abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155424191
quote:
Of kritiek leidt tot reprimande, blijkt volgende week vrijdag

De Verenigde Naties hebben zich dinsdag in Genève opnieuw heel kritisch uitgelaten over het Sinterklaas-feest. Het antiracisme-comité van de VN sprak zelfs over 'schendingen van mensenrechten' die 'nooit gerechtvaardigd kunnen worden door tradities of gebruiken'.

Ook zei het comité met nadruk dat zo'n feest als 'Santa Claus' voor kinderen 'van alle rassen en etnische achtergronden' een 'vrolijke en gelukkige happening' moet zijn. En dat het nu voor verre nakomelingen van slaven niet zo is. ,,Kinderen moeten niet de last van zo'n verleden dragen. Ze moeten er niet elk jaar aan herinnerd worden dat ze kinderen van slaven zijn.''

Vanuit de samenleving
Of deze opmerkingen leiden tot een officiële reprimande, is nog afwachten. Het eindrapport over de vraag of Nederland in het algemeen genoeg aan racisme doet, en of het 'Zwarte Piet' moet aanpakken, volgt pas volgende week vrijdag. Woensdag krijgt een Nederlandse regeringsdelegatie nog de kans om te reageren. Het kabinet heeft de afgelopen maanden steeds gezegd dat veranderingen uiteindelijk 'vanuit de samenleving' moet komen.

Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen

Het is niet de eerste keer dat de VN de belangrijkste Hollandse traditie hekelen. Al in het najaar van 2013 zei de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shepherd - lid van de VN-werkgroep van mensen van Afrikaanse Afkomst - dat 'Black Pete' een racistisch stereotype is dat zo snel mogelijk moet verdwijnen. Bij een bezoek aan Nederland zomer 2014 slikte de fel aangevallen Shepherd niks van die kritiek in.

Hemd

Het nieuwe oordeel van dit comité met de officiële Engelse naam 'International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination' wordt echter als 'zwaarder' gezien. Eefje de Kroon van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), dat de gesprekken in Genève bijwoont, benadrukt dat dit gezelschap de naleving van het Verdrag voor de Rechten van de Mens controleert; 'een verdrag dat óók Nederland heeft ondertekend'. ,,Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen.''

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/33(...)terklaas-feest.dhtml
En daar gaan we weer!!
oO/ oO/ oO/

Edit:

quote:
Nederland belooft VN-commissie acceptabele Piet

De Nederlandse regering belooft de internationale gemeenschap van Zwarte Piet een figuur te maken die voor iedereen acceptabel is. Dat blijkt uit de reactie van de Nederlandse delegatie in een hoorzitting op de vragen van de VN-commissie voor de bestrijding van racisme en discriminatie in Genève.

Directeur samenleving en integratie op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en delegatieleider, Afke van Rijn zei tijdens de zitting:

“Minister Asscher organiseert een dialoogtafel met verschillende organisaties en groepen, met het doel Zwarte Piet aan te passen. Een verbod op Zwarte Piet van regeringswege is geen oplossing.”

Scherpe kritiek op Zwarte Piet

Van Rijn gaf vanochtend ruim een uur lang antwoord op de vragen die leden van de internationaal samengestelde VN-commissie gisteren hadden gesteld. Vragen gingen over etnisch profileren door de politie, de verplichte inburgeringscursus voor immigranten, de huisvesting van asielzoekers en ongedocumenteerden, over zwaarder bestraffen van discriminatie in het strafrecht en over de toonhoogte van het publieke debat. Maar de meeste tijd ruimden de commissieleden in voor scherpe kritiek op Zwarte Piet.

Commissieleden van Ierland tot Mauritius, van Zuid-Afrika tot Colombia en van Turkije tot de Verenigde Staten begonnen allemaal over Zwarte Piet als een overjarig symbool van racisme, waar Nederland snel mee moet afrekenen. De Colombiaanse afgevaardigde P.E. Murillo Martinez:

“Het schenden van mensenrechten kan niet worden gerechtvaardigd met een beroep op culturele traditie. Kinderen moeten er niet jaarlijks aan worden herinnerd dat ze van slaven afstammen.”

Etnisch profileren en verplichte inburgeringscursus

Op de vragen over etnisch profileren door de politie, zei Van Rijn dat het “essentieel” is om dat tegen te gaan en dat Nederland daar al maatregelen tegen heeft genomen, maar dat zeker zal worden gekeken naar de positieve ervaringen van de politie in het buitenland.

Ook het feit dat immigranten uit landen als Japan en Zuid-Korea niet hoeven mee te doen aan de voor anderen verplichte inburgeringscursus kwam aan de orde . “Dat riekt naar discriminatie”, vond het Turkse commissielid G. Kut.
Antisemitisme

Een paar keer kwam een ongemakkelijke vergelijking terug die Nederlandse activisten ook wel maken, maar dan nooit openlijk: de behandeling van Joden en van andere minderheden als het om discriminatie gaat. Commissielid Murillo Martinez zag dat Nederland een stevige inspanning levert in de strijd tegen antisemitisme, en dat is heel goed. Maar in vergelijking daarmee kwamen “andere, grotere bevolkingsgroepen” er bekaaid vanaf. “De verhouding is uit balans.”

Het Turkse lid meende een trend te kunnen destilleren uit de selectie van gerechtelijke vonnissen die in het Nederlandse rapport was opgenomen. “Een aanklacht wegens antisemitisme leidt vrijwel altijd tot een veroordeling. Bij andere bevolkingsgroepen niet.” Hij voorspelde dan ook dat Geert Wilders zal worden vrijgesproken. “Ik hoop dat ik ongelijk krijg.”

Van Rijn onderstreepte dat het kabinet in het najaar een nieuw actieplan tegen discriminatie komt. Daarin zal, zei ze, ook veel aandacht zijn voor de preventie van discriminatie. De VN-commissie komt 28 augustus met zijn eindrapport over Nederland.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ie-acceptabele-piet/
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155424221
Laatste reacties van het vorige deel: NWS / VN zijn opnieuw heel kritisch over Sinterklaas-feest #2

Terzijde, zou de titel niet "De VN is kritisch over..." of beter nog "De UN is kritisch over" moeten zijn? Het eerste mag maar als we toch bezig zijn...
#NoDAPL
pi_155424240
En terecht.
pi_155425097
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laatste reacties van het vorige deel: NWS / VN zijn opnieuw heel kritisch over Sinterklaas-feest #2

Terzijde, zou de titel niet "De VN is kritisch over..." of beter nog "De UN is kritisch over" moeten zijn? Het eerste mag maar als we toch bezig zijn...
Nee de afkorting staat voor Verenigde Naties meervoud dus.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 01:16:33 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155426963
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 23:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kan ook..... als ie dat wil. als het maar op roetvegen ljkt

[..]

Denk je ... ?
Ik dacht meer aan een mens kruipt door schoorsteen en krijgt roet op zijn gezicht.
Kan zwarte roet zijn, kan grijze roet zijn.
nee man een neger met zwarte of voor mijn part grijze vegen is gewoon een vieze neger, dat ziet er echt niet uit ... dan heb je echt je stereotype te pakken :')

een goed geschminkte neger is zwarte piet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155429743
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 00:11 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee de afkorting staat voor Verenigde Naties meervoud dus.
Zo simpel is het niet, de UN is 1 organisatie, dus enkelvoud. Misschien is meervoud in dit geval ook toegestaan, ik wacht de mening af van iemand die een taal heeft gestudeerd.
#NoDAPL
pi_155429983
Wat een eng clubje gekkies die van alles denken te moeten vinden over onze tradities.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 04:03:04 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155430064
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 03:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Zo simpel is het niet, de UN is 1 organisatie, dus enkelvoud. Misschien is meervoud in dit geval ook toegestaan, ik wacht de mening af van iemand die een taal heeft gestudeerd.
Wat ben jij toch eigenwijs. Niks enkelvoud. VN is meervoud, dus meervoud. Net als NS. Of VS.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_155431723
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 01:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee man een neger met zwarte of voor mijn part grijze vegen is gewoon een vieze neger, dat ziet er echt niet uit ... dan heb je echt je stereotype te pakken :')

een goed geschminkte neger is zwarte piet
De meeste pietacteurs en -actrices zijn geen neger. No problem dus.
pi_155432908
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 10:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is een feestje voor iedereen, er wordt niemand buitengesloten, dus ook geen negers. Gitzwart schminken is derhalve de enige, en ook traditioneel juiste, oplossing.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_155433077
quote:
“Het schenden van mensenrechten kan niet worden gerechtvaardigd met een beroep op culturele traditie. Kinderen moeten er niet jaarlijks aan worden herinnerd dat ze van slaven afstammen.”
Net alsof ze er niet dagelijks aan herinnerd worden thuis door hun eigen ouders _O-
Conscience do cost.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:22:12 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155433303
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 10:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ow nu hoeft er ineens geen rekening meer gehouden te worden met de minderheid?

wat een bizarre de reactie _O-
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:23:26 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155433320
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 11:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is een feestje voor iedereen, er wordt niemand buitengesloten, dus ook geen negers. Gitzwart schminken is derhalve de enige, en ook traditioneel juiste, oplossing.
naja de kleur maakt wat dat betreft niet zoveel uit maar die van roetvegen zijn een slecht plan
pi_155433438
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 12:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ow nu hoeft er ineens geen rekening meer gehouden te worden met de minderheid?

wat een bizarre de reactie _O-
Wat bedoel je? Jij hebt een probleem dat een donker iemand ook roetvegen op zijn/haar gezicht heeft.
Ik geef je als antwoord dat het geen probleem moet zijn voor jou als je bijvoorbeeld naar een dergelijke pietengroep kijkt. Omdat de meeste acteurs niet zo donker zijn.
En als je je toch ergert aan die enkele donkere Piet met roetvegen.... tjaaa dan is mijn troost dus : alles went .
Maar misschien bedoel je dat van nature donkere Pieten die roetvegen niet zo fraai vinden ?
Simpel.... dan worden ze geen Piet of elders Piet of schminken zich helemaal of schminken zich niet.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:34:34 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155433544
Nee mijn probleem is dat je als negerwel zwarte piet kunt spelen maar niet roetvegenpiet
pi_155433592
Filmje van Braboneger over Quincy Gario:

Loller.
I´m back.
pi_155433663
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 12:34 schreef sp3c het volgende:
Nee mijn probleem is dat je als negerwel zwarte piet kunt spelen maar niet roetvegenpiet
Dat denk je..... Ik zie niet in waarom niet.
Jij vindt het niet mooi....Maar wat vinden de van nature donkere piet-acteurs er zelf van ?
Wat mij betreft : als ze het niet willen dan schminken ze zich niet of juist wel, maar dan anders.... groen, blauw, goudageel. Maar de meeste organisatiecomité's eisen van hun pieten dat ze allemaal zwart geschminkt zijn. Geen andere kleuren, geen roetvegen.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:44:38 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155433755
Omdat een neger zwart is en een neger met zwarte of grijze vegen op zijn gezicht niets veranderd

das net als een blanke met witte vegen op zijn gezicht, dat slaat ook totaal nergens op, dan moet je speciaal voor de gekleurde medemens een nieuwe piet in het leven roepen ... poederveegpiet ofzo

maar goed het zijn er maar een paar dus die negertjes moeten niet zo zeuren toch bluesdude?
pi_155433899
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 12:44 schreef sp3c het volgende:

maar goed het zijn er maar een paar dus die negertjes moeten niet zo zeuren toch bluesdude?
Dat is dus jouw foute mening....... Niet mij in de schoenen schuiven.
Je maakt een probleem wat er niet is. Dit... om het hele idee van roetvegen af te wijzen.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:01:57 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155434095
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 12:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is dus jouw foute mening....... Niet mij in de schoenen schuiven.
Je maakt een probleem wat er niet is. Dit... om het hele idee van roetvegen af te wijzen.
dat zei je letterlijk vriend

ik geef gewoon mijn mening over roetvegenpiet, waarom ik dat als donkere nederlander niet zie zitten en jouw reactie is 'ach zijn er toch maar een paar ... no problem'
pi_155434202
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 13:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zei je letterlijk vriend
Nee hoor .... lees nog eens wat ik schreef en wat jij schreef. Het zijn jouw foute woorden.
Ik heb ze niet gebruikt.

quote:
. no problem'
Dat was gericht aan jou. Niet aan anderen.
En dat ging over jou in de persoon als toeschouwer die kijkt naar een groep pieten.
Maar als jij dat zelf niet wilt als pietspeler.... dan doe je dat gewoon niet.
ik verwijt je niks... ik dwing je tot niks itt tot vele organisatiecomité's.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:23:34 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155434521
Er is niets fout aan mijn woorden, ik heb een probleem met roetvegenpiet en jij vind dat geen probleem omdat er toch niet zoveel negers voor piet spelen

dat vind ik kwalijk
pi_155434690
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 13:23 schreef sp3c het volgende:
Er is niets fout aan mijn woorden, ik heb een probleem met roetvegenpiet en jij vind dat geen probleem omdat er toch niet zoveel negers voor piet spelen

dat vind ik kwalijk
Wat is er kwalijk aan om je te zeggen dat jij toch niet zo hoeft te ergeren als toeschouwer?
Je wilt niet horen hoe betrekkelijk je aversie is ?
pi_155434726
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 12:34 schreef sp3c het volgende:
Ook op iemand met een donkere huidskleur valt roetzwart gewoon op. Is dat een heel fiks verschil met de huidskleur.

Maar een paar vegen roet zal de lading niet dekken, teveel mensen hebben daar het herkenbaarheidsprobleem mee. Het zal dus grotendeels zwart met wat "schonere" vegen moeten zijn denk ik. Daarmee zou wat ge-experimenteert moeten worden wat het beste werkt.
Dan geen pruik meer op maar "roet" in het haar en geen rode lippenstift.

Ik vind het tot nu toe de beste oplossing, de beste mogelijke oplossing is beter gezegd. Als je kijkt naar de argumenten aan beide kanten zou dan het probleem in wezen opgelost zijn.
Het zwart blijft en daarmee de connectie met die oude traditie (waar piet een hele losse afgeleide van is), het raciale aspect is er af en er hoeft niets aan de verhalen en liedjes veranderd te worden.
Ook is het makkelijk in te voeren, via de tv programma's met de sinterklaasverhalen kan erg makkelijk aan de kinderen getoond worden hoe pieten zo roetig worden, kan vrijwel naadloos overgaan zonder dat de kinderen die nog in sinterklaas geloven dat te ongeloofwaardig vinden.

Weet dat de hardliners aan beide kanten ook hier vast niet tevreden mee zijn, maar als we kijken naar de argumenten aan beide kanten is het gewoon een prima compromis waarbij beide kanten in ere worden gehouden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:35:46 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155434744
Dat zij je niet, je zei "och de meeste pieten zijn toch geen neger, no problem dus"

De minderheid heeft bij jou alleen wat te zeggen als het je uitkomt en de rest moet zich niet zo ergeren
pi_155434977
Van der Laan boos op Gario

De Amsterdamse burgemeester Van der Laan is boos op activist Quinsy Gario, die vorige week suggereerde dat de gemeente de jaarlijkse herdenking van Kerwin Duinmeijer had afgelast vanwege Sail. "Grote onzin," aldus de burgemeester.

Kerwin Duinmeijer kwam 32 jaar geleden om door racisitsch geweld. Donderdag werd zijn dood herdacht in het Vondelpark, maar pas na bemiddeling van de gemeente.

Vorige week twitterde activist Gario dat Amsterdam de herdenking had afgelast vanwege Sail. "Money over black lives," schreef hij erbij. Volgens de burgemeester was er echter helemaal geen aanvraag voor een herdenking.

"Ze hebben dit jaar zelf gedacht dat er weinig belangstelling zou zijn vanwege Sail, wij hadden er niets mee te maken. Sterker nog, wij hadden al een plek gereserveerd op De Dam en in het Vondelpark, maar hij is nooit aangevraagd," zegt een geagiteerde Van der Laan tegen AT5.

De gemeente heeft vervolgens zelf het initaitief genomen om alsnog iets te organiseren. Dat resulteerde in de bijeenkomst in het Vondelpark.

Ook een andere tweet waarin Gario een verband legt met de dood van Mitch Henriquez eerder dit jaar in Den Haag wekt woede bij de burgemeester. "Hij legt een verbinding met die arme man, die in Den Haag gestikt is bij die arrestatie, Mitch Henriquez, hij legt een verband met institutioneel racisme. Hij zag kennelijk weer een kans, om ons, ik zou bijna zeggen, zwart te maken. Ik vind dat hij ons moet behandelen zoals hij zelf behandeld wil worden, namelijk eerlijk. En daar is hij hier echt in verzuim gebleven."

In latere tweets kwam Gario nog terug op de zaak en liet hij weten "de verkeerde conclusie" te hebben getrokken. Desondanks is voor de burgemeester de kous daarmee niet af. "Dit krijgt wel een staartje voor hem want ik vind dat je zo niet moet omgaan met elkaar. We gaan dit keurig op een rijtje zetten zodat mensen zelf hun oordeel kunnen vellen over hoe wild zijn beschuldigingen soms zijn," zegt hij tegen de stadszender.
http://www.telegraaf.nl/b(...)boos_op_Gario__.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_155435949
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 13:35 schreef sp3c het volgende:
Dat zij je niet, je zei "och de meeste pieten zijn toch geen neger, no problem dus"
dit schreef ik als reactie op jouw probleem dat je roetvegen op een donker gezicht lelijk vond
quote:
( meaning ? = het is daarom dat jij je toch "niet zo hoeft te ergeren als toeschouwer" omdat jij kennelijk viel over roetvegen op een donker gezicht, niet op elk gezicht)
Dat ging dus over jouw probleem als toeschouwer . Niet over of donkere pietspelers wel of niet een roetvegenmodel kiezen. Ook niet over jou als je zelf piet wilt spelen .
Jij zit een beetje slachtoffer te spelen. Jouw spel is: jij bent dus van die minderheid... die ik als dader zo vreselijk behandel.
Toen ik voor het eerst las over het roetvegenidee dacht ik ook : neeeeeeee dat is lelijk, dat is vies..... Ik denk dat de meeste mensen dat spontaan denken ...
Maar onderwijl zijn we zoveel verder met het zp-oproer dat ik ga denken.... er zit toch wel wat in het idee. En wat is mooi? It is the eye of the beholder.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:02:17 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155438083
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 14:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

dit schreef ik als reactie op jouw probleem dat je roetvegen op een donker gezicht lelijk vond

[..]

( meaning ? = het is daarom dat jij je toch "niet zo hoeft te ergeren als toeschouwer" omdat jij kennelijk viel over roetvegen op een donker gezicht, niet op elk gezicht)
Dat ging dus over jouw probleem als toeschouwer . Niet over of donkere pietspelers wel of niet een roetvegenmodel kiezen. Ook niet over jou als je zelf piet wilt spelen .
Jij zit een beetje slachtoffer te spelen. Jouw spel is: jij bent dus van die minderheid... die ik als dader zo vreselijk behandel.
Toen ik voor het eerst las over het roetvegenidee dacht ik ook : neeeeeeee dat is lelijk, dat is vies..... Ik denk dat de meeste mensen dat spontaan denken ...
Maar onderwijl zijn we zoveel verder met het zp-oproer dat ik ga denken.... er zit toch wel wat in het idee. En wat is mooi? It is the eye of the beholder.
nee iemand stelde roetpiet voor, ik stel dat dat geen goed idee is omdat het dan alleen nog leuk is voor blanke mensen omdat een paar roetvegen bij een neger geen zoden aan de dijk zetten

jouw reactie: zijn er toch niet zo veel, no problem
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:06:58 #29
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_155438184
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 13:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Van der Laan boos op Gario

De Amsterdamse burgemeester Van der Laan is boos op activist Quinsy Gario, die vorige week suggereerde dat de gemeente de jaarlijkse herdenking van Kerwin Duinmeijer had afgelast vanwege Sail. "Grote onzin," aldus de burgemeester.

Kerwin Duinmeijer kwam 32 jaar geleden om door racisitsch geweld. Donderdag werd zijn dood herdacht in het Vondelpark, maar pas na bemiddeling van de gemeente.

Vorige week twitterde activist Gario dat Amsterdam de herdenking had afgelast vanwege Sail. "Money over black lives," schreef hij erbij. Volgens de burgemeester was er echter helemaal geen aanvraag voor een herdenking.

"Ze hebben dit jaar zelf gedacht dat er weinig belangstelling zou zijn vanwege Sail, wij hadden er niets mee te maken. Sterker nog, wij hadden al een plek gereserveerd op De Dam en in het Vondelpark, maar hij is nooit aangevraagd," zegt een geagiteerde Van der Laan tegen AT5.

De gemeente heeft vervolgens zelf het initaitief genomen om alsnog iets te organiseren. Dat resulteerde in de bijeenkomst in het Vondelpark.

Ook een andere tweet waarin Gario een verband legt met de dood van Mitch Henriquez eerder dit jaar in Den Haag wekt woede bij de burgemeester. "Hij legt een verbinding met die arme man, die in Den Haag gestikt is bij die arrestatie, Mitch Henriquez, hij legt een verband met institutioneel racisme. Hij zag kennelijk weer een kans, om ons, ik zou bijna zeggen, zwart te maken. Ik vind dat hij ons moet behandelen zoals hij zelf behandeld wil worden, namelijk eerlijk. En daar is hij hier echt in verzuim gebleven."

In latere tweets kwam Gario nog terug op de zaak en liet hij weten "de verkeerde conclusie" te hebben getrokken. Desondanks is voor de burgemeester de kous daarmee niet af. "Dit krijgt wel een staartje voor hem want ik vind dat je zo niet moet omgaan met elkaar. We gaan dit keurig op een rijtje zetten zodat mensen zelf hun oordeel kunnen vellen over hoe wild zijn beschuldigingen soms zijn," zegt hij tegen de stadszender.
http://www.telegraaf.nl/b(...)boos_op_Gario__.html
Waarom moet Vd Laan reageren op een wilsonbekwaam wezen wat niet verder komt dan ''Heil alles wat bruin of zwart is''
RED ONS HENNIEGOD
pi_155438569
quote:
9s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:06 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Waarom moet Vd Laan reageren op een wilsonbekwaam wezen wat niet verder komt dan ''Heil alles wat bruin of zwart is''
Omdat die doelbewust vd Laan en zijn beleid in discrediet brengt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_155438649
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee iemand stelde roetpiet voor, ik stel dat dat geen goed idee is omdat het dan alleen nog leuk is voor blanke mensen omdat een paar roetvegen bij een neger geen zoden aan de dijk zetten

jouw reactie: zijn er toch niet zo veel, no problem
Hier ben ik het toch echt niet mee eens. Je bent zelf donker van huidskleur toch? Dan zou je toch moeten weten dat er een fiks verschil zit tussen zwart en een donkere huidskleur.
Als je het filmpje bekijkt in de vorige topic zie je ook een donker gekleurd persoon met roetvegen, dat valt gewoon prima op (alhoewel ik het te weinig roet vindt, de herkenbaarheid is te groot).

Moet dan ook eerlijk zeggen dat ik vind dat 1 van de grootste fouten in de aanpassingen van "zwarte" piet die gedaan is in het verleden het afwijken van het roet(pik) zwart zijn is. Daarmee hebben ze "zwarte" piet veel meer op een donkere huidskleur laten lijken. Echt zwart is namelijk geen huidskleur.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:30:36 #32
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155438729
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 13:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik vind het tot nu toe de beste oplossing, de beste mogelijke oplossing is beter gezegd.
Wat is de oplossing volgens jou? Dat is niet duidelijk namelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155438879
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat is de oplossing volgens jou? Dat is niet duidelijk namelijk.
Is dat niet duidelijk dan?

Als er toch wat moet veranderen (en daar lijkt het op inmiddels, piet is al veranderd sinds we hem in deze vorm hebben ingevoerd) dan kies ik voor een "roetpiet", 1 waarbij het roet gedeelte de overhand heeft. Dus veel zwart, wat "schonere" vegen. Daarnaast de krulletjespruik/kroespruik weg en de rode lippen weg.

Ik vind dat dat de makkelijkste en de redelijkste weg is die aan alle argumenten eer doet. De hardliners zullen daar vast anders over denken, maar daar heb ik dan weer geen boodschap aan, voor hun is niets genoeg.
pi_155438946
Voor de duidelijkheid, ik had eigenlijk geen probleem met "piet", ja het was een karikatuur van een "neger", maar de negatieve zaken daaraan waren er al uitgesloopt, het was gewoon een positief en blij iets. Ben gewoon moe van deze discussie en wil enkel daarom een werkbaar compromis die recht doet aan de argumenten van zowel voor- als tegenstanders.
pi_155438968
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:39 schreef erodome het volgende:
Voor de duidelijkheid, ik had eigenlijk geen probleem met "piet", ben gewoon moe van deze discussie en wil enkel daarom een werkbaar compromis die recht doet aan de argumenten van zowel voor- als tegenstanders.
Daar zit hem de valkuil. Voor anti-Pieten is er géén werkzaam alternatief. Daar bestaat alleen wél of géén Piet. Zelfde geldt overigens ook voor voorstanders.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:40:49 #36
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155438970
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Is dat niet duidelijk dan?

Als er toch wat moet veranderen (en daar lijkt het op inmiddels, piet is al veranderd sinds we hem in deze vorm hebben ingevoerd) dan kies ik voor een "roetpiet", 1 waarbij het roet gedeelte de overhand heeft. Dus veel zwart, wat "schonere" vegen. Daarnaast de krulletjespruik/kroespruik weg en de rode lippen weg.

Ik vind dat dat de makkelijkste en de redelijkste weg is die aan alle argumenten eer doet. De hardliners zullen daar vast anders over denken, maar daar heb ik dan weer geen boodschap aan, voor hun is niets genoeg.
Maar dat is geen oplossing. Het feit dat jij roept 'ik vind de roetpiet wel goed' doet niks. Wat stel je voor?
pi_155439087
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:40 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Daar zit hem de valkuil. Voor anti-Pieten is er géén werkzaam alternatief. Daar bestaat alleen wél of géén Piet.
Alleen bij de hardliners, dat geld dan ook voor de andere kant.
Voor velen in het midden, wat de grootste groepen zijn, is dat niet het geval.

En vooral, als we naar de argumenten kijken zal de roetpiet het probleem gewoon oplossen. Het zwart wat de pro-pieters aanhalen wordt behouden(en de traditie van zo zwart als roet), het karikatuur wat de anti-pieters halen gaat eraf.

Om eerlijk te zijn vind ik dat de pro-pieters (de hardliners) meer schade hebben aangebracht aan zwarte piet. Die hebben het echt gekoppeld aan racisme door naar de donkere mens uit te halen. Al die "grapjes" over eindelijk een neger die werkt, wie deze "traditie" niet leuk vindt moet maar terug naar het eigen! land, donkere mensen vergelijken met zwarte piet en dat soort onzin hebben de grootste schade aangebracht.
Als men werkelijk had vastgehouden aan de onschuld van het zwarte pieten beeld waren we nu niet op dit punt geweest.
pi_155439130
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Alleen bij de hardliners, dat geld dan ook voor de andere kant.
Voor velen in het midden, wat de grootste groepen zijn, is dat niet het geval.

En vooral, als we naar de argumenten kijken zal de roetpiet het probleem gewoon oplossen. Het zwart wat de pro-pieters aanhalen wordt behouden(en de traditie van zo zwart als roet), het karikatuur wat de anti-pieters halen gaat eraf.

Om eerlijk te zijn vind ik dat de pro-pieters (de hardliners) meer schade hebben aangebracht aan zwarte piet. Die hebben het echt gekoppeld aan racisme door naar de donkere mens uit te halen. Al die "grapjes" over eindelijk een neger die werkt, wie deze "traditie" niet leuk vindt moet maar terug naar het eigen! land, donkere mensen vergelijken met zwarte piet en dat soort onzin hebben de grootste schade aangebracht.
Als men werkelijk had vastgehouden aan de onschuld van het zwarte pieten beeld waren we nu niet op dit punt geweest.
Een traditie veranderen is echter niet een kwestie van even het feestcomité bijeenroepen.
pi_155439166
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dat is geen oplossing. Het feit dat jij roept 'ik vind de roetpiet wel goed' doet niks. Wat stel je voor?
Dat is wel een oplossing, het doet eer aan alle argumenten die er zijn voor en tegen zwarte piet.

Wat ik voorstel heb ik al ruim beschreven. Experimenteren met "roet" wat het herkenbaarheidsprobleem oplost, eer doet aan de traditie, maar het raciale eruit haalt. Dat doorvoeren via de tv verhalen van sinterklaas en de pieten, toevoegen aan de officiële intocht.
Het zal even duren, maar voor je het weet klagen kinderen wiens ouders vasthouden aan de "oude" zwarte piet dat dat de "echte" piet niet is.

Dus (alhoewel we moeten experimenteren met de juiste make up) een grotendeels zwarte piet met wat "schonere" vegen. geen rode lippenstift meer en geen krul/kroespruik meer, maar ook "roet" in het haar.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:54:14 #40
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155439244
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:50 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is wel een oplossing, het doet eer aan alle argumenten die er zijn voor en tegen zwarte piet.

Wat ik voorstel heb ik al ruim beschreven. Experimenteren met "roet" wat het herkenbaarheidsprobleem oplost, eer doet aan de traditie, maar het raciale eruit haalt. Dat doorvoeren via de tv verhalen van sinterklaas en de pieten, toevoegen aan de officiële intocht.
Het zal even duren, maar voor je het weet klagen kinderen wiens ouders vasthouden aan de "oude" zwarte piet dat dat de "echte" piet niet is.

Dus (alhoewel we moeten experimenteren met de juiste make up) een grotendeels zwarte piet met wat "schonere" vegen. geen rode lippenstift meer en geen krul/kroespruik meer, maar ook "roet" in het haar.
Dat is nog steeds geen oplossing. Je begrijpt me niet helemaal. Hoe wil je dit 'invoeren'? Wat is je beleid?
pi_155439263
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:48 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Een traditie veranderen is echter niet een kwestie van even het feestcomité bijeenroepen.
Dat is het wel, dat is het al jaren.
Het is niet dat "piet" nog nooit veranderd is. Mijn moeder had nog een zeer enge piet, 1 die dreigde met de roe en andere narigheden, die pikzwart was, dom was en vooral gemeen was.
In mijn jeugd veranderde dat naar een blije piet, zonder enge dreigementen, die bruin was ipv zwart(alhoewel ik dat als een fout zie). Daarna, tussen mij in mijn jeugd en mijn zoon veranderde die piet naar gewoon rode lippenstift zonder overdreven lippen, zonder dikke gouden oorbellen en iig op tv en bij de officiele intocht zonder zwaar "neger" accent.

Deze "traditie" die dus niet eens zo oud is (schenkman wordt als vb aangehaald, maar tot ik meen 1934 was er geen intocht en was zwarte piet in deze vorm helemaal geen gemeengoed) is altijd al aan verandering onderhevig geweest. Het is juist hartstikke modern, passende bij deze tijd van polarisatie, dat het ineens zo onoverkomelijk is wat veranderingen door te voeren.
pi_155439304
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is nog steeds geen oplossing. Je begrijpt me niet helemaal. Hoe wil je dit 'invoeren'? Wat is je beleid?
Dat staat er toch gewoon, lezen dus.

De roetpiet invoeren via de tv verhalen inc sinterklaas journaal. Bij de officiele intochten ook invoeren. Klaar is klara, binnen een paar jaar zullen kinderen de oude versie niet meer pikken.
De "roetpiet" valt perfect in de traditie, er hoeft geen enkel verhaal of liedje aangepast te worden. Maakt het eerder geloofwaardiger voor kinderen dan andersom.
pi_155439305
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is niet dat "piet" nog nooit veranderd is. Mijn moeder had nog een zeer enge piet, 1 die dreigde met de roe en andere narigheden, die pikzwart was, dom was en vooral gemeen was.
In mijn jeugd veranderde dat naar een blije piet, zonder enge dreigementen, die bruin was ipv zwart(alhoewel ik dat als een fout zie). Daarna, tussen mij in mijn jeugd en mijn zoon veranderde die piet naar gewoon rode lippenstift zonder overdreven lippenstift, zonder dikke gouden oorbellen en iig op tv en bij de officiele intocht zonder zwaar "neger" accent.

Deze "traditie" die dus niet eens zo oud is (schenkman wordt als vb aangehaald, maar tot ik meen 1934 was er geen intocht en was zwarte piet in deze vorm helemaal geen gemeengoed) is altijd al aan verandering onderhevig geweest. Het is juist hartstikke modern, passende bij deze tijd van polarisatie, dat het ineens zo onoverkomelijk is wat veranderingen door te voeren.
Het verschil is alleen dat die veranderingen van binnen uit zijn doorgevoerd. Het is niet te vergelijken met een verandering 'omdat het moet'.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:59:27 #44
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155439351
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat staat er toch gewoon, lezen dus.

De roetpiet invoeren via de tv verhalen inc sinterklaas journaal. Bij de officiele intochten ook invoeren. Klaar is klara, binnen een paar jaar zullen kinderen de oude versie niet meer pikken.
De "roetpiet" valt perfect in de traditie, er hoeft geen enkel verhaal of liedje aangepast te worden. Maakt het eerder geloofwaardiger voor kinderen dan andersom.
Dat is nog steeds geen antwoord. Lees mijn vraag nog eens. Hoe moet dat 'invoeren' gebeuren? Beleidsmatig bedoel ik.
pi_155439356
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:57 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Het verschil is alleen dat die veranderingen van binnen uit zijn doorgevoerd. Het is niet te vergelijken met een verandering 'omdat het moet'.
Dit is ook al niet waar, er is een stevig gevecht gevoerd om "pedagogische" redenen om de zeer enge piet uit te bannen (jaren '60/'70).
Dat was ook omdat het moest.

Elke verandering kwam vanuit discussie, zelfs vanuit een soort "gevecht".
pi_155439411
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is nog steeds geen antwoord. Lees mijn vraag nog eens. Hoe moet dat 'invoeren' gebeuren? Beleidsmatig bedoel ik.
Dat staat er gewoon, er is niet echt beleid nodig, als het algemene beeld van de pieten veranderd volgt de rest gewoon.
De tv pieten en de officiele intochten zetten de stemming, dat is altijd al zo geweest.

Er is geen verder ingrijpen nodig, kinderen zullen zelf "eisen" dat de pieten lijken op degene op tv en bij de officiele intochten.

Je doet nu gewoon moeilijk om het moeilijk doen. Het enige punt hierin is dat we moeten experimenteren met een werkbare "roetpiet", waarbij de herkenbaarheid geen probleem is(wat ik dus zie als een valide punt van pro pieters).
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 17:05:58 #47
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155439497
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 17:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat staat er gewoon, er is niet echt beleid nodig
Nee, jij bent gewoon niet concreet. Je slaat een aantal belangrijke stappen over. Natuurlijk is er beleid nodig als je zoiets wil 'invoeren'. Wie bepaalt dat de intocht roetpieten gaat gebruiken? Op welke authoriteit? Hoe wordt dat bepaald door het Sinterklaasjournaal?

Ga eens terug naar het begin.
pi_155439557
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:55 schreef erodome het volgende:

[..]

In mijn jeugd veranderde dat naar een blije piet, zonder enge dreigementen, die bruin was ipv zwart(alhoewel ik dat als een fout zie). Daarna, tussen mij in mijn jeugd en mijn zoon veranderde die piet naar gewoon rode lippenstift zonder overdreven lippen, zonder dikke gouden oorbellen en iig op tv en bij de officiele intocht zonder zwaar "neger" accent.

Ik weet niet hoe oud je moeder is, maar ik heb ook nog een Zwarte Piet meegemaakt die nonchalant met een roe aan het slingeren was als hij op pad ging.
En trouwens staat me ook bij dat Pieten vroeger deden alsof ze de Nederlandse taal niet echt machtig waren.
I´m back.
pi_155439593
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 17:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, jij bent gewoon niet concreet. Je slaat een aantal belangrijke stappen over. Natuurlijk is er beleid nodig als je zoiets wil 'invoeren'. Wie bepaalt dat de intocht roetpieten gaat gebruiken? Op welke authoriteit? Hoe wordt dat bepaald door het Sinterklaasjournaal?

Ga eens terug naar het begin.
Gewoon praten, simpelweg afspraken maken, zoals dat bij al die andere veranderingen ook al is gebeurd?
Je doet echt moeilijk om het moeilijk doen. Dit is niet de eerste verandering aan "onze" piet. Al die andere zijn ook gebeurd zonder overheids ingrijpen.

Hoe dat wordt bepaald door het sinterklaasjournaal, door het gewoon te doen. zo simpel kunnen zaken zijn.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 17:12:56 #50
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155439637
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 17:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Gewoon praten, simpelweg afspraken maken, zoals dat bij al die andere veranderingen ook al is gebeurd?
Je doet echt moeilijk om het moeilijk doen. Dit is niet de eerste verandering aan "onze" piet. Al die andere zijn ook gebeurd zonder overheids ingrijpen.
Zucht :'). Denk eens even goed na. Waarom zou nu ineens het Sinterklaasjournaal zeggen 'wij gaan roetpieten gebruiken'? Wat voor reden hebben ze daarvoor? Ga jij ze dat vertellen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')