Omdat ik het idee heb dat we nog niet uitgepraat zijn, hier een deel twee.quote:Naar aanleiding van CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #17 Rotturdamm en de nodige discussie die daaruit voortkomt zo nu en dan, vraag ik me af wat er nou van de medewerkers of de gasten verwacht mag worden.
In hoeverre mag je de prijs als excuus aanhouden om bepaalde service wel of niet te leveren? Waar ga je meteen zitten, waar wacht je tot een tafel aangeboden wordt?
Van een smalend lachje op het antwoord dat iemand zijn vlees 'done' wil hebben tot klagen over een haar tussen een broodje dat al opgegeten was.
TS begint:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Een 8-jarige puff schoot een stukje kip van haar saté in de vensterbank in een chinees restaurant. Ik durfde het niet te zeggen, maar mn ouders ook niet. Mag een gast er een troep van maken, of wordt op zijn minst verwacht dat dit aangegeven wordt?
Ik heb een gast ooit 10 keer te veel laten betalenquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:08 schreef El_Liberaliste het volgende:
Vervolgens bij het betalen die cheque gegeven en nog een bepaald bedrag bijbetaald, slaat ie 50 euro te veel aan op de pin om dat vervolgens weg te lachen 'oh haha tja, ik ben een oude man hé'. Je kunt het niet aantonen, maar vond het wel apart, hij had ons flink wat te drinken gegeven dus dan mis je dat nog wel eens.
Dat is mij ook eens overkomenquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 15:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik zal later ff aan de OP werken
-Laatste reactie
[..]
Ik heb een gast ooit 10 keer te veel laten betalenomdat ik een cijfer te veel had ingedrukt. 126,65 werd toen 1266,55
. Gast controleerde het blijkbaar ook niet en de pintransactie vond gewoon plaats. Ik zie de PIN-bon en zeg; Meneer, er is een grote fout door mij gemaakt
. Kon wel door de grond zakken op dat moment
![]()
![]()
.
Uiteindelijk heb ik hem te veel betaalde contant mee laten nemen dat vond hij gelukkig geen enkel probleem.
Ik kreeg een fooi
Ook wel eens meegemaakt als gast. Kreeg de volgende dag een bericht op facebook. Ze hadden er alles aan gedaan om me te vinden. Toch leuk.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 15:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik zal later ff aan de OP werken
-Laatste reactie
[..]
Ik heb een gast ooit 10 keer te veel laten betalenomdat ik een cijfer te veel had ingedrukt. 126,65 werd toen 1266,55
. Gast controleerde het blijkbaar ook niet en de pintransactie vond gewoon plaats. Ik zie de PIN-bon en zeg; Meneer, er is een grote fout door mij gemaakt
. Kon wel door de grond zakken op dat moment
![]()
![]()
.
Uiteindelijk heb ik hem te veel betaalde contant mee laten nemen dat vond hij gelukkig geen enkel probleem.
Ik kreeg een fooi
Ze zijn het helemaal niet genoodzaakt, maar wel netjes dat ze het vooraf melden. 'Brengen wij' zou je wel accepteren of gaat het je om drie vijftig terwijl je een half minimumloon naar ze toe brengt?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:24 schreef golfer het volgende:
Wat vinden jullie van een Michelinsterrenrestaurant dat in zijn voorwaarden vooraf mailt:
bij betaling per Visa/Master zijn wij genoodzaakt 3,50 ¤ kosten in rekening te brengen.
Ik heb de reservering meteen ongedaan gemaakt.
Als ik bij een snackbar eet kan ik mij het voorstellen maar als ik inderdaad voor een half minimumloon een avond doorbreng bij een Michelinsterrentent vind ik het van de zotte om nog eens extra te moeten betalen omdat ik met een creditcard wil afrekenen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ze zijn het helemaal niet genoodzaakt, maar wel netjes dat ze het vooraf melden. 'Brengen wij' zou je wel accepteren of gaat het je om drie vijftig terwijl je een half minimumloon naar ze toe brengt?
Al moet ik bekennen dat ik m'n cc soms 'onnodig' gebruik voor het loyalty programma, daar zullen niet alle zaken blij mee zijn. Dat kost hen natuurlijk meer dan gewone pin.
Ik heb er begrip voor maar het zou mij ook storen. Wat restaurants/hotelketens in Nederland nodig moeten gaan doen is samenwerken op dit gebied en creditcardmaatschappijen even het vuur aan de schenen leggen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:24 schreef golfer het volgende:
Wat vinden jullie van een Michelinsterrenrestaurant dat in zijn voorwaarden vooraf mailt:
bij betaling per Visa/Master zijn wij genoodzaakt 3,50 ¤ kosten in rekening te brengen.
Dat dat restaurant op het punt is gekomen dat het gerund wordt door een managuur die het als melkkoe gebruikt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:24 schreef golfer het volgende:
Die snackbar maakt wel veel meer nettomarge dan die sterrenzaakquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Als ik bij een snackbar eet kan ik mij het voorstellen maar als ik inderdaad voor een half minimumloon een avond doorbreng bij een Michelinsterrentent vind ik het van de zotte om nog eens extra te moeten betalen omdat ik met een creditcard wil afrekenen.
Het zo vermelden is natuurlijk niet erg uitnodigend, maar ik begrijp waar ze vandaan komen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Als ik bij een snackbar eet kan ik mij het voorstellen maar als ik inderdaad voor een half minimumloon een avond doorbreng bij een Michelinsterrentent vind ik het van de zotte om nog eens extra te moeten betalen omdat ik met een creditcard wil afrekenen.
Ik hoef helemaal niet met CC af te rekenen, maar vind het vooraf vermelden door een tent die al de hoofdprijs voor z'n eten en drinken vraagt gewoon wat raar. Alsof ze niet veel meer dan ¤ 3,50 aan mij verdienen op zo'n avond. Kan natuurlijk ook vooraf dan bedenken om 3,50 in mindering op de ruime fooi te geven.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Het zo vermelden is natuurlijk niet erg uitnodigend, maar ik begrijp waar ze vandaan komen.
Waarom wil je met cc afrekenen trouwens, krijg je kickbacks?
En in begrijpelijk Nederlands zeg je wat????quote:Op woensdag 12 augustus 2015 01:27 schreef pietbier het volgende:
Wat heb je liever?
Dat jij voor iedereen meebetaalt die met een creditcard betaalt? Of dat de mensen die met een creditcard willen betalen, zelf die kosten aftikken...
Ik zie sowieso het nut niet in van het afrekenen van een diner met een creditcard. Alsof je een halfjaar verzekering wilt op je eten
En daarnaast, iemand die een creditcard van de zaak heeft, betaalt sowieso de fooi uit eigen zak. Die ¤3,50 gaat gewoon op de kaart, daar ziet hij niets van.
Hoever wil je dat we gaan met het doorrekenen van verschillen? Ik kan er nog wel wat noemen hoor :v.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 01:27 schreef pietbier het volgende:
Wat heb je liever?
Dat jij voor iedereen meebetaalt die met een creditcard betaalt? Of dat de mensen die met een creditcard willen betalen, zelf die kosten aftikken...
Ik zie sowieso het nut niet in van het afrekenen van een diner met een creditcard. Alsof je een halfjaar verzekering wilt op je eten
En daarnaast, iemand die een creditcard van de zaak heeft, betaalt sowieso de fooi uit eigen zak. Die ¤3,50 gaat gewoon op de kaart, daar ziet hij niets van.
Ik moest lachen om al je puntenquote:Op woensdag 12 augustus 2015 01:51 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Hoever wil je dat we gaan met het doorrekenen van verschillen? Ik kan er nog wel wat noemen hoor :v.
-Extra betaling voor vrouwen ze gaan vaker naar de wc, gebruiken meer papier en handdoekjes.
-Extra voor Duitse en Franse gasten we moeten altijd personeel inplannen wat een van die talen beheerst.
-Extra voor cash betalen? Het kost tegenwoordig meer om cash te betalen dan per pin namelijk.
-Extra voor een tafel bij het raam? Kwestie van vraag en aanbod.
-Extra voor domme vragen? Kosten veel tijd en energie.
-Extra voor mensen met allergie? Dient vaak aparte bestelling voor gemaakt te worden met hogere kans op bederf en kost de keuken extra moeite.
-Extra geld voor ouderen? Een arm geven helpen jas aantrekken allemaal extra moeite.
-Extra geld voor geld voor mensen die hun steak well done bestellen? Gewoon omdat het idioten zijn?
Je kan als horeca-gelegenheid niet alles doorrekenen aan je gasten je maakt een mooie prijs waarvoor je je product aanbiedt. Betalingen verwerken valt daar ook gewoon onder. Wellicht niet als je een cafetaria bent waarin een CC-transactie de gehele nettowinst kan kosten op een transactie. Maar wel als sterrenrestaurant waarin de CC-transactie percentueel gezien echt in het niks valt.
Het heeft te maken met de omzet hoe hoger die is hoe minder je betaalt per transactie. In een land als Amerika betalen ze vrijwel alles met CC in Nederland gaat het echt om minder dan 2%. Dan zijn je tarieven per transactie veel hoger.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 01:54 schreef Isabeau het volgende:
Toch wel vreemd dat een CC betaling hier zoveel kost. Ik ga er gewoon even vanuit dat het in de VS zeker geen 3,50 kost, aangezien ik daar zonder problemen echt alles met mijn CC afrekende. Incl. 1 drankje op een terras.
Het kan alleen maar bedacht zijn door een manager zonder horeca-ervaring of een hele zure horecacafferquote:Op woensdag 12 augustus 2015 02:06 schreef golfer het volgende:
Maar er zijn hier dus hoerecaffers die durven te verdedigen dat je 3,50 extra moet betalen als je een bepaalde kaart gebruikt?
En weten die precies hier hoe dat zit met die extra kosten, terwijl ze al de gasten voor een fles wijn van ca. 15 euro op de rekening 90 euro hebben laten betalen?
Het kost rond de 1,5% voor Mastercard en Visa. Voor American Express betaal je als horecazaak 2,5%. Volgens mij liggen die commissies wereldwijd ongeveer gelijk.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 01:54 schreef Isabeau het volgende:
Toch wel vreemd dat een CC betaling hier zoveel kost. Ik ga er gewoon even vanuit dat het in de VS zeker geen 3,50 kost, aangezien ik daar zonder problemen echt alles met mijn CC afrekende. Incl. 1 drankje op een terras.
Zou me aan mn reet roesten, ik betaal nooit met cc.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:24 schreef golfer het volgende:
Volgens mij alleen Pietbier en die is niet goed snikquote:Op woensdag 12 augustus 2015 02:06 schreef golfer het volgende:
Maar er zijn hier dus hoerecaffers die durven te verdedigen dat je 3,50 extra moet betalen als je een bepaalde kaart gebruikt?
En weten die precies hier hoe dat zit met die extra kosten, terwijl ze al de gasten voor een fles wijn van ca. 15 euro op de rekening 90 euro hebben laten betalen?
Ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ze niet verdwaald zijn. Ik vind het niet erg gastvrij om je gasten lastig te vallen met kwesties uit je interne bedrijfsvoering. Gewoon zitten, verwend worden, betalen, donder op met je bureaucratische overwegingen. Dat is net zoiets als 'daarvoor moet u bij mijn collega zijn', nee, jij moet kennelijk bij je collega zijn. We gaan niet uit eten om ons te verdiepen in de details van de bedrijfsvoering in het restaurantwezen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zo vermelden is natuurlijk niet erg uitnodigend, maar ik begrijp waar ze vandaan komen.
Heb hier als bediening echt geen moeite mee, juist vriendelijk dat ze je willen helpen. Of het uiteindelijk echt helpt is weer een ander verhaal.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:39 schreef Candaasje het volgende:
Best leerzaam topic dit![]()
Ik ben zo'n gast die weinig van de etiquette weet (ik blijf wel gewoon beleefd en vriendelijk hoor, smijt niet met eten en geef ook gewoon fooi) en daarom dus wel borden stapelt. Dat is dan niet zozeer uit ongeduld, maar omdat ik het vanuit huis geleerd heb om te doen zodat degene die afruimt wat hulp krijgt. Voel me altijd wat ongemakkelijk als 'gast'. En borden/glazen aanpakken maak ik me ook wel eens schuldig aan, om dezelfde reden. Lees alleen nu dat het niet echt gewenst is
![]()
Zal er in het vervolg op letten!
Ik heb een vriend die er inderdaad wat panisch van wordt als je dat doet, om die redenquote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Natuurlijk moet je borden niet stapelen, dan moet de onderkant namelijk ook afwassen
![]()
![]()
Ja dat is wel een goede ja. Ik zal in elk geval stoppen met stapelen dan. Af en toe aangeven zal ik er wel niet helemaal uit krijgen denk ikquote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:44 schreef focal het volgende:
[..]
Heb hier als bediening echt geen moeite mee, juist vriendelijk dat ze je willen helpen. Of het uiteindelijk echt helpt is weer een ander verhaal.
Ja, ze worden natuurlijk altijd met de hand afgewassen en gedroogd in de spoelkeuken.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Natuurlijk moet je borden niet stapelen, dan moet de onderkant namelijk ook afwassen
![]()
![]()
Belachelijk en begrijpelijk dat je hebt afgezegd.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:24 schreef golfer het volgende:
Zo kwam ik ooit een italiaan met een foodtruck tegen bij de aldi met een hele kar lasagne.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:53 schreef NutKees het volgende:
De bediening even terzijde: ik zag afgelopen zaterdag de 'kok' van een eetcafe waar ik vrijdag was gaan eten, een kar diepvries frieten inslaan bij de Lidl.![]()
Die waren vast niet voor eigen gebruik.
Toen ik bij Van der Valk werkte gingen die gewoon in een machine.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
![]()
![]()
Het was een grapjequote:Op woensdag 12 augustus 2015 14:02 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Toen ik bij Van der Valk werkte gingen die gewoon in een machine.
Borden stapelen wordt vaak mank gedaan waardoor het een instabiele stapel is. En aan tafel afstapelen is ook weer zoiets wat je niet zo snel wilt doen. Daarnaast geef je min of meer aan dat je het te lang vind duren dit terwijl sommige 30 seconden nadat het op is al gaan stapelen. Dat wordt daarom dus als redelijk onbeschoft gezien.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:39 schreef Candaasje het volgende:
Best leerzaam topic dit![]()
Ik ben zo'n gast die weinig van de etiquette weet (ik blijf wel gewoon beleefd en vriendelijk hoor, smijt niet met eten en geef ook gewoon fooi) en daarom dus wel borden stapelt. Dat is dan niet zozeer uit ongeduld, maar omdat ik het vanuit huis geleerd heb om te doen zodat degene die afruimt wat hulp krijgt. Voel me altijd wat ongemakkelijk als 'gast'. En borden/glazen aanpakken maak ik me ook wel eens schuldig aan, om dezelfde reden. Lees alleen nu dat het niet echt gewenst is
![]()
Zal er in het vervolg op letten!
Het heeft bij mij echt niks met ongeduld te maken, echt niet. Puur gewoon om even mee te helpen (hoewel het niet altijd erg helpt, zoals ik begrijpquote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:10 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Borden stapelen wordt vaak mank gedaan waardoor het een instabiele stapel is. En aan tafel afstapelen is ook weer zoiets wat je niet zo snel wilt doen. Daarnaast geef je min of meer aan dat je het te lang vind duren dit terwijl sommige 30 seconden nadat het op is al gaan stapelen. Dat wordt daarom dus als redelijk onbeschoft gezien.
Borden aanpakken, je bent niet de eerste en niet de laatste gast die zijn klauwen verbrand. Als je een beetje geluk hebt kunnen borden een graad of 60-80 zijn. Glazen aanpakken vind ik ook zo'n teken van ongeduld vooral als ze echt uit je handen gegrist worden. Daarnaast wordt een bord op bepaalde manier ingezet door het aanpakken verstoor je dit.
Heel lullig vanaf mijn kant misschien maar in mijn hoofd schuif ik ze direct onder het hokje paupers. Stilzitten niet wiebelen en meer dan 5 seconden geduld hebben wij krijgen goed betaalt om je uit te serveren no worrie
.
Ik had mij iets genuanceerder moeten uitdrukken. Ik bedoel niet dat jij bewust aangeeft dat je het te lang vindt duren. Het is een signaal wat je dan onbewust af geeft. Kijk in cafetaria moet je wellicht wat vaker wat aanpakken en soms wat meer naar links of rechts zwaaien zodat de bediening er bij kan. Maar in een beetje degelijk restaurant zijn de tafels zo opgesteld dat de bediening erbij kan.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 21:51 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Het heeft bij mij echt niks met ongeduld te maken, echt niet. Puur gewoon om even mee te helpen (hoewel het niet altijd erg helpt, zoals ik begrijp) zodat iemand zich niet in vreemde bochten hoeft te wringen e.d. En ik wist tot nu toe ook nooit aan welke kant er uitgeserveerd dient te worden - nu wel! - dus eh ja, ik maakte me ook schuldig aan wiebelen. Maar enkel om zelf niet in de weg te willen zitten.
![]()
Je lijkt net mijn moeder die heeft deze (voor mij) ergerlijke eigenschap ook. Kijk de vraag is hoever je het wilt doorvoeren wil je ook je eigen drinken ophalen bij de bar? Je eigen fles wijn ontkurkenquote:Snap dat het niet per se hoeft en 'jullie' gewoon betaalt krijgen, maar het zit gewoon niet in mijn aard om alles maar voor me te laten doen. (Ik ben bijvoorbeeld ook echt geen type voor een (luxe) hotel.)
Niet omdat ik denk dat het personeel het niet zou kunnen (die kunnen het vaak beter, dat weet ik ook wel), maar omdat ik me bezwaard voel. Ik heb zelf ook een 'dienend'/'zorgend' beroep, dus het zit er gewoon dik ingebakken.
Tsjah, het is hoe het overkomt bij veel mensenquote:En tja, pauper.... nouja, er zullen ook zat mensen zijn die het wel allemaal uit ongeduld doen, maar dat is hier dus echt niet aan de orde.
De bediening vraagt er wel om (niet perse verbaal) wanneer het nodig isquote:Op woensdag 12 augustus 2015 20:29 schreef Pap89 het volgende:
Stapelen doe ik sowieso niet, maar in sommige restaurants (zeker als het druk is) is het aangeven, of in ieder geval naar voren schuiven, vaak een praktischere optie dan dat er iemand van de bediening overal overheen moet hangen en moeilijk doen
En bedankt...quote:Op woensdag 12 augustus 2015 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij alleen Pietbier en die is niet goed snik
Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik vind 't ook grote onzin.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 01:51 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Hoever wil je dat we gaan met het doorrekenen van verschillen? Ik kan er nog wel wat noemen hoor :v.
-Extra betaling voor vrouwen ze gaan vaker naar de wc, gebruiken meer papier en handdoekjes.
-Extra voor Duitse en Franse gasten we moeten altijd personeel inplannen wat een van die talen beheerst.
-Extra voor cash betalen? Het kost tegenwoordig meer om cash te betalen dan per pin namelijk.
-Extra voor een tafel bij het raam? Kwestie van vraag en aanbod.
-Extra voor domme vragen? Kosten veel tijd en energie.
-Extra voor mensen met allergie? Dient vaak aparte bestelling voor gemaakt te worden met hogere kans op bederf en kost de keuken extra moeite.
-Extra geld voor ouderen? Een arm geven helpen jas aantrekken allemaal extra moeite.
-Extra geld voor geld voor mensen die hun steak well done bestellen? Gewoon omdat het idioten zijn?
Je kan als horeca-gelegenheid niet alles doorrekenen aan je gasten je maakt een mooie prijs waarvoor je je product aanbiedt. Betalingen verwerken valt daar ook gewoon onder. Wellicht niet als je een cafetaria bent waarin een CC-transactie de gehele nettowinst kan kosten op een transactie. Maar wel als sterrenrestaurant waarin de CC-transactie percentueel gezien echt in het niks valt.
Een automatiek is ook een veel praktischere optie dan in een restaurant gaan eten.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 20:29 schreef Pap89 het volgende:
Stapelen doe ik sowieso niet, maar in sommige restaurants (zeker als het druk is) is het aangeven, of in ieder geval naar voren schuiven, vaak een praktischere optie dan dat er iemand van de bediening overal overheen moet hangen en moeilijk doen
Nou dat gedoe met voldoende muntgeld verzamelen, het luikje openen, een plekje veroveren aan de statafel en dan nog de schijf van vijf niet rond hebben, vind ik toch vrij omslachtigquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 09:25 schreef charon het volgende:
[..]
Een automatiek is ook een veel praktischere optie dan in een restaurant gaan eten.
Een statafel? Oh, je bent zo'n snob die bij een upscale automatiek gaat eten..quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 09:27 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Nou dat gedoe met voldoende muntgeld verzamelen, het luikje openen, een plekje veroveren aan de statafel en dan nog de schijf van vijf niet rond hebben, vind ik toch vrij omslachtig
De enige momenten waarop ik zo'n automaat overweeg is bij hevig verlate treinreizen icm vreselijke hongerpijn. Dus inderdaad, op het station, waar er statafels zijn.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 09:30 schreef charon het volgende:
[..]
Een statafel? Oh, je bent zo'n snob die bij een upscale automatiek gaat eten..
Enne, heb je geen klantenkaart dan?
Ik zag bij de Lidl eens iemand met een werkshirtje nog aan van een Italiaans restaurantje een flinke lading gnocchi inslaan. En nog wat dingetjes zoals de blikken tomaten enzo, maar dat is dan weer geen probleem.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:53 schreef NutKees het volgende:
De bediening even terzijde: ik zag afgelopen zaterdag de 'kok' van een eetcafe waar ik vrijdag was gaan eten, een kar diepvries frieten inslaan bij de Lidl.![]()
Die waren vast niet voor eigen gebruik.
Ik moet dan helaas teren op nevelachtige herinneringen uit een grijs studentenverleden, en waar ik nu woon hebben ze geen automatiekquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 09:40 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
De enige momenten waarop ik zo'n automaat overweeg is bij hevig verlate treinreizen icm vreselijke hongerpijn. Dus inderdaad, op het station, waar er statafels zijn.
Ben jij een kenner? Zo ja, hoe is de etiquette van de automatiek?
Hier zie ik ook regelmatig de Turk met winkelwagens vol met meel en ijsbergsla bij de Lidl. Zal wel goedkoper zijn dan de Sligroquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 09:46 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik zag bij de Lidl eens iemand met een werkshirtje nog aan van een Italiaans restaurantje een flinke lading gnocchi inslaan. En nog wat dingetjes zoals de blikken tomaten enzo, maar dat is dan weer geen probleem.
Ja, dat zie ik bij ons ook standaard inderdaad.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:23 schreef Erasmo het volgende:
Febo-bingo
[..]
Hier zie ik ook regelmatig de Turk met winkelwagens vol met meel en ijsbergsla bij de Lidl. Zal wel goedkoper zijn dan de Sligro
Van de Aldi weet ik dat die op verzoek BTW-bonnetjes verstrekt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:24 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ja, dat zie ik bij ons ook standaard inderdaad.
Het komt op mij ook meer over als gezeur dat meneer of mevrouw van de bediening hierdoor een paar extra minuutjes kwijtquote:Op zondag 16 augustus 2015 17:04 schreef markmarkmark het volgende:
wat een gezeur over gasten die borden opstapelen of wiebelen....
wat kan mij dat schelen of ze dat wel of niet doen, of een glas aan pakken.
mijn enige doel is als ik aan het werk ben elke gast met een erectie van tevredenheid naar buiten te laten lopen. of ze nu wel of geen borden opstapelen.
Klaag jij nooit op je werk? Omdat je er een inkomen mee verdient, vind je alles allemaal leuk en aardig? Knap hoor.quote:Op zondag 16 augustus 2015 18:41 schreef TwenteFC het volgende:
Het is je werk en het zorgt voor je inkomen. suck it up en leef ermee.
zo kan ik nog 100 ergernissen van collega kelners opnoemen...quote:Op zondag 16 augustus 2015 18:41 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Het komt op mij ook meer over als gezeur dat meneer of mevrouw van de bediening hierdoor een paar extra minuutjes kwijtNou, boehoe zwaar leven.
Het is je werk en het zorgt voor je inkomen. suck it up en leef ermee.
"etiquette"
Natuurlijk wel, maar ik ben mij er wel terdege van bewust dat mijn wensen op een tweede plek staan. En wanneer het er op aankomt doe ik zonder morren wat de klant van mij verwacht.quote:Op zondag 16 augustus 2015 18:50 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Klaag jij nooit op je werk? Omdat je er een inkomen mee verdient, vind je alles allemaal leuk en aardig? Knap hoor.
Bij mij gaat dat anders. Ik zit niet in de horeca maar klaag en scheld de hele dag door. Op mijn collega's, op mijn baas, op mijn klanten, op de computer, op de procedures, op alles! Persoonlijk vind ik dat best normaal, lekker klagen.... Daar zijn we Hollanders voor.
Dat vind ik niet eens klacht waardig gezien de business waar ze inzitten. Al bouwen de klanten een toren van pisa met je borden, lekker interessant.quote:Op zondag 16 augustus 2015 19:00 schreef RobinOok het volgende:
En jij denkt dat Kandijfijn & Co dat niet doet?
Dat die het bestek erbij neergooit en tegen de klanten gilt "breng het dan godverdomme maar zelf naar de keuken!!!"
Inderdaad, je moet juichen van geluk als je 11 uur durende shift word verlengt tot een dienst van 13 uur. Voor een tafel waar 9 van de 10 keer geen euro aan word verdient.quote:Op zondag 16 augustus 2015 18:51 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
zo kan ik nog 100 ergernissen van collega kelners opnoemen...
zoals de keuken sluit om 22:00 uur en vijf voor tien komt er nog wat binnen lopen.
zeik er niet over en doe je werk of neem lekker een kantoorbaan als je er niet tegen kunt.
Het eeuwige dilemma van de horeca...quote:Op woensdag 19 augustus 2015 01:36 schreef janatwork het volgende:
[..]
Inderdaad, je moet juichen van geluk als je 11 uur durende shift word verlengt tot een dienst van 13 uur. Voor een tafel waar 9 van de 10 keer geen euro aan word verdient.
Ik kost mijn baas pak en beet 25 euro per uur, de medewerker bediening een euro of 15 de afwasser 10. Als wij 2 uur langer moet werken ben je 100 euro aan personeelskosten kwijt, gemiddelde besteding bij ons is 45 euro pp.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 02:10 schreef focal het volgende:
[..]
Het eeuwige dilemma van de horeca...
Je moet altijd blij zijn met gasten, ze zijn immers degene waar je het voor doet. Maar soms komt het zo slecht uit...
Variabele openingstijden vind ik zelf weer niet kunnen. Je hebt nou eenmaal vaste gasten die er van uit gaan dat ze tot een bepaalde tijd bij je kunnen eten. Zodra dat onzeker wordt gaan ze wel ergens anders heen en zie je ze ook niet op je drukke dagen als je keuken wel open is.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 02:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik kost mijn baas pak en beet 25 euro per uur, de medewerker bediening een euro of 15 de afwasser 10. Als wij 2 uur langer moet werken ben je 100 euro aan personeelskosten kwijt, gemiddelde besteding bij ons is 45 euro pp.
Weinig dilemma zou ik zeggen. Kan niet uit, vandaag niet, morgen niet, nooit niet.
Oplossing? variabele openingstijden in de keuken aanhouden.
Mijn ervaring is dat na negenen er eigenlijk alleen nog maar toeristen komen eten, late vaste gasten heb ik nooit gehad. Leiden blijft toch een dorp.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 02:23 schreef focal het volgende:
[..]
Variabele openingstijden vind ik zelf weer niet kunnen. Je hebt nou eenmaal vaste gasten die er van uit gaan dat ze tot een bepaalde tijd bij je kunnen eten. Zodra dat onzeker wordt gaan ze wel ergens anders heen en zie je ze ook niet op je drukke dagen als je keuken wel open is.
Wat ik persoonlijk doe is alleen een hoofdgerecht aanbieden als het erg rustig is en de keuken bijna sluit. Ik verzorg graag nog een maaltijd voor ze maar we kunnen geen keukenploeg 2 uur langer laten staan tot ze bij het desert aangekomen zijn.
Leuk, ik woon/werk ook in leidenquote:Op woensdag 19 augustus 2015 02:34 schreef janatwork het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat na negenen er eigenlijk alleen nog maar toeristen komen eten, late vaste gasten heb ik nooit gehad. Leiden blijft toch een dorp.
Ik ben er trouwens geen fan van om mensen weg te sturen zonder eten, zeker als ik weet dat er niet iets anders open is. Ik heb een keer om half 12, terwijl ik al aan het bier zat, de kachel weer aangestoken om nog een hoofdgerecht te maken voor een Frans gezin die nog niet hadden gegeten.
Maar geld ga je dan nooit meer verdienen.
staan jullie eind van de avond voor 1 tafel met 2 koks, 3 kelners en een afwasser?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 02:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik kost mijn baas pak en beet 25 euro per uur, de medewerker bediening een euro of 15 de afwasser 10. Als wij 2 uur langer moet werken ben je 100 euro aan personeelskosten kwijt, gemiddelde besteding bij ons is 45 euro pp.
Weinig dilemma zou ik zeggen. Kan niet uit, vandaag niet, morgen niet, nooit niet.
Oplossing? variabele openingstijden in de keuken aanhouden.
Als je met een groep mensen bij de automatiek gaat eten, dan ga je niet vlak voor de automaten 5 minuten lang nadenken wat je wilt eten, maar dat bedenk je al als je er heen loopt met de groep. Dan zorg je ervoor dat je je eigen geld kan wisselen voordat je voor de automaat gaat staan en niet als je voor de automaat staat geld van een ander lenen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 09:40 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
De enige momenten waarop ik zo'n automaat overweeg is bij hevig verlate treinreizen icm vreselijke hongerpijn. Dus inderdaad, op het station, waar er statafels zijn.
Ben jij een kenner? Zo ja, hoe is de etiquette van de automatiek?
Vaak wel. Probleem is dat je wel al je personeel naar huis kan sturen maar dan sta je tot diep in de nacht op te ruimen. In de meeste restaurants wordt in de avond alles weer klaargemaakt voor de volgende dag, dus je hebt je mankracht wel nodig later op de avond.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:34 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
staan jullie eind van de avond voor 1 tafel met 2 koks, 3 kelners en een afwasser?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |