abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:12:53 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155224543
Als spin-off van een topic in NWS over gesubsidieerde schoolspullen dit topic. Er begon een discussie over schooluniformen die daar lichtelijk offtopic was.

In Nederland kennen we geen schooluniformen (gestandaardiseerde gymshirts komen trouwens wel voor). Een stuk of 35 andere landen kent ze wel - wettelijk verplicht of als keuze van de school.

De bekendste voorbeelden zijn ongetwijfeld het Verenigd Koninkrijk en een serie voormalige koloniën (ik tel er 14 in de lijst van wikipedia) en de Verenigde Staten. De Verenigde Staten laten het (uiteraard, zou ik bijna zeggen), aan de scholen zelf om te bepalen of ze uniformen hanteren. Mede ten gevolge van uitspraken van Clinton is het aantal scholen daar sterk gestegen in de jaren '90, tot ongeveer een kwart van de scholen.

Een voordeel van schooluniformen, is dat zo in de klas iedere leerling gelijk is, ongeacht zijn of haar afkomst of financiële situatie. Een nadeel van schooluniformen, is dat zo in de klas iedere leerling gelijk is, ongeacht zijn of haar afkomst of persoonlijkheid.

Wat zijn nog meer de voor- of nadelen van uniformen? Moeten we het willen in Nederland? Of: als een school ze wil invoeren, moeten we dat dan toestaan of juist niet? Zou jij je kind naar een geüniformeerde school sturen? Moet de EU het VK verplichten om een einde te maken aan het gebruik van uniformen?

Vragen, vragen. Als je ergens een mening over hebt, voel je dan vrij om die hier te delen. En meer historische of statistische info (anders dan mijn vlugge wikipediarip) is natuurlijk ook welkom.

[ Bericht 6% gewijzigd door Janneke141 op 14-08-2015 22:32:16 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:15:52 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155224648
Ik ben zeer tegen schooluniformen. Kost geld en het drukt vrijer expressive en eigen identiteit zwar de kop in.

En bovendien kun je klasseverschillen wel proberen te verbergen maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Sowieso kunnen kinderen het verschil ook wel met andere dingen laten zien zoals met een duurdere bril, duurder mobieltje of duurdere vakantieverhalen.
pi_155224741
Ik ben voor school uniformen. Dan is qua kleding iig iedereen al gelijk. Geen gezeik meer als een kind niet de duurste niki's aan heeft ofzo
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:19:32 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_155224777
Het is een beperking van vrijheid, dus niet doen. Wat mij betreft moet er wel een hele goede reden zijn voor iets om het te verplichten. Die hele goede reden ontbreekt volledig.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:20:07 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155224791
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik ben voor school uniformen. Dan is qua kleding iig iedereen al gelijk. Geen gezeik meer als een kind niet de duurste niki's aan heeft ofzo
Dan heeft de een wel een duurder telefoontje dan de ander. Zijn we weer net zo ver.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:21:14 #6
346939 Janneke141
pi_155224830
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Dan krijg je dat gezeik wel over telefoons of de al door Hexagon genoemde vakanties en sieraden. Misschien is het wel handiger om kinderen iets te leren over vooroordelen.
pi_155225198
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:19 schreef BasEnAad het volgende:
Het is een beperking van vrijheid, dus niet doen. Wat mij betreft moet er wel een hele goede reden zijn voor iets om het te verplichten. Die hele goede reden ontbreekt volledig.
Onzin.
Een sportteam draagt ook hetzelfde uniform.
Je krijgt dan een gevoel van eenheid.
5 Ferrari's op videoband!
pi_155225238
Bij schooluniformen ziet niet iedereen er hetzelfde uit.
Ik heb in Ierland gewoond en daar mensen gesproken hierover. De mensen die rijk (genoeg) zijn, kunnen goede kwaliteit kopen. Mensen die dat niet kunnen betalen, kopen bijvoorbeeld goedkopere overhemden/blouses. Zeg maar, van de Wibra of Zeeman.
En kinderen hebben dat bijzonder snel door.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:35:09 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155225317
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:19 schreef BasEnAad het volgende:
Die hele goede reden ontbreekt volledig.
Kinderen die gepest worden omdat ze goedkope kleren aan hebben? Kon er vroeger een paar op school, die werden flink uitgelachen en gepest.

Ik ben ook wel een voorstander ja.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:35:57 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155225350
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:31 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

En dit.
pi_155225354
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:35 schreef Harvest89 het volgende:
Kinderen die gepest worden omdat ze goedkope kleren aan hebben? Kon er vroeger een paar op school, die werden flink uitgelachen en gepest.

Ik ben ook wel een voorstander ja.
Om dat te voorkomen, is een schooluniform dus niet het juiste middel.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:37:05 #12
346939 Janneke141
pi_155225394
quote:

[..]

Onzin.
De eenheid van een sportteam komt voort uit een "wij-tegen-hun"-situatie. Die er op school niet is.

Of nou ja,
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:37:17 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155225401
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Om dat te voorkomen, is een schooluniform dus niet het juiste middel.
Ik denkdat als die jongen vroeger een schooluniform aan had, dat het pesten flink mee zou zijn gevallen. Iedereen kijkt naar het uiterlijk, vooral pubers.
pi_155225413
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik denkdat als die jongen vroeger een schooluniform aan had, dat het pesten flink mee zou zijn gevallen. Iedereen kijkt naar het uiterlijk, vooral pubers.
Zie mijn eerdere post in dit topic.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:38:49 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_155225451
quote:

[..]

Onzin.
Ja moet ik nu het verschil tussen een school en een sportteam gaan uitleggen?
En dat gevoel van eenheid is fascistisch gelul.
pi_155225586
Ik heb een aantal jaren op een internaat gezeten ivm ouders buitenland.
Daar hadden we wel iets van een soort kostuum, maar dat was voornamelijk voor de zondag en voor gewichtige gezamenlijke gebeurtenissen.
Ook kwam het voor dat iemand zijn pak aanmoest als hij/zij een strafdag had, iets had uitgevreten of zo. Dan liep je dus eigenlijk te kijk. Niemand vond het natuurlijk echt plezierig. Het bestond uit een overhemd en voor de jongens een corduroy-broekje en de meisjes een glimachtig rokje.
Wellicht dat het op sommige internaten nog steeds bestaat.
pi_155225630
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De eenheid van een sportteam komt voort uit een "wij-tegen-hun"-situatie. Die er op school niet is.

Of nou ja,
[ afbeelding ]
Ook bij bedrijven dragen mensen een uniform (bedrijfskleding).
Zoals bij de post, buschauffeurs, bij de supermarkt, noem maar op.
pi_155225667
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:44 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Nee hoor. Niet per definitie.
Ook bij bedrijven dragen mensen een uniform (bedrijfskleding).
Zoals bij de post, buschauffeurs, bij de supermarkt, noem maar op.
En snap je ook waarom ze die bedrijfskleding dragen?
pi_155225802
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:45 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En snap je ook waarom ze die bedrijfskleding dragen?
Doe niet zo bijdehand slimmerik, want toevallig zijn die voorbeelden ter herkenning voor burgers/klanten.
Maar ook binnen fabrieken of magazijnen draagt men vaak dezelfde bedrijfskleding.
En dat is om de reden gelijkheid en eenheid.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:49:24 #20
346939 Janneke141
pi_155225820
Uit de Volkskrant (2011), een voorstander en een tegenstander.

René Verhulst (CDA), gewezen onderwijswethouder en nu burgemeester te Goes, is voor:

quote:
'Een verplicht schooluniform is een goed idee'

Een schooluniform geeft binding met de school. Het wordt tijd dat we het snel overal invoeren. Dat vindt René Verhulst, oud-wethouder Onderwijs Utrecht en nu burgemeester van Goes.

In 2004 stelde ik als wethouder Onderwijs van Utrecht voor het schooluniform weer in te voeren. Er zijn namelijk goede redenen voor. Toch is het er nooit van gekomen. Maar de discussie blijft actueel. Zeker nu de directie van basisschool Bizzie Kids Basic in Almere vorige week heeft besloten een schooluniform verplicht te stellen.Dat is een goede zaak want er zijn meer voordelen dan nadelen aan het schooluniform. Het wordt tijd dat we het snel overal invoeren!

Discussie
We hebben al heel wat discussies over de kleding van leerlingen achter de rug. Zo zijn scholieren van hun sneakers beroofd en was er de hoofddoekjesdiscussie. Mag dat wel of niet in de klas? Mijn mening is dat scholen vanwege hun identiteit of als middel om de orde te handhaven best regels kunnen stellen over kleding. Geen jas aan in de klas, geen petje, geen kruisje en geen hoofddoekje. (Of juist wel.)

In veel landen speelt de discussie over de kleren van leerlingen helemaal niet. Dat komt omdat er in de wereld meer scholen met schooluniform zijn dan zonder. Engeland uiteraard, maar van Azië en Afrika tot Australië, Zuid-Amerika en het Caribisch gebied gaan kinderen met een uniform de deur uit. En ook binnen de Europese Unie zijn er kinderen die een uniform aan hebben, denk aan de landen rond de Middellandse Zee. Nergens geeft het problemen.

Opvallend is dat in deze discussie leeftijd, geslacht, rijkdom en politieke voorkeur geen enkele rol spelen. Een liberaal kan tegen zijn en een geharnast SP-lid voor. In een poll van het Jeugdjournaalin 2004 was maar een krappe meerderheid van de kijkers tegen het uniform.

Hongersnood maar toch wegen
Een bloemlezing van argumenten van de tegenstanders: spelen er geen belangrijker zaken in het onderwijs dan het wel of niet invoeren van het schooluniform? Natuurlijk. Leerachterstanden en gebrek aan wiskundekennis zijn belangrijker, maar ondanks hongersnood in de wereld leggen we ook wegen aan.

Verder zou het schooluniform ouderwets zijn en vernederend. Onzin. In Italië, modeland nummer één, is het uniform razend populair; meestal een sweater in een bepaalde kleur.
Ook zou het egalitair zijn. Ach, dat zijn de groepen scholieren in kleding toch al. 'Old School' en 'alternatief' zijn en blijven er. Dure kleren kunnen afgunst opwekken of degene die het zich niet kan veroorloven verdrietig maken.

Een belangrijk argument voor blijft dat het schooluniform binding geeft met de school. Dan heb ik het over trots op het logo en de kleur van je school. Een tegenstander had nog bedacht dat je niet meer zou kunnen spijbelen. Daar had ik niet bij stilgestaan, maar spijbelaars zijn inderdaad een makkelijker prooi voor leerplichtambtenaren.
En natuurlijk speelt de herkenbaarheid en veiligheid van de kinderen een rol, zoals in het openbaar vervoer.

Waarom niet?
Kortom, waarom niet dat schooluniform? En voor de goede orde, ik heb niet in het leger gezeten en ik ben ook nooit gepest op school vanwege mijn kleding. En dat laatste komt toch veel voor. Zijn we daar ook vanaf.
Ferry Haan, vakman (leraar economie) en columnist, is erop tegen:
quote:
'Schooluniform geeft slechts een illusie van gelijkheid'

Communistisch China hees niet voor niets iedereen in hetzelfde Mao-pak. Een uniform maakt klein, vindt Ferry Haan, leraar en columnist van vk.nl.

Ferry Haan 7 september 2011, 09:57
De kleren op de eerste schooldag zijn niet toevallig uitgekozen. Leerlingen denken heel goed na voor ze hun kleren aanschieten. Voor gek lopen op de eerste schooldag is dodelijk. Deze schade is de rest van het jaar moeilijk te reparen. Tijdens de schoolvakanties wordt goed ingekocht.

Verkeerde merk
Op de eerste dag ligt precies het goede hempje, het T-shirt, de broek, de rok, de sokken en, niet te vergeten, de onderbroek klaar. Vooral voor jongens is de juiste elastiekband boven de hangende spijkerbroek van cruciaal belang. Het verkeerde merk onderbroek kan een reputatie maken of breken.

Dat geldt ook voor schoenen. Ik heb dit jaar nog geen UGGS gezien. Het is misschien nog niet koud genoeg voor de dure schapenlaarzen, maar iemand die daar nu op gezien wordt, ' hoort er even niet bij'. Dat kan in de winter weer veranderen.

Een schooluniform, waar burgemeester Rene Verhulst voor pleit, zou leerlingen een hoop hoofdbrekens schelen. Weg zijn de vragen over welke kleren precies goed zijn en welke helemaal fout. Een uniform is de grote gelijkmaker onder leerlingen. Sociaal onderscheid is niet meer zichtbaar. Mits de onderbroek ook deel uitmaakt van het uniform.

Mao-pak
Een uniform helpt waarschijnlijk ook bij de orde in een school. De rolverdeling tussen leerlingen en docenten is meteen duidelijk. Door de vele uniformen leren de leerlingen dat ze slechts een zijn van vele lotgenoten. Communistisch China hees niet voor niets iedereen in hetzelfde Mao-pak. Een uniform maakt klein.

Een uniform kan de band met een school sterker maken, zoals Verhulst hoopt. Maar evenzogoed wordt de band zwakker. Wanneer de school een lelijker uniform heeft dan de buren, is het enthousiasme van de leerlingen snel weg.

Illusie
Het uniform geeft ook slechts een illusie van gelijkheid. Leerlingen weten met of zonder uniform precies welke kinderen uit welke omgeving komen. In de Harry Potter-boeken weet Malfidus ook precies welke tovenaars van 'zuiver bloed' zijn en welke niet. Het schooluniform op Zweinstein heft het onderscheid niet op.

Bovendien gaat met de invoering van het uniform ook veel verloren. Op een lagere school zou een uniform kunnen werken. Zeker in een probleemwijk. Op een middelbare school is de identiteit van de leerling ongeveer het belangrijkste in een scholierenleven. Pubers willen uniek zijn, maar ze leven in groepen.

Experimenteren met uiterlijk en kleding hoort bij de leeftijd. De afwegingen die jongeren hierbij maken zijn nuttig voor een toekomstig leven. Nadenken over morgen doet er toe, al is het over het uiterlijk.

Kleedgeld
De meeste van mijn leerlingen krijgen bovendien kleedgeld. De scholieren zijn hierdoor zelf verantwoordelijk voor hun uitgaven. Door zelf kleren te kopen, leren ze omgaan met geld. De economieleraar in mij kan dit niet genoeg toejuichen.

De invoering van een schooluniform lost een paar problemen op, maar veroorzaakt weer andere. Pubers worden gehinderd bij het ontwikkelen van een identiteit. Nuttige levenslessen gaan verloren.

Geen zinnig idee, derhalve. Tenzij de schooluniformmakers met een hele vette nieuwe onderbroeklijn komen. Ik ben wel benieuwd naar het ontwerp met het logo van mijn eigen school.
pi_155225859
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Doe niet zo bijdehand slimmerik, want toevallig zijn die voorbeelden ter herkenning voor burgers/klanten.
Precies, en dat is dus iets heel anders dan schooluniformen.
quote:
Maar ook binnen fabrieken of magazijnen draagt men vaak dezelfde bedrijfskleding.
En dat is om de reden gelijkheid en eenheid.
Vertel, waar is dat zo?
pi_155225889
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:33 schreef spijkerbroek het volgende:
Bij schooluniformen ziet niet iedereen er hetzelfde uit.
Ik heb in Ierland gewoond en daar mensen gesproken hierover. De mensen die rijk (genoeg) zijn, kunnen goede kwaliteit kopen. Mensen die dat niet kunnen betalen, kopen bijvoorbeeld goedkopere overhemden/blouses. Zeg maar, van de Wibra of Zeeman.
En kinderen hebben dat bijzonder snel door.
Daarom de maten van de kinderen opmeten, en de school bestelt de kleren, anders werkt het systeem natuurlijk nog niet.
Komt de 1 in Armani bloes en de ander van de wibra.
pi_155225908
Alsof kleding de voornaamste reden is voor pesterijen... Onnozele aanpak. Komt overeen met korte rokjes verbieden om verkrachtingen tegen te gaan.
pi_155225944
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Daarom de maten van de kinderen opmeten, en de school bestelt de kleren.
Goed idee. Maar het geld moet ergens vandaan komen. De overheid betaalt niet, dus moeten de ouders het ophoesten. Krijg je weer hetzelfde...
pi_155225972
quote:

[..]

Onzin.
Die eenheid is voornamelijk gebaseerd op samenwerking voor een overeenstemmend doel, niet zozeer de kleding op zich.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')