Bron: NOSquote:In Alphen aan den Rijn zijn twee bouwkranen en een groot brugdeel omgevallen en op vier panden terechtgekomen. Volgens de brandweer zijn er 20 gewonden. Het is onduidelijk hoe zij eraan toe zijn.
Het ongeluk gebeurde bij de Julianabrug, die grondig wordt gerenoveerd. De kranen vielen onder meer op een winkel met tweedehandsartikelen en een winkel met verf- en tekenspullen. De eigenaar van de winkel met tweedehandsartikelen, die boven de winkel woont, was op het moment van het ongeluk niet thuis. Zijn medewerkers zouden op tijd uit de winkel zijn gerend.
Hoeveel mensen in de andere panden tijdens het ongeluk binnen waren, is niet duidelijk. Een eigenaresse van een andere winkel zegt dat er iemand onder het puin ligt. Het slachtoffer is aanspreekbaar en heeft contact met brandweerlieden, zegt ze.
Omdat er mogelijk meer mensen onder het puin liggen, worden twee reddingsgroepen en vijf honden van een Urban Search and Rescue Team ingezet. Zij zijn doorgaans actief in gebieden waar aardbevingen zijn geweest, zoals eerder dit jaar in Nepal. Verder zijn er medewerkers van het Rode Kruis om ter plekke te helpen.
De brandweer probeert de omgevallen kranen te zekeren. Ze worden nog niet weggetakeld, onder meer omdat onzeker is wat er dan gebeurt met de gasleidingen van de ingestorte panden.
'Lijkt alsof brugdeel ging schuiven'
Waardoor de kranen omvielen, is nog onduidelijk. De kranen stonden op een drijvend dek en vervoerden samen het brugdeel. Volgens een ooggetuige wiebelde de ponton voordat hij omviel enorm. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio zei dat het erop lijkt dat het brugdeel is gaan schuiven en dat daardoor de kranen omvielen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaat naar Alphen aan den Rijn voor verkennend onderzoek naar het omvallen van de kranen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
Dat is toch totaal niet te vergelijkenquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh, gebeurt heel vaak hoor, vooral bij baggerwerkzaamheden...
[ afbeelding ]
Extreem vreemd, ik zou pas gaan hijsen als ik er ben. Niet dat brugdeel lekker omhoog houden en dan nog 100 m slepen en duwen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Inderdaad, die 2 pontons moesten nog even 200 meter varen om bij de brug te komen terwijl die kranen dat brugdeel in de lucht hielden. Als het bij het hijsen niet was foutgegaan zou het tijdens het varen wel zijn gebeurt
Misschien moest ie van de kade het ponton op ofzo?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Inderdaad, die 2 pontons moesten nog even 200 meter varen om bij de brug te komen terwijl die kranen dat brugdeel in de lucht hielden. Als het bij het hijsen niet was foutgegaan zou het tijdens het varen wel zijn gebeurt
Die zijn ook gemaakt voor op land...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat is toch totaal niet te vergelijken
Nee het brugdeel was daar heengevaren op z'n eigen ponton. Daar takelde ze hem juist af toen dit gebeurde.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:41 schreef vuvuzela het volgende:
[..]
Misschien moest ie van de kade het ponton op ofzo?
Nee, wel 2 kranenquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:42 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik denk dat er ook een aantal ontslagen zijn gevallen
Deze dan?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat is toch totaal niet te vergelijken
Neuh.. dit gaat vrijwel altijd over water...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:43 schreef Cassius het volgende:
Kennelijk was er geen plaats of draagvermogen om de kranen te positioneren op beide landhoofden? Dat lijkt me toch de normale opzet bij dit soort hijsklussen. Of anders een drijvende bok.
Ja de aanvoer sowieso... maar het inhijsen van de val zelf... Heb nog niet eerder gezien dat ze dat op deze manier deden.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:45 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Neuh.. dit gaat vrijwel altijd over water...
Denk dat het meteen ook wel de laatste keer was dan.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:46 schreef Cassius het volgende:
[..]
Ja de aanvoer sowieso... maar het inhijsen van de val zelf... Heb nog niet eerder gezien dat ze dat op deze manier deden.
Als dat ding gaat zwiepen, dan ben je fucked ja.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Extreem vreemd, ik zou pas gaan hijsen als ik er ben. Niet dat brugdeel lekker omhoog houden en dan nog 100 m slepen en duwen.
Denk het niet. Soms is er gewoon geen ruimte.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:47 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Denk dat het meteen ook wel de laatste keer was dan.
Als je de afmetingen van die kraan ziet, en die lege gewichtentrailer die er bij staat, dan zie je dat zon ding veel sneller en makkelijk op een ponton te bouwen is, en dan naar de klus te brengen, dan alle rijbanen er heel lang mee af te zetten om hem ter plekke te gaan bouwen.. Daarom doen ze dat liever per ponton..quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:46 schreef Cassius het volgende:
[..]
Ja de aanvoer sowieso... maar het inhijsen van de val zelf... Heb nog niet eerder gezien dat ze dat op deze manier deden.
Nog niet bekend.quote:
Ik zou niet hopen op minder dan een jaar...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:48 schreef Perrin het volgende:
Ben benieuwd hoe lang we nog moeten wachten op de technische uitleg wat er mis ging.
Speelt die verstoppertje in die puinzooi ofzo?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nog niet bekend.
Ze zijn nog aan het zoeken naar een man waar ze 2 uur geleden contact mee hebben gehad.
Denk je echt zo lang? Ik hoopte vandaag alquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:49 schreef µ het volgende:
[..]
Ik zou niet hopen op minder dan een jaar...
Je zal maar bij volle bewustzijn bekneld onder dat puin liggenquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nog niet bekend.
Ze zijn nog aan het zoeken naar een man waar ze 2 uur geleden contact mee hebben gehad.
Ik hou het op lenswater in het ponton wat in beweging kwam..quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:48 schreef Perrin het volgende:
Ben benieuwd hoe lang we nog moeten wachten op de technische uitleg wat er mis ging.
De warmte en islam.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Denk je echt zo lang? Ik hoopte vandaag al
Dan kan je wellicht nog roepen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Je zal maar bij volle bewustzijn bekneld onder dat puin liggen
Ze hadden met zout ipv zoetwater gerekend...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:50 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik hou het op lenswater in het ponton wat in beweging kwam..
Over speculeren gesproken..
Voordat zo'n onderzoek erdoor is ben je wel even verder denkquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Denk je echt zo lang? Ik hoopte vandaag al
Maar de technische lui van de aannemer hebben nu toch al vast wel een idee wat er faalde?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:51 schreef µ het volgende:
[..]
Voordat zo'n onderzoek erdoor is ben je wel even verder denk.
Vast wel, maar dat gaan ze natuurlijk niet openbaar zeggen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar de technische lui van de aannemer hebben nu toch al vast wel een idee wat er faalde?
Liever te veel opschalen dan te weinig.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:53 schreef danos het volgende:
Echt de hele media die de 20 gewonden van één omstander blind overneemt, zelfs het LUMC wat massaal opschaalt...wat leven wij toch in een lachwekkend land
quote:Renovatie Koningin Julianabrug Alphen aan den Rijn
Een veilige, betrouwbare en goed functionerende Koningin Julianabrug is
onmisbaar voor de verkeerscirculatie in Alphen aan den Rijn en van groot
belang voor het scheepvaartverkeer. Om een goede oeververbinding te
waarborgen (het beweegbare deel van de brug heeft het einde van de
technische levensduur bereikt) heeft de gemeenteraad, na een varian
-
tenstudie, gekozen voor renovatie van de bestaande brug.
De gemeente heeft aannemerscombinatie Mourik Groot-Ammers B.V. /
BSB Staalbouw opdracht gegeven de werkzaamheden uit te voeren.
Wat gaat er gebeuren aan de brug?
•aanbrengen glazen geluidsschermen
•aanbrengen geluidsreducerende verharding
•nieuwe voegovergangen
•aanpassen trapverbindingen
•vervangen spijlenleuningen door glazen leuningen
•vernieuwen beweegbaar deel
•renovere en verlichten brugwachtershuis
Beter te voorzichtig dan te laks.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:53 schreef danos het volgende:
Echt de hele media die de 20 gewonden van één omstander blind overneemt, zelfs het LUMC wat massaal opschaalt...wat leven wij toch in een lachwekkend land
Ja dat is dan weer de dooddoener van al het wanbeleid.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Liever te veel opschalen dan te weinig.
Inderdaad, het hele land is klote.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:53 schreef danos het volgende:
Echt de hele media die de 20 gewonden van één omstander blind overneemt, zelfs het LUMC wat massaal opschaalt...wat leven wij toch in een lachwekkend land
Veel is kut, maar niet allesquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:54 schreef danos het volgende:
[..]
Ja dat is dan weer de dooddoener van al het wanbeleid.
Dit ja.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Liever te veel opschalen dan te weinig.
Dus jij wilt liever dat er te weinig opgeschaald wordt? Met als mogelijk gevolg dat er mensen onnodig overlijden?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:54 schreef danos het volgende:
Ja dat is dan weer de dooddoener van al het wanbeleid.
Precies, het is echt nooit goed hier...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dit ja.
Als ze niet genoeg op hadden geschaald, was de wereld achteraf weer te klein.
Dan waren ze wel eerder weggelopen... Ik denk dat er even niemand het overzicht had..quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar de technische lui van de aannemer hebben nu toch al vast wel een idee wat er faalde?
Nee, maar wel voor totale evacuatie rondom hijswerkzaamhedenquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies, het is echt nooit goed hier...
Wordt er al bijna gepleit voor zwarte dozen in hijskranen?
Nee, het is hetzelfde deel, zit hooguit een nieuwe laag asfalt en een likje verf op.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef TigerXtrm het volgende:
Hm, hier ging het nog wel goed dus. Zal dat nieuwe deel zoveel zwaarder zijn geweest dat ze het niet gewoon horizontaal tilden?
Ja zo kun je alles wel kapotredeneren, hoeveel ziekenhuizen zitten er wel niet in een straal van 40km van Alphen. Utrecht, Gouda, Leiden, Woerden, Rotterdam, Den Haag. Kijk als het nou noordoost groningen was....quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:55 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus jij wilt liever dat er te weinig opgeschaald wordt? Met als mogelijk gevolg dat er mensen onnodig overlijden?
Rare gedachtegang...
Dat doen ze wel heel snel.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef TigerXtrm het volgende:
Hm, hier ging het nog wel goed dus. Zal dat nieuwe deel zoveel zwaarder zijn geweest dat ze het niet gewoon horizontaal tilden?
Wel anders getild.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:58 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Nee, het is hetzelfde deel, zit hooguit een nieuwe laag asfalt en een likje verf op.
Sommige mensen moeten nou eenmaal altijd wat te zeiken hebben en zouden werkelijk alles beter gedaan hebben dan welke expert ook.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:55 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus jij wilt liever dat er te weinig opgeschaald wordt? Met als mogelijk gevolg dat er mensen onnodig overlijden?
Rare gedachtegang...
Dan nog, ze schreeuwt wel ontiegelijk hard.. Dat zijn ook de mensen die voor totale chaos zorgen als er bij een groot evenement iets gebeurt. Denk maar eens aan het voorval met het waxinelichtje op de dam. 1 persoon begint te schreeuwen en mensen rennen daardoor in totale paniek alle kanten op. Rust al kalmte kan je redden..quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelukkig weet jij dat die mevrouw geen enkele band met het ingestorte pand en eventueel aanwezige personen in het pand heeft....
Wat ik las dat het bestond uit twee delen en nu 1 deel is geworden.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef TigerXtrm het volgende:
Hm, hier ging het nog wel goed dus. Zal dat nieuwe deel zoveel zwaarder zijn geweest dat ze het niet gewoon horizontaal tilden?
Ja, lijkt me wel verstandig.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nee, maar wel voor totale evacuatie rondom hijswerkzaamheden
Wait.. whut...?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef vuvuzela het volgende:
Update
Zoals u kunt zien aan de foto’s in het album week 31 wordt er op verschillend plaatsen op en rondom de brug hard gewerkt en zijn wij niet met bouwvak-vakantie.
Ondertussen kunnen wij melden dat het Val onderweg is op het IJsselmeer en in de loop van zaterdag in Alphen aan den Rijn aan zal komen. Zoals we al eerder aangaven zullen de werkzaamheden mbt het inhijsen van het Val en nog enkele andere onderdelen, van maandagochtend 8.00 uur tot uiterlijk woensdagochtend 6.00 uur plaatsvinden. De vaarweg is dan, in overleg met de vaarwegbeheerder , gestremd. Ook de noodbrug is maandag en dinsdag buiten gebruik.
Wat gaan we doen?
Overdag gaan we de hijswerkzaamheden verrichten, de avond- en nachturen gebruiken we voor de fijnafstelling van de installatie, het fixeren van de ingehesen delen en het met de hand gieten van gietmortel waar dat nodig is. Op dinsdag, na uitharding van de gietmortel, sluiten we de werkzaamheden af met het ontkisten van de diverse onderdelen en starten we met het inhijsen van de betonplaten voor de afdekking van de basculekelder.
Als deze werkzaamheden afgerond zijn kan het Val van zijn horizontale positie voor de eerste maal handmatig omhoog gezet worden waarmee de scheepvaart weer ongehinderd de brug kan passeren. Ook de noodbrug wordt dan weer in gebruik genomen.
In de nachtelijke uren zal de overlast voor de omgeving bestaan uit werkverlichting en wellicht geringe geluidsoverlast vanwege bovengenoemde werkzaamheden. We doen ons best om dit tot het minimum te beperken.
Klopt.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:59 schreef StephanL het volgende:
[..]
Wat ik las dat het bestond uit twee delen en nu 1 deel is geworden.
Uit het filmpje haal ik in ieder geval dat ze het oude brugdeel in twee delen hebben gesneden voordat ze het verwijderden. Maar het nieuwe deel moest blijkbaar in een stuk worden aangebracht.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef TigerXtrm het volgende:
Hm, hier ging het nog wel goed dus. Zal dat nieuwe deel zoveel zwaarder zijn geweest dat ze het niet gewoon horizontaal tilden?
Hoe komen ze onder de diverse bruggetjes door dan?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:59 schreef vuvuzela het volgende:
Het ging bij het opladen wel goed
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben je simpel ofwa?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:50 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
Speelt die verstoppertje in die puinzooi ofzo?
De kranen stortte op woonhuizen en winkels.... grote kans dat daar (veel) gewonden bij vallen. De veiligheidsregio heeft in mijn optiek prima geschaald.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:58 schreef danos het volgende:
[..]
Ja zo kun je alles wel kapotredeneren, hoeveel ziekenhuizen zitten er wel niet in een straal van 40km van Alphen. Utrecht, Gouda, Leiden, Woerden, Rotterdam, Den Haag. Kijk als het nou noordoost groningen was....
Je moet wel zicht hebben op enige gewonde om zo op te schalen.
Je haalt nu twee gebeurtenissen door elkaarquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:59 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dan nog, ze schreeuwt wel ontiegelijk hard.. Dat zijn ook de mensen die voor totale chaos zorgen als er bij een groot evenement iets gebeurt. Denk maar eens aan het voorval met het waxinelichtje op de dam. 1 persoon begint te schreeuwen en mensen rennen daardoor in totale paniek alle kanten op. Rust al kalmte kan je redden..
Dus de mogelijke oorzaak is het te snel draaien van de achterste kraan in het filmpje.. Of het te langzaam draaien van de voorste?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:58 schreef Deshain het volgende:
Tweede filmpje in op geeft wel een duidelijk beeld.
De kraan die als eerste valt draait verder door dan de tweede, hierdoor gaat de last in onbalans, hierdoor het ponton, hierdoor knakt de giek, hierdoor valt het brugdek, hierdoor valt de tweede kraan.
Het waren twee delenquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:59 schreef beantherio het volgende:
[..]
Uit het filmpje haal ik in ieder geval dat ze het oude brugdeel in twee delen hebben gesneden voordat ze het verwijderden. Maar het nieuwe deel moest blijkbaar in een stuk worden aangebracht.
Bruggen opendoen?quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe komen ze onder de diverse bruggetjes door dan?
Horizontaal tillen scheelt een heleboel, daarnaast is er één kraan op één ponton aan het werk, dat scheelt ook.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef TigerXtrm het volgende:
Hm, hier ging het nog wel goed dus. Zal dat nieuwe deel zoveel zwaarder zijn geweest dat ze het niet gewoon horizontaal tilden?
Heb je hem op repeat staan dan?quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:01 schreef danos het volgende:
Godver ik kan dat gekrijs echt niet meer horen
Het is er 1.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:01 schreef Collide het volgende:
Het zal aan mij liggen maar na 3 uur kun je toch wel een redelijke schatting van het aantal slachtoffers maken?
Ik zie hem nu al 2x binnen 1 minuut bij het 20 uur journaalquote:Op maandag 3 augustus 2015 20:02 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Heb je hem op repeat staan dan?
Te langzaam kan bijna niet bij dit soort werkzaamheden. Slow & steady is het motto doorgaans. Als een kraanbestuurder uitschoot met een pookje of iets dergelijks dan zou dat al genoeg zijn om de lading oncontroleerbaar te maken. En in combinatie met zo'n ponton ben je dan gewoon alle controle kwijt.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dus de mogelijke oorzaak is het te snel draaien van de achterste kraan in het filmpje.. Of het te langzaam draaien van de voorste?
Het lijkt daarbij of ze het deel ook niet vast hebben zitten met banden (naar de grond toe) om die beweging nog een beetje te controleren.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Het leek mij dat de voorste hijskraan iets te snel draaide, en het brugdeel daardoor vaart kreeg, tegelijk de ponton ging hellen waardoor die beweging werd versterkt, en toen was er geen houden meer aan.
Maar dat is puur afgegaan op de beelden, door een leek zonder pretenties.
Heb je die huizen gezien? Daar ben je niet zo ff binnen he.. plus je hebt nog te maken met gasleidingen die voor gevaar zorgen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:01 schreef Collide het volgende:
Het zal aan mij liggen maar na 3 uur kun je toch wel een redelijke schatting van het aantal slachtoffers maken?
Poe, dan moet je idd geen zweethanden hebben als kraanmachinist..quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:03 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Te langzaam kan bijna niet bij dit soort werkzaamheden. Slow & steady is het motto doorgaans. Als een kraanbestuurder uitschoot met een pookje of iets dergelijks dan zou dat al genoeg zijn om de lading oncontroleerbaar te maken. En in combinatie met zo'n ponton ben je dan gewoon alle controle kwijt.
Ja die durf ik wel aan op basis van wat ik nu heb gezien.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dus de mogelijke oorzaak is het te snel draaien van de achterste kraan in het filmpje.. Of het te langzaam draaien van de voorste?
Een nog grotere kraan op een nog groter ponton.. Er is daar niet echt plek om een kraan die groot genoeg is neer te zetten.. en in stukjes gaat ook wel ff duren...quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:02 schreef Van_Poppel het volgende:
Opruimen van die troep zal een behoorlijke klus zijn.
Alsnog kun je nu al melden hoeveel er gevonden zijn.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:05 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Heb je die huizen gezien? Daar ben je niet zo ff binnen he.. plus je hebt nog te maken met gasleidingen die voor gevaar zorgen.
Je moet geen Parkinson's hebben voor dat werk idd.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:03 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Te langzaam kan bijna niet bij dit soort werkzaamheden. Slow & steady is het motto doorgaans. Als een kraanbestuurder uitschoot met een pookje of iets dergelijks dan zou dat al genoeg zijn om de lading oncontroleerbaar te maken. En in combinatie met zo'n ponton ben je dan gewoon alle controle kwijt.
Nou ja, moraal van het verhaal is dat geschreeuw er voor zorgt dat er totale paniek uitbreekt.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:00 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Je haalt nu twee gebeurtenissen door elkaar
Minder.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:06 schreef danos het volgende:
Ok dames en heren hoelang gaat het onderzoek duren? Meer of minder dan 2 jaar?
Heeft toch geen nut? Behalve voor sensatiezoekers dan.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:06 schreef Collide het volgende:
Alsnog kun je nu al melden hoeveel er gevonden zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |