Hier is ie sinds begin mei niet meer aan geweest.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 18:39 schreef Leandra het volgende:
Ik had begin deze week de verwarming nog aan, dus ons verbruik ligt sowieso hoger.
Heel netjes. Ik zit in m'n eentje zo rond de 9 a 10 m3.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 18:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Hier April dacht ik. Verbruik met twee volwassenen is in de zomermaanden rond de 15m3 per maand
Ik ben de hele dag thuis hè, en 18,5 graden in de woonkamer word ik niet blij van.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 18:41 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Hier is ie sinds begin mei niet meer aan geweest.
En ik werk de hele dag. Hier koelt het eigenlijk niet verder af dan een graad of 19,5. Vind ik een prima temperatuur. Ik heb het al snel te warm.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 23:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben de hele dag thuis hè, en 18,5 graden in de woonkamer word ik niet blij van.
Als het op 19,5 was blijven hangen had ik de verwarming ook niet aangedaan, maar mijn huis is door de indeling en vooral het balkon aan de zuidzijde heerlijk koel 's zomers, maar als de zomer niet op gang komt, komt er door datzelfde balkon ook geen zon meer binnen...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 23:58 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
En ik werk de hele dag. Hier koelt het eigenlijk niet verder af dan een graad of 19,5. Vind ik een prima temperatuur. Ik heb het al snel te warm.
Mag dat dan zomaar? Ze kunnen toch niet zomaar de voorwaarden veranderen? Of geldt dat alleen voor de mensen die dat ding vanaf een bepaalde datum aanschaffen?quote:Op zondag 28 juni 2015 15:02 schreef Troel het volgende:
Heerlijk he tvdleur. Het enige wat ik minder heerlijk vind is dat je in het vervolg alsnog moet gaan betalen op jaarbasis voor de gegevens, die tot nu toe gratis waren als je eenmalig dat ding aanschafte.
Geen ideequote:Op zondag 28 juni 2015 15:55 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Mag dat dan zomaar? Ze kunnen toch niet zomaar de voorwaarden veranderen? Of geldt dat alleen voor de mensen die dat ding vanaf een bepaalde datum aanschaffen?
Wtf manquote:Op zondag 28 juni 2015 03:15 schreef tvdleur het volgende:
[ afbeelding ]
Ik had de verwarming tussen de 20e en 24 AAN, in juni...![]()
Ja, bij ons ook zoiets dus.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 18:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Hier April dacht ik. Verbruik met twee volwassenen is in de zomermaanden rond de 15m3 per maand
Ja echt ?quote:Op zondag 28 juni 2015 16:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wtf manWoon je in een caravan ofzo?
20c - 22c vind ik comfortabel genoegquote:Op zondag 28 juni 2015 18:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik heb vorige week ook de kachel nog ff aangestoken. Wat kan mij het schelen wat voor seizoen het is, als het onaangenaam is gaat de kachel aan. Ook hartje zomer. En mijn vrouw vindt het al snel onaangenaam...
Koud hebben en dan eerst naar de kalendermaand moeten kijken, dat is pure armoede.
Nou nou, niet overdrijven, hele volksstammen zijn opgegroeid met 18, 5 graad en minder.quote:Op zondag 28 juni 2015 18:28 schreef tvdleur het volgende:
Maar een klein kind kan ik niet laten vernikkelen met 18,5 graden binnen als ie klaagt.
Dan zou ik mijn vent de deur uit moeten gooien, hier is het namelijk precies andersom.quote:Op zondag 28 juni 2015 18:28 schreef tvdleur het volgende:
Gewoon sinds 1,5 jaar een rijtjeshuis zoals zovelen in NL uit de jaren 60... Niet bijster geïsoleerd, maar steeds beter. Maar een klein kind kan ik niet laten vernikkelen met 18,5 graden binnen als ie klaagt.
Bij mams staat de thermostaat altijd(!) wel op 21, dus die 4 dagen kunnen er ook wel vanaf. Kan je nagaan wat ik bespaar tov de voorgaande jaren samenwonen. Bespaartip 1: gooi je vriendin/vrouw de deur uit.
Ik ook, maar als het 18,5 is gaat gewoon de verwarming aan, al is het midden augustus.quote:Op zondag 28 juni 2015 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
20c - 22c vind ik comfortabel genoeg
Mwah, wat ze vragen is toch niet onredelijk? servers, medewerkers, etc... t zijn geen tientallen euros maar 19 euro p/j en volgens mij is het wel een erg jong bedrijf, misschien op verslikt (toen het populair werd) ?quote:Op zondag 28 juni 2015 15:02 schreef Troel het volgende:
Heerlijk he tvdleur. Het enige wat ik minder heerlijk vind is dat je in het vervolg alsnog moet gaan betalen op jaarbasis voor de gegevens, die tot nu toe gratis waren als je eenmalig dat ding aanschafte.
Ow jazeker, maar als ik het er niet om hoef te laten waarom dan niet. Tis een HR ketel uit 2014 en het verbruik was marginaal zo te zien. Was die dagen ook eerder herfst moet ik zeggen, dus hij had wel ergens gelijk. Mijzelf boeit het niet echt, ik ben vrij warmbloedig. Heb in mijn eentje ook in de winter de kachel soms niet aan, dan is het 16 graden in huis als ik er geen last van heb.quote:Op zondag 28 juni 2015 19:31 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Nou nou, niet overdrijven, hele volksstammen zijn opgegroeid met 18, 5 graad en minder.
Dat kan ik geen vernikkelen noemen.
Reken het eens door, kan vast uit :-Pquote:Op zondag 28 juni 2015 19:56 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dan zou ik mijn vent de deur uit moeten gooien, hier is het namelijk precies andersom.Hier staat de kachel altijd op 15 graden als ik alleen ben en ik trek gewoon een trui aan als ik het koud krijg.
Ik zou het ding nooit gekocht hebben als ik geweten zou hebben dat er nog additionele kosten bij zouden komenquote:Op zondag 28 juni 2015 20:40 schreef tvdleur het volgende:
[..]
Mwah, wat ze vragen is toch niet onredelijk? servers, medewerkers, etc... t zijn geen tientallen euros maar 19 euro p/j en volgens mij is het wel een erg jong bedrijf, misschien op verslikt (toen het populair werd) ?
Kan ik me voorstellen. Maar was toch een eerste jaar gratis bij aanschaf? 2013 zijn ze (pas) begonnen met die P1 lezer. Volgens mij is dat niet veranderd (???? , heb m zelf pas sinds begin dit jaar, dus ik zou het niet weten. Maar alle vergelijken van 2013 tot nu tussen dit soort oplossingen gaven aan dat er betaald diende te worden icm die lezer, basis is gratis)quote:Op zondag 28 juni 2015 20:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou het ding nooit gekocht hebben als ik geweten zou hebben dat er nog additionele kosten bij zouden komen
Dit is een van de redenen waarom ik dus ook geen Toon hoef.quote:Op zondag 28 juni 2015 20:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou het ding nooit gekocht hebben als ik geweten zou hebben dat er nog additionele kosten bij zouden komen
Vandaag 3 m3 meer dan de 26ste, dus een kuub per dag ongeveer.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:26 schreef DonnaRush het volgende:
Ik sloot het topic met een vraag;
Ben wel benieuwd hoeveel gas jullie verbruiken per week met zulk weer? Het is nu puur warm water natuurlijk. Wij zitten op 2 tot 3 m3 met 2 personen.
Dat is heel netjes. Met hoeveel personen?quote:Op donderdag 5 november 2015 13:13 schreef Arnax het volgende:
net de balans opgemaakt over afgelopen jaar:
Tussenwoning uit de jaren 70
Stroom: 2569 kWH
Gas: 1498 m3
Verwarming staat overdag altijd aan, al is het wel op 19 graden. Voor de rest zeer tevreden met het verbruik, vond het zelf wat aan de lage kant.
Is ook het 1e jaar in deze woning, hebben nu boven dubbele beglazing ipv enkel, vloerisolatie en binnenkort ook de zolder nog isoleren, dus het gasverbruik zal nog verder dalen.
2 volwassenen en 2 kleine kinderenquote:Op vrijdag 6 november 2015 21:34 schreef Zahariac het volgende:
[..]
Dat is heel netjes. Met hoeveel personen?
Apparatuur is niks mis mee hoor...quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:48 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Beetje veel? Dat halen wij met 5 personen niet eens.
Koop een goede verbruiksmeter en ga de usual suspects eens langs, zoals bijvoorbeeld koelkasten en vriezers.
Je leverancier zal blij met je wezenquote:Op woensdag 2 december 2015 19:15 schreef Revolution-NL het volgende:
De jaarnota is ook weer binnen. Levering voor gas en elektra a 609 euro per jaar minus mijn zonnestroom a 550 euro. De jaarlijkse energiekosten 58 euro per jaar![]()
Niet echt denk ik. Niet voor niets dat Greenchoice per januari 2016 de 1000kWh marge regeling gaat afschaffenquote:Op woensdag 2 december 2015 19:18 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Je leverancier zal blij met je wezen
quote:Op woensdag 2 december 2015 19:15 schreef Revolution-NL het volgende:
De jaarnota is ook weer binnen. Levering voor gas en elektra a 609 euro per jaar minus mijn zonnestroom a 550 euro. De jaarlijkse energiekosten 58 euro per jaar![]()
quote:Op woensdag 2 december 2015 19:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet echt denk ik. Niet voor niets dat Greenchoice per januari 2016 de 1000kWh marge regeling gaat afschaffen
Mensen moeten ook heel niet aan PV beginnen
Was net vorige maand naar ze overgestapt.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet echt denk ik. Niet voor niets dat Greenchoice per januari 2016 de 1000kWh marge regeling gaat afschaffen
Mensen moeten ook heel niet aan PV beginnen
Je kan ook je overschot met een elektrische kachel opmaken in de winter.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:34 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Was net vorige maand naar ze overgestapt.![]()
Juist om deze regeling.
nou, zet je koelkast en cv maar uit.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:14 schreef Erasmo het volgende:
Dat is erg veel, kost je pakweg ¤140 per jaar terwijl je er niks aan hebt.
Is idd plan B. Maar ik zit ook nog met een schuin oog naar een lucht-water warmtepomp te kijken. Even afwachten wat voor subsidies daar nu aankomend jaar op komen.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je kan ook je overschot met een elektrische kachel opmaken in de winter.
Zelfs met de verwachte subsidie is het een schreeuwend duur ding.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Is idd plan B. Maar ik zit ook nog met een schuin oog naar een lucht-water warmtepomp te kijken. Even afwachten wat voor subsidies daar nu aankomend jaar op komen.
Als je elkd jaar overstapt vang je nog eens tussen de 150-200 euro aan welkomstpremie.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:15 schreef Revolution-NL het volgende:
je hebt een flink sluipstroomverbruik dan.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:59 schreef donald_dick het volgende:
De afgelopen maand
[ afbeelding ]
Vrij weinig, want op vakantie
Ja, maar LL krijg ik er bij de vrouw niet door. Alleen de woonkamer warm is hier niet genoeg.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zelfs met de verwachte subsidie is het een schreeuwend duur ding.
LLWP is stukken goedkoper.
Er zijn ook split unitsquote:Op woensdag 2 december 2015 20:04 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ja, maar LL krijg ik er bij de vrouw niet door. Alleen de woonkamer warm is hier niet genoeg.
Weet ik, maar beneden al 2 binnenunits en boven nog eens 4. Wordt ook een dure aangelegenheid.quote:
ik zet ook niet alles uit. Oude koelkast, oude CV ketel, Ziggo Horizon box, verschillende switches, wat domotica wat aan staat, servertje aan, dan kruipt het wel op.quote:Op woensdag 2 december 2015 20:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je hebt een flink sluipstroomverbruik dan.
Ik zit op 16 W
Dan gebruik je 1 LLWP voor de woonkamer en je CV voor de andere kamers?quote:Op woensdag 2 december 2015 20:09 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Weet ik, maar beneden al 2 binnenunits en boven nog eens 4. Wordt ook een dure aangelegenheid.
Oktober wel kouder:quote:De afgelopen maand was de op een na zachtste november sinds het begin van de metingen.
vs:quote:Met een gemiddelde temperatuur van 9,9 °C tegen een langjarig gemiddelde van 10,7 °C was oktober vrij koud
Hebben jullie ook een hoger gebruik in die periode?quote:Met een gemiddelde temperatuur van 13,4°C eindigt oktober 2014 op de derde plek in de toptien van zachtste oktobermaanden sinds 1901
Ik zie op energiemanager online 82 graaddagen voor vorig jaar oktober en 189 voor dit jaar.quote:Op woensdag 2 december 2015 21:19 schreef VacaLoca het volgende:
Hmmmz ik heb dit jaar een stuk meer gas verbruikt in oktober en november dan vorig jaar.
Veel kouder was het dit jaar toch niet?
Hebben jullie ook een hoger gebruik in die periode?
Ik heb trouwens vloerverwarming in de woonkamer, en de (op zelfde etage, gelegen aan zelfde gang) drie overige kamers hebben gewone verwarming. De verwarming in slaapkamers staan uit, want slaapkamer mag wel koeler en andere twee kamers verblijf ik niet veel.
Maar de kou aan die kant heeft misschien wel invloed op verbruik vloerverwarming. Zou het wellicht juist minder gebruiken als ik de verwarming in de slaapkamers aandoe?
Cijfers vallen mij mee !quote:Op donderdag 3 december 2015 12:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Gas 2081 m3
Elektra 4038 kwh
5 personen, huis vrijstaand 1930 , enkel glas niet geisoleerd, kachel overdag altijd op 20 altijd iemand thuis. Cv bosch hrc42 uit 1999
wel deels dubbelglas en geisoleerd dak. Ik heb bij al het enkelglas (glas in lood) wel inmiddels voorzetramen gemonteerd. Ik kreeg 100 euro terug en kosten zakken naar 185 per maand. (Essent flexibele tarieven, nog nooit overgestapt)quote:
Cool, heb je weer geupgrade?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 18:44 schreef Makrolon het volgende:
eindstand 2015
gas 638
water 55
stroom 1200
2 onder een kap uit 1919, wel aardig geisoleerd met dubbelglas. 6 zonnepanelen op de garage, de helft van t jaar alleen gewoond en ik ben absoluut geen koukleum. verwarming meestal alleen savonds een paar uurtjes op 18,5 verder staat ie gewoon op 15.
De zonnepanelen liggen er pas een paar mnd op trouwens. hoop volgend jaar rond 0 uit te komen met mn electraverbruik. Al gooit de waterkoker en mn vriendin dr theeverslaving een beetje roet in het eten.
16w is wel extreem laag... Ik kom niet onder de 106W zonder apparatuur los te koppelen. 30w gaat al naar mechanische ventilatie, 20w naar ups+pc, en de rest is voor switches, dect zender/lader, ziggo modem, ketel, toon, wekker, hd recorders, rookmelders, verlichting, allemaal dingen waarvan het toch niet echt handig is om ze volledig los te koppelen.quote:Op woensdag 2 december 2015 20:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je hebt een flink sluipstroomverbruik dan.
Ik zit op 16 W
Ik heb alleen de cv ketel, koelkast en wekker en het is prima leefbaarquote:Op zondag 3 januari 2016 13:55 schreef JF_ het volgende:
[..]
16w is wel extreem laag... Ik kom niet onder de 106W zonder apparatuur los te koppelen. 30w gaat al naar mechanische ventilatie, 20w naar ups+pc, en de rest is voor switches, dect zender/lader, ziggo modem, ketel, toon, wekker, hd recorders, rookmelders, verlichting, allemaal dingen waarvan het toch niet echt handig is om ze volledig los te koppelen.
Voor die 2 tientjes per maand vind ik t prima zo, t moet wel leefbaar blijven.
Thanks! Ja. Heb een setje van 6 panelen gekocht en de 4 panelen plus die omvormer van jou weer verkocht. Op t platte dak hier was toch niet ideaal, nu liggen ze op de garage.quote:Op zondag 3 januari 2016 12:39 schreef Revolution-NL het volgende:
Situatie:
Eensgezinswoning 2009
2 Personen
Verwarming: HR Plofketel + Elektrisch
Statistieken December
Gas 18m3
kWh totaal verbruikt: 266
kWh totaal opgewekt: 67kWh
Statistieken 2015
Gas: 299m3 (115 m3 voor verwarming)
kWh totaal verbruikt: 2083
kWh totaal opgewekt: 2947
Bijna nul op de meter
[..]
Cool, heb je weer geupgrade?
Net verbruik overigens!
Een kopje water verwarm je het efficiënts in de magnetron.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 18:44 schreef Makrolon het volgende:
Al gooit de waterkoker en mn vriendin dr theeverslaving een beetje roet in het eten.
eh,.. neequote:Op maandag 4 januari 2016 01:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Een kopje water verwarm je het efficiënts in de magnetron.
Ik zeg, theepotje met een theelichtje eronderquote:Op zaterdag 2 januari 2016 18:44 schreef Makrolon het volgende:
eindstand 2015
gas 638
water 55
stroom 1200
2 onder een kap uit 1919, wel aardig geisoleerd met dubbelglas. 6 zonnepanelen op de garage, de helft van t jaar alleen gewoond en ik ben absoluut geen koukleum. verwarming meestal alleen savonds een paar uurtjes op 18,5 verder staat ie gewoon op 15.
De zonnepanelen liggen er pas een paar mnd op trouwens. hoop volgend jaar rond 0 uit te komen met mn electraverbruik. Al gooit de waterkoker en mn vriendin dr theeverslaving een beetje roet in het eten.
Mwoah,, denk dat het tegenvalt; beetje water aan de kook brengen (heb je harde getallen van het theeverbruik op jaarbasis?) kost je de kop niet.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 18:44 schreef Makrolon het volgende:
Al gooit de waterkoker en mn vriendin dr theeverslaving een beetje roet in het eten.
Hier een oud vrijstaand boerderijtje uit 1897 (dus meer dan 100 jaar oud), 2 pers en vaak 2 kleinkinderen, redelijk geïsoleerdquote:Op maandag 4 januari 2016 18:48 schreef blomke het volgende:
Hier verbruik '15:
GAs: 1630 m³ voor CV + badgeiser
El. : 2680 kWh
100 jaar oud huis, redelijke geïsoleerd, 2 pers.
Aan t begin vd avond 1 liter water warm maken en in een thermoskan doen. Of sla ik dan door?quote:Op maandag 4 januari 2016 01:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Een kopje water verwarm je het efficiënts in de magnetron.
Is nog romantisch ook!quote:Op maandag 4 januari 2016 18:38 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Ik zeg, theepotje met een theelichtje eronder
Zou t? Heb wel eens gelezen dat iemand had gekeken wat ie gebruikt en dat de waterkoker iets van de helft van zn verbruik voor zn rekening nam... zelf geen cijfersquote:Op maandag 4 januari 2016 18:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Mwoah,, denk dat het tegenvalt; beetje water aan de kook brengen (heb je harde getallen van het theeverbruik op jaarbasis?) kost je de kop niet.
Hier verbruik '15:
GAs: 1630 m³ voor CV + badgeiser
El. : 2680 kWh
100 jaar oud huis, redelijke geïsoleerd, 2 pers.
Als 't om spouwmuurisolatie gaat: dat heb je al voor 14¤/m². Denk dat je zo 600 - 800 m³ op jaarbasis bespaart. Niet denken, maar doen!!quote:Op maandag 4 januari 2016 19:18 schreef Griller het volgende:
Verder maar eens nadenken over gevelisolatie...
72 euro per jaar. Kun je heel wat thee voor kopenquote:Op maandag 4 januari 2016 22:22 schreef blomke het volgende:
1 liter water van 10 tot 100 graden vraagt 378 kJ . Da's ~ 0,1 kWh. Dus op jaarbasis 36 kWh. Waar praat je over.....
Komma vergeten: ¤ 7,20quote:Op maandag 4 januari 2016 22:25 schreef donald_dick het volgende:
[..]
72 euro per jaar. Kun je heel wat thee voor kopen
Nou, 50 cent voor een kwh is ook behoorlijk aan de prijsquote:
quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:12 schreef Audreyoot het volgende:
Heb wel constant de pc aan in slaapmodus, is dat een stroomvreter?
Hmm dan moet ik hem toch maar eens laten fixen, want het opstarten duurt gewoon een kwartierquote:
Dat zijn wel grootverbruikers, zonde als die voor niks aan staan!quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:35 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Hmm dan moet ik hem toch maar eens laten fixen, want het opstarten duurt gewoon een kwartier
Overigens heb ik ook nog een koelkast met vriescombi en nog een giga vrieskist staan, ik zou kunnen overwegen die eruit te mieteren want die gebruik ik nauwelijks.
Ja nooit bij stilgestaan eigenlijk, dus daar ga ik zeker een overweging in makenquote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:52 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Dat zijn wel grootverbruikers, zonde als die voor niks aan staan!
yep, koelkast met vriezer verbruikt bij velen het meeste per jaar van alle andere apparaten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:55 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ja nooit bij stilgestaan eigenlijk, dus daar ga ik zeker een overweging in maken
Voor een woning van 1.000m³ is dat gasverbruik peanuts, voor een woning uit 1918 zonder noemenswaardige isolatie helemaal.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:12 schreef Audreyoot het volgende:
Ik ben niet ontevreden over afgelopen jaar tov van 2014
Situatie: halfvrijstaand huis, 1918, geen spouw of dak isolatie, 2 personen, elke dag douchen, CV/geiser en houtkachel, inhoud ong 1000 m3
gas: 2274 m3
elektra: 3515 kwh
Komend jaar wil ik stoken met beter hout voor beter rendement en alle lampen door LED vervangen. Geen idee waar nu mijn stroomverbruik aan toe te kennen is... Heb wel constant de pc aan in slaapmodus, is dat een stroomvreter?
Hmm ik dacht dat het vrij veel was, omdat ik eigenlijk alleen de verwarming in de woonkamer/keuken/slaapkamer aan heb en ik in de avond veel de houtkachel stook.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor een woning van 1.000m³ is dat gasverbruik peanuts, voor een woning uit 1918 zonder noemenswaardige isolatie helemaal.
Ons gasverbruik is meer dan 2/3 van jouw gasverbruik, maar ondanks het feit dat wij ook al niet klein wonen komen we amper op de helft van de inhoud van jouw m³ woonruimte.quote:Op woensdag 6 januari 2016 08:41 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Hmm ik dacht dat het vrij veel was, omdat ik eigenlijk alleen de verwarming in de woonkamer/keuken/slaapkamer aan heb en ik in de avond veel de houtkachel stook.
Ik kom hier op "gemiddeld" voor je uit als ik je woonoppervlak op 250m² zet (wat het al minimaal moet zijn om op een inhoud van 1.000m³ uit te komen, tenzij je plafonds 5 meter hoog zijnquote:Op woensdag 6 januari 2016 08:41 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Hmm ik dacht dat het vrij veel was, omdat ik eigenlijk alleen de verwarming in de woonkamer/keuken/slaapkamer aan heb en ik in de avond veel de houtkachel stook.
Ah okey, dan maak ik me er verder niet druk omquote:Op woensdag 6 januari 2016 11:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ons gasverbruik is meer dan 2/3 van jouw gasverbruik, maar ondanks het feit dat wij ook al niet klein wonen komen we amper op de helft van de inhoud van jouw m³ woonruimte.
Het is zelfs voor een jaren 20 2-kapper een uitzonderlijk grote woninginhoud.
Moet ik wel zeggen dat wij de hele dag in het hele huis (uit 1971) de verwarming aanhebben, maar dan nog.
Ik vind het voor zo'n huis weinig schokkend, het zal ook nogal niet een fikse woonkamer, keuken en slaapkamer zijn in zo'n groot huis, plus dat je nauwelijks geïsoleerd hebt.
Ik heb inderdaad een ruimte met een plafond van 5+ meter, maar daar stook ik niet. Ik ga idd over de 230m2 heen qua woonoppervlakte, maar ik stook daarvan misschien 70 m2.quote:Op woensdag 6 januari 2016 12:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik kom hier op "gemiddeld" voor je uit als ik je woonoppervlak op 250m² zet (wat het al minimaal moet zijn om op een inhoud van 1.000m³ uit te komen, tenzij je plafonds 5 meter hoog zijn)
Voor het meten van de buizen even wat schilderstape erop plakken of bij de automat een temperatuur meter halen met buitenvoeler en deze op de buisplakken.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:55 schreef MrNiles het volgende:
2kapper uit de jaren 60
gasverbruik van 2015: net onder de 1000m3
stroom van 2500 gestegen naar 3000![]()
met 2 kleine kinderen draait de wasmachine en vaatwasser toch wat vaker
nu wilde ik nog eens wat waterzijdig gaan afregelen, maar mijn IR thermometer heeft wat moeite om op buizen de juiste temperatuur te vangen.
Ik wil graag proberen om met Arduino en een DS18B20 sensor de leidingen te meten. Iemand hier al ervaring mee?
doe eens een voorbeeld, want ik begrijp niet precies wat je bedoeltquote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:00 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Voor het meten van de buizen even wat schilderstape erop plakken of bij de automat een temperatuur meter halen met buitenvoeler en deze op de buisplakken.
Makkelijke van die temperatuur meter is dat er een geheugen functie op zit en dat je deze kan laten hangen.
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:56 schreef MrNiles het volgende:
[..]
doe eens een voorbeeld, want ik begrijp niet precies wat je bedoelt
Ik vind het dan ook vrij veel eigenlijk....quote:Op woensdag 6 januari 2016 08:41 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Heb jij nog je plofketel in gebruik?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb (nog) geen LLWPquote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Heb jij nog je plofketel in gebruik?![]()
sinds ik mijn LLWP heb, staat mijn CV uit.
Ik dacht dat je er pas 1 had, omdat je schreef dat je er 1 zou kopen.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 11:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb (nog) geen LLWP. Gezien de 1000kWh marge regeling is versobert bij Greenchoice is de investering nu wel beter te verdedigen t.o.v. de vrouw. Die hekelt nog steeds de binnenunit en buitenunit
Ik verwarm nu met elektrische een action convector kachel. Desondanks doet de fossiele plofketel nu enkel tapwater
Hoe bevalt je LLWP?
Het was maar een voetnootje in je reactie, mij heeft het verbaasd dat er nauwelijks aandacht is besteed aan deze wijziging van Greenchoice. Wij zijn een jaar geleden overgestapt naar Greenchoice juist vanwege die margeregeling. In de brief die jij dus ook hebt ontvangen hebben ze een geniepig rekenvoorbeeld opgenomen van iemand die jaarlijks 2.000 Kwh terug levert maar hoeveel gebruikers leveren zoveel terug ? Wij houden jaarlijks zo'n 700 Kwh over, was de vergoeding 700 x 0,21 = 147,- nu is dat slechts 700 x 0,13 = 91,- en dan schrijft Greenchoice vrolijk dat hun nieuwe regeling maar "ietsje minder gunstig is" . Voor ons wordt het straks weer gunstiger om maar weer eens te gaan shoppen !quote:Op zaterdag 16 januari 2016 11:12 schreef Revolution-NL het volgende:
(. Gezien de 1000kWh marge regeling is versobert bij Greenchoice is de investering nu wel beter te verdedigen t.o.v. de vrouw. Die hekelt nog steeds de binnenunit en buitenunit
De regeling was ook bijzonder riant en als je het goed bekijkt met de enorme groei van VP in NL ook niet langer houdbaar. Ik heb er 4 jaar gebruik van gemaakt dus mij hoor je niet klagen. (Mijn netto verbruik zonder verwarming is 1200kWh terwijl ik nu 2900kWh opwek)quote:Op zondag 17 januari 2016 09:55 schreef roadrats het volgende:
[..]
Het was maar een voetnootje in je reactie, mij heeft het verbaasd dat er nauwelijks aandacht is besteed aan deze wijziging van Greenchoice. Wij zijn een jaar geleden overgestapt naar Greenchoice juist vanwege die margeregeling. In de brief die jij dus ook hebt ontvangen hebben ze een geniepig rekenvoorbeeld opgenomen van iemand die jaarlijks 2.000 Kwh terug levert maar hoeveel gebruikers leveren zoveel terug ? Wij houden jaarlijks zo'n 700 Kwh over, was de vergoeding 700 x 0,21 = 147,- nu is dat slechts 700 x 0,13 = 91,- en dan schrijft Greenchoice vrolijk dat hun nieuwe regeling maar "ietsje minder gunstig is" . Voor ons wordt het straks weer gunstiger om maar weer eens te gaan shoppen !
Hoe bevalt de Zero? Wat verbruik je nu gemiddeld aan kWh/100km?quote:Op zondag 17 januari 2016 10:31 schreef Erasmo het volgende:
Ik ga juist weer shoppen voor een andere aanbieder, met de aankoop van een elektrische motor verwacht ik niet meer een negatieve stand te hebben aan het einde van het jaar.
Hij gaat deze week pas op kentekenquote:Op zondag 17 januari 2016 10:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hoe bevalt de Zero? Wat verbruik je nu gemiddeld aan kWh/100km?
Omgerekend is dat 1:115 op benzinequote:Op zondag 17 januari 2016 10:44 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Hij gaat deze week pas op kenteken![]()
Het verwachte gebruik ligt natuurlijk aan de omgeving en snelheid maar bij 50/50 stad en N-wegen zal het zo ongeveer 7kWh/100km worden.
De leasebak die ik nu heb houdt mij tegen. Als ik eigen vervoer zou moeten regelen dan was het een no-brainer geweest.quote:Op zondag 17 januari 2016 10:49 schreef Erasmo het volgende:
Wat houdt je tegen? In Duitsland heb je al een MY14 demo voor ¤8.900.
Nee een 308 gifauto. Ben (helaas) gebonden aan een auto, mijn volgende auto wordt sowieso wel een EV.quote:Op zondag 17 januari 2016 11:57 schreef Erasmo het volgende:
Je leaset nu een Prius? Zero's zijn ook te leasen dus als je weer kan kiezen
Dank voor je reactie, ik heb een klein beetje verstand van zonnepanelen maar verder houdt het op. Kun je me wellicht een site adviseren waar ik goede info kan vinden over een warmtepomp. Want op zich hebben wij plek om nog meer zonnepanelen neer te leggen. Wij gebruiken nu voor warm water en de vloerverwarming van de badkamer een Remeha Calenta 40c ketel, ons gasverbruik lag het afgelopen jaar op 368 M3. (Verwarmen grotendeels met een houtkachel)quote:Op zondag 17 januari 2016 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dus niet shoppen maar even out of the box denken:
Die 700kWh die je nu over heb is in Nederland voor verwarming met een lucht/lucht warmtepomp tussen de 500 en 700m3 gas waard en dan heb je het over bedragen die weer interessant zijn.
quote:
Met dit soort getallen realiseer ik me goed dat ik nu in een woning met energielabel G woon.quote:Op donderdag 4 februari 2016 20:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Eensgezinswoning bj 2009
Januari
gas 50m3
Electra verbruik totaal: 365kWh
Electra opwek: 80kWh
[..]
2000 wp heb ik geinstalleerd. De opgewekte moet eigenlijk levering zijn aan net.quote:Op donderdag 4 februari 2016 20:04 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel panelen heb je Sjorsie? Want zelfs mijn nagenoeg platliggende hebben meer opgeleverd dan dat....
En ik ben jaloers op je gasverbruik![]()
Hoeveel m3 had je zonder LLWP verstookt over Januari denk je? Haal je 1m3 = 1kWh?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
2000 wp heb ik geinstalleerd. De opgewekte moet eigenlijk levering zijn aan net.
Tja, gas is 2 dagen verwarming van 5m3 per dag (mijn partner was de LLWP vergeten) en de rest is koken en warm water.
Vorig jaar in januari had ik 152 m3 en ik hou niet bij hoeveel mijn LLWP verbruikt.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:33 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hoeveel m3 had je zonder LLWP verstookt over Januari denk je? Haal je 1m3 = 1kWh?
Tap only, netjes!quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
februari
gas: 18 m3
elektra 330 kwh
90,9% minder gasverbruik dan vorig jaar, gecorrigeerd door gewogen graaddagen![]()
Klopt, de eerste koudere maand dan gemiddeld sinds oktober.quote:
Gelukkig begint het eindelijk een beetje warmer te worden zoals vandaagquote:Op zaterdag 2 april 2016 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, de eerste koudere maand dan gemiddeld sinds oktober.
Ik verwacht dat je idd een afrekening krijgt van je oude woning.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:54 schreef MichelWuyts het volgende:
Hoe werkt het met voorschotten en terugbetaling zodra je verhuisd? Wordt het dan meteen verrekend? Ik blijf trouwens bij dezelfde leverancier.
Ik zou zeggen bel ze eens.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:54 schreef MichelWuyts het volgende:
Hoe werkt het met voorschotten en terugbetaling zodra je verhuisd? Wordt het dan meteen verrekend? Ik blijf trouwens bij dezelfde leverancier.
laatste week al te veel met ze gebeld.quote:
yep, oude huis wordt helemaal administratief afgehandeld. Je begint weer opnieuw ook al is het dezelfde leverancier.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:54 schreef MichelWuyts het volgende:
ik ben dan altijd benieuwd naar het complete plaatje (welke bespaarders (zonnepanelen ofzo) heb je in huis en hoeveel personen etc, zodat je een beeld hebt bij het verbruik en je kan zien wat het is om bespaarders te hebben.quote:Op donderdag 7 april 2016 16:38 schreef Lastpost het volgende:
Hier onze cijfers van maart:
Laag: 48 kWh
Normaal: 84 kWh
Gas: 12m3
Zou inderdaad wel handig zijn, zal de post even aanpassen haha.quote:Op donderdag 7 april 2016 16:57 schreef bsure het volgende:
[..]
ik ben dan altijd benieuwd naar het complete plaatje (welke bespaarders (zonnepanelen ofzo) heb je in huis en hoeveel personen etc, zodat je een beeld hebt bij het verbruik en je kan zien wat het is om bespaarders te hebben.
en dan maar gas 12m3? heb je houtkachel?quote:Op donderdag 7 april 2016 16:38 schreef Lastpost het volgende:
Hier onze cijfers van maart:
Laag: 48 kWh
Normaal: 84 kWh
Gas: 12m3
Rijtjeswoning uit 82, enkelglas (veranderd binnenkort) en geen bijzondere bespaarders buiten LED-verlichting, 2 personen (en wat huisdieren) en qua woning de begane grond, eerste verdieping met 3 kamers en een zolder.
Enige 'bijzondere' is wel dat we slechts een kleine koelkast hebben (tafelmodel) wat het nodige verbruik scheelt, verder 'gewone' apparatuur tussen klasse A en C in.
ja, maar ik heb die toon pas 2 weken. En dat verbruik is redelijk normaal voor een huishouden met 5 personen.quote:Op zondag 1 mei 2016 10:43 schreef Erasmo het volgende:
Met de Toon kun je toch veel meer detail krijgen? En met dat verbruik, tijd om wat op je dak te leggen?
Ook bij een huurwoning kan je panelen op je dak leggen. Uiteindelijk heb je er zelf voordeel van.quote:Op zondag 1 mei 2016 11:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
ja, maar ik heb die toon pas 2 weken. En dat verbruik is redelijk normaal voor een huishouden met 5 personen.
Had best zonnepanelen willen hebben, ware het niet dat ik in een huurhut woon.
Weet niet, die paar tientjes per maand wat het oplevert tegenover de kosten.quote:Op zondag 1 mei 2016 15:01 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ook bij een huurwoning kan je panelen op je dak leggen. Uiteindelijk heb je er zelf voordeel van.
mag niet van de verhuurderquote:Op zondag 1 mei 2016 15:01 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ook bij een huurwoning kan je panelen op je dak leggen. Uiteindelijk heb je er zelf voordeel van.
Welk merk/type heb je?quote:Op zondag 1 mei 2016 15:28 schreef Geerd het volgende:
[..]
Weet niet, die paar tientjes per maand wat het oplevert tegenover de kosten.
Heb dat geld liever op de rekening staan ook al krijg je er niks voor.
He CVboer, heb nu een zo slimme meter maar hoe kun je nou die standen aflezen??
Knippert van alles maar snap er geen fuck van eigenlijk
Boh maar eens doorlezen !!quote:Op zondag 1 mei 2016 16:00 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
https://www.stedin.net/~/(...)-landis-gyr-e350.pdf.
Jahoor, die is er nog: K&W / Laat jouw meterkast eens zien ! (Vonkenboer-foto-topic) # 4quote:Op zondag 1 mei 2016 16:02 schreef Geerd het volgende:
[..]
Boh maar eens doorlezen !!
Is dat show je meterkast topic er nog'?
Waterdruk is niet zozeer van belang, wel het aantal liters per minuut. En dat is prima zelf te meten. Ik heb zelf een Tzerra cw3, doet 10 liter per minuut bij 40 graden. mijn stortdouche werkt prima.quote:Op zondag 1 mei 2016 16:27 schreef Geerd het volgende:
Hey CV boer!! Die cv die hier hangt wordt 13 jaar, het is dus meer van wachten tot vervangen dan onderhoud zeg maar.
Het is volgens mij maar een licht dingetje voor 1/2 personen
Vaillant Solide 5KW,
Ik dacht als het dan toch een keer moet, wil ik grotere erin hangen dat je ook een regendouche ofzo kan plaatsen.
Dat lukt niet echt met deze zeg maar.
Alleen de vraag het ligt toch ook aan de waterdruk?
Als je cv wel zo een regendouche aankan, maar er niet genoeg water is?
Heeft dat geen nut natuurlijk.
Kun je de waterdruk meten?
Maar dat moet je waterleiding wel leveren dan....quote:Op zondag 1 mei 2016 16:36 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Waterdruk is niet zozeer van belang, wel het aantal liters per minuut. En dat is prima zelf te meten. Ik heb zelf een Tzerra cw3, doet 10 liter per minuut bij 40 graden. mijn stortdouche werkt prima.
En dat kan je meten. Je pakt een 10 liter emmer met maatverdeling. Doucheslang erin hangen, kraan openen en dan kijken hoeveel liter er na 1 minuut in zit.quote:Op zondag 1 mei 2016 16:47 schreef Geerd het volgende:
[..]
Maar dat moet je waterleiding wel leveren dan....
En dan kijken hoeveel energie je verbruikt om ontopicte blijven! :pquote:Op zondag 1 mei 2016 17:31 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
En dat kan je meten. Je pakt een 10 liter emmer met maatverdeling. Doucheslang erin hangen, kraan openen en dan kijken hoeveel liter er na 1 minuut in zit.
Goed idee.quote:Op zondag 1 mei 2016 17:36 schreef Makrolon het volgende:
[..]
En dan kijken hoeveel energie je verbruikt om ontopicte blijven! :p
Ga ik doen !! Koud of vol open heet?quote:Op zondag 1 mei 2016 17:31 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
En dat kan je meten. Je pakt een 10 liter emmer met maatverdeling. Doucheslang erin hangen, kraan openen en dan kijken hoeveel liter er na 1 minuut in zit.
Ah, ik wist niet dat je dat uit kon laten zetten. Na ongeveer 2 jaar zal er in de schuur die aan ons huis zit een kantoor gemaakt worden. Die krijgt dan mogelijk zijn eigen energiemeter.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:54 schreef Erasmo het volgende:
Dan zou ik voor een dubbele meter gaan, met zulke hoeveelheden maakt het wel uit. En je kan hem later altijd uit laten zetten.
En gooi gelijk flink wat zonnepanelen op het dak
Heb of neem je ook zonnepanelen?quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mensen, ik heb een vraagje. In ons nieuwe huis moet alle elektra opnieuw aangelegd worden. Is het verstandig om voor een dubbele of enkele meter te gaan? In ons huidige huis hebben we een dubbele meter en we verbruiken ongeveer net zo veel stroom in piek als in dal (8500 kw per jaar ivm bedrijf aan huis).
Ik begrijp van Erasmo dat je die dubbele meter uit kunt laten schakelen als je hem niet meer wilt gebruiken. Ik denk trouwens dat die panelen zakelijk worden en dat dat verrekend zal worden met de zakelijke energiekosten tzt. Maar dat zien we wel. Eerst maar eens zorgen dat we meer dan 2 groepen opbouwspul hebben in het nieuwe huis.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heb of neem je ook zonnepanelen?
Edit: Ah, op termijn.
Dan tzt even nagaan of de dubbele meter dan nog interessant is, want dan heb je natuurlijk wel 5 dagen per week dat je "dure" stroom opwekt, tegen 2 dagen per week goedkope stroom.
Ik denk inclusief, omdat de titel vermeldt dat dat bedrag van ¤1661 wordt betaalt. Dus de heffingskorting zal er wel af zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:29 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Is dat in- of exclusief heffingskorting?
Ah, en ben jij een gemiddeld huishouden?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:29 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Wat een bedrag trouwens. Ik hoop dit jaar op ¤400 euro netto uit te komen, inclusief welkomsbonus.
Ja, ik ga vanaf augustus ook voor enkel tarief terwijl ik een dubbele meter heb, maar zodra je zonnepanelen hebt moet je dus even extra goed gaan berekenen wat in jouw situatie handig is.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik begrijp van Erasmo dat je die dubbele meter uit kunt laten schakelen als je hem niet meer wilt gebruiken. Ik denk trouwens dat die panelen zakelijk worden en dat dat verrekend zal worden met de zakelijke energiekosten tzt. Maar dat zien we wel. Eerst maar eens zorgen dat we meer dan 2 groepen opbouwspul hebben in het nieuwe huis.
Heb ik dat gezegd dan?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, en ben jij een gemiddeld huishouden?
Ik denk dat dat groter dan gemiddeld isquote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:29 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Heb ik dat gezegd dan?
Maar 2 volwassenen, 3 kinderen in een 2 onder 1 kap is volgens mij wel aardig gemiddeld.
=onzin, een ketel van 13 jaar is absoluut nog niet aan vervanging toe. Meestal ook al hr... Onze bosch hrc35 is uit 1999 en als nieuw. Nieuwe ketels zijn niets zuiniger. Laat je niets aanpraten. Een cv ketel kan makkelijk 30 jaar mee.quote:Op zondag 1 mei 2016 16:27 schreef Geerd het volgende:
Hey CV boer!! Die cv die hier hangt wordt 13 jaar, het is dus meer van wachten tot vervangen dan onderhoud zeg maar.
Het is volgens mij maar een licht dingetje voor 1/2 personen
Vaillant Solide 5KW,
Ik dacht als het dan toch een keer moet, wil ik grotere erin hangen dat je ook een regendouche ofzo kan plaatsen.
Dat lukt niet echt met deze zeg maar.
Alleen de vraag het ligt toch ook aan de waterdruk?
Als je cv wel zo een regendouche aankan, maar er niet genoeg water is?
Heeft dat geen nut natuurlijk.
Kun je de waterdruk meten?
Een vrouw ookquote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Een cv ketel kan makkelijk 30 jaar mee.
Een ketel gaat geen 30 jaar mee, al was het alleen maar omdat je sommige onderdelen niet meer kan bestellen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
=onzin, een ketel van 13 jaar is absoluut nog niet aan vervanging toe. Meestal ook al hr... Onze bosch hrc35 is uit 1999 en als nieuw. Nieuwe ketels zijn niets zuiniger. Laat je niets aanpraten. Een cv ketel kan makkelijk 30 jaar mee.
hier hangt nog een nefit turbo uit 1994 en uit andere panden nefit turbo's gehaald die nog wel functioneel waren.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:24 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Een ketel gaat geen 30 jaar mee, al was het alleen maar omdat je sommige onderdelen niet meer kan bestellen.
bij welke gasleverancier werk jij?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
=onzin, een ketel van 13 jaar is absoluut nog niet aan vervanging toe. Meestal ook al hr... Onze bosch hrc35 is uit 1999 en als nieuw. Nieuwe ketels zijn niets zuiniger. Laat je niets aanpraten. Een cv ketel kan makkelijk 30 jaar mee.
Nefit Turbo is inderdaad onverwoestbaar. Verbruik is voor een HR om te janken.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:31 schreef flibber het volgende:
[..]
hier hangt nog een nefit turbo uit 1994 en uit andere panden nefit turbo's gehaald die nog wel functioneel waren.
Die krengen lijken onverwoestbaar.
Maar dat is net als amerikaanse musscle cars. spul werkt maar dan moet je niet op verbruik letten.
Ik heb gisteren de stekker uit onze cv gehaald na het zien van de laatste gasrekening.
komt volgende maand een remeha tzerra in. Ketel functioneert nog super met heel weinig onderhoud maar ze verbuiken gewoon teveel.
Vroeger bij mijn vriendin hadden ze ook zo'n ketel; die kon je op de eerste verdieping horen loeien terwijl het ding zelf op zolder hingquote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:55 schreef cvboer2 het volgende:
994 en uit andere panden nefit turbo's gehaald die nog wel functioneel waren.
Die krengen lijken onverwoestbaar.
En toch, het kenmerkende fluitende geluid van de Nefit Turbo herken je op afstand. Prachtig, vind ikzelf tenminste.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vroeger bij mijn vriendin hadden ze ook zo'n ketel; die kon je op de eerste verdieping horen loeien terwijl het ding zelf op zolder hing
Het gas verbruik is er ook naquote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:39 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
En toch, het kenmerkende fluitende geluid van de Nefit Turbo herken je op afstand. Prachtig, vind ikzelf tenminste.
Dat gasverbruik maakte in de jaren 90 niks uit. Nu is het een ander verhaal.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:44 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het gas verbruik is er ook namaar het had inderdaad wel iets rustgevend
Mijn slaapkamer bij mijn ouders zit aan de kant van het veld, waar ook de N391 ligt. (Hemelsbreed 2km ofzo)quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:39 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
En toch, het kenmerkende fluitende geluid van de Nefit Turbo herken je op afstand. Prachtig, vind ikzelf tenminste.
Dat is zeker mooi. Klinkt een stuk beter dan die opgedirkte golfjes. Die nieuwe tunnel in het centrum van emmen is ook mooi als je daar met een turbodiesel doorheen rijdt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mijn slaapkamer bij mijn ouders zit aan de kant van het veld, waar ook de N391 ligt. (Hemelsbreed 2km ofzo)
Heerlijk als er dan zo'n grommende/fluitende Scania V8 met open pijp langs rijdt. Er liggen drie rotondes op rij, je hoort mooi als ze weer een rotonde hebben gehad
Met gemak, je verwarming is bij de blokprijs inbegrepen? Grootverbruikers electrisch zijn de wasdroger (niet-warmtepomp tenminste), oven en nog iets waar ik niet op kom..quote:Op zondag 5 juni 2016 10:57 schreef Zinedinho het volgende:
Leuk topic.Vraagje, ik trek over een maand alleen in mijn eerste huurappartementje a 58m2. Energielabel C begin jaren 80 complex. Heb buren boven mij en een naast mij. Koken en warm water via gas. Ik schat zo'n 3 keer per week het gasfornuis te gebruiken en elke dag te douchen. Voor de rest haal ik koelkast, wasmachine en TV nieuw dus daar valt ook nog winst te halen kwa elektra. Daarnaast nog een laptop en smartphone. Overdag ben ik aan het werk. Zou ik met 2000kwh en 800m3 gas veilig zitten?
Verwarming dien ik zelf te regelen. De oven in het fornuis zal ik niet (of nauwelijks) gebruiken. Wel een combi nu je het zegt.quote:Op zondag 5 juni 2016 12:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Met gemak, je verwarming is bij de blokprijs inbegrepen? Grootverbruikers electrisch zijn de wasdroger (niet-warmtepomp tenminste), oven en nog iets waar ik niet op kom..
Ik zit zowel met gas als elektriek op de helft. Rijtjes woning uit 1990. Maar ik ben dan ook vaak de weekenden weg.quote:Op zondag 5 juni 2016 10:57 schreef Zinedinho het volgende:
Zou ik met 2000kwh en 800m3 gas veilig zitten?
Je hebt toch niet je Ferraris meter ingewisseld voor een slimme meter?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 16:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
elektra: ivm een meterwisseling kan dit niet auotmatisch worden bijgehouden.
Nee, een slimme meter voor een andere slimme meterquote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt toch niet je Ferraris meter ingewisseld voor een slimme meter?
Mooie cijfers. Zier er naar uit dat je energierekening richting de 0 á 100 ¤ loopt?quote:Op maandag 1 augustus 2016 17:56 schreef Revolution-NL het volgende:
Tussenwoning 2009
Juli
Gas: 16m3
Electra verbruikt: 135kWh
Electra opgewekt: 372kWh
365 dagen
Gas 284m3
Electra verbruikt: 2286 kWh
Electra opwekt: 2875kWh
Vorig jaar was de rekening dacht ik 80 euro voor een jaarquote:Op maandag 1 augustus 2016 17:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Mooie cijfers. Zier er naar uit dat je energierekenng richting de 0 á 100 ¤ loopt?
Het erge vind ik dat je bij veel energieleveranciers niet onder een bepaald bedrag mag zitten qua voorschot. Bij Nuon kan je bijvoorbeeld niet lager zitten dan 36 euro p/mquote:Op maandag 1 augustus 2016 18:00 schreef Revolution-NL het volgende:
Vorig jaar was de rekening dacht ik 80 euro voor een jaar
Hoe groot en oud is je huis? Met hoeveel personen woon je daar en wanneer wordt er gestookt?quote:Op woensdag 28 december 2016 08:51 schreef Sintesi1 het volgende:
Heb even grof het verbruik over afgelopen jaar berekend.
1400 kWh
1200 m3
Lees hier nu een tijdje mee en vind mijn gasverbruik in verhouding dan nog best hoog..
Hoe houden jullie dit zo laag ? .. velen van jullie zitten rond de 750-800 m3..
Hoe kan je kookplaat 24/7 verbruiken?quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb dit jaar meer elektra verbruikt omdat ik een paar dagen niet doorhad dat mijn inductiekookplaat continu 24/7 2000-2500 watt verbruikte en mijn airco stond een tijd lang niet op eco maar op normaal verwarmen. Ik vond het al warm de laatste tijd....
Scheelt denk ik rond de 400-500 kwh dit jaar.
Ons huis is uit 1968. Vloer, muren en dak zijn na-geïsoleerd.quote:Hoe groot en oud is je huis? Met hoeveel personen woon je daar en wanneer wordt er gestookt?
Die veel lager zitten hebben meestal vloerverwarming + vrij nieuw huis na 2000. Dat scheelt enorm.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:19 schreef Sintesi1 het volgende:
[..]
Ons huis is uit 1968. Vloer, muren en dak zijn na-geïsoleerd.
We wonen met z'n 2e en overdag zijn we weg, dus staat de thermostaat op 16. 's Avonds standaard op 18 en soms zetten we hem wat hoger naar 20/21.
We douchen redelijk wat.en koken op gas.
Ik zit in een klein hoekhuisje, een 2 kamer woninkje, eind van een rijtje.quote:
Dan vind ik het (afhankelijk van formaat en soort huis: tussenwoning/tweekapper) niet zo spannend qua verbruik.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:19 schreef Sintesi1 het volgende:
[..]
Ons huis is uit 1968. Vloer, muren en dak zijn na-geïsoleerd.
We wonen met z'n 2e en overdag zijn we weg, dus staat de thermostaat op 16. 's Avonds standaard op 18 en soms zetten we hem wat hoger naar 20/21.
We douchen redelijk wat.en koken op gas.
Als je verbruik in november 108 m3 was, hoe kom je dan op 1200 per jaar uit?quote:
Dat was van mij, die 108 m3 in novemberquote:Op woensdag 28 december 2016 11:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je verbruik in november 108 m3 was, hoe kom je dan op 1200 per jaar uit?
Oh wacht, dat is niet jouw verbruik, je quote iemand
Dat is voor de rest geen prettige manier van quoten trouwens, de quoteknop gebruiken werkt beter.
omdat die stuk wasquote:Op woensdag 28 december 2016 08:58 schreef laziness het volgende:
[..]
Hoe kan je kookplaat 24/7 verbruiken?
Het lijkt me toch logisch dat die stuk wasquote:Op woensdag 28 december 2016 17:46 schreef laziness het volgende:
[..]
Ah dan hoef ik me geen zorgen te maken 😉
Wil niet zeggen dat iemand die ook een inductieplaat heeft er niet van kan leren...quote:Op woensdag 28 december 2016 17:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het lijkt me toch logisch dat die stuk was
Waarom zet je hem niet lager als je naar bed gaatquote:Op woensdag 28 december 2016 21:56 schreef Alieda-R het volgende:
Precieze verbruik weet ik niet zo uit mijn hoofd maar ik betaal 147 euro per maand, grootste deel van dat bedrag is voor gas, heb dag en nacht de verwarming op 19 graden staan.
Omdat ik hem dan op 25 graden moet zetten als ik wil dat snel weer boven de 18 graden is. Ik zette hem voorheen voor ik naar bed ging op 15, 's ochtends rond 6u op 19/20 en dan duurde het een uur of 4 tot de temperatuur weer een beetje aangenaam was. Paar weken geleden begaf de cv ketel het midden in de nacht, toen ik 's ochtends beneden kwam was het 5 graden in de woonkamer. Heb een koud huis.quote:Op woensdag 28 december 2016 22:05 schreef Geerd het volgende:
[..]
Waarom zet je hem niet lager als je naar bed gaat
Ik zou je willen adviseren om een programmeerbare thermostaat te kopen. Die zorgt er voor dat het 's ochtends om 7 uur weer 19 graden is, als jij wil dat het 's ochtends om 7 uur 19 graden is. Thermostaten werken zelflerend. Ze weten hoeveel tijd vrij nauwkeurig hoelang van tevoren de verwarming aangezet moet worden om optijd de kamer op temperatuur te stoken.quote:Op woensdag 28 december 2016 22:07 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Omdat ik hem dan op 25 graden moet zetten als ik wil dat snel weer boven de 18 graden is. Ik zette hem voorheen voor ik naar bed ging op 15, 's ochtends rond 6u op 19/20 en dan duurde het een uur of 4 tot de temperatuur weer een beetje aangenaam was. Paar weken geleden begaf de cv ketel het midden in de nacht, toen ik 's ochtends beneden kwam was het 5 graden in de woonkamer. Heb een koud huis.
Veel enkelglas? Tocht het als je gewoon op de bank zit?quote:Op woensdag 28 december 2016 22:07 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Omdat ik hem dan op 25 graden moet zetten als ik wil dat snel weer boven de 18 graden is. Ik zette hem voorheen voor ik naar bed ging op 15, 's ochtends rond 6u op 19/20 en dan duurde het een uur of 4 tot de temperatuur weer een beetje aangenaam was. Paar weken geleden begaf de cv ketel het midden in de nacht, toen ik 's ochtends beneden kwam was het 5 graden in de woonkamer. Heb een koud huis.
Vind ik nogal meevallen. Ik betaal 165 per maand en heb de kachel doorgaans op 16, alleen in de avond zet ik hem even op 20. Goede tip is ook om een warmtecamera aan te schaffen. Ik heb zo oa ontdekt dat er veel warmte door de buitenmuur achter de radiatoren naar buiten lekt... dit is eenvoudig op te lossen en zal flink gaan besparen verwacht ik.quote:Op woensdag 28 december 2016 21:56 schreef Alieda-R het volgende:
Precieze verbruik weet ik niet zo uit mijn hoofd maar ik betaal 147 euro per maand, grootste deel van dat bedrag is voor gas, heb dag en nacht de verwarming op 19 graden staan.
Ik kon de Nest thermostaat via Essent kopen voor 25 euro, maar dan moet er ook een aanpassing gedaan worden aan de cv ketel (1 of ander kastje eraan) en dat mag niet van de woningbouw. Moet alles laten zoals het is want anders repareren ze niks als ik eens storing heb.quote:Op woensdag 28 december 2016 22:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik zou je willen adviseren om een programmeerbare thermostaat te kopen. Die zorgt er voor dat het 's ochtends om 7 uur weer 19 graden is, als jij wil dat het 's ochtends om 7 uur 19 graden is. Thermostaten werken zelflerend. Ze weten hoeveel tijd vrij nauwkeurig hoelang van tevoren de verwarming aangezet moet worden om optijd de kamer op temperatuur te stoken.
De aanschafkosten heb je waarschijnlijk snel terugverdiend. Ook tijdens je werktijden kun je een temperatuurverlaging instellen, om nog meer te besparen zonder comfort in te leveren.
Beneden overal dubbel glas, boven wel enkel glas. Maar verder is er niks geïsoleerd, woning is van 1949. Boven in de slaapkamers zitten de hardboardplaten gewoon zo tegen de balken van het schuine dak, zit geen isolatiemateriaal achter.quote:Op donderdag 29 december 2016 02:17 schreef Geerd het volgende:
[..]
Veel enkelglas? Tocht het als je gewoon op de bank zit?
Ik vind het veel, vooral omdat ik maar weinig thuis ben. Bij mij lekt er ook veel warmte naar buiten maar ik woon in een sociale huurwoning, ga dus niet zelf geld uitgeven aan isolatie.quote:Op donderdag 29 december 2016 09:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Vind ik nogal meevallen. Ik betaal 165 per maand en heb de kachel doorgaans op 16, alleen in de avond zet ik hem even op 20. Goede tip is ook om een warmtecamera aan te schaffen. Ik heb zo oa ontdekt dat er veel warmte door de buitenmuur achter de radiatoren naar buiten lekt... dit is eenvoudig op te lossen en zal flink gaan besparen verwacht ik.
Radiatorfolie kost bijna niets en zal in mijn geval flink besparen verwacht ik. Ik zou kijken hoe snel je het terugverdient. Je kunt beter zelf isoleren, dan de woningbouw laten doen, want die naaien je meteen een oor aan door de huur te verhogen.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:02 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Ik vind het veel, vooral omdat ik maar weinig thuis ben. Bij mij lekt er ook veel warmte naar buiten maar ik woon in een sociale huurwoning, ga dus niet zelf geld uitgeven aan isolatie.
Radiatorfolie zit achter alle radiatoren. Denk dat het vooral koud is door ontbreken van spouwmuurisolatie, en dat ga ik zelf niet laten doen. Ben niet van plan hier nog jaren te wonen. Het is een 2 onder 1 kap woning dus sowieso al kouder dan een tussenwoning of appartement.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:06 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Radiatorfolie kost bijna niets en zal in mijn geval flink besparen verwacht ik. Ik zou kijken hoe snel je het terugverdient. Je kunt beter zelf isoleren, dan de woningbouw laten doen, want die naaien je meteen een oor aan door de huur te verhogen.
Dan vind ik je kosten laag. Ik ken mensen in een appartement die 200 euro per maand kwijt zijn. Neem maar aan van mij dat het reuze meevalt, zeker voor een 2 onder 1 kap waar je de temp steeds op 19 hebt staan. Dat ga je niet veel beter krijgen.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:08 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Radiatorfolie zit achter alle radiatoren. Denk dat het vooral koud is door ontbreken van spouwmuurisolatie, en dat ga ik zelf niet laten doen. Ben niet van plan hier nog jaren te wonen. Het is een 2 onder 1 kap woning dus sowieso al kouder dan een tussenwoning of appartement.
Volgens mijn vader is het wel veel, die woont met zijn vrouw in een vrijstaand herenhuis van bijna 100 jaar oud en zij hebben minder stookkosten dan ik terwijl ik alleenstaand ben.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:13 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dan vind ik je kosten laag. Ik ken mensen in een appartement die 200 euro per maand kwijt zijn. Neem maar aan van mij dat het reuze meevalt, zeker voor een 2 onder 1 kap waar je de temp steeds op 19 hebt staan. Dat ga je niet veel beter krijgen.
Tja mijn schoonouders wonen hetzelfde als je vader en hebben het dubbele aan stookkosten als jij.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:15 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Volgens mijn vader is het wel veel, die woont met zijn vrouw in een vrijstaand herenhuis van bijna 100 jaar oud en zij hebben minder stookkosten dan ik terwijl ik alleenstaand ben.
Mijn vader zegt niet dat het omlaag kan zonder isolatie, juist doordat hun alles geïsoleerd hebben betalen ze niet veel.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:18 schreef laziness het volgende:
[..]
Tja mijn schoonouders wonen hetzelfde als je vader en hebben het dubbele aan stookkosten als jij.
Het is nogal appels met peren vergelijken.
Als jij niet isoleert zal het niet echt omlaag kunnen al roept je vader nog zo hard van wel.
Er zijn genoeg (andere) klokthermostaten op de markt die gewoon op de bestaande bedrading van de huidige simpele thermostaat kunnen worden aangesloten.quote:Op donderdag 29 december 2016 09:59 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Ik kon de Nest thermostaat via Essent kopen voor 25 euro, maar dan moet er ook een aanpassing gedaan worden aan de cv ketel (1 of ander kastje eraan) en dat mag niet van de woningbouw. Moet alles laten zoals het is want anders repareren ze niks als ik eens storing heb.
Je kan dit alleen maar door hebben door je meter standen te controleren, verder merk je er niks van. De inductie kookplaat deed het ook gewoon alsof er niks aan de hand was.quote:Op woensdag 28 december 2016 18:39 schreef laziness het volgende:
[..]
Wil niet zeggen dat iemand die ook een inductieplaat heeft er niet van kan leren...
Maar als er continu 2.5 kw onder je aanrecht aan warmte wordt geproduceerd dan merk je toch wel dat de borden zijn voorverwarmd lijkt mij. Als je dan een keer een deurtje open doet dan walmt de warmte je toch tegemoet zou je zeggen.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je kan dit alleen maar door hebben door je meter standen te controleren, verder merk je er niks van. De inductie kookplaat deed het ook gewoon alsof er niks aan de hand was.
Dit kost 0,50 per uur continu ongeveer.
Nee het werd niet warm. Het was een aardlek waardoor de stroom via de aarde weglekte.quote:Op donderdag 29 december 2016 12:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar als er continu 2.5 kw onder je aanrecht aan warmte wordt geproduceerd dan merk je toch wel dat de borden zijn voorverwarmd lijkt mij. Als je dan een keer een deurtje open doet dan walmt de warmte je toch tegemoet zou je zeggen.
Sprak de ALS dan niet aan?quote:Op donderdag 29 december 2016 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee het werd niet warm. Het was een aardlek waardoor de stroom via de aarde weglekte.
Behoorlijk onveilige situatie dus. Als er dergelijke vermogens via de aarde weglekken dan staan ongeveer alle apparaten die verbonden zijn aan de aarde onder spanning lijkt mij. Bovendien is de kans op brand dan wel erg groot.quote:
Die had ik niet. Is ook niet verplicht voor aansluitingen die alleen maar voor 1 apparaat zijn.quote:
quote:Op donderdag 29 december 2016 13:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Behoorlijk onveilige situatie dus. Als er dergelijke vermogens via de aarde weglekken dan staan ongeveer alle apparaten die verbonden zijn aan de aarde onder spanning lijkt mij. Bovendien is de kans op brand dan wel erg groot.
Als er ergens 2.5 kW weglekt moet er in je huis of tuin toch wel een zeer duidelijke hotspot zijn geweest. In je tuin zou je zelfs een soort geiser kunnen krijgen met dat vermogen.
Dan liep er dus continu 10A door de aardedraad? OMG wat een risico als die weerstand zou zijn gaan oplopen. Heb je naderhand de aardverspreidingsweerstand laten controleren??quote:Op donderdag 29 december 2016 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die had ik niet. Is ook niet verplicht voor aansluitingen die alleen maar voor 1 apparaat zijn.
Heb je tips voor een (niet al te dure) warmte beeld camera?quote:Op donderdag 29 december 2016 09:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Vind ik nogal meevallen. Ik betaal 165 per maand en heb de kachel doorgaans op 16, alleen in de avond zet ik hem even op 20. Goede tip is ook om een warmtecamera aan te schaffen. Ik heb zo oa ontdekt dat er veel warmte door de buitenmuur achter de radiatoren naar buiten lekt... dit is eenvoudig op te lossen en zal flink gaan besparen verwacht ik.
Kan je beter ergens lenen. Zo'n camera haal je er nooit uit.quote:Op donderdag 29 december 2016 19:13 schreef mysteryliner het volgende:
[..]
Heb je tips voor een (niet al te dure) warmte beeld camera?
Er is al een topic daarover geweest. VOor verdere vragen kan je die lezen. Het antwoord op je laatste vraag is ja.quote:Op donderdag 29 december 2016 14:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan liep er dus continu 10A door de aardedraad? OMG wat een risico als die weerstand zou zijn gaan oplopen. Heb je naderhand de aardverspreidingsweerstand laten controleren??
Zeer effectief. En vergelijken met voorgaande perioden.quote:Op donderdag 12 januari 2017 00:34 schreef Vermar het volgende:
En één keer per maand gewoon zelf de meterstanden noteren blijkt zeer effectief.
Hoe? Heb je tips of een website?quote:Op woensdag 11 januari 2017 17:21 schreef Erasmo het volgende:
Je kan het ook prima zelf via de P1 poort.
Hier staat er veel informatie over. Dit soort data zou ik liever dicht tegen de borst houden en niet aan allerlei schimmige bedrijven afstaan.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 12:26 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Hoe? Heb je tips of een website?
Ik ben tevreden over enelogicquote:Op vrijdag 13 januari 2017 12:26 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Hoe? Heb je tips of een website?
Is dit een optie:
https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-live-uitlezen
Heb wel stroom bij mijn slimme meter, maar kan geen draad naar de router krijgen.
Dit.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 10:32 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ga je standen bijhouden op mindergas.nl, dan kan je redelijk zien hoe je qua verbruik zit en waar je geschat uit gaat komen bij je jaarafrekening.
Hier er van 11-12 tot 11-01 er ook 210 kuub doorheen. Jaren 70 2-onder-1. Wel groter en 6 dagen in de week iemand thuis.
Dat is ook mijn insteek. Ik ben helemaal niet blij met mijn aanmelding via een site. Die ga ik ook per direct stoppen. Bedankt.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 12:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Hier staat er veel informatie over. Dit soort data zou ik liever dicht tegen de borst houden en niet aan allerlei schimmige bedrijven afstaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |