abonnement Unibet Coolblue
pi_158077242
Dat soort humor kan ik wel erg waarderen. Toen ik leerling was, kwam ook vaak mijn recalcitrante kant naar boven als docenten zeiden: 'als je niet dit doet, dan.. En dan een of andere kinderachtige straf. Als leerling raakte ik daar niet gemotiveerd van in ieder geval, in tegendeel: ik dacht dan ook vaak 'nou doe mij die straf dan maar :') '. . Ik zou dan ook zeker niet nog een andere straf er bovenop gooien, maar gewoon eens een gesprek aangaan met die leerling. Leerlingen die moeite hebben met dit soort regeltjes, is mijn ervaring als docent nu, hebben vaak behoefte aan inhoudelijke uitdaging en willen graag op een volwassen manier daartoe aangezet worden.

Maar ja, ik ben hoe dan ook geen goed voorbeeld denk ik, want van zo'n opdracht samenwerkend leren was ik als leerling ook niet blij geworden. Wat een ingewikkeld gedoe, vertel me gewoon wat ik moet weten en kunnen en geef een toets.

Bedoel ik niet lullig, want ik vind het heel goed in elkaar zitten en ik weet zeker dat dit voor veel leerlingen wel werkt. Maar het is gewoon goed om te bedenken dat het niet voor iedereen zo werkt, en dat je ook oog houdt voor leerlingen waar een andere methode beter voor werkt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 7 december 2015 @ 13:14:53 #252
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_158077406
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2015 13:09 schreef Franny_G het volgende:
Dat soort humor kan ik wel erg waarderen. Toen ik leerling was, kwam ook vaak mijn recalcitrante kant naar boven als docenten zeiden: 'als je niet dit doet, dan.. En dan een of andere kinderachtige straf. Als leerling raakte ik daar niet gemotiveerd van in ieder geval, in tegendeel: ik dacht dan ook vaak 'nou doe mij die straf dan maar :') '. . Ik zou dan ook zeker niet nog een andere straf er bovenop gooien, maar gewoon eens een gesprek aan gaan met die leerling.

Maar ja, ik ben hoe dan ook geen goed voorbeeld denk ik, want van zo'n opdracht samenwerkend leren was ik als leerling ook niet blij geworden. Wat een ingewikkeld gedoe, vertel me gewoon wat ik moet weten en kunnen en geef een toets.

Bedoel ik niet lullig, want ik vind het heel goed in elkaar zitten en ik weet zeker dat dit voor veel leerlingen wel werkt. Maar het is gewoon goed om te bedenken dat het niet voor iedereen zo werkt, en dat je ook oog houdt voor leerlingen waar een andere methode beter voor werkt.
Daarom moet je zulke opdrachten ook afwisselen. Ik doe de ene les zelfstandig werken, de andere les laat ik studenten in duo's werken en dan weer eens samenwerkend leren. Sommige lessen start ik met theorie en laat ik ze dan werken, dan laat ik ze eerst werken en dan de theorie aan klasgenoten uitleggen (waarbij ik stuur), dan leg ik helemaal niets klassikaals uit maar beantwoord ik vragen die in de groepen of duo's zijn etc etc.

Ik hou ook absoluut niet van samenwerkend leren, zeg mij maar wat ik moet doen idd, en dan leer ik en haal ik een goed cijfer, maar ik merk dat veel van mij (mbo) studenten wel heel graag samenwerken.
pi_158078752
Het ligt ook aan de klas Franny, wat ik zou doen met zo'n mailtje.

Ik kan dat grenzen opzoeken wel waarderen. Maar in mijn huidige vier havo moet ik momenteel ook kinderachtigr sancties nemen en er keihard op doorzetten...
Kwak
pi_158080946
Ja, en toch zitten er in iedere klas, ook in een pittige havo 4 klas, kinderen die je daarmee tekort doet. Ook in zo'n klas, misschien soms juist wel in zo'n klas, zitten kinderen die onder hun niveau werken en zich eigenlijk vervelen. Dat is gewoon het lastige van onderwijs, en iets om in de gaten te houden. Veel docenten zien niet altijd dat leerlingen die grenzen opzoeken dat niet perse doen uit simpel puberaal gedrag. Het kan ook voortkomen uit frustratie.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_158081063
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:14 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Daarom moet je zulke opdrachten ook afwisselen. Ik doe de ene les zelfstandig werken, de andere les laat ik studenten in duo's werken en dan weer eens samenwerkend leren. Sommige lessen start ik met theorie en laat ik ze dan werken, dan laat ik ze eerst werken en dan de theorie aan klasgenoten uitleggen (waarbij ik stuur), dan leg ik helemaal niets klassikaals uit maar beantwoord ik vragen die in de groepen of duo's zijn etc etc.

Ik hou ook absoluut niet van samenwerkend leren, zeg mij maar wat ik moet doen idd, en dan leer ik en haal ik een goed cijfer, maar ik merk dat veel van mij (mbo) studenten wel heel graag samenwerken.
Ja, dat is inderdaad een goed idee. Is voor jezelf ook leuk die afwisseling. Het is door die afwisseling ook mooi dat alle leerlingen momenten krijgen om te laten zien waar ze goed in zijn en dat ze gestimuleerd worden in datgene waarmee ze van nature meer moeite hebben.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 7 december 2015 @ 15:21:29 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158081238
Hoe gaan jullie om met (van elkaar) gekopieerde stukken tekst in verslagen e.d.?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158082148
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 15:21 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaan jullie om met (van elkaar) gekopieerde stukken tekst in verslagen e.d.?
1.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 7 december 2015 @ 16:03:55 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158082175
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 16:02 schreef -J-D- het volgende:

[..]

1.
Voor wie?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158086214
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2015 15:10 schreef Franny_G het volgende:
Ja, en toch zitten er in iedere klas, ook in een pittige havo 4 klas, kinderen die je daarmee tekort doet. Ook in zo'n klas, misschien soms juist wel in zo'n klas, zitten kinderen die onder hun niveau werken en zich eigenlijk vervelen. Dat is gewoon het lastige van onderwijs, en iets om in de gaten te houden. Veel docenten zien niet altijd dat leerlingen die grenzen opzoeken dat niet perse doen uit simpel puberaal gedrag. Het kan ook voortkomen uit frustratie.
Dat weet ik, ik kan ze zo aanwijzen in die klas. En ik vind het heel erg dat ik ze tekort doe, maar ik moet het nu doen. Als ik nu een sanctie afspreek met een klasgenoot en me er niet aan houd dan heb ik in die klas echt niks meer te zeggen. Hoe jammer ik dat ook vind.

Maar ik hoor dat meer docenten momenteel met 4h worstelen, dus we moeten eigenlijk gewoon samen om tafel (ik had de beide heren van vandaag trouwens al een extra kans gegeven vrijdag, met een grote glimlach erbij)
Kwak
pi_158090344
voor beiden!

origineel en kopie. gebeurt 1x daarna denken lln wel 2x voordat ze iemand anders laten kopieren.

quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 16:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor wie?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 8 december 2015 @ 02:20:44 #261
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158098183
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2015 13:09 schreef Franny_G het volgende:
Dat soort humor kan ik wel erg waarderen. Toen ik leerling was, kwam ook vaak mijn recalcitrante kant naar boven als docenten zeiden: 'als je niet dit doet, dan.. En dan een of andere kinderachtige straf. Als leerling raakte ik daar niet gemotiveerd van in ieder geval, in tegendeel: ik dacht dan ook vaak 'nou doe mij die straf dan maar :') '. . Ik zou dan ook zeker niet nog een andere straf er bovenop gooien, maar gewoon eens een gesprek aangaan met die leerling. Leerlingen die moeite hebben met dit soort regeltjes, is mijn ervaring als docent nu, hebben vaak behoefte aan inhoudelijke uitdaging en willen graag op een volwassen manier daartoe aangezet worden.

Maar ja, ik ben hoe dan ook geen goed voorbeeld denk ik, want van zo'n opdracht samenwerkend leren was ik als leerling ook niet blij geworden. Wat een ingewikkeld gedoe, vertel me gewoon wat ik moet weten en kunnen en geef een toets.

Bedoel ik niet lullig, want ik vind het heel goed in elkaar zitten en ik weet zeker dat dit voor veel leerlingen wel werkt. Maar het is gewoon goed om te bedenken dat het niet voor iedereen zo werkt, en dat je ook oog houdt voor leerlingen waar een andere methode beter voor werkt.
Ik ben eigenlijk helemaal niet de grootste fan van samenwerkend leren, ik doe het alleen om ook de kinderen die er behoefte aan hebben tegemoet te komen. Zelf vind ik het maar stom. Ik vind ouderwets onderwijs met veel (zolang docent energiek is en goed kan vertellen) uitleg en zelfstandig werken zelf het prettigst.

Gesprek ga ik morgen aan met die leerling. Ben ook niet echt boos, maar het was de eerste keer zo'n uitlokking en daar schrok ik even van. Zelf ben ik tien keer zo recalcitrant :'). Als ik het niet nodig acht, doe ik het gewoon niet, strafwerk of niet :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 8 december 2015 @ 10:10:58 #262
403253 Meke
after all this time? always.
pi_158099865
Ik las toevallig net een artikel over een discussie die hier een tijdje geleden ging; over het wel of niet aanbieden van verschillende niveau's voor het eindexamen. Dit artikel gaat vooral over versneld, maar nog steeds interessant :) : https://decorrespondent.n(...)83094555436-29b1dfd9 .
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  vrijdag 11 december 2015 @ 12:46:55 #263
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158169884
Ik word zo diep ongelukkig van de klas van mijn SPD. Figuurlijk bedoeld, vind het gewoon geen fijne klas.

Ik kom er altijd met goede moed binnen, om vervolgens binnen 5 minuten de lijntjes weer enorm strak te moeten houden. Ik pak ze niet eens zo heel anders aan dan hij, maar ze lijken mij letterlijk te ondermijnen.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_158170958
Is het vervelend om lijntjes strak te moeten houden? Hoe zou je willen dat het ging?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_158174005
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 12:46 schreef OudeBok het volgende:

Ik kom er altijd met goede moed binnen, om vervolgens binnen 5 minuten de lijntjes weer enorm strak te moeten houden. Ik pak ze niet eens zo heel anders aan dan hij, maar ze lijken mij letterlijk te ondermijnen.
Klinkt bekend.
pi_158196804
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 02:20 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk helemaal niet de grootste fan van samenwerkend leren, ik doe het alleen om ook de kinderen die er behoefte aan hebben tegemoet te komen. Zelf vind ik het maar stom. Ik vind ouderwets onderwijs met veel (zolang docent energiek is en goed kan vertellen) uitleg en zelfstandig werken zelf het prettigst.

Gesprek ga ik morgen aan met die leerling. Ben ook niet echt boos, maar het was de eerste keer zo'n uitlokking en daar schrok ik even van. Zelf ben ik tien keer zo recalcitrant :'). Als ik het niet nodig acht, doe ik het gewoon niet, strafwerk of niet :9.
Ik ben juist een groot voorstander van samenwerkend leren. De meesten van ons zullen in ons werk ook te maken krijgen met uiteenlopende vormen van samenwerking. Ik vind het merkwaardig om als voorbereiding op dat werk een individualistisch onderwijsstelsel te creëren.

Overigens vind ik jouw opdracht wel heel schools, als je begrijpt wat ik bedoel. Samenwerkend leren kan zich juist zo goed lenen voor betekenisvol onderwijs. Maar goed, daar moet je maar net een voorstander van zijn en iets mee kunnen. Ik ben zelf nogal afkerig van vragen voor toetsen laten bedenken en die toets afnemen. Als docent zou ik het gevoel hebben dat ik mijn studenten dan vooral train voor toetsen. (En een motivatiecijfer - wat is dat?)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158196857
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 december 2015 10:10 schreef Meke het volgende:
Ik las toevallig net een artikel over een discussie die hier een tijdje geleden ging; over het wel of niet aanbieden van verschillende niveau's voor het eindexamen. Dit artikel gaat vooral over versneld, maar nog steeds interessant :) : https://decorrespondent.n(...)83094555436-29b1dfd9 .
Ik vond het ook een prachtig artikel! Het laat op een elegante manier de keerzijde zien van onderwijs op maat. Johannes Visser is sowieso een Correspondent om te volgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 12 december 2015 @ 22:04:30 #268
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158203177
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 december 2015 13:54 schreef Franny_G het volgende:
Is het vervelend om lijntjes strak te moeten houden? Hoe zou je willen dat het ging?
Nee, not at all. Hoe ik wil dat het ga? Dat ze zich normaal gedragen zoals alle 4 andere klassen die ik lesgeef/heb gegeven. Bij mijn SPD doen ze namelijk wel poeslief. Praten met ze helpt niet, heb het er al met ze over gehad. SPD wil ik er niet voor inschakelen, want hij moet het niet voor mij gaan lopen 'opnemen'.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 17:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben juist een groot voorstander van samenwerkend leren. De meesten van ons zullen in ons werk ook te maken krijgen met uiteenlopende vormen van samenwerking. Ik vind het merkwaardig om als voorbereiding op dat werk een individualistisch onderwijsstelsel te creëren.

Overigens vind ik jouw opdracht wel heel schools, als je begrijpt wat ik bedoel. Samenwerkend leren kan zich juist zo goed lenen voor betekenisvol onderwijs. Maar goed, daar moet je maar net een voorstander van zijn en iets mee kunnen. Ik ben zelf nogal afkerig van vragen voor toetsen laten bedenken en die toets afnemen. Als docent zou ik het gevoel hebben dat ik mijn studenten dan vooral train voor toetsen. (En een motivatiecijfer - wat is dat?)
Die toets neem ik niet af. Toets was allang gemaakt (als in: lag klaar). Als je ze zelf toetsvragen laat maken kan je er best wel wat over het inzicht in de stof van zeggen. Het antwoord moest er ook uitgewerkt bij.
Heb de vragen toen mondeling gebruikt voor het doornemen van de stof.

Motivatie/participatiecijfer gaat over het volgende: Leerlingen worden beloond voor hun actieve deelname in de doeltaal tijdens de les. Verlegen zijn wordt niet per se afgestraft, maar wel ontmoedigd. Kwaliteit telt veel zwaarder dan kwaliteit namelijk. Nederlands praten puur en alleen omdat het Duits lastig gevonden wordt, wordt zo heel erg ontmoedigd. Voor de beoordeling hebben we een rubric, en de leerlingen vullen ook een eigen feedbackformulier over hun deelname in.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  maandag 14 december 2015 @ 17:27:31 #269
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158240223
Vroeger, toen alles nog beter was. Toen stonden er nog fatsoenlijke mensen voor de klas:

quote:
IN HET JAAR ONZES HEEREN 1872
Richtlijnen voor leerkrachten
 De leerkrachten moeten iedere dag de lampen bijvullen en de schoorsteen vegen.
 Iedere leerkracht moet een emmer water meebrengen en een bak kolen voor de behoeften van de schooldag.
 Besteed veel zorg aan het maken van de pennen. Men kan de pennen aanpunten op de manier die het meest gewenst is voor iedere leerling afzonderlijk.
 Mannelijke leerkrachten mogen per week één avond besteden aan het werven van een echtgenote, of twee avonden per week indien ze geregeld ter kerke gaan.
 Na tien uur aanwezigheid in de school mogen de leerkrachten de resterende tijd besteden aan de lectuur van de Bijbel of andere nuttige boekwerken.
 Vrouwelijke leerkrachten die huwen of zich op het slechte pad begeven dienen ontslagen te worden.
 Iedere leerkracht zal bij elke uitbetaling een behoorlijk deel van zijn verdiensten opzij leggen om ervan te genieten in de jaren dat hij aftakelt; zo wordt hij geen last voor de gemeenschap.
 Iedere leraar die rookt, alcohol in enigerlei vorm tot zich neemt, kansspelen bijwoont, herbergen bezoekt of zich laat scheren in een barbierswinkel, zal terecht aanleiding geven tot argwanende bedenkingen over zijn morele opvattingen, over de eerbaarheid van zijn oogmerken, over zijn onkreukbaarheid en rechtschapenheid.
 De leerkracht die vijf jaar plichtsgetrouw en zonder fouten zijn taak heeft vervuld, kan een loonsverhoging van 25 cent per week ontvangen, mits akkoord van het Ministerie van Onderwijs
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 14 december 2015 @ 18:01:27 #270
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_158240749
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
Vroeger, toen alles nog beter was. Toen stonden er nog fatsoenlijke mensen voor de klas:

[..]

Is dit echt? Wat erg....
  maandag 14 december 2015 @ 18:04:59 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158240823
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2015 18:01 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Is dit echt? Wat erg....
Het viel me eerlijk gezegd al mee dat er überhaupt vrouwen voor de klas mochten staan. Maar blijkbaar alleen nonnen, want trouwen mochten ze niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158246315
Vroeger werden vrouwen altijd ontslagen als ze trouwden.

quote:
Tot de jaren zestig was het gebruikelijk dat werkende vrouwen ontslag kregen als ze in het huwelijk traden. Zij dienden zich vanaf dat moment geheel te wijden aan de zorg voor het huishouden, hun echtgenoot en de kinderen. De bepaling die gehuwde ambtenaressen verplichtte om ontslag te nemen en die aanstelling van gehuwde vrouwen verbood, werd in 1957 uit het Ambtenarenrecht geschrapt. Tevens werd de handelingsonbekwaamheid opgeheven die tot dan toe voor gehuwde vrouwen had gegolden.
Nonnen gaven dus les, of gewoon: ongehuwde vrouwen. Was geen slecht leven, lijkt me. Want als gehuwde vrouw was je dus handelingsonbekwaam, was je aan de lopende band zwanger, en als het tegen zat verloor je ook nog wat kinderen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 december 2015 @ 23:57:43 #273
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158251264
quote:
2s.gif Op maandag 14 december 2015 21:21 schreef Franny_G het volgende:
Vroeger werden vrouwen altijd ontslagen als ze trouwden.

[..]

Nonnen gaven dus les, of gewoon: ongehuwde vrouwen. Was geen slecht leven, lijkt me. Want als gehuwde vrouw was je dus handelingsonbekwaam, was je aan de lopende band zwanger, en als het tegen zat verloor je ook nog wat kinderen.
Nou, fantastisch.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158254108
Geen slecht leven in vergelijking met, uiteraard he. Volgens onze standaarden nu is eigenlijk alles slechter.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_158289207
volgens mij zijn die regels een grapje van iemand.
Ik heb er geen bron voor gezien. Zo lang het niet controleerbaar is is het mij niet wetenschappelijk genoeg. Leuke photoshop, maar dat is alles.

Interessanter wat dat betreft zijn documenten die ik gevonden heb over docenten die lesgaven aan Belgische vluchtelingen in WO1.



en wanneer de leraar weer verder moet gaan na de kerstvakantie (mooie timing).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')