Beetje lef hebben is in het verkeer niet volledig overbodig nee.quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:04 schreef Ypmaha het volgende:
ik moet wel zeggen dat mijn rijleraar echt heel streng is. Altijd 103/104 rijden ipv 100, als je 99 rijdt begint hij al te zuchten dat ik het verkeer hinder, als ik iemand in heb gehaald altijd gelijk weer op de rechterbaan rijden, enz.
Maar volgens mij is dat ook wel nodig als ik de posts hier lees.
Niet 99 mogen rijden is onzin maar gebruik wel altijd de rechter rijstrook als het mogelijk is.quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:04 schreef Ypmaha het volgende:
ik moet wel zeggen dat mijn rijleraar echt heel streng is. Altijd 103/104 rijden ipv 100, als je 99 rijdt begint hij al te zuchten dat ik het verkeer hinder, als ik iemand in heb gehaald altijd gelijk weer op de rechterbaan rijden, enz.
Maar volgens mij is dat ook wel nodig als ik de posts hier lees.
maar als ik dan 105 rijd, rijd ik volgens hem weer te snelquote:Op donderdag 23 juli 2015 00:05 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Beetje lef hebben is in het verkeer niet volledig overbodig nee.
Regels zijn regels. Maar je moet je gewoon niet teveel inhouden, want dan lijk je zo onzeker. En dat werkt in je nadeel bij het rijexamen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 10:38 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
maar als ik dan 105 rijd, rijd ik volgens hem weer te snel
Nou ja, er zit een afwijking in de kilometerteller. Wat rijd je dan liever? De absolute ondergrens, of tegen de bovengrens aan? Het spreekt voor zich, dat die ondergrens de doorstroming gemiddeld genomen niet zal bevorderen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:04 schreef Ypmaha het volgende:
ik moet wel zeggen dat mijn rijleraar echt heel streng is. Altijd 103/104 rijden ipv 100, als je 99 rijdt begint hij al te zuchten dat ik het verkeer hinder, als ik iemand in heb gehaald altijd gelijk weer op de rechterbaan rijden, enz.
Maar volgens mij is dat ook wel nodig als ik de posts hier lees.
Zijn makkelijk te downloadenquote:Op donderdag 23 juli 2015 13:44 schreef Evi90 het volgende:
Heeft iemand hier misschien nog zo'n cd-rom liggen met oefenexamens die ik kan overnemen?
Oh dat valt nog mee.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:15 schreef delano.888 het volgende:
Over het algemeen rijd iedereen hier in de omgeving rond de 10 boven max. Dus ik doe gezellig mee want je moet niet de doorstroming hinderen
Ja klopt, heb er vanmiddag twee gedownload uit 2008 & 2011. Zijn nog steeds dezelfde regels neem ik aanquote:Op donderdag 23 juli 2015 18:08 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Zijn makkelijk te downloaden
Wel de wat oudere versie.. weet niet of de nieuwere online staan
Gevaarherkenning is wel hetzelfde.. bij dat andere deel kunnen enkele vragen wel gewijzigd zijnquote:Op donderdag 23 juli 2015 19:26 schreef Evi90 het volgende:
[..]
Ja klopt, heb er vanmiddag twee gedownload uit 2008 & 2011. Zijn nog steeds dezelfde regels neem ik aan
Hm ok, zal er op letten. Heb net nog een 2012 versie van Vekabest gevonden dus ik kan ff vooruitquote:Op donderdag 23 juli 2015 19:30 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Gevaarherkenning is wel hetzelfde.. bij dat andere deel kunnen enkele vragen wel gewijzigd zijn
Komt goedquote:Op donderdag 23 juli 2015 20:12 schreef Opsonisatie het volgende:
Ik haat theorie-examen. Door dat ene foutje zie ik het negatief in.?
Zo'n spoedcursus?quote:Op donderdag 23 juli 2015 20:20 schreef tailfox het volgende:
Ik ga nu in september rijden en en afrijden in tilburg.
Opgehaald van station bij anwb en 29 mijn examen gepland
semi.quote:
Dat zijn ongeveer twaalf lessen. Heb je nooit eerder les gehad, want anders lijkt me dat vrij kort.quote:Op donderdag 23 juli 2015 21:31 schreef tailfox het volgende:
[..]
semi.
Ik kon pas in eind september op en ik wilden (hun ook) dat er geen weken niet rijden in zaten.
Dus 12 uur over 3 weken
6 lessen van 2 uur.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:41 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Dat zijn ongeveer twaalf lessen. Heb je nooit eerder les gehad, want anders lijkt me dat vrij kort.
opgeweest = examen gedaan?quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:55 schreef tailfox het volgende:
[..]
6 lessen van 2 uur.
Ik ben al 3 keer opgeweest
Nee ze zijn allebei fel rozequote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:38 schreef SRWR3 het volgende:
Klopt het dat een beginnersrijbewijs een felle kleur heeft dan een gewone rijbewijs ?
Nee.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:38 schreef SRWR3 het volgende:
Klopt het dat een beginnersrijbewijs een felle kleur heeft dan een gewone rijbewijs ?
Omg je bent opgelichtquote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:38 schreef SRWR3 het volgende:
Klopt het dat een beginnersrijbewijs een felle kleur heeft dan een gewone rijbewijs ?
T is maar net wat je licht noemt ik vind het onnodig die vage roze kleur, had lekker mooi blauw gedaan ofzo.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:50 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Ehm, van een bekende is ie ''lichtroze''
Hoe komt dat
Ik maakte maar een grapjequote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:51 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Ik heb die van mij niet eens opgehaald.
Hoe kun je de doorstroming hinderen als je netjes de maximum snelheid rijdt?quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:15 schreef delano.888 het volgende:
Over het algemeen rijd iedereen hier in de omgeving rond de 10 boven max. Dus ik doe gezellig mee want je moet niet de doorstroming hinderen
In de ogen van de examinator zal je eerder de doorstroming hinderen bij 100 op de teller dan bij 105 op de teller. Liever tegen de bovengrens dan tegen de ondergrens aan is het devies. Vergeet niet dat een kilometerteller gemiddeld een kilometer of 5/6 afwijkt. 95 teller wordt dan al gauw 90, en 105 al gauw 100. Wat rijd je dan liever, als de situatie het toelaat?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 15:52 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Hoe kun je de doorstroming hinderen als je netjes de maximum snelheid rijdt?
Je hindert toch ook niet de doorstroming als je bij een rood verkeerslicht stopt?
Ik heb bij rijles geleerd dat je mee moet rijden met het verkeer. Dus als je als enige exact max rijd hinder je de doorstroming.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 15:52 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Hoe kun je de doorstroming hinderen als je netjes de maximum snelheid rijdt?
Je hindert toch ook niet de doorstroming als je bij een rood verkeerslicht stopt?
Hoezo?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:10 schreef delano.888 het volgende:
Ik heb bij rijles geleerd dat je mee moet rijden met het verkeer. Dus als je als enige exact max rijd hinder je de doorstroming.
quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:43 schreef SRWR3 het volgende:
Zien jullie het verschil :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De streepjescode en categorieën in volgorde van zwaarte.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:43 schreef SRWR3 het volgende:
Zien jullie het verschil :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is gewoon een andere (nieuwere) versie. Heeft 0,0 niks met beginner/geen beginner te maken. Er is trouwens nog een nieuwere versie (2015) met een raampje er in.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:43 schreef SRWR3 het volgende:
Zien jullie het verschil :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mij is het dus anders geleerd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:50 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Hoezo?
Het verkeer mag niet sneller doorstromen dan met de maximum snelheid.
Als ik netjes de max rijdt dan hinder ik de anderen dus niet in het rijden met de toegestane snelheid.
En als bestuurders die sneller willen rijden me kunnen inhalen dan hebben ze geen hinder van me als ze harder willen rijden.
En als inhalen niet mogelijk is dan rijdt iedereen in het treintje achter me met dezelfde snelheid als ik en rij ik dus met het verkeer mee.
Ga voor de grap eens meten bij een treintje, als de voorste 80 rijd, dan rijd de achterste meestal 60-70.. Dat is niet bevordelijk hoor...quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:50 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Hoezo?
Het verkeer mag niet sneller doorstromen dan met de maximum snelheid.
Als ik netjes de max rijdt dan hinder ik de anderen dus niet in het rijden met de toegestane snelheid.
En als bestuurders die sneller willen rijden me kunnen inhalen dan hebben ze geen hinder van me als ze harder willen rijden.
En als inhalen niet mogelijk is dan rijdt iedereen in het treintje achter me met dezelfde snelheid als ik en rij ik dus met het verkeer mee.
Die achterste ziet dan vanzelf het treintje van hem wegrijden en als hij dan denkt dat hij niet meer in het treintje rijdt dan versnelt hij weer.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 19:13 schreef Doublepain het volgende:
Ga voor de grap eens meten bij een treintje, als de voorste 80 rijd, dan rijd de achterste meestal 60-70.. Dat is niet bevordelijk hoor...
quote:Op vrijdag 24 juli 2015 19:42 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Die achterste ziet dan vanzelf het treintje van hem wegrijden en als hij dan denkt dat hij niet meer in het treintje rijdt dan versnelt hij weer.
Dat is juist toch hinderlijk? Je kan geen constante snelheid vasthouden.
Maar als je voor de doorstroming 10 km harder dan toegestaan moet rijden, waarom hebben ze er dan geen borden met 10 km meer neergezet?
Er staat nergens dat het moet, alleen als je 10 auto's achter je hebt dan is het wel bevordelijk het te doen. Net als dat richtingaanwijzer aan doen bij de rotonde niet verplicht is en zo heb je nog wel meer dingen. Maar ik denk dat jij je rijbewijs nog niet danwel kort in bezit hebt. Dan snap ik het wel, dan komt het nog wel.
Als je voorganger met een constante snelheid rijdt dan kan jij ook met een constante snelheid rijden.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 19:51 schreef Doublepain het volgende:
Dat is juist toch hinderlijk? Je kan geen constante snelheid vasthouden.
En wat dan als ik 10 km harder ga rijden en de rest doet dat ook?quote:Er staat nergens dat het moet, alleen als je 10 auto's achter je hebt dan is het wel bevordelijk het te doen.
Ik rij al anderhalf jaar met een rijbewijs.quote:Maar ik denk dat jij je rijbewijs nog niet danwel kort in bezit hebt. Dan snap ik het wel, dan komt het nog wel.
Dat bedoel ik juist. De nieuwe versie heeft meer ''roze'' erin.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 18:37 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat is gewoon een andere (nieuwere) versie. Heeft 0,0 niks met beginner/geen beginner te maken. Er is trouwens nog een nieuwere versie (2015) met een raampje er in.
[..]
Mij is het dus anders geleerd.
Heeft alleen niks met wel of niet beginner te maken.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:05 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist. De nieuwe versie heeft meer ''roze'' erin.
Ah, ok. Plaatje van 2015 ?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:17 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Heeft alleen niks met wel of niet beginner te maken.
En daarnaast is er nog een nieuwe versie dan deze 2.
Dat staat toch op de achterkant ?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 18:21 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De streepjescode en categorieën in volgorde van zwaarte.
Mijn post :quote:Op vrijdag 24 juli 2015 20:24 schreef delano.888 het volgende:
Waarom vraag je het en post het vervolgens zelf![]()
Stel je de volgende situatie voor:quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:50 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Hoezo?
Het verkeer mag niet sneller doorstromen dan met de maximum snelheid.
Als ik netjes de max rijdt dan hinder ik de anderen dus niet in het rijden met de toegestane snelheid.
En als bestuurders die sneller willen rijden me kunnen inhalen dan hebben ze geen hinder van me als ze harder willen rijden.
En als inhalen niet mogelijk is dan rijdt iedereen in het treintje achter me met dezelfde snelheid als ik en rij ik dus met het verkeer mee.
degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen jaquote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Stel je de volgende situatie voor:
Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben.
Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:02 schreef DiceMan het volgende:
[..]
degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen ja
Het is vooral de oudere generatie die niets moeten hebben van snelheid gebaseerd op gps. Verder let ik zelf wel op gps in plaats van de teller met name om de reden die jij aangeeft, daar niet van.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Die afwijking is met de jaren sterk verminderd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Hoe harder je gaat hoe meer die gaat afwijken geloof ik, maar max is 5 ongquote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
Valt wel mee. Je houdt het verschil tussen een nieuwe en een afgesleten band, druk, etc. Volgens mij zit het nog steeds tussen de 3 en 5 km/h.
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Stel je de volgende situatie voor:
Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben.
Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
Persoonlijk, niet per se. Oog van de examinator, ja. Gezien dit het Rijbewijs-/Rijlestopic is, denk ik dat we de CBR-norm moeten aanhouden. Hoe onnozel het onder de streep ook is, ze rekenen je er wel op aan. Het is mij persoonlijk gebeurd op m'n tweede examen, "goede rit, maar de doorstroming.." want ik reed net 47 op de teller ipv 54, etc. Zelfs met niemand achter me!!quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:32 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.
En het CJIB kan bevestigen dat ik wel snel durf te rijden.![]()
Ik zie alleen niet in wat er zo vreselijk is aan niet altijd zo hard mogelijk willen rijden.
Als ik 75 ipv 80 rijd dan kost dat wel 3 seconden per kilometer.
En bij 115 ipv 120 is de vertraging slechts 1,3 s/km.
Is dat echt zo kritisch voor de doorstroming dat je elke km/h die je kunt erbij moet halen?
Dat nieuwe rijden bij stoplichten is wel goed idee voor de doorstroming maar aan de andere kant, ik slijt liever mijn remmen af dan mijn koppeling..quote:Op zaterdag 25 juli 2015 13:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
An sich is het principe van het nieuwe rijden niet eens verkeerd. Niet onnodig toeren maken. Jammer dat dit in Nederland uitgelegd wordt als: Zo weinig mogelijk toeren. Schakelen bij 2000 toeren, hoe verzin je het? Weet je wanneer ik dat doe? Als het min 10 is en ik de straat uit rijd, dan probeer ik hem onder de 2k te houden. En ik ben ook van de afdeling starten en krabben (alhoewel ik meestal gewoon zo'n sprayflacon ruitontdooier heb en een scherm op de voorruit leg), anders kan ik alsnog stoppen omdat de ruiten beslaan.
Remmen doe je in principe alleen bij acuut gevaar. Een overstekend kind bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 22:57 schreef Super-B het volgende:
Bij het eerste onderdeel heb ik telkens tussen de 6 en 12 fout. Niet omdat ik het lastig vind, maar omdat de vragen best tricky zijn. Bij bepaalde vraagstukken waarbij ik denk dat ik moet 'remmen', is het antwoord 'gas loslaten' en andersom.
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:22 schreef OudeBok het volgende:
Een van de eerste principes waar ik mee gekapt ben na het behalen van mijn papiertje is dat 'nieuwe rijden'. Dat beetje meer benzine, dat centenwerk, zorgt er wel mooi voor dat ik ook echt het gevoel heb mee te kunnen rijden. Ook in een Citroën C1. Richting naar links op rotondes deed ik sowieso al amper, behalve dan op 't examen. Alsof het voor je achterligger aan het begin een fuck uitmaakt of jij driekwart gaat draaien of niet.
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:23 schreef deezler het volgende:
[..]
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:27 schreef deezler het volgende:
[..]
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.
Waar iemand vandaan komt, dat zie je ook niet. Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat, en je dus (op de meeste rotondes) voorrang moet verlenen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat,
Nope.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Hier ook niet. Alleen knipperen als je eraf moet.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:42 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???
[..]
Nope.
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.
Jup.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het niet gebruiken van je richtingaanwijzer zegt niet zoveel. Misschien ga je inderdaad nog verder op de rotonde, maar misschien werkt je richingaanwijzer niet, of misschien ben je een van die mensen die hun richtingaanwijzer nooit gebruikt.
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?
Mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken? Dat komt tegenwoordig erg vaak voor helaas. En niet alleen op rotondes overigens.quote:Jup.
Kan, maar zo vaak komt dat niet voor.
En dan zou je wel linksknipperen?
Zo heb ik het ook geleerd.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
[..]
Waar iemand vandaan komt, dat zie je ook niet. Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat, en je dus (op de meeste rotondes) voorrang moet verlenen.
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts.
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Met als kanttekening dat je eerst naar links knippert, na afslag 1 je knipperlicht uitzet en na afslag 2 je knipperlicht naar rechts aandoet als je er de derde afslag af wilt. Zo heb ik het althans geleerd.quote:
Maar dan is overmatig knipperen door andere weggebruikers niet de oplossing. Net als de oplossing tegen te hard rijden bij scholen niet ligt in het meer controleren op snelheid op de autosnelweg. Het enige probleem dat je daarmee oplost, is dat van de staatskas die nog een gaatje heeft.quote:Op zondag 26 juli 2015 00:04 schreef deezler het volgende:
Mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken? Dat komt tegenwoordig erg vaak voor helaas. En niet alleen op rotondes overigens.
quote:Op zondag 26 juli 2015 00:04 schreef deezler het volgende:
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan
quote:
Zo, nu klopt ie.quote:Op zondag 26 juli 2015 00:04 schreef deezler het volgende:
dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat
Het CBR wil dat, dus ja.quote:Op zondag 26 juli 2015 00:20 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik heb het volgende geleerd, observeren waar je naar toe gaatrechts bij direct eraf en links bij een volgende afslag en pas rechts aangeven zodra je eraf gaat, dus niet na de eerste afslag uitzetten. En ik zit nog in mijn rijlessen, dus dit is vrij vers.
Maar ik moet werkelijk waar voor iedere scheet knipperen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |