Ik vrees dat jij dan de uitzondering bent! Ook Horeca zal erg veel verspillen, maar bijvoorbeeld in de groothandel/supermarkten gaat al zoveel kapot dat veel eerder verkocht had kunnen worden tegen een wat lagere prijs.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Milieucentraal stelt dat we bijna 50 kg voedsel pp per jaar weggooien, das bijna 1 kg per week, ik kan me dat echt niet voorstellen! Zou daar ook horeca bij zitten?
Af en toe een paar taaie laatste boterhammen, de oneetbare delen van groenten, veel verder kom ik niet.
dood·zon·de (de; v(m); meervoud: doodzonden)quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:18 schreef RobinOok het volgende:
Verspilling is echt geen doodzonde hoor. Doe effe normaal.
De verspilling zit hem niet in eten dat we klaarmaken en weggooien. De verspilling zit hem in die 10 kilo aardbeien die niet (meer) helemaal perfect zijn en die niemand wil kopen. Wij laten de biefstuk liggen als er een grijs plekje aan zit. Wij kiezen de mooiste komkommer uit, dus de kromme komen niet eens meer in de winkel. Daar ligt de verspilling, bij de fabrikanten, handelaren en winkels.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:25 schreef mytec het volgende:
[..]
waarom zouden we allemaal eten klaarmaken en het dan maar weggooien?
Als ik in het restaurant zit en mensen vragen hee ik heb nog over wil iemand nog eet ik het zeker opquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:42 schreef agter het volgende:
Pardon, jij eet het eten van je tafelgenoten op in een restaurant?
Ook ik doe dit als ik nog trek heb. Ik zie mensen pizza's bestellen en maar een kwart op eten, of je neemt het mee of ik eet een stuk als ik nog honger heb totaal geen probleem mee.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:46 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ik in het restaurant zit en mensen vragen hee ik heb nog over wil iemand nog eet ik het zeker op
Maar ik ga niet allekleine restjes van iedereen zn bord wegkanen natuurlijk
Volgens de EU:quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:47 schreef Pap89 het volgende:
Ik snap dat voedsel verspilling probleem niet.
"Ja maar "insert een voedsel arm land/continent" zouden er een moord voor doen!!!"
Dus? Breng jij het?
Waar wij mee douchen zouden ze al een moord voor doen, moeten we dan met slootwater gaan wassen, omdat een ander het niet heeft?
Meeste voedsel wordt in de westerse wereld al weggegooid voordat het verkocht is.
Ook van vreemden?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:51 schreef mytec het volgende:
[..]
Ook ik doe dit als ik nog trek heb. Ik zie mensen pizza's bestellen en maar een kwart op eten, of je neemt het mee of ik eet een stuk als ik nog honger heb totaal geen probleem mee.
Wat zijn vreemden voor jou? Ik eet niet van andermans tafel nee, vrienden, familie meestal. Ik zou ook niet zo snel met een zakendiner van een klant wat eten etc. Maar als er echt veel over is hoop ik dat het persoon zelf het gewoon meeneemt, vraag of ze het in kunnen pakken.quote:
Waarom maak jij dan teveel pasta? Pasta is uberhaupt niet lekker om te bewaren, alleen de saus is prima te bewaren. Zo moeilijk is het toch niet om even wat pasta te koken. Ook dit is verspilling, en ook gewoon niet lekker (mijn mening). Klemvreten doe ik me niet, maar dit kan ook best een cultureel dingetje zijn. In Zuid-Europese landen is het veel normaler om gewoon alles op grote borden op tafel te krijgen en dan pak je maar wat je wil. Ik erger mij gewoon enorm als mensen iets bestellen en de helft laten staan omdat ze "vol zijn" ga dan niet uit eten als je geen honger had. Of neem het gewoon netjes mee naar huis, hierbij ga ik er wel vanuit dat het lekker is en juist klaargemaakt. En nee ik eet geen uitgekauwde restjes van anderen, heb het meer over halve pizza's of halve steaks. Stukken die dus nog niet gegeten zijn.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:59 schreef gelestipjes het volgende:
Ik vind het wel apart dat je, ook als je al vrij vol zit, toch nog het eten van anderen opeet in een restaurant. Ik zie daar simpelweg het nut niet van in. Ik ga me toch niet helemaal klemvreten alleen maar omdat het anders weg wordt gegooid?
Zelf zou ik op zich wel wat zuiniger met voedsel om kunnen gaan, maar als ik op maandag bijvoorbeeld pasta maak met het idee om de rest op dinsdag op te eten en dinsdag heb ik gewoon geen zin in pasta of ik blijk die dag ineens niet thuis te eten,ja, dan gooi ik het wel gewoon weg.
Pasta was natuurlijk maar een voorbeeld, daar had van alles kunnen staan. Bij bepaalde dingen is het nu eenmaal efficienter om meteen wat meer te maken anders hou je de helft van je groente over of zo als je voor 1 persoon kookt. Maar als ik er dan uiteindelijk een dag later totaal geen zin in blijk te hebben of ik eet niet thuis, dan ga ik mezelf heus niet dwingen om het alsnog op te eten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:22 schreef mytec het volgende:
[..]
Waarom maak jij dan teveel pasta? Pasta is uberhaupt niet lekker om te bewaren, alleen de saus is prima te bewaren. Zo moeilijk is het toch niet om even wat pasta te koken. Ook dit is verspilling, en ook gewoon niet lekker (mijn mening). Klemvreten doe ik me niet, maar dit kan ook best een cultureel dingetje zijn. In Zuid-Europese landen is het veel normaler om gewoon alles op grote borden op tafel te krijgen en dan pak je maar wat je wil. Ik erger mij gewoon enorm als mensen iets bestellen en de helft laten staan omdat ze "vol zijn" ga dan niet uit eten als je geen honger had. Of neem het gewoon netjes mee naar huis, hierbij ga ik er wel vanuit dat het lekker is en juist klaargemaakt. En nee ik eet geen uitgekauwde restjes van anderen, heb het meer over halve pizza's of halve steaks. Stukken die dus nog niet gegeten zijn.
Ik ben zeker geen heilige en verspil dan ook veel te veel, maar het is best goed om hier bij stil te staan.
Om dezelfde redenen vind ik het prima dat al die buffet restaurants en all you can eat tapas een boete in rekening brengen wanneer mensen te veel bestellen en dingen laten staan.
Heb daar gegeten. Instock bedoel je toch? Vond het een beetje tegenvallen. Paar avonden bij GEEF!café gewerkt, die hebben hetzelfde concept. Het is inderdaad achterlijk wat er in de winkels al weggaat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:31 schreef NoralyZ het volgende:
d'r is onlangs een restaurant geopend dat werkt met de 'rest'partijen van de albert heijn (ze krijgen van een paar AH's aangeleverd); wat niet meer verkocht wordt, krijgen zij als voorraad binnen. geen dingen die over datum zijn o.i.d., maar bv appels die niet meer zo mooi zijn, spullen met gekrenkte verpakkingen.
maar wat daar binnenkomt! die hoeveelheden! laatst, nadat de aardbeien in de bonus waren geweest, kwam er een kleine tien kilo (!) aardbeien binnen. die waren anders de kliko ingegaan.
Wat schiet je daar dan mee op behalve dat jij teveel eet? Het is niet alsof jij dan de volgende dag niet meer hoeft te eten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:22 schreef mytec het volgende:
Ik erger mij gewoon enorm als mensen iets bestellen en de helft laten staan omdat ze "vol zijn" ga dan niet uit eten als je geen honger had. Of neem het gewoon netjes mee naar huis, hierbij ga ik er wel vanuit dat het lekker is en juist klaargemaakt. En nee ik eet geen uitgekauwde restjes van anderen, heb het meer over halve pizza's of halve steaks. Stukken die dus nog niet gegeten zijn.
Wat dacht je van orgaanvlees. Het meeste orgaanvlees is voedzamer en volgens kenners ook lekkerder dan het vlees wat de meeste mensen in Nederland eten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:17 schreef mytec het volgende:
Echter zou ik niet heel snel koeien ogen ofzo eten ( die kunnen wel de frikandel in).
Tuurlijk joh.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het meeste orgaanvlees is volgens kenners lekkerder dan het vlees wat de meeste mensen in Nederland eten.
In goede restaurants staat vaak genoeg zulk vlees op de kaart. En echt niet omdat dat goedkoop is.quote:
Ik zou het in ieder geval niet doen vanwege een schuldgevoel. Als je je niet prettig voelt om dat te vragen, dan moet je dat gewoon niet doen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:43 schreef N.icka het volgende:
Ik durf in een restaurant niet te vragen of ik de restjes mee naar huis mag nemen. Zou ik eigenlijk wel moeten doen...
soms eet ik maar de helft op.toch bizar om de rest weg te laten gooien terwijl ik dat de dag er na prima kan eten.... Maar vind het toch genant om te vragen. Waarom is dat in nederland not done ?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik zou het in ieder geval niet doen vanwege een schuldgevoel. Als je je niet prettig voelt om dat te vragen, dan moet je dat gewoon niet doen.
Ik vraag me af of dat in het buitenland zoveel gewoner is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:49 schreef N.icka het volgende:
[..]
soms eet ik maar de helft op.toch bizar om de rest weg te laten gooien terwijl ik dat de dag er na prima kan eten.... Maar vind het toch genant om te vragen. Waarom is dat in nederland not done ?
Zelfs in Nederland is het gewoon hoor...quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat in het buitenland zoveel gewoner is.
quote:
Had in brazilie een heerlijke stoofpot op met onder andere pens erin. Echt helemaal niks mis mee en spotgoedkoop, heerlijk.quote:
Maar ook niet omdat het lekkerder zou zijn. Het is gewoon iets anders. En dat is wat er leuk aan is, het is weer eens wat anders, niet iets beters. Net zoal het onzin is om een stuk kip met een biefstuk of een lamsgehaktbal te vergelijken. Het maakt niet uit wat je het lekkerst vindt, als je het elke dag moet eten houdt dat ook wel op. De afwisseling, dat maakt eten lekker.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In goede restaurants staat vaak genoeg zulk vlees op de kaart. En echt niet omdat dat goedkoop is.
Hebben restaurants hier dan wel bakjes waarin ze het kunnen geven? Ik denk dat ze niet eens bakjes ervoor hebben omdat het hier (nog) niet normaal is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 20:54 schreef sirdanilot het volgende:
Heb in Nederland slechte ervaring met vragen om 'doggybags', in veel restaurants weigeren ze dat gewoon. Alleen in chinese restaurants kan dat wel (is toch hetzelfde eten als wanneer je afhaalt).
In het buitenland is het heel normaal.
Waar haal je dit vandaan?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
.
In Nederland worden bepaalde soorten vlees van goede kwaliteit grotendeels weg gegooit en de rest gebruikt voor katten en hondenvoer.
En dan word je dik en neem je dus meer ruimte in en kost je meer aan kledingmateriaal en gezondheidszorg. Wat is nou het nut daarvan? Je kunt dan beter een doggybag vragen en de restjes als ontbijt nemen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:17 schreef mytec het volgende:
Ik wil hier geen klaagbaak topic van maken, maar wanneer ik in een restaurant bent eet ik altijd alles op, ook al zit ik vrij vol alles wat op tafelstaat gaat op. Dus ook het eten van mijn tafelgenoten mits het te eten is, dus geen afvalsrestjes natuurlijk.
Ik weet dat er in een hoop honden en kattenvoer hart verwerkt zit. Het zou me verbazen als ze niet nog meer orgaanvlees verwerken in deze producten, aangezien het vaak goedkoop is en prima geschikt om te eten.quote:
Ik bedoelde dat je riep dat het weggegooid wordtquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 21:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik weet dat er in een hoop honden en kattenvoer hart verwerkt zit. Het zou me verbazen als ze niet nog meer orgaanvlees verwerken in deze producten, aangezien het vaak goedkoop is en prima geschikt om te eten.
Ikzelf ben jaren geleden met orgaanvlees begonnen door een keer runderhart te proberen. Een vriend van mij at dit al jaren geleden en toen ik ook een keer iets anders wou proberen, heb ik dit ook gekocht. Ik vond het gelijk geweldig. En ben daarna allerlei soorten orgaanvlees gaan proberen. Meestal als ik uit eten was, maar soms ook gewoon terwijl ik zelf boodschappen deed. Er is nog maar weinig wat me echt tegengevallen is.
Daar ging ik van uit, maar dat zal wel niet kloppen dan.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat je riep dat het weggegooid wordt
Nee, dat doet het niet, van varkens bv wordt helemaal niets weggegooid, daar wordt alles van gebruikt en niet alleen voor levensmiddelen. Van cosmetica tot explosieven, van betonverbeteraars tot medicijnenquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daar ging ik van uit, maar dat zal wel niet kloppen dan.
Wat al is gezegd: orgaanvlees wordt veel weg gegooid. Niet alleen hart, maar ook bijvoorbeeld nier en lever. Ik kan het weten, ik voer zulke dingen aan mijn katten. Voor twee à drie euro per kilo kun je al klaar zijn.quote:
Ik zou dat allemaal zo kopen hoor. Zou alleen niet weten waar.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Wat ook veel wordt weggegooid is wild. Rond de kerst zie je de supermarkten vol liggen met hertenbiefstuk en ganzenfilet. Wat denk je dat er gebeurt met de rest van het hert en de gans? Natuurlijk wordt een deel verwerkt in de paté, maar als je een beetje kunt rekenen weet je dat lang niet alles daarin verdwijnt. En buiten het seizoen geschoten ganzenvlees kun je al helemaal nergens kwijt.
Als er nou zoiets als ganzenvlees werd verkocht bij de Lidl of zelfs weg gegeven bij de voedselbank, dam zouden we al een stuk beter bezig zijn. En rond het wildseizoen ook gewoon hertengehakt ed in de schappen.
Maar aan de andere kant kan ik dit vlees nu voor weinig geld bemachtigen, dus eigenlijk liever niet
In italie is dit bijvoorbeeld heel gewoon, niet alleen pizza. Maar ook vlees krijg je keurig zo,n bakje van metaal plus dekseltje. Kan zo de oven in.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat in het buitenland zoveel gewoner is.
Je zegt in de OP zelf: ook al zit ik vrij vol, alles wat op tafel staat gaat op.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:38 schreef mytec het volgende:
[..]
In italie is dit bijvoorbeeld heel gewoon, niet alleen pizza. Maar ook vlees krijg je keurig zo,n bakje van metaal plus dekseltje. Kan zo de oven in.
Voor iedereen die zegt nu eet je teveel of vind het maar raar, het is natuurlijk niet helemaal zwart wit. Als ik geen trek meer heb EET ik ook niet meer, Al's iemand niet wil dat je iets opeet, dan ook niet. Het gaat mij er meer om dat mensen halve maaltijden mooi mee naae Huis nemen.
Waar mensen al geen trauma's aan overhouden...quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:48 schreef RobinOok het volgende:
Ik haat kliekjes. Ik heb een kliekjestrauma. Bij ons thuis was er altijd van alles over en dan 1 keer per week was het kliekjesdag. Echt vre-se-lijk vond ik dat. Opgebakken aardappeltje bijvoorbeeld, ik haat het nu nog.
Wij koken voor ons tweeen en er is bijna nooit iets over, en als wel, dan gooi ik het weg. Op een paar dingen na, meestal vlees, daar kan ik nog wel wat mee. Maar aardappels, rijst of pasta? Weg ermee! Ik wil ook niet twee dagen achter elkaar hetzelfde eten, ook daar word ik ongelukkig van. Een opgewarmde pizza lijkt me horror.
En voordat iemand denkt dat ik heel ongelukkig ben, ben ik niet. Want ik heb het allemaal zelf in de hand, dus ik eet precies wat ik zelf wil. En ik vind het best een uitdaging om weinig te verspillen, van dat wat er in de ijskast ligt zoveel kogelijk gebruiken, zo min mogelijk wrggooien, maar kliekjes? Nee!
ja, klopt. soms maken ze d'r prachtige dingen van, maar vind het ook niet altijd even geslaagd. GEEF!café ken ik niet, zal 's kijken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 18:46 schreef Myraela het volgende:
[..]
Heb daar gegeten. Instock bedoel je toch? Vond het een beetje tegenvallen. Paar avonden bij GEEF!café gewerkt, die hebben hetzelfde concept. Het is inderdaad achterlijk wat er in de winkels al weggaat.
Je kan best mooie dingen doen met overgebleven eten! http://www.nytimes.com/20(...)o-milano-recipe.html Pasta en rijst vind ik ook niks maar dat kan je in de meeste gevallen prima inschatten. Wel eens koude pizza gehad? is ook best goed te doen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:48 schreef RobinOok het volgende:
Ik haat kliekjes. Ik heb een kliekjestrauma. Bij ons thuis was er altijd van alles over en dan 1 keer per week was het kliekjesdag. Echt vre-se-lijk vond ik dat. Opgebakken aardappeltje bijvoorbeeld, ik haat het nu nog.
Wij koken voor ons tweeen en er is bijna nooit iets over, en als wel, dan gooi ik het weg. Op een paar dingen na, meestal vlees, daar kan ik nog wel wat mee. Maar aardappels, rijst of pasta? Weg ermee! Ik wil ook niet twee dagen achter elkaar hetzelfde eten, ook daar word ik ongelukkig van. Een opgewarmde pizza lijkt me horror.
En voordat iemand denkt dat ik heel ongelukkig ben, ben ik niet. Want ik heb het allemaal zelf in de hand, dus ik eet precies wat ik zelf wil. En ik vind het best een uitdaging om weinig te verspillen, van dat wat er in de ijskast ligt zoveel kogelijk gebruiken, zo min mogelijk wrggooien, maar kliekjes? Nee!
Bij de jager. Helaas lijken slagers en supermarkten het niet aan te durven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:21 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik zou dat allemaal zo kopen hoor. Zou alleen niet weten waar.
Stel je aan zegquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:48 schreef RobinOok het volgende:
Al mijn brood gaat de diepvries in. Dus brood verspil ik al nooit.quote:Op zondag 23 augustus 2015 11:55 schreef mytec het volgende:
[..]
Je kan best mooie dingen doen met overgebleven eten! http://www.nytimes.com/20(...)o-milano-recipe.html Pasta en rijst vind ik ook niks maar dat kan je in de meeste gevallen prima inschatten. Wel eens koude pizza gehad? is ook best goed te doen.
Zo,n soortgelijke fobie heb ik dus met pasta en rijst. Boerenkool etc. vind ik wel prima te doen dag erna.quote:Op zondag 23 augustus 2015 12:25 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Al mijn brood gaat de diepvries in. Dus brood verspil ik al nooit.![]()
Zie oud brood ook niet echt als kliekje, dus daar ga ik ook niet van stuiteren.
Het is ook niet zo erg als vroeger meer. En sommige dingen zijn juist heel goed een dag erna te eten. Maar heel veel dingen dus ook niet. Vooral niet de dingen die wij vroeger thuis aten.
Als jij het aan je katten voert wordt het toch niet weggegooid?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat al is gezegd: orgaanvlees wordt veel weg gegooid. Niet alleen hart, maar ook bijvoorbeeld nier en lever. Ik kan het weten, ik voer zulke dingen aan mijn katten. Voor twee à drie euro per kilo kun je al klaar zijn.
Wat ook veel wordt weggegooid is wild. Rond de kerst zie je de supermarkten vol liggen met hertenbiefstuk en ganzenfilet. Wat denk je dat er gebeurt met de rest van het hert en de gans? Natuurlijk wordt een deel verwerkt in de paté, maar als je een beetje kunt rekenen weet je dat lang niet alles daarin verdwijnt. En buiten het seizoen geschoten ganzenvlees kun je al helemaal nergens kwijt.
Als er nou zoiets als ganzenvlees werd verkocht bij de Lidl of zelfs weg gegeven bij de voedselbank, dam zouden we al een stuk beter bezig zijn. En rond het wildseizoen ook gewoon hertengehakt ed in de schappen.
Maar aan de andere kant kan ik dit vlees nu voor weinig geld bemachtigen, dus eigenlijk liever niet
Ik denk niet dat de markt voor rauw vlees voor honden en katten groot genoeg is om alles te gebruiken uit die sector. Maar de verspilling is denk ik minder dan het is geweest, dat wel.quote:Op zondag 23 augustus 2015 14:57 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Als jij het aan je katten voert wordt het toch niet weggegooid?
Keuringsdienst van Waarde http://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/dierlijk-bijproduct-1 Niet echt een smakelijke aflevering. Ze verspillen er inderdaad niks.quote:Op zondag 23 augustus 2015 15:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de markt voor rauw vlees voor honden en katten groot genoeg is om alles te gebruiken uit die sector. Maar de verspilling is denk ik minder dan het is geweest, dat wel.
Overgebleven piepers kun je bakken, ik kook meestal extra om nog een portie te bakken.quote:Op zondag 23 augustus 2015 15:26 schreef vivelafete het volgende:
Ik heb niet zo'n probleem met kliekjes. Er blijft hier wel vaker wat over wat ik dan de volgende dag even opwarm. Vooral bij complete maaltijden (zoals pasta in saus, bami, nasi, ed) is dat geen enkel probleem. Aardappelen die overblijven gooi ik wel weg en van rijst maak ik nasi. Groenten die overblijven maak ik een soepje van. Er gaat hier niet zo snel iets weg tenzij het echt bedorven/ slap/ niet lekker meer is.
Waar ik wel echt een hekel aan heb is de kliekjesdag zoals Robin die ook beschrijft. Dat je 1 maaltijdhebt met allemaal van die kleine restjes die totaal niet bij elkaar passen. Bah! Of erger nog: flikker alles in een ovenschaal, nog wat gehakt en brood/aardappelen erbij, kaas er over en de oven in![]()
Dat nooit meer.
Laatste in een Thai een doggybag gevraagd; hadden ze alles bij elkaar in 1 bakje gegooidAlleen de rijst zat apart.
Klopt, maar dat gaat dan over de (bio-)industrie en niet over wat geschoten ganzen en een verdwaalde muskusrat in de Hoeksche Waard. Daar ligt dat anders.quote:Op zondag 23 augustus 2015 15:03 schreef mytec het volgende:
[..]
Keuringsdienst van Waarde http://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/dierlijk-bijproduct-1 Niet echt een smakelijke aflevering. Ze verspillen er inderdaad niks.
Waarom niet?quote:Op zondag 23 augustus 2015 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Pasta en rijst bewaren tot de volgende dag is vanuit voedselveiligheidsstandpunt gezien ook niet erg verstandig
Groot oppervlak dus veel plek voor bacteriën om te wonen en het zetmeel is goed voer voor bacteriën.quote:
Hierom niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereusquote:
Ok, maar lag dat niet aan de kookkunst van de persoon die ze bakt?quote:Op zondag 23 augustus 2015 15:47 schreef RobinOok het volgende:
Ik zeg niks, ik zeg alleen maar... CUL / (op)gebakken aardappelen
Bacillus cereus plant zich met name snel voort op kamertemperatuur. Als je na het afkoelen het spul direct in de koelkast zet kan het heus wel een dagje worden bewaard.quote:Op zondag 23 augustus 2015 16:23 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Hierom niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereus
Doe ik ook wel eens, maar ik zou het niemand aanraden. Met pasta en rijst kan het gewoon erg snel gaan. Ook in de koelkast.quote:Op zondag 23 augustus 2015 18:20 schreef sirdanilot het volgende:
Inderdaad ik bewaar pasta ook wel gewoon een dagje als dat moet, maar het beste is inderdaad om de hoeveelheid pasta te koken die je die dag op eet, en dan kun je op zich wel saus maken voor 2 dagen.
Nee.quote:Op zondag 23 augustus 2015 17:34 schreef appelepent het volgende:
[..]
Ok, maar lag dat niet aan de kookkunst van de persoon die ze bakt?
Voedingsmiddelenfabrikanten hebben tegenwoordig geen echt afval meer. Zelfs proberen ze het gebruikte water te recyclen. Wat echt nergens meer in kan gaat als veevoer, de vergister in... liever peuren ze uit alles de laatste re s tjes.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat doet het niet, van varkens bv wordt helemaal niets weggegooid, daar wordt alles van gebruikt en niet alleen voor levensmiddelen. Van cosmetica tot explosieven, van betonverbeteraars tot medicijnen
Lekker eigenwijs zijn over 15 cent aan rijst.quote:Op zondag 23 augustus 2015 18:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bacillus cereus plant zich met name snel voort op kamertemperatuur. Als je na het afkoelen het spul direct in de koelkast zet kan het heus wel een dagje worden bewaard.
Gast, iedereen met een immuunsysteem kan dit hebben. Mensen doen veel te hysterisch over bacteriën. Gewoon een dagje in de koelkast, daar gaat niemand dood aan.quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker eigenwijs zijn over 15 cent aan rijst.
Daar heb je wel gelijk in, maar voor rijst en pasta echt goed uitkijken. Waarom worden denk je zoveel mensen zien van chinees de 2de dag? Juist de rijst. Dus als je het bewaart goed afdekken en zeker niet open laten afkoelen op de tafel. Meeste mensen kunnen wel tegen wat bacteriën maar ouderen of kleine kinderen niet.quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Gast, iedereen met een immuunsysteem kan dit hebben. Mensen doen veel te hysterisch over bacteriën. Gewoon een dagje in de koelkast, daar gaat niemand dood aan.
Das prima met vlees in saus, groenten, etc, maar niet met rijst.quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Gast, iedereen met een immuunsysteem kan dit hebben. Mensen doen veel te hysterisch over bacteriën. Gewoon een dagje in de koelkast, daar gaat niemand dood aan.
Ik hoor niet over mensen die ziek zijn geworden na restjes Chineesquote:Op zondag 23 augustus 2015 19:28 schreef mytec het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in, maar voor rijst en pasta echt goed uitkijken. Waarom worden denk je zoveel mensen zien van chinees de 2de dag? Juist de rijst. Dus als je het bewaart goed afdekken en zeker niet open laten afkoelen op de tafel. Meeste mensen kunnen wel tegen wat bacteriën maar ouderen of kleine kinderen niet.
Ieder jaar sterven er ongeveer 1,5 miljoen mensen aan diaree.quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:47 schreef RobinOok het volgende:
Maar Piet, als een dagje al teveel is, waarom vallen ze in Azië dan niet allemaal dood neer door het eten van nasi? Dat is per definitie gemaakt van de rijst van gisteren.
Als je extra kookt is het geen kliekje.quote:Op zondag 23 augustus 2015 15:46 schreef appelepent het volgende:
[..]
Overgebleven piepers kun je bakken, ik kook meestal extra om nog een portie te bakken.
Ik ben echt letterlijk nog nooit ziek geworden van overgebleven rijst of pasta of pastasalade of aardappels of wat dan ook Gewoon in de koelkast bewaren en niet te lang.quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker eigenwijs zijn over 15 cent aan rijst.
Was die pan bedoeld voor aardappelen? Wij hadden die pan ook thuis; perfecte pannenkoekenpanquote:Op zondag 23 augustus 2015 18:47 schreef MevrouwPuff het volgende:
Bij ons was er een speciale bak in de koelkast waar de aardappels in bewaard werden als mama die week ging opbakken. Er was ook een speciale pan, enkel en alleen voor dit doel gebruikt, er zaten gaatjes uitgeponst in de bodem.
Ah, takes me backquote:Op zondag 23 augustus 2015 20:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ben echt letterlijk nog nooit ziek geworden van overgebleven rijst of pasta of pastasalade of aardappels of wat dan ook Gewoon in de koelkast bewaren en niet te lang.
Wij aten vroeger altijd riiste mee butter en suuker (zeeuws voor rijst met boter en suiker) van de overgebleven rijst van de vorige dag, lekker boter en suiker eroverheen, kaneel, in de magnetron en smullen maar. Niks mis mee. Nooit ziek geworden, niks aan de hand.
Gaat helemaal nergens over inderdaad. Volstrekt irrationeel.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:59 schreef gelestipjes het volgende:
Ik vind het wel apart dat je, ook als je al vrij vol zit, toch nog het eten van anderen opeet in een restaurant. Ik zie daar simpelweg het nut niet van in. Ik ga me toch niet helemaal klemvreten alleen maar omdat het anders weg wordt gegooid?
Zelf zou ik op zich wel wat zuiniger met voedsel om kunnen gaan, maar als ik op maandag bijvoorbeeld pasta maak met het idee om de rest op dinsdag op te eten en dinsdag heb ik gewoon geen zin in pasta of ik blijk die dag ineens niet thuis te eten,ja, dan gooi ik het wel gewoon weg.
In het Engels bestaat een mooie uitdrukking voor dit soort onzin: penny wise, pound foolish. Een half uur bezig zijn om een paar dubeltjes uit te sparen ofzo.. dan kun je beter af en toe een dagje extra werken, veel efficiënter. Dit is pure verspilling... verspilling van tijd. Lijkt me wat belangrijker dan een halve gekookte aardappel.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:40 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ben ook heel erg tegen voedselverspilling. Dit heb ik van huis uit dan ook meegekregen met mijn zuinige zeeuwse achtergrond.
Mijn vader had een ingenieus systeem om frituurvet te filteren om dit te hergebruiken, bijvoorbeeld, met trechters en koffiefilters. Als je een potje leeg maakt, doe je er nog water in en schudden en doe je dat laatste restje er ook nog uit ('heb ik ook voor betaald'), dat soort dingen. Mijn vader was altijd de 'vuilnisbak; om de laatste restjes op te eten.
Ik denk dat je i neen restaurant niet om voedselverspilling heen kan, zo werkt dat concept nou eenmaal. Maar ik eet iig wel alles wat ik heb besteld op, mits het te vreten is.
Jeetje, rijst helemaal invriezen om te bewaren? Dat zou mij dan weer wel te ver gaan. Dat zijn van die dingen die ik vervolgens toch nooit zou gebruiken. Zo heb ik ook restjes koekdeeg in de vriezer liggen. Het is nog prima om eens te bakken, maar ik maak toch elke keer weer iets nieuws.quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:56 schreef uniekhoorn het volgende:
Gooi eigenlijk nooit wat weg, beetje te zunig ?
Als ik 1 of 2 gekookte aardappeltjes over heb dan vries ik dan in voor als ik een "gebonden" soepje wil maken, mik ik dat er later in hoef ik niet te schillen.
Rijst vries ik in om later eens champignons te vullen oid
Bloemkool, sperziebonen, broccoli e.d. gaan de volgende dag koud in een salade
Vlees of wat vis gaat de volgende dag op brood (gehakt, tartaar, biefstuk, varkenshaas, kip, worst, zalm, tonijn, witvis whatever je kan er altijd wat lekkers mee maken)
Wat een onzin. Even een potje uitspoelen met water kost geen half uur, en door dit soort kliekjes op te sparen kun je soms een hele lunch eruit halen, wat dus ook weer geld bespaart.quote:Op zondag 23 augustus 2015 21:22 schreef heiden6 het volgende:
[..]
In het Engels bestaat een mooie uitdrukking voor dit soort onzin: penny wise, pound foolish. Een half uur bezig zijn om een paar dubeltjes uit te sparen ofzo.. dan kun je beter af en toe een dagje extra werken, veel efficiënter. Dit is pure verspilling... verspilling van tijd. Lijkt me wat belangrijker dan een halve gekookte aardappel.
Het is gewoon tijdverpsilling, maar doe vooral wat je niet laten kunt, zeker als je toch niets beters te doen hebt. Op mij komt het een beetje neurotisch over in elk geval.quote:Op zondag 23 augustus 2015 22:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wat een onzin. Even een potje uitspoelen met water kost geen half uur, en door dit soort kliekjes op te sparen kun je soms een hele lunch eruit halen, wat dus ook weer geld bespaart.
Het frietvet was inderdaad een beetje overdreven maar daar was mijn vader nou ook weer geen uren in de dag mee bezig, gewoon koffiefilter ineen trechter doen en gieten maar.
De uren die hij (en ik ook) hieraan besteedde zijn in ieder geval geen uren waarin je anders extra zou werken. Sowieso had mijn vader gewoon vaste werktijden en thuis deed hij niks aan zijn werk, en ik ga eerlijk gezegd er ook niet extra van studeren of werken als ik níet mijn restjes eten zou bewaren
Zoals het hier staat gaat het inderdaad nergens over, maar iemand kent vast het gevoel wel ach heb nog wel trek. Honger hebben we allemaal niet hier. En op te zeggen dat het irrationeel is, als je veel sport heb je ook meer honger. Het staat er misschien wat te sterk in de OP; het is meer van als iemand nog een stukje lust waarom zou je het weggooien? Maar neem het liever mee naar huis!quote:Op zondag 23 augustus 2015 21:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Gaat helemaal nergens over inderdaad. Volstrekt irrationeel.
ik ken dan ook niet echt veel mensen die hun voedsel weggooien terwijl ze nog wel trek hebben.quote:Op zondag 23 augustus 2015 23:36 schreef mytec het volgende:
[..]
Zoals het hier staat gaat het inderdaad nergens over, maar iemand kent vast het gevoel wel ach heb nog wel trek. Honger hebben we allemaal niet hier. En op te zeggen dat het irrationeel is, als je veel sport heb je ook meer honger. Het staat er misschien wat te sterk in de OP; het is meer van als iemand nog een stukje lust waarom zou je het weggooien? Maar neem het liever mee naar huis!
Zoveel tijd verspil ik er anders niet mee hoor. Sterker nog, ik bespaar tijd als ik met restjes een maaltijd kan maken ipv naar de winkel te moeten.quote:Op zondag 23 augustus 2015 23:03 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is gewoon tijdverpsilling, maar doe vooral wat je niet laten kunt, zeker als je toch niets beters te doen hebt. Op mij komt het een beetje neurotisch over in elk geval.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |