Bron: NOSquote:In Alphen aan den Rijn zijn twee bouwkranen en een groot brugdeel omgevallen en op vier panden terechtgekomen. Volgens de brandweer zijn er 20 gewonden. Het is onduidelijk hoe zij eraan toe zijn.
Het ongeluk gebeurde bij de Julianabrug, die grondig wordt gerenoveerd. De kranen vielen onder meer op een winkel met tweedehandsartikelen en een winkel met verf- en tekenspullen. De eigenaar van de winkel met tweedehandsartikelen, die boven de winkel woont, was op het moment van het ongeluk niet thuis. Zijn medewerkers zouden op tijd uit de winkel zijn gerend.
Hoeveel mensen in de andere panden tijdens het ongeluk binnen waren, is niet duidelijk. Een eigenaresse van een andere winkel zegt dat er iemand onder het puin ligt. Het slachtoffer is aanspreekbaar en heeft contact met brandweerlieden, zegt ze.
Omdat er mogelijk meer mensen onder het puin liggen, worden twee reddingsgroepen en vijf honden van een Urban Search and Rescue Team ingezet. Zij zijn doorgaans actief in gebieden waar aardbevingen zijn geweest, zoals eerder dit jaar in Nepal. Verder zijn er medewerkers van het Rode Kruis om ter plekke te helpen.
De brandweer probeert de omgevallen kranen te zekeren. Ze worden nog niet weggetakeld, onder meer omdat onzeker is wat er dan gebeurt met de gasleidingen van de ingestorte panden.
'Lijkt alsof brugdeel ging schuiven'
Waardoor de kranen omvielen, is nog onduidelijk. De kranen stonden op een drijvend dek en vervoerden samen het brugdeel. Volgens een ooggetuige wiebelde de ponton voordat hij omviel enorm. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio zei dat het erop lijkt dat het brugdeel is gaan schuiven en dat daardoor de kranen omvielen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaat naar Alphen aan den Rijn voor verkennend onderzoek naar het omvallen van de kranen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
Dat is toch totaal niet te vergelijkenquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh, gebeurt heel vaak hoor, vooral bij baggerwerkzaamheden...
[ afbeelding ]
Extreem vreemd, ik zou pas gaan hijsen als ik er ben. Niet dat brugdeel lekker omhoog houden en dan nog 100 m slepen en duwen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Inderdaad, die 2 pontons moesten nog even 200 meter varen om bij de brug te komen terwijl die kranen dat brugdeel in de lucht hielden. Als het bij het hijsen niet was foutgegaan zou het tijdens het varen wel zijn gebeurt
Misschien moest ie van de kade het ponton op ofzo?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Inderdaad, die 2 pontons moesten nog even 200 meter varen om bij de brug te komen terwijl die kranen dat brugdeel in de lucht hielden. Als het bij het hijsen niet was foutgegaan zou het tijdens het varen wel zijn gebeurt
Die zijn ook gemaakt voor op land...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat is toch totaal niet te vergelijken
Nee het brugdeel was daar heengevaren op z'n eigen ponton. Daar takelde ze hem juist af toen dit gebeurde.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:41 schreef vuvuzela het volgende:
[..]
Misschien moest ie van de kade het ponton op ofzo?
Nee, wel 2 kranenquote:Op maandag 3 augustus 2015 19:42 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik denk dat er ook een aantal ontslagen zijn gevallen
Deze dan?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat is toch totaal niet te vergelijken
Neuh.. dit gaat vrijwel altijd over water...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:43 schreef Cassius het volgende:
Kennelijk was er geen plaats of draagvermogen om de kranen te positioneren op beide landhoofden? Dat lijkt me toch de normale opzet bij dit soort hijsklussen. Of anders een drijvende bok.
Ja de aanvoer sowieso... maar het inhijsen van de val zelf... Heb nog niet eerder gezien dat ze dat op deze manier deden.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:45 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Neuh.. dit gaat vrijwel altijd over water...
Denk dat het meteen ook wel de laatste keer was dan.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:46 schreef Cassius het volgende:
[..]
Ja de aanvoer sowieso... maar het inhijsen van de val zelf... Heb nog niet eerder gezien dat ze dat op deze manier deden.
Als dat ding gaat zwiepen, dan ben je fucked ja.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Extreem vreemd, ik zou pas gaan hijsen als ik er ben. Niet dat brugdeel lekker omhoog houden en dan nog 100 m slepen en duwen.
Denk het niet. Soms is er gewoon geen ruimte.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:47 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Denk dat het meteen ook wel de laatste keer was dan.
Als je de afmetingen van die kraan ziet, en die lege gewichtentrailer die er bij staat, dan zie je dat zon ding veel sneller en makkelijk op een ponton te bouwen is, en dan naar de klus te brengen, dan alle rijbanen er heel lang mee af te zetten om hem ter plekke te gaan bouwen.. Daarom doen ze dat liever per ponton..quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:46 schreef Cassius het volgende:
[..]
Ja de aanvoer sowieso... maar het inhijsen van de val zelf... Heb nog niet eerder gezien dat ze dat op deze manier deden.
Nog niet bekend.quote:
Ik zou niet hopen op minder dan een jaar...quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:48 schreef Perrin het volgende:
Ben benieuwd hoe lang we nog moeten wachten op de technische uitleg wat er mis ging.
Speelt die verstoppertje in die puinzooi ofzo?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nog niet bekend.
Ze zijn nog aan het zoeken naar een man waar ze 2 uur geleden contact mee hebben gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |