Eerste metro in de noordzuidlijn tunnel![Op-de-testtrein-Foto-Ge-Dubbelman-2500x1667-1750x1167.jpg]()
Dit weekend zal voor het eerst een metro zijn wielen op het spoor in de Noord/Zuidlijntunnel plaatsen. Waar de tunnel eerder het domein van de bouwers was, zal de ondergrondse Noord/Zuidlijn de komende tijd ‘s nachts het terrein van deze M4 zijn die de treinbeveiliging test. Een mooi moment in de complexe eindfase van een bijzonder project. Projectleider testen Emiel Vergouw vertelt meer.
Hoe komt de metro naar de tunnel?“Toen we onlangs met de metro gingen
testen in Noord moest deze nog via bijzonder transport over de weg vervoerd worden. Dat hoeft nu niet meer, omdat we afgelopen zomer het Noord/Zuidlijnspoor op het
metrospoor in Zuid hebben aangesloten. De metro, die we lenen van GVB, rijdt nu vanaf het opstelterrein in Diemen via de ringlijn naar station Zuid en zal dan vanaf daar over het Noord/Zuidlijnspoor voortgetrokken worden, zo de tunnel in.”
Kunnen onze lezers dit spektakel volgen?“Nou, het gebeurt ’s nachts omdat we het metroverkeer niet in de weg willen zitten. Station RAI, waar vandaan je wat zou kunnen zien, is dan natuurlijk gesloten. Verder gebeurt het testen onder de grond en is dit sowieso niet zichtbaar. Het wordt dus lastig om hier live bij te zijn. Fotograaf Gé Dubbelman komt in ieder geval wel binnenkort langs om mooie plaatjes van de eerste metro in de tunnel te maken, zodat de volgers toch nog mee kunnen genieten.”
Hier wordt straks de metro voortgetrokken. Dit gebeurt 's nachts, zodat de bouwers overdag veilig kunnen doorwerken. Foto Gé DubbelmanWat en wanneer gaat de metro testen?“We beginnen gelijk komend weekend met het testen van het treinbeveiligingssysteem. In principe gaan we hetzelfde doen als tijdens de testen in Amsterdam Noord, eerder dit jaar, met het verschil natuurlijk dat we nu in de tunnel werken. We trekken (en duwen) de metro voort met een speciaal voertuig en kijken zo of de aangebrachte treinbeveiligingssoftware klopt met de werkelijkheid.”
Kun je een voorbeeld geven?“Als de metro volgens de software afremt op 100 meter voor bijvoorbeeld station De Pijp, maar in de praktijk blijkt dat hij op 105 meter afstand is, dan moet dit aangepast worden. De software die in de metro zit is gekoppeld aan de gele bakens die langs het spoor geplaatst zijn. Deze communiceren als het ware met elkaar, waardoor de metro precies weet waar hij zich bevindt op het traject. Deze informatie is niet alleen nodig voor de dienstregeling, maar ook voor de veiligheid; metro’s mogen natuurlijk nooit te dicht op elkaar rijden.”
Waarom doen we dit zo?“Alleen op deze manier kun je in de praktijk zien of wat je op papier hebt bedacht, ook klopt met de werkelijkheid. Eventuele fouten in de software halen we er vervolgens uit. Uiteraard zijn dit ook niet de enige testen die we uitvoeren met een metro; later dit jaar beginnen we met de lowspeed testen in Noord waarbij een M5 – op eigen kracht, dus gekoppeld aan de derde rail – met maximaal 40 km per uur over het spoor rijdt.”
En daarna?“Als dit goed gaat verhogen we de snelheid naar ongeveer 70 km per uur. Begin 2016 willen we over het hele traject rijden, met meerdere metro’s die dan ook allemaal zijn aangesloten op de derde rail. Maar de komende testen zijn ook al erg leuk natuurlijk!”