Een fraaie 'wetenschapper' (ik reserveer dat woord voor exacte wetenschap wat voor mij een pleonasme is) dan, in het document heb ik geen enkele verantwoording gevonden over de methode! De betrouwbaarheid valt en staat met de keuze van de respondenten, geen woord hierover heb ik kunnen vinden in dat document.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat je gemist hebt dat het door een onderzoeksbureau is opgezet en uitgevoerd, door een wetenschapper, en niet door journalisten.
En wat is daar nou de meerwaarde van? waarom voelen die anti zwarte pieten zo de behoefde om de wereld te veranderen? Je kan toch ook gewoon de andere kant op kijken als Zwarte piet door de straat pepernoten aan het uitdelen is?quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Doen ze ook. Bij de rechter.
Kom nog maar eens met die scan.. want jouw interpretatie wat Quinsy schreef is vooral jouw fantasie.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat Quinsy over de MH17 zei is ongeveer 200x voor gekomen in deze reeks, maar het kwam er op neer dat Rutte de ramp een topshow had gevonden als er alleen maar donkere nederlanders in het vliegtuig hadden gezeten.
Natuurlijk is die voor mijn rekening. ik houd je een spiegel voor. Je verwijt van racisme, moet je eens op jezelf toepassen.quote:En die uitspraak van jou dat het racisme vooral in mijn hoofd zit, die is voor jouw rekening. Daar reageer ik verder niet op. Geeft alleen wel jouw niveau aan.
Hij ontspoort herhaaldelijk in zijn uitspraken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:
Dat Gario niet helemaal spoort behoeft geen argument. Dat staat niet ter discussie.
Hoe is dat GEEN racismequote:Op woensdag 8 juli 2015 15:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kom nog maar eens met die scan.. want jouw interpretatie wat Quinsy schreef is vooral jouw fantasie.
Ik vond die twitter van hem ook onfatsoenlijk, maar racisme is teveel gezegd..
De mening van Gario lijkt me voor deze discussie eerlijk gezegd totaal niet interessant.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hij ontspoort herhaaldelijk in zijn uitspraken.
Maar nog steeds is hij een schatje daarin, vergeleken met zijn haters op Fok.
Die stroopwafel kaaspiet onzin ging al veel te ver natuurlijk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik dacht dat ze vorig jaar de veranderingen langzaam wilde doorvoeren (eerst met kaaspiet,stroopwafelpiet, etc.) om de mensen eerst even te laten wennen aan het idee. Komen die kneuzen direct het jaar erop al met nieuwe veranderingen (helemaal verbieden)
Ten eerste is dit eenvoudig niet waar, ten tweede zou je met ditzelfde argument alle wetgeving t.a.v. discriminatie en racisme kunnen afschaffen - eveneens onzin.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:32 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Die stroopwafel kaaspiet onzin ging al veel te ver natuurlijk.
Als je voor alles waardoor iemand zich beledigt voelt maar moet gaan veranderen dan blijf je bezig.
Ach, al toen die Gario begon met die kansloze missie vond hij al dat Piet bijvoorbeeld groen maken voor meneer niet goed genoeg was. En daar had eigenlijk elke aandacht voor zijn"probleem" dus al meteen down the drain moeten gaan.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik dacht dat ze vorig jaar de veranderingen langzaam wilde doorvoeren (eerst met kaaspiet,stroopwafelpiet, etc.) om de mensen eerst even te laten wennen aan het idee. Komen die kneuzen direct het jaar erop al met nieuwe veranderingen (helemaal verbieden)
Wat geeft jou het idee dat dit alleen zijn probleem is? (Waarom hebben we het uberhaupt over Gario?)quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:38 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ach, al toen die Gario begon met die kansloze missie vond hij al dat Piet bijvoorbeeld groen maken voor meneer niet goed genoeg was. En daar had eigenlijk elke aandacht voor zijn"probleem" dus al meteen down the drain moeten gaan.
Toch gek dat veel van de tegenstanders het niet lukt om Gario te negeren.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:38 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ach, al toen die Gario begon met die kansloze missie vond hij al dat Piet bijvoorbeeld groen maken voor meneer niet goed genoeg was. En daar had eigenlijk elke aandacht voor zijn"probleem" dus al meteen down the drain moeten gaan.
Beetje rare redenering. Omdat iemand veel in de media is met zijn extremistische standpunten moeten we hem maar negeren.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Toch gek dat veel van de tegenstanders het niet lukt om Gario te negeren.
Omdat ze denken dat Nederland er per saldo beter van wordt. Met andere woorden: om precies dezelfde reden waardoor jij hardnekkig blijft vasthouden aan Zwarte Piet zoals hij is.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:24 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
En wat is daar nou de meerwaarde van? waarom voelen die anti zwarte pieten zo de behoefde om de wereld te veranderen? Je kan toch ook gewoon de andere kant op kijken als Zwarte piet door de straat pepernoten aan het uitdelen is?
Het is ook maar net waar je aandacht aan besteedt natuurlijk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Beetje rare redenering. Omdat iemand veel in de media is met zijn extremistische standpunten moeten we hem maar negeren.
Dat geldt voor iedereen die tegen wat dan ook protesteert natuurlijk. Meteen oppakken en naar een werkkamp, dat zal die oproerkraaiers leren!quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is simpel: Die racisme-roepers de uitkering afpakken en aan het werk zetten. Wie tijd heeft voor dit soort acties, kan ook naar een uitzendbureau om werk te zoeken.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat deze "activisten" blijkbaar tijd genoeg hebben om te demonstreren dus dan kunnen ze ook werken. Lijkt mij heel redelijk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedereen die tegen wat dan ook protesteert natuurlijk. Meteen oppakken en naar een werkkamp, dat zal die oproerkraaiers leren!
Er zijn wel wat landen die zo functioneren. Mag jij raden welke landen dat zijn.
Daar is Jan Lul weer, met zijn pruttelende pogingen om het protest te framen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is simpel: Die racisme-roepers de uitkering afpakken en aan het werk zetten. Wie tijd heeft voor dit soort acties, kan ook naar een uitzendbureau om werk te zoeken.
Dat heeft helemaal niets te maken met hun standpunt of met specifiek deze activisten. Dit zou je van iedereen die protesteert tegen wat dan ook kunnen zeggen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:29 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat deze "activisten" blijkbaar tijd genoeg hebben om te demonstreren dus dan kunnen ze ook werken. Lijkt mij heel redelijk.
Ik heb niet gepleit voor werkstraffen dus waarom je daar nu ineens mee komt aanzetten?quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal niets te maken met hun standpunt of met specifiek deze activisten. Dit zou je van iedereen die protesteert tegen wat dan ook kunnen zeggen.
Dus ik stel voor dat de volgende keer dat jij iets te klagen hebt wij jou een werkstraf geven. Lijkt me redelijk.
Kennelijk had je dan tijd vrij om te klagen. Kunnen we je net zo goed aan het werk zetten.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:36 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik heb niet gepleit voor werkstraffen dus waarom je daar nu ineens mee komt aanzetten?
Het is heel simpel: die pro-pieters de uitkering afpakken en aan het werk zetten. Wie tijd heeft om uren op internet te gaan zitten klagen, kan ook naar een uitzendbureau om werk te zoeken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Ik heb een dusdanig hoog inkomen dat ik wel van wel 3 van die uitvreters de uitkering financier.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kennelijk had je dan tijd vrij om te klagen. Kunnen we je net zo goed aan het werk zetten.
De meeste pro-pieters hebben werk. Dat zijn namelijk gewone Nederlanders. Het linkse en allochtone tuig dat klaagt heeft grotendeels geen werk. Daar zit het verschil.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is heel simpel: die pro-pieters de uitkering afpakken en aan het werk zetten. Wie tijd heeft om uren op internet te gaan zitten klagen, kan ook naar een uitzendbureau om werk te zoeken.
En dat weet jij... hoe?quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:24 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De meeste pro-pieters hebben werk. Dat zijn namelijk gewone Nederlanders. Het linkse en allochtone tuig dat klaagt heeft grotendeels geen werk. Daar zit het verschil.
Nadat men zich schofterig heeft gedragen - en dat nog steeds doet. Je draait het weer om. Je hbt nog steeds geen punt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je zegt herhaaldelijk dat zij maar gewoon moeten accepteren dat jij Sinterklaas viert inclusief Zwarte Piet. Dat is volledige toegeving hunnerzijds.
Even kijken of ik het begrijp... als je tegen ZP bent dan ben je of links of allochtoon. Die zijn in zijn beleving meestal werkloos, en daarom hebben ze ongelijk.quote:
Mensen aan beide kanten gedragen zich schofterig. En ik zie niet in hoe dat een argument is om eenzijdig respect te eisen: zij voelen zich tekort gedaan door Zwarte Piet, ze reageren lomp, pro-pieters reageren nog wat lomper, etc. Beide kanten hebben hier schuld.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:29 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Nadat men zich schofterig heeft gedragen - en dat nog steeds doet. Je draait het weer om. Je hbt nog steeds geen punt.
En een wet die zegt dat 'muh gevoelens!' voldoende reden is om in te grijpen, mits die gevoelens voldoende gemotiveerd zijn. Laten we dat niet vergeten.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:54 schreef 2Happy4U het volgende:
En anti-Pieten hebben niets meer dan 'muh gevoelens!' ja zo kan ik het ook
Hebben verschillende rechters al niet meerdere keren gezegd dat het niet racistisch is? Of dat het iig niet aangepast hoeft te worden?quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En een wet die zegt dat 'muh gevoelens!' voldoende reden is om in te grijpen, mits die gevoelens voldoende gemotiveerd zijn. Laten we dat niet vergeten.
Nee. Eén rechter heeft gezegd dat het racistisch is, verder heeft geen enkele rechtbank zich daarover uitgesproken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:47 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Hebben verschillende rechters al niet meerdere keren gezegd dat het niet racistisch is? Of dat het iig niet aangepast hoeft te worden?
Het woord racistisch is niet gebruikt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Eén rechter heeft gezegd dat het racistisch is, verder heeft geen enkele rechtbank zich daarover uitgesproken.
Klopt, hij noemde het "een negatieve stereotypering van zwarte mensen". Wat gewoon een nogal verbale manier is om "racistisch" te zeggen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het woord racistisch is niet gebruikt.
Nou, nee, anders had de rechter dat woord wel gebruikt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt, hij noemde het "een negatieve stereotypering van zwarte mensen". Wat gewoon een nogal verbale manier is om "racistisch" te zeggen.
Rechters drukken zich zonder uitzondering nogal verbaal uit. Dit is niks bijzonders.quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, nee, anders had de rechter dat woord wel gebruikt.
Leuk, maar het woord discriminatie is niet gevallen, terwijl juist rechters weten hoeveel gewicht dat woord heeft. Het is dus heel simpel: de rechter vind dit geen racisme.quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Rechters drukken zich zonder uitzondering nogal verbaal uit. Dit is niks bijzonders.
quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het woord racistisch is niet gebruikt.
quote:15.10.1 Blijkens deze e-mailberichten stelt het College zich op het standpunt dat Zwarte Piet een fenomeen is dat een racistisch onderdeel is van de Sinterklaastraditie.
[..]
15.11.1 De rechtbank hecht waarde aan het standpunt van het College.
Uitspraak
Heel selectief gequote, de zin erna zegt genoeg:quote:
quote:Ook al is het niet racistisch bedoeld, het wordt wel als kwetsend ervaren. Het bevestigen van stereotype beelden (dom, knecht, en donker) werkt door en mensen hebben er last van. Uit eigen onderzoek weet het College dat discriminatie veelal niet de intentie is maar wel het effect van gedrag.
Ja, die zin zegt dat het racistisch is ook al is het niet zo bedoeld. De rechter is daar aan het uitleggen waarom hij waarde hecht aan het oordeel van het College, ondanks eerder gehoorde tegenargumenten dat Zwarte Piet niet racistisch zou zijn. Hij merkt op dat een tegenargument is dat Zwarte Piet niet racistisch bedoeld is, en zegt dat dat onvoldoende is omdat het toch racistisch kan zijn ondanks de bedoeling.quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heel selectief gequote, de zin erna zegt genoeg:
[..]
Zo dom vind ik Piet trouwens niet, Sint komt de laatste jaren ook wat verward en dom op mij over. Negatieve stereotypering van een bejaarde, wat ik je brom.quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heel selectief gequote, de zin erna zegt genoeg:
[..]
Hij zegt dat het kwetsend kan zijn, niet dat het racistisch is. Hij gebruikt expliciet de woorden "kan als kwetsend worden ervaren"quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, die zin zegt dat het racistisch is ook al is het niet zo bedoeld. De rechter is daar aan het uitleggen waarom hij waarde hecht aan het oordeel van het College, ondanks eerder gehoorde tegenargumenten dat Zwarte Piet niet racistisch zou zijn. Hij merkt op dat een tegenargument is dat Zwarte Piet niet racistisch bedoeld is, en zegt dat dat onvoldoende is omdat het toch racistisch kan zijn ondanks de bedoeling.
Het College oordeelt dat het racistisch is, hij hecht daar waarde aan. Hoe veel duidelijker wil je het hebben?quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij zegt dat het kwetsend kan zijn, niet dat het racistisch is.
Hopelijk hebben de politici begrepen dat deze Kaaspiet en Stroopwafelpiet niet werden gewaardeerd door het volk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Waarde hechten aan het standpunt van Pietje wil zeggen dat je het eens bent met het standpunt van Pietje? Les 1 van een cursus begrijpend lezen.quote:
Zoals jij dit uitlegt heeft Jantje inderdaad niet het bepaalde woord gebruikt.quote:Op donderdag 9 juli 2015 12:01 schreef Molurus het volgende:
Pietje: "Zwarte Piet is een fenomeen dat een racistisch onderdeel is van de Sinterklaastraditie."
Jantje: "Zwarte Piet is een negatieve stereotypering van zwarte mensen. Tevens hecht ik waarde aan wat Pietje hiervan vindt."
En nu, in een poging ZP te verdedigen wordt hier nu gesteld dat Jantje het woord 'racistisch' niet heeft gebruikt? Kom nou toch.
Als dit het soort nuancering is dat ZP moet gaan redden dan is ZP echt ten dode opgeschreven.quote:Op donderdag 9 juli 2015 12:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zoals jij dit uitlegt heeft Jantje inderdaad niet het bepaalde woord gebruikt.
Waarde hechten aan iemands mening wil nog niet zeggen dat je het met alles eens bent, dat je ook dezelfde woorden gebruikt of eens bent met het gebruik van die woorden.
Je moet wel de feiten erkennen. En niet om zp-cult te verdedigen die feiten ontkennenquote:Op donderdag 9 juli 2015 12:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dit het soort nuancering is dat ZP moet gaan redden dan is ZP echt ten dode opgeschreven.
Er zit wel een verschil tussen kinderachtig geleuter over semantiek en de feiten erkennen.quote:Op donderdag 9 juli 2015 12:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je moet wel de feiten erkennen. En niet om zp-cult te verdedigen die feiten ontkennen
Om te bepalen of Amsterdam voldoende afgewogen heeft, moest de rechter wel degelijk een oordeel doen over de impact van Zwarte Piet. Racistisch gehalte is daar een grote factor in.quote:Op woensdag 8 juli 2015 21:37 schreef Montagui het volgende:
Die rechter in Amsterdam moest uitspraak doen of vd Laan zorgvuldig was geweest met het toestaan van het Sinterklaasfeest, niet of ZP racistisch is. Daarbij zijn diverse bronnen geraadpleegd waarin over ZP en racisme wordt gesproken en heeft de rechter geconcludeerd dat vd Laan niet zorgvuldig genoeg is geweest. Hij had zorgvuldiger de belangen moeten afwegen.
Met die nieuwe aangiftes wordt wel om een uitspraak gevraagd m.b.t. Zwarte Piet en discriminatie wegens ras. Hierbij wordt o.a. verwezen naar het wetboek van strafrecht art 137c t/m h.
Er zal dus opzet moeten worden aangetoond. Dit lijkt mij uitermate lastig te bewijzen. Daarbij botst de aangifte (in de zin van het recht op non-discriminatie) ook met het recht op vrijheid van meningsuiting en in het verlengde daarvan de artistieke expressie.
Tenzij opzet daadwerkelijk kan worden aangetoond komen we waarschijnlijk weer uit bij het afwegen van de belangen.
Daarom lijkt me de gang via het Strafrecht ook de beste optie. Alleen is de bewijslast dan meteen een stuk zwaarder.quote:Op donderdag 9 juli 2015 13:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om te bepalen of Amsterdam voldoende afgewogen heeft, moest de rechter wel degelijk een oordeel doen over de impact van Zwarte Piet. Racistisch gehalte is daar een grote factor in.
De RvS heeft dat vonnis vernietigd omdat ze vonden dat een burgemeester bij het geven van een vergunning alleen rekening mag houden met openbare orde en veiligheid. Dat is op zich logisch: als een burgemeester moet gaan bepalen of dingen maatschappelijk aanvaardbaar zijn, leent zich dat voor misbruik.
De RvS heeft ook expliciet gezegd dat zijzelf geen oordeel zouden doen over Zwarte Piet, maar dat de rechter niet te ver is gegaan door dat wel te doen. Met andere woorden: de RvS heeft het oordeel dat Zwarte Piet racistisch is, officieus goedgekeurd (in de zin dat ze nooit hebben gezegd dat de rechter ongelijk heeft of dat oordeel niet had mogen maken).
Nu kan een andere rechter officieel niets doen met officieuze precedenten, maar het is niet ondenkbaar dat hij het oordeel van de eerste rechter in zijn achterhoofd meeneemt. Dat is ook precies waar de indieners van de aanklacht op rekenen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |