Je hoort letterlijk ouders roepen "trap hem voor z'n poten!"...quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:39 schreef bijdehand het volgende:
Triest dat het zo moet met dat gedoe allemaal
eens met deze user. Ik voel verwantschapquote:Op zaterdag 5 september 2015 15:39 schreef bijdehand het volgende:
quote:Coaches moeten zich vooral beperken tot het geven van complimenten en het troosten en motiveren van kinderen.
Over 5 jaar mogen F-jes ook niet meer tegen elkaar voetballen, omdat die jochies zonder scheidsrechter elkaar regelmatig te lijf willen gaan.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:39 schreef bijdehand het volgende:
Zelfs in de eredivisie roept de coach dat, misschien moeten ze dat wangedrag eeret eens aanpakken dan. Even lekker van bovenaf het goede voorbeeld geven.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je hoort letterlijk ouders roepen "trap hem voor z'n poten!"...
Erg triets idd...
Recent nog de Boer bij Ajax. 'Maak een overtreding'. Man man man, het is geen balophetdak 6.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:44 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zelfs in de eredivisie roept de coach dat, misschien moeten ze dat wangedrag eeret eens aanpakken dan. Even lekker van bovenaf het goede voorbeeld geven.
Van die oversized vader met slechte knieën, waardoor hun eigen 'top(b)' carriere helaas niet van de grond is gekomen, waardoor ze hun kroost moeten pushen. Triest inderdaad. Hoort helaas ook wel een beetje bij de cultuur waarin wij leven; alles moet snelle groter en beter zijn dan dat van de buren, stel je eens voor dat het zoontje van de buren beter kan voetballen dan jouw eigen Kareltje.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de zijlijn ouders met voetbal soms met verbazing aankijk. Mijn zoontje van 6 doet nu. 3 jaar aan ijshockey en sinds een maand ook voetbal. Waar ik ze bij ijshockey alle kinderen zie aanmoedigen, juichen bij ieder doelpunt (welk team ook scoort) en zeker geen kinderen zit aan te sturen vanaf de kant is dat bij voetbal echt heel anders![]()
Lijkt wel of alle coaches langs de kant zitten en hun kind moeten motiveren, aanwijzingen geven, boos worden bij overtreding van tegrnpartij![]()
Je hebt het over de kleinere jeugd hier he. Tactische aanwijzingen? Die moet je een bal geven en dan met z'n allen met een glimlach op je gezicht kijken hoe ze als een zwerm bijen achter de honing aanzitten.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:50 schreef Hathor het volgende:
Dat van die ouders begrijp ik wel, die schreeuwende tokkies aan de zijlijn word niemand beter van, maar geen scheidsrechter en coaches die alleen maar mogen troosten en complimentjes mogen maken slaat helemaal nergens op, het is toch godverdomme geen ouwe wijvensport. Een scheidsrechter hoort er gewoon bij, punt. En coaches moeten in de eerste plaats gewoon tactische aanwijzingen geven, en geen aai over de bol. Ga dan op ballet of zo.
Toen de Boer dat riep wilde hij niet zeggen dat er maar even een tegenstander getorpedeerd moest worden, maar het spel moest gewoon even stil gelegd worden omdat Ajax op dat moment met een man minder stond, even iemand beet pakken is dan al voldoende. Dat is heel normaal.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:49 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Recent nog de Boer bij Ajax. 'Maak een overtreding'. Man man man, het is geen balophetdak 6.
Overigens waanzinnig dat dit moet, maar het is wel gewoon waar. Iedereen die wel eens kijkt bij de voetbal of misschien wel eens een wedstrijdje heeft gefloten bij de jeugd weet dat het de spuigaten uitloopt.
Leuk voorbeeldje is toen ik zelf nog 14/15 was en voor het eerst een jeugdpotje floot (op een half veld dus). Dan heb je dus aan de zijlijn de palen van het grote veld staan. De bal kwam vervolgens tegen de paal en terug in het veld, ik stond even te twijfelen wat ik moest doen en liet vervolgens gewoon lekker doorspelen. Staat er aan de andere kant van het veld zo'n debiele jeugdleider mij voor alles uit te maken en dat ik m'n spullen maar moest pakken en weg moest gaan. Had gelukkig toen al het verstand om te weten dat ik het voor die jeugd doe, maar in principe moet je zo'n iemand gewoon de fluit geven en zelf aan de kant gaan staan. Man man.
Heeft inderdaad weinig met deze discussie te maken, maar desondanks belachelijk. Als je als trainer hoort dat iemand bewust een overtreding gaat maken dan had ik het geel al in m'n handen gehad. Dan wacht je maar tot je de bal hebt en speelt deze dan uit.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Toen de Boer dat riep wilde hij niet zeggen dat er maar even een tegenstander getorpedeerd moest worden, maar het spel moest gewoon even stil gelegd worden omdat Ajax op dat moment met een man minder stond, even iemand beet pakken is dan al voldoende. Dat is heel normaal.
Ook bij aspirantjes is dat normaal, die begrijpen dat zelf ook wel, hoe jong ze ook zijn. Ik herinner me nog uit mijn eigen tijd dat ik als linksbuiten altijd graag naar binnen wilde rennen, en dan herinnerde de coach me er altijd aan dat ik het veld breed moest houden.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:52 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Je hebt het over de kleinere jeugd hier he. Tactische aanwijzingen? Die moet je een bal geven en dan met z'n allen met een glimlach op je gezicht kijken hoe ze als een zwerm bijen achter de honing aanzitten.
Zit natuurlijk verschil in niveauquote:Op zaterdag 5 september 2015 15:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ook bij aspirantjes is dat normaal, die begrijpen dat zelf ook wel, hoe jong ze ook zijn. Ik herinner me nog uit mijn eigen tijd dat ik als linksbuiten altijd graag naar binnen wilde rennen, en dan herinnerde de coach me er altijd aan dat ik het veld breed moest houden.Jong geleerd oud gedaan zullen we maar zeggen.
Haha ja zulke relaxte coaches heb ik ook nog wel gehad, maar ook bloedfanatieke, zelfs al in de E'tjes, van die mannen die echt chagrijnig zijn na een nederlaag.quote:Op zaterdag 5 september 2015 16:01 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Zit natuurlijk verschil in niveauAls je in F1 speelt misschien, ik ben zelf begonnen in f13 o.i.d., dan was de trainer al blij als ik op het juiste veld stond.
Daar zullen straks ook wel strengere regels voor komenquote:Op zaterdag 5 september 2015 16:25 schreef Sjeeser het volgende:
Te triest voor woorden dat het zover heeft moeten komen. Daarnaast is dat natuurlijk symptoombestrijding, want het lost het probleem niet op: namelijk ouders die zich niet kunnen gedragen. En hoe gaat het straks in de E'tjes, D'tjes enz?
Ik denk dat er twee problemen door elkaar heenlopen. Enerzijds ouders zonder zelfbeheersing en gezond relativeringsvermogen. Anderzijds ouders die met de beste bedoelingen hun kind komen ondersteunen en hopen dat die zijn best doet, goed wordt en daar heel veel plezier aan beleeft. Alleen waar er vroeger nog veel ouders waren die fanatisme niet iets positiefs vonden en uberhaupt presteren in sport als een concurrent van presteren op school werd gezien, geldt fanatisme tegenwoordig onverkort als een deugd en zelfs als iets wat bij sport hoort.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:50 schreef Hathor het volgende:
Dat van die ouders begrijp ik wel, die schreeuwende tokkies aan de zijlijn word niemand beter van, maar geen scheidsrechter en coaches die alleen maar mogen troosten en complimentjes mogen maken slaat helemaal nergens op, het is toch godverdomme geen ouwe wijvensport. Een scheidsrechter hoort er gewoon bij, punt. En coaches moeten in de eerste plaats gewoon tactische aanwijzingen geven, en geen aai over de bol. Ga dan op ballet of zo.
bij ons kwamen hadden we de ouders juist graag dichterbij, langs de boarding het liefstquote:Op zaterdag 5 september 2015 15:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de zijlijn ouders met voetbal soms met verbazing aankijk. Mijn zoontje van 6 doet nu. 3 jaar aan ijshockey en sinds een maand ook voetbal. Waar ik ze bij ijshockey alle kinderen zie aanmoedigen, juichen bij ieder doelpunt (welk team ook scoort) en zeker geen kinderen zit aan te sturen vanaf de kant is dat bij voetbal echt heel anders![]()
Lijkt wel of alle coaches langs de kant zitten en hun kind moeten motiveren, aanwijzingen geven, boos worden bij overtreding van tegrnpartij![]()
Ja bij mijn zoontje ook maar niemand die het in zijn hoofd haalt te schreeuwen naar zijn kind om aanwijzingen te geven of iets. Zelfs niet bij een vechtpartijquote:Op zaterdag 5 september 2015 17:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
bij ons kwamen hadden we de ouders juist graag dichterbij, langs de boarding het liefst
mijn moeder zat zo ver mogelijk van het ijs en de kou vandaan
Ik kreeg er wel een beetje dit idee bij inderdaad:quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:41 schreef ems. het volgende:
[..]
Voor de rest treurig dat het zo ver moet komen. Voetbal is het meest schrijnende voorbeeld maar ik heb ook genoeg brulouders meegemaakt bij andere sporten. Zelfs bij tennis heb ik moeders helemaal gek zien worden omdat zij van mening waren dat de bal uit wasNooit begrepen hoe volwassen mensen zo kunnen opgaan in een spelletje, te meer als hun jonge kind meespeelt.
Wel triest voor de ouders die zich wel gewoon kunnen gedragen. Was het echt zo moeilijk om bepaalde lastige personen gewoon te weigeren of weg te sturen?
Onvoorstelbaar.....maar het gebeurt echt. En meer van dat geschreeuw. Ook naar de scheids enzo.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je hoort letterlijk ouders roepen "trap hem voor z'n poten!"...
Erg triets idd...
Leuk filmpje van Waardenburg.quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:24 schreef tong80 het volgende:
[..]
Onvoorstelbaar.....maar het gebeurt echt. En meer van dat geschreeuw. Ook naar de scheids enzo.
Dit was wel een vooruitziende blik. Paar jaar geleden werd een grensrechter door een jeugdspeler doodgetrapt.quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Leuk filmpje van Waardenburg.
Laten we ook de bal vervangen door een ballon. En spelers moeten de jongens van het andere team ook complimentjes en knuffels geven.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Coaches moeten zich vooral beperken tot het geven van complimenten en het troosten en motiveren van kinderen.
Sarcastaballquote:Op zaterdag 5 september 2015 19:16 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Laten we ook de bal vervangen door een ballon. En spelers moeten de jongens van het andere team ook complimentjes en knuffels geven.
Volgens mij is het probleem niet dat kinderen niet om kunnen gaan met de scheidsrechter, maar dat ouders er niet mee om kunnen gaan.quote:Op zondag 6 september 2015 14:45 schreef sp3c het volgende:
mwah, de scheidsrechter is onderdeel van het spelletje, kinderen moeten daarmee om leren gaan
als ik wedstrijden van volwassen voetballers zie dan denk zomaar dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen
ja maar dan moet je idd zonder ouders gaan spelen, niet zonder scheidsquote:Op zondag 6 september 2015 15:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij is het probleem niet dat kinderen niet om kunnen gaan met de scheidsrechter, maar dat ouders er niet mee om kunnen gaan.
Ze zitten hooguit 2 jaar bij de f-jes, daarna is er wel een scheids.quote:Op zondag 6 september 2015 14:45 schreef sp3c het volgende:
mwah, de scheidsrechter is onderdeel van het spelletje, kinderen moeten daarmee om leren gaan
als ik wedstrijden van volwassen voetballers zie dan denk zomaar dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen
Nee, je moet spelers en coaches gewoon minder redenen geven om te gaan zeiken. Kijk naar het WK rugby over anderhalve week hoe het daar gaat. Natuurlijk geen voorbeeld voor een amateurwedstrijd om met videobeelden aan te komen schijten, maar dat geeft wel een beetje af natuurlijk hoe de voorbeelden het doen.quote:Op maandag 7 september 2015 14:21 schreef Gia het volgende:
Doordat ze de regels beter geleerd hebben, zal er minder commentaar komen op beslissingen van de scheids,
Alsof dat zo'n briljante waanzinnig goede aflevering was...quote:
De overall kwaliteit van alle afleveringen loopt al jaren achteruit.quote:Op maandag 7 september 2015 14:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alsof dat zo'n briljante waanzinnig goede aflevering was...
Met een extra scheidsrechter juist; voor die ouders. Misdraag je je? Waarschuwing (geel). Nog eens? Oprotten (rood). Liefst eentje die 's avonds ook dronken vechtersbazen de kroeg uit trapt.quote:Op zondag 6 september 2015 15:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar dan moet je idd zonder ouders gaan spelen, niet zonder scheids
Dat is inderdaad wel ernstig. Heb een flink aantal jaren jeugd getraind en dat ga ik ook nog wel weer doen. Maar natrappen was bij mij gewoon altijd naar de kant. Het dan nog eens doen, wieberen. Vooral bij de F-jes heb je er altijd wel een paar tussen die het doen, moet je meteen de kop indrukken.quote:Op zaterdag 5 september 2015 19:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel terecht. Ik ben een tijdje scheidsrechter geweest bij de jeugd, en de zooi die je daar ziet is af en toe echt onvoorstelbaar.
Ik heb eens een jochie vijf minuten aan de kant gezet omdat hij bleef natrappen, kwamen er tijdens de wedstrijd midden op het veld(!) een coach en een ouder verhaal halen.
Was sarcasme.. Was een goede aflevering met de goede achtergrondkennis. Overigens was het laatste jaar super. Randy als Lorde ed, Canadian devil, glutenfree ebola... Bijna doodgelachen..quote:Op maandag 7 september 2015 14:43 schreef Hathor het volgende:
[..]
De overall kwaliteit van alle afleveringen loopt al jaren achteruit.
nu weet ik verder niet hoe het bij voetbal werkt hoor maar wij kregen vooral onze lesjes etiquette op die leeftijd en dat blijft je wel bij hoorquote:Op maandag 7 september 2015 14:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze zitten hooguit 2 jaar bij de f-jes, daarna is er wel een scheids.
Wie heeft nog herinneringen, niet van horen zeggen, van 6/7 jaar oud? Veel volwassenen niet meer. Uitzonderingen daargelaten.
En het heeft ook wel wat, vind ik, dat kinderen weten dat ze vanaf de e-pupillen, net als bij Ajax, PSV, enz., een heuse scheidsrechter krijgen.
Doordat ze de regels beter geleerd hebben, zal er minder commentaar komen op beslissingen van de scheids, en ook daar heb je wat aan op oudere leeftijd.
Nee, ik vind dit de moeite waard om te proberen.
Wil jij een losgelaten debiel laten fluiten?quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:49 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Recent nog de Boer bij Ajax. 'Maak een overtreding'. Man man man, het is geen balophetdak 6.
Overigens waanzinnig dat dit moet, maar het is wel gewoon waar. Iedereen die wel eens kijkt bij de voetbal of misschien wel eens een wedstrijdje heeft gefloten bij de jeugd weet dat het de spuigaten uitloopt.
Leuk voorbeeldje is toen ik zelf nog 14/15 was en voor het eerst een jeugdpotje floot (op een half veld dus). Dan heb je dus aan de zijlijn de palen van het grote veld staan. De bal kwam vervolgens tegen de paal en terug in het veld, ik stond even te twijfelen wat ik moest doen en liet vervolgens gewoon lekker doorspelen. Staat er aan de andere kant van het veld zo'n debiele jeugdleider mij voor alles uit te maken en dat ik m'n spullen maar moest pakken en weg moest gaan. Had gelukkig toen al het verstand om te weten dat ik het voor die jeugd doe, maar in principe moet je zo'n iemand gewoon de fluit geven en zelf aan de kant gaan staan. Man man.
Ook in de omgeving Den Bosch hebben ze jeugdteams met zulke paupers langs de lijn.quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Leuk filmpje van Waardenburg.
Nee, ik train de f'jes hier en we spelen daadwerkelijk positiespel.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:52 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Je hebt het over de kleinere jeugd hier he. Tactische aanwijzingen? Die moet je een bal geven en dan met z'n allen met een glimlach op je gezicht kijken hoe ze als een zwerm bijen achter de honing aanzitten.
De trainers en leiders.quote:Op zondag 6 september 2015 16:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En wie gaat die ouders op 20 meter afstand houden dan?
Zelf de regels toepassen. Zelf beslissingen nemen. Opstaan van een leider, die vervolgens aanvoerder wordt.quote:Op maandag 7 september 2015 22:48 schreef sp3c het volgende:
ja maar wel een scheidsrechter toch?
ik kan me geen enkel voordeel bedenken van een wedstrijd zonder refs
Maakt niet dat meneer guitar minder gelijk heeft. Voor de ontwikkeling is het beter om op die leeftijd lekker te pingelen zonder al te veel regels. Liefst ook op een klein veldje. In België en Spanje spelen ze bij de F-jes 4x4 en bij de E-jes 6x6 op een kwart veld, alles zonder ref. In Nederland zijn ze daar ook mee bezig nu dus. Bij de profs spelen ze inmiddels al TwinGames(zie google), wat bij de E-jes dus keeper+5 vs keeper+5 zonder scheids op een kwart veld is. Lekker veel balcontacten, lekker veel duels, weinig druk maken om de tactische kant nog.quote:Op maandag 7 september 2015 22:25 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, ik train de f'jes hier en we spelen daadwerkelijk positiespel.
Kinderen leren onderling dingen oplossen, zoals we dat vroeger bij het straatvoetbal of het veldjesvoetbal ook moesten. Dat is het idee erachter. De Nederlandse voetbaljeugd schiet enorm tekort op zaken als autonoom dingen regelen, spelinzicht en meer van dat. Dit is een van de oplossingen. Je ziet bij de profclubs ook steeds meer dat spelers vragen wordt gesteld i.p.v. instructie gegeven en dat ze zo dan zelf tot oplossingen moeten komen. Is bovendien ook nog goed voor de creativiteit.quote:Op maandag 7 september 2015 22:48 schreef sp3c het volgende:
ja maar wel een scheidsrechter toch?
ik kan me geen enkel voordeel bedenken van een wedstrijd zonder refs
ja maar dan kun je ze net zo goed op de kleuterschool zonder kleuterleidsters laten spelen, dat gaat echt niet werken volgens mij hoorquote:Op dinsdag 8 september 2015 09:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelf de regels toepassen. Zelf beslissingen nemen. Opstaan van een leider, die vervolgens aanvoerder wordt.
Mijn jongste zat vroeger op voetbal, pas vanaf de E. Daar zaten echt van die ...jong bij die de scheids de huid vol scholden, omdat pa dat ook deed. Verder merkte je bij de trainingen wel dat ze de spelregels (en omgangsregels) niet konden onthouden, laat staan toepassen.
Ik denk serieus dat dit kan helpen om ze tot zelf nadenken te dwingen.
Vind het op zijn minst een interessant experiment.
Guardianquote:Schoolgirl football referee asks parents to stop verbal abuse
Emily Dyke, 14, who was sworn at as she officiated at children’s games, says abuse made her consider giving up hobby
A schoolgirl football referee has urged parents to respect her after she was sworn at during an under-eights match.
Emily Dyke, 14, considered quitting after she was abused by adults during two consecutive games, but she decided against it after writing a plea for support from the touchline.
The teenager, who also plays in midfield for Skelton United under-16s in Cleveland, is learning to officiate junior games and took charge of an under-nines match followed by the semi-final of an under-eights tournament a fortnight ago.
She was called a “fucking disgrace” and told “you don’t know what you’re fucking doing” when she did not allow a goal because a shot rebounded off the bar but did not, as far as she could tell, cross the line.
Emily, a student in Guisborough, was also abused in the under-nines match.
Her father, Paul, who coaches her team, asked the parents to stop swearing but said he was told: “She is a ref, she should expect abuse.”
After the two games Emily wrote to the Grass Roots Facebook page for local football teams and asked parents to consider how they would feel if their child was being targeted.
She said: “I have recently suffered some verbal abuse from people while refereeing and have found it very difficult to deal with to the point I’m now considering not doing it anymore. I’m not looking for sympathy or anything like that. I’m wanting people to realise that I’m just a child doing something I love. I want everyone to take a look at their children and put yourself in my shoes when the abuse is being said.
“I’m learning that to referee you need to have a thick skin [whatever that means]. And to also ignore people when stuff is said, but it’s hard when the name-calling continues. I hope no one is offended by what I’ve said and take the time to realise I’m a child so please respect me.”
Her father said: “It’s not just the men doing it, it’s the women too. This is not the Premier League or even the Northern League. There’s no linesman with a flag, the referees have to make the decisions on their own, so yes, she will get some wrong, but who doesn’t?”
Dyke said an independent spectator told him after the game that Emily was right not to give a goal after the crossbar rebound.
He said: “Emily wrote in to Grass Roots, not for an apology, she wanted to know why they felt the need to verbally abuse her.”
Dyke warned that abuse was putting young people off from refereeing. “If you take the ref away, you are going to have no kids’ football,” he said.
Gaat over het algemeen best prima hoor. Heb op het voetbal zelf ook geregeld op de eerste trainingen er een bal tussen gegooid en ze hun gang laten gaan. Er neemt er vanzelf een de leiding op zich en de rest past zich dan aan.quote:Op dinsdag 8 september 2015 11:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar dan kun je ze net zo goed op de kleuterschool zonder kleuterleidsters laten spelen, dat gaat echt niet werken volgens mij hoor
maar zonder ouders lijkt me prima, denk iig dat de sport te groot is om de bad apples er tussenuit te plukken
Dat is geen vergelijking.quote:Op dinsdag 8 september 2015 11:51 schreef sp3c het volgende:
ja maar dan kun je ze net zo goed op de kleuterschool zonder kleuterleidsters laten spelen, dat gaat echt niet werken volgens mij hoor
maar zonder ouders lijkt me prima, denk iig dat de sport te groot is om de bad apples er tussenuit te plukken
Inderdaad zullen er leiderfiguren opstaan, zoals dat ook gaat op het schoolplein of een potje straatvoetbal.quote:Op dinsdag 8 september 2015 11:21 schreef jesseax het volgende:
Krijgen we nu niet het probleem dat het kind met de grootste mond beslist dat het maar een penalty moet zijn ? Verder prima idee om de ouders op afstand te houden, maar eigenlijk belachelijk dat het op deze wijze moet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |