Dat heeft inderdaad ook met het stadion te maken, maar het blijft lastig er een verklaring voor te vinden. Een ding is zeker: fans van Feyenoord zijn over het algemeen minder kritisch dan Ajax-supporters.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 10:24 schreef Gert het volgende:
Hoe komt het dat de beleving (hartstocht/passie) bij Feyenoord zoveel groter is dan bij Ajax? Dat was al zo toen Feyenoord de beste club ter wereld was. Maar ook nu is dat nog zo, 13 jaar na de laatste echt grote prijs.
Kan het zijn dat de accommodaties daar ook mee te maken hebben? De Kuip wordt alom gezien als een prachtig stadion terwijl de Arena zelfs door eigen supporters maar een sfeerloze bedoening wordt gevonden (en De Meer had de allure van een provincieclubje).
In het buitenland vind ik toch wel de wedstrijden tussen Barcelona en Real Madrid erg mooi. Het heeft van oorsprong een politiek randje, de Catelanen tegenover de Spanjaarden. Duels die garant staan voor spektakel, prachtig! Ook de duels tussen de Turkse rivalen Fenerbahce en Galatasary zijn erg bijzonder.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 10:35 schreef TLC het volgende:
Wat vindt U de mooiste klassieker buiten Nederland ?
Hmm, dat zou dan betekenen dat het minder wordt in een nieuw stadion...quote:Op maandag 13 juli 2015 19:23 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:
[..]
Dat heeft inderdaad ook met het stadion te maken, maar het blijft lastig er een verklaring voor te vinden. Een ding is zeker: fans van Feyenoord zijn over het algemeen minder kritisch dan Ajax-supporters.
Hij is er alquote:
Ja, dat is wel zeker zo dat het feit dat Ajax verliest meer meetelt dan de winst van Feyenoord zelf. Voor veel Feyenoord-supporters zijn dat extra bonuspunten.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:16 schreef Heeinz het volgende:
Is de haat richting Ajax van Feyenoord-kant echt zo groot, dat ze bij winst voor Feyenoord in de Klassieker blijer zijn met het feit dat Ajax heeft verloren dan dat Feyenoord heeft gewonnen?
Is de onderlinge rivaliteit daar vergelijkbaar met 'onze' klassieker?quote:Op maandag 13 juli 2015 19:26 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:
[..]
In het buitenland vind ik toch wel de wedstrijden tussen Barcelona en Real Madrid erg mooi. Het heeft van oorsprong een politiek randje, de Catelanen tegenover de Spanjaarden. Duels die garant staan voor spektakel, prachtig! Ook de duels tussen de Turkse rivalen Fenerbahce en Galatasary zijn erg bijzonder.
Dank je wel!!!quote:Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef senesta het volgende:
[..]
Hij is er al![]()
Hallo Peter!
Welkom op FOK!
Zijn er mensen die je graag voor je boek had willen vragen maar die niet wilde of geen tijd konden vrij maken?quote:
De eerste keer dat ik actief ben op FOK?!quote:Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef senesta het volgende:
[..]
Hij is er al![]()
Hallo Peter!
Welkom op FOK!
Ik snap je punt, ook voor mij gaat dat veel te ver. Rivaliteit is leuk als het op een gezonde manier is, maar elkaar uitschelden/beledigen of zelfs fysiek te lijf gaan, gaat natuurlijk te ver. Het zelfs voorgekomen dat spelers werden belaagd, denk aan Van Persie. Hij werd in hartje Amsterdam in bijzijn van z'n vrouw belaagd en ook op Sportpark De Toekomst werd hij aangevallen door een groepje 'fans'. Helaas, erg triest. Het tekent de gemoederen, je ziet dat de Klassieker bij sommige mensen erg veel los maakt....quote:Op vrijdag 10 juli 2015 11:29 schreef Beach het volgende:
Waarom maken mensen zich zo druk over een spelletje en gaan ze vechten met fans uit een andere stad?
Op mij komt het nogal zielig over eigenlijk.
Heel graag had ik meer mensen willen strikken, maar is helaas niet gelukt......denk dan aan personen als John de Wolf, Frank de Boer, Marco van Basten, Willem van Hanegem...quote:Op maandag 13 juli 2015 19:28 schreef Yvie_lu het volgende:
[..]
Zijn er mensen die je graag voor je boek had willen vragen maar die niet wilde of geen tijd konden vrij maken?
Ik denk grotendeels wel. Zo heb je Catelanen die zich absoluut geen Spanjaard voelen, en nooit in Madrid komen. Ook hier is dat het geval, sommige Rotterdammers komen nooit in de Amsterdam en andersom, puur wegens het feit dat het de stad van de rivaal is.quote:Op maandag 13 juli 2015 19:28 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Is de onderlinge rivaliteit daar vergelijkbaar met 'onze' klassieker?
Geen dank! En zeg maar gewoon Peterquote:Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef DonRaja het volgende:
Welkom meneer Dijkhoff en ontzettend bedankt dat u dit wil doen.
Ah was het al vergetenquote:Op maandag 13 juli 2015 19:27 schreef Peter_Dijkhoff het volgende:
[..]
Ja, dat is wel zeker zo dat het feit dat Ajax verliest meer meetelt dan de winst van Feyenoord zelf. Voor veel Feyenoord-supporters zijn dat extra bonuspunten.
Jazeker! Ik heb sterk het vermoeden dat het lang uitblijven van successen voor Feyenoord de 'haat' alleen maar vergrootte. In de jaren '90 was Ajax superieur, en won vaak met grote uitslagen van Feyenoord. Hierdoor ontstond er meer haat, en ik vermoed toch ook wel jaloezie. Je ziet ook dat de haat van Ajacieden naar Feyenoord minder groot is dan andersom. Als je namelijk vaak wint, prijzen pakt dan heb je ook minder reden om je af te zetten tegen een ander, het gaat immers goed. Maar sta je aan de andere kant van de lijn, in dit geval Feyenoord, dan heb je een ander perspectief.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:10 schreef Adames het volgende:
Heeft het lange uitblijven van successen bij Feyenoord en de inmiddels vrij eenzijdige strijd tussen Ajax en Feyenoord de rivaliteit beïnvloed?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |