Lieve hemel..quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wij beginnen om 8.00 met het eerste uur
Echt hè! . En dan zit ik ook nog eens twee van de drie dagen in hetzelfde lokaal.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:36 schreef Franny_G het volgende:
Kunnen wij jouw roostermaker niet even inhuren, DAD?
Wow, lessen van 8 tot 16.30... Werk je op een internaat ofzo?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wij beginnen om 8.00 met het eerste uur maar dat heb ik maar 1 keer, ivm lastig om op tijd te zijn na kind naar opvang brengen. Als uitruil heb ik dan twee negende uren (tot 16.30)
oei, vervelend... onze roostermaker is echt goud! maar het punt is dat er dus op de havo nu goed te plannen was, maar op vwo was ellendig omdat er maar 1 cluster is gemaakt, ivm formatie. een cluster van 33 leerlingen... daardoor hebben leerlingen nu vaak tussenuren voor vakken die ze niet hebben, en komen clustervakken extra vaak aan de randen terecht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:25 schreef Franny_G het volgende:
Dat vind ik ook echt een onchristelijke tijd zeg. Heb een keer een jaar lesgegeven op een school waar ze dat hadden. Toen was ik best wel vaak te laat. . .
Hier is het een grote puinhoop met het rooster. We hebben op stel en sprong een nieuwe roostermaker moeten regelen (om allerlei redenen die ik hier niet ga uit schrijven), maar die heeft geen ervaring. Gevolg: mijn eerste lesuur vandaag was voor een leeg lokaal, want mijn cluster klas 5 wist niet dat ze les van me hadden dat uur.
ik zit ook twee dagen in "mijn" lokaal, en nog wat losse uren, en verder geen wissels buiten de pauzesquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:09 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Echt hè! . En dan zit ik ook nog eens twee van de drie dagen in hetzelfde lokaal.
nope, gewone school, met te lange pauzes en een lastig rooster. er liggen voorstellen voor wijzigingen maar dat moet door vijftien hoepels...quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:01 schreef JochemP het volgende:
[..]
Wow, lessen van 8 tot 16.30... Werk je op een internaat ofzo?
Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 20:06 schreef bloempjuh het volgende:
To be fair: we hebben geen roostermaker. Roosters worden gemaakt door afdelingsleider.
Dat moet wel een vrij kleine school zijn dan, of relatief weinig leerlingen per teamleider...quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 23:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.
Weet je wat een geweldig boek is om een soortgelijk punt mee duidelijk te maken? Wij zijn, maar wij zijn niet geschift van Tim Krabbé. Hij geeft een reconstructie van de schietpartij op Columbine en laat daarmee tegelijkertijd zien hoe ontzettend moeilijk dat is. Zeldzaam goed boek (en gek genoeg tamelijk onbekend).quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:11 schreef Franny_G het volgende:
Mijn eerste lessen gisteren waren wel weer . De overgang van vakantie naar weer aan de slag vind ik altijd best groot. Maar als ik eenmaal voor die klassen sta.. . Als introductieles heb ik de gebeurtenissen in de Thalys dit weekend gebruikt om de leerlingen uit te leggen hoe moeilijk het is om een reconstructie van zoiets te maken en dat je die gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven kunt duiden en interpreteren. Dat is toch het leukste van lesgeven voor mij: steeds weer nieuwe manieren verzinnen om iets uit te leggen. .
Ik denk dat lessen per definitie leuker worden als je er iets in stopt wat jou interesseert, bijvoorbeeld omdat het actueel is, zoals jij met de Thalys hebt gedaan. Ik ben as we speak een debat tussen Melkert en Fortuyn aan het downloaden en monteren omdat ik het met studenten onder andere over onderwijsvernieuwingen en termen als Bildung en 21st century skills ga hebben. Ze zijn te jong om zelf dat debat meegemaakt te hebben, maar ze weten het vaak nog wel van hun ouders. En omdat ze zien dat ik het interessant vind, vinden ze het zelf per definitie interessanter. Leuk hoe dat werkt. Ik heb dan echt het gevoel dat ik aan horizonverbreding doe.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:30 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb het ook gelezen, was super interessant. .
Beetje plankenkoorts he. Het is ook wel gezond, het betekent dat je het niet onderschat en echt iets goeds wilt neerzetten.
14 docenten, 110 leerlingen (kleine ISK-school). En nee, eigenlijk heeft hij daar geen tijd voor, daarom regelen we zoveel mogelijk dingen onderling ("Moet jij het computerlokaal? Ga dan even bij B. doorgeven dat we straks wisselen...")quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 23:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.
Aah okee. Werkt eigenlijk ook wel prettig, zeker op een kleine locatie.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:11 schreef bloempjuh het volgende:
14 docenten, 110 leerlingen (kleine ISK-school). En nee, eigenlijk heeft hij daar geen tijd voor, daarom regelen we zoveel mogelijk dingen onderling ("Moet jij het computerlokaal? Ga dan even bij B. doorgeven dat we straks wisselen...")
Dat vind ik ook het voordeel van een eigen lokaal. Ik heb er ook een persoonlijke draai aan gegeven. Je merkt in elk geval welk vak er gegeven wordt Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de leerlingen is het zwaar deprimerend als je elk uur in een ongezellig lokaal moet zitten dat elk uur door iemand anders wordt gebruikt. Niemand voelt zich dan verantwoordelijk, waardoor het vaak een ongezellige boel blijft. Niks voor mij.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:11 schreef Franny_G het volgende:
Ik zit ook altijd in mijn eigen lokaal, op twee uurtjes na. Het leuke daaraan vind ik vooral dat ik er allemaal mooie posters en krantenknipsels heb opgehangen en dat het daardoor echt de sfeer heeft gekregen die bij mij en mijn vak past.
Is dat niet het geheim van een goede les waarbij leerlingen gemotiveerd zijn? Als je zelf enthousiast bent, straal je dat uit op de leerlingen, waardoor zij ook rechtop gaan zitten. Ik zou bij Engels bijvoorbeeld saai het boek kunnen volgen. Maar dat boek is niet heilig. Grammatica kun je ook uitleggen aan de hand van teksten over de "Bromley Batman" (dat ik toevallig eerder deze maand tegenkwam), kijkvaardigheid kun je ook oefenen met bijv. een interview met Gordon Ramsey, puzzelen met woordjes tijdens het luisteren naar "Plastic Man" van The Kinks, waar je dan tevens een les over lichaamsdelen aan koppelt.. kortom, dát maakt het onderwijs zo leuk.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat lessen per definitie leuker worden als je er iets in stopt wat jou interesseert, bijvoorbeeld omdat het actueel is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |