Nee, want daarin ontstaan de nieuwe knoppen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:58 schreef Bluezz het volgende:
DE Roos :
[ afbeelding ]
Moet ik deze nieuwe scheuten snoeien?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oeps, oja dat bedoel ikquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:12 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik hoop dat je de bottels bedoelt want als je de knoppen eruit knipt gaat-ie echt nooit bloeien hoor![]()
![]()
Ah! Hier heb ik wat aan, ik knipte die nieuwe stokken er steeds (nou ja steeds) afquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:39 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, want daarin ontstaan de nieuwe knoppen.
In het voorjaar (maart) kun je hem wel flink kortwieken, rozen bloeien op nieuw hout.
(Klimrozen die korter dan 3 jaar staan kun je beter nog even niet snoeien).
Wat mooi gevormdquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:58 schreef Bluezz het volgende:
DE Roos :
[ afbeelding ]
Moet ik deze nieuwe scheuten snoeien?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:37 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Het is de Lonicera periclymenum 'serotina' geworden
Hopelijk willen hij en de clematis die al in de bak staat vriendjes worden. Moest van de laatste wel wat wortels slopen, dus hoop maar dat die niet te veel gehavend is
[ afbeelding ]
Ik heb ook twee hortensia-stekjes in een potje water staan. Benieuwd of ze gaan wortelen
Verder nog zwarte vlier, een mini-taxus zonder wortels, wat lavendel en wat tijm in een potje water. Echt geen idee of dat kans van slagen heeft
En voor de volledigheid de andere kant van mijn balkon, met de toscaanse jasmijn:Ik zie de foto's nuSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Lekker veel klimmers, dat wordt wel wat![]()
Als ze in pot staan zou ik ze ook regelmatig wat voeding geven (ik gebruik de hortensia/rozen/etc-voeding van de Action altijd, als ik eraan denk)
Ben benieuwd hoe ze gaan worden, hou ons op de hoogte![]()
Ik heb nu voeding voor bloeiende balkonplanten. Eerste jaar dat m'n plantjes dat krijgenquote:Op woensdag 12 augustus 2015 21:12 schreef pascal_s het volgende:
[..]
Ik zie de foto's nu![]()
Lekker veel klimmers, dat wordt wel wat![]()
Als ze in pot staan zou ik ze ook regelmatig wat voeding geven (ik gebruik de hortensia/rozen/etc-voeding van de Action altijd, als ik eraan denk)
Ben benieuwd hoe ze gaan worden, hou ons op de hoogte
Ik ookquote:Op woensdag 12 augustus 2015 08:32 schreef MissMSX het volgende:
Wat mooi gevormd
Zou'em graag in bloei zien
Wie weet doet-ie het dit jaar nog.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 12:01 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik ook
Maar dan moet ik dus voorlopig even niet meer snoeien
Jup. Al zijn de witte wel totaal verlept door de vele regen de afgelopen dagen. Aan de andere kant heeft de vele regen de tuin wel een opkikker gegeven.quote:Op maandag 17 augustus 2015 20:31 schreef pascal_s het volgende:
Is die witte een afrikaanse lelie? En die blauw/paarse ook?
Bloeien in elk geval mooi!![]()
Mooie vijver ook op de achtergrond
Als zonnig dan prairieplanten. Bloembollen erin stoppen en dat vermelden als voorjaarsverrassing.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mensen, ik heb een geveltuintje gekregen van de gemeente, ongeveer 2 meter bij 30 cm. Ik heb dit aangevraagd om de voorkant van het huis er wat aantrekkelijker uit te laten zien ivm de verkoop binnen een jaar.
Hebben jullie tips voor planten die ik er in kan zetten? Het huis komt hopelijk in de winter op de markt dus dan moet het er ook nog aantrekkelijk uitzien![]()
Dank je, ik ga eens een en ander uitzoeken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 18:36 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Als zonnig dan prairieplanten. Bloembollen erin stoppen en dat vermelden als voorjaarsverrassing.
En hier staan goede ideeën: http://www.tuinenbalkon.nl/search/gevelbeplanting
Mooiquote:
Ja ik wil!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 11:58 schreef AnneX het volgende:
Alles staat er mooi bij en dan n.b. voor de tweede keer!
In de tuin van Gwynen dan.
Vooral de laatste van de dahlia![]()
De afgelopen weken druk druk en allean maar langs de tuin gelopen.
Wel alle pioenrozen gesnoeid na het oogsten van zaad.
Wie wil? Lage grootbloemige en hoge rose dubbelbladige.
Volgende week ms meer tijd voor onderhoud.
Oh ja, de distels bloeien en de witte boerenhortensia.
Top!quote:
7 jaarquote:In de natuur laat de pioenroos haar zaad aan het einde van de zomer (eind augustus) vallen. Dat is het beste moment om te zaaien. Zaai het zaad ondiep in vochtige grond, niet dieper dan enkele centimeters. Geduld is een schone zaak in deze, want het duurt minimaal 7 jaar voordat een zaadje uitgegroeid is tot een bloeiende pioenroos.
Mooi hoekjequote:
Ziet eruit als een heerlijke tuin. Beetje jaloers welquote:Op donderdag 20 augustus 2015 11:23 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Mooi
Edit: meteen maar wat foto's van mijn tuin. Er bloeit zo veel momenteel! (najaarsbloemen én een heleboel zomerbloemen die voor de tweede ronde gaan)
Roosje "The Fairy"
[ afbeelding ]
Stukje schaduwborder
[ afbeelding ]
De verrassingsflox:
[ afbeelding ]
Beetje doorgeschoten alles, maar lekker veel blommen![]()
[ afbeelding ]
Struikroosje vol knoppen (tweede ronde)
[ afbeelding ]
Een van de vele Dahlia's (je ontkomt er bijna niet aan als je in Duitsland woont)
[ afbeelding ]
Ik zou het vergeten en de boel het volgende voorjaar al omschoffelen vrees ikquote:
Ja, wanneer gaat de mijne nou eens bloeien? Ooit gekregen als een kaal takje met wortels, en staat er al zéker vijf jaar, maar bloeien? Ho maar.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:15 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Leuk, zet je er een blauwe regen naast, en dan kijken welke het eerst bloeit
Nou, dan ben je waarschijnlijk al minimaal op de helft. Die van ons ging na 10 of 11 jaar bloeien (we hebben m 1x in bloei gezien, half jaar later zijn we verhuisdquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:35 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ja, wanneer gaat de mijne nou eens bloeien? Ooit gekregen als een kaal takje met wortels, en staat er al zéker vijf jaar, maar bloeien? Ho maar.
Bron http://www.jandenhertog.nl/tuintips/onderwerp/12/0quote:Vrijwel alle klimplanten uit het geslacht Wisteria bloeien niet of nauwelijks in de eerste jaren van hun leven. Daar is ook geen reden voor, een blauwe regen bloeit alleen maar om de voortplanting te organiseren, en dat is niet aan de orde in zijn jeugd.
In de natuur begint het leven van een blauwe regen in de schaduw onderin het bos, en hij probeert eerst al zijn energie te besteden aan het zo snel mogelijk in een boom omhooggroeien zodat hij het zonlicht bereikt.
Pas als hij is uitgegroeid komt de volgende fase in beeld. Hier stopt hij met het maken van de lange klimtakken, en er ontstaat een ander soort takje. Het is een effect dat vergelijkbaar is met het vruchthout bij Appel- en Perenbomen. Dit korte hout bevat de bloemknoppen waar wij naar op zoek zijn, en als hij eenmaal in deze fase is gekomen zal een Blauwe Regen elk voorjaar helemaal vol met bloemen zitten.
In onze siertuinen gedraagt hij zich net zoals in de natuur. Als er een rijke tuingrond aanwezig is, en hij krijgt tijdens de groei ruim water en voeding komen er in eerste instantie alleen maar lange takken, en voorlopig geen bloemen. Afhankelijk van de situatie in de tuin kan dit 5 tot 15 jaar duren.
Kattenstaart. Leuk spul, prachtige kleur, maar 't zaait zich nogal uitquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 15:46 schreef Bluezz het volgende:
Kattenstaart (?) Verbena (?)
[ afbeelding ]
Leuk die paarse (vergeet de naam altijdquote:Op dinsdag 1 september 2015 17:52 schreef Bluezz het volgende:
Kleurtjes(telefoonfotootjes)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja! Dankquote:
Ik neem aan dat je dan op de fruitstruiken doelt? Het is voornamelijk 1 hele grote boom.quote:Op vrijdag 4 september 2015 23:11 schreef Teslynd het volgende:
Als het een omgeving met oude bomen is, dan is de vollegrond niet geschikt wegens overdaad aan grote wortelstelsels.
Dat wordt dan bodembedekkers of zo op de grond en de fruitstruiken in grote bakken die afgescheiden zijn van de bodem.quote:Op vrijdag 4 september 2015 23:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dan op de fruitstruiken doelt? Het is voornamelijk 1 hele grote boom.
Als dat zo is laat ik hem staan!quote:
Ja, dat dacht ik dus eerst ook, het blad is nogal roos-achtig. Maar ja, rozen die zich uitzaaien moeten denk ik nog uitgevonden wordenquote:Op zondag 6 september 2015 17:06 schreef Teslynd het volgende:
Zelfuitgezaaid? Ik ken het als "onkruidboompje". Dacht ooit dat het een kleine roos was, totdat hij wat groter was. Dus nu worden ze al in een klein stadium eruit getrokken.
Hoef ik me geen zorgen om te maken, want op balkon kan je gewoon niet een paar essen gebruikenquote:Op zondag 6 september 2015 17:26 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Als dat zo is laat ik hem staan!
[..]
Ja, dat dacht ik dus eerst ook, het blad is nogal roos-achtig. Maar ja, rozen die zich uitzaaien moeten denk ik nog uitgevonden worden![]()
Door Kaasplankje ben ik nu wel aan het twijfelen geslagen. Een Es wordt natuurlijk wel heel groot, maar ik vind 't prachtige bomen (en ik heb plek voor nog een grote boom).
Enige is dat ik hier in de wijde omgeving nog nooit een es heb gezien. Dus aan de ene kant lijkt het me ook wel weer sterk.
Twijfels, twijfels...
Hoe groot is die stek? Nog klein? Dan zou ik m voorjaar uitpoten.quote:Op vrijdag 11 september 2015 18:35 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb weer een vraag!
Ik heb een clematis gestekt, wanneer is de beste tijd om die in de volle grond te planten?
Nu of komend voorjaar?
25 cm en hij heeft al een zijtak.quote:Op vrijdag 11 september 2015 18:53 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hoe groot is die stek? Nog klein? Dan zou ik m voorjaar uitpoten.
Welke soort is het? Een grootbloemige?quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:03 schreef Gwywen het volgende:
[..]
25 cm en hij heeft al een zijtak.
Joehoe terug.quote:Op vrijdag 11 september 2015 18:54 schreef Duderinnetje het volgende:
AnneX, joehoe! Dank voor het zaad!![]()
Ja, superleuk!quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:17 schreef AnneX het volgende:
[..]
Joehoe terug.![]()
Leuk hé...onverwachte pakketjes...
Vanmiddag op de laatste ? warme dag alvast een begin gemaakt met opruimen van uitgebloeide bloemen in de voortuin.
De aardbeiplanten teruggesnoeid.
De laatste aardbeien krijgen niet voldoende warme zon meer om te rijpen en rotten weg.
De x grote groene kliko is vol.
Alleen de kogeldistels bloeien nog.
Waarom ga je niet bij een bomenkweker kijken wat je mooi vindt? Die kan je ook adviseren.quote:Op vrijdag 11 september 2015 21:54 schreef outoftheblue het volgende:
Ik wil een boom of struik planten in mijn tuin, waar wel enkele eisen aan gesteld moeten worden. Ik heb bomenzoekmachines geprobeerd, maar de resultaten zijn vaak onduidelijk en daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer!
Waar kan je het beste kijken als je op zoek bent naar een specifieke boom/struik? Of wie kan ik het beste om hulp vragen?
De ruimte in mijn tuin is vrij beperkt. De boom komt naast een sauna te staan en wordt omringd door schuttingen. Ook moet ik er nog onderdoor kunnen lopen dus de stamhoogte moet minimaal 2 meter hoog zijn. Een zuilvormige boom zou kunnen, maar een ronde of kegelvormige boom met een open kruin vind ik mooier (sauna is rond). De tuin is vrij smal, daarom mag de kruin niet te breed zijn, max: 4 meter. Wie heeft tips?
[ afbeelding ]
Oh, wat jammer dat ze je daar niet verder konden helpen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:30 schreef outoftheblue het volgende:
Ik ben bij een boomkwekerij geweest, maar daar kreeg ik eigenlijk alleen maar vrij standaardadviezen, voornamelijk: een bolcatalpa. Die bolbomen op stam vind ik maar niks. Ook krijg ik het idee dat zulke bedrijven alleen bomen adviseren die zij in hun assortiment hebben. Veel van die bomen passen eigenlijk nét niet op deze plek. Misschien ben ik de juiste kwekerij nog niet tegengekomen hoor.
Ik dacht: misschien weet iemand een goede website of goed boek?
Ik heb de bomen van de buurman ook in mijn tuin hangen. Het lijkt mij dus niet dat hij moeilijk gaat doen over een boompje aan het eind van zijn tuin.
Dank je! Ik hoop het ook! Tips voor een goede kwekerij zijn ook welkom. Omgeving: Groningen.quote:Oh, wat jammer dat ze je daar niet verder konden helpen.![]()
Je zou ook en keer een goede hovenier kunnen laten komen. Hij kan dan ook op zoek naar een kweker die d boom van jullie keuze heeft.
Hopelijk kan iemand je hier nog verder helpen. Ben benieuwd wat het wordt!
Ik weet in elk geval een goede hovenier in Groningen, die je waarschijnlijk goed kan adviseren, de boom kan regeln en later de planting kan doen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:50 schreef outoftheblue het volgende:
[..]
Dank je! Ik hoop het ook! Tips voor een goede kwekerij zijn ook welkom. Omgeving: Groningen.
Sauna aan, lichtjes in de boom. Het wordt een feest om in de tuin te zitten
Etoile Violet, bloemen van ong. 6 cm.quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:09 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Welke soort is het? Een grootbloemige?
Ja, er is een site waar je criteria kunt invullen en dan komen zij met bomen die daarbinnen passen, maar ik heb die op mijn computer staan en zit nu mobiel.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:30 schreef outoftheblue het volgende:
Ik ben bij een boomkwekerij geweest, maar daar kreeg ik eigenlijk alleen maar vrij standaardadviezen, voornamelijk: een bolcatalpa. Die bolbomen op stam vind ik maar niks. Ook krijg ik het idee dat zulke bedrijven alleen bomen adviseren die zij in hun assortiment hebben. Veel van die bomen passen eigenlijk nét niet op deze plek. Misschien ben ik de juiste kwekerij nog niet tegengekomen hoor.
Ik dacht: misschien weet iemand een goede website of goed boek?
Ik heb de bomen van de buurman ook in mijn tuin hangen. Het lijkt mij dus niet dat hij moeilijk gaat doen over een boompje aan het eind van zijn tuin.
"Etoile violette" is een kruising (meen ik) tussen clematis viticella en grootbloemig, maark kan mij vergissen.quote:Op zaterdag 12 september 2015 12:08 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Etoile Violet, bloemen van ong. 6 cm.
Wel zomerbloeiend.
Ja, geloof het ook.quote:Op zaterdag 12 september 2015 21:24 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
"Etoile violette" is een kruising (meen ik) tussen clematis viticella en grootbloemig, maark kan mij vergissen.
Eind augustus-september: tuincentra doen de vaste planten (in kleine potjes) weg voor bijna halve prijs. Was jarenlang 50%, maar nu zag ik 40% afgeprijsd. Dat zijn planten voor volgend jaar, vaak zijn ze al grotendeels verdwenen en nauwelijks meer dan de wortelkluit.quote:Op maandag 14 september 2015 22:44 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, geloof het ook.
Nou las ik gisteren of eergisteren dat dit DE tijd van het jaar is om vaste planten te planten. De grond is nog warm en in het najaar valt er gewoonlijk meer dan voldoende regen, dus de wortels kunnen voor de winter goed op gang komen.
Aangezien deze clematis tegen de muur van het huis gaat groeien durf ik het wel aan, ben niet zo bang dat hij zal bevriezen.
Eerst even een droge dag afwachten, ik tuinier niet graag als 't regent.![]()
Moet ook nog zeven hortensia's planten, tuincentrum wilde er van af, allemaal halve prijs!
(...)
Het lijkt of die een geel hartje heeft, en dat heeft de mijne niet.quote:Op dinsdag 15 september 2015 09:29 schreef pascal_s het volgende:
Zou het de Phlox Laura kunnen zijn?
[ afbeelding ]
http://www.torseplantshop.se/flox/-flox-laura.aspx
http://www.bloembollenkopen.nl/phlox/phlox-laura.html
http://www.kwaliteitsplanten.nl/phlox-laura
Ik heb zondag een enorm ding uit mijn tuin gehaald. Woog zeker wel een paar kilo. Denk wel 40x40 cm grootquote:Op woensdag 23 september 2015 15:52 schreef Twieki het volgende:
Hoi Herfst!
[ afbeelding ]
Kwam ik vanmiddag tegen bij 't uitlaten van de hond.
SPOILER: Een paar grote foto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door MissMSX op 25-09-2015 17:49:58 ]Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
quote:Op vrijdag 25 september 2015 13:38 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik heb zondag een enorm ding uit mijn tuin gehaald. Woog zeker wel een paar kilo. Denk wel 40x40 cm groot
Verder begin gemaakt met balkon 'opruimen', en wat stekken die zijn gaan wortelen in potjes gezetMijn afrikaantjes zijn opmerkelijk slakbestending. Ze zijn van De Bolster en heten "Afrikaantje, Tagetes petula, wild", eenjarig.SPOILER: Een paar grote foto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afrikaantjes helpen tegen aaltjes en veenpotgrond heeft veel meer aaltjes dan de voorbije bladaarde.
Zouden het slakken zijn ja? Ik heb gekeken, maar zie echt niets zitten. Dacht meer aan larfjes, want ik zie op meerdere plekken (ook op andere planten) kleine gaatjes in het blad.quote:Op vrijdag 25 september 2015 19:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Mijn afrikaantjes zijn opmerkelijk slakbestending. Ze zijn van De Bolster en heten "Afrikaantje, Tagetes petula, wild", eenjarig.
Afrikaantjes helpen tegen aaltjes en veenpotgrond heeft veel meer aaltjes dan de voorbije bladaarde.
Paar keer in het donker kijken, dus met zaklantaarn op slakkenjacht.quote:Op zaterdag 26 september 2015 09:21 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Zouden het slakken zijn ja? Ik heb gekeken, maar zie echt niets zitten. Dacht meer aan larfjes, want ik zie op meerdere plekken (ook op andere planten) kleine gaatjes in het blad.
Ga ik doenquote:Op zaterdag 26 september 2015 16:32 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Paar keer in het donker kijken, dus met zaklantaarn op slakkenjacht.
Opeten?quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:20 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Weet je al wat je gaat doen met de slakken die je tegenkomt?
Ze zijn erg gehecht aan hun woonplaats en komen weer terug. Dus vernietigen is wel een effectieve optie.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:21 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Opeten?
Nee, geen idee. Ergens in de natuur mikken ofzo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |