abonnement Unibet Coolblue
pi_154129239
En verder maar weer!! *O*

Quote van de laatste post in het oude topic:

Nah, niet quotewaardig :P

Iemand Chelsea Garden Design Challenge aan het volgen?

http://www.bbc.co.uk/programmes/b05vr55n

_O_
pi_154129458
Ik volg het niet, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.
Sowieso leuk om ideeen op te doen :)
pi_154129491
scabiosa a.k.a. duifkruid a.k.a. SCHURFTKRUID *O*
...
pi_154129564
:D
Is dat nou een lange bloeier?
pi_154129676
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:14 schreef pascal_s het volgende:
:D
Is dat nou een lange bloeier?
:Y uitgebloeide blomkes wel verwijderen
...
pi_154130729
Even antwoord op nog een vraagje over de naam van een plant uit de vorige bloemen en planten.

quote:
IMG_2143_zpsecxlcpru.jpgKlik om te vergroten naar 1024x1024
(http://i1065.photobucket.(...)2143_zpsecxlcpru.jpg)

een verstekeling! weet iemand wat dit is?
dit is Mottekruid "Verbascum blattaria"
pi_154130920
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:44 schreef sjaakspark het volgende:
Even antwoord op nog een vraagje over de naam van een plant uit de vorige bloemen en planten.

[..]

dit is Mottekruid "Verbascum blattaria"
mottekruid, schurftkruid...

lekkere tuin heb ik!

dank Sjaak! ^O^
...
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:43:50 #8
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154137997
Ik weet van sommige planten de Nederlandse naam niet eens :P
pi_154138513
ik heb ook een digitale tuin :@
...
  dinsdag 7 juli 2015 @ 13:16:37 #10
221912 minilot
Nancy boy
pi_154140275
Zomaar wat van vanochtend in de achtertuin..


Goudstrobloemen. Zo raar, blaadjes voelen als knisperend cellofaan! :D

Lelies O+




En dit weet ik niet. Is vast simpel, maar heb er echt helemaal geen verstand van. :') Mijn vriend wil het niet zeggen omdat -ie bang is dat ik dan op ga zoeken of ze eetbaar zijn en dat het dan weer in de salade belandt. :+


[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 07-07-2015 13:40:10 ]
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:38:12 #11
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154142090
Die onderste is kaasjeskruid, ik heb m'n tuin er ook vol mee staan ('t zaait zich nogal uit...)
Niet eetbaar maar wel leuk en favoriet bij bijtjes en hommeltjes.

Ik heb net ook wat foto's online gezet:

Papavers

Scharlei

Flox

Juffertje

Hagley Hybrid in de rozenboog
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:01 schreef sacha het volgende:
ik heb ook een digitale tuin :@
Ook een blog? Leuk! Linkje? :)
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:52:23 #12
221912 minilot
Nancy boy
pi_154142548
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:38 schreef Gwywen het volgende:
Die onderste is kaasjeskruid, ik heb m'n tuin er ook vol mee staan ('t zaait zich nogal uit...)
Niet eetbaar maar wel leuk en favoriet bij bijtjes en hommeltjes.
Hartstikke bedankt! ^O^ Volgens hierzo trouwens wel degelijk eetbaar:
http://mens-en-gezondheid(...)ot-kaasjeskruid.html
En van Wikipedia: "De plant bevat vitamine A, vitamine C, vitamine B1, vitamine B2 en caroteen. Ze is lange tijd als groente in trek geweest."

Vanavond eens proeven. :+

En wat is dat juffertje van je prachtig zeg! O+

[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 07-07-2015 15:07:00 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_154210521
Het heet toch niet voor niks 'kaasjes' kruid :+
Was 't lekker?

Oh en kan klimhortensia in de schaduw? Ik wil er eentje hebbuh! voor een kaal stuk schutting.

Enneh wat mot ik met mijn roos :o Hij gaat als een speer, maar na 2 blommekes niks meer te zien... is ie te jong? (vorig jaar nog als klein stokje geplant) Moet ik gaan snoeien?
pi_154210964
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 23:34 schreef Bluezz het volgende:
Het heet toch niet voor niks 'kaasjes' kruid :+
Was 't lekker?

Oh en kan klimhortensia in de schaduw? Ik wil er eentje hebbuh! voor een kaal stuk schutting.

Enneh wat mot ik met mijn roos :o Hij gaat als een speer, maar na 2 blommekes niks meer te zien... is ie te jong? (vorig jaar nog als klein stokje geplant) Moet ik gaan snoeien?
Komen dáár de babybelkaasjes vandaan, gewoon door het kaasjeskruid gemaakt?
pi_154211670
@minilot: die lelies zijn idd mooi zeg... Hoe lang bloeit dat nou eigenlijk?

@Gwywen: mooi die Hagley Hybrid! Heb er ook 1, maar die is al weken uitgebloeid..

@Bluezz: klimhortensia kan perfect in de schaduw. Die van ons bedekt een hele muur op het noorden van 4m breed en bloeit ook nog ^O^
  vrijdag 10 juli 2015 @ 16:21:55 #16
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154224931
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 00:09 schreef pascal_s het volgende:
@Gwywen: mooi die Hagley Hybrid! Heb er ook 1, maar die is al weken uitgebloeid..
Nou, het gekke is, ik plaatste een tijdje geleden een foto, toen had hij dus één bloem, maar dat bleek een soort "voorbloei" want nu bloeit hij pas echt :D

Floxen staan nu ook allemaal in bloei:

Witte flox


Flox bij het tuinhuis


Flox die we met de verhuizing hebben meegenomen uit onze oude tuin


Flox "Sweet Summer Surprise" in de zijtuin.
pi_154227247
iemand heeft een tray vol van dit bij mijn huis gezet... O+
wat is het?


en deze komt op in mijn tuin, zelf ooit geplant maar ik weet niet meer wat het is :@


iemand?
...
pi_154234273
De eerste lijkt me ageratum (paarse bloemetjes) en de tweede geranium.
pi_154234463
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 22:15 schreef Teslynd het volgende:
De eerste lijkt me ageratum (paarse bloemetjes) en de tweede geranium.
is een ageratum een vaste plant?
...
pi_154234503
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 22:21 schreef sacha het volgende:

[..]

is een ageratum een vaste plant?
Nee, eenjarig.
pi_154234538
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 22:22 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Nee, eenjarig.
hmmm... :{
...
pi_154234635
ik heb dus ooit een geranium in de 60/70 cm zone geplaatst...

spannend :D
...
  vrijdag 10 juli 2015 @ 23:13:11 #23
3185 Adelante
To let it go now
pi_154236395
Wat plaatjes uit onze tuin:


Hydrangea Annabel


Hydrangea Love You Kiss


???


klassieke Engelse roos


Lavathera met twee kleuren wit en roze


Heerlijk geurende Toscaanse Jasmijn


Hagley Hybrid bijna uitgebloeid, maar de witte Passiflora doet het prima

:7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_154240281
Misschien Gaura.
Nee, toch niet.

[ Bericht 40% gewijzigd door Teslynd op 11-07-2015 01:40:29 ]
pi_154242388
De Love-you-Kiss is mooi en de witte ! Passieflora zou ik ook wel tegenaan kunnen kijken.

Terug van drie dagen weg zie ik ein.de.lijk de luie Margaret Hunt in bloei staan. Héhé.

En het gras staat zo hoog, dat het kriebelt aan de kuiten.
Straks eens tijd maken om te maaien, ben benieuwd hoe de mat eronder tevoorschijn komt.
Nog niet gesproeid hé!

En dikke knoppen in de hibiscus...dat wordt een blauw feestje vandaag of morgen.

De pppapavers zijn uitgebloeid...nu is het wachten op de rijpe zaaddozen om te oogsten voor belangstellenden.
En anders strooi ik het hier en daar wel: jungle gardening w/

Blijkbaar zijn de aardbeien over...dan ga ik wel naar een boer in de omgeving.

Rondje bloemenfoto's misschien morgen...
pi_154243015
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 16:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nou, het gekke is, ik plaatste een tijdje geleden een foto, toen had hij dus één bloem, maar dat bleek een soort "voorbloei" want nu bloeit hij pas echt :D

Floxen staan nu ook allemaal in bloei:
[ afbeelding ]
Witte flox

[ afbeelding ]
Flox bij het tuinhuis

[ afbeelding ]
Flox die we met de verhuizing hebben meegenomen uit onze oude tuin

[ afbeelding ]
Flox "Sweet Summer Surprise" in de zijtuin.
Mooie Floxen, heel mooi ook die zachtrose die je meeverhuisd hebt. Denk alleen niet dat die schimmelvrij is/blijft?
En hoe staat t met de rest van je Floxen-collectie qua schimmel?
Verder staan ze er mooi bij ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door pascal_s op 11-07-2015 10:20:01 ]
pi_154243116
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 22:26 schreef sacha het volgende:
ik heb dus ooit een geranium in de 60/70 cm zone geplaatst...

spannend :D
Bij mij hebben de geraniums zich uitgezaaid over een heg, die zo'n 80 cm hoog is.
Ze worden zo hoog totdat ze een glimp zonlicht kunnen opvangen om te kunnen bloeien :D
Beetje slecht te zien op de foto, maar links is een heg en daarachter groeit niet veel (noord-kant).
Wanneer je de steeltjes naar beneden volgt zie je dat hij minstens 60cm hoog komt:



Sterk plantje wel :P

[ Bericht 13% gewijzigd door pascal_s op 11-07-2015 10:27:18 ]
pi_154243464
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 23:13 schreef Adelante het volgende:
Wat plaatjes uit onze tuin:

[ afbeelding ]
Hydrangea Love You Kiss

[ afbeelding ]
klassieke Engelse roos

[ afbeelding ]
Lavathera met twee kleuren wit en roze

[ afbeelding ]
Hagley Hybrid bijna uitgebloeid, maar de witte Passiflora doet het prima
Wat me wel opvalt is dat iedereen blijkbaar 1 of ander soort Kaasjeskruid in de tuin heeft. Iets wat wij volgens mij niet hebben.

Die love you kiss is bijzonder, heel mooi! En ik vind je Engelse roos prachtig :)
Annabel en Paasiflora zijn hier ook geliefd.
pi_154243923
Ik ook geen kaas in de tuin hoor :+
Wel (omdat ik het vorig jaar gescheurd en verdeeld heb) in een pot en in de volle grond ooievaarsbek O+
pi_154243942
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 09:11 schreef AnneX het volgende:
De Love-you-Kiss is mooi en de witte ! Passieflora zou ik ook wel tegenaan kunnen kijken.

Terug van drie dagen weg zie ik ein.de.lijk de luie Margaret Hunt in bloei staan. Héhé.

En het gras staat zo hoog, dat het kriebelt aan de kuiten.
Straks eens tijd maken om te maaien, ben benieuwd hoe de mat eronder tevoorschijn komt.
Nog niet gesproeid hé!

En dikke knoppen in de hibiscus...dat wordt een blauw feestje vandaag of morgen.

De pppapavers zijn uitgebloeid...nu is het wachten op de rijpe zaaddozen om te oogsten voor belangstellenden.
En anders strooi ik het hier en daar wel: jungle gardening w/

Blijkbaar zijn de aardbeien over...dan ga ik wel naar een boer in de omgeving.

Rondje bloemenfoto's misschien morgen...
Graag foto's!
Hier is de grasmat half leuke groene plantjes met een leuk bolletje erop (heel goed, want groen) en de andere helft bruin. :+
pi_154245181
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 11:34 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Graag foto's!
Hier is de grasmat half leuke groene plantjes met een leuk bolletje erop (heel goed, want groen) en de andere helft bruin. :+
idem, maar ook van die leuke bolletjes ;) :P
pi_154245407
Misschien ga ik het in het najaar wel eens een beetje om laten spitten en geen gras maar een alternatief bedenken...
http://www.tuinenbalkon.nl/alternatieven-voor-een-gazon
Die bloemenweide lijkt me wel wat voor ons.
pi_154248476
Om eerlijk te zijn..kijk ik bij het TC wel eens naar de kunststof grasmatten en loop toch snel weer door!

Afijn ...foto



Luie Margaret bloeit- de roze/rode boerenhortensia van de buurvrouw - armzalig gras vóór het maaien - de vele zaadknoppen in de ( hoge) papaver - en wat rood en roze bloeit in de voortuin- en op de achtergrond de witte boerenhortensia.

De beide nieuwe Strong Annabelle in de achtertuin zijn ( nog?) erg petieterige bloemen.
Op het plaatje is de bloem een mannenvuist groot !?
pi_154249734
Mooie kleurtjes!
En dat gazon is toch nog groen *O*
pi_154250010
Deels...
pi_154251269
@Bluezz: een bloemeweide klinkt goed :) mooier dan kunstgras idd - dat zou ik alleen nemen wanneer je 9 kinderen dagelijks ruimte nodig hebben om te ravotten :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 15:57 schreef AnneX het volgende:
Om eerlijk te zijn..kijk ik bij het TC wel eens naar de kunststof grasmatten en loop toch snel weer door!

Afijn ...foto

[ link | afbeelding ]

Luie Margaret bloeit- de roze/rode boerenhortensia van de buurvrouw - armzalig gras vóór het maaien - de vele zaadknoppen in de ( hoge) papaver - en wat rood en roze bloeit in de voortuin- en op de achtergrond de witte boerenhortensia.

De beide nieuwe Strong Annabelle in de achtertuin zijn ( nog?) erg petieterige bloemen.
Op het plaatje is de bloem een mannenvuist groot !?
Alles zit goed in de kleur - en ik mag die Margaret wel, mooie bloemen kweken kost tijd :P
Die Annabelle moet nog ff groeien denk ik - zal vast beter gaan wanneer ze goed geworteld is..
Dat gras valt me trouwens erg mee - het gras van de gemeentebermen hier zijn compleet geel/bruin.
pi_154590617
Even rustig hier...

Gisteravond een heleboel zaad van de hoge rose papaver geoogst en van de lage oranje grootbloemige ppppapaver.

Liefhebbers graag even adres geven in pm. met voorkeur, dan stuur ik het op.
Van Dude weet ik dat zij beiden wil...

En de hibiscusstruik ( paars/ blauw) begint te bloeien.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 10:43:50 #38
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154590944
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 10:25 schreef AnneX het volgende:
Even rustig hier...

Gisteravond een heleboel zaad van de hoge rose papaver geoogst en van de lage oranje grootbloemige ppppapaver.

Liefhebbers graag even adres geven in pm. met voorkeur, dan stuur ik het op.
Van Dude weet ik dat zij beiden wil...

En de hibiscusstruik ( paars/ blauw) begint te bloeien.
Wat is alles veel sneller dan bij mij!
Mijn papaverbollen zijn nog frisgroen en van bloeien moeten mijn hibissen nog niets weten.
De "herfst"anemonen daarentegen... 8)7

Toen ik terug kwam van vakantie stond mijn tuin er ongelooflijk geel en rommelig bij, al het voorjaarsspul was verdord (normaal ruim je dat tussen de bedrijven door op), ben al dagen bezig alles op te ruimen voor het zich massaal gaat uitzaaien, dus even geen tijd voor foto's van mijn tuintje.

@pascal: nee, ik heb echt geen beschimmelde floxen, allemaal keurig fris in het blad :)
:)
  zaterdag 25 juli 2015 @ 14:00:01 #39
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_154622731
Een post die wat minder over individuele planten gaat (nou ja... coniferen, en buxus) en wat meer over het geheel...

Mijn voortuin was al tijden een doorn in het oog; een aantal te hoge coniferen die ieder uitzicht wegnamen (al hielden ze ook binnengluren aardig tegen, ben niet zo'n fan van mensen die in je woonkamer lopen te loeren) en een halfdode coniferenhaag die, zeker gezien vanaf de buren, een doorn in het oog was.

SPOILER: Voortuin voor de ingreep
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de achtertuin stond een enorme buxus in een rommelhoekje; een buxus die wel naar de voortuin zou kunnen zodat er in de achtertuin, met enige arbeid, plek kwam voor een waterfeature.
Dus het rommelhoekje moest ook opgeruimd worden.

Woensdag daarom de voortuin leeg gesloopt, en vrijdag met hulp van familie de boel opgebouwd en mooi gemaakt.

SPOILER: Woensdag dit uit de voortuin gehaald
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Het resultaat woensdag
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vrijdag ook aandacht besteed aan de afwerking; de overgebleven struiken gekortwiekt, de buxus verplaatst en de grond bedekt met schors. De buxus krijgt de komende dagen iedere dag water.

SPOILER: Binnen vandaan
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen in de achtertuin los: een cementkuip ingegraven, rooster erop, pomp in de kuip en waterfeature bovenop. Resultaat is aardig geslaagd; de klimop groeit vast wel weer weelderig terug ;)

SPOILER: Waterfeature
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al met al een nuttig eind van de vakantie :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_154625589
Mooie klus geklaard, fietsie _O_
pi_154626631
Wat een enorme wortels zitten er toch aan Conife :r en !
Lekker bezig geweest Fiets ^O^
  zondag 26 juli 2015 @ 09:09:54 #42
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_154640361
Thanks, ik had gelukkig een heel effectieve reciprozaag erbij, anders was het me nooit gelukt.
Woensdag heb ik de klus alleen gedaan, bij het afwerken op vrijdag had ik gelukkig hulp.

Gisteravond wel ontdekt dat het waterfeature helaas water -naast- het opvangvat onder de grond dumpt; het vat was leeg....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_154651338
Hoi!

Ik kom er even middenin vallen, zal later nog wel eens foto's neer zetten van mijn chaos. Ik lees wel eens mee en denk dan met name O+ O+ O+ .

Ik heb een tuinprobleempje: Sinds een jaar of twee hebben wij een Huis (met dak enzo) met een Tuin en deze hebben wij ivm chaos volledig opnieuw ingericht. Dus tegels eruit, nieuw pad gelegd, gras, bordertjes, appelboompjes, Japanse esdoorn, ministukje moestuin.

Helaas ben ik een erg enthousiast maar onbezonnen tuinier en blijk ik niet veel kaas gegeten te hebben van de opbouw van borders. Zo staan er nu enooorme zonnebloemen en gladiolen om de vaste planten die nu gaan bloeien heen. Hoogteopbouw slaat nergens op. :( Ik had gehoopt dat ik wat geleerd had van vorig jaar, maar helaas...


Hoe doen jullie dat? Echt een plan op papier, kleuren, afmetingen, bloeiperiodes op elkaar afstemmen of is er ergens nog een handige tool of truc?
  zondag 26 juli 2015 @ 18:09:10 #44
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_154652164
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 17:41 schreef ingee het volgende:
Hoi!

Ik kom er even middenin vallen, zal later nog wel eens foto's neer zetten van mijn chaos. Ik lees wel eens mee en denk dan met name O+ O+ O+ .

Ik heb een tuinprobleempje: Sinds een jaar of twee hebben wij een Huis (met dak enzo) met een Tuin en deze hebben wij ivm chaos volledig opnieuw ingericht. Dus tegels eruit, nieuw pad gelegd, gras, bordertjes, appelboompjes, Japanse esdoorn, ministukje moestuin.

Helaas ben ik een erg enthousiast maar onbezonnen tuinier en blijk ik niet veel kaas gegeten te hebben van de opbouw van borders. Zo staan er nu enooorme zonnebloemen en gladiolen om de vaste planten die nu gaan bloeien heen. Hoogteopbouw slaat nergens op. :( Ik had gehoopt dat ik wat geleerd had van vorig jaar, maar helaas...

Hoe doen jullie dat? Echt een plan op papier, kleuren, afmetingen, bloeiperiodes op elkaar afstemmen of is er ergens nog een handige tool of truc?
Ehm... op precies dezelfde manier als jij. Poten; zien dat het niets wordt en dan verbeteren ;)
Al google ik vaak wel ff hoe -hoog- iets wordt bij / na aanschaf ;)
Maar papier en plannen en huuuuuuu. Dat doe ik fulltime op mijn werk, dus zo min mogelijk als ik vrij ben.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_154652342
langzaam opbouwen. iets verplaatsen als het niet goed staat.

zo kom ik er nu ook achter dat de lavendelhaag iets te dicht langs het voetpad staat. die gaat in het najaar dus een stukje opzij.
pi_154652345
ik ben begonnen met mijn lievelings plant in mijn lievelings kleur (hortensia/wit)
toen verder gaan zoeken naar vaste planten in wit in verschillende hoogte...
toen erachter gekomen dat als ik iets wil een plant daar héél anders over kan denken...
én dat het enige jaren kan duren voordat de plant jou ook lief gaat vinden...
na 10 jaar ken ik mijn grond, ken ik mijn plantjes en denk ik zoals altijd eind juli, volgend jaar ga ik het helemaal anders doen :D
...
pi_154652476
dat laatste noem ik mijn tuindip :D
straks gaat alles in de 2e bloei of nieuw in bloei en dan is het weer goed :+
...
pi_154653725
Eén voordeel: Ik heb hele losse zandgrond die goed verrijkt is met mest, dus tot nu toe groeit alles prima. Soms alleen te prima.
pi_154654881
witte hortensia gaat er hier juist uit.
op het moment dat de bloemen net open gaan is de plant super mooi. 1 regenbui en het lijkt nergens meer op. terwijl de blauwe en roze mooi blijven.
pi_154655113
Mijn gladiolen zijn door de storm bijna allemaal geknakt :(
pi_154655246
Mijnes ook! :(
Een deel kunnen stutten met stokken, ze staan langs de schutting dus er viel nog wel wat te redden.

En de rest op een vaas. O+
Heb je niet nog iemand die een bloemetje verdient? ;)
pi_154655321
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 15:57 schreef AnneX het volgende:
Om eerlijk te zijn..kijk ik bij het TC wel eens naar de kunststof grasmatten en loop toch snel weer door!

Afijn ...foto

[ link | afbeelding ]

Luie Margaret bloeit- de roze/rode boerenhortensia van de buurvrouw - armzalig gras vóór het maaien - de vele zaadknoppen in de ( hoge) papaver - en wat rood en roze bloeit in de voortuin- en op de achtergrond de witte boerenhortensia.

De beide nieuwe Strong Annabelle in de achtertuin zijn ( nog?) erg petieterige bloemen.
Op het plaatje is de bloem een mannenvuist groot !?
Is dat midden links prikneus?
Dat heb ik dit jaar gezaaid en ben erg benieuwd hoe het wordt.
pi_154657223
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:47 schreef ingee het volgende:
Mijnes ook! :(
Een deel kunnen stutten met stokken, ze staan langs de schutting dus er viel nog wel wat te redden.

En de rest op een vaas. O+
Heb je niet nog iemand die een bloemetje verdient? ;)
Ja, ik ga ze maar eens naar mijn moeder brengen :') ;)
pi_154657746
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:02 schreef ingee het volgende:
Eén voordeel: Ik heb hele losse zandgrond die goed verrijkt is met mest, dus tot nu toe groeit alles prima. Soms alleen te prima.
ik heb in de laatste 10 jaar nog geen voordeel kunnen ontdekken aan zandgrond :{
...
pi_154657890
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:38 schreef Elleska het volgende:
witte hortensia gaat er hier juist uit.
op het moment dat de bloemen net open gaan is de plant super mooi. 1 regenbui en het lijkt nergens meer op. terwijl de blauwe en roze mooi blijven.
mijn hele oude hortensia's blijven wit, de latere kleuren inderdaad roze, het geeft te denken :Y
...
pi_154657951
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:47 schreef ingee het volgende:
Mijnes ook! :(
Een deel kunnen stutten met stokken, ze staan langs de schutting dus er viel nog wel wat te redden.

En de rest op een vaas. O+
Heb je niet nog iemand die een bloemetje verdient? ;)
de mijne staan nog niet eens in knop! :D
...
pi_154658066
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 20:56 schreef sacha het volgende:

[..]

mijn hele oude hortensia's blijven wit, de latere kleuren inderdaad roze, het geeft te denken :Y
ze kleuren hier niet roze maar krijgen bruine smetvlekken van de regen.
als ik eraan denk zal ik komende week een foto maken.

nu nog een alternatief vinden.
pi_154661130
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:38 schreef Elleska het volgende:
witte hortensia gaat er hier juist uit.
op het moment dat de bloemen net open gaan is de plant super mooi. 1 regenbui en het lijkt nergens meer op. terwijl de blauwe en roze mooi blijven.
Nu weet ik eindelijk dat het niet aan mij ligt, want ik rommel nu ook twee zomers met de witte. Fijn om te weten :) Roze doet het hier ook prima.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  maandag 27 juli 2015 @ 16:17:54 #59
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154677022
Hebben we 't over hortensia's? :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_154679420
Een hortensia-tsunami ^O^ Mooi!
pi_154679425
Mn roos bloeit nog steeds niet ;(
pi_154679993
hortensia's
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
foto's van begin deze maand
de witte staat nog niet op de foto. het wil niet droog worden.
  maandag 27 juli 2015 @ 20:16:41 #63
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154683442
Als je van hortensia's houdt is dit de tijd van het jaar om eens in Giethoorn te kijken O+

Hydrangea betekent waterstruik, geen wonder dat ze 't daar zo goed doen.
pi_154684414
Blauw O+
Mijn blauwe is roze geworden :( Ja het ligt aan de grond, ik weet t, maar spijkers e.d. hebben niet geholpen.
pi_154684554
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 20:41 schreef Bluezz het volgende:
Blauw O+
Mijn blauwe is roze geworden :( Ja het ligt aan de grond, ik weet t, maar spijkers e.d. hebben niet geholpen.
Hullie in het Tuincentrum hebben daar mest voor...om de hortensia blauw te maken / houden.
pi_154685758
Ah!! We hadden nog een dinsdag uitje nodig *O* B-)
pi_154686470
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:49 schreef ingee het volgende:

[..]

Is dat midden links prikneus?
Dat heb ik dit jaar gezaaid en ben erg benieuwd hoe het wordt.
Nee, dat is wat anders.
Prikneus: vaak uitgebloeide bloemen verwijderen, anders is hij snel lelijk. Mijn ervaring is dat hij ook niet goed tegen droogte kan.
  maandag 27 juli 2015 @ 23:26:17 #68
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154690196
Mijn ervaring is dat prikneus zich ook ontiegelijk uitzaait, gelukkig zijn de grijze rozetjes gemakkelijk te herkennen en kun je de vele zaailingen eenvoudig verwijderen.
Foto van mijn prikneus:
pi_154691716
Lijstje gemaakt voor morgen *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*snelwerkende rozenmest (in juli moet dat gestrooid)
*hortensiamest voor blauwe blomme (moet in augustus gestrooid _O_ )

en alvast voor het grasveldje wat er om te huilen uitziet (dan kan ik in het najaar beginnen)

*kalk met magnesium
*mest en zaot

En ook door hier (waterstruik!!) en door research online ben ik er (nu pas) achter dat hortensia natte slurpers zijn, dus vandaaaaaar dat het niet gek is bij droogte en warmte dat de blaadjes gingen hangen :o ;(
Ik vond het dan eigenlijk maar raar dat ik bij moest gieten, want had altijd in mijn hoofd dat vaste planten wel diep genoeg wortelen om daar hun vocht vandaan te halen!
Maarrrrr vooral de hortensia die tegen de schutting lekker groot wordt (het zijn 2 soorten) staat vlak achter de enige boom die in NL de storm heeft overleefd : Onze Himalaya Ceder }:| die het halve grasveld en die hortensen drooglegt.

/tot zover mijn gedachtes :D
pi_154691863
En ik vind prikneus zo'n leuke naam en een grappige plant!!!
pi_154697384
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 00:07 schreef Bluezz het volgende:
En ik vind prikneus zo'n leuke naam en een grappige plant!!!
Ik wist niet dat ie prikneus heet, maar ik vind hem altijd erg mooi! :Y
pi_154706610
Bij het tuincentrum geweest *O*
Blauwmest voor de hortensia (kan je het eigenlijk ook strooien bij hortjes die nooit blauw zijn geweest?)
Mest voor de roos.
Weg mos en kalk/mest voor grasveldje.
pi_154706901
sommige soorten hortensia's kunnen niet blauw kleuren. ligt aan het soort
pi_154707241
Even gegoocheld http://www.petervangennip(...)tstof_met_blauwmaker

En deze http://www.hovaria.com/verzorging/blauwen.html

Ben benieuw hoe hullie er volgend jaar uitzien.
pi_154707719
hortensia's heten bij mij drinkebroeders *O*
...
  dinsdag 28 juli 2015 @ 18:40:31 #76
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_154708745
Ik zou niet zonder hortensia's kunnen. Een tuin zonder hortensia's is voor mij niet compleet.
Dus heb ik er nog maar eentje bij gekocht :)



Edit: volgens mij werkt het niet, uploaden met mijn mobiel.
pi_154708805
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 17:29 schreef AnneX het volgende:
Even gegoocheld http://www.petervangennip(...)tstof_met_blauwmaker

En deze http://www.hovaria.com/verzorging/blauwen.html

Ben benieuw hoe hullie er volgend jaar uitzien.
Ik ook.
Heb het goedje alleen maar gestrooid bij degene die ik er blauw in heb gezet.
pi_154709011
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 18:42 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik ook.
Heb het goedje alleen maar gestrooid bij degene die ik er blauw in heb gezet.
O+
  dinsdag 28 juli 2015 @ 22:38:47 #79
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_154716580
Deze is in mijn tuin naar boven gekomen. Vorig najaar het huis gekocht, dus geen idee wat het is :-D.



Iemand die mij kan vertellen wat het is?
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
pi_154718267
ballonplant - platycodon grandiflorus *O*
...
  woensdag 29 juli 2015 @ 10:05:36 #81
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_154725691
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 23:23 schreef sacha het volgende:
ballonplant - platycodon grandiflorus *O*
Yay, dat is 'm! Mooi plantje :-).
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
pi_154725705
En zo krijg je antwoord op een vraag die je niet eens gesteld hebt!
Zag deze plant vanmorgen bij buren in de tuin, ik dacht dat het een soort campanula was, maar nee dus :)
pi_154986165
Ik heb een Clamtis (©Duderinnetje) gekocht *O* O+


quote:
Clematis 'Multi Blue' bloeit relatief vroeg met violetblauwe bloemen in de maand mei. De circa 10 cm grote bloemen zijn gevuld. De bloei van 'Multi Blue' kan aanhouden in augustus en september. Clematis 'Multi Blue' is een niet-agressieve klimmer. U kunt deze Clematis, behalve een tegen een muur of langs een pergola, ook gebruiken tegen bijvoorbeeld een stevige schutting of klimrek. Clematis 'Multi Blue' staat het liefst met de voet in de schaduw op een zonnige standplaats. De bodem dient goed waterdoorlatend te zijn.


Moet nog wel even van dat gaas aanbrengen op de schutting, kan ie klimmen *O*
Wat een baby nog he!



[ Bericht 16% gewijzigd door Blues op 07-08-2015 18:33:55 ]
pi_155039435
Mooi die Multiblue, kleurt ook mooi met het bankje ^O^
Heb er zelf ook 1, maar die staat naast de allesverslindende Clamtis (c) Rubens dus die heeft t wat moeilijk :P

Terug van vakantie, dus gisteren de tuin gedaan, inclusief de voortuin.
De druif groeide tot aan de nok dus moest m toch ff serieus inkorten (ladder benodigd om m uit de regenpijp te kunnen halen). Zitten wel veel druiven aan, nu alleen zorgen dat ik de vogels te vlug af ben wanneer ze rijp zijn ;)
(Ontwerp voortuin is (c) oude bewoners, lekker vol he? ;) )



Gelijk maar ff de gemeentelijke 'bloembak' (waar de boom in staat) tegenover ons huis netjes gemaakt - stond vol met onkruid, incl de bestrating eromheen. Onze gemeente moet ook bezuinigen dus is het aan de bewoners om de bak en stoep netjes te houden :{

[ Bericht 2% gewijzigd door pascal_s op 09-08-2015 10:42:34 ]
pi_155040435
mijn favo online kweker *O*
een genot om de verhaaltjes bij de planten te lezen :Y

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
pi_155042091
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2015 10:37 schreef pascal_s het volgende:
Mooi die Multiblue, kleurt ook mooi met het bankje ^O^
Heb er zelf ook 1, maar die staat naast de allesverslindende Clamtis (c) Rubens dus die heeft t wat moeilijk :P

Terug van vakantie, dus gisteren de tuin gedaan, inclusief de voortuin.
De druif groeide tot aan de nok dus moest m toch ff serieus inkorten (ladder benodigd om m uit de regenpijp te kunnen halen). Zitten wel veel druiven aan, nu alleen zorgen dat ik de vogels te vlug af ben wanneer ze rijp zijn ;)
(Ontwerp voortuin is (c) oude bewoners, lekker vol he? ;) )

[ afbeelding ]

Gelijk maar ff de gemeentelijke 'bloembak' (waar de boom in staat) tegenover ons huis netjes gemaakt - stond vol met onkruid, incl de bestrating eromheen. Onze gemeente moet ook bezuinigen dus is het aan de bewoners om de bak en stoep netjes te houden :{
Sodemieters wat een volle voorkant :D
Mss wat leuks planten/zaaien bij die bloembak?

Vanmiddag even wat spul tegen de schutting gespannen en voorzichtig de clematis er achter gedaan. Lekker veel water gegeven, bloeie maar!!!

Over bloeie gesproken, de roos gaat als een speer (ook weer wat rozenmest gegeven) maar waar blijven die bloemen ;(

[ Bericht 8% gewijzigd door Blues op 09-08-2015 15:22:35 ]
pi_155059092
@sacha: geweldige beschrijving van de planten idd - ik heb mezelf er weleens op betrapt dat ik zo een uurtje alle beschrijvingen zit te lezen. Van planten die ik helemaal niet zoek :D

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:51 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Sodemieters wat een volle voorkant :D
Mss wat leuks planten/zaaien bij die bloembak?
Ik weet t... :@ :@ Ooit wel een keertje veranderen. Je hebt wel weinig inkijk zo ;)
En die bak - is al eens Pachysandra ingepoot, maar die sterft zelfs af (droogte ivm onder boom?)
Buuf heeft kruipthijm geplant, die slaat wel aan. Is die linkerkant.

quote:
Vanmiddag even wat spul tegen de schutting gespannen en voorzichtig de clematis er achter gedaan. Lekker veel water gegeven, bloeie maar!!!
Oooh... Morgen een buitje en daarna veel zon en warmte. Eind v/d week moet t weer flink gaan regenen, gevolgd door warme dagen.
Komt vast goed ^O^

Enne, wanneer heb je die roos geplant? Kort geleden?
Misschien gaat-ie eerst wortels maken voordat-ie aan bloemen gaat denken? (Zou ik wel doen ;) )

[ Bericht 2% gewijzigd door pascal_s op 09-08-2015 22:12:10 ]
pi_155063127
ik ben helemaal klaar met mijn clematissen, al dat gedoe voor 7 bloemetjes -O-
ja, mijn tuin dip duurt wat langer dit jaar :{
...
pi_155063164
morgen trek ik ze gewoon allemaal uit de grond *O*
opgelost, slotje :P
...
pi_155073021
Ik twijfel over het planten van een wilde kamperfoelie of een klimhortensia op mijn balkon. Ik heb een 'inpandig' balkon op het noordoosten en wil de plant tegen de oostelijke muur zetten. Hij gaat dus minimaal zon krijgen. Wel hoop ik dat hij snel groeit, zodat ik hem langs de bovenkant van het balkon richting de zon kan laten klimmen.

Beide klimmers zijn niet schadelijk voor de muren/voegen toch?
En hebben jullie ervaring met deze planten? Bloeit de kamperfoelie wel in de schaduw of heeft hij daarvoor wel echt zon nodig?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155089561
quote:
10s.gif Op zondag 9 augustus 2015 23:51 schreef sacha het volgende:
morgen trek ik ze gewoon allemaal uit de grond *O*
opgelost, slotje :P
NEEEEJJJJ.. :'(
Misschien gaat t volgend jaar beter?
Hoe lang staan ze al in je tuin?

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:26 schreef MissMSX het volgende:
Ik twijfel over het planten van een wilde kamperfoelie of een klimhortensia op mijn balkon. Ik heb een 'inpandig' balkon op het noordoosten en wil de plant tegen de oostelijke muur zetten. Hij gaat dus minimaal zon krijgen. Wel hoop ik dat hij snel groeit, zodat ik hem langs de bovenkant van het balkon richting de zon kan laten klimmen.

Beide klimmers zijn niet schadelijk voor de muren/voegen toch?
En hebben jullie ervaring met deze planten? Bloeit de kamperfoelie wel in de schaduw of heeft hij daarvoor wel echt zon nodig?
Klimhortensia heeft wel hechtworteltjes, weet niet of de muren daar kapot van gaan. Heb m zelf op een muur op het noorden en daar doet hij het prima :)
Kamperfoelie heeft geen hechtwortels, dus sowieso geen schade. Heeft daardoor wel een klimsteuntje nodig (hekwerk/gaaspaneel).
Kamperfoelie bij mij (op Oosten) is wel wat kaal van onderen, bladeren en bloemen zitten bovenin.
pi_155089664
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 19:59 schreef pascal_s het volgende:

[..]

NEEEEJJJJ.. :'(
Misschien gaat t volgend jaar beter?
Hoe lang staan ze al in je tuin?

[..]

Klimhortensia heeft wel hechtworteltjes, weet niet of de muren daar kapot van gaan. Heb m zelf op een muur op het noorden en daar doet hij het prima :)
Kamperfoelie heeft geen hechtwortels, dus sowieso geen schade. Heeft daardoor wel een klimsteuntje nodig (hekwerk/gaaspaneel).
Kamperfoelie bij mij (op Oosten) is wel wat kaal van onderen, bladeren en bloemen zitten bovenin.
Dank je :)
Ik ga het risico met de hechtworteltjes niet nemen. Neigde sowieso al meer naar de kamperfoelie, dus nu is de keus makkelijk gemaakt :)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155090089
Leuk - er zijn veel mooie kamperfoeliesoorten in verschillende kleuren, bloeitijden, wel/niet wintergroen, winterhard, geurend of niet, etc.
Hier staan bv wat verschillende soorten beschreven:
http://www.esveld.nl/zoek(...)na=1&product=planten
pi_155090353
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2015 22:02 schreef pascal_s het volgende:


Enne, wanneer heb je die roos geplant? Kort geleden?
Misschien gaat-ie eerst wortels maken voordat-ie aan bloemen gaat denken? (Zou ik wel doen ;) )
De roos heb ik vorig jaar als miniplantje geplant :) Hij is enOOrm aan het groeien, doet het heel goed, maar dan zonder bloemen :+

[ Bericht 39% gewijzigd door Blues op 10-08-2015 20:29:29 ]
pi_155090389
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 20:13 schreef pascal_s het volgende:
Leuk - er zijn veel mooie kamperfoeliesoorten in verschillende kleuren, bloeitijden, wel/niet wintergroen, winterhard, geurend of niet, etc.
Hier staan bv wat verschillende soorten beschreven:
http://www.esveld.nl/zoek(...)na=1&product=planten
Ik wil eigenlijk gaan voor de Lonicera periclymenum, maar ik zie dat je daar ook nog verschillende 'soorten' van hebt.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155097450
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 20:21 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ik wil eigenlijk gaan voor de Lonicera periclymenum, maar ik zie dat je daar ook nog verschillende 'soorten' van hebt.
Die van mij heb ik speciaal op de geur geselecteerd, weet de naam precies niet meer, maar het was iets met Belgica of Brussels of iets van die strekking.

Ik wil proberen 'm te stekken, want hij groeit nu langs één poot van de pergola, en ik wil bij de andere poot eigenlijk dezelfde kamperfoelie.

Ik heb ook tien hortensiastekken genomen, geen idee of ze allemaal aanslaan, maar met 50% ben ik al dik tevreden. :)
Een clematistakje dat was afgebroken heeft in het vaasje in de vensterbank worteltjes gekregen, weet alleen niet meer welke clematis het nou was :')

Verder laatst weer wat rozen erbij gekocht, zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Tuin is na een paar (relatief) kale weken aan z'n tweede jeugd begonnen, rozen die gaan herbloeien, afgeknipte blauwe geraniums die aan hun tweede bloei beginnen, enzovoorts.
Gaan floxen ook herbloeien als je ze afknipt?
pi_155099548
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 22:40 schreef Gwywen het volgende:.
Gaan floxen ook herbloeien als je ze afknipt?
Ja 😀

Goed dat je t zegt - moet zelf de knoppen ook nog uit mn roos knippen, kijken of die nog een keer wil bloeien 👍

[ Bericht 2% gewijzigd door pascal_s op 10-08-2015 23:41:52 ]
pi_155118531
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 23:28 schreef pascal_s het volgende:

[..]

Ja 😀

Goed dat je t zegt - moet zelf de knoppen ook nog uit mn roos knippen, kijken of die nog een keer wil bloeien 👍
Ik hoop dat je de bottels bedoelt want als je de knoppen eruit knipt gaat-ie echt nooit bloeien hoor :D :P
pi_155123614
DE Roos :



Moet ik deze nieuwe scheuten snoeien?



pi_155125022
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 22:40 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Die van mij heb ik speciaal op de geur geselecteerd, weet de naam precies niet meer, maar het was iets met Belgica of Brussels of iets van die strekking.

Ik wil proberen 'm te stekken, want hij groeit nu langs één poot van de pergola, en ik wil bij de andere poot eigenlijk dezelfde kamperfoelie.

Ik heb ook tien hortensiastekken genomen, geen idee of ze allemaal aanslaan, maar met 50% ben ik al dik tevreden. :)
Een clematistakje dat was afgebroken heeft in het vaasje in de vensterbank worteltjes gekregen, weet alleen niet meer welke clematis het nou was :')

Verder laatst weer wat rozen erbij gekocht, zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Tuin is na een paar (relatief) kale weken aan z'n tweede jeugd begonnen, rozen die gaan herbloeien, afgeknipte blauwe geraniums die aan hun tweede bloei beginnen, enzovoorts.
Gaan floxen ook herbloeien als je ze afknipt?
Het is de Lonicera periclymenum 'serotina' geworden :)
Hopelijk willen hij en de clematis die al in de bak staat vriendjes worden. Moest van de laatste wel wat wortels slopen, dus hoop maar dat die niet te veel gehavend is :X



Ik heb ook twee hortensia-stekjes in een potje water staan. Benieuwd of ze gaan wortelen :)
Verder nog zwarte vlier, een mini-taxus zonder wortels, wat lavendel en wat tijm in een potje water. Echt geen idee of dat kans van slagen heeft :)

En voor de volledigheid de andere kant van mijn balkon, met de toscaanse jasmijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door MissMSX op 13-08-2015 10:57:56 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155127133
Je foto's doen het niet!
pi_155127183
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:58 schreef Bluezz het volgende:
DE Roos :

[ afbeelding ]

Moet ik deze nieuwe scheuten snoeien?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nee, want daarin ontstaan de nieuwe knoppen.
In het voorjaar (maart) kun je hem wel flink kortwieken, rozen bloeien op nieuw hout.
(Klimrozen die korter dan 3 jaar staan kun je beter nog even niet snoeien).
pi_155128465
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 16:12 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik hoop dat je de bottels bedoelt want als je de knoppen eruit knipt gaat-ie echt nooit bloeien hoor :D :P
Oeps, oja dat bedoel ik :P

@Bluezzz: die roos ziet er super uit zeg - mooi veel vertakkingen. Misschien gaat hij dit jaar nog knoppen vormen en anders denk ik dat het volgend jaar losbarst ^O^

@MissMSX: je foto's zie ik helaas niet. Maar die Serotina is prachtig! :)




pi_155129424
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 20:39 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, want daarin ontstaan de nieuwe knoppen.
In het voorjaar (maart) kun je hem wel flink kortwieken, rozen bloeien op nieuw hout.
(Klimrozen die korter dan 3 jaar staan kun je beter nog even niet snoeien).
Ah! Hier heb ik wat aan, ik knipte die nieuwe stokken er steeds (nou ja steeds) af _O- :X
Stomme ):O
pi_155132268
Ik snap al wat er mis gaat met mijn foto's. Morgen even fixen als ik weer achter m'n laptop zit.

Ik hoop iig dat ik mijn klimmers de winter door krijg. Niet mijn sterkste punt helaas.

Edit: Als het goed is doen ze het nu :)

[ Bericht 27% gewijzigd door MissMSX op 12-08-2015 08:30:54 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155140520
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:58 schreef Bluezz het volgende:
DE Roos :

[ afbeelding ]

Moet ik deze nieuwe scheuten snoeien?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat mooi gevormd O+
Zou'em graag in bloei zien ^O^
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155159860
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 19:37 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Het is de Lonicera periclymenum 'serotina' geworden :)
Hopelijk willen hij en de clematis die al in de bak staat vriendjes worden. Moest van de laatste wel wat wortels slopen, dus hoop maar dat die niet te veel gehavend is :X

[ afbeelding ]

Ik heb ook twee hortensia-stekjes in een potje water staan. Benieuwd of ze gaan wortelen :)
Verder nog zwarte vlier, een mini-taxus zonder wortels, wat lavendel en wat tijm in een potje water. Echt geen idee of dat kans van slagen heeft :)

En voor de volledigheid de andere kant van mijn balkon, met de toscaanse jasmijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie de foto's nu :)
Lekker veel klimmers, dat wordt wel wat O+
Als ze in pot staan zou ik ze ook regelmatig wat voeding geven (ik gebruik de hortensia/rozen/etc-voeding van de Action altijd, als ik eraan denk :) )

Ben benieuwd hoe ze gaan worden, hou ons op de hoogte :)
pi_155175741
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 21:12 schreef pascal_s het volgende:

[..]

Ik zie de foto's nu :)
Lekker veel klimmers, dat wordt wel wat O+
Als ze in pot staan zou ik ze ook regelmatig wat voeding geven (ik gebruik de hortensia/rozen/etc-voeding van de Action altijd, als ik eraan denk :) )

Ben benieuwd hoe ze gaan worden, hou ons op de hoogte :)
Ik heb nu voeding voor bloeiende balkonplanten. Eerste jaar dat m'n plantjes dat krijgen :D (de plantjes die geen nieuwe potgrond hebben gehad dan, zoals de geraniums).
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155205958
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 08:32 schreef MissMSX het volgende:

Wat mooi gevormd O+
Zou'em graag in bloei zien ^O^
Ik ook _O-
Maar dan moet ik dus voorlopig even niet meer snoeien }:|
pi_155215200
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 12:01 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik ook _O-
Maar dan moet ik dus voorlopig even niet meer snoeien }:|
Wie weet doet-ie het dit jaar nog.
Mijn rozen staan ook vol knop, alsof het half juni is :)
pi_155215975
Leuk he O+

Mijn sering bloeit voor de 2e keer weer O+
pi_155216193
Ik heb een hoop nieuw groen aan mijn roosje. Benieuwd of er nog knoppen gaan komen.

De dahlia heeft wel allemaal nieuwe knoppen na het wegknippen van de oude bloemen.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  maandag 17 augustus 2015 @ 17:40:32 #113
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_155298546
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_155304448
Is die witte een afrikaanse lelie? En die blauw/paarse ook?
Bloeien in elk geval mooi! O+

Mooie vijver ook op de achtergrond :)
pi_155319615
Mensen, ik heb een geveltuintje gekregen van de gemeente, ongeveer 2 meter bij 30 cm. Ik heb dit aangevraagd om de voorkant van het huis er wat aantrekkelijker uit te laten zien ivm de verkoop binnen een jaar.

Hebben jullie tips voor planten die ik er in kan zetten? Het huis komt hopelijk in de winter op de markt dus dan moet het er ook nog aantrekkelijk uitzien ;)
Spoilers!
pi_155319891
geveltuintjes en stokrozen O+ maar daar heb je in de winter dan weer niets aan.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:48:52 #117
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_155322981
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 20:31 schreef pascal_s het volgende:
Is die witte een afrikaanse lelie? En die blauw/paarse ook?
Bloeien in elk geval mooi! O+

Mooie vijver ook op de achtergrond :)
Jup. Al zijn de witte wel totaal verlept door de vele regen de afgelopen dagen. Aan de andere kant heeft de vele regen de tuin wel een opkikker gegeven.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_155323478
quote:
17s.gif Op maandag 17 augustus 2015 17:40 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi hoekje!
pi_155330917
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mensen, ik heb een geveltuintje gekregen van de gemeente, ongeveer 2 meter bij 30 cm. Ik heb dit aangevraagd om de voorkant van het huis er wat aantrekkelijker uit te laten zien ivm de verkoop binnen een jaar.

Hebben jullie tips voor planten die ik er in kan zetten? Het huis komt hopelijk in de winter op de markt dus dan moet het er ook nog aantrekkelijk uitzien ;)
Als zonnig dan prairieplanten. Bloembollen erin stoppen en dat vermelden als voorjaarsverrassing.

En hier staan goede ideeën: http://www.tuinenbalkon.nl/search/gevelbeplanting
pi_155331649
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 18:36 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Als zonnig dan prairieplanten. Bloembollen erin stoppen en dat vermelden als voorjaarsverrassing.

En hier staan goede ideeën: http://www.tuinenbalkon.nl/search/gevelbeplanting
Dank je, ik ga eens een en ander uitzoeken.
Spoilers!
pi_155375610
quote:
17s.gif Op maandag 17 augustus 2015 17:40 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi :Y

Edit: meteen maar wat foto's van mijn tuin. Er bloeit zo veel momenteel! (najaarsbloemen én een heleboel zomerbloemen die voor de tweede ronde gaan)

Roosje "The Fairy"


Stukje schaduwborder


De verrassingsflox:


Beetje doorgeschoten alles, maar lekker veel blommen :Y


Struikroosje vol knoppen (tweede ronde)


Een van de vele Dahlia's (je ontkomt er bijna niet aan als je in Duitsland woont :P )


[ Bericht 70% gewijzigd door Gwywen op 20-08-2015 11:32:45 ]
pi_155376298
Alles staat er mooi bij en dan n.b. voor de tweede keer!
In de tuin van Gwynen dan.

Vooral de laatste van de dahlia :P

De afgelopen weken druk druk en allean maar langs de tuin gelopen.
Wel alle pioenrozen gesnoeid na het oogsten van zaad.
Wie wil? Lage grootbloemige en hoge rose dubbelbladige.

Volgende week ms meer tijd voor onderhoud.
Oh ja, de distels bloeien en de witte boerenhortensia.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 12:02:43 #123
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_155376407
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:58 schreef AnneX het volgende:
Alles staat er mooi bij en dan n.b. voor de tweede keer!
In de tuin van Gwynen dan.

Vooral de laatste van de dahlia :P

De afgelopen weken druk druk en allean maar langs de tuin gelopen.
Wel alle pioenrozen gesnoeid na het oogsten van zaad.
Wie wil? Lage grootbloemige en hoge rose dubbelbladige.

Volgende week ms meer tijd voor onderhoud.
Oh ja, de distels bloeien en de witte boerenhortensia.
Ja ik wil!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_155376558
Als het hier rustig is ^O^
  donderdag 20 augustus 2015 @ 13:29:34 #125
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_155378380
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:09 schreef AnneX het volgende:
Als het hier rustig is ^O^
Top! :*

En dan moet je me tzt maar even vertellen wat ik dan met die zaden moet doen. :@ Als in: waar en wanneer en hoe planten.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_155382222
quote:
In de natuur laat de pioenroos haar zaad aan het einde van de zomer (eind augustus) vallen. Dat is het beste moment om te zaaien. Zaai het zaad ondiep in vochtige grond, niet dieper dan enkele centimeters. Geduld is een schone zaak in deze, want het duurt minimaal 7 jaar voordat een zaadje uitgegroeid is tot een bloeiende pioenroos.
7 jaar :o :o
pi_155382294
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:12 schreef Bluezz het volgende:

[..]

7 jaar :o :o
Leuk, zet je er een blauwe regen naast, en dan kijken welke het eerst bloeit :P
pi_155382330
quote:
17s.gif Op maandag 17 augustus 2015 17:40 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi hoekje O+
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155382340
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:23 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Mooi :Y

Edit: meteen maar wat foto's van mijn tuin. Er bloeit zo veel momenteel! (najaarsbloemen én een heleboel zomerbloemen die voor de tweede ronde gaan)

Roosje "The Fairy"
[ afbeelding ]

Stukje schaduwborder
[ afbeelding ]

De verrassingsflox:
[ afbeelding ]

Beetje doorgeschoten alles, maar lekker veel blommen :Y
[ afbeelding ]

Struikroosje vol knoppen (tweede ronde)
[ afbeelding ]

Een van de vele Dahlia's (je ontkomt er bijna niet aan als je in Duitsland woont :P )
[ afbeelding ]
Ziet eruit als een heerlijke tuin. Beetje jaloers wel :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155382355
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:12 schreef Bluezz het volgende:

[..]

7 jaar :o :o
Ik zou het vergeten en de boel het volgende voorjaar al omschoffelen vrees ik :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  donderdag 20 augustus 2015 @ 16:19:58 #131
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_155382360
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:12 schreef Bluezz het volgende:

[..]

7 jaar :o :o
:o
Voor het denkbeeldige nageslacht dan maar. :D
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 20 augustus 2015 @ 16:35:40 #132
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_155382643
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:15 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Leuk, zet je er een blauwe regen naast, en dan kijken welke het eerst bloeit :P
Ja, wanneer gaat de mijne nou eens bloeien? Ooit gekregen als een kaal takje met wortels, en staat er al zéker vijf jaar, maar bloeien? Ho maar.

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_155385430
@Gwywen: staat er prachtig bij zeg...
Ook die roos weer zo vol in knop! :D

quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:35 schreef Twieki het volgende:

[..]

Ja, wanneer gaat de mijne nou eens bloeien? Ooit gekregen als een kaal takje met wortels, en staat er al zéker vijf jaar, maar bloeien? Ho maar.
Nou, dan ben je waarschijnlijk al minimaal op de helft. Die van ons ging na 10 of 11 jaar bloeien (we hebben m 1x in bloei gezien, half jaar later zijn we verhuisd :') ).

quote:
Vrijwel alle klimplanten uit het geslacht Wisteria bloeien niet of nauwelijks in de eerste jaren van hun leven. Daar is ook geen reden voor, een blauwe regen bloeit alleen maar om de voortplanting te organiseren, en dat is niet aan de orde in zijn jeugd.
In de natuur begint het leven van een blauwe regen in de schaduw onderin het bos, en hij probeert eerst al zijn energie te besteden aan het zo snel mogelijk in een boom omhooggroeien zodat hij het zonlicht bereikt.
Pas als hij is uitgegroeid komt de volgende fase in beeld. Hier stopt hij met het maken van de lange klimtakken, en er ontstaat een ander soort takje. Het is een effect dat vergelijkbaar is met het vruchthout bij Appel- en Perenbomen. Dit korte hout bevat de bloemknoppen waar wij naar op zoek zijn, en als hij eenmaal in deze fase is gekomen zal een Blauwe Regen elk voorjaar helemaal vol met bloemen zitten.

In onze siertuinen gedraagt hij zich net zoals in de natuur. Als er een rijke tuingrond aanwezig is, en hij krijgt tijdens de groei ruim water en voeding komen er in eerste instantie alleen maar lange takken, en voorlopig geen bloemen. Afhankelijk van de situatie in de tuin kan dit 5 tot 15 jaar duren.
Bron http://www.jandenhertog.nl/tuintips/onderwerp/12/0
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:23:46 #134
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_155437246
Vraagje (weet niet of ik hier goed zit), mijn moeder heeft bij een van de appelboompjes mierengif in de pot erbij gegooid. Zouden die appels nog te eten zijn, of liever maar weggooien? (Het is gelukkig de minst succesvolle appelboom uit de tuin)
KuikenGuppy
pi_155437779
Dat weet ik niet :) Misschien ook even in het moestuintopic vragen?

Hibiscus bloeit!



Kattenstaart (?) Verbena (?)



Ooievaarsbek zaait zich lekker uit onder de roos (ertussen steekt weer een oude vertrouwde OIK de kop op :D )



2e bloei Utregse sering O+



Bijna in elkaar vallende schutting wordt goed tegengehouden door 2 soorten hortensen die alsmaar groter en groter worden *O*

pi_155442344
Mijn rodondendron is ziek. Iemand een idee wat voor ziekte en wat voor biologische manier is om dit te bestrijden (zie foto's).
http://i.imgur.com/tQ6by46.jpg
http://i.imgur.com/YuXjpTJ.jpg
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_155585526
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 15:46 schreef Bluezz het volgende:
Kattenstaart (?) Verbena (?)

[ afbeelding ]

Kattenstaart. Leuk spul, prachtige kleur, maar 't zaait zich nogal uit :X

@Sjorsie: geen idee wat er met jouw rododendron aan de hand is, ik heb zoiets nog nooit gezien.
Al met die foto's naar een tuincentrum/kweker geweest?

En tot slot: ik wil niet opscheppen, maar klik hier eens ;)
pi_155737298
Kleurtjes *) (telefoonfotootjes)



pi_155789833
IKEA-kasje (sluit niet goed, maar ziet er iig beter uit dan een lelijke plastic bak :P) met hortensia- en basilicumstekjes, een cherrytomatenplantje en wat stekjes van de rozemarijn en lavendel. Dat laatste lijkt niet echt een succes te gaan worden.





Gezellig zo in de vensterbank :)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155789859
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:52 schreef Bluezz het volgende:
Kleurtjes *) (telefoonfotootjes)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Leuk die paarse (vergeet de naam altijd :X). Lekker vol in de bloemen :)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155792083
Hibiscus :)
Wat leuk zo in dat kasje!
pi_155794285
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:49 schreef Bluezz het volgende:
Hibiscus :)
Wat leuk zo in dat kasje!
Ja! Dank :D

Kasje scheelt ook een hoop losse potjes op de salontafel :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_155795251
Binnenkort heb ik eindelijk een huis met tuin, na jaren intensieve landbouw gepleegd te hebben op een dakterras.

Het is voor een stadstuin redelijk fors (90 m2, hartje Utrecht), waar ik eigenlijk vierkante meter wil benutten. Ik heb niet voor niets de hoofdprijs betaald. Nu heb ik tussen mijn schuur en de muur van de buren een nogal loze strook van +- 1,5 á 2 m breed en 7 m lang, in de schaduw van een oude beuk.

Nu zie ik daar een aantal opties:
- kippen houden (alleen hennen, ivm uitslapende studenten naast mijn huis). Vinden kippen het wel leuk in een beschaduwd hoekje? Het zijn oorspronkelijk bosbewoners, maar volgens mij vinden ze zon ook wel fijn.
- fruitstruiken. Maar welke struiken kunnen in dat soort omgeving toch rijpe vruchten opleveren?

Ziet iemand mogelijkheden?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_155830076
Als het een omgeving met oude bomen is, dan is de vollegrond niet geschikt wegens overdaad aan grote wortelstelsels.
pi_155830167
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:11 schreef Teslynd het volgende:
Als het een omgeving met oude bomen is, dan is de vollegrond niet geschikt wegens overdaad aan grote wortelstelsels.
Ik neem aan dat je dan op de fruitstruiken doelt? Het is voornamelijk 1 hele grote boom.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_155830250
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:14 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan op de fruitstruiken doelt? Het is voornamelijk 1 hele grote boom.
Dat wordt dan bodembedekkers of zo op de grond en de fruitstruiken in grote bakken die afgescheiden zijn van de bodem.
  zondag 6 september 2015 @ 09:27:52 #147
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_155859994
Ik zou een haan erbij kopen, kunnen die luie studenten meteen aan de arbeid smorgens. Fruit heeft weinig zin als er geen/weinig zon is.
  zondag 6 september 2015 @ 11:54:01 #148
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_155861855
Ik heb last van konijnen in mijn tuin die bepaalde planten kaalvreten. Nu hoorde ik laatst op de radio geloof ik, dat konijnen helemaal gestressed worden van een ultrasoon katten verjager. Ik overweeg nu zo een ding in te zetten in de strijd tegen de konijnen. Slim idee?
pi_155867116
Oei, allemaal vragen waarop ik het antwoord niet weet.
En dan heb ik zelf óók nog een vraag.
Wat is dit voor boompje/plant/struik?



Het heeft een vrij harde houtige "stam" die kaarsrecht staat.
Ik dacht eerst een vlierbes maar ik heb een vlier in de hoek van mijn tuin en die heeft toch heel ander blad.
  zondag 6 september 2015 @ 16:26:25 #150
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_155867143
Fraxinus?
pi_155868138
Zelfuitgezaaid? Ik ken het als "onkruidboompje". Dacht ooit dat het een kleine roos was, totdat hij wat groter was. Dus nu worden ze al in een klein stadium eruit getrokken.
pi_155868787
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 16:26 schreef kaasplankje het volgende:
Fraxinus?
Als dat zo is laat ik hem staan!
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 17:06 schreef Teslynd het volgende:
Zelfuitgezaaid? Ik ken het als "onkruidboompje". Dacht ooit dat het een kleine roos was, totdat hij wat groter was. Dus nu worden ze al in een klein stadium eruit getrokken.
Ja, dat dacht ik dus eerst ook, het blad is nogal roos-achtig. Maar ja, rozen die zich uitzaaien moeten denk ik nog uitgevonden worden ;)

Door Kaasplankje ben ik nu wel aan het twijfelen geslagen. Een Es wordt natuurlijk wel heel groot, maar ik vind 't prachtige bomen (en ik heb plek voor nog een grote boom).
Enige is dat ik hier in de wijde omgeving nog nooit een es heb gezien. Dus aan de ene kant lijkt het me ook wel weer sterk.
Twijfels, twijfels...
pi_155869125
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 17:26 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Als dat zo is laat ik hem staan!

[..]

Ja, dat dacht ik dus eerst ook, het blad is nogal roos-achtig. Maar ja, rozen die zich uitzaaien moeten denk ik nog uitgevonden worden ;)

Door Kaasplankje ben ik nu wel aan het twijfelen geslagen. Een Es wordt natuurlijk wel heel groot, maar ik vind 't prachtige bomen (en ik heb plek voor nog een grote boom).
Enige is dat ik hier in de wijde omgeving nog nooit een es heb gezien. Dus aan de ene kant lijkt het me ook wel weer sterk.
Twijfels, twijfels...
Hoef ik me geen zorgen om te maken, want op balkon kan je gewoon niet een paar essen gebruiken :P
pi_156004611
Ik heb weer een vraag!
Ik heb een clematis gestekt, wanneer is de beste tijd om die in de volle grond te planten?
Nu of komend voorjaar?
  vrijdag 11 september 2015 @ 18:53:06 #155
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_156005053
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 18:35 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb weer een vraag!
Ik heb een clematis gestekt, wanneer is de beste tijd om die in de volle grond te planten?
Nu of komend voorjaar?
Hoe groot is die stek? Nog klein? Dan zou ik m voorjaar uitpoten.
  vrijdag 11 september 2015 @ 18:54:28 #156
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_156005085
AnneX, joehoe! Dank voor het zaad! O+ _O_
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 11 september 2015 @ 18:58:26 #157
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_156005197
Ik krijg dit jaar mooie hefstkleuren. Het is lekker nat en vochtig in de tuin en ik heb wel wat brandschade door zonlicht bovenin de struiken maar 't valt mee verder.
pi_156005332
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 18:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hoe groot is die stek? Nog klein? Dan zou ik m voorjaar uitpoten.
25 cm en hij heeft al een zijtak.
  vrijdag 11 september 2015 @ 19:09:01 #159
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_156005498
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 19:03 schreef Gwywen het volgende:

[..]

25 cm en hij heeft al een zijtak.
Welke soort is het? Een grootbloemige?
pi_156005746
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 18:54 schreef Duderinnetje het volgende:
AnneX, joehoe! Dank voor het zaad! O+ _O_
Joehoe terug. :W
Leuk hé...onverwachte pakketjes...

Vanmiddag op de laatste ? warme dag alvast een begin gemaakt met opruimen van uitgebloeide bloemen in de voortuin.
De aardbeiplanten teruggesnoeid.
De laatste aardbeien krijgen niet voldoende warme zon meer om te rijpen en rotten weg.
De x grote groene kliko is vol.

Alleen de kogeldistels bloeien nog.
  vrijdag 11 september 2015 @ 19:53:06 #161
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_156006876
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 19:17 schreef AnneX het volgende:

[..]

Joehoe terug. :W
Leuk hé...onverwachte pakketjes...

Vanmiddag op de laatste ? warme dag alvast een begin gemaakt met opruimen van uitgebloeide bloemen in de voortuin.
De aardbeiplanten teruggesnoeid.
De laatste aardbeien krijgen niet voldoende warme zon meer om te rijpen en rotten weg.
De x grote groene kliko is vol.

Alleen de kogeldistels bloeien nog.
Ja, superleuk! *O* Dank je wel! Ook voor de mooie kaart. Ik ga me even in het zaaien verdiepen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_156010795
Ik wil een boom of struik planten in mijn tuin, waar wel enkele eisen aan gesteld moeten worden. Ik heb bomenzoekmachines geprobeerd, maar de resultaten zijn vaak onduidelijk en daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer!

Waar kan je het beste kijken als je op zoek bent naar een specifieke boom/struik? Of wie kan ik het beste om hulp vragen?

De ruimte in mijn tuin is vrij beperkt. De boom komt naast een sauna te staan en wordt omringd door schuttingen. Ook moet ik er nog onderdoor kunnen lopen dus de stamhoogte moet minimaal 2 meter hoog zijn. Een zuilvormige boom zou kunnen, maar een ronde of kegelvormige boom met een open kruin vind ik mooier (sauna is rond). De tuin is vrij smal, daarom mag de kruin niet te breed zijn, max: 4 meter. Wie heeft tips?

  vrijdag 11 september 2015 @ 22:11:05 #163
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_156011544
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 21:54 schreef outoftheblue het volgende:
Ik wil een boom of struik planten in mijn tuin, waar wel enkele eisen aan gesteld moeten worden. Ik heb bomenzoekmachines geprobeerd, maar de resultaten zijn vaak onduidelijk en daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer!

Waar kan je het beste kijken als je op zoek bent naar een specifieke boom/struik? Of wie kan ik het beste om hulp vragen?

De ruimte in mijn tuin is vrij beperkt. De boom komt naast een sauna te staan en wordt omringd door schuttingen. Ook moet ik er nog onderdoor kunnen lopen dus de stamhoogte moet minimaal 2 meter hoog zijn. Een zuilvormige boom zou kunnen, maar een ronde of kegelvormige boom met een open kruin vind ik mooier (sauna is rond). De tuin is vrij smal, daarom mag de kruin niet te breed zijn, max: 4 meter. Wie heeft tips?

[ afbeelding ]
Waarom ga je niet bij een bomenkweker kijken wat je mooi vindt? Die kan je ook adviseren.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_156011946
Moet 2 m vanaf de erfscheidingen en het moet ook op afstand van je eigen gevel.
pi_156012200
Ik ben bij een boomkwekerij geweest, maar daar kreeg ik eigenlijk alleen maar vrij standaardadviezen, voornamelijk: een bolcatalpa. Die bolbomen op stam vind ik maar niks. Ook krijg ik het idee dat zulke bedrijven alleen bomen adviseren die zij in hun assortiment hebben. Veel van die bomen passen eigenlijk nét niet op deze plek. Misschien ben ik de juiste kwekerij nog niet tegengekomen hoor.

Ik dacht: misschien weet iemand een goede website of goed boek?

Ik heb de bomen van de buurman ook in mijn tuin hangen. Het lijkt mij dus niet dat hij moeilijk gaat doen over een boompje aan het eind van zijn tuin.
  vrijdag 11 september 2015 @ 22:45:08 #166
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_156012648
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 22:30 schreef outoftheblue het volgende:
Ik ben bij een boomkwekerij geweest, maar daar kreeg ik eigenlijk alleen maar vrij standaardadviezen, voornamelijk: een bolcatalpa. Die bolbomen op stam vind ik maar niks. Ook krijg ik het idee dat zulke bedrijven alleen bomen adviseren die zij in hun assortiment hebben. Veel van die bomen passen eigenlijk nét niet op deze plek. Misschien ben ik de juiste kwekerij nog niet tegengekomen hoor.

Ik dacht: misschien weet iemand een goede website of goed boek?

Ik heb de bomen van de buurman ook in mijn tuin hangen. Het lijkt mij dus niet dat hij moeilijk gaat doen over een boompje aan het eind van zijn tuin.
Oh, wat jammer dat ze je daar niet verder konden helpen. -O-

Je zou ook en keer een goede hovenier kunnen laten komen. Hij kan dan ook op zoek naar een kweker die d boom van jullie keuze heeft.

Hopelijk kan iemand je hier nog verder helpen. Ben benieuwd wat het wordt!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_156012822
quote:
Oh, wat jammer dat ze je daar niet verder konden helpen. -O-

Je zou ook en keer een goede hovenier kunnen laten komen. Hij kan dan ook op zoek naar een kweker die d boom van jullie keuze heeft.

Hopelijk kan iemand je hier nog verder helpen. Ben benieuwd wat het wordt!
Dank je! Ik hoop het ook! Tips voor een goede kwekerij zijn ook welkom. Omgeving: Groningen.

Sauna aan, lichtjes in de boom. Het wordt een feest om in de tuin te zitten :)
  vrijdag 11 september 2015 @ 23:23:16 #168
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_156013817
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 22:50 schreef outoftheblue het volgende:

[..]

Dank je! Ik hoop het ook! Tips voor een goede kwekerij zijn ook welkom. Omgeving: Groningen.

Sauna aan, lichtjes in de boom. Het wordt een feest om in de tuin te zitten :)
Ik weet in elk geval een goede hovenier in Groningen, die je waarschijnlijk goed kan adviseren, de boom kan regeln en later de planting kan doen.
Geef maar een gil als je interesse hebt.
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 11 september 2015 @ 23:25:40 #169
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_156013907
Is een sierkers geen mogelijkheid?
  vrijdag 11 september 2015 @ 23:53:34 #170
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_156014889
Of een palm! Maar daar hang je weer lastig lampjes in.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_156015574
Sierkers staat genoteerd, bedankt!

Het liefst plant ik één of andere kerstboom, maar die worden zo groot! Past wél goed bij het scandinavische wellness sfeertje wat ik hier probeer te creëren.
pi_156020942
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 19:09 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Welke soort is het? Een grootbloemige?
Etoile Violet, bloemen van ong. 6 cm.
Wel zomerbloeiend.
pi_156021029
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 22:30 schreef outoftheblue het volgende:
Ik ben bij een boomkwekerij geweest, maar daar kreeg ik eigenlijk alleen maar vrij standaardadviezen, voornamelijk: een bolcatalpa. Die bolbomen op stam vind ik maar niks. Ook krijg ik het idee dat zulke bedrijven alleen bomen adviseren die zij in hun assortiment hebben. Veel van die bomen passen eigenlijk nét niet op deze plek. Misschien ben ik de juiste kwekerij nog niet tegengekomen hoor.

Ik dacht: misschien weet iemand een goede website of goed boek?

Ik heb de bomen van de buurman ook in mijn tuin hangen. Het lijkt mij dus niet dat hij moeilijk gaat doen over een boompje aan het eind van zijn tuin.
Ja, er is een site waar je criteria kunt invullen en dan komen zij met bomen die daarbinnen passen, maar ik heb die op mijn computer staan en zit nu mobiel.
Als ik vandaag mijn computer nog aan zet zal ik hem even opzoeken voor je. :)
pi_156028152
Nu op sbs 6 :7 wordt een wellnesstuin met jacuzzi etc. Aangelegd.
Zij gebruiken een olijf tessini, die in het nedl. Klimaat zou kunnen.
En nog veel meer...

Is dat wat?
pi_156033298
Olijfboompjes in Nederland kunnen voor allergie/intolerantie zorgen. Het zijn exoten die hier nog niet echt thuis zijn, bv. 's winters beschermd moeten worden.
  zaterdag 12 september 2015 @ 21:24:31 #176
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_156034685
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2015 12:08 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Etoile Violet, bloemen van ong. 6 cm.
Wel zomerbloeiend.
"Etoile violette" is een kruising (meen ik) tussen clematis viticella en grootbloemig, maark kan mij vergissen.
pi_156094045
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 21:24 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

"Etoile violette" is een kruising (meen ik) tussen clematis viticella en grootbloemig, maark kan mij vergissen.
Ja, geloof het ook.
Nou las ik gisteren of eergisteren dat dit DE tijd van het jaar is om vaste planten te planten. De grond is nog warm en in het najaar valt er gewoonlijk meer dan voldoende regen, dus de wortels kunnen voor de winter goed op gang komen.
Aangezien deze clematis tegen de muur van het huis gaat groeien durf ik het wel aan, ben niet zo bang dat hij zal bevriezen.

Eerst even een droge dag afwachten, ik tuinier niet graag als 't regent. :P
Moet ook nog zeven hortensia's planten, tuincentrum wilde er van af, allemaal halve prijs!

Dan nog een vraag, ik wil graag zo'n flox erbij hebben, maar kon het kaartje niet meer vinden welk type dit is (wat ik niet begrijp, want ik bewaar die altijd allemaal! ;( ) Weet iemand dat zo uit z'n blote hoofd?
pi_156110934
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 22:44 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, geloof het ook.
Nou las ik gisteren of eergisteren dat dit DE tijd van het jaar is om vaste planten te planten. De grond is nog warm en in het najaar valt er gewoonlijk meer dan voldoende regen, dus de wortels kunnen voor de winter goed op gang komen.
Aangezien deze clematis tegen de muur van het huis gaat groeien durf ik het wel aan, ben niet zo bang dat hij zal bevriezen.

Eerst even een droge dag afwachten, ik tuinier niet graag als 't regent. :P
Moet ook nog zeven hortensia's planten, tuincentrum wilde er van af, allemaal halve prijs!

(...)
Eind augustus-september: tuincentra doen de vaste planten (in kleine potjes) weg voor bijna halve prijs. Was jarenlang 50%, maar nu zag ik 40% afgeprijsd. Dat zijn planten voor volgend jaar, vaak zijn ze al grotendeels verdwenen en nauwelijks meer dan de wortelkluit.

Hier is het volgende week droog, mooi weer om te poten.
Weet iemand of de Ajuga reptans een bodembedekker is die weinig last van slakken heeft?
pi_156172020
quote:
Het lijkt of die een geel hartje heeft, en dat heeft de mijne niet.
Maar toch bedankt voor het meezoeken :)
De kwekerij waar ik hem vandaan heb bestaat niet meer anders was ik gewoon even terug gegaan.
In het ergste geval kan ik de huidige flox delen.

We hebben hem trouwens ook in het najaar gekocht, zo'n opruimactie bij het tuincentrum. Zo'n zielige uitgebloeide spriet met 1 bloem eraan :)
Nu is hij 70 hoog en 50 breed :)
pi_156220099
Mopperpost.

Ben ik al een tijdje met tussenpozen het gras aan het reanimeren en vorige week gemaaid en combi mest/kalk gestrooid want het regent fijn komen ze de balkons opknappen.
En zetten alles wat onder het balkon in de tuin stond op mijn gras! Tijdens mijn afwezigheid door werk lekker alles zeikend natgeregend, ook mijn bak met tuingereedschap }:|
Ze hadden wel aangekondigd dat ze zouden komen en de balkons moesten leeg.. maar ze hadden niks gezegd over de onderkant balkons - dus tuin/terras :(
2 zeiknatte houten tafels op elkaar gestapeld en daaronder potten bezems etc.
Op mijn nou juist kale plek gereanimeerde grasje :X

Goed nieuws : Dat hele rek met tuinspullen is nu weer schoon en opgeruimd en uitgezocht en heel veel in de garage gezet :+
pi_156220387
-O- zouden hullie ook zo met eigen spullen omgaan, vraag ik mij af.

En *O* voor opgeruimd.
pi_156220883
Het was eigenlijk heel hard nodig om dat rek op te ruimen dus ik zie het maar positief in.
Bovendien krijgen de balkons aan de zijkanten en onderkanten ook een upgrade en daar zat allemaal ooit afgebikte lelijk uitziende resten klimop op. Dat is er allemaal afgeschuurd door de betonboys *O*

De paarse hibiscus die helemaal vol bloemen zit is nu wit :')
  woensdag 23 september 2015 @ 15:52:30 #184
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_156323455
Hoi Herfst!



Kwam ik vanmiddag tegen bij 't uitlaten van de hond. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_156325960
Ja, daar kijk ik ook naar uit...naar de paddestoelen.

Het róok buiten al wel naar herfst vanochtend.
pi_156372003
quote:
11s.gif Op woensdag 23 september 2015 15:52 schreef Twieki het volgende:
Hoi Herfst!

[ afbeelding ]

Kwam ik vanmiddag tegen bij 't uitlaten van de hond. :)
Ik heb zondag een enorm ding uit mijn tuin gehaald. Woog zeker wel een paar kilo. Denk wel 40x40 cm groot :D

Verder begin gemaakt met balkon 'opruimen', en wat stekken die zijn gaan wortelen in potjes gezet O+

SPOILER: Een paar grote foto's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door MissMSX op 25-09-2015 17:49:58 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_156373436
Ik zie geen foto's :{
pi_156374359
Alleen de afrikaantjes zien ik.
pi_156375440
Oh zucht, sorry. Maak steeds dezelfde fout. Ga het later thuis FF fiksen :X :@

Edit: Als het goed is werkt het nu :@

[ Bericht 23% gewijzigd door MissMSX op 25-09-2015 17:50:27 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_156379733
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 13:38 schreef MissMSX het volgende:
[..]

Ik heb zondag een enorm ding uit mijn tuin gehaald. Woog zeker wel een paar kilo. Denk wel 40x40 cm groot :D

Verder begin gemaakt met balkon 'opruimen', en wat stekken die zijn gaan wortelen in potjes gezet O+

SPOILER: Een paar grote foto's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn afrikaantjes zijn opmerkelijk slakbestending. Ze zijn van De Bolster en heten "Afrikaantje, Tagetes petula, wild", eenjarig.
Afrikaantjes helpen tegen aaltjes en veenpotgrond heeft veel meer aaltjes dan de voorbije bladaarde.
pi_156394227
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Mijn afrikaantjes zijn opmerkelijk slakbestending. Ze zijn van De Bolster en heten "Afrikaantje, Tagetes petula, wild", eenjarig.
Afrikaantjes helpen tegen aaltjes en veenpotgrond heeft veel meer aaltjes dan de voorbije bladaarde.
Zouden het slakken zijn ja? Ik heb gekeken, maar zie echt niets zitten. Dacht meer aan larfjes, want ik zie op meerdere plekken (ook op andere planten) kleine gaatjes in het blad.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_156400949
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:21 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Zouden het slakken zijn ja? Ik heb gekeken, maar zie echt niets zitten. Dacht meer aan larfjes, want ik zie op meerdere plekken (ook op andere planten) kleine gaatjes in het blad.
Paar keer in het donker kijken, dus met zaklantaarn op slakkenjacht.
pi_156401557
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 16:32 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Paar keer in het donker kijken, dus met zaklantaarn op slakkenjacht.
Ga ik doen ^O^
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_156401820
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 17:07 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ga ik doen ^O^
Weet je al wat je gaat doen met de slakken die je tegenkomt?
pi_156401845
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 17:20 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Weet je al wat je gaat doen met de slakken die je tegenkomt?
Opeten? ;)

Nee, geen idee. Ergens in de natuur mikken ofzo?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_156402759
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 17:21 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Opeten? ;)

Nee, geen idee. Ergens in de natuur mikken ofzo?
Ze zijn erg gehecht aan hun woonplaats en komen weer terug. Dus vernietigen is wel een effectieve optie.
pi_156551757
Ik heb een duizendknoop! Een Rode *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 02-10-2015 18:48:56 ]
pi_156552837
(8>

Morgen nog goed weer en de beukhaag eens trimmen.
In het voorjaar loopt hij/zij kans op verbranden.
pi_156856258
Zag gisteren dat de primula weer bloeit.
Die houdt niet zo van zomerzon, eigenlijk net als de bodembedekkende campanula. .
pi_157154313
ondertussen in de zandtuin...

...
pi_157713866
quote:
10s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 08:56 schreef sacha het volgende:
ondertussen in de zandtuin...

[ link | afbeelding ]
Foto doet 't niet.

/en een stiekum schopje
pi_157713966
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 13:08 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Foto doet 't niet.

/en een stiekum schopje
de bucket ligt plat :)
...
pi_157714753
Op de ipad zie ik m wel! Beauty O+
pi_157716683
Ik heb net mijn geraniums van het balkon gehaald. Ze staan nog zo hard te bloeien, maar wil ze toch wat winterrust gaan geven.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_157717219
Ik heb bij de voordeur lobelia staan, al maanden bloeien ze :o
pi_157720084
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2015 16:02 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb bij de voordeur lobelia staan, al maanden bloeien ze :o
Bizar he? Zo warm geweest :D

Van mijn geraniumsnoeisel heb ik inmiddels een berg stekjes gemaakt. Ik kan straks een handeltje beginnen _O-
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_157720296
mijn kruiproosjes, leeuwenbek en zilverwinde bloeien allemaal nog *O*
...
pi_157720392
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 november 2015 18:16 schreef sacha het volgende:
mijn kruiproosjes, leeuwenbek en zilverwinde bloeien allemaal nog *O*
Kruiproos kende ik helemaal niet. Wat briljant O+
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_157736282
Ik heb gisteren pas de geraniums binnen gehaald, normaal doe ik dat in oktober of zo.
Net op tijd, want nu sneeuwt het :)
pi_157736428
Onze schutting met daaraan de roos en daarvoor het hibiscusboompje is omgewaaid afgelopen week. Ik heb de klussenman die er een nieuwe schutting gaat plaatsen op zijn hart gedrukt om ermee om te gaan alsof het zijn eigen kinderen zijn }:|
pi_157739320
Maar wie zijn kinderen lief heeft, kastijdt ze oO/
pi_157740563
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:15 schreef Teslynd het volgende:
Maar wie zijn kinderen lief heeft, kastijdt ze oO/
O, nou ik die zak zie, ik moet mijn stamrozen ook nog in jute inpakken!
pi_157741849
:D x2
pi_157742608
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 16:05 schreef Gwywen het volgende:

[..]

O, nou ik die zak zie, ik moet mijn stamrozen ook nog in jute inpakken!
Ja, daar gebruik ik ook Sinterklaaszakken voor, in mijn geval een deel van de bloempotten inpakken.
  donderdag 26 november 2015 @ 11:24:35 #215
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_157830981
Niet echt het juiste topic denk ik, maar dat is het nooit als dit forum maar 3 topics telt :D

Ik heb een klein vraagje. Hoe lang kan je een fruitboom in de 'winkelpot' laten zitten voor je hem plant? Kan dit met gemak een anderhalf week of raken de wortels dan beschadigd?
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_157835056
dat zou wel moeten kunnen. als je de fruitboom niet had gekocht dan was deze ook gewoon in pot blijven staan.

maar wel ff rekening houden met vorst.
pi_159075603
Nog winteractiviteit hier? Ik heb deze week een skimmia gekocht voor in een grote pot die ik nog had. Staat nu in het (afgesloten) portiek, maar wil hem t.z.t. buiten zetten. Nu lees ik wel wisselende dingen over over ze tegen vorst kunnen of niet.

Verder lijkt m'n grote rozemarijn te zijn overleden ;( De stekjes doen het wel _O_
Geraniums zaten onder de luis. Hopelijk na wat groene zeep spuiten onder controle.

En ik heb het voorjaar in m'n bol. Allemaal wilde plannen voor m'n balkon dit jaar :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 13 januari 2016 @ 21:59:57 #218
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_159083875
me Helleborus foetidus en H. orientalis bloeien en me Hamamelis mollis ook, en me Cyclamen hederifolium ook.
pi_159087969
Moet vaak aan het topic denken als ik lans de voortuin loop.
Er komt van alles frisgroenn de grond uit.

@kaasplankje : me :?
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:12:21 #220
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159262291
Iemand een idee of er een website bestaat met beplantingsplannen in voor bepaalde stijlen van tuinen?
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:27:12 #222
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159262730
quote:
Thnx. Wij hebben namelijk een mooie tuin gezien met 2 borders die gevuld zijn met varens en siergras. Alleen is dat een tuin op het oosten en wij hebben een tuin op het westen. Misschien is het wel veel mooier om voor een tuin in het westen meer kleur te nemen....
  woensdag 20 januari 2016 @ 20:16:30 #223
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159264393
En weet iemand waar je van die matten van mos kunt halen die je verticaal aan een muur kunt maken?
pi_159264690
Is het wel zo goed om mos aan je muren te hangen? Mos moet vochtig blijven.
pi_159270290
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:12 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee of er een website bestaat met beplantingsplannen in voor bepaalde stijlen van tuinen?
Kijk...woon je in de regio of een dagje uit?
http://www.appeltern.nl/n(...)_gratis_schetsadvies
  donderdag 21 januari 2016 @ 06:05:49 #226
102912 crv
Screwed up
pi_159273300
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 23:21 schreef AnneX het volgende:

[..]

Kijk...woon je in de regio of een dagje uit?
http://www.appeltern.nl/n(...)_gratis_schetsadvies
ooit wel eens geweest, vondt het een leuk uitje en je kan er ook aardige ideeen opdoen idd
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
  donderdag 21 januari 2016 @ 08:31:04 #227
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159273815
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 23:21 schreef AnneX het volgende:

[..]

Kijk...woon je in de regio of een dagje uit?
http://www.appeltern.nl/n(...)_gratis_schetsadvies
34 minuten rijden geeft Google maps aan :)
pi_159274504
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 08:31 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

34 minuten rijden geeft Google maps aan :)
Wat let je...hups aanmelden!
( ik follow hullie op fb) w/
pi_159274516
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 06:05 schreef crv het volgende:

[..]

ooit wel eens geweest, vondt het een leuk uitje en je kan er ook aardige ideeen opdoen idd
Ja hoi...ook hiero? w/

Heb je tuinplannen voor het lapje :D
  donderdag 21 januari 2016 @ 09:32:10 #230
102912 crv
Screwed up
pi_159274548
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 09:29 schreef AnneX het volgende:

[..]

Ja hoi...ook hiero? w/

Heb je tuinplannen voor het lapje :D
ja, asfalteren ^O^ :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_159276438
Ach asphalt ligt er ook niet voor niks..je krijgt wel rollerskatende jeugd erbij _O-
Liftje erbij en dan weet ik nog wel iemand om erbij te zetten met een schoteltje (8>
Vanuit de keuken hapjes en frites...op het terras.

Serieus...na die opmerking vanmorgen bedacht ik, dat fruitbomen "leuk" kunnen zijn.
Bijv. pruimen of peren en je eigen slibovitz stoken ?
En tegen de tijd dat je té oud en krakkemikkig bent om in een boom te klimmen, de boel verpachten?
aan dezelfde oudergeworden jeugd waarmee je een band hebt opgebouwd...

En ondertussen op een kleedje picknicken onder de bomen en op blote voeten door het gras elkaar achterna zitten...rêves-toi w/
pi_159278436
O+ gras O+
Elke werkdag loop ik over een net nieuw verbouwd groot plein (Iepenplein genaamd) met een aantal nieuwe vierkanten gras met een Iep in het midden.
Zooo groen, Zooo gras, Zooo strak _O_
Dan kom ik thuis en loop altijd via de tuin en denk dan: in het voorjaar wil ik ook nieuwe matten }:|
  donderdag 21 januari 2016 @ 12:46:25 #233
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_159278454
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 08:31 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

34 minuten rijden geeft Google maps aan :)
Die schetsservice is zeker een aanrader!
We hebben er jaren terug geloof ik 75 euro ofzo voor betaald, maar een leuk ontwerp voor teruggekregen waar we uiteindelijk de tuin op gebaseerd hebben :) .
  donderdag 21 januari 2016 @ 17:45:56 #234
102912 crv
Screwed up
pi_159285656
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 11:13 schreef AnneX het volgende:
Ach asphalt ligt er ook niet voor niks..je krijgt wel rollerskatende jeugd erbij _O-
Liftje erbij en dan weet ik nog wel iemand om erbij te zetten met een schoteltje (8>
Vanuit de keuken hapjes en frites...op het terras.

Serieus...na die opmerking vanmorgen bedacht ik, dat fruitbomen "leuk" kunnen zijn.
Bijv. pruimen of peren en je eigen slibovitz stoken ?
En tegen de tijd dat je té oud en krakkemikkig bent om in een boom te klimmen, de boel verpachten?
aan dezelfde oudergeworden jeugd waarmee je een band hebt opgebouwd...

En ondertussen op een kleedje picknicken onder de bomen en op blote voeten door het gras elkaar achterna zitten...rêves-toi w/
die fruitbomen hadden wij ook al bedacht
En jeugd ben ik niet bang voor, hek om het grondstuk :+
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_159302070
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 12:45 schreef Bluezz het volgende:
O+ gras O+
Elke werkdag loop ik over een net nieuw verbouwd groot plein (Iepenplein genaamd) met een aantal nieuwe vierkanten gras met een Iep in het midden.
Zooo groen, Zooo gras, Zooo strak _O_
Dan kom ik thuis en loop altijd via de tuin en denk dan: in het voorjaar wil ik ook nieuwe matten }:|
Gras is wel leuk voor slakken, maar dat grasveld heb je toch al liggen. Gewoon een zak weidebloemenzaad uitstrooien. Tegen de helling bij het huis een mengsel tuinkruiden. De "mediterrane" bovenaan, waar het water het snelst wegloopt. Voorzichtig met peterselie en bieslook, dat kunnen vervelende buren zijn die elkaar niet verdragen.

http://www.bolster.nl/bloemenmengsels/c31

Helaas is de site vernieuwd. Ik vind het een plaag geworden en kijk voortaan elders naar biologische zaden.
pi_159342919
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 11:37 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Gras is wel leuk voor slakken, maar dat grasveld heb je toch al liggen. Gewoon een zak weidebloemenzaad uitstrooien. Tegen de helling bij het huis een mengsel tuinkruiden. De "mediterrane" bovenaan, waar het water het snelst wegloopt. Voorzichtig met peterselie en bieslook, dat kunnen vervelende buren zijn die elkaar niet verdragen.

http://www.bolster.nl/bloemenmengsels/c31

Helaas is de site vernieuwd. Ik vind het een plaag geworden en kijk voortaan elders naar biologische zaden.
Weidebloemenzaad, zal ik dat durven? Wanneer moet dat?
Dit klinkt wel goed :


quote:
Als je wel een geschikte plek voor een grasveldje hebt, maar je bent gewoon niet zo goed in het onderhouden van een strak gazon, dan is dit een optie. Maak van je zwakte een pluspunt. Laat het gras langer groeien en zaai er vrolijk wilde bloemen tussen. Madeliefjes, klaver, boterbloemen en zo voelen zich prima tuin in een bloemenwei. Er zijn kant en klare mengsel verkrijgbaar, eventueel extra bij-vriendelijk. En loop je op het "gras"? Ach, dat veert wel weer op. Ongeveer eens in de maand maaien en verder genieten maar. Het maaien zal, naar mate je groter bloemen tussen je gras laat groeien, wel een zwaarder karwei worden.
pi_159350364
Wat werkt het beste om boomstronken te verwijderen? Ons perceel ligt op een eilandje en een stronkenfrees is niet echt handig om over het water te vervoeren....jullie enig idee?
  zondag 24 januari 2016 @ 10:21:11 #238
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_159350394
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 10:18 schreef LoveProfuzion het volgende:
Wat werkt het beste om boomstronken te verwijderen? Ons perceel ligt op een eilandje en een stronkenfrees is niet echt handig om over het water te vervoeren....jullie enig idee?




deze tools
  zondag 24 januari 2016 @ 10:36:18 #239
102912 crv
Screwed up
pi_159350553
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 10:21 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

deze tools
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 10:18 schreef LoveProfuzion het volgende:
Wat werkt het beste om boomstronken te verwijderen? Ons perceel ligt op een eilandje en een stronkenfrees is niet echt handig om over het water te vervoeren....jullie enig idee?
dat riekachtige ding kost je je elleboog en pols
Heb je geen langere aks ?
Of een klief en zware vuist
Hoe groot zijn die stronken ?
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_159350560
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 10:18 schreef LoveProfuzion het volgende:
Wat werkt het beste om boomstronken te verwijderen? Ons perceel ligt op een eilandje en een stronkenfrees is niet echt handig om over het water te vervoeren....jullie enig idee?
Als het eilandje klein is, heb je stronken nodig om de boel bij elkaar te houden.
  zondag 24 januari 2016 @ 10:38:28 #241
102912 crv
Screwed up
pi_159350580
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 10:36 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Als het eilandje klein is, heb je stronken nodig om de boel bij elkaar te houden.
Dat ook idd
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_159350632
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:34 schreef Bluezz het volgende: [..]

Weidebloemenzaad, zal ik dat durven? Wanneer moet dat?
Dit klinkt wel goed :

[..]
Dat zware maaien is iets om in gedachten te houden. Dus gewoon grasveld met een strook weidebloemen voor het vrolijke.

Nu valt me een betere optie in: gemengde prairieplanten. Dat is onderhoudsarm.
http://www.tuinieren.nl/a/beplantingsplannen/prairietuin-border
http://www.modesteherwig.eu/downloads/T&L%20Prairietuin.pdf
pi_159379204
Ik denk dat ik vanmiddag maar eens in de tuin aan de slag ga. Niet normaal hoe hard het onkruid gewoon door blijft groeien nu het zo onwinters warm is. Van het gras in mijn borders kan ik een megastal vol koeien een maand lang voederen. }:|
pi_159388396
:D
Ik ook lekker in de tuin gewerkt. Vegen, harken, pad vrij gemaakt van overhangende klimopuitlopers e.d.
Winterakonietjes zijn al opgekomen en de akelei begint ook alweer boven de grond uit te komen

https://upload.wikimedia.(...)px-Winterakoniet.JPG

https://www.google.nl/img(...)8KHU3ICs0QMwgdKAIwAg
pi_159394461
Leuk, die akonietjes O+

Ik ging vandaag de ramen op m'n balkon lappen en heb in een ruk door de rest van het balkon ook maar schoongemaakt en opgeruimd. Zag dat kamperfoelie al aan het uitlopen is. Fijn dat die overleefd heeft O+ En volgens mij zag ik ook al een ietsiepietsie uitgelopen hibiscus.

En verder druk aan het plannen. Wil ook een stoeptuintje maken onder de boom voor onze deur. Goed nadenken hoe en wat :)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_159605365
M'n rozen zijn al aan het uitlopen. Nog niet snoeien maar he?

De paprika's hebben hun kopje al boven de grond uit gestoken O+
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_159605880
Oh ja mijn roos ook, mini blaadjes aan de uiteindes O+
pi_159608161
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:48 schreef Bluezz het volgende:
Oh ja mijn roos ook, mini blaadjes aan de uiteindes O+
Ga je al snoeien? :@
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_159608552
Nee mocht niet van de mensen in dit topic, het is een jonge roos :D
pi_159608766
Aaah een schopje.
Van de week wilde ik al laten dat een blauwe akelei al 10 cm boven de grond
staat te bloeien !

Bloes...heeft het een en ander de omgevallen schutting overleefd, waar het onder terecht kwam?
pi_159611204
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 21:57 schreef AnneX het volgende:
Aaah een schopje.
Van de week wilde ik al laten dat een blauwe akelei al 10 cm boven de grond
staat te bloeien !

Bloes...heeft het een en ander de omgevallen schutting overleefd, waar het onder terecht kwam?
De roos en de hibiscus hebben het overleefd :Y
Of de nieuwe duizendknoop het redt, I hope so!
Ben wel aan het nadenken over een rijtje Annabellen op die plek... lekker dweilen O+
pi_159611270
Er is een nieuwe soort Annabelle...strong Annabelle.
Die hebben steviger stengels en zouden niet zo snel dweilen.
Na een eerste zomer valt de bloei vooralsnog tegen. -O-
Maar ja, er stonden 10 jaar uit-de-kluiten gewassen struiken.

En yeah dat hullie de schuttingval hebben overleefd w/
pi_159611859
Ik had een knopje in een rozenstekje. Maar toen begon het even 's nachts hard te vriezen en daar was het niet op voorbereid.
pi_159721539
Hallo allemaal!

De zon schijnt even dus ik was net even de tuin in gedoken. En daar stuitte ik op het volgende probleem: ik heb 2 clematissen naast en door elkaar groeien. De ene is een die groeit op oud hout en de ander zou je terug moeten snoeien. Ze zijn beide weer lekker aan het uitlopen geslagen na het warme winterweer. Echter, dus ook degene die ik terug zou moeten snoeien. Ik wil juist een hele lange clematis die langs mn schuurtje groeit, dus ik heb de terugsnoeier maar spaarzaam terug gesnoeit tot op de hoofdtakken. Is dit een beetje een goede tactiek of gaat dit uiteindelijk ten kostte van iets?
pi_159722736
Snoeien doet groeien en bloeien... :D
pi_159758298
Crosspost. Mijn paprika's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo'n zin in het voorjaar *O*
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_159760222
Mijn gember ziet er ongeveer uit als op de bovenste paprikafoto. Is wat robuuster. Het wordt een biesachtige plant die tegen het plafond aan groeit.
pi_159763518
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 18:38 schreef Teslynd het volgende:
Mijn gember ziet er ongeveer uit als op de bovenste paprikafoto. Is wat robuuster. Het wordt een biesachtige plant die tegen het plafond aan groeit.
Gewoon een stukje gember de grond in gedaan?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_159767885
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:27 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Gewoon een stukje gember de grond in gedaan?
Stukje half in de grond gedaan, mag er niet helemaal in. Veel licht en vochtig houden.
pi_159833375
Grote kruidenbak die op het balkonnetje bij de keuken stond met kruiden die een beetje stonden te verpieteren een nieuw leven gegeven bij de voordeur met voorjaarsbollen erin *O*
Tuin geveegd, grasveld stevig geharkt en mest/kalk gestrooid.
Volgende maand graszaad strooien....kijken of er nog eer aan te behalen valt.
pi_159836077
Ik heb al vijf bloemen in mijn tuin! :D
Een krokus, een blauwe druif, een paar sneeuwklokjes en longkruid.
Maar goed, het begin is er :Y
pi_159836803
We gaan de goeie kant weer op he ^O^
pi_159842148
De eerste narcisjes staan te bloeien sinds deze week. De winterjasmijn begon al voorzichtig in november.
pi_159899885
Ik ben zo benieuwd naar hoe het de roos het zal vergaan dit jaar!
Maakte vorig najaar enorme uitlopers, niet gesnoeid, want het is nog een kleuterroos, maar aan die uitlopers zitten allemaal fripsgroene blaadjes O+
pi_159900154
Oe ik kom dit net tegen, wat leuk!
http://www.tuinieren.nl/t(...)e-naaktbloeiers.html
pi_159901980
Zó warm deze winter, mijn Chlamydia staat al in bloei !!
pi_159902936
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 00:42 schreef Bluezz het volgende:
Oe ik kom dit net tegen, wat leuk!
http://www.tuinieren.nl/t(...)e-naaktbloeiers.html
Goeie! *O*
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 14 februari 2016 @ 09:43:18 #268
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_159903123
Ik heb nog een bak werk in de tuin maar vandaag regent het dus helaas.

-Moet 5/6m hoge sierkers uitgraven
-Borders leegrooien en opnieuw indelen
-Vijver schoonmaken met de hark
pi_159904078
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 00:42 schreef Bluezz het volgende:
Oe ik kom dit net tegen, wat leuk!
http://www.tuinieren.nl/t(...)e-naaktbloeiers.html
Geweldig he - van die Viburnum 'wintersneeuwbal' hebben we ook 3 flinke exemplaren in de tuin.
Bloeit volgens mij de hele winter door en heeft nu ook nog wat bloemen.
Laatst ook een winterjasmijn geplant, ook mooi :)

quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 09:43 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb nog een bak werk in de tuin maar vandaag regent het dus helaas.

-Moet 5/6m hoge sierkers uitgraven
-Borders leegrooien en opnieuw indelen
-Vijver schoonmaken met de hark
Hmmm.. Zou t vandaag ook maar niet doen... Kan over een weekje ook nog wel toch?
De vijver is bij ons nog steeds glashelder, sinds we er nieuwe zuurstofplanten in gedaan hebben :)

Sinds de herfst hebben we echter nog nagenoeg niks gedaan in de tuin, het is 1 (blader)bende.
Maar da's weer goed voor de bestjes en vogels toch?
O+ :P

[ Bericht 19% gewijzigd door pascal_s op 14-02-2016 11:18:46 ]
  zondag 14 februari 2016 @ 11:57:39 #270
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_159904679
Ik heb met het vullen van de vijver slootwater erin gegooid. Niet alles. Er zit dus kroost in en ook waterpest. Er zitten kikkers en salamanders in, libellenlarven. Zwanenbloem ook. Ook komen de eendjes aangewaggeld in het voorjaar.

Wel leuk maar hij zit een beetje vol troep nu met gevallen blad van de bomen erbij.
pi_159905115
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 09:43 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb nog een bak werk in de tuin maar vandaag regent het dus helaas.

Regenpak aan, zuidwester op en gaan *O*
pi_159905716
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 11:57 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb met het vullen van de vijver slootwater erin gegooid. Niet alles. Er zit dus kroost in en ook waterpest. Er zitten kikkers en salamanders in, libellenlarven. Zwanenbloem ook. Ook komen de eendjes aangewaggeld in het voorjaar.
Dat is wel heel erg leuk :D

We hebben af en toe wel een eendenstelletje in de vijver en soms een verdwaalde kikker. Libellen wel genoeg en kevertjes enzo. Vissen zitten er hier nog niet in - misschien later een paar als de vijver goed helder blijft. Heb je er ook wat vissen in?
  zondag 14 februari 2016 @ 12:49:18 #273
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_159905780
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 12:20 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Regenpak aan, zuidwester op en gaan *O*
Nee B. dan stamp je alles aan en dat is niet bevorderlijk voor de doorlatendheid van de bodem.
  zondag 14 februari 2016 @ 12:50:26 #274
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_159905818
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 12:47 schreef pascal_s het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg leuk :D

We hebben af en toe wel een eendenstelletje in de vijver en soms een verdwaalde kikker. Libellen wel genoeg en kevertjes enzo. Vissen zitten er hier nog niet in - misschien later een paar als de vijver goed helder blijft. Heb je er ook wat vissen in?
Nee geen vis voor zover ik weet. Er komen ook veel reigers kikkers vangen. Heb het een x gezien dat er eentje levend werd opgegeten. De reiger schudde met de kikker tot hij dood was en toen hoeps in 1x doorgeslikt.
pi_159925974
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 12:50 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee geen vis voor zover ik weet. Er komen ook veel reigers kikkers vangen. Heb het een x gezien dat er eentje levend werd opgegeten. De reiger schudde met de kikker tot hij dood was en toen hoeps in 1x doorgeslikt.
Ja da's minder.... Maar wel de natuur moet je maar denken.
Hier in de buurt ook genoeg reigers - als er 1 een keer een vis vangt zit ik daar ook niet zo mee hoor (voor de grote vijverschoonmaak zaten er goudvissen in de vijver, die zijn naar een andere vijver gegaan).

Ik hoop in elk geval dat t weer binnenkort beter wordt :)
pi_160178223
Het begin van mijn stoeptuintje.

Bij de voordeur:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij de boomspiegel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op een van de blauwe druifjes zat al meteen een dikke hommel O+

[ Bericht 46% gewijzigd door MissMSX op 24-02-2016 22:23:56 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_160180421
Ik zie niks :@
pi_160180530
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:41 schreef Ooi86 het volgende:
Ik zie niks :@
Als het goed is nu wel :)

SPOILER: offtopic
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_160183907
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:47 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Als het goed is nu wel :)

SPOILER: offtopic
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog steeds niet! 8)7
pi_160184094
Lente bij MissMSx *O*

En ik zie de pics.
In het plantsoen staan al heel wat crocussen boven de grond te bloeien! w/
pi_160185305
hier piept al van alles naar boven :Y
...
pi_160188620
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:41 schreef Ooi86 het volgende:
Ik zie niks :@
Ik ook niet, want je moet ergens inloggen om de foto's te kunnen zien.
Is met je google-account. Heb ik niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Teslynd op 25-02-2016 01:35:15 ]
pi_160189355
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 22:05 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik ook niet, want je moet ergens inloggen om de foto's te kunnen zien.
Is met je google-account. Heb ik niejt.
Oh echt? Wat stom. Ik gebruikte altijd Picasa (van Google), maar Google heeft liever dat ik hun Photos-ding gebruik. Blijkbaar komen de rechten tussen die twee niet overeen ;(

Ik ga het fixen. Again.

/offtopic
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_160192770
Stoeptuintjes *O*
pi_160194706
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 16:07 schreef MissMSX het volgende:
Het begin van mijn stoeptuintje.

Bij de voordeur:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij de boomspiegel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op een van de blauwe druifjes zat al meteen een dikke hommel O+
Leuk dat ze al bloeien. De stad Utrecht bevordert de aanleg van geveltuintjes (maar staat wel op onderhoud ervan). Je pot op de boomspiegel doet me denken aan de Albatrosstraat, een studentenomgeving tussen Gansstraat en Briljantlaan. Daar waren sommige boomspiegels uitbundig beplant. Inmiddels is daar een extra treinstation gekomen en het gedeelte van de Briljantlaan en de Vondelstraat bij het treinviaduct gerenoveerd. Voor de bermbeplanting blijkt voor prairietuinstroken gekozen te zijn. Die zijn onderhoudsarm en door de gevarieerde beplanting (alles door elkaar geknikkerd) bloeit er telkens wat anders in de gemengde vakken. Deze zijn afgewisseld met vakken waarin 2 soorten staan. De Albatrosstraat is gelijk mee gefatsoeneerd. Dat betekent dat ook de mooie boomspiegels geneutraliseerd zijn. Maar alles is nu wel beplant en dat geeft de stad een beter aanzien en al ook het stadsklimaat verbeteren (steden zijn door al het steen en beton merkbaar warmer dan de ommelanden).

In het verlengde van de Bliljantlaan liggen de WAVultotraat en de Constant Erzeijstraat, met eengezinswoningen en bomen aan weerzijden van de weg. Daar waren al langer geveltuintjes en staken sommigen ook over naar de boomspiegels. Dat zal wel inspirerend gewerkt hebben.

Het staat echt leuk hè, zo'n geveltuintje voor je huis.
Je kan de boomspiegel nog een bodembedekker geven, dat is beter voor de grond en voor de boom. Zo te zien moet die dan wel van zon houden.
pi_160195863
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 01:57 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Leuk dat ze al bloeien. De stad Utrecht bevordert de aanleg van geveltuintjes (maar staat wel op onderhoud ervan). Je pot op de boomspiegel doet me denken aan de Albatrosstraat, een studentenomgeving tussen Gansstraat en Briljantlaan. Daar waren sommige boomspiegels uitbundig beplant. Inmiddels is daar een extra treinstation gekomen en het gedeelte van de Briljantlaan en de Vondelstraat bij het treinviaduct gerenoveerd. Voor de bermbeplanting blijkt voor prairietuinstroken gekozen te zijn. Die zijn onderhoudsarm en door de gevarieerde beplanting (alles door elkaar geknikkerd) bloeit er telkens wat anders in de gemengde vakken. Deze zijn afgewisseld met vakken waarin 2 soorten staan. De Albatrosstraat is gelijk mee gefatsoeneerd. Dat betekent dat ook de mooie boomspiegels geneutraliseerd zijn. Maar alles is nu wel beplant en dat geeft de stad een beter aanzien en al ook het stadsklimaat verbeteren (steden zijn door al het steen en beton merkbaar warmer dan de ommelanden).

In het verlengde van de Bliljantlaan liggen de WAVultotraat en de Constant Erzeijstraat, met eengezinswoningen en bomen aan weerzijden van de weg. Daar waren al langer geveltuintjes en staken sommigen ook over naar de boomspiegels. Dat zal wel inspirerend gewerkt hebben.

Het staat echt leuk hè, zo'n geveltuintje voor je huis.
Je kan de boomspiegel nog een bodembedekker geven, dat is beter voor de grond en voor de boom. Zo te zien moet die dan wel van zon houden.
De prunus heeft in het portiek gestaan en is daar gaan bloeien. Hij begint al uit te vallen, dus dacht: zet'em maar buiten voordat ik steeds moet gaan staan vegen :P

Het beplanten van de boomspiegel zelf is niet te doen. De bodem is keihard en niet los te krijgen (en zeker niet zonder de wortels te beschadigen). Ik heb de gemeente een aantal keer gebeld of ze er een randje omheen willen zetten, maar er wordt steeds niet teruggebeld. Dus ik was er klaar mee en bedacht me dat ik het met grote bakken/potten ook wel op kan lossen. Alles beter dan niets :) Heb nu twee grote speciekuipen voor een paar euro gekocht. Wil het wel low budget houden als dat kan :)

In het uurtje dat ik bezig ben geweest al een paar leuke reacties gehad *O*
En later in het voorjaar wil ik nog wat zaaigoed erbij gaan doen. Maar eerst maar eens kijken of deze bakken niet gevandaliseerd worden :D

Ik heb twee leuke boekjes geleend in de bieb:

https://www.bol.com/nl/p/groen-in-de-hoogte/9200000022675501/


https://www.bol.com/nl/p/gevelgroen-stoeptuinen/1001004006409184/

[ Bericht 2% gewijzigd door MissMSX op 25-02-2016 08:37:01 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 2 maart 2016 @ 09:25:43 #287
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_160361128
Ben de tuin aan het opkuisen om er dit jaar het e.e.a. in te zetten. Wegens gebrek aan ruimte en de temperaturen aldaar een hel van een klus maar ik ga m'n best doen :D

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 2 maart 2016 @ 11:39:07 #288
17979 MissMSX
Knightmare
pi_160363075
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:25 schreef Dven het volgende:
Ben de tuin aan het opkuisen om er dit jaar het e.e.a. in te zetten. Wegens gebrek aan ruimte en de temperaturen aldaar een hel van een klus maar ik ga m'n best doen :D

[ afbeelding ]
Gebrek aan ruimte? :o
Leuk plekje. Ben benieuwd wat het gaat worden *O*
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 2 maart 2016 @ 11:40:58 #289
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_160363133
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:39 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Gebrek aan ruimte? :o
Leuk plekje. Ben benieuwd wat het gaat worden *O*
Nouja, er is nogal wat beton :P Eigenlijk is alleen linksboven geschikt. Benedentuin is immers ook volledig beton :') Daar ga ik vlonders overheen leggen :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 2 maart 2016 @ 11:43:20 #290
17979 MissMSX
Knightmare
pi_160363185
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:40 schreef Dven het volgende:

[..]

Nouja, er is nogal wat beton :P Eigenlijk is alleen linksboven geschikt. Benedentuin is immers ook volledig beton :') Daar ga ik vlonders overheen leggen :)
Wat is dat gat? Met die trap naar beneden? :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 2 maart 2016 @ 11:50:32 #291
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_160363358
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:43 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Wat is dat gat? Met die trap naar beneden? :D
Dan kom je bij de ondertuin en de voordeur terecht. Huis is tegen een rotswand aangebouwd. Trap is uitghouwen en boven is geëgaliseerd om er een bovenzit te maken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_160363428
Waar woon je Dven? :D
  woensdag 2 maart 2016 @ 11:56:20 #293
17979 MissMSX
Knightmare
pi_160363472
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:40 schreef Dven het volgende:

[..]

Nouja, er is nogal wat beton :P Eigenlijk is alleen linksboven geschikt. Benedentuin is immers ook volledig beton :') Daar ga ik vlonders overheen leggen :)
Ah, dat in het midden onderaan is een poort?
Wel gaaf die nissen :D
Ik zou heul veel paprika's en tomaten gaan kweken :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 2 maart 2016 @ 12:04:22 #294
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_160363613
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:54 schreef Bluezz het volgende:
Waar woon je Dven? :D
Bulgarije :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 2 maart 2016 @ 12:09:28 #295
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_160363700
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:56 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ah, dat in het midden onderaan is een poort?
Wel gaaf die nissen :D
Ik zou heul veel paprika's en tomaten gaan kweken :D
nee, gewoon de nis voor de trap naar de boventuin :P

Paprika's en tomaten doen het inderdaad goed. Sowieso zijn Bulgaarse tomaten de beste van de wereld. :D veel mensen die dat ook aangeven. Veel Bulgaren die in het buitenland wonen zeggen ook "Thuis is waar de tomaten goed smaken" :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_160445263
Voordat echt alles onwijs gaat uitlopen even een vraag. Ik heb op een paar plekken in mn tuin helse campenula's staan. Ze woekeren onwijs hard. Ik heb ze vorig jaar een beetje ingetrimt, maar ze zijn weer lekker aaan het uitlopen. Heeft het zin om wat uit te graven en dan de kluit in een plastic bakje te doen? Of groeien ze dan gewoon verder?
  maandag 7 maart 2016 @ 11:26:01 #297
17979 MissMSX
Knightmare
pi_160485187
Project zonnebloemen:
1. De zonnebloemenzaadjes van mijn zonnebloemen van twee jaar terug zijn alle vier al opgekomen.
2. De zaadjes van de gekochte laagblijvende zonnebloem zijn alle vier nog niet opgekomen (tegelijk met die andere gezaaid).

Project paprika en pepertjes:
Ze groeien langzaam, maar gestaag. Ik ga wachten tot het tweede echte bladpaar te zien is en dan verspenen. Benieuwd of me dat goed gaat lukken.

Project tomaat en artisjok (geen idee wat ik met die laatste moet, maar leek me wel leuk :D):
Hier komt ook al een hoop van op O+

Komend weekend ga ik aan de slag met allerhande kruiden en lupine zaaien. Het wordt druk in de kasjes :D

Ik post overigens hier over paprika's en tomaten enzo, omdat ik ze in het moestuintopic iets te serieus vind. Ik hobby maar wat voor de lol, niet per se voor de grootste opbrengst ofzo.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 18:51 schreef Ooi86 het volgende:
Voordat echt alles onwijs gaat uitlopen even een vraag. Ik heb op een paar plekken in mn tuin helse campenula's staan. Ze woekeren onwijs hard. Ik heb ze vorig jaar een beetje ingetrimt, maar ze zijn weer lekker aaan het uitlopen. Heeft het zin om wat uit te graven en dan de kluit in een plastic bakje te doen? Of groeien ze dan gewoon verder?
Hoe bedoel je dit?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  maandag 7 maart 2016 @ 11:50:44 #298
17979 MissMSX
Knightmare
pi_160485631
Kennen jullie trouwens deze ongelofelijke, briljante daktuin in Antwerpen al?

http://www.nadinewiggers.be/slideshow_yzernatie.html
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_160486158
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:26 schreef MissMSX het volgende:
Project zonnebloemen:
1. De zonnebloemenzaadjes van mijn zonnebloemen van twee jaar terug zijn alle vier al opgekomen.
2. De zaadjes van de gekochte laagblijvende zonnebloem zijn alle vier nog niet opgekomen (tegelijk met die andere gezaaid).

Project paprika en pepertjes:
Ze groeien langzaam, maar gestaag. Ik ga wachten tot het tweede echte bladpaar te zien is en dan verspenen. Benieuwd of me dat goed gaat lukken.

Project tomaat en artisjok (geen idee wat ik met die laatste moet, maar leek me wel leuk :D):
Hier komt ook al een hoop van op O+

Komend weekend ga ik aan de slag met allerhande kruiden en lupine zaaien. Het wordt druk in de kasjes :D

Ik post overigens hier over paprika's en tomaten enzo, omdat ik ze in het moestuintopic iets te serieus vind. Ik hobby maar wat voor de lol, niet per se voor de grootste opbrengst ofzo.

[..]

Hoe bedoel je dit?
In zo'n potje doen waar je plantjes in koopt in het tuincentrum. Hij zou dan niet ondergrond wortels aan moeten kunnen maken.
pi_160486187
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:50 schreef MissMSX het volgende:
Kennen jullie trouwens deze ongelofelijke, briljante daktuin in Antwerpen al?

http://www.nadinewiggers.be/slideshow_yzernatie.html
Wow... :9~
  maandag 7 maart 2016 @ 12:34:54 #301
17979 MissMSX
Knightmare
pi_160486487
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 12:17 schreef Ooi86 het volgende:

[..]

In zo'n potje doen waar je plantjes in koopt in het tuincentrum. Hij zou dan niet ondergrond wortels aan moeten kunnen maken.
Ah ^O^
Dat zou misschien wel kunnen helpen ja. Al is het misschien al wel wat laat daarvoor? Maar niet geschoten...
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')