abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155117879
OP
quote:
Naar aanleiding van CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #17 Rotturdamm en de nodige discussie die daaruit voortkomt zo nu en dan, vraag ik me af wat er nou van de medewerkers of de gasten verwacht mag worden.
In hoeverre mag je de prijs als excuus aanhouden om bepaalde service wel of niet te leveren? Waar ga je meteen zitten, waar wacht je tot een tafel aangeboden wordt?

Van een smalend lachje op het antwoord dat iemand zijn vlees 'done' wil hebben tot klagen over een haar tussen een broodje dat al opgegeten was.

TS begint:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Een 8-jarige puff schoot een stukje kip van haar saté in de vensterbank in een chinees restaurant. Ik durfde het niet te zeggen, maar mn ouders ook niet. Mag een gast er een troep van maken, of wordt op zijn minst verwacht dat dit aangegeven wordt?
Omdat ik het idee heb dat we nog niet uitgepraat zijn, hier een deel twee.
Wat heb ik intussen geleerd?
Hoe het hoort, vanuit de gast
- Je wacht tot je neergezet wordt. Indien dit niet gebeurd, vraag je ernaar.
- geen 'gereserveerd'-bordjes, betekent niet dat er geen gereserveerde tafels zijn
Wat ik al wel dacht
- geen borden aanpakken, drinken van een dienblad pakken of lege borden stapelen
- indien rotzooi door jou of een tafelgenoot: rotzooi opruimen of aangeven dat je er een rotzooi van gemaakt hebt
- geen sexuele opmerkingen/handtastelijkheden naar de bediening (nog nooit gedaan ook!)
- geef problemen aan, vooraf indien mogelijk, in elk geval voordat je uitgegeten bent of nog erger, betaald hebt en weg bent.
Wat mag ik verwachten als gast?
- iemand bij de deur/ daar ergens, om je neder te zetten/zeggen dat je zelf mag zitten.
- altijd vriendelijkheid, al lachen ze achteraf waarschijnlijk wel om het gebrek aan toepassen van conventies. Bij een goede bediening merk je dit niet.
- vragen naar allergieën, intoleranties of voorkeuren (ook met betrekking tot betaling bij groepen)
- een glas is niet leeg, tenzij op aanvraag
- de rekening kan lang duren, ze verdienen immers weinig meer aan je.
Wat ik al dacht
- hygiene, schoon spul. Of gebrek hieraan een excuses waard is, of alleen een verschoning, heeft nog geen unanimiteit opgeleverd.
- geen beledigingen/onbeschoft gedrag (al gebeurt dit wel zo nu en dan)

Help me met het compleet maken! :)
pi_155117946
Ik zal later ff aan de OP werken :P

-Laatste reactie

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 12:08 schreef El_Liberaliste het volgende:
Vervolgens bij het betalen die cheque gegeven en nog een bepaald bedrag bijbetaald, slaat ie 50 euro te veel aan op de pin om dat vervolgens weg te lachen 'oh haha tja, ik ben een oude man hé'. Je kunt het niet aantonen, maar vond het wel apart, hij had ons flink wat te drinken gegeven dus dan mis je dat nog wel eens.
Ik heb een gast ooit 10 keer te veel laten betalen :') omdat ik een cijfer te veel had ingedrukt. 126,65 werd toen 1266,55 :'). Gast controleerde het blijkbaar ook niet en de pintransactie vond gewoon plaats. Ik zie de PIN-bon en zeg; Meneer, er is een grote fout door mij gemaakt |:(. Kon wel door de grond zakken op dat moment :'( :'( :'(.

Uiteindelijk heb ik hem te veel betaalde contant mee laten nemen dat vond hij gelukkig geen enkel probleem *;.

Ik kreeg een fooi :(
pi_155118172
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 15:57 schreef Kandijfijn het volgende:

-Laatste reactie

[..]

Ik heb een gast ooit 10 keer te veel laten betalen :') omdat ik een cijfer te veel had ingedrukt. 126,65 werd toen 1266,55 :'). Gast controleerde het blijkbaar ook niet en de pintransactie vond gewoon plaats. Ik zie de PIN-bon en zeg; Meneer, er is een grote fout door mij gemaakt |:(. Kon wel door de grond zakken op dat moment :'( :'( :'(.

Uiteindelijk heb ik hem te veel betaalde contant mee laten nemen dat vond hij gelukkig geen enkel probleem *;.

Dat is mij ook eens overkomen :D in plaats van 60 euro 600 betaald. Ze konden mij 100 euro meegeven, de rest werd de volgende dag overgemaakt. Kon er wel om lachen, meisje dat de fout maakte was echt 16 ofzo, die schaamde zich ook rot. :P
-nee-
pi_155118274
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 15:57 schreef Kandijfijn het volgende:

-Laatste reactie

[..]

Ook wel eens meegemaakt als gast. Kreeg de volgende dag een bericht op facebook. Ze hadden er alles aan gedaan om me te vinden. Toch leuk.

En je bent boos dat je een fooi kreeg? :T
pi_155118943
Wat vinden jullie van een Michelinsterrenrestaurant dat in zijn voorwaarden vooraf mailt:
bij betaling per Visa/Master zijn wij genoodzaakt 3,50 ¤ kosten in rekening te brengen.

Ik heb de reservering meteen ongedaan gemaakt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_155118979
Het is maar waar je je druk over maakt.
pi_155119261
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 16:24 schreef golfer het volgende:
Wat vinden jullie van een Michelinsterrenrestaurant dat in zijn voorwaarden vooraf mailt:
bij betaling per Visa/Master zijn wij genoodzaakt 3,50 ¤ kosten in rekening te brengen.

Ze zijn het helemaal niet genoodzaakt, maar wel netjes dat ze het vooraf melden. 'Brengen wij' zou je wel accepteren of gaat het je om drie vijftig terwijl je een half minimumloon naar ze toe brengt?
Al moet ik bekennen dat ik m'n cc soms 'onnodig' gebruik voor het loyalty programma, daar zullen niet alle zaken blij mee zijn. Dat kost hen natuurlijk meer dan gewone pin.
pi_155119532
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 16:34 schreef MevrouwPuff het volgende:

Ze zijn het helemaal niet genoodzaakt, maar wel netjes dat ze het vooraf melden. 'Brengen wij' zou je wel accepteren of gaat het je om drie vijftig terwijl je een half minimumloon naar ze toe brengt?
Al moet ik bekennen dat ik m'n cc soms 'onnodig' gebruik voor het loyalty programma, daar zullen niet alle zaken blij mee zijn. Dat kost hen natuurlijk meer dan gewone pin.
Als ik bij een snackbar eet kan ik mij het voorstellen maar als ik inderdaad voor een half minimumloon een avond doorbreng bij een Michelinsterrentent vind ik het van de zotte om nog eens extra te moeten betalen omdat ik met een creditcard wil afrekenen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_155120039
quote:

Ik heb er begrip voor maar het zou mij ook storen. Wat restaurants/hotelketens in Nederland nodig moeten gaan doen is samenwerken op dit gebied en creditcardmaatschappijen even het vuur aan de schenen leggen.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:07:58 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155121837
Als bediening zou ik gewoon zeggen bij het afrekenen: Creditcard? Natuurlijk kan dat meneer, maar als u pint krijgt u van mij nog een heerlijke espresso (of een grappa).
De klant vind dat vrijwel zeker leuk, als hij zakelijk eet begrijpt hij waarom je dat zegt en zal als hij toch met company cc betaald je fooi wat hoger maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:22:34 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_155122252
quote:

Dat dat restaurant op het punt is gekomen dat het gerund wordt door een managuur die het als melkkoe gebruikt.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:24:18 #12
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_155122309
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 16:44 schreef golfer het volgende:

[..]

Als ik bij een snackbar eet kan ik mij het voorstellen maar als ik inderdaad voor een half minimumloon een avond doorbreng bij een Michelinsterrentent vind ik het van de zotte om nog eens extra te moeten betalen omdat ik met een creditcard wil afrekenen.
Die snackbar maakt wel veel meer nettomarge dan die sterrenzaak ;)
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:35:23 #13
45206 Pietverdriet
pi_155122710
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 16:44 schreef golfer het volgende:

[..]

Het zo vermelden is natuurlijk niet erg uitnodigend, maar ik begrijp waar ze vandaan komen.
Waarom wil je met cc afrekenen trouwens, krijg je kickbacks?
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:00:58 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_155123719
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:

Het zo vermelden is natuurlijk niet erg uitnodigend, maar ik begrijp waar ze vandaan komen.
Waarom wil je met cc afrekenen trouwens, krijg je kickbacks?
Ik hoef helemaal niet met CC af te rekenen, maar vind het vooraf vermelden door een tent die al de hoofdprijs voor z'n eten en drinken vraagt gewoon wat raar. Alsof ze niet veel meer dan ¤ 3,50 aan mij verdienen op zo'n avond. Kan natuurlijk ook vooraf dan bedenken om 3,50 in mindering op de ruime fooi te geven.
Poef.....gone! ©golfer
pi_155137534
Wat heb je liever?
Dat jij voor iedereen meebetaalt die met een creditcard betaalt? Of dat de mensen die met een creditcard willen betalen, zelf die kosten aftikken...

Ik zie sowieso het nut niet in van het afrekenen van een diner met een creditcard. Alsof je een halfjaar verzekering wilt op je eten :)
En daarnaast, iemand die een creditcard van de zaak heeft, betaalt sowieso de fooi uit eigen zak. Die ¤3,50 gaat gewoon op de kaart, daar ziet hij niets van.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 01:33:43 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_155137696
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 01:27 schreef pietbier het volgende:
Wat heb je liever?
Dat jij voor iedereen meebetaalt die met een creditcard betaalt? Of dat de mensen die met een creditcard willen betalen, zelf die kosten aftikken...

Ik zie sowieso het nut niet in van het afrekenen van een diner met een creditcard. Alsof je een halfjaar verzekering wilt op je eten :)
En daarnaast, iemand die een creditcard van de zaak heeft, betaalt sowieso de fooi uit eigen zak. Die ¤3,50 gaat gewoon op de kaart, daar ziet hij niets van.
En in begrijpelijk Nederlands zeg je wat????
Poef.....gone! ©golfer
pi_155138109
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 01:27 schreef pietbier het volgende:
Wat heb je liever?

Hoever wil je dat we gaan met het doorrekenen van verschillen? Ik kan er nog wel wat noemen hoor :v.

-Extra betaling voor vrouwen ze gaan vaker naar de wc, gebruiken meer papier en handdoekjes.
-Extra voor Duitse en Franse gasten we moeten altijd personeel inplannen wat een van die talen beheerst.
-Extra voor cash betalen? Het kost tegenwoordig meer om cash te betalen dan per pin namelijk.
-Extra voor een tafel bij het raam? Kwestie van vraag en aanbod :+.
-Extra voor domme vragen? Kosten veel tijd en energie.
-Extra voor mensen met allergie? Dient vaak aparte bestelling voor gemaakt te worden met hogere kans op bederf en kost de keuken extra moeite.
-Extra geld voor ouderen? Een arm geven helpen jas aantrekken allemaal extra moeite ;(.
-Extra geld voor geld voor mensen die hun steak well done bestellen? Gewoon omdat het idioten zijn?

Je kan als horeca-gelegenheid niet alles doorrekenen aan je gasten je maakt een mooie prijs waarvoor je je product aanbiedt. Betalingen verwerken valt daar ook gewoon onder. Wellicht niet als je een cafetaria bent waarin een CC-transactie de gehele nettowinst kan kosten op een transactie. Maar wel als sterrenrestaurant waarin de CC-transactie percentueel gezien echt in het niks valt.
pi_155138157
Toch wel vreemd dat een CC betaling hier zoveel kost. Ik ga er gewoon even vanuit dat het in de VS zeker geen 3,50 kost, aangezien ik daar zonder problemen echt alles met mijn CC afrekende. Incl. 1 drankje op een terras.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_155138168
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 01:51 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Hoever wil je dat we gaan met het doorrekenen van verschillen? Ik kan er nog wel wat noemen hoor :v.

-Extra betaling voor vrouwen ze gaan vaker naar de wc, gebruiken meer papier en handdoekjes.
-Extra voor Duitse en Franse gasten we moeten altijd personeel inplannen wat een van die talen beheerst.
-Extra voor cash betalen? Het kost tegenwoordig meer om cash te betalen dan per pin namelijk.
-Extra voor een tafel bij het raam? Kwestie van vraag en aanbod :+.
-Extra voor domme vragen? Kosten veel tijd en energie.
-Extra voor mensen met allergie? Dient vaak aparte bestelling voor gemaakt te worden met hogere kans op bederf en kost de keuken extra moeite.
-Extra geld voor ouderen? Een arm geven helpen jas aantrekken allemaal extra moeite ;(.
-Extra geld voor geld voor mensen die hun steak well done bestellen? Gewoon omdat het idioten zijn?

Je kan als horeca-gelegenheid niet alles doorrekenen aan je gasten je maakt een mooie prijs waarvoor je je product aanbiedt. Betalingen verwerken valt daar ook gewoon onder. Wellicht niet als je een cafetaria bent waarin een CC-transactie de gehele nettowinst kan kosten op een transactie. Maar wel als sterrenrestaurant waarin de CC-transactie percentueel gezien echt in het niks valt.
Ik moest lachen om al je punten
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  woensdag 12 augustus 2015 @ 02:06:43 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_155138431
Maar er zijn hier dus hoerecaffers die durven te verdedigen dat je 3,50 extra moet betalen als je een bepaalde kaart gebruikt?
En weten die precies hier hoe dat zit met die extra kosten, terwijl ze al de gasten voor een fles wijn van ca. 15 euro op de rekening 90 euro hebben laten betalen?
Poef.....gone! ©golfer
pi_155138462
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 01:54 schreef Isabeau het volgende:
Toch wel vreemd dat een CC betaling hier zoveel kost. Ik ga er gewoon even vanuit dat het in de VS zeker geen 3,50 kost, aangezien ik daar zonder problemen echt alles met mijn CC afrekende. Incl. 1 drankje op een terras.
Het heeft te maken met de omzet hoe hoger die is hoe minder je betaalt per transactie. In een land als Amerika betalen ze vrijwel alles met CC in Nederland gaat het echt om minder dan 2%. Dan zijn je tarieven per transactie veel hoger.
pi_155138494
quote:
11s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 02:06 schreef golfer het volgende:
Maar er zijn hier dus hoerecaffers die durven te verdedigen dat je 3,50 extra moet betalen als je een bepaalde kaart gebruikt?
En weten die precies hier hoe dat zit met die extra kosten, terwijl ze al de gasten voor een fles wijn van ca. 15 euro op de rekening 90 euro hebben laten betalen?
Het kan alleen maar bedacht zijn door een manager zonder horeca-ervaring of een hele zure horecacaffer :'(.

Zelfs als je het rechtvaardig vindt krijg je het gewoon niet verkocht aan je gasten. Lijkt me nogal kut als ik je net een flesje van 80 euro in de maag hebt gesplitst ik je mag gaan vragen om 3,50 op een gepeperde rekening ;(
  woensdag 12 augustus 2015 @ 09:38:32 #23
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_155141499
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 01:54 schreef Isabeau het volgende:
Het kost rond de 1,5% voor Mastercard en Visa. Voor American Express betaal je als horecazaak 2,5%. Volgens mij liggen die commissies wereldwijd ongeveer gelijk.
pi_155142653
quote:

Zou me aan mn reet roesten, ik betaal nooit met cc.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 10:35:47 #25
45206 Pietverdriet
pi_155142748
quote:
11s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 02:06 schreef golfer het volgende:
Volgens mij alleen Pietbier en die is niet goed snik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')