Gekoppeld aan een links bestuur (wat in die regio heel erg stabiel zo is).quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als in vrije markt en meer ruimte voor ondernemers?
Dat is veel te gemakkelijk, Noorwegen heeft gewoon een goed beleid. De meeste landen die ineens zoveel grondstoffen ontdekken worden juist armer op de lange termijn. Waarom is Noorwegen niet in die val getrapt? Omdat Noorwegen de opbrengsten van de verkoop van die grondstoffen op een zinvolle wijze heeft geïnvesteerd. Van de race to the bottom onder leiding van de USA en de UK wordt in ieder geval niemand beter. Nu ja, de 0,1% en misschien de 1%, een verwaarloosbare groep.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Noorwegen is een enorme energie exporteur en kan zich dat voorlopig veroorloven, ze hoeven het geld niet met werken en industrieproducten te verdienen.
Ik heb lange tijd geleden The case against the Fed gelezen (het boek is tegenwoordig gratis als pdf beschikbaar). Rothbard schetst aan het einde een alternatief, dat neerkomt op herintroductie van de gouden standaard.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Centrale bank privatiseren zou ik dan zeggen, immers de meeste centrale banken hebben een private oorsprong omdat zij opgericht zijn door commerciële banken. Maar dan zit je weer met de merkwaardig situatie dat de geldcreatie bij private partijen ligt.
En toch doet de Duitse economie het momenteel beter. Waarom?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:13 schreef Kowloon het volgende:
Als ik dat zo inschat heeft Nederland een van de grootste handelsoverschotten per inwoner ter wereld. Productief landje dat Nederland, zelfs Duitsland wordt weggeblazen:
http://www.nu.nl/economie(...)schot-in-wereld.html
Hah, dat is wel grappig. Zouden we nu niet hogere lonen kunnen eisen?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:13 schreef Kowloon het volgende:
Als ik dat zo inschat heeft Nederland een van de grootste handelsoverschotten per inwoner ter wereld. Productief landje dat Nederland, zelfs Duitsland wordt weggeblazen:
Vooral omdat hun export profiteert van de lage eurokoers.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En toch doet de Duitse economie het momenteel beter. Waarom?
Ja, een gouden standaard, of iets wat er op lijkt, zal dan wel moeten inderdaad. Ik heb het niet zo op overheden, maar de seigniorage in private handen leggen vind ik wel erg ver gaan.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb lange tijd geleden The case against the Fed gelezen (het boek is tegenwoordig gratis als pdf beschikbaar). Rothbard schetst aan het einde een alternatief, dat neerkomt op herintroductie van de gouden standaard.
Een grondstof uit de bodem halen en het omzetten naar een meer bruikbare vorm is het toevoegen van waarde aan dat product en dus economisch gezien productie. Dat is nu eenmaal de term die er voor in het leven geroepen is.quote:
Dan ben je afhankelijk van de goudwinning, is hetzelfde anders.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:20 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, een gouden standaard, of iets wat er op lijkt, zal dan wel moeten inderdaad. Ik heb het niet zo op overheden, maar de seigniorage in private handen leggen vind ik wel erg ver gaan.
Zorg eerst maar eens voor consensus voor de definitie van beter.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En toch doet de Duitse economie het momenteel beter. Waarom?
Griekenland zou net als India zelf die farmaceutische middelen moeten maken. Als er prijzen worden gevraagd die niet te betalen zijn dan zal je wel moeten. Mensenlevens zijn belangrijker dan patenten.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 13:44 schreef Tomatenboer het volgende:
Is dit al gepost in dit topic:
[..]
Maar alles is zeker acceptabel in de harde opstelling ten opzichte van Griekenland? Hadden ze maar meer "eigen verantwoordelijkheid" moeten tonen zeker?
Toch is dat economisch gezien niet hetzelfde, het heeft nadelen een exporteur van energie te zijnquote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:21 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een grondstof uit de bodem halen en het omzetten naar een meer bruikbare vorm is het toevoegen van waarde aan dat product en dus economisch gezien productie. Dat is nu eenmaal de term die er voor in het leven geroepen is.
In een communistische staat heb je juist alleen een Centrale Bankquote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:18 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Gaan we de communistische kant op, ook goed.
Dat is natuurlijk totaal wat anders, dat gaat over de veronderstelde economische nadelen van een bepaalde vorm van productie binnen een economie. Gas uit de bodem halen en in een pijpleiding stoppen is productie.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch is dat economisch gezien niet hetzelfde, het heeft nadelen een exporteur van energie te zijn
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hollandse_ziekte_(economie)
Communisme hebben we nooit gekend. Een staatsloze samenleving, waar de werkers de productiemiddelen in handen hebben zonder geld.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:26 schreef remlof het volgende:
[..]
In een communistische staat heb je juist alleen een Centrale Bank
Als jij dat wil, het is principieel iets anders. Een economie gebaseerd op natuurlijke rijkdommen en eentje die baseert op industrieele productie.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk totaal wat anders, dat gaat over de veronderstelde economische nadelen van een bepaalde vorm van productie binnen een economie. Gas uit de bodem halen en in een pijpleiding stoppen is productie.
Daar verwees ik net naar.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch is dat economisch gezien niet hetzelfde, het heeft nadelen een exporteur van energie te zijn
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hollandse_ziekte_(economie)
quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is veel te gemakkelijk, Noorwegen heeft gewoon een goed beleid. De meeste landen die ineens zoveel grondstoffen ontdekken worden juist armer op de lange termijn. Waarom is Noorwegen niet in die val getrapt? Omdat Noorwegen de opbrengsten van de verkoop van die grondstoffen op een zinvolle wijze heeft geïnvesteerd. Van de race to the bottom onder leiding van de USA en de UK wordt in ieder geval niemand beter. Nu ja, de 0,1% en misschien de 1%, een verwaarloosbare groep.
Ja, daar zocht ik eerder naar, ook toevallig, kon alleen cijfers van 2011 vinden 63 miljard toen.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:13 schreef Kowloon het volgende:
In omgaan met hun natuurlijke rijkdommen opbrengsten doen ze het beter dan Nederland, maar dat veranderd niets aan het feit dat ze hun sociale stelsel alleen maar kunnen financieren omdat ze zo een grote exporteur van energie zijn.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar verwees ik net naar.
Waaruit blijkt dat het Noorse beleid heel erg goed is, zij hebben tot nu toe nog geen last gehad van deze 'ziekte'.
[..]
We praten langs elkaar heen. Ik beschrijf wat productie is, jij hangt ten onrecht een positieve interpretatie aan het woord productie. Het is gewoon de economische term voor een bepaald fenomeen. Uiteraard is het wel zo aan bepaalde vormen van productie voor- en nadelen zitten. Zoals bijvoorbeeld die Hollandse Ziekte (die nu overigens niet meer kan bestaan vanwege de Euro). Ik ben het overigens met je eens als je stelt dat de afhankelijkheid van gas moet worden verminderd, over een tijdje is het namelijk op.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij dat wil, het is principieel iets anders. Een economie gebaseerd op natuurlijke rijkdommen en eentje die baseert op industrieele productie.
Heet dat eerst niet anarchocommunisme?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:27 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Communisme hebben we nooit gekend. Een staatsloze samenleving, waar de werkers de productiemiddelen in handen hebben zonder geld.
Je hebt het over staatskapitalisme.Dat is wat de Sovjet Unie deed onder het mom van het willen bereiken van communisme.
Nee, ik wil een onderscheid maken tussen het produceren van meerwaarde door industrieele (ook bio en landbouw) Productie en het winnen en verkopen van natuurlijke rijkdommen.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
We praten langs elkaar heen. Ik beschrijf wat productie is, jij hangt ten onrecht een positieve interpretatie aan het woord productie.
Daar is het begrip toegevoegde waarde voor uitgevonden.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik wil een onderscheid maken tussen het produceren van meerwaarde door industrieele (ook bio en landbouw) Productie en het winnen en verkopen van natuurlijke rijkdommen.
Omg, ik wil niet weten wat jij tegenwoordig voor extreemlinkse schrijfsels leestquote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:27 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Communisme hebben we nooit gekend. Een staatsloze samenleving, waar de werkers de productiemiddelen in handen hebben zonder geld.
Je hebt het over staatskapitalisme.Dat is wat de Sovjet Unie deed onder het mom van het willen bereiken van communisme.
Het grappige is dat in de jaren 50-70 alle communisten nu juist van mening waren dat hoe men het in de SU etc deed wel de juiste manier was. Nu is het ineens niet het "ware" communisme.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:42 schreef remlof het volgende:
[..]
Omg, ik wil niet weten wat jij tegenwoordig voor extreemlinkse schrijfsels leest
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |