abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juni 2015 @ 13:51:13 #201
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_153547828
Het was geen wedstrijd...
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_153547959
Uit opinie-peilingen tav de de griekse baillout was 75% van de duitsers destijds in 2010 tegen. Toch dreven de politici hun zin door en zie waartoe het heeft geleid.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 15 juni 2015 @ 13:58:35 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153548001
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 13:56 schreef Digi2 het volgende:
Uit opinie-peilingen tav de de griekse baillout was 75% van de duitsers destijds in 2010 tegen. Toch dreven de politici hun zin door en zie waartoe het heeft geleid.
De CDU werd herkozen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153548322
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 10:55 schreef Toga het volgende:

[..]

Mijn enige contact met een Griek was een half dronken exemplaar die me hulp vroeg om geld wat hij had "los" te maken en over te maken naar Nederland; "jij bent goed in computers..".
Òf het is heel toevallig òf het bevestigt precies jouw beeld van de gemiddelde Griek.
Ach zoals men zegt: Griekenland is een arm land met rijke inwoners, Nederland is een rijk land met arme inwoners...
pi_153548559
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De CDU werd herkozen
Waarschijnlijk wegens gebrek aan een alternatief. Later is de AFD opgericht, toch lukt het die ook niet veel stemmen te trekken sindsdien.
  maandag 15 juni 2015 @ 14:25:12 #206
45206 Pietverdriet
pi_153548589
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wegens gebrek aan een alternatief. Later is de AFD opgericht, toch lukt het die ook niet veel stemmen te trekken sindsdien.
Net als de piratenpartij, kapot gemaakt door hun eigen incompetentie en de media
  maandag 15 juni 2015 @ 14:26:19 #207
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153548608
DAX weer ruim 2% in het rood...
are we infinite or am I alone
  maandag 15 juni 2015 @ 14:32:41 #208
45206 Pietverdriet
pi_153548756
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:26 schreef crystal_meth het volgende:
DAX weer ruim 2% in het rood...
De griekse beurs crasht
pi_153549015
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De griekse beurs crasht
Niet zo vreemd het blijkt dat de voorstellen van Tsipras vooral lastenverzwaringen van het bedrijfsleven omvatten en er nu openlijk door politici wordt gepraat over een Grexit. Met name de griekse banken zijn kwetsbaar want die zijn bij een Grexit per definitie failliet. Herkapitalisatie zal met vers geprinte drachmen moeten gebeuren. Wat de bankaandelen daarna nog waard zijn is niet goed in te schatten vanwege het juridische oerwoud dat ontstaat rond de verplichtingen en tegoeden van de banken.
  maandag 15 juni 2015 @ 17:15:32 #210
45206 Pietverdriet
pi_153552721
quote:
Oorwassing voor Griekse banken

Op de beurs in Athene drukten beleggers vooral massaal op de verkoopknop bij de bankaandelen, waardoor de hoofdgraadmeter een aderlating van 5% voor de kiezen kreeg.

Vooral banken gingen in de uitverkoop vanwege de toegenomen zorgen dat Grieken hun rekeningen leeghalen vanwege de vrees voor een vertrek van het Zuid-Europese land uit de eurozone.

De National Bank of Greece kreeg een dreun van 13% te verwerken, terwijl Piraeus Bank 11% in het rood dook.

De toezegging van ECB-president Mario Draghi om Griekse banken die solvent zijn te blijven steunen, mocht niet baten om de verkoopgolf te stuiten.

Komende donderdag zal tijdens de bijeenkomst van de Eurogroep naar verwachting de regering in Athene kleur moeten bekennen om een bankroet van het land te voorkomen.
http://www.telegraaf.nl/d(...)riekse_banken__.html

welke griekse minister zou er short gegaan zijn op deze bankaandelen?

http://www.telegraph.co.u(...)ss-bank-account.html
pi_153553272
Ergens verbaast het mij dat ze überhaupt daar nog beursgenoteerde banken hebben.
  maandag 15 juni 2015 @ 19:44:23 #212
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_153557569
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/d(...)riekse_banken__.html

welke griekse minister zou er short gegaan zijn op deze bankaandelen?

http://www.telegraph.co.u(...)ss-bank-account.html
Wordt het niet eens gewoon tijd dat de Griekse bevolking, welke het lijden moet ondergaan, eens in opstand komt tegen dit soort corruptie.

Hier kun je ook als EU niets tegen doen. Als de top besluit alles op eigen rekeningen te zetten, en het volk maar te laten verrekken. Dat is een interne Griekenland kwestie.
pi_153559639
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:44 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Wordt het niet eens gewoon tijd dat de Griekse bevolking, welke het lijden moet ondergaan, eens in opstand komt tegen dit soort corruptie.

Hier kun je ook als EU niets tegen doen. Als de top besluit alles op eigen rekeningen te zetten, en het volk maar te laten verrekken. Dat is een interne Griekenland kwestie.
Een opstand tegen dit soort corruptie is een opstand tegen de EU. Wie heeft er nou de afgelopen twintig jaar helemaal geen reet gedaan tegen belastingvlucht door grote bedrijven en de rijkste particulieren? Welke organisatie zijn instituties zijn vergeven van voormalig werknemers van de grootste roversbende onder de roversbendes, Goldman Sachs? Wie laat er 3400 euro per EU-ingezetene en dus per Griek bijdrukken zogenaamd om de economie te stimuleren, maar waarvan 0,0 euro in Griekenland terechtkomt?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 juni 2015 @ 20:48:44 #214
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153560384
quote:
And Greece's government spending on pensions, as a share of GDP, is very much in the ballpark of spending in the rest of the eurozone: on the basis of the last official OECD figures, which admittedly are five years old, Greece spent less than Italy, France and Austria on pensions and only a bit more than Germany.

And there is another thing: in 2009 the OECD calculated that Greek government cash spending on old-age and survivors benefits was 13% of its GDP. If the equivalent figure today is 10%, which is what Blanchard seems to suggest, that implies the outlay on pensions has already been reduced by around 40%, given that Greece's GDP has shrunk by a quarter.

That said, on the basis of the last Eurostat figures, which are for 2012, Greece's old-age outlay - including disability and incapacity payments - was considerably higher than the euro area average.

So the stats are murky. But it is worth pointing out that Greece has proportionately more old people than the eurozone average, and more poor people (thanks to five years of slump).
Grexit

In other words, it is not obvious that there is outrageous excess in the Greek pension system (and there certainly isn't in comparison with provision in Blanchard's French home).
http://www.bbc.com/news/business-33132595
pi_153561103
Tsipras: ‘Ik wacht geduldig tot de instellingen realistisch worden’

De Griekse eerste minister Alexis Tsipras legt de bal in het kamp van zijn internationale kredietverleners. ‘We wachten geduldig tot de instellingen zich realistisch opstellen’, zegt hij maandag aan de krant Ephimerida ton Syndakton.

Het overleg tussen Griekenland en de Europese Commissie, de ECB en het IMF sprong zondag na minder dan een uur af wegens onoverbrugbare meningsverschillen.

Dat de ‘instellingen’ maar blijven aandringen op besparingen in het Griekse pensioenstelsel is volgens Tsipras ingegeven door ‘politiek opportunisme’. Zelf heeft de Griekse regering aan haar gesprekspartners de nodige tegenvoorstellen overgemaakt, zegt hij.

Hoop van Europese volkeren
Tsipras vraagt Europa en het IMF stil te staan bij twee zaken: ‘Wij zijn niet alleen de erfgenamen van een lange strijd. Wij dragen ook de waardigheid van een volk en de hoop van de Europese volkeren op onze schouders’. Dat hij zich in de onderhandelingen onverzettelijk opstelt, is voor Tsipras ‘geen kwestie van ideologische obsessie, maar van democratie’.

Bijeenkomst donderdag
Na het afspringen van de gesprekken zondag is het uitkijken naar de vergadering van de eurogroep, de ministers van Financiën van de eurozone. Zij komen donderdag bijeen in Luxemburg. Zij moeten er nu ernstig rekening mee houden dat Griekenland er op het einde van de maand niet in zal slagen 1,6 miljard euro aan schulden af te lossen bij het IMF
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150615_01731434
:')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_153561378
Kunnen we niet met z'n allen gewoon een stukje griekenland kopen?
pi_153561558
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 21:11 schreef EthischOnverantwoord het volgende:
Nee, dat is ethisch onverantwoord.
  maandag 15 juni 2015 @ 21:17:33 #218
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_153561629
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 21:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wij zijn niet alleen de erfgenamen van een lange strijd. Wij dragen ook de waardigheid van een volk en de hoop van de Europese volkeren op onze schouders
Daar is die Griekse ego weer hoor. Helleuw, wij zijn de bakermat van de beschaving en de democratie enzo, dus eigenlijk moeten jullie gewoon alles voor ons betalen, Germaanse barbaren! :')

quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 21:11 schreef EthischOnverantwoord het volgende:
Beter gewoon verkopen. Dan zie je nog wat van die gigantische "lening" terug.
pi_153561871
quote:
7s.gif Op maandag 15 juni 2015 21:17 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Daar is die Griekse ego weer hoor. Helleuw, wij zijn de bakermat van de beschaving en de democratie enzo, dus eigenlijk moeten jullie gewoon alles voor ons betalen, Germaanse barbaren! :')

[..]

Beter gewoon verkopen. Dan zie je nog wat van die gigantische "lening" terug.
Of we laten een land het initiatief nemen de lening voor Griekenland terug te betalen, in ruil voor dat het land Griekenland mag annexeren. Turkije zou een goede kandidaat maken.
  Forum Admin maandag 15 juni 2015 @ 21:27:45 #220
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_153562051
Laten we eerlijk wezen, de Grieken hebben een machtspositie. De bobos gaan het niet toestaan dat een land eruit getrapt wordt (of het zelf doet, want dat schept een precedent) het prestige project moet slagen, hoe dan ook.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_153563828
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 21:27 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we eerlijk wezen, de Grieken hebben een machtspositie. De bobos gaan het niet toestaan dat een land eruit getrapt wordt (of het zelf doet, want dat schept een precedent) het prestige project moet slagen, hoe dan ook.
Dat was een paar jaar geleden zo. Ondertussen hebben de Grieken hun hand dusdanig overspeeld dat ze ook zo aar zichzelf uit de Euro kunnen werken.
  maandag 15 juni 2015 @ 23:40:24 #222
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153567543
Die Grieken doen toch precies waar alle hardcore eurobashers 's nachts van dromen, het Grote Brusselse Monster uitdagen. Of liggen de zaken anders nu het om een lening van "hun eigen" belastinggeld gaat?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 15 juni 2015 @ 23:58:13 #223
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153568238
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 06:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat vind ik ook mooie aan Amerika, in de grondwet is geborgd dat je een gewapende militie mag vormen tegen een te dominante overheid :)
Zo gauw een overheid geweld gebruikt tegen de eigen normale burgers (en voor iets anders dan belasting innen alvorens libertariërs op dreef geraken :)) vind ik dat zeer legitiem. Het is mooi dat dat in de grondwet staat. Anderzijds is het zeer de vraag of dat de burgers er iets aan hebben. Als ze zo'n totalitaire overheid krijgen, en de huidige USA-overheid heeft hier trekjes van, dan veranderen ze toch de grondwet? Als het niet mag volgens de grondwet, trekt een bevolking zich daar dan iets van aan? In Frankrijk deed de bevolking dat gelukkig enkele eeuwen geleden niet. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153568239
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 23:40 schreef Ringo het volgende:
Die Grieken doen toch precies waar alle hardcore eurobashers 's nachts van dromen, het Grote Brusselse Monster uitdagen. Of liggen de zaken anders nu het om een lening van "hun eigen" belastinggeld gaat?
Ja want sceptisch zijn betekent dat je loopt te juichen wanneer het in elkaar stort.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:06:29 #225
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153568526
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 08:35 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Een domino effect op meerdere vlakken.

Griekenland is nu aan de beurt, in principe zou je een groot deel van de schulden moeten kwijtschelden omdat ze het niet toch niet kunnen betalen.

Maar dan zal het volgende land in financieel zwaar weer ook deze oplossing willen, Spanje bijvoorbeeld.

Maar als Griekenland de Euro verlaat en het gaat financieel beter (via welke weg dan ook), dan zullen andere landen wellicht ook dat voorbeeld gaan volgen in plaats van te luisteren naar een commissie uit het buitenland die even vertelt hoe jij je land moet veranderen en regeren.

Het schijnt dat Eurofielen EU-fielen alleen al bij het denken aan deze scenario's fysieke intense pijn krijgen en er trails gedraaid worden om deze verwarde mensen terug te laten keren in de maatschappij in het geval van massaontslagen in Brussel.
Zie de essentiële correctie in jouw citaat! ;)
Niet alleen is niet elke Eurofiel een EU-fiel en omgekeerd, ook zijn niet alle Europese landen een lid van de EU.

Het is in ieder geval duidelijk dat het EMU-experiment grandioos is mislukt. Logisch ook, want er werd een MU geschapen nog voordat er een PU was. Dat kan nooit goed gaan. Eerst moet je politiek een worden - dezelfde fiscale wetgeving, veiligheidsnormen etc. hebben - dan pas kan je een stabiele MU scheppen. Die PU hadden we eerst met soortgelijke landen in het noorden moeten vormen, daarna een MU met diezelfde landen in het noorden. In het zuiden hadden ze hetzelfde kunnen doen. Misschien dat je na enkele decennia dan alsnog die twee kan fuseren, als je dat zou willen en die behoefte er is bij beide blokken, maar op die manier hadden we een stabiele situatie gekregen.
#NoDAPL
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:07:08 #226
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153568568
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 23:40 schreef Ringo het volgende:
Die Grieken doen toch precies waar alle hardcore eurobashers EU-bashers 's nachts van dromen, het Grote Brusselse Monster uitdagen. Of liggen de zaken anders nu het om een lening van "hun eigen" belastinggeld gaat?
#NoDAPL
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:09:08 #227
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153568648
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat was een paar jaar geleden zo. Ondertussen hebben de Grieken hun hand dusdanig overspeeld dat ze ook zo aar zichzelf uit de Euro kunnen werken.
Momenteel ligt Griekenland in ieder geval op de koers om de EMU te verlaten, in dat geval is het ook exit Schengenzone (noodzakelijk) en dan ligt het ook voor de hand dat het de EU verlaat.
#NoDAPL
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:09:53 #228
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153568678
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Ja, dat bedoel ik.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:10:28 #229
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153568689
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 23:58 schreef probeer het volgende:

Ja want sceptisch zijn betekent dat je loopt te juichen wanneer het in elkaar stort.
Exact.
pi_153568706
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:10 schreef Ringo het volgende:

[..]

Exact.
Ik was sarcastisch. Dat is namelijk niet zo.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:12:01 #231
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153568749
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:10 schreef probeer het volgende:

Ik was sarcastisch.
Ja maar ik niet!
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:18:07 #232
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153568976
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:44 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Ja. Een opstand tegen de criminele bedrijven (Goldman Sachs en soortgelijke parasieten), tegen de rijke medeburgers die het geld naar het buitenland lozen en tegen de corrupte politici.
Daarom geloof ik ook dat je in sommige gevallen niet moet ingrijpen bij het lijden. Hoe erg ik dat ook vind, het lijden is geringer als het korter duurt maar heviger is en dat leidt tot een snelle revolutie dan dat je vele jaren blijft aanmodderen. Een volk wat wordt onderdrukt, door wat dan ook, komt pas in opstand als het lijden groot genoeg is.
#NoDAPL
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:22:22 #233
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153569129
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:10 schreef Ringo het volgende:

[..]

Exact.
Ik ben een EU-scepticus en ik geloof dat het beter voor de EU was geweest en zou zijn als het zou opsplitsen in 2 of 3 blokken. Ik hoop niet dat Griekenland de EU verlaat, dan kunnen we naar het geld fluiten en doet ieder Zuid-Europees land wat het wil. Het op een gestructureerde manier opsplitsen in 2 of 3 blokken zie ik wel graag gebeuren. We hebben nu eenmaal een Europa met sterk verschillende economieën en verschillende snelheden, disciplinegraad etc.
Het zou mooi zijn als dat in de toekomst bij elkaar komt maar is het realistisch dat dat gebeurt door het te forceren? Ik weet niet precies waar Zuid-Europa de bal heeft laten vallen, in vorige eeuwen deden die landen het prima. Ook Oost-Europese landen hebben veel bijgedragen aan de beschaving in de wereld, hun bijdrages worden sterk onderschat door de meeste West-Europeanen. Bij hen is het op een gegeven moment mis gegaan doordat ze achter het Ijzeren Gordijn verdwenen.
#NoDAPL
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:24:19 #234
104871 remlof
Europees federalist
pi_153569193
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben een EU-scepticus en ik geloof dat het beter voor de EU was geweest en zou zijn als het zou opsplitsen in 2 of 3 blokken. Ik hoop niet dat Griekenland de EU verlaat, dan kunnen we naar het geld fluiten en doet ieder Zuid-Europees land wat het wil. Het op een gestructureerde manier opsplitsen in 2 of 3 blokken zie ik wel graag gebeuren. We hebben nu eenmaal een Europa met sterk verschillende economieën en verschillende snelheden, disciplinegraad etc.
Het zou mooi zijn als dat in de toekomst bij elkaar komt maar is het realistisch dat dat gebeurt door het te forceren? Ik weet niet precies waar Zuid-Europa de bal heeft laten vallen, in vorige eeuwen deden die landen het prima. Ook Oost-Europese landen hebben veel bijgedragen aan de beschaving in de wereld, hun bijdrages worden sterk onderschat door de meeste West-Europeanen. Bij hen is het op een gegeven moment mis gegaan doordat ze achter het Ijzeren Gordijn verdwenen.
In vorige eeuwen waren het altijd drie machtsblokken die elkaar tot bijna volledige vernietiging aan toe bevochten in Europa. Daar wil jij kennelijk graag naar terug met je waanidee.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 00:39:43 #235
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153569766
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:24 schreef remlof het volgende:

[..]

In vorige eeuwen waren het altijd drie machtsblokken die elkaar tot bijna volledige vernietiging aan toe bevochten in Europa. Daar wil jij kennelijk graag naar terug met je waanidee.
Kom op Remlof, jij bent toch slimmer dan dat? Het is niet omdat we in de vorige eeuwen vochten met die machtsblokken dat dat nu weer zou zijn. Er is het een en ander veranderd en veel van die veranderingen liggen buiten het kleine Europa. De Europese landen hebben in deze tijd veel meer dan vroeger de noodzaak om samen te werken!
De Europeaan van nu heeft er niet eens zin in om oorlogje te voeren, de Duitsers voorop.

De EMU forceren terwijl er geen PU was, dat is een waanidee.
#NoDAPL
pi_153570218
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:24 schreef remlof het volgende:

[..]

ONZIN

Europa is gewoon een continent met een hoop landen met een hoop VERSCHILLENDE belangen. Vrij logisch dat dat uiteindelijk uit elkaar valt.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 01:09:16 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153570563
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:56 schreef riazop het volgende:

[..]

ONZIN

Europa is gewoon een continent met een hoop landen met een hoop VERSCHILLENDE belangen. Vrij logisch dat dat uiteindelijk uit elkaar valt.
Alleen hebben die landjes nu meer dan ooit gemeenschappelijke belangen, gedwongen door de buitenwereld. Dit voorkomt dat ze onderling oorlogje gaan spelen. Vroeger verdeelden de Europese landen onder elkaar de wereldtaart, zelfs in de eerste helft van de twintigste eeuw toen de USA zich nog weinig bemoeide met wat er aan de andere kanten van de grote plassen gebeurde. Tegenwoordig is het het 'westen' tegen de BRIC-landen of iets dergelijks. Een geheel andere situatie. Zelfs dit leidt niet tot een oorlog aangezien voor beide blokken momenteel een samenwerking veel productiever is dan een zero sum game. Ik verwijs naar deze lezing voor meer uitleg: Deze man is uiterst deskundig.

Tegelijkertijd zijn er inderdaad ook nog veel verschillende belangen doordat de economieën en wetgeving sterk verschillen binnen Europa. Daarom is het veel realistischer en haalbaarder om met 2 of 3 blokken te werken (Noord-Europa, Zuid-Europa en Oost-Europa) dan met 1 blok terwijl de wetgeving nog niet eens geharmoniseerd is (en de burgers ook niet willen dat dat gebeurt!), de economieën sterk verschillen, er valse concurrentie ontstaat (verschil in levenspijl en koopkracht munt) etc.

Remlof zijn suggestie dat we terug zouden gaan naar wat we vroeger hadden is ridicule, vroeger hadden we de blokken Frankrijk, de UK en Duitsland, in de nieuwe situatie zouden de UK en Duitsland in ieder geval in hetzelfde blok zitten, Frankrijk zou bij beide blokken kunnen aansluiten (een van beide natuurlijk). Los hiervan hebben Duitsers al lang geen zin meer om oorlogje te spelen, laatst bleek nog uit een onderzoekje dat de Duitsers tot de meest pacifistische volkeren van Europa behoren.
#NoDAPL
pi_153574052
Bijna alle Grieken doen mee aan kleine corruptie

Ruim 10 jaar geleden heb ik als coördinator internationalisering een bilaterale leerlingenuitwisseling proberen op te zetten met een school in Athene. Wat we in heel Europa wél voor elkaar kregen met een zeer groot aantal andere landen binnen de driehoek Uden-Lissabon-Istanbul, dat lukte niet met de Grieken. We zijn drie keer in Griekenland ontvangen, de Grieken slaagden er maar één keer in Nederland te bezoeken. U begrijpt het al: de Europese subsidie was op.

Toch waren die drie Griekse jaren voldoende om enige kijk te krijgen op hoe het er aan toegaat in de reële economie van het land. Het begon er al mee dat de Griekse leerlingen om 2 uur 's middags niet kwamen opdraven toen de school uit was. Ze bleken allemaal bijles te hebben van - oh ironie - hun eigen leraren.

Door middel van bijlessen worden de leerlingen 'op niveau gebracht' en dat kost extra geld, uiteraard zwart. En datzelfde geld helpt de docenten weer aan een snellere of betere behandeling bij de medisch specialist. De spreekwoordelijke arme weduwe op het platteland neemt natuurlijk een kip mee naar de huisarts. Deze kleine corruptie zit in de haarvaten van de economie. Er is geen fatsoenlijke bevolkingsadministratie of kadaster, kassabonnen waren destijds een zeldzaam fenomeen, zwembaden bleken nauwelijks te bestaan in de villawijken rond Athene, totdat een krant besloot om maar eens wat luchtfoto's te laten nemen. De stukken betonijzer die bovenuit de woonhuizen steken voorkomen dat er onroerendgoedbelasting betaald wordt.

Ooit geweten dat de Grieken één ministerie hebben voor 'Religieuze Zaken en Onderwijs'? Hoe komen al die priesters aan een inkomen? En hoe zit het met de onroerendgoedbelasting die de Griekse kerk afdraagt aan de overheid? De kerk is een van de grootste vastgoedbezitters in het land. Een cafébaas in de periferie van Athene vertelde waarom de koffie bij hem nét zo duur was als in het centrum. De huurpenningen die hij aan de Grieks-orthodoxe kerk moest betalen, waren gigantisch.

Hoe komt het dat de meeste Grieken een eigen huis hebben en dat dit in Nederland rond de 60 procent ligt? Intussen is er zo'n 16 miljard euro aan spaargeld van de Griekse banken gehaald. Dat alles staat in flagrante tegenstelling met de bittere armoede van veel Grieken, de laagste klasse die het meeste getroffen wordt door de torenhoge werkloosheid. De jeugdwerkloosheid bedraagt meer dan 50 procent.

Het wordt steeds duidelijker dat we Griekenland kunnen typeren als failed state. Vrijwel alle Grieken doen daar in meer of mindere mate aan mee en houden die situatie zo in stand. Veranderingen zijn op korte termijn niet te verwachten. Syriza heeft beloofd om 100 duizend ontslagen ambtenaren weer in dienst nemen. Nu weten we dat in veel landen het aanstellen van ambtenaren plaatsvindt langs partijlijnen. Alleen heb ik nooit begrepen dat zittende ambtenaren dan niet ontslagen worden maar 'gewoon' in dienst blijven.
http://www.volkskrant.nl/(...)-corruptie~a3847989/
  dinsdag 16 juni 2015 @ 08:11:23 #239
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153574123
Griekenland een failed state? De EU een failed union, dat lijkt me een betere conclusie.
Dat de Grieken zich, als zoveel andere zuidelijke landen, niet willen conformeren aan onze gereformeerde economische moraal, is feitelijk niet hún probleem.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 08:14:54 #240
45206 Pietverdriet
pi_153574158
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 08:11 schreef Ringo het volgende:
Griekenland een failed state? De EU een failed union, dat lijkt me een betere conclusie.
Dat de Grieken zich, als zoveel andere zuidelijke landen, niet willen conformeren aan onze gereformeerde economische moraal, is feitelijk niet hún probleem.
Nee, wij hebben daar ons probleem van gemaakt, gewoon laten ploppen was veel beter geweest.
pi_153574159
de eu lijkt wel een gokverslaafde in het casino.
Heeft alles ingezet op een nummer en verliest gigantisch.
Ipv verlies te nemen probeert men door nog weer opnieuw te gokken op een nummer het verlies terug te winnen.

griekenland, het haitie van europa :)
  dinsdag 16 juni 2015 @ 08:17:20 #242
45206 Pietverdriet
pi_153574182
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 08:14 schreef hans1985 het volgende:
de eu lijkt wel een gokverslaafde in het casino.
Heeft alles ingezet op een nummer en verliest gigantisch.
Ipv verlies te nemen probeert men door nog weer opnieuw te gokken op een nummer het verlies terug te winnen.

griekenland, het haitie van europa :)
In een casino is tenminste de kans aanwezig dat je wint, het is eerder een Afrikaanse familie, waar degene die werkt en geld verdient door de rest geplukt wordt
  dinsdag 16 juni 2015 @ 09:52:50 #243
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_153575504
Op de Duitse TV was een discussie over Grexit te zien o.l.v. Günther Jauch.
Daar was ook "kampbewaarder" Schulz aanwezig, die beweerde dat een Grexit ons meer zou kosten dan wanneer Griekenland in de Euro zou blijven.
Jauch reageerde daarop dat dat de onderhandelingspositie van de EU niet verbetert
Schulz: "Ja maar ik heb een beroep gedaan op Chipras om zijn verantwoordelijkheid te nemen" ;( 8)7
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_153575648
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 08:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In een casino is tenminste de kans aanwezig dat je wint, het is eerder een Afrikaanse familie, waar degene die werkt en geld verdient door de rest geplukt wordt
Een casino in het wilde westen waarbij de casino uitbater bij bepaalde plaatsingen de tafel kon beinvloeden. :D
  dinsdag 16 juni 2015 @ 10:23:16 #245
45206 Pietverdriet
pi_153576096
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 09:52 schreef Oud_student het volgende:
Op de Duitse TV was een discussie over Grexit te zien o.l.v. Günther Jauch.
Daar was ook "kampbewaarder" Schulz aanwezig, die beweerde dat een Grexit ons meer zou kosten dan wanneer Griekenland in de Euro zou blijven.
Jauch reageerde daarop dat dat de onderhandelingspositie van de EU niet verbetert
Schulz: "Ja maar ik heb een beroep gedaan op Chipras om zijn verantwoordelijkheid te nemen" ;( 8)7
I Know Nothing!
  dinsdag 16 juni 2015 @ 11:06:03 #246
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_153577093
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:

I Know Nothing!
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 16:31:18 #247
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153585835
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 08:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, wij hebben daar ons probleem van gemaakt, gewoon laten ploppen was veel beter geweest.
Het laten ploppen nadat je allerlei economische dwarsverbanden hebt verbroken.
#NoDAPL
pi_153587535
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

..... Tegenwoordig is het het 'westen' tegen de BRIC-landen of iets dergelijks. Een geheel andere situatie....
Ik denk dat je niet goed kijkt naar wat Spanje (Z-Am), Portugal (Braz, Angola) of Frankrijk (FR Afrika) voor hechte banden hebben met hun achtertuin. En die worden per maand sterker en belangrijker.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

... Daarom is het veel realistischer en haalbaarder om met 2 of 3 blokken te werken (Noord-Europa, Zuid-Europa en Oost-Europa) dan met 1 blok ...
Ook die meerdere blokken zijn geen houdbare indeling. De Spanjaarden zullen zich meer en meer richten op Latijns Amerika, de Fransen op Franstalig Afrika. Dát gaan de nieuwe blokken worden. Daar deelt men een taal en gemeenschappelijke cultuur mee. Men kent elkaars politici, artiesten en tv programma's.

Veel Europese landen hebben iha bitter weinig met elkaar, anders dan dat ze in de buurt liggen..
pi_153587580
edit
  dinsdag 16 juni 2015 @ 17:57:25 #250
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153587707
quote:
Greece’s prime minister has said the International Monetary Fund has “criminal responsibility” for the country’s debt crisis as it emerged Athens could miss a ¤1.6bn (£1.15bn) payment to the lender this month.
http://www.theguardian.co(...)s-imf-grexit-tsipras
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')