SRWR3 | woensdag 22 juli 2015 @ 23:59 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2012 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2013 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2014 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2015 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2015: Powerkiter: 19-1-2015 Reemi: 5-2-2015 Minimunt: 10-2-2015 Raczki: 12-2-2015 LasTeR: 25-2-2015 Nattekat: 9-3-2015 Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! ![]() PS: TS kan je alleen de eerste 48 uur na het maken van dit topic in de OP zetten. Daarna is bewerken van de OP niet meer mogelijk. | |
Ypmaha | donderdag 23 juli 2015 @ 00:04 |
ik moet wel zeggen dat mijn rijleraar echt heel streng is. Altijd 103/104 rijden ipv 100, als je 99 rijdt begint hij al te zuchten dat ik het verkeer hinder, als ik iemand in heb gehaald altijd gelijk weer op de rechterbaan rijden, enz. Maar volgens mij is dat ook wel nodig als ik de posts hier lees. | |
Hoplahopla | donderdag 23 juli 2015 @ 00:05 |
Beetje lef hebben is in het verkeer niet volledig overbodig nee. | |
SRWR3 | donderdag 23 juli 2015 @ 09:18 |
Niet 99 mogen rijden is onzin maar gebruik wel altijd de rechter rijstrook als het mogelijk is. | |
Ypmaha | donderdag 23 juli 2015 @ 10:38 |
maar als ik dan 105 rijd, rijd ik volgens hem weer te snel ![]() | |
Hoplahopla | donderdag 23 juli 2015 @ 11:56 |
Regels zijn regels. Maar je moet je gewoon niet teveel inhouden, want dan lijk je zo onzeker. En dat werkt in je nadeel bij het rijexamen. | |
Evi90 | donderdag 23 juli 2015 @ 13:44 |
Heeft iemand hier misschien nog zo'n cd-rom liggen met oefenexamens die ik kan overnemen? | |
OudeBok | donderdag 23 juli 2015 @ 13:56 |
Nou ja, er zit een afwijking in de kilometerteller. Wat rijd je dan liever? De absolute ondergrens, of tegen de bovengrens aan? Het spreekt voor zich, dat die ondergrens de doorstroming gemiddeld genomen niet zal bevorderen. | |
defokkingfoker | donderdag 23 juli 2015 @ 18:08 |
Zijn makkelijk te downloaden ![]() Wel de wat oudere versie.. weet niet of de nieuwere online staan | |
DX11 | donderdag 23 juli 2015 @ 18:15 |
Over het algemeen rijd iedereen hier in de omgeving rond de 10 boven max. Dus ik doe gezellig mee want je moet niet de doorstroming hinderen ![]() | |
dick_laurent | donderdag 23 juli 2015 @ 19:01 |
Oh dat valt nog mee. Op vakantie in Italië afgelopen maand kwam ik tot de conclusie dat iedereen daar 30 boven de max reed. ![]() | |
Evi90 | donderdag 23 juli 2015 @ 19:26 |
Ja klopt, heb er vanmiddag twee gedownload uit 2008 & 2011. Zijn nog steeds dezelfde regels neem ik aan ![]() | |
defokkingfoker | donderdag 23 juli 2015 @ 19:30 |
Gevaarherkenning is wel hetzelfde.. bij dat andere deel kunnen enkele vragen wel gewijzigd zijn ![]() | |
Evi90 | donderdag 23 juli 2015 @ 20:10 |
Hm ok, zal er op letten. Heb net nog een 2012 versie van Vekabest gevonden dus ik kan ff vooruit ![]() | |
Opsonisatie | donderdag 23 juli 2015 @ 20:12 |
Ik haat theorie-examen. Door dat ene foutje zie ik het negatief in. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 23 juli 2015 @ 20:20 |
Ik ga nu in september rijden en en afrijden in tilburg. Opgehaald van station bij anwb en 29 mijn examen gepland | |
SRWR3 | donderdag 23 juli 2015 @ 20:41 |
Komt goed ![]() | |
Opsonisatie | donderdag 23 juli 2015 @ 20:46 |
![]() ![]() | |
Ypmaha | donderdag 23 juli 2015 @ 20:54 |
Zo'n spoedcursus? | |
#ANONIEM | donderdag 23 juli 2015 @ 21:31 |
semi. Ik kon pas in eind september op en ik wilden (hun ook) dat er geen weken niet rijden in zaten. Dus 12 uur over 3 weken | |
Ypmaha | donderdag 23 juli 2015 @ 22:41 |
Dat zijn ongeveer twaalf lessen. Heb je nooit eerder les gehad, want anders lijkt me dat vrij kort. | |
#ANONIEM | donderdag 23 juli 2015 @ 22:55 |
6 lessen van 2 uur. Ik ben al 3 keer opgeweest | |
Ypmaha | donderdag 23 juli 2015 @ 23:29 |
opgeweest = examen gedaan? | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:38 |
Klopt het dat een beginnersrijbewijs een felle kleur heeft dan een gewone rijbewijs ? | |
DX11 | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:48 |
Nee ze zijn allebei fel roze ![]() | |
Ferdo | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:48 |
Nee. ![]() En dat het dan ook na vijf jaar automatisch verkleurt of zo? ![]() | |
Opsonisatie | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:49 |
Omg je bent opgelicht | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:50 |
Ehm, van een bekende is ie ''lichtroze'' Hoe komt dat | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:51 |
Ik heb die van mij niet eens opgehaald. | |
DX11 | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:54 |
T is maar net wat je licht noemt ik vind het onnodig die vage roze kleur, had lekker mooi blauw gedaan ofzo. | |
Opsonisatie | vrijdag 24 juli 2015 @ 13:57 |
Ik maakte maar een grapje ![]() | |
jeroen25 | vrijdag 24 juli 2015 @ 15:52 |
Hoe kun je de doorstroming hinderen als je netjes de maximum snelheid rijdt? Je hindert toch ook niet de doorstroming als je bij een rood verkeerslicht stopt? | |
OudeBok | vrijdag 24 juli 2015 @ 16:44 |
In de ogen van de examinator zal je eerder de doorstroming hinderen bij 100 op de teller dan bij 105 op de teller. Liever tegen de bovengrens dan tegen de ondergrens aan is het devies. Vergeet niet dat een kilometerteller gemiddeld een kilometer of 5/6 afwijkt. 95 teller wordt dan al gauw 90, en 105 al gauw 100. Wat rijd je dan liever, als de situatie het toelaat? | |
DX11 | vrijdag 24 juli 2015 @ 17:10 |
Ik heb bij rijles geleerd dat je mee moet rijden met het verkeer. Dus als je als enige exact max rijd hinder je de doorstroming. | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 17:43 |
Zien jullie het verschil :![]() ![]() | |
jeroen25 | vrijdag 24 juli 2015 @ 17:50 |
Hoezo? Het verkeer mag niet sneller doorstromen dan met de maximum snelheid. Als ik netjes de max rijdt dan hinder ik de anderen dus niet in het rijden met de toegestane snelheid. En als bestuurders die sneller willen rijden me kunnen inhalen dan hebben ze geen hinder van me als ze harder willen rijden. En als inhalen niet mogelijk is dan rijdt iedereen in het treintje achter me met dezelfde snelheid als ik en rij ik dus met het verkeer mee. | |
roosszz | vrijdag 24 juli 2015 @ 18:00 |
| |
Ridocar | vrijdag 24 juli 2015 @ 18:21 |
De streepjescode en categorieën in volgorde van zwaarte. | |
DX11 | vrijdag 24 juli 2015 @ 18:37 |
Dat is gewoon een andere (nieuwere) versie. Heeft 0,0 niks met beginner/geen beginner te maken. Er is trouwens nog een nieuwere versie (2015) met een raampje er in. Mij is het dus anders geleerd. | |
#ANONIEM | vrijdag 24 juli 2015 @ 19:13 |
Ga voor de grap eens meten bij een treintje, als de voorste 80 rijd, dan rijd de achterste meestal 60-70.. Dat is niet bevordelijk hoor... Sowieso mensen die aan de maximum houden, binnen de bebouwde snap ik het, maar op een snelweg of een lege provincieweg mag je best 10 km harder rijden. Tenzij je zuinig wil rijden op de snelweg, wat ik soms ook doe, 110 op rechts, maar als ik moet inhalen doe ik dat gewoon met gepaste snelheid dus -> 130.. | |
jeroen25 | vrijdag 24 juli 2015 @ 19:42 |
Die achterste ziet dan vanzelf het treintje van hem wegrijden en als hij dan denkt dat hij niet meer in het treintje rijdt dan versnelt hij weer. Maar als je voor de doorstroming 10 km harder dan toegestaan moet rijden, waarom hebben ze er dan geen borden met 10 km meer neergezet? | |
#ANONIEM | vrijdag 24 juli 2015 @ 19:51 |
| |
jeroen25 | vrijdag 24 juli 2015 @ 19:58 |
Als je voorganger met een constante snelheid rijdt dan kan jij ook met een constante snelheid rijden. Dan is het alleen een kwestie van hoe dicht op je voorganger je wil rijden. Als je slecht bent in afstand houden dan zul je inderdaad vaak moeten vertragen en versnellen. En wat dan als ik 10 km harder ga rijden en de rest doet dat ook? Dan heb ik nog steeds 10 auto's achter me. Moet ik dan weer 10 km harder gaan? Ik rij al anderhalf jaar met een rijbewijs. | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 20:05 |
Dat bedoel ik juist. De nieuwe versie heeft meer ''roze'' erin. | |
DX11 | vrijdag 24 juli 2015 @ 20:17 |
Heeft alleen niks met wel of niet beginner te maken. En daarnaast is er nog een nieuwe versie dan deze 2. | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 20:23 |
Ah, ok. Plaatje van 2015 ? ![]() | |
DX11 | vrijdag 24 juli 2015 @ 20:24 |
Waarom vraag je het en post het vervolgens zelf ![]() | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 20:25 |
Dat staat toch op de achterkant ? | |
SRWR3 | vrijdag 24 juli 2015 @ 20:26 |
Mijn post : Ah, ok. Plaatje van 2015 ? Met een vraagteken. | |
OudeBok | vrijdag 24 juli 2015 @ 22:34 |
Stel je de volgende situatie voor: Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben ![]() Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had: Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer. | |
DiceMan | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:02 |
degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen ja | |
OudeBok | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:16 |
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen? | |
DiceMan | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:32 |
Het is vooral de oudere generatie die niets moeten hebben van snelheid gebaseerd op gps. Verder let ik zelf wel op gps in plaats van de teller met name om de reden die jij aangeeft, daar niet van. Wat ik bedoel is dat het 100 rijden op teller hoogstwaarschijnlijk wel wordt gedaan met intentie om binnen de grenzen van de wet zo snel mogelijk te rijden. In dat geval vind ik toeters en lichtsignalen van anderen overbodig | |
Curiosity | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:32 |
Die afwijking is met de jaren sterk verminderd. | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:35 |
Valt wel mee. Je houdt het verschil tussen een nieuwe en een afgesleten band, druk, etc. Volgens mij zit het nog steeds tussen de 3 en 5 km/h. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 juli 2015 @ 00:05 |
Hoe harder je gaat hoe meer die gaat afwijken geloof ik, maar max is 5 ong Die van mij wijkt af na 130km, als mijn teller op 170 gaat, geeft mijn telefoon 166. Als ik 140 op de teller rijd, dan zit ik op 137 volgens mijn tel. Maarja welk van de 2 nou gelijk heeft geen idee.. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2015 00:07:29 ] | |
jeroen25 | zaterdag 25 juli 2015 @ 00:32 |
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje. En het CJIB kan bevestigen dat ik wel snel durf te rijden. ![]() Ik zie alleen niet in wat er zo vreselijk is aan niet altijd zo hard mogelijk willen rijden. Als ik 75 ipv 80 rijd dan kost dat wel 3 seconden per kilometer. En bij 115 ipv 120 is de vertraging slechts 1,3 s/km. Is dat echt zo kritisch voor de doorstroming dat je elke km/h die je kunt erbij moet halen? | |
Pizza_Boom | zaterdag 25 juli 2015 @ 00:42 |
Het is gewoon irritant. Ik zorg hier, nu zeker in de zomer (maar ook in de lente met de bloembollenvelden, ook al is 't hier niet de bollenstreek) met toeristen en dagjesmensen, dat ik voor de polderwegen voorop zit door links te staan en vlot weg te zijn. Scheelt je zomaar een rondje stoplichten wachten na een paar kilometer. 't Ritje van ca. 30 minuten kan met een paar treuzelaars zomaar 40 minuten duren, terwijl je 's nachts binnen 25 minuten eroverheen kan komen. | |
OudeBok | zaterdag 25 juli 2015 @ 00:44 |
Persoonlijk, niet per se. Oog van de examinator, ja. Gezien dit het Rijbewijs-/Rijlestopic is, denk ik dat we de CBR-norm moeten aanhouden. Hoe onnozel het onder de streep ook is, ze rekenen je er wel op aan. Het is mij persoonlijk gebeurd op m'n tweede examen, "goede rit, maar de doorstroming.." want ik reed net 47 op de teller ipv 54, etc. Zelfs met niemand achter me!! Denk dat we daarom het in dit topic in ieder geval wat minder moeten relativeren, en erop blijven hameren, dat het voor je examen erg belangrijk kan zijn, hoewel het in de realiteit geen moer uitmaakt. Daarnaast zelf ook een vlotte doorrijder geworden na dat examen ![]() | |
Ridocar | zaterdag 25 juli 2015 @ 06:50 |
Dat is dus waar we iedere keer weer over aan het steggelen zijn. Wetgeving vs CBR. Zolang laatstgenoemde zich wereldvreemd gedraagt blijven we zitten met net-geslaagden die als eerste dingen af moeten leren voor ze een beetje mee kunnen doen met het verkeer zonder irritant over te komen. Qua wereldvreemd zijn er voorbeelden genoeg: Richting-naar-links-op-rotondes (verwarrend, want in het buitenland niet toegestaan) Stoppen op opritten van snelwegen als het invoegen niet gaat (RVV verbiedt het stoppen op een snelweg) Remtest van een aanhanger met oplooprem (alsof je überhaupt iets ermee kunt testen) Afrijden met een LZV in een 30-zone (je komt daar gewoon nooit met zo'n combi) Aanbevolen vrijwillige (dus verplichte) snelheid op examen = vmax+3 (Maximumsnelheid = vmax, punt) Het nieuwe rijden (Probeer eens bij 2000rpm op te schakelen in een benzineauto én met het verkeer mee te komen, succes) | |
OudeBok | zaterdag 25 juli 2015 @ 12:22 |
Een van de eerste principes waar ik mee gekapt ben na het behalen van mijn papiertje is dat 'nieuwe rijden'. Dat beetje meer benzine, dat centenwerk, zorgt er wel mooi voor dat ik ook echt het gevoel heb mee te kunnen rijden. Ook in een Citroën C1 ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 25 juli 2015 @ 13:40 |
An sich is het principe van het nieuwe rijden niet eens verkeerd. Niet onnodig toeren maken. Jammer dat dit in Nederland uitgelegd wordt als: Zo weinig mogelijk toeren. Schakelen bij 2000 toeren, hoe verzin je het? Weet je wanneer ik dat doe? Als het min 10 is en ik de straat uit rijd, dan probeer ik hem onder de 2k te houden. En ik ben ook van de afdeling starten en krabben (alhoewel ik meestal gewoon zo'n sprayflacon ruitontdooier heb en een scherm op de voorruit leg), anders kan ik alsnog stoppen omdat de ruiten beslaan. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 juli 2015 @ 14:07 |
Dat nieuwe rijden bij stoplichten is wel goed idee voor de doorstroming maar aan de andere kant, ik slijt liever mijn remmen af dan mijn koppeling.. | |
Super-B | zaterdag 25 juli 2015 @ 22:57 |
Aankomende maandag heb ik mijn theorie-examen. Heb flink zitten oefenen met theorie-examens door middel van dit boek:![]() Daarnaast heb ik dit boek gebruikt voor het leren (volgens mij een verkorte versie van de gebruikelijke theorieboeken, aangezien het maar 136 bladzijden heeft): ![]() Wat betreft het tweede onderdeel (40 vragen, waarvan de foutenlimiet 5 is) gaat het prima, maar het eerste onderdeel (de eerste 25 vragen, waarvan de foutenlimiet 12 is) gaat naar mijn mening matig. Bij het eerste onderdeel heb ik telkens tussen de 6 en 12 fout. Niet omdat ik het lastig vind, maar omdat de vragen best tricky zijn. Bij bepaalde vraagstukken waarbij ik denk dat ik moet 'remmen', is het antwoord 'gas loslaten' en andersom. Maar goed, ik ben benieuwd hoe het maandag zal verlopen. Zijn de oefen theorie-examens van Vekabest representatief voor het echte theorie-examen? Ten slotte vraag ik mij af wat de tijdsduur is voor het beantwoorden van de vragen tijdens het theorie-examen. Weet iemand dat? | |
Pizza_Boom | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:22 |
Remmen doe je in principe alleen bij acuut gevaar. Een overstekend kind bijvoorbeeld. | |
deezler | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:23 |
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten. | |
Pizza_Boom | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:25 |
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat. | |
deezler | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:27 |
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts. | |
Pizza_Boom | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:28 |
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten? | |
deezler | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:34 |
Waar iemand vandaan komt, dat zie je ook niet. Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat, en je dus (op de meeste rotondes) voorrang moet verlenen. Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts. Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd? | |
Pizza_Boom | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:42 |
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang??? Nope. ![]() | |
Messina | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:52 |
Hier ook niet. Alleen knipperen als je eraf moet. | |
deezler | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:54 |
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat. Het niet gebruiken van je richtingaanwijzer zegt niet zoveel. Misschien ga je inderdaad nog verder op de rotonde, maar misschien werkt je richingaanwijzer niet, of misschien ben je een van die mensen die hun richtingaanwijzer nooit gebruikt. Meer duidelijkheid zorgt voor een betere doorstroming. Op drukke punten of tijdstippen kan dat best veel tijd schelen. | |
Pizza_Boom | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:55 |
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6? Jup. Kan, maar zo vaak komt dat niet voor. En dan zou je wel linksknipperen? | |
deezler | zondag 26 juli 2015 @ 00:04 |
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts. Mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken? Dat komt tegenwoordig erg vaak voor helaas. En niet alleen op rotondes overigens. | |
Curiosity | zondag 26 juli 2015 @ 00:09 |
Zo heb ik het ook geleerd. | |
Sarasi | zondag 26 juli 2015 @ 00:12 |
Met als kanttekening dat je eerst naar links knippert, na afslag 1 je knipperlicht uitzet en na afslag 2 je knipperlicht naar rechts aandoet als je er de derde afslag af wilt. Zo heb ik het althans geleerd. ![]() | |
Pizza_Boom | zondag 26 juli 2015 @ 00:14 |
Maar dan is overmatig knipperen door andere weggebruikers niet de oplossing. Net als de oplossing tegen te hard rijden bij scholen niet ligt in het meer controleren op snelheid op de autosnelweg. Het enige probleem dat je daarmee oplost, is dat van de staatskas die nog een gaatje heeft.
Zo, nu klopt ie. | |
SacreCoeur | zondag 26 juli 2015 @ 00:20 |
Ik heb het volgende geleerd, observeren waar je naar toe gaat ![]() Maar ik moet werkelijk waar voor iedere scheet knipperen. | |
Ridocar | zondag 26 juli 2015 @ 01:16 |
Het CBR wil dat, dus ja. Ik snap de frustratie van Pizza, maar het is nu eenmaal een rijbewijstopic. Als het knipperen nodig is om een examinator tevreden te houden moet je dat vooral doen. Als je het maar na het slagen direct weer vergeet. | |
Pizza_Boom | zondag 26 juli 2015 @ 01:20 |
Fair enough ![]() | |
DiceMan | zondag 26 juli 2015 @ 01:47 |
wellicht dat degenen die nu lessen mij kunnen helpen; kunnen jullie de methode die jullie voor het opschakelen krijgen geleerd hier delen? dan vraag ik mij vooral af hoe jullie dit op een zo vloeiend mogelijke manier doen | |
SacreCoeur | zondag 26 juli 2015 @ 02:09 |
Doe gewoon 20, 35, 50 en 70. Dan zit je wel goed. Maar je kunt ook gewoon naar je toerenteller kijken of naar de motor luisteren. | |
Pizza_Boom | zondag 26 juli 2015 @ 02:22 |
Vloeiend? Niet je koppeling intrappen terwijl je nog vol op het gas staat, maar rustig je gas lossen en je koppeling intrappen, schakelen en weer rustig op laat komen terwijl je op een bepaald moment ook weer gas gaat geven. | |
DiceMan | zondag 26 juli 2015 @ 03:13 |
Ik doel op schakelen op een manier dat een geblinddoekte passagier met oordoppen in niet zou kunnen vertellen wanneer de chauffeur een versnelling omhoog gaat. Los van het feit dat ik niet weet of dit in de praktijk mogelijk is, is dit uiteraard geen vereiste voor het rijbewijs. Het kan zelfs pretentieus elitair genoemd worden maar goed Een goed begin is inderdaad om wat druk van het gaspedaal af te nemen alvorens de koppeling in te trappen. | |
Socrates- | zondag 26 juli 2015 @ 16:38 |
Iemand die genoeg kilometers heeft gemaakt hoort echt wel wanneer je schakelt. ![]() ![]() | |
DiceMan | zondag 26 juli 2015 @ 17:38 |
daar heb je zeker gelijk in; vandaar de oordoppen af en toe wat geluid kan ook geen kwaad, daar niet van; bij het terugschakelen op de snelweg voor een inhaalmanoeuvre bijvoorbeeld het is vooral iets wat ik leuk vind om te kunnen maar het leukste is toch wel veilig en zonder schade arriveren op bestemming ![]() | |
Socrates- | zondag 26 juli 2015 @ 18:03 |
Oh, ik las geblinddoekt ipv met oordoppen. Je kan tijdens het schakelen wel aanvoelen dat er even geen aandrijving is. Je zou de passagier dus ook moeten laten zweven. ![]() | |
DiceMan | zondag 26 juli 2015 @ 18:20 |
Ik vind het dan ook niet voor niets lastig het minder hard accelereren om de g-krachten beperkt te houden wordt dan ook niet altijd gewaardeerd (wat begrijpelijk is) Ik kan me dan ook inbeelden waarom de huidige s klasse met automatische versnellingsbak wordt geleverd Zolang je als lesser leert te schakelen op een manier dat slijtage beperkt is, heb je wel voldoende geleerd als je het mij vraagt | |
SRWR3 | zondag 26 juli 2015 @ 19:52 |
Welke dag is het meest geschikt om op de snelweg te oefenen ? | |
Erno-BE | zondag 26 juli 2015 @ 19:56 |
De zondag om 6:00 | |
Socrates- | zondag 26 juli 2015 @ 20:03 |
Wat wil je precies oefenen? Snelheid? Dan inderdaad zondagochtend om 6u. Invoegen, uitvoegen en inhalen? Dan doordeweeks buiten de spits om. Filerijden? Dan doordeweeks tijdens de spits. ![]() | |
SRWR3 | zondag 26 juli 2015 @ 20:10 |
Heb pas mijn rijbewijs dus moet alles uitproberen/oefenen op de snelweg. Dan wordt het zondagochtend ![]() | |
Ridocar | zondag 26 juli 2015 @ 20:24 |
Je zou juist in de spits moeten rijden, snelheid is je minste zorg. Ik geloof best dat je 130 kunt rijden, dat is ook niet zo moeilijk. In de spits moet je juist opletten, kijken wat anderen gaan doen, oogcontact maken, beetje tussen vrachtwagens prullen. Beetje durven, maar niet meteen de zak uithangen, ook al doen anderen dat wel. Één groot voordeel: je bepaalt zelf de bestemming, er is dus geen instructeur/examinator die je vertelt waar je naartoe moet rijden. Waar woon je? [ Bericht 19% gewijzigd door Ridocar op 26-07-2015 20:34:38 ] | |
SRWR3 | zondag 26 juli 2015 @ 21:14 |
Eerste keer zonder instructeur/examinato zal wel moeilijk worden denk ik :p Ik woon in Hoofddorp. | |
Socrates- | zondag 26 juli 2015 @ 21:34 |
Waarom denk je dat de eerste keer zonder instructeur/examinator moeilijk zal worden? Ik vermoed dat je instructeur minimaal de laatste 5-10 lessen zijn pedalen niet heeft aangeraakt, dwz dat je helemaal zelfstandig hebt gereden. ![]() | |
vannelle | zondag 26 juli 2015 @ 22:01 |
Oefenen heb je tijdens het lessen al genoeg gedaan, nu moet je het gewoon dóen! En snelweg is juist makkelijk, rijdt allemaal dezelfde kant op. ![]() | |
Socrates- | zondag 26 juli 2015 @ 22:09 |
Hoop je. ![]() | |
vannelle | zondag 26 juli 2015 @ 22:10 |
![]() | |
Ridocar | zondag 26 juli 2015 @ 22:38 |
Er borrelt bij mij nu een slechte grap dat
| |
Ridocar | zondag 26 juli 2015 @ 22:45 |
De A5 is juist een mooi recht stukje snelweg om te oefenen. En als je het een beetje uitdagend wilt maken ga je de A10 op. Een keertje Amsterdam rond. Het stuk trajectcontrole (80) meenemen, heb je meteen alles gehad. | |
1marcelfilms | zondag 26 juli 2015 @ 23:38 |
Hallo mensen ik heb volgende week ergens eerste keer rijles wat moet ik dan allemaal doen? verder ben ik enorm slecht in het omgaan met mensen dus is het wel eng ![]() zelf heb ik met mijn vader wel een paar keer gereden dus naar voren en naar achteren kan ik al wel. verder rook ik niet. EDIT: het is ook nog eens belachelijk duur dus wil ik het niet verprutsen. [ Bericht 3% gewijzigd door 1marcelfilms op 26-07-2015 23:45:07 ] | |
vannelle | zondag 26 juli 2015 @ 23:43 |
1e les? Luister gewoon goed naar je instructeur. | |
1marcelfilms | zondag 26 juli 2015 @ 23:55 |
Hallo wat moet je allemaal nog meer doen? | |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 00:00 |
Hallo in de 1e les wordt je aanvangsniveau bepaald en aan de hand daarvan wordt bepaald wat je allemaal kan doen. Normaal gesproken is het alleen sturen, je hoeft niet eens te spiegelen of wat dan ook want dat doet de instructeur voor je. Als dat goed gaat krijg je er een taak bij en dat zal het gaspedaal zijn. Instructeur kijkt, schakelt en remt dan nog steeds voor je. Én hij vertelt je ondertussen wat je moet doen. En als dat goed gaat krijg je er weer taken bij, zo werkt het lessen ongeveer. Maar het is allemaal goed te behappen hoor, zo'n man/vrouw houdt echt wel rekening met waar jij je comfi mee voelt en wat je kunt en zal echt niet het onmogelijke van je vragen. En gevaarlijk wordt het ook niet. Sit back, listen and relax. ![]() | |
1marcelfilms | maandag 27 juli 2015 @ 00:03 |
sounds good. ik had eerst zon 3 uur brommer praktijk + examen gehad maar dan had je een microfoon en geen persoon naast je. sturen zonder gas is toch veel lastiger? ![]() of sta je dan stil oid?
| |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 00:21 |
Het is niet te vergelijken met brommer. In de auto zit er een ECHT persoon naast je en weet je wat die allemaal kan zonder dat jij helpt? Alles wat met autorijden te maken heeft. Er hoeft niet eens iemand achter het stuur te zitten, hij/zij redt zich wel vanaf de passagiersstoel. En dat moet ook, tijdens de 1e paar lessen wordt er nog helemaal niks van je verwacht. Het is juist een leerproces. Het gaat er om dat hij (zo noem ik em voortaan maar kan ook een zij zijn) steeds meer dingen aan jou leert en jou laat oefenen. Hoeft nog niet eens goed te gaan, daarom is het ook oefenen en leren. Sterker nog: Je bent nergens aansprakelijk voor, hij is juridisch bestuurder dus in feite kun je doen wat je wil. Gaat het niet goed dan grijpt hij in om te helpen. Maar begrijp goed dat leren een proces is en het gaat niet bij iedereen even snel. Je moet je ook nooit vergelijken met iemand anders, kan niet. Ieder mens is uniek. En wat omgang met mensen betreft: Er zijn echt gezellige instructeurs die je snel ook over die angst heen helpen. Een instructeur heeft, vind ik, ook als neventaak te zorgen voor een ontspannen sfeer in de auto. Leert toch het leukste. ![]() Eerlijk gezegd: Ik denk dat je je druk maakt om niks en dat je na je 1e les wel snapt wat ik bedoel. Nogmaals: Sit back, listen and relax. Heb je al een rijschool gekozen? | |
1marcelfilms | maandag 27 juli 2015 @ 00:23 |
ja mijn vader heeft er een gekozen. ik weet zelf nog niet welke ![]() zelf heb ik al een wagen, zon grijze. die zijn redelijk zuinig | |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 00:25 |
Misschien heeft je vader een reden voor die keuze ivm goede ervaringen. ![]() Succes en vooral veel plezier!! | |
1marcelfilms | maandag 27 juli 2015 @ 00:30 |
ja zal ik proberen | |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 00:33 |
Laat je weten hoe het ging? | |
1marcelfilms | maandag 27 juli 2015 @ 00:36 |
ja ik vast wel EDIT: zelf heb ik al rijden verkeerd aangeleerd dwz te zuinig rijden zoals uitrollen voor stoplichten en de motor uitzetten enzo | |
DiceMan | maandag 27 juli 2015 @ 00:41 |
waarom beschrijf je het uitrollen als iets verkeerds als ik vragen mag | |
1marcelfilms | maandag 27 juli 2015 @ 00:43 |
omdat het te vroeg gebeurt al denk ik. | |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 00:48 |
Als ex-instructeur wil ik hier 1 ding over zeggen. Stop onmiddelijk met dat zogenaamde lessen met je pa. Hij leert je blijkbaar dingen die het CBR niet wil zien. En afleren is moeilijker dan aanleren. Lief van je pa dat hij wil helpen maar het helpt niet echt. | |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 00:54 |
En die wil ik ook nog even beantwoorden. Het uurtarief van een schilder (die voornamelijk allen kwasten slijt) ligt een stuk hoger dan de kosten van een uurtje rijles. Maar dat uurtje lessen kost hem wel afschrijving, brandstof, verzekering, uurloon, boekhouder moet betaald worden, overige bedrijfskosten zoals reparaties en zo. NIEMAND zeurt over het uurtarief van bijvoorbeeld een schilder waar de materiaalkosten nog eens overheen komen. Zijn rijlessen duur? Nee. Veel geld? Ja, dat dan weer wel maar daar heb je de rest van je leven wat aan. Die schilder uit het voorbeeld zie je elke 2 jaar weer terug. | |
1marcelfilms | maandag 27 juli 2015 @ 00:58 |
goed punt wel. ik denk zelf dat het misschien nog wel goed komt | |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 01:00 |
En ik denk dat je je niet te druk moet maken om je 1e les, komt idd wel goed. ![]() | |
Super-B | maandag 27 juli 2015 @ 11:53 |
Ik ben geslaagd voor het theorie-examen! ![]() | |
jeroen25 | maandag 27 juli 2015 @ 12:03 |
Ik pas erna. Gefeliciteerd! | |
1marcelfilms | maandag 27 juli 2015 @ 12:24 |
Hallo sorry als ik nog iets vraag. Hoe vermijd je kramp in je rechter voet? Ik krijg dit al als ik 10 minuten rijd en zon les van 60 minuten duurt wel lang? iemand tips hiervoor
| |
Scarlet_Dragonfly | maandag 27 juli 2015 @ 12:42 |
Door tijdens je echte rijlessen naar de instructies van je instructeur te luisteren. | |
Pizza_Boom | maandag 27 juli 2015 @ 15:33 |
Het enige mooie aan de A5 (tussen De Punt en Raasdorp) is dat de gemiddeld gereden snelheid van de auto's hoger ligt dan op andere 130 wegen... Helaas weet de politie dat ook. | |
Ypmaha | maandag 27 juli 2015 @ 15:56 |
Ik snap die borden op de snelweg nooit (die met die pijlen). Is daar niet ergens een overzicht van? | |
Pizza_Boom | maandag 27 juli 2015 @ 16:21 |
Welke borden? | |
#ANONIEM | maandag 27 juli 2015 @ 22:19 |
Stoel meer naar achteren doen denk ik, beetje comfortabeler zitten.. | |
Ypmaha | maandag 27 juli 2015 @ 23:26 |
Over die rijstroken die opsplitsen of juist samenvoegen | |
Ridocar | dinsdag 28 juli 2015 @ 01:48 |
Er is een site waar je dit op kunt zoeken. | |
Ypmaha | dinsdag 28 juli 2015 @ 09:17 |
Maar daar staan ze niet allemaal op | |
Ridocar | dinsdag 28 juli 2015 @ 09:31 |
Natuurlijk staan daar niet alle borden die Rijkswaterstaat heeft weggezet, maar doe dan eens een voorbeeld (streetview linkje) | |
Messina | dinsdag 28 juli 2015 @ 09:41 |
Mijn gok: ![]() | |
Ypmaha | dinsdag 28 juli 2015 @ 10:08 |
Ik heb vanmiddag rijles, ik zal proberen die plekken te onthouden | |
Pizza_Boom | dinsdag 28 juli 2015 @ 20:35 |
Inmiddels is het avond, weet je al wat? | |
Super-B | dinsdag 28 juli 2015 @ 23:13 |
Bedankt! "Ik pas erna." ? | |
Ypmaha | dinsdag 28 juli 2015 @ 23:15 |
Mhaa, ik zou niet meer iets specifieks op weten te noemen. Waar ik het meest mee zit is denk ik de snelweg, waar ik niet aan de borden snel kan zien welke rijstroken waarnaartoe gaan. Vooral bij een invoegstrook die een bocht maakt waardoor je pas de snelweg zie als je bent ingevoegd zeg maar, daar vind ik het lastig om snel de juiste rijstrook te kiezen. | |
jeroen25 | woensdag 29 juli 2015 @ 00:24 |
Jij was vóór het examen geslaagd, ik pas er ná.
| |
Super-B | woensdag 29 juli 2015 @ 00:31 |
![]() | |
Pizza_Boom | woensdag 29 juli 2015 @ 01:42 |
Een invoegstrook is toch niet echt lastig. Je rijdt erop en op gegeven moment houdt ie op en moet je naar de meest rechter rijstrook van de hoofdrijbaan, voor jou de rijstrook links van je. En houdt ie niet op, dan wordt het een weefvak en staan er boven het deel waar je kan switchen nog wel borden. Okee, true, op een knooppunt zal je dat bord pas aan het einde van het weefvak hebben, maar dan nog. Je wilt toch niet terug in de richting waar je net vandaan bent gekomen? Ik weet niet hoe vaak je hier al mee te maken hebt gehad, maar je omschrijvingen komen op mij over als koudwatervrees. Je kan lezen (anders zat je ook niet op een forum) en een verkeersbord lezen is echt niet lastig. Er staan (meestal, enkele gemeenten doen het helaas anders) geen lappen tekst op. | |
Ypmaha | woensdag 29 juli 2015 @ 12:49 |
Ik ben ook wel een beetje een scheiterd | |
1marcelfilms | woensdag 29 juli 2015 @ 14:16 |
met dank aan eindbaas Danny kan ik weer ff posten ![]() ![]() ![]() ![]() eerst was het heel eng toen werd er aangebeld dus ja ik wist het al waar het voor was en het was ook nog enorm vroeg. nou ja er was een mevrouw aan de deur van de rijles die ik dus niet kende en toen moest ik mee enzo. dus ik zit daar beginnen ze allemaal dingen te vragen enzo of ik ziektes had of oid. nou ja ik vul gewoon alles in "NEE" want ik denk dat het wel goed is. nou ja toen begonnen ze van alles te vragen over of je al eerder hebt gereden enzo. toen mocht ik gaan rijden en reed ik zon stuk over de stoep ![]()
| |
Ridocar | woensdag 29 juli 2015 @ 15:21 |
Begin dan eens met autorijden. Dat klinkt wel erg direct, maar als je een auto bestuurt moet je ook écht sturen. Niet de auto maar z'n gang laten gaan en zien wat er gebeurt als je een pedaal intrapt of aan het stuur gaat draaien. Kort gezegd: jíj moet de auto sturen, niet andersom. Als je dat lukt kun je met alles rijden. Vrachtwagenchauffeurs doen niet anders. Die weten precies wat ze willen en bedenken dat al kilometers van tevoren, ook al zijn ze er misschien nooit eerder geweest. | |
OudeBok | woensdag 29 juli 2015 @ 16:15 |
Ik schijt 'm een beetje voor zaterdag :x. Met een Mercedes Sprinter van 9m3 naar Duitsland en terug. Met zo'n groot ding heb ik nou weer níet leren rijden in m'n rijlessen ![]() ![]() | |
Ridocar | woensdag 29 juli 2015 @ 16:48 |
1. Dat je breder bent ga je vanzelf wel doorkrijgen. De meesten kunnen wel goed inschatten of ze ergens tussendoor kunnen of niet. 2. Je hebt wat minder goed zicht rondom. Blijven kijken (spiegels) als je aan het rijden bent. Als je ruimtelijk inzicht goed is, maak dan een virtueel plaatje in je hoofd van de auto's om je heen. 3. Moet je ergens manoeuvreren en je hebt geen overzicht, stap dan even uit. Ik doe dat ook (soms tot wel vier keer achter elkaar). Het is altijd beter om te kijken dan ergens tegenaan zitten. | |
DX11 | woensdag 29 juli 2015 @ 17:12 |
En hou rekening met je neus bij invoegen enz. Niet dat je ongewenst ineens bij iemand een pit manoeuvre uithaalt. | |
OudeBok | woensdag 29 juli 2015 @ 18:29 |
Breedte zal inderdaad niet echt een probleem zijn. Enige waar ik me zorgen over maak is een eventuele dode hoek en de draaicirkel ![]() | |
SacreCoeur | woensdag 29 juli 2015 @ 21:54 |
Jeej 27 lessen gehad en we gaan mijn tussentijdse toets plannen. Hopen dat ik nog ergens in de zomervakantie terecht kan en daarna mijn praktijkexamen gaan plannen. | |
defokkingfoker | woensdag 29 juli 2015 @ 22:09 |
Des te meer kilometers ik maak met rijbewijs, des te minder ik me aan de CBR regels hou ![]() Best wel vreemd dat ik mijn rijstijl veiliger en vlotter vind gaan dan de manier dat CBR wilt dat je kijkt en je gedraagt.. En een automaat rijd wel echt chill ![]() ![]() ![]() | |
SacreCoeur | woensdag 29 juli 2015 @ 22:34 |
Ik ben aan het kijken voor een auto en het soort wat mijn aandacht trekt komt over het algemeen in automaat, maar het lijkt me dus ontzettend saai om voor altijd automaat te moeten rijden. | |
Pizza_Boom | woensdag 29 juli 2015 @ 23:15 |
Je kan toch later weer switchen? Automaat rijden is net zo saai als schakel op de snelweg, schakelen doe je toch niet daar. En in de file heerlijk. Houdt er rekening mee dat je vaak langer bent en dus bij een bochtje draaien meer inloopt (even iets verder doorrijden en dan omhoeken). | |
SacreCoeur | woensdag 29 juli 2015 @ 23:34 |
Dat is ook gelijk het enige voordeel wat ik me kan bedenken bij een automaat, lekker voor de in de file. Maar daar zal ik niet vaak last van hebben ![]() Ik wil gewoon een zuinig en klein autootje, maar ze zijn vaak zo stom. First world problems ![]() | |
Messina | woensdag 29 juli 2015 @ 23:38 |
Ik vind mijn baby Benz helemaal geweldig, maar gok dat die te groot voor je is ![]() | |
Pizza_Boom | woensdag 29 juli 2015 @ 23:49 |
Ligt eraan wat voor automaat je hebt. Sowieso, als je echt vlot gaat schakelen kan je niet tegen een echte automaat op. Geen robotbak, die zijn traag. Maar een automaat bij Audi, Mercedes, BMW o.i.d.? Als je hem plankt is die nou eenmaal sneller met doorschakelen (niet eens persé eerder) dan een handbak. Verder kan een automaat een stukje keuzes maken van je af nemen, als ik 150 draai en naar 200 wil (in Duitsland) zou ik bij een handbak waarschijnlijk niet eens terugschakelen, terwijl de automaat dat wel doet (en daardoor op een betere koppel/vermogen verhouding uit komt). Verder merk ik dat de automaten die ik gereden heb, veel langer uitrollen dan een handbak. Wat is klein en zuinig in jouw belevingswereld? Grote voordeel aan een klein autotje is dat je weinig motor nodig hebt, dus met een redelijk motortje al snel erg vlot bent. Een 1.6 is in de meeste auto's een blok waarmee het traag wordt, maar in de Saxo is het juist de snelst leverbare versie (VTS 1.6 16v). Enige wat je daarmee gaat merken is dat als je bij ieder stoplicht graag het sprintje wilt winnen, je verbruik wel richting de 1:10 loopt. Een 106 1.1 kan je met normaal gebruik en langere afstanden snel richting de 1:17 a 1:18 helpen. Ga je trappen en overal 150 rijden dan kan je 1:14 a 1:15 rijden, hobbel je rustig maximaal 100, dan is 1:20 ook makkelijk haalbaar. | |
SacreCoeur | donderdag 30 juli 2015 @ 00:40 |
Dat is voor mij nog niet zuinig genoeg, ik wil een auto die niet zwaarder is dan rond de 950kg en makkelijk 1 op 23/24 kan halen. Maar het moet dus niet de uitstraling hebben van een gemiddelde aygo, want dat kan ik gewoon niet mooi vinden. Als ik alleen even kijk naar het uiterlijk (even afgezien of het een goed merk is of niet, want ik heb daar niet veel verstand van) val ik erg op het interieur van de punto 2012 (of nog jonger) maar die is te zwaar. | |
OudeBok | donderdag 30 juli 2015 @ 00:42 |
CBR is overdreven en veel voor het plaatje. Het is zeker weten niet per se de beste manier. Misschien dat ze het zo overdreven maken, omdat mensen altijd laks worden in the end ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 30 juli 2015 @ 01:09 |
Eigenlijk wil je dus een diesel. | |
SacreCoeur | donderdag 30 juli 2015 @ 01:27 |
Als ik het eruit zou rijden wel ja. | |
Pizza_Boom | donderdag 30 juli 2015 @ 01:33 |
Diesel heb je er vrij snel uit. | |
Curiosity | donderdag 30 juli 2015 @ 12:14 |
Ik rijd automaat een Suzuki Swift 1.5. Ik vind het super rijden. Vooral in de stad zo makkelijk. En best een pittig bakkie. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 30 juli 2015 @ 13:07 |
Ik vind een schakelbak wel prima, maar ik ga in september in de VS in zo'n bakbeest rondrijden:![]() Toch wel blij dat daar wel een automaat in zit ![]() | |
1marcelfilms | donderdag 30 juli 2015 @ 16:04 |
Hallo ik heb een vraagje ik heb nou al 1 les gedaan en toen moest ik rijden enzo hoeveel lessen moet ik nog ongeveer? hoe veel kost dit allemaal inclusief examens enzo | |
SacreCoeur | donderdag 30 juli 2015 @ 18:37 |
Ik was altijd in de veronderstelling dat dit tegenviel. Heb ik het er met 7500km of minder nog steeds uit? | |
defokkingfoker | donderdag 30 juli 2015 @ 18:46 |
JoHH je meent het ![]() ![]() Hangt helemaal af van jezelf.. Des te langzamer je alles oppikt.. Des te meer lessen je nodig hebt.. Des te meer geld je kwijt bent | |
1marcelfilms | donderdag 30 juli 2015 @ 19:24 |
Is 2 keer per week 1 uur goed dan? | |
defokkingfoker | donderdag 30 juli 2015 @ 19:48 |
Goed genoeg. Ik zelf had 3x per week 1 uur. In totaal 31 lessen + examen voor 1038 euro. Maar pas na 5-6 lessen kan je instructeur je echt vertellen hoeveel lessen je nodig zou hebben ![]() | |
1marcelfilms | donderdag 30 juli 2015 @ 19:55 |
OMG wat duur. nou ja 31 lessen is niet zo veel toch? of zit ik verkeerd? | |
Evi90 | donderdag 30 juli 2015 @ 20:06 |
Dat is echt niet duur ![]() Maar je hebt er toch wel geld voor opzij gezet? Als je tussendoor steeds moet stoppen door geldgebrek gaat het echt niet opschieten. | |
1marcelfilms | donderdag 30 juli 2015 @ 20:09 |
Huh nee mijn ouders betalen dat ![]() ![]() | |
defokkingfoker | donderdag 30 juli 2015 @ 20:13 |
1038 euro voor 31 lessen + examen is eigenlijk spotgoedkoop... Als het examen 225 euro kost.. dan heb ik +/- 25 euro per les betaald ![]() | |
Evi90 | donderdag 30 juli 2015 @ 20:15 |
Wat is het probleem dan? Ga er maar van uit dat je minimaal 30 lessen nodig hebt in ieder geval, dat is vrij gemiddeld. | |
SacreCoeur | donderdag 30 juli 2015 @ 21:11 |
Ik zit zelfs rond de 35 lessen door die ontiegelijk lange wachttijden bij het cbr hier. | |
Evi90 | donderdag 30 juli 2015 @ 21:58 |
Oh dat is wel irritant dat er lange wachttijden zijn zeg, wist ik niet.. ik zit nu op 14 lessen van 1,5 uur, heb er nog 3 tegoed. Denk dat ik daarna nog 20 lessen van een uurtje neem. Twijfel of ik een TT ga doen, zit niet in m'n pakket. | |
SacreCoeur | donderdag 30 juli 2015 @ 22:07 |
Ja joh, echt niet normaal meer.. langer dan 2 maanden wachten. Ik heb gewoon allemaal 1 uurtjes lessen gehad. Theorie rond 23ste les pas gehaald, ook daar was de wachttijd heel lang. En ttt krijg ik gratis bij 30 lessen, die pak ik dus gewoon maar mee. | |
#ANONIEM | donderdag 30 juli 2015 @ 22:36 |
Heb nu al een tijdje mn rijbewijs (sinds maart/mei) en ga binnenkort naar Duitsland. Heb gehoord dat de opritten daar nogal kort zijn... En ik ga rijden in een auto zoals een citroën c1, kia picanto of fiat panda.. Kleine, niet-krachtige, auto's. Hoe kan ik het best die korte opritten doen en met zoveel mogelijk snelheid? Ik wil namenlijk niet met 70 km/h invoegen ![]() Wordt dat gewoon in zn 3 plankgas en zoveel mogelijk toeren maken, en dan na het invoegen (met hopelijk genoeg snelheid) door naar zn 5? | |
Pizza_Boom | donderdag 30 juli 2015 @ 22:47 |
Niet als een schijtluis door de bocht, doortrekken in zijn toeren (niet bij 2000 toeren schakelen), je mag met een warme motor best naar 5000 toeren. Over het algemeen rijdt het rechts niet zo hard. En kan je niet invoegen, dan een stukje vluchtstrook. Bovenal: gebruik je spiegels goed!Meis is 2 maanden... | |
#ANONIEM | donderdag 30 juli 2015 @ 22:48 |
Het voelt als een tijdje ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 juli 2015 @ 22:48 |
Verder thx voor de tips | |
Pizza_Boom | donderdag 30 juli 2015 @ 22:50 |
Let verder een beetje op de Duitsers. Op sommige stukken mag het gas erop, op andere stukken max. 130 of 100. Als ze massaal op de rem gaan, doe maar mee. Buitenwegen mag je veelal 100, behalve bij kruisingen, dat is 70. In Duitsland flitsen ze redelijk snel na het bord, dus bij het bordje 100 niet een keer je gas loslaten en lekker uit laten lopen. Wegwerkzaamheden staan vlot aangekondigd (2 KM vooraf) en gaan naar 80. Tussen Venlo en Frankfurt was het bij de 2e keer 80 ook meteen een slinger naar een ander deel van de weg. | |
OudeBok | zondag 2 augustus 2015 @ 14:15 |
Na gisteren kan ik je ook wat tips geven: Met je C1 lekker rechts blijven hangen. Het verschil bizar veel op de banen, ik kon gisteren met de Mercedes Sprinter goed meekomen en doortrekken tot 165 km/u, maar je zal dan met je C1 van de weg aftrillen, buiten het feit dat je echt maximaal 150 kan met dat ding, en dat voelt heel instabiel (been there, done that). Spiegels zijn je alles in Duitsland, en de inhaalcultuur is anders. Onnodig links rijden lijkt te gebeuren, maar veel minder dan hier. Bij wegwerkzaamheden word je vaak op 60 km/u gezet, en dat wordt inderdaad niet superlang van tevoren aangegeven. Ben je goed bewust van de situatie om je heen, en van het feit dat de invoegstroken enorm kort zijn. Het verkeer rijdt daar over het algemeen veel sneller dan hier, dus je moet scherper zijn. In een C1 btw, twee lang doortrekken (3500 zo), daarna kan je je 3 tot 110 km/u gebruiken, daarna in z'n 5. Wil je inhalen, terug naar z'n 4 en planken. | |
Pizza_Boom | zondag 2 augustus 2015 @ 19:32 |
Uit elkaar trillen? Ik reed met een 106 e.d. gewoon op zijn max van 165-170 in Duitsland. 5000+ rpm, pedaal door de plank en doorkachelen maar. | |
vannelle | zondag 2 augustus 2015 @ 20:42 |
Wat goed van je! | |
OudeBok | zondag 2 augustus 2015 @ 22:04 |
Als je dat comfortabel vond rijden en het goed voelde, vind ik het knap of hebben we een enorm andere belevenis. Ik heb met een C1 ook z'n absolute topsnelheid gereden, maar 't voelde erg onstabiel allemaal. | |
Ridocar | zondag 2 augustus 2015 @ 22:17 |
Ik heb geen idee hoe de beleving is, maar iets zegt mij dat dat gebakje van Peugeot het niet zo fijn vindt. | |
Pizza_Boom | maandag 3 augustus 2015 @ 00:04 |
Nou vind ik een C1 bij 130 ook niet echt heel stabiel rijden, om eerlijk te zijn. Ik denk dat dat wel meevalt. Zo'n hok, okee, is gemaakt voor de stad, maar bij 130 draait ie al 4000 toeren. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad. Geen motor aan de kook of oververhit, niks. Ook toen woonde ik al in Noord Holland en tegen de tijd dat ik bij bijv. Zevenaar de grens over ging, was alles echt wel warm. En wellicht zal het blok daardoor 50k eerder aan zijn einde gekomen zijn, maar verrewegde meeste blokken in die auto's overleven de auto, er is eerder iets zo dusdanig verroest of kapot dat ie naar de sloop gaat dan dat het is vanwege motorische problemen. EDIT: En wat draait een doorsnee Duitser bij 200-225? Toch ook al snel 5000 toeren. | |
OudeBok | maandag 3 augustus 2015 @ 11:05 |
Nee, bij 130 is het ook al niet prettig rijden in zo'n C1 ![]() | |
TheSatanSlayer | maandag 3 augustus 2015 @ 19:03 |
hoi zitten er volgens jullie addertjes onder het gras, als een rijschool één gratis proefles geeft? de meesten verrekenen namelijk het normale uurtarief... | |
Sander166 | maandag 3 augustus 2015 @ 20:48 |
Hoeveel lessen heb je al gehad? Heb je nou nog steeds geen examen of TTT gedaan? Een gratis proefles doen heel veel rijscholen. Is niks speciaals. | |
Ypmaha | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:41 |
Hoe weet je als je moet fileparkeren met een stukje achteruit wanneer je ver genoeg bent ingedraaid? Ik steek altijd nog een stuk uit met de linkerkant omdat ik te vroeg indraai | |
TheSatanSlayer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:11 |
veel door omstandigheden moest ik ff stoppen wil nu weer verder. theorie nog steeds geldig, daarom. | |
TheSatanSlayer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:13 |
[quote]![]() trouwens hoe zit het met slaginspercentages? het zegt wel iets, maar je moet je er niet op blind staren toch? heb een goede rijschool gevonden (denk ik) waar ik mijn rijbewijs wil gaan afmaken, maar als ik op rijscHolenkeizer kijk dan hebben ze maar een slagings% van 40%..... | |
TheSatanSlayer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:13 |
nvt | |
OudeBok | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:36 |
Tering, wanne triple-post. Editknopje is er ook. Maar goed, staar je er niet op blind. Slagingspercentages zeggen pas wat bij hogere aantallen eerste examens. Een rijschool met 10-25 eerste examens en 40% zegt natuurlijk minder dan een rijschool met >200 eerste examens en 40%. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:34 |
Gevoel | |
Pizza_Boom | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:18 |
Gevoel en oefenen. Als jij telkens te ver op de weg staat, nogmaals doen en dan later tegensturen. | |
bobbernaut | vrijdag 7 augustus 2015 @ 13:25 |
Fuck schakelen ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 augustus 2015 @ 13:38 |
Dat wordt een automaat jongeman | |
bobbernaut | vrijdag 7 augustus 2015 @ 13:58 |
Nja zit nu pas op mn 3e les, waarvan 1.5 les ik pas bezig ben met koppelen ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 7 augustus 2015 @ 14:11 |
Niet zo janken en gewoon ff doorbijten dus. | |
Sounddragon | vrijdag 7 augustus 2015 @ 16:23 |
parallel gaan staan, achteruit, en als je achterwiel een halve meter achter de auto rechts van je is, vol insturen, dan in je linkerspiegel de kont van je auto net aan de grillkant vam de koplamp van de auto achter je mikken, wielen weer rechtzetten en weer terugsturen zodra je neus langs de auto voor je kan. Werkt bij bijna elke auto. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 augustus 2015 @ 16:42 |
Je mag niet met stilstand insturen tijdens je examen, als dat mocht dan was het nog simpeler. | |
Pizza_Boom | vrijdag 7 augustus 2015 @ 16:44 |
Dan zorg je dat je net rolt en trek je dan je stuur om. | |
Ypmaha | vrijdag 7 augustus 2015 @ 17:05 |
Ik heb maandag mijn TTT maar is dat met mijn eigen instructeur of met iemand van het CBR? | |
altootje86 | vrijdag 7 augustus 2015 @ 17:41 |
Sowieso met iemand van het cbr, instructeur meenemen is optioneel. Succes alvast! ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 7 augustus 2015 @ 17:43 |
Volgens mij is het de bedoeling dat je instructeur bij je TTT mee gaat, zodat die ook kan zien wat je met een ander naast je nog niet goed doet. | |
Sounddragon | vrijdag 7 augustus 2015 @ 18:16 |
en terecht. Mijn omschrijving is dan ook bedoeld als rollend geheel. Sturen terwijl je stilstaat is slecht voor je auto, je stuurinrichting, je banden, stuurbekrachtigingspomp, snaar, alles krijgt op zijn falie. | |
Rickertman96 | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:24 |
sturen tijdens het stilstaan heb ik ook niet geleerd nee, werd me altijd verteld dat het slecht was voor de banden | |
Sounddragon | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:27 |
ook, maar er zit meer aan je banden vast ![]() | |
Rickertman96 | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:28 |
klopt | |
#ANONIEM | vrijdag 7 augustus 2015 @ 20:38 |
ach alles is slecht voor je auto.. | |
Sounddragon | zaterdag 8 augustus 2015 @ 01:12 |
Slijtage door normaal gebruik is iets heel anders als de boel onnodig verkrachten. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 augustus 2015 @ 01:22 |
Doe het al 2 jaar en het enige wat ik tot nu heb moeten vervangen was mijn banden, maar dat is (denk ik) door algemeen slijtage.. Ik moet wekelijks regelmatig fileparkeren.. Maar dit is het rijbewijstopic, je auto dus altijd laten rollen tot je je papiertje hebt. | |
Ridocar | zaterdag 8 augustus 2015 @ 01:53 |
Zelfs met de rijles met de lzv moest ik altijd rollend sturen, en dat heb ik niet afgeleerd. Het gaat niet alleen om slijtage, ook de veiligheid is een belangrijke reden. Vraagje aan jou: heb je liever een klapband op een voorwiel of op een achterwiel? [ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 08-08-2015 07:17:28 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 8 augustus 2015 @ 09:42 |
Huh klapband? Sorry, maar als je je auto gewoon netjes onderhoud dan is de kans dat dat gebeurd klein, het kan uiteraard altijd gebeuren, materiaal is nooit 100% betrouwbaar alleen draaf je nu ver door. | |
Ridocar | zaterdag 8 augustus 2015 @ 11:12 |
Wat jij wilt. Wring jij maar lekker je bandjes op het asfalt tot ze vierkant zijn. Vooral doen, en zeker niet laten als het dertigplus is qua temperatuur. ![]() | |
Rickertman96 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 11:19 |
Laat hem lekker doen wat ie wil toch? Het zijn zijn banden, hij betaalt | |
Ridocar | zaterdag 8 augustus 2015 @ 11:26 |
Het zijn onze wegen. En mijn veiligheid. Ik kan dan alleen maar hopen 'm niet tegen te komen. | |
Rickertman96 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 11:28 |
Die kans is nihil | |
DX11 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 11:39 |
Oh leuk ridocar is weer eens in een zeik bui.. ![]() | |
Ridocar | zaterdag 8 augustus 2015 @ 12:28 |
Je zit er mee, zie ik. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 augustus 2015 @ 12:38 |
![]() Je moet jezelf laten nakijken aub.. ![]() Jaman, gaan zo poef die banden ![]() Ik file parkeer wekelijks zo, heb al bijna 1 ton met die auto gereden, maar idd ja wa jij zegt ze doen doen poef met +30 graden, maar ik kan ook lucky zijn, heb wel 1 keer poef gehad met mijn banden, maar dat was omdat een idioot spijkers op de weg had gegooid. ![]() | |
Rickertman96 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:02 |
Hoeveel heb je betaald daarvoor? En is dat echt zo nodig dan, je krijgt toch - als je het haalt - vrijstelling van de bijzondere manoeuvres ofzo? [ Bericht 1% gewijzigd door Rickertman96 op 08-08-2015 13:08:12 ] | |
defokkingfoker | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:03 |
Het eerste wat ik heb afgeleerd na mn rijlessen is het rollend parkeren... Hoe da fuck pas je anders in hele krappe plekjes? En fuck de veiligheid, zijn mijn banden ![]() ![]() | |
Rickertman96 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:06 |
Ander plekje zoeken? | |
Ypmaha | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:16 |
het zat in mijn pakket, en ik heb het denk ik wel nodig. | |
Rickertman96 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:25 |
Easy money van het CBR/je rij-instructeur | |
Ypmaha | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:27 |
weet ik, maar ik ben nou ook niet bepaald iemand die het snel oppikt. zit nu op 45 lessen en hoop dat ik voor de 60 wel mag afrijden (en het ook haal natuurlijk). kost wel echt klauwen met geld | |
Rickertman96 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:30 |
Liever te veel lessen en het in 1x halen dan andersom dus no worries ![]() Had zelf 25 lessen en in 1x gehaald, maar dat komt denk ik ook een deel doordat ik m'n examinator een beeetje kende ![]() | |
Ypmaha | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:38 |
ja, ik heb a.s maandag mijn TTT dus, maar mijn leraar vindt dat al veel te snel. Aan de ene kant heeft hij volgens mij wel gelijk, maar aan de andere kant heb ik het idee dat hij bang is dat ik zak omdat hij net bij die rijschool is begonnen en dat niet goed voor zijn slagingspercentage is. Maar ik heb nu al 45 lessen gehad, dus vind het wel eens tijd om een TTT te doen. Mijn eigen instructeur die is echt superstreng in de rijles, dus nu maar hopen dat ze daar iets minder streng zijn. ![]() Maar als ik zak boeit het me ook geen flikker omdat ik donderdag na een jaar werkloos te zijn eindelijk werk heb gevonden met een contract voor twee jaar. ![]() | |
Sander166 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:46 |
45 lessen van een uurtje? Ik zou niet blind staren naar het aantal lesuren van andere mensen. Het belangrijkste is dat je goed en veilig leert rijden. | |
Ridocar | zaterdag 8 augustus 2015 @ 13:48 |
Gek hoe de discussie over winterbanden anders loopt. Met zomerbanden in de sneeuw rijden staat gelijk aan moord en/of doodslag. | |
Curiosity | zaterdag 8 augustus 2015 @ 14:25 |
Gefeliciteerd met je nieuwe baan. | |
Ypmaha | zaterdag 8 augustus 2015 @ 16:11 |
Dankjewel! ![]() | |
defokkingfoker | zaterdag 8 augustus 2015 @ 23:07 |
In hartje Amsterdam is dat vaak lastig ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 8 augustus 2015 @ 23:44 |
Dan was ik nog makkelijker, ik had een pakket en ik zat een les of wat onder mijn pakket. Hoor tegenwoordig dat dat dan weer terugbetaald wordt, mijn pakket was gewoon goedkoper dan evenveel losse lessen. | |
Ypmaha | maandag 10 augustus 2015 @ 10:55 |
Ik heb vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen!! Ben dus soort van geslaagd! | |
OudeBok | maandag 10 augustus 2015 @ 13:34 |
Gefeliciteerd! Je praktijk is echter nog lang niet binnen. Kijk je niet stuk op die vrijstelling. | |
Ypmaha | maandag 10 augustus 2015 @ 16:15 |
Nee, weet ik ook wel. Heb nog genoeg andere dingen te verbeteren, eigenlijk voornamelijk ver vooruit kijken. Ik reed te krampachtig omdat ik te bang was om fouten te maken (komt voor een deel door mijn leraar, die bij elk foutje begint te zeuren). Maar ik rij zelf gewoon ook heel voorzichtig, dus als ik ver vooruit kijk zal het een stuk makkelijker worden. Maar toch: ik kan nu wel naar mijn examen toe werken! ![]() | |
DiceMan | maandag 10 augustus 2015 @ 22:25 |
Mag ik na het passeren van elke invoegstrook op de snelweg ervan uitgaan dat de limiet 130km/h is tenzij anders vermeld? Ik kan me nu geen realistische situaties voor de geest halen maar hypotetisch: in geval er 1,2 danwel 3 km voor een invoegstrook er een bord een limiet van 100 aangeeft, mag ik er na de invoegstrook van uitgaan dat limiet gestegen is naar 130 in geval er geen andere borden zijn? Is deze aanname wellicht ook geldig in Duitsland? | |
Ridocar | maandag 10 augustus 2015 @ 22:38 |
Hoe het in D zit weet ik niet maar in NL in principe wel. | |
DX11 | maandag 10 augustus 2015 @ 23:34 |
In principe zou dit zo moeten zijn ja. Maar het feit is dat er zo ontzettend veel uitzonderingen zijn dat het vaker NIET dan wel 130 is. Dus let goed op de borden en evt hectometerpaaltjes en ga niet 130 rijden als de rest om je heen 100 rijd ![]() | |
De_Dakgoot | dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:31 |
In Duitsland kun je gewoon planken tenzij anders aangegeven | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:33 |
Mag er hier nog over braddie gepost worden? Die jongen heeft eindelijk een rijbewijs. ![]() http://www.autoweek.nl/fo(...),5471111#msg-5471111 | |
DiceMan | dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:55 |
mits er na een invoegstrook gepasseerd te hebben geen limiet aangevend bord te bekennen is mag er dus wat extra gas gegeven worden? ik val een beetje in herhaling maar een boete is nooit leuk, vandaar ik kan me van Duitse wegen geen hectometer paaltjes met limiet herinneren op het moment, wel leuk bedacht ik Nederland | |
DX11 | dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:18 |
No fucking way.. Als je mee leest, (vast wel): GEFELICITEERD BRADDIE!!! Ik heb altijd in je geloofd ![]() | |
Ridocar | dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:09 |
![]() | |
Messina | dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:12 |
Gefeliciteerd Brad, de aanhouder wint! Veel veilige kilometers gewenst ![]() | |
SacreCoeur | dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:49 |
24 september ttt & 22 oktober afrijden, eerder kon helaas niet. Ik heb dan 37/38 lessen van 1 uur gehad, mocht ik het in 1x halen ![]() | |
Mark031 | dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:05 |
Heb het topic even bekeken en hij heeft z'n praktijk dus pas de 6de keer gehaald en z'n theorie pas de 7de keer? Damn, waar haalt hij het geld vandaan zou ik zeggen. Volgens mij heeft hij dan minstens 8000 euro aan z'n rijbewijs besteed. Hij is wel steeds op lullige dingen gezakt zag ik. | |
DX11 | dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:15 |
Zeg Braddie, kon je ons hier of op autoweek even laten weten hoeveel uren les / theorie examens / praktijk examens je hebt gehad? Ben erg benieuwd naar de totaalstand. | |
Messina | dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:28 |
Spannend! | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:40 |
Vandaag om 13:50 moest ik afrijden voor de 6e keer. Even mijn verslag: Kwam aan om rond half 2 en had er eigenlijk de pest in, mijn instructeur zei "Je hebt een andere examinator deze keer, die is héél relaxed" En toen liepen we naar z`n tafeltje toe. Even het standaard lulverhaal verteld natuurlijk en daarna richting de auto. We stapte in, gingen rijden, radio ging aan en het eerste wat hij zei was "Goh, Kool and The Gang, die heb ik nog live gezien laatst" Dus er vielen opeens heel veel zenuwen van mij af en het gesprek was begonnen ![]() Zowel mijn instructeur als examinator hebben de hele rit alleen maar met elkaar gepraat over muziek en over auto's en ik werd opeens toch wel een stukje zelfverzekerder. Goed, stukje snelweg gehad, stukje stad gehad, omkeer opdracht gehad, clusteropdracht gehad. Tijd om weer terug te rijden. Serieus 300 meter voor de plaats van bestemming bij een kruispunt krijg ik een ingreep, althans.. Ik reed 35, tikkeltje te hard dus. Ik zag dat er een fietser aankwam vanuit mijn oogghoek en remde uiteraard, auto rolde nog stapvoets en de fietser was al voorbij toen de examinator op de rem trapte. Dat was dus éven slikken. We zijn terug, en we gaan zitten en hij zegt "Gefeliciteerd man, ik vond het positief!" En eerlijk? Tranen sprongen in m`n ogen, want ik dacht oprecht door die ingreep dat het over was. Het enige wat hij had aan te merken was "Je kwam iets te hard aangereden op dat laatste kruispunt vond ik, dat is een aandachtspuntje, let daar alsjeblieft op, zowel voor jouw eigen veiligheid als dat van je mede weggebruikers" We rijden terug naar huis en m`n instructeur geeft me een highfive en zegt "Eindelijk Braddie, na al die lessen, ben blij dat we het hebben kunnen afsluiten want na dit examen wilde ik je geen les meer geven zoals je weet, en de instructeurs in deze regio zaten er ook niet op te wachten dus wees er extra trots op ![]() Nu word het dus tijd om het pasje morgen met spoed aan te vragen, en vervolgens vanaf het weekend te gaan rond rijden. Eerste rit staat gepland (Met 1 vriend naar IJsselstein toe ![]() Zal wennen worden, van een Clio met alles erop en eraan, naar een vrij primitieve (Geen rembekrachtiging en geen stuurbekrachtiging) Seicento ![]() Over 2 weken hopelijk een eigen auto ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2015 22:42:20 ] | |
DX11 | dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:44 |
We hadden het al gelezen op autoweek hè ![]()
| |
DiceMan | dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:50 |
net als de wonden beginnen te sluiten ga jij ze met zulke vragen openen kom op maatje gefeliciteerd Braddie | |
DX11 | dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:58 |
Is niet lullig bedoelt hoor ik ben gewoon oprecht benieuwd. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:58 |
Thanks man! | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:59 |
Nou, ik ben daar dus ook wel benieuwd naar. Theorie examens waren er 7, praktijk examens waren er 6. Lessen en uren durf ik niet te zeggen, maar ik heb vanmiddag mijn oude rijschool gemaild omdat ik het toch stiekem (nu het achter mij ligt ![]() | |
DX11 | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:04 |
Precies, het is toch wel een verhaal nu zeg. Blij voor je dat je het nog gehaald hebt voor het aflopen van de theorie! Hoe lang had je nog? En gefeliciteerd had ik al gezegd, maar bij deze nogmaals ![]() Oh ik had trouwens ook ~65 uur ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:06 |
Ben echt heel blij dat ik dit hoofdstuk heb kunnen afsluiten joh, het heeft mij en heel veel geld gekost (Ja oke, misschien niet echt i.v.m uitkering.. Maar ik had er andere dingen mee kunnen doen laat ik het zo zeggen) En het heeft mij ook echt heel vaak enorm onzeker gemaakt en heel veel stress bezorgd. Ik had voor het verlopen van mijn theorie nog 2 maanden en 2 weken. Als ik het nu niet had gehaald had ik nog 1x examen kunnen doen met mazzel. 65 uur is best wel wat, maar in vergelijking met mij valt alles mee ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2015 23:07:29 ] | |
dick_laurent | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:27 |
Holy cow, Braddie heeft het roze pasje eindelijk verdiend! Goedzo man! Ik kijk niet zo vaak meer in dit topic, maar toch erg leuk om te lezen dat het je gelukt is. En inderdaad, het ékte leren begint nu pas! En ga je niet meteen ergeren aan het rijgedrag van anderen (de eerste paar maanden géén posts plaatsen in het "irritaties op de weg" topic, trust me.... dat gaat backfire'en ![]() Gewoon lekker je ding doen en je niet laten opfokken. Succes! | |
DX11 | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:30 |
Ohja, goed punt, voorlopig niet klagen over anderen Braddie. Maar ik denk dat je je lesje wel hebt geleerd na het "mensen die 6 maanden over hun rijbewijs doen" topic fiasco toch? | |
Curiosity | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:46 |
Gefeliciteerd Braddie. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:57 |
Haha, thanks man! Fijn om te horen ![]() Ik erger mij nu al aan andere ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:58 |
Dat heb ik zeker, want ik heb er geen 6.... maar 30 maanden over gedaan ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:58 |
Hoe was jullie eerste keer rijden zonder instructeur trouwens? ![]() | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:00 |
Best wel kut. Ik heb namelijk niet 1x in andermans auto gereden maar gelijk na een paar dagen mijn eigen auto gekocht, die ook nog eens een stuk langer was dan de lesauto. En dat was 2 uur vanaf mijn huis, dus je begrijpt dat ik hem wel een beetje kneep op de weg naar huis. | |
Messina | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:00 |
Doodeng. ![]() | |
Erno-BE | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:01 |
Met mijn vader was het erger dan met de instructeur, echt zelf (dus met niemand erbij) nooit gereden trouwens. Al meer dan een jaar niet gereden trouwens, vindt het geen zak aan. Als ik echt moet gaan rijden voor werk neem ik wel opnieuw rijles. | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:02 |
Dat lijkt mij inderdaad niet heel chill. Begrijp wel dat je zoiets hebt van fuck fuck fuck als dat maar goed gaat. Mijn eerste keer zonder instructeur word dit weekend in de Fiat Seicento van mams ![]() Oh, en geen ABS/ESP/Airco/Startstopsysteem/Bekrachtiging/Elektrische Ramen. Echt een primitieve auto voor oude vrouwtjes die niet harder durven als 80. | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:02 |
Hoezo? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:03 |
Daar zie ik eerlijk gezegd ook wel tegenop. Over 2-3 weken wil ik een eigen auto gaan kopen, maar dat houd dus ook in dat er een proefrit aan zit te komen. Met mijn vader ernaast ![]() | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:03 |
Mocht iemand mijn eerste ervaringen na rijbewijs halen willen lezen: PTA / [Centraal] Rijbewijs-/Rijlestopic #173 (en verder) Staan ook nog wat nuttige tips trouwens over rustig blijven enz ![]() | |
defokkingfoker | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:06 |
Dat was toen ik mn rijbewijs ging aanvragen ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:06 |
![]() | |
defokkingfoker | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:07 |
W8 ben je nou een dame? Dacht steeds dat je een jongen was ![]() | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:07 |
Was wel lachen geweest als je dan aangehouden was geweest, rijbewijs kwijt voordat je hem hebt ![]() | |
Erno-BE | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:08 |
Misschien anders samen met een vriend/vriendin het autorijden oefenen. Het helpt wel als de relatie gelijkwaardiger is dan bij vader/moeder | |
Erno-BE | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:08 |
Is ook een jongen | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:09 |
Eerste rit word met een vriend a.s vrijdag, we gaan naar ijsselstijn. | |
Erno-BE | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:10 |
Vanuit Hilversum is dat wel een eind. Ik zou eerst met kleine stukjes oefenen. | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:13 |
Mwa, hij heeft genoeg ervaring lijkt me. | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:13 |
Is best een eind, maar ik ben lange ritten gewend. Met de rijlessen reden we gemiddeld 40-60 kilometer per les. En een paar lessen geleden ben ik nog van Hilversum naar Breda gereden met m`n instructeur om een andere lesauto op te halen ![]() Toen was ik na die rijles (4 uur rijden met 2x 5 minuten pauze) wel echt kapot, dat zal ik niet zo snel meer doen. Enne, ik heb inderdaad voldoende ervaring wat dat betreft, niet dat ik er vanuit ga dat het rijden vlekkeloos gaat of dat ik uberhaupt ooit een goede chauffeur word (Anders had ik het pasje al langer gehad) Maar ik denk dat het toch ook wel relaxed werkt om eens met een vriend naast je te rijden inplaats van een instructeur. Daarbij, die instructeur roept constant "Volg bordjes whatever" "kijken, knipperen, gaan" En nu heb je gewoon zelf de controle over wat je moet volgen, wat je moet doen etc.. Lijkt mij al veel chiller. [ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2015 00:15:28 ] | |
defokkingfoker | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:14 |
Dan keihard Frans Bauer, heb je even voor mij in het engels zingen ![]() ![]() | |
Messina | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:14 |
Ik ben m'n rijbewijs gaan halen nadat ik een auto-ongeluk heb gehad (als passagier) in het buitenland. Dat pasje binnen slepen haalde mijn angst niet direct weg. Inmiddels zijn we een jaar en drie maanden verder en ben ik intussen al twee keer naar Polen op en neer gereden. Ik heb geen angst meer, maar ben wel voorzichtig. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:15 |
HAHA. Misschien zingen we Ademnood wel in het engels. | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:16 |
Mijn complimenten, je bent in ieder geval eerlijk naar jezelf nu. | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:17 |
Herkenbaar.. Ik had in 2006 een ongeluk met een brommobiel en toen heb ik heel lang angst gehad om auto te rijden en heb daarom in 2008 mijn proefles ook gecancelled. Nu ben ik niet meer angstig, maar af en toe nog wel wat te voorzichtig qua rijden, niet heel erg besluitvaardig zeg maar. | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:18 |
Daar zat jij toch helemaal niet in? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:18 |
Ja, ik kan wel zeggen dat ik met de jaren beter ga rijden, en dat is ook echt wel zo. Is met iedereen zo mag ik hopen. Maar het verleden heeft gewoon geleerd dat ik geen goede chauffeur ben. De meeste slagen met 40-50 uur, ik met het 4/5 voudige, dus ben ik dan een goede chauffeur, nee.. Heb ik veel ervaring? JA. Wil dat zeggen dat ik fouten eerder zie, fouten beter kan oplossen, beter anticipeer? NEE. Dat zegt alleen maar dat ik meer heb gereden dan de meeste. | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:19 |
Niet in de clip nee. Maar alle muziek van No-Sense heb ik toen gemaakt / ingespeeld / gearrangeerd / gezongen. Was nog in m`n produceer begin periode ![]() | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:20 |
Ohhh dat wisten wij helemaal niet joh wij zochten naar jouw gezicht natuurlijk ![]() | |
Messina | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:22 |
Beter iets te voorzichtig dan iets te roekeloos ![]() En nu ga ik naar bed ![]() ![]() | |
defokkingfoker | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:22 |
Wedden dat jij na die 300 uur beter kan rijden dan de gemiddelde prius/polo chauffeur ![]() | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:22 |
Godver nu zit ik braddie filmpjes te kijken ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:23 |
Ik zal vast wel sneller optrekken (ben de laatste paar weken mezelf een beetje aan't ontdekken achter het stuur en ik hou wel van een beetje optrekken bij het stoplicht of richting de snelweg, niet dat 2000 toeren geneuzel zeg maar) Maar of ik beter rijd in het algemeen? I'd doubt that. | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:24 |
Kijk dan dit: Dit is tenminste geen bullshit. | |
defokkingfoker | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:26 |
![]() ![]() ![]() Laat maar | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:27 |
Laten we eerlijk wezen, dat is alles ![]() Een serieuze band en serieuze / goede muzikanten, tegenover een uit de hand gelopen projectje ![]() | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:27 |
Haha ik besef me nu ineens dat hij dit deed VOOR zanger Rinus. Ik zeg aanklagen die hap!! | |
defokkingfoker | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:28 |
Vindt dat Braddie het nieuwe topic mag openen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
defokkingfoker | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:29 |
En zet jezelf dan wel ff in de OP ![]() | |
DX11 | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:30 |
Helemaal mee eens. Als dit perongelijk de lapo is Braddie maak er wat moois van ik zal m niet openen! ![]() Edit: schiet eens op kerel! [ Bericht 1% gewijzigd door DX11 op 12-08-2015 00:35:54 ] | |
#ANONIEM | woensdag 12 augustus 2015 @ 00:38 |
VOL |