Ik heb geprobeert om nummers uit mn top 100 allertijden van 2014 te trekken(en de schaduwlijst die ik het jaar daarvoor erbij geplakt had), maar toen kwam ik nog maar op een nummer of 20 uit de 80's uit, als ik het 70's topic niet had gemist had ik ws genoeg materiaal gehad om er een top 100 van te maken, om een of andere reden trekt muziek uit de 80's me niet zo erg, afgezien van old-school hiphop en hier en daar een guilty pleasure.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:18 schreef female81 het volgende:
Misschien moet ik maar eens wat van de nummers die ik níet ken gaan proberen uit PaRoDiUzZ' lijst; voel intuïtief dat er wel wat voor me tussen zou kunnen zitten.![]()
Ook weer een typische lijst van iemand met 90's-roots, heb het idee dat je zulke lijstjes er zó uit vist (relatief weinig 'kille' of duistere nummers, iets meer beats).
Begrijp ik nou goed dat je veel 80's bewust hebt meegemaakt, maar dat je de leuke bands pas later hebt leren kennen?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:27 schreef ranja het volgende:
oftewel ik zet alleen nummers in m'n lijst die ik in de 80s al kende en niet die ik later heb leren kennen (dus geen sonic youth, pixies, joy division o.a.).
Dat kon ik bij de 70s nog niet doen aangezien ik in de 70s nog vrijwel niks bewust kende. Dat zal voor female81 en anderen een decennium opschuiven denk ik:)
Klopt, ik was 10 toen 1980 begon en 21 toen 1990 begon. Pas in 1990 ontdekte ik veel van de zgn 'alternatieve muziek'.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:48 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je veel 80's bewust hebt meegemaakt, maar dat je de leuke bands pas later hebt leren kennen?
Bijna alles wat in mijn lijst staat heb ik destijds al leren kennen. Inclusief de hele Neue Deutsche Welle. In die zin is het ook nostalgie, maar dan wel met bands/nummers die ik nog steeds leuk vind. Mijn tienerjaren zijn redelijk vormend geweest.
Jonkie.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:51 schreef ranja het volgende:
Klopt, ik was 10 toen 1980 begon en 21 toen 1990 begon. Pas in 1990 ontdekte ik veel van de zgn 'alternatieve muziek'.
Als ik alleen de single top 100 allertijden die ik vorig jaar gepost hebt op de zelfde volgorde zou copypasten voor het 90's topic heb ik maar 6 nummers nodig om een top 50 te maken, niet dat ik zooo makkelijk benquote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:54 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Jonkie.
Leeftijd is sowieso wel redelijk bepalend wat dat betreft. Merk ik althans. Zonder moeite zou ik een top-500 van de 80's kunnen maken, terwijl ik echt moeite moet gaan doen voor een top-50 in de 90's.
In de tijd dat ik echt met het luisteren van muziek begon was hair metal en new wave op sterven na dood,zat hip hop in het midden van zn zgn golden age, was house enorm in opkomst, en kwamen dingen als grunge net om de hoek kijken, ik denk dat ik me indertijd afgezien van de LP's die mn ouders en sommige buren/vrienden wel eens in de kast hadden staan van wat gebruikelijke pop nummers, voor 2000 amper iets van voor 1985 gehoord had.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:04 schreef cafca het volgende:
Grappig, ik ben ongeveer even oud als ranja, maar luisterde toen toch al veel alternatieve muziek.
Kwam een beetje met de New Wave in aanraking door Shake it up van the Cars, Red Tape van the Nits en Golden Brown van the Stranglers.
Via the Cure en the Simple Minds kwam ik toen ik uit ging bij Sister of Mercy, Joy División, Bauhaus e.d.
Ik heb in 1990/1991 een periode gehad dat ik m'n ouders' cd's opzette: dat was m'n eerste kennismaking met het genieten van muziek. Maar zodra ik medio 1991 de hedendaagse Top 40 ontdekte, in dezelfde muzikaal spannende tijd, heb ik tot 2005 amper nog oude muziek (als in: 'voor m'n tijd') opgezet.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:14 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
In de tijd dat ik echt met het luisteren van muziek begon was hair metal en new wave op sterven na dood,zat hip hop in het midden van zn zgn golden age, was house enorm in opkomst, en kwamen dingen als grunge net om de hoek kijken, ik denk dat ik me indertijd afgezien van de LP's die mn ouders en sommige buren/vrienden wel eens in de kast hadden staan, voor 2000 amper iets van voor 1985 gehoord had.
Afgezien van het luisteren naar LP's heeft het bezoeken van festivals/concerten toch ook wel enorm bijgedragen aan het ontdekken en waarderen van bepaalde muziek. Zeke begin/midden 80's toch elke week wel naar een optreden toe.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:14 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
In de tijd dat ik echt met het luisteren van muziek begon was hair metal en new wave op sterven na dood,zat hip hop in het midden van zn zgn golden age, was house enorm in opkomst, en kwamen dingen als grunge net om de hoek kijken, ik denk dat ik me indertijd afgezien van de LP's die mn ouders en sommige buren/vrienden wel eens in de kast hadden staan van wat gebruikelijke pop nummers, voor 2000 amper iets van voor 1985 gehoord had.
De enige tent die hier zat die live optredens aan de man bracht stond bekend als drugshol en het heeft me, zelfs toen ik oud genoeg was om bier te mogen kopen nog een jaar of 3 gekost om mn ouders te overtuigen dat ik er echt alleen heen ging om van de muziek te genieten(ookal wisten ze toen al een jaar of 2 dat ik rookte en zo nu en dan wel eens een wiete opstak)quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:18 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Afgezien van het luisteren naar LP's heeft het bezoeken van festivals/concerten toch ook wel enorm bijgedragen aan het ontdekken en waarderen van bepaalde muziek. Zeke begin/midden 80's toch elke week wel naar een optreden toe.
De tent die hier zat heette ooit "Walhalla".quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:23 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
De enige tent die hier zat die live optredens aan de man bracht stond bekend als drugshol en het heeft me, zelfs toen ik oud genoeg was om bier te mogen kopen nog een jaar of 3 gekost om mn ouders te overtuigen dat ik er echt alleen heen ging om van de muziek te genieten(ookal wisten ze toen al een jaar of 2 dat ik rookte en zo nu en dan wel eens een wiete opstak)
Bij ons Opsessiequote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:06 schreef cafca het volgende:
[..]
De tent die hier zat heette ooit "Walhalla".
Dat zegt genoeg, denk ik
Ik vond bands als Cure en Smiths totaal niet interessant toen die in de top 40 stonden. Daarentegen vond ik The Cult en Siouxsie wel geweldig vanaf het eerst dat ik die hoorde, maar dat bracht me er nog niet toe om meer andere muziek te zoeken.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:04 schreef cafca het volgende:
Grappig, ik ben ongeveer even oud als ranja, maar luisterde toen toch al veel alternatieve muziek.
Kwam een beetje met de New Wave in aanraking door Shake it up van the Cars, Red Tape van the Nits en Golden Brown van the Stranglers.
Via the Cure en the Simple Minds kwam ik toen ik uit ging bij Sister of Mercy, Joy División, Bauhaus e.d.
Waarom zou je niet zowel nummers met de nostalgiefactor als nummers die je later hebt leren kennen erin zetten? Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:27 schreef ranja het volgende:
Prince en Madonna zullen beide wel veelvuldig in mijn lijst staan, vanwege de 'nostalgiefactor' die ik gebruik... oftewel ik zet alleen nummers in m'n lijst die ik in de 80s al kende en niet die ik later heb leren kennen (dus geen sonic youth, pixies, joy division o.a.).
Dat kon ik bij de 70s nog niet doen aangezien ik in de 70s nog vrijwel niks bewust kende. Dat zal voor female81 en anderen een decennium opschuiven denk ik:)
Ten eerste puur eigen vermaak en herkenbaarheid.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:40 schreef DO2 het volgende:
Waarom zou je niet zowel nummers met de nostalgiefactor als nummers die je later hebt leren kennen erin zetten? Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten?
Ok. - Ik geloof dat ik vooral het omgekeerde heb gedaan. Als ik had moeten afgaan op wat ik toen goed vond had er geen fatsoenlijke plaat tussen gestaan,quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:42 schreef ranja het volgende:
[..]
Ten eerste puur eigen vermaak en herkenbaarheid.
Ten tweede puur eigenbelang door de shortlist niet 2x zo lang te maken
Tegenwoordig zouden dat soort plaatjes veel te alternatief zijn voor R3.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:21 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik vond bands als Cure en Smiths totaal niet interessant toen die in de top 40 stonden. Daarentegen vond ik The Cult en Siouxsie wel geweldig vanaf het eerst dat ik die hoorde, maar dat bracht me er nog niet toe om meer andere muziek te zoeken.
Pas toen ik op stage was in 1990 en daar de radio op een woensdagmiddag op radio 3 stond, toen ging er een hele nieuwe wereld voor me open. Via o.a. Velouria en Kool Thing heb ik toen een hele inhaalslag gemaakt
Ja, maar toen had je nog per dag een omroep.... en woensdag voor de eo ('s ochtends) en vpro ('s middags), een reden waarom een hoop 'werk radios' op woensdag van radio 3 naar 2 verschoven (daar was veronica). Deden we op die stage ook altijd, tot we een keer genoeg hadden van de 'veronica komt naar je toe deze zomer' en toch eens op 3 gingen kijken. Werd meteen de favoriete middagquote:Op woensdag 1 juli 2015 18:51 schreef Mexicanobakker het volgende:
Tegenwoordig zouden dat soort plaatjes veel te alternatief zijn voor R3.
De VPRO is ook gezonken in de horizontale programmering.quote:Op woensdag 1 juli 2015 18:53 schreef ranja het volgende:
[..]
Ja, maar toen had je nog per dag een omroep.... en woensdag voor de eo ('s ochtends) en vpro ('s middags), een reden waarom een hoop 'werk radios' op woensdag van radio 3 naar 2 verschoven (daar was veronica). Deden we op die stage ook altijd, tot we een keer genoeg hadden van de 'veronica komt naar je toe deze zomer' en toch eens op 3 gingen kijken. Werd meteen de favoriete middag
'weggepromoveerd'quote:Op woensdag 1 juli 2015 18:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
De VPRO is ook gezonken in de horizontale programmering.
Elke dag op de avond met een matige DJ die er nog altijd Mumford and Sons en Coldplay doorheen gooit. Tsjaquote:
Eigenlijk alleen Michiel Veenstra en Rob Stenders gaan wel bij 3fm, maar ook die worden aan banden gelegd.quote:Op woensdag 1 juli 2015 19:09 schreef female81 het volgende:
Ik luister liever Studio Brussel. T'is net een stukje frivoler allemaal, letterlijk iets zuidelijker (houd daar wel van). Tevens een mooi midden tussen mainstream en iets merkwaardiger spul. En verder kan je tegenwoordig beter een internetzender aan zetten als je iets aparts wilt horen. Wat hier dan ook dagelijks gebeurt, met meerdere internetradio's die op strategische plekken in huis staan.
Wat daar dan weer mist, op minstens 90% van de internetzenders (tja, op die van mij ook), is wat toelichting van een diskjockey. Iemand die je vol enthousiasme aanprijst wat 'ie aan het draaien is. Dat was zo leuk aan Radio 3/3FM zoals het in de 90's nog was. Op een gegeven moment namen ze helaas een zogenaamde 'muziekpolitie' aan, om de boel strak te trekken.
Op de reguliere zenders wordt nog wel gepraat (bij Giel zelfs héél erg veel), maar is de achtergrondinfo ook al zo goed als weg.
Oh, die heeft m'n shortlist van 255 niet eens gehaaldquote:Op woensdag 1 juli 2015 19:50 schreef methodmich het volgende:
Leuk lijstje hoor ranja. Alleen had ik Kim Carnes wellicht nog wel verwacht bij jou.
Ja, zoiets heb ik tot nu toe elke keer al gehad. Ik heb telkens de hele shortlist ingedeeld in categorie 1-2-3 (moet er absoluut in, moet er eigenlijk ook wel in, zou er best in mogen) en meestal was Categorie 1 dan al minstens driekwart van de lijstquote:Op woensdag 1 juli 2015 19:53 schreef ranja het volgende:
[..]
Oh, die heeft m'n shortlist van 255 niet eens gehaald
Vanmiddag toen ik begon uit die lijst eerst de 'echt goede die echt heel hoog komen' geselecteerd. Toen had ik er 80Daarna het grote schuiven en proppen
Je mag nog een nummer 17 toevoegenquote:Op woensdag 1 juli 2015 22:01 schreef Beathoven het volgende:
16. Jan Hammer - Crockett's Theme
18. Madness - Baggy Trousers
bijvoorbeeld Patty & Shift?quote:21. Hans van Eijk Project - Spijkerhoek Theme
Twee keer dezelfde.quote:Op woensdag 1 juli 2015 22:01 schreef Beathoven het volgende:
16. Jan Hammer - Crockett's Theme
42. Jan Hammer - Crockett's Theme
scherp, bedankt:)quote:Op woensdag 1 juli 2015 22:22 schreef ranja het volgende:
[..]
Je mag nog een nummer 17 toevoegen
[..]
bijvoorbeeld Patty & Shift?
Dan gooi ik Patty en shift er wel inquote:
die zijn wel erg jaren 70, beide haalden de eindlijst van de 70s...quote:Op woensdag 1 juli 2015 22:01 schreef Beathoven het volgende:
12. The Police - Message in a Bottle
95. Blondie - Denis
Deze mag natuurlijk wel, vind ik wel bijzonder. Maak niet vaak mee dat iemand deze versie beter vind dan de orginele lange versie.quote:
Vervangen, ik had Fragile er eerder uitgehaald omdat ik dacht dat het uit 1990 was maar die is ouder en Rapture erin voor Denis.quote:Op woensdag 1 juli 2015 22:50 schreef ranja het volgende:
als je nog meer reserves hebt?
[..]
die zijn wel erg jaren 70, beide haalden de eindlijst van de 70s...
Nostalgie, kende 'm iets eerder. Zag 'm weleens voorbij komen op MTV en het is iets frisser dan 't origineel, die inderdaad een stuk langer is. Moeilijk kiezen. Heb ook 586 er instaan, wat weer een voorvader is van de originele Blue Monday. Heb bijna alle albums van ze op 'the rest of' na.quote:Op woensdag 1 juli 2015 22:51 schreef ranja het volgende:
[..]
Deze mag natuurlijk wel, vind ik wel bijzonder. Maak niet vaak mee dat iemand deze versie beter vind dan de orginele lange versie.
quote:Op woensdag 1 juli 2015 22:01 schreef Beathoven het volgende:
08. Bob Marley - Iron Lion Zion jaren 70 óf 90
28. Pink Floyd - Another Brick in the Wall 1979
30. Telex - Moscow Discow 1979
41. Police - Walking on the Moon 1979
70. Sheila & Black Devotion - Spacer 1979
71. Nirvana - Molly's Lips 1992
80. Peter Gabriel - Solsbury Hill 1977
88. Human League - Being Boiled die mag, zolang je de re-recorded versie bedoelt
08. Bob Marley - Iron Lion Zion jaren 70 óf 90 = 1984quote:Op donderdag 2 juli 2015 03:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
I hate to be a party pooper, maar
[..]
quote:Op donderdag 2 juli 2015 04:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
08. Bob Marley - Iron Lion Zion jaren 70 óf 90 = 1984 Nooit gereleased vóór 1992
28. Pink Floyd - Another Brick in the Wall 1979
30. Telex - Moscow Discow 1979, je hebt gelijk maar er is een 1985 versie van Ok, als die anders is
41. Police - Walking on the Moon 1979
70. Sheila & Black Devotion - Spacer 1979 = 1980 Nee, 1979
71. Nirvana - Molly's Lips 1992 (van 't album Bleach 1989) Nee, misschien als bonustrack bij rerelease, maar Hormoaning EP uit 92 is de 1e officiele release
80. Peter Gabriel - Solsbury Hill 1977
88. Human League - Being Boiled die mag, zolang je de re-recorded versie bedoelt (ik had 'm via de Rough trade shops 01 electronic collectie, daar stond begin jaren '80 bij als releasedatum, zal dat 'm wel zijn.
Ik dacht dat the Police begin 80's was en dat Brick in the wall ook ergens van rond die tijd was, maar ik zit er naast. Ik zal 't ff patchen, heb nog wel een reservelijstje
quote:Op woensdag 1 juli 2015 22:01 schreef Beathoven het volgende:
49. Kylie Minogue - Locomotion
83. Kylie Minogue - Locomotion
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |