abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:11:28 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155226642
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 23:08 schreef Kowloon het volgende:
De Amerikaanse koers lijkt mij, zoals gewoonlijk, de beste koers. Laat het aan de scholen over om dit soort zaken al dan niet in hun reglement op te nemen.
:X

De VS hebben inderdaad een grootse reputatie waar het aankomt op financiering en kwaliteit van onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155226887
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Daarom de maten van de kinderen opmeten, en de school bestelt de kleren, anders werkt het systeem natuurlijk nog niet.
Komt de 1 in Armani bloes en de ander van de wibra.
Natuurlijk hadden we de kleding dan aan die het internaat had verstrekt. Dat was voor de jongens precies hetzelfde en voor de meisjes ook. (preciese maat natuurlijk uitgezonderd). Op zondag liep je dan allemaal in hetzelfde dus wie lacht wie dan uit. Moest je voor straf een dag(en) in je pak lopen ja dan kon je gevoelig zijn ervoor natuurlijk.
pi_155226930
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 23:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:X

De VS hebben inderdaad een grootse reputatie waar het aankomt op financiering en kwaliteit van onderwijs.
Ik stel enkel vast dat ik het vaak eens ben met de Amerikaanse koers. Zo is het gewoon. ;) Vrijheid en verantwoordelijkheid bij de individuele scholen neer leggen vind ik een goed idee, en kennelijk sluit de Amerikaanse koers met betrekking tot schooluniformen daar op aan. :)
pi_155227133
Mag een school in Nederland niet zelf bepalen of ze uniformen invoeren?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_155227387
Iedereen gelijk! Allemaal marsen in het grote collectief! De boodschap die hier zijn basis mee wordt gegeven is zeer kwalijk en verkeerd.

Kleding is iets waarmee mensen zich uitdrukken, afzetten tegen mensen, binden in groepen. Waarom zou je ze dat willen afpakken?
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:39:30 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155227685
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:50 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

[..]

Vertel, waar is dat zo?
Dat is in veel fabrieken het geval hoor, je moet nu niet doen alsof dat niet voorkomt. ;)
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_155227882
Ik vind het argument dat kinderen gepest worden vanwege hun kleding uitermate zwak.

Er zijn kinderen met de juiste kleding die gepest worden en er zijn kinderen met de verkeerde kleding die niet gepest worden. In een groep heerst een hiërarchie. Kleding kan een middel zijn om iemand te pesten, maar kleding is zelden de oorzaak.

Er zijn nu eenmaal kinderen die buiten de boot vallen en er zijn kinderen die ''stoer'' zijn. Dat heeft veel meer met persoonlijkheid en weerbaarheid te maken. Daarnaast vinden pesters wel weer andere dingen om mee te pesten, iemands uiterlijk, afkomst, lichaamstaal, manier van spreken, (bij)naam, sieraden, telefoon etc. Een schooluniform verhult slechts een klein stukje van iemands identiteit.

Je kan zelfs stellen dat leerlingen zichzelf leren kleden voor school. Net als dat ze zich in de toekomst zullen moeten kleden voor een sollicitatiegesprek. Er zijn genoeg alternatieven om er voor weinig geld toch goed bij te lopen.
pi_155230036
Tegen, want houdt diversiteit, subculturen en eigen stijl etc ontwikkelen tegen. En dat vind ik wel leuk.
pi_155230245
Dragen van een uniform op basisscholen heeft z'n voordelen en z'n nadelen. Maar in deze huidige en gefragmenteerde samenleving is onmogelijk dit in te voeren.
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 01:06:10 #40
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_155230251
Ik ben een voorstander van schooluniformen, met dien verstande dat het niet één specifieke voorgeschreven uitdossing moet zijn maar een aantal regels waaraan de kleding moet voldoen (verplicht bepaalde kleuren, bepaalde afmetingen, een verbod op petjes).

En ter ere van prins Claus; géén stropdassen! Stropdassen zijn sowieso gevaarlijk (ettertjes die er aan gaan trekken en zo klasgenootjes wurgen) op school.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 07:32:51 #41
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_155232699
Het idee erachter is sympathiek maar staat haaks op hoe de wereld in het echt is. Verder is kleding een onderdeel van je persoonlijkheid. Het zou aan de school zelf moeten zijn om dat te verplichten of niet maar ik zou mijn dochter niet naar een school sturen waar dat het geval is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 07:33:25 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155232701
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik denkdat als die jongen vroeger een schooluniform aan had, dat het pesten flink mee zou zijn gevallen. Iedereen kijkt naar het uiterlijk, vooral pubers.
Dan warden ze wel gepest omdat ze niet het duurste telefoontje hebben.
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:23:31 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155232978
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Daarom de maten van de kinderen opmeten, en de school bestelt de kleren, anders werkt het systeem natuurlijk nog niet.
Komt de 1 in Armani bloes en de ander van de wibra.
Ja, en dan moet ik m'n kind zeker en een polyester overhemdje laten lopen?
Dacht 't niet.

Overigens ben ik niet tegen schooluniformen, zeker niet op de lagere school, maar dan koop ik het zelf wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:53:13 #44
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_155233193
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:19 schreef BasEnAad het volgende:
Het is een beperking van vrijheid, dus niet doen. Wat mij betreft moet er wel een hele goede reden zijn voor iets om het te verplichten. Die hele goede reden ontbreekt volledig.
Die beperking van vrijheid is er natuurlijk al, want haast elke school heeft kledingvoorschriften. Bij sommige scholen zijn die inderdaad zo dat verboden dingen enkel met een goede reden is, maar bij andere scholen zijn bijvoorbeeld korte broeken verboden, waar mijns inziens dan weer geen goede reden voor te bedenken is en zo zijn er meer voorbeelden.

Die illusie van vrijheid gaat dus in veel gevallen helemaal niet op
Laffe huichelaar
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:59:27 #45
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_155233236
Ik snap noet waarom je schooluniformen zou moeten verbieden overigens. Als het in de UK werkt, doen ze dat toch lekker? En als een Nederlandse school een schooluniform in wil voeren, doen ze dat ook gewoon. Dan laat je je kind niet naar die school gaan als je het niet ziet zitten. Waarom zou je dat verbieden?

Schopen de vrijheid om te kiezen, leerlingen/ouders de vrikheid om te kiezen. Kan niet beter. Ik ben er overigens van overtuigd dat als er in Nederland de behoefte toe zou zijn, het er allang zou zijn.
Laffe huichelaar
pi_155234832
Ik vind het vreemd dat dit een politieke discussie is. Als een school graag leerlingen in uniform wil is dat prima. Als een school dat niet wil, ook prima.
pi_155236156
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:35 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Kinderen die gepest worden omdat ze goedkope kleren aan hebben? Kon er vroeger een paar op school, die werden flink uitgelachen en gepest.

Ik ben ook wel een voorstander ja.
Symptoombestrijding, beter investeer je om het echte probleem aan te pakken.

Bovendien ... Kinderen vinden als ze dat willen altijd wel een reden om een ander te pesten. Telefoon, rugtas, vakanties, huis, auto van ouders. Hell, het hoeft niet eens daadwerkelijk waarheid te zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_155236175
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik denkdat als die jongen vroeger een schooluniform aan had, dat het pesten flink mee zou zijn gevallen. Iedereen kijkt naar het uiterlijk, vooral pubers.
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:51 schreef Cockwhale het volgende:
Alsof kleding de voornaamste reden is voor pesterijen... Onnozele aanpak. Komt overeen met korte rokjes verbieden om verkrachtingen tegen te gaan.
Precies, kinderen vinden altijd wel wat, zelfs als het complete onzin is.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:34:25 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155236578
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 08:53 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Die beperking van vrijheid is er natuurlijk al, want haast elke school heeft kledingvoorschriften. Bij sommige scholen zijn die inderdaad zo dat verboden dingen enkel met een goede reden is, maar bij andere scholen zijn bijvoorbeeld korte broeken verboden, waar mijns inziens dan weer geen goede reden voor te bedenken is en zo zijn er meer voorbeelden.

Een school waar korte broeken (ook voor jongens) verboden zijn zal meestal een zeer streng Christelijke school zijn, maar daar mogen de meisjes al helemaal geen broek aan.
En tsja.... ouders die hun kinderen er naartoe sturen zullen daar geen probleem mee hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_155237210
Het lijkt mij dat de meeste voor-argumenten reeds ontkracht zijn.

Bij het pesten is het geven van gelijke kledingvoorschriften slechts symptoombestrijding: een kind wordt gepest mét de kleding die hij/zij heeft, niet óm de kleding die hij/zij heeft.

De gelijkheid is schijngelijkheid. Kinderen uit een armer gezin zullen bijvoorbeeld de schooluniformen van oudere broers/zussen moeten dragen, of de voorgeschreven overhemden van goedkoper fabricaat aanschaffen. Zelfs als je dat aan zou pakken door bijvoorbeeld de school het complete uniform aan te laten leveren zal dat in het grote geheel weinig veranderen: de focus zal daarna slechts verschuiven, bijvoorbeeld naar telefoons, schoenen, desnoods de inhoud van het lunchpakketje.

Mocht een school dat echter, bijvoorbeeld vanwege de conservatieve waarden die zij aanhangen, alsnog voor willen schrijven, dan moet ze dat vrij staan.

Dat gequote artikel van een voorstander leek ook vooral aan de overheid te appelleren omdat meneer zelf geen zin had in een aantal moeilijke onderwerpen. "Oei, ik weet niet hoe ik het pesten in mijn klas aan moet pakken: schooluniform", "Oei, ik weet niet hoe ik om moet gaan met een leerlinge met een hoofddoek: ik wil graag kunnen verwijzen naar een schooluniform".

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2015 14:05:03 ]
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:36:43 #51
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_155240439
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 13:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een school waar korte broeken (ook voor jongens) verboden zijn zal meestal een zeer streng Christelijke school zijn, maar daar mogen de meisjes al helemaal geen broek aan.
En tsja.... ouders die hun kinderen er naartoe sturen zullen daar geen probleem mee hebben.
Dat is zeker niet zo. Op de (horeca)school waar ik zat, was hey ook uit den boze bijvoorbeeld.

Op mijn middelbare school waren ze qua kledingsvoorschriften ook vrij streng terwijl het gewn christelijke school is. Mijn zus heeft een gothicfase gehad, maar dat werd bijvoorbeeld niet geaccepteerd, terwijl het helemaal niet heel gek was ofzo.

Ik zou in ieder geval niet zomaar van kledingvrijheid spreken.
Laffe huichelaar
pi_155240541
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 08:53 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het internaat van mij hanteerde de regel dat op zondag iedereen het kostuum aan had. Naast dat waren er natuurlijk ook nog andere (strenge) regels die golden, logisch anders zou het villa kakelbont zijn met al die pubers daar. Vantevoren werd je op de hoogte gesteld van deze regels, dus ouders wisten ook hoe zoon of dochter er op zondag bij liep. Was niet altijd handig, zeker die leeftijd loopt men het liefste in een spijkerbroek. Netjes...was het wel, maar het moet je smaak zijn en er zijn meisjes die niet graag een rok dragen.
pi_155253500
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 23:29 schreef Kandijfijn het volgende:
Iedereen gelijk! Allemaal marsen in het grote collectief! De boodschap die hier zijn basis mee wordt gegeven is zeer kwalijk en verkeerd.

Kleding is iets waarmee mensen zich uitdrukken, afzetten tegen mensen, binden in groepen. Waarom zou je ze dat willen afpakken?
binden in groepen. Je noemt al een goed argument vóór.
Je spreekt jezelf tegen in 1 zin.
5 Ferrari's op videoband!
pi_155253874
- edit: reageer normaal, of anders niet

[ Bericht 48% gewijzigd door Reya op 16-08-2015 11:43:31 ]
pi_155254779
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 16:36 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat is zeker niet zo. Op de (horeca)school waar ik zat, was hey ook uit den boze bijvoorbeeld.

Op mijn middelbare school waren ze qua kledingsvoorschriften ook vrij streng terwijl het gewn christelijke school is. Mijn zus heeft een gothicfase gehad, maar dat werd bijvoorbeeld niet geaccepteerd, terwijl het helemaal niet heel gek was ofzo.

Ik zou in ieder geval niet zomaar van kledingvrijheid spreken.
Dan is het dus inderdaad afhankelijk per school. Toen ik op de middelbare school (openbaar) zat, waren opvallende en afwijkende kledingstijlen zoals gothic gewoon geaccepteerd.
ROBODEMONS..................|:(
pi_155256879
Mensen zijn anders
Mensen hebben een andere achtergrond
Mensen hebben een verschillende persoonlijkheden
Mensen hebben verschillende financiële situaties

Hoe sneller je dit door hebt hoe beter. Als je denkt dat we allemaal gelijk zijn kom je vroeg of laat keihard achter dat het in werkelijkheid anders is. Als je een schooluniform verplicht stelt doe je niets anders dan kinderen hun kop in het zand laten steken.

Het is juist zeer belangrijk dat kinderen begrijpen dat we allemaal verschillend zijn, andere afkomst, geschiedenis, families, financiële situatie, etc. hebben én dat ze leren dat ze ondanks dat, iedereen goed en respectvol moeten behandelen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:30:29 #57
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155259933
In Nederland zijn er een paar scholen die een schooluniform hebben ingesteld. De bekendste (bij het grote publiek) is denk ik de Britisch School (Amsterdam):

Meerdere (elite / particuliere) scholen die op de Angelsaksische leest zijn gestoeld hebben die uniformen. Een volledig onbekend fenomeen is het in ieder geval niet.

Het grote voordeel is natuurlijk dat je op je twaalfde al een fatsoenlijke das leert knopen en dat het er vrij kek uitziet. Daarnaast kan je ook de kleuren dragen van je school. Wat natuurlijk best gaaf is.

Ik denk dat het niet echt aansluit bij de Nederlandse poldermentaliteit. Maar ik zie het nog wel gaan gebeuren dat in de toekomst meerdere (kleine) scholen hiertoe overgaan! In de moordende concurrentie leerlingen is dit natuurlijk een leuke feature.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:31:53 #58
346939 Janneke141
pi_155259964
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:30 schreef Ryon het volgende:
In de moordende concurrentie leerlingen is dit natuurlijk een leuke feature.
Welke doelgroep wil je overtuigen met die leuke feature? De toekomstige leerlingen of de bijbehorende ouders?
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:33:42 #59
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155259990
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welke doelgroep wil je overtuigen met die leuke feature? De toekomstige leerlingen of de bijbehorende ouders?
Altijd de ouders natuurlijk. De mening van een 11/12 jarige is zo goed als irrelevant als het gaat om schoolkeuze. Daarnaast went zo'n uniformdingetje vanzelf. Na een week weet je al niet beter en na twee weken vind je het zelf vet gaaf en cool enzo.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:38:15 #60
346939 Janneke141
pi_155260074
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:33 schreef Ryon het volgende:
Daarnaast went zo'n uniformdingetje vanzelf. Na een week weet je al niet beter
Dit argument gaat op voor zo ongeveer alles, maar dat maakt het nog niet tot reden om het te doen. Leg eens uit wat jij zo leuk vindt aan die feature? Waarom zou het de ouder overhalen tot een bepaalde schoolkeuze, en waarom is het goed voor de ontwikkeling van het kind?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')