En daar gaan we weer!!quote:Of kritiek leidt tot reprimande, blijkt volgende week vrijdag
De Verenigde Naties hebben zich dinsdag in Genève opnieuw heel kritisch uitgelaten over het Sinterklaas-feest. Het antiracisme-comité van de VN sprak zelfs over 'schendingen van mensenrechten' die 'nooit gerechtvaardigd kunnen worden door tradities of gebruiken'.
Ook zei het comité met nadruk dat zo'n feest als 'Santa Claus' voor kinderen 'van alle rassen en etnische achtergronden' een 'vrolijke en gelukkige happening' moet zijn. En dat het nu voor verre nakomelingen van slaven niet zo is. ,,Kinderen moeten niet de last van zo'n verleden dragen. Ze moeten er niet elk jaar aan herinnerd worden dat ze kinderen van slaven zijn.''
Vanuit de samenleving
Of deze opmerkingen leiden tot een officiële reprimande, is nog afwachten. Het eindrapport over de vraag of Nederland in het algemeen genoeg aan racisme doet, en of het 'Zwarte Piet' moet aanpakken, volgt pas volgende week vrijdag. Woensdag krijgt een Nederlandse regeringsdelegatie nog de kans om te reageren. Het kabinet heeft de afgelopen maanden steeds gezegd dat veranderingen uiteindelijk 'vanuit de samenleving' moet komen.
Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen
Het is niet de eerste keer dat de VN de belangrijkste Hollandse traditie hekelen. Al in het najaar van 2013 zei de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shepherd - lid van de VN-werkgroep van mensen van Afrikaanse Afkomst - dat 'Black Pete' een racistisch stereotype is dat zo snel mogelijk moet verdwijnen. Bij een bezoek aan Nederland zomer 2014 slikte de fel aangevallen Shepherd niks van die kritiek in.
Hemd
Het nieuwe oordeel van dit comité met de officiële Engelse naam 'International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination' wordt echter als 'zwaarder' gezien. Eefje de Kroon van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), dat de gesprekken in Genève bijwoont, benadrukt dat dit gezelschap de naleving van het Verdrag voor de Rechten van de Mens controleert; 'een verdrag dat óók Nederland heeft ondertekend'. ,,Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen.''
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/33(...)terklaas-feest.dhtml
quote:Nederland belooft VN-commissie acceptabele Piet
De Nederlandse regering belooft de internationale gemeenschap van Zwarte Piet een figuur te maken die voor iedereen acceptabel is. Dat blijkt uit de reactie van de Nederlandse delegatie in een hoorzitting op de vragen van de VN-commissie voor de bestrijding van racisme en discriminatie in Genève.
Directeur samenleving en integratie op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en delegatieleider, Afke van Rijn zei tijdens de zitting:
“Minister Asscher organiseert een dialoogtafel met verschillende organisaties en groepen, met het doel Zwarte Piet aan te passen. Een verbod op Zwarte Piet van regeringswege is geen oplossing.”
Scherpe kritiek op Zwarte Piet
Van Rijn gaf vanochtend ruim een uur lang antwoord op de vragen die leden van de internationaal samengestelde VN-commissie gisteren hadden gesteld. Vragen gingen over etnisch profileren door de politie, de verplichte inburgeringscursus voor immigranten, de huisvesting van asielzoekers en ongedocumenteerden, over zwaarder bestraffen van discriminatie in het strafrecht en over de toonhoogte van het publieke debat. Maar de meeste tijd ruimden de commissieleden in voor scherpe kritiek op Zwarte Piet.
Commissieleden van Ierland tot Mauritius, van Zuid-Afrika tot Colombia en van Turkije tot de Verenigde Staten begonnen allemaal over Zwarte Piet als een overjarig symbool van racisme, waar Nederland snel mee moet afrekenen. De Colombiaanse afgevaardigde P.E. Murillo Martinez:
“Het schenden van mensenrechten kan niet worden gerechtvaardigd met een beroep op culturele traditie. Kinderen moeten er niet jaarlijks aan worden herinnerd dat ze van slaven afstammen.”
Etnisch profileren en verplichte inburgeringscursus
Op de vragen over etnisch profileren door de politie, zei Van Rijn dat het “essentieel” is om dat tegen te gaan en dat Nederland daar al maatregelen tegen heeft genomen, maar dat zeker zal worden gekeken naar de positieve ervaringen van de politie in het buitenland.
Ook het feit dat immigranten uit landen als Japan en Zuid-Korea niet hoeven mee te doen aan de voor anderen verplichte inburgeringscursus kwam aan de orde . “Dat riekt naar discriminatie”, vond het Turkse commissielid G. Kut.
Antisemitisme
Een paar keer kwam een ongemakkelijke vergelijking terug die Nederlandse activisten ook wel maken, maar dan nooit openlijk: de behandeling van Joden en van andere minderheden als het om discriminatie gaat. Commissielid Murillo Martinez zag dat Nederland een stevige inspanning levert in de strijd tegen antisemitisme, en dat is heel goed. Maar in vergelijking daarmee kwamen “andere, grotere bevolkingsgroepen” er bekaaid vanaf. “De verhouding is uit balans.”
Het Turkse lid meende een trend te kunnen destilleren uit de selectie van gerechtelijke vonnissen die in het Nederlandse rapport was opgenomen. “Een aanklacht wegens antisemitisme leidt vrijwel altijd tot een veroordeling. Bij andere bevolkingsgroepen niet.” Hij voorspelde dan ook dat Geert Wilders zal worden vrijgesproken. “Ik hoop dat ik ongelijk krijg.”
Van Rijn onderstreepte dat het kabinet in het najaar een nieuw actieplan tegen discriminatie komt. Daarin zal, zei ze, ook veel aandacht zijn voor de preventie van discriminatie. De VN-commissie komt 28 augustus met zijn eindrapport over Nederland.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ie-acceptabele-piet/
Nee de afkorting staat voor Verenigde Naties meervoud dus.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laatste reacties van het vorige deel: NWS / VN zijn opnieuw heel kritisch over Sinterklaas-feest #2
Terzijde, zou de titel niet "De VN is kritisch over..." of beter nog "De UN is kritisch over" moeten zijn? Het eerste mag maar als we toch bezig zijn...
nee man een neger met zwarte of voor mijn part grijze vegen is gewoon een vieze neger, dat ziet er echt niet uit ... dan heb je echt je stereotype te pakkenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kan ook..... als ie dat wil. als het maar op roetvegen ljkt
[..]
Denk je ... ?
Ik dacht meer aan een mens kruipt door schoorsteen en krijgt roet op zijn gezicht.
Kan zwarte roet zijn, kan grijze roet zijn.
Zo simpel is het niet, de UN is 1 organisatie, dus enkelvoud. Misschien is meervoud in dit geval ook toegestaan, ik wacht de mening af van iemand die een taal heeft gestudeerd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:11 schreef madam-april het volgende:
[..]
Nee de afkorting staat voor Verenigde Naties meervoud dus.
Wat ben jij toch eigenwijs. Niks enkelvoud. VN is meervoud, dus meervoud. Net als NS. Of VS.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 03:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo simpel is het niet, de UN is 1 organisatie, dus enkelvoud. Misschien is meervoud in dit geval ook toegestaan, ik wacht de mening af van iemand die een taal heeft gestudeerd.
De meeste pietacteurs en -actrices zijn geen neger. No problem dus.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 01:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee man een neger met zwarte of voor mijn part grijze vegen is gewoon een vieze neger, dat ziet er echt niet uit ... dan heb je echt je stereotype te pakken
een goed geschminkte neger is zwarte piet
Het is een feestje voor iedereen, er wordt niemand buitengesloten, dus ook geen negers. Gitzwart schminken is derhalve de enige, en ook traditioneel juiste, oplossing.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De meeste pietacteurs en -actrices zijn geen neger. No problem dus.
Net alsof ze er niet dagelijks aan herinnerd worden thuis door hun eigen oudersquote:“Het schenden van mensenrechten kan niet worden gerechtvaardigd met een beroep op culturele traditie. Kinderen moeten er niet jaarlijks aan worden herinnerd dat ze van slaven afstammen.”
Ow nu hoeft er ineens geen rekening meer gehouden te worden met de minderheid?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De meeste pietacteurs en -actrices zijn geen neger. No problem dus.
naja de kleur maakt wat dat betreft niet zoveel uit maar die van roetvegen zijn een slecht planquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het is een feestje voor iedereen, er wordt niemand buitengesloten, dus ook geen negers. Gitzwart schminken is derhalve de enige, en ook traditioneel juiste, oplossing.
Wat bedoel je? Jij hebt een probleem dat een donker iemand ook roetvegen op zijn/haar gezicht heeft.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ow nu hoeft er ineens geen rekening meer gehouden te worden met de minderheid?
wat een bizarre de reactie
Dat denk je..... Ik zie niet in waarom niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:34 schreef sp3c het volgende:
Nee mijn probleem is dat je als negerwel zwarte piet kunt spelen maar niet roetvegenpiet
Dat is dus jouw foute mening....... Niet mij in de schoenen schuiven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:44 schreef sp3c het volgende:
maar goed het zijn er maar een paar dus die negertjes moeten niet zo zeuren toch bluesdude?
dat zei je letterlijk vriendquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is dus jouw foute mening....... Niet mij in de schoenen schuiven.
Je maakt een probleem wat er niet is. Dit... om het hele idee van roetvegen af te wijzen.
Nee hoor .... lees nog eens wat ik schreef en wat jij schreef. Het zijn jouw foute woorden.quote:
Dat was gericht aan jou. Niet aan anderen.quote:. no problem'
Wat is er kwalijk aan om je te zeggen dat jij toch niet zo hoeft te ergeren als toeschouwer?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:23 schreef sp3c het volgende:
Er is niets fout aan mijn woorden, ik heb een probleem met roetvegenpiet en jij vind dat geen probleem omdat er toch niet zoveel negers voor piet spelen
dat vind ik kwalijk
Ook op iemand met een donkere huidskleur valt roetzwart gewoon op. Is dat een heel fiks verschil met de huidskleur.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:34 schreef sp3c het volgende:
Nee mijn probleem is dat je als negerwel zwarte piet kunt spelen maar niet roetvegenpiet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |