Tsja, het is niet makkelijk om atheist te zijn.quote:'The only people likely to acknowledge the legitimacy of this experience will be representatives of one or another Iron Age religion or New Age cult'.
Daar slaat hij de spijker op zijn kop. Was dat nou zou moeilijk om in te zien?...…quote:'At its best, religion is a set of stories that recount the ethical and contemplative insights of our wisest ancestors.'
Hij schaart zich bij degenen (zoals Pinker, Nagel, McGinn) die betwijfelen of bewustzijn ooit door de wetenschap verklaard kan worden, en schrijft:quote:'Consciousness is the one thing in this universe that cannot be an illusion'.
Hij zegt zelfs dat hij hij open staat voor bewijs van dingen als telepathie en helderziendheid, en dat hij agnostisch is over de relatie tussen bewustzijn en de fysische werkelijkheid: 'Als het een emergente eigenschap is van hersenaktiviteit hebben we geen enkel idee over hoe zo'n wonder van emergentie zich zou kunnen voltrekken.'quote:'many truths about ourselves will be discovered in consciousness directly (door introspectie) or not discovered at all'.
Een dergelijke uitspraak doet normaal gesproken de gelovige materialist schuimbekken van verontwaardiging.....quote:'Many scientists and philosophers believe that consciousness is always tied to one of the five senses, and that the idea of pure consciousness apart from seeing, hearing, smelling, tasting, and touching is a category error and a spiritual fantasy. I am confident that they are mistaken.'
Nog wat opmerkelijke citaten:quote:'The brain does exclude an extraordinary amount of information from consciousness. And, like many who have taken psychedelics, I can attest that these compounds throw open the gates. Positing the existence of a Mind at Large is more tempting in some states of consciousness than in others.'
quote:'The aims of spirituality are not exacly those of science, but neither are they unscientific. Search you mind, or pay attention to the conversations you have with other people, and you will discover that there are no real boundaries between science and any other discipline that attempts to make valid claims about the world on the basis of evidence and logic.'
quote:'Altered states of consciousness are empircal facts, and human beings experience them under a wide range of conditions.'
En hier nog een aardige review van het boek:quote:'But consciousness is different. It appears to have no form at all, because anything that would give it form must arise within the field of consciousness. Consciousness is simply the light by which the contours of mind and body are known. It is that which is aware of feelings such as joy, regret, amusement, and despair. It can seem to take their shape for a time, but it is possible to recognize that it never quite does.'
Zelfs de wijze waarop je ziet is veelal transparant voor de waarnemer. We zien veel minder in één opslag dan we ervaren.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 22:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het brein houdt je al continu voor de gek, zo merk je niet eens dat je met je ogen knippert.
Het lijkt een soort omgekeerd autoriteitsargument.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:28 schreef Fir3fly het volgende:
Tjonge. En nu? Ik heb het boek (nog) niet gelezen maar moet ik hem nu vervloeken voor zijn schijnbare afvalligheid van het New Atheist geloof ofzo? Wat is je doel met dit topic?
Klopt ja, maar dat zijn we op zich wel gewend van Jerry. Het idee dat je het best oneens met iemand kan zijn op een gebied maar het volledig eens zijn op een ander gebied lijkt hem vreemd te zijn.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt een soort omgekeerd autoriteitsargument."Kijk, hier is iemand uit jullie kamp die op de zweverige tour gaat. En dus...."
Overigens denk ik dat het vooral schijn is. Schijn die hij naar mijn mening had moeten voorkomen, maar daar is het.
Het gaat natuurlijk om wat er wordt gezegd, en niet zozeer om wie het zegt.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt ja, maar dat zijn we op zich wel gewend van Jerry. Het idee dat je het best oneens met iemand kan zijn op een gebied maar het volledig eens zijn op een ander gebied lijkt hem vreemd te zijn.
Al gauw 80-90% van onze perceptie wordt door onze hersenen 'verzonnen' op basis van ervaringen en verwachtingen. Maar een heel klein deel is echte waarneming. En als die waarneming niet voldoet aan de verwachtingen maak je een grote kans dat het eruit gefilterd wordt.quote:Op zondag 28 juni 2015 00:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zelfs de wijze waarop je ziet is veelal transparant voor de waarnemer. We zien veel minder in één opslag dan we ervaren.
Haha!quote:'At its best, religion is a set of stories that recount the ethical and contemplative insights of our wisest ancestors.'
Hoe kun je het daar mee oneens zijn? Dat religies als werkelijkheidsverklaringen niet werken is niet hun schuld, het was gewoon de filosofie en wijsheid van die tijd. Die lui konden niet beter weten.quote:
Religie codificeert gewoonterecht, vaak dus gewoonteonrecht.quote:
Dat betekent nog niet direct dat die wijsheid afkomstig was van de meest wijze mensen van die tijd. Dat laatste durf ik eigenlijk wel te betwijfelen.quote:Op zondag 28 juni 2015 13:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kun je het daar mee oneens zijn? Dat religies als werkelijkheidsverklaringen niet werken is niet hun schuld, het was gewoon de filosofie en wijsheid van die tijd. Die lui konden niet beter weten.
Mja, goed punt. Maar het was wel de enige uitingquote:Op zondag 28 juni 2015 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat betekent nog niet direct dat die wijsheid afkomstig was van de meest wijze mensen van die tijd. Dat laatste durf ik eigenlijk wel te betwijfelen.
Het is eigenlijk nog niet zo heel lang dat de meest wijze mensen in onze samenleving intellectuele vrijheid genieten.
Ik ken die mensen niet en wat ik van de spiritualiteit en het geloof heb meegekregen dankzij de bijbel en koran spreekt dat nou niet bepaald van intelligentie. Vind ik dan heh.quote:
Ik neem het ze ook niet kwalijk.quote:Dat religies als werkelijkheidsverklaringen niet werken is niet hun schuld, het was gewoon de filosofie en wijsheid van die tijd. Die lui konden niet beter weten.
Het Boeddhisme waar Harris naar verwijst kent atheïstische kenmerken omdat ze net als atheïsten niet geloven in een scheppende persoonlijke God. Tot zover de overeenkomsten.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:28 schreef Molurus het volgende:
Ergens is het ook wel ironisch.. Harris pleit ervoor het woord 'atheisme' niet te gebruiken omdat daar zoveel onnodige misverstanden aan zijn verbonden.
Waarom gaat hij dan, in hemelsnaam, wel aan de haal met het begrip 'spiritualiteit? Dat dat door zo'n beetje iedereen opportunistisch geinterpreteerd zou gaan worden was natuurlijk eenvoudig te voorspellen.
Zeggen ze dat? Zoals ik het begrijp zeggen ze voornamelijk dat niet alle vragen even interessant zijn. Met name Dennett houdt ervan om oninteressante vragen te vervangen door in zijn ogen meer interessante vragen. Vragen die de minder interessante vragen overbodig maken.quote:Op maandag 29 juni 2015 19:36 schreef speknek het volgende:
Waking up is wel echt een slechte titel zeg, ik snap wel wat die reviewer bedoelt met bourgeois theater. Desalniettemin vind ik het wel interessant. Voor mensen die zeggen de vraag belangrijker te vinden dan het antwoord, vind ik de 'New atheists' wel heel hard hun best doen de deur dicht te slaan en te barricaderen.
"Allerlei zaken"? Waar hebben we het dan precies over?quote:Op maandag 29 juni 2015 19:36 schreef speknek het volgende:
Historisch gezien begrijpelijk, levensbeschouwelijk niet echt. Zodoende is het niet gek dat Harris toch allerlei zaken open probeert te zetten. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, en van wat ik er van lees ben ik dat ook grotendeels niet, maar ik vind hem nu al interessanter. Good for him.
Zie hierover ook dit filmpje.quote:Before going any further, I should address the animosity that many readers feel toward the term spiritual. Whenever I use the word, as in referring to meditation as a “spiritual practice,” I hear from fellow skeptics and atheists who think that I have committed a grievous error.
The word spirit comes from the Latin spiritus, which is a translation of the Greek pneuma, meaning “breath.” Around the thirteenth century, the term became entangled with beliefs about immaterial souls, supernatural beings, ghosts, and so forth. It acquired other meanings as well: We speak of the spirit of a thing as its most essential principle or of certain volatile substances and liquors as spirits. Nevertheless, many nonbelievers now consider all things “spiritual” to be contaminated by medieval superstition.
I do not share their semantic concerns.[1] Yes, to walk the aisles of any “spiritual” bookstore is to confront the yearning and credulity of our species by the yard, but there is no other term—apart from the even more problematic mystical or the more restrictive contemplative—with which to discuss the efforts people make, through meditation, psychedelics, or other means, to fully bring their minds into the present or to induce nonordinary states of consciousness. And no other word links this spectrum of experience to our ethical lives.
Throughout this book, I discuss certain classically spiritual phenomena, concepts, and practices in the context of our modern understanding of the human mind—and I cannot do this while restricting myself to the terminology of ordinary experience. So I will use spiritual, mystical, contemplative, and transcendent without further apology. However, I will be precise in describing the experiences and methods that merit these terms.
quote:Spirituality must be distinguished from religion—because people of every faith, and of none, have had the same sorts of spiritual experiences. While these states of mind are usually interpreted through the lens of one or another religious doctrine, we know that this is a mistake. Nothing that a Christian, a Muslim, and a Hindu can experience—self-transcending love, ecstasy, bliss, inner light—constitutes evidence in support of their traditional beliefs, because their beliefs are logically incompatible with one another. A deeper principle must be at work.
That principle is the subject of this book: The feeling that we call “I” is an illusion. There is no discrete self or ego living like a Minotaur in the labyrinth of the brain. And the feeling that there is—the sense of being perched somewhere behind your eyes, looking out at a world that is separate from yourself—can be altered or entirely extinguished. Although such experiences of “self-transcendence” are generally thought about in religious terms, there is nothing, in principle, irrational about them. From both a scientific and a philosophical point of view, they represent a clearer understanding of the way things are. Deepening that understanding, and repeatedly cutting through the illusion of the self, is what is meant by “spirituality” in the context of this book.
Die zit zich nu stilletjes af te vragen waarom dit bericht niet het resultaat heeft dat hij ervan verwachtte.quote:
Dat is een boeddhistisch standpunt. Het ego an sich is het probleem niet, en net zoals gedachten en gevoelens brengt het veel goede dingen. Het veroorzaakt echter lijden wanneer we het een inherent bestaan toeëigenen. Wanneer we het ego niet als constructie ervaren maar als 'onze identiteit', en ons identificeren met onze gevoelens en gedachten, dan kweek je de mogelijkheid tot lijden. En vaak gebeurt dat onbewust. Meditatie geeft hier inzicht in.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 21:51 schreef JerryWesterby het volgende:
Het doel van meditatie is volgens Harris om het Zelf, het Ego, met al zijn wereldse beslommeringen, uit het denken weg te krijgen en dan puur bewustzijn te ervaren.
Klinkt heel zinnig. Ik heb ook wel eens geprobeerd te mediteren, maar het was geen succes. Het is nogal saai natuurlijk, zonder gedachten, en ik ben waarschijnlijk te ongeduldig als ik daar niet snel een of ander resultaat van merk. Aan de andere kant ben ik van nature al tamelijk contemplatief en relativerend. Misschien moet ik het doen juist als ik geirriteerd ben of zo, in plaats van als ik me toch al OK voel.quote:Op woensdag 1 juli 2015 17:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een boeddhistisch standpunt. Het ego an sich is het probleem niet, en net zoals gedachten en gevoelens brengt het veel goede dingen. Het veroorzaakt echter lijden wanneer we het een inherent bestaan toeëigenen. Wanneer we het ego niet als constructie ervaren maar als 'onze identiteit', en ons identificeren met onze gevoelens en gedachten, dan kweek je de mogelijkheid tot lijden. En vaak gebeurt dat onbewust. Meditatie geeft hier inzicht in.
Ik wilde voornamelijk het boek aanraden, en reacties lezen.quote:
Nee hoor, ik ben er erg tevreden mee. Er zit van alles bij. Bij sommige hóór ik bijna het tandengeknars ;-)quote:Op woensdag 1 juli 2015 16:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die zit zich nu stilletjes af te vragen waarom dit bericht niet het resultaat heeft dat hij ervan verwachtte.
en geween.quote:Op woensdag 1 juli 2015 21:03 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben er erg tevreden mee. Er zit van alles bij. Bij sommige hóór ik bijna het tandengeknars ;-)
Bedankt voor je steun Vuurvlieg, maar ik moet je toch enigzins corrigeren. Sommige materialisten, zoals de New Atheists bijvoorbeeld, kan een zekere kwaadaardigheid inderdaad niet ontzegd worden, maar verreweg de meeste materialisten zijn simpelweg het slachtoffer van gezichtsbedrog. Zoals bij zo'n plaatje dat je op twee manieren kan zien, maar waarbij je je manier van kijken als het ware moet omdraaien:quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:42 schreef Fir3fly het volgende:
Veel succes met je kruisvaart tegen de kwaadaardige materialisten Jerry.
Het materialisme is een hardnekkig en puriteins geloof, dat het denken verspert. Het bestempeld allerlei waardevolle manieren van denken tot onwetenschappelijk, of tot 'pseudo-wetenschap' of wat ook. Maar we hebben die andere manieren van denken juist hard nodig om te helpen de werkelijkheid te verklaren, zodanig dat wij, en onze hele menselijke wereld, er ook in passen.quote:'A kind of self-deceiving fatalism, namely the conviction that the universe has no purpose, that it contains at bottom, as Dawkins has written, "nothing but blind, pitiless indifference".
Materialisme is een geloof Vuurvlieg. Face it.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 17:07 schreef Fir3fly het volgende:
Ach het is weer het standaard riedeltje. "Ik wil graag dat het universum een doel heeft dus zoek ik daarnaar".
Je kunt er mooi over lullen maar het aantal personen dat daadwerkelijk dit soort dingen serieus neemt is op een paar handen te tellen. Met een reden: het is allemaal totaal ongefundeerd en levert niets op wat ook maar enigszins verklarend vermogen heeft.
Met als klap op de vuurpijl de bestempeling van materialisme als religie. Ach. Schattig.
Zo werkt wetenschap natuurlijk ook niet. Er is ook geen enkele wetenschapper die beweert dat dat zo werkt, zelfs Dawkins niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:20 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik op diplomatieke wijze aangeven dat zoiets niet kan, omdat er geen natuurwetenschappelijk bewijs voor is.
Nou nee,quote:Op vrijdag 3 juli 2015 17:07 schreef Fir3fly het volgende:
Je kunt er mooi over lullen maar het aantal personen dat daadwerkelijk dit soort dingen serieus neemt is op een paar handen te tellen. Met een reden: het is allemaal totaal ongefundeerd en levert niets op wat ook maar enigszins verklarend vermogen heeft.
Met als klap op de vuurpijl de bestempeling van materialisme als religie. Ach. Schattig.
Als ik zo je OP lees, dan zegt Sam Harris werkelijk niks nieuws over hemzelf. Sterker nog, je geeft het, hierboven, zelf al min of meer aan.quote:Op donderdag 2 juli 2015 07:44 schreef JerryWesterby het volgende:
Al met al ben ik nieuwsgierig naar hoe mensen als Dennett en Dawkins reageren op de defectie van Harris uit het kamp van materialistische hardliners. Achteraf gezien is zijn nieuwe koers niet eens zo verrassend, gezien zijn vorige boek: 'The Moral Landscape', waarin hij argumenteert tegen moreel relativisme op basis van een rationeel te bepalen 'welzijn van bewuste wezens'. Als je dat doet kan je al geen materialist meer zijn. Als materialisme waar is, is moreel relativisme dat ook. Dat boek kreeg echter nog enthousiaste blurbs van zijn vrienden. Nu is het volgens mij al heel lang radiostilte.
Ben benieuwd hoor, hoe de wetenschap volgens jou werkt. Aangezien ik noch een stroman doe (ben net zo eerlijk geinteresseerd in de werkelijkheid als jij), noch geheel onbekend ben met hoe wetenschap werkt.....quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo werkt wetenschap natuurlijk ook niet. Er is ook geen enkele wetenschapper die beweert dat dat zo werkt, zelfs Dawkins niet.
Dit lijkt vooralsnog het meeste op een mislukte stroman. Maar het zou kunnen dat je zelf gewoon niet begrijpt hoe wetenschap werkt, dat voordeel van de twijfel wil ik je nog wel geven.
Je zegt daar: "X kan niet, want er is geen natuurwetenschappelijk bewijs voor", en suggereert daar dat dat een typisch wetenschappelijke manier is om naar de wereld te kijken.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:42 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoor, hoe de wetenschap volgens jou werkt. Aangezien ik noch een stroman doe (ben net zo eerlijk geinteresseerd in de werkelijkheid als jij), noch geheel onbekend ben met hoe wetenschap werkt.....
De onderstreepte vraag ziet er onschuldiger en oninteressanter uit dan hij werkelijk is.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
Is het bewustzijn de basis van het universum? niemand die het weet. Maakt het wat uit?
Waarom alleen voor het moment, vraag ik me dan af. Wat denk je dan op andere momenten? Dat ik doelbewuste bullshit produceer? Ben je paranoide of zo?....quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zegt daar: "X kan niet, want er is geen natuurwetenschappelijk bewijs voor", en suggereert daar dat dat een typisch wetenschappelijke manier is om naar de wereld te kijken.
En dan zeg ik: dat is regelrechte bullshit. En dan wil ik voor het moment best aannemen dat het geen doelbewuste bullshit is (wat impliceert dat het geen stroman is maar wetenschappelijk analfabetisme van jouw kant), maar het is en blijft bullshit.
Dat is waar. Wat vind je er zelf van?quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
De onderstreepte vraag ziet er onschuldiger en oninteressanter uit dan hij werkelijk is.
Een goede, waardevolle hypothese, een hypothese die de potentie heeft te leiden tot nieuwe kennis, is er altijd 1 van het soort dat uitmaakt. Het soort waarbij je kunt zeggen: het universum waarin de hypothese waar is ziet er anders uit dan een universum waarin de hypothese onwaar is.
Als het niet uitmaakt dan is het eenvoudig geen interessant idee.
Ik geloof niet dat dat de gangbare uitleg van het begrip 'natuurwet' is, nee.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 19:03 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar OK. Je bedoelt dat als er na onafhankelijk objectief testen natuurwetenschappelijk bewijs voor iets gevonden wordt etc, (alle feiten voldoen) het geaccepteerd wordt als natuurwet.
Assumption is the mother of all fuckups.quote:
Dan weten we ieg niets.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 19:03 schreef JerryWesterby het volgende:
Maar wat als dat bewijs nu niet gevonden wordt?
Waarvan precies?quote:Op vrijdag 3 juli 2015 19:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is waar. Wat vind je er zelf van?
Yes. Is exactly what I mean.quote:
Leuk, je probeert er een spin aan te geven. Spindoctor ;-)quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Als ik zo je OP lees, dan zegt Sam Harris werkelijk niks nieuws over hemzelf. Sterker nog, je geeft het, hierboven, zelf al min of meer aan.
Dit zijn uitspraken die hij al jaren doet, dus ik snap niet zo je "sneer" naar Dennett en Dawkins...die zullen er vast wel ooit iets over gezegd hebben (van Dawkins weet ik het wel zeker) en ze zullen het vast niet met alles wat Harris zegt eens zijn, maar zo verbaast zal men niet zijn.
Dit topic komt mijn ziens een beetje wanhopig over...ieder die ooit iets heeft gelezen van Sam Harris kan volgens mij niet heel verbaast zijn.
Mwah, meer een filosofisch concept. Ik zeg ook niet dat ik het aanhang. Sowieso is het wat mij betreft meer het verwerpen van onbewijsbare filosofische mumbo jumbo van het soort dat jij predikt.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:20 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Materialisme is een geloof Vuurvlieg. Face it.
Het standaard riedeltje, de standaard onzin. Het is precies andersom zoals jij zegt, eigenlijk altijd.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:31 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nou nee,
Het is de enige gefundeerde en goed doordachte levenshouding die je vanuit onze positie kunt innemen.
Materialisme daarentegen is simpelweg een 1e aanname die we doen om überhaupt iets te kunnen verklaren binnen dat deel van ons bewustzijn wat materieel is. Verklaringen gebaseerd op een 1e aanname zijn echter net zo zeer ongefundeerd als de 1e aanname zelf. De so called wetenschappelijk bewezen verklaringen over ons bestaan of binnen de fysieke realiteit bestaan bij de gratie van de 1e aanname.
Zolang je dat simpele feit niet kunt weg redeneren is de verklaring dat bewustzijn zelf het enige juiste startpunt is een stuk rationeler dan andersom.
Het is niet mijn hypothese, en in mijn ogen is die niet al te coherent. En het coherent daarvan maken zie ik niet als mijn directe verantwoordelijke als criticus van dat idee.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 20:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Of het wat uitmaakt dat de basis van het universum het bewustzijn is (of niet).
Tot dusver ben jij degene die verkeerde aannames doet, en niemand anders. Wil je een spiegeltje?quote:
En nog even hierover: de mannen die jij noemt zijn het allemaal oneens met elkaar over allerlei onderwerpen. Jouw pogingen om 'materialisme' als een soort cult neer te zetten zijn flink doorzichtig.quote:Op donderdag 2 juli 2015 07:44 schreef JerryWesterby het volgende:
Iemand die er in zijn boek flink van langs krijgt is trouwens Douglas Hofstadter (een vriend van Daniel Dennett, en gelovig materialist), omdat die een door Harris' gewaardeerde Boeddistische schrijver belachelijk heeft gemaakt.
Al met al ben ik nieuwsgierig naar hoe mensen als Dennett en Dawkins reageren op de defectie van Harris uit het kamp van materialistische hardliners. Achteraf gezien is zijn nieuwe koers niet eens zo verrassend, gezien zijn vorige boek: 'The Moral Landscape', waarin hij argumenteert tegen moreel relativisme op basis van een rationeel te bepalen 'welzijn van bewuste wezens'. Als je dat doet kan je al geen materialist meer zijn. Als materialisme waar is, is moreel relativisme dat ook. Dat boek kreeg echter nog enthousiaste blurbs van zijn vrienden. Nu is het volgens mij al heel lang radiostilte.
Reageer je wel op mijn post?quote:Op vrijdag 3 juli 2015 20:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Leuk, je probeert er een spin aan te geven. Spindoctor ;-)
De kans is groot dat ik dit boek van hem ook wel zal lezen ja.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 20:11 schreef JerryWesterby het volgende:Maar lees gewoon zijn boek. Ik kan het aanraden.
Ik zei iets over wanhopig overkomen in de OP...dit soort uitspraken vallen daar ook wel onder imho.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 20:11 schreef JerryWesterby het volgende:Maar waarschijnlijk moet ik dat juist niet doen....
Ok, niet lezen dat boek! Is controversieel!
Aura's hebben helemaal niks met materialisme te maken. Integendeel zelfs, het is ietsisme.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:20 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Materialisme is een geloof Vuurvlieg. Face it.
En 'op een paar handen te tellen' is een kwestie van wat je leest. Ik las vroeger ook alleen maar Dawkins etc. Dan lijkt het of dat alles is.
Ik had ooit een date met een dame die zei dat ze aura's zag. Ik op diplomatieke wijze aangeven dat zoiets niet kan, omdat er geen natuurwetenschappelijk bewijs voor is. Achteraf denk ik: op basis waarvan beweerde ik eigenlijk dat wat zij zag er niet was? En dat zij dus eigenlijk gestoord was?
Die basis is niet zo sterk als je denkt, als je hem echt op de proef stelt.
Heel kernachtig gezegd! Wat je erin stopt krijg je er ook weer uit. Als je aanneemt dat de werkelijkheid alleen bestaat uit de fysische verschijnselen die we met zijn allen waarnemen, en niet uit dingen als 'zin hebben', en je stelt vervolgens toch de vraag of die fysische verschijnselen zin hebben, dan is het antwoord natuurlijk 'nee'.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:31 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nou nee,
Het is de enige gefundeerde en goed doordachte levenshouding die je vanuit onze positie kunt innemen.
Materialisme daarentegen is simpelweg een 1e aanname die we doen om überhaupt iets te kunnen verklaren binnen dat deel van ons bewustzijn wat materieel is. Verklaringen gebaseerd op een 1e aanname zijn echter net zo zeer ongefundeerd als de 1e aanname zelf. De so called wetenschappelijk bewezen verklaringen over ons bestaan of binnen de fysieke realiteit bestaan bij de gratie van de 1e aanname.
Zolang je dat simpele feit niet kunt weg redeneren is de verklaring dat bewustzijn zelf het enige juiste startpunt is een stuk rationeler dan andersom.
OK, des te beter voor Sam. Ik moet zeggen dat ik het gemist heb, maar ik zal denk ik niet de enige zijn. Kan aan mij liggen of aan het pamfletterig gebral dat hem ook niet vreemd is. Ik heb wel zijn The Moral Landscape gelezen en vond het een goed boek.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 09:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
Reageer je wel op mijn post?Ik begrijp deze reactie namelijk niet zo. Waar ik op wees is dat de quotes in je OP van Sam Harris voor hem niks nieuw zijn, lees enkele van zijn boeken, luister naar lectures van hem en het is duidelijk dat hij al dik 10 jaar er zo over denkt (zo niet langer).
Ook zijn kritiek dat men te veel nadruk leggen op zijn atheïsme en dat hij wel degelijk de waarde van spirituele ervaringen erkent (enkel dat hij daar geen bovennatuurlijke verklaring aanhangt) is niet nieuw. Geeft hij ook al jaren aan, dus is het niet heel controversieel dat hij het een keer gaat benadrukken lijkt me.
Vind ik juist wel. Het universum zit rationeel in elkaar en produceert uiterst interessante dingen, zoals bewuste wezens die het vervolgens kunnen bewonderen. Het is een soort kunstwerk, en een kunstwerk heeft een doel.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
Er valt geen 'hoger' doel te destilleren uit het universum. Er zijn geen aanwijzingen voor een bepaald doel.
Waarom zou het niet allebei kunnen?quote:Is het zo moeilijk om gewoon een persoonlijk doel in je leven te hebben? in plaats van een collectief hoger doel.
Maakt een heleboel uit volgens mij. Niet voor de natuurkunde, die blijft gewoon hetzelfde. Maar wel voor de filosofie en de samenleving en hoe we met elkaar en onze planeet omgaan.... Ik kan nu weer een heel epistel gaan schrijven maar ik zal dat de lezers van dit topic, en mezelf, niet aandoen.quote:De rest van je verhaal is gewoon een hoop wensdenken. Is het bewustzijn de basis van het universum? niemand die het weet. Maakt het wat uit?
Dit is precies de reden dat ik het onverstandig van Harris vind dat hij aan de haal gaat met een begrip als 'spiritualiteit'. Dat wordt gretig verkeerd begrepen door mensen zoals jij.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 18:25 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het gemist heb, maar ik zal denk ik niet de enige zijn.
Ik denk dat ik hem goed begrepen heb hoor, en ik begrijp ook zijn gebral. Ik denk juist dat jij het niet goed begrijpt. Maar dat was te verwachten ;-)quote:Op zaterdag 4 juli 2015 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is precies de reden dat ik het onverstandig van Harris vind dat hij aan de haal gaat met een begrip als 'spiritualiteit'. Dat wordt gretig verkeerd begrepen door mensen zoals jij.
Ik moet zeggen dat ik deze keer ook niets meer heb dan ditquote:
In zekere zin is dat ook zo, dat is wat ik bedoel. Heb ik met jullie ook. Alleen snap ik jullie en jullie mij niet, dus ik ben altijd in het voordeel ;-) Maar kom eens met een argument, misschien kunnen we onze werkelijkheden aan elkaar toetsen.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik deze keer ook niets meer heb dan dit. Heeft het überhaupt not zin iets tegen Jerry te zeggen? Het lijkt wel of hij in een volledig andere werkelijkheid leeft (ironisch genoeg).
Als ex-christen snap ik je heel goed. Wat je nog niet begrepen hebt, is dat materialisme geen doel of zijnsverklaring zoekt: de reis is het doel, niet de bestemming. Je maakt je eigen zingeving door je eigen weg te bepalen. Mijn vader zei altijd: "heb je geen zin, dan maak je maar zin."quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:14 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
In zekere zin is dat ook zo, dat is wat ik bedoel. Heb ik met jullie ook. Alleen snap ik jullie en jullie mij niet, dus ik ben altijd in het voordeel ;-) Maar kom eens met een argument, misschien kunnen we onze werkelijkheden aan elkaar toetsen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Als ex-christen snap ik je heel goed. Wat je nog niet begrepen hebt, is dat materialisme geen doel of zijnsverklaring zoekt: de reis is het doel, niet de bestemming. Je maakt je eigen zingeving door je eigen weg te bepalen. Mijn vader zei altijd: "heb je geen zin, dan maak je maar zin."
Nee, je snapt er geen moer van, maar dat is wel prima verder.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:14 schreef JerryWesterby het volgende:
Alleen snap ik jullie en jullie mij niet,
Wat een hoogmoed: een gelovige die meent dat een materialist niet zou weten wat materialisme inhoud.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar dat is geen materialisme. In tegendeel, daarmee verwerp je materialisme.
Hij heeft allang besloten wat het is en ageert daar ook tegen. Dat hij tegen z'n eigen vogelverschrikker aan het schreeuwen is maakt hem ook niet uit.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat een hoogmoed: een gelovige die meent dat een materialist niet zou weten wat materialisme inhoud.
Volgens het materialisme kan je je eigen zingeving helemaal niet maken. Je bent een biologische machine die zijn DNA repliceert. En that's it. Als in: meer is er niet.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat een hoogmoed: een gelovige die meent dat een materialist niet zou weten wat materialisme inhoud.
Dat is tegenstrijdig met elkaar.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:05 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Volgens het materialisme kan je je eigen zingeving helemaal niet maken. Je bent een biologische machine die zijn DNA repliceert. En that's it. Als in: meer is er niet.
Dit is wat ze noemen greedy reductionism, hoezo kun je je eigen zingeving niet maken?quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:05 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Volgens het materialisme kan je je eigen zingeving helemaal niet maken. Je bent een biologische machine die zijn DNA repliceert. En that's it. Als in: meer is er niet.
Met zo'n uitspraak is het ook niet heel vreemd dat je heb gemist wat hij bedoelt.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 18:25 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
OK, des te beter voor Sam. Ik moet zeggen dat ik het gemist heb, maar ik zal denk ik niet de enige zijn.
Vast niet, maar of dat werkelijk aan Sam Harris ligt weet ik niet, sommige mensen doen wel heel erg veel moeite om anderen niet te willen begrijpen.
[quote]Op zaterdag 4 juli 2015 18:25 schreef JerryWesterby het volgende: Kan aan mij liggen of aan het pamfletterig gebral dat hem ook niet vreemd is.
Ik heb o.a. dat boek ook gelezen en ja ik vond zijn idee van een moraal landschap eigenlijk wel erg sterk. Wellicht niet aan alle kanten waterdicht, maar goed dat is geen enkel (moraal) concept.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 18:25 schreef JerryWesterby het volgende:Ik heb wel zijn The Moral Landscape gelezen en vond het een goed boek.
Nou ja, Sam Harris heeft er een handje van om een andere draai of betekenis te geven aan "bekende" begrippen. Kan me niet in alles vinden in wat hij zegt, maar vind het over het algemeen wel verfrissend...en waarom niet...altijd wel aardig om iets in een ander licht te bezien.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is precies de reden dat ik het onverstandig van Harris vind dat hij aan de haal gaat met een begrip als 'spiritualiteit'. Dat wordt gretig verkeerd begrepen door mensen zoals jij.
Ik ben niet degene die beweert dat dat niet kan.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit is wat ze noemen greedy reductionism, hoezo kun je je eigen zingeving niet maken?
Maar wat hij hier (imo) probeert te doen (en eerder in lezingen e.d.) is een begrip dat ooit is geclaimd door religies, terug te veroveren, of in ieder geval uit het domein van het vage/bovennatuurlijke halen.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja, Sam Harris heeft er een handje van om een andere draai of betekenis te geven aan "bekende" begrippen. Kan me niet in alles vinden in wat hij zegt, maar vind het over het algemeen wel verfrissend...en waarom niet...altijd wel aardig om iets in een ander licht te bezien.
Dat kan dan verkeerd begrepen of gebruikt worden, maar goed dat is het wel waard denk ik. Dat houd je toch nooit tegen.
Waarom zou je dan geen zingeving kunnen maken?quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:05 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Volgens het materialisme kan je je eigen zingeving helemaal niet maken. Je bent een biologische machine die zijn DNA repliceert. En that's it. Als in: meer is er niet.
Nogmaals, ik heb zijn boek gelezen en begrepen. Als je denkt dat ik het verkeerd heb begrepen, of wel heb begrepen maar verkeerd gebruik, dan moet je dat argumenteren. Het is tenslotte een topic in een forum.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja, Sam Harris heeft er een handje van om een andere draai of betekenis te geven aan "bekende" begrippen. Kan me niet in alles vinden in wat hij zegt, maar vind het over het algemeen wel verfrissend...en waarom niet...altijd wel aardig om iets in een ander licht te bezien.
Dat kan dan verkeerd begrepen of gebruikt worden, maar goed dat is het wel waard denk ik. Dat houd je toch nooit tegen.
Klopt...maar dat komt omdat hij spiritualiteit koppelt aan menselijke ervaring en niet aan bovennatuurlijke ervaring. Hij geeft eigenlijk aan dat spiritualiteit een onderdeel is van de mens en dat daar zinnige dingen over te zeggen zijn, maar vind ook dat dit te vaak wordt genegeerd in debat met andere atheïsten, terwijl hij ook vind dat gelovigen het ten onrechte als "eigendom" claimen. Is natuurlijk wel iets voor te zeggen.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:36 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar wat hij hier (imo) probeert te doen (en eerder in lezingen e.d.) is een begrip dat ooit is geclaimd door religies, terug te veroveren, of in ieder geval uit het domein van het vage/bovennatuurlijke halen.
Hoezo kan het wel vanuit een niet-materialistisch perspectief?quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die beweert dat dat niet kan.
Vertel mij maar eens hoe het wel kan vanuit materialisme.
Ik zal eerst zelf het boek moeten lezen voordat ik kan zeggen of dat je het werkelijk verkeerd heb gelezen. Ik reageerde in eerste instantie enkel op de quotes in je OP en die zijn en waren niks nieuws voor Harris.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nogmaals, ik heb zijn boek gelezen en begrepen. Als je denkt dat ik het verkeerd heb begrepen, of wel heb begrepen maar verkeerd gebruik, dan moet je dat argumenteren. Het is tenslotte een topic in een forum.
Nee, hij doet dat in dit boek ook. Maar dat is wat spiritualiteit betreft, en wat mij betreft, irrelevant. Ik heb ook niet iets anders beweerd. Wellicht dat je mij verkeerd inschat dan.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik zal eerst zelf het boek moeten lezen voordat ik kan zeggen of dat je het werkelijk verkeerd heb gelezen. Ik reageerde in eerste instantie enkel op de quotes in je OP en die zijn en waren niks nieuws voor Harris.
Ik reageerde op Molurus, omdat Sam Harris het hier meerdere keren over heeft gehad in lectures (op youtube kan je die vinden) waarin hij, zoals GrumpyFish al aangaf, het concept spiritualiteit uit de sfeer van religie en geloof wilde trekken.
Wellicht geeft hij in dit boek weer een geheel andere draai aan spiritualiteit, dat weet ik niet (ik zal dit boek dan moeten lezen), maar gezien zijn eerdere uitspraken verwacht ik dat niet.
Mmm, nee. Ik zal niet degene zijn die de 'spirituele mumbo jumbo' van Sam Harris buiten de werkelijkheid plaatst.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:56 schreef Fir3fly het volgende:
Het meest grappige vind ik nog wel dat Jerry bij de eerste horde al valt. 'Waking up' refereert niet aan Harris zelf, zoals Jerry ons wil doen geloven, maar aan de mensen die spirituele mumbo jumbo buiten de werkelijkheid plaatsen.
Klinkt bekend?
Vanuit een niet-materialistisch perspectief is dat zeker mogelijk. Bewustzijn is een en al zinvolheid. Is misschien een en hetzelfde.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoezo kan het wel vanuit een niet-materialistisch perspectief?
Ik zie niet hoe zingeving verschillend is in beide stromingen.
Maar jij bedoeld met materialisme zeker reductioneel materialisme/determinisme?
Jullie kunnen niet meer verschillen. Grappig, die cognitieve dissonantie.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 21:07 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Mmm, nee. Ik zal niet degene zijn die de 'spirituele mumbo jumbo' van Sam Harris buiten de werkelijkheid plaatst.
Ik (en Sam Harris), doe juist het tegenovergestelde.
Bewonderenswaardig dat wel maar ik ben bang dat het allemaal verspilde moeite is.quote:
Dat is Jerry zijn cirkelredenering van materialisme.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit is wat ze noemen greedy reductionism, hoezo kun je je eigen zingeving niet maken?
Het idee van meditatie is dat je accepteert wat zich voordoet. Daarom wordt het ook aangeraden het op een vast tijdstip te doen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 20:58 schreef JerryWesterby het volgende:
Misschien moet ik het doen juist als ik geirriteerd ben of zo, in plaats van als ik me toch al OK voel.
Categorie "Einstein gebruikt het woord 'God" "quote:Op zaterdag 4 juli 2015 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is precies de reden dat ik het onverstandig van Harris vind dat hij aan de haal gaat met een begrip als 'spiritualiteit'. Dat wordt gretig verkeerd begrepen door mensen zoals jij.
Exact hetzelfde probleem inderdaad.quote:Op zondag 5 juli 2015 10:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Categorie "Einstein gebruikt het woord 'God" "
Het is een "no true scotsman" redenering:quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die beweert dat dat niet kan.
Vertel mij maar eens hoe het wel kan vanuit materialisme.
Klopt, het werkt ook niet bepaald als een argument voor het verwerpen van materialisme inderdaad. (Welke betekenis we daar dan ook aan geven.)quote:Op zondag 5 juli 2015 11:19 schreef Fir3fly het volgende:
En zelfs als dat waar zou zijn zou het niet minder plausibel zijn.
Ja grappig. Doet me denken aan verhalen van Philip K. Dick.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 23:34 schreef Jappie het volgende:
[..]
Bewonderenswaardig dat wel maar ik ben bang dat het allemaal verspilde moeite is.
Anyway..ik zat me omgekeerd het volgende af te vragen:
Stel dat de fysische wereld daadwerkelijk alles is wat er is en dat zelfs zoiets als mystieke ervaringen of bde's fysisch verklaarbaar zouden worden (en daarmee op termijn bestuur of opwekbaar)
Dan kun je mensen dus ook tijdloosheid en absolute liefde en wat niet meer kunnen laten ervaren in deze opgewekte toestanden.
M.a.w. je zou als mens vanuit een materiele wereld waar het besef van eindigheid leeft oneindig leven kunnen ervaren. Getuige de verklaringen van de heren experts zijn de beleefde ervaringen van mensen die claimen een bde te hebben gehad immers allemaal gestoeld op enkele seconden aan hersenactiviteit. Dus kun je nagaan wat je in een paar minuten zou kunnen doen laat staan een uur of een dag. Mensen kunnen dan al de levens leiden die ze willen leven tot ze er genoeg van hebben en vervolgens wakker worden gemaakt en dan helaas wel enigszins gedesillusioneerd tot het besef komen dat ze bijvoorbeeld nog 40 jaar moeten wachten tot ze echt sterven omdat het "normale" leven voor hun nu eenmaal nog zo lang duurt maar goed je hebt zojuist de eeuwigheid omarmt..die paar jaar zijn dan ook zo om.
Grappige gedachte nietwaar..
Zelfde probleem als vrije wil.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:42 schreef Semisane het volgende:
[..]
Waarom zou je dan geen zingeving kunnen maken?
Ook emergent materialisme e.d. Tenzij je het begrip materialisme zover oprekt dat het geen materialisme meer is, maar dan kom je in een vorm van dualisme terecht, en dat heeft ook weer zijn problemen.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoezo kan het wel vanuit een niet-materialistisch perspectief?
Ik zie niet hoe zingeving verschillend is in beide stromingen.
Maar jij bedoeld met materialisme zeker reductioneel materialisme/determinisme?
MDMAquote:Op zaterdag 4 juli 2015 23:34 schreef Jappie het volgende:
[..]
Bewonderenswaardig dat wel maar ik ben bang dat het allemaal verspilde moeite is.
Anyway..ik zat me omgekeerd het volgende af te vragen:
Stel dat de fysische wereld daadwerkelijk alles is wat er is en dat zelfs zoiets als mystieke ervaringen of bde's fysisch verklaarbaar zouden worden (en daarmee op termijn bestuur of opwekbaar)
Dan kun je mensen dus ook tijdloosheid en absolute liefde en wat niet meer kunnen laten ervaren in deze opgewekte toestanden.
M.a.w. je zou als mens vanuit een materiele wereld waar het besef van eindigheid leeft oneindig leven kunnen ervaren. Getuige de verklaringen van de heren experts zijn de beleefde ervaringen van mensen die claimen een bde te hebben gehad immers allemaal gestoeld op enkele seconden aan hersenactiviteit. Dus kun je nagaan wat je in een paar minuten zou kunnen doen laat staan een uur of een dag. Mensen kunnen dan al de levens leiden die ze willen leven tot ze er genoeg van hebben en vervolgens wakker worden gemaakt en dan helaas wel enigszins gedesillusioneerd tot het besef komen dat ze bijvoorbeeld nog 40 jaar moeten wachten tot ze echt sterven omdat het "normale" leven voor hun nu eenmaal nog zo lang duurt maar goed je hebt zojuist de eeuwigheid omarmt..die paar jaar zijn dan ook zo om.
Grappige gedachte nietwaar..
Nee, ook emergentie is materialisme. Dat je de fysica van een zonsondergang begrijpt, maakt hem er niet minder mooi om.quote:Op maandag 6 juli 2015 08:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ook emergent materialisme e.d. Tenzij je het begrip materialisme zover oprekt dat het geen materialisme meer is, maar dan kom je in een vorm van dualisme terecht, en dat heeft ook weer zijn problemen.
Was daar een probleem dan?quote:
quote:As a man who has devoted his whole life to the most clear headed science, to the study of matter, I can tell you as a result of my research about atoms this much: There is no matter as such. All matter originates and exists only by virtue of a force which brings the particle of an atom to vibration and holds this most minute solar system of the atom together. We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent Mind. This Mind is the matrix of all matter.
Dat bedoel ik: emergentie is een fysisch verschijnsel. Wat bedoel jij precies als je zegt dat een zonsondergang emergent is?quote:Op maandag 6 juli 2015 17:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee, ook emergentie is materialisme. Dat je de fysica van een zonsondergang begrijpt, maakt hem er niet minder mooi om.
Het probleem is al talloze malen coherent uiteen gezet. Alleen de oplossing is er niet. Lees anders Chalmers of Nagel of zo. Of gewoon het boek van Harris, of zijn blogs. Jij blijft maar beweren dat je er niets van begrijpt, terwijl verreweg de meeste mensen het wel begrijpen.quote:Op maandag 6 juli 2015 17:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overigens verwacht ik nu niet van je dat je het probleem hier coherent weet neer te zetten. Dan zou je slagen in iets wat filosofen al eeuwenlang nooit is gelukt. Maar het zou al heel wat zijn als je zou erkennen dat het probleem niet eenvoudig te definieren of te verwoorden is. (Als er werkelijk een probleem is natuurlijk, maar dat is op zijn best stap twee.)
Volgens mij bedoelt c.q. zegt hij dat niet.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat bedoel ik: emergentie is een fysisch verschijnsel. Wat bedoel jij precies als je zegt dat een zonsondergang emergent is?
Wat bedoelt hij dan? Dat we de fysica van bewustzijn begrijpen? Dan mag hij dat even uitleggen, want zelfs een Molurus beweert dat niet.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:02 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt c.q. zegt hij dat niet.
Dat is jouw mening en die van Dennett. Het feit dat veel andere filosofen in het veld het probleem wel erkennen betekent dat het geen schande is om een andere mening te hebben.quote:Op maandag 6 juli 2015 17:39 schreef Molurus het volgende:
Er is geen 'hard problem of consciousness'. Ik weet best dat veel filosofen zich daar al eeuwen mee bezig houden. Maar de eindconclusie lijkt toch echt te zijn dat het probleem eenvoudig geen coherent probleem is. Het is een schijnprobleem.
Klopt hoor. Het erkennen van 'the hard problem' betekent echter niet dat je daarmee materialisme ontkent. Overigens is materialisme een prima gedefinieerde term, ondanks jouw verwerping ervan.quote:Op maandag 6 juli 2015 17:39 schreef Molurus het volgende:
En al was het een echt probleem dan is het nog steeds geen argument om wat jij 'materialisme' noemt te verwerpen ten gunste van een ongedefineerd verklaringsmodel. Je zult dan nog steeds met een concreet verklaringsmodel moeten komen
"Dus god" is dat onbegrip gewoon verplaatsen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 08:37 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wat bedoelt hij dan? Dat we de fysica van bewustzijn begrijpen? Dan mag hij dat even uitleggen, want zelfs een Molurus beweert dat niet.
Hij zegt dat we de fysica van een zonsondergang begrijpen, maar zegt vervolgens dat een zonsondergang mooi is. Ik vermoed dat hij dan de kleuren bedoelt. Maar dat is niet de zonsondergang, dat is bewustzijn. En dat begrijpen we juist niet.
Verwerpt Molurus materialisme?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:25 schreef Terra-jin het volgende:
Klopt hoor. Het erkennen van 'the hard problem' betekent echter niet dat je daarmee materialisme ontkent. Overigens is materialisme een prima gedefinieerde term, ondanks jouw verwerping ervan.
Nee, alleen het gebruik van de term. Hij beschouwt het als de "default position" die geen afzonderlijke term behoeft, zoals je jezelf ook geen akabouterist hoeft te noemen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 17:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Verwerpt Molurus materialisme?
Met de kanttekening dat we een enigszins helder beeld hebben van wat een kabouter is. Wat het betekent om te veronderstellen dat die bestaan.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 18:01 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Nee, alleen het gebruik van de term. Hij beschouwt het als de "default position" die geen afzonderlijke term behoeft, zoals je jezelf ook geen akabouterist hoeft te noemen.
JW leest daarin dat Harris afstand neemt van wat hij uitlegt als 'materialisme'. Zonder die foutieve veronderstelling zou hij dit topic vermoedelijk niet hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:57 schreef Haushofer het volgende:
Ik snap deze discussie niet zo goed. Het uitgangspunt van de wetenschap is idd het materialisme, wat een goede zaak is gezien de successen die hiermee geboekt zijn en de conservatieve houding van de wetenschap. Mocht dit paradigma ontoereikend zijn, dan zal het een tijdje duren voordat men het in een andere hoek gaat zoeken, maar er zijn al b.v. wetenschappers die zaken als telepathie, paranormale verschijnselen e.d. onderzoeken.
Ik dacht dat dit topic over Harris' boek zou gaan.
Nee hoor, materialisme is een geaccepteerd, duidelijk begrip in de literatuur over dit onderwerp.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 18:08 schreef Molurus het volgende:
Het woordje 'materialisme' lijkt vooral bedoeld te zijn om de definitielast en de bewijslast te verleggen.
Nee hoor, dat is het niet. Het is volslagen ongedefinieerd welke typen verklaringen voor bewustzijn wel en welke typen verklaringen voor bewustzijn niet strijdig zouden zijn met 'materialisme'.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 18:11 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Nee hoor, materialisme is een geaccepteerd, duidelijk begrip in de literatuur over dit onderwerp.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daarmee gaat de discussie over materialisme en soorten verklaringen helemaal nergens over.
[ Bericht 10% gewijzigd door Molurus op 08-07-2015 00:59:03 ]Niet meer aanwezig in dit forum.
"Ik vind een zonsondergang mooi", betekent dat die perceptie van kleuren endorfines aanmaakt in mijn brein. Heel materialistisch ook.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 08:37 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wat bedoelt hij dan? Dat we de fysica van bewustzijn begrijpen? Dan mag hij dat even uitleggen, want zelfs een Molurus beweert dat niet.
Hij zegt dat we de fysica van een zonsondergang begrijpen, maar zegt vervolgens dat een zonsondergang mooi is. Ik vermoed dat hij dan de kleuren bedoelt. Maar dat is niet de zonsondergang, dat is bewustzijn. En dat begrijpen we juist niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |