Ik vrees dat jij dan de uitzondering bent! Ook Horeca zal erg veel verspillen, maar bijvoorbeeld in de groothandel/supermarkten gaat al zoveel kapot dat veel eerder verkocht had kunnen worden tegen een wat lagere prijs.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Milieucentraal stelt dat we bijna 50 kg voedsel pp per jaar weggooien, das bijna 1 kg per week, ik kan me dat echt niet voorstellen! Zou daar ook horeca bij zitten?
Af en toe een paar taaie laatste boterhammen, de oneetbare delen van groenten, veel verder kom ik niet.
dood·zon·de (de; v(m); meervoud: doodzonden)quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:18 schreef RobinOok het volgende:
Verspilling is echt geen doodzonde hoor. Doe effe normaal.
De verspilling zit hem niet in eten dat we klaarmaken en weggooien. De verspilling zit hem in die 10 kilo aardbeien die niet (meer) helemaal perfect zijn en die niemand wil kopen. Wij laten de biefstuk liggen als er een grijs plekje aan zit. Wij kiezen de mooiste komkommer uit, dus de kromme komen niet eens meer in de winkel. Daar ligt de verspilling, bij de fabrikanten, handelaren en winkels.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:25 schreef mytec het volgende:
[..]
waarom zouden we allemaal eten klaarmaken en het dan maar weggooien?
Als ik in het restaurant zit en mensen vragen hee ik heb nog over wil iemand nog eet ik het zeker opquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:42 schreef agter het volgende:
Pardon, jij eet het eten van je tafelgenoten op in een restaurant?
Ook ik doe dit als ik nog trek heb. Ik zie mensen pizza's bestellen en maar een kwart op eten, of je neemt het mee of ik eet een stuk als ik nog honger heb totaal geen probleem mee.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:46 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ik in het restaurant zit en mensen vragen hee ik heb nog over wil iemand nog eet ik het zeker op
Maar ik ga niet allekleine restjes van iedereen zn bord wegkanen natuurlijk
Volgens de EU:quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:47 schreef Pap89 het volgende:
Ik snap dat voedsel verspilling probleem niet.
"Ja maar "insert een voedsel arm land/continent" zouden er een moord voor doen!!!"
Dus? Breng jij het?
Waar wij mee douchen zouden ze al een moord voor doen, moeten we dan met slootwater gaan wassen, omdat een ander het niet heeft?
Meeste voedsel wordt in de westerse wereld al weggegooid voordat het verkocht is.
Ook van vreemden?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:51 schreef mytec het volgende:
[..]
Ook ik doe dit als ik nog trek heb. Ik zie mensen pizza's bestellen en maar een kwart op eten, of je neemt het mee of ik eet een stuk als ik nog honger heb totaal geen probleem mee.
Wat zijn vreemden voor jou? Ik eet niet van andermans tafel nee, vrienden, familie meestal. Ik zou ook niet zo snel met een zakendiner van een klant wat eten etc. Maar als er echt veel over is hoop ik dat het persoon zelf het gewoon meeneemt, vraag of ze het in kunnen pakken.quote:
Waarom maak jij dan teveel pasta? Pasta is uberhaupt niet lekker om te bewaren, alleen de saus is prima te bewaren. Zo moeilijk is het toch niet om even wat pasta te koken. Ook dit is verspilling, en ook gewoon niet lekker (mijn mening). Klemvreten doe ik me niet, maar dit kan ook best een cultureel dingetje zijn. In Zuid-Europese landen is het veel normaler om gewoon alles op grote borden op tafel te krijgen en dan pak je maar wat je wil. Ik erger mij gewoon enorm als mensen iets bestellen en de helft laten staan omdat ze "vol zijn" ga dan niet uit eten als je geen honger had. Of neem het gewoon netjes mee naar huis, hierbij ga ik er wel vanuit dat het lekker is en juist klaargemaakt. En nee ik eet geen uitgekauwde restjes van anderen, heb het meer over halve pizza's of halve steaks. Stukken die dus nog niet gegeten zijn.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:59 schreef gelestipjes het volgende:
Ik vind het wel apart dat je, ook als je al vrij vol zit, toch nog het eten van anderen opeet in een restaurant. Ik zie daar simpelweg het nut niet van in. Ik ga me toch niet helemaal klemvreten alleen maar omdat het anders weg wordt gegooid?
Zelf zou ik op zich wel wat zuiniger met voedsel om kunnen gaan, maar als ik op maandag bijvoorbeeld pasta maak met het idee om de rest op dinsdag op te eten en dinsdag heb ik gewoon geen zin in pasta of ik blijk die dag ineens niet thuis te eten,ja, dan gooi ik het wel gewoon weg.
Pasta was natuurlijk maar een voorbeeld, daar had van alles kunnen staan. Bij bepaalde dingen is het nu eenmaal efficienter om meteen wat meer te maken anders hou je de helft van je groente over of zo als je voor 1 persoon kookt. Maar als ik er dan uiteindelijk een dag later totaal geen zin in blijk te hebben of ik eet niet thuis, dan ga ik mezelf heus niet dwingen om het alsnog op te eten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:22 schreef mytec het volgende:
[..]
Waarom maak jij dan teveel pasta? Pasta is uberhaupt niet lekker om te bewaren, alleen de saus is prima te bewaren. Zo moeilijk is het toch niet om even wat pasta te koken. Ook dit is verspilling, en ook gewoon niet lekker (mijn mening). Klemvreten doe ik me niet, maar dit kan ook best een cultureel dingetje zijn. In Zuid-Europese landen is het veel normaler om gewoon alles op grote borden op tafel te krijgen en dan pak je maar wat je wil. Ik erger mij gewoon enorm als mensen iets bestellen en de helft laten staan omdat ze "vol zijn" ga dan niet uit eten als je geen honger had. Of neem het gewoon netjes mee naar huis, hierbij ga ik er wel vanuit dat het lekker is en juist klaargemaakt. En nee ik eet geen uitgekauwde restjes van anderen, heb het meer over halve pizza's of halve steaks. Stukken die dus nog niet gegeten zijn.
Ik ben zeker geen heilige en verspil dan ook veel te veel, maar het is best goed om hier bij stil te staan.
Om dezelfde redenen vind ik het prima dat al die buffet restaurants en all you can eat tapas een boete in rekening brengen wanneer mensen te veel bestellen en dingen laten staan.
Heb daar gegeten. Instock bedoel je toch? Vond het een beetje tegenvallen. Paar avonden bij GEEF!café gewerkt, die hebben hetzelfde concept. Het is inderdaad achterlijk wat er in de winkels al weggaat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:31 schreef NoralyZ het volgende:
d'r is onlangs een restaurant geopend dat werkt met de 'rest'partijen van de albert heijn (ze krijgen van een paar AH's aangeleverd); wat niet meer verkocht wordt, krijgen zij als voorraad binnen. geen dingen die over datum zijn o.i.d., maar bv appels die niet meer zo mooi zijn, spullen met gekrenkte verpakkingen.
maar wat daar binnenkomt! die hoeveelheden! laatst, nadat de aardbeien in de bonus waren geweest, kwam er een kleine tien kilo (!) aardbeien binnen. die waren anders de kliko ingegaan.
Wat schiet je daar dan mee op behalve dat jij teveel eet? Het is niet alsof jij dan de volgende dag niet meer hoeft te eten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:22 schreef mytec het volgende:
Ik erger mij gewoon enorm als mensen iets bestellen en de helft laten staan omdat ze "vol zijn" ga dan niet uit eten als je geen honger had. Of neem het gewoon netjes mee naar huis, hierbij ga ik er wel vanuit dat het lekker is en juist klaargemaakt. En nee ik eet geen uitgekauwde restjes van anderen, heb het meer over halve pizza's of halve steaks. Stukken die dus nog niet gegeten zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |