Driekwart van de antilliaanse kinderen herkent hun vader niet..quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
niet iedereen is even kien als kleuter... als je na je zesde nog niet je vader herkende dan is er iets mis met je..
Maar het is gewoon stomzinnig om kinderen te laten geloven dat Sint en Piet echt bestaan,
Het is kinderen NIET serieus nemen, Het is niet grappig, het is niet lief
wat is de grap ?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:21 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Het is toch ook wel gewoon een grappig tegeltje, dat zou ik ook vinden als ik het kinderfeest zou haten.
Ik herken mijn vader ook niet meer.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:23 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Driekwart van de antilliaanse kinderen herkent hun vader niet..
ontopic blijven..... roddelen over zwarte mensen kun je op een racistisch forum doenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:23 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Driekwart van de antilliaanse kinderen herkent hun vader niet..
Had hem gisteren ook al geplaatst.. Maar de anti-ZP negeren alles dat bewijst dat ZP niks met kolonialisme en slavernij te maken heeft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:59 schreef Enchanter het volgende:
Zal ik 'm hier maar nog een keer plaatsen ?
http://mijngedachteover.n(...)deze-discussie-niet/
Ach, daar heb ik vorig jaar een stuk of 50 posts aan gewijd maar vrijwel niemand tot niemand van de antipietenbrigade had er iets op te zeggen. En dat is ook de reden waarom ik mensen zoals Bluesdude nooit serieus zal nemen en er werkelijk nooit naar zal schikken. Het enige wat telt zijn hun gekrenkte gevoelens en de geschiedenis vanaf 1850. Dat het een oeroud volksfeest is doet er voor hen niet toe.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:59 schreef Enchanter het volgende:
Zal ik 'm hier maar nog een keer plaatsen ?
http://mijngedachteover.n(...)deze-discussie-niet/
tjee... kijk eens naar je vooroordelen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:49 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Ach, daar heb ik vorig jaar een stuk of 50 posts aan gewijd maar vrijwel niemand tot niemand van de antipietenbrigade had er iets op te zeggen. En dat is ook de reden waarom ik mensen zoals Bluesdude nooit serieus zal nemen en er werkelijk nooit naar zal schikken. Het enige wat telt zijn hun gekrenkte gevoelens en de geschiedenis vanaf 1850.
Bedoel je mij ? . Het is inderdaad een oeroud volksfeest, maar dat wil niet zeggen dat men er daarom mee moet door gaan. Dat iedereen er mee moet stoppen is ook niet zo wat ik wil .quote:Dat het een oeroud volksfeest is doet er voor hen niet toe.
Joh...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Over welke gekrenkte gevoelens heb je het ? +
Ik weet niet of dat voor jou ook zo geldt maar het merendeel van de groep die tegen ZP is lijkt niet in de vroegere geschiedenis geïnteresseerd te zijn. Het doet er zogenaamd niet toe omdat enkel de versie van Schenkman belangrijk is terwijl als we juist verder terugkijken het duidelijk wordt dat mannen zich al duizenden jaren zwartschminken op het Europese continent en de zwarte kleur van Zwarte Piet niets met ras te maken heeft.quote:En waarom telt voor mij allen de geschiedenis van 1850 van het sintfeest in Nederland?
Het is geen "Nederlandse opvolger" maar ze delen dezelfde oorsprong. Daarom zie je overeenkomstige elementen in beide figuren maar zijn ze beiden duidelijk hun eigen weg ingeslagen.quote:Van de week schreef ik nog in deze serie -- wat ik 2 jaar geleden ook al deed in ZP-topics op Fok---
over de wortels van het karakter ZP.. die is een Nederlandse opvolger van de Duitse Knecht Ruprecht..
Dat lijkt zo omdat veel elementen al zijn verdwenen door de invloed van het christendom . Het is als een puzzel waar de meeste stukjes van ontbreken maar sommige overeenkomsten zijn zo helder als de hemel.quote:Het een en ander van die Germaanse wortels in het linkje komt mij verkrampt over.
Net zo verkrampt als wat ik eens las op een site van Quinsy Gario dat de zak van Piet een katoenen zak is..... aldus dat bewijst zijn slavenoorsprong op de katoenvelden in Amerika.
Te veel geforceerd een verband willen leggen
Het was meer in het algemeen bedoeld.quote:[..]
Bedoel je mij ? . Het is inderdaad een oeroud volksfeest, maar dat wil niet zeggen dat men er daarom mee moet door gaan. Dat iedereen er mee moet stoppen is ook niet zo wat ik wil .
Helemaal mee eens.quote:Wat is nou het probleem als bepaalde moderne kenmerken verdwijnen maar het oudste element, de kleur zwart (en niet bruin of donkerbruin maar echt zwart), behouden blijft en men mensen actief gaat onderwijzen waar de oorsprong van Zwarte Piet daadwerkelijk ligt? Dan wint toch iedereen?
Dan wint iedereen, maar dat ga je er nooit, echt nooit doorheen krijgen. Zwarte Piet moet deaud.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:20 schreef SuicideErrorist het volgende:
Wat is nou het probleem als bepaalde moderne kenmerken verdwijnen maar het oudste element, de kleur zwart (en niet bruin of donkerbruin maar echt zwart), behouden blijft en men mensen actief gaat onderwijzen waar de oorsprong van Zwarte Piet daadwerkelijk ligt? Dan wint toch iedereen?
Nee, dat is wat jij graag ziet gebeuren, zodat je in jouw kleinburgerlijk gelijk bevestigd wordt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:31 schreef Scorpie het volgende:
Dan wint iedereen, maar dat ga je er nooit, echt nooit doorheen krijgen. Zwarte Piet moet deaud.
Ja en dan wat ?quote:
Goed.... dat is dus een van je vooroordelen al weg . Ik ben wel geinteresseerd in die voorgeschiedenis. Je had de Zwitserse bosduivel Krampus die zwart was, met hoorntjes, staart en bokkenpoten. Maar dat figuur is nooit zo bekend geweest in Nederland en niet ot bijna niet als sintknecht hier opgevoerd. Ook niet de Duitse ( verre neef van Krampus?) Knecht Ruprecht werd nauwelijks opgevoerd in Nederland. Hij had geen zwarte huid, soms wel roetvegen , geen kroesharen of karikaturale dikke lippen, geen oorringen, geen caraïbisch accent en slecht Nederlands sprekend.quote:Ik weet niet of dat voor jou ook zo geldt maar het merendeel van de groep die tegen ZP is lijkt niet in de vroegere geschiedenis geïnteresseerd te zijn.
Die oorsprong is dat ZP tot een mens met een donkere huidskleur werd gemaakt,mid 19e eeuw in Amsterdam. Er was helemaal geen ZP-traditie daarvoor in Nederland.quote:Wat is nou het probleem als bepaalde moderne kenmerken verdwijnen maar het oudste element, de kleur zwart (en niet bruin of donkerbruin maar echt zwart), behouden blijft en men mensen actief gaat onderwijzen waar de oorsprong van Zwarte Piet daadwerkelijk ligt? Dan wint toch iedereen?
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
en tevens kindertjes bang maken voor donkere mensen
Die Santa Claus is afgeleid van onze Sinterklaas. Zelfs aan de naam hoor je het duidelijk, spreek maar eens Sinterklaas uit zoals een Americaan dat zou doen, een beetje verbastering door accenten en je komt zo uit op Santa Claus.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:50 schreef Ryan3 het volgende:
De racisme vrije Sinterklaas komt gek genoeg uit de VS hè. Santa Claus.
Omdat een handvol Surinamers en Antillianen klaagt?quote:Misschien een idee om de ZP helemaal af te schaffen?
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:20 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Joh...
[..]
Ik weet niet of dat voor jou ook zo geldt maar het merendeel van de groep die tegen ZP is lijkt niet in de vroegere geschiedenis geïnteresseerd te zijn. Het doet er zogenaamd niet toe omdat enkel de versie van Schenkman belangrijk is terwijl als we juist verder terugkijken het duidelijk wordt dat mannen zich al duizenden jaren zwartschminken op het Europese continent en de zwarte kleur van Zwarte Piet niets met ras te maken heeft.
Ik wil best tot een compromis komen maar over de kleur valt wmb niet te discussieren omdat het juist de essentie van het figuur is. Al die andere dingen zoals de krullen, de rode lippen en de gouden oorbellen mogen van mij best verdwijnen. Dát zijn inderdaad relikwieen uit de koloniale tijd (de roe bijv. is dit juist weer niet) maar daar heb ik ook niets mee.
[..]
Het is geen "Nederlandse opvolger" maar ze delen dezelfde bron. Daarom zie je overeenkomstige elementen in beide figuren maar zijn ze beiden duidelijk hun eigen weg ingeslagen.
[..]
Dat lijkt zo omdat veel elementen al zijn verdwenen door de invloed van het christendom . Het is als een puzzel waar de meeste stukjes van ontbreken maar sommige overeenkomsten zijn zo helder als de hemel.
[..]
Het was meer in het algemeen bedoeld.
Wat is nou het probleem als bepaalde moderne kenmerken verdwijnen maar het oudste element de kleur zwart (en niet bruin of donkerbruin maar echt zwart) behouden blijft en men mensen actief gaat onderwijzen op scholen waar de oorsprong van Zwarte Piet daadwerkelijk ligt? Dan wint toch iedereen?
De vraag is of dat het praktisch is, zo wordt Oom Piet of juf Sanne die ZP speelt meer herkenbaar. Bovendien, hoort ZP er niet anders uit te zien dan de mensen in onze omgeving? Het is toch een of ander mythisch figuur en niet een doorsnee mens?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:43 schreef erodome het volgende:
[..]
De roetpiet, die heb ik wel meer gehoord. Doet geen afbreuk aan wat aan de kinderen verteld wordt en de liedjes enzo, maar is geen karikatuur van een neger.
Dat vind ik werkelijk een zinvol voorstel.
Dat klopt, de oorsprong van het zwart zijn heeft niets met ras te maken, dat was al heel erg lang zo voordat Schenkman ZP tekende en in veel meer landen dan enkel Nederland.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:20 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Joh...
[..]
Ik weet niet of dat voor jou ook zo geldt maar het merendeel van de groep die tegen ZP is lijkt niet in de vroegere geschiedenis geïnteresseerd te zijn. Het doet er zogenaamd niet toe omdat enkel de versie van Schenkman belangrijk is terwijl als we juist verder terugkijken het duidelijk wordt dat mannen zich al duizenden jaren zwartschminken op het Europese continent en de zwarte kleur van Zwarte Piet niets met ras te maken heeft.
Ik wil best tot een compromis komen maar over de kleur valt wmb niet te discussieren omdat het juist de essentie van het figuur is. Al die andere dingen zoals de krullen, de rode lippen en de gouden oorbellen mogen van mij best verdwijnen. Dát zijn inderdaad relikwieen uit de koloniale tijd (de roe bijv. is dit juist weer niet) maar daar heb ik ook niets mee.
[..]
Het is geen "Nederlandse opvolger" maar ze delen dezelfde oorsprong. Daarom zie je overeenkomstige elementen in beide figuren maar zijn ze beiden duidelijk hun eigen weg ingeslagen.
[..]
Dat lijkt zo omdat veel elementen al zijn verdwenen door de invloed van het christendom . Het is als een puzzel waar de meeste stukjes van ontbreken maar sommige overeenkomsten zijn zo helder als de hemel.
[..]
Het was meer in het algemeen bedoeld.
Wat is nou het probleem als bepaalde moderne kenmerken verdwijnen maar het oudste element, de kleur zwart (en niet bruin of donkerbruin maar echt zwart), behouden blijft en men mensen actief gaat onderwijzen waar de oorsprong van Zwarte Piet daadwerkelijk ligt? Dan wint toch iedereen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Laat de UN eerst maar eens iets van de Nederlandse cultuur begrijpen, of überhaupt de Noord-Europese cultuur. Daarna mogen ze eens voorzichtig een mening vormen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:45 schreef hpeopjes het volgende:
Lekker belangrijk wat de VN ervan vinden. Per direct stoppen met betalen aan die lamme, corrupte bende.
Lees dit artikel eens..quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja en dan wat ?
[..]
Goed.... dat is dus een van je vooroordelen al weg . Ik ben wel geinteresseerd in die voorgeschiedenis. Je had de Zwitserse bosduivel Krampus die zwart was, met hoorntjes, staart en bokkenpoten. Maar dat figuur is nooit zo bekend geweest in Nederland en niet ot bijna niet als sintknecht hier opgevoerd. Ook niet de Duitse ( verre neef van Krampus?) Knecht Ruprecht werd nauwelijks opgevoerd in Nederland. Hij had geen zwarte huid, soms wel roetvegen , geen kroesharen of karikaturale dikke lippen, geen oorringen, geen caraïbisch accent en slecht Nederlands sprekend.
Hij word nergens beschreven als neger.
Kennelijk was hij wel een inspiratiebron van Schenkman ca 1850, die zeer mogelijk ook dacht aan de figuur Piet-me-knecht die volgens een beschrijving ooit knecht was van de Sint in Amsterdam,
Misschien was dat eenmalige show bij iemand thuis, maar Piet werd daar beschreven als een neger .
Schenkman en zijn tekenaar hebben een nieuwe knecht gemaakt van die oude Ruprecht, een duidelijke neger, een mens met een donkere huidskleur.
Huidskleur heeft alles met het huidige ZP-debat te maken omdat dit zowat het belangrijkste kenmerk is van het karakter. Hij moest niet donker zijn om 'het kwaad' te symboliseren. In de volksbeleving was hij ook niet donker omdat hij 'het kwaad" was . Dit is zeker geen sinttraditie in Nederland
En wie vindt dat het wel nodig is dat Piet een donkere huidskleur heeft omdat hij "het kwaad" moet uitbeelden is racistisch bezig..... Dat idee is dus donkere mensen tot "het kwaad" stigmatiseren en tevens kindertjes bang maken voor donkere mensen
[..]
Die oorsprong is dat ZP tot een mens met een donkere huidskleur werd gemaakt,mid 19e eeuw in Amsterdam. Er was helemaal geen ZP-traditie daarvoor in Nederland.
Dat moet je onderwijzen en niet die botte ontkenning dat ZP niet donker is of niet een mens.
Of dat zijn fysieke kenmerken niet gemodelleerd zijn naar een donkere Afrikaan.
Met zulke praktische 'argumenten' kan ook alleen een volwassenen mens met een gebrekkige verbeeldingskracht op de proppen komen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De vraag is of dat het praktisch is, zo wordt Oom Piet of juf Sanne die ZP speelt meer herkenbaar.
Nou gaat dat voor Bram wel op maar een praktisch bezwaar is niet meteen minder geldig.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Met zulke praktische 'argumenten' kan ook alleen een volwassenen mens met een gebrekkige verbeeldingskracht op de proppen komen.
Dat is iets waar naar gekeken kan worden. Denk dat het best moet kunnen met grotendeels roetzwart met enkele vegen iets schoner ipv enkele vegen die wat roet moeten voorstellen. Haren lekker door de war en ook 'roet' erin bv.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De vraag is of dat het praktisch is, zo wordt Oom Piet of juf Sanne die ZP speelt meer herkenbaar. Bovendien, hoort ZP er niet anders uit te zien dan de mensen in onze omgeving? Het is toch een of ander mythisch figuur en niet een doorsnee mens?
Denk je?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:18 schreef sp3c het volgende:
Met roetvegen is het meer blackface/karikatuur dan nu voor mijn gevoel
Nou nee hoor, ik zie graag een einde aan het gezeik op een manier die voor iedereen prima te verteren is. Maar durf jij je handen eronder te verwedden dat iedereen het met dit idee eens gaat zijn?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, dat is wat jij graag ziet gebeuren, zodat je in jouw kleinburgerlijk gelijk bevestigd wordt.
En wederom ga je niet in op het punt dat gemaakt wordt maar doe je een keiharde stroman. Chapeau.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Met zulke praktische 'argumenten' kan ook alleen een volwassenen mens met een gebrekkige verbeeldingskracht op de proppen komen.
Ja anders zei ik het niet natuurlijk hequote:
Ze doet een geslaagde poging een roetvegenpiet uit te beelden (die met lange haren en bruine muts)quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja anders zei ik het niet natuurlijk he
Voor mij is dit een blanke vrouw die een halfbakken poging deed om zichzelf zwart te maken, zwarte piet (echt goed zwart) is gewoon zwarte piet
Heb jij ooit een zwartgekleurd mens gezien buiten Zwarte Piet? Chocoladegekleurde mensen, zat. Zwart? Ik heb ze nog niet gezien. Maar goed, als je met strepen zou werken in plaats van volledig zwart, wat doe je dan met de kleding?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is iets waar naar gekeken kan worden. Denk dat het best moet kunnen met grotendeels roetzwart met enkele vegen iets schoner ipv enkele vegen die wat roet moeten voorstellen. Haren lekker door de war en ook 'roet' erin bv.
Zwarte Piet van nu is niet echt een mythisch figuur, vertellen we niet al jaren het zwart als roet verhaal? Vanuit het fantasie deel kunnen we best wat overdrijven met dat zwart van roet, toch?
Dat is een mission impossible, je kunt nooit iedereen pleasen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou nee hoor, ik zie graag een einde aan het gezeik op een manier die voor iedereen prima te verteren is. Maar durf jij je handen eronder te verwedden dat iedereen het met dit idee eens gaat zijn?
Je kan praten wat je wil en ook ik heb het nooit als negatief gezien, maar de zwarte piet die we kennen is gewoon een karikatuur van een neger.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij ooit een zwartgekleurd mens gezien buiten Zwarte Piet? Chocoladegekleurde mensen, zat. Zwart? Ik heb ze nog niet gezien. Maar goed, als je met strepen zou werken in plaats van volledig zwart, wat doe je dan met de kleding?
Neen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Je kan praten wat je wil en ook ik heb het nooit als negatief gezien, maar de zwarte piet die we kennen is gewoon een karikatuur van een neger.
Een roetpiet is slechts een kleine opstap naar verdere herstelbetalingen van 30 miljard aan nazaten van slaven, het doel van de anti-piet club.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Je kan praten wat je wil en ook ik heb het nooit als negatief gezien, maar de zwarte piet die we kennen is gewoon een karikatuur van een neger.
Wat is het grote bezwaar van een roetpiet als de herkenbaarheid geen probleem zou zijn?
Ja, gewoon simpelweg ja. Met rode lippen, kroeshaar en vaak een accent erbij om het volledig te maken. Dat ontkennen is echt onzin.quote:
Die dingen hebben ze al heel lang niet meer. Nee dus.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, gewoon simpelweg ja. Met rode lippen, kroeshaar en vaak een accent erbij om het volledig te maken. Dat ontkennen is echt onzin.
Dat valt nog te bezien, dat hangt niet onlosmakelijk aan elkaar. Het gaat mij om een eind aan deze tenenkrommend discussie met een werkbaar compromis.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:03 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Een roetpiet is slechts een kleine opstap naar verdere herstelbetalingen van 30 miljard aan nazaten van slaven, het doel van de anti-piet club.
Dat is onmogelijk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien, dat hangt niet onlosmakelijk aan elkaar. Het gaat mij om een eind aan deze tenenkrommend discussie met een werkbaar compromis.
Euhm, jawel. De rode lippen zijn bij de 'officiele' pieten niet zo dik meer, maar ze zijn er nog wel, net als de pruik met krulletjes/kroeshaar. Het is gewoon een karikatuur van een neger. Ik vind het niet onvriendelijk, heb er nooit problemen mee gehad, maar het is gewoon zo.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die dingen hebben ze al heel lang niet meer. Nee dus.
Ik ben niet zo bang voor 'gezeik' dus het nut van zo'n weddenschap zie ik niet in.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:26 schreef Scorpie het volgende:
Nou nee hoor, ik zie graag een einde aan het gezeik op een manier die voor iedereen prima te verteren is. Maar durf jij je handen eronder te verwedden dat iedereen het met dit idee eens gaat zijn?
Dan zou ik maar vast gaan sparen, types als jij moeten natuurlijk extra veel betalen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:03 schreef DrDentz het volgende:
Een roetpiet is slechts een kleine opstap naar verdere herstelbetalingen van 30 miljard aan nazaten van slaven, het doel van de anti-piet club.
ja?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze doet een geslaagde poging een roetvegenpiet uit te beelden (die met lange haren en bruine muts)
Haar opzet is juist niet haar gezicht zwart te maken
Nope. Lees de link die iemand al een paar keer gepost heeft. Het ligt flink wat gecompliceerder dan dat.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Euhm, jawel. De rode lippen zijn bij de 'officiele' pieten niet zo dik meer, maar ze zijn er nog wel, net als de pruik met krulletjes/kroeshaar. Het is gewoon een karikatuur van een neger.
kan ook..... als ie dat wil. als het maar op roetvegen ljktquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:19 schreef sp3c het volgende:
en hoe gaat een neger dit roetvegenpietfeest spelen?
met witte roet?
Denk je ... ?quote:Zo maak je er juist een blanke mannen doen negers na feestje van
Eerlijk gezegd hebben we zulke zwarte pieten nooit gehad tijdens mijn kinderjaren. Sterker nog; de zwarte pieten spraken Limburgs, net als Sinterklaas en net als mij, mijn ouders en iedereen waar je iedere dag mee sprak. En die situatie is nu, anno 2015, nog altijd hetzelfde...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, gewoon simpelweg ja. Met rode lippen, kroeshaar en vaak een accent erbij om het volledig te maken. Dat ontkennen is echt onzin.
[..]
Wil je mij geld schenken ? aaaaahhhhh toch aardigquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:26 schreef DrDentz het volgende:
Al mijn spaarcentjes naar Bluesdude.Terwijl mijn voorvaderen nooit slaven hebben gehad maar leefden van de visserij.
Dit hele plan is nonsensquote:Ik vind dat er eerst uitgezocht moet worden wie er precies nazaten zijn van slavendrijvers en dat zij de herstelbetalingen op moeten hoesten, laat die rijke tattas maar betalen.
Ik kan me ook totaal niet herinneren ooit een piet te hebben gezien die met zo'n overdreven Surinaams accent sprak, ze spraken allemaal normaal.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd hebben we zulke zwarte pieten nooit gehad tijdens mijn kinderjaren. Sterker nog; de zwarte pieten spraken Limburgs, net als Sinterklaas en net als mij, mijn ouders en iedereen waar je iedere dag mee sprak. En die situatie is nu, anno 2015, nog altijd hetzelfde...
Actievoerder: Ergens weet iedereen dat Piet racistisch isquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wil je mij geld schenken ? aaaaahhhhh toch aardig
Maar wat hebben je voorvaderen daarmee te maken . En slaven ?
[..]
Dit hele plan is nonsens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |