quote:Op donderdag 5 november 2015 11:05 schreef Etsu het volgende:
Hoi.
Ik ben afgelopen september begonnen met de lerarenopleiding economie. Bevalt me prima, wel onder mijn niveau aangezien ik ook een wo-opleiding ernaast doe. Dus het is best easy allemaal tot nu toe. Binnenkort stage lopen hopelijk.
Eerste 3 punten zijn al binnen. Binnenkort een definitieve versie van een werkstuk (voor 5 ec) inleveren over of de leraarschap mij wel ligt. Daarbij moet ik leerdoelen formuleren aan de hand van de gedragsindicatoren (competentiebibliotheek), maar ik weet niet zo heel goed hoe ik de leerdoelen moet formuleren.
Wat ik wel weet, is dat het via de SMART-methode moet, maar en verder? Moet je dan gewoon je zwakke punten pakken of ..? Ik had eerst de gedragsindicatoren waar ik (nog) niet aan voldoe, gepakt, maar dat is dus niet goed.
Hoezo is dat slikken?quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.
Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Ik heb tijdens mijn stageperiode voornamelijk aan bovenbouw havo/vwo lesgegeven. Daar zat ook een ietwat lastige klas 4havo bij. Verder een brugklas gymnasium en 3vwo.quote:
Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ben doodop. Vrijdag is sowieso een lange rotdag, maar het wilde vandaag écht niet lukken. Bah, heb net al staan janken thuis
Werkelijk alles! Er waren maar twee (van de zes) lessen die goed liepen. De andere vier waren een puinhoop. Ik kon wel jánken! Zoveel tijd besteed aan voorbereiding, maar het wilde echt niet lukken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:50 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?
Ze zijn niet eng. Eigenlijk zijn ze best wel leukquote:Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.
Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"quote:Op zaterdag 7 november 2015 01:26 schreef Friek_ het volgende:
Overigens wist ik niet wat scaffolding betekende, dus ik zocht het even op. Toch keek ik best op van het filmpje: https://www.leraar24.nl/video/4113/scaffolding#tab=0
Zou de leerling nu echt begrepen hebben wat het verschil is tussen de Europese Raad en de Europese Unie?
Ik heb je reactie wel gelezen hoor, maar nog geen tijd gehad om weer aan m'n verslag te werken Zal er later nog eens (serieus) naar kijken, toch erg bedankt !quote:Op donderdag 5 november 2015 13:04 schreef Silmarwen het volgende:
Je pakt gewoon die competentie matrix en gaat kijken waar je nog in wil verdiepen of verbeteren. Bijvoorbeeld ik wil leren hoe ik de aandacht van de klas aan het begin van de les kan vangen zodat alle leerlingen hun aandacht op mij gericht hebben. Dus je moet wel een concreet punt en tijf pakken. Dus niet ik wil leren hoe ik een klas laat luisteren. Dat is te vaag. Nu heb je een moment, de start van de klas, en een resultaat, iedereen kijkt naar je bijvoorbeeld.
Je maakt dit meetbaar Door te filmen bijv en een onderzoekje te doen aan de hand van het boek de vijf rollen van de leraar ofzo. Maak je een verslagje met verschillende lesplannen waar je verschillende methode probeert. Je doet een start en eind filmpje en tada.
Ik heb geen wo opleiding gedaan en ik vind de opleiding oo erg makkelijk. Sta op dit moment gemiddeld een 9.2
Ga als ik klaar ben kijken of ik een lerarenbeurs kan krijgen voor het premaster traject en een masters traject.
Leuk trouwens. We moesten een onderzoek doen voor een vak. Ik he gekeken naar de beleving van authenticiteit in de praktijk vakken. Mijn werk wil dit nu 2 jaarlijks per niveau en leerjaar gaan uitvoeren.
[..]
Tegen.quote:Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html
Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
Goede argumenten ook.quote:
Dank je, ik vond ze zelf ook wel sterkquote:
Ik ben voor. Iemand die niets heeft met gezwam over verzonnen verhaaltjes moet niet belemmerd worden om een studie als technische natuurkunde te gaan doen. Dat wordt-ie in het huidige systeem wel.quote:Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html
Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
"Sturend leren" is wel erg algemeen. Hier staat een aardige uitleg van scaffolding: Effecten van scaffolding op de prestaties en betrokkenheid van leerlingen. (Dit is een tekst van een oud-collega van me die er een proefschrift over schreef.)quote:Op zaterdag 7 november 2015 08:16 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"
Scaffolding is vooral veel sturend leren. VMBO'ers leren vaak beter door dingen uit te proberen, het zijn meer de "doeners" en dus is het praktisch kunnen toepassen super belangrijk voor ze.
School is geen persoonlijk knuffelhoekje waar je alleen dingen moet doen die je zelf leuk vindt of waar je goed in bent. Ook de stomme vakken en de vakken waarvoor je keihard moet ploeteren, horen erbij. Daarmee om leren gaan is een minstens zo belangrijke les die leerlingen moeten leren.quote:Op zondag 15 november 2015 17:44 schreef Silmarwen het volgende:
Goed, ik ben dus voorstander in het afnemen van examens op verschillende niveau, mede om de reden die Thabit aangeeft.
Ik denk dat bepaalde vakken, iemand kunnen tegenhouden in hun potentie. Voor mij waren het Duits en Frans, met bijles twee 5jes eruit gesleept, omdat ik ik anders niet naar de vierde mocht, terwijl ik voor alle andere vakken een 8 of hoger stond.
Vervolgopleidingen kunnen vervolgens (zoals vroeger ook met de MAVO was natuurlijk) eisen dat bepaalde vakken op tenminste HAVO-niveau behaald zijn. Een diploma zou misschien wel meer waard worden zelfs, maar wat specifieker gericht op de talenten van een student in plaats van het gemiddelde van een student. Dit zou tevens ook een goede manier zijn om tegen de zesje cultuur in te gaan, doordat studenten de mogelijkheid krijgen te excelleren op een bepaald niveau zullen ze ook meer gemotiveerd zijn.
Ik denk wel dat je moet waken voor een te grote discrepantie tussen verschillende vakken. Ik weet niet of het verstandig is om een gymnasiast op VMBO-T niveau wiskunde af te laten ronden... Aan de andere kant, waarom zou je een zwaar dyslectische VMBO'er niet de beta vakken op HAVO/VWO niveau laten afronden.
Je kan prima iets stom vinden en er wel goed in zijn....quote:Op zondag 15 november 2015 18:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
School is geen persoonlijk knuffelhoekje waar je alleen dingen moet doen die je zelf leuk vindt of waar je goed in bent. Ook de stomme vakken en de vakken waarvoor je keihard moet ploeteren, horen erbij. Daarmee om leren gaan is een minstens zo belangrijke les die leerlingen moeten leren.
Daarom staat er ook 'of'. Het Nederlands heeft helaas geen woord voor XOR.quote:Op zondag 15 november 2015 18:48 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Je kan prima iets stom vinden en er wel goed in zijn....
Dat is ook een levensles. Leerlingen moeten dan niet de kans krijgen om het te laten vallen, maar ze moeten de kans krijgen om technieken te leren voor hoe ze om moeten gaan met dingen die ze niet kunnen.quote:Je zou kunnen zeggen dat als je VWO doet, dat je minimaal een x aantal vakken op VWO niveau doet en max een x aantal vakken op HAVO niveau.
Er is een verschil tussen keihard ploeteren, en het gewoon niet begrijpen of kunnen bevatten natuurlijk.
Alleen bepaalt hey op de middelbare school je volledige toekomst en de rest van je leven zijn de gevolgen van ergens niet zo goed in zijn vaak minder erg en langdurig.quote:Op zondag 15 november 2015 19:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daarom staat er ook 'of'. Het Nederlands heeft helaas geen woord voor XOR.
[..]
Dat is ook een levensles. Leerlingen moeten dan niet de kans krijgen om het te laten vallen, maar ze moeten de kans krijgen om technieken te leren voor hoe ze om moeten gaan met dingen die ze niet kunnen.
Het is kut als je slecht bent in een vak, maar je zult ermee moeten leren leven want je gaat nog heel vaak meemaken dat je ergens slecht in bent...
Ik ben het met jou eens, maar zou het dan inderdaad wel aan banden leggen. Dat je maximaal twee of drie vakken een niveau lager mag doen dan het vak waar je uiteindelijk je diploma in krijgt. Wordt alleen wel lastig met officieel havisten die dan een diploma hebben met drie vakken op vmboniveau, drie op vwo en maar twee op havoquote:Op zondag 15 november 2015 20:06 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Alleen bepaalt hey op de middelbare school je volledige toekomst en de rest van je leven zijn de gevolgen van ergens niet zo goed in zijn vaak minder erg en langdurig.
Het feit dat ik slecht was in Duits en Frans had een volledig niveau verschil als gevolg wat een andere vervolgopleiding en beroep en inkomen als gevolg zou hebben.
Het feit dat ik nog steeds slecht ben in Frans en Duits is nu alleen maar irritant als ik naar Frankrijk of Duitsland ga. De gevolgen van slecht zijn in 1 of 2 dingen is buiten proportioneel. En dan nog kan er het besluit genomen worden om geen makkelijkere niveaus aan te bieden maar wel bijvoorbeeld moeilijkere.
Studenten zijn geen eenheidsworst maar zo behandelen scholen ze wel.
Ik geef les aan kappers en schoonheidsspecialiste. Alleen niveau 4 doet landelijk examen Engels en moeten dus aan een minimum niveau voldoen. Degene die hier al aan voldoen dwing ik toch ook niet het curriculum te volgen. Zij krijgen een uitdagend programma. Waarom niet deze uitdaging bieden in het vgo.
De overlap in vaardigheden tussen Engels, wiskunde of welk vak dan ook is groot genoeg dat je, als je vak A op een zeker niveau kunt, je vak B ook op dat niveau kunt (al is dat niet altijd even goed). Naar mijn ervaring zijn niveauverschillen vrijwel altijd te wijten aan secundaire omstandigheden. Gebrek aan motivatie, leerstoornissen, ontoereikende differentiatie en zo. Als ik ga kijken waarom leerlingen in mijn vakgebied falen terwijl ze voor andere vakken goede punten halen, heeft het altijd met zoiets te maken.quote:Op zondag 15 november 2015 20:06 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Alleen bepaalt hey op de middelbare school je volledige toekomst en de rest van je leven zijn de gevolgen van ergens niet zo goed in zijn vaak minder erg en langdurig.
Het feit dat ik slecht was in Duits en Frans had een volledig niveau verschil als gevolg wat een andere vervolgopleiding en beroep en inkomen als gevolg zou hebben.
Het feit dat ik nog steeds slecht ben in Frans en Duits is nu alleen maar irritant als ik naar Frankrijk of Duitsland ga. De gevolgen van slecht zijn in 1 of 2 dingen is buiten proportioneel. En dan nog kan er het besluit genomen worden om geen makkelijkere niveaus aan te bieden maar wel bijvoorbeeld moeilijkere.
Studenten zijn geen eenheidsworst maar zo behandelen scholen ze wel.
Ik geef les aan kappers en schoonheidsspecialiste. Alleen niveau 4 doet landelijk examen Engels en moeten dus aan een minimum niveau voldoen. Degene die hier al aan voldoen dwing ik toch ook niet het curriculum te volgen. Zij krijgen een uitdagend programma. Waarom niet deze uitdaging bieden in het vgo.
Niet mee eens. Ik denk dat het wel andersom moet kunnen. Dus HAVO-examen doen als je VMBO doet. Bij een hoger opleidingsniveau hoort ook een andere mindset en inzet, heb je die niet? Pech gehad.quote:Op zondag 15 november 2015 21:12 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik ben het met jou eens, maar zou het dan inderdaad wel aan banden leggen. Dat je maximaal twee of drie vakken een niveau lager mag doen dan het vak waar je uiteindelijk je diploma in krijgt. Wordt alleen wel lastig met officieel havisten die dan een diploma hebben met drie vakken op vmboniveau, drie op vwo en maar twee op havo
quote:Op zondag 15 november 2015 16:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Doet me denken aan een klas die een iets oudere collega had wijsgemaakt dat "hard werken" de betekenis van "swaffelen" was. Er viel een moment van stilte toen de collega in kwestie in de docentenkamer vertelde: "Ik ga straks weer met je klas swaffelen".
Die topicviews bestaan geloof k uit veel leerlingen die een kijkje willen nemen in de wereld van docentenquote:Op vrijdag 20 november 2015 21:59 schreef Etsu het volgende:
Hmm, 130 lurkers/topicviews verder. Niemand dus? Of die persoon is een beetje de weg kwijt en weet FOK! niet meer te vinden
Ben ik de enige student hier?
Zijn het twee delen van 1 vak? Bij de hu mag je nooit compenseren iig.quote:Op vrijdag 20 november 2015 13:52 schreef Etsu het volgende:
Als ik goed heb, was hier nog iemand anders die ook lerarenopleiding economie volgde aan de NHL. Weet diegene misschien of als je TR1 hebt gehaald, dat je het kan compenseren met TR2, of moet je voor TR2 ook voldoende hebben?
Trouwens: eerste 5 officiele studiepunten zijn binnen, nu zit ik op 23/60.
Ik heb het al ontdekt In Educator staat het als 2 toetsen met dezelfde weinig, en er staat dat voor beide onderdelen een 6+ moet zijn. Nou, dan zegt het wel genoeg.quote:Op zaterdag 21 november 2015 07:21 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Zijn het twee delen van 1 vak? Bij de hu mag je nooit compenseren iig.
Bij de hu krijg je binnen 3 weken je cijfer. Tenzij de docent uitstel vraagtquote:Op zondag 22 november 2015 09:36 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik heb het al ontdekt In Educator staat het als 2 toetsen met dezelfde weinig, en er staat dat voor beide onderdelen een 6+ moet zijn. Nou, dan zegt het wel genoeg.
3 weken geleden zo'n toets gemaakt, nog niks terug. Zijn ze altijd zo traag bij deeltijd?
I agree. Sinds het begin van het schooljaar een aantal keer geen toegang gehad en andere problemen. In dat opzicht is Magister 5.6 geen fijn programma.quote:Op woensdag 4 november 2015 15:51 schreef JochemP het volgende:
Ik heb echt een schurfthekel aan 5.6
Gaat traag, werkt niet in Chrome en ik word er om de 10 minuten zonder reden uitgeflikkerd omdat ie vastloopt
Ik ben deze zomer overgestapt van school en ik heb van mijn oude school vandaag nog die loonsverhoging gestort gekregen, dus het lijkt mij dat je daar nog gewoon recht op hebt.quote:Op dinsdag 24 november 2015 20:53 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag stond de loonsverhoging-met-terugwerkende-kracht vanaf januari op mijn loonstrookje. Nu kwam een ex-collega, die sinds 1 augustus niet meer in dienst is, met de vraag of hij nu nog aanspraak kan maken op die verhoging. Iemand die dat weet, en eventueel kan onderbouwen met een linkje?
Klopt. En het was bruto.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:58 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Die eenmalige uitkering van 500 euro, die was naar rato, toch?
1 FTE is 500 euro, minder FTE is minder, of heb ik me nou vergist?
Ja ik kreeg 350 bruto voor 0.7 ftequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |