abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155356221

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K
Investormatch, kosteloos investeren, vorm: leningen

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door halftempo op 19-08-2015 16:52:58 ]
pi_155356242
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 16:05 schreef Blik het volgende:
Volgens mij Samsung Business Center Oost
Inderdaad: http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3Fid=5097.orig
pi_155356527
@ halftempo: zou je www.investormatch willen vermelden in de OP?
Pecunia non olet
pi_155356764
Staat erbij!
pi_155356836
Top! ^O^
Pecunia non olet
pi_155356905
quote:
Ze zijn van de printers overgestapt naar schoenen: http://www.sbc-oost.nl
pi_155356913
Bericht ontvangen van GVE over # 11129, de crematieonderneming.

De Rabobank wil niet dat de holding meetekent voor de crowdfund lening.
Het project wordt teruggetrokken en later opnieuw ingebracht.
Grrrr.
Pecunia non olet
  woensdag 19 augustus 2015 @ 17:40:39 #8
446634 Investormatch
financieringsplatform
pi_155357828
Beste Forum leden. Zoals beloofd de rekentool om effectieve rente berekenen. Gaat wel uit van gemiddelden, maar kan aardig inzicht geven.

https://dl.dropboxusercon(...)ng%2019-08-2015.xlsx
pi_155358011
quote:
In ieder geval is de geplande overname van WNS niet doorgegaan, want deze onderneming is ondertussen gefaillieerd. In het Failissementverslag van WNS van 20 november 2014 wordt deze mislukte overname inclusief de crowdfunding gememoreerd, evenals een forse claim van WNS op SBC Oost. Ook in het verslag van 26 mei 2015 wordt wederom deze claim gememoreerd. Waarschijnlijk heeft de curator tussen mei en nu eens doorgepakt.

Ik ben niet betrokken bij deze lening, maar de les is m.i. wel dat je de bedrijven waar je aan leent goed in de gaten houden moet. Dan nóg had je misschien niets kunnen doen, maar waren er misschien meer mogelijkheden voor sanering geweest.

Uiteraard is een incassotraject nog niet direct een faillissement, maar vaak betekent het niet veel goeds.
pi_155359595
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 17:48 schreef gongoozle het volgende:
In ieder geval is de geplande overname van WNS niet doorgegaan, want deze onderneming is ondertussen gefaillieerd. In het Failissementverslag van WNS van 20 november 2014 wordt deze mislukte overname inclusief de crowdfunding gememoreerd, evenals een forse claim van WNS op SBC Oost. Ook in het verslag van 26 mei 2015 wordt wederom deze claim gememoreerd. Waarschijnlijk heeft de curator tussen mei en nu eens doorgepakt.

Ik ben niet betrokken bij deze lening, maar de les is m.i. wel dat je de bedrijven waar je aan leent goed in de gaten houden moet. Dan nóg had je misschien niets kunnen doen, maar waren er misschien meer mogelijkheden voor sanering geweest.

Uiteraard is een incassotraject nog niet direct een faillissement, maar vaak betekent het niet veel goeds.
Ik heb het faillisementsverslag doorgelezen, dat voorspeld op het eerste gezicht niet veel goeds voor SBC Oost. Vermoed dat ze een claim van de WNS curator krijgen.
pi_155359632
Als ik het goed begrijp, hadden ze dat geld nodig om WNS over te kunnen nemen.
Nu dat niet gebeurd is, en er zelfs een schuld resteert aan WNS, wat is er dan in vredesnaam met dat geld gebeurd?
Pecunia non olet
pi_155360529
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 19:13 schreef obligataire het volgende:
Als ik het goed begrijp, hadden ze dat geld nodig om WNS over te kunnen nemen.
Nu dat niet gebeurd is, en er zelfs een schuld resteert aan WNS, wat is er dan in vredesnaam met dat geld gebeurd?
Dat vraag ik me ook af. Volgens de pitch was 80.000 euro voor deze overname bedoeld. Dus ongeveer 2/3 van het leenbedrag niet gebruikt voor het doel waarvoor het is aangevraagd! Conform de voorwaarden van de lening 80.000 euro direct opeisbaar! Hoop voor de mensen die erin zitten dat er nog wat op te eisen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-08-2015 21:27:05 ]
pi_155363241
De volgende oplichter in het rijtje......
pi_155363326
Gaat hard de laatste tijd... Motiveert niet echt om in een 5s te investeren (waarbij ik sowieso de in mijn ogen waardeloze projecten als een permanente kerstwinkel oversla).
pi_155363699
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 21:13 schreef crowdiefunder het volgende:
Gaat hard de laatste tijd... Motiveert niet echt om in een 5s te investeren (waarbij ik sowieso de in mijn ogen waardeloze projecten als een permanente kerstwinkel oversla).
van de 18 defaults kregen dertien projecten een klasse 5(s). Twee projecten hadden klasse 3 en drie kregen een 4. Ik weet niet hoeveel projecten in elk van de vijf klasses zijn ingedeeld, maar mij lijken dit heldere cijfers...
pi_155364808
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 17:40 schreef Investormatch het volgende:
Beste Forum leden. Zoals beloofd de rekentool om effectieve rente berekenen. Gaat wel uit van gemiddelden, maar kan aardig inzicht geven.
Dankjewel! Heel aardig om inzicht te krijgen! Met de huidige spaarrente is een defaultpercentage van 10% op gemiddeld de helft van de looptijd, nog steeds rendabel. Mmz, zou dat verklaren waarom mensen nauwelijks meer kijken naar de inhoud, maar gewoon hun geld erin 'dumpen' ?
pi_155372467
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 21:53 schreef aborren het volgende:

[..]

Dankjewel! Heel aardig om inzicht te krijgen! Met de huidige spaarrente is een defaultpercentage van 10% op gemiddeld de helft van de looptijd, nog steeds rendabel. Mmz, zou dat verklaren waarom mensen nauwelijks meer kijken naar de inhoud, maar gewoon hun geld erin 'dumpen' ?
Dat zou kunnen. Al is dat ook weer wat kortzichtig. Als de spaarrentes binnen nu en twee jaar weer enkele procentpunten stijgen verandert de vergelijking natuurlijk behoorlijk.
Schip ahoy!
pi_155372801
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:12 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Al is dat ook weer wat kortzichtig. Als de spaarrentes binnen nu en twee jaar weer enkele procentpunten stijgen verandert de vergelijking natuurlijk behoorlijk.
Gisteren gingen ze bij asn en LPB (deposito) anders weer verder omlaag :)
pi_155372826
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:39 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Gisteren gingen ze bij asn en LPB (deposito) anders weer verder omlaag :)
Het is wel zo dat als de rentes weer gaan stijgen, de crowdfundingplatforms het moeilijker gaan krijgen.
pi_155372935
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 17:48 schreef gongoozle het volgende:

[..]

In het verslag staat dat de heer Boek verantwoordelijk was voor de bedrijfsvoering en administratie bij WNS. De directeur van Samsung Business Center Oost heet ook Boek. Toeval??
pi_155373028
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:41 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het is wel zo dat als de rentes weer gaan stijgen, de crowdfundingplatforms het moeilijker gaan krijgen.
Zeker, op nieuwe projecten zullen ze een hogere rente moeten bieden als de rente op spaarrekeningen hoger is. Anders stappen mensen niet in voor een marginale hogere rente.
pi_155373676
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:50 schreef djh77 het volgende:

[..]

In het verslag staat dat de heer Boek verantwoordelijk was voor de bedrijfsvoering en administratie bij WNS. De directeur van Samsung Business Center Oost heet ook Boek. Toeval??
Dat lijkt mij toch niet. Of dezelfde (meest waarschijnlijk) of familie.

Wat mij verder opvalt, is dat dit bedrijf óók in Zwolle zit. Een andere bekende onderneming die in zwaar water verkeert (hopelijk kunnen die boten daar tegen) zit ook in die buurt.
pi_155374003
Mbt FootActive op KoM:

Bij opbouw van pensioen in eigen beheer is de Belastingdienst extra alert of u en de bv zich wel aan de spelregels houden. Onzakelijk handelen heeft grote gevolgen. De volgende handelingen zijn verboden:

"de pensioenaanspraak mag niet formeel of feitelijk voorwerp van zekerheid worden. De pensioenaanspraak mag dus niet als onderpand dienen voor een lening of worden verpand aan de bank."

Op KoM wordt dit echter als "zekerheid" ingebracht. Apart toch?!
  donderdag 20 augustus 2015 @ 10:02:29 #24
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155374177
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 09:54 schreef impact9 het volgende:
Mbt FootActive op KoM:

Bij opbouw van pensioen in eigen beheer is de Belastingdienst extra alert of u en de bv zich wel aan de spelregels houden. Onzakelijk handelen heeft grote gevolgen. De volgende handelingen zijn verboden:

"de pensioenaanspraak mag niet formeel of feitelijk voorwerp van zekerheid worden. De pensioenaanspraak mag dus niet als onderpand dienen voor een lening of worden verpand aan de bank."

Ja, en dat is al de tweede keer. Ook bij Geenen, die overigens is teruggetrokken.
pi_155374396
quote:
Mbt FootActive op KoM:

zou je dit punt willen inbrengen op de reacties-pagina bij KoM? Ik ben heel benieuwd.
pi_155374590
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11342
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Horsemen, bedankt voor sponsoren deze en volgende maand :)

Naam: Transco Transmissie Service
Leendoel: Overige bedrijfsmiddelen
Bedrag: 30.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,31

Mooie, ik doe mee. Jammer van de hogere fee maar goed.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_155374694
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 10:15 schreef Camogli het volgende:

[..]

zou je dit punt willen inbrengen op de reacties-pagina bij KoM? Ik ben heel benieuwd.
Doe ik!
pi_155374700
Hoe kan een bedrijf van 20 jaar oud een 5s rating hebben?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_155374716
Hij heeft het in 2014 overgenomen van de 70 jarige oude eigenaar;)

Ik doe ook mee.
pi_155374935
en hij is alweer vol.... ging erg snel....
pi_155374960
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 10:46 schreef vonragnor het volgende:
en hij is alweer vol.... ging erg snel....
Pfff, moest wel haasten zeg :) maar het is een leuk projectje. Dat betaalt hij vast wel terug.
Pecunia non olet
pi_155374979
Hij zit al vol zie ik :o
pi_155375035
ik was op tijd met het invoeren van een bedragje op de GVE website, maar drukte te laat op de link in de bevestigingsmail :-(
pi_155375131
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 09:37 schreef gongoozle het volgende:

[..]
Wat mij verder opvalt, is dat dit bedrijf óók in Zwolle zit. Een andere bekende onderneming die in zwaar water verkeert (hopelijk kunnen die boten daar tegen) zit ook in die buurt.
_O- Zal wel niet aan Zwolle liggen denk ik, is gewoon een echte kantorenstad waar veel ondernemingen zijn gevestigd, dus ook meer kans op default.....
Pecunia non olet
pi_155375632
Weet iemand hoe je eenvoudig kunt zien aan welke lening een betaling is gekoppeld van GvE?

Ik kan geen chocola maken van de omschrijving of het kenmerk.

Of moet je daarvoor op het betaaloverzicht kijken en alle leningen één voor één nalopen?
Kan me niet voorstellen dat het zo zou werken, dus ik weet zeker dat ik iets over het hoofd zien.
pi_155375711
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:24 schreef rwachtel het volgende:
Weet iemand hoe je eenvoudig kunt zien aan welke lening een betaling is gekoppeld van GvE?

Ik kan geen chocola maken van de omschrijving of het kenmerk.

Of moet je daarvoor op het betaaloverzicht kijken en alle leningen één voor één nalopen?
Kan me niet voorstellen dat het zo zou werken, dus ik weet zeker dat ik iets over het hoofd zien.
In de reeks met cijfers staat ook het nummer van de termijn en het leningnummer vermeld. Het is even zoeken maar dat staat bij elke bijschrijving netjes vermeldt.

Als je bent ingelogd bij GvE staat het in de rechterkolom ook vermeldt hoe het werkt. Als het intussen niet weggehaald is.

Edit: Even gezocht - Het betalingskenmerk ziet er als volgt uit: 00 1 0 10000 0 10000

Zonder spaties uiteraard. Eerste twee cijfers zijn mij onbekend. volgende cijfer is de zoveelste maandtermijn. de nul is mij onbekend. de 10000 reeks is het leningnummer. De 0 daarna is mij onbekend en het 10000 nummer aan het einde is je eigen investeerdersnummer.

[ Bericht 10% gewijzigd door MSR op 20-08-2015 11:35:32 ]
pi_155376516
Er staat ook een nieuwe op Collin trouwens:

https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/kqOoXwvRc2zF-15599
¤ 225.000 | 7,5% rente | 60 maanden |

Gaat weer lekker snel
pi_155376582
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:24 schreef rwachtel het volgende:
van de FAQ

Hoe zie ik aan welk project mijn uitbetalingen gekoppeld zijn?

U kunt het kenmerk van de uitbetalingen als volgt lezen:

Bijvoorbeeld het kenmerk 101001111002222.

Deze kunt u lezen als: 1 01 001111 002222

01: termijn van de uitbetaling
001111: projectnummer
002222: investeerdersnummer
pi_155376756
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:07 schreef CRWD het volgende:

Gaat weer lekker snel
Op mij komt het over als een aantrekkelijk project. Ik doe mee! M'n eerste project op Collin.
pi_155376974
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:19 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Op mij komt het over als een aantrekkelijk project. Ik doe mee! M'n eerste project op Collin.
Voor mij ook m'n eerste, kan de rentes van de banken niet langer aanzien...

Spannend ...
pi_155377690
quote:

thanks voor de tool.

Kun je toelichten waarom je in cell D24 het totaal aan gemiste termijnen optelt bij het uitgeleende bedrag? Ik zie niet 1-2-3 waarom dit hetzelfde is als het niet terugbetaald krijgen van die termijnen?
pi_155377837
De laatste tijd aan het lurken geweest in het topic. Heb diverse projecten lopen op KOM, GVE en collin en dacht mij nu ook maar eens hier bekend te maken.
Heb ook gekeken naar het project op collin, vond de kwaliteit van het cijfer materiaal matig. Even verder gevraagd op in ieder geval omzet eerste twee kwartalen 2015 en die lijken mij solide. Ga daar ook investeren in.
pi_155378099
Driveugo staat me wel aan. 9% is ook best aardig.
pi_155378151
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:17 schreef doesd00 het volgende:
Driveugo staat me wel aan. 9% is ook best aardig.
Je bent een van de weinige, wil je ook uitleggen waarom het project je aanstaat (los van de rente)
pi_155378329
Was sarcastisch, was de smiley vergeten :D . Nee geloof niet in Driveugo, taximarkt is mijn ogen helemaal verzadigd en we moeten nog maar zien wat Uber allemaal gaat bereiken.
pi_155378419
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:27 schreef doesd00 het volgende:
Was sarcastisch, was de smiley vergeten :D . Nee geloof niet in Driveugo, taximarkt is mijn ogen helemaal verzadigd en we moeten nog maar zien wat Uber allemaal gaat bereiken.
^O^

af en toe begint het op WGR wat meer op ONZ te lijken :{
pi_155378706
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:29 schreef MSR het volgende:

[..]

In de reeks met cijfers staat ook het nummer van de termijn en het leningnummer vermeld. Het is even zoeken maar dat staat bij elke bijschrijving netjes vermeldt.

Als je bent ingelogd bij GvE staat het in de rechterkolom ook vermeldt hoe het werkt. Als het intussen niet weggehaald is.

Edit: Even gezocht - Het betalingskenmerk ziet er als volgt uit: 00 1 0 10000 0 10000

Zonder spaties uiteraard. Eerste twee cijfers zijn mij onbekend. volgende cijfer is de zoveelste maandtermijn. de nul is mij onbekend. de 10000 reeks is het leningnummer. De 0 daarna is mij onbekend en het 10000 nummer aan het einde is je eigen investeerdersnummer.
Top! Ga ik die even linken. Is een stuk eenvoudiger dan voor iedere betaling alle investeringen op GvE doorlopen :P
pi_155380726
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:07 schreef CRWD het volgende:

Gaat weer lekker snel
Waarom verkoopt iemand een 50% belang in een onderneming die in 2014 800K na belasting realiseert voor 225K??
pi_155380743
dubbel
  donderdag 20 augustus 2015 @ 15:07:45 #50
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_155380873
quote:
Ai, dat was een AAA, wel een 5. Gelukkig heb ik er zelf maar 200 in geïnvesteerd.
pi_155381093
quote:
ouch, net (geen) 20/48ste terug denk ik, komt neer op 48%

Begin hem toch steeds meer te knijpen voor mijn lopende projecten.

Overigens wel mooi dat rtlnieuws doorlinked aan (onze) cfmailer ;)
pi_155381315
Zo, het is weer raak zo te zien. Weer zuur voor de mensen die er wat in hebben zitten.

Ik maak graag even 1 quote vanuit het interview van die kattenburg:
Eigenaar Kattenburg acht de kans klein dat de crowdfunders iets terugzien van hun investering. “Zij moeten hun vordering indienen bij de curator. Maar de banken, de fiscus en de curator gaan voor, waardoor ik vrees dat er voor hen niets overblijft.”

Is meneer in deze niet hoofdelijk aansprakelijk? Indien dat wel het geval is, dan is die uitspraak hooguit merkwaardig. Nu kan iedereen wel voor gaan in de BV, echter verhalen die waarschijnlijk niet op zijn privé persoon.

Dan moet hij zijn salaris aankomende vijf jaar wel in kunnen leveren tot 80% van het bestaans minimum lijkt mij. Zelf zal hij daar natuurlijk niet op zitten te wachten, maar goed. Its all in the game
pi_155381373
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:32 schreef CRWD het volgende:
Is meneer in deze niet hoofdelijk aansprakelijk? Indien dat wel het geval is, dan is die uitspraak hooguit merkwaardig. Nu kan iedereen wel voor gaan in de BV, echter verhalen die waarschijnlijk niet op zijn privé persoon.
De Bank vermoedelijk wel. Vraagt ook meestal zekerheid in prive. Zeker bij wankele bedrijven.
pi_155381618
Ze kunnen niet allemaal blijven bestaan. Wel jammer en merkwaardig dat het er 1 is met een goede rating.
pi_155381620
Ja oké, maar als ik even snel reken staat er nog 53 a 54 K open. Dat moet toch wel terug te betalen zijn in een fulltime job in aankomende jaren.
Als we dat verdubbelen voor de bank moet het alsnog lukken. Maar goed, als de bank en de fiscus nog tonnen tegoed hebben wordt het lastig. Het lijkt mij overigens dat de fiscus alleen privé verhaald bij ondegelijk bestuur.

Iemand overigens in de praktijk al iets van een dergelijke situatie gemerkt. Of is op tot heden geen default die de betaling hervat heeft in prive of wat dan ook?

De eerste defaults zijn volgens mij al van meer dan een jaar terug.
pi_155381720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:44 schreef doesd00 het volgende:
Ze kunnen niet allemaal blijven bestaan. Wel jammer en merkwaardig dat het er 1 is met een goede rating.
5 AAA valt toch niet in de categorie goed
pi_155381741
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:06 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Waarom verkoopt iemand een 50% belang in een onderneming die in 2014 800K na belasting realiseert voor 225K??
Dat is inderdaad niet logisch. Wellicht waren het eenmalige baten. Projecten waar nu geen winst meer uit voortvloeit oid. Als dat resultaat voor de aankomende jaren van toepassing is, dan is die 225 K wel een weggevertje.
pi_155381761
quote:
99s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:48 schreef CaLeX het volgende:

[..]

AAA lijkt me een prima rating.
pi_155381817
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:49 schreef CRWD het volgende:

[..]

Dat is inderdaad niet logisch. Wellicht waren het eenmalige baten. Projecten waar nu geen winst meer uit voortvloeit oid. Als dat resultaat voor de aankomende jaren van toepassing is, dan is die 225 K wel een weggevertje.
Waarom zou de uittredende aandeelhouder dan verkopen?? Hij geeft zelfs de winst 2014 en eerste helft 2015 weg! Bij mij gaan dan de alarmbellen rinkelen
pi_155381887
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:50 schreef doesd00 het volgende:

[..]

AAA lijkt me een prima rating.
Het gaat dan ook om de 5.

De AAA is prima, maar het is een rating die kijkt hoe groot de kans is dat de onderneming na 12 maanden nog bestaat.
pi_155382063
quote:
99s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:56 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Het gaat dan ook om de 5.

De AAA is prima, maar het is een rating die kijkt hoe groot de kans is dat de onderneming na 12 maanden nog bestaat.
Dat laatste klopte uiteindelijk wel!
pi_155382084
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:03 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Dat laatste klopte uiteindelijk wel!
Eerste jaar gehaald, daarna zakte het weg naar CCC?
pi_155382152
quote:
99s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:48 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. Heel fijn die AAA maar met een classificatie 5 is het dan toch oppassen.
Nog een bevestiging om de classificatie altijd goed in het oog te houden. 4 en 5 is bij mij vaak al een teken om af te zien van. Vooral als het om aanzienlijke bedragen gaat.
pi_155382218
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:08 schreef MSR het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. Heel fijn die AAA maar met een classificatie 5 is het dan toch oppassen.
Nog een bevestiging om de classificatie altijd goed in het oog te houden. 4 en 5 is bij mij vaak al een teken om af te zien van. Vooral als het om aanzienlijke bedragen gaat.
Staat in de pitch weer uitermate mooi omschreven; financiering is nodig voor de groei. Voor mij is het gewoon verliesfinanciering!
pi_155382228
Graydon rating zegt inderdaad niet alles. Maar ik was gewoon verbaasd haha. Balen voor de mensen die erin zitten. Moet niet te vaak gaan gebeuren dit soort dingen.
pi_155382714
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:44 schreef CRWD het volgende:
Ja oké, maar als ik even snel reken staat er nog 53 a 54 K open. Dat moet toch wel terug te betalen zijn in een fulltime job in aankomende jaren.
Als we dat verdubbelen voor de bank moet het alsnog lukken. Maar goed, als de bank en de fiscus nog tonnen tegoed hebben wordt het lastig. Het lijkt mij overigens dat de fiscus alleen privé verhaald bij ondegelijk bestuur.

Iemand overigens in de praktijk al iets van een dergelijke situatie gemerkt. Of is op tot heden geen default die de betaling hervat heeft in prive of wat dan ook?

De eerste defaults zijn volgens mij al van meer dan een jaar terug.
Hoppa weer eentje in mijn gespreide mandje. Er blijken veel te veel van deze laatste reddingsboei-leners, zoals eerder gemeld heb ik al van 4 vroege defaulters van gve vernomen dat er hoofdelijk niets maar dan ook niets te verhalen valt (allemaal in de bijstand enzo). Blijken achteraf allemaal hopeloos verliesgevende zaken, die soms al snel na cf-geld op de fles gingen. Vraag is wat er dan in die korte tijd met het gefunde geld is gebeurd, daar geeft gve/deurwaarder geen enkel inzicht in. Heb er zo mijn vermoedens over...
pi_155383600
quote:

Dank, dat is een goede rekenbasis. Bij het daadwerkelijke rendement dienen m.i. nog wel in ogenschouw te worden genomen:
-min de 'succesfee' en/of transferfee van de betreffende site;
-min renteverlies voorafgaand aan start project
-min renteverlies door vertraagde uitbetalingen
-rente begin / eind vd maand

Daarnaast moet worden beseft (op basis van mijn kentallen):
-gemiddelde looptijd langer dan 36 maanden
-8% gemiddeld is mooi percentage, maar laatste jaren lastig haalbaar (zonder al te gekke risico's / projecten)
-defaults -opvallend- vaak kort na 1e jaar...
  Redactie Frontpage donderdag 20 augustus 2015 @ 17:28:24 #69
4530 crew  Crazy Harry
pi_155383690
Even wat nieuwtjes over verschillende platformen.

Gambitious doet voorlopig niet meer aan crowdfunding via consumenten. De regelgeving rondom (equity-) crowdfunding is nog te complex en te snel veranderend om iets fatsoenlijks neer te kunnen zetten voor consumenten die in games investeren.
De weg die ze genomen hebben met Train Fever bleek ook te traag en te stroperig, ondanks het project dus wel succesvol was.
Een tijdje geleden zijn ze erop overgegaan om als publisher verder te gaan en enkel nog investeerders toe te laten die meer dan 5000 euro per game kunnen investeren. Een model die je ook terugziet bij het gisteren aangekondigde Fig.
Wanneer de regelgeving rondom crowdfunding duidelijker en rustiger is zullen ze weer gaan kijken naar een model waarbij consumenten wel kunnen investeren.

Seedrs opent morgen een investeringsronde voor het platform zelf. Dus dan kan je daar weer een aandeel in kopen. Ik ga ervoor, lijkt me een goede investering aangezien Seedrs best goed draait.

Companisto biedt nu ook de leenvorm aan, voorheen was het enkel equity.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_155383847
Grappig, dat Seedrs-verhaal. Ik heb onlangs mogelijkheid geboden gekregen om mee te financieren in Oneplanetcrowd en zo mede-eigenaar te worden... Meer?
pi_155383981
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 17:36 schreef ZeKraut het volgende:
Grappig, dat Seedrs-verhaal. Ik heb onlangs mogelijkheid geboden gekregen om mee te financieren in Oneplanetcrowd en zo mede-eigenaar te worden... Meer?
ik niet maar ben wel benieuwd of je daar op ingegaan bent en tegen welke waardering

[ Bericht 0% gewijzigd door komrad op 20-08-2015 18:10:17 ]
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_155385806
Balen van katenburg, is mijn eerste op 35 projecten en een van mijn oudste projecten. Dit geeft minder vertrouwen dat de projecten ook het einde bereiken, ben in dit project ongeveer de helft van de inleg kwijt. Volgende aflossing zou ongeveer 30 augustus moeten binnenkomen. Maar afwachten wat er gebeurt, GvE heeft nog niet gereageerd. Trouwens met de Q2 resultaten van buddy hebben ze wel aangegeven meer te focussen op de kwaliteit van de portfolio en dat de meeste problemen in oudere projecten zitten......heb contract even nagekeken, hoofdelijk verantwoordelijk, ben benieuwd

[ Bericht 4% gewijzigd door snoopy40 op 20-08-2015 19:38:53 ]
pi_155387258
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 17:44 schreef komrad het volgende:

[..]

ik niet maar ben wel benieuwd of je daar op ingegaan bent en tegen welke waardering
betreft achtergestelde converteerbare lening van 7%, denk er nog over na (heb daar gelukkig wel de tijd voor). De hausse aan cf-sites en de omgekeerd evenredige kwaliteit aan projecten doen mij twijfelen...
pi_155387558
Kijk maar even naar de ontwikkeling van de koers van trustbuddy, is niet allemaal rozegeur en maneschijn. mr. Van schelven heeft GVE ook verkocht eind vorig jaar tegen een vast bedrag en een aandelenpakket....
pi_155387689
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:53 schreef snoopy40 het volgende:
Kijk maar even naar de ontwikkeling van de koers van trustbuddy, is niet allemaal rozegeur en maneschijn. mr. Van schelven heeft GVE ook verkocht eind vorig jaar tegen een vast bedrag en een aandelenpakket....
Ha ha, dan zet ik ook in op snel verkopen ... :)
pi_155388782
Zit zelf wel in trustbuddy maar weinig plezier aan beleefd tot op heden maar de aex is de laatste tijd ook niet alles 😄
pi_155389786
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:43 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

betreft achtergestelde converteerbare lening van 7%, denk er nog over na (heb daar gelukkig wel de tijd voor). De hausse aan cf-sites en de omgekeerd evenredige kwaliteit aan projecten doen mij twijfelen...
Ik ook en nog een reden is het minimum bedrag van 1000 euro. Het blijft toch "maar" een site?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_155391906
quote:
En dat is 3... voor mij :')

En dat was idd een project met een mooie rating...moeten er niet veel meer bij komen want dan moet ik wel stoppen.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 21:53 schreef aborren het volgende:

[..]

Alhoewel bovenstaand wel weer helpt. Eerst maar eens even HIN afwachten.

[ Bericht 36% gewijzigd door AQuila360 op 20-08-2015 22:03:41 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_155392477
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:39 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Hoppa weer eentje in mijn gespreide mandje. Er blijken veel te veel van deze laatste reddingsboei-leners, zoals eerder gemeld heb ik al van 4 vroege defaulters van gve vernomen dat er hoofdelijk niets maar dan ook niets te verhalen valt (allemaal in de bijstand enzo). Blijken achteraf allemaal hopeloos verliesgevende zaken, die soms al snel na cf-geld op de fles gingen. Vraag is wat er dan in die korte tijd met het gefunde geld is gebeurd, daar geeft gve/deurwaarder geen enkel inzicht in. Heb er zo mijn vermoedens over...
Van mn 1e default heb ik ook een update gehad en daar viel nu niet veel te halen maar er is wel een loonbeslag op het inkomen ingezet dus wellicht dat daar toch wel iets van binnen komt.?
pi_155392574
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:52 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Waarom zou de uittredende aandeelhouder dan verkopen?? Hij geeft zelfs de winst 2014 en eerste helft 2015 weg! Bij mij gaan dan de alarmbellen rinkelen
Zo vreemd hoeft dat niet te zijn. Ik kan me goed voorstellen dat er vooraf afspraken met een investeerder zijn gemaakt dat het aandelenkapitaal voor een bepaald bedrag kan worden gekocht. En als de winst dan goed uitvalt, dan wil je dat natuurlijk doen. Wel is het vreemd dat dit punt niet duidelijk wordt toegelicht.
pi_155393224
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 22:19 schreef wou het volgende:

[..]

Zo vreemd hoeft dat niet te zijn. Ik kan me goed voorstellen dat er vooraf afspraken met een investeerder zijn gemaakt dat het aandelenkapitaal voor een bepaald bedrag kan worden gekocht. En als de winst dan goed uitvalt, dan wil je dat natuurlijk doen. Wel is het vreemd dat dit punt niet duidelijk wordt toegelicht.
Ik vertrouw dat Casa23 ook niet helemaal hoor..

Van mijn kant trouwens nog 0 defaults! Enkel bij KoM 1 bedrijf die steeds te laat betaalt.
43x GVE 16x KoM 4x Collin (+ nog wat kleine dingen bij Lendico en Bondora)

Ben ondertussen alweer 2 jaar bezig, nu wel even afkloppen... haha
pi_155393549
Ik heb in 34 projecten geinvesteerd, 2 zijn teruggetrokken voor betaling en er lopen dus nog 32, de eerste is eind dit jaar klaar. :)
pi_155393940
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:52 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

De gevraagde financiering bedraagt ¤ 225.000,- Dit is gelijk aan de koopsom plus kosten, waarbij de koopsom uitgaat van economische overdracht per 1 januari 2014 (dit is al eerder overeengekomen). Het resultaat 2014 is dus volledig voor Thesauros B.V.

Lijkt me toch heel helder zoals het hier staat. De datum van de overeenkomst zal zijn geweest begin 2014 of zelfs nog eerder. Denk dat je het als een soort call optie moet zien. Gunstig voor de koper, ongunstig voor de verkoper.
Pecunia non olet
pi_155394044
dubbel

[ Bericht 91% gewijzigd door obligataire op 20-08-2015 23:46:53 ]
Pecunia non olet
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:35:46 #85
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155396574
Vraag mij wel af wanneer er nieuwe info over Quickboats komt.
pi_155399768
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 00:35 schreef leolinedance het volgende:
Vraag mij wel af wanneer er nieuwe info over Quickboats komt.
Duurt nog wel een maandje of 2 denk ik, bij m'n 1e default duurde dat ook zo lang.
pi_155399956
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 17:28 schreef Crazy Harry het volgende:
Even wat nieuwtjes over verschillende platformen.
...
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar Lendahand gaat ook aandelen van zichzelf verkopen.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:52:53 #88
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155399989
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 07:48 schreef troepjepdat het volgende:

[..]

Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar Lendahand gaat ook aandelen van zichzelf verkopen.
Alweer? https://www.symbid.nl/ideas/4770-lendahand Groeit zeker lekker.
pi_155401022
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 22:15 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Van mn 1e default heb ik ook een update gehad en daar viel nu niet veel te halen maar er is wel een loonbeslag op het inkomen ingezet dus wellicht dat daar toch wel iets van binnen komt.?
Hopelijk wel, maar dan moeten er geen andere, preferente, vorderingen en beslagen zijn. En als er wat geld terugkomt zal dat wsl. eerst toevloeien naar de deurwaarder en de 'voorgeschoten' gve-betalingen.
  Redactie Frontpage vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:50:39 #90
4530 crew  Crazy Harry
pi_155401220
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:43 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Ik heb het niet gedaan toen ik de mogelijkheid had. Voor mij was ook de hoeveelheid aan CF-sites daarvoor een reden, en er is ook niets aan oneplanetcrowd dat zich echt onderscheid van de rest.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_155401759
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 22:42 schreef impact9 het volgende:
Van mijn kant trouwens nog 0 defaults! Enkel bij KoM 1 bedrijf die steeds te laat betaalt.43x GVE 16x KoM 4x Collin (+ nog wat kleine dingen bij Lendico en Bondora)
40 projecten hier, ben iets meer daneen jaar bezig.

Vooralsnog geen defaults, maar er zouden 12~13 volledige investeringseenheden (¤100,-) in default mogen voor het minder op gaat leveren dan de spaarrente.

Ik ben wel een stuk minder gaan investeren in 2015 (van gemiddeld 3.6 projecten per maand naar 2.9). Eerst maar eens het opgelopen aantal terugontvangen termijnen op laten lopen en als er wat moois en leuks langs komt dan pakken we die wel weer mee als herinvestering. ^O^
pi_155402558
Hoi!
ook even voorstellen. Ik ben nu een paar weken onderweg met CF en enthousiast meelezer hier. Begonnen vanwege de dramatisch lage spaarrente, maar meerdere aspecten staan me erg aan (gun-factor, betrokkenheid, zelf kunnen kiezen waarin te inveteren, ...).

Ik heb, om te proberen, een niet te hoog budget voor mezelf gezet, en dat enthousiast volgegooid ;). Spreiding met meestal 100, enkele keer 200 per project en ook spreiding over meerdere platforms.

Portefuille bestaat nu uit 4x GvE, 2x KoM, 2x Zencap, 4x LendaHand en de schipper op investormatch. Eind deze maand mijn eerste uitbetaling te verwachten.

dank voor het delen van tips, ideeen en overwegingen. Hoop in de toekomst ook zo af en toe iets te kunnen toevoegen.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:32:15 #93
447634 Investormatch2
Ondernemend financieren
pi_155403088
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:57 schreef _okmer het volgende:

[..]

thanks voor de tool.

Kun je toelichten waarom je in cell D24 het totaal aan gemiste termijnen optelt bij het uitgeleende bedrag? Ik zie niet 1-2-3 waarom dit hetzelfde is als het niet terugbetaald krijgen van die termijnen?
Dank voor de oplettendheid en mijn excuses, er is een fout gemaakt in de formule. Hierbij een nieuwe link met de goede berekening.

https://www.dropbox.com/s/ropjm221iom7eb1/Rekentool%20defaults%20crowdfunding%2021-08-2015.xlsx?dl=0

De posts worden normaal door mijn collega gedaan, vandaar dat ik nu vanuit een Investormatch2 account post. Ik ben wel persoonlijk verantwoordelijk voor deze tools. Mocht er iets mis zijn dan hoor ik het graag.
pi_155403148
quote:
Mbt FootActive op KoM:

Antwoord van Kom:
Beste investeerders, dank voor de reacties en vragen betreffende de pensioenvoorziening. Om e.e.a. niet te technisch te maken maar wel in juiste perspectief te plaatsen het volgende; veel pensioenen in eigen beheer zijn fiscaal gewaardeerd waarbij het opwaarderen naar een commerciële waarde momenteel voor veel bedrijven lastig is gezien de huidige rentestand. In relatie tot de zekerheden is dit ietwat minder relevant aangezien de ondernemer vooralsnog geen pensioen zal gaan genieten kijkende naar de leeftijd. Voor de BV wordt dit een verplichting als de pensioendatum feitelijk bereikt is. Kijkende naar de financieringstermijn en de leeftijd van de ondernemer is dat nog niet het geval. De fiscus bepaalt eveneens dat je pensioenen niet mag verpanden aan een lening. Dat is bij deze financiering niet het geval. De pensioenvoorziening wordt niet verpand echter de holding staat borg voor de financiering. De holding heeft echter een vermogensstructuur waar het opgebouwde pensioen in eigen beheer is opgebouwd. Het pensioen wordt dus niet 'verpand'. Aangezien de holding borg staat is het relevant een zo volledig mogelijk beeld te geven. Hopelijk geeft dit ietwat meer verduidelijking en helpt het u bij het maken van uw investeringsafweging.
pi_155403197
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 10:21 schreef CaLeX het volgende:
Ik ben wel een stuk minder gaan investeren in 2015 (van gemiddeld 3.6 projecten per maand naar 2.9). Eerst maar eens het opgelopen aantal terugontvangen termijnen op laten lopen en als er wat moois en leuks langs komt dan pakken we die wel weer mee als herinvestering. ^O^
Da's nog best wat. Ik heb sinds april nog maar in vijf projecten geïnvesteerd en heb de boel nu praktisch stil liggen. Ik zie wel wat er binnenkort en probeer dat wel ergens anders te investeren. Komen er nog écht goede projecten voorbij, dan stap ik wel in. En ik vind CF via Lendahand, met relatief snelle return, ook nog wel interessant. Maar gezien de informatievoorziening waar steeds vaker gaten in zitten stap ik enkel nog in projecten op GvE en KoM als ze écht goed zijn. En voordat je daar achter bent, zitten ze meestal al vol...
Schip ahoy!
pi_155403465
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:36 schreef Piet__Piraat het volgende:
Da's nog best wat.
Het zijn gemiddelde vanaf de start, sinds begin april in 5 (+1 AYD) gestapt.
pi_155403671
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:36 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Da's nog best wat. Ik heb sinds april nog maar in vijf projecten geïnvesteerd en heb de boel nu praktisch stil liggen. Ik zie wel wat er binnenkort en probeer dat wel ergens anders te investeren. Komen er nog écht goede projecten voorbij, dan stap ik wel in. En ik vind CF via Lendahand, met relatief snelle return, ook nog wel interessant. Maar gezien de informatievoorziening waar steeds vaker gaten in zitten stap ik enkel nog in projecten op GvE en KoM als ze écht goed zijn. En voordat je daar achter bent, zitten ze meestal al vol...
En wat zijn hierbij je afwegingen? Zijn de huidige projecten van mindere kwaliteit dan voorheen, of heb je zelf in de loop der tijd beter geleerd wanneer een project goede kwaliteit heeft? Zelf ben ik pas enkele maanden bezig, en investeer gemiddeld 1 maal per week (in het begin iets meer) via verschillende platforms
pi_155403821
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:32 schreef Investormatch2 het volgende:

[..]

Dank voor de oplettendheid en mijn excuses, er is een fout gemaakt in de formule. Hierbij een nieuwe link met de goede berekening.

https://www.dropbox.com/s/ropjm221iom7eb1/Rekentool%20defaults%20crowdfunding%2021-08-2015.xlsx?dl=0

De posts worden normaal door mijn collega gedaan, vandaar dat ik nu vanuit een Investormatch2 account post. Ik ben wel persoonlijk verantwoordelijk voor deze tools. Mocht er iets mis zijn dan hoor ik het graag.
Bedankt voor de update, ik ga er eens naar kijken. Wel apart dat toen ik thuis nietsvermoedend de eerste tool op mijn Imac opende, ik de formules zo kon zien. Zojuist opende ik echter de 2e tool op mijn werk in Excel en toen bleken de velden te zijn beveiligd, evenals die van de eerste versie...
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:24:43 #99
447634 Investormatch2
Ondernemend financieren
pi_155404183
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 12:06 schreef _okmer het volgende:

[..]

Bedankt voor de update, ik ga er eens naar kijken. Wel apart dat toen ik thuis nietsvermoedend de eerste tool op mijn Imac opende, ik de formules zo kon zien. Zojuist opende ik echter de 2e tool op mijn werk in Excel en toen bleken de velden te zijn beveiligd, evenals die van de eerste versie...
Het was in eerste instantie ook de bedoeling dat het bestand beveiligd zou zijn. Ik was al verbaasd dat je het kon openen, ik dacht eigenlijk dat je een hele goede hacker was :).
pi_155404344
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 12:24 schreef Investormatch2 het volgende:

[..]

Het was in eerste instantie ook de bedoeling dat het bestand beveiligd zou zijn. Ik was al verbaasd dat je het kon openen, ik dacht eigenlijk dat je een hele goede hacker was :).
Haha, met deze post wilde ik me daar even tegen indekken inderdaad O-)
pi_155404805
Lendahand is al vol op symbid, heb deze niet voorbij zien komen, wanneer is hij op symbid geweest?
pi_155405974
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Antwoord van Kom:
Beste investeerders, dank voor de reacties en vragen betreffende de pensioenvoorziening. Om e.e.a. niet te technisch te maken maar wel in juiste perspectief te plaatsen het volgende; veel pensioenen in eigen beheer zijn fiscaal gewaardeerd waarbij het opwaarderen naar een commerciële waarde momenteel voor veel bedrijven lastig is gezien de huidige rentestand. In relatie tot de zekerheden is dit ietwat minder relevant aangezien de ondernemer vooralsnog geen pensioen zal gaan genieten kijkende naar de leeftijd. Voor de BV wordt dit een verplichting als de pensioendatum feitelijk bereikt is. Kijkende naar de financieringstermijn en de leeftijd van de ondernemer is dat nog niet het geval. De fiscus bepaalt eveneens dat je pensioenen niet mag verpanden aan een lening. Dat is bij deze financiering niet het geval. De pensioenvoorziening wordt niet verpand echter de holding staat borg voor de financiering. De holding heeft echter een vermogensstructuur waar het opgebouwde pensioen in eigen beheer is opgebouwd. Het pensioen wordt dus niet 'verpand'. Aangezien de holding borg staat is het relevant een zo volledig mogelijk beeld te geven. Hopelijk geeft dit ietwat meer verduidelijking en helpt het u bij het maken van uw investeringsafweging.
Kortom het pensioen is niet verpand, maar als het mis gaat en de liquide middelen van de holding moeten worden aangesproken, dan is de DGA zijn pensioen kwijt. Immers een B.V. moet beleggingen of geld in de B.V. aanhouden vanwege de toekomstige pensioenverplichting.
Logisch dus dat ze het vermelden.
Pecunia non olet
pi_155406275
quote:
aantrekkelijke rente, 36 maanden, hoge eigen inbreng en middelen om op te vangen als het tegenzit. Maar ja, hoe hard zijn die "zekerheden", het is en blijft wel horeca, en is eigenlijk een startup (maar dan wel binnen een franchise). Kortom, ik weet t nog even niet :)

[ Bericht 0% gewijzigd door _okmer op 21-08-2015 14:06:32 (typo) ]
pi_155406747
quote:
Hij ziet er op zich wel goed uit, echter is het eigenlijk een herfinanciering en daar ben ik momenteel een beetje huiverig voor. Terugbetaling aan familie en zo.... Nee, ik pas even voor deze.
pi_155406909
Nog eens op de verschillende platforms lopen snuffelen naar de openstaande projecten of er echt niet meer voor me in zat.

Zo kwam ik ook op de reacties op de kerstwinkel.

Ik moet zeggen dat de dame wel erg enthousiast en zeker van haar zaak is.
In eerste instantie was ik afgehaakt wegens het risico profiel.

Halvewege de reacties bedacht ik me dat het misschien toch een leuk project was omdat ze er best over had nagedacht. En vroeg ik me af waar het risicoprofiel vandaan kwam.

Maar nu ik het boekje uit heb en alle reacties van haar heb gelezen heb ik het gevoel dat ze niet in staat is om risico's en problemen te herkennen door haar enthousiasme.
Eigenlijk is dit voor het eerst dat enthousiasme me tegenhoud om te investeren in een project.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_155406991
wat voor zekerheden zijn er standaard bij HCN?
pi_155407041
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:32 schreef bleyenburg het volgende:
wat voor zekerheden zijn er standaard bij HCN?
De kredietnemer is te allen tijde hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. Tevens neemt Horeca Crowdfunding Nederland (in tegenstelling tot andere platformen) de verpanding op de inventaris.
pi_155407104
dank
pi_155407126
quote:
Er zat er een van hier in Den Haag een paar jaar geleden, die heeft er niet heel lang gezeten
pi_155407225
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

De kredietnemer is te allen tijde hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. Tevens neemt Horeca Crowdfunding Nederland (in tegenstelling tot andere platformen) de verpanding op de inventaris.
Hoe zit dit dan?

"De franchisegever biedt een terugkoopgarantie van de inventaris van ¤ 25.000." Overlappende zekerheid?
pi_155407260
De inventaris is verpand tegen een vast bedrag. De 25K is veel meer dan je normaal zou krijgen bij verpanding. Verder hoofdelijke aansprakelijkheid verdeeld over 4 ondernemers

[ Bericht 12% gewijzigd door djh77 op 21-08-2015 14:48:17 ]
pi_155407354
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Verpanding van de inventaris klinkt leuk maar je hebt er niets aan in geval van een faillissement. Inventaris is een bodemzaak en hier heeft de fiscus voorrang
pi_155407435
waar in Den Haag?
pi_155407480
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:47 schreef bleyenburg het volgende:
waar in Den Haag?
Korte Poten 63

Daarna zat D-reizen erin en nu staat het leeg :Y)
pi_155407498
eerste investering gedaan bij HCN.
kan iemand met ervaring mij vertellen hoe een en ander is ingericht qua dashboard m.b.t. aflossingsschema e.d.?
pi_155407507
ze hadden ook op de Lange Poten moeten gaan zitten ;)
pi_155407570
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:50 schreef bleyenburg het volgende:
ze hadden ook op de Lange Poten moeten gaan zitten ;)
scheelt 250 meter ;)
pi_155407600
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:49 schreef bleyenburg het volgende:
eerste investering gedaan bij HCN.
kan iemand met ervaring mij vertellen hoe een en ander is ingericht qua dashboard m.b.t. aflossingsschema e.d.?
Dat is beperkt op deze site. Je krijgt een mail dat het geld is overgemaakt naar de ondernemer en dat de aflossing na ongeveer een maand zal starten. Er staat wel een overzichtje (jaaroverzicht) met betalingen, aflossingen, rente (totaal per kalenderjaar) in "mijn Horeca Funding"
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:58:21 #120
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155407736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 12:59 schreef snoopy40 het volgende:
Lendahand is al vol op symbid, heb deze niet voorbij zien komen, wanneer is hij op symbid geweest?
Nee, is nog niet voorbijgekomen. Dit was de vorige. Vorig voorjaar, meen ik.
pi_155407875
Via dit forum kom ik er achter dat ik tot op heden best wat geld verdiend (lees: niet verloren) heb, door in bepaalde projecten niet te investeren.
pi_155408661
ik heb AGD om een betaalschema voor InfraUnie gevraagd. Staat nog niet op de site, maar ik kreeg hem desgevraagd, keurig per email aangeleverd :)
pi_155408925
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:29 schreef RavigotteSaus het volgende:
Nog eens op de verschillende platforms lopen snuffelen naar de openstaande projecten of er echt niet meer voor me in zat.

Zo kwam ik ook op de reacties op de kerstwinkel.

Ik moet zeggen dat de dame wel erg enthousiast en zeker van haar zaak is.
In eerste instantie was ik afgehaakt wegens het risico profiel.

Halvewege de reacties bedacht ik me dat het misschien toch een leuk project was omdat ze er best over had nagedacht. En vroeg ik me af waar het risicoprofiel vandaan kwam.

Maar nu ik het boekje uit heb en alle reacties van haar heb gelezen heb ik het gevoel dat ze niet in staat is om risico's en problemen te herkennen door haar enthousiasme.
Eigenlijk is dit voor het eerst dat enthousiasme me tegenhoud om te investeren in een project.
Ze is inderdaad (over) enthousiast en ziet daardoor haar grenzen niet. Daarnaast heb ik er geen hoge pet van op als mensen die een winkel van 100m2 gaan bestieren, zich dan DGA en CEO gaan noemen (zie linkedin). De arrogantie waarmee gezegd wordt dat i.p.v. 44000 euro het eerste jaar een salaris van 33000 ook wel genoeg is…………. Veel middenstanders zijn heel blij als ze na een jaar hard werken aan het eind 33000 euro over hebben gehouden in prive.

Ik kom uit een middenstandsgezin met een winkel in hartje Jordaan en toevallig had mijn vader jaren lang ook nog met kerst een pop up store voor kerstdecoratie. Ja, het was goede handel! Ja hij verkocht zich 6 weken scheel met 3 man personeel in die winkel. De marge was goed, de omzet was goed, en hij hield er een leuke cent aan over. Maar hij zou zich in z’n graf omdraaien en verbaasd glimlachen als iemand met droge ogen beweerd dat zij 1 km verderop 375.000 euro omzet in 3 maanden gaat halen als start-up, zonder enige naamsbekendheid in A’dam.

Je zult begrijpen dat ik mijn euro’s niet in deze kerstwinkel stop.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 21-08-2015 16:02:59 ]
pi_155409037
wiebke lijkt mij een prima mens, maar ik stop er zakelijk ook niks in.
op haar FB meldt ze in mei nog dat ze niks wil doen met crowdfund platforms ;)
pi_155409096
uit haar FB:

Wiebke de Jong-Fischer Jullie kunnen allemaal helpen. Koop een cadeaubon en krijg 10% meer koopwaarde. Of investeer echt tegen een rente van 4%. Dat is nog eens wat meer dan de 0,95 % die je van de bank krijgt smile-emoticon. Ik doe bewust niet aan de grote crowdfundingsites omdat ik dan meer dan 5000 euro eerst aan hen mag betalen. Je snapt dat ik dat liever aan andere dingen uitgeef. En elke overeenkomst die je met mij sluit is legaal en officieel vastgelegd, ik handel immers als bedrijf. Dus kom op lieve mensen die het mij goed wensen. Wordt lid van mijn engelennetwerk, help mij starten en je krijgt er echt veel meer voor terug.

daar dacht ze nog met een aanbieding van 4% rente weg te komen....
pi_155409412
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:26 schreef bleyenburg het volgende:
ik heb AGD om een betaalschema voor InfraUnie gevraagd. Staat nog niet op de site, maar ik kreeg hem desgevraagd, keurig per email aangeleverd
En wat is dat schema??
Ik neem aan elke 6e van de maand eenzelfde bedrag en dat 36 keer?
Zit de 5% premie daar ook netjes in verwerkt?
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_155409700
inderdaad elke 6e van de maand en keurig inclusief de 5% premie.
fee ingehouden op eerste termijn en 12 mnd ipv 36 :)
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:59:01 #128
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155409708
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:48 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

En wat is dat schema??
Ik neem aan elke 6e van de maand eenzelfde bedrag en dat 36 keer?
Zit de 5% premie daar ook netjes in verwerkt?
ik denk dat de infra er na 12 keer wel mee ophoudt... ;)
pi_155409733
dat dus, crowd-fundi :)
pi_155409748
ik zit nog te wachten op mailtje met eenzelfde schema inzake CFS van AGD
pi_155409827
nog bedankt djh77.
Nogal summier overzicht dus bij HCN, begrijp ik.

Ben net met hun gestart. 1e project.
Ik zoek meer platforms.... Doe nu als test mee met paar in AGD en nu ook als proef eentje bij HCN
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:02:44 #132
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155409853
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:59 schreef bleyenburg het volgende:
dat dus, crowd-fundi :)
Ach, ik zou het niet verkeerd vinden als ze daarna nog rustig 24 maanden verder gaan. Zit ik tenminste heel goed. :)
Overigens: ik heb nog niks te klagen. Tot nu toe zijn alle termijnen netjes betaald. Van mijn oudste projecten reeds 16 keer (van de bijv. 24 van FIT. Zou het nu als een te groot risico beschouwen).
pi_155409870
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:59 schreef bleyenburg het volgende:
ik zit nog te wachten op mailtje met eenzelfde schema inzake CFS van AGD
haha. ik had precies hetzelfde. Gebeld en er bleek een tweede werkmap in het bestand te zijn. Had Rockenfeller ff niet goed gekeken
pi_155409916
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:58 schreef _okmer het volgende:

[..]

En wat zijn hierbij je afwegingen? Zijn de huidige projecten van mindere kwaliteit dan voorheen, of heb je zelf in de loop der tijd beter geleerd wanneer een project goede kwaliteit heeft? Zelf ben ik pas enkele maanden bezig, en investeer gemiddeld 1 maal per week (in het begin iets meer) via verschillende platforms
Net wat ik zeg: ik merk vaker dat de informatievoorziening matig is en er lijken uit de kast komen bij projecten die enigszins goed ogen (gestapelde financieringen e.d.). Verder ook veel projecten waarbij ik principieel niet investeer of projecten die te wankel zijn in mijn ogen. Deels komt het denk ik doordat het grote publiek CF heeft gevonden, zowel aan de vraag- als aanbodzijde. Veel dubieuze partners gaan hun geluk maar eens beproeven over de rug van de onwetende investeerder. Plus de rentes lopen terug door het grote investeerdersaanbod, waardoor het rendement steeds minder in verhouding staat tot de risico's (die risico's worden nu steeds meer duidelijk met de defaults die meer zichtbaar worden). Daarnaast ben ik zelf ook kritischer geworden. Ik heb enkele projecten waar ik in ben gestapt het afgelopen jaar, waar ik nu minder snel in zou stappen.
Schip ahoy!
pi_155410482
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:59 schreef crowd-fundi het volgende:
ik denk dat de infra er na 12 keer wel mee ophoudt...
Das dan weer jammer.
pi_155410658
ik kan er echt maar een ontdekken Rockenfeller :(
pi_155410762
Het is opvallend rustig bij GvE: als ik het goed heb zijn er de afgelopen twee weken twee projecten langgekomen, van samen 130.000. Daar kan de schoorsteen in Rhenen niet van roken.
pi_155410775
Het overzicht in AGD vind ik wel een probleem. Als investerder vind je nauwelijks informatie nadat je eenmaal hebt ingelegd. Ik zie alleen maar DAT ik heb ingelegd en hoeveel. Dat weet ik zelf ook wel.

Info over de aflossingen moet je blijkbaar vragen.
Eigenlijk wil ik dat gewoon op de website zien en anders minstens pro-aktief een mail met dit soort info.

Ik heb eigenlijk niet eens een fatsoenlijke bevestiging dat ik betaald heb en dat ik dus mee doe. Er staat nog steeds 'Je betaalt zodra het project is volgelopen '.

Als dat niet beter wordt ben ik bang dat ik niet veel met AGD ga doen.
pi_155410864
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 16:26 schreef bleyenburg het volgende:
ik kan er echt maar een ontdekken Rockenfeller :(
ff berichtje of chat sturen
pi_155411250
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 16:04 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Net wat ik zeg: ik merk vaker dat de informatievoorziening matig is en er lijken uit de kast komen bij projecten die enigszins goed ogen (gestapelde financieringen e.d.). Verder ook veel projecten waarbij ik principieel niet investeer of projecten die te wankel zijn in mijn ogen. Deels komt het denk ik doordat het grote publiek CF heeft gevonden, zowel aan de vraag- als aanbodzijde. Veel dubieuze partners gaan hun geluk maar eens beproeven over de rug van de onwetende investeerder. Plus de rentes lopen terug door het grote investeerdersaanbod, waardoor het rendement steeds minder in verhouding staat tot de risico's (die risico's worden nu steeds meer duidelijk met de defaults die meer zichtbaar worden). Daarnaast ben ik zelf ook kritischer geworden. Ik heb enkele projecten waar ik in ben gestapt het afgelopen jaar, waar ik nu minder snel in zou stappen.
helder. Het zat m met name in "merken": merk je het vaker omdat je kritischer bent geworden/meer ervaring hebt, of merk je het vaker omdat het vaker gebeurt?
pi_155411634
quote:
Geachte relatie,

Gisteren hebben we helaas vernomen dat Kattenburg Corporate Clothing BV failliet is verklaard. (zie link: http://www.rtlnieuws.nl/e(...)lliet-kledingbedrijf). Tot op heden hadden we op deze lening geen achterstanden geregistreerd staan en het faillissement kwam ook voor ons onverwacht.

Nadat we het nieuws mochten vernemen hebben we uiteraard direct contact gelegd met de ondernemer voor een nadere onderbouwing. De ondernemer betreurt de gang van zaken en de wijze waarop dit onder onze aandacht is gekomen. Helaas mag hij, op verzoek van de curator, op dit moment geen verdere schriftelijke verklaring afgeven. Relatie is door de behandelend curator verwezen naar het binnen vier weken te publiceren officiële faillissementsverslag. Uiteraard zullen wij het dossier uit handen geven aan de gerechtsdeurwaarder en de vordering aanmelden bij de curator. Zodra wij additionele informatie in deze kwestie ontvangen zullen we u hiervan in kennis stellen.

Volledigheidshalve wijzen we u erop dat ondernemer hoofdelijk aansprakelijk is voor de nakoming van de verplichting. Zoals eerder gesteld hebben we tot op heden geen achterstanden geregistreerd staan op deze lening. Mochten deze ontstaan dan zullen we u daarvan in kennis stellen en zullen we de uitbetalingen aan investeerders stop zetten.
Met vriendelijke groet,
de directie
Edwin Adams
Martijn van Schelven
Ben benieuwd of we iets terug kunnen krijgen, voor mij is dit de tweede uit 38 lopende projecten die kopje onder is gegaan, dus de schade is tot nu toe wel te overzien en niet hoger dan wat je zou mogen verwachten.
pi_155411771
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 17:00 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ben benieuwd of we iets terug kunnen krijgen, voor mij is dit de tweede uit 38 lopende projecten die kopje onder is gegaan, dus de schade is tot nu toe wel te overzien en niet hoger dan wat je zou mogen verwachten.
Ik zit al op default 3 van de 27, schade wordt mij allemaal wat te hoog. Lijkt mij dat ik er mee ga stoppen en maar gewoon mijn geld wat erin zit in totaal terug laat vloeien naar mijn gewone rekeningen. En toch maar dan dat geld in stenen duw, dan minder hypotheek rente, levert nu, bij mij meer op dan geld in crowdfunding. Rendement nu vanaf dat ik startte 2.19%, hypotheek rente 3.6%, gaat allemaal om kleine bedragen wat ik erin heb zitten, in totaal 4k maar toch. Dag dag crowdfunding op het moment, vooral daar in dat bericht staat dat BANKEN voor gaan.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_155413282
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 16:30 schreef RavigotteSaus het volgende:

Ik heb eigenlijk niet eens een fatsoenlijke bevestiging dat ik betaald heb en dat ik dus mee doe. Er staat nog steeds 'Je betaalt zodra het project is volgelopen '.

Als dat niet beter wordt ben ik bang dat ik niet veel met AGD ga doen.
Het belangrijkste deel, zijnde de akte van lening, heb je als het goed is wel ontvangen en daarin staat in principe dat je meedoet. Ik ben overigens met je eens dat ik ook gewoon een betaaloverzicht wil hebben zonder hierom te moeten vragen.
pi_155414637
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 16:45 schreef _okmer het volgende:

[..]

helder. Het zat m met name in "merken": merk je het vaker omdat je kritischer bent geworden/meer ervaring hebt, of merk je het vaker omdat het vaker gebeurt?
Ik ben kritischer geworden, maar als je de laatste paar topics doorleest zie je duidelijk waar de schoen wringt. Onduidelijke constructies, stapelfinancieringen, holdings die zogenaamd borg staan maar geen drol waard zijn, etc. Ik denk dat ik er scherper op ben, maar ik denk ook dat we in het topic hier meer helder krijgen en meer kritische noten plaatsen.
Schip ahoy!
pi_155414962
De afgelopen twee weken heb ik van drie verschillende bedrijven te horen gekregen dat ze default zijn. Dat is een flinke tegenvaller, de totale schade is ruim 900 euro (contante waarde). Ik ben er nu even goed ziek van. Op een totaal geïnvesteerd bedrag van 12.000 euro betekent dit dat het rendement zakt naar spaarbankniveau en dan mag er de komende jaren niets meer mis gaan anders sta ik onder water. In alle gevallen betreft het bedrijven waarvan de GVE classificatie 5 was (hoogste risico). Tsja moet je maar geen hoge risico's accepteren, eigen schuld dikke bult.
pi_155415122
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 19:20 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik ben kritischer geworden, maar als je de laatste paar topics doorleest zie je duidelijk waar de schoen wringt. Onduidelijke constructies, stapelfinancieringen, holdings die zogenaamd borg staan maar geen drol waard zijn, etc. Ik denk dat ik er scherper op ben, maar ik denk ook dat we in het topic hier meer helder krijgen en meer kritische noten plaatsen.
Kleine aanvulling: halve starters met een verdienmodel waarbij zelfs een klein kind kan zien dat dit niet werkt en die vervolgens in een enorm tempo vollopen.
pi_155415214
En dan binnenkort grote verhalen in de media over projecten die falen en investeerders die hun geld kwijt zijn... Dat gaat ook zorgen voor terughoudendheid en de platformen helpen zo hun eigen branche om zeep door slechte projecten aan te bieden.

Anyway, ik heb ongeveer net zoveel uit staan in (individuele) aandelen als in CF, maar dat eerste daalt de afgelopen 3 weken een stuk harder dan dat defaults voor elkaar kunnen krijgen in CF :)
pi_155415852
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 19:31 schreef Sparafucile het volgende:
De afgelopen twee weken heb ik van drie verschillende bedrijven te horen gekregen dat ze default zijn. Dat is een flinke tegenvaller, de totale schade is ruim 900 euro (contante waarde). Ik ben er nu even goed ziek van. Op een totaal geïnvesteerd bedrag van 12.000 euro betekent dit dat het rendement zakt naar spaarbankniveau en dan mag er de komende jaren niets meer mis gaan anders sta ik onder water. In alle gevallen betreft het bedrijven waarvan de GVE classificatie 5 was (hoogste risico). Tsja moet je maar geen hoge risico's accepteren, eigen schuld dikke bult.
Zo...drie de afgelopen 2 weken? Dat is heftig! Volgens mij zijn ze nog niet allemaal hier voorbij gekomen?
pi_155416664
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 20:03 schreef didi80 het volgende:

[..]

Zo...drie de afgelopen 2 weken? Dat is heftig! Volgens mij zijn ze nog niet allemaal hier voorbij gekomen?
ik denk van wel: 4759, 5097 en 4358. Pfff
pi_155417780
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 19:40 schreef crowdiefunder het volgende:
Anyway, ik heb ongeveer net zoveel uit staan in (individuele) aandelen als in CF, maar dat eerste daalt de afgelopen 3 weken een stuk harder dan dat defaults voor elkaar kunnen krijgen in CF :)
Maar aandelen koop je ook voor de lange termijn en niet voor de dagwaarde. Over 60 maanden zijn die aandelen vast wel weer bijgetrokken.
Schip ahoy!
pi_155418002
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 20:29 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik denk van wel: 4759, 5097 en 4358. Pfff
Ik had er een paar gemist.
pi_155418206
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 20:58 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Maar aandelen koop je ook voor de lange termijn en niet voor de dagwaarde. Over 60 maanden zijn die aandelen vast wel weer bijgetrokken.
Dat is zo, defaults in CF krijg je alleen terug als er nog hoofdelijke aansprakelijkheid is waar ook echt wat te halen is (maar is het dan wel een default?)
pi_155418352
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 19:20 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Nog een klein aanvulling, de platformen of eigenlijk vooral GvE (die liepen ook achter) zijn ook wel wat betere informatie gaan geven waardoor je ook een iets betere afweging kunt maken. Dit zou nog steeds beter kunnen maar er zijn mijns inziens wel stapjes de goede richting in gemaakt.
pi_155419233
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 21:09 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Dat is zo, defaults in CF krijg je alleen terug als er nog hoofdelijke aansprakelijkheid is waar ook echt wat te halen is (maar is het dan wel een default?)
Heb daar toch een andere mening over. Een paar posts terug had iemand het over "zijn" defaults met alle privé hoofdelijk aansprakelijk en waar helemaal niets meer te halen viel. Zekerheden op de onderneming kunnen vaak meer waarde hebben.
pi_155421018
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 21:37 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Heb daar toch een andere mening over. Een paar posts terug had iemand het over "zijn" defaults met alle privé hoofdelijk aansprakelijk en waar helemaal niets meer te halen viel. Zekerheden op de onderneming kunnen vaak meer waarde hebben.
Dat is wat AgD en in mindere mate KoM ook stellen. Ik ben een voorstander van een combi van die twee. Goede zekerheden die op de juiste manier geregistreerd worden, zoals AgD zegt te doen, met daarnaast hoofdelijke aansprakelijkheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 22-08-2015 13:56:24 ]
pi_155431558
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 21:09 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Het is in principe dan wel een default, want het concept is geploft. En je krijgt lang niet altijd alles terug, dus het restbedrag is je verlies.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 21:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nog een klein aanvulling, de platformen of eigenlijk vooral GvE (die liepen ook achter) zijn ook wel wat betere informatie gaan geven waardoor je ook een iets betere afweging kunt maken. Dit zou nog steeds beter kunnen maar er zijn mijns inziens wel stapjes de goede richting in gemaakt.
Dat is ook wel een beetje waar ja. De info was in het begin soms heel summier, dat lijkt te verbeteren.
Schip ahoy!
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:33:24 #157
132191 -jos-
Money=Power
pi_155431812
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 10:05 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Het is in principe dan wel een default, want het concept is geploft. En je krijgt lang niet altijd alles terug, dus het restbedrag is je verlies.
Zolang het incassotraject nog loopt en er dus nog kans is dat je (een gedeelte van) het geld terug krijgt is het nog geen default imo.
pi_155431862
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 10:33 schreef -jos- het volgende:

[..]

Zolang het incassotraject nog loopt en er dus nog kans is dat je (een gedeelte van) het geld terug krijgt is het nog geen default imo.
Het is een discussie over terminologie.
Een default is mijns inziens een project dat ploft. Je verlies is het verschil tussen het initiële bedrag en het bedrag dat je uiteindelijk krijgt nadat alle stappen rondom incasso en aansprakelijkheid zijn gezet. Een project kan defaulten, maar toch doorbetalen. Dan valt je verlies uiteindelijk lager uit, maar is het oorspronkelijke idee wel failliet gegaan.
Schip ahoy!
pi_155431870
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 10:33 schreef -jos- het volgende:

[..]

Volgens investopedia:

"DEFINITION of 'Default'

1. The failure to promptly pay interest or principal when due. Default occurs when a debtor is unable to meet the legal obligation of debt repayment. Borrowers may default when they are unable to make the required payment or are unwilling to honor the debt."

Het is dus wel gewoon een default. Het gaat erom dat de maandelijkse betaling van aflossing+rente in de problemen komt. Of je wel of niet wat terugkrijgt doet niet ter zake of iets wel of geen default is.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:06:09 #160
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_155435426
Die defaults zijn idd nog wel een belangrijke kwestie. Ik heb er nu 3 en wat ik doe is dat ik meteen alle nog te ontvangen aflossingen als verlies afschrijf.

Maar zoals gezegd is nu bij mn 1e default een loonbeslag ingezet dus hopelijk brengt dat nog iets op? Misschien moeten ze wel 6 maanden betalen om 1 maand te kunnen aflossen maja alles wat we nog terug krijgen is mooi meegenomen.

QB lijkt me zelf nog wel enigzins kansrijk om wat terug te krijgen, QB Australie heeft de zaak toch goed lopen verkloten en daar heeft hij die vordering op dus wie weet komt daar nog wat van terug. Maar misschien is dat al lang weer omgevallen.Toevallig ken ik iemand die ongeveer hetzelfde aan de hand heeft gehad en die heeft nu pas 6(!) jaar later het geld van die vordering gekregen, en dat gaat ook naar de schuldeisers.

Maar lastig in te schatten op het moment dus daarom schrijf ik het maar helemaal af dan kan het alleen nog meevallen. Het storende is wel dat je gewoon verder niets hoort maar misschien mag dat ook idd niet van de curator ofzo maar ik zou wel een brief willen hebben met daarin wat er mis gegaan en wat hij nog verwacht te kunnen doen.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:08:48 #161
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_155435475
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 17:07 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ik zit al op default 3 van de 27, schade wordt mij allemaal wat te hoog. Lijkt mij dat ik er mee ga stoppen en maar gewoon mijn geld wat erin zit in totaal terug laat vloeien naar mijn gewone rekeningen. En toch maar dan dat geld in stenen duw, dan minder hypotheek rente, levert nu, bij mij meer op dan geld in crowdfunding. Rendement nu vanaf dat ik startte 2.19%, hypotheek rente 3.6%, gaat allemaal om kleine bedragen wat ik erin heb zitten, in totaal 4k maar toch. Dag dag crowdfunding op het moment, vooral daar in dat bericht staat dat BANKEN voor gaan.
Ik stop voorlopig ook even, mn bedrag is veel te hoog opgelopen.

Heb nu ook 3 defaults maar ook wel HIN die eentje wel helemaal goed maakt. Totaal heb ik iets van 40 projecten waarvan 4 klaar en 3 defaults dus.
pi_155438823
jullie gaan stoppen ,ik moet nog beginnen zit te wachten op projecten op gve
pi_155439654
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:34 schreef samlood het volgende:
Je kunt beginnen bij Aygodutch ;).
pi_155456138
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:34 schreef samlood het volgende:
Ja, je kunt inderdaad eventueel beginnen bij AgD. Als je er wat in ziet dan wel voor het einde van deze maand doen want dan pak je nog 2,5% extra mee.
pi_155459672
@horseman: jij hebt, als ik het goed heb, eerder melding gemaakt van een aanstaand default waarover je nog niets kon zeggen. Is dat inmiddels langsgekomen of is default nr 20 nog onderweg?
pi_155460219
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 11:15 schreef Camogli het volgende:
@horseman: jij hebt, als ik het goed heb, eerder melding gemaakt van een aanstaand default waarover je nog niets kon zeggen. Is dat inmiddels langsgekomen of is default nr 20 nog onderweg?
Die is nog onderweg.
pi_155463368
Voor de rest lopen projecten vrij snel vol. Helemaal de 'goede' projecten. Slechte projecten blijven wat langer open, zoals de laatste tijd op KoM.
*muv startende platformen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Gijsbertus op 23-08-2015 20:37:08 ]
  zondag 23 augustus 2015 @ 14:33:07 #168
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_155463914
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 11:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Die is nog onderweg.
Pfffff
pi_155465830
Waarom precies Aygodutch?

Ze hebben 2 projecten die niet bepaald snel vol lopen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 17:13 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Je kunt beginnen bij Aygodutch ;).
pi_155476241
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 15:37 schreef Remond1977 het volgende:
Waarom precies Aygodutch?

Ze hebben 2 projecten die niet bepaald snel vol lopen.

[..]

Dat niet snel vollopen is waar.
Maar de projecten zijn niet verkeerd, plus 2,5% extra vanaf 250 inleg of meer. Het is nog niet zo'n bekend platform als Collin en GvE waar dezelfde projecten allang vol zouden zitten.
  zondag 23 augustus 2015 @ 22:16:49 #171
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155481994
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 11:15 schreef Camogli het volgende:
Ik heb er ook één aangekondigd die nog onderweg is.
pi_155482861
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 22:16 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik heb er ook één aangekondigd die nog onderweg is.
fijn.....
Die heb ik gemist: 21.
Kun je data noemen? Klasse, looptijd, rentepercentage e.d.?
  maandag 24 augustus 2015 @ 01:52:35 #173
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155488056
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 22:33 schreef Camogli het volgende:

[..]

fijn.....
Die heb ik gemist: 21.
Kun je data noemen? Klasse, looptijd, rentepercentage e.d.?
Heb al e.e.a. genoemd een tijdje terug.

Het is een 5S maar verder zeg ik er even niks over.
Het lijkt nu gelukkig nog niet zo ver te zijn gezien de berichten op social media die ik net lees, in tegenstelling tot wat ik enkele weken geleden privé gehoord heb uit zeer betrouwbare bron. Maar laten we hopen dat het goed blijft gaan.

[ Bericht 20% gewijzigd door leolinedance op 24-08-2015 01:59:02 ]
pi_155489896
Guus Adminiraal komt weer langs voor een rondje geld ophalen, zojuist mail van KOM gekregen. Project komt vanmiddag 14.00 online.

Hij heeft een nieuw bootje gevonden om te kopen. We kunnen het schip weer in dus :)
pi_155489927
Net mijn eerste project bij The Dutch Deal betaald.

Nu rekenen ze 0.9% provisie (niet ongebruikelijk) maar die "Wallet" is wel uitermate irritant.

Niet alleen kost het je ¤ 0.40 per iDeal betaling (een andere methode heb ik nog niet gevonden), maar ze rekenen ook ¤ 0.50 per opname uit je Wallet i.v.m. "administratiekosten".

Wat? Ik moet betalen om mijn geld terug te krijgen?

Op die manier blijft het bij deze investering. Ik snap het principe wel, maar je moet je investeerders niet al teveel obstakels opleggen om bij hun geld te komen. Dit is me teveel moeite en te duur om mijn geld weer terug te krijgen. :(

edit: Ik was de vorige keer al in Admiraal gestapt en ik zit er over te denken deze maal weer in te stappen. Vond het wel jammer nl. dat hij niet door was gegaan.

[ Bericht 10% gewijzigd door rwachtel op 24-08-2015 09:32:40 ]
  maandag 24 augustus 2015 @ 09:31:54 #176
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155489982
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:24 schreef NB1908 het volgende:
Guus Adminiraal komt weer langs voor een rondje geld ophalen, zojuist mail van KOM gekregen. Project komt vanmiddag 14.00 online.

Hij heeft een nieuw bootje gevonden om te kopen. We kunnen het schip weer in dus :)
Voor de eerdere investeerders: vrij van succesfee!
pi_155490113
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:24 schreef NB1908 het volgende:

Lening is wel 2x zo hoog als de vorige keer: E 240.000.
pi_155490145
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:40 schreef djh77 het volgende:
Lening is wel 2x zo hoog als de vorige keer: E 240.000.
Zouden de opbrengsten ook 2 maal zo hoog zijn? kan me herinneren dat het afgelopen keer ook al krap was allemaal.
De financiering voor dit schip is ¤ 240.000,- de rentevergoeding is 7,5% gedurende 48 maanden. De rating van het project is B+.
Hoe zit het met de rating? Is die anders als afgelopen keer?
pi_155490155
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zouden de opbrengsten ook 2 maal zo hoog zijn? kan me herinneren dat het afgelopen keer ook al krap was allemaal.
De financiering voor dit schip is ¤ 240.000,- de rentevergoeding is 7,5% gedurende 48 maanden. De rating van het project is B+.
Rating, rente en financieringsduur zijn hetzelfde als de vorige keer: https://www.kapitaalopmaat.nl/Scheepvaartonderneming-Admiraal
pi_155490216
Vorige week op nos.nl was het bericht dat vaak onder de kostprijs wordt gevaren: http://nos.nl/artikel/205(...)en-in-de-crisis.html
pi_155490257
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Maar hij had een hoop zekerheden (divers onroerend goed etc), met bovendien een schip als onderpand.
Als het project is geplaatst kunnen we beoordelen wat de echte risico's zijn en welk(e) onderpand(en) er gegeven worden.
pi_155490272
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:47 schreef Camogli het volgende:
Vorige week op nos.nl was het bericht dat vaak onder de kostprijs wordt gevaren: http://nos.nl/artikel/205(...)en-in-de-crisis.html
Dat kan natuurlijk. Maar als je nu je boot voor een prikkie koopt kunnen je kosten dus lager zijn dan de rest van de schippers. Zo zou het kunnen zijn dat Admiraal nu concurrerend kan varen met een redelijke marge.
De cijfers zullen het leren! Ben benieuwd!

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-08-2015 09:57:32 ]
pi_155490278
De mail intussen ook binnen. Ik weet niet meer wat er allemaal in de oude pitch stond, maar ik weer wel dat ik er toen niet mee deed. Volgens mij had hij allemaal onroerend goed in het buitenland of zo.

Nu het leenbedrag is verdubbeld tegen dezelde voorwaarden verwacht ik niet dat ik nu wel mee doe. Ik zit in elk geval niet om 14u klaar.
pi_155490341
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:51 schreef RavigotteSaus het volgende:
De mail intussen ook binnen. Ik weet niet meer wat er allemaal in de oude pitch stond, maar ik weer wel dat ik er toen niet mee deed. Volgens mij had hij allemaal onroerend goed in het buitenland of zo.

Nu het leenbedrag is verdubbeld tegen dezelde voorwaarden verwacht ik niet dat ik nu wel mee doe. Ik zit in elk geval niet om 14u klaar.
Ik zit ook niet klaar.
240000 euro op KOM, dan heb je zeker wel een paar dagen om de boel te bestuderen.
Kom loopt de laatste tijd niet zo hard en als iedereen van de afgelopen keer meedoet, wat ik niet verwacht, zit hij nog maar half vol! :)
pi_155490386
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:51 schreef RavigotteSaus het volgende:

Zekerheden waren de volgende:

Zekerheden
Om niet op één paard te wedden heb ik ook een beleggingspand in Drachten gekocht met een waarde in het economische verkeer van ¤ 115.000,-. De jaarlijkse huuropbrengst van dit, overigens hypotheekvrije pand, bedraagt ¤9.600,- per jaar. Daarnaast hebben we op de top van de crisis meer (Duitse) familiewoningen gekocht, deze waren toen aantrekkelijk geprijsd. De woningen bevatten in totaal 20 zelfstandige eenheden en diverse garages, die allen verhuurd zijn. De huuropbrengst is circa ¤ 90.000.- per jaar.

Ik zit zeker niet om 14:00 klaar met mijn portemonnee in de aanslag. Maar ik ga hem zeker wel even bekijken of het voorstel interessant is.
  maandag 24 augustus 2015 @ 09:59:04 #186
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155490388
De ontbindende voorwaarde is dat het geld er binnen 30 dagen moet zijn. Er is dus tijd om te studeren.
pi_155490434
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:58 schreef rwachtel het volgende:

[..]

Zekerheden waren de volgende:

Zekerheden
Om niet op één paard te wedden heb ik ook een beleggingspand in Drachten gekocht met een waarde in het economische verkeer van ¤ 115.000,-. De jaarlijkse huuropbrengst van dit, overigens hypotheekvrije pand, bedraagt ¤9.600,- per jaar. Daarnaast hebben we op de top van de crisis meer (Duitse) familiewoningen gekocht, deze waren toen aantrekkelijk geprijsd. De woningen bevatten in totaal 20 zelfstandige eenheden en diverse garages, die allen verhuurd zijn. De huuropbrengst is circa ¤ 90.000.- per jaar.

Ik zit zeker niet om 14:00 klaar met mijn portemonnee in de aanslag. Maar ik ga hem zeker wel even bekijken of het voorstel interessant is.
Zekerheden waren ook:
- Het schip zelf
- 173.000,- EUR op Mevr. Admiraal-Westhuis, rente 600,- EUR per maand
- 35.000,- EUR op Dhr. A.G. Admiraal, rente 140,- EUR per maand
- 125.000,- EUR op V.O.F. Amicitia (een bestaand schip)
pi_155490485
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:03 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zekerheden waren ook:
- Het schip zelf
Je hebt gelijk. Ik doelde op de het "onroerend goed in het buitenland" waar
quote:

[..]

Zekerheden waren ook:
- Het schip zelf
Je hebt gelijk. Ik doelde op het "onroerend goed in het buitenland" waar RavigotteSaus aan refereerde. Maar er waren inderdaad aanzienlijk meer zekerheden dan alleen het onroerend goed en het schip.
pi_155490491
quote:
Zekerheden waren ook:
- Het schip zelf
Je bedoelt dat er cash voldoende is om het schip zelf te kopen??
  maandag 24 augustus 2015 @ 10:09:28 #190
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155490494
quote:

[..]

Zekerheden waren ook:
- Het schip zelf
Dat Duitse onroerend goed behoorde niet tot de zekerheden!
pi_155490586
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:08 schreef rwachtel het volgende:

[quote]0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:09 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

[..]
Maar de huuropbrengsten waren voldoende om de kosten voor de annuïteit te dekken.

Je hebt gelijk. Ik doelde op het "onroerend goed in het buitenland" waar RavigotteSaus aan refereerde. Maar er waren inderdaad aanzienlijk meer zekerheden dan alleen het onroerend goed en het schip.
[/quote]
  maandag 24 augustus 2015 @ 10:18:14 #192
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155490624
quote:
6s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:26 schreef rwachtel het volgende:
Net mijn eerste project bij The Dutch Deal betaald.

Nu rekenen ze 0.9% provisie (niet ongebruikelijk) maar die "Wallet" is wel uitermate irritant.

Niet alleen kost het je ¤ 0.40 per iDeal betaling (een andere methode heb ik nog niet gevonden), maar ze rekenen ook ¤ 0.50 per opname uit je Wallet i.v.m. "administratiekosten".

Wat? Ik moet betalen om mijn geld terug te krijgen?

Op die manier blijft het bij deze investering. Ik snap het principe wel, maar je moet je investeerders niet al teveel obstakels opleggen om bij hun geld te komen. Dit is me teveel moeite en te duur om mijn geld weer terug te krijgen. :(

edit: Ik was de vorige keer al in Admiraal gestapt en ik zit er over te denken deze maal weer in te stappen. Vond het wel jammer nl. dat hij niet door was gegaan.
The Dutch Deal loopt overigens voor geen meter. Die autojongen spant wel de kroon: eerste toezegging: 12 juni, laatste (vierde) toezegging: 17 juli. Totaal toegezegd: wel honderdvijfenzeventig euro. Als je het uitschrijft lijkt het nog wat. Volgens de samenvatting zijn er al wel 5 investeerders die samen maar liefst ¤ 200 er in willen stoppen.
Zo'n walletfunctie en het moeten betalen om je geld terug te krijgen doen er ook geen goed aan om dit platform als een goed alternatief in de gaten te houden.
pi_155490648
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:16 schreef rwachtel het volgende:

[..]

[..]
Maar de huuropbrengsten waren voldoende om de kosten voor de annuïteit te dekken.

[/quote]

De netto huuropbrengsten van het Duits onroerend goed waren aangegeven als 30.000 euro.
  maandag 24 augustus 2015 @ 10:20:41 #194
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155490656
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:16 schreef rwachtel het volgende:

[..]

[..]

[/quote]
Jazeker! Dat maakte dat schip zo interessant. Als nu dezelfde zekerheden worden geboden wordt het allemaal wel wat magerder, maar lijkt het me nog altijd een van de mooiere projecten op KoM.
pi_155490764
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De netto huuropbrengsten van het Duits onroerend goed waren aangegeven als 30.000 euro.
[/quote]

Nee... 90K. Ik heb net nog even op de pagina gekeken.

En m.b.t. The Dutch deal. Die "autojongen" is nou niet een heel betrouwbaar ogend project.
En hij blijkt ook al eerder financiering te hebben opgehaald, maar dat is "vergeten" te vermelden in zijn pitch.
En dan haak ik meteen af.

Ik heb een toezegging gedaan bij de kapper en de cre8yourweight (of zo).
Die laatste is een relatief klein bedrag, dus relatief weinig risico (zowel voor mijn investering of zijn kans om het terug te betalen)
pi_155490894
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:27 schreef rwachtel het volgende:
Nee... 90K. Ik heb net nog even op de pagina gekeken.
[/quote]

Toch even alles lezen! :)

Voor de KOM investeerders zijn de geboden zekerheden een gedegen dekking op de aangevraagde financiering.

De ondernemer beschikt tevens over bezittingen in Duits onroerend goed, 3 woningen (totaal 20 wooneenheden) en een aantal garages. Taxatiewaarde in 2010 bedroeg 1.120.000,- EUR. Op de bezittingen rest een schuld (Hypotheek) van 755.000,- EUR. De huurinkomsten bedragen jaarlijks circa 90.000,- EUR met een jaarlijks overschot van 30.000,- EUR. Dit onroerend goed wordt niet verpand echter geeft wel een weergave van de ondernemersinkomsten welke worden gerealiseerd.
pi_155490922
Aaaaaaaaaaaaaaaah ...

Maandagmorgen. Ik stop met posten tot dinsdag :P
pi_155491146
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk. Maar als je nu je boot voor een prikkie koopt kunnen je kosten dus lager zijn dan de rest van de schippers. Zo zou het kunnen zijn dat Admiraal nu concurrerend kan varen met een redelijke marge.
De cijfers zullen het leren! Ben benieuwd!
zo is het natuurlijk, maar de betreffende sector is geen booming business.
pi_155491517
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:09 schreef crowd-fundi het volgende:
Inderdaad iets dat in 2010 voor het laatst is getaxeerd (voor verkrijgen van de hypotheek??) is inderdaad geen zekerheid.
pi_155492529
ik nog geen mail van KoM inzake Admiraal.
waarom niet??????????????????????
:(
pi_155492539
Nieuwe op Collin die redelijk rap gaat (50% bijna op dit moment)

https://www.collincrowdfu(...)2FazpuskyOfME1-15899
  maandag 24 augustus 2015 @ 12:00:18 #202
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155492577
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:09 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Inderdaad iets dat in 2010 voor het laatst is getaxeerd (voor verkrijgen van de hypotheek??) is inderdaad geen zekerheid.
Het werd ook niet ingebracht als zekerheid.
pi_155492822
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:58 schreef rwachtel het volgende:

tsja, ik snap echt niet dat ie zo hard gaat... Een starter in horeca (dus score verhoogd risico en daarbij credit score voldoende). En dat voor maar liefst 7% minus relatief hoge Collin-kosten? ik zeg :W
pi_155492872
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:58 schreef bleyenburg het volgende:
ik nog geen mail van KoM inzake Admiraal.
waarom niet??????????????????????
Misschien is de aankondiging alleen naar investeerders van het oude project van Guus Adminraal gestuurd.
Of zat je daar ook in?
pi_155492923
quote:
tsja, ik snap echt niet dat ie zo hard gaat...
je krijgt een incentive :-)
pi_155493133
Rente is ook wat aan de lage kant voor mijn voorkeur.
Bovendien is Collin inderdaad vrij duur, en bovendien vind ik die ¤ 500 porties niet echt interessant.

Die incentive interesseert met in het geheel niet omdat ik er geen gebruik van kan maken.
Wel slim, want je trekt wel potentieel wat extra klanten naar je onderneming. Al zijn het er 10. Omzet=omzet.
pi_155493285
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:12 schreef _okmer het volgende:
tsja, ik snap echt niet dat ie zo hard gaat...
Brownies & downieS dus een hoog gun gehalte. Werkt altijd bij crowdfunding. Bovendien kosten de "werknemers" vermoedelijk bijna niets of brengen ze misschien nog wel wat op via hun PGB.
pi_155493286
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:58 schreef rwachtel het volgende:

Ik zie dat het weer een Brownies & downieS is. Daar zijn er eerder ook al 1 of 2 van geweest die liepen via KoM. Zijn volgens ook vrij snel volgelopen.
pi_155493409
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Brownies & downieS dus een hoog gun gehalte. Werkt altijd bij crowdfunding. Bovendien kosten de "werknemers" vermoedelijk bijna niets of brengen ze misschien nog wel wat op via hun PGB.
mbt de kosten heb je een punt. Gunfactor OK, maar ook bij een inleg van minimaal 500 EUR? Kan een duur "gungrapje" worden dan. Enfin deze risico/rendemenstverhouding is aan mij niet besteed
pi_155493554
Mijn vraag mbt overwaarde woning wordt ook afgewimpeld...
No-go voor mij!
pi_155493612
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:39 schreef impact9 het volgende:
Mijn vraag mbt overwaarde woning wordt ook afgewimpeld...
No-go voor mij!
Groot gelijk; wat een arrogant antwoord van die mevrouw!
pi_155493710
Ok... weinig eigen inbreng, geen duidelijk antwoord op een (relevante) vraag, hoge inleg, i.c.m. hoge kosten.

Ik ben definitief "out".
pi_155494095
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:34 schreef _okmer het volgende:
mbt de kosten heb je een punt. Gunfactor OK, maar ook bij een inleg van minimaal 500 EUR? Kan een duur "gungrapje" worden dan. Enfin deze risico/rendemenstverhouding is aan mij niet besteed
Helemaal mee eens. Ik zeg ook niet dat ik mee doe! :) :)
Ik vind dat er ook (te) veel risico's aan dit project verbonden zijn, maar ik begrijp wel waarom er mensen in stappen en dat het dus redelijk snel vol loopt. Door mij loopt het dus niet vol.
  maandag 24 augustus 2015 @ 13:04:36 #214
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_155494160
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:16 schreef vonragnor het volgende:

[..]

je krijgt een incentive :-)
Wel een waardeloze hoor.... Dit soort incentives vind ik niet heel veel beter dan een standaard klantenkaart waar je 5-10% van je uitgaves opspaart
pi_155494222
ik zat ook in voorgaande Admiraal.
nog steeds geen mail van KoM
pi_155494360
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 13:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik zeg ook niet dat ik mee doe! :) :)
Ik vind dat er ook (te) veel risico's aan dit project verbonden zijn, maar ik begrijp wel waarom er mensen in stappen en dat het dus redelijk snel vol loopt. Door mij loopt het dus niet vol.
Ik doe ook niet mee hoor met deze Brownies & downieS. Ik heb wel meegedaan met de vestiging Den Haag overigens.
pi_155494490
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 13:06 schreef bleyenburg het volgende:
ik zat ook in voorgaande Admiraal.
nog steeds geen mail van KoM
Ik heb de mail wel ontvangen om 9.21 uur. Ik zat ook vorige keer "in de boot" en zelfs voor een hoger bedrag dan dat ik normaal doe. Met name de afdichting door de gestelde zekerheden hebben toen voor mij de doorslag gegeven. Ik ga hem nu gewoon opnieuw bekijken als hij er vanavond nog is (vanmiddag heb ik andere afspraken).
pi_155494602
opgelost. fout zat in mijn server
pi_155494612
ik ga ook weer meedoen als alle zekerheden zelfde zijn als voorheen.
  maandag 24 augustus 2015 @ 13:56:20 #220
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155495561
Wat een waardeloze reactie op een relevante vraag bij Brownies & Downies.
pi_155495936
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:41 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Groot gelijk; wat een arrogant antwoord van die mevrouw!
Geen overwaarde dus. Ik snap niet dat Collin zo'n reactie toelaat. Als je als investeerder/geïnteresseerde iets wilt posten wordt deze eerst beoordeeld, het is natuurlijk niet de bedoeling dat het zorgvuldig opgebouwde positieve verhaal wordt verzwakt ;)
Pecunia non olet
  † In Memoriam † maandag 24 augustus 2015 @ 14:16:14 #222
43556 miss_dynastie
pi_155496137
Ik zou er dan toch nog maar eens goed over nadenken als ik haar was, want als je briljantje projectje waar je alle vertrouwen in hebt mis loopt, kan je privé volledig met de billen bloot. Plus dat het totaal niet in te schatten is wat de waarde van de hoofdelijke aansprakelijkheid is. Ik zou hier geen cent instoppen. Maar ja, Collin, dus is waarschijnlijk nog voor het avondeten vol :')
pi_155496142
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 13:21 schreef bleyenburg het volgende:
ik ga ook weer meedoen als alle zekerheden zelfde zijn als voorheen.
Lijkt er wel op:

SPOILER
pi_155496317
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 14:08 schreef obligataire het volgende:
Geen overwaarde dus. Ik snap niet dat Collin zo'n reactie toelaat. Als je als investeerder/geïnteresseerde iets wilt posten wordt deze eerst beoordeeld, het is natuurlijk niet de bedoeling dat het zorgvuldig opgebouwde positieve verhaal wordt verzwakt
Geheel mee eens. Impact 9 zou eigenlijk als vervolg reactie moeten plaatsen dat als ze geen openheid over de overwaarde willen geven ze ook beter het bezit van een eigen huis weg kunnen laten. Immers als het onderwater staat heeft het een negatief effect op de zekerheid!
pi_155496398
Toch opvallend: Balansz had met drie keer score 2 en vijf keer een score 1 in de analyse van Agium een klasse A+.
De boot van Admiraal heeft slechts twee keer een 2 en zes keer een 1, en klasse B+.

Nu weet ik dat de ene indicator de andere niet is, maar hoe die klasses dan worden bepaald door KoM is ondoorzichtig?!
pi_155496437
De admiraal is binnen gevaren Na Iris nu Robla. https://www.kapitaalopmaat.nl/Motorvrachtschip-ROBLA
pi_155496551
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 14:16 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Lijkt er wel op:

SPOILER
Is het hypotheekrecht op dat bedrijfspand niet nieuw?

[ Bericht 0% gewijzigd door _okmer op 24-08-2015 14:40:13 (typo) ]
pi_155496677
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 14:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Geheel mee eens. Impact 9 zou eigenlijk als vervolg reactie moeten plaatsen dat als ze geen openheid over de overwaarde willen geven ze ook beter het bezit van een eigen huis weg kunnen laten. Immers als het onderwater staat heeft het een negatief effect op de zekerheid!
Eigenlijk wel ja! Ik doe in ieder geval niet mee.
Hoofdelijke aansprakelijkheid is voor mij niet heilig. Als zulke personen onder water staan stelt het namelijk gewoon niets voor.
Ik heb liever harde zekerheden zoals bij Admiraal, ik doe wederom mee met het binnenvaartschip.
pi_155497030
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 14:29 schreef _okmer het volgende:
Is het hypotheekrecht op dat bedrijfspand niet nieuw?
Nee dat is niet nieuw. dat is ook gemeld bij de Iris. Wel heeft admiraal 15000 extra gespaard :) want hij brengt nu 30K in uit eigen middelen. Vermoedelijk om de ratio beter te laten zijn met dit schip en een lening die 2 maal zo groot is,
pi_155497459
De aflossing is twee jaar lang ruim 53.000 euro, terwijl er toch annuitair wordt afgelost?
  maandag 24 augustus 2015 @ 15:05:13 #231
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155497628
Wat zijn 'defaults'?
pi_155497842
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 14:59 schreef Camogli het volgende:
De aflossing is twee jaar lang ruim 53.000 euro, terwijl er toch annuitair wordt afgelost?
Dat is inderdaad vreemd! Volgens de cijfers dus lineair terwijl de leningen op Kom volgens mij altijd annuïtair zijn.
pi_155498020
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 15:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat is inderdaad vreemd! Volgens de cijfers dus lineair terwijl de leningen op Kom volgens mij altijd annuïtair zijn.
en terwijl vier jaar lineair nooit de gevraagde 240.000 euro oplevert. Wederom erg slordig van Agium/KoM.
pi_155498077
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 15:05 schreef xzaz het volgende:
Wat zijn 'defaults'?
Zie discussie 12 augustus in deze draad
  maandag 24 augustus 2015 @ 15:24:55 #235
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155498219
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 15:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zie discussie 12 augustus in deze draad
Dat zijn dus gewoon geklapte projecten als ik het goed begrijp? Ik investeer bijna nooit in projecten die iets moeten opbouwen maar altijd in projecten die al lopen en willen uitbreiden. Misschien is het gevoel maar zo probeer ik het risico te verminderen op defaults.
pi_155498539
lineair zou 60.000 moeten zijn.
Annuiteit louter aflossing klopt ruim 53.000 (1e jaar) wel.

Totaal annuiteit jaar = ¤ 71.565,20
Rente 7,5% x 240.000 = ¤ 18.000,00 -
Aflossing jaar 1 = ¤ 53.656,20

Met aflossing per maand kom je zelf iets lager uit, op 53.447,70 (rente ligt lager omdat er eerder wordt uitgekeerd)
pi_155498756
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 15:34 schreef Gijsbertus het volgende:
Met aflossing per maand kom je zelf iets lager uit, op 53.447,70 (rente ligt lager omdat er eerder wordt uitgekeerd)
klopt!
Maar KOM/Agium geeft het eerste en tweede jaar het gelijke bedrag aan en dat klopt niet. Het Tweede jaar zal een paar duizend euro hoger (rond Eur 57500) moeten zijn wat betreft de aflossing.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-08-2015 15:49:43 ]
  maandag 24 augustus 2015 @ 15:46:42 #238
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_155499030
Op dit soort dagen ben ik toch blij dat ik het meerendeel van mijn geld in crowdfunding heb zitten, en niet in aandelen :)
pi_155499200
Annuitair zou ¤ 69.635,25 moeten zijn (¤ 5.802,94) per maand.
¤ 240.000 tegen 7.5% in 48 maanden.

Rente : ¤ 16.187
Aflossing : ¤ 53.448
Totaal : ¤ 69.635

In de PDF klopt de aflossing in het eerste jaar wel.
pi_155499359
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 15:52 schreef rwachtel het volgende:
Annuitair zou ¤ 69.635,25 moeten zijn (¤ 5.802,94) per maand.
¤ 240.000 tegen 7.5% in 48 maanden.

Rente : ¤ 16.187
Aflossing : ¤ 53.448
Totaal : ¤ 69.635

In de PDF klopt de aflossing in het eerste jaar wel.
eens, maar de aflossing in het tweede jaar is in die pdf hetzelfde bedrag. Klopt dus niet. Ik vind dat erg slordig en ik vraag me dan af wat de kwaliteit van de rest van de analyse is. Zeker omdat Agium wel vaker op fouten kan worden betrapt heb ik KoM vooralsnog op 'niet investeren' staan.
pi_155499370
Super dit van Collin:

Beste impact9,

We zagen de reactie van de ondernemer op de door u gestelde vraag. Nav de beantwoording hebben wij de ondernemer verzocht om tot een meer uitgebreide beantwoording over te gaan. Deze reactie is geplaatst bij de vraag van investeerder 5437.
Omdat we achteraf graag hadden gezien dat reeds bij uw vraag deze (uitgebreidere) beantwoording had plaatsgevonden zijn wij voornemens om ons proces op dit vlak strakker te trekken en vooraf alle concept beantwoordingen inhoudelijk steviger te toetsten.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd en hoop dat de uiteindelijke beantwoording voldoende comfort voor u biedt.

Met vriendelijke groet,

Collin
pi_155499374
-

[ Bericht 100% gewijzigd door impact9 op 24-08-2015 15:58:57 ]
pi_155499411
Tweede jaar is aflossing ruim 4.000 hoger.
pi_155499566
Inderdaad keurig van Collin.
Ook wel goed dat ze het eerdere antwoord laten staan.

Suzanne stond blijkbaar nog in de twitter/facebook modus.
Bijzonder trouwens dat je dit soort reacties geeft aan mensen die bereid zijn om in je te inversteren.
Als je zo'n reactie bij een bank geeft dan snap ik wel dat je op crowdfunding uitkomt.

[ Bericht 9% gewijzigd door RavigotteSaus op 24-08-2015 16:12:59 ]
pi_155499582
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:05 schreef RavigotteSaus het volgende:
.
Als je zo'n reactie bij een bank geeft dan snap ik wel dat je op crowdfunding uitkomt.
_O-
pi_155499584
Het blijft wel "een beetje" slordig allemaal bij KoM :(
pi_155499631
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 15:46 schreef JortK het volgende:
Op dit soort dagen ben ik toch blij dat ik het meerendeel van mijn geld in crowdfunding heb zitten, en niet in aandelen :)
Kan wel even pijn doen, maar dit geld is inprincipe nog niet weg. Met een default in CF wel ;)

Met periodiek inkopen trek je dit wel weer recht.
pi_155499724
dubbelpost
  maandag 24 augustus 2015 @ 16:50:55 #249
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155500984
Benieuwd hoe creatief ze zijn bij KoM: de aflossing in jaar 1 wordt ruim 4000 hoger, terwijl er in het oude concept nog geen 1000 euro "over" was.
pi_155502297
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:50 schreef crowd-fundi het volgende:
Benieuwd hoe creatief ze zijn bij KoM: de aflossing in jaar 1 wordt ruim 4000 hoger, terwijl er in het oude concept nog geen 1000 euro "over" was.
We gaan zien wat er gebeurd. Volgens mij draait hij in het het antwoord nu weer het bedrag van het eerste en het tweede jaar om. De - aflossing lening KOM - jaar 1 is ¤ 57.596,- en jaar 2 ¤ 53.447,70. :) maar eigenlijk is het om te janken :'(
pi_155502519
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:
We gaan zien wat er gebeurd. Volgens mij draait hij in het het antwoord nu weer het bedrag van het eerste en het tweede jaar om. De - aflossing lening KOM - jaar 1 is ¤ 57.596,- en jaar 2 ¤ 53.447,70. maar eigenlijk is het om te janken
Ze lezen dus goed mee bij kom want het antwoord is veranderd!
pi_155503921
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:50 schreef crowd-fundi het volgende:
ik snap niet waarom dit een B+ kan zijn: er mag in jaar 1 niets fout gaan (lees 1000 euro extra kosten) en de lening kan niet worden terugbetaald. Dat is toch erg link?
  maandag 24 augustus 2015 @ 19:22:21 #253
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155506183
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 18:12 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik snap niet waarom dit een B+ kan zijn: er mag in jaar 1 niets fout gaan (lees 1000 euro extra kosten) en de lening kan niet worden terugbetaald. Dat is toch erg link?
Even afwachten hoe de vernieuwde samenvatting er uit ziet. Als hij ipv in 10 jaar het schip in 15 jaar afschrijft is er al weer een leuke buffer. Of als hij in jaar 1 minder privé-opnamen doet is er ook ruimte. En zo zal er nog wel meer te bedenken zijn. Ik ben benieuwd waarmee KoM komt en hoe ze hun belofte dat de aanpassing geen invloed heeft op toetsing en rating waarmaken.
pi_155506386
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 19:22 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Even afwachten hoe de vernieuwde samenvatting er uit ziet. Als hij ipv in 10 jaar het schip in 15 jaar afschrijft is er al weer een leuke buffer. Of als hij in jaar 1 minder privé-opnamen doet is er ook ruimte. En zo zal er nog wel meer te bedenken zijn. Ik ben benieuwd waarmee KoM komt en hoe ze hun belofte dat de aanpassing geen invloed heeft op toetsing en rating waarmaken.
ik denk dat KoM met het aanpassen van het juiste bedrag voor aflossing voor jaar 2 in de pdf klaar meent te zijn. Een afloscapaciteit van 1,01: joh, dat is toch prima ....

Ik vind het echt veel te rooskleurig voorgesteld, zeker in combinatie met de matige vooruitzichten van deze branche.
  maandag 24 augustus 2015 @ 19:40:17 #255
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155506869
Krijg nou wat? De autoboer en de fitnessfabriek zijn van The Dutch Deal afgehaald. Dat gekke fanproject van die psv-shirtreclame staat er nog wel. Streefbedrag: een miljoen. Toe maar. Dat durfde GVE na vier jaar eens een keer aan, toen er meer dan 19000 mensen een account hadden.
pi_155507005
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 19:27 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik denk dat KoM met het aanpassen van het juiste bedrag voor aflossing voor jaar 2 in de pdf klaar meent te zijn. Een afloscapaciteit van 1,01: joh, dat is toch prima ....

Ik vind het echt veel te rooskleurig voorgesteld, zeker in combinatie met de matige vooruitzichten van deze branche.
Deze sector staat of valt met het algemeen functioneren van de economie. Als die aantrekt gaan de marges omhoog omdat er te weinig schepen zijn. Afkoeling van economie zet marges zeer onder druk. De vraag voor mij is met name of de lang cyclische groei voldoende gaat doorzetten. Als China blijft vertragen en olieprijs laag blijft is de weg een goed alternatief.

Twijfels ook bij mij dus.
Signature
pi_155509664
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 19:40 schreef crowd-fundi het volgende:
Krijg nou wat? De autoboer en de fitnessfabriek zijn van The Dutch Deal afgehaald. Dat gekke fanproject van die psv-shirtreclame staat er nog wel. Streefbedrag: een miljoen. Toe maar. Dat durfde GVE na vier jaar eens een keer aan, toen er meer dan 19000 mensen een account hadden.
Ik had me dus ingeschreven op de cre8yourbox (laag bedrag en weinig risico) en met nog voldoende tijd te gaan stond hij op bijna 90%.

Ik snap dat projecten soms niet door gaan, maar dan is het wel prettig om een berichtje te ontvangen van de CF site. Redelijk slordig dat er geen melding gestuurd wordt.
Als er een nieuw project is, of een project moet weer onder de aandacht gebracht worden dan mailen ze je plat, maar bij het annuleren van een project niet eens een luizig mailtje :(
  maandag 24 augustus 2015 @ 21:16:23 #258
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155510568
En bij KoM zag de pakketvervoerder in dat hij een andere route moest nemen: project lijkt gecanceld te zijn.
  maandag 24 augustus 2015 @ 21:16:43 #259
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155510582
* dubbel *
pi_155510710
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 21:16 schreef crowd-fundi het volgende:
En bij KoM zag de pakketvervoerder in dat hij een andere route moest nemen: project lijkt gecanceld te zijn.
Dat project was ook gedoemd om te mislukken natuurlijk.

Veel te veel geld en een (imho) slap business plan.

Zit er wel over te denken om in te stappen in Admiraal, maar wel nadat KoM de cijfertjes op orde heeft.
Vind het wel raar dat het zoveel pogingen moet kosten om de cijfers op rij te krijgen. Zeker omdat dit een van de redenen is om provisie te betalen. Zodat we een juiste voorstelling van zaken krijgen.

Morgen even afwachten of ze de calculators goed hebben kunnen opwarmen.
pi_155511640
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 21:20 schreef rwachtel het volgende:

[..]

Dat project was ook gedoemd om te mislukken natuurlijk.

Veel te veel geld en een (imho) slap business plan.

Zit er wel over te denken om in te stappen in Admiraal, maar wel nadat KoM de cijfertjes op orde heeft.
Vind het wel raar dat het zoveel pogingen moet kosten om de cijfers op rij te krijgen. Zeker omdat dit een van de redenen is om provisie te betalen. Zodat we een juiste voorstelling van zaken krijgen.

Morgen even afwachten of ze de calculators goed hebben kunnen opwarmen.
volgens mij doet KoM niets meer: de juiste aflossing staat nu bij jaar 2.
Of verwacht je meer?
pi_155512834
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 21:16 schreef crowd-fundi het volgende:
en in dat rijtje gaan nog komen: Box-nl, speelparadijs de Ballon, Make up by Tatou en de kerstwinkel. 5 van de 10.

Ondertussen is het oorverdovend stil bij GvE.
  maandag 24 augustus 2015 @ 22:26:48 #263
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155513588
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:06 schreef Camogli het volgende:

[..]

en in dat rijtje gaan nog komen: Box-nl, speelparadijs de Ballon, Make up by Tatou en de kerstwinkel. 5 van de 10.

Ondertussen is het oorverdovend stil bij GvE.
Dat geeft hun slagingspercentage een enorme klap naar beneden!
GVE heeft zeker heel goed geluisterd naar de investeerdersraad en wil alleen nog maar met projecten komen vanaf classificatie 3. Daar zijn er niet zo heel veel van. ;)
pi_155513747
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:26 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dat geeft hun slagingspercentage een enorme klap naar beneden!
GVE heeft zeker heel goed geluisterd naar de investeerdersraad en wil alleen nog maar met projecten komen vanaf classificatie 3. Daar zijn er niet zo heel veel van. ;)
huh: heb ik iets gemist? Alleen klasse 3? Dat zal de omzet trouwens fors verlagen.
  maandag 24 augustus 2015 @ 22:34:22 #265
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155513854
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:31 schreef Camogli het volgende:

[..]

huh: heb ik iets gemist? Alleen klasse 3? Dat zal de omzet trouwens fors verlagen.
Nee joh, niks gemist. Zit zomaar wat hardop te bedenken waarom GVE zo rustig blijft.
Ze wilden zo graag een platform zijn voor beginnende ondernemers. Die zijn de laatste weken bij bosjes omgevallen. De teller staat toch inmiddels al op 20? Tja, dan snap ik wel dat je even wat gas terug neemt met de 5s-jes.
pi_155514535
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:34 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Nee joh, niks gemist. Zit zomaar wat hardop te bedenken waarom GVE zo rustig blijft.
Ze wilden zo graag een platform zijn voor beginnende ondernemers. Die zijn de laatste weken bij bosjes omgevallen. De teller staat toch inmiddels al op 20? Tja, dan snap ik wel dat je even wat gas terug neemt met de 5s-jes.
hahaha! Leuk!
For the record: de teller staat op 19, met nog twee door fok!-ers aangekondigde waarschijnlijke defaults. 5s-jes, als ik het me goed herinner. Geen 3-tjes ☺️.
pi_155515262
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 22:52 schreef Camogli het volgende:
For the record: de teller staat op 19, met nog twee door fok!-ers aangekondigde waarschijnlijke defaults. 5s-jes, als ik het me goed herinner. Geen 3-tjes ☺️.
Maak er daar maar drie van, want ik ken er ook nog één. Ik wil er nog niets over kwijt in het belang van de investeerders (waaronder ondergetekende).
  maandag 24 augustus 2015 @ 23:18:14 #268
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_155515311
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:16 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Maak er daar maar drie van, want ik ken er ook nog één. Ik wil er nog niets over kwijt in het belang van de investeerders (waaronder ondergetekende).
Kan natuurlijk zijn dat jullie allemaal dezelfde kennen ;)
pi_155515352
quote:

[..]

Hmm, heb nog 0 defaults bij GVE maar hoop dat het zo blijft.
Komen nog veel verassingen aan als ik de aankondigingen hier mag geloven.
Ik heb niet echt gespreid met 14 projecten in totaal, tot nu toe nog in mijn voordeel geweest.
Maar als er een default komt dan doet die extra veel pijn :{
pi_155515428
quote:
7s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:18 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Kan natuurlijk zijn dat jullie allemaal dezelfde kennen ;)
Daar zit ik inderdaad heel erg op te hopen.
pi_155515543
quote:

[..]

is het ook een 5s-je?
pi_155515651
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:26 schreef Camogli het volgende:

[..]

is het ook een 5s-je?
Een 5je. Meer informatie wil ik (nog) niet geven.
pi_155515781
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:29 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Een 5je. Meer informatie wil ik (nog) niet geven.
dank!
  maandag 24 augustus 2015 @ 23:37:48 #274
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155515882
Ik zat weer eens een paar lopende projecten van mij te bekijken. Waaronder Churchill Spirits, 12 maanden, 10%, 5S.

7 betalingen netjes binnen, maar is is hélemaal niks te vinden over dit bedrijf. Dat vind ik toch vreemd. Hij heeft deze domainnaam geregistreerd (www.churchill-spirits.com) maar daar is niks te vinden... Hoeft niet negatief te zijn natuurlijk, er is geen enkele aanleiding om maar iets te denken.

Maar je zou toch op zijn minst wat reclame, een website of iets dergelijks verwachten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:34 schreef bleyenburg het volgende:
Er is er eentje dit jaar die ik gemist heb en waarvan ik dat echt serieus jammer vond......
Churchill Spirits uit Hoofddorp.
Het project zelf, de looptijd en het percentage was echt té leuk....
Zo komen we ze inderdaad niet meer tegen. Ik kwam je post tegen tijdens het googlen naar informatie... :P

[ Bericht 7% gewijzigd door leolinedance op 24-08-2015 23:55:41 ]
  maandag 24 augustus 2015 @ 23:50:33 #275
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155516180
Ziet er naar uit dat volgende projecten die als eerste op mijn lijstje staan om af te lopen netjes afgerond gaan worden:

TW Techniek - nog 3 betalingen
De Rotterdamsche Kookpot - nog 6 betalingen

En dan HiN verzekeringen hopelijk ook nog natuurlijk.
pi_155518985
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:37 schreef leolinedance het volgende:
Ik zat weer eens een paar lopende projecten van mij te bekijken. Waaronder Churchill Spirits, 12 maanden, 10%, 5S.

7 betalingen netjes binnen, maar is is hélemaal niks te vinden over dit bedrijf. Dat vind ik toch vreemd. Hij heeft deze domainnaam geregistreerd (www.churchill-spirits.com) maar daar is niks te vinden... Hoeft niet negatief te zijn natuurlijk, er is geen enkele aanleiding om maar iets te denken.

Maar je zou toch op zijn minst wat reclame, een website of iets dergelijks verwachten.

[..]

Zo komen we ze inderdaad niet meer tegen. Ik kwam je post tegen tijdens het googlen naar informatie... :P
Churchill lijkt in de Hoofdvaartkerk te zitten. In de pitch op GVE zie je ook HVK op een foto staan.
https://m.facebook.com/RestaurantHoofdvaartkerk
pi_155520449
Ok... de kogel is door de kerk. Ik ben de ROBLA ingestapt :)

Het onderpand is voor mij voldoende om de stap te wagen.
pi_155521072
Webstijl op KoM heeft een flinke spurt gemaakt de laatste tijd, 91% nu. Zit één van jullie hierin?
pi_155521574
ik niet
pi_155521590
leolinedance: kan jij mij ff pm sturen inzake verwachte default?
pi_155521824
Ik sta in dubio over de boot 2.0 op KoM.
2x zo hoog bedrag, maar risico blijft volgens KoM hetzelfde.

En dat gekloot met cijfers bevalt me ook niet.
Agium of KoM (of allebei) laten nogal wat steken vallen.
Ik heb geen tijd en zin om álles te controleren. Helaas blijkt het wel nodig.
pi_155521893
zijn er hier mensen die willen gaan investeren in aandelen lendahand?
pi_155521959
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:46 schreef bleyenburg het volgende:
Ik sta in dubio over de boot 2.0 op KoM.
2x zo hoog bedrag, maar risico blijft volgens KoM hetzelfde.

En dat gekloot met cijfers bevalt me ook niet.
Agium of KoM (of allebei) laten nogal wat steken vallen.
Ik heb geen tijd en zin om álles te controleren. Helaas blijkt het wel nodig.
Ik neem de boot ook nog niet, zat wel in de Iris. Er heeft een investeerder een vraag gesteld over de winst toename en onderbouwing daarvan in het tweede jaar. Dat vind ik ook wel een ineressante vraag. Ik wacht in ieder geval het antwoord op die vraag af. Gelukkig is er nog tijd.................. Zit nog niet voor de helft vol en de tweede helft duurt ongetwijfelt langer dan het eerste deel. :)
pi_155522010
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:49 schreef Gijsbertus het volgende:
Hoezo dat zat toch al vol?
pi_155522013
Heb bij GvE maar eens een statusupdate gevraagd mbt derdenrekening....
pi_155522056
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hoezo dat zat toch al vol?
Ze willen een nieuwe ronde aandelen uitgeven. Dit hebben ze al kenbaar gemaakt aan de investeerders van LAH, om te kijken hoeveel animo er hiervoor is.
pi_155522152
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:55 schreef AapNootMuis het volgende:
Heb bij GvE maar eens een statusupdate gevraagd mbt derdenrekening....
Hallo AapNootMuis,

Heb je nog niet eerder gezien hier, ben je nieuw?
pi_155522255
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:57 schreef Murene het volgende:

[..]

Ze willen een nieuwe ronde aandelen uitgeven. Dit hebben ze al kenbaar gemaakt aan de investeerders van LAH, om te kijken hoeveel animo er hiervoor is.
Ik ga me er niet aan wagen. Heb de eerste investeringen via LAH lopen, eerst maar eens afwachten hoe dat afloopt. Het is me nu nog te veel een gok.
Schip ahoy!
pi_155522306
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik neem de boot ook nog niet, zat wel in de Iris. Er heeft een investeerder een vraag gesteld over de winst toename en onderbouwing daarvan in het tweede jaar. Dat vind ik ook wel een ineressante vraag. Ik wacht in ieder geval het antwoord op die vraag af. Gelukkig is er nog tijd.................. Zit nog niet voor de helft vol en de tweede helft duurt ongetwijfelt langer dan het eerste deel. :)
ik vind dat ook een goede vraag (waarop het antwoord niet snel komt merk ik).
Aanvullende: die huurovereenkomst is, als ik het me goed herinner, nog 1 of 2 jaar. Die huurpenningen zijn dus een in tijd beperkt onderpand vooralsnog.
pi_155522318
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hallo AapNootMuis,

Heb je nog niet eerder gezien hier, ben je nieuw?
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 11:03 schreef AapNootMuis het volgende:
Hoi!
ook even voorstellen. Ik ben nu een paar weken onderweg met CF en enthousiast meelezer hier. Begonnen vanwege de dramatisch lage spaarrente, maar meerdere aspecten staan me erg aan (gun-factor, betrokkenheid, zelf kunnen kiezen waarin te inveteren, ...).

Ik heb, om te proberen, een niet te hoog budget voor mezelf gezet, en dat enthousiast volgegooid ;). Spreiding met meestal 100, enkele keer 200 per project en ook spreiding over meerdere platforms.

Portefuille bestaat nu uit 4x GvE, 2x KoM, 2x Zencap, 4x LendaHand en de schipper op investormatch. Eind deze maand mijn eerste uitbetaling te verwachten.

dank voor het delen van tips, ideeen en overwegingen. Hoop in de toekomst ook zo af en toe iets te kunnen toevoegen.
:)
pi_155522369
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:05 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik ga me er niet aan wagen. Heb de eerste investeringen via LAH lopen, eerst maar eens afwachten hoe dat afloopt. Het is me nu nog te veel een gok.
Voor mij is het vooral dat ik nog niet echt fan ben van Symbid. Heb er nu 1 project ongeveer 6 maanden lopen. Maar nu is het me nog niet echt duidelijk wat hiervan de status is. Weinig communicatie.
Dus ik blijf eventjes weg van de aandelenconstructies via Symbid.
pi_155522371
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:57 schreef Murene het volgende:
Vreemd ik heb in de projecten van lendahand geinvesteerd maar heb niets gehoord. Zie ook niets op hun site staan. Of bedoel je dat ze het kenbaar hebben gemaakt aan bestaande aandeelhouders?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-08-2015 11:22:31 ]
pi_155522410
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Vreemd ik heb bij hen in de projecten van lendahand geinvesteerd maar heb niets gehoord. Zie ook niets op hun site staan. Of bedoel je dat ze het kenbaar hebben gemaakt aan bestaande aandeel houders?
Nee, aan de investeerders.

SPOILER
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:17:51 #294
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_155522545
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:50 schreef leolinedance het volgende:
Ziet er naar uit dat volgende projecten die als eerste op mijn lijstje staan om af te lopen netjes afgerond gaan worden:

Leuk! Ik zou zeggen: stuur die bedrijven een mailtje als het zover is, en vraag eens hoe het nu gaat. :)
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_155522576
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:12 schreef Murene het volgende:
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2015 11:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Vreemd ik heb bij hen in de projecten van lendahand geinvesteerd maar heb niets gehoord. Zie ook niets op hun site staan. Of bedoel je dat ze het kenbaar hebben gemaakt aan bestaande aandeel houders?
Nee, aan de investeerders.
Zeker de mail in de vakantie gekregen en ongeopend weggegooid. :)

Die jongens van Lendahand hebben ook een beetje de gouden bergen in hun hoofd als ik het zo lees.
De afgelopen emissie wa het bedrijf nog 1.2 miljoen waard. Nu schrijft men dat de waarde 4 miljoen Euries is. Ben benieuwd hoe dat onderbouwd wordt? O-) :? :?
pi_155523025
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:49 schreef Gijsbertus het volgende:
dat wordt dan ronde 4 in een jaar:
- 60k in augustus 2014 (5% van de aandelen via Symbid; waarde Lendahand 1,2 miljoen).
- De in de vorige thread genoemde ronde in 2015 kan ik niet terugvinden.
- Oneplanetcrowd: 150.000 achtergesteld converteerbare lening (februari 2015).
- Er zijn al 5 businessangels voor samen 150.000.

Nu wordt er dus gedacht aan 350.000, waarbij Lendahand ineens gewaardeerd wordt op 4 miljoen.

Ambitieus?!
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:43:28 #297
62913 Blik
The one and Only!
pi_155523074
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 23:50 schreef leolinedance het volgende:

Leuk, ik heb er 2 die het komende jaar afronden. Haguru met nog 11 maanden en Groos on-offshore met 9 maanden. En idd nog HIN verzekeringen die begin september zou moeten uitbetalen.

Omdat mijn investeringen de laatste tijd een beetje achterblijven gaat mijn "geïnvesteerd bedrag vs terug ontvangen bedrag"-ratio nu naar de 50% toe. In september zal ik op 50% zitten.
pi_155523439
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2015 19:27 schreef Camogli het volgende:

[..]

Ik blijf worstelen met de vraag hoe ik de ratings tussen GVE en KOM nu moet vergelijken. Als ik het goed lees is een aflossingscapaciteit van 1,01 toch gewoon een 5 rating bij GVE? Dan zou dit dus een erg hoog risico zijn volgens GVE ratings, maar volgens KOM is het een B+, 4e rating in rij van 9 (a+ tm c-) dus best goed.

Of mag ik dit niet zo vergelijken?
pi_155523537
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 12:00 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Ik blijf worstelen met de vraag hoe ik de ratings tussen GVE en KOM nu moet vergelijken. Als ik het goed lees is een aflossingscapaciteit van 1,01 toch gewoon een 5 rating bij GVE? Dan zou dit dus een erg hoog risico zijn volgens GVE ratings, maar volgens KOM is het een B+, 4e rating in rij van 9 (a+ tm c-) dus best goed.

Of mag ik dit niet zo vergelijken?
dit mag je zo niet vergelijken. 1,01 is inderdaad een 5 bij GVE. Maar 1,01 is slechts 1 van de inputs voor de B+, zie voor alle inputs de financiele samenvatting. Alhoewel het dan weer niet doorzichtig hoe de inputs precies leiden tot B+. B+ is eerder te vergelijken met de Graydon PD rating van GVE.
pi_155524007
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 12:06 schreef _okmer het volgende:

[..]

dit mag je zo niet vergelijken. 1,01 is inderdaad een 5 bij GVE. Maar 1,01 is slechts 1 van de inputs voor de B+, zie voor alle inputs de financiele samenvatting. Alhoewel het dan weer niet doorzichtig hoe de inputs precies leiden tot B+. B+ is eerder te vergelijken met de Graydon PD rating van GVE.
Ook weer niet helemaal aangezien Graydon iets zegt over het percentage kans dat een bedrijf in het eerste jaar default. (Beetje een wassen neus aangezien er bij GvE al 2 triple-A projecten zijn omgevallen).

Score van KOM is meer te vergelijken met de de creditsafe rapport van GvE
pi_155528222
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik vind het ook raar, als je kijkt naar de cijfers van het eerste jaar in relatie tot het tweede jaar.
Soms lijkt het alsof het tijdsevenredig is (winst en privé opnamen) en soms is het duidelijk een vol jaar (afschrijving en lening Kom).

Ik vind die Agium overzichten helemaal niks. Constant dat soort inconsekwentheden en nietszeggende ratio's, en tot slot die irritante centen achter de komma; alsof dat het allemaal nauwkeuriger maakt. ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 25-08-2015 15:12:47 ]
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')