Ik heb geprobeert om nummers uit mn top 100 allertijden van 2014 te trekken(en de schaduwlijst die ik het jaar daarvoor erbij geplakt had), maar toen kwam ik nog maar op een nummer of 20 uit de 80's uit, als ik het 70's topic niet had gemist had ik ws genoeg materiaal gehad om er een top 100 van te maken, om een of andere reden trekt muziek uit de 80's me niet zo erg, afgezien van old-school hiphop en hier en daar een guilty pleasure.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:18 schreef female81 het volgende:
Misschien moet ik maar eens wat van de nummers die ik níet ken gaan proberen uit PaRoDiUzZ' lijst; voel intuďtief dat er wel wat voor me tussen zou kunnen zitten.![]()
Ook weer een typische lijst van iemand met 90's-roots, heb het idee dat je zulke lijstjes er zó uit vist (relatief weinig 'kille' of duistere nummers, iets meer beats).
Begrijp ik nou goed dat je veel 80's bewust hebt meegemaakt, maar dat je de leuke bands pas later hebt leren kennen?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:27 schreef ranja het volgende:
oftewel ik zet alleen nummers in m'n lijst die ik in de 80s al kende en niet die ik later heb leren kennen (dus geen sonic youth, pixies, joy division o.a.).
Dat kon ik bij de 70s nog niet doen aangezien ik in de 70s nog vrijwel niks bewust kende. Dat zal voor female81 en anderen een decennium opschuiven denk ik:)
Klopt, ik was 10 toen 1980 begon en 21 toen 1990 begon. Pas in 1990 ontdekte ik veel van de zgn 'alternatieve muziek'.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:48 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je veel 80's bewust hebt meegemaakt, maar dat je de leuke bands pas later hebt leren kennen?
Bijna alles wat in mijn lijst staat heb ik destijds al leren kennen. Inclusief de hele Neue Deutsche Welle. In die zin is het ook nostalgie, maar dan wel met bands/nummers die ik nog steeds leuk vind. Mijn tienerjaren zijn redelijk vormend geweest.
Jonkie.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:51 schreef ranja het volgende:
Klopt, ik was 10 toen 1980 begon en 21 toen 1990 begon. Pas in 1990 ontdekte ik veel van de zgn 'alternatieve muziek'.
Als ik alleen de single top 100 allertijden die ik vorig jaar gepost hebt op de zelfde volgorde zou copypasten voor het 90's topic heb ik maar 6 nummers nodig om een top 50 te maken, niet dat ik zooo makkelijk benquote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:54 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Jonkie.
Leeftijd is sowieso wel redelijk bepalend wat dat betreft. Merk ik althans. Zonder moeite zou ik een top-500 van de 80's kunnen maken, terwijl ik echt moeite moet gaan doen voor een top-50 in de 90's.
In de tijd dat ik echt met het luisteren van muziek begon was hair metal en new wave op sterven na dood,zat hip hop in het midden van zn zgn golden age, was house enorm in opkomst, en kwamen dingen als grunge net om de hoek kijken, ik denk dat ik me indertijd afgezien van de LP's die mn ouders en sommige buren/vrienden wel eens in de kast hadden staan van wat gebruikelijke pop nummers, voor 2000 amper iets van voor 1985 gehoord had.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:04 schreef cafca het volgende:
Grappig, ik ben ongeveer even oud als ranja, maar luisterde toen toch al veel alternatieve muziek.
Kwam een beetje met de New Wave in aanraking door Shake it up van the Cars, Red Tape van the Nits en Golden Brown van the Stranglers.
Via the Cure en the Simple Minds kwam ik toen ik uit ging bij Sister of Mercy, Joy División, Bauhaus e.d.
Ik heb in 1990/1991 een periode gehad dat ik m'n ouders' cd's opzette: dat was m'n eerste kennismaking met het genieten van muziek. Maar zodra ik medio 1991 de hedendaagse Top 40 ontdekte, in dezelfde muzikaal spannende tijd, heb ik tot 2005 amper nog oude muziek (als in: 'voor m'n tijd') opgezet.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:14 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
In de tijd dat ik echt met het luisteren van muziek begon was hair metal en new wave op sterven na dood,zat hip hop in het midden van zn zgn golden age, was house enorm in opkomst, en kwamen dingen als grunge net om de hoek kijken, ik denk dat ik me indertijd afgezien van de LP's die mn ouders en sommige buren/vrienden wel eens in de kast hadden staan, voor 2000 amper iets van voor 1985 gehoord had.
Afgezien van het luisteren naar LP's heeft het bezoeken van festivals/concerten toch ook wel enorm bijgedragen aan het ontdekken en waarderen van bepaalde muziek. Zeke begin/midden 80's toch elke week wel naar een optreden toe.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:14 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
In de tijd dat ik echt met het luisteren van muziek begon was hair metal en new wave op sterven na dood,zat hip hop in het midden van zn zgn golden age, was house enorm in opkomst, en kwamen dingen als grunge net om de hoek kijken, ik denk dat ik me indertijd afgezien van de LP's die mn ouders en sommige buren/vrienden wel eens in de kast hadden staan van wat gebruikelijke pop nummers, voor 2000 amper iets van voor 1985 gehoord had.
De enige tent die hier zat die live optredens aan de man bracht stond bekend als drugshol en het heeft me, zelfs toen ik oud genoeg was om bier te mogen kopen nog een jaar of 3 gekost om mn ouders te overtuigen dat ik er echt alleen heen ging om van de muziek te genieten(ookal wisten ze toen al een jaar of 2 dat ik rookte en zo nu en dan wel eens een wiete opstak)quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:18 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Afgezien van het luisteren naar LP's heeft het bezoeken van festivals/concerten toch ook wel enorm bijgedragen aan het ontdekken en waarderen van bepaalde muziek. Zeke begin/midden 80's toch elke week wel naar een optreden toe.
De tent die hier zat heette ooit "Walhalla".quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:23 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
De enige tent die hier zat die live optredens aan de man bracht stond bekend als drugshol en het heeft me, zelfs toen ik oud genoeg was om bier te mogen kopen nog een jaar of 3 gekost om mn ouders te overtuigen dat ik er echt alleen heen ging om van de muziek te genieten(ookal wisten ze toen al een jaar of 2 dat ik rookte en zo nu en dan wel eens een wiete opstak)
Bij ons Opsessiequote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:06 schreef cafca het volgende:
[..]
De tent die hier zat heette ooit "Walhalla".
Dat zegt genoeg, denk ik
Ik vond bands als Cure en Smiths totaal niet interessant toen die in de top 40 stonden. Daarentegen vond ik The Cult en Siouxsie wel geweldig vanaf het eerst dat ik die hoorde, maar dat bracht me er nog niet toe om meer andere muziek te zoeken.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:04 schreef cafca het volgende:
Grappig, ik ben ongeveer even oud als ranja, maar luisterde toen toch al veel alternatieve muziek.
Kwam een beetje met de New Wave in aanraking door Shake it up van the Cars, Red Tape van the Nits en Golden Brown van the Stranglers.
Via the Cure en the Simple Minds kwam ik toen ik uit ging bij Sister of Mercy, Joy División, Bauhaus e.d.
Waarom zou je niet zowel nummers met de nostalgiefactor als nummers die je later hebt leren kennen erin zetten? Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:27 schreef ranja het volgende:
Prince en Madonna zullen beide wel veelvuldig in mijn lijst staan, vanwege de 'nostalgiefactor' die ik gebruik... oftewel ik zet alleen nummers in m'n lijst die ik in de 80s al kende en niet die ik later heb leren kennen (dus geen sonic youth, pixies, joy division o.a.).
Dat kon ik bij de 70s nog niet doen aangezien ik in de 70s nog vrijwel niks bewust kende. Dat zal voor female81 en anderen een decennium opschuiven denk ik:)
Ten eerste puur eigen vermaak en herkenbaarheid.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:40 schreef DO2 het volgende:
Waarom zou je niet zowel nummers met de nostalgiefactor als nummers die je later hebt leren kennen erin zetten? Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten?
Ok. - Ik geloof dat ik vooral het omgekeerde heb gedaan. Als ik had moeten afgaan op wat ik toen goed vond had er geen fatsoenlijke plaat tussen gestaan,quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:42 schreef ranja het volgende:
[..]
Ten eerste puur eigen vermaak en herkenbaarheid.
Ten tweede puur eigenbelang door de shortlist niet 2x zo lang te maken
Tegenwoordig zouden dat soort plaatjes veel te alternatief zijn voor R3.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:21 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik vond bands als Cure en Smiths totaal niet interessant toen die in de top 40 stonden. Daarentegen vond ik The Cult en Siouxsie wel geweldig vanaf het eerst dat ik die hoorde, maar dat bracht me er nog niet toe om meer andere muziek te zoeken.
Pas toen ik op stage was in 1990 en daar de radio op een woensdagmiddag op radio 3 stond, toen ging er een hele nieuwe wereld voor me open. Via o.a. Velouria en Kool Thing heb ik toen een hele inhaalslag gemaakt
Ja, maar toen had je nog per dag een omroep.... en woensdag voor de eo ('s ochtends) en vpro ('s middags), een reden waarom een hoop 'werk radios' op woensdag van radio 3 naar 2 verschoven (daar was veronica). Deden we op die stage ook altijd, tot we een keer genoeg hadden van de 'veronica komt naar je toe deze zomer' en toch eens op 3 gingen kijken. Werd meteen de favoriete middagquote:Op woensdag 1 juli 2015 18:51 schreef Mexicanobakker het volgende:
Tegenwoordig zouden dat soort plaatjes veel te alternatief zijn voor R3.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |