Mis is wat een te sterk woord misschien, wat te goedgelovig dan. Het is gewoon zo dat verreweg de meeste kinderen er op hun 6de al echt wel achter zijn dat sinterklaas nep is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik niet. Rond de 6 weten de meeste kinderen het inderdaad wel maar lang niet alle. En dan is er niet iets 'mis' met die kinderen. Dat is een belachelijk statement.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mummeringquote:Mummering
Mummering is a Christmas-time house-visiting tradition practiced in Newfoundland and Labrador and in isolated patches of Ireland especially Fingal.
Also known as mumming or janneying, it typically involves a group of friends or family who dress in disguise and visit homes within their community or neighbouring communities during the twelve days of Christmas. If the mummers are welcomed into a house, they often do a variety of informal performances that may include dance, music, jokes, or recitations. The hosts must guess the mummers’ identities before offering them food or drink. They may poke and prod the mummers or ask them questions. To make this a challenge for the hosts, the mummers may stuff their costumes, cross-dress, or speak while inhaling (ingressive speech). Once the mummers have been identified, they remove their disguises, spend some social time with the hosts, and then travel as a group to the next home.
History
An old Christmas custom from England and Ireland, mummering in a version of its modern form can be traced back in Newfoundland into the 19th century. Although it is unclear precisely when this tradition was brought to Newfoundland by the English and Irish, the earliest record dates back to 1819. The tradition varied, and continues to vary, from community to community. Some formal aspects of the tradition, such as the mummers play have largely died out, with the informal house-visiting remaining the predominant form.
nee ik stel een feit vast, dat in onze cultuur zwart een negatieve lading heeft. en in alle westerse culturen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, je zegt letterlijk dat zwart bij jou een negatieve associatie heeft. Je vindt alle zwarten dus minderwaardig. Racist.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jij begon met zomaar wat roepen. Vanwaar anders die arrogantie?
Get a life !! wat maakt het nou uit dat ik een andere mening hebt over een theaterspel.
Wie doet dat statement ? Ik dus niet...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik niet. Rond de 6 weten de meeste kinderen het inderdaad wel maar lang niet alle. En dan is er niet iets 'mis' met die kinderen. Dat is een belachelijk statement.
jaja... het is belangrijk voor je neer te kijken op mij...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]!
Wat een zielig persoon zeg. Het maakt mij uit omdat jouw mening belachelijk is en ik die aanval. Als je dat niet wil moet je maar niet posten op een publiek forum.[
https://en.wikipedia.org/wiki/Mummers_Paradequote:Mummers Parade
The Mummers Parade is held each New Year's Day in Philadelphia, Pennsylvania, USA. It is believed to be the oldest folk festival in the United States.
[...]
Black face
The wearing of blackface paint was once a traditional part of the parade. Growing dissent from civil-rights groups and the offense of the black community led to most clubs phasing out blackface in the early 1960s. A 1964 city policy officially banned blackface but incidents of blackface-wearing have been reported as recently as 2015.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jaja... het is belangrijk voor je neer te kijken op mij...
en waarom eigenlijk ? ik denk anders over een theatertraditie...Dat is alles.
Get a life !!!
Maar dat komt niet zozeer van huidskleur af, de echt pikzwarte mens moet ik nog tegenkomen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee ik stel een feit vast, dat in onze cultuur zwart een negatieve lading heeft. en in alle westerse culturen.
maar ik snap je grapje wel hoor, heel leuk bedacht.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 12:28 schreef sp3c het volgende:
het zwart schminken an sich is het probleem toch niet met dat hele blackface verhaal?
het was een heel 'negertjes zijn achterlijk' dingetje ... als dat er bij zwarte piet al ooit opzat dan is het er allang af
Ja, dat lijkt me dus ook.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 12:28 schreef sp3c het volgende:
het zwart schminken an sich is het probleem toch niet met dat hele blackface verhaal?
het was een heel 'negertjes zijn achterlijk' dingetje ... als dat er bij zwarte piet al ooit opzat dan is het er allang af
Ja, toen 99,99% van de mensen nog geknecht werd door het achterlijke christendom ja.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee ik stel een feit vast, dat in onze cultuur zwart een negatieve lading heeft. en in alle westerse culturen.
maar ik snap je grapje wel hoor, heel leuk bedacht.
nee man, dan is de man gewoon goed geschminked en omda je hem niet verwacht zoek je hem er ook niet achterquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie doet dat statement ? Ik dus niet...
Ik had het over niet herkennen van je vader die zwart geschminkt is en voor je neus staat. Dan is er iets mis.
dat is het hele punt dus. het heeft niks met huidskleur te maken. dus dat zwarte piet als neger wordt uitgebeeld, dat is onzin. en kan dus weg. weg rode lippen, oorbellen, kroeshaar. en verder ben ik het eens met rutte; hij moet zwart blijven. maar niet zoals nu, want dat is racistisch en slaat nergens op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat komt niet zozeer van huidskleur af, de echt pikzwarte mens moet ik nog tegenkomen.
Dit heeft veel meer met de nacht en zaken zoals grotten te maken, waar een wezenlijk gevaar in schuilt voor de mens, zeker voor de mens zonder al onze moderne privilege's.
Zwarte weduwe, zwarte dood, zwarte zaterdag, zwarte pieten (het spel), een zwarte dag, zwartboek, zwarte mis, enz., vermoedelijk eerder verwant aan Grieks ater dan aan Grieks niger. Zwarte rouwkleding.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, toen 99,99% van de mensen nog geknecht werd door het achterlijke christendom ja.
Toen mensen daar een beetje vanaf gingen, beseften ze dat het gewoon een kleur was.
Toen beseften ze ook dat linkshandigen niet door de duivel werden ingewasemd.
Toen beseften ze ook dat Joden gewoon een volk waren net als andere volkeren.
en toen dat zwarte piet geen neger hoort te zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, toen 99,99% van de mensen nog geknecht werd door het achterlijke christendom ja.
Toen mensen daar een beetje vanaf gingen, beseften ze dat het gewoon een kleur was.
Toen beseften ze ook dat linkshandigen niet door de duivel werden ingewasemd.
Toen beseften ze ook dat Joden gewoon een volk waren net als andere volkeren.
Ja, idd, omdat god licht bracht in de duisternis, of wat staat er in genisis, woorden van gelijke strekking.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zwarte weduwe, zwarte dood, zwarte zaterdag, zwarte pieten (het spel), een zwarte dag, zwartboek, zwarte mis, enz., vermoedelijk eerder verwant aan Grieks ater dan aan Grieks niger. Zwarte rouwkleding.
De entertainer/minstreel was ook een "blij" figuur, had ook een positief imago. Als ik google een zwaai geef over blackface dan is 1 van de eerste dingen die ik kan lezen "happy go lucky"quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:51 schreef Wombcat het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat lijkt me dus ook.
Zwarte Piet is een kindervriend met een positief imago. Mooi toch?
Met deze foto erbij:quote:Blackface is a form of theatrical makeup used by performers to represent a black person. The practice gained popularity during the 19th century and contributed to the proliferation of stereotypes such as the "happy-go-lucky darky on the plantation" or the "dandified coon".
Niet mee oneens. De zwarte piet die wij kennen is gewoon een karikatuur van ene neger. Je kan erover discussieren of dat erg is, maar dat veranderd het feit niet dat het gewoon een soort van voorstelling van een neger is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is het hele punt dus. het heeft niks met huidskleur te maken. dus dat zwarte piet als neger wordt uitgebeeld, dat is onzin. en kan dus weg. weg rode lippen, oorbellen, kroeshaar. en verder ben ik het eens met rutte; hij moet zwart blijven. maar niet zoals nu, want dat is racistisch en slaat nergens op.
Racisme is nu eenmaal een erfenis van onze christelijke cultuur, volgens mij.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:14 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
en toen dat zwarte piet geen neger hoort te zijn.
Sorry hoor, maar juist dit soort dingen zijn juist kolen op het vuur voor degene die stellen dat zwarte piet racisme is.quote:
Dus dan moet ik maar naar België gaan?quote:
Nee want daar vieren ze ook Sinterklaas.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus dan moet ik maar naar België gaan?
Want in NL mag je het niet oneens meer zijn met...?
Smurfen zijn grijs....quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:48 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee want daar vieren ze ook Sinterklaas.
Ja, in VS ook, maar dan zonder ZP.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:48 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee want daar vieren ze ook Sinterklaas.
Het mag wel.. maar het is een beetje raar.. als je nou echt een hekel hebt aan Nederlandstalige muziek, dan ga je toch ook niet naar De Toppers in Concert.. ga er dan niet heen als je toch alleen maar aan het mopperen bent. Dan is het niks voor jou, dat kan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Smurfen zijn grijs....
En jouw idee is dat wie dat vind niet in Nederland mag leven ?
Nee, het idiote van dat tegeltje van je, en ik ben het daar dan ook niet mee eens, is dat het in feite stelt dat als je van mening bent dat ZP niet zwart moet zijn dat je dan de facto lekker kunt oprotten. Want zo draait het nu eenmaal in NL. Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Lijkt me een soort McCarthyïsme te zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:54 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Het mag wel.. maar het is een beetje raar.. als je nou echt een hekel hebt aan Nederlandstalige muziek, dan ga je toch ook niet naar De Toppers in Concert.. ga er dan niet heen als je toch alleen maar aan het mopperen bent. Dan is het niks voor jou, dat kan.
Ik heb geen hekel aan de Smurfen, ook al zijn ze grijs.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:54 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Het mag wel.. maar het is een beetje raar.. als je nou echt een hekel hebt aan Nederlandstalige muziek, dan ga je toch ook niet naar De Toppers in Concert.. ga er dan niet heen als je toch alleen maar aan het mopperen bent. Dan is het niks voor jou, dat kan.
Ai..on-nederlandse activiteiten. Iemand vind dat ZP niet zwart moet zijnnnnnn oeiiiiiiiiquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, het idiote van dat tegeltje van je, en ik ben het daar dan ook niet mee eens, is dat het in feite stelt dat als je van mening bent dat ZP niet zwart moet zijn dat je dan de facto lekker kunt oprotten. Want zo draait het nu eenmaal in NL. Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Lijkt me een soort McCarthyïsme te zijn.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ai..on-nederlandse activiteiten. Iemand vind dat ZP niet zwart moet zijnnnnnn oeiiiiiiii
Bij sommige mensen draait het daar bijna op uit, vrees ik. Maar die mensen hebben dan dus helemaal niets begrepen van een open en vrije samenleving, denk ik.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ai..on-nederlandse activiteiten. Iemand vind dat ZP niet zwart moet zijnnnnnn oeiiiiiiii
ohhh jij denkt zwart-wit...... als jij iets niet 'mag' van een zwart iemand dan straf je een groep andere zwarte mensen...quote:
Ik heb die tegeltjes niet gemaakt, ik decoreer alleen het topic ermee.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ohhh jij denkt zwart-wit...... als jij iets niet 'mag' van een zwart iemand dan straf je een groep andere zwarte mensen...
Wat een onzin, "dan is er iets mis", ga de fantasie van zo'n goedgelovig kind maar lekker problematiseren en psychologiseren, daar knapt het vast van op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:27 schreef erodome het volgende:
Als je als kind op je 6de nog echt in sinterklaas geloofd is er wel degelijk iets mis. Vrijwel elk kind komt daar voor die tijd wel achter, geheel zelf.
Steek dat tegeltje vierkant in je harige hol, meester Graftak.quote:
En het dan raar vinden dat zwarte piet met racisme wordt geassocieerd.quote:
Heb al gezegd dat "iets mis mee" wat te sterk verwoord is. Laten we het houden op dat kind is dan wat later dan gemiddeld ermee.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:03 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat een onzin, "dan is er iets mis", ga de fantasie van zo'n goedgelovig kind maar lekker problematiseren en psychologiseren, daar knapt het vast van op..
Ja.... je ontkent dat je het eens bent met de teksten?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:03 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik heb die tegeltjes niet gemaakt, ik decoreer alleen het topic ermee.
'Ik vind' dat hè, dat is een mening hè, ik mag een mening hebben, ik vind dat, dat mag ik zeggen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja.... je ontkent dat je het eens bent met de teksten?
Pluriformiteit is de lifeline van de democratie.... !!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij sommige mensen draait het daar bijna op uit, vrees ik. Maar die mensen hebben dan dus helemaal niets begrepen van een open en vrije samenleving, denk ik.
Dat mag jij zeker zeggen. Zo hoort het met die vrijheid. Maar ik mag zeggen dat jij zwart-wit denkt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:12 schreef DrDentz het volgende:
[..]
'Ik vind' dat hè, dat is een mening hè, ik mag een mening hebben, ik vind dat, dat mag ik zeggen.
Ja, maar ook het er links uitziend volk natuurlijk... Dus het is een beetje een prelude op de vuile oorlog die straks uitbreekt na de militaire coup nav van de ZP-discussie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Pluriformiteit is de lifeline van de democratie.... !!
Maar er zit ook een andere ondertoon achter dat tegeltje....... jij ben een vreemdeling, niet een Nederlander aldus jij bent on-nederlands ...... je hoort hier niet.
Klinkt als iets van een trauma of zo?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
niet iedereen is even kien als kleuter... als je na je zesde nog niet je vader herkende dan is er iets mis met je..
Maar het is gewoon stomzinnig om kinderen te laten geloven dat Sint en Piet echt bestaan,
Het is kinderen NIET serieus nemen, Het is niet grappig, het is niet lief
Het is toch ook wel gewoon een grappig tegeltje, dat zou ik ook vinden als ik het kinderfeest zou haten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat mag jij zeker zeggen. Zo hoort het met die vrijheid. Maar ik mag zeggen dat jij zwart-wit denkt.
Je denkt dat de tekst juist is of dat het is grappig andere zwarte mensen te straffen voor wat een zwart mens veroorzaakt zou kunnen : dat jij geen ZP-cult mag beleven .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |