Ik overdrijf niet.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:22 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Natuurlijk zal de menselijke factor wat meespelen maar dat wil niet zeggen dat je niet eerlijk wordt beoordeeld.
Waarom denk je dat er nooit mensen klagen dat ze ten onrechte zijn geslaagd?
Misschien vond de examinator dat die twee fouten vergeven konden worden vanwege de situatie of examenstress en dat de andere kandidaat verder wel heeft laten zien rijvaardig te zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:37 schreef Curiosity het volgende:
Ik overdrijf niet.
Als ik hier lees dat er iemand slaagt met 2 ingrepen waaronder een fietser over het hoofd zien, en ik voor een zelfde fout (voetganger) wel zak, overigens zeer terecht, vind ik dat er te veel willekeur is.
Je was er niet bij.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:37 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik overdrijf niet.
Als ik hier lees dat er iemand slaagt met 2 ingrepen waaronder een fietser over het hoofd zien, en ik voor een zelfde fout (voetganger) wel zak, overigens zeer terecht, vind ik dat er te veel willekeur is.
quote:Persoon A krijgt een ingreep omdat hij een fietser over het hoofd zag.
Persoon B krijgt een ingreep omdat hij een voetganger over het hoofd zag
quote:Persoon A krijgt een ingreep terwijl hij een kruispunt nadert en een fietser onverwacht en plotseling van het fietspad af gaat en de weg op komt.
Persoon B krijgt een ingreep omdat hij een voetganger over het hoofd ziet die al op het zebrapad loopt.
Mij werd uitgelegd dat het niet zien van een voetganger of fietser, waarbij ingegrepen moet worden om een ongeluk te voorkomen, gezien wordt als een ernstige fout, omdat dit dus dodelijk kan aflopen.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:49 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Misschien vond de examinator dat die twee fouten vergeven konden worden vanwege de situatie of examenstress en dat de andere kandidaat verder wel heeft laten zien rijvaardig te zijn.
En misschien reed jij de hele tijd op het randje en is het alleen door geluk dat de examinator niet vaker hoefde ingrijpen.
En hoe wil je willekeur geheel uitsluiten?
Twee extra examinatoren op de achterbank?
Camera's op het examenvoertuig?
Een tweede CBR dat concurreert op slagingspercentage?
Op beide punten krijg je een ingreep en beide zijn zeer ernstig en niet slagingswaardig.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:49 schreef Messina het volgende:
[..]
Je was er niet bij.
Twee manieren om het op te schrijven (en even puur als voorbeeld).
[..]
[..]
Soms kun je iets wél zien vanaf de bijrijderspositie en niet vanaf de bestuurderspositie.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:57 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Op beide punten krijg je een ingreep en beide zijn zeer ernstig en niet slagingswaardig.
Maar de examinator kan wel de gehele situatie beoordelen en concluderen dat de gevaarlijke situatie vooral door de fietser kwam.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:57 schreef Curiosity het volgende:
Op beide punten krijg je een ingreep en beide zijn zeer ernstig en niet slagingswaardig.
Maar je hebt een ingreep en ingreep natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juni 2015 22:39 schreef IR1907 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, er zijn examinator die een paar fouten vergeven. Er zijn ook examinators die mensen laten zakken als ze zelfs geen ingreep nodig hebben.
Ingreep is belangrijk. Het kan levens redden, dus als je ingreep nodig hebt dan ben je er nog niet klaar voor.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 12:42 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Maar je hebt een ingreep en ingreep natuurlijk.
Ik vind een ruk aan het stuur toch wel het zakken waard.
Tsja, als je gewoon de examinator veilig naar verschillende plaatsjes brengt dan bewijst dat dat je gewoon wettelijk auto kunt rijden. Er zijn ook examinators die pietje precies zijn, klopt maar de meeste examinators gaan je echt niet opzettelijk laten zakken als je goed kunt rijden en je bestemming veilig kan vinden.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:40 schreef Curiosity het volgende:
Je bent nu gewoon overgeleverd aan de grillen van een examinator en ik vind dat schandalig.
Ingreep is imho ingreep, direct omkeren naar 't CBR en gezakt.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 12:42 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Maar je hebt een ingreep en ingreep natuurlijk.
Ik vind een ruk aan het stuur toch wel het zakken waard.
Dit is ook geen gevaarlijke situatie en je geeft aan nadat de examinator vraagt waarom je daar niet in mag het juiste antwoord.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:48 schreef Sarasi het volgende:
Ik ben ook geslaagd met een ingreep. De doorgaande weg was die linksaf, rechtdoor was een busbaan. Hij trapte op de rem en toen zag ik het. Hij: 'Daar mag je niet in hè?' Ik: 'Klopt, dat is de busbaan.' Ik mocht direct terugrijden naar het CBR. Alle stress was er gelijk af, ik dacht voor de vierde keer gezakt te zijn en op te mogen voor staats. Achteraf zei hij dat ik dat laatste kwartier zo goed gereden had, dat hij direct zag dat het door de stress kwam. Bovendien reed ik wel veilig weer weg uit de situatie. Dus alsnog geslaagd.
Ik denk dat er zeker een gevoelscomponent in zit. De tweede keer ben ik gezakt, ondanks dat ze niks kon aangeven wat ik verkeerd had gedaan. Het voelde gewoon niet goed.Daar ben ik toen laaiend over geweest, want naar mijn idee had ik daar niks aan. Wat moest ik dan verbeteren? Nu denk ik daar wat anders over. Ook als iemand geen aantoonbare fouten maakt, kun je het gevoel krijgen dat diegene eigenlijk niet goed rijdt. Zo iemand zou ik ook de weg niet op willen sturen.
Het blijft mensenwerk.
Maar het blijft een ingreep.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:59 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Dit is ook geen gevaarlijke situatie en je geeft aan nadat de examinator vraagt waarom je daar niet in mag het juiste antwoord.
Zoiets zie ik in Scheveningen voor het Kurhaus echt minimaal 10 keer per zomer gebeurenquote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:48 schreef Sarasi het volgende:
De doorgaande weg was die linksaf, rechtdoor was een busbaan. Hij trapte op de rem en toen zag ik het. Hij: 'Daar mag je niet in hè?' Ik: 'Klopt, dat is de busbaan.'
Ja, dashcam verplicht stellen voor rijscholen. Die rijschool merkt dat in de kosten echt niet en het biedt mogelijkheden om tegen een examenuitslag in beroep te gaan. Zou prima moeten kunnen, soms zakken mensen écht om niks.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:49 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Misschien vond de examinator dat die twee fouten vergeven konden worden vanwege de situatie of examenstress en dat de andere kandidaat verder wel heeft laten zien rijvaardig te zijn.
En misschien reed jij de hele tijd op het randje en is het alleen door geluk dat de examinator niet vaker hoefde ingrijpen.
En hoe wil je willekeur geheel uitsluiten?
Twee extra examinatoren op de achterbank?
Camera's op het examenvoertuig?
Een tweede CBR dat concurreert op slagingspercentage?
Met een dashcam kan je ook echt goed het kijkgedrag van iemand bepalen?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 23:24 schreef OudeBok het volgende:
Ja, dashcam verplicht stellen voor rijscholen. Die rijschool merkt dat in de kosten echt niet en het biedt mogelijkheden om tegen een examenuitslag in beroep te gaan. Zou prima moeten kunnen, soms zakken mensen écht om niks.
Je hebt cams die zowel binnen en buiten tegelijk opnemen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 13:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Met een dashcam kan je ook echt goed het kijkgedrag van iemand bepalen?
Daarvoor kijk je dus in je binnenspiegel. Sowieso geen snelheid minderen totdat je een plek ziet, valt anders onder hinderen van doorstroming. Heb je je plek gevonden, richting aangeven en snelheid minderen. Als dit niet kan door de afstand, die je achterligger aanhoudt, aangeven dat je vanwege de verkeersveiligheid niet kan parkeren. Als 'ie echter al de hele tijd zat te bumperen, zou je je misschien ook eerst moeten afvragen of het niet aan jou lag. Liever 35 op de teller dan 28, zeg maar. Als 'ie tegen je aanbotst moet jij wel erg hard je snelheid eruit halen, en hij/zij wel heel erg niet oplettenquote:Op zondag 28 juni 2015 19:00 schreef Ypmaha het volgende:
Als je in een woonwijk rijdt en je wilt ergens parkeren, maar er rijdt iemand achter je moet je eerst in je binnenspiegel kijken en dan richting aangeven.
Maar moet je dan ook snelheid minderen of loop je dan het risico dat hij tegen je aanbotst?
Nou, als ik in een straat in een woonwijk moet parkeren ga ik geen 35 rijden. Ik rijd dan iets minder dan 30 maargoed. pas richting aangeven als je een plek ziet dus?quote:Op zondag 28 juni 2015 19:45 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Daarvoor kijk je dus in je binnenspiegel. Sowieso geen snelheid minderen totdat je een plek ziet, valt anders onder hinderen van doorstroming. Heb je je plek gevonden, richting aangeven en snelheid minderen. Als dit niet kan door de afstand, die je achterligger aanhoudt, aangeven dat je vanwege de verkeersveiligheid niet kan parkeren. Als 'ie echter al de hele tijd zat te bumperen, zou je je misschien ook eerst moeten afvragen of het niet aan jou lag. Liever 35 op de teller dan 28, zeg maar. Als 'ie tegen je aanbotst moet jij wel erg hard je snelheid eruit halen, en hij/zij wel heel erg niet opletten.
Waarom pas je je snelheid aan als je nog geen plek hebt gevonden? 35 op de teller zal neerkomen op zo'n 30-32 echte kilometersquote:Op zondag 28 juni 2015 20:20 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Nou, als ik in een straat in een woonwijk moet parkeren ga ik geen 35 rijden. Ik rijd dan iets minder dan 30 maargoed. pas richting aangeven als je een plek ziet dus?
Eerste keer natuurlijk. Theorie niet halenquote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
Fucking hell ik heb de 22e theorie examentotaal geen zin in. Na hoeveel pogingen waren jullie daarvoor geslaagd?
Eerste ja..quote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
Fucking hell ik heb de 22e theorie examentotaal geen zin in. Na hoeveel pogingen waren jullie daarvoor geslaagd?
De 1ste keer. Echt gewoon een kwestie van leren.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mensen uit me oude klas deden er minstens 3 x over jemig. Of hun zijn gewoon dom of het is moeilijk haha.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:54 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Eerste keer natuurlijk. Theorie niet halen
Er zijn mensen in Nederland die tenminste 30,40 keer gezakt zijn hoor.quote:Op maandag 29 juni 2015 17:15 schreef Opsonisatie het volgende:
Was zelfs een meisje, uiteindelijk na 6 x haalde ze haar theorie examen. 2x had ze het gemist en de andere 4x was ze gezakt
tweede, oude stijl is kut. Maar ik had toen nog geen brilquote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
Meisje waar ik naast zat was voor haar 4e keer gezakt.quote:Op maandag 29 juni 2015 17:15 schreef Opsonisatie het volgende:
Was zelfs een meisje, uiteindelijk na 6 x haalde ze haar theorie examen. 2x had ze het gemist en de andere 4x was ze gezakt
De eerste keer.. Gewoon leren, zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
Kijkende naar mijn omgeving leek het erg moeilijk te zijn aangezien er zoveel het niet de eerste poging hadden gehaald. Maar luisterende naar jullie lijkt het eenvoudig, mits je er voor leert.quote:Op maandag 29 juni 2015 21:47 schreef DeLuna het volgende:
[..]
De eerste keer.. Gewoon leren, zo moeilijk is het allemaal niet.
In de regel staat er 300m voor een afslag het bord met richtingaanwijzing waar de snelweg rechtdoor heen gaat, maar daar zijn zoveel uitzonderingen op dat je daar niet echt van uit kunt gaan.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:47 schreef Ypmaha het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met richting aangeven op de snelweg? Het mag 300m van tevoren, maar ik weet nooit wanneer dat is.
bij twijfel 600 pakkenquote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:47 schreef Ypmaha het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met richting aangeven op de snelweg? Het mag 300m van tevoren, maar ik weet nooit wanneer dat is.
Ik heb mijn theorie-examen op 27 juli. Hoe ver ben jij met de praktijklessen?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
1.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
Niet ver, net begonnen haha. Succes!quote:Op dinsdag 30 juni 2015 15:44 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik heb mijn theorie-examen op 27 juli. Hoe ver ben jij met de praktijklessen?
Aha oke. Ik zit al tegen het einde aan (zo ongeveer 21 a 23 lessen achter de rug).quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:14 schreef Opsonisatie het volgende:
[..]
Niet ver, net begonnen haha. Succes!
Nee het is wel vaak een "overdreven" situatie. De "kinderen" worden tussen auto's gefotoshopt terwijl je met 60 aan komt rijden etcquote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:58 schreef the_ring het volgende:
Tering. Vrijdag theorieexamen. Ik ben al door alle gratis oefen tentamens op internet heen
Het kutte is gevaarherkenning. Dat is toch gewoon puur gokken? De ene keer is het remmen omdat zich een gevaarlijke situatie voordoet, de volgende keer is het gas loslaten omdat het nog niet direct gevaarlijk wordt (bijna identieke plaatjes) haha
Eerste keer.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:44 schreef Opsonisatie het volgende:
Daar zag ik ook tegenop en dat was uiteindelijk zo simpel. Terwijl ik met thuis oefenen rond de 12 fout zat had ik er uiteindelijk met het examen maar 3. Ik vind de foto's van het CBR duidelijker.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:58 schreef the_ring het volgende:
Tering. Vrijdag theorieexamen. Ik ben al door alle gratis oefen tentamens op internet heen
Het kutte is gevaarherkenning. Dat is toch gewoon puur gokken? De ene keer is het remmen omdat zich een gevaarlijke situatie voordoet, de volgende keer is het gas loslaten omdat het nog niet direct gevaarlijk wordt (bijna identieke plaatjes) haha
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:58 schreef the_ring het volgende:
Met thuis oefenen zit ik vaak op 4 á 7 fout. Ik maak mij eerder druk om die foutenmarge van 5 in het tweede deel van het examen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:25 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Daar zag ik ook tegenop en dat was uiteindelijk zo simpel. Terwijl ik met thuis oefenen rond de 12 fout zat had ik er uiteindelijk met het examen maar 3. Ik vind de foto's van het CBR duidelijker.
Op verboden sites staan genoeg oefen cd-romsquote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:58 schreef the_ring het volgende:
Niet echt opgelet maar gevaarherkenning kort, wet-regel kennis beetje langer.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:47 schreef Super-B het volgende:
Weet iemand, die het theorie-examen al achter de rug heeft, hoe lang je hebt om een vraag te beantwoorden?
Volgens mij mag je bij de nieuwe (individuele) theorie-examens terug gaan naar vorige vragen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:01 schreef IR1907 het volgende:
[..]
Niet echt opgelet maar gevaarherkenning kort, wet-regel kennis beetje langer.
Bij nieuwe stijl ? Nee, dat mag niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:13 schreef Evi90 het volgende:
[..]
Volgens mij mag je bij de nieuwe (individuele) theorie-examens terug gaan naar vorige vragen.
Laat de koppeling heel langzaam los, sterker nog, laat het niet los tot je zeker weet dat je al voldoende snelheid maakt.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:12 schreef Evi90 het volgende:
Vorige week uitleg koppeling & schakelen gehad en geoefend; ging allemaal goed.
Vandaag geoefend in R'dam bij 1000 stoplichten en het ging ineens een stuk minder goed![]()
Ik trek op als een oma en liet 2 x de motor uitvallen. Hoop dat het de volgende les wat beter gaat (voor de mensen achter me ook, lol).
Ok, thx! Ga ik op letten volgende keer. En wat vlotter gas geven dus.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:15 schreef IR1907 het volgende:
[..]
Laat de koppeling heel langzaam los, sterker nog, laat het niet los tot je zeker weet dat je al voldoende snelheid maakt.
8 seconden voor gevaarherkenning en 20 voor de regelsquote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:47 schreef Super-B het volgende:
Weet iemand, die het theorie-examen al achter de rug heeft, hoe lang je hebt om een vraag te beantwoorden?
Niet te druk om maken. Je bent pas net bezig. Er staat niet voor niets een grote L op je dak, die ook Langzaam betekent. Moeten mensen maar naast je gaan staan als het ze niet snel genoeg gaat.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:12 schreef Evi90 het volgende:
Vorige week uitleg koppeling & schakelen gehad en geoefend; ging allemaal goed.
Vandaag geoefend in R'dam bij 1000 stoplichten en het ging ineens een stuk minder goed![]()
Ik trek op als een oma en liet 2 x de motor uitvallen. Hoop dat het de volgende les wat beter gaat (voor de mensen achter me ook, lol).
Nee hoeft niet, laat de koppeling heel langzaam los en dan direct daarna een beetje gas geven. Kan ook andersom maar pas op de koppelingquote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:46 schreef Evi90 het volgende:
[..]
Ok, thx! Ga ik op letten volgende keer. En wat vlotter gas geven dus.
Heb jij trouwens ook geleerd op pas bij het aangrijpingspunt gas te geven? Zat net een filmpje te kijken op youtube waarin ze eerst (een beetje) gas geven en daarna pas de koppeling omhoog laten komen.
Ik heb nu ruim een jaar mijn rijbewijs en maak nog altijd foutjes, hoor. Je bent een mens, die maken fouten. Ik weet ook niet echt of een straatje missen ergens in een onbekende wijk een 'foutje' is. Kan toch gewoon gebeuren?quote:Op donderdag 2 juli 2015 23:30 schreef Rick25 het volgende:
Mijn vraag is, maakten/maken jullie ook nog weleens van die kleine foutjes zo vlak voor het examen? Foutjes zoals een keer rechtdoor gaan terwijl je rechtsaf een 30-zone in moet die je niet goed ziet omdat hij vlak achter een bocht ligt, in een dorp waar je nooit geweest bent? Of net wat te laat remmen en terugschakelen voor een rotonde waardoor je wat sneller moet handelen?
Ik voel me best een debieltje als ik mijn knipperlicht aanzet als ik op mijn eigen terrein het parkeervak indraai. Maar het zit er gewoon in. Stuur draaien is automatisch dat knippertje aanquote:Op vrijdag 3 juli 2015 08:54 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Niet knipperlicht gebruiken "omdat er toch niemand aan komt" snap ik niet he. Hoe krijgen jullie dat aangeleerd dan? Knipperen moet toch een gewoonte zijn "omdat je van rijstrook/richting verandert"? Niet "omdat er iemand anders in de buurt rijdt".
Als je het op de eerste manier aanleert is het een goeie gewoonte en kun je het al haast niet vergeten.
Wtf is een beoordelingslesquote:Op vrijdag 3 juli 2015 16:01 schreef the_ring het volgende:
Vandaag theorie gehaald met 3 fouten regels in inzicht en 5 fouten gevaarherkenning (y)
Dinsdag beoordelingsles
Ik zou ook bijna zeggen zoek een andere instructeur... Je betaald er wel voor en nu wordt je in verwarring gebracht en je wordt er onzeker van. Geen goede basis lijkt me.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 00:14 schreef Rick25 het volgende:
Das ook zoiets. Wil ik 2 fietsers naast elkaar inhalen, doe ik knippertje aan is 't niet goed, weer een tirade van een kwartier, want knippertje is niet nodig.
Volgende les, 1 fietser. Ik haal in. Tirade, want ik had geen knippertje aan. Wat is 't nou? Ergens met hem over discussiëren heeft ook geen nut want als ik dan bijvoorbeeld wil zeggen dat ik dacht dat het niet hoefde omdat hij de vorige keer zei dat.... dan antwoordt hij standaard met "Ja, jij denkt wel veel maar je moet het doen zoals ik het zeg'. Standaard, bij elke vraag of discussie die ik aan wil gaan en nog voor ik mijn zin heb afgemaakt.
Ook bij op- en terugschakelen. Constant zeiken dat het te laat of te vroeg is terwijl hij elke keer verschillende snelheden aan mij doorgeeft om op of af te schakelen. Dan weer bij 20 naar 2, dan weer 25. dan weer bij 35 terug van 3 naar 2, dan weer bij 30... laat mij gewoon op het geluid van die motor van je afgaan man met je verwarrende gelul.
Ik hoop gewoon dat ik klaar ben voor het examen en met een beetje geluk slaag over 2 weken, zodat ik van die zakkenwasser af ben en kan doen zoals ik denk dat het moet, zoals ik uit de theorie geleerd heb. Vooralsnog heb ik er absoluut geen vertrouwen in dat ik slaag terwijl ik eigenlijk niet eens weet waarom niet.
Edit: Nu ik dit zo typ begint ik te vermoeden dat hij me onzeker wil maken zodat ik extra lessen neem. Ik zit nu namelijk op 16 uur, mag over 2 weken afrijden maar heb nog heel wat uren in mijn pakket openstaan die hij, mocht ik slagen, terug moet betalen aan mij. Mocht ik nu slagen met 16 uur dan moet hij mij zo'n 450 euro terugbetalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |