degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen jaquote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Stel je de volgende situatie voor:
Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben.
Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:02 schreef DiceMan het volgende:
[..]
degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen ja
Het is vooral de oudere generatie die niets moeten hebben van snelheid gebaseerd op gps. Verder let ik zelf wel op gps in plaats van de teller met name om de reden die jij aangeeft, daar niet van.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Die afwijking is met de jaren sterk verminderd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Hoe harder je gaat hoe meer die gaat afwijken geloof ik, maar max is 5 ongquote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
Valt wel mee. Je houdt het verschil tussen een nieuwe en een afgesleten band, druk, etc. Volgens mij zit het nog steeds tussen de 3 en 5 km/h.
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Stel je de volgende situatie voor:
Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben.
Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
Persoonlijk, niet per se. Oog van de examinator, ja. Gezien dit het Rijbewijs-/Rijlestopic is, denk ik dat we de CBR-norm moeten aanhouden. Hoe onnozel het onder de streep ook is, ze rekenen je er wel op aan. Het is mij persoonlijk gebeurd op m'n tweede examen, "goede rit, maar de doorstroming.." want ik reed net 47 op de teller ipv 54, etc. Zelfs met niemand achter me!!quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:32 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.
En het CJIB kan bevestigen dat ik wel snel durf te rijden.![]()
Ik zie alleen niet in wat er zo vreselijk is aan niet altijd zo hard mogelijk willen rijden.
Als ik 75 ipv 80 rijd dan kost dat wel 3 seconden per kilometer.
En bij 115 ipv 120 is de vertraging slechts 1,3 s/km.
Is dat echt zo kritisch voor de doorstroming dat je elke km/h die je kunt erbij moet halen?
Dat nieuwe rijden bij stoplichten is wel goed idee voor de doorstroming maar aan de andere kant, ik slijt liever mijn remmen af dan mijn koppeling..quote:Op zaterdag 25 juli 2015 13:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
An sich is het principe van het nieuwe rijden niet eens verkeerd. Niet onnodig toeren maken. Jammer dat dit in Nederland uitgelegd wordt als: Zo weinig mogelijk toeren. Schakelen bij 2000 toeren, hoe verzin je het? Weet je wanneer ik dat doe? Als het min 10 is en ik de straat uit rijd, dan probeer ik hem onder de 2k te houden. En ik ben ook van de afdeling starten en krabben (alhoewel ik meestal gewoon zo'n sprayflacon ruitontdooier heb en een scherm op de voorruit leg), anders kan ik alsnog stoppen omdat de ruiten beslaan.
Remmen doe je in principe alleen bij acuut gevaar. Een overstekend kind bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 22:57 schreef Super-B het volgende:
Bij het eerste onderdeel heb ik telkens tussen de 6 en 12 fout. Niet omdat ik het lastig vind, maar omdat de vragen best tricky zijn. Bij bepaalde vraagstukken waarbij ik denk dat ik moet 'remmen', is het antwoord 'gas loslaten' en andersom.
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:22 schreef OudeBok het volgende:
Een van de eerste principes waar ik mee gekapt ben na het behalen van mijn papiertje is dat 'nieuwe rijden'. Dat beetje meer benzine, dat centenwerk, zorgt er wel mooi voor dat ik ook echt het gevoel heb mee te kunnen rijden. Ook in een Citroën C1. Richting naar links op rotondes deed ik sowieso al amper, behalve dan op 't examen. Alsof het voor je achterligger aan het begin een fuck uitmaakt of jij driekwart gaat draaien of niet.
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:23 schreef deezler het volgende:
[..]
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:27 schreef deezler het volgende:
[..]
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.
Waar iemand vandaan komt, dat zie je ook niet. Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat, en je dus (op de meeste rotondes) voorrang moet verlenen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat,
Nope.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Hier ook niet. Alleen knipperen als je eraf moet.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:42 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???
[..]
Nope.
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.
Jup.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het niet gebruiken van je richtingaanwijzer zegt niet zoveel. Misschien ga je inderdaad nog verder op de rotonde, maar misschien werkt je richingaanwijzer niet, of misschien ben je een van die mensen die hun richtingaanwijzer nooit gebruikt.
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?
Mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken? Dat komt tegenwoordig erg vaak voor helaas. En niet alleen op rotondes overigens.quote:Jup.
Kan, maar zo vaak komt dat niet voor.
En dan zou je wel linksknipperen?
Zo heb ik het ook geleerd.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
[..]
Waar iemand vandaan komt, dat zie je ook niet. Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat, en je dus (op de meeste rotondes) voorrang moet verlenen.
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts.
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Met als kanttekening dat je eerst naar links knippert, na afslag 1 je knipperlicht uitzet en na afslag 2 je knipperlicht naar rechts aandoet als je er de derde afslag af wilt. Zo heb ik het althans geleerd.quote:
Maar dan is overmatig knipperen door andere weggebruikers niet de oplossing. Net als de oplossing tegen te hard rijden bij scholen niet ligt in het meer controleren op snelheid op de autosnelweg. Het enige probleem dat je daarmee oplost, is dat van de staatskas die nog een gaatje heeft.quote:Op zondag 26 juli 2015 00:04 schreef deezler het volgende:
Mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken? Dat komt tegenwoordig erg vaak voor helaas. En niet alleen op rotondes overigens.
quote:Op zondag 26 juli 2015 00:04 schreef deezler het volgende:
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan
quote:
Zo, nu klopt ie.quote:Op zondag 26 juli 2015 00:04 schreef deezler het volgende:
dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat
Het CBR wil dat, dus ja.quote:Op zondag 26 juli 2015 00:20 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik heb het volgende geleerd, observeren waar je naar toe gaatrechts bij direct eraf en links bij een volgende afslag en pas rechts aangeven zodra je eraf gaat, dus niet na de eerste afslag uitzetten. En ik zit nog in mijn rijlessen, dus dit is vrij vers.
Maar ik moet werkelijk waar voor iedere scheet knipperen.
Fair enoughquote:Op zondag 26 juli 2015 01:16 schreef Ridocar het volgende:
Ik snap de frustratie van Pizza, maar het is nu eenmaal een rijbewijstopic. Als het knipperen nodig is om een examinator tevreden te houden moet je dat vooral doen. Als je het maar na het slagen direct weer vergeet.
Doe gewoon 20, 35, 50 en 70. Dan zit je wel goed. Maar je kunt ook gewoon naar je toerenteller kijken of naar de motor luisteren.quote:Op zondag 26 juli 2015 01:47 schreef DiceMan het volgende:
wellicht dat degenen die nu lessen mij kunnen helpen; kunnen jullie de methode die jullie voor het opschakelen krijgen geleerd hier delen?
dan vraag ik mij vooral af hoe jullie dit op een zo vloeiend mogelijke manier doen
Vloeiend? Niet je koppeling intrappen terwijl je nog vol op het gas staat, maar rustig je gas lossen en je koppeling intrappen, schakelen en weer rustig op laat komen terwijl je op een bepaald moment ook weer gas gaat geven.quote:Op zondag 26 juli 2015 01:47 schreef DiceMan het volgende:
dan vraag ik mij vooral af hoe jullie dit op een zo vloeiend mogelijke manier doen
Ik doel op schakelen op een manier dat een geblinddoekte passagier met oordoppen in niet zou kunnen vertellen wanneer de chauffeur een versnelling omhoog gaat.quote:Op zondag 26 juli 2015 02:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Vloeiend? Niet je koppeling intrappen terwijl je nog vol op het gas staat, maar rustig je gas lossen en je koppeling intrappen, schakelen en weer rustig op laat komen terwijl je op een bepaald moment ook weer gas gaat geven.
Iemand die genoeg kilometers heeft gemaakt hoort echt wel wanneer je schakelt.quote:Op zondag 26 juli 2015 03:13 schreef DiceMan het volgende:
[..]
Ik doel op schakelen op een manier dat een geblinddoekte passagier met oordoppen in niet zou kunnen vertellen wanneer de chauffeur een versnelling omhoog gaat.
Los van het feit dat ik niet weet of dit in de praktijk mogelijk is, is dit uiteraard geen vereiste voor het rijbewijs. Het kan zelfs pretentieus elitair genoemd worden maar goed
Een goed begin is inderdaad om wat druk van het gaspedaal af te nemen alvorens de koppeling in te trappen.
daar heb je zeker gelijk in; vandaar de oordoppenquote:Op zondag 26 juli 2015 16:38 schreef Socrates- het volgende:
[..]
Iemand die genoeg kilometers heeft gemaakt hoort echt wel wanneer je schakelt.Dat houd je niet tegen. Je laat immers even het gas los en het aantal toeren verandert na het schakelen..
Oh, ik las geblinddoekt ipv met oordoppen.quote:Op zondag 26 juli 2015 17:38 schreef DiceMan het volgende:
[..]
daar heb je zeker gelijk in; vandaar de oordoppen
af en toe wat geluid kan ook geen kwaad, daar niet van; bij het terugschakelen op de snelweg voor een inhaalmanoeuvre bijvoorbeeld
het is vooral iets wat ik leuk vind om te kunnen
maar het leukste is toch wel veilig en zonder schade arriveren op bestemming
Ik vind het dan ook niet voor niets lastigquote:Op zondag 26 juli 2015 18:03 schreef Socrates- het volgende:
[..]
Oh, ik las geblinddoekt ipv met oordoppen.
Je kan tijdens het schakelen wel aanvoelen dat er even geen aandrijving is. Je zou de passagier dus ook moeten laten zweven.
De zondag om 6:00quote:Op zondag 26 juli 2015 19:52 schreef SRWR3 het volgende:
Welke dag is het meest geschikt om op de snelweg te oefenen ?
Wat wil je precies oefenen? Snelheid? Dan inderdaad zondagochtend om 6u. Invoegen, uitvoegen en inhalen? Dan doordeweeks buiten de spits om. Filerijden? Dan doordeweeks tijdens de spits.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:52 schreef SRWR3 het volgende:
Welke dag is het meest geschikt om op de snelweg te oefenen ?
quote:
Heb pas mijn rijbewijs dus moet alles uitproberen/oefenen op de snelweg. Dan wordt het zondagochtendquote:Op zondag 26 juli 2015 20:03 schreef Socrates- het volgende:
[..]
Wat wil je precies oefenen? Snelheid? Dan inderdaad zondagochtend om 6u. Invoegen, uitvoegen en inhalen? Dan doordeweeks buiten de spits om. Filerijden? Dan doordeweeks tijdens de spits.
Je zou juist in de spits moeten rijden, snelheid is je minste zorg.quote:Op zondag 26 juli 2015 20:10 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
[..]
Heb pas mijn rijbewijs dus moet alles uitproberen/oefenen op de snelweg. Dan wordt het zondagochtend
Eerste keer zonder instructeur/examinato zal wel moeilijk worden denk ik :pquote:Op zondag 26 juli 2015 20:24 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je zou juist in de spits moeten rijden, snelheid is je minste zorg.
Ik geloof best dat je 130 kunt rijden, dat is ook niet zo moeilijk. In de spits moet je juist opletten, kijken wat anderen gaan doen, oogcontact maken, beetje tussen vrachtwagens prullen. Beetje durven, maar niet meteen de zak uithangen, ook al doen anderen dat wel.
Één groot voordeel: je bepaalt zelf de bestemming, er is dus geen instructeur/examinator die je vertelt waar je naartoe moet rijden.
Waar woon je?
Oefenen heb je tijdens het lessen al genoeg gedaan, nu moet je het gewoon dóen!quote:Op zondag 26 juli 2015 20:10 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
[..]
Heb pas mijn rijbewijs dus moet alles uitproberen/oefenen op de snelweg. Dan wordt het zondagochtend
Hoop je.quote:Op zondag 26 juli 2015 22:01 schreef vannelle het volgende:
[..]
En snelweg is juist makkelijk, rijdt allemaal dezelfde kant op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |