abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155365687
Burgercomité EU en GeenStijl zijn bezig met het realiseren van een landelijk referendum over de uitbreiding van de Europese Unie. Concreet: Het gaat om een referendum mbt. de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne. Zonder dat het ons wordt gevraagd worden grote stappen gezet in de voorbereiding van toetreding van Oekraïne tot de EU. Daarom is een referendum hard nodig!

De eerste stap is al gezet: De eerste 10.000 handtekeningen, het inleidend verzoek, zijn binnen.
Maar nu is het tijd voor de volgende stap: Er moeten 300.000 handtekeningen komen!

quote:
Het is nu of nooit! Zeg NEE tegen de EU!

Op 1 juli jl. is de Wet Raadgevend Referendum in werking getreden. Zoals deze infographic (pdf) laat zien, stelt deze wet ons in staat met 300.000 (papieren) handtekeningen een nationaal correctief referendum aan te vragen.

Uiteraard blijft ons hoofddoel overeind staan: een referendum over in/uit de EU. Maar dat kan niet met deze wet (en geen enkele andere). Uiteraard hebben wij plannen om dat toch te bewerkstelligen, maar dat is voor later. Wat we op dit moment kunnen doen, is bepaalde wetten die al zijn aangenomen, tegenhouden. En dat is precies wat we gaan doen!

Onlangs is namelijk door de Eerste Kamer een Europees associatie-verdrag met Oekraïne goedgekeurd. Zoals duidelijk uit de behandeling van dit wetsvoorstel blijkt, hoopt de EU met dit associatieverdrag Oekraïne (en trouwens ook Georgië en Moldavië) geleidelijk in de EU te integreren. Deze landen moeten zelfs EU-wetgeving gaan overnemen. Dit verdrag is dus duidelijk een opstapje naar volledig EU-lidmaatschap, ook al zullen onze regering en de EU dit natuurlijk ontkennen. Voor Kroatië, dat in 2001 een associatieverdrag kreeg en sinds 2013 lid is van de EU bleek dit in het verleden al het geval geweest te zijn.

Dit associatieverdrag is bovendien dé aanleiding geweest voor de huidige burgeroorlog in Oekraïne. De voormalige regering Janoekovitsj wilde dit verdrag in 2013 niet ondertekenen. Een deel van de Oekraïense bevolking kwam toen in opstand, ondertussen op onverantwoorde wijze opgehitst op het Maidan door Europarlementariërs als Guy Verhofstadt en Hans van Baalen en Tweede Kamerlid voor de PvdA Jacques Monasch, die zo hielpen de lont in het kruitvat te steken. Er vond een staatsgreep plaats met steun van de VS en EU, en een burgeroorlog ontbrandde. Waarom, dat begrijpen we nu wat beter.

De schulden voor de Eurozone blijven zich opstapelen. Ook na de inlijving van landen zoals Bulgarije en Roemenië blijft de EU officieel aansturen op verdere uitbreiding van haar grondgebied met nieuwe landen, om daar wederom tientallen miljarden in te pompen. Ze rukt bewust steeds verder op naar het oosten wat tot allerlei ongewenste spanningen met Rusland heeft geleid. Het associatieverdrag van de EU met Oekraïne, dat in oorlog is en failliet, is niet alleen onverantwoord, maar ook provocatief en een bedreiging voor de welvaart en welzijn van ons én van de Oekraïners.

Wij willen met een referendum over dit associatieverdrag met Oekraïne een luid en duidelijk ‘Nee!’ laten horen naar de EU. En de Nederlandse politici dwingen om het debat hierover in ons land met zijn burgers te voeren in plaats van alleen met elkaar. Ook valt dit samen met het Nederlandse voorzitterschap van de EU én met het debat in het Verenigd Koninkrijk over het in/uit referendum dat daar in juni 2016 zal worden gehouden. Kortom, dit is een geweldige kans voor Nederlandse burgers om hun stem te laten horen en invloed uit te oefenen!

Kom in verzet tegen de uitbreiding van de EU, tegen de EU in het algemeen en de teloorgang van onze democratie in het bijzonder! Dit is het moment!
http://www.burgercomite-eu.nl/raadgevend-referendum/

Standaard gaat tekenen ouderwets via een papieren formulier verstuurd via de post.

Via GeenPeil.nl kan tekenen echter ook digitaal: http://geenpeil.nl/
pi_155368202
Ts associatieovereenkomst is geen uitbreiding.
pi_155368527
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:41 schreef loni55 het volgende:
Ts associatieovereenkomst is geen uitbreiding.
Dat is de eerste stap. Zo begon het ook met Bulgarije, Roemenië, Kroatië. De meeste recente "aanwinsten" voor de EU.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 23:54:22 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155368573
Ik wilde net een dergelijk topic openen. Er zijn op dit forum toch honderden mensen tegen Europa en haar uitbreidingsdrang. Brussel brengt met haar expansiedrift onze veiligheid in gevaar, het kost veel geld (Griekenland c.s.) en we hebben er niks aan om vreemde landen zonder binding met de (West)Europese cultuur binnen de grenzen te trekken.
Als je er iets aan doel wil, neem dan die moeite om dat online formulier in te vullen. Het is nog geen 5 minuten werk. 300.000 handtekeningen is echt gigantisch veel, maar ook niet onmogelijk.

Het gaat om het houden van een referendum. Of je nu links of rechts bent, je kunt er altijd voor zijn dat uitbreiding van de EU via een referendum kan.

Bovendien is er nog een leuk grapje als je de bevestigingsmail bevestigd.
The End Times are wild
pi_155368616
Daarom heb ik dit topic ook gemaakt :)
Het verbaast mij dat er nog geen topic is.

Iedereen die tegen uitbreiding van de EU is, moet zeker tekenen.

Maar ook voorstanders van de EU en een nog grotere EU hebben belang bij een referendum. Zij krijgen de kans om te bewijzen dat het Nederlandse volk achter de EU staat in plaats van het alleen maar te roepen dat de EU voldoende draagvlak heeft.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 23:58:24 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155368692
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Daarom heb ik dit topic ook gemaakt :)
Het verbaast mij dat er nog geen topic is.

Iedereen die tegen uitbreiding van de EU is, moet zeker tekenen.

Maar ook voorstanders van de EU en een nog grotere EU hebben belang bij een referendum. Zij krijgen de kans om te bewijzen dat het Nederlandse volk achter de EU staat in plaats van het alleen maar te roepen dat de EU voldoende draagvlak heeft.
Die voorstanders weten heel goed dat de EU in een referendum geen kans maakt. Die zie ik niet zo snel tekenen. Dat is ook hun goed recht.
Wat ik veel triester vind zijn de mensen die altijd lopen te zeuren op de EU, dat hun pensioenen verdampen, de tsunami's van vreemdelingen, de oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt, maar die vervolgens te lui zijn om even zo'n online referendum in te vullen. Daar heb ik minder respect voor dan voor de D66-fanatici.
The End Times are wild
pi_155368714
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:52 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat is de eerste stap. Zo begon het ook met Bulgarije, Roemenië, Kroatië. De meeste recente "aanwinsten" voor de EU.
Een stap dat decenia kan duren tot de daadwerkelijke toetreding. Leuk en aardig dat je tegen de uitbreiding bent maar ik adviseer je om eerst even jezelf te informeren.
pi_155368735
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die voorstanders weten heel goed dat de EU in een referendum geen kans maakt. Die zie ik niet zo snel tekenen. Dat is ook hun goed recht.
Wat ik veel triester vind zijn de mensen die altijd lopen te zeuren op de EU, dat hun pensioenen verdampen, de tsunami's van vreemdelingen, de oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt, maar die vervolgens te lui zijn om even zo'n online referendum in te vullen. Daar heb ik minder respect voor dan voor de D66-fanatici.
Vind ik een lastige vergelijking. D66-fanatici hebben het volste recht om pro-EU te zijn maar wat ik laakbaar vind is dat ze het geen probleem vinden dat het lijnrecht tegen de bevolking in gaat. Dat is immoreel. Dat kan voorkomen worden met referenda.
pi_155368750
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:58 schreef loni55 het volgende:

[..]

Een stap dat decenia kan duren tot de daadwerkelijke toetreding. Leuk en aardig dat je tegen de uitbreiding bent maar ik adviseer je om eerst even jezelf te informeren.
Dat weet ik. Maar ook over 10 jaar vind ik toetreding van Oekraïne, Georgië en Moldavië niet wenselijk.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 00:02:16 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155368808
Laten we hopen dat dit topic tenminste een 20 tal mensen aanzet tot ondertekening van het referendum. Misschien is een wat luchtiger topic in GC of KLB nodig om nog wat meer mensen erop te attenderen. Of in een bestaand (anti-EU) topic mensen erop te wijzen dat ze voor een referendum kunnen stemmen.
- edit: dat volstaat wel weer -

[ Bericht 31% gewijzigd door Reya op 20-08-2015 07:08:16 ]
The End Times are wild
pi_155368820
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 00:00 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat weet ik. Maar ook over 10 jaar vind ik toetreding van Oekraïne, Georgië en Moldavië niet wenselijk.
En over 50 jaar?
pi_155369390
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 00:02 schreef loni55 het volgende:

[..]

En over 50 jaar?
Ook niet. Nooit niet. Deze landen passen beter bij de Euraziatische Unie. Maar allemaal soevereine landen die met elkaar vrijwillig verdragen met elkaar aangaan is nog veel beter. De EU moet kleiner in plaats van groter. En omgevormd worden naar de oude EEG.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 00:02 schreef LXIV het volgende:
Laten we hopen dat dit topic tenminste een 20 tal mensen aanzet tot ondertekening van het referendum. Misschien is een wat luchtiger topic in GC of KLB nodig om nog wat meer mensen erop te attenderen. Of in een bestaand (anti-EU) topic mensen erop te wijzen dat ze voor een referendum kunnen stemmen.
Hoop ik ook. Al hoop ik op meer, want FOK! is wel een groot forum. Ik ben terughoudend in het spammen, enerzijds is het discussie, anderzijds is dit natuurlijk ook gewoon een politieke actie.

[ Bericht 30% gewijzigd door Reya op 20-08-2015 07:08:36 ]
pi_155369440
- foutje
pi_155369892
Maar ik heb het wel getekend ja. Ook voor de oorspronkelijke 10.000 brieven heb ik er een ingestuurd. Die EU-trein dendert maar door, een soort vlucht naar voren is het. In 2005 heb ik tegen de Europese grondwet gestemd, daar werd ook niet naar geluisterd. Kijken wat er nu gebeurt.

[ Bericht 18% gewijzigd door Reya op 20-08-2015 07:09:13 ]
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_155370562
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 00:48 schreef MadScientist het volgende:
Maar ik heb het wel getekend ja. Ook voor de oorspronkelijke 10.000 brieven heb ik er een ingestuurd. Die EU-trein dendert maar door, een soort vlucht naar voren is het. In 2005 heb ik tegen de Europese grondwet gestemd, daar werd ook niet naar geluisterd. Kijken wat er nu gebeurt.
Geldt ook voor mij.

Ik ben in alle nieuwe EU-lidstaten geweest, zoals Bulgarije en Roemenië, en heel veel dingen die daar gebeuren zijn helemaal niet goed voor de gewone mensen daar. Alle projecten zijn gericht op grote steden en economie. Zo worden vele kleine spoorlijnen gesloten, om hoge snelheidslijnen te kunnen bouwen, die dorpen in tweeën delen met metershoge geluidswallen. Dat soort ellende.
Vóórdat het voormalig oostblok lid onderdeel werd van Schengen konden Oekraïners gemakkelijk reizen van en naar de buurlanden Polen, Slowakije en Hongarije. Nu is dat heel moeilijk geworden. Hetzelfde geldt voor Wit-Russen en inwoners van de Baltische staten, waarbij het vaak voor komt dat families aan beide kanten van de grens wonen. En terwijl Russen en Wit-Russen bijna onmogelijk naar de buurlanden kunnen, dobberen ongehinderd miljoenen Afrikanen ons continent binnen. Allemaal met dank aan die geweldige EU :r

[ Bericht 24% gewijzigd door Reya op 20-08-2015 07:09:35 ]
pi_155370663
Zijn er al ontwerpen van de Oekraïnse euromunten? :9
  donderdag 20 augustus 2015 @ 01:35:53 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155370703
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 00:48 schreef MadScientist het volgende:
Ik weet niet helemaal wat voor iemand wordt bedoeld met een neo-Marxistische liberaal met een eigenhaat complex.
Het is best een aardige stroman.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 20 augustus 2015 @ 01:36:09 #18
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_155370706
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:33 schreef Nober het volgende:
Zijn er al ontwerpen van de Oekraïnse euromunten? :9
Hebben die runentekens of swastika's op de achterzijde van de munt? :{
  donderdag 20 augustus 2015 @ 01:37:11 #19
pi_155370725
Waarom zit Georgie en Moldavie niet bij dit referendum?

Ik zie alleen Oekraine.
pi_155370754
quote:
10s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

Ik zie alleen Oekraine.
Begrijp ik ook niet. In het inleidende verzoek waarvoor inmiddels de benodigde 10.000 handtekeningen zijn verzameld werden Georgië en Moldavië wel genoemd. Die twee zijn nog veel erger. Georgië ligt dichter bij China dan bij Nederland. Het is niet eens een Europees land. Een heel klein stukje ligt in Europa dus vindt Pechtold dat het bij de EU kan.
pi_155370935
quote:
9s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:36 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Hebben die runentekens of swastika's op de achterzijde van de munt? :{
Kan er niks over vinden.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Begrijp ik ook niet. In het inleidende verzoek waarvoor inmiddels de benodigde 10.000 handtekeningen zijn verzameld werden Georgië en Moldavië wel genoemd. Die twee zijn nog veel erger. Georgië ligt dichter bij China dan bij Nederland. Het is niet eens een Europees land. Een heel klein stukje ligt in Europa dus vindt Pechtold dat het bij de EU kan.
Israël, Turkije en Azerbeidzjan mogen de Euro ook wel eens gaan invoeren, ze doen ook altijd mee op EK's.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 07:04:55 #22
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_155372031
Getekend!
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 08:12:35 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155372466
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Begrijp ik ook niet. In het inleidende verzoek waarvoor inmiddels de benodigde 10.000 handtekeningen zijn verzameld werden Georgië en Moldavië wel genoemd.
Dat denk ik niet, omdat het 3 verdragen zijn (een per land), elk met een eigen goedkeuringswet.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 08:14:33 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155372484
Meld graag of je getekend hebt. Dan kunnen we hier tellen hoeveel mensen adhv dit topic dit gedaan hebben!
300.000 handtekeningen is enorm veel. Dat is 20x zoveel dan er initieel opgehaald zijn. En dat moet binnen een maand! Dat betekent dat iedereen die voor de eerste ronde getekend heeft 20 mensen moet vinden die dat ook willen. Gelukkig kan het nu online, dus de drempel is een stuk lager.
The End Times are wild
  donderdag 20 augustus 2015 @ 08:15:21 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155372498
En het maakt niet uit of het referendum uiteindelijk genegeerd wordt. Dan is dat weer een bewijs voor het ondemocratische gehalte van de EU.
The End Times are wild
pi_155372700
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:50 schreef Nober het volgende:

[..]

Kan er niks over vinden.

[..]

Israël, Turkije en Azerbeidzjan mogen de Euro ook wel eens gaan invoeren, ze doen ook altijd mee op EK's.
En bij het songfestival. Is dat niet leidend?
Ik heb gister getekend :) niet adhv dit topic trouwens ;) sowwy!
  donderdag 20 augustus 2015 @ 08:36:03 #27
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_155372747
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:14 schreef LXIV het volgende:
Meld graag of je getekend hebt. Dan kunnen we hier tellen hoeveel mensen adhv dit topic dit gedaan hebben!
300.000 handtekeningen is enorm veel. Dat is 20x zoveel dan er initieel opgehaald zijn. En dat moet binnen een maand! Dat betekent dat iedereen die voor de eerste ronde getekend heeft 20 mensen moet vinden die dat ook willen. Gelukkig kan het nu online, dus de drempel is een stuk lager.
Zojuist Alexander Pechtold heel ongelukkig gemaakt _O-
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_155372749
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:14 schreef LXIV het volgende:
Mensen die in de eerste fase hebben getekend, moeten overigens opnieuw tekenen in de tweede fase.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 08:43:15 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155372848
De gewone media negeren dit referendum angstvallig. Opmerkelijk, want het is de eerste keer dat er 10.000 handttekeningen voor de eerste ronde verzameld zijn. Stond dit in de krant? Was dit op TV? Nee. Het bleef doodstil.
Dit kan alleen gerealiseerd worden buiten de MSM om, via particuliere acties en FB.

Ik zal in ieder geval die 20 handtekeningen bij elkaar proberen te krijgen.
The End Times are wild
pi_155372867
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:43 schreef LXIV het volgende:
De gewone media negeren dit referendum angstvallig. Opmerkelijk, want het is de eerste keer dat er 10.000 handttekeningen voor de eerste ronde verzameld zijn. Stond dit in de krant? Was dit op TV? Nee. Het bleef doodstil.
Dit kan alleen gerealiseerd worden buiten de MSM om, via particuliere acties en FB.

Schopje BNW? ;)
  donderdag 20 augustus 2015 @ 08:47:38 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155372904
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:44 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Schopje BNW? ;)
Is het geen feit dat het de eerste keer is dat zo'n raadgevend referendum de 10.000 stemmen behaald heeft? En is het ook geen feit dat hierover niets in de reguliere media te lezen was?
The End Times are wild
pi_155373153
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Is het geen feit dat het de eerste keer is dat zo'n raadgevend referendum de 10.000 stemmen behaald heeft? En is het ook geen feit dat hierover niets in de reguliere media te lezen was?
Er is wel vaker bericht over EU-kritische referenda, beste paap.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_155374280
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:54 schreef LXIV het volgende:
Ik wilde net een dergelijk topic openen. Er zijn op dit forum toch honderden mensen tegen Europa en haar uitbreidingsdrang. Brussel brengt met haar expansiedrift onze veiligheid in gevaar, het kost veel geld (Griekenland c.s.) en we hebben er niks aan om vreemde landen zonder binding met de (West)Europese cultuur binnen de grenzen te trekken.
Als je er iets aan doel wil, neem dan die moeite om dat online formulier in te vullen. Het is nog geen 5 minuten werk. 300.000 handtekeningen is echt gigantisch veel, maar ook niet onmogelijk.

Het gaat om het houden van een referendum. Of je nu links of rechts bent, je kunt er altijd voor zijn dat uitbreiding van de EU via een referendum kan.

Bovendien is er nog een leuk grapje als je de bevestigingsmail bevestigd.
Ingevuld en ondertekend. Misschien een idee om dit bericht op meerdere fora te plaatsen?
pi_155374302
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:58 schreef loni55 het volgende:

[..]

Kroatie: 2001. Daadwerkelijke toetreding: 2013. 12 jaar dus. Wat heel snel gaat.
pi_155374356
quote:
10s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

Ik zie alleen Oekraine.
Dan zou je 3 referenda moetem organiseren en dus 3x 300.000 handtekeningen moeten ophalen. Staat op hun website uitgelegd.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 10:46:15 #36
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_155374923
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 00:00 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Moet er niet een zekere mate van interne stabiliteit zijn voordat een land überhaupt in aanmerking komt voor een toetredingsprocedure?

Alleen al door het eeuwige geklooi in Abchazië, Ossetië, Transnistrië en sinds vorig jaar de Donbas lijken bovenstaande landen voorlopig niet bepaald in aanmerking te komen voor een (kandidaats-)lidmaatschap. En dan zijn er nog de criteria op het gebied van mensenrechten en economie. Het zal zo'n vaart niet lopen, lijkt me.
pi_155375016
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 10:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kroatie: 2001. Daadwerkelijke toetreding: 2013. 12 jaar dus. Wat heel snel gaat.
En Turkije?
pi_155375085
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 00:25 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ook niet. Nooit niet. Deze landen passen beter bij de Euraziatische Unie. Maar allemaal soevereine landen die met elkaar vrijwillig verdragen met elkaar aangaan is nog veel beter. De EU moet kleiner in plaats van groter. En omgevormd worden naar de oude EEG.

[..]

Hoop ik ook. Al hoop ik op meer, want FOK! is wel een groot forum. Ik ben terughoudend in het spammen, enerzijds is het discussie, anderzijds is dit natuurlijk ook gewoon een politieke actie.
Welke landen? Trouwens op wat voor manier passen ze beter bij de Euro-Aziatische unie?
pi_155375562
Een Oekraïne dat voor Europa kiest in plaats van voor Rusland ga je toch niet serieus tegen proberen te houden (niet dat dat zal lukken) en terug in de handen van de Russen willen drukken? Dan schiet je jezelf in de voet. Bovendien zal het land alvorens het daadwerkelijk (kandidaat-)lid is enorm veel vooruitgang moeten boeken en in het geval van Oekraïne zal dat veel langer duren dan bij bijvoorbeeld landen als Kroatië (prima aanwinst voor de EU overigens), omdat Oekraïne zoveel minder ver is. En als het ooit op een dag in de verre toekomst wel ver genoeg is, is dat alleen maar mooi.

Maar elke toenadering van Oekraïne tot de EU en dan vooral wat betreft het geleidelijk aan voldoen aan de EU-normen voor mensenrechten, anti-corruptiemaatregelen etc. is alleen maar goed voor zo'n land. Lekker laten gaan; goed voor hen, goed voor ons.
pi_155375611
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:43 schreef LXIV het volgende:

Er is tegenwoordig praktisch elke maand zo'n initiatief en meestal niet bepaald kansrijk, waarom zou je er dan elke keer uitgebreid over rapporteren als serieus nieuwsmedium?
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:26:32 #41
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155375661
quote:
6s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 10:46 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Moet er niet een zekere mate van interne stabiliteit zijn voordat een land überhaupt in aanmerking komt voor een toetredingsprocedure?
Klopt. Wat dat betreft is de insteek van deze associatieverdragen volgens mij ook heel anders dan voor de verdragen die met landen op de Westelijke Balkan zijn afgesloten. Daar was het nadrukkelijk de bedoeling dat deze landen uiteindelijk lid zouden worden. Hier niet.
pi_155375714
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:21 schreef De_Kaas- het volgende:
Een Oekraïne dat voor Europa kiest in plaats van voor Rusland ga je toch niet serieus tegen proberen te houden (niet dat dat zal lukken) en terug in de handen van de Russen willen drukken? Dan schiet je jezelf in de voet. [..]
Volgens mij wil Oekraine, gedeeltelijk althans want er zijn ook veel mensen die met Rusland sympathiseren, vooral weg bij Rusland. In hoeverre Oekraïne kiest voor Europa vind ik nog maar de vraag. Verder vind ik dat de EU eigenlijk al wel veel te groot is, het is nu al een gedrocht in mijn ogen.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:30:30 #43
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_155375730
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 01:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

dobberen ongehinderd miljoenen Afrikanen ons continent binnen. Allemaal met dank aan die geweldige EU :r
Hoezo valt dit de EU te verwijten dan? Dit neigt behoorlijk naar de "thx Obama" reflex..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:33:21 #44
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155375775
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:23 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Er is tegenwoordig praktisch elke maand zo'n initiatief en meestal niet bepaald kansrijk, waarom zou je er dan elke keer uitgebreid over rapporteren als serieus nieuwsmedium?
Dit is geen burgerinitiatief he. Dat is om iets op de agenda van de Kamer te zetten.

Sinds 1 juli is er weer een referendumwet, waarmee een raadgevend referendum over een wetsvoorstel gehouden moet worden, als er 300.000 handtekeningen aangeleverd worden. Dit zijn überhaupt de eerste wetsvoorstellen die onder die nieuwe wet in aanmerking zouden kunnen komen voor een raadgevend referendum.
pi_155375884
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:33 schreef freako het volgende:

Sinds 1 juli is er weer een referendumwet, waarmee een raadgevend referendum over een wetsvoorstel gehouden moet worden, als er 300.000 handtekeningen aangeleverd worden. Dit zijn überhaupt de eerste wetsvoorstellen die onder die nieuwe wet in aanmerking zouden kunnen komen voor een raadgevend referendum.
Hoe moeten die handtekeningen er eigenlijk uit zien? Krabbeltje op papier of is een digitaal vinkje voldoende? Waarbij ik mij dan weer afvraag hoe er gecontroleerd kan worden dat er niet gefraudeerd wordt.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 13:01:03 #46
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155377767
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Hoe moeten die handtekeningen er eigenlijk uit zien? Krabbeltje op papier of is een digitaal vinkje voldoende? Waarbij ik mij dan weer afvraag hoe er gecontroleerd kan worden dat er niet gefraudeerd wordt.
Krabbeltje op papier, en per post opsturen naar de Kiesraad in Heerlen. Het formulier staat hier: https://www.referendumovereenwet.nl/wetten/34116
  donderdag 20 augustus 2015 @ 14:06:19 #47
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155379351
Ik heb geen problemen met raadgevende referenda maar dit is gewoon een kansloze poging om wat tokkies en andere PVV'ers een tijdsbesteding te geven. Jammer, want dit had een hele interessante ' showcase' kunnen zijn van wat de nieuwe wet allemaal mogelijk kan maken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 20 augustus 2015 @ 14:37:14 #48
pi_155380016
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 10:51 schreef loni55 het volgende:

[..]

En Turkije?
Die willen zelf niet meer, die zijn een andere (Islamitische) weg ingeslagen en hebben nu geld en zijn niet meer geïnteresseerd in onze pauperunie. :')
Griekenland is hun buurland, ik neem aan dat de schrik er wel in zit bij de Turken om niet in een unie te treden waar ook Griekenland (en hun buurland Bulgarije is ook straatarm) bij zit.

Bovendien een land waar youtube, facebook en twitter geblokkeerd wordt en journalisten verdwijnen voldoet niet erg aan de standaard van de EU. Anderzijds geschieden in Oekraine en Moldavie nog veel gekkere zaken, dus wat die landen bij de EU moeten blijft mij een raadsel.

Misschien moet een EU-parlementarier voor de gein twee weken Tiraspol boeken in het enige hotel dat Tiraspol kent (en wellicht ook wel het enige hotel dat het land rijk is, de rest is steevast in 'remont' :') ) Aist, waar niet USSR-onderdanen het drievoudige betalen van hetgeen wel USSR-onderdanen betalen (helemaal officieel), je jezelf binnen 24 dient te registreren bij de OVIR Otdel Viz i Registratsii (zoniet kom je het land nooit meer uit) en men bij binnenkomst in het land niet alleen vragen om een 'darok' (niet geheel vrijwillige 'donatie' voor het glorierijke land), maar ook of je spion of journalist (komt daar op hetzelfde neer) bent.

Ja, dat land is een aanwinst voor de EU en voldoet ook echt aan alle EU-voorwaarden. Bij de grens met Belgie worden me deze vragen ook steevast gesteld namelijk. :')

Het zou me niet verbazen wanneer over 3 jaar Turkmenistan EU-lidmaatschap verwerft, ook echt een land dat aan alle EU-voorwaarden voldoet. Eeuwige president ook daar, lekker makkelijk.
pi_155380054
quote:
10s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 14:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Die willen zelf niet meer, die zijn een andere (Islamitische) weg ingeslagen en hebben nu geld en zijn niet meer geïnteresseerd in onze pauperunie. :')
Griekenland is hun buurland, ik neem aan dat de schrik er wel in zit bij de Turken om niet in een unie te treden waar ook Griekenland (en hun buurland Bulgarije is ook straatarm) bij zit.

Bovendien een land waar youtube, facebook en twitter geblokkeerd wordt en journalisten verdwijnen voldoet niet erg aan de standaard van de EU. Anderzijds geschieden in Oekraine en Moldavie nog veel gekkere zaken, dus wat die landen bij de EU moeten blijft mij een raadsel.

Misschien moet een EU-parlementarier voor de gein twee weken Tiraspol boeken in het enige hotel dat Tiraspol kent (en wellicht ook wel het enige hotel dat het land rijk is, de rest is steevast in 'remont' :') ) Aist, waar niet USSR-onderdanen het drievoudige betalen van hetgeen wel USSR-onderdanen betalen (helemaal officieel), je jezelf binnen 24 dient te registreren bij de OVIR Otdel Viz i Registratsii (zoniet kom je het land nooit meer uit) en men bij binnenkomst in het land niet alleen vragen om een 'darok' (niet geheel vrijwillige 'donatie' voor het glorierijke land), maar ook of je spion of journalist (komt daar op hetzelfde neer) bent.

Ja, dat land is een aanwinst voor de EU en voldoet ook echt aan alle EU-voorwaarden. Bij de grens met Belgie worden me deze vragen ook steevast gesteld namelijk. :')

Het zou me niet verbazen wanneer over 3 jaar Turkmenistan EU-lidmaatschap verwerft, ook echt een land dat aan alle EU-voorwaarden voldoet. Eeuwige president ook daar, lekker makkelijk.
Tiraspol is dan ook de feitelijke hoofdstad van de door Ruslang gesteunde, niet-erkende republiek Transnistrië.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 14:44:59 #50
pi_155380182
quote:
2s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 14:39 schreef Reya het volgende:

[..]

Tiraspol is dan ook de feitelijke hoofdstad van de door Ruslang gesteunde, niet-erkende republiek Transnistrië.
Zeker, maar als Moldavie toetreedt tot de EU, treedt dit land automatisch ook toe tot de EU, sterker nog, nu de grens tussen Moldavie en Roemenie open is, kunnen ingezetenen van Transdnistria (inclusief Russische agenten, spionnen, KGB, Russische militairen en tanks) ook vrij door heel Europa reizen.
Daar moet over nagedacht zijn in Brussel. Mwaah ... rijdt er morgen een toffe Sovjet-tank over de A58 met een Russische vlag.
Er zitten duizenden Russen als vredestroepen opgesteld tussen Moldavie en Moldavie-oost. Transdnistria behoort volgens de EU tot Moldavie (zeg dit nooit in Transdnistria zelf, want dan kan je 30 jaar steentjes hakken in een toffe mijn in Magadan en zul je ervaren dat het gebied toch echt wel de facto Russisch grondgebied is), dus alle (Russische) inwoners kunnen gezellig reizen naar Amsterdam, Brussel, Parijs etc.
pi_155382032
quote:
10s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 14:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Turkije heeft zo'n overeenkomst al sinds 1963 geloof ik met de EU. Dat gezegd hebbende wilde ik benadrukken dat alleen dat een land zo'n overeenkomst heeft met de EU het niet automatisch betekent dat deze toegelaten wordt.
Een middel om een land democratisch te maken is door voorwaarden te stellen wat dus ook gebeurt.
Nogmaals geef ik je ook hetzelfde advies: onderzoek even hoe de procedure tot de toetreding werkt en wat voor voorwaarden daaraan vast zitten.
pi_155383083
quote:
13s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 14:06 schreef Ryon het volgende:
Ik heb geen problemen met raadgevende referenda maar dit is gewoon een kansloze poging om wat tokkies en andere PVV'ers een tijdsbesteding te geven. Jammer, want dit had een hele interessante ' showcase' kunnen zijn van wat de nieuwe wet allemaal mogelijk kan maken.
Hoe hadden ze het in jouw ogen dan moeten aanpakken?
pi_155395804
Getekend
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:24:43 #54
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155402945
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:55 schreef karton2 het volgende:

[..]

Hoe hadden ze het in jouw ogen dan moeten aanpakken?
Ander onderwerp. Een waarbij een referendum wel van invloed kan zijn. Nu maakt het geen kut uit of een klein percentage (opkomst zal niet denderend worden) voor of tegen stemt.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:35:44 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155403171
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:24 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ander onderwerp. Een waarbij een referendum wel van invloed kan zijn. Nu maakt het geen kut uit of een klein percentage (opkomst zal niet denderend worden) voor of tegen stemt.
Aangezien de Kamer zo handig is geweest om een minimum opkomstpercentage vast te leggen, wordt een boycot wel erg aanlokkelijk, moet ik zeggen.
pi_155403204
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:01 schreef freako het volgende:

[..]

Krabbeltje op papier, en per post opsturen naar de Kiesraad in Heerlen. Het formulier staat hier: https://www.referendumovereenwet.nl/wetten/34116
Ah dat is nog best solide. :)
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:38:36 #57
66825 Reya
Fier Wallon
pi_155403235
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:35 schreef freako het volgende:

[..]

Aangezien de Kamer zo handig is geweest om een minimum opkomstpercentage vast te leggen, wordt een boycot wel erg aanlokkelijk, moet ik zeggen.
Ook leuk voor u in uw stembureau; zeven stemmen te tellen aan het eind van de dag.
pi_155403496
Raadgevend referendum :X 8)7
aan de EU :W

Hoe verzin je het :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:51:02 #59
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155403519
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:38 schreef Reya het volgende:

[..]

Ook leuk voor u in uw stembureau; zeven stemmen te tellen aan het eind van de dag.
En toch netto ¤135 binnentikken. Zul je zien dat we weer een telverschil gaan krijgen. :').
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:52:18 #60
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155403546
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:37 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ah dat is nog best solide. :)
GeenStijl doet nu iets met een app. Ik hoop voor hen dat ze dat afgekaart hebben met de Kiesraad.
pi_155451597
Ik heb in ieder geval getekend. Ben gewoon benieuwd hoe Nederland, de politiek, etc op een dergelijk referendum zal reageren.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:46:13 #62
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_155452702
teken.geenpeil.nl stuk laagdrempeliger
pi_155457701
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:15 schreef LXIV het volgende:
En het maakt niet uit of het referendum uiteindelijk genegeerd wordt. Dan is dat weer een bewijs voor het ondemocratische gehalte van de EU.
300.000 van de 16 miljoen is voor of tegen, of heft in elk geval de oproep getekent, is nog geen meerderheid volgens mij, dus waar is het ondemocratische gehalte ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_155457885
Achterlijk referendum.
Naturheilmittel
pi_155458106
Getekend.

Want dan is "Heeft iemand ons ooit wat gevraagd!?" in de toekomst hopelijk geen argument meer als het om EU-kwesties gaat.
pi_155458117
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 23:46 schreef Swetsenegger het volgende:
teken.geenpeil.nl stuk laagdrempeliger
Net ingevuld. *O* Die galbak van D66 op het eind. :D

pi_155458174
Maar het referendum was toch juist een van de stokpaardjes van D66?
pi_155458275
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 06:29 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

300.000 van de 16 miljoen is voor of tegen, of heft in elk geval de oproep getekent, is nog geen meerderheid volgens mij, dus waar is het ondemocratische gehalte ?
Het onrendabele jankvolk denkt dat hun mening ertoe doet. Het tegendeel is waar natuurlijk. De kneusjes van Geenstijl komen weer eens aandacht tekort. Dat krijg je met al die zolderkamerhelden wiens leven nog geen fractie waard is vergeleken met de gemiddelde immigrant.
Naturheilmittel
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 23 augustus 2015 @ 09:23:44 #69
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_155458308
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 06:29 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

waarom zouden er maar 300.000 opkomen bij het referendum?
pi_155458547
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 09:20 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Het onrendabele jankvolk denkt dat hun mening ertoe doet. Het tegendeel is waar natuurlijk. De kneusjes van Geenstijl komen weer eens aandacht tekort. Dat krijg je met al die zolderkamerhelden wiens leven nog geen fractie waard is vergeleken met de gemiddelde immigrant.
We leven in een democratie, dus zelfs al doet hun mening er niet toe, hun mening is wel van invloed.

Sommige mensen moeten nou eenmaal af en toe eens stoom afblazen. Dan kun je die behoefte maar beter een beetje kanaliseren. In de politiek door bijv. zo nu en dan eens een referendum te organiseren, ipv. door af te wachten totdat het hele politieke landschap totaal versplinterd is door duizend one-issue-partijtjes.

En voor andere dingen geldt hetzelfde. Jaren geleden was er gedoe om voetbalhooligans die met de hooligans van een andere club op een parkeerterrein langs de snelweg afspraken om eens te gaan knokken. Ik zou zeggen: er is bijna geen betere plek denkbaar voor een knokpartij dan daar! Of wil je dat ze diezelfde frustratie in het voetbalstadion of in de kroeg afreageren?
pi_155460133
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 09:08 schreef Igen het volgende:
:Y Had je deze al gezien?

pi_155460668
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 09:08 schreef Igen het volgende:
De wet raadgevend referendum waar GeenStijl nu voor het eerst gebruik van mag en wil maken is inderdaad een initiatiefwet van D66 (samen met GroenLinks en PvdA).

VVD, CDA, CU en SGP stemden tegen.
  zondag 23 augustus 2015 @ 13:20:27 #73
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155461960
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 09:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

waarom zouden er maar 300.000 opkomen bij het referendum?
Het zullen er wel meer zijn, maar voor een geldig resultaat zijn 3,8 miljoen stemmen nodig. Nu de handtekeningen via een app ingezameld worden zullen die 300.000 wel gehaald worden, maar 30% van de kiezers wordt wat lastiger.
  zondag 23 augustus 2015 @ 13:24:04 #74
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155462043
Hoeveel zou het organiseren van dit feest van de democratie eigenlijk gaan kosten? ¤10-15 miljoen, is dat een redelijke schatting?
pi_155462162
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 13:24 schreef freako het volgende:
Hoeveel zou het organiseren van dit feest van de democratie eigenlijk gaan kosten? ¤10-15 miljoen, is dat een redelijke schatting?
Omdat de behandeling van ouderen altijd een heet hangijzer is voor de mensen die graag dit referendum willen lijkt me dat dat geld dus ook makkelijk gestoken zou kunnen worden in het beter verzorgen van onze ouderen zodat ze vaker dan 1x in de week kunnen schijten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_155486689
quote:
13s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 14:06 schreef Ryon het volgende:
Waar baseer je dat op?
Burgercomité EU is een keurige club, die niets met de PVV te maken heeft.
pi_155486708
quote:
14s.gif Op zondag 23 augustus 2015 13:29 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Omdat de behandeling van ouderen altijd een heet hangijzer is voor de mensen die graag dit referendum willen lijkt me dat dat geld dus ook makkelijk gestoken zou kunnen worden in het beter verzorgen van onze ouderen zodat ze vaker dan 1x in de week kunnen schijten.
De kosten van zo'n referendum zijn een schijntje in vergelijking met wat Oekraïne in de EU ons gaat kosten.

quote:
6s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 10:46 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Alleen al door het eeuwige geklooi in Abchazië, Ossetië, Transnistrië en sinds vorig jaar de Donbas lijken bovenstaande landen voorlopig niet bepaald in aanmerking te komen voor een (kandidaats-)lidmaatschap. En dan zijn er nog de criteria op het gebied van mensenrechten en economie. Het zal zo'n vaart niet lopen, lijkt me.
Alleen landen waar wat mee is zijn nog over (afgezien van de verstandige landen die bewust kiezen voor geen EU-deelname)
Albanië is straatarm, Kosovo is geen land, Servië heeft last van een afgescheiden provincie (Kosovo), Moldavië heeft grote interne problemen. Bosnië is 3 landen in 1, zeer onstabiel. Toch wil de EU al deze landen inlijven.
pi_155486884
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 00:39 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De kosten van zo'n referendum zijn een schijntje in vergelijking met wat Oekraïne in de EU ons gaat kosten.

[..]

Alleen landen waar wat mee is zijn nog over (afgezien van de verstandige landen die bewust kiezen voor geen EU-deelname)
Albanië is straatarm, Kosovo is geen land, Servië heeft last van een afgescheiden provincie (Kosovo), Moldavië heeft grote interne problemen. Bosnië is 3 landen in 1, zeer onstabiel. Toch wil de EU al deze landen inlijven.
De meest recente jaarlijkse Enlargement Strategy Paper van de Europese Commissie al gelezen? De landen die je noemt zijn geen kandidaat-lidstaten, maar potentiële kandidaat-lidstaten en er moet verschrikkelijk veel verbeteren in die landen alvorens een EU-lidmaatschap überhaupt tot de mogelijkheden behoort. Zolang er niets verbetert komt het lidmaatschap ook geen spat dichterbij. Met Bosnië staat het nu bijvoorbeeld helemaal stil.

En mocht het ooit zover komen dat één of meerdere van die landen wél aan alle EU-standaarden en normen voldoen dan zou het enkel een welkome toevoeging zijn voor zowel de burgers van het desbetreffende land als van de huidige EU.
pi_155486935
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 00:49 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

De meest recente jaarlijkse Enlargement Strategy Paper van de Europese Commissie al gelezen? De landen die je noemt zijn geen kandidaat-lidstaten, maar potentiële kandidaat-lidstaten en er moet verschrikkelijk veel verbeteren in die landen alvorens een EU-lidmaatschap überhaupt tot de mogelijkheden behoort. Zolang er niets verbetert komt het lidmaatschap ook geen spat dichterbij. Met Bosnië staat het nu bijvoorbeeld helemaal stil.

En mocht het ooit zover komen dat één of meerdere van die landen wél aan alle EU-standaarden en normen voldoen dan zou het enkel een welkome toevoeging zijn voor zowel de burgers van het desbetreffende land als van de huidige EU.
Het zijn inderdaad geen kandidaat-lidstaten, behalve Servië. Het is helemaal geen welkome toevoeging. Roemenië en Bulgarije zijn straatarm en corrupt (ik ben er veel geweest), maar toch mochten ze er bij. Op papier zijn de eisen hoog, maar in de praktijk is expansie het hoogste doel.
pi_155487049
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 00:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Het zijn inderdaad geen kandidaat-lidstaten, behalve Servië. Het is helemaal geen welkome toevoeging. Roemenië en Bulgarije zijn straatarm en corrupt (ik ben er veel geweest), maar toch mochten ze er bij. Op papier zijn de eisen hoog, maar in de praktijk is expansie het hoogste doel.
Roemenië en Bulgarije (en in mijn ogen overigens ook Hongarije) hadden inderdaad geen lid moeten worden op dat moment; voor hen was het te vroeg. Dat besef is er door de problemen waar de EU tegenaan is gelopen nu redelijk EU-breed en daardoor is het hele toelatingsproces stukken strenger geworden. Van die fout is nu wel geleerd, dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Wanneer ze wel voldoen aan onze hernieuwde normen zijn ze van harte welkom. Alleen al het uitzicht op een potentieel lidmaatschap, ook al is dat wellicht nog wel 10-20 jaar verder in de toekomst, biedt de perfecte prikkels om zaken te verbeteren voor de burgers in de desbetreffende landen dus dat is enkel positief.
pi_155487074
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 00:57 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Roemenië en Bulgarije (en in mijn ogen overigens ook Hongarije) hadden inderdaad geen lid moeten worden op dat moment; voor hen was het te vroeg. Dat besef is er door de problemen waar de EU tegenaan is gelopen nu redelijk EU-breed en daardoor is het hele toelatingsproces stukken strenger geworden. Van die fout is nu wel geleerd, dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Wanneer ze wel voldoen aan onze hernieuwde normen zijn ze van harte welkom. Alleen al het uitzicht op een potentieel lidmaatschap, ook al is dat wellicht nog wel 10-20 jaar verder in de toekomst, biedt de perfecte prikkels om zaken te verbeteren voor de burgers in de desbetreffende landen dus dat is enkel positief.
Had sowieso niet gemoeten. De EU is veel te groot. Beter is een EEG met West-Europese landen en een afzonderlijke organisatie voor het voormalig Warschaupact (minus Rusland).
pi_155487167
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 13:24 schreef freako het volgende:
Sinds wanneer letten pro-EU'ers op de kosten? Eenmalig 15 miljoen is minder dan 1% wat we per jaar netto aan de EU afstaan (ca. 2 miljard). Een peulenschil dus.
  maandag 24 augustus 2015 @ 10:27:25 #83
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_155490757
Ik twijfel of ik hier een topic voor in [NWS] ofzo moet aanmaken, de TS heeft iig een onwijs slechte topictitel gekozen omdat het open laat waar het precies over gaat, GEENPEIL in hoofdletters zou waarschijnlijk een stuk meer views genereren met als doel anderen over te halen te tekenen.
Ik heb het allang gedaan, gedeeld op twitter en facebook, wat me ook op kritiek kwam te weerstan van wat D66 mensen, maar dat boeit me niet, alleen al als experiment vind ik dit reuze interessant....
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  maandag 24 augustus 2015 @ 10:56:57 #84
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155491276
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 00:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Burgercomité EU is een keurige club, die niets met de PVV te maken heeft.
Dat stel ik ook niet. Wel dat ze in dezelfde vijver vissen qua doelgroep ;)

Opvallend trouwens dat een "keurige club" niet iets met de PVV te maken zou kunnen hebben :P

Helemaal vies van het PVV geluid zijn ze trouwens ook niet: http://www.burgercomite-e(...)-heeft-over-de-euro/
--
pi_155508480
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Opvallend trouwens dat een "keurige club" niet iets met de PVV te maken zou kunnen hebben :P

Helemaal vies van het PVV geluid zijn ze trouwens ook niet: http://www.burgercomite-e(...)-heeft-over-de-euro/
Veel PVV-punten sluiten aan bij gezond verstand. Ook al brengt de PVV dingen niet altijd handig, is de partij niet echt professioneel, zijn er veel idioten (Dion Graus), bepaalde standpunten zijn wat mij betreft heel logisch als je je gezond verstand gebruikt. Zoals stoppen met die belachelijke ontwikkelingshulp.
pi_155508517
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:27 schreef YuckFou het volgende:
Ik twijfel of ik hier een topic voor in [NWS] ofzo moet aanmaken, de TS heeft iig een onwijs slechte topictitel gekozen omdat het open laat waar het precies over gaat, GEENPEIL in hoofdletters zou waarschijnlijk een stuk meer views genereren met als doel anderen over te halen te tekenen.
Ik heb het allang gedaan, gedeeld op twitter en facebook, wat me ook op kritiek kwam te weerstan van wat D66 mensen, maar dat boeit me niet, alleen al als experiment vind ik dit reuze interessant....
Ik ben de TS en ik heb bewust zo gedaan. Ik wilde namelijk niet een topic om alleen maar reclame te maken, want volgens mij mag dat niet op dit forum.
pi_155509154
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 23:59 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Vind ik een lastige vergelijking. D66-fanatici hebben het volste recht om pro-EU te zijn maar wat ik laakbaar vind is dat ze het geen probleem vinden dat het lijnrecht tegen de bevolking in gaat. Dat is immoreel. Dat kan voorkomen worden met referenda.
D66 is juist een partij die VÓÓR het referendum is. Wel hypocriet dat ze tegen een referendum zijn wanneer het om de EU gaat.
pi_155511092
quote:
Alleen al het uitzicht op een potentieel lidmaatschap, ook al is dat wellicht nog wel 10-20 jaar verder in de toekomst, biedt de perfecte prikkels om zaken te verbeteren voor de burgers in de desbetreffende landen dus dat is enkel positief.
Het zijn dus landen die blijkbaar geen intrinsieke motivatie voor onze kernwaarden hebben. Waarom zou je ze dan een worst voorhouden om te handelen alsof dat wel zo is?
pi_155512061
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 21:29 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Het zijn dus landen die blijkbaar geen intrinsieke motivatie voor onze kernwaarden hebben. Waarom zou je ze dan een worst voorhouden om te handelen alsof dat wel zo is?
De bevolking wil het wel degelijk, want die stemt daar op de pro-Europese partijen. Die landen komen door de geschiedenis van ver en hebben weinig ervaring met succesvolle anti-corruptieprogramma's, democratie, een markteconomie en een goed functionerende rechtsorde - maar willen die stap nu blijkbaar wel maken - en dan is het een goede stimulans wanneer de experts van de EC Europese best practices delen en helpen zodat ze het wiel niet opnieuw uit hoeven te vinden.

Resultaat ervan kan zijn dat over tien jaar de volledige Balkan uit stabiele democratieën met een markteconomie en the rule of law bestaat die conflicten met buurlanden oplossen met diplomatie en waar de economieën als kool groeien. Dat is goed voor de veiligheid en stabiliteit van Europa als geheel en wanneer die markten dan geïntegreerd zijn in de gemeenschappelijke markt is het ook goed voor de Europese economie.

Die hele Enlargement Strategy van de EU is er natuurlijk enkel op gericht om het als instrument te gebruiken om alle landen die in Europa liggen welvarend, stabiel en democratisch te maken. Ik kan ergere dingen bedenken.
pi_155513179
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 21:50 schreef De_Kaas- het volgende:
De bevolking wil het wel degelijk, want die stemt daar op de pro-Europese partijen. Die landen komen door de geschiedenis van ver en hebben weinig ervaring met succesvolle anti-corruptieprogramma's, democratie, een markteconomie en een goed functionerende rechtsorde - maar willen die stap nu blijkbaar wel maken - en dan is het een goede stimulans wanneer de experts van de EC Europese best practices delen en helpen zodat ze het wiel niet opnieuw uit hoeven te vinden.
Ik sta open voor uitleg waarom dat advies niet vrijblijvender gevraagd kan worden.

quote:
Die hele Enlargement Strategy van de EU is er natuurlijk enkel op gericht om het als instrument te gebruiken om alle landen die in Europa liggen welvarend, stabiel en democratisch te maken.
Dat is nogal een aanname. Chinese hulp aan afrika is natuurlijk ook slechts uit menslievendheid bedoeld nietwaar?
pi_155513412
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:15 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik sta open voor uitleg waarom dat advies niet vrijblijvender gevraagd kan worden.

[..]

Dat is nogal een aanname. Chinese hulp aan afrika is natuurlijk ook slechts uit menslievendheid bedoeld nietwaar?
1. Dat zou wel kunnen, maar waarom de moeilijke manier als het ook veel gemakkelijker en efficiënter kan en ze dan ook kans maken deel uit te maken van de interne markt?

2. Volgens mij begrijp je me verkeerd; ik stel dus juist dat de EU uit eigenbelang handelt.
pi_155513525
Ik heb ook getekend. Niet omdat ik (per se) tegen zo'n associatieovereenkomst ben, maar omdat ik vind dat de bevolking wat betreft Europa totaal niet wordt betrokken bij het besluitvormingsproces. Dat leidt tot spanningen, zeker nu met de vluchtelingenproblematiek en de economische crisis.
pi_155513662
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 00:49 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Dit klinkt natuurlijk onschuldig. Maar Turkije, een land dat al sinds de jaren '80 kandidaat-lid is, en de komende twintig jaar geen lid zal worden, krijgt wel ieder jaar netjes miljoenen op de rekening gestort vanuit de EU, omdat ze kandidaat-lid zijn. Dat zullen velen moeilijk te verkroppen vinden, maar de Nederlandse bevolking heeft daar totaal geen zeggenschap over.
pi_155513944
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:28 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Dit klinkt natuurlijk onschuldig. Maar Turkije, een land dat al sinds de jaren '80 kandidaat-lid is, en de komende twintig jaar geen lid zal worden, krijgt wel ieder jaar netjes miljoenen op de rekening gestort vanuit de EU, omdat ze kandidaat-lid zijn. Dat zullen velen moeilijk te verkroppen vinden, maar de Nederlandse bevolking heeft daar totaal geen zeggenschap over.
Er gaat inderdaad maandelijks 10 eurocent per Nederlander naar ontwikkelingsprojecten in Turkije, zoals we wel meer aan ontwikkelingsprojecten doen. De Europese bevolking heeft daar gewoon zeggenschap over en de Nederlandse dus ook, alleen zijn we uiteraard niet alleen in de EU.
pi_155514352
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:37 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Er gaat inderdaad maandelijks 10 eurocent per Nederlander naar ontwikkelingsprojecten in Turkije, zoals we wel meer aan ontwikkelingsprojecten doen. De Europese bevolking heeft daar gewoon zeggenschap over en de Nederlandse dus ook, alleen zijn we uiteraard niet alleen in de EU.
Ontwikkelingsprojecten? Dat geld gaat rechtstreeks naar de Turkse regering. Nederland heeft geprobeerd dit te stoppen, maar vond daarvoor geen steun in de rest van Europa (lees: regeringsleiders). Het Europese volk heeft hier totaal niets over te zeggen verder, want het EP heeft nauwelijks pressiemiddelen en mag de begroting niet amenderen.
pi_155515622
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:47 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Ontwikkelingsprojecten? Dat geld gaat rechtstreeks naar de Turkse regering. Nederland heeft geprobeerd dit te stoppen, maar vond daarvoor geen steun in de rest van Europa (lees: regeringsleiders). Het Europese volk heeft hier totaal niets over te zeggen verder, want het EP heeft nauwelijks pressiemiddelen en mag de begroting niet amenderen.
Wie vertegenwoordigen die regeringsleiders dan en aan wie dienen zij rekenschap af te leggen denk je?
pi_155516472
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:28 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Wie vertegenwoordigen die regeringsleiders dan en aan wie dienen zij rekenschap af te leggen denk je?
Dat je op een partij stemt, betekent niet dat je het eens bent met alles wat die partij vervolgens doet. Vaak is er geen alternatief en kiest men maar voor wat min of meer bij je past. Verkiezingsprogramma's zijn ook niet zo gedetailleerd dat ze ingaan op standpunten omtrent beleid van de EU. Vrijwel alle partijen in Nederland waren vóór de Europese Grondwet. In het referendum stemde twee derde van de bevolking tegen.
pi_155518294
Zo heb adolf pechtold ff verdrietig gemaakt :p
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_155518562
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ze kwamen een tijdje terug ook al met een opinieartikel over hoe de burgeroorlog in Oekraïne eigenlijk onze schuld is:

http://www.volkskrant.nl/(...)reiding-eu~a4119978/

Het standpunt over Europese eenwording volgt nou eenmaal vaak bepaalde partijlijnen, en om de een of andere reden is het vaak lastig voor mensen om zich puur op één onderwerp te richten en te zorgen dat er niet ook nog andere zaken insluipen.
pi_155520588
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 20:41 schreef polderturk het volgende:

[..]

D66 is juist een partij die VÓÓR het referendum is. Wel hypocriet dat ze tegen een referendum zijn wanneer het om de EU gaat.
Zo zijn ze ook voor een gekozen burgemeester, maar als als er een D66er benoemd wordt dan natuurlijk weer niet. :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_155525024
quote:

[..]

De bevolking wil het wel degelijk, want die stemt daar op de pro-Europese partijen.
Dat is veel te kort door de bocht. Ik denk niet dat de bevolking het wil, ik denk eerder dat het ze gewoon geen bal interesseert.
Als de bevolking het werkelijk zou willen dan zouden ze tijdens EU verkiezingen wel massaal op komen draven, terwijl nu de opkomst in NL keer op keer de 40% niet eens aan weet te tikken. De laatste keer dat een meerderheid in NL ging stemmen was in 1984 (!).
Op Europees vlak is de opkomst al zo'n 20 jaar structureel onder de 50%. Aan de ene kant kan je je afvragen of een EUparlement überhaupt wel een goed idee is als de kiezer gewoon weg niet komt, aan de andere kant moet je je afvragen over de kiezer wel genoeg betrokken wordt bij de EU.
Dat laatste punt werd in 1981 ook al aangestipt door "founding father" Leo Tindemans: in dit filmpje van 3:42 tot aan 5:16
Pijnlijk om te zien dat wat hij in 1981 zei, 1:1 te kopiëren is naar 2015.
pi_155532525
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 13:00 schreef karton2 het volgende:

[heel verhaal]
Bedankt Hans, maar het ging over de bevolking van die Balkanlanden en die heeft nog nooit kunnen stemmen bij de EP-verkiezingen. Maar die stemden dus wel pro-Europees in eigen land.
pi_155532634
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Zo zijn ze ook voor een gekozen burgemeester, maar als als er een D66er benoemd wordt dan natuurlijk weer niet. :)
Ze willen ook de Eerste Kamer vervangen, maar zitten er toch in. Dat is ook logisch: zolang het bestaat geef je invloed weg aan andere partijen door er niet aan mee te doen en dus doe je er tot die tijd uiteraard wel aan mee, wat prima te combineren valt met het met open vizier voeren van een lange termijnstrijd tegen diezelfde instituten. Daar is niets moeilijks aan.
pi_155534733
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 13:00 schreef karton2 het volgende:

[..]

Dat is veel te kort door de bocht. Ik denk niet dat de bevolking het wil, ik denk eerder dat het ze gewoon geen bal interesseert.
Als de bevolking het werkelijk zou willen dan zouden ze tijdens EU verkiezingen wel massaal op komen draven, terwijl nu de opkomst in NL keer op keer de 40% niet eens aan weet te tikken. De laatste keer dat een meerderheid in NL ging stemmen was in 1984 (!).
Op Europees vlak is de opkomst al zo'n 20 jaar structureel onder de 50%. Aan de ene kant kan je je afvragen of een EUparlement überhaupt wel een goed idee is als de kiezer gewoon weg niet komt, aan de andere kant moet je je afvragen over de kiezer wel genoeg betrokken wordt bij de EU.
Dat laatste punt werd in 1981 ook al aangestipt door "founding father" Leo Tindemans: in dit filmpje van 3:42 tot aan 5:16
Pijnlijk om te zien dat wat hij in 1981 zei, 1:1 te kopiëren is naar 2015.
Stel, je bent wel voor europese samenwerking maar bent van mening dat het te snel gaat en vooral: 'bij twijfel niet inhalen' ipv 'rozekrans kussen en vol gas vooruit'. Ik schat zo in dat dat voor veel mensen geldt.. alleen valt er dan weinig om op te stemmen. Het is of zo hard mogelijk tegen, of vol gas vooruit. Er zit niet veel tussen in. Dat maakt het moeilijk om van een democratische vertegenwoordiging te spreken.

Nog los van het feit dat indirect je stem bij mensen als juncker en verhofstadt terecht komt. Uiteindelijk is dat een pot nat.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:56:54 #105
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_155537966
Overigens eigenlijk wel apart dat er voor een referendum meer handtekeningen nodig zijn dan dat de politieke partijen bij elkaar aan leden hebben.
pi_155538723
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 19:23 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Stel, je bent wel voor europese samenwerking maar bent van mening dat het te snel gaat en vooral: 'bij twijfel niet inhalen' ipv 'rozekrans kussen en vol gas vooruit'. Ik schat zo in dat dat voor veel mensen geldt.. alleen valt er dan weinig om op te stemmen. Het is of zo hard mogelijk tegen, of vol gas vooruit. Er zit niet veel tussen in. Dat maakt het moeilijk om van een democratische vertegenwoordiging te spreken.

Nog los van het feit dat indirect je stem bij mensen als juncker en verhofstadt terecht komt. Uiteindelijk is dat een pot nat.
Er zit niet héél veel tussen maar met CU, SGP, SP en PvdD zijn er alvast vier partijen die in aanmerking komen en die de kiesdrempel halen, dus zo klein is de keus nou ook weer niet.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 12:21:39 #107
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_155554854
Niet getekend.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 26 augustus 2015 @ 12:27:15 #108
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_155555009
quote:

[..]

Toetreding van Bulgarije en Roemenie heeft Nederland geen windeieren gelegd :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_155555069
Wat een onzin zeg.
pi_155555142
En als ik het goed begrijp zijn degene die dit dus tekenen tegen het nog meer verwesteren van oost europa? :') die hebben liever weer een oostblok schijnbaar :')

En alleen omdat geenstijl het als feit neerzet dat dit associatieverdrag een opzet is naar een EU lidmaatschap :')
pi_155555328
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:21 schreef De_Kaas- het volgende:
Een Oekraïne dat voor Europa kiest in plaats van voor Rusland ga je toch niet serieus tegen proberen te houden (niet dat dat zal lukken) en terug in de handen van de Russen willen drukken? Dan schiet je jezelf in de voet. Bovendien zal het land alvorens het daadwerkelijk (kandidaat-)lid is enorm veel vooruitgang moeten boeken en in het geval van Oekraïne zal dat veel langer duren dan bij bijvoorbeeld landen als Kroatië (prima aanwinst voor de EU overigens), omdat Oekraïne zoveel minder ver is. En als het ooit op een dag in de verre toekomst wel ver genoeg is, is dat alleen maar mooi.

Maar elke toenadering van Oekraïne tot de EU en dan vooral wat betreft het geleidelijk aan voldoen aan de EU-normen voor mensenrechten, anti-corruptiemaatregelen etc. is alleen maar goed voor zo'n land. Lekker laten gaan; goed voor hen, goed voor ons.
Dit. Het klinkt zo redelijk, maar schijnbaar kan de geenstijler hier niet op rellen.
pi_155555585
Nu ben ik voor het referendum (heb ook GeenPeil ingevuld) maar als die er komt ga ik wel VOOR stemmen. Ben ik uniek hier of dat niet? :P
pi_155559393
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 21:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Er zit niet héél veel tussen maar met CU, SGP, SP en PvdD zijn er alvast vier partijen die in aanmerking komen en die de kiesdrempel halen, dus zo klein is de keus nou ook weer niet.
Maar ja, als die eerste twee groot genoeg worden zul je weer zien dat het homohuwelijk wordt afgeschaft 'omdat daar voldoende steun voor is'. Bij parlementaire verkiezingen komt het vrijwel nooit voor dat een partij één op één al jouw standpunten vertegenwoordigt, er is altijd sprake van een compromis als je een partij kiest om op te stemmen. Dat zorgt er wel voor dat je heel voorzichtig moet zijn met het direct omrekenen van de stemverhoudingen in het parlement naar draagvlak onder de bevolking, het kan heel goed zijn dat onderwerpen die ruime steun hebben in het parlement dat niet hebben onder de bevolking en visa versa.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 augustus 2015 @ 14:59:54 #114
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_155559852
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 12:29 schreef Zolder het volgende:
Wat een onzin zeg.
je kan tijdens een referendum ook VOOR stemmen he :)
pi_155560324
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:46 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Maar ja, als die eerste twee groot genoeg worden zul je weer zien dat het homohuwelijk wordt afgeschaft 'omdat daar voldoende steun voor is'. Bij parlementaire verkiezingen komt het vrijwel nooit voor dat een partij één op één al jouw standpunten vertegenwoordigt, er is altijd sprake van een compromis als je een partij kiest om op te stemmen. Dat zorgt er wel voor dat je heel voorzichtig moet zijn met het direct omrekenen van de stemverhoudingen in het parlement naar draagvlak onder de bevolking, het kan heel goed zijn dat onderwerpen die ruime steun hebben in het parlement dat niet hebben onder de bevolking en visa versa.
Precies, en ook zowel de SP als de PvdD zijn ook partijen waar mensen zo om hun eigen redenen perse niet op willen stemmen. Als je een beetje door het groene heen kijkt is de PvdD misschien nog wel het meest neutrale.
pi_155561997
Het volgende positieve bericht dat vandaag in de media verscheen is een direct gevolg van de Enlargement Strategy van de Europese Commissie: Servië en Kosovo bereiken akkoord over toenadering.

Voorheen werd dit op slechts 1500 km afstand van ons landje opgelost met bommen en granaten. Nu met woorden. En dat is voor een zeer groot deel te danken aan de Europese Unie. Het mag wel eens gezegd worden: bedankt EU. ^O^
  donderdag 27 augustus 2015 @ 15:52:37 #117
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_155592128
Inmiddels zijn online 80.000 handtekeningen opgehaald.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 27 augustus 2015 @ 19:41:25 #118
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_155599677
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

je kan tijdens een referendum ook VOOR stemmen he :)
Op zich wel, maar dat is door de opkomstdrempel nauwelijks interessant.
pi_155600548
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 19:41 schreef freako het volgende:

[..]

Op zich wel, maar dat is door de opkomstdrempel nauwelijks interessant.
Toch wel hoor. Tenzij je natuurlijk graag rechtspopulisten enzo de gelegenheid wil geven om te roepen dat een grote meerderheid van de Nederlanders tegen "Europa" is en dat hoge heren hun eigen dictatoriale eigen wil alleen maar dankzij de opkomstdrempel erdoor konden drukken.
pi_155603823
Ik heb mijn handtekening gezet!
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')