abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:52:58 #101
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155396904
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 00:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Sinds wanneer is koppentellen een criterium om een ervaring op waarde te schatten?
Sinds altijd. Het is een van de.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:39:45 #102
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_155400368
De grootte van de groep doet er niet toe, maar het is echt wel een glijdende schaal aan het worden de laatste jaren. Waar vrijheid gegeven wordt, wordt immers ook vrijheid ingeperkt.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_155400479
Er lijkt tegenwoordig vaak gedacht te worden dat "vrijheid" niet alleen inhoudt dat je "vrij" bent om iets te doen wat je zelf graag wil, maar ook om "vrij van" beeld- en geluidsindrukken te blijven die je niet naar de zin zijn.
pi_155400547
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 00:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Sinds wanneer is koppentellen een criterium om een ervaring op waarde te schatten?
Ik heb het niet over koppentellen maar over de gelijkheid van 'ervaringen'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:00:57 #105
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155400630
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 08:54 schreef Montagui het volgende:

Ik heb het niet over koppentellen maar over de gelijkheid van 'ervaringen'.
Op basis van het aantal mensen dat die ervaring deelt?
Koppentellen dus. En daarmee een ervaring diskwalificeren als die niet genoeg 'aanhangers' heeft.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_155400716
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Denk jij dat de associatie overdracht gaat van zwart = duister, slecht, duivels naar zwarte huid = duister, slecht, duivels? Precies zoals linkshandigen in vroegertijden werden gediscrimineerd. Van Links = slinks, des duivels naar linkshandigen zijn des duivels? Dus die linkshandigheid moet je de mensen afleren.
Het etymologische bewijs daarvoor is misschien dat het woord "nigger" wrs is afgeleid van het woord "necker", later bij ons "nikker" voor een Germaanse waterduivel. Ook in het Engels aanwezig in the vele betekenissen die men heeft voor "nick" of "to nick". Maar wie kent die etymologische achtergrond nou?

Volgens mij gaat de associatie overdracht gewoon via mensen van Afrikaanse afkomst zijn achterlijke halve wilden en moesten Christelijke beschaving bijgebracht krijgen van de koloniserende naties. Zwarte Piet is zwart, van Afrikaanse afkomst en dus ook achterlijk. Een achterlijke pakjesdrager van de Christelijk bisschop die de zwarten beschaving bijbrengt en hen een zinnige, zij het seizoensgebonden, bezigheid verschaft. Vroeger was de houding van sinterklaas staat tot zwarte piet ook ongeveer als de houding van Kuifje, in 'Kuifje in Afrika', staat tot de Afrikanen die daarin werden geportretteerd: lui, dom, zich van een brabbeltaaltje bedienend en nauwelijks in staat tot een constructieve bijdrage zonder de leding van Kuifje. En ook de kinderen, die eveneens gezien worden als halve wilden, die nog beschaving moeten worden bijgebracht, ondergaan, zonodig met tucht (de roe) danwel kidnapping (in de zak), dezelfde behandeling als de Afrikanen.
misschien, latijns voor zwart is nigra, daar komt het woord neger, nikker vandaan, lijkt mij. een zwart persoon. zwarte piet was natuurlijk al een zwart persoon voordat het een neger werd in nederland. zie krampus en andere soortgelijke figuren in andere landen. de overstap van zwart e sprookjesfiguur naar negerhulpje is gauw gemaakt.
en meer moet je er niet eens achter zoeken, denk ik. wij kunnen nu nog nauwelijks achterhalen waar alle tradities vandaan komen, tegenwoordig. vroeger was men daar helemaal niet mee bezig.
pi_155400745
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoe is dat een denkfout? Alles kan op elke manier geïnterpreteerd worden. Alles wat je zegt of doet is wel kwetsend voor iemand. Als je daar aan gaat lopen toegeven is het hek van de dam en geef je dus anderen volledige macht over jouw woorden en acties. Het enige wat er uiteindelijk toe doet is de intentie van het individu.

[..]

Alles is racistisch te ervaren als je maar genoeg je best doet. Dus ik zou dan ineens niks meer kunnen/mogen doen.

[..]

Ik heb vrede met het feit dat mensen zoals jij bestaan en zich vastbijten in het slachtofferschap van anderen en daarin niet van positie zullen veranderen ondanks mijn pogingen. Dat zei ik.
zo bagatelliseer je het. het is niet zomaar een opmerking van iemand, het is een duidelijke klacht, en met duidelijke, onderbouwde redenen die jij ook wel begrijpt. en of je het wil of niet, het is nu een maatschappelijke discussie.

[ Bericht 3% gewijzigd door pokkerdepok op 21-08-2015 09:19:38 ]
pi_155400779
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Helaas?
"zwarte piet " bestaat niet als mens. Het zijn meestal acteurs met een blanke huid, die dus niet zelf worden gestigmatiseerd tot "het kwaad" .
In Nederland is zwarte piet een mens geworden van Afrikaanse afkomst en dus heeft het alles met huidskleur te maken van donkere mensen .
Nu had ik nooit het idee dat de donkere huidskleur van onze Piet, edoch zwart geschminkt , een symbool was voor 'het kwaad'.
Maar als dat wel zo is , dan is ZP een racistisch figuur.
ZP-verdedigers denken zich er onderuit te draaien met: het is niet als echt mens bedoeld, en het is niet als mens met een donkere huidskleur bedoeld.
Dat soort systematisch de feiten niet willen weten.... dát is de disciminatie, niet het karakter of de rol ZP op zich.
Maar de felste ZP-fans zijn ook niet echte zulke felle fans. Ze hebben ZP gemaakt tot boegbeeld van hun aversie tegen vreemdelingen.
ja, voor een deel zeker. hij wordt een beetje de mascotte van mensen die de nederlandse cultuur als bedreigd ervaren....
pi_155400811
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:32 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het kwaad :')
zwarte piet vertegenwoordiger van het kwaad :') :')
Mensen brengen dat dan in verband met huidkleur en afkomst :') :') :')

Slaat inderdaad nergens op wat je schrijft.
er zit symboliek en oude traditie in verborgen die jou en veel mensen kennelijk ontgaat.
pi_155400853
quote:
13s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:53 schreef Faux. het volgende:
Ik word hier zo giftig van. Er worden geen mensenrechten geschonden. Het zo noemen is een schande en een belediging naar de mensen wiens rechten echt geschonden worden. Voor 9/10e van al die commissieleden is Nederland een voorbeeld, qua welvaart, rijkdom en zeker ook emancipatie. Wat geeft hen in vredesnaam het recht om onze traditie te beoordelen, en wat bezielt onze regering dat ze zich zo makkelijk gewonnen geven?
eh.. omdat ze gelijk hebben, misschien?
pi_155401028
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:00 schreef Ringo het volgende:

[..]

Op basis van het aantal mensen dat die ervaring deelt?
Koppentellen dus. En daarmee een ervaring diskwalificeren als die niet genoeg 'aanhangers' heeft.
Nope. Jij gaat weer de ene ervaring belangrijker maken dan de ander. Ik niet. Ik geef alleen maar aan dat de ervaring van velen net zo belangrijk is als de ervaring van enkelen.
pi_155401070
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nope. Jij gaat weer de ene ervaring belangrijker maken dan de ander. Ik niet. Ik geef alleen maar aan dat de ervaring van velen net zo belangrijk is als de ervaring van enkelen.
Het gaat er niet om hoeveel mensen die ervaring hebben of hoe heftig dus. Wat leidend moet zijn, is de kracht van de gebruikte argumenten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:40:05 #113
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_155401109
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

er zit symboliek en oude traditie in verborgen die jou en veel mensen kennelijk ontgaat.
En welke symboliek is dat dan? Welke oude traditie?

Praat eens duidelijk man.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_155401139
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:40 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

En welke symboliek is dat dan? Welke oude traditie?

Praat eens duidelijk man.
verdiep je eens in het onderwerp voordat je wat gaat roepen, zucht...
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:45:04 #115
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_155401147
Ik heb me er allang in verdiept. Het is maar wat je er zelf aan wilt hangen.

Tevens geef je ook geen antwoord op mijn vraag. Jij bent degene die het over verborgen symboliek heeft, dan weet je toch blijkbaar wel wat voor verborgen symboliek?
pi_155401307
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:37 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen: spreek dat deel van de Zwarte Piet fanatici er op aan en laat de traditie zelf (en al diegenen die er oprecht van houden) met rust.

Dat een traditie "lenig" is betekend niet dat o.b.v. ieder halfzacht argument de hele meute zich maar moet aanpassen. En de zwarte kleur van Zwarte Piet is de kern van dat figuur: geen enkele poging tot verandering kan daar aan komen. Zwarte Piet is zwart.
Dat ben ik met je eens, het lijkt mij alleen voor iedereen leuker en beter dat ook de Nederlanders met een donkere huidskleur met veel plezier naar de intocht gaan. Als je dan de huidskleurschmink vervangt voor schoorsteenroet ben je al een heel eind. En die bewuste fanatici erop aanspreken is wat ik hier doe.

quote:
Het is alleen een "karikatuur van hun ras uit een racistischer tijd" als dat je mening is. Vraag de gemiddelde Nederlander wat Zwarte Piet is en je zult iets heel anders horen. Verander jezelf en je ideeën zou ik dan zeggen.
Dat is niet mijn mening, dat is mijn inschatting van de feiten, het is een vooroorlogse wijze van afbeelden van negers met die dikke rooie lippen. Die karikatuur zie je ook in Kuifje in Afrika, en in menig ander racistisch werk uit die tijd, zoals Amerikaanse tekenfilms en podiumacts waarbij een blanke een zwarte nadoet. Bij onze Zwarte Piet was die karikatuur veel vriendelijker, ook al kwam die uit hetzelfde tijdperk waarin racisme nog oke was. Maar die buitenlandse karikaturen zijn tegenwoordig ook 'common knowledge' want de wereld is een stuk internationaler geworden, dus dat zet het uiterlijk van Zwarte Piet in een ander licht. Dat de generatie 30+ zich dat niet altijd realiseert vanuit hun herinnering aan het sinterklaasfeest is geen reden voor mij om ook te doen alsof de wereld niet veranderd is. Ik verlang ook terug naar dergelijke aspecten van die tijd, nl. dat het geen probleem was, er zijn nog wel meer zaken in Nederland qua racisme die ik toen veel beter vond.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:20 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Je begrijpt mijn punt niet. Vrijheid werkt twee kanten op en het lijkt de afgelopen jaren one-way-traffic te worden. Je moet geven, maar ook nemen.
Als je het zo stelt ben ik het wel met je eens, maar dat is toch echt iets anders dan wat er stond. Wat betreft het nemen, dat je meent al veel gegeven te hebben betekent niet dat het nu jouw beurt is om te nemen. Misschien moet je iets anders terugnemen als je teveel gegeven hebt, en hier toch een heel klein beetje geven, niet eens zozeer omdat dat eerlijk zou zijn, maar omdat het beter voor iedereen is. Kies zorgvuldig wat je geeft en wat neemt.

quote:
In het dragen van piercings en tattoo's. In het uiten van mijn levensovertuiging. In het stereotyperen van de man als man die geen vrouwelijke eigenschappen mag hebben. Allemaal onderdelen van wat ik onderga ervaar in mijn leven, maar ik klaag daar niet over, ik deal ermee.

Dan kan je zeggen dat een zwarte huidskleur is aangeboren en een levensovertuiging, tattoo's, piercings en het feit dat je een hekel hebt aan klussen en liever poetst niet. Maar die laatste onderdelen zijn wel allemaal door het milieu ingegeven en maken je tot de persoon wie je bent. Daar gaat dus ook niks aan veranderen.

Moraal van het verhaal: iedereen heeft last van discriminatie/racisme/beperking in wie ze zijn, maar niet iedereen klaagt daar over. Zoveel mensen, zoveel verschillen, dat moeten we accepteren, behalve als het iemand zo in zijn leven inperkt dat hij niet fatsoenlijk rond kan komen. Bijvoorbeeld omdat hij geen baan krijgt, of minder verdiend, of eerder opgepakt wordt door de politie. Een Sinterklaasfeest hoort wat mij betreft niet in dat rijtje.
Ik betoog al een tijdje dat als ze helemaal geen last van racisme zouden hebben, het geen probleem was om over Zwarte Piet heen te stappen. Verder weet ik niet hoe het is om een donkere huidskleur te hebben, maar als je een of andere folklore zou hebben waarin joden als ewige Juden met haakneuzen ten tonele verschijnen dan zou dat ook een probleem zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:09:01 #117
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_155401555
quote:
Dat ben ik met je eens, het lijkt mij alleen voor iedereen leuker en beter dat ook de Nederlanders met een donkere huidskleur met veel plezier naar de intocht gaan.
Volgens mij doen Nederlanders met een donkere huidskleur dit al jarenlang. Pas een paar jaar terug dat je ineens mensen erover hoort zeiken.
pi_155401647
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het gaat er niet om hoeveel mensen die ervaring hebben of hoe heftig dus. Wat leidend moet zijn, is de kracht van de gebruikte argumenten.
Exact, maar ja, de kracht van die argumenten wordt door iedereen weer anders beoordeeld.
pi_155401799
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 10:09 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Volgens mij doen Nederlanders met een donkere huidskleur dit al jarenlang. Pas een paar jaar terug dat je ineens mensen erover hoort zeiken.
Er zijn ook al jarenlang donkere Nederlanders geweest die zeiden dat die ZP-cult niet zo cool was.
En ook al jarenlang wordt dat genegeerd of ruwweg opzij geschoven met het vonnis: dat is zeiken.
Mensen willen kennelijk niet horen dat ZP niet door iedereen zo als gezellig wordt ervaren.
Het is een soort dogma geworden voor velen ?
Gij zult niet twijfelen aan den leukheid van Zwarte Piet ?
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:49:18 #120
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155402278
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 10:09 schreef MMaRsu het volgende:

Hé, een veranderende wereld, nieuwe generaties, nieuwe inzichten. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_155402292
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 08:49 schreef Igen het volgende:
Er lijkt tegenwoordig vaak gedacht te worden dat "vrijheid" niet alleen inhoudt dat je "vrij" bent om iets te doen wat je zelf graag wil, maar ook om "vrij van" beeld- en geluidsindrukken te blijven die je niet naar de zin zijn.
Precies, terwijl die 2 elkaar vaak juist uitsluiten.
En de vrijheid om nergens mee gekwetst te worden wint het tegenwoordig helaas te vaak van de vrijheid om te zeggen of te doen wat je wilt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:54:44 #122
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155402390
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:33 schreef Montagui het volgende:

En dan blijf je met de vraag zitten: is voor jou de blackface traditie zó belangrijk dat je er niets aan wilt veranderen, ook al trap je daarmee mensen op hun ziel; of ben jij bereid om óók een offer te doen en de traditie te laten evolueren?
pi_155402450
Voeg wat gekleurde exemplaren toe aan het Pietenkorps en je bent klaar.

Zo moeilijk is het toch allemaal niet, mensen?
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:05:13 #124
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155402597
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 10:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Precies, terwijl die 2 elkaar vaak juist uitsluiten.
En de vrijheid om nergens mee gekwetst te worden wint het tegenwoordig helaas te vaak van de vrijheid om te zeggen of te doen wat je wilt.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de afgelopen tien, vijftien jaar hebben radicale randgroeperingen juist alle kans gehad om hun extreme standpunten te spuien, sommige daarvan zijn zelfs doorgedrongen tot het hart van de nationale politiek. Het maatschappelijk debat is hard en zielloos geworden, er is geen dialoog meer, argumenten worden als kouwe bommetjes vanuit de loopgraaf naar de andere partij gegooid.

Maar je hebt wel een beetje gelijk, criticasters van de ZP-traditie wordt het vrijuit spreken haast onmogelijk gemaakt, omdat de kudde pro-ZP het niet verdraagt als iemand ook maar eventjes zachtjes tikt tegen het heilige huisje van hun pietermannen. Men is gekwetst, boos, lichtgeraakt om iedere 'verdachtmaking' van het volksfeest, tot op het hysterische af.
pi_155402854
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:05 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de afgelopen tien, vijftien jaar hebben radicale randgroeperingen juist alle kans gehad om hun extreme standpunten te spuien, sommige daarvan zijn zelfs doorgedrongen tot het hart van de nationale politiek. Het maatschappelijk debat is hard en zielloos geworden, er is geen dialoog meer, argumenten worden als kouwe bommetjes vanuit de loopgraaf naar de andere partij gegooid.

Maar je hebt wel een beetje gelijk, criticasters van de ZP-traditie wordt het vrijuit spreken haast onmogelijk gemaakt, omdat de kudde pro-ZP het niet verdraagt als iemand ook maar eventjes zachtjes tikt tegen het heilige huisje van hun pietermannen. Men is gekwetst, boos, lichtgeraakt om iedere 'verdachtmaking' van het volksfeest, tot op het hysterische af.
Dit is weer een wens om "vrij van" ongewenste uitingen te blijven. Je vrijheid van meningsuiting wordt niet aangetast doordat anderen met kracht een tegengeluid laten horen.

Wmb. is het heel simpel. We hebben vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging. Dus wie Sinterklaas met Zwarte Piet wil vieren gaat z'n gang, wie Sinterklaas met strooppieten of roetpieten of helemaal niet wil vieren gaat z'n gang, wie een standpunt voor of tegen inneemt gaat ook z'n gang, al of niet hysterisch.

Maar (dreigen met) geweld of een wettelijk verbod op een Sinterklaasviering of op demonstraties daartegen is fout. Daar ligt de grens.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2015 11:21:30 ]
pi_155403069
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:05 schreef Ringo het volgende:

[..]

Volgens mij leven wij in andere werelden.

Als er 1 groep is die alle ruimte wordt geboden om hun mening over zwarte piet te geven, dan zijn het wel de tegenstanders.
Zo'n idioot als Quinsy werd op elk podium ruimte geboden om zijn walgelijke mening te spuien, totdat hij het zelfs te bont maakte om nog serieus genomen te worden.

Sunny Bergman haar film werd gesubsidieerd en had al een podium bij de publieke omroep voordat het af was, terwijl ze alleen een beetje als idioten in Engeland gingen rondlopen om vervolgens de mening over zp aan de engelsen te vragen.
Aan de andere kant werd de serieuze docu Zwartgemaakt van Arnold-Jan Scheer, die volledig door crowdfunding is betaald, volkomen genegeerd door iedere tv-zender.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:31:45 #127
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_155403078
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 10:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

En dan blijf je met de vraag zitten: is voor jou de blackface traditie zó belangrijk dat je er niets aan wilt veranderen, ook al trap je daarmee mensen op hun ziel; of ben jij bereid om óók een offer te doen en de traditie te laten evolueren?
Zwarte Piet is geen blackface man :')
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:35:16 #128
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155403156
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:31 schreef MMaRsu het volgende:

Zwarte Piet is geen blackface man :')
Oh, welke kleur heeft ie dan?
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:38:37 #129
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_155403236
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 20:45 schreef erodome het volgende:
Wat een vermoeiend gedoe, inmiddels ben ik echt voorstander van de "roetpiet", blijft 'ie fijn zwart, hoeven we niets aan de verhalen en liedjes aan te passen en is er geen gezeur meer over vindt het racisme. Iedereen tevreden, toch?

Op deze manier wordt het hele sinterklaasfeest de nek omgedraaid, door zowel anti's als pro's.
Het is gewoon een kinderfeest, die kinderen boeit het niets, behalve dan dat de hele discussie eromheen het kan vergallen. Kom toch gewoon tot een compromis.
Met de "roetpiet" (mag best veel 'roet' zijn zodat de herkenbaarheid geen probleem wordt) heeft iedereen zijn zin. Zoals gezegd, blijft zwart, past perfect in de uitleg die de pro pieters geven, past perfect bij de bezwaren van de anti pieters, probleem opgelost, kunnen we weer fijn genieten van de kinderen die een hoop plezier hebben van dit feest en kan deze tenenkrommende discussie gestopt worden.
Ik denk hetzelfde. Persoonlijk zie ik niet het probleem om hem zo te laten zoals hij is, omdat ik het fundamenteel er mee oneens ben dat Zwarte Piet racisme is. Na alle discussie ben ik er ook wel aan toe om dan maar Piet helemaal zwart te maken en wat vegen in de schmink te maken. Als de Black Power-kreten daarmee dan tot het verleden behoren (grrrr), graag.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_155403237
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:19 schreef Igen het volgende:

Maar (dreigen met) geweld of een wettelijk verbod op een Sinterklaasviering of op demonstraties daartegen is fout. Daar ligt de grens.
Met geweld dreigen is over de grens. Dat geldt ook voor de zogenaamde ZP-fans.

Een wettelijk verbod nastreven en dreigen naar de rechter gaan is normaal geweldloos handelen.
Overigens ken ik geen initiatief in Nederland die een verbod op sinterklaasviering wilt afdwingen bij de rechter . Of een dergelijk wet wilt invoeren.
Demonstraties tegen een sinterklaasviering op zich zijn er ook niet geweest. Wel demonstraties tegen de zwartepietcult. Als dit laatste geweldloos gaat en met vergunning van de gemeentes dan is dat hoe een democratie moet werken
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:41:12 #131
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_155403296
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:35 schreef Ringo het volgende:

[..]

Oh, welke kleur heeft ie dan?
Zwart, dat maakt het nog geen blackface :').

Blackface is jezelf opzettelijk zwart smienken om een karikatuur voor te stellen van een neger. Dat is niet wat zwarte piet is.
pi_155403411
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:41 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Blackface is jezelf opzettelijk zwart smienken om een karikatuur voor te stellen van een neger. Dat is niet wat zwarte piet is.
Daarvoor zijn rode lippen, oorbellen en kroeshaar vereist?
pi_155403462
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:45 schreef MMaRsu het volgende:

Tevens geef je ook geen antwoord op mijn vraag. Jij bent degene die het over verborgen symboliek heeft, dan weet je toch blijkbaar wel wat voor verborgen symboliek?
Ik ben benieuwd.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_155403484
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:41 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Toe zeg. Wil je werkelijk stellen dat zwarte piet geen karikatuur is van een neger? Ik kan me nog de tijd herinneren (en hier doen ze dat nogsteeds op het platteland) dat zwarte piet zelfs een tongval had zodat hij klonk als een karikatuur van een neger.
Bij de eerste intocht waren het zelfs surinamers ;)

Maar moet zeggen dat sinds de agressieve kant van piet is verwijderd ik het niet meer als een vervelend karikatuur heb gezien, zie er daarom ook niet echt een probleem in.
Maar dat ontkennen dat zwarte piet zoals we die nu kennen een "neger" is gaat wel erg ver.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:49:57 #135
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_155403491
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daarvoor zijn rode lippen, oorbellen en kroeshaar vereist?
Nee hoor, de intentie is anders. Het beeld is ook anders. Zwarte Piet stelt geen blackface voor.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Toe zeg. Wil je werkelijk stellen dat zwarte piet geen karikatuur is van een neger? Ik kan me nog de tijd herinneren (en hier doen ze dat nogsteeds op het platteland) dat zwarte piet zelfs een tongval had zodat hij klonk als een karikatuur van een neger.
Bij de eerste intocht waren het zelfs surinamers ;)

Maar moet zeggen dat sinds de agressieve kant van piet is verwijderd ik het niet meer als een vervelend karikatuur heb gezien, zie er daarom ook niet echt een probleem in.
Maar dat ontkennen dat zwarte piet zoals we die nu kennen een "neger" is gaat wel erg ver.
Ik zal niet ontkennen dat het een neger is, maar het is geen blackface.
pi_155403638
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:45 schreef MMaRsu het volgende:

je loopt gewoon te zeuren.
sinterklaas is een oude traditie, zwarte piet is in andere culturen een soort duivel, een demoon- achtige figuur. dat is symboliek, zwart staat dus voor iets negatiefs.

wat snap je nou niet?
pi_155403759
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:49 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Nee hoor, de intentie is anders. Het beeld is ook anders. Zwarte Piet stelt geen blackface voor.

[..]

Wat onderscheidt Zwarte Piet dan van de blackface?
pi_155404054
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:49 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

[..]

Wat is jouw definitie van een blackface dan?

Ik ken deze:

quote:
Blackface is a form of theatrical makeup used by performers to represent a black person.
We kennen hier alleen niet dezelfde geschiedenis mbt de blackface als in Amerika, dat betekend dat er hier wat minder een angel in zit, maar volgens mij is het hele zwart sminken en jezelf tot een karikatuur van een neger maken gewoon wat een blackface is.

Ik snap dus best dat men dit niet op 1 hoop wil gooien omdat die Amerikaanse blackface echt een hele nare bijsmaak heeft, maar als we het puur over de definitie hebben komt het gewoon toch daarop neer.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:28:02 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155404249
het zwart schminken an sich is het probleem toch niet met dat hele blackface verhaal?

het was een heel 'negertjes zijn achterlijk' dingetje ... als dat er bij zwarte piet al ooit opzat dan is het er allang af
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155404310
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 12:28 schreef sp3c het volgende:
het zwart schminken an sich is het probleem toch niet met dat hele blackface verhaal?

het was een heel 'negertjes zijn achterlijk' dingetje ... als dat er bij zwarte piet al ooit opzat dan is het er allang af
Nou ja, in Engeland was er een poosje terug een rel om een jongetje dat zich had verkleed als z'n favoriete voetbalspeler en zich daarbij ook bruin had geschminkt. "Racisme!" riep men toen in koor. :N
pi_155404348
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 12:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, in Engeland was er een poosje terug een rel om een jongetje dat zich had verkleed als z'n favoriete voetbalspeler en zich daarbij ook bruin had geschminkt. "Racisme!" riep men toen in koor. :N
Tegenwoordig is het al racisme als je een bruine drol draait.
pi_155404355
quote:

[..]

Het kwam ook juist in het nieuws omdat dat zo belachelijk was dat zo'n jongen daarom toegeroepen werd.
pi_155404421
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Met geweld dreigen is over de grens. Dat geldt ook voor de zogenaamde ZP-fans.

Een wettelijk verbod nastreven en dreigen naar de rechter gaan is normaal geweldloos handelen.
Overigens ken ik geen initiatief in Nederland die een verbod op sinterklaasviering wilt afdwingen bij de rechter . Of een dergelijk wet wilt invoeren.
Demonstraties tegen een sinterklaasviering op zich zijn er ook niet geweest. Wel demonstraties tegen de zwartepietcult. Als dit laatste geweldloos gaat en met vergunning van de gemeentes dan is dat hoe een democratie moet werken
Er is een rechtszaak geweest tegen de vergunning voor de sinterklaasintocht in Amsterdam-Zuidoost. Waarbij werd geoordeeld dat de burgemeester alleen naar de veiligheid moet kijken en geen politiek oordeel mag vellen, waarna een stel Afro-Nederlanders dreigden om dan maar bewust de veiligheid in het geding te gaan brengen volgende keer.

Aan de andere kant zijn er in het verleden ook mensen gearresteerd bij de nationale intocht omdat die anti-ZP-motieven op hun t-shirt hadden o.i.d.

Allemaal fout, fout, fout.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:05:38 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155404910
quote:

[..]

quote:
10s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 12:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het al racisme als je een bruine drol draait.
mwah

tegenwoordig is elke tweet met meer dan 10 reacties een 'rel'

het jongetje is niet de bak in gedraaid wegens zijn verschrikkelijke racistische inborst denk ik :')
pi_155405005
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 13:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

mwah

tegenwoordig is elke tweet met meer dan 10 reacties een 'rel'

het jongetje is niet de bak in gedraaid wegens zijn verschrikkelijke racistische inborst denk ik :')
Dat niet. En het jochie zelf zal ook wel niet veel ervan hebben gemerkt. Maar voor die ouders zal het toch wel goed zuur zijn geweest dat die veel moeite steken om iets vet tofs voor hun zoontje te doen en dat ze dan beloond worden door nationaal en internationaal als racist in de krant te komen.
pi_155405258
Maar wat is nou precies het probleem met een paar gekleurde exemplaren toevoegen aan het Pietenkorps?
pi_155405286
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 13:19 schreef KoosVogels het volgende:
Maar wat is nou precies het probleem met een paar gekleurde exemplaren toevoegen aan het Pietenkorps?
Vraag het aan gario, die wil ZP helemaal verbieden.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:24:14 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155405366
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 13:19 schreef KoosVogels het volgende:
probleem is dat het moet terwijl de meesten het probleem uberhaupt niet zien

laat de Pieten zelf lekker bepalen welke kleur ze willen zijn, voor mijn part stuurt Ajax een Ajax Piet en Amstel Tijgers een Amstel Piet

lekker commercieel ook, hoeft het ook geen belastingcenten te kosten :)
pi_155405527
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 13:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Vraag het aan gario, die wil ZP helemaal verbieden.
Gario is een drollenvanger.
pi_155405565
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 13:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

probleem is dat het moet terwijl de meesten het probleem uberhaupt niet zien
En sommigen zien het probleem wel. Kies dan de gulden middenweg en voeg gekleurde exemplaren toe aan het ensemble.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')