
In de 'normale' landen waar hij het over heeft zouden ze gewoon het middeleeuwse centrum plat walsen. Op die manier kan elke malloot het wel binnen een half jaartje doen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 01:19 schreef Pek het volgende:
[..]
Onder een middeleeuws centrum door, met verzakkingen hier en daar, tuurlijk.
Ik ben juist positief verrast door de snelle oplevering.![]()
/care. Alsof het nooit voor komt dat Amsterdammers moeten meebetalen aan infrastructuur waar ze nooit/bijna nooit gebruik van maken.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 23:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat de rest van Nederland mag meebetalen voor dit prestigeprojectje van Amsterdam.
Ik ben ook een tegenstander vanaf dag 1, maar als je eenmaal een weg ingeslagen bent, kan je niet meer terug. Zo is het nou eenmaal.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 23:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mja, daar kan je het in rotsen uithakken. Hier zakken we weg in de kleiquote:Op donderdag 29 oktober 2015 22:12 schreef George_Zina het volgende:
In Parijs steken ze tot 2030 zo'n 26,6 miljard euro in de uitbreiding van het metronetwerk.
sowieso ook nog eens een directe verbinding ipv een overstapquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 02:02 schreef Pek het volgende:
[..]
Ik ben ook een tegenstander vanaf dag 1, maar als je eenmaal een weg ingeslagen bent, kan je niet meer terug. Zo is het nou eenmaal.
Dit project is welgeteld: 10 minuten winst om van Noord naar Zuid te komen, tov van de bestaande Metrolijn, wooptiedoo![]()
http://www.nieuwsneus.nl/index.php?type=content&id=162&mid=10quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 01:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In de 'normale' landen waar hij het over heeft zouden ze gewoon het middeleeuwse centrum plat walsen. Op die manier kan elke malloot het wel binnen een half jaartje doen.
Is dat zo onrealistisch? Je hebt het wel over graven in zand onder gammele eeuwenoude huizen. Alleen al het wegpompen van grondwater kan ervoor zorgen dat de boel verzakt. Je zou in je eentje in een leven lang niet eens alle machinerie kunnen bouwen om überhaupt aan de klus te kunnen beginnen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 10:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kortom dan zou hij maar 1 millimeter per dag aan progressie moeten behalen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja en alleen daarom al een dom plan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 10:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Is dat zo onrealistisch? Je hebt het wel over graven in zand onder gammele eeuwenoude huizen. Alleen al het wegpompen van grondwater kan ervoor zorgen dat de boel verzakt. Je zou in je eentje in een leven lang niet eens alle machinerie kunnen bouwen om überhaupt aan de klus te kunnen beginnen.
Een rus die een tunneltje graaft voor karretjes met een capaciteit van 4 personen is inderdaad briljant vergelijkingsmateriaal voor de Amsterdamse metroquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 10:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
http://www.nieuwsneus.nl/index.php?type=content&id=162&mid=10
Maar goed, 300.000 per meter ???![]()
![]()
Stel je voor dat een arbeider 100.000 euro per jaar zou kosten, dan zou hij dus 3 jaar hebben om 1 meter te graven, laten we zeggen 1000 dagen. Kortom dan zou hij maar 1 millimeter per dag aan progressie moeten behalen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Was gewoon een grap hoorquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 11:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een rus die een tunneltje graaft voor karretjes met een capaciteit van 4 personen is inderdaad briljant vergelijkingsmateriaal voor de Amsterdamse metro.
Hoezo? De rest van de metro in Amsterdam rijdt best betrouwbaar. Zelfs als het sneeuwt en de NS het heeft opgegeven.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 11:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Was gewoon een grap hoor
Overigens voorspel ik nu al dat het een teleurstelling word. Zal wel weer heel veel storingen worden.
Ja, en dan ben je volgens Igen een zuurpruim als je dat project bekritiseert. Ik ben hartstikke een voorstander van nuttige infrastructurele projecten, investeren in innovatie, onderzoek en al die zaken. Maar investeer dat geld in iets wat nuttig is. Zelfs een nutteloos project kan in een enkel geval verstandig zijn, zie die plas die ze in Amsterdam met de hand lieten graven door arbeiders als werkgelegenheidsproject toen er veel werkeloosheid was, maar die Metrolijn is een ander soort project.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 02:02 schreef Pek het volgende:
[..]
Ik ben ook een tegenstander vanaf dag 1, maar als je eenmaal een weg ingeslagen bent, kan je niet meer terug. Zo is het nou eenmaal.
Dit project is welgeteld: 10 minuten winst om van Noord naar Zuid te komen, tov van de bestaande Metrolijn, wooptiedoo![]()
Een goed punt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en alleen daarom al een dom plan.
Een hele goede reden om gewoon niet aan metro te beginnen. Bij lange na niet de enige goede reden. Het kleine oppervlakte van Amsterdam (het stadsdeel) lijkt me ook een verdomd goede reden om geen metro te bouwen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 02:20 schreef Pek het volgende:
[..]
Mja, daar kan je het in rotsen uithakken. Hier zakken we weg in de klei
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-10-2015 13:41:22 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Goed, het heeft een zinloze en een pessimistische component. De zinloze component is dat je je druk maakt over iets wat niet meer te veranderen is, de pessimistische component is dat je je energie richt op het niet doen van dingen in de toekomst.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Igen, ik deel niet jouw mening dat het zinloos is om er achteraf over te zeuren, misschien komt daar uit voort dat de mensen de volgende keer wat beter nadenken als zo'n project wordt overwogen.
Dat mag ook wel voor de prijs.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 22:14 schreef Igen het volgende:
quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]Amsterdam eindigt in diverse lijstjes bij de top-25 wereldsteden. Dat is namelijk niet alleen een kwestie van veel inwoners. Natuurlijk is dat geen reden om onnodige infrastructuur te bouwen. Maar het lijkt er eerder op dat jij zelf aan een calimerocomplex lijdt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2015 15:23:40 ]
Je kan gewoon eerlijk zijn over een project dat geheel anders ging dan planning. Vraag het aan ondernemers op de Ferdinand Bol.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed, het heeft een zinloze en een pessimistische component. De zinloze component is dat je je druk maakt over iets wat niet meer te veranderen is, de pessimistische component is dat je je energie richt op het niet doen van dingen in de toekomst.
Maar jij vindt het wel een geslaagd project?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Amsterdam eindigt in diverse lijstjes bij de top-25 wereldsteden. Dat is namelijk niet alleen een kwestie van veel inwoners. Natuurlijk is dat geen reden om onnodige infrastructuur te bouwen. Maar het lijkt er eerder op dat jij zelf aan een calimerocomplex lijdt.
Je kan, als er een volgende keer komt, eens terugkijken en goed nadenken. Maar dat is wat anders dan dat je zoals Bram_van_Loon de hele dag met niets anders bezig bent dan overal spelden op laag water te zoeken om maar verongelijkt te kunnen zeggen dat het allemaal niet eerlijk is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:23 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan gewoon eerlijk zijn over een project dat geheel anders ging dan planning. Vraag het aan ondernemers op de Ferdinand Bol.
Ik weet niet hoe vaak hij iets zegt en over wat precies. Hierin heeft hij gewoon gelijk. Het is een krankzinnig duur project geworden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan, als er een volgende keer komt, eens terugkijken en goed nadenken. Maar dat is wat anders dan dat je zoals Bram_van_Loon de hele dag met niets anders bezig bent dan overal spelden op laag water te zoeken om maar verongelijkt te kunnen zeggen dat het allemaal niet eerlijk is.
Hij is altijd overal negatief over. Over het onderwijs, over de politiek, over de EU, over de economie, over bedrijven, over Amsterdammers, over dit project, altijd.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe vaak hij iets zegt en over wat precies. Hierin heeft hij gewoon gelijk. Het is een krankzinnig duur project geworden.
Dat weet ik allemaal niet dus. Ik heb een hekel aan wielrenners. In dit geval heeft hij gelijk. Het ergerlijke is ook dat simpele mensen dit soort beslissingen nemen. Daar heb ik tientallen vb van op gemeentelijk niveau.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Hij is altijd overal negatief over. Over het onderwijs, over de politiek, over de EU, over de economie, over bedrijven, over Amsterdammers, over dit project, altijd.
Behalve als het om zijn hobby wielrennen gaat. Op grond daarvan is dan bijv. ineens een dure en sociaal onveilige fietstunnel onder het IJ door wel goed idee.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 08:40 schreef SpecialK het volgende:
Ik ga er vanuit dat ik dit sowieso niet meer mee ga maken als dertiger.
Misschien mijn kleinkinderen.
Dat is een duur ritje. Het ziet er ook niet naar uit dat men het nu vaak gaat doen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:04 schreef Igen het volgende:
Op de site van AT5 stond ook nog een filmpje van die eerste rit met een metro:
http://www.at5.nl/artikel(...)r-door-noordzuidlijn
Welke voordelen en voor welke prijs?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:28 schreef andreas612 het volgende:
Een mooi project voor Amsterdam.. Jammer dat een aantal mensen de voordelen er niet van inzien.
Ja omdat het grootste stuk van de metro een veredelde tram is, het probleem is dat als er iets in de tunnel aan de hand is, de hele boel stil komt te liggen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 12:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoezo? De rest van de metro in Amsterdam rijdt best betrouwbaar. Zelfs als het sneeuwt en de NS het heeft opgegeven.
Nee, de metro heeft ook op het bovengrondse deel centrale verkeersleiding, blokstelsel, lichtseinen, automatische treinbeïnvloeding, net als bij de spoorwegen. Het is zeker geen veredelde tram.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja omdat het grootste stuk van de metro een veredelde tram is, het probleem is dat als er iets in de tunnel aan de hand is, de hele boel stil komt te liggen.
Wereldstadquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Amsterdam eindigt in diverse lijstjes bij de top-25 wereldsteden. Dat is namelijk niet alleen een kwestie van veel inwoners. Natuurlijk is dat geen reden om onnodige infrastructuur te bouwen. Maar het lijkt er eerder op dat jij zelf aan een calimerocomplex lijdt.
Ja dus? Daarnaast is de rijfrequentie van de meeste lijnen nog lager dan sommige trams.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, de metro heeft ook op het bovengrondse deel centrale verkeersleiding, blokstelsel, lichtseinen, automatische treinbeïnvloeding, net als bij de spoorwegen. Het is zeker geen veredelde tram.
(Uitgezonderd de Station Zuid - Amstelveen)
Alsof inwonertal wat zegt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wereldstad![]()
![]()
![]()
![]()
Amsterdam staat qua inwoners niet eens in de top 400 steden in de wereld.
Ik woon zelf in Amsterdam, kortom ik weet hoe dorps het is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Alsof inwonertal wat zegt.![]()
![]()
Hier: Wikipedia: Global City staat Amsterdam in bijna al die lijstjes wel rond plek 25 of hoger.
Haters gonna hate
Ik woon niet meer in Amsterdam maar in een andere stad met ruim 500.000 inwoners en merk wel hoe kosmopolitaans Amsterdam in vergelijking is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik woon zelf in Amsterdam, kortom ik weet hoe dorps het is.
Het is in veel opzichten gewoon truttig, een wethouder die het plan had dat bewoners maar zelf hun stoep sneeuwvrij moeten maken op straffe van boete, terwijl als ik op mijn stoep een reclamebord zet de gemeente er als de kippen bij is om precario belasting te heffen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik woon niet meer in Amsterdam maar in een andere stad met ruim 500.000 inwoners en merk wel hoe kosmopolitaans Amsterdam in vergelijking is.
Ongetwijfeld, maar je denkt toch niet dat ze in pakweg Tokio alleen maar brede boulevards en wolkenkrabbers hebben en nooit zulke discussies voeren?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is in veel opzichten gewoon truttig, een wethouder die het plan had dat bewoners maar zelf hun stoep sneeuwvrij moeten maken op straffe van boete, terwijl als ik op mijn stoep een reclamebord zet de gemeente er als de kippen bij is om precario belasting te heffen.
Tuurlijk niet, ik vind Amsterdam geweldig, maar we moeten JUIST niet doen alsof we een wereldstad zijn, we zijn het mooiste werelddorp ter wereldquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar je denkt toch niet dat ze in pakweg Tokio alleen maar brede boulevards en wolkenkrabbers hebben en nooit zulke discussies voeren?
Zo is het! Geen grootheidswaanzin maar het kleine en fijne wat je hebt koesteren. Size isn't everything.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, ik vind Amsterdam geweldig, maar we moeten JUIST niet doen alsof we een wereldstad zijn, we zijn het mooiste werelddorp ter wereld
Ik weet het niet. Het is geen New York maar het moet ook geen Orvelte worden. Als je in de Oostlijn stapt dan ben je in één klap uit het 'Amsterdam-gevoel' van de grachten en trapgeveltjes, maar als je in Zuidoost woont is het maar wat handig dat die lijn er ligt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, ik vind Amsterdam geweldig, maar we moeten JUIST niet doen alsof we een wereldstad zijn, we zijn het mooiste werelddorp ter wereld
Het mooie is inderdaad de diversiteit. We zijn gewoon geen grote stad.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 00:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het is geen New York maar het moet ook geen Orvelte worden. Als je in de Oostlijn stapt dan ben je in één klap uit het 'Amsterdam-gevoel' van de grachten en trapgeveltjes, maar als je in Zuidoost woont is het maar wat handig dat die lijn er ligt.
Is het leuke aan Amsterdam niet ook de diversiteit? Aan de ene kant de grachtengordel of nog erger die kneuterige huisjes aan de Nieuwendammerdijk, maar aan de andere kant ook de Bijlmer en de Rembrandttoren. Met ADE de ene houseparty ergens in een grachtenpand en de andere in een betonnen hal bij de A10-West. En straks kun je schattig met tram 2 naar een kakbuurt met geveltuintjes bij het Vondelpark, of modern met metro 52 naar de Zuidas of naar de hipsters op de noordelijke IJ-Oever.
Het kost idioot veel maar dan heb je ook wel een beetje wat.
Amsterdam heeft iets. Maar dat zal voor een Rotterdammer ook gelden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik woon niet meer in Amsterdam maar in een andere stad met ruim 500.000 inwoners en merk wel hoe kosmopolitaans Amsterdam in vergelijking is.
Nee. Dat ook. Maar de gekkigheid. Ik heb in het buitenland werkelijk verlangt naar Amsterdam. Bijvoorbeeld winter.quote:
Gemeentegrenzen zeggen dan ook helemaal niets. Amsterdam mag je internationaal rustig als 1,5 miljoen tellen. Nog niet veel, maar qua voorzieningen en bedrijvigheid scoort het wel degelijk hoog. Of dacht je daadwerkelijk dat steden als adelaide, winnipeg, kathmandu en harrare daadwerkelijk meer voorstellen omdat ze meer inwoners in de gemeente hebben? (Ohnee, wacht gemeente adelaide heeft er ook maar een paar duizend, maar daar is men zo reëel niet te stoppen met tellen bij de gemeentegrensquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wereldstad![]()
![]()
![]()
![]()
Amsterdam staat qua inwoners niet eens in de top 400 steden in de wereld.
Amsterdam is gewoon klein. Vergelijk het met bijv. Bangkok.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 06:51 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Gemeentegrenzen zeggen dan ook helemaal niets. Amsterdam mag je internationaal rustig als 1,5 miljoen tellen. Nog niet veel, maar qua voorzieningen en bedrijvigheid scoort het wel degelijk hoog. Of dacht je daadwerkelijk dat steden als adelaide, winnipeg, kathmandu en harrare daadwerkelijk meer voorstellen omdat ze meer inwoners in de gemeente hebben? (Ohnee, wacht gemeente adelaide heeft er ook maar een paar duizend, maar daar is men zo reëel niet te stoppen met tellen bij de gemeentegrens)
Niet echt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 07:22 schreef Ringo het volgende:
Als je het over global cities wilt hebben, beschouw je de Randstad natuurlijk als één geheel.
Het feit dat je in een klap Amsterdam Noord een stuk aantrekkelijker maakt als vestigingsklimaat (zowel wonen als werken). Het feit dat je daardoor Noord ook verder kan ontwikkelen naar een volwassen stadsdeel. En tot slot dat het metrogedeelte op noord als aantakking kan fungeren voor de toekomstige metrolijn die van sloterdijk via ndsm naar noord gaat.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Welke voordelen en voor welke prijs?
Het gaat over het fout inschatten van een groot project.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:47 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Het feit dat je in een klap Amsterdam Noord een stuk aantrekkelijker maakt als vestigingsklimaat (zowel wonen als werken). Het feit dat je daardoor Noord ook verder kan ontwikkelen naar een volwassen stadsdeel. En tot slot dat het metrogedeelte op noord als aantakking kan fungeren voor de toekomstige metrolijn die van sloterdijk via ndsm naar noord gaat.
Maw, Amsterdam meer en beter laten groeien, zodat je niet alleen buitenwijken krijgt waar je slecht ontsloten zit maar daadwerkelijk wijken creërt die onderdeel van het geheel zijn.
Daarbij, als Amsterdam (en Schiphol) groeien profiteert de directe en indirecte omgeving daar van. Lijkt me toch wel iets wat de kosten min of meer verantwoord. Niet alles uiteraard aangezien ze dik over budget zitten.
Ja en vergeleken met Teheran waar ik nu ben is het al helemaal klein. Ik ben echter blij dat dat niet voor ons allemaal de maatstaf is om al dan niet te investeren in een robuust ov netwerk. Want zowel in Bangkok als in Teheran in jezelf verplaatsen dramatisch. Vergeleken met Oslo is Amsterdam weer groot, maar gelukkig voor de noren is dat voor hen geen reden om geen metro te bouwen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 07:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Amsterdam is gewoon klein. Vergelijk het met bijv. Bangkok.
Ik zou er niet kunnen wonen. Mensen begrijpen niet wat grote steden zijn. En jij kan daar iets voelen dat ik niet heb.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:30 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Ja en vergeleken met Teheran waar ik nu ben is het al helemaal klein. Ik ben echter blij dat dat niet voor ons allemaal de maatstaf is om al dan niet te investeren in een robuust ov netwerk. Want zowel in Bangkok als in Teheran in jezelf verplaatsen dramatisch. Vergeleken met Oslo is Amsterdam weer groot, maar gelukkig voor de noren is dat voor hen geen reden om geen metro te bouwen.
Hoezo zouden inwoners uit Zuidoost proviteren van de NZ Lijn? Ze hebben al directe verbinding naar centraal, en als je naar de buurt van de leidseplein wilt nam neem je gewoon 7 of 10 vanaf Weesperplein. Reizen naar Zuid duurt wat dat betreft langer.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 00:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het is geen New York maar het moet ook geen Orvelte worden. Als je in de Oostlijn stapt dan ben je in één klap uit het 'Amsterdam-gevoel' van de grachten en trapgeveltjes, maar als je in Zuidoost woont is het maar wat handig dat die lijn er ligt.
Heeft dat niet te maken met de ontwikkeling van het zakendistrict Zuidas die loopt tot 2035. Men voorspelt nu al dat Amsterdam Zuid het drukste station zal worden na Amsterdam Centraal. Daar spelen ze dan al op in door onder andere deze metrolijn te bouwen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo zouden inwoners uit Zuidoost proviteren van de NZ Lijn? Ze hebben al directe verbinding naar centraal, en als je naar de buurt van de leidseplein wilt nam neem je gewoon 7 of 10 vanaf Weesperplein. Reizen naar Zuid duurt wat dat betreft langer.
Dat staat er toch ook niet?Igen heeft het over de Oostlijn. En die gaat wel naar Zuidoost.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo zouden inwoners uit Zuidoost proviteren van de NZ Lijn?
Oh ik dacht dat het sloeg op de nieuwe lijnquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:18 schreef freako het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook niet?Igen heeft het over de Oostlijn. En die gaat wel naar Zuidoost.
Maar de mensen die in het zakendistrict wonen komen mijn inziens vooral direct op het Treinstation en veel minder met de metro.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:13 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Heeft dat niet te maken met de ontwikkeling van het zakendistrict Zuidas die loopt tot 2035. Men voorspelt nu al dat Amsterdam Zuid het drukste station zal worden na Amsterdam Centraal. Daar spelen ze dan al op in door onder andere deze metrolijn te bouwen.
Je kunt niet direct met de trein van zuid naar centraal/centrum, daarvoor is deze metrolijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar de mensen die in het zakendistrict wonen komen mijn inziens vooral direct op het Treinstation en veel minder met de metro.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Osloquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:30 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Vergeleken met Oslo is Amsterdam weer groot, maar gelukkig voor de noren is dat voor hen geen reden om geen metro te bouwen.
Dit is een interessant artikel over dat onderwerp!quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar de mensen die in het zakendistrict wonen komen mijn inziens vooral direct op het Treinstation en veel minder met de metro.
Ja en vanuit alle richtingen kun je dan met de trein uitstappen op Sloterdijk, Bijlmer Arena, of direct op Zuid-Wtc, kortom daar voegt het niets aan toe.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:26 schreef icloud het volgende:
[..]
Je kunt niet direct met de trein van zuid naar centraal/centrum, daarvoor is deze metrolijn.
De pakken van de zuidas en de inwoners willen zo af en toe ook van zuid naar het centrum, hoe wil je dat doen per trein?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en vanuit alle richtingen kun je dan met de trein uitstappen op Sloterdijk, Bijlmer Arena, of direct op Zuid-Wtc, kortom daar voegt het niets aan toe.
Dat zeg ik, prima systeem wat momenteel ook gewoon rustig verder wordt uitgebreid. De frequentie is wat magertjes, maar op het gemeenschappelijke deel hoef je nooit lang te wachten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:27 schreef freako het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Oslo.
Tram 24 gaat gewoon vanaf Zuid-WTC, zit je binnen 10 minuten ook in het centrum.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:39 schreef icloud het volgende:
[..]
De pakken van de zuidas en de inwoners willen zo af en toe ook van zuid naar het centrum, hoe wil je dat doen per trein?
En jij denkt dat een tram even snel is als een metro? Even los ervan dat de 24 niet langs europaplein en rokin komt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tram 24 gaat gewoon vanaf Zuid-WTC, zit je binnen 10 minuten ook in het centrum.
Wat zou je als Amsterdammer in godsnaam op het Rokin moeten doen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:43 schreef icloud het volgende:
[..]
En jij denkt dat een tram even snel is als een metro? Even los ervan dat de 24 niet langs europaplein en rokin komt.
En hoe ga je verbinding met noord dan verbeteren?
Het is de bedoeling dat er mensen komen te wonen op de zuidas, jij denkt dat die nooit naar het centrum gaan? hebben nooit kleding nodig? Willen nooit uitgaan? Willen nooit naar een musseum?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat zou je als Amsterdammer in godsnaam op het Rokin moeten doen?
Geld wisselen?
Alsof Amsterdammers kleding gaan kopen in de kalverstraat, dat is voor provinciaaltjesquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:47 schreef icloud het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat er mensen komen te wonen op de zuidas, jij denkt dat die nooit naar het centrum gaan? hebben nooit kleding nodig? Willen nooit uitgaan? Willen nooit naar een musseum?
En jij lult over noord heen......
Goed een troll dus.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alsof Amsterdammers kleding gaan kopen in de kalverstraat, dat is voor provinciaaltjes![]()
![]()
Daarnaast komen mensen uit Noord niet over het IJ heen, en dat is maar goed ook.
Nee, en je maakt t jezelf er wel erg makkelijk vanaf door er niet op in te gaan, nu loop je gewoon tegen schenen te schoppen omdat het kan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:14 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het gaat over het fout inschatten van een groot project.
Ik kom uit het bedrijfsleven. Wij ronden zaken wel af binnen een budget.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:58 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Nee, en je maakt t jezelf er wel erg makkelijk vanaf door er niet op in te gaan, nu loop je gewoon tegen schenen te schoppen omdat het kan.
Alsof er ooit grote projecten met dergelijke complexiteit binnen het budget afgerond zijn. Je leeft in een illusie als je dit niet zag aankomen.
Die houding tov. Noord is zooo 2008quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alsof Amsterdammers kleding gaan kopen in de kalverstraat, dat is voor provinciaaltjes![]()
![]()
Daarnaast komen mensen uit Noord niet over het IJ heen, en dat is maar goed ook.
Er zijn een paar mooie stukjes noord, de rest blijft tuig.quote:
Deels . Anders kan je de Pijp ook tuig noemen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 19:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er zijn een paar mooie stukjes noord, de rest blijft tuig.
Nee, dat zijn deels arme mensen, hoe vaak word een auto in de fik gestoken in de Pijp?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 19:43 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Deels . Anders kan je de Pijp ook tuig noemen.
Ik kom er vandaan. Er waren echt problemen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 19:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, dat zijn deels arme mensen, hoe vaak word een auto in de fik gestoken in de Pijp?
Ja, 15 jaar terug, net als oud-west en Oost, maar Noord is gewoon een stad op zich, deze mensen hebben geen binding met Amsterdamquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 19:51 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kom er vandaan. Er waren echt problemen.
Het grootse gedeelte is normaal. Een van mijn beste vrienden komquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 19:57 schreef KetchupFTW het volgende:
Ik woon zelf in Noord (Tuindorp-Oostzaan), problemen vallen opzich wel mee. Verpauperde gedeeltes zijn de laatste jaren dan ook flink opgeknapt ( Gebied rond van der Pekstraat en Nieuwendam).
Zal wel, neemt nog niet weg dat het armere wijken zijnquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:05 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het grootse gedeelte is normaal. Een van mijn beste vrienden kom
t uit die buurt.
Deels. Hoe denk je over de Bijlmer.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:08 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Zal wel, neemt nog niet weg dat het armere wijken zijn
De Bijlmer is een heel stuk opgeknapt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Deels. Hoe denk je over de Bijlmer.
De Bijlmer is voor een groot gedeelte okay. De Amsterdammer begrijpt dat.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
De Bijlmer is een heel stuk opgeknapt.
Ik hield kantoor op de van ostadestraat en een groot deel van opdrachtgevers zit op zuid.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, mag ik vragen waar je woont?
Dat is wat ik precies zeg over die twee buurten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:17 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De Bijlmer is voor een groot gedeelte okay. De Amsterdammer begrijpt dat.
[/quot[quote]Op zaterdag 31 oktober 2015 20:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
De Bijlmer is een heel stuk opgeknapt.
Het is de Van Ostadestraat.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:23 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik hield kantoor op de ostadestraat en een groot deel van opdrachtgevers zit op zuid.
Het pand is recentelijk verbouwd tot woning en staat te koop, omdat ik ga wonen en werken op mijn hoofdverblijf.
Tenzij de overheid je opdrachtgever is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 19:26 schreef Jaroon het volgende:
Ik kom uit het bedrijfsleven. Wij ronden zaken wel af binnen een budget.
Dat jij de buurt niet kent als je dit zo zegt. ik Kom uit die buurt. Zelfs die straat.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:26 schreef icloud het volgende:
[..]
Klopt helemaal, wat wil je nu zeggen?
Dus ik mag geen ostadestraat zeggen omdat een omhooggevallen wijkpummel vind dat ik het heel formeel van ostadestraat moet noemen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat jij de buurt niet kent als je dit zo zegt. ik Kom uit die buurt. Zelfs die straat.
Jij bent gewoon een nul.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:30 schreef icloud het volgende:
[..]
Dus ik mag geen ostadestraat zeggen omdat een omhooggevallen wijkpummel vind dat ik het heel formeel van ostadestraat moet noemen?
Jochie trek je schoentjes en je jas eens aan en waggel eens naar nummer 199 voordat je begint te lullen
Coole one liners man. Jammer dat het niet verder dan dat komt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 19:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kom uit het bedrijfsleven. Wij ronden zaken wel af binnen een budget.
Nee, duurt nog zeker tot oktober 2017. Waarschijnlijk begin 2018. Men zit in de afbouwfase: het spoor ligt er maar aan de stations moet nog veel gebeuren + de nodige testen of de software overeenkomst met waar de metro rijdt (nodig zodat voldoende afstand zit tussen de metro's). Daarna gaat men nog twee tunneltjes bouwen voor de in bouw zijnde luxe warenhuizen Mark & Spencer en Haussmann.quote:Op dinsdag 10 november 2015 12:02 schreef xzaz het volgende:
Zijn ze nou nog steeds niet klaar met die lijn?
quote:Stroomvoorziening Noord/Zuidlijn gereed
AMSTERDAM (Energeia) - Met de ingebruikname van het trafostation in de nieuwe metrohalte Rokin heeft netbeheerder Liander woensdag de elektriciteitsvoorziening van de Noord-Zuidlijn af verklaard. Formeel dan, want een natte plek in het ondergrondse stroomstation gooide wat roet in het eten. Het maken van dit elektriciteitsnet betekende een flinke klus voor Liander, vanwege de ondergrondse plaatsing en de meerdere verbindingen die zijn gelegd met het landelijke Tennet-net.
Metro's rijden op stroom en de verlichting, roltrappen, kaartjesautomaten en winkels in de ondergrondse metrostations hebben ook elektricteit nodig. De komst van de nieuwe Noord-Zuidlijn betekende dat de in Amsterdam werkende netbeheerder Liander dus ook betrokken was bij de ontwikkeling van de nieuwe Amsterdamse metroverbinding, schetst projectmanager Roland Griekspoor van Liander.
Lianders bemoeienis met het project startte in 1999. Eerst moest Liander bestaande elektriciteits- en gasverbindingen, die in de weg van de metrobouwwerkzaamheden lagen, verleggen. Ook werden overal langs de NZ-route grijze gietijzeren gasleidingen vervangen om te voorkomen dat deze oude, kwetsbare leidingen zouden breken als gevolg van de metrobouw. "We wilden geen Vijzelgracht-ervaring", aldus Griekspoor, verwijzend naar de panden die aan de Vijzelgracht verzakten als gevolg van de metroaanleg.
Vanaf 2013 heeft Liander gewerkt aan de aanleg van de daadwerkelijke elektriciteitsvoorziening in elk van de acht nieuwe metrostations aan de NZ-lijn. In elk metrostation bouwde Liander een ondergronds trafostation. Daar wordt de 10 kV-spanning uit het middenspanningsnet middels transformatoren omgezet naar 400 V, maar ook zijn er ruimtes met zogenaamde gelijkrichters waar wisselstroom wordt omgezet naar gelijkstroom. Want metro's (en trams) rijden op gelijkstroom. Zodra de bouwers van het metrostation hun ruimte bouwkundig opleverden, konden de Liander-mensen aan de gang om hun elektriciteitsstation in te richten. Het trafostation op het Rokin-station was de laatste in de rij die Liander opleverde.
Zware aansluiting
Eigenlijk bouwt Liander zijn trafostations het liefste boven de grond, vertelt Griekspoor. Op die manier kunnen monteurs bij storingen zo snel mogelijk ter plekke zijn. Maar ondergronds bouwen was bij de Noord-Zuidlijn geen optie. De gemeente Amsterdam hanteert namelijk het zogenaamde rodeloperbeleid, wat wil zeggen dat de openbare ruime boven de metroverbinding zo toegankelijk mogelijk moet worden ingericht -en een obstakel als een elektriciteitsstation past daar niet bij.
Bij metrostation Rokin heeft Liander een plekje gekregen nabij de entree met (rol)trappen waar straks de metroreizigers op en af gaan. Achter een deur zit een betonnen gangetje, met daaraan de verschillende noodzakelijke ruimtes voor inkoopstation (waar alle spanning binnenkomt), transformatoren en gelijkrichters. Dit station zit zo'n acht meter onder grond, maar Liander heeft ook trafostations op zo'n twintig meter diepte aangebracht ten behoeve van de metro. "We hebben geprobeerd bij alle metrostations om ons station zo dicht mogelijk bij de trappen te bouwen. Als het donker is bij een storing, kan een monteur de ruimte snel bereiken", aldus accountmanager NZ-lijn Koos Hand van Liander.
De acht metrostations hebben elk een zware aansluiting gekregen, van 5 of 10 MVA, in totaal 70 MVA aan aansluitvermogen voor de hele Noord-Zuidvoorziening. Dat is vergelijkbaar met de hoeveelheid vermogen die nodig is om 35.000 huishoudens van elektriciteit te kunnen voorzien. "Voor zo'n metrostation zelf heb je al enorme vermogens nodig, en vanaf hier wordt ook het GVB-net (voor trams en metro, red.) gevoed", aldus manager projecten, offertes en innovatie Martin Oortwijn van Liander Aanleg, een bedrijfsonderdeel dat vooral bezig is met aansluiting van grootzakelijke klanten. "Dan heb je zware voeding nodig."
Rechtstreekse koppelingen met hoogspanning
Elk Liander-station is rechtstreeks verbonden met een onderstation van hoogspanningsnetbeheerder Tennet (waar hoogspanning wordt omgezet naar de 10 kV in het Liandernet) aan de rand van de stad, legt Griekspoor uit. Dat betekent dat Liander "door de hele stad" verbindingen heeft moeten trekken, waarbij afstanden variërend van zo'n 500 meter tot bijna 3,5 kilometer zijn overbrugd om die verbinding tussen metrostation en Tennet-station te maken.
"Die verbindingen waren een eis voor de veiligheid", aldus Griekspoor. Want bij een stroomstoring moet het niet kunnen gebeuren dat een volle metro urenlang stil blijft staan in een donkere tunnel. Door elk station een eigen koppeling met een Tennet-station te geven, kan bij een storing altijd een omleiding worden gecreëerd. "Als het Rokin-station uitvalt, wordt de stroomvoorziening automatisch overgenomen door de twee naastgelegen stations."
Liander investeerde grofweg EUR 3 mln in de aanleg van het metro-net. Het trafostation op het Rokin is dus de laatste van de acht die Liander opleverde. Bij de inspectie enkele weken geleden was alles in orde, de dag voor de formele ingebruikname druppelde er opeens vocht van het plafond in één van de traforuimtes. Daarom konden nog niet alle ruimtes al onder spanning worden gezet. Dat maakte dat de rode knop die directeur operatie Marlies Visser van Liander deze woensdag als openingshandeling verrichte dubbel symbolisch was. Naar oorzaak en oplossing van het vochtprobleem wordt nog gezocht. Maar bij Liander zijn ze niet bang voor een ernstig verzakkingsgevalletje. Hand, grappend: "Ach, bij de Noord-Zuidlijn kun je pas meepraten als je een lekkage hebt gehad."
Bron
Geen dank, kerel. Dit doe ik voor mijn plezier.quote:Op donderdag 10 december 2015 20:12 schreef SpecialK het volgende:
Bedankt voor de updates george_zina. Erg interessant
Het is ook niet des Nederlands om bam even 7 miljard in een metrolijn te steken. Niet te verkopen aan het volk. Men wil het in hapbare porties hebben. Ik kan ze wat dat betreft geen ongelijk geven. Onderwijs en zorg staat ook bij mij aanzienlijk hoger op de lijst. Nee, het is niet te vergelijken met London. Het is maar welke keuzes men maakt. De Britten zetten wel heel veel in op London (metropool met een oppervlakte van de provincie Utrecht): Crossrail-route: kostenplaatje 16 miljard pond (ca. 20 miljard euro) voor een nieuwe metro-verbinding tussen oost en west London. Die crossrail project behoort vrijwel zeker tot een van de grootste Europese infrastructurele projecten van het moment. Ik zie optie 1 (verlenging van de Noord-Zuidlijn) wel komen op termijn. Dat betekent een aantal jaren nadat de NZ-lijn al ligt.quote:Op vrijdag 25 december 2015 08:07 schreef Mr.J het volgende:
Mooi stukje informatie weer, thanks.
1B lijkt interessant, kan je gelijk de bedrijven bij Schiphol oost/rijk van een impuls voorzien.
Optie 2 wordt wel errug duur. Kan je daarna wel een aantal trams opheffen lijkt mij.
Geen idee of Noord nog baat zou hebben bij een optie 4, gevoelsmatig is een 3 variant eerder op zijn plaats.
Zat opties om het ov te vernieuwen en bedrijfsterreinen aantrekkelijk te maken/houden voor bedrijven en investeerders. Al moet men niet vergeten dat dit maar een dorp is en geen London, New York of Tokyo.
Maak van de Randstad een gemeente en hup daar heb je je eerste metropool. Niet moeilijk.quote:Op vrijdag 25 december 2015 23:10 schreef raptorix het volgende:
Je kan Londen echt niet vergelijken met Amsterdam, 10 keer zoveel inwoners plus dat de metro daar het primaire vervoersmiddel is, ook even wat anders met om de minuut een metro, in Amsterdam hebben ze een kneuterigheid van 1 metro in de 10 minuten in de spits, en dan zetten ze nog zo een mal klein treinstelletje in ook.
Met ons regeltjesbeleid? Laat me niet lachen, zelfs 4 kilometer metro kunnen die prutsers niet eens normaal bouwen.quote:Op vrijdag 25 december 2015 23:12 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Maak van de Randstad een gemeente en hup daar heb je je eerste metropool. Niet moeilijk.
NZ-lijn (9,8 kilometer) maar inderdaad een debacle als we het hebben over de uitvoering. In 2003 is de bouw begonnen. Momenteel zit men aan de 12 jaar maar de kwaliteit van de tunnel zal meer dan uitstekend zijn!quote:Op vrijdag 25 december 2015 23:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met ons regeltjesbeleid? Laat me niet lachen, zelfs 4 kilometer metro kunnen die prutsers niet eens normaal bouwen.
Dit zijn toch onvoorstelbare dingen,quote:Op vrijdag 27 november 2015 19:50 schreef George_Zina het volgende:
Hij had natuurlijk veel verder af moeten zijn; de kap van Noord. Het skelet staat al een tijd, maar het glas ontbreekt. De onderaannemer die het glas zou leveren en plaatsen – Oskomera – ging failliet en het glas dat ze reeds hadden laten produceren, bleek niet aan de eisen te voldoen. Hoe nu verder?
Projectleider Maarten Dorst: “Het zit inderdaad niet mee met de kap in Amsterdam Noord. Ik begreep dat een aantal volgers zich erover verbaasde dat het glas dat gereed stond laatst geveild is (geveild aan een Pools bedrijf voor ¤ 3000 a ¤ 4000: spotkoopje). Ik wil benadrukken dat onze aannemer VIA NoordZuidlijn het glas niet heeft overgenomen van de curator, omdat er een aantal benodigde certificaten ontbraken. We gaan natuurlijk geen materiaal plaatsen waarvan we niet zeker weten dat het jarenlang meegaat.”
Opnieuw gemaakt
Het glas zal dus opnieuw geproduceerd moeten worden. Maarten: “Klopt. Dit is heel specialistisch werk, omdat het heel specifiek glas betreft dat ‘koudgebogen’ in het stalen skelet geplaatst moet worden. Bij koud gebogen glas (dat bestaat uit 2 glaspanelen met daartussen een folie) moet je met heel veel zaken rekening houden en je moet goed begrijpen hoe de combinatie van de stalen kap en het glas zich gaat gedragen in de loop van de tijd. Door het juiste vakmanschap kun je de risico’s die hierbij horen op een goede manier beheersen.”
In NL zijn de regels nogal strikt. Het heeft veel voordelen, maar zeker ook nadelen.quote:Op vrijdag 25 december 2015 23:38 schreef densmee het volgende:
[..]
Dit zijn toch onvoorstelbare dingen,
Hier verdwijnen gewoon de nodige miljoenen naar polen omdat er certificaten ontbreken
Ik durf er 100 euro op te zetten dat dit glas volledig aan de specificaties voldoet.
Het is niet erg om strikt te zijn, maar probeer die ruiten toch te certificeren inplaats van voor een schijntje te verkopenquote:Op vrijdag 25 december 2015 23:48 schreef George_Zina het volgende:
[..]
In NL zijn de regels nogal strikt. Het heeft veel voordelen, maar zeker ook nadelen.
Volgens mij heeft de ringlijn de laagste frequentie in de spits, iedere 7,5 minuut.quote:Op vrijdag 25 december 2015 23:10 schreef raptorix het volgende:
Je kan Londen echt niet vergelijken met Amsterdam, 10 keer zoveel inwoners plus dat de metro daar het primaire vervoersmiddel is, ook even wat anders met om de minuut een metro, in Amsterdam hebben ze een kneuterigheid van 1 metro in de 10 minuten in de spits, en dan zetten ze nog zo een mal klein treinstelletje in ook.
Ja op papier ja, maar in praktijk rijden ze eens in 10 minuten, ook dat is nog steeds te weinig, ook met de M5, stap maar eens om 9 uur in op Lelylaan.quote:Op zaterdag 26 december 2015 14:00 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de ringlijn de laagste frequentie in de spits, iedere 7,5 minuut.
Een los treinstelletje is ook verleden tijd met de komst van de m5. Wat een gigantisch metrostel is dat..
Het einde komt in zicht. Ze zijn bij een aantal stations al behoorlijk bezig met de aanbekleding (make-up). In 2016 zullen een behoorlijk aantal stations van deze metrolijn afgebouwd worden. In 2017 gaat het vooral om het testen van de metro en alle systemen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 03:16 schreef Jaroon het volgende:
Noord Zuid lijn. Je kan het niet meer horen als Amsterdammer. Het moet kunnen. Wat een hel.
Ja. Maar het duurde lang. Ik ben er voor. Maar wat ga je mensen uitleggen die er woonden en werkten? Neem de Ferdinand Bol. Daar zit je dan in je huis van 5 ton met geen enkele kans het te verkopen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 03:21 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Het einde komt in zicht. Ze zijn bij een aantal stations al behoorlijk bezig met de aanbekleding (make-up). In 2016 zullen een behoorlijk aantal stations van deze metrolijn afgebouwd worden. In 2017 gaat het vooral om het testen van de metro en alle systemen.
Heel lang! En het gaat nog wel duren tot eind 2017. Ik heb geen antwoord op die vraag.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 03:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Maar het duurde lang. Ik ben er voor. Maar wat ga je mensen uitleggen die er woonden en werkten? Neem de Ferdinand Bol. Daar zit je dan in je huis van 5 ton met geen enkele kans het te verkopen.
En dat was de afspraak niet. Je zal er wonen of een zaak hebben. Het zou snel iets goeds brengen. Dat werkt natuurlijk nooit zo. Maar dit gaat echt een stap verder.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 03:29 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Heel lang! En het gaat nog wel duren tot eind 2017. Ik heb geen antwoord op die vraag.
Ik denk dat het een afweging is tussen het collectief en de individu. In China gaan ze voor het collectief. In Nederland is het 60/40 in het voordeel van de individu en natuurlijk een beetje faam voor de bestuurder die het startschot heeft gegeven? Men heeft jaren nodig om tot een besluit te komen over de start van zo'n project. Hoewel bij de Noord-Zuidlijn enorm veel spaak is gelopen al bij de begrotingen. Oorspronkelijk zou de lijn al in 2011/2012 in gebruik moeten worden genomen en 1,4 miljard euro kosten. Daarnaast nog die ramp met het inzakken van huizen bij de Vijzelgracht en winkelpanden waardoor de bouw een tijdlang werd stopgezet. Het heeft ook heel lang geduurd voordat men begon aan het rechtzetten/opvijzelen van de huizen aan de Vijzelgracht. Die mensen zijn daar ook heel lang de dupe van geweest. De Amsterdammers hebben een hoge prijs moeten betalen voor deze lijn. Niet alleen de Amsterdammers: ook alle Nederlanders omdat Den Haag natuurlijk bij dit soort grote infrastructurele projecten moet bij springen omdat een gemeente de kosten niet zelf allemaal kan dragen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 03:31 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En dat was de afspraak niet. Je zal er wonen of een zaak hebben. Het zou snel iets goeds brengen. Dat werkt natuurlijk nooit zo. Maar dit gaat echt een stap verder.
Precies. Een hoge prijs. Maar wees gewoon eerlijk tegen mensen. Dat helpt al iets.Dan voel je je tenminste iets serieus genomen. Dat huizen zouden verzakken was duidelijk. Dan moet je mensen niet dwingen daar een rechtszaak over te starten.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 03:37 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ik denk dat het een afweging is tussen het collectief en de individu. In China gaan ze voor het collectief. In Nederland is het 60/40 in het voordeel van de individu en natuurlijk een beetje faam voor de bestuurder die het startschot heeft gegeven? Men heeft jaren nodig om tot een besluit te komen over de start van zo'n project. Hoewel bij de Noord-Zuidlijn enorm veel spaak is gelopen al bij de begrotingen. Oorspronkelijk zou de lijn al in 2011/2012 in gebruik moeten worden genomen en 1,4 miljard euro kosten. Daarnaast nog die ramp met het inzakken van huizen bij de Vijzelgracht en winkelpanden waardoor de bouw een tijdlang werd stopgezet. Het heeft ook heel lang geduurd voordat men begon aan het rechtzetten/opvijzelen van de huizen aan de Vijzelgracht. Die mensen zijn daar ook heel lang de dupe van geweest. De Amsterdammers hebben een hoge prijs moeten betalen voor deze lijn. Niet alleen de Amsterdammers: ook alle Nederlanders omdat Den Haag natuurlijk bij dit soort grote infrastructurele projecten moet bij springen omdat een gemeente de kosten niet zelf allemaal kan dragen.
Maar goed dat jij niet over dat soort dingen gaat.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Al die kosten voor een stukje metro over 5-10 km zodat Amsterdam met haar Calimero-complex (zij hebben wel een metro en wij niet) ook een metro krijgt.
Ik ben niet tegen mooie projecten die werkgelegenheid opleveren maar ze hadden ook voor een project kunnen kiezen wat wel nuttig is.
Ik vind het leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken maar had dit voor een nuttiger project gedaan.
Ik kan me voorstellen dat toeristen het leuk vinden maar vinden het ook leuk als je goedkoop een fiets kan gebruiken (leenfiets die je in A pakt en in B stalt) en voor de eigen bevolking is het net zo praktisch en beter om dat stukje te fietsen.
Wat fijn dat jij de wijsheid pacht hebt om dat te besluiten.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:18 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Maar goed dat jij niet over dat soort dingen gaat.
Fietsen is een van de merken van Amsterdam en ook die vervoersmiddel wordt niet vergeten: men wil de Sprong over het IJ gaan bewerkstelligen om Noord beter te verbinden met de rest van Amsterdam. (Hoewel ik hoop dat ze voor fietstunnels gaan ivm cruiseschepen die aanmeren in het centrum. Kan mij voorstellen dat rederijen niet happig zijn op obstakels in de vorm van bruggen en Damsco daardoor vaker achterwege gaan laten). Alleen met de groei van Amsterdam (2003: 737.641 inwoners / 2014: 813.387) en groei van aantal banen (2002: 417.711 / 2014: 484.600) moet men wel denken aan OV. Met de groei van die inwoners, forenzen en bezoekers moet het OV mee groeien.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Al die kosten voor een stukje metro over 5-10 km zodat Amsterdam met haar Calimero-complex (zij hebben wel een metro en wij niet) ook een metro krijgt.
Ik ben niet tegen mooie projecten die werkgelegenheid opleveren maar ze hadden ook voor een project kunnen kiezen wat wel nuttig is.
Ik vind het leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken maar had dit voor een nuttiger project gedaan.
Ik kan me voorstellen dat toeristen het leuk vinden maar vinden het ook leuk als je goedkoop een fiets kan gebruiken (leenfiets die je in A pakt en in B stalt) en voor de eigen bevolking is het net zo praktisch en beter om dat stukje te fietsen.
Kijk, dat is een heel wat nuttiger project en hiervoor zijn de kosten nu een flink obstakel terwijl ze ook al dat geld wat ze aan de metro verspillen hiervoor hadden kunnen gebruiken en een goed fietsleensysteem (dat hoeft niet uitgevonden te worden, dat bestaat al in een ander land) hadden kunnen oprichten. Juist in Nederland vinden toeristen het leuk om zelf eens te fietsen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:46 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Fietsen is een van de merken van Amsterdam en ook die vervoersmiddel wordt niet vergeten: men wil de Sprong over het IJ gaan bewerkstelligen om Noord beter te verbinden met de rest van Amsterdam.
Ik zie de voordelen van een fietstunnel maar ik weet niet wat beide projecten zouden gaan kosten dus ik durf daar geen stelling over in te nemen.quote:(Hoewel ik hoop dat ze voor fietstunnels gaan ivm cruiseschepen die aanmeren in het centrum. Kan mij voorstellen dat rederijen niet happig zijn op obstakels in de vorm van bruggen en
Damsco daardoor vaker achterwege gaan laten).
Dat wisten de bedrijven van tevoren en ook de overheid had dit kunnen en moeten weten als ze iemand verstand van zaken in de commisies hadden die hierover besloten.quote:Ik ben het mee eens dat het schandalig duur is voor een metrolijn van 9,2 km. Heb van de week gelezen dat het te maken heeft met de 'slechte grondkwaliteit' van Amsterdam. Niet bepaald geschikt voor het boren van tunnels wat de kosten exponentieel heeft doen stijgen.
Voor het noorden van A is het vooral belangrijk dat je dat plasje water over kan zonder een pond te hoeven gebruiken. Niet dat het zo lang duurt maar het gaat toch net wat gemakkelijker en sneller als je gewoon over een weg dat plasje water kan oversteken en de ponden zijn wel heel erg druk geworden. Toevallig heb ik afgelopen november nog een pond daar gebruikt, zelfs op dat tijdstip (zaterdag, redelijk vroeg in de ochtend) was het al behoorlijk druk, ik kan me enkel voorstellen hoe dat doordeweeks is rond de spitstijden.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:19 schreef Bleie het volgende:
Het is vooral de keuze van de route die wat vreemd is. Bij mij in Noord zitten we er wel echt op te wachten. Het zal voor ons een stuk makkelijker worden om de stad in te gaan. Maar de Pijp is nu al heel goed ontsloten met ov, dus daarvoor is het veel minde nuttig. Een snelle verbinding met Purmerend e.d was denk ik handiger geweest. Maar goed, dit is nu eenmaal wat er komt.
Pond? Echt?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor het noorden van A is het vooral belangrijk dat je dat plasje water over kan zonder een pond te hoeven gebruiken. Niet dat het zo lang duurt maar het gaat toch net wat gemakkelijker en sneller als je gewoon over een weg dat plasje water kan oversteken en de ponden zijn wel heel erg druk geworden. Toevallig heb ik afgelopen november nog een pond daar gebruikt, zelfs op dat tijdstip (zaterdag, redelijk vroeg in de ochtend) was het al behoorlijk druk, ik kan me enkel voorstellen hoe dat doordeweeks is rond de spitstijden.
Heel die metro is daar niet voor nodig en dat geld had hier direct in geïnvesteerd kunnen worden. Maar ja, prestige en dromen en zo.
Sorry, ik kom van beneden de rivieren. Ik weet hoe het klinkt maar het is nu niet dat ik het woord normaal gesproken ooit schrijf of lees, ik had het even moeten opzoeken. Ponten vind ik raar klinken en daarom veronderstelde ik naïef dat het met een d zou worden geschreven.quote:
Dat snap ik maar dat geldt voor heel Nederland, waarom moet dan speciaal in Amsterdam wel een metro worden aangelegd terwijl in de rest van het land mensen niet miepen en gewoon fietsen of een andere oplossing zoeken? Als Amsterdam het zelf zou betalen dan zou ik me er niet mee bemoeien maar heel Nederland betaalt mee aan dit prestigeproject.quote:Inhoudelijk: ik woon ruim 9 km van mijn werk. Zo'n fietsbrug is leuk, maar niet in de regen, of met windkracht 7 tegen. Dan wil ik met snel ov, dat niet vaststaat in de IJtunnel of in de klerezooi bij CS. Met de metro dus.
De rest van Nederland stapt in de auto. Dat is in Amsterdam niet echt een optie.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 21:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sorry, ik kom van beneden de rivieren. Ik weet hoe het klinkt maar het is nu niet dat ik het woord normaal gesproken ooit schrijf of lees, ik had het even moeten opzoeken. Ponten vind ik raar klinken en daarom veronderstelde ik naïef dat het met een d zou worden geschreven.
[..]
Dat snap ik maar dat geldt voor heel Nederland, waarom moet dan speciaal in Amsterdam wel een metro worden aangelegd terwijl in de rest van het land mensen niet miepen en gewoon fietsen of een andere oplossing zoeken? Als Amsterdam het zelf zou betalen dan zou ik me er niet mee bemoeien maar heel Nederland betaalt mee aan dit prestigeproject.
Wat betreft die windkracht, ga maar eens in de polder fietsen.
Het is duidelijk dat jij graag op de fiets zit en iedereen op de fiets wil zetten. Echter niet iedereen die van de NZ-lijn gebruik gaat maken wil of kan dat stuk in weer en wind fietsen. Ook kun je niet voor de ruim 120.000 verwachte reizigers een leenfiets op de stations zetten.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor het noorden van A is het vooral belangrijk dat je dat plasje water over kan zonder een pond te hoeven gebruiken. Niet dat het zo lang duurt maar het gaat toch net wat gemakkelijker en sneller als je gewoon over een weg dat plasje water kan oversteken en de ponden zijn wel heel erg druk geworden. Toevallig heb ik afgelopen november nog een pond daar gebruikt, zelfs op dat tijdstip (zaterdag, redelijk vroeg in de ochtend) was het al behoorlijk druk, ik kan me enkel voorstellen hoe dat doordeweeks is rond de spitstijden.
Heel die metro is daar niet voor nodig en dat geld had hier direct in geïnvesteerd kunnen worden. Maar ja, prestige en dromen en zo.
Je weet klaarblijkelijk weinig af van onze hoofdstad. Amsterdam heeft al meerdere metrolijnen. Deze Noord-Zijn lijn verbind het steeds populair wordende Noorden met Amsterdam. Ook biedt de lijn mogelijkheden voor forenzen die dadelijk in Noord de metro naar het Centraal kunnen nemen. Amsterdam Zuid is een regio in ontwikkeling en ook daar is een goede verbinding een pré. Bovendien kent Amsterdam het grootste aantal toeristen die iedere dag de stad bezoeken. Dan is een extra metrolijn noodzakelijk om al die miljoenen toeristen per jaar in goede banen te leiden.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar zijn nu natuurlijk al plannen en ideeen over.Oost west? Bestaat toch al met tram?quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:25 schreef Homey het volgende:
Ik denk dat je pas over 20 a 30 jaar echt wat zinnigs kan zeggen over de baten. Ik hoop dat de lijn rendabel zal zijn, want op een gegeven moment verdient de lijn zichzelf terug. Amsterdam groeit gewoon, en steeds meer toeristen doen de stad aan. Sterker nog, waarom zou er niet een oost-west lijn komen?
Ik heb bewust gekozen voor een vergelijk met een stuk vrij standaard infrastructuur met eveneens een voornamelijk lokale functie.quote:Op donderdag 14 januari 2016 09:13 schreef Bleie het volgende:
Grappige vergelijking. Zoals je zelf al zegt, is een weg aanleggen natuurlijk een stuk eenvoudiger dan een metro. Is er niet een vergelijking met een ingewikkelder project? HSL of zo? Of een tunnel?
Dat maakt het project niet minder duur en het maakt het verhaal er bepaald niet beter op. Het is grootheidswaanzin van een groot dorp wat wereldstadallures heeft. Nogmaals, het zou mij een rotzorg zijn als Amsterdam dat zelf volledig zou betalen, dat doet Amsterdam helaas niet, Nederland mag meebetalen. Het is een hoop geld voor luiheid van de mens voor een piepklein stukje openbaar vervoer. Gelukkig zijn ze in andere Nederlandse steden wat nuchterder.quote:Op donderdag 14 januari 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je weet klaarblijkelijk weinig af van onze hoofdstad. Amsterdam heeft al meerdere metrolijnen.
Niet qua afmeting, niet qua populatie, niet qua toerisme, niet qua faciliteiten, niet qua grandeur...quote:Inderdaad is Amsterdam qua afmeting geen London of Berlijn.
Is het niet een idee om eerst af te wachten in welke mate het groeit? Ik denk dat we ons niet de illusie moeten maken dat een piepklein metrolijntje meer toeristen doet komen. Die komen om andere redenen en die zullen zich zeker niet laten tegenhouden door een klein transportongemakje.quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:25 schreef Homey het volgende:
Ik denk dat je pas over 20 a 30 jaar echt wat zinnigs kan zeggen over de baten. Ik hoop dat de lijn rendabel zal zijn, want op een gegeven moment verdient de lijn zichzelf terug. Amsterdam groeit gewoon, en steeds meer toeristen doen de stad aan. Sterker nog, waarom zou er niet een oost-west lijn komen?
Amsterdam is wereldberoemd maar geen uitgestrekte metropool. Dat is juist de charme van de stad. Venetie is ook wereldberoemd maar ook niet groot. Je hoeft niet per se heel groot te zijn om bekend te zijn.quote:Op donderdag 14 januari 2016 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is het niet een idee om eerst af te wachten in welke mate het groeit? Ik denk dat we ons niet de illusie moeten maken dat een piepklein metrolijntje meer toeristen doet komen. Die komen om andere redenen en die zullen zich zeker niet laten tegenhouden door een klein transportongemakje.
Amsterdam moet bovendien helemaal geen wereldstad willen wordne, het is onwaarschijnlijk dat dat binnen enkele decennia gebeurt, kijk maar naar de geschiedenis (het past blijkbaar niet bij Nederland) maar stel dat het zou kunnen, moet je dat wel willen? Als Amsterdammer en als Nederlander. Bovendien, wat reken je wel en niet tot Amsterdam? Trek genoeg van de omgeving er bij en je komt aan flink wat extra inwoners, dat maakt het nog niet meer een metropool.
Ik beproef toch een beetje jaloezie van een niet-Amsterdammer? Vraag aan een buitenlander of die Nederland kent en vele zullen hun schouders ophalen. Vraag of ze Amsterdam kennen en je krijgt altijd een bevestigend antwoord. Amsterdam is een stad van wereldklasse. De enige stad van Nederland. En inderdaad, size don't matter.quote:Op donderdag 14 januari 2016 14:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is grootheidswaanzin van een groot dorp wat wereldstadallures heeft. .
doesn'tquote:Op donderdag 14 januari 2016 19:14 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik beproef toch een beetje jaloezie van een niet-Amsterdammer? Vraag aan een buitenlander of die Nederland kent en vele zullen hun schouders ophalen. Vraag of ze Amsterdam kennen en je krijgt altijd een bevestigend antwoord. Amsterdam is een stad van wereldklasse. De enige stad van Nederland. En inderdaad, size don't matter.
Vooralsnog is het OV in Amsterdam nog nooit rendabel geweest...quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:25 schreef Homey het volgende:
Veel en veel te duur. Die Oost-Westlijn zou dan 18,8 km lang moeten worden en 7,7 miljard euro kosten!!! De Noord-Zuidlijn is ''maar'' 9,2 km lang (3,1 miljard euro) en men is al vanaf 2003 bezig met de bouw van deze lijn. Die Oost-Westlijn gaat niet komen. Misschien over 60 jaar. Den Haag gaat echt nooit bij springen en Amsterdam staat een halve faillissement te wachten als ze daartoe zouden beslissen en het zelf zouden moeten dragen. Ik zie ze nog wel een tweede station toevoegen aan de NZ-lijn in Amsterdam Noord: station Sixhaven (kosten 60 a 70 miljoen euro). Daar is al rekening mee gehouden in de bouw van de NZ-lijn mocht het toekomstige bestuur van Amsterdam daartoe besluiten.quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:25 schreef Homey het volgende:
Inderdaad.quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:04 schreef Homey het volgende:
[..]
Amsterdam is wereldberoemd maar geen uitgestrekte metropool. Dat is juist de charme van de stad. Venetie is ook wereldberoemd maar ook niet groot. Je hoeft niet per se heel groot te zijn om bekend te zijn.
De vraag is of dat een lijntje onder de grond zo'n goed idee is aangezien de grond van Amsterdam daar extreem ongeschikt voor is. Er zijn heel wat goedkopere vormen van publiek transport, voor wie te lui is om een stukje te fietsen of geen tijd heeft om een stukje te wandelen, dan de metro. Nogmaals, als Amsterdam het zelf zou financieren dan zou ik me daar als niet-Amsterdammer niet mee bemoeien maar dat is nu eenmaal niet het geval.quote:Desondanks groeit de stad wel, en betere transportmogelijkheden zijn gewoon een goed idee. De uitvoering en financiering van de noord-zuid lijn is heel slecht gegaan natuurlijk, maar toch wordt ie afgebouwd. Het duurt nog maar 2 jaar. Als ie eenmaal rijdt, zullen denk ik veel mensen er veel plezier aan beleven, zeker in Amsterdam-noord en daarboven.
Waarmee we zo goed als zeker weten dat deze metrolijn niet rendabel zal gaan worden.quote:Op donderdag 14 januari 2016 20:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Vooralsnog is het OV in Amsterdam nog nooit rendabel geweest...
Jaloezie speelt er inderdaad geen enkele rol bij, eerder ergernis aan een groot gebrek aan ratio waar de rest van Nederland aan mee mag betalen dankzij gelobby.quote:
Metropoolregio Amsterdam kan zich wel degelijk meten met de regio's van Londen en New York. Het gaat niet zozeer tussen steden tegenwoordig maar tussen de stedelijke regio's. En de Noord-Zuidlijn draagt daar wel degelijk aan bij.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat fijn dat jij de wijsheid pacht hebt om dat te besluiten.
Amsterdam moet zich niet willen meten met wereldsteden zoals London, dat is Amsterdam niet en dat zal Amsterdam nooit worden, een lullig maar zeer duur metrootje van 5-10 km. lengte als verste afstand zal hier niets aan veranderen. Dat geld had veel beter besteed kunnen worden. Ik mag daar als niet-Amsterdammer over zeuren aangezien heel Nederland meebetaalt aan dit prestigeprojectje van Calimero Amsterdam.
Amsterdam groeit, qua inwoners en qua bezoekers, dat blijkt gewoon uit de cijfers. Toeristen komen inderdaad niet door zo een metrolijn, ze komen gewoon,en in steeds grotere getale. Er is niks mis mee om er voor te zorgen dat een stad is voorbereid op meer bezoekers door te zorgen voor een goede infrastructuur.quote:Op donderdag 14 januari 2016 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is het niet een idee om eerst af te wachten in welke mate het groeit? Ik denk dat we ons niet de illusie moeten maken dat een piepklein metrolijntje meer toeristen doet komen. Die komen om andere redenen en die zullen zich zeker niet laten tegenhouden door een klein transportongemakje.
Een wereldstad wordt je niet door het hebben van al dan niet een metro. Grote steden hebben wel vaak een metro. Een wereldstad ben je niet alleen door omvang, maar ook culturele en zakelijke voorzieningen. Amsterdam is met name door de culturele voorzieningen en in mindere mate de zakelijke, wel degelijk te beschouwen als een wereldstad. Niet van het niveau london, inderdaad, maar van Chicago, Kuala Lumpur, Milaan of Brussel. https://en.wikipedia.org/wiki/Global_cityquote:Amsterdam moet bovendien helemaal geen wereldstad willen wordne, het is onwaarschijnlijk dat dat binnen enkele decennia gebeurt, kijk maar naar de geschiedenis (het past blijkbaar niet bij Nederland) maar stel dat het zou kunnen, moet je dat wel willen? Als Amsterdammer en als Nederlander. Bovendien, wat reken je wel en niet tot Amsterdam? Trek genoeg van de omgeving er bij en je komt aan flink wat extra inwoners, dat maakt het nog niet meer een metropool.
Een metro aanleggen in deze grond is niet ideaal en kostenverhogend. Maar wat is het alternatief om de capaciteit van het OV te vergroten in volgebouwd gebied? Waar ook nog eens een groot deel van het gebied UNESCO werelderfgoed is. Er is geen ruimte om bovengronds capaciteit te vergroten. Daarvoor zijn forse ingrepen nodig die ook niet gewenst zijn.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 07:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
De vraag is of dat een lijntje onder de grond zo'n goed idee is aangezien de grond van Amsterdam daar extreem ongeschikt voor is. Er zijn heel wat goedkopere vormen van publiek transport, voor wie te lui is om een stukje te fietsen of geen tijd heeft om een stukje te wandelen, dan de metro. Nogmaals, als Amsterdam het zelf zou financieren dan zou ik me daar als niet-Amsterdammer niet mee bemoeien maar dat is nu eenmaal niet het geval.
[..]
Waarmee we zo goed als zeker weten dat deze metrolijn niet rendabel zal gaan worden.
quote:Ondernemen op een onrustig Rokin
Twee weken geleden plaatsten we hier een update over de werkzaamheden op het Rokin. Vooral de harde feiten van het werk en de gevolgen van het verkeer kregen toen veel aandacht. Deze keer laten we de werkzaamheden voor wat die zijn en vragen we een aantal ondernemers langs de lijn hoe het hen vergaat met het werk van GVB en de Rode Loper voor de deur.
Business as usual
Als eerste stappen we binnen bij een vestiging van modeketen G-Star RAW. Het geluid van buiten wordt volledig overstemd door de muziek en bij navraag blijkt dan ook dat zij geen last hebben van geluidsoverlast. Wel is er minder 'traffic', waarmee de spontane binnenlopers aangeduid worden. Omdat het laden en lossen vanaf de zijstraat gebeurt, heeft de winkel eigenlijk niets aan hoeven te passen. Business as usual dus, voor deze ondernemers.
Goed geïsoleerd
Stagiaire Lichanella bij Tempo Team, een paar huizen verder, heeft ook niet veel van de werkzaamheden voor de deur gemerkt. De kantoorruimte blijkt goed geïsoleerd te zijn en het geluid van buiten wordt goed gedempt. Ook Tempo Team is voor een goed deel afhankelijk van mensen die spontaan langs komen. Lichanella: "We hebben de afgelopen maanden niet minder mensen ontvangen dan voor de werkzaamheden. De tramhalte is verschoven, maar voor ons nog steeds dichtbij. Onze bereikbaarheid is dus nog steeds in orde. De gevolgen van de werkzaamheden zijn voor ons dus eigenlijk vrij klein."
Weg klanten
Hoe anders is het bij Hart Antiquiteiten 'sinds 1878'. Erik Hart, die in het pand is geboren en getogen en nog steeds boven de winkel woont, kan zijn irritatie ternauwernood verbergen: "Ik heb heel veel last van de werkzaamheden op het Rokin van de laatste maanden. Door de slechte bereikbaarheid van het Rokin als gevolg van de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn ben ik al veel klanten kwijtgeraakt, maar dat heb ik inmiddels wel geaccepteerd. Ik moet het tegenwoordig echt hebben van de spontane aankopen. Maar de opbrekingen, hekken en pilonnen jagen mijn klanten weg."
Irritatie
Erik Hart's irritatie zit 'm voornamelijk in de gebrekkige afstemming en willekeur die er lijken te bestaan bij de verschillende (gemeentelijke) partijen: "Elke keer moet er weer iets gebeuren: dan worden de rails verlegd, dan weer terug gelegd, dan vernieuwd, hersteld, veranderd. En de stoep idem dito: dan moet er een rioleringsbuis vervangen worden, dan moeten ze naar kabels kijken of moet een gasleiding vervangen. En elke keer de stoep weer open. En dan zie ik mijn omzet meteen weer dalen. Dan denk ik wel eens: kan dat niet beter? Kunnen die werkzaamheden niet gecombineerd worden? Nee hoor, dat kan niet. Af en toe vraag je je echt af..."Erik Hart van Hart Antiquiteiten woont zelf boven de winkel: Ze beginnen vroeg en zijn vaak pas laat op de avond klaar. Ik vind het erg zwaar."
Vaste klanten blijven komen
Oef! Even bijkomen bij de Drie Graefjes, nog weer verder richting de Munt. Achter de toonbank staan Debora en Lisa. Debora: "Af en toe is er flink veel lawaai van buiten, maar het lijkt de klanten niet veel uit te maken; het plekje bij het raam is nog steeds favoriet. Het werk heeft wel wat nadelen bij de taartenbezorging. We brengen elke ochtend taarten naar een andere locatie en dat is nu vaak lastig omdat we niet altijd voor de deur kunnen parkeren om in te laden." Lisa: Ik geloof wel dat we wat minder aanloop hebben dan normaal. Gelukkig blijven onze vaste klanten wel komen."
Bron
Ze moeten natuurlijk een hap uit laten vanwege de metro. We wachten het af! Rond de zomer zijn ze zeker klaar met de bouw van die appartementen. Een sketch van het gebouw vanuit de hoek. Een appartement gaat tussen de 4 a 6 ton kosten. Daarvoor krijg je in Limburg een alleenstaande huis. Amsterdam is gewild en dus duur.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:44 schreef Pek het volgende:
Schitterende appartementen natuurlijk, van binnen dan. Maar van buiten wordt het echt godsgruwelijk lelijk, wat een gedrocht![]()
[ afbeelding ]
Als je er dan toch een smak geld tegenaan gooit, hou je dan ook gewoon aan de regels die hier in De Pijp gelden: 3 of 4 woonlagen, met een witte daklijst. Zoals in de Kuipersstraat bijvoorbeeld, ook hypermodern, maar past wél in het straatbeeld:
[ afbeelding ]
Heeft de allure van de Wibautstraatquote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:46 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk een hap uit laten vanwege de metro. We wachten het af! Rond de zomer zijn ze zeker klaar met de bouw van die appartementen. Een sketch van het gebouw vanuit de hoek.
[ afbeelding ]
Het dure segment doet het goed, ja. Russen en Chinezen die de binnenstad opkopen, en hier en daar een verdwaalde expat. Mijn moeder bij het Museumplein heeft sinds kort de topman van Nike Europa als buurmanquote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:46 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Een appartement gaat tussen de 4 a 6 ton kosten.
Het heeft zijn voordelen maar voor de gewone man (Jan Modaal) blijft daardoor weinig betaalbaar over.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:55 schreef Pek het volgende:
Het dure segment doet het goed, ja. Russen en Chinezen die de binnenstad opkopen, en hier en daar een verdwaalde expat. Mijn moeder bij het Museumplein heeft sinds kort de topman van Nike Europa als
Of je moet mazzel hebben, zoals deze Jan Modaal.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:56 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Het heeft zijn voordelen maar voor de gewone man (Jan Modaal) blijft daardoor weinig betaalbaar over.Hoewel als iemand betaalbaar wil wonen dan ben je in de Randstad al bij voorbaat aan het verkeerde adres.
Mazzel (jackpot winnen)? Overigens al 18 appartementen verkocht inclusief het grootste appartement (137 m2) met een prijskaartje van bijna een miljoen euro. Zijn nog maar 2 onverkocht zie ik op de site.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:01 schreef Pek het volgende:
[..]
Of je moet mazzel hebben, zoals deze Jan Modaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |