abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 november 2015 @ 13:33:05 #101
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_157312481
Wij hebben ook nog 5.6. Vind dat eigenlijk prima werken.. Loopt tot nog toe vlekkeloos op Safari.. Kan je helaas niet helpen met 6 :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  woensdag 4 november 2015 @ 15:51:42 #102
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_157315378
Ik heb echt een schurfthekel aan 5.6

Gaat traag, werkt niet in Chrome en ik word er om de 10 minuten zonder reden uitgeflikkerd omdat ie vastloopt
pi_157316788
Eerste week na de vakantie en ben nu al gesloopt :(

Een van mijn mentorkindjes (lief meisje) heeft gevochten met een oudere leerling (kl**tzak-jongen). Zucht. :'(
Mon 'en!
pi_157331312
Hoi. :D

Ik ben afgelopen september begonnen met de lerarenopleiding economie. Bevalt me prima, wel onder mijn niveau aangezien ik ook een wo-opleiding ernaast doe. Dus het is best easy allemaal tot nu toe. :+ Binnenkort stage lopen hopelijk.

Eerste 3 punten zijn al binnen. Binnenkort een definitieve versie van een werkstuk (voor 5 ec) inleveren over of de leraarschap mij wel ligt. Daarbij moet ik leerdoelen formuleren aan de hand van de gedragsindicatoren (competentiebibliotheek), maar ik weet niet zo heel goed hoe ik de leerdoelen moet formuleren.

Wat ik wel weet, is dat het via de SMART-methode moet, maar en verder? Moet je dan gewoon je zwakke punten pakken of ..? :? Ik had eerst de gedragsindicatoren waar ik (nog) niet aan voldoe, gepakt, maar dat is dus niet goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2015 11:07:20 ]
  donderdag 5 november 2015 @ 13:04:58 #105
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157333554
Je pakt gewoon die competentie matrix en gaat kijken waar je nog in wil verdiepen of verbeteren. Bijvoorbeeld ik wil leren hoe ik de aandacht van de klas aan het begin van de les kan vangen zodat alle leerlingen hun aandacht op mij gericht hebben. Dus je moet wel een concreet punt en tijf pakken. Dus niet ik wil leren hoe ik een klas laat luisteren. Dat is te vaag. Nu heb je een moment, de start van de klas, en een resultaat, iedereen kijkt naar je bijvoorbeeld.


Je maakt dit meetbaar Door te filmen bijv en een onderzoekje te doen aan de hand van het boek de vijf rollen van de leraar ofzo. Maak je een verslagje met verschillende lesplannen waar je verschillende methode probeert. Je doet een start en eind filmpje en tada.

Ik heb geen wo opleiding gedaan en ik vind de opleiding oo erg makkelijk. Sta op dit moment gemiddeld een 9.2
Ga als ik klaar ben kijken of ik een lerarenbeurs kan krijgen voor het premaster traject en een masters traject.

Leuk trouwens. We moesten een onderzoek doen voor een vak. Ik he gekeken naar de beleving van authenticiteit in de praktijk vakken. Mijn werk wil dit nu 2 jaarlijks per niveau en leerjaar gaan uitvoeren.


quote:
2s.gif Op donderdag 5 november 2015 11:05 schreef Etsu het volgende:
Hoi. :D

Ik ben afgelopen september begonnen met de lerarenopleiding economie. Bevalt me prima, wel onder mijn niveau aangezien ik ook een wo-opleiding ernaast doe. Dus het is best easy allemaal tot nu toe. :+ Binnenkort stage lopen hopelijk.

Eerste 3 punten zijn al binnen. Binnenkort een definitieve versie van een werkstuk (voor 5 ec) inleveren over of de leraarschap mij wel ligt. Daarbij moet ik leerdoelen formuleren aan de hand van de gedragsindicatoren (competentiebibliotheek), maar ik weet niet zo heel goed hoe ik de leerdoelen moet formuleren.

Wat ik wel weet, is dat het via de SMART-methode moet, maar en verder? Moet je dan gewoon je zwakke punten pakken of ..? :? Ik had eerst de gedragsindicatoren waar ik (nog) niet aan voldoe, gepakt, maar dat is dus niet goed.
pi_157361000
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.

Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
  vrijdag 6 november 2015 @ 16:54:44 #107
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157362886
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.

Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Hoezo is dat slikken?

Mavisten hebben meer behoefte aan een persoonlijke band met hun docent. En hebben meer structuur, steun en scaffolding nodig.

Ik heb zelf gemerkt, dat als je bij mavisten (of niv 2 en 3 mbo studenten) vooral niet te veel boos en super streng moet zijn, maar veel meer de focus moet leggen op contact, persoonlijk aanspreken en een geintje moet maken. Hoe bozer jij wordt, hoe meer ze het als een uitdaging zien om je weer boos te krijgen.
pi_157363857
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:54 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Hoezo is dat slikken?
Ik heb tijdens mijn stageperiode voornamelijk aan bovenbouw havo/vwo lesgegeven. Daar zat ook een ietwat lastige klas 4havo bij. Verder een brugklas gymnasium en 3vwo.

Overigens heb ik zelf eerst vmbo gedaan voordat ik op de universiteit terecht kwam (volgens de rector die me aannam heb ik de 'toeristische route' genomen :P). Dus helemaal onbekend met de doelgroep ben ik ook weer niet, maar desondanks lijkt het me wel even flink schakelen. Maar ik heb goede zin, dus we gaan er gewoon tegenaan.
pi_157363888
Ben doodop. Vrijdag is sowieso een lange rotdag, maar het wilde vandaag écht niet lukken. Bah, heb net al staan janken thuis :'(
Mon 'en!
pi_157363935
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 17:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ben doodop. Vrijdag is sowieso een lange rotdag, maar het wilde vandaag écht niet lukken. Bah, heb net al staan janken thuis :'(
Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?
pi_157366714
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 17:50 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?
Werkelijk alles! Er waren maar twee (van de zes) lessen die goed liepen. De andere vier waren een puinhoop. Ik kon wel jánken! Zoveel tijd besteed aan voorbereiding, maar het wilde echt niet lukken.

Ik heb gewoon zes heel arbeidsintensieve lessen op vrijdag, allemaal in andere lokalen en met andere lesmaterialen. Ik sjouw en ren me rot (en heb geen tijd om te eten, plassen of extra kopietjes te maken)! En als er dan ergens iets misgaat, is mijn hele dag naar de maan. Bah!
Mon 'en!
  vrijdag 6 november 2015 @ 20:17:31 #112
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157366833
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.

Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Ze zijn niet eng. Eigenlijk zijn ze best wel leuk ;)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 6 november 2015 @ 21:13:46 #113
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_157368573
Ik werk al 15 jaar met vmbo/mavo-leerlingen. Wat hierboven ook gezegd werd, een persoonlijk contact met deze leerlingen is een must. Hoe meer jij van jezelf laat zien, des te meer krijg je ook terug. What you give is what you get. Heerlijke doelgroep! Laat het gewoon eens op je afkomen. Toon belangstelling in ze. Dan komt de lesstof vanzelf ook wel.
.
pi_157375214
Overigens wist ik niet wat scaffolding betekende, dus ik zocht het even op. Toch keek ik best op van het filmpje: https://www.leraar24.nl/video/4113/scaffolding#tab=0

Zou de leerling nu echt begrepen hebben wat het verschil is tussen de Europese Raad en de Europese Unie?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2015 01:26:32 ]
  zaterdag 7 november 2015 @ 08:16:57 #115
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157376528
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 november 2015 01:26 schreef Friek_ het volgende:
Overigens wist ik niet wat scaffolding betekende, dus ik zocht het even op. Toch keek ik best op van het filmpje: https://www.leraar24.nl/video/4113/scaffolding#tab=0

Zou de leerling nu echt begrepen hebben wat het verschil is tussen de Europese Raad en de Europese Unie?
Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"

Scaffolding is vooral veel sturend leren. VMBO'ers leren vaak beter door dingen uit te proberen, het zijn meer de "doeners" en dus is het praktisch kunnen toepassen super belangrijk voor ze.
pi_157429500
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 13:04 schreef Silmarwen het volgende:
Je pakt gewoon die competentie matrix en gaat kijken waar je nog in wil verdiepen of verbeteren. Bijvoorbeeld ik wil leren hoe ik de aandacht van de klas aan het begin van de les kan vangen zodat alle leerlingen hun aandacht op mij gericht hebben. Dus je moet wel een concreet punt en tijf pakken. Dus niet ik wil leren hoe ik een klas laat luisteren. Dat is te vaag. Nu heb je een moment, de start van de klas, en een resultaat, iedereen kijkt naar je bijvoorbeeld.

Je maakt dit meetbaar Door te filmen bijv en een onderzoekje te doen aan de hand van het boek de vijf rollen van de leraar ofzo. Maak je een verslagje met verschillende lesplannen waar je verschillende methode probeert. Je doet een start en eind filmpje en tada.

Ik heb geen wo opleiding gedaan en ik vind de opleiding oo erg makkelijk. Sta op dit moment gemiddeld een 9.2
Ga als ik klaar ben kijken of ik een lerarenbeurs kan krijgen voor het premaster traject en een masters traject.

Leuk trouwens. We moesten een onderzoek doen voor een vak. Ik he gekeken naar de beleving van authenticiteit in de praktijk vakken. Mijn werk wil dit nu 2 jaarlijks per niveau en leerjaar gaan uitvoeren.

[..]

Ik heb je reactie wel gelezen hoor, maar nog geen tijd gehad om weer aan m'n verslag te werken :D Zal er later nog eens (serieus) naar kijken, toch erg bedankt :) !
  vrijdag 13 november 2015 @ 13:39:40 #117
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157511835
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html

Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:08:46 #118
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157516529
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html

Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
Tegen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:39:36 #119
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157517037
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tegen.
Goede argumenten ook.
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:41:31 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157517068
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:39 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Goede argumenten ook.
Dank je, ik vond ze zelf ook wel sterk ;)

Zal het straks even aanvullen. Eerst eten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157519216
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html

Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
Ik ben voor. Iemand die niets heeft met gezwam over verzonnen verhaaltjes moet niet belemmerd worden om een studie als technische natuurkunde te gaan doen. Dat wordt-ie in het huidige systeem wel.
pi_157524134
Ik ben toch wat verdeeld over deze kwestie, aangezien ik de argumenten van beide kanten wel begrijp en erken, alhoewel ik het diploma-inflatie-argument wat zwak vind. Diploma's zijn allang niet meer zo eenduidig.
pi_157561747
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 08:16 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"

Scaffolding is vooral veel sturend leren. VMBO'ers leren vaak beter door dingen uit te proberen, het zijn meer de "doeners" en dus is het praktisch kunnen toepassen super belangrijk voor ze.
"Sturend leren" is wel erg algemeen. Hier staat een aardige uitleg van scaffolding: Effecten van scaffolding op de prestaties en betrokkenheid van leerlingen. (Dit is een tekst van een oud-collega van me die er een proefschrift over schreef.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157565546
Best interessant, maar 'er werd in de klas gescaffold', dat werkt niet echt lekker qua taalgebruik. Ik heb het gevoel dat ik dan met criminele activiteiten bezig ben. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 15 november 2015 @ 16:51:53 #125
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_157570947
Doet me denken aan een klas die een iets oudere collega had wijsgemaakt dat "hard werken" de betekenis van "swaffelen" was. Er viel een moment van stilte toen de collega in kwestie in de docentenkamer vertelde: "Ik ga straks weer met je klas swaffelen".
.
  zondag 15 november 2015 @ 17:44:39 #126
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157572445
Goed, ik ben dus voorstander in het afnemen van examens op verschillende niveau, mede om de reden die Thabit aangeeft.

Ik denk dat bepaalde vakken, iemand kunnen tegenhouden in hun potentie. Voor mij waren het Duits en Frans, met bijles twee 5jes eruit gesleept, omdat ik ik anders niet naar de vierde mocht, terwijl ik voor alle andere vakken een 8 of hoger stond.

Vervolgopleidingen kunnen vervolgens (zoals vroeger ook met de MAVO was natuurlijk) eisen dat bepaalde vakken op tenminste HAVO-niveau behaald zijn. Een diploma zou misschien wel meer waard worden zelfs, maar wat specifieker gericht op de talenten van een student in plaats van het gemiddelde van een student. Dit zou tevens ook een goede manier zijn om tegen de zesje cultuur in te gaan, doordat studenten de mogelijkheid krijgen te excelleren op een bepaald niveau zullen ze ook meer gemotiveerd zijn.

Ik denk wel dat je moet waken voor een te grote discrepantie tussen verschillende vakken. Ik weet niet of het verstandig is om een gymnasiast op VMBO-T niveau wiskunde af te laten ronden... Aan de andere kant, waarom zou je een zwaar dyslectische VMBO'er niet de beta vakken op HAVO/VWO niveau laten afronden.
  zondag 15 november 2015 @ 18:38:47 #127
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157573748
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 17:44 schreef Silmarwen het volgende:
Goed, ik ben dus voorstander in het afnemen van examens op verschillende niveau, mede om de reden die Thabit aangeeft.

Ik denk dat bepaalde vakken, iemand kunnen tegenhouden in hun potentie. Voor mij waren het Duits en Frans, met bijles twee 5jes eruit gesleept, omdat ik ik anders niet naar de vierde mocht, terwijl ik voor alle andere vakken een 8 of hoger stond.

Vervolgopleidingen kunnen vervolgens (zoals vroeger ook met de MAVO was natuurlijk) eisen dat bepaalde vakken op tenminste HAVO-niveau behaald zijn. Een diploma zou misschien wel meer waard worden zelfs, maar wat specifieker gericht op de talenten van een student in plaats van het gemiddelde van een student. Dit zou tevens ook een goede manier zijn om tegen de zesje cultuur in te gaan, doordat studenten de mogelijkheid krijgen te excelleren op een bepaald niveau zullen ze ook meer gemotiveerd zijn.

Ik denk wel dat je moet waken voor een te grote discrepantie tussen verschillende vakken. Ik weet niet of het verstandig is om een gymnasiast op VMBO-T niveau wiskunde af te laten ronden... Aan de andere kant, waarom zou je een zwaar dyslectische VMBO'er niet de beta vakken op HAVO/VWO niveau laten afronden.
School is geen persoonlijk knuffelhoekje waar je alleen dingen moet doen die je zelf leuk vindt of waar je goed in bent. Ook de stomme vakken en de vakken waarvoor je keihard moet ploeteren, horen erbij. Daarmee om leren gaan is een minstens zo belangrijke les die leerlingen moeten leren.
  zondag 15 november 2015 @ 18:48:23 #128
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157573963
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 18:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

School is geen persoonlijk knuffelhoekje waar je alleen dingen moet doen die je zelf leuk vindt of waar je goed in bent. Ook de stomme vakken en de vakken waarvoor je keihard moet ploeteren, horen erbij. Daarmee om leren gaan is een minstens zo belangrijke les die leerlingen moeten leren.
Je kan prima iets stom vinden en er wel goed in zijn....

Je zou kunnen zeggen dat als je VWO doet, dat je minimaal een x aantal vakken op VWO niveau doet en max een x aantal vakken op HAVO niveau.

Er is een verschil tussen keihard ploeteren, en het gewoon niet begrijpen of kunnen bevatten natuurlijk.
  zondag 15 november 2015 @ 19:22:11 #129
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157575128
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 18:48 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Je kan prima iets stom vinden en er wel goed in zijn....
Daarom staat er ook 'of'. Het Nederlands heeft helaas geen woord voor XOR.
quote:
Je zou kunnen zeggen dat als je VWO doet, dat je minimaal een x aantal vakken op VWO niveau doet en max een x aantal vakken op HAVO niveau.

Er is een verschil tussen keihard ploeteren, en het gewoon niet begrijpen of kunnen bevatten natuurlijk.
Dat is ook een levensles. Leerlingen moeten dan niet de kans krijgen om het te laten vallen, maar ze moeten de kans krijgen om technieken te leren voor hoe ze om moeten gaan met dingen die ze niet kunnen.

Het is kut als je slecht bent in een vak, maar je zult ermee moeten leren leven want je gaat nog heel vaak meemaken dat je ergens slecht in bent...
  zondag 15 november 2015 @ 20:06:36 #130
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157577201
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 19:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Daarom staat er ook 'of'. Het Nederlands heeft helaas geen woord voor XOR.

[..]

Dat is ook een levensles. Leerlingen moeten dan niet de kans krijgen om het te laten vallen, maar ze moeten de kans krijgen om technieken te leren voor hoe ze om moeten gaan met dingen die ze niet kunnen.

Het is kut als je slecht bent in een vak, maar je zult ermee moeten leren leven want je gaat nog heel vaak meemaken dat je ergens slecht in bent...
Alleen bepaalt hey op de middelbare school je volledige toekomst en de rest van je leven zijn de gevolgen van ergens niet zo goed in zijn vaak minder erg en langdurig.

Het feit dat ik slecht was in Duits en Frans had een volledig niveau verschil als gevolg wat een andere vervolgopleiding en beroep en inkomen als gevolg zou hebben.

Het feit dat ik nog steeds slecht ben in Frans en Duits is nu alleen maar irritant als ik naar Frankrijk of Duitsland ga. De gevolgen van slecht zijn in 1 of 2 dingen is buiten proportioneel. En dan nog kan er het besluit genomen worden om geen makkelijkere niveaus aan te bieden maar wel bijvoorbeeld moeilijkere.

Studenten zijn geen eenheidsworst maar zo behandelen scholen ze wel.

Ik geef les aan kappers en schoonheidsspecialiste. Alleen niveau 4 doet landelijk examen Engels en moeten dus aan een minimum niveau voldoen. Degene die hier al aan voldoen dwing ik toch ook niet het curriculum te volgen. Zij krijgen een uitdagend programma. Waarom niet deze uitdaging bieden in het vgo.
  zondag 15 november 2015 @ 21:12:02 #131
403253 Meke
after all this time? always.
pi_157581202
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 20:06 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Alleen bepaalt hey op de middelbare school je volledige toekomst en de rest van je leven zijn de gevolgen van ergens niet zo goed in zijn vaak minder erg en langdurig.

Het feit dat ik slecht was in Duits en Frans had een volledig niveau verschil als gevolg wat een andere vervolgopleiding en beroep en inkomen als gevolg zou hebben.

Het feit dat ik nog steeds slecht ben in Frans en Duits is nu alleen maar irritant als ik naar Frankrijk of Duitsland ga. De gevolgen van slecht zijn in 1 of 2 dingen is buiten proportioneel. En dan nog kan er het besluit genomen worden om geen makkelijkere niveaus aan te bieden maar wel bijvoorbeeld moeilijkere.

Studenten zijn geen eenheidsworst maar zo behandelen scholen ze wel.

Ik geef les aan kappers en schoonheidsspecialiste. Alleen niveau 4 doet landelijk examen Engels en moeten dus aan een minimum niveau voldoen. Degene die hier al aan voldoen dwing ik toch ook niet het curriculum te volgen. Zij krijgen een uitdagend programma. Waarom niet deze uitdaging bieden in het vgo.
Ik ben het met jou eens, maar zou het dan inderdaad wel aan banden leggen. Dat je maximaal twee of drie vakken een niveau lager mag doen dan het vak waar je uiteindelijk je diploma in krijgt. Wordt alleen wel lastig met officieel havisten die dan een diploma hebben met drie vakken op vmboniveau, drie op vwo en maar twee op havo :D

Misschien dan überhaupt afstappen van de indeling in vmbo/havo/vwo, en overgaan op alle vakken echt in niveaus aanbieden? Een meer Amerikaans model: voor elk vak je eigen niveau bepalen, en dat vervolgopleidingen dan eisen gaan stellen aan de niveaus van de relevante vakken?

En wat betreft de motivering; ik denk dat dit wellicht júist gaat motiveren, omdat leerlingen ook beloond worden voor wat ze wél kunnen. Ik ben zelf heus niet dom, maar heb gewoon veel moeite met technische vakken, was bijna blijven zitten in 3 vwo, omdat ik voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie niet zo goed stond.En dat terwijl ik het jaar daarna naar de maatschappijstroom ging, nog een jaar later naar C&M en heb uiteindelijk met een 8 mijn wiskunde A1 afgerond, omdat ik wist dat het een behapbaar niveau was, dat als ik moeite deed, dat ik het dan kon.
Ik vind het zonde voor mij, en alle vergelijkbare leerlingen om, als je algemene niveau hoog genoeg is, te moeten afstromen op een (paar) vak(ken), terwijl die wellicht geen reet uitmaken voor wat je later wilt doen.
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  maandag 16 november 2015 @ 10:45:00 #132
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157594306
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 20:06 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Alleen bepaalt hey op de middelbare school je volledige toekomst en de rest van je leven zijn de gevolgen van ergens niet zo goed in zijn vaak minder erg en langdurig.

Het feit dat ik slecht was in Duits en Frans had een volledig niveau verschil als gevolg wat een andere vervolgopleiding en beroep en inkomen als gevolg zou hebben.

Het feit dat ik nog steeds slecht ben in Frans en Duits is nu alleen maar irritant als ik naar Frankrijk of Duitsland ga. De gevolgen van slecht zijn in 1 of 2 dingen is buiten proportioneel. En dan nog kan er het besluit genomen worden om geen makkelijkere niveaus aan te bieden maar wel bijvoorbeeld moeilijkere.

Studenten zijn geen eenheidsworst maar zo behandelen scholen ze wel.

Ik geef les aan kappers en schoonheidsspecialiste. Alleen niveau 4 doet landelijk examen Engels en moeten dus aan een minimum niveau voldoen. Degene die hier al aan voldoen dwing ik toch ook niet het curriculum te volgen. Zij krijgen een uitdagend programma. Waarom niet deze uitdaging bieden in het vgo.
De overlap in vaardigheden tussen Engels, wiskunde of welk vak dan ook is groot genoeg dat je, als je vak A op een zeker niveau kunt, je vak B ook op dat niveau kunt (al is dat niet altijd even goed). Naar mijn ervaring zijn niveauverschillen vrijwel altijd te wijten aan secundaire omstandigheden. Gebrek aan motivatie, leerstoornissen, ontoereikende differentiatie en zo. Als ik ga kijken waarom leerlingen in mijn vakgebied falen terwijl ze voor andere vakken goede punten halen, heeft het altijd met zoiets te maken.

Dat eerste vind ik een probleem van de leerling zelf, met dat tweede wordt zeer terecht al rekening gehouden en dat derde is erg kwalijk en moet aangepakt worden, maar ik zie liever dat dat bij de kern gebeurt (i.e. dat leraren beter differentiëren) dan dat we aan symptoombestrijding doen. Het is ook beter voor de leerling.
pi_157602538
Is er hier iemand ooit gaan werken bij een nieuwe school? Dus een die net opgericht werd?
pi_157633047
quote:
17s.gif Op zondag 15 november 2015 21:12 schreef Meke het volgende:

[..]

Ik ben het met jou eens, maar zou het dan inderdaad wel aan banden leggen. Dat je maximaal twee of drie vakken een niveau lager mag doen dan het vak waar je uiteindelijk je diploma in krijgt. Wordt alleen wel lastig met officieel havisten die dan een diploma hebben met drie vakken op vmboniveau, drie op vwo en maar twee op havo :D
Niet mee eens. Ik denk dat het wel andersom moet kunnen. Dus HAVO-examen doen als je VMBO doet. Bij een hoger opleidingsniveau hoort ook een andere mindset en inzet, heb je die niet? Pech gehad.
Bier.
pi_157644520
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 16:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Doet me denken aan een klas die een iets oudere collega had wijsgemaakt dat "hard werken" de betekenis van "swaffelen" was. Er viel een moment van stilte toen de collega in kwestie in de docentenkamer vertelde: "Ik ga straks weer met je klas swaffelen".
_O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157691689
Als ik goed heb, was hier nog iemand anders die ook lerarenopleiding economie volgde aan de NHL. Weet diegene misschien of als je TR1 hebt gehaald, dat je het kan compenseren met TR2, of moet je voor TR2 ook voldoende hebben?

Trouwens: eerste 5 officiele studiepunten zijn binnen, nu zit ik op 23/60. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2015 13:53:17 ]
pi_157704614
Hmm, 130 lurkers/topicviews verder. Niemand dus? Of die persoon is een beetje de weg kwijt en weet FOK! niet meer te vinden :D

Ben ik de enige student hier? _O-

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2015 22:02:42 ]
  vrijdag 20 november 2015 @ 22:37:58 #138
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_157705900
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 november 2015 21:59 schreef Etsu het volgende:
Hmm, 130 lurkers/topicviews verder. Niemand dus? Of die persoon is een beetje de weg kwijt en weet FOK! niet meer te vinden :D

Ben ik de enige student hier? _O-
Die topicviews bestaan geloof k uit veel leerlingen die een kijkje willen nemen in de wereld van docenten :@
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 21 november 2015 @ 07:21:43 #139
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157710777
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 13:52 schreef Etsu het volgende:
Als ik goed heb, was hier nog iemand anders die ook lerarenopleiding economie volgde aan de NHL. Weet diegene misschien of als je TR1 hebt gehaald, dat je het kan compenseren met TR2, of moet je voor TR2 ook voldoende hebben?

Trouwens: eerste 5 officiele studiepunten zijn binnen, nu zit ik op 23/60. *O*
Zijn het twee delen van 1 vak? Bij de hu mag je nooit compenseren iig.
pi_157734231
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2015 07:21 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Zijn het twee delen van 1 vak? Bij de hu mag je nooit compenseren iig.
Ik heb het al ontdekt :D In Educator staat het als 2 toetsen met dezelfde weinig, en er staat dat voor beide onderdelen een 6+ moet zijn. Nou, dan zegt het wel genoeg.

3 weken geleden zo'n toets gemaakt, nog niks terug. Zijn ze altijd zo traag bij deeltijd? :P

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2015 09:36:43 ]
  zondag 22 november 2015 @ 10:11:00 #141
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157734494
quote:
7s.gif Op zondag 22 november 2015 09:36 schreef Etsu het volgende:

[..]

Ik heb het al ontdekt :D In Educator staat het als 2 toetsen met dezelfde weinig, en er staat dat voor beide onderdelen een 6+ moet zijn. Nou, dan zegt het wel genoeg.

3 weken geleden zo'n toets gemaakt, nog niks terug. Zijn ze altijd zo traag bij deeltijd? :P
Bij de hu krijg je binnen 3 weken je cijfer. Tenzij de docent uitstel vraagt
  maandag 23 november 2015 @ 15:46:47 #142
427685 MiszSpace
Are you kidding me?!
pi_157764005
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 15:51 schreef JochemP het volgende:
Ik heb echt een schurfthekel aan 5.6

Gaat traag, werkt niet in Chrome en ik word er om de 10 minuten zonder reden uitgeflikkerd omdat ie vastloopt
I agree. Sinds het begin van het schooljaar een aantal keer geen toegang gehad en andere problemen. In dat opzicht is Magister 5.6 geen fijn programma. :{
Immer gerade aus!
pi_157772573
oh is dat het. Ik heb ook al regelmatig last van dat Magister vastloopt. hoogst irritant.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 24 november 2015 @ 20:53:24 #144
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157796650
Vandaag stond de loonsverhoging-met-terugwerkende-kracht vanaf januari op mijn loonstrookje. Nu kwam een ex-collega, die sinds 1 augustus niet meer in dienst is, met de vraag of hij nu nog aanspraak kan maken op die verhoging. Iemand die dat weet, en eventueel kan onderbouwen met een linkje?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157809472


Wat een helden daar in Veldhoven.
  woensdag 25 november 2015 @ 17:55:07 #146
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_157815223
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2015 20:53 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag stond de loonsverhoging-met-terugwerkende-kracht vanaf januari op mijn loonstrookje. Nu kwam een ex-collega, die sinds 1 augustus niet meer in dienst is, met de vraag of hij nu nog aanspraak kan maken op die verhoging. Iemand die dat weet, en eventueel kan onderbouwen met een linkje?
Ik ben deze zomer overgestapt van school en ik heb van mijn oude school vandaag nog die loonsverhoging gestort gekregen, dus het lijkt mij dat je daar nog gewoon recht op hebt.
pi_157815284
Die eenmalige uitkering van 500 euro, die was naar rato, toch?
1 FTE is 500 euro, minder FTE is minder, of heb ik me nou vergist?
pi_157816325
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:58 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Die eenmalige uitkering van 500 euro, die was naar rato, toch?
1 FTE is 500 euro, minder FTE is minder, of heb ik me nou vergist?
Klopt. En het was bruto.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 25 november 2015 @ 19:18:46 #149
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157817232
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 18:48 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Klopt. En het was bruto.
Ja ik kreeg 350 bruto voor 0.7 fte

En nog die loonsverhoging.
pi_157817423
Ja, precies.
Dan klopt het.
Toch een mooi extraatje!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')