Daarom moet je zulke opdrachten ook afwisselen. Ik doe de ene les zelfstandig werken, de andere les laat ik studenten in duo's werken en dan weer eens samenwerkend leren. Sommige lessen start ik met theorie en laat ik ze dan werken, dan laat ik ze eerst werken en dan de theorie aan klasgenoten uitleggen (waarbij ik stuur), dan leg ik helemaal niets klassikaals uit maar beantwoord ik vragen die in de groepen of duo's zijn etc etc.quote:Op maandag 7 december 2015 13:09 schreef Franny_G het volgende:
Dat soort humor kan ik wel erg waarderen. Toen ik leerling was, kwam ook vaak mijn recalcitrante kant naar boven als docenten zeiden: 'als je niet dit doet, dan.. En dan een of andere kinderachtige straf. Als leerling raakte ik daar niet gemotiveerd van in ieder geval, in tegendeel: ik dacht dan ook vaak 'nou doe mij die straf dan maar '. . Ik zou dan ook zeker niet nog een andere straf er bovenop gooien, maar gewoon eens een gesprek aan gaan met die leerling.
Maar ja, ik ben hoe dan ook geen goed voorbeeld denk ik, want van zo'n opdracht samenwerkend leren was ik als leerling ook niet blij geworden. Wat een ingewikkeld gedoe, vertel me gewoon wat ik moet weten en kunnen en geef een toets.
Bedoel ik niet lullig, want ik vind het heel goed in elkaar zitten en ik weet zeker dat dit voor veel leerlingen wel werkt. Maar het is gewoon goed om te bedenken dat het niet voor iedereen zo werkt, en dat je ook oog houdt voor leerlingen waar een andere methode beter voor werkt.
Ja, dat is inderdaad een goed idee. Is voor jezelf ook leuk die afwisseling. Het is door die afwisseling ook mooi dat alle leerlingen momenten krijgen om te laten zien waar ze goed in zijn en dat ze gestimuleerd worden in datgene waarmee ze van nature meer moeite hebben.quote:Op maandag 7 december 2015 13:14 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daarom moet je zulke opdrachten ook afwisselen. Ik doe de ene les zelfstandig werken, de andere les laat ik studenten in duo's werken en dan weer eens samenwerkend leren. Sommige lessen start ik met theorie en laat ik ze dan werken, dan laat ik ze eerst werken en dan de theorie aan klasgenoten uitleggen (waarbij ik stuur), dan leg ik helemaal niets klassikaals uit maar beantwoord ik vragen die in de groepen of duo's zijn etc etc.
Ik hou ook absoluut niet van samenwerkend leren, zeg mij maar wat ik moet doen idd, en dan leer ik en haal ik een goed cijfer, maar ik merk dat veel van mij (mbo) studenten wel heel graag samenwerken.
1.quote:Op maandag 7 december 2015 15:21 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaan jullie om met (van elkaar) gekopieerde stukken tekst in verslagen e.d.?
Voor wie?quote:
Dat weet ik, ik kan ze zo aanwijzen in die klas. En ik vind het heel erg dat ik ze tekort doe, maar ik moet het nu doen. Als ik nu een sanctie afspreek met een klasgenoot en me er niet aan houd dan heb ik in die klas echt niks meer te zeggen. Hoe jammer ik dat ook vind.quote:Op maandag 7 december 2015 15:10 schreef Franny_G het volgende:
Ja, en toch zitten er in iedere klas, ook in een pittige havo 4 klas, kinderen die je daarmee tekort doet. Ook in zo'n klas, misschien soms juist wel in zo'n klas, zitten kinderen die onder hun niveau werken en zich eigenlijk vervelen. Dat is gewoon het lastige van onderwijs, en iets om in de gaten te houden. Veel docenten zien niet altijd dat leerlingen die grenzen opzoeken dat niet perse doen uit simpel puberaal gedrag. Het kan ook voortkomen uit frustratie.
quote:
Ik ben eigenlijk helemaal niet de grootste fan van samenwerkend leren, ik doe het alleen om ook de kinderen die er behoefte aan hebben tegemoet te komen. Zelf vind ik het maar stom. Ik vind ouderwets onderwijs met veel (zolang docent energiek is en goed kan vertellen) uitleg en zelfstandig werken zelf het prettigst.quote:Op maandag 7 december 2015 13:09 schreef Franny_G het volgende:
Dat soort humor kan ik wel erg waarderen. Toen ik leerling was, kwam ook vaak mijn recalcitrante kant naar boven als docenten zeiden: 'als je niet dit doet, dan.. En dan een of andere kinderachtige straf. Als leerling raakte ik daar niet gemotiveerd van in ieder geval, in tegendeel: ik dacht dan ook vaak 'nou doe mij die straf dan maar '. . Ik zou dan ook zeker niet nog een andere straf er bovenop gooien, maar gewoon eens een gesprek aangaan met die leerling. Leerlingen die moeite hebben met dit soort regeltjes, is mijn ervaring als docent nu, hebben vaak behoefte aan inhoudelijke uitdaging en willen graag op een volwassen manier daartoe aangezet worden.
Maar ja, ik ben hoe dan ook geen goed voorbeeld denk ik, want van zo'n opdracht samenwerkend leren was ik als leerling ook niet blij geworden. Wat een ingewikkeld gedoe, vertel me gewoon wat ik moet weten en kunnen en geef een toets.
Bedoel ik niet lullig, want ik vind het heel goed in elkaar zitten en ik weet zeker dat dit voor veel leerlingen wel werkt. Maar het is gewoon goed om te bedenken dat het niet voor iedereen zo werkt, en dat je ook oog houdt voor leerlingen waar een andere methode beter voor werkt.
Klinkt bekend.quote:Op vrijdag 11 december 2015 12:46 schreef OudeBok het volgende:
Ik kom er altijd met goede moed binnen, om vervolgens binnen 5 minuten de lijntjes weer enorm strak te moeten houden. Ik pak ze niet eens zo heel anders aan dan hij, maar ze lijken mij letterlijk te ondermijnen.
Ik ben juist een groot voorstander van samenwerkend leren. De meesten van ons zullen in ons werk ook te maken krijgen met uiteenlopende vormen van samenwerking. Ik vind het merkwaardig om als voorbereiding op dat werk een individualistisch onderwijsstelsel te creëren.quote:Op dinsdag 8 december 2015 02:20 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk helemaal niet de grootste fan van samenwerkend leren, ik doe het alleen om ook de kinderen die er behoefte aan hebben tegemoet te komen. Zelf vind ik het maar stom. Ik vind ouderwets onderwijs met veel (zolang docent energiek is en goed kan vertellen) uitleg en zelfstandig werken zelf het prettigst.
Gesprek ga ik morgen aan met die leerling. Ben ook niet echt boos, maar het was de eerste keer zo'n uitlokking en daar schrok ik even van. Zelf ben ik tien keer zo recalcitrant . Als ik het niet nodig acht, doe ik het gewoon niet, strafwerk of niet .
Ik vond het ook een prachtig artikel! Het laat op een elegante manier de keerzijde zien van onderwijs op maat. Johannes Visser is sowieso een Correspondent om te volgen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 10:10 schreef Meke het volgende:
Ik las toevallig net een artikel over een discussie die hier een tijdje geleden ging; over het wel of niet aanbieden van verschillende niveau's voor het eindexamen. Dit artikel gaat vooral over versneld, maar nog steeds interessant : https://decorrespondent.n(...)83094555436-29b1dfd9 .
Nee, not at all. Hoe ik wil dat het ga? Dat ze zich normaal gedragen zoals alle 4 andere klassen die ik lesgeef/heb gegeven. Bij mijn SPD doen ze namelijk wel poeslief. Praten met ze helpt niet, heb het er al met ze over gehad. SPD wil ik er niet voor inschakelen, want hij moet het niet voor mij gaan lopen 'opnemen'.quote:Op vrijdag 11 december 2015 13:54 schreef Franny_G het volgende:
Is het vervelend om lijntjes strak te moeten houden? Hoe zou je willen dat het ging?
Die toets neem ik niet af. Toets was allang gemaakt (als in: lag klaar). Als je ze zelf toetsvragen laat maken kan je er best wel wat over het inzicht in de stof van zeggen. Het antwoord moest er ook uitgewerkt bij.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben juist een groot voorstander van samenwerkend leren. De meesten van ons zullen in ons werk ook te maken krijgen met uiteenlopende vormen van samenwerking. Ik vind het merkwaardig om als voorbereiding op dat werk een individualistisch onderwijsstelsel te creëren.
Overigens vind ik jouw opdracht wel heel schools, als je begrijpt wat ik bedoel. Samenwerkend leren kan zich juist zo goed lenen voor betekenisvol onderwijs. Maar goed, daar moet je maar net een voorstander van zijn en iets mee kunnen. Ik ben zelf nogal afkerig van vragen voor toetsen laten bedenken en die toets afnemen. Als docent zou ik het gevoel hebben dat ik mijn studenten dan vooral train voor toetsen. (En een motivatiecijfer - wat is dat?)
quote:IN HET JAAR ONZES HEEREN 1872
Richtlijnen voor leerkrachten
De leerkrachten moeten iedere dag de lampen bijvullen en de schoorsteen vegen.
Iedere leerkracht moet een emmer water meebrengen en een bak kolen voor de behoeften van de schooldag.
Besteed veel zorg aan het maken van de pennen. Men kan de pennen aanpunten op de manier die het meest gewenst is voor iedere leerling afzonderlijk.
Mannelijke leerkrachten mogen per week één avond besteden aan het werven van een echtgenote, of twee avonden per week indien ze geregeld ter kerke gaan.
Na tien uur aanwezigheid in de school mogen de leerkrachten de resterende tijd besteden aan de lectuur van de Bijbel of andere nuttige boekwerken.
Vrouwelijke leerkrachten die huwen of zich op het slechte pad begeven dienen ontslagen te worden.
Iedere leerkracht zal bij elke uitbetaling een behoorlijk deel van zijn verdiensten opzij leggen om ervan te genieten in de jaren dat hij aftakelt; zo wordt hij geen last voor de gemeenschap.
Iedere leraar die rookt, alcohol in enigerlei vorm tot zich neemt, kansspelen bijwoont, herbergen bezoekt of zich laat scheren in een barbierswinkel, zal terecht aanleiding geven tot argwanende bedenkingen over zijn morele opvattingen, over de eerbaarheid van zijn oogmerken, over zijn onkreukbaarheid en rechtschapenheid.
De leerkracht die vijf jaar plichtsgetrouw en zonder fouten zijn taak heeft vervuld, kan een loonsverhoging van 25 cent per week ontvangen, mits akkoord van het Ministerie van Onderwijs
Is dit echt? Wat erg....quote:Op maandag 14 december 2015 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
Vroeger, toen alles nog beter was. Toen stonden er nog fatsoenlijke mensen voor de klas:
[..]
Het viel me eerlijk gezegd al mee dat er überhaupt vrouwen voor de klas mochten staan. Maar blijkbaar alleen nonnen, want trouwen mochten ze niet.quote:
Nonnen gaven dus les, of gewoon: ongehuwde vrouwen. Was geen slecht leven, lijkt me. Want als gehuwde vrouw was je dus handelingsonbekwaam, was je aan de lopende band zwanger, en als het tegen zat verloor je ook nog wat kinderen.quote:Tot de jaren zestig was het gebruikelijk dat werkende vrouwen ontslag kregen als ze in het huwelijk traden. Zij dienden zich vanaf dat moment geheel te wijden aan de zorg voor het huishouden, hun echtgenoot en de kinderen. De bepaling die gehuwde ambtenaressen verplichtte om ontslag te nemen en die aanstelling van gehuwde vrouwen verbood, werd in 1957 uit het Ambtenarenrecht geschrapt. Tevens werd de handelingsonbekwaamheid opgeheven die tot dan toe voor gehuwde vrouwen had gegolden.
Nou, fantastisch.quote:Op maandag 14 december 2015 21:21 schreef Franny_G het volgende:
Vroeger werden vrouwen altijd ontslagen als ze trouwden.
[..]
Nonnen gaven dus les, of gewoon: ongehuwde vrouwen. Was geen slecht leven, lijkt me. Want als gehuwde vrouw was je dus handelingsonbekwaam, was je aan de lopende band zwanger, en als het tegen zat verloor je ook nog wat kinderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |