abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2015 @ 20:01:02 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155685721
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:18 schreef OudeBok het volgende:
Ik heb m'n telefoon zelfs in de gang in principe niet in m'n hand tenzij ik echt iets moet opzoeken :9. Juist ontmoedigen dat kinderen de hele tijd met dat ding bezig zijn op de gang, maar liever met elkaar. Moet dan zelf het goede voorbeeld geven :9.
Ik heb 'm vrijwel nooit in het zicht van de leerlingen. Alleen in de docentenkamer of in tussenuren kijk ik op dat ding.
.
  zondag 30 augustus 2015 @ 20:15:58 #252
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155686203
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 20:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb 'm vrijwel nooit in het zicht van de leerlingen. Alleen in de docentenkamer of in tussenuren kijk ik op dat ding.
Ja precies :9.

Aanvulling: Wat neemt dit een energie, maar op een goede wijze. Die 50 minuten vliegen zo hard voorbij..
Net weer drie lessen gehad en ik ben weer tevreden. Zometeen evalueren, maar ik heb er een goed gevoel over. Heb ook wel 'perfecte' klassen, ze pikken alles enorm snel op. Erg prettig is dat. Binnenkort ga ik wss een keer een 2 havo lesje draaien om het verschil eens te voelen. Ben benieuwd, want heb nu alleen 2 en 3 tto vwo gymnasium en atheneum.

[ Bericht 26% gewijzigd door OudeBok op 31-08-2015 11:37:17 ]
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  maandag 31 augustus 2015 @ 16:41:24 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155708514
De tijd vliegt inderdaad vaak om, als je lekker bezig bent in de les. 2HAVO heb ik een aantal jaren geleden ook les gegeven. Vond ik ook erg leuk om te doen.
.
  dinsdag 1 september 2015 @ 15:13:12 #254
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155733891
Ik vind alleen een beetje irritant aan mijn begeleider, dat die altijd wel laat blijken op zich tevreden te zijn, maar totaal niet snel zal zeggen van: Het ging lekker, of iets soortgelijks. Als ik hem daarnaar vraag antwoordt 'ie altijd heel generiek van: het wordt beter, etc :9.
Maar over 't algemeen mag ik niet klagen, denk ik. Heb er nu elf lesuren opzitten, en ben wel echt enorm moe, maar in principe haal ik mijn lesdoelen incl. huiswerk op het bord altijd precies 1 minuut voor de bel (zonder hulp bij de planning), zijn ze meestal wel stil als ik dat wil, luisteren ze in de regel vrij goed en pikken ze het ook echt enorm snel op.
Volgende week ga ik met 3 van de 5 klassen vast verder. Daar heb ik wel behoefte aan, want ik merk dat 5 klassen me aan een kant nog een beetje teveel is. Eind van deze week heb ik er wel al mooi iets van 15 lesuren op zitten, wat zo'n 13 klokuren zijn. Dan moet ik er opeens nog maar 37 :o. Wel het gevoel elke les vooruit te gaan :3.
pi_155741736
Net mijn eerste volledige lesdag gehad, ben compleet gesloopt. Mijn oorspronkelijk zo lekkere rooster is helemaal omgegooid. Heb nu maar 1 tussenuur per week.

Tevens heb ik veel computer-uren en veel leerlingen kunnen (nog) niet inloggen. Zeer frustrerend!
Mon 'en!
pi_155741839
balen bloempjuh!

hier was week 1 echt retezwaar. ik had heel veel buiten de les om taken en heb denk ik serieus een week van 50+ uur gedraaid (op een baan van omgerekend 32 uur). gisteren ouderavond dus van 8-22.30 op school... vandaag tijdens mijn vrije dag helemaal niks gedaan en nog steeds moe.

ik moet snel prio's gaan stellen anders ben ik afgefikt nog voor de kerst...
Kwak
pi_155743054
OudeBok: vraag dan eens door naar specifieke feedback, want hier heb je niet zo veel aan. Geef duidelijk aan dat je ervoor openstaat en wil leren, en dat dat alleen maar kan door gerichte feedback. Geef je je begeleider van tevoren je lesplan? Ik heb diverse begeleiders gehad die dat erg prettig vonden, omdat ze dan beter konden beoordelen of ik de juiste doelen had gesteld, en of ik die ook inderdaad behaald had.

Kwak: pas je goed op jezelf?

Hier vandaag mijn eerste echte lesdag weer. Was heerlijk! Twee tweedejaarsklassen waar ik een groot deel van de studenten al van kende. Dat is toch wel lekker altijd, zeker omdat ik vorig jaar al een goede klik met ze had. En daar tussenin nog een taaltoets voor eerstejaars (die ze naar verwachting slecht gemaakt hebben), dat was ook vrij relaxt. Merkte alleen dat mijn hakken veel te veel herrie maakten, dus maar op mijn panty rondgelopen.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:51:35 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155744692
Vandaag de introductiedag gehad. Erg gezellig en het was weer leuk om met de leerlingen bezig te zijn op een ongedwongen manier. Maar ben nu ook best wel moe. De hele dag het getetter aan je hoofd is toch weer even wennen, hahaha... Morgen beginnen met de eerste lessen. En dan zijn we weer écht begonnen!
.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:58:40 #259
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155744971
Vandaag de introductiedag gehad en morgen weer de eerste lessen. Ik heb twee uur geleden mijn rooster gekregen en ben nu nog aan het uitpuzzelen wie er in welke clustergroep terecht is gekomen.

Dat is best op tijd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155765505
Kuch....ik kreeg gisteren mijn boekenlijst.......dat is even slikken er staan weer een hoop boeken op.
(had ik kunnen weten natuurlijk) maar nu heb ik een vraag aan jullie O-) .

Is er iemand die de volgende boeken nog heeft liggen en ze eigenlijk al vergeten was?
Ik zou ze graag willen overnemen voor een schappelijke prijs(je). (ze lagen immers toch al stil in een hoekje stof te vangen O-) )

- De 5 rollen van een leraar. Slooter, M
- Handboek voor leraren. Geerts, W., & Kralingen, R. v
- Nelis, H., & van Sark, Y. Puberbrein binnenstebuiten
- van der Veen, T., & van der Wal, J. Van leertheorie naar onderwijspraktijk

Mijn dank zou enorm groot zijn!!!
  donderdag 3 september 2015 @ 09:11:23 #261
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155779625
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:08 schreef Bleie het volgende:
OudeBok: vraag dan eens door naar specifieke feedback, want hier heb je niet zo veel aan. Geef duidelijk aan dat je ervoor openstaat en wil leren, en dat dat alleen maar kan door gerichte feedback. Geef je je begeleider van tevoren je lesplan? Ik heb diverse begeleiders gehad die dat erg prettig vonden, omdat ze dan beter konden beoordelen of ik de juiste doelen had gesteld, en of ik die ook inderdaad behaald had.
Doe ik, maar ik vind deze manier aan de andere kant ook wel prettig. Houd me heel scherp en constant op zoek naar verbetering. Lesplan geef ik inderdaad van tevoren ;). Vanaf volgende week neem ik drie klassen onder mijn hoede, de andere 2 zal ik standaard observeren.
Binnenkort ook een project met de mentorklas van begeleider doen, lijkt me ook erg leuk.
  donderdag 3 september 2015 @ 09:20:39 #262
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155779767
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:28 schreef pluisje79 het volgende:
Kuch....ik kreeg gisteren mijn boekenlijst.......dat is even slikken er staan weer een hoop boeken op.
(had ik kunnen weten natuurlijk) maar nu heb ik een vraag aan jullie O-) .

Is er iemand die de volgende boeken nog heeft liggen en ze eigenlijk al vergeten was?
Ik zou ze graag willen overnemen voor een schappelijke prijs(je). (ze lagen immers toch al stil in een hoekje stof te vangen O-) )

- De 5 rollen van een leraar. Slooter, M
- Handboek voor leraren. Geerts, W., & Kralingen, R. v
- Nelis, H., & van Sark, Y. Puberbrein binnenstebuiten
- van der Veen, T., & van der Wal, J. Van leertheorie naar onderwijspraktijk

Mijn dank zou enorm groot zijn!!!
Ik zou eerst eens vragen in hoeverre je ze echt nodig hebt. Alleen voor naslag werk kun je ze beter lenen. Tentamen kopen behalve als het maar voor 1 of 2 hoofdstukken.

Bij mij stond bijv apa richtlijnen als verplicht. Nou die kun je beter googlen. Zelfde met gericht praktijk onderzoek gewoon ff doorbladeren in de bieb.

En heel veel zijn wel tweede hands te vinden ook binnen de school. Ff vragen aan hogere jaars enzo.
  donderdag 3 september 2015 @ 22:22:35 #263
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155801441
Bah, dit zijn altijd nare berichten: Scholier overleden tijdens excursie Ardennen. Ben zelf ook jaren met 3VMBO naar de Ardennen geweest. De organisaties daar waren altijd heel correct en gebrand op de veiligheidsregels. Maar het zal je maar gebeuren, zeg.. Heftig.
.
  donderdag 3 september 2015 @ 22:25:04 #264
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155801604
Bah.

Je zal de mentor maar zijn die dat telefoontje mag plegen -O-
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155802178
Nou, dat is niet de mentor denk ik, maar de rector. Wat een drama zeg.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155817385
Ondertussen is er hulp gekomen van buitenaf voor onze roosterperikelen. Er is een heel nieuw rooster gemaakt en ik ben heel blij. Maar 1 tussenuur, en verder vaak in de middag vrij, zodat ik dan lessen kan voorbereiden, afspraken kan inplannen, en ook nog op tijd naar huis om mijn kind op te halen van de opvang. _O_ . O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155838552
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 22:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bah, dit zijn altijd nare berichten: Scholier overleden tijdens excursie Ardennen. Ben zelf ook jaren met 3VMBO naar de Ardennen geweest. De organisaties daar waren altijd heel correct en gebrand op de veiligheidsregels. Maar het zal je maar gebeuren, zeg.. Heftig.
Wat afschuwelijk, zeg.

Wegens herkenbaarheid even onder een spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_155842695
Ik vind die percentages onbegrijpelijk. Wel heel fijn dat jouw klas het er in ieder geval beter vanaf brengt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155842759
Ik ben overigens in m'n nopjes met de eerste week van het academische jaar. De groepen zijn leuk en mijn vakken hebben allemaal meer studenten dan vorig jaar. Het hoogtepunt was een groepsdiscussie afgelopen woensdag over wat een ideaal precies is en waarin het bijvoorbeeld van een doel verschilt.. O+
pi_155847419
Ik heb wisselende gevoelens bij mijn klassen. De groepsgrootte verschilt, en juist de grotere groepen bestaan uit allemaal kleine "eilandjes", wat voor onrust zorgt. Ik moet daar nog even weer mijn weg in zien te vinden.
pi_155847484
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 16:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind die percentages onbegrijpelijk. Wel heel fijn dat jouw klas het er in ieder geval beter vanaf brengt.
Als ik de Nederlandse (werkwoord)spelling zie van mijn havoleerlingen dan verbaast het me niks. :@ en ze leren het echt hoor, mijn collega's toetsen het ook... Maar het telt niet mee op het examen, het boeit ze niet en ze zijn er van overtuigd dat het te moeilijk is...

[ Bericht 0% gewijzigd door kwakz0r op 05-09-2015 20:25:11 ]
Kwak
pi_155850399
Die percentages zijn natuurlijk eigenlijk schandalig, maar ook begrijpelijk. Voor een deel zit het in wat kwakz0r zegt, maar er speelt meer mee. Een redelijk deel van onze studenten komt niet van de havo, maar via vmbo en mbo. Die hebben vaak al jaren geen vak als Nederlands meer gehad. Een redelijk groot deel van de toets bestaat bovendien uit woordenschat, en de meerderheid van onze studenten is allochtoon. Een deel woont zelfs pas een paar jaar in Nederland. Die hebben allemaal een achterstand. Dat allemaal samen leidt tot deze scores.
pi_155853731
Oh, dat klinkt wel als een fantastische groep, Bleie! (Ik veer altijd op van uitdagingen.)
pi_155859704
Ze zijn ook geweldig! Wel met heftige verhalen soms, en dus niet zo goed in Nederlands, maar zonder meer geweldig.
pi_155859796
Ik heb zo mijn eigen uitdagingen, met een groep studenten die over het algemeen meer geïnteresseerd is in onderwijs- en opvoedpraktijk dan filosofie en wetenschap. Over het algemeen lukt het me goed die studenten uit hun comfort zone te halen en na te laten denken over fundamentele vragen, ethische kwesties. Na elk college waarin dat lukt, ben ik in de wolken. Het vraagt wel nog steeds veel van me. Soms voelt onderwijs geven meer als theater maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')