Uit het schrijven blijkt een soort bewondering, maar het waren toch gewoon criminelen?quote:... vertelt Gerhardt Mulder over de handel en wandel van de oude Amsterdamse penoze. Dat waren toffe gasten ...
Juupquote:Op zondag 28 juni 2015 20:27 schreef Juup© het volgende:
Wat heeft ervoor gezorgd dat jij een crimineel bent geworden? (serieuze vraag overigens).
Nee, Rickertman96. Dit gaat.slechts terzijde over mij. Ik ben de gids die de lezer meevoert door Amsterdam en hun de streken van het gajes, gespuis, de boeven en bandieten laat zien en beleven.quote:
Timmmmmquote:Op zondag 28 juni 2015 21:17 schreef timmmmm het volgende:
Wat is nou het grote verschil tussen de Rotterdamse en de Amsterdamse Penoze
Beachquote:Op zondag 28 juni 2015 21:56 schreef Beach het volgende:
Bestaat de Yakuza ook in Nederland? Zo ja, was de Amsterdamse gangsterscene bang voor ze?
Kom van je zolderkamer afquote:Op zondag 28 juni 2015 22:38 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat staat er in het boek wat niet al eerder op papier is verschenen?
BaardaapAdquote:Op maandag 29 juni 2015 07:35 schreef BaardaapAd het volgende:
Zal je volgende boek gaan over de écht grote criminelen?
Bankdirecteuren en politici!
Met mijn neus is de relatie goed, regelmatig schoonhouden en snuiten.quote:
Laat ik het anders vragen; welke criminelen heb je persoonlijk zoal gesproken voor je boek?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:29 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Kom van je zolderkamer afen koop het boek, want de vraag die je stelt is moeilijk, zo niet onmogelijk om te beantwoorden. Ik zou alle duizenden boeken over de criminaliteit, het gajes en gespuis, de boeven en bandieten moeten hebben gelezen om daar een gedegen antwoord op te kunnen geven.
Goede vraag/opmerking van een vrouw? met de naam van een boek, dat begint met: "Hey what the fuck do you think your doing little shit."quote:Op maandag 29 juni 2015 16:20 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Uit het schrijven blijkt een soort bewondering, maar het waren toch gewoon criminelen?
Zijn er ook slachtoffers van die mensen geïnterviewd? Zo ja, vonden die het ook zulke 'toffe gasten'?
Nee, Larry-Flynt, V.w.b. criminaliteit is er geen machtstrijd tussen steden. Criminelen werken grenzenloos wat betreft daden en werkterrein. Zo opereerde de Rotterdamse huurmoordenaar Henk Boom voornamelijk in het Amsterdamse en ligt het werkterrein van de Mocromaffia bij alles wat maar juwelier of bank was is Nederland.quote:Op maandag 29 juni 2015 18:39 schreef larry_flynt het volgende:
Was er een soort machtsstrijd of een strijd om aanzien tussen de verschillende steden zoals je ook ziet bij voetbalclubs?
MMGYMCMBquote:Op maandag 29 juni 2015 23:01 schreef MMGYMCMB het volgende:
Is er (nog iets over van) een erecode onderling?
Man.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 09:01 schreef GerhardtMulder het volgende:
Goede vraag/opmerking van een vrouw? met de naam van een boek, dat begint met: "Hey what the fuck do you think your doing little shit."
quote:Moorden zijn natuurlijk grote shit en daar heb ik geen bewondering voor, die uit ik ook niet in mijn boeken. "Toffe gasten" vind ik mannen/vrouwen die op een creatieve en hilarische manier Robin Hood gaan spelen, zoals Het Goede Heertje, die het geld van de bank, die hij op een geniale manier oplichtte, weggaf aan de minder goed bedeelden, Of een Pistolen Paultje, de Baron van Munchhauen van de Breestraat, of de penoze, die op de Zeedijk rond de bar zat in cafe de Wereld en die de hasjboot Lammie naar Nederland brachten.
Ik ben het niet met u eens. Ik ben geen fan van eigen rechter spelen door de buurtcriminelen, laten we het daar maar op houden.quote:Tegenwoordig worden de echte criminelen ook onder het begrip Penoze geschaard en dat is volledig ten onrechte. De Penoze waren de jongens die ook een sociale functie hadden in de buurt waar ze woonden, die problemen hooguit met de vuist of met een mes beslechten, maar die optraden als corrigerende factor. Een voorbeeld? Een man die met zijn poten niet van zijn stiefdochter kon afblijven werd door de penoze volledig in elkaar geslagen en heeft nooit meer naar het meisje durven kijken. De politie kon er niets tegen doen - bewijs het maar - maar de penoze wel. Dat vind ik toffe gasten.
Dimmak, Dit is een niet te beantwoorden vraag. Criminaliteit is niet stadsgebonden maar persoonsgebonden. De huidige term Penoze is een samenraapsel van vrije jongens. De scharensliep, die teveel rekende, of de schoorsteenveger die oudere mensen afzette, de zakkenroller of de kleine inbreker.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 10:23 schreef dimmak het volgende:
Welke penoze was nou eigenlijk het hardt?
De Haagse, Rotterdamse of de Amsterdamse?
En waar draaide het vroeger voornamelijk om? Drugs, andere smokkelwaar of sexindustrie?
Dag meneer Mulder, welkom op ons forum, en tof dat u de tijd wil nemen om te reageren.quote:
Dit ja..quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:22 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dag meneer Mulder, welkom op ons forum, en tof dat u de tijd wil nemen om te reageren.
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:22 schreef BrandX het volgende:
Dag meneer Mulder, welkom op ons forum, en tof dat u de tijd wil nemen om te reageren.
Dat is niet wat ik bedoel. Tegenwoordig is het met wapens, maar ik bedoel echt vroeger (rond 70/80). Nu is het geen survival of the fittest, nu is het survival of de meeste wapen. Wie waren toen de mannen? Er waren kringen, in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Wie waren die mannen?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:11 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Dimmak, Dit is een niet te beantwoorden vraag. Criminaliteit is niet stadsgebonden maar persoonsgebonden. De huidige term Penoze is een samenraapsel van vrije jongens. De scharensliep, die teveel rekende, of de schoorsteenveger die oudere mensen afzette, de zakkenroller of de kleine inbreker.
Onder de Penoze vallen ook de misdadigers die brandkasten kraakten, pooiers, smokkelaars en alle zonden die men in het groot kan bedrijven zonder dat er doden bij vallen.
Daaronder vallen tegenwoordig ook mannen/vrouwen in de harde criminaliteit waarbij kalasjnicov's mensen bij bosjes lten sneuvelen. In mijn optiek is dat geen Penoze, wat afgeleid is van een Hebreeuws woord dat meer de vrije jongen betekent. Het is tuig van de bovenste richel.,
Welke penoze is nu eigenlijk het hardst vraag je. Is dat een persoon die 4000 kg. heroine verhandeld, waardoor ontelbare levens naar de gallemiezen gaan, of ongewild zelfmoord plegen met die drugs?
Of is het de man die met zo'n Kalsjnikov 16 mensen doodschiet?
Vroeger, voor de 19e eeuw, waren het mannen die bij overvallen mensen beroofden en vermoorden.
Of die Afrikanen bij bosjes uit hun habitat roofden en als slaven verhandelden.
In de 19e eeuw waren het bendes met mannen die gezamenlijk overvallen pleegden en mensen vermoorden.
In de tweede helft van de vorige eeuw, zeg maar met de jaren 70 begon het met hasjiesj en daarna met de harddrugs. Tegenwoordig knallen ze voor de centen de mensen neer.
Je mag zelf kiezen dimmak wat je het ergst vindt.
Intellectueelquote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:52 schreef Intellectueel het volgende:
Klopt het dat de Chinezen in de jaren '70 in Amsterdam de heroinehandel (deels) in handen hadden? Ik hoor verhalen van oude bekenden die destijds in het wereldje actief waren (vooral in de gokcircuit) en sentimentele verhalen vertellen over Chinezen die met koffers vol geld over de straten liepen van het ene cafe naar het ander cafe.
Intellectueel.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 15:34 schreef Intellectueel het volgende:
Nog een vraag;
Hoe zit het met de Nederlandse 'Penoze' nu? Hoe wordt er door de oude penoze gekeken naar de Marokkaanse, Turkse en andere straatculturen (waaronder allerlei motorclubs) die nu klaarblijkelijk meer de dienst uitmaken?
Dag DonRaja.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:35 schreef DonRaja het volgende:
Hi meneer Mulder,
bij deze mijn riedeltje vragen:
Hoe zeer is de onderwereld verweven bij het voetbal?
We hoorden vorig jaar het verhaal van Polletje bij Ajax bijvoorbeeld, komt dat bij meer clubs voor?
Houden de heren/(dames?) zich ook bezig met bijvoorbeeld matchfixing?
Ik zie u spreken over de Marokkanen of de Turken, is het nog erg ras/nationaliteit georganiseerd? Of heeft de multiculti ook toegeslagen bij de penoze?
Thanks!
Sorry, ik vergat nog wat.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:35 schreef DonRaja het volgende:
Hi meneer Mulder,
We hoorden vorig jaar het verhaal van Polletje bij Ajax bijvoorbeeld, komt dat bij meer clubs voor?
Ik zie u spreken over de Marokkanen of de Turken, is het nog erg ras/nationaliteit georganiseerd? Of heeft de multiculti ook toegeslagen bij de penoze?
Thanks!
TLCquote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:04 schreef TLC het volgende:
Met alle liquidaties tegenwoordig in het nieuws heb ik ook een vraagje voor meneer Mulder, bent u ooit bang geweest om het slachtoffer te worden van een liquidatie ?
Hi Leandra,quote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:59 schreef Leandra het volgende:
Hi Gerhardt,
Welkom en leuk dat we de kans krijgen vragen te stellen.
Als ik het zo lees dan is met de opkomst van de drugshandel de (Amsterdamse) onderwereld enorm verhard, denk je dat Klaas Bruinsma (en Thea Moear) en consorten dachten dat ze daar mee weg konden blijven komen, of zijn ze door hun handel in drugs eigenlijk zelf de grootste veroorzakers van die verharding geweest?
Toen ze in de jaren 70 begonnen, hadden ze toen kunnen voorzien dat het hun dood zou kunnen worden?
Dimmakquote:Op woensdag 1 juli 2015 00:51 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik bedoel. Tegenwoordig is het met wapens, maar ik bedoel echt vroeger (rond 70/80). Nu is het geen survival of the fittest, nu is het survival of de meeste wapen. Wie waren toen de mannen? Er waren kringen, in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Wie waren die mannen?
Maar ook een belangrijke vraag, welke rol had jij. Ik volg het best lang nu, maar geen grote rol is aan jou bedeeld in de verhalen die ik ken.
Derhalve zou ik het zeer interessant vinden om eens met je te babbelen.
Tot-sinasquote:Op woensdag 1 juli 2015 13:07 schreef tot_sinas het volgende:
Beste meneer Mulder,
De vraag die mij vooral bezighoudt m.b.t. de huidige bewegingen in het criminele milieu in Amsterdam; in hoeverre is 'de oude garde' nog in controle? Types als Holleeder, Klepper, Hillis etc. zijn vervangen door veelal jonge personen van vooral Marokkaanse en Turkse komaf.
Is het beeld wat door de media geschetst wordt ook de ware, of trekt de oude garde nog altijd aan de touwtjes?
Wanneer komt het boek uit trouwens? Ben al sinds mijn jeugd een echte liefhebber van alle boeken die een raakvlak hebben met de criminaliteit in ons koude kikkerlandje, deze mag dan ook niet ontbreken.
Lange-Lansquote:Op dinsdag 30 juni 2015 15:16 schreef Lange_Lans het volgende:
Waarom lezen we zo weinig over de corrupte politie? Het lijkt me voor de hand liggend dat veel "penoze" vrij blijven rondlopen omdat dat ze informatie van hogerhand doorgespeeld krijgen. Zien we daar nog iets van terug in uw boek?
Vergeet Nedim Imaç niet... de geroemde man van Türkiyemspor en waarschijnlijk groot geworden in de heroine.. waardoor de club er financieel warmpjes bijzat...quote:Op donderdag 2 juli 2015 09:48 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Dag DonRaja.
Van je riedel zal ik proberen muziek te maken.
Hoe zeer is de onderwereld verweven bij het voetbal? Vraag je.
Indirect is die verwevenheid er wel en dan doel ik op de voetballers die in de criminaliteit belanden.
Ik zal er enkele noemen:
De 34-jarige voormalig Feyenoorder Georgi Demetradze kreeg in mart 2011 in zijn geboorteland Georgië een celstraf van zes jaar voor afpersing en illegaal gokken. BV Veendam-speler Mustafe Ahmed kreeg medio 2008 een celstraf van dertig maanden. De rechter achtte het bewezen dat Ahmed zich tijdens een trainingskamp op een hardhandige wijze had vergrepen aan een 56-jarige vrouw.
In 2006 werd de zeer getalenteerde voetballer Donny Huysen veroordeeld tot vijf jaar cel. De rechters achtten het bewezen dat Huysen cocaïne had verhandeld.
Glenn Helder belandde in 2007 zeven maanden in de gevangenis. Hij zou de vriend van zijn ex-vriendin hebben mishandeld. Omdat hij zich niet aan de regels van de reclassering hield, werd hij vervolgens opnieuw enige tijd vastgezet.
Een van de bekendste is wel Fred Ros, amateurvoetballer bij FC Utrecht en Volendam, die een van de grootse criminelen van Nederland werd en hetzelfde geldt voor Ali Akgun.
Op de Zolderkamer zit toch Hendrik Jan Korterink niet? Die heeft namelijk dezelfde vraag.quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:52 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Vergeet Nedim Imaç niet... de geroemde man van Türkiyemspor en waarschijnlijk groot geworden in de heroine.. waardoor de club er financieel warmpjes bijzat...
En over Klaas en Andre.. dat verhaal is natuurlijk vooral een mooi verhaal, maar er is nooit iets van bewezen.. (is ook moeilijk) Zou ook uit de hoek van de joego's kunnen komen?
Weet je trouwens ook iets te vertellen over die jonkheer die bij de gokhallen werkte waarvan spic en span zijn handen afhakten met een bijl nadat hij een greep in de kas deed om dat hij zn loon niet kreeg?
Ik weet dat je over een behoorlijk archief beschikt, misschien dat je daar iets meer over kan vinden of is dat verhaal meer een luchtkasteel?
Goed dat je dat doet!quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:22 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ik had begrepen van Senesta dat u hier donderdagavond zou zijn, maar ik zie u nu al heerlijk posten en vragen beantwoorden, helemaal top natuurlijk!
en dan ga ik nu over op je/jij![]()
Nou precies daarom vraag ik het ook.. als zoiets zou zijn gebeurt, dan moet er bijna wel een melding van gemaakt zijn.. het levert nogal een troep op zo op straat zou je zeggen..quote:Op donderdag 2 juli 2015 11:07 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Op de Zolderkamer zit toch Hendrik Jan Korterink niet? Die heeft namelijk dezelfde vraag.
Ik citeer: Bij een ander voorval zou ik ook graag een naam weten. "Begin jaren negentig laten Spic en Span een weerbarstige kassier, een adellijke jonkheer die bij hen in de gokhal werkte, de beide handen afhakken met een bijl. De man had gedreigd zijn achterstallige salaris zelf uit de kassa te zullen halen als hij niet werd betaald. Net voordat hij zijn woning binnen wil lopen wordt hij neergeslagen, om enkele minuten later gillend van pijn wakker te worden. Het enige wat van zijn handen resteert, is een onherkenbare massa botten en spieren, die bijeengehouden worden door de niet doorgehakte pezen.
Mieremet, later tegen ons, op de vraag of het niet buiten elke proportie is om iemands handen af te hakken met een Rambo-mes: "Ja, maar dat was helemaal geen Rambo-mes, dat is gedaan met een bijl en nog een botte ook. Daarom kwamen ze niet door die pezen heen."
Als archivaris moet je broodje aap verhalen wel van de realiteit proberen te onderscheiden. Na de dood van Spic & Span komen er meer van dit soort ongeloofbare incidenten naar buiten.
Ieder weldenkend mens zou zich o.a. afvragen:
Zou de adelijke jonkheer daar geen aangifte van hebben gedaan?
Kent iemand in Nederland een adelijke jonkheer die beide handen mist?
Ik geloof dat soort verhalen niet zomaar 1-2-3.
Jij wel Zolderkamer?
Sorry DonRaja, bij het nalezen zie ik dat ik je vraag: "We hoorden vorig jaar het verhaal van Polletje bij Ajax bijvoorbeeld, komt dat bij meer clubs voor?" niet heb beantwoord.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:35 schreef DonRaja het volgende:
Hi meneer Mulder,
Thanks!
Amsterdammers zijn nou niet de meest nuchtere mensen die ik ken..quote:Op donderdag 2 juli 2015 11:54 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nou precies daarom vraag ik het ook.. als zoiets zou zijn gebeurt, dan moet er bijna wel een melding van gemaakt zijn.. het levert nogal een troep op zo op straat zou je zeggen..![]()
Maarja.. Brilleman werd ook gevonden zonder ledematen in een vaatje.. Als Bruinsma daar werkelijk achter zat, zaten spic en span daar ook niet zo ver vandaan natuurlijk.. (of waren ze toen nog niet in beeld bij Bruinsma?)
Aan de ene kant een sterk verhaal, aan de andere kant zou er ergens een kern van waarheid in kunnen zitten.. maarja amsterdammers zijn nou niet de meest nuchtere mensen die ik ken..
quote:Op donderdag 2 juli 2015 11:17 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Goed dat je dat doet!
Ach, als me wat te binnen schiet beantwoord ik de vragen graag. Daar staat wat mij betreft geen tijd voor. Maar donderdagavond ben ik er zeker. Tot later.
quote:Op donderdag 2 juli 2015 09:48 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Dag DonRaja.
Van je riedel zal ik proberen muziek te maken.
Hoe zeer is de onderwereld verweven bij het voetbal? Vraag je.
Indirect is die verwevenheid er wel en dan doel ik op de voetballers die in de criminaliteit belanden.
Ik zal er enkele noemen:
De 34-jarige voormalig Feyenoorder Georgi Demetradze kreeg in mart 2011 in zijn geboorteland Georgië een celstraf van zes jaar voor afpersing en illegaal gokken. BV Veendam-speler Mustafe Ahmed kreeg medio 2008 een celstraf van dertig maanden. De rechter achtte het bewezen dat Ahmed zich tijdens een trainingskamp op een hardhandige wijze had vergrepen aan een 56-jarige vrouw.
In 2006 werd de zeer getalenteerde voetballer Donny Huysen veroordeeld tot vijf jaar cel. De rechters achtten het bewezen dat Huysen cocaïne had verhandeld.
Glenn Helder belandde in 2007 zeven maanden in de gevangenis. Hij zou de vriend van zijn ex-vriendin hebben mishandeld. Omdat hij zich niet aan de regels van de reclassering hield, werd hij vervolgens opnieuw enige tijd vastgezet.
Een van de bekendste is wel Fred Ros, amateurvoetballer bij FC Utrecht en Volendam, die een van de grootse criminelen van Nederland werd en hetzelfde geldt voor Ali Akgun.
quote:Op donderdag 2 juli 2015 09:50 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Sorry, ik vergat nog wat.
Over matchfixing durf ik niets te beweren voordat dit is bewezen.
Ja, de penoze is multicultureel, die komen in alles rassen en nationaliteiten voor en werken ook veel samen.
Dank u wel voor de uitgebreide antwoorden, succes vanavond met de stortvloed aan vragen!quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:41 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Sorry DonRaja, bij het nalezen zie ik dat ik je vraag: "We hoorden vorig jaar het verhaal van Polletje bij Ajax bijvoorbeeld, komt dat bij meer clubs voor?" niet heb beantwoord.
Met de term 'verhaal' bedoel je waarschijnlijk dat de Amsterdamse politie zich mateloos ergert aan de aanwezigheid van Martin van der Pol bij officiële vergaderingen tussen Ajax en de politie over risicowedstrijden. Volgens de politie durft Ajax kennelijk niet op te treden tegen de meervoudige moordenaar. Ook wordt Martin van der Pol in verband gebracht met mishandelingen in het supportershome van Ajax en inmiddels beschikt de politie ook over informatie dat hij medesupporters afperst. Leden van de harde supporterskern die geld verdienen aan merchandising zouden percentages van hun winst moeten afstaan. Dat zijn pure maffiapraktijken en dat kan natuurlijk niet. Het bestuur van Ajax moet ballen tonen en hem een levenslang stadionverbod geven.
Of dit soort praktijken bij andere Nederlandse clubs voorkomen? Nou, DonRaja, ik denk het niet! Natuurlijk zijn er wel 'criminelen' onder de supporters, maar dat ze enige zeggenschap hebben in het besturen van de club, dat is inacceptabel!!!.
Isegrim,quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:07 schreef Isegrim het volgende:
Wat is jouw definitie van een crimineel?
Zo is datquote:Op donderdag 2 juli 2015 12:45 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Amsterdammers zijn nou niet de meest nuchtere mensen die ik ken..
Ik vind het geen stompzinnige vraag en ik vind het Dino Soerel, bijnaam De Commissaris. Het is nog een crimineel van de oude lichting (55jaar), die heel wat op zijn kerfstok heeft, maar relatief weinig is gestraft.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:27 schreef Stompzinnig het volgende:
Wie is volgens u de grootste crimineel die er toch nog helemaal of goed mee is weggekomen?
Ik heb die problemen nooit gehad, ik was een vrije jongen die je enigszins kunt relateren aan de penoze. Die gebruikten geen wapens en werden er derhalve ook niet mee geconfronteerd.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:36 schreef So_Surreal het volgende:
U zegt dat er hooguit de vuisten of een mes gebruikt werd door de Penoze.
Hadden jullie nooit problemen met figuren die zwaardere wapens dan dat gebruikten ?
En hoe gingen jullie daar mee om ?
Nee, ik verklap niets uit mijn boek, geef hooguit wat algemen informatie over sommige figuren uit mijn boek. Over het interessante, opwindende en hilarische laat ik nu niet los.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:36 schreef Karina het volgende:
[..]
Zo is dat![]()
Ik heb geen vraag over de penoze (ik dacht trouwens altijd dat dat met een S werd geschreven!), maar iets anders, ben je niet 'bang' dat door hier zoveel vragen te beantwoorden je de helft uit je boek al verklapt?
Beetje nieuwsgierigheid wekken dusquote:Op donderdag 2 juli 2015 19:42 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Nee, ik verklap niets uit mijn boek, geef hooguit wat algemen informatie over sommige figuren uit mijn boek. Over het interessante, opwindende en hilarische laat ik nu niet los.
Ik bedoelde eigenlijk of Bruinsma toen hij in de jaren 70 met de drugshandel begon had kunnen voorzien dat het zo'n riskante business zou worden (vooral dankzij hemzelf), of denk je dat hij (en TM en consorten) destijds niet dachten dat ze aan iets begonnen wat zo hard zou worden.quote:Op donderdag 2 juli 2015 09:54 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Hi Leandra,
Wat je bedoelt met ‘dat ze dachten dat ze daar mee weg konden blijven komen,’ begrijp ik niet goed. Bruinsma kwam er niet mee weg, werd doodgeschoten en miss hotpants belandde voor 10 jaar in de cel. Ja, de drugshandel heeft de onderwereld enorm verhard. Bruinsma is er zelf mee begonnen. Hij liet Andre Brilleman op afschuwelijke wijze vermoorden en zelf had hij ook cowboy neigingen. In augustus 1983 gaat hij een vuurgevecht aan met vier man. Hierbij schiet Bruinsma Pietje Pieterse in zijn heup en bezorgt Chris Dolman een schampschot aan zijn hoofd.. Zelf raakt hij zwaargewond. Toen moet er bij Klaas toch wel een lichtje zijn gaan branden dat, waar hij mee bezig was, hem naar je eeuwige jachtvelden zou kunnen brengen.
Ja, het geval met Sjaak Kist, aka "de Pet" is daar een duidelijk voorbeeld van en criminele informanten waren er vele bij de politie in Amsterdam. Neem Giuseppe La Serpe, die nu in het getuigenbeschermingsprogramma zit.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:41 schreef rene90 het volgende:
In hoeverre is het CID (of vergelijkbare instantie) betrokken bij het hele wereldje en hebben ze bepaalde criminelen als informant omgekocht of iets dergelijks?
Leandra, dat weet ik natuurlijk niet. Maar toen zich de eerste schermutselingen voordeden waarbij hij cowboytje moest spelen en zelf zwaargewond werd, kon hij wel vermoeden dat hem geen lang leven was beschoren.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk of Bruinsma toen hij in de jaren 70 met de drugshandel begon had kunnen voorzien dat het zo'n riskante business zou worden (vooral dankzij hemzelf), of denk je dat hij (en TM en consorten) destijds niet dachten dat ze aan iets begonnen wat zo hard zou worden.
Als je nu in die wereld stapt (op dat niveau) weet je dat de kans klein is dat je de AOW-leeftijd gaat halen, maar stapten zij in een wereld waarvan ze min of meer wisten dat ze er niet oud mee zouden worden?
Dank je.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:48 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Leandra, dat weet ik natuurlijk niet. Maar toen zich de eerste schermutselingen voordeden waarbij hij cowboytje moest spelen en zelf zwaargewond werd, kon hij wel vermoeden dat hem geen lang leven was beschoren.
Nostalgist. Of er criminelen de pijp aan Maarten hebben gegeven, dat weet ik niet. Die lopen daar niet mee te koop en niemand zal uit zichzelf zeggen dat hij crimineel is geweest.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:44 schreef Nostalgist het volgende:
Hé wat leuk; ook wat vragen:
Zijn er voorbeelden van criminelen die uit het milieu zijn gestapt en hoe wordt daar op gereageerd?
Zijn de Hell's Angels een criminele organisatie of gewoon een motorclub?
Er worden nu liquidaties uitgevoerd in de buurt van bijvoorbeeld onschuldige burgers (kinderen zelfs) hoe wordt daar tegenaan gekeken door de Penoze?
Ja, Hoogland heeft Bruinsma vermoord, dat staat onomstotelijk vast.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:45 schreef Nostalgist het volgende:
Heeft Martin Hoogland Klaas Bruinsma vermoord of was dat toch iemand anders?
Als hij het al zou willen, dan kon dat niet. Hij zat als het ware als een vlieg in het misdadige web gevangen. Maar hij snoof op het laatst ook zoveel dat hij geen juiste organisatorische beslissingen meer kon nemen.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dank je.
Denk je dat hij door eigen gebruik toch doorgegaan is (verslaving die een foute beslissing voor je neemt), of was het een alles-of-niets houding waardoor hij er toen niet uitgestapt is, of kon hij er niet uit?
Combinatie van factoren dus.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:56 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Als hij het al zou willen, dan kon dat niet. Hij zat als het ware als een vlieg in het misdadige web gevangen. Maar hij snoof op het laatst ook zoveel dat hij geen juiste organisatorische beslissingen meer kon nemen.
Dank voor je antwoordenquote:Op donderdag 2 juli 2015 19:52 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Nostalgist.
Daat wordt door de Penoze met walging naar gekeken.
Graag gedaan, maar een hint heb ik nooit begrepen. Zelfs niet toen ik voor de zoveelste keer in het huwelijksbootje stapte. Mannen begrijpen de hinten van vrouwen niet zo snel. wat bedoel je dus?quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Combinatie van factoren dus.
Dank je voor je antwoorden, ik denk dat je boek hier wel met een verjaardag verschijnt....
*hint* *hint*
Hmm.. Hoogland zelf dacht daar anders over..quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:53 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Ja, Hoogland heeft Bruinsma vermoord, dat staat onomstotelijk vast.
Nee, die hint was voor mijn echtgenoot.... ik ben namelijk net iets eerder jarig dan hijquote:Op donderdag 2 juli 2015 20:00 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Graag gedaan, maar een hint heb ik nooit begrepen. Zelfs niet toen ik voor de zoveelste keer in het huwelijksbootje stapte. Mannen begrijpen de hinten van vrouwen niet zo snel. wat bedoel je dus?
Check... Ik snapte de hint ook niet helemaal. Ik dacht dat ze aan het vissen was naar een exemplaar dat wordt weggegevenquote:Op donderdag 2 juli 2015 20:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, die hint was voor mijn echtgenoot.... ik ben namelijk net iets eerder jarig dan hij
Tssssss, je kent me beter dan datquote:Op donderdag 2 juli 2015 20:03 schreef Nostalgist het volgende:
[..]
Check... Ik snapte de hint ook niet helemaal. Ik dacht dat ze aan het vissen was naar een exemplaar dat wordt weggegeven
Lol.. Ik dacht al.. ze zal het warm hebben..quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tssssss, je kent me beter dan dat![]()
Maar nu weet je iig wat ik voor m'n verjaardag wil hebben![]()
Dat boek verschijnt in het voorjaar 2016. Gaat over de Penoze in het Nederlandse en Belgische Brabant en Limburg.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:58 schreef senesta het volgende:
Misschien dat ik er ook nog wat vraagjes in mag gooien van mezelf
Welke stad zou na Rotterdam en Amsterdam nog in aanmerking komen voor deel 3 in de penoze reeks?
Zijn er ook penoze leden wiens kinderen ook in het wereldje terecht zijn gekomen?
Dank je wel!quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:07 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Dat boek verschijnt in het voorjaar 2016. Gaat over de Penoze in het Nederlandse en Belgische Brabant en Limburg.
Ja, verscheidene. Jesse en Greg Remmers, Gijsbertus van Dam en Gijs van Dam. Desi Bouterse en zijn zoon Dino en zo zijn er nog wel at meer te noemen.
Niet alleen volgens mij. Volgens de rechterlijke macht, Peter R. de Vries, Korterinng, Leistra et cetera.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:00 schreef Nostalgist het volgende:
[..]
Hmm.. Hoogland zelf dacht daar anders over..
Uit Wiki:
Martin Hoogland werd voor de moord op Klaas Bruinsma veroordeeld maar heeft elke betrokkenheid bij de dood van Klaas Bruinsma ontkend.
Een Joegoslaaf Branco Marianovic zou later de moord op Bruinsma aan Pieter Storms bekennen maar deze schutter was op dat moment niet binnen het bereik van de Nederlandse justitie.
De reden van zijn openhartigheid zou zijn dat het hem speet dat iemand vast zat voor een moord die hij (Branco) gepleegd had. Branco Marianovic zou hebben gehandeld uit wraak, omdat Bruinsma zijn broer Alexander Marianovic had vermoord.
Maar goed, volgens jou dus wel.. Ok.
Wat Senesta zegt.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Dank je wel!
Gerhardt, Ik wil je graag alvast enorm bedanken voor je aanwezigheid vanavond op FOK!. Ik vond het een erg leuk gesprek en mijn interesse is in ieder geval flink aangewakkerd. Je bent meer dan welkom om nog wat langer ( en misschien zelfs wat vaker) mee te posten maar mocht je willen afsluiten dan in ieder geval alvast bedankt voor het leuke gesprek vanavond.
Ok, ik heb ergens een verhaal gelezen dat er iemand anders dan Hoogland mee te maken had gehad..quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:10 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Niet alleen volgens mij. Volgens de rechterlijke macht, Peter R. de Vries, Korterinng, Leistra et cetera.
Ja, ik denk dat ik maar lid wordt van dit forum, vond het zelf ook hartstikke leuk. De vragen vond ik o.h.a.g. goed en to the point. Als ik boeken weg zou geven denk ik aan Zolderkamer; Nemephis en .... daar denk ik even over. Ik meld dat over vij minuten.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Dank je wel!
Gerhardt, Ik wil je graag alvast enorm bedanken voor je aanwezigheid vanavond op FOK!. Ik vond het een erg leuk gesprek en mijn interesse is in ieder geval flink aangewakkerd. Je bent meer dan welkom om nog wat langer ( en misschien zelfs wat vaker) mee te posten maar mocht je willen afsluiten dan in ieder geval alvast bedankt voor het leuke gesprek vanavond.
Helemaal goedquote:Op donderdag 2 juli 2015 20:15 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat ik maar lid wordt van dit forum, vond het zelf ook hartstikke leuk. De vragen vond ik o.h.a.g. goed en to the point. Als ik boeken weg zou geven denk ik aan Zolderkamer; Nemephis en .... daar denk ik even over. Ik meld dat over vij minuten.
Niet alleen de papieren media. Ook in de talrijke boeken die er geschreven zijn. In non-fictie wordt je er mee doodgegooid terwijl je in fictie en in de krant nergens tegenkomt.quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:51 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Lange-Lans
Bedoel je in de papieren media?
In mijn boek lees je daar wel over. Je moet niet vergeten dat politiemensen ook maar gewone mensen zijn, met alle ondeugden die de mens bezit. Toen de Barsoums in het begin van de jaren aansluiting vonden bij de Joego’s, die onder leiding stonden van Jotsa Jociç, investeerden ze in hun contacten bij de politie en kenden vaak alle details van de onderzoeken die naar hen liepen.
De moeilijkheid is dat soort zaken te bewijzen.
Ook gaan politiemensen vaak schaamteloos te ver. Neem hoofdcommissaris Gualthérie van Wezel, die het blauwe boekje van Blonde Dolly heeft meegenomen naar het hoofdkantoor op het Alexanderveld. Daar verdwijnt het boekje spoorloos, ondanks dat er een getekend reçu aanwezig is. De commissaris verklaart stoïcijns dat hij weet wie de moord op Blonde Dolly heeft gepleegd maar weigert dit kenbaar te maken. Het is zeker dat belangrijke politici klanten waren van blonde dolly, maar dankzij de hoofdcommissaris worden harde bewijzen voor een politieke doofpotaffaire nooit gevonden. Ook Klepper en Mieremet hebben een politieman plat, de twee zijn altijd precies op de hoogte van lopende onderzoeken bij Justitie.
Maar wat ik al stelde: Bewijs het maar eens.
Het was een zwaar gevecht de derde, maar het is Leandra geworden. Alle Forumleden bedankt voor jullie interesse en tot later.bquote:Op donderdag 2 juli 2015 20:15 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat ik maar lid wordt van dit forum, vond het zelf ook hartstikke leuk. De vragen vond ik o.h.a.g. goed en to the point. Als ik boeken weg zou geven denk ik aan Zolderkamer; Nemephis en .... daar denk ik even over. Ik meld dat over vij minuten.
In de misdaadencyclopedie die in october verschijnt heb ik er wel een paar pagina's met wat reserve aan gewijd. Bedankt voor je reactie Lange-Lans ik ga nu een famous drinken, PUUR. Tot later!quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:22 schreef Lange_Lans het volgende:
[..]
Niet alleen de papieren media. Ook in de talrijke boeken die er geschreven zijn. In non-fictie wordt je er mee doodgegooid terwijl je in fictie en in de krant nergens tegenkomt.
quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:15 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Wait whut..? Maar ik win nooit iets..quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:17 schreef senesta het volgende:
[..]
Helemaal goed
Zolderkamer, Nemephis alvast gefeliciteerd![]()
![]()
Ik neem vanavond nog even contact met jullie op voor de adresgegeven.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:52 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
[..]
Wait whut..? Maar ik win nooit iets..![]()
Ben er erg blij mee, precies in mijn straatje!
![]()
Erg tof..!
En natuurlijk bedankt voor je tijd![]()
(ook die van de crew natuurlijk!)
Bedankt voor het antwoord ! Ik zal het voordat ik op vakantie ga aanschaffen als leesvoerquote:Op donderdag 2 juli 2015 10:03 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Tot-sinas
De Oude garde is momenteel buitenspel gezet of houden zich gedeisd door het Liquidatie of Passage-proces. Wanneer die achter de rug zijn, dan zien we wel of er en wederopstanding volgt.
Momenteel zijn het vooral de Marokkaanse Nederlanders.
(Wat een cultwoord: Of je bent Nederlander of Marokkaan. Ik heb veel met die jongens gesproken en het valt me op dat ze, wanneer het in hun kraam te pas komt, even makkelijk van Nationaliteit wisselen als van onderbroek. Maar dat terzijde.)
Overigens , het boek is al 3 weken geleden uitgekomen.
Ik begrijp het niet Nostalgist, als ik je foto zie lijk je me een knappe vrouw, maar wat betekent dan dat mannenicoontje voor je naam?quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:33 schreef Nostalgist het volgende:
Dank je Gerhardt, leerzame antwoordenEn mijn ega is helemaal gelukkig..
Ik ben duidelijk een man van het Vraag & Antwoordspel, maar je mag wel JE zeggen, zo oud ben ik nu ook weer niet!quote:Op zondag 5 juli 2015 10:51 schreef yvonne het volgende:
Leuk om alles zo eens na te lezen, erg leuk dat u zo uitgebreid antwoord heeft gegeven
Deadprezquote:Op donderdag 2 juli 2015 22:25 schreef Stompzinnig het volgende:
Gefeliciteerd! Nu wachten tot ik hem illegaal van internet kan trekken.![]()
Nee grapje, ik zal hem binnenkort bestellen!
Nemephis,quote:Op donderdag 2 juli 2015 21:44 schreef Nemephis het volgende:
Heel erg bedankt Gerhardt en FOK!
Ik ben heel erg benieuwd naar het boek en ik hoop er wat van op te steken. Als ik 'm uit heb zal ik een review tikken hier!
Ja, dat is waar ook. Waar zo'n vraaggesprek je al toe kan brengen. Maar ik BLIJF lid, moet alleen nog uitzoeken hoe zo'n forum werkt. Je ligt er trouwens lui bij Isegrim.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:17 schreef Isegrim het volgende:
Het is hier ook hartstikke leuk en je bent al lid!
Je kan zelf kiezen welk plaatje (user icon) je gebruikt. Dat is (bijna nooit) de gebruiker zelf. Ik ben namelijk ook niet Boulahrouz.quote:Op maandag 6 juli 2015 15:16 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet Nostalgist, als ik je foto zie lijk je me een knappe vrouw, maar wat betekent dan dat mannenicoontje voor je naam?
Lol.. Die knappe vrouw is Alanis Morissette. Ik ben de man van Leandraquote:Op maandag 6 juli 2015 15:16 schreef GerhardtMulder het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet Nostalgist, als ik je foto zie lijk je me een knappe vrouw, maar wat betekent dan dat mannenicoontje voor je naam?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |