abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154212385
150706_280647_2015-07-06_Dijkhoff_forumheader.png

De klassieker

De wedstrijden tussen Ajax en Feyenoord zijn het meest beladen in de voetbalcompetitie. De wedstrijden zijn altijd heftig, soms te heftig, zowel binnen als buiten het veld. Het is onze enige echte klassieker: de godenzonen uit Amsterdam tegen de trots van Zuid uit Rotterdam.

Voetballiefhebber Peter Dijkhoff zocht naar de herkomst van de enorme rivaliteit tussen 020 en 010. Uitgaande van belangrijke gebeurtenissen in de clubgeschiedenissen sprak hij met oud-voetballers en groef in de gedachtegang van de supporters en fans. Ook liet hij journalisten, voetbalhistorici en een hoogleraar stadssociologie aan het woord.

Hoe ervaren gelauwerde iconen van beide clubs zoals Henk Fraser, Andy van der Meijde, Sjaak Swart en Jan Boskamp de al vele decennia durende rivaliteit? Wat is hun eigen houding naar de tegenstander en hoe gaan zij om met de gewelddadigheden tijdens en na de wedstrijd? Hoe zien zij de rol van de overheid? En wakkeren de media de onderlinge rivaliteit juist aan?

Hoe diep is de clubliefde van de fans eigenlijk geworteld? Veel van hen ervaren een verloren wedstrijd als een zwaar persoonlijk verlies. Is de rivaliteit van Feyenoorders naar Ajax groter dan andersom? Voelen ze zelfs zoveel antipathie tegen Ajax dat zij de hoofdstad liever mijden? En beschouwen de Ajacieden Feyenoord als een wat sneue club?

De kernvraag waar De Klassieker een antwoord op geeft is: zijn de supporters van beide clubs wezenlijk anders, of hebben ze meer met elkaar gemeen dan wordt gedacht?

150706_121347_deklassieker.jpg

Peter Dijkhoff

Peter Dijkhoff (1981) volgt de ontwikkelingen in de Nederlandse competitie op de voet. Zijn eerste boek Jong geleerd, oud gedaan? over de (gemiste) resultaten van Feyenoords jeugdopleiding werd door Johan Derksen getypeerd als een 'prachtig boek'.

De Klassieker was tevens ‘Boek van de Week’ bij Voetbal International

Vraaggesprek en prijsvraag

Op Maandag 13 juli van 19:30 uur tot 20:00 uur is Peter Dijkhoff bij ons te gast om met ons te praten over zijn boek en om vragen van jullie te beantwoorden. Onder de deelnemers aan dit gesprek mogen we ook drie exemplaren van zijn boek weggeven.

Mocht je niet aanwezig kunnen zijn tijdens het gesprek dan is het natuurlijk mogelijk om je vraag hier in het topic alvast te stellen we zullen dan proberen om deze tijdens het gesprek ook aan bod te laten komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DonRaja op 10-07-2015 13:58:03 ]
BFF met GGMM
pi_154213358
Feyenoord of Ajax?
pi_154215839
Waarom is Ajax, in alle opzichten, zoveel beter dan Feyenoord?
  Moderator vrijdag 10 juli 2015 @ 10:24:36 #4
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_154216325
Hoe komt het dat de beleving (hartstocht/passie) bij Feyenoord zoveel groter is dan bij Ajax? Dat was al zo toen Feyenoord de beste club ter wereld was. Maar ook nu is dat nog zo, 13 jaar na de laatste echt grote prijs.
Kan het zijn dat de accommodaties daar ook mee te maken hebben? De Kuip wordt alom gezien als een prachtig stadion terwijl de Arena zelfs door eigen supporters maar een sfeerloze bedoening wordt gevonden (en De Meer had de allure van een provincieclubje).
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_154216501
Wat vindt U de mooiste klassieker buiten Nederland ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_154216899
Bij welke club is de rivaliteit het grootst ?
pi_154217338
Interessant.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:16:16 #8
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154217422
Is de haat richting Ajax van Feyenoord-kant echt zo groot, dat ze bij winst voor Feyenoord in de Klassieker blijer zijn met het feit dat Ajax heeft verloren dan dat Feyenoord heeft gewonnen?
pi_154217638
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:16 schreef Heeinz het volgende:
Is de haat richting Ajax van Feyenoord-kant echt zo groot, dat ze bij winst voor Feyenoord in de Klassieker blijer zijn met het feit dat Ajax heeft verloren dan dat Feyenoord heeft gewonnen?
Ja, en als er geen klassieker is en Ajax heeft puntverlies geleden klappen ze ook al in het stadion.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:28:26 #10
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154217690
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:26 schreef Vermecelli het volgende:

[..]

Ja, en als er geen klassieker is en Ajax heeft puntverlies geleden klappen ze ook al in het stadion.
Dat gebeurt ook in de Arena als dat bij Feyenoord/PSV is en ook bij Heerenveen als het bij Cambuur gebeurt, etc dat vind ik nog niet zo bijzonder :)
pi_154217724
Waarom maken mensen zich zo druk over een spelletje en gaan ze vechten met fans uit een andere stad?
Op mij komt het nogal zielig over eigenlijk.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_154218022
Waarom is PSV beter dan Ajax en Feyenoord?
pi_154218168
Ik irriteer me langzamerhand steeds meer aan het feit dat Feyenoord supporters zo geweldig gevonden worden. Dat is iets waar ze altijd op terugvallen: 'Ja, maar de supporters zijn zo erg trouw. Ze zijn er altijd voor de club'.

En dan wijzen naar Ajax: 'Ajax supporters zijn successupporters. Ajax dit, Ajax dat..
Om hun eigen tekortkomingen te verbloemen. ;(

Bah! Want zodra Feyenoord op achterstand komt in De Kuip is het ook muisstil daar.
De enige reden waarom iedereen dit roept is omdat de supporters nog het enige zijn waar ze een klein beetje op terug kunnen vallen. Dat er nog 50.000 mensen op de tribune zitten maakt dat Feyenoord nog een topclub genoemd kan worden in Nederland, want voor de rest stelt de club al 15 jaar niets meer voor.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:50:24 #14
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_154218270
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:46 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik irriteer me langzamerhand steeds meer aan het feit dat Feyenoord supporters zo geweldig gevonden worden. Dat is iets waar ze altijd op terugvallen: 'Ja, maar de supporters zijn zo erg trouw. Ze zijn er altijd voor onze club'.

Bah! Want zodra Feyenoord op achterstand komt in De Kuip is het ook muisstil daar.
De enige reden waarom iedereen dit roept is omdat de supporters nog het enige zijn waar ze een klein beetje op terug kunnen vallen. Dat er nog 50.000 mensen op de tribune zitten maakt dat Feyenoord nog een topclub genoemd kan worden in Nederland, want voor de rest stelt de club al 15 jaar niets meer voor.
Iedereen die een beetje voor zichzelf kan nadenken weet ook wel dat dat 'altijd sfeervolle Legioen' een fabeltje is. Weten ze zelf stiekem ook wel.
Gourmetten of steengrillen?
pi_154218286
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:50 schreef Silenus het volgende:

[..]

Iedereen die een beetje voor zichzelf kan nadenken weet ook wel dat dat 'altijd sfeervolle Legioen' een fabeltje is. Weten ze zelf stiekem ook wel.
Klopt. Dat is nog het enige waar ze zichzelf aan vast kunnen houden.

Begrijp me niet verkeerd, Feyenoord is een mooie club in Nederland (net als Ajax overigens), maar het echte legioen is al jaren met pensioen.
pi_154218338
quote:
Ik irriteer me langzamerhand steeds meer aan het feit dat Feyenoord supporters zo geweldig gevonden worden. Dat is iets waar ze altijd op terugvallen: 'Ja, maar de supporters zijn zo erg trouw. Ze zijn er altijd voor de club'.

En dan wijzen naar Ajax: 'Ajax supporters zijn successupporters. Ajax dit, Ajax dat..

Spijt me, maar als het spel klote is en we achterstaan ga ik niet staan zingen en juichen. We zijn (godzijdank) geen 410.
BFF met GGMM
pi_154218372
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:53 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Spijt me, maar als het spel klote is en we achterstaan ga ik niet staan zingen en juichen. We zijn (godzijdank) geen 410.
Poeh nee, want je zou je club maar eens gaan steunen als ze achter staan.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:55:54 #18
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154218395
quote:

[..]

En dat is ook vrij begrijpelijk maar maakt het wel lachwekkend dat er zo veel Feyenoorders zijn die zeggen dat 'de Kuip altijd sfeervol is' en 'de supporters altijd achter de spelers staan' want dat is gewoon niet zo
pi_154218405
quote:

[..]

Dat is toch waar Feyenoord supporters voor staan? Dat ze hun club ALTIJD steunen. Want het legioen is het meest trouwe publiek van Nederland.

Vak 410 steunt inderdaad Ajax ook als ze achter staan. In tegenstelling tot een groot gedeelte van de rest van het stadion, die er dus net zo over denken als jij en ik.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:56:34 #20
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154218408
quote:

Dat vind ik altijd wel grappig

Stadion niet vol: nepsupporters
Stadion vol: successupporters
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:57:58 #21
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154218442
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:56 schreef HarveySpecter het volgende:

[..]

Dat is toch waar Feyenoord supporters voor staan? Dat ze hun club ALTIJD steunen. Want het legioen is het meest trouwe publiek van Nederland.

Vak 410 steunt inderdaad Ajax ook als ze achter staan. In tegenstelling tot een groot gedeelte van de rest van het stadion, die er dus net zo over denken als jij.
Meh, echt steunen kan ik dat nooit noemen eerlijk gezegd, komt op mij meer over dat ze gewoon lekker willen zingen omdat ze dat leuk vinden. Pas als er op het veld wat gebeurt, komt er echte steun van de supporters. Zo hoort dat ook naar mijn mening
pi_154218496
Ik erger me soms juist dat er geklapt en bijna zelfs gejuicht wordt als Feyenoord verliest. Of klappen voor Kazim bijvoorbeeld.
pi_154218527
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 12:00 schreef Vasion het volgende:
Ik erger me soms juist dat er geklapt en bijna zelfs gejuicht wordt als Feyenoord verliest. Of klappen voor Kazim bijvoorbeeld.
Dat bedoel ik. Die geforceerde manier van 'trouw' zijn.
pi_154218813
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:56 schreef HarveySpecter het volgende:

[..]

Vak 410 steunt inderdaad Ajax ook als ze achter staan. In tegenstelling tot een groot gedeelte van de rest van het stadion, die er dus net zo over denken als jij en ik.
Ik vind dat van 410 niet echt steunen tbh. Maar goed, over de rest zijn we het eens.
BFF met GGMM
pi_154218848
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:54 schreef Bronson_ het volgende:

[..]

Poeh nee, want je zou je club maar eens gaan steunen als ze achter staan.
Ik zie nog altijd een verschil tussen echt steunen als je merkt dat het team dat nodig heeft, of ongeacht wat er op het veld gebeurt per se je repertoire willen afwerken.
BFF met GGMM
pi_154218877
Maar goed, laten we ons beperken tot het stellen van vragen aan Dhr. Dijkhoff. :)
BFF met GGMM
pi_154219120
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 12:01 schreef HarveySpecter het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Die geforceerde manier van 'trouw' zijn.
Ah, Legioen met pensioen of geforceerd trouw zijn, wat is het nou?
Ook vind ik het altijd zo lachwekkend dat mensen oordelen over het Feyenoord publiek zonder ooit in De Kuip te hebben gezeten.
pi_154219193
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 12:25 schreef Vasion het volgende:

[..]

Ook vind ik het altijd zo lachwekkend dat mensen oordelen over het Feyenoord publiek zonder ooit in De Kuip te hebben gezeten.
Vertel mij dan eens wat er gebeurt als je in De Kuip zit?

Ik ben neutraal hoor. Vind zo wel Ajax als Feyenoord leuke clubs om naar te kijken, maar in De Kuip kom ik al jaren niet meer. Walg van de vreselijke sfeer daar.
pi_154219248
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 12:25 schreef Vasion het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 12:28 schreef HarveySpecter het volgende:

[..]

Vertel mij dan eens wat er gebeurt als je in De Kuip zit?

Ik ben neutraal hoor. Vind zo wel Ajax als Feyenoord leuke clubs om naar te kijken, maar in De Kuip kom ik al jaren niet meer. Walg van de vreselijke sfeer daar.
Bewaar die discussie voor een ander topic of DM mannen.
BFF met GGMM
pi_154220371
Heeft het lange uitblijven van successen bij Feyenoord en de inmiddels vrij eenzijdige strijd tussen Ajax en Feyenoord de rivaliteit beļnvloed?
pi_154220441
Hoe komt het dat de klassieker voor Ajax-supporters al jaren niet meer als de wedstrijd van het seizoen wordt gezien terwijl dat aan de andere kant juist steeds sterker lijkt te worden?
Groot fan van User Wotte
pi_154220443
Meermaals is gezegd: Feyenoorders komen voor hun club, Ajacieden voor het voetbal. In hoeverre beļnvloedt dit cultuurverschil tussen de supporters de rivaliteit?

vrijdag 10 juli 2015 @ 13:16:10 #33
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_154220494
In hoeverre speelt rivaliteit tussen Amsterdam en Rotterdam in zijn algemeenheid een rol, of is de rivaliteit echt op het voetbalveld geboren?
pi_154220601
Waarom is er zoveel rivaliteit (haat en nijd) tussen beide clubs?
Heeft dat een historische oorzaak of heeft het te maken met het verschil in mentaliteit tussen beide clubs?
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:40:09 #35
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_154221065
Ik als Feyenoorder weet dat Feyenoord een soort gevoel is dat zit in je bloed.
Ik ben zelfs door omstandigheden al jaren niet meer naar een wedstrijd geweest.
Maar dat gevoel als ik al langs de kuip kom of met de opendag in de kuip ben dat is niet te omschrijven nu kan ik het me niet voorstellen dat het aan de andere kant ook zo is.

En dan die 6 klassiekers die ik heb meegemaakt waarvan een paar nog met uitpubliek dat waren de wedstrijden van het jaar.

Hoe denken zij aan de andere kant over zo een club als Twente dat even meewil doen en daarom opzichtig gaat zitten haten op Feyenoord/Ajax publiek.

Psv heeft dat ook een beetje dat zoeken naar de rivaliteit die er niet is hoe kijkt u als schrijver naar dit fenomeen ?
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_154221339
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:40 schreef Dr.Mikey het volgende:
Maar dat gevoel als ik al langs de kuip kom of met de opendag in de kuip ben dat is niet te omschrijven nu kan ik het me niet voorstellen dat het aan de andere kant ook zo is.

En dan die 6 klassiekers die ik heb meegemaakt waarvan een paar nog met uitpubliek dat waren de wedstrijden van het jaar.

Hoe denken zij aan de andere kant over zo een club als Twente dat even meewil doen en daarom opzichtig gaat zitten haten op Feyenoord/Ajax publiek.

Psv heeft dat ook een beetje dat zoeken naar de rivaliteit die er niet is hoe kijkt u als schrijver naar dit fenomeen ?
mooie vraag
Groot fan van User Wotte
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:18:46 #37
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_154223412
Wat is je het meest bijgebleven van je onderzoek? Mooi verhaal, minder mooi verhaal, maakt niet uit.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_154225317
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:40 schreef Dr.Mikey het volgende:

Ik vraag me eigenlijk af hoe je tot je tot je laatste vraag komt. Hoezo is PSV op zoek naar rivaliteit die er niet is?
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
  vrijdag 10 juli 2015 @ 17:49:00 #39
268260 Dr.Mikey
pi_154226911
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 16:36 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af hoe je tot je tot je laatste vraag komt. Hoezo is PSV op zoek naar rivaliteit die er niet is?
Door toch te rellen, Speerkoren richting Feyenoord en Ajax supporters tijdens wedstrijden.
Ado en Utrecht hebben dat ook.
R.I.P DTS.
pi_154227358
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 17:49 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Door toch te rellen, Speerkoren richting Feyenoord en Ajax supporters tijdens wedstrijden.
En dat doen Feyenoord en Ajax niet wil je zeggen? Of dat is een reactie op, zeker?
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_154227547
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 17:49 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

PSV is sportieve rivaliteit. Hebben de afgelopen 25 jaar samen met Ajax de dienst uit gemaakt in het nationale voetbal. Dan mag je ook wel wat roepen
  vrijdag 10 juli 2015 @ 18:23:08 #42
268260 Dr.Mikey
pi_154227592
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 18:09 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]

En dat doen Feyenoord en Ajax niet wil je zeggen? Of dat is een reactie op, zeker?
Het komt altijd zo geforceerd over zo van hey wij doen ook nog mee!
Kan dat via internet niet zo goed omschrijven maar ik denk dat veel ajax/feyenoord supporters wel begrijpen wat ik bedoel.
R.I.P DTS.
pi_154227676
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 18:23 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Het komt altijd zo geforceerd over zo van hey wij doen ook nog mee!
Kan dat via internet niet zo goed omschrijven maar ik denk dat veel ajax/feyenoord supporters wel begrijpen wat ik bedoel.
Klinkt nogal als grootheidswaanzin (geen idee waar dat op gebaseerd zou moeten zijn, maar dat terzijde). De rivaliteit tussen Ajax en Feyenoord staat op zichzelf ja. Maar om te doen alsof PSV hier jaloers op is en er tussen probeert te komen vind ik nogal zielig. Vraag me sowieso af of die rivaliteit nog wel echt bestaat of meer kunstmatig in leven gehouden wordt. Vooral voor de jongere generatie. Ook wat Adames zegt inderdaad.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 21:02:47 #44
268260 Dr.Mikey
pi_154231800
Voor de schrijver : U heeft met Tahamata in u boek maar een oud voetballer die voor Feyenoord en Ajax heeft gespeeld aan het woord.

Heeft u er meer benaderd of gesprekken mee gehouden ?
Persoonlijk denk ik gelijk aan Koeman of van Vossen die ik wel aan het woord zou willen horen hierover.
R.I.P DTS.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 21:04:30 #45
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_154231869
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 21:02 schreef Dr.Mikey het volgende:
Voor de schrijver : U heeft met Tahamata in u boek maar een oud voetballer die voor Feyenoord en Ajax heeft gespeeld aan het woord.

Heeft u er meer benaderd of gesprekken mee gehouden ?
Persoonlijk denk ik gelijk aan Koeman of van Vossen die ik wel aan het woord zou willen horen hierover.
Of Vermeer.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 21:08:56 #46
268260 Dr.Mikey
pi_154231987
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 21:04 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Of Vermeer.
Als ik hem was zou ik me daar niet over uitlaten tijdens mijn carričre.
R.I.P DTS.
pi_154232238
Nogmaals... Kom met relevante vragen voor de auteur. Het andere geneuzel mag wegblijven.
BFF met GGMM
  zaterdag 11 juli 2015 @ 14:15:03 #48
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154246780
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 20:24 schreef Jimbo het volgende:
er moeten gewoon weer supporters bij

zonder supporters, geen klassieker
Zie dat niet zo snel gebeuren en ik denk dat we daar blij om moeten zijn

Overigens wel een leuke voor meneer Dijkhoff, of hij denkt dat het ten eerste verstandig is als er weer uitsupporters bij de Klassieker komen en ten tweede of hij denkt dat het überhaupt weer eens gaat gebeuren

[ Bericht 16% gewijzigd door Heeinz op 11-07-2015 16:27:24 ]
pi_154252623

[ Bericht 100% gewijzigd door DonRaja op 11-07-2015 21:36:16 (Normaal doen) ]
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_154303586
vind je het verbod op uitsupporters terecht?

en denk je dat het de haat groter maakt of juist langzaam doet uitdoven?
  maandag 13 juli 2015 @ 19:23:19 #51
446266 verified  Peter_Dijkhoff
Auteur De Klassieker
pi_154307730
quote:
5s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 10:24 schreef Gert het volgende:
Hoe komt het dat de beleving (hartstocht/passie) bij Feyenoord zoveel groter is dan bij Ajax? Dat was al zo toen Feyenoord de beste club ter wereld was. Maar ook nu is dat nog zo, 13 jaar na de laatste echt grote prijs.
Kan het zijn dat de accommodaties daar ook mee te maken hebben? De Kuip wordt alom gezien als een prachtig stadion terwijl de Arena zelfs door eigen supporters maar een sfeerloze bedoening wordt gevonden (en De Meer had de allure van een provincieclubje).
Dat heeft inderdaad ook met het stadion te maken, maar het blijft lastig er een verklaring voor te vinden. Een ding is zeker: fans van Feyenoord zijn over het algemeen minder kritisch dan Ajax-supporters.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:26:07 #52
Auteur De Klassieker
pi_154307849
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 10:35 schreef TLC het volgende:
Wat vindt U de mooiste klassieker buiten Nederland ?
In het buitenland vind ik toch wel de wedstrijden tussen Barcelona en Real Madrid erg mooi. Het heeft van oorsprong een politiek randje, de Catelanen tegenover de Spanjaarden. Duels die garant staan voor spektakel, prachtig! Ook de duels tussen de Turkse rivalen Fenerbahce en Galatasary zijn erg bijzonder. :)
pi_154307854
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:23 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Dat heeft inderdaad ook met het stadion te maken, maar het blijft lastig er een verklaring voor te vinden. Een ding is zeker: fans van Feyenoord zijn over het algemeen minder kritisch dan Ajax-supporters.
Hmm, dat zou dan betekenen dat het minder wordt in een nieuw stadion...
BFF met GGMM
  maandag 13 juli 2015 @ 19:26:23 #54
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_154307856
Het is bijna zover!
Laffe huichelaar
pi_154307879
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:26 schreef timmmmm het volgende:
Het is bijna zover!
Sterker nog, het is al zover.
BFF met GGMM
  Moderator maandag 13 juli 2015 @ 19:27:05 #56
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_154307885
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:26 schreef timmmmm het volgende:
Het is bijna zover!
Hij is er al ;)

Hallo Peter!

Welkom op FOK!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator / Redactie FP maandag 13 juli 2015 @ 19:27:19 #57
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_154307892
Genot.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  maandag 13 juli 2015 @ 19:27:32 #58
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_154307902
Loop ik weer achter hč
Laffe huichelaar
pi_154307904
Welkom meneer Dijkhoff en ontzettend bedankt dat u dit wil doen.
BFF met GGMM
  maandag 13 juli 2015 @ 19:27:38 #60
Auteur De Klassieker
pi_154307910
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:16 schreef Heeinz het volgende:
Ja, dat is wel zeker zo dat het feit dat Ajax verliest meer meetelt dan de winst van Feyenoord zelf. Voor veel Feyenoord-supporters zijn dat extra bonuspunten.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:28:10 #61
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_154307929
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:26 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

In het buitenland vind ik toch wel de wedstrijden tussen Barcelona en Real Madrid erg mooi. Het heeft van oorsprong een politiek randje, de Catelanen tegenover de Spanjaarden. Duels die garant staan voor spektakel, prachtig! Ook de duels tussen de Turkse rivalen Fenerbahce en Galatasary zijn erg bijzonder. :)
Is de onderlinge rivaliteit daar vergelijkbaar met 'onze' klassieker?
Laffe huichelaar
  maandag 13 juli 2015 @ 19:28:10 #62
Auteur De Klassieker
pi_154307931
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef senesta het volgende:

[..]

Hij is er al ;)

Hallo Peter!

Welkom op FOK!
Dank je wel!!!
  maandag 13 juli 2015 @ 19:28:29 #63
208942 Yvie_lu
I'm cookie dough
pi_154307946
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:23 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Zijn er mensen die je graag voor je boek had willen vragen maar die niet wilde of geen tijd konden vrij maken?
  maandag 13 juli 2015 @ 19:28:42 #64
Auteur De Klassieker
pi_154307954
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef senesta het volgende:

[..]

Hij is er al ;)

Hallo Peter!

Welkom op FOK!
De eerste keer dat ik actief ben op FOK?! :) :)
  maandag 13 juli 2015 @ 19:31:31 #65
Auteur De Klassieker
pi_154308053
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:29 schreef Beach het volgende:
Waarom maken mensen zich zo druk over een spelletje en gaan ze vechten met fans uit een andere stad?
Op mij komt het nogal zielig over eigenlijk.
Ik snap je punt, ook voor mij gaat dat veel te ver. Rivaliteit is leuk als het op een gezonde manier is, maar elkaar uitschelden/beledigen of zelfs fysiek te lijf gaan, gaat natuurlijk te ver. Het zelfs voorgekomen dat spelers werden belaagd, denk aan Van Persie. Hij werd in hartje Amsterdam in bijzijn van z'n vrouw belaagd en ook op Sportpark De Toekomst werd hij aangevallen door een groepje 'fans'. Helaas, erg triest. Het tekent de gemoederen, je ziet dat de Klassieker bij sommige mensen erg veel los maakt....
  maandag 13 juli 2015 @ 19:31:54 #66
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_154308064
Is de rivaliteit nou af- of toegenomen afgelopen jaren? En als het altijd al een grote rivaliteit geweest is, waarom zijn ze dan slechts onlangs met een verbod op uitsupporters gekomen?

Hoewel ik geen expert ben, het kan best zijn dat dat eerder ook al was :P
Laffe huichelaar
  maandag 13 juli 2015 @ 19:32:25 #67
Auteur De Klassieker
pi_154308088
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:28 schreef Yvie_lu het volgende:

[..]

Zijn er mensen die je graag voor je boek had willen vragen maar die niet wilde of geen tijd konden vrij maken?
Heel graag had ik meer mensen willen strikken, maar is helaas niet gelukt......denk dan aan personen als John de Wolf, Frank de Boer, Marco van Basten, Willem van Hanegem...
  maandag 13 juli 2015 @ 19:34:02 #68
Auteur De Klassieker
pi_154308157
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:28 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Is de onderlinge rivaliteit daar vergelijkbaar met 'onze' klassieker?
Ik denk grotendeels wel. Zo heb je Catelanen die zich absoluut geen Spanjaard voelen, en nooit in Madrid komen. Ook hier is dat het geval, sommige Rotterdammers komen nooit in de Amsterdam en andersom, puur wegens het feit dat het de stad van de rivaal is.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:34:24 #69
Auteur De Klassieker
pi_154308170
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef DonRaja het volgende:
Welkom meneer Dijkhoff en ontzettend bedankt dat u dit wil doen.
Geen dank! En zeg maar gewoon Peter :)
pi_154308191
Wat vind je van spelers die de overstap maken tussen deze twee rivalen (recent Vermeer maar ook bijv. Charisteas)? Vindt je dit logisch?
pi_154308240
Hoi, mag ik een boek hebben? :)
  maandag 13 juli 2015 @ 19:36:31 #72
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154308249
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Ja, dat is wel zeker zo dat het feit dat Ajax verliest meer meetelt dan de winst van Feyenoord zelf. Voor veel Feyenoord-supporters zijn dat extra bonuspunten.
Ah was het al vergeten :@

Is het feit dat Vermeer zo geaccepteerd wordt door de supporters een teken dat de haat tussen Ajax en Feyenoord supporters aan het minderen is? Of komt dat enkel door de prestaties van Vermeer (die voor Feyenoord begrippen aardig waren)
pi_154308258
Heb je enkele confrontaties tussen beide ploegen bezocht? Zo ja, wat viel je het meeste op?
  maandag 13 juli 2015 @ 19:36:56 #74
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_154308266
Hoe schat jij de kansen in dat er in de toekomst weer een klassieker word gespeeld met uitpubliek?
  maandag 13 juli 2015 @ 19:37:03 #75
Auteur De Klassieker
pi_154308273
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:10 schreef Adames het volgende:
Heeft het lange uitblijven van successen bij Feyenoord en de inmiddels vrij eenzijdige strijd tussen Ajax en Feyenoord de rivaliteit beļnvloed?
Jazeker! Ik heb sterk het vermoeden dat het lang uitblijven van successen voor Feyenoord de 'haat' alleen maar vergrootte. In de jaren '90 was Ajax superieur, en won vaak met grote uitslagen van Feyenoord. Hierdoor ontstond er meer haat, en ik vermoed toch ook wel jaloezie. Je ziet ook dat de haat van Ajacieden naar Feyenoord minder groot is dan andersom. Als je namelijk vaak wint, prijzen pakt dan heb je ook minder reden om je af te zetten tegen een ander, het gaat immers goed. Maar sta je aan de andere kant van de lijn, in dit geval Feyenoord, dan heb je een ander perspectief.
  Moderator maandag 13 juli 2015 @ 19:38:00 #76
9859 crew  Karina
Woman
pi_154308299
Heb je ook vrouwelijke supporters gesproken en zijn die net zo fanatiek als de mannen (of misschien nog wel fanatieker?).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 13 juli 2015 @ 19:38:51 #77
Auteur De Klassieker
pi_154308330
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:36 schreef MPC60 het volgende:
Hoe schat jij de kansen in dat er in de toekomst weer een klassieker word gespeeld met uitpubliek?
Ik zie het somber in.....helaas. Ik vind dat de overheid het anders aan moet pakken, ik kan niet begrijpen dat een hele groep de dupe is door een kleine groep personen. Deze personen moeten er toch makkelijk uit te halen zijn lijkt mij............maar in dit geval werd er in 2009 besloten voor de 'makkelijkste' oplossing: helemaal geen uitsupporters.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:39:55 #78
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154308356
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:38 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Ik zie het somber in.....helaas. Ik vind dat de overheid het anders aan moet pakken, ik kan niet begrijpen dat een hele groep de dupe is door een kleine groep personen. Deze personen moeten er toch makkelijk uit te halen zijn lijkt mij............maar in dit geval werd er in 2009 besloten voor de 'makkelijkste' oplossing: helemaal geen uitsupporters.
Hoezo somber? Het blijkt toch vaak genoeg dat er supporters zijn van zowel Ajax als Feyenoord die niet helemaal sporen, zet ze bij elkaar in het stadion en je krijgt toch precies te zien waarom uitsupporters jarenlang verboden zijn, lijkt me?
pi_154308385
Veel jeugdspelers van Feyenoord geven aan in de jeugd meestal van Ajax te winnen, toch lijkt de 'echte' Klassieker vaak verlammend te werken voor de Feyenoorders. Heeft 1 van de geļnterviewden daar een verklaring voor?
BFF met GGMM
  maandag 13 juli 2015 @ 19:42:18 #80
Auteur De Klassieker
pi_154308421
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:36 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Ah was het al vergeten :@

Is het feit dat Vermeer zo geaccepteerd wordt door de supporters een teken dat de haat tussen Ajax en Feyenoord supporters aan het minderen is? Of komt dat enkel door de prestaties van Vermeer (die voor Feyenoord begrippen aardig waren)
Het komt vooral door de prestaties van Vermeer. Die zijn over het algemeen goed, en daardoor maakte men zich ook minder druk dat hij afkomstig is van Ajax. Als hij slecht gepresteerd had, dan was hij waarschijnlijk ineens die 'klote Ajacied'. Denk maar aan Johnny Rep, in het verleden speelde hij enkele jaren voor FEyenoord, en doordat goede prestaties uitbleven was hij een 'kut-Ajacied'. Cruijff speelde daarentegen erg goed, mede door zijn inbreng won Feyenoord in 1984 de dubbel, en prompt had niemand het er meer over dat hij een ras-Ajacied is.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:42:33 #81
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154308434
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:41 schreef DonRaja het volgende:
Veel jeugdspelers van Feyenoord geven aan in de jeugd meestal van Ajax te winnen, toch lijkt de 'echte' Klassieker vaak verlammend te werken voor de Feyenoorders. Heeft 1 van de geļnterviewden daar een verklaring voor?
Afgelopen keren speelde Feyenoord toch juist goed in de Klassieker? Jullie wonnen alleen niet :@
  maandag 13 juli 2015 @ 19:43:25 #82
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_154308464
Enige oplossing is de Engelsen volgen in hun beleid, denk ik.
pi_154308475
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:42 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Afgelopen keren speelde Feyenoord toch juist goed in de Klassieker? Jullie wonnen alleen niet :@
Inderdaad, maar toch wonnen we niet... ;(
BFF met GGMM
  maandag 13 juli 2015 @ 19:44:09 #84
Auteur De Klassieker
pi_154308492
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:39 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Hoezo somber? Het blijkt toch vaak genoeg dat er supporters zijn van zowel Ajax als Feyenoord die niet helemaal sporen, zet ze bij elkaar in het stadion en je krijgt toch precies te zien waarom uitsupporters jarenlang verboden zijn, lijkt me?
Ja, sommige sporen niet, maar moet er dan maar gekozen worden om iedereen de toegang te weigeren? Ook de mensen die voor het plezier en voetbal komen? Vind ik zo jammer, maar de overheid kiest meestal voor de makkelijkste oplossing, terwijl die raddraaiers nauwelijks, of niet, aangepakt worden. Pak ze persoonlijk aan zou ik zeggen.....
  maandag 13 juli 2015 @ 19:44:34 #85
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_154308506
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:42 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Het komt vooral door de prestaties van Vermeer. Die zijn over het algemeen goed, en daardoor maakte men zich ook minder druk dat hij afkomstig is van Ajax. Als hij slecht gepresteerd had, dan was hij waarschijnlijk ineens die 'klote Ajacied'. Denk maar aan Johnny Rep, in het verleden speelde hij enkele jaren voor FEyenoord, en doordat goede prestaties uitbleven was hij een 'kut-Ajacied'. Cruijff speelde daarentegen erg goed, mede door zijn inbreng won Feyenoord in 1984 de dubbel, en prompt had niemand het er meer over dat hij een ras-Ajacied is.
Toch zijn er mensen die menen dat we maar 13 x kampioen zijn geworden, ik was te jong toen maar mijn moeder is er zo een. :P
  maandag 13 juli 2015 @ 19:45:09 #86
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154308520
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:42 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Wel begrijpelijk ook. Hoe zit dat dan met functies buiten het veld? Ik heb over bijvoorbeeld Martin van Geel nog nooit iets gehoord over zijn verleden bij Ajax, of bij Koeman en Jan Wouters die er nu ook zit
  maandag 13 juli 2015 @ 19:46:25 #87
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154308552
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:44 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Ja, sommige sporen niet, maar moet er dan maar gekozen worden om iedereen de toegang te weigeren? Ook de mensen die voor het plezier en voetbal komen? Vind ik zo jammer, maar de overheid kiest meestal voor de makkelijkste oplossing, terwijl die raddraaiers nauwelijks, of niet, aangepakt worden. Pak ze persoonlijk aan zou ik zeggen.....
Nee natuurlijk hoort niet een hele groep daarvoor gestraft te worden, maar het is de enige manier om de idioten uit het stadion te houden want van sociale controle lijkt vaak geen sprake te zijn
pi_154308571
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:45 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Wel begrijpelijk ook. Hoe zit dat dan met functies buiten het veld? Ik heb over bijvoorbeeld Martin van Geel nog nooit iets gehoord over zijn verleden bij Ajax, of bij Koeman en Jan Wouters die er nu ook zit
We hebben bakken vol ex-Ajacieden gehad. Met als dieptepunt die Griek.
BFF met GGMM
pi_154308594
edit: was al ongeveer gevraagd

Waarom heb je gekozen voor Van der Meyde op de voorkant van je boek? Zijn toch wel Ajacieden te bedenken die meer voor Ajax hebben betekend (ook in Klassiekers)

[ Bericht 45% gewijzigd door DonRaja op 13-07-2015 19:51:09 ]
  maandag 13 juli 2015 @ 19:47:50 #90
Auteur De Klassieker
pi_154308600
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:31 schreef timmmmm het volgende:
Is de rivaliteit nou af- of toegenomen afgelopen jaren? En als het altijd al een grote rivaliteit geweest is, waarom zijn ze dan slechts onlangs met een verbod op uitsupporters gekomen?

Hoewel ik geen expert ben, het kan best zijn dat dat eerder ook al was :P
Rivaliteit was er altijd al, maar is toegenomen, vooral in de periode 1969 - 1974. Ga maar na, Ajax en Feyenoord presteerden enorm goed, behoorden toen tot de internationale top. Dat zijn de ideale ingrediėnten om de onderlinge strijd extra te vergroten. Vanaf dat moment was de Klassieker voorgoed op de kaart gezet. In de jaren '80 en '90 verharde de maatschappij en ook eind jaren '70 ontstond het hooliganisme in Nederland. Supporters gingen de confrontatie aan, met als dieptepunt de rellen in Beverwijk, maart 1997. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis....De rivaliteit was verhard.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:49:07 #91
Auteur De Klassieker
pi_154308634
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:43 schreef MPC60 het volgende:
Enige oplossing is de Engelsen volgen in hun beleid, denk ik.
Jazeker! En begreep van enkele fanatieke supporters dat de Nederlandse agenten en stewards in de stadions ook te weinig indruk op ze maken, zij vinden dat er meer ME'ers ingezet moeten worden in de stadions. Maar nadeel is dat dat weer meer geld kost.
pi_154308635
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:46 schreef DonRaja het volgende:

[..]

We hebben bakken vol ex-Ajacieden gehad. Met als dieptepunt die Griek.
Briljant moment.
Maar slechts een handvol echte Ajacieden. Jan Wouters zie ik niet als Ajacied, slechts een hardwerkende passant. Net als Harry. Dan lagen Johan Cruijff, Tahamata en Van Duijvenbode toch wat gevoeliger. Net als andersom Wim Jansen.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:49:34 #93
Auteur De Klassieker
pi_154308650
quote:
4s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:36 schreef Leonos het volgende:
Hoi, mag ik een boek hebben? :)
Haha, misschien, misschien :)
  maandag 13 juli 2015 @ 19:49:48 #94
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154308657
Heb je tijdens je onderzoek (weet niet wanneer je begonnen bent) ook nog iets gehoord over de brand in het supportershome van Ajax? Van beide kanten? Heb er eigenlijk niks meer over gelezen
  maandag 13 juli 2015 @ 19:50:23 #95
Auteur De Klassieker
pi_154308675
quote:
99s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:38 schreef Karina het volgende:
Heb je ook vrouwelijke supporters gesproken en zijn die net zo fanatiek als de mannen (of misschien nog wel fanatieker?).
Nee, er staan geen vrouwelijke supporters in. Ik heb daar eerlijk gezegd niet eens bij stil gestaan, maar had het zeker gewild
  maandag 13 juli 2015 @ 19:50:25 #96
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_154308677
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:47 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:

[..]

Rivaliteit was er altijd al, maar is toegenomen, vooral in de periode 1969 - 1974. Ga maar na, Ajax en Feyenoord presteerden enorm goed, behoorden toen tot de internationale top. Dat zijn de ideale ingrediėnten om de onderlinge strijd extra te vergroten. Vanaf dat moment was de Klassieker voorgoed op de kaart gezet. In de jaren '80 en '90 verharde de maatschappij en ook eind jaren '70 ontstond het hooliganisme in Nederland. Supporters gingen de confrontatie aan, met als dieptepunt de rellen in Beverwijk, maart 1997. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis....De rivaliteit was verhard.
Waarom is dan nu pas, op een relatief mildere periode als ik dat zo hoor, gekozen voor die, in mijn ogen rare, maatregelen?
Laffe huichelaar
pi_154308682
Hoe kijk je tegen de rivaliteit in Duitsland? BvB en Schalke gunnen elkaar het licht in de ogen niet. De rivaliteit daar is mijns inziens groter. Kun je een vergelijking maken tussen deze vier verschillende rivaliserende clubs?
  maandag 13 juli 2015 @ 19:52:57 #98
Auteur De Klassieker
pi_154308758
quote:
11s.gif Op maandag 13 juli 2015 19:50 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Waarom is dan nu pas, op een relatief mildere periode als ik dat zo hoor, gekozen voor die, in mijn ogen rare, maatregelen?
In de loop der tijd is veel geprobeerd, strafzaken tegen supporters, en ook in 1998 was er al eens een Klassieker zonder uitsupporters. Niks hielp. Dit was een optelsom, volgens Job Cohen en Ahmed Aboutaleb kon het zo niet langer meer...........i hoop van harte dat in de toekomst er weer uitsupporters bij mogen zijn, het bevorderd toch de sfeer (zonder de rotte appels uiteraard)
  maandag 13 juli 2015 @ 19:54:55 #99
Auteur De Klassieker
pi_154308829
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:14 schreef Tjacka het volgende:
Hoe komt het dat de klassieker voor Ajax-supporters al jaren niet meer als de wedstrijd van het seizoen wordt gezien terwijl dat aan de andere kant juist steeds sterker lijkt te worden?
Het wordt voor Ajax-supporters nog steeds wel als een wedstrijd gezien, alleen omdat Ajax vaker als winnaar van het veld stapt is het voor hen wat 'gewoner' geworden. Een overwinning van Feyenoord zal alleen al daarom uitbundiger worden gevierd omdat ze minder vaak de duels winnend weten f te sluiten.
  maandag 13 juli 2015 @ 19:55:16 #100
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_154308847
De haat tussen Feijenoord en Ajax kan ik me wel voorstellen, door die rivaliteit. Maar waar komt het dan vandaan dat de supporters van vrijwel elke club een Ajaxhaatje hebben, maar dat voor Feijenoord niet het geval schijnt te zijn.

Is Ajax dan gewoon echt een rotclub? :P
Laffe huichelaar
  maandag 13 juli 2015 @ 19:57:00 #101
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_154308908
Wat zie jij als de grootste verschillen tussen de supporters van beide clubs?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')