Morgen + overmorgen nog niet, want het is nog toetsweek. Ze hakken donderdag een knoop door over vrijdag.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:17 schreef Janneke141 het volgende:
Nog meer mensen met een tropenrooster in het vooruitzicht?
Wij stoppen donderdag en vrijdag eerder, en alle toetsen in de middag worden naar de ochtenduren verschoven. Ik zit er niet zo mee, de fut is er echt wel uit inmiddels.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:12 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Morgen + overmorgen nog niet, want het is nog toetsweek. Ze hakken donderdag een knoop door over vrijdag.
Hebben de leerlingen bij ons geen hitte voor nodigquote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wij stoppen donderdag en vrijdag eerder, en alle toetsen in de middag worden naar de ochtenduren verschoven. Ik zit er niet zo mee, de fut is er echt wel uit inmiddels.
Tja. Ik heb een klas met 24 jongens. Die vinden wiskunde meestal best leuk, maar met dit weer hebben ze toch echt andere interessesquote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:23 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Hebben de leerlingen bij ons geen hitte voor nodig
En sommige collegae ook niet
Ik hoor je in augustus wel weerquote:Op woensdag 1 juli 2015 08:16 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Zometeen onderweg naar het strand nog even m'n postvak legen op school.
Regio Noord FTW!
P20 erop en gaan maar, wel op kosten van de school want die zooi is duur.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
Wat gaan jullie lang door met lessen geven! Geen proefwerkweek?quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:14 schreef kwakz0r het volgende:
Hier nog lessen (regio midden)/tot en met morgen het derde uur. Vandaag en morgen voor de voorexamenklassen profielwerkstuk startbijeenkomst, vandaag en morgen diploma uitreikingen, morgen vanaf het derde uur mentoractiviteiten en ook niet onbelangrijk: morgen de cijferdeadline. Ik hebbgisteren dus gewerkt tot half twee s nachts en moet nog meer .
Dan voor ons de vergaderdagen en een dag rapporten uitreiken waar ik niet vaak heen hoef (alleen team en sectie enbevt revisie) want geen mentor dit jaar, dat scheelt. En dan 10 juli slotlunch en varkansie!
Een raar kort jaar met mijn verlof erin maar god wat ben ik toe aan vakantie. Volgend jaar een frisse start met mijn eigen klassen (3g 3/4/5/6 vwo en 4/5 havo waarschijnlijk)
Waar is dat zwemmen dan? Op het strand? Het lijkt me dat er een bericht naar ouders moet uitgaan. Zoiets kun je alleen doen op eigen risico. Dus leerlingen moeten zelf zorgen voor bescherming (voldoende drinken, petjes, zonnebrand) en als een ouder vindt dat het onverantwoord is, moet hij zijn kind maar thuishouden.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
Niet mogen eten en drinken is in die hitte best lastig, toch?quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Silmarwen, wat heeft de Ramadan ermee te maken eigenlijk? .
Nice, die feedback. Ik was en ben altijd het type leerling dat super rustig en netjes was en is in de les (daadwerkelijk opletten is 2), maar geef me de kans niet om feedback op m'n docenten te geven... Dan gaat het volle vergrootglas eroverheen. Nu vooral benieuwd naar wat ik er zelf van ga bakken . Nog maar zo'n 6 weken.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb gisteren de overgangsvergadering van mijn mentorgroep gehad (op eentje na allemaal over) en moet vrijdag nog de rapporten uitdelen. Dan zit het erop voor dit jaar! Net als kwak heb ik een raar jaar gehad, met zwangerschapsverlof tussendoor, maar ik kijk er heel positief op terug.
In het vorige topic vroeg ik nog naar ervaringen met enquêtes. In mijn H4 heb ik een vragenlijst afgenomen over de lesstof en mijzelf, in de vorm van stellingen. De leerlingen konden dan aangeven of ze het er helemaal mee eens of oneens waren, of iets daar tussenin. Daarnaast vroeg ik nog wat ze prettig vonden aan de docent en welke verbeterpunten ze hadden. Een leerling had bij de vraag wat ze prettig vond ingevuld: 'Alles.' . Sowieso zijn er eigenlijk alleen complimenten gegeven, en vrijwel geen tips (alleen dat ze mijn vervanger, die er een chaos van heeft gemaakt, nooit meer terug willen).
In V5 heb ik de leerlingen gevraagd een tip en een top voor me op te schrijven. Ook daar waren ze superlief. Dat ze bij 'tip' opschreven 'Ga vooral zo door'. .
Ook geen last van de hitte dus meer gelukkig, maar ons gebouw is spiksplinternieuw en eerder te koel dan te warm. Silmarwen, wat heeft de Ramadan ermee te maken eigenlijk? .
Oh ja. . Ik las het en heb me serieus een poosje af zitten vragen of je het warmer krijgt als je aan de Ramadan doet of zo. .quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:49 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Niet mogen eten en drinken is in die hitte best lastig, toch?
Hej, ik ookquote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:18 schreef Etsu het volgende:
Nog 2 maandjes. Zou bijna vergeten dat ik ook lerarenopleiding ga doen
Hangt ervan af waar je heengaat. Maar in principe vind ik dat je gelijk hebt. Je verbrandt levend op het water.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
R'dam en jij?quote:
R'woerdse plasquote:Op woensdag 1 juli 2015 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hangt ervan af waar je heengaat. Maar in principe vind ik dat je gelijk hebt. Je verbrandt levend op het water.
Dat zou ik sowieso weigeren...quote:
Misschien ben jij een zeiksnor maar gezond is het niet, niet voor jou en niet voor de kinderen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
Da's dus precies waarom ik geen opleiding meer wil volgen. Competenties!quote:Op donderdag 2 juli 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Kennen jullie dat hopeloze gevoel dat je echt niet meer weet hoe je nu in een portfolio je competenties moet beschrijven? Dat je zeg maar op je allerbest geprobeerd hebt om de geleverde feedback te verwerken, dat je zit te zwoegen om drie alinea's over onderwerp X toe te voegen, en dat je dan als feedback krijgt "ik lees nog steeds helemaal niks over onderwerp X". Of dat je iets bij de interpersoonlijke competentie hebt staan, als feedback krijgt "dit hoort bij pedagogisch", zet je het vervolgens daar neer, krijg je de volgende keer terug "waarom zet je dit bij pedagogisch en niet bij interpersoonlijk".
Ik heb net serieus overwogen om mijn laptop het raam uit te gooien.
Feedback geven is een kunst die maar weinig mensen beheersen.quote:Op donderdag 2 juli 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Kennen jullie dat hopeloze gevoel dat je echt niet meer weet hoe je nu in een portfolio je competenties moet beschrijven? Dat je zeg maar op je allerbest geprobeerd hebt om de geleverde feedback te verwerken, dat je zit te zwoegen om drie alinea's over onderwerp X toe te voegen, en dat je dan als feedback krijgt "ik lees nog steeds helemaal niks over onderwerp X". Of dat je iets bij de interpersoonlijke competentie hebt staan, als feedback krijgt "dit hoort bij pedagogisch", zet je het vervolgens daar neer, krijg je de volgende keer terug "waarom zet je dit bij pedagogisch en niet bij interpersoonlijk".
Ik heb net serieus overwogen om mijn laptop het raam uit te gooien.
Portfolio's gaan vooral over 'wat wil de docent / beoordelaar lezen', merkte ik toen ik dat van mij maakte. Ik voel me nu bijna schuldig dat ik mijn studenten er ook mee lastig moet vallen (en ik moet ze er nog serieus een cijfer van 1-10 voor geven ook).quote:Op donderdag 2 juli 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Kennen jullie dat hopeloze gevoel dat je echt niet meer weet hoe je nu in een portfolio je competenties moet beschrijven? Dat je zeg maar op je allerbest geprobeerd hebt om de geleverde feedback te verwerken, dat je zit te zwoegen om drie alinea's over onderwerp X toe te voegen, en dat je dan als feedback krijgt "ik lees nog steeds helemaal niks over onderwerp X". Of dat je iets bij de interpersoonlijke competentie hebt staan, als feedback krijgt "dit hoort bij pedagogisch", zet je het vervolgens daar neer, krijg je de volgende keer terug "waarom zet je dit bij pedagogisch en niet bij interpersoonlijk".
Ik heb net serieus overwogen om mijn laptop het raam uit te gooien.
Dat is ook wel ongeveer mijn conclusie, ja.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 10:34 schreef Bleie het volgende:
Portfolio's gaan vooral over 'wat wil de docent / beoordelaar lezen', merkte ik toen ik dat van mij maakte.
Ik bijna. Ik moet nog een mentorleerling bellen dat hij nog zijn handelingsdelen niet goed voor elkaar heeft, en nu maandag maar terug moet komen anders doet hij het jaar maar over...quote:
Na drie keer solliciteren? Wel nee joh! Welk vak geef je? Probeer te solliciteren op vervangingsbanen. Over het algemeen word je makkelijker aangenomen (minder concurrentie) en als je eenmaal binnen bent, kan van het een het ander komen.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 14:07 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Ik ben inmiddels al drie keer op gesprek geweest bij een school, maar ik word nergens aangenomen. Alledrie de keren hetzelfde verhaal: "je bent een prima kandidaat, maar de andere kandiaat heeft meer of relevantere werkervaring" (ik heb alleen een stage gevolgd bij m'n opleiding tot eerstegraads docent). Ik geef niet les in een tekortvak.
Mijn vraag is: kan ik niet beter de post gaan rondbrengen? Dit schiet niet op zo. Of moet ik juist niet te snel opgeven? Ik zou graag willen lesgeven, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen alsof ik dat beeld moet gaan loslaten.
Engels, maar helaas pindakaas komen daar toch steeds lui voorbij met meer ervaring dan ik. Twee gesprekken waren juist vervangingsbanen.. dat is wat me zorgen baart. Heb jij ook meer dan drie gesprekken gehad voordat je aan een baan kwam?quote:Op zaterdag 4 juli 2015 14:18 schreef Naamah het volgende:
[..]
Na drie keer solliciteren? Wel nee joh! Welk vak geef je? Probeer te solliciteren op vervangingsbanen. Over het algemeen word je makkelijker aangenomen (minder concurrentie) en als je eenmaal binnen bent, kan van het een het ander komen.
Regio Rijmond. Geen idee of dat ongunstig is? Daarvan heb ik geen cijfers.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 14:23 schreef ShadyLane het volgende:
Bij mijn weten is Engels eerstegraads ook een tekortvak. Zit je soms in een heel ongunstige regio?
Al eens gedaan, maar toch bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 4 juli 2015 14:25 schreef ShadyLane het volgende:
Probeer het eventueel ook eens op een HBO.
Ik gun het jullie van harte, maar ik word hier toch een beetje chagrijnig van. Mijn onderwijsverplichtingen houden min of meer aan het einde van deze week op (eigenlijk niet helemaal, want er zijn nog twee studenten bezig met hun masterscriptie). En de rest van de zomer staat natuurlijk in het teken van onderzoek. Als je het vergelijkt met andere onderwijsniveaus, dan is het eigenlijk belachelijk dat ons academisch jaar zo lang is. In andere landen gaan de universiteiten een paar maanden dicht in de zomer; dat zouden ze van mij hier ook wel mogen doen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:37 schreef Bleie het volgende:
nagekeken, morgen nog een inzage (al zullen daar niet veel studenten op af komen), en mijn spullen inpakken. We verhuizen in de zomer, en iedereen mag maar een verhuisdoos meenemen. Heb dus al veel weggegooid, en sommige dingen gaan mee naar huis. Ik doe dus rustig aan, ben al veel het voorbereiden voor volgend jaar, fijn om daar tijd voor te
Snap ik. Gaat ook echt lang door bij jullie, zeg. Van wanneer tot wanneer heb je vrij?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik gun het jullie van harte, maar ik word hier toch een beetje chagrijnig van. Mijn onderwijsverplichtingen houden min of meer aan het einde van deze week op (eigenlijk niet helemaal, want er zijn nog twee studenten bezig met hun masterscriptie). En de rest van de zomer staat natuurlijk in het teken van onderzoek. Als je het vergelijkt met andere onderwijsniveaus, dan is het eigenlijk belachelijk dat ons academisch jaar zo lang is. In andere landen gaan de universiteiten een paar maanden dicht in de zomer; dat zouden ze van mij hier ook wel mogen doen.
Maar genoeg gemopperd. Ik heb een mooi onderwijsjaar achter de rug met lovende studentevaluaties. Volgende week heb ik m'n BKO-eindgesprek. Dat traject heeft veel tijd gekost, maar ik had m'n eindopdrachten ruim op tijd af en heb er eigenlijk geen stress van gehad. Nu ik docent ben, ben ik klaarblijkelijk een voorbeeldige student.
Ik heb over een week drie weken vrij genomen. Dat is heel lekker, maar het betekent eigenlijk dat het werk zich gewoon opstapelt. Ik heb het er laatst met mijn collega's over gehad en die hebben precies hetzelfde gevoel als ik: vakantie is onprettig in die zin dat het niet zozeer betekent dat je vrij hebt, maar dat je werk verschuift. De weken erna zullen dus extra druk zijn. Voor mijn lief daarentegen betekent vrij gewoon vrij en blijven de weken erna even vol.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:11 schreef Bleie het volgende:
[..]
Snap ik. Gaat ook echt lang door bij jullie, zeg. Van wanneer tot wanneer heb je vrij?
quote:Op zaterdag 4 juli 2015 14:07 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Ik ben inmiddels al drie keer op gesprek geweest bij een school, maar ik word nergens aangenomen. Alledrie de keren hetzelfde verhaal: "je bent een prima kandidaat, maar de andere kandiaat heeft meer of relevantere werkervaring" (ik heb alleen een stage gevolgd bij m'n opleiding tot eerstegraads docent). Ik geef niet les in een tekortvak.
Mijn vraag is: kan ik niet beter de post gaan rondbrengen? Dit schiet niet op zo. Of moet ik juist niet te snel opgeven? Ik zou graag willen lesgeven, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen alsof ik dat beeld moet gaan loslaten.
Dat is wel heftig. Ik herken het deels, van al die feestdagen in het voorjaar. Dan wordt mijn rooster gewoon in 3 dagen gepropt ipv 4. (En bij Hemelvaart dus in 1). Dus dat zijn eigenlijk geeb vrije dagen. Maar de zomer is wel echt vrij.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb over een week drie weken vrij genomen. Dat is heel lekker, maar het betekent eigenlijk dat het werk zich gewoon opstapelt. Ik heb het er laatst met mijn collega's over gehad en die hebben precies hetzelfde gevoel als ik: vakantie is onprettig in die zin dat het niet zozeer betekent dat je vrij hebt, maar dat je werk verschuift. De weken erna zullen dus extra druk zijn. Voor mijn lief daarentegen betekent vrij gewoon vrij en blijven de weken erna even vol.
Het is een van de vele manieren waarop blijkt dat we (met name bij ons in de afdeling) overwerkt zijn. Zelfs op papier maken we te veel onderwijsuren, om maar te zwijgen over de discrepantie tussen theorie en praktijk. Het kan eigenlijk niet en we gaan ook proberen dat te veranderen. Ik heb een paar weken geleden al aangegeven dat ik enkele taken af ga stoten omdat ik niet uitgeblust wil raken. En een van mijn masterstudenten gaat volgend jaar docent en onderzoeker bij ons worden.
Waarschijnlijk ga ik vanaf januari ook iets meer onderzoeksuren krijgen, dus dat is voor mij een fijne ontwikkeling. Onderwijs is echt geweldig, maar er moet wel een balans zijn met onderzoek. Bovendien wordt van ons verwacht dat we juist op het vlak van onderzoek aan allerlei prestatie-eisen voldoen - anders raken we onze baan kwijt.
Ik zou zeggen ben blij dat je er weg bent. Tel je zegeningen.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 21:49 schreef bloempjuh het volgende:
Ik word helemaal gek!
Ik had tot vandaag 22 uur op een superleuke school. Leuke collega's, leuke leerlingen, na een hobbelige start kwam het allemaal goed. Uiteindelijk heb ik huilend afscheid genomen van 'mijn kiendjes' vorige week.
Zes weken geleden werden mijn 22 uur (voor komend jaar) weggegeven aan een ander (een man, T.). Ik kreeg hiervoor in plaats 11 uur aangeboden.
Ik heb de 11 uur afgeslagen onder het mom "sorry, daarvan kan ik de reiskosten niet eens betalen. Zodra het meer dan 16 uur zijn ben ik enorm geïnteresseerd." Hiermee werd ingestemd door mijn leidinggevende.
T. heeft nu een andere baan, op andere school, aangenomen.
'Mijn' 22 uur zijn dus weer beschikbaar, staan zelfs als vacature op indeed.nl.
Nu ben ik vandaag naar de grote baas gestapt en heb gevraagd of hij mijn sollicitatie (naar dus mijn eigen baan, de 22 uur) heeft ontvangen. "Ja, die heb ik ontvangen. Maar als je een baan van 11 uur afwijst ben je gewoon niet gemotiveerd genoeg. We zoeken liever een ander. Dat je van 11 uur je huur niet kunt betalen is niet mijn probleem."
WHAT??
Ik heb nooit gezegd dat ik me te goed voelde voor 11 uur, ik zei alleen dat ik daarvan niet kan leven. Ik word hier lichtelijk wanhopig van. Mijn eigen baan staat open, maar mijn sollicitatie wordt niet geaccepteerd.
Best wel een rotstreek, maar op de lange termijn ben je waarschijnlijk beter af. Als de directeur al zo lullig doet over zoiets, dan kun je er gif op innemen dat hij ook problemen had gemaakt van andere vrij normale dingen.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 21:49 schreef bloempjuh het volgende:
Ik word helemaal gek!
Ik had tot vandaag 22 uur op een superleuke school. Leuke collega's, leuke leerlingen, na een hobbelige start kwam het allemaal goed. Uiteindelijk heb ik huilend afscheid genomen van 'mijn kiendjes' vorige week.
Zes weken geleden werden mijn 22 uur (voor komend jaar) weggegeven aan een ander (een man, T.). Ik kreeg hiervoor in plaats 11 uur aangeboden.
Ik heb de 11 uur afgeslagen onder het mom "sorry, daarvan kan ik de reiskosten niet eens betalen. Zodra het meer dan 16 uur zijn ben ik enorm geïnteresseerd." Hiermee werd ingestemd door mijn leidinggevende.
T. heeft nu een andere baan, op andere school, aangenomen.
'Mijn' 22 uur zijn dus weer beschikbaar, staan zelfs als vacature op indeed.nl.
Nu ben ik vandaag naar de grote baas gestapt en heb gevraagd of hij mijn sollicitatie (naar dus mijn eigen baan, de 22 uur) heeft ontvangen. "Ja, die heb ik ontvangen. Maar als je een baan van 11 uur afwijst ben je gewoon niet gemotiveerd genoeg. We zoeken liever een ander. Dat je van 11 uur je huur niet kunt betalen is niet mijn probleem."
WHAT??
Ik heb nooit gezegd dat ik me te goed voelde voor 11 uur, ik zei alleen dat ik daarvan niet kan leven. Ik word hier lichtelijk wanhopig van. Mijn eigen baan staat open, maar mijn sollicitatie wordt niet geaccepteerd.
Ja, ik heb een vervanging van 16 uur die ik al binnen heb. Maar wil nog steeds fulltime en vast.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 08:23 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk dat ze gewoon van je af wilden bloempjuh anders geven ze niet eerst 22 uur aan een ander...
En blij toe voor jou, als ik je directeur zo hoor, wat een hork.
Heb je elders sollicitaties lopen?
Tsja dat verschilt heel erg per school natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:24 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ja, ik heb een vervanging van 16 uur die ik al binnen heb. Maar wil nog steeds fulltime en vast.
Een andere optie is om terug de horeca in te gaan, geen gezever meer met al die lagen management (op huidige school: docenten - teamleader - coördinator - afdelingsleider - management-team - college van bestuur (bestaat uit 1 persoon).
En alles boven de docenten-laag is mannelijk en gelooft dat vrouwen geen ambities horen te hebben, lijkt wel.
Wat is een echte eerstegraads volgens jou?quote:Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Netelig het volgende:
Als collega vind ik het een nadeel als het geen 'echte' eerstegraads is, omdat ik merk dat je dan in de bovenbouw toch een deel van de basis mist. Ik weet niet hoe mijn collega's daarover denken, aangezien dat niet zo aardig is om te bespreken over een collega.
Laatst bij Stenden en de NHL ook vacatures gezien als ik me niet vergis.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 14:25 schreef ShadyLane het volgende:
Probeer het eventueel ook eens op een HBO.
AOb. Echt. Word lid. Dit soort "Bevoegd Gezag" moet keihard afgestraft worden.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 21:49 schreef bloempjuh het volgende:
Ik word helemaal gek!
Ik had tot vandaag 22 uur op een superleuke school. Leuke collega's, leuke leerlingen, na een hobbelige start kwam het allemaal goed. Uiteindelijk heb ik huilend afscheid genomen van 'mijn kiendjes' vorige week.
Zes weken geleden werden mijn 22 uur (voor komend jaar) weggegeven aan een ander (een man, T.). Ik kreeg hiervoor in plaats 11 uur aangeboden.
Ik heb de 11 uur afgeslagen onder het mom "sorry, daarvan kan ik de reiskosten niet eens betalen. Zodra het meer dan 16 uur zijn ben ik enorm geïnteresseerd." Hiermee werd ingestemd door mijn leidinggevende.
T. heeft nu een andere baan, op andere school, aangenomen.
'Mijn' 22 uur zijn dus weer beschikbaar, staan zelfs als vacature op indeed.nl.
Nu ben ik vandaag naar de grote baas gestapt en heb gevraagd of hij mijn sollicitatie (naar dus mijn eigen baan, de 22 uur) heeft ontvangen. "Ja, die heb ik ontvangen. Maar als je een baan van 11 uur afwijst ben je gewoon niet gemotiveerd genoeg. We zoeken liever een ander. Dat je van 11 uur je huur niet kunt betalen is niet mijn probleem."
WHAT??
Ik heb nooit gezegd dat ik me te goed voelde voor 11 uur, ik zei alleen dat ik daarvan niet kan leven. Ik word hier lichtelijk wanhopig van. Mijn eigen baan staat open, maar mijn sollicitatie wordt niet geaccepteerd.
Universitaire Master natuurlijk.quote:Op maandag 20 juli 2015 23:30 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Wat is een echte eerstegraads volgens jou?
Eens, dat gelijktrekken van HBO en Universiteit moet eens kappen.quote:
Maar in welk opzicht moet het gelijktrekken van HBO en Universiteit dan kappen? Kennis hebben en kennis overdragen zijn twee gigantisch verschillende dingen, zoals je zelf al aangeeft.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 12:59 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Eens, dat gelijktrekken van HBO en Universiteit moet eens kappen.
Neemt echter niet weg, dat een 1e graads uni docent altijd per se beter is dan een 1e graads hbo docent. Bij ons had je een paar 2e graads docenten met misschien wat minder vakkennis, maar tien keer lesgeefskill, waardoor hun klassen veel betere cijfers haalden.
Weinig onderbouwd, maar het voelt gewoon heel wrang dat HBO- en WO minder en minder uitmaakt, terwijl WO altijd het zwaarste traject blijft. Misschien spreekt mijn gevoel hier te veel, dat zou best kunnen .quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:14 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar in welk opzicht moet het gelijktrekken van HBO en Universiteit dan kappen? Kennis hebben en kennis overdragen zijn twee gigantisch verschillende dingen, zoals je zelf al aangeeft.
Nee. Een van de redenen van de afbraak van de onderwijskwaliteit in Nederland is omdat we HBO-scholieren voor de klas durven te zetten.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het misschien wat onzinnig om universitaire masters op de middelbare school te zetten. Laat dat enkel een bevoegdheid zijn voor het lesgeven op het HBO bijvoorbeeld. Daar vind ik het weer onzinnig dat docenten met een een HBO master mogen lesgeven....]
En bedankt, goed beargumenteerd overigens! (Trouwens... HBO scholieren... really?)quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee. Een van de redenen van de afbraak van de onderwijskwaliteit in Nederland is omdat we HBO-scholieren voor de klas durven te zetten.
Ik weet niet of ik het wel moet beargumenteren. Volgens mij is het behoorlijk duidelijk dat de onderwijskwaliteit in Nederland zorgwekkend achteruit gegaan is en in Finland bijvoorbeeld niet. Verder heeft het vak docent veel minder aanzien gekregen, terecht ook wel, tegenwoordig kan je met één jaar en een halve vakopleiding instructeur zijn. En dan ben je nog bevoegd ook.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:28 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En bedankt, goed beargumenteerd overigens! (Trouwens... HBO scholieren... really?)
Waarom een pre, waarom geen verplichting?quote:Ik denk dat voor VMBO en het MBO een HBO docent prima is. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ligt de focus bij HBO veel meer op didactiek en pedagogiek, lijkt mij relevanter voor het VMBO/MBO. HAVO/VWO (zeker de VWO plus klassen) snap ik dat een universitaire graad een pre is.
Een minor didactiek op WO-niveau is altijd nog beter dan dat HBO-gehannes.quote:Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat universitair geschoolde mensen met enkel een educatieve minor voor de klas mogen staan. Wat stelt een minor nou eigenlijk voor, minder dan 4 jaar pedagogiek en didactiek in het HBO in ieder geval.
Ik had al besloten niet meer te reageren. Of een troll of ze krijgen op de universiteit geen psychologie...quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat je discussies over het nut en de noodzaak van de diverse gradaties in lerarenopleidingen ook kan voeren zonder bot en denigrerend te worden tegen mensen die minder dan een universitaire graad hebben?
Hoezo is het denigrerend? Ik heb zelf niet meer dan 5 jaar MAVO en werk al ruim 14 jaar in het onderwijs. Nee ik sta niet voor de klas.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat je discussies over het nut en de noodzaak van de diverse gradaties in lerarenopleidingen ook kan voeren zonder bot en denigrerend te worden tegen mensen die minder dan een universitaire graad hebben?
Stuur je me eruit trouwens? Goed bezig zegquote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:52 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik had al besloten niet meer te reageren. Of een troll of ze krijgen op de universiteit geen psychologie...
quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat trouwens erg leuk is, is dat twee van de grootste VO-organisaties in Nederland, OMO en SCC, wel eisen dat universitair geschoolde ICT'ers in schaal 7 a 8 betaald worden maar dat hun HBO'ers die voor de klas staan wel schaal 11 geven.
En ik heb zojuist eens alles eens teruggelezen, je hoeft je geen zorgen te maken, jullie passen praktisch allemaal binnen het domme docentenvolk. 1659 uur per jaar werken, waarvan slechts 780 uur voor de klas, is zwaar werk tenslotte
Misschien, maar voor het VWO en 4- en 5-HAVO lijkt het mij bittere noodzaak. In Finland is het zelfs verplicht voor de lagere school. Niet alleen dat, als je niet tot de 33% uitblinkers behoort na een WO-bachelor te hebben afgerond dan hoef je niet te solliciteren voor de lerarenopleiding. Het is aangetoond dat de kwaliteit van de leraar met afstand het meest bepaalt hoeveel de leerlingen leren, het zou dus een uiterst zinvolle investering zijn, hier hoeft niet over gediscussieerd te worden. Dat er HBO-gediplomeerden zijn die ruim boven het HBO-eindniveau staan zal vast wel zo zijn maar die mensen zijn dan wel in staat om alsnog het vereiste papiertje te halen. Dat er WO-gediplomeerden zijn die didactisch onbenullig zijn zal ook vast wel zo zijn maar daarom selecteer je mensen en daarom schaaf je bij mensen die zijn geselecteerd.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het misschien wat onzinnig om universitaire masters op de middelbare school te zetten.
Helaas voert nog niet de helft van de schoolleiders/teamleiders de gesprekkencyclus uit zoals die vastgelegd is en dat komt voornamelijk omdat er niet goed op getraind wordt. En daar moet echt stevig in geïnvesteerd worden. Ik heb veel goede docenten zien verdwijnen vanwege dit geneuzel en nask-docenten groeien niet in de achtertuin.quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:55 schreef Franny_G het volgende:
En daarom voer je functionerings- en beoordelingsgesprekken en docenten die niet voldoen en niet goed functioneren die worden dan dus in een traject gezet om zichzelf te verbeteren en zo niet, dan moeten ze een andere baan zoeken.
Een masterfase hoort dan ook langer dan 1 jaar te duren. Nederland is met de eenjarige mastertjes een negatieve uitzondering in de wereld, in veel landen is 2 jaar de norm. Dat hebben we te danken aan draconische bezuinigingen in de jaren 80 (de reden dat het stelsel werd hervormd).quote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:41 schreef RogerS het volgende:
Tja, ik heb na mijn WO-bachelor ervoor gekozen om een HBO-master te doen, omdat ik dan sneller aan de bak kan voor de klas. Ik heb dus vak breed alle kennis op hoog niveau, zou ik het echt zoveel beter doen als ik ook nog 2 mastervakken en een masterscriptie schrijf op de universiteit? Ik betwijfel het. Bovendien is dat dan puur gericht op een mini-onderdeel van het vak, wat ik dan nooit ga gebruiken in 6-vwo of 5-havo.
Ik moet zeggen dat ik op mijn huidige HBO-master nu al meer nuttige dingen heb geleerd voor mijn beroep dan tijdens de WO-bachelor en het educatieve programma aldaar. Maar goed, misschien dat ik er later alsnog voor kies om het te halen.
Daar ben ik het wel mee eens, alhoewel het omgekeerde ook weer geldt voor universitaire bachelors die via een educatieve minor van 30 ECTS een (smalle) tweedegraads lesbevoegdheid kunnen bemachtigen. Dat staat weer geenszins in verhouding tot een echte hbo-lerarenopleiding van vier jaar. Dus inderdaad, het liefst hbo'ers voor tweedegraads en wo'ers voor eerstegraads.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Netelig het volgende:
Als collega vind ik het een nadeel als het geen 'echte' eerstegraads is, omdat ik merk dat je dan in de bovenbouw toch een deel van de basis mist. Ik weet niet hoe mijn collega's daarover denken, aangezien dat niet zo aardig is om te bespreken over een collega.
50 uur haal je echt makkelijk met twee klassen. Veel plezier in ieder geval.quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels.
Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal . Volgende week beginnen .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel suces in elk geval! Ik mag over twee weken weer beginnen. Komend schooljaar heb ik de bovenbouw MAVO weer voor mijn kiezen. Heb er weer veel zin in. Erg leuke groepen!quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels. Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal . Volgende week beginnen .
Succes!!quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels.
Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal . Volgende week beginnen .
quote:Op maandag 17 augustus 2015 17:43 schreef Skeletor. het volgende:
Fijn topic is dit! Ik zal even uit de lurkstand komen.Leuk! Wat zijn je plannen voor de korte termijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Nou ja, onze ervaring is dat er een enorm verschil is in het niveau van de academische vaardigheden van studenten die van het hbo komen en studenten die een universitaire bachelor hebben gedaan. Wetenschappelijk schrijven (en in het geval van sociale studies het doen van empirisch onderzoek) leer je echter pas echt tijdens de masterfase. Daarom zou ik liever iemand voor de klas zien die de universiteit geheel heeft doorlopen (zeker in het vwo!).quote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:41 schreef RogerS het volgende:
Tja, ik heb na mijn WO-bachelor ervoor gekozen om een HBO-master te doen, omdat ik dan sneller aan de bak kan voor de klas. Ik heb dus vak breed alle kennis op hoog niveau, zou ik het echt zoveel beter doen als ik ook nog 2 mastervakken en een masterscriptie schrijf op de universiteit? Ik betwijfel het. Bovendien is dat dan puur gericht op een mini-onderdeel van het vak, wat ik dan nooit ga gebruiken in 6-vwo of 5-havo.
Op de uni hoeven ze me ook niet te vragen om hem weg te doen, dan kijk ik ze doorgaans kort aan om vervolgens verder te gaan (a). Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
Ik laat mijn studenten bij een introductiecollege wel eens alle nieuwe media wegdoen en dan begrijpen ze meteen waarom ik het waanzin vind om dat in het onderwijs van studenten/leerlingen te verlangen.
"Meneer? Mag ik op mijn telefoon?"quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 09:39 schreef OudeBok het volgende:
Live-achter-in-de-les-update: Wauw, dit is zo leuk! Net een derde klas gehad, nu een tweede. Heel apart, die enorme verschillen in het taalbegrip al. Heb ook een enorm leuke SPD, topdocent.
Tegenwoordig zijn er overigens ook best leuke mogelijkheden om de smartphone in de les te gebruiken. Kahoot is bijvoorbeeld een heel leuk programma. Ik gebruik het om allerlei grammatica in de les mee te herhalen, met Socrative kun je zelfs SO'tjes via de smartphone laten maken. Dat laatste heeft een collega van me gedaan, ik vond het erg interessant.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:03 schreef OudeBok het volgende:
Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..
Ik zou in elk geval niet een les beginnen en "maar eens eventjes laten zien woe de baas is, geen onzin zoals water en telefoons, hah, ze zullen t weleens zien!"quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:03 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Op de uni hoeven ze me ook niet te vragen om hem weg te doen, dan kijk ik ze doorgaans kort aan om vervolgens verder te gaan (a). Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..
Of heb ik je verkeerd begrepen? Op mij kom je over als dat je tegen het verbieden van mobieltjes en zulks bent .
Wij werken allemaal met een MacBook. Ik had m'n eigen tafeltje helemaal achterin de klas . Voor het oog van iedereen ben ik keurig alleen m'n observatie aan het schrijven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
"Meneer? Mag ik op mijn telefoon?"
"Nee"
"Die meneer achterin doet het ook.."
[..]
Tegenwoordig zijn er overigens ook best leuke mogelijkheden om de smartphone in de les te gebruiken. Kahoot is bijvoorbeeld een heel leuk programma. Ik gebruik het om allerlei grammatica in de les mee te herhalen, met Socrative kun je zelfs SO'tjes via de smartphone laten maken. Dat laatste heeft een collega van me gedaan, ik vond het erg interessant.
Zie het meer als: Ik ben gloednieuw, en ik zie na de bel enkele leerlingen vol met hun telefoon bezig, terwijl ik wil beginnen. Dan ga ik er wat van zeggen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:56 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik zou in elk geval niet een les beginnen en "maar eens eventjes laten zien woe de baas is, geen onzin zoals water en telefoons, hah, ze zullen t weleens zien!"
Zo kwam t een beetje over daaruit spreekt een bepaalde houding tov het vak en de kinderenndie mij persoonlijk de kriebels geeft.
Mijn lln gebruiken hun mobiel in de les wanneer ik aangeef dat het mag of moet, en daarbuiten weten ze dat ik ze 1 keer vraag om m weg te doen als ik m zie, en dat ik m daarna inneem (en die eerste waasxhuwing telt voor iedereen). Als ze dan moeilijk doen gaat ie naar de teamleider. Als je m gewoon geeft krijg je m eind van de les terug.
Ik zie afpakken namelijk niet als straf oid, maar als een manier om ze te helpen on task te blijven als ze dat zelf blijkbaar niet lukt (de leerlingen die stiekem hun tel gebruiken en dat doen zonder dat ik het merk (dus zonder dat het stoort), zullen me worst wezen. Die kunnen blijkbaar zelf wel on task blijven.
Ik zat op m'n telefoon te typen en dat werkte niet zo lekker, was doodop en enthousiast ja . Als ik het teruglees kan ik me voorstellen dat het een beetje raar uit de hoek kwam. Die paar uurtjes slaap hebben even goed geholpen .quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:44 schreef kwakz0r het volgende:
Oh strenger beginnen doe ik ook hoor. Ik maak vaak van iets kleins een flink punt, dan laten ze de grotere dingen wel uit hun hoofd.
Je uitleg klinkt idd heel anders dan ik je ws gewoon enthousiaste post had opgevat
Oh mee eens hoor, maar dat vind ik ook een vorm van afleiding: bezig zijn met iets dat niet op dat moment hoort...quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 08:23 schreef Franny_G het volgende:
Het gaat mij bij de mobieltjes niet alleen om de afleiding, maar ook om omgangsvormen. Als je bij mij de les in komt lopen en je bent niet in staat mij terug te groeten omdat je met je mobiel bezig bent dan moet ik je nog even iets bijbrengen (en dat gebeurt echt behoorlijk vaak). . Mobieltjes blijven vanaf het moment dat je mijn lokaal in komt dus in de tas. Als je het mobieltje ergens voor wilt gebruiken, dan vraag je dat eerst even.
Ze doen dat buiten de school ook. Beter dat ze er meteen mee leren werken dan dat ze al je lessen vergeten op het moment dat ze hun browser openen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik denk dat we allemaal wel op dezelfde golflengte zitten wat betreft mobieltjes. Ik heb er geen moeite mee: leerlingen gebruiken het ding als horloge, agenda (de tijd van volgekliederde en volgeplakte agenda's is verleden tijd, een gemis als je het mij vraagt!), rekenmachine en woordenboek. Ze kunnen inderdaad met Google Translate woorden opzoeken en dan kan ik ze meteen leren dat niet alles wat daar vertaald wordt, ook grammaticaal correct is. Leermoment.
Havo 3, 4 en 5, vwo 3, 4, 5 en 6. En een mentoraat erbij voor de eerste keer, ben benieuwd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
In welke leerjaren geven jullie dit schooljaar trouwens les? Ook misschien wel weer eens leuk om te lezen. Ik heb de bovenbouw MAVO weer. Geef ik al jaren les aan. Had ook wel weer wat onderbouw gewild - afgelopen twee jaren is me dat uitstekend bevallen, maar goed.. Ben mentor van 3MAVO, vorig jaar was ik ook mentor van ze (op 2MAVO). Hele leuke groep, dus daar heb ik wel weer zin in.
Join the club, 3K, 4B en 4K hier. 16 uur.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 15:27 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Ik val een beetje uit de toon met mijn Kader 2/3/4 en Basis 2/3/4 zo te zien
25 uur that is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Pesten op de werkplek is al decennia een probleem dat weinig aandacht krijgt - in iedere branche. Dat het nu voor het onderwijs weer in de aandacht komt hangt ongetwijfeld samen met het drama in Maastricht, maar nieuws is dit allerminst.quote:'Treiterende leraren aanpakken'
Pabo's en andere lerarenopleidingen moeten meer doen om pestgedrag onder leraren aan te pakken. Dat stelt CNV Onderwijs zaterdag, naar aanleiding van de zelfmoord van een docente van een school in Maastricht. In haar afscheidsbrief geeft ze hiervan de schuld aan haar pestende collega's.
De onderwijsbond constateerde al eerder dat niet alleen kinderen elkaar treiteren, maar dat dit ook vaak onder leraren onderling voorkomt. Uit onderzoek van CNV onder 4000 leraren blijkt dat ruim één op de tien daar mee te maken krijgt. Het pesten varieert van roddelen en bijnamen geven tot het negeren of niet uitnodigen voor vergaderingen.
"Scholen hebben vaak wel pestbeleid gericht op leerlingen, maar niet op personeel. Verder zou het probleem meer en eerder benoemd moeten worden, omdat stilhouden geen oplossing is", aldus CNV
Nee, ik herken het totaal niet gelukkig. Pesten is bij onze school geen issue voor zover ik weet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 18:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Pesten op de werkplek is al decennia een probleem dat weinig aandacht krijgt - in iedere branche. Dat het nu voor het onderwijs weer in de aandacht komt hangt ongetwijfeld samen met het drama in Maastricht, maar nieuws is dit allerminst.
Herkennen jullie het, pesten op de werkvloer?
Die reacties op het FP-artikel
Heftig verhaal van die docente inderdaad. Ik las dat vergaderingen één van de pijnpunten was. Er werden vergaderingen gepland op momenten dat de docente niet kon, of verplaatst en dan werd zij steeds aangesproken waarom ze afwezig was, terwijl bij andere collega's geen probleem gemaakt werd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:41 schreef Franny_G het volgende:
Ik herken het niet en kan me er ook niet veel bij voorstellen eigenlijk. Dat een schooldirectie je het leven zuur kan maken, dat weet ik wel. En dat collega's met elkaar in conflict kunnen komen en dat er een soort Koude Oorlog wordt gevoerd, dat heb ik van dichtbij mogen aanschouwen. Maar echt massaal pesten onder naaste collega's... nee. Misschien heb ik tot nu toe oogkleppen op gehad, maar ik heb er nooit iets van gemerkt. Zoiets als geroddel, ja dat komt overal voor natuurlijk. Wanneer wordt het precies pesten? Het roept bij mij ook wel vragen op.
Feestje. Ik heb gelukkig wel lange dagen. Ben hier op maandag in principe van 08:00 tot 14:00, op dinsdag 09:00 tot 14:00, en op vrijdag van 08:00 tot 12:30. 2,5 dag, precies zoals ze dat bij de UvA willen .quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 11:09 schreef JochemP het volgende:
Ik had vandaag van 8.15 tot 9.55. En donderdag van 11.15 tot 12.05. Dan ben ik langer onderweg dan dat ik lesgeef
Ik vind dat altijd wel prettig. Even relaxt kopje koffie (of twee) drinken met collega's. In alle rust nog wat kopiëren, mail checken... Dat vind ik een prettig begin van de dag. Ik hou er niet zo van om om 8:28 de school binnen te stormen als ik om 8:30 moet beginnen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 09:02 schreef OudeBok het volgende:
Verdomme. Had lekker dik een uur door kunnen slapen. Kijk ik in de trein op m'n rooster, zie ik dat ik het tweede uur pas begin -_-'. Heb vandaag al zo'n lange dag, tot waarschijnlijk 17:30.
Wat is dat voor relaxt rooster? Hoe ziet de rest van je week er uit?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 11:09 schreef JochemP het volgende:
Ik had vandaag van 8.15 tot 9.55. En donderdag van 11.15 tot 12.05. Dan ben ik langer onderweg dan dat ik lesgeef
Volgens mijn OV-planning kom ik hier om 07:59 aan als ik de aansluiting haal en me niet verslaap . Nu dus niet 30, maar 80 minuten van tevoren aanwezig. Personeelskamer is zo vroeg overigens ook nagenoeg leeg. Heel veel docenten wonen enigszins in de buurt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vind dat altijd wel prettig. Even relaxt kopje koffie (of twee) drinken met collega's. In alle rust nog wat kopiëren, mail checken... Dat vind ik een prettig begin van de dag. Ik hou er niet zo van om om 8:28 de school binnen te stormen als ik om 8:30 moet beginnen.
[..]
Wat is dat voor relaxt rooster? Hoe ziet de rest van je week er uit?
Ik krijg mijn rooster maandag pas, dan hebben we een vergaderdag én, het jaarlijkse hoogtepunt: de personeelsfoto!
Ik ook hoor, ik ben altijd een van de eerstenquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vind dat altijd wel prettig. Even relaxt kopje koffie (of twee) drinken met collega's. In alle rust nog wat kopiëren, mail checken... Dat vind ik een prettig begin van de dag. Ik hou er niet zo van om om 8:28 de school binnen te stormen als ik om 8:30 moet beginnen.
[..]
Wat is dat voor relaxt rooster? Hoe ziet de rest van je week er uit?
Ik krijg mijn rooster maandag pas, dan hebben we een vergaderdag én, het jaarlijkse hoogtepunt: de personeelsfoto!
Dat is inderdaad minder prettig.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:50 schreef OudeBok het volgende:
Volgens mijn OV-planning kom ik hier om 07:59 aan als ik de aansluiting haal en me niet verslaap . Nu dus niet 30, maar 80 minuten van tevoren aanwezig. Personeelskamer is zo vroeg overigens ook nagenoeg leeg.
Zou wel fijn zijn ja. Meestal verandert zo'n rooster de eerste weken toch nog wel.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:51 schreef JochemP het volgende:
Verzoek ligt bij de roostermakers om dat ene uurtje op donderdag ergens anders heen te verhuizen
Lieve hemel..quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wij beginnen om 8.00 met het eerste uur
Echt hè! . En dan zit ik ook nog eens twee van de drie dagen in hetzelfde lokaal.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:36 schreef Franny_G het volgende:
Kunnen wij jouw roostermaker niet even inhuren, DAD?
Wow, lessen van 8 tot 16.30... Werk je op een internaat ofzo?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wij beginnen om 8.00 met het eerste uur maar dat heb ik maar 1 keer, ivm lastig om op tijd te zijn na kind naar opvang brengen. Als uitruil heb ik dan twee negende uren (tot 16.30)
oei, vervelend... onze roostermaker is echt goud! maar het punt is dat er dus op de havo nu goed te plannen was, maar op vwo was ellendig omdat er maar 1 cluster is gemaakt, ivm formatie. een cluster van 33 leerlingen... daardoor hebben leerlingen nu vaak tussenuren voor vakken die ze niet hebben, en komen clustervakken extra vaak aan de randen terecht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:25 schreef Franny_G het volgende:
Dat vind ik ook echt een onchristelijke tijd zeg. Heb een keer een jaar lesgegeven op een school waar ze dat hadden. Toen was ik best wel vaak te laat. . .
Hier is het een grote puinhoop met het rooster. We hebben op stel en sprong een nieuwe roostermaker moeten regelen (om allerlei redenen die ik hier niet ga uit schrijven), maar die heeft geen ervaring. Gevolg: mijn eerste lesuur vandaag was voor een leeg lokaal, want mijn cluster klas 5 wist niet dat ze les van me hadden dat uur.
ik zit ook twee dagen in "mijn" lokaal, en nog wat losse uren, en verder geen wissels buiten de pauzesquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:09 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Echt hè! . En dan zit ik ook nog eens twee van de drie dagen in hetzelfde lokaal.
nope, gewone school, met te lange pauzes en een lastig rooster. er liggen voorstellen voor wijzigingen maar dat moet door vijftien hoepels...quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:01 schreef JochemP het volgende:
[..]
Wow, lessen van 8 tot 16.30... Werk je op een internaat ofzo?
Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 20:06 schreef bloempjuh het volgende:
To be fair: we hebben geen roostermaker. Roosters worden gemaakt door afdelingsleider.
Dat moet wel een vrij kleine school zijn dan, of relatief weinig leerlingen per teamleider...quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 23:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.
Weet je wat een geweldig boek is om een soortgelijk punt mee duidelijk te maken? Wij zijn, maar wij zijn niet geschift van Tim Krabbé. Hij geeft een reconstructie van de schietpartij op Columbine en laat daarmee tegelijkertijd zien hoe ontzettend moeilijk dat is. Zeldzaam goed boek (en gek genoeg tamelijk onbekend).quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:11 schreef Franny_G het volgende:
Mijn eerste lessen gisteren waren wel weer . De overgang van vakantie naar weer aan de slag vind ik altijd best groot. Maar als ik eenmaal voor die klassen sta.. . Als introductieles heb ik de gebeurtenissen in de Thalys dit weekend gebruikt om de leerlingen uit te leggen hoe moeilijk het is om een reconstructie van zoiets te maken en dat je die gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven kunt duiden en interpreteren. Dat is toch het leukste van lesgeven voor mij: steeds weer nieuwe manieren verzinnen om iets uit te leggen. .
Ik denk dat lessen per definitie leuker worden als je er iets in stopt wat jou interesseert, bijvoorbeeld omdat het actueel is, zoals jij met de Thalys hebt gedaan. Ik ben as we speak een debat tussen Melkert en Fortuyn aan het downloaden en monteren omdat ik het met studenten onder andere over onderwijsvernieuwingen en termen als Bildung en 21st century skills ga hebben. Ze zijn te jong om zelf dat debat meegemaakt te hebben, maar ze weten het vaak nog wel van hun ouders. En omdat ze zien dat ik het interessant vind, vinden ze het zelf per definitie interessanter. Leuk hoe dat werkt. Ik heb dan echt het gevoel dat ik aan horizonverbreding doe.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:30 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb het ook gelezen, was super interessant. .
Beetje plankenkoorts he. Het is ook wel gezond, het betekent dat je het niet onderschat en echt iets goeds wilt neerzetten.
14 docenten, 110 leerlingen (kleine ISK-school). En nee, eigenlijk heeft hij daar geen tijd voor, daarom regelen we zoveel mogelijk dingen onderling ("Moet jij het computerlokaal? Ga dan even bij B. doorgeven dat we straks wisselen...")quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 23:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.
Aah okee. Werkt eigenlijk ook wel prettig, zeker op een kleine locatie.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:11 schreef bloempjuh het volgende:
14 docenten, 110 leerlingen (kleine ISK-school). En nee, eigenlijk heeft hij daar geen tijd voor, daarom regelen we zoveel mogelijk dingen onderling ("Moet jij het computerlokaal? Ga dan even bij B. doorgeven dat we straks wisselen...")
Dat vind ik ook het voordeel van een eigen lokaal. Ik heb er ook een persoonlijke draai aan gegeven. Je merkt in elk geval welk vak er gegeven wordt Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de leerlingen is het zwaar deprimerend als je elk uur in een ongezellig lokaal moet zitten dat elk uur door iemand anders wordt gebruikt. Niemand voelt zich dan verantwoordelijk, waardoor het vaak een ongezellige boel blijft. Niks voor mij.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:11 schreef Franny_G het volgende:
Ik zit ook altijd in mijn eigen lokaal, op twee uurtjes na. Het leuke daaraan vind ik vooral dat ik er allemaal mooie posters en krantenknipsels heb opgehangen en dat het daardoor echt de sfeer heeft gekregen die bij mij en mijn vak past.
Is dat niet het geheim van een goede les waarbij leerlingen gemotiveerd zijn? Als je zelf enthousiast bent, straal je dat uit op de leerlingen, waardoor zij ook rechtop gaan zitten. Ik zou bij Engels bijvoorbeeld saai het boek kunnen volgen. Maar dat boek is niet heilig. Grammatica kun je ook uitleggen aan de hand van teksten over de "Bromley Batman" (dat ik toevallig eerder deze maand tegenkwam), kijkvaardigheid kun je ook oefenen met bijv. een interview met Gordon Ramsey, puzzelen met woordjes tijdens het luisteren naar "Plastic Man" van The Kinks, waar je dan tevens een les over lichaamsdelen aan koppelt.. kortom, dát maakt het onderwijs zo leuk.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat lessen per definitie leuker worden als je er iets in stopt wat jou interesseert, bijvoorbeeld omdat het actueel is
De aandacht gaat vaak uit naar het interesseren van de leerlingen/studenten en dus naar aansluiting bij hun belevingswereld. Nu vind ik dat niet irrelevant, maar je moet juist ook verder dan hun belevingswereld zien te geraken. Met een enthousiaste docent is denk ik het merendeel al gewonnen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Is dat niet het geheim van een goede les waarbij leerlingen gemotiveerd zijn? Als je zelf enthousiast bent, straal je dat uit op de leerlingen, waardoor zij ook rechtop gaan zitten. Ik zou bij Engels bijvoorbeeld saai het boek kunnen volgen. Maar dat boek is niet heilig. Grammatica kun je ook uitleggen aan de hand van teksten over de "Bromley Batman" (dat ik toevallig eerder deze maand tegenkwam), kijkvaardigheid kun je ook oefenen met bijv. een interview met Gordon Ramsey, puzzelen met woordjes tijdens het luisteren naar "Plastic Man" van The Kinks, waar je dan tevens een les over lichaamsdelen aan koppelt.. kortom, dát maakt het onderwijs zo leuk.
quote:Ik vergeet nooit meer dat ik ooit een keer een les had gedaan rond Alice Cooper. De volgende les kwamen een paar leerlingen naar me toe: "Meneer, mijn vader had nog LP's van Alice Cooper!". Dan weet je dat het indruk heeft gemaakt.
Dit soort crap behoort wat mij betreft zsm tot het verleden. Dat geneuzel over digitale platformen en onderling delen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 09:58 schreef DennisProfijt het volgende:
Beste gebruikers van dit forum,
Samen met alle scholen die PROFIJT gebruiken, gaan wij een platform lanceren waarop docenten uit heel Nederland digitaal lesmateriaal kunnen opslaan, delen en (ver)kopen. Een marktplaats voor educatieve content waarbij auteurs, gebruikers maar ook uitgevers met elkaar in contact staan en met elkaar samenwerken om samen het beste lesmateriaal te ontwikkelen.
Dit nieuwe, unieke platform krijgt de naam DIGITAL SCHOOLYARD, en zal ook zonder PROFIJT te gebruiken zijn voor iedereen die zich aanmeldt.
Wij willen jullie als leden van dit forum graag de gelegenheid geven om met ons mee te denken. Waar heb je als docent behoefte aan, waar moeten wij als ontwikkelaars zeker aan denken en tot slot, op welk e-mail adres mogen we jou een bericht sturen als de DIGITAL SCHOOLYARD klaar is? Je kan die informatie per mail sturen naar Dennis, dp@profijt.nu.
Dank voor jullie interesse en bijdragen!
Hartelijke groet,
Dennis
"Nee, ik ben solidair met jullie"quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:04 schreef Silmarwen het volgende:
Net wel leuk. Zit in de bushalte en de leerlingen "hey met de bus?! Wat nou geen luxe auto ofzo dan?!"
Mwah, ik ben wel enthousiast over Lessonup maar dat is vooral vanwege handig voor mezelf en gratis.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 14:39 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit soort crap behoort wat mij betreft zsm tot het verleden. Dat geneuzel over digitale platformen en onderling delen.
Nieuw en uniek
Yup! Ik wil eigenlijk nooit meer weg. Ik wéét dat ik max 3 jaar mag blijven en dat doet nu al pijn. I love my job <3quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Aah okee. Werkt eigenlijk ook wel prettig, zeker op een kleine locatie.
Waarom? De vaste contracten zijn toch nog niet helemaal afgeschaft? Als zij over drie jaar nog steeds blij zijn met jou en zij met hen, waarom dan niet gewoon met elkaar verder gaan? Of is er sprake van een voorgenomen sluiting en is de school zo klein omdat ze al aan het afbouwen zijn?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 22:09 schreef bloempjuh het volgende:
Yup! Ik wil eigenlijk nooit meer weg. Ik wéét dat ik max 3 jaar mag blijven en dat doet nu al pijn. I love my job <3
Ik zit op anderhalf uur heen en anderhalf terug met het OV en een half uur met de auto... Laat het nou net zo zijn, dat ik nog niet van het genot van het laatstgenoemde mag genieten .quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:04 schreef Silmarwen het volgende:
Heerlijke dag gehad. Super leuke studenten. Ben wel een beetje doof 26 meiden in een klein lokaal...
Net wel leuk. Zit in de bushalte en de leerlingen "hey met de bus?! Wat nou geen luxe auto ofzo dan?!"
Hopelijk binnenkort wel. Dit weekend proefritten maken. 1.5 uur reistijd heen en dan weer terug tegenover 45 minuten met de auto...
Maar goed. Hele leuke klassen. Ik ben helemaal blij.
De eerste jaars nog doodstil, zo'n verschip weer met die derde jaars.
Directie geeft geen contracten uit voor onze school. De paar vaste krachten die er nu nog zijn, worden er langzaam uitgewerkt. De rest is 'flexibele schil' (uitzend- of detacheringsbureau).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 07:01 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Waarom? De vaste contracten zijn toch nog niet helemaal afgeschaft? Als zij over drie jaar nog steeds blij zijn met jou en zij met hen, waarom dan niet gewoon met elkaar verder gaan? Of is er sprake van een voorgenomen sluiting en is de school zo klein omdat ze al aan het afbouwen zijn?
Welk idee zit daarachter?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:10 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Directie geeft geen contracten uit voor onze school. De paar vaste krachten die er nu nog zijn, worden er langzaam uitgewerkt. De rest is 'flexibele schil' (uitzend- of detacheringsbureau).
"Zo kunnen we op korte termijn onze hardwerkende collega's dumpen als het leerlingenaantal terugloopt"?quote:
Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:14 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
"Zo kunnen we op korte termijn onze hardwerkende collega's dumpen als het leerlingenaantal terugloopt"?
Of
"Zo kunnen onze collega's lekker geen toekomst opbouwen"?
Onze directie denkt niet aan ons, de school is gewoon een bedrijf.
I know. We hebben dat heel vaak aangegeven, maar zonder resultaat. Volgens het college van bestuur: 'Iedere idioot kan lesgeven op een ISK, vanwege het lage niveau'.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?
Kneuzen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:33 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
I know. We hebben dat heel vaak aangegeven, maar zonder resultaat. Volgens het college van bestuur: 'Iedere idioot kan lesgeven op een ISK, vanwege het lage niveau'.
Ik hoef het bestuur gelukkig maar 1x per schooljaar (op de afsluitende borrel) te zien.
Wel irritant dat ze ons eigenlijk niet waarderen, maar onze leerlingen en directe collega's doen dat gelukkig wél.
Ik heb gewerkt bij een ISK en die directie deed er ook zo neerbuigend over. Dat als je bijvoorbeeld Engels of rekenen geeft in een klas van 16, je ook 16 verschillende niveaus en lesplannen hebt, staan ze niet bij stil. Dat er zeer getraumatiseerde leerlingen tussen zitten ook niet, of leerlingen die bijna klaar waren in Polen en nu extra lang moeten studeren en er nu dus met de pet naar gooien.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kneuzen.
Ze zouden zich eens moeten inlezen, onderwijs in een ISK (hier noemen ze dat OKAN - Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers) is helemaal anders dan regulier onderwijs. Ik heb stage gelopen met een OKAN-er en bijna alles wat je weet over onderwijs, kan het raam uit.
Twee jaar zelfs dan nog maar, tegenwoordig.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?
In principe kun je ook ervaren docenten aannemen. Het probleem ligt volgens mij eerder in de continuïteit van beleid en onderwijs. Leerlingen studeren af bij volkomen andere docenten dan bij wie ze begonnen zijn. Het opstellen en coördineren van meerjarenplannen wordt een complete ramp. Evaluatie en procescontrole is volkomen nutteloos. Leraren hebben geen loyaliteit tegenover de school, laat staan een reden om zich voor die school in te zetten (buiten de leerlingen, uiteraard). Zo'n school heeft geen identiteit die wordt uitgedragen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:15 schreef Bleie het volgende:
[..]
Twee jaar zelfs dan nog maar, tegenwoordig.
En het lijkt me bijzonder onwenselijk, op welk onderwijsniveau dan ook (in welke organisatie dan ook, zelfs). Het is toch juist belangrijk om ook ervaren docenten te hebben?
Bij de deur staan is voor veel (beginnende) docenten prettig. Ze moeten jou passeren en daarbij filter jij alvast de eerste knelpunten. Gedrag wat op de gang als een uitlaatklep werkt wil jij niet in je lokaal, dus die leerling kan met het lawaai wat ie produceert nog even niet naar binnen. Jij stelt dus blijkbaar de regels op en de grens. Dat geeft een signaal af aan leerlingen. Zo ook met kauwgom/petjes etc. Dat kan allemaal heel vriendelijk zonder te snauwen etc. Dan ben je ook niet die kutleraar, maar wel degene die de lijnen uitzet.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:00 schreef larry_flynt het volgende:
Al mijn klassen nu gehad. Super leuke klassen, maar één klas is echt super druk!
Werd de eerste les boos op ze, omdat ze gewoon bleven kletsen en totaal niet opletten. Gaf aan dat ik het best onbeschoft van ze vond. Begonnen ze met zn alle te lachen Toen ze eenmaal bezig waren ging het wel beter.
Iemand tips voor zo klas? Ik moet ook wel uitleg kunnen geven...
Ik was wat snel, maar doelde inderdaad met name op ervaren binnen de organisatie, zoals jij het omschrijft.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In principe kun je ook ervaren docenten aannemen. Het probleem ligt volgens mij eerder in de continuïteit van beleid en onderwijs. Leerlingen studeren af bij volkomen andere docenten dan bij wie ze begonnen zijn. Het opstellen en coördineren van meerjarenplannen wordt een complete ramp. Evaluatie en procescontrole is volkomen nutteloos. Leraren hebben geen loyaliteit tegenover de school, laat staan een reden om zich voor die school in te zetten (buiten de leerlingen, uiteraard). Zo'n school heeft geen identiteit die wordt uitgedragen.
Daar gaat de kwaliteit van het onderwijs enorm onder lijden, zelfs als je alleen maar de beste en meest ervaren leraren aanneemt.
Precies. Dat is dus gewoon slechte bedrijfsvoering. Dat je een flexibele schil wilt - oke. Maar je moet ook een vaste kern hebben.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In principe kun je ook ervaren docenten aannemen. Het probleem ligt volgens mij eerder in de continuïteit van beleid en onderwijs. Leerlingen studeren af bij volkomen andere docenten dan bij wie ze begonnen zijn. Het opstellen en coördineren van meerjarenplannen wordt een complete ramp. Evaluatie en procescontrole is volkomen nutteloos. Leraren hebben geen loyaliteit tegenover de school, laat staan een reden om zich voor die school in te zetten (buiten de leerlingen, uiteraard). Zo'n school heeft geen identiteit die wordt uitgedragen.
Daar gaat de kwaliteit van het onderwijs enorm onder lijden, zelfs als je alleen maar de beste en meest ervaren leraren aanneemt.
Yup. Maar onze kiendjes zijn zó leuk! En dit schooljaar ga ik gewoon in januari alvast op zoek naar een nieuwe baan. Net als veel van mijn directe collega's...quote:
Gelukkig wel ja!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 07:45 schreef ShadyLane het volgende:
Het goede nieuws is: leerlingen zijn overal leuk, ook op scholen met een constructiever beleid. Het is dus niet of-of. Ik hoop dat je volgend jaar en-en treft, succes.
Bij ons: je hebt een tas en een kast daar bewaar je spullen en sjouw je ze mee rond. Oh en er liggen dingen in de sectiekasten natuurlijk, zoals toetsen. Sommige mensen nemen hun privelaptop mee.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:08 schreef Bleie het volgende:
Domme vraag misschien: maar hoe doe je dat in het VO als je geen eigen lokaal hebt? Heb je dan wel ergens anders een bureau met computer of zo?
Wij hadden tot voor de zomer werkkamers (ik zat op een kamer met 8 collega's), met vaste bureaus en computers. Sinds dit schooljaar hebben we flexplekken. Hebben dus allemaal een laptop en telefoon gekregen, en er staan nog ongeveer 50 bureaus voor 80 docenten. Dat betekent dus als je les gaat geven elke keer alles opruimen en in een kast of je locker leggen. Dat vind ik nogal onhandig, maar het is wel leuk dat ik nu soms bij collega's in de buurt zie die ik de afgelopen 4 jaar eigenlijk nog amper heb gezien.
Bij ons heeft iedere docent een eigen laptop dus het beschikbaar zijn van computers is geen issue. Ik heb wel een vast lokaal, maar op uren dat ik geen les heb wordt het wel vaak gebruikt door andere docenten dus ik kan er niet blijven zitten; maar zoveel spullen heb ik ook weer niet dus ik pak het op en verplaats me naar de werkkamer. Daar hebben we er een aantal van, en ze zijn min of meer stilzwijgend toegeeigend door bepaalde secties. Maar als ik eens in een ander hok ga zitten is er ook niemand die me wegstuurt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:08 schreef Bleie het volgende:
Domme vraag misschien: maar hoe doe je dat in het VO als je geen eigen lokaal hebt? Heb je dan wel ergens anders een bureau met computer of zo?
Wij hadden tot voor de zomer werkkamers (ik zat op een kamer met 8 collega's), met vaste bureaus en computers. Sinds dit schooljaar hebben we flexplekken. Hebben dus allemaal een laptop en telefoon gekregen, en er staan nog ongeveer 50 bureaus voor 80 docenten. Dat betekent dus als je les gaat geven elke keer alles opruimen en in een kast of je locker leggen. Dat vind ik nogal onhandig, maar het is wel leuk dat ik nu soms bij collega's in de buurt zie die ik de afgelopen 4 jaar eigenlijk nog amper heb gezien.
Wij hebben van die kabels voor aan de beamers (weinig smartboards) om in die MacBook te pluggen, maar dat ziet er echt prehistorisch uit. Er zit een heel soort kastje aan die kabel .quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 23:40 schreef bloempjuh het volgende:
Geen vaste docenten-werkplekken bij ons. Elke mentor heeft (tot volgende maand ofzo) een 'eigen lokaal'. We hebben 1 docenten-pc in de docentenkamer, vanaf dit schooljaar laptops. Maar die kunnen niet gekoppeld aan de smartboards in de lokalen.
Zucht.
Tsja ach. Misschien dat de aankomende generatie hersenlozen (en hiermee bedoel ik de politici) eens bedenkt dat het budget voor onderwijs wat omhoog mag. Het is namelijk geen porem zo, en dat zien de leerlingen zelf ook wel in. Het werkt, maar daar is alles mee gezegd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 23:58 schreef bloempjuh het volgende:
Ergens wel achterlijk dat wij de toekomstige politici (en vuilnismannen) opleiden m.b.v. ducttape
Je blaast nogal hoog van de toren voor iemand die net zijn eerste echte lessen heeft gegeven.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 00:02 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Tsja ach. Misschien dat de aankomende generatie hersenlozen (en hiermee bedoel ik de politici) eens bedenkt dat het budget voor onderwijs wat omhoog mag. Het is namelijk geen porem zo, en dat zien de leerlingen zelf ook wel in. Het werkt, maar daar is alles mee gezegd.
. Het is namelijk niet echt zo, dat er overal al zo veel gesneden en wegbezuinigd wordt. Lijkt allemaal maar zo. Of wacht, zou het ook nog mogelijk kunnen zijn, dat ik veel familie in het onderwijs heb? Of geregeld de verslagen van MR- en OR-vergaderingen lees, waarbij er ook veel algemene ( voor het hele land geldende ) zaken besproken worden. Hoe klein is de kans, dat dát nou eens mogelijk zou zijn? Man, man, man, man.. .quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 09:13 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Je blaast nogal hoog van de toren voor iemand die net zijn eerste echte lessen heeft gegeven.
Politici wegzetten als hersenlozen en denken dat je de wijsheid in pacht hebt, om welke reden dan ook, vind ik hoog van de toren blazen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 10:28 schreef OudeBok het volgende:
[..]
. Het is namelijk niet echt zo, dat er overal al zo veel gesneden en wegbezuinigd wordt. Lijkt allemaal maar zo. Of wacht, zou het ook nog mogelijk kunnen zijn, dat ik veel familie in het onderwijs heb? Of geregeld de verslagen van MR- en OR-vergaderingen lees, waarbij er ook veel algemene ( voor het hele land geldende ) zaken besproken worden. Hoe klein is de kans, dat dát nou eens mogelijk zou zijn? Man, man, man, man.. .
Politici zullen ongetwijfeld niet hersenloos zijn, maar ze zitten er 9 van de 10 keer wel meer voor hun eigen belang dan het belang van het volk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 12:01 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Politici wegzetten als hersenlozen en denken dat je de wijsheid in pacht hebt, om welke reden dan ook, vind ik hoog van de toren blazen.
Er zijn scholen waar het heel slecht gaat, maar ook scholen waar het als een trein loopt. Er is altijd nuance. Als ik lees dat er scholen zijn waarbij voor iedere docent een MacBook beschikbaar is, dan zitten ze daar vermoedelijk niet om een centje verlegen.
Alles valt of staat met de inzet van het personeel. Geld is belangrijk, maar niet alomvattend. En zomaar een aantal miljarden extra naar het onderwijs lost heus niet alle problemen op. Dat is een utopie. Het is de mentaliteit van het personeel dat het verschil maakt.
Als jouw mentaliteit, nogmaals, na het geven van je eerste lessen al zo star en negatief is, dan kun je misschien beter een carriereswitch maken nu het nog kan. Wil je er echt voor gaan en hou je van het vak, probeer dan zaken van verschillende kanten te bekijken en stel je positief op. Daar heb je zelf, en je leerlingen indirect, veel meer aan.
Werk jij misschien voor de Vlaamse overheid? Die denken ook dat ze alle besparingen kunnen opvangen door de leraren om meer inzet te vragen. En als het dan onherroepelijk fout gaat, zeggen ze dat de leraren niet voldoende hun best hebben gedaan. Zie ook: het M-decreet.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 12:01 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Politici wegzetten als hersenlozen en denken dat je de wijsheid in pacht hebt, om welke reden dan ook, vind ik hoog van de toren blazen.
Er zijn scholen waar het heel slecht gaat, maar ook scholen waar het als een trein loopt. Er is altijd nuance. Als ik lees dat er scholen zijn waarbij voor iedere docent een MacBook beschikbaar is, dan zitten ze daar vermoedelijk niet om een centje verlegen.
Alles valt of staat met de inzet van het personeel. Geld is belangrijk, maar niet alomvattend. En zomaar een aantal miljarden extra naar het onderwijs lost heus niet alle problemen op. Dat is een utopie. Het is de mentaliteit van het personeel dat het verschil maakt.
Als jouw mentaliteit, nogmaals, na het geven van je eerste lessen al zo star en negatief is, dan kun je misschien beter een carriereswitch maken nu het nog kan. Wil je er echt voor gaan en hou je van het vak, probeer dan zaken van verschillende kanten te bekijken en stel je positief op. Daar heb je zelf, en je leerlingen indirect, veel meer aan.
Dat klinkt goed, zeker dat van die sectiekamers.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 10:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wij hebben in elk lokaal een laptop (die niet mee te nemen is) waarop je kan inloggen met je eigen schoolaccount, zodat je bij je documenten en dergelijke kan. Overal beamers/smartboards. Verder hebben we op elke verdieping (drie) sectiekamers met zes pc's per kamer.
Bij ons nu 3Kader-klassen van 32. Ik heb wel eens VMBO-klassen van 30 gehad. Had je een goede klik met de klas en waren het leuke kinderen, dan was het wel te doen. Alhoewel het niet prettig is als je ze met een schoenlepel in het lokaal moet persen. Sowieso als één leerling ademhaalt, hebben vijf leerlingen er al last van, bij wijze van spreken...quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 12:13 schreef Janneke141 het volgende:
Tja. Vanwege financiële overwegingen geven we 54 kader-wiskunde-leerlingen les in twee klassen in plaats van drie. Ik weet wel wat er beter is voor de resultaten.
Ik vind het knap als je dat kan - mij lukt het (nog) niet om een fatsoenlijk rendement te halen uit dat soort groepen. Ik heb geen ruimte om een leerling apart te zetten die daarom vraagt of dat nodig heeft, ik kan de leerlingen die meer aandacht nodig hebben (om uiteenlopende redenen) die onvoldoende geven en zo nog wat van die dingen. En dat vind ik jammer.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons nu 3Kader-klassen van 32. Ik heb wel eens VMBO-klassen van 30 gehad. Had je een goede klik met de klas en waren het leuke kinderen, dan was het wel te doen. Alhoewel het niet prettig is als je ze met een schoenlepel in het lokaal moet persen. Sowieso als één leerling ademhaalt, hebben vijf leerlingen er al last van, bij wijze van spreken...
Ben ik helemaal met je eens. In dit geval ging ik vaak met die leerlingen na school of in een tussenuur aan het werk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:19 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb geen ruimte om een leerling apart te zetten die daarom vraagt of dat nodig heeft, ik kan de leerlingen die meer aandacht nodig hebben (om uiteenlopende redenen) die onvoldoende geven en zo nog wat van die dingen. En dat vind ik jammer.
Geld....quote:er werd toegezegd dat er dit jaar drie groepen gemaakt zouden worden. Wat dus niet gebeurt.
Dat doe ik ook regelmatig, maar dat zit je dan in feite in je eigen tijd te doen. Of liever: in de tijd dat je proefwerken moet nakijken, lessen moet voorbereiden etc. Ik vind het niet erg om te doen, maar het wordt vervelend als de schoolleiding erop gaat speculeren dat de docenten het op die manier oplossen. Overigens zeg ik niet dat onze directie nu zo redeneert, maar ik zie dat in de toekomst nog wel ontstaan.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens. In dit geval ging ik vaak met die leerlingen na school of in een tussenuur aan het werk.
Klopt, zei ik hierboven al. Maar doe de toezegging dan gewoon niet.quote:[..]
Geld....
Goh, werk jij bij mij op school? Onze ramen kunnen ivm fijnstof vannde a12 ernaast maar minimaal open. Ik weet dat de luchtafzuiging het beste werkt met dichte deuren mar dan wordt het zo benauwd...quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 18:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat mij opvalt als ik zo'n volle klas van een collega binnenkom, is de stank, de vele malen hergebruikte lucht. Collega en leerlingen ruiken dat zelf niet, (net zo min als ik het in mijn eigen lokalen ruik, vrees ik).
En wij hebben een gebouw van ongeveer 8 jaar oud, ramen kunnen minimaal (3 cm aan de bovenkant) open (1 per lokaal) of niet (de rest), en de lucht moet met een systeem gefilterd en gereinigd worden.
Je zou ouders, bestuur en politici op regelmatige basis moeten uitnodigen een teugje van de lucht in zo'n lokaal op te snuiven. Geen mens die mij wijsmaakt dat dit gezond is, en dat je hersens in zo'n bedompte sfeer optimaal functioneren.
Juist haat aan deo. Warme klas met 0 zuurstof en dan die Axe of meiden die Flowerbomb-parfum beginnen te gebruiken.quote:Op zondag 30 augustus 2015 09:16 schreef Silmarwen het volgende:
Eerste wat ik doe is alle ramen open gooien als ik mijn klas binnenkom. Maar ik snap dat dat niet kan naast een snelweg.
Nu is deo vaak ook geen overbodige luxe met 30 tieners in een klas... Soms stinkt het zo erg. Bleh
Alleen of in een duomentoraat?quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:00 schreef bloempjuh het volgende:
De avond voor onze eerste schooldag en ik weet nog stééds niet of er van me verwacht wordt dat ik 'ja' zeg tegen mentorschap. Ik ben 31, dit is mijn EERSTE volledige jaar op een school. Krankzinnig!
Maar ja.. weet niet of ik mentoraat aandurf. Denk dat ik al genoeg te doen ga hebben met 26 lesuren
Ik snap dat echt niet he... er moeten gewoon ramen open kunnen. Is toch bizar dat dat niet kan.quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:13 schreef Bleie het volgende:
Wij zitten in een gloednieuw pand, waar geen ramen open kunnen. Werd van de week al behoorlijk warm, in die ene les die ik kwam geven, ben brnieuwd hoe dat komende week gaat, als we op volle kracht gaan lesgeven. In ons vorige pand was de luchtkwaliteit beroerd, zette vaak de deur open, maar dat kan alleen als er niet te veel herrie op de gangen is.
Ik kan misschien een duo-constructie voorstellen, aangezien een oudere collega (die al 10+ jaar op deze school rondloopt) in januari weggaat. In mijn eentje heb ik er weinig zin in, aangezien er weinig mogelijkheden zijn om begeleiding te krijgen.quote:
Zo ben ik ook begonnen. Was erg prettig - je voelt de verantwoordelijkheid een stuk minder en je kunt 'de kunst' afkijken.quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:52 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik kan misschien een duo-constructie voorstellen, aangezien een oudere collega (die al 10+ jaar op deze school rondloopt) in januari weggaat. In mijn eentje heb ik er weinig zin in, aangezien er weinig mogelijkheden zijn om begeleiding te krijgen.
Ik sla ook soms wel eens achterover als ik bij een collega het lokaal binnenkom. Alsof je tegen een muur van vieze warmte aan botst. Of dat de ramen zo dicht beslagen zijn dat je bijna zou denken dat het een groot smartboard is.. Ik snap dat niet, dat collega's dat niet in de gaten hebben. Mijn eerste actie in een lokaal is ook altijd ramen open zetten.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 18:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat mij opvalt als ik zo'n volle klas van een collega binnenkom, is de stank, de vele malen hergebruikte lucht. Collega en leerlingen ruiken dat zelf niet, (net zo min als ik het in mijn eigen lokalen ruik, vrees ik). Geen mens die mij wijsmaakt dat dit gezond is, en dat je hersens in zo'n bedompte sfeer optimaal functioneren.
Vroeg of laat krijgt elke docent waarschijnlijk die vraag. Of directie vraagt het niet eens, maar je ziet het opeens op je taakbelasting. Duo-mentoraat is wel fijn om mee te beginnen, hoor. Dat heb ik ook gedaan in mijn eerste twee mentorjaren. Erg fijn om zo een beetje het water te testen, om het zo maar eens te zeggen. Dus als er een duo-mentor bij is, misschien tóch overwegen. Liever dat, dan dat je opeens volgend jaar hoort: "Zo mevrouw Bloem, u krijgt volgend jaar klas XX. Succes!".quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:00 schreef bloempjuh het volgende:
De avond voor onze eerste schooldag en ik weet nog stééds niet of er van me verwacht wordt dat ik 'ja' zeg tegen mentorschap. Ik ben 31, dit is mijn EERSTE volledige jaar op een school. Krankzinnig!
Maar ja.. weet niet of ik mentoraat aandurf. Denk dat ik al genoeg te doen ga hebben met 26 lesuren
Niet dat de lucht langs een van de drukste doorgaande wegen in Amsterdam nou zo fris is... Het heeft natuurlijk te maken met airco en zulks, maar voorlopig moet het systeem nog goed ingeregeld worden: het is in de werkkamers vaak koud, en op de gangen en in de lokalen warm. Niet heel handig.quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:23 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik snap dat echt niet he... er moeten gewoon ramen open kunnen. Is toch bizar dat dat niet kan.
Ik heb 'm vrijwel nooit in het zicht van de leerlingen. Alleen in de docentenkamer of in tussenuren kijk ik op dat ding.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:18 schreef OudeBok het volgende:
Ik heb m'n telefoon zelfs in de gang in principe niet in m'n hand tenzij ik echt iets moet opzoeken . Juist ontmoedigen dat kinderen de hele tijd met dat ding bezig zijn op de gang, maar liever met elkaar. Moet dan zelf het goede voorbeeld geven .
Ja precies .quote:Op zondag 30 augustus 2015 20:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb 'm vrijwel nooit in het zicht van de leerlingen. Alleen in de docentenkamer of in tussenuren kijk ik op dat ding.
Doe ik, maar ik vind deze manier aan de andere kant ook wel prettig. Houd me heel scherp en constant op zoek naar verbetering. Lesplan geef ik inderdaad van tevoren . Vanaf volgende week neem ik drie klassen onder mijn hoede, de andere 2 zal ik standaard observeren.quote:Op dinsdag 1 september 2015 21:08 schreef Bleie het volgende:
OudeBok: vraag dan eens door naar specifieke feedback, want hier heb je niet zo veel aan. Geef duidelijk aan dat je ervoor openstaat en wil leren, en dat dat alleen maar kan door gerichte feedback. Geef je je begeleider van tevoren je lesplan? Ik heb diverse begeleiders gehad die dat erg prettig vonden, omdat ze dan beter konden beoordelen of ik de juiste doelen had gesteld, en of ik die ook inderdaad behaald had.
Ik zou eerst eens vragen in hoeverre je ze echt nodig hebt. Alleen voor naslag werk kun je ze beter lenen. Tentamen kopen behalve als het maar voor 1 of 2 hoofdstukken.quote:Op woensdag 2 september 2015 18:28 schreef pluisje79 het volgende:
Kuch....ik kreeg gisteren mijn boekenlijst.......dat is even slikken er staan weer een hoop boeken op.
(had ik kunnen weten natuurlijk) maar nu heb ik een vraag aan jullie .
Is er iemand die de volgende boeken nog heeft liggen en ze eigenlijk al vergeten was?
Ik zou ze graag willen overnemen voor een schappelijke prijs(je). (ze lagen immers toch al stil in een hoekje stof te vangen )
- De 5 rollen van een leraar. Slooter, M
- Handboek voor leraren. Geerts, W., & Kralingen, R. v
- Nelis, H., & van Sark, Y. Puberbrein binnenstebuiten
- van der Veen, T., & van der Wal, J. Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Mijn dank zou enorm groot zijn!!!
Wat afschuwelijk, zeg.quote:Op donderdag 3 september 2015 22:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bah, dit zijn altijd nare berichten: Scholier overleden tijdens excursie Ardennen. Ben zelf ook jaren met 3VMBO naar de Ardennen geweest. De organisaties daar waren altijd heel correct en gebrand op de veiligheidsregels. Maar het zal je maar gebeuren, zeg.. Heftig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik de Nederlandse (werkwoord)spelling zie van mijn havoleerlingen dan verbaast het me niks. en ze leren het echt hoor, mijn collega's toetsen het ook... Maar het telt niet mee op het examen, het boeit ze niet en ze zijn er van overtuigd dat het te moeilijk is...quote:Op zaterdag 5 september 2015 16:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind die percentages onbegrijpelijk. Wel heel fijn dat jouw klas het er in ieder geval beter vanaf brengt.
Haha hetzelfde. Spreekbeurten enzo vond ik nooit erg, maar op toneel.... Nee dank je.quote:Op zondag 6 september 2015 23:42 schreef Franny_G het volgende:
Ja, dat herken ik wel, theater maken. Maar dat is voor mij ook heel erg onderdeel van de charme. Buiten het lesgeven om ben ik helemaal niet iemand die op z'n gemak is op het toneel, maar ergens sluimert er wel zoiets in me, en dat kan ik voor de klas heel goed kwijt. .
Op vmbo en mbo hebben ze toch wel Nederlands? Het is een examenvak op het vmbo.quote:Op zaterdag 5 september 2015 21:10 schreef Bleie het volgende:
Een redelijk deel van onze studenten komt niet van de havo, maar via vmbo en mbo. Die hebben vaak al jaren geen vak als Nederlands meer gehad.
Ja, op vmbo wel, maar daarna op mbo niet. Wisselt nogal per mbo in elk geval.quote:Op maandag 7 september 2015 20:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op vmbo en mbo hebben ze toch wel Nederlands? Het is een examenvak op het vmbo.
Op het MBO is het sinds... 2 jaar voor veel scholen een pilot. 2015/2015 is voor het eerst verplicht landelijk examen voor Rekenen 3F Nederlands 3F en Engel verschilt per opleiding. Niveau 3 doet vaak ook al mee maar doen geen officieel examen, krijgen in plaats daarvan een certificaat, niveau 2 krijgt het soms, dat verschilt heel erg per school en per sector.quote:Op maandag 7 september 2015 22:20 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ja, op vmbo wel, maar daarna op mbo niet. Wisselt nogal per mbo in elk geval.
Heb ik! PM me maar je adres, je mag 'm tegen verzendkosten hebben want ik kreeg 'm van school.quote:Op woensdag 9 september 2015 19:35 schreef pluisje79 het volgende:
Wie oh wie kan en wil mij helpen?
Ik zoek nog 1 boek voor de leraren opleiding en wellicht hangt hier ergens iemand rond die dat boek in huis heeft liggen en er niets mee doet
- De vijf rollen van een leraar. (M. Slooter)
Ik zou er enorm mee geholpen zijn!!!
Alvast bedankt!!
Engels is tweedegraads zeker geen tekortvak. Ook omdat vaak eerstegraads worden gezocht voor de combi onderbouw/bovenboue. Bij ons is de afgelopen vier jaar 1 tweedegraads aangenomen, die in opleiding ging voor eerstegraads en ook ervaring met vierde klassen had. Er zijn wel met mij erbij drie eerstegraads aangenomen.quote:Op zaterdag 12 september 2015 12:26 schreef JoelBaka het volgende:
Hoe zit het qua tekortvakken eigenlijk op het vmbo? Veel tekorten zitten op eerstegraads niveau, tweedegraads is beter gevuld. Maar zitten er dan geen tekorten bij het vmbo? (Ik heb het over Nederlands en Engels)
Ik denk dat mijn vriendin het daar niet helemaal mee eens is.quote:Op zaterdag 12 september 2015 11:34 schreef Janneke141 het volgende:
Om het lot een handje te helpen, kun je er natuurlijk een bezwangeren
"Tekortvakkenquote:Op zaterdag 12 september 2015 13:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Engels is tweedegraads zeker geen tekortvak. Ook omdat vaak eerstegraads worden gezocht voor de combi onderbouw/bovenboue. Bij ons is de afgelopen vier jaar 1 tweedegraads aangenomen, die in opleiding ging voor eerstegraads en ook ervaring met vierde klassen had. Er zijn wel met mij erbij drie eerstegraads aangenomen.
Nederlands weet ik niet, wel iets meer vraag naar geloof ik.
Er zijn voor het VO echt weinig tweedegraads vacatures en er zijn inmiddles studentenstops op sommige opleidingen.quote:Op zaterdag 12 september 2015 14:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
"Tekortvakken
Landelijk gezien is er een lerarentekort voor de vakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica, Levensbeschouwing, Aardrijkskunde, Engels, Duits, Frans, Nederlands en Klassieke talen. Voor deze vakken is het van belang dat er meer leraren opgeleid worden. Leraren die een bevoegdheid willen halen in een van deze vakken kunnen daarom meedoen met Vierslagleren." http://www.fvov.nl/?p=10883
Engels is wel een tekortvak, maar niet in alle regio's en zeker niet bij alle scholen.
Op dit moment is er een tekort aan Engels en Nederlands docenten in het MBO omdat dit verplichte examenvakken zijn.
Ik heb in de periode mei tot en met juli 3 sollicitaties gedaan, kon bij alle drie aan de slag en ben nog gebeld door 3 uitzendbureaus en 2 andere scholen of ik nog beschikbaar was.quote:Op zaterdag 12 september 2015 14:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Er zijn voor het VO echt weinig tweedegraads vacatures en er zijn inmiddles studentenstops op sommige opleidingen.
Eerstegraads is wel een tekort ja, en dan idd afhankelijk van de regio.
34 vacatures stelt natuurlijk niets voor, als je het afzet tegen het aantal docenten Engels. Er is in Nederland helemaal geen lerarentekort. Voor een aantal vakgebieden is het perspectief ronduit slecht (geschiedenis, maatschappijleer etc).quote:Op zaterdag 12 september 2015 14:54 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik heb in de periode mei tot en met juli 3 sollicitaties gedaan, kon bij alle drie aan de slag en ben nog gebeld door 3 uitzendbureaus en 2 andere scholen of ik nog beschikbaar was.
Er staan momenteel 34 vacatures op meesterbaan, veelal tweedegraads. Zeker in de grote steden (Den Haag, Rotterdam en Amsterdam) is er nog enorm veel vraag naar Engels docenten. Je moet dan wel bereid zijn op bijvoorbeeld een "zwarte" school te gaan werken.
Oh mooi, ik geef één van die vakken.quote:Op zaterdag 12 september 2015 14:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
"Tekortvakken
Landelijk gezien is er een lerarentekort voor de vakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica, Levensbeschouwing, Aardrijkskunde, Engels, Dui
ts, Frans, Nederlands en Klassieke talen. Voor deze vakken is het van belang dat er meer leraren opgeleid worden. Leraren die een bevoegdheid willen halen in een van deze vakken kunnen daarom meedoen met Vierslagleren." http://www.fvov.nl/?p=10883
Engels is wel een tekortvak, maar niet in alle regio's en zeker niet bij alle scholen.
Op dit moment is er een tekort aan Engels en Nederlands docenten in het MBO omdat dit verplichte examenvakken zijn.
Voor de talen is het Engels, Nederlands en Duits.
Geschiedenis en de kunstvakken is bijna geen werk in te vinden.
Wij hebben er een van drie uur. Omdat ik een klas kwijt moet. Teveel hooi op mijn vorkquote:Op zaterdag 12 september 2015 15:22 schreef Franny_G het volgende:
34 vacatures zeker in deze tijd van het schooljaar vind ik ook veel! Het is echt niet zo best als je als school op dit moment, zo aan het begin van het jaar, nog een docent aan het zoeken bent... Dat betekent dan eigenlijk dat je een vacature die je waarschijnlijk aan het eind van het vorig schooljaar al had, niet hebt kunt opvullen. Of er zijn onverwachte situaties uiteraard (ziekte, overspannenheid e.d.). Zoveel vacatures tegelijkertijd heb ik voor mijn vak (geschiedenis) nog nooit gezien. (En toch heb ik wel altijd werk gehad, .)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |